oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. december 17. 06:30,  Négy tipp külföldről visszatérőknek 142 komment

2018. december 17. 06:30 Határátkelő

Négy tipp külföldről visszatérőknek

Hazaköltözni messze nem olyan egyszerű, mint sokan gondolnák, hiszen túl azon, hogy elvileg ismerős helyre érkezünk, számtalan probléma felmerülhet és nem csak a hétköznapi ügyintézés terén, hanem a visszatérő határátkelőben is. A mai poszt szerzője, Nóra élt már Svédországban, az Egyesült Királyságban, Németországban, a köztes időkben Magyarországon, jelenleg pedig több, mint 7 éve Ausztriában tanít és kutatja a külföldön élés és visszaköltözés lélektanát a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetemen. Az ő négy tippje következik.

Hazaköltöztél vagy még csak fontolgatod? Elmesélnéd a tapasztalatod vagy megosztanád a kételyeid? Írj a hataratkelo@hotmail.com címre!

repulo_foto_pexels_com.jpg

„Szögezzük le, visszaköltözni egy hosszabb külföldi lét után nem olyan könnyű, egyáltalán nem. És ezt sokan nem értik meg, sokan nem tudnak a nehézségeiről, sokan pedig megkérdőjelezik az érzéseid, reakcióid és gondolataid jogosságát, és nagyot legyintve azt mondják “Ugyan, próbálj már meg egy picit pozitívabb lenni".

Én nem fogom ezt tenni ebben az írásban. Ehelyett javasolni fogok négy konkrét akciót, amelyet megtehetsz magadért, hogy kiegyensúlyozottabban érezd magad, és hogy újra szilárdnak érezd talpad alatt a földet (a személyes, kutatói és coachként szerzett tapasztalataim szerint is ugyanis ezek az elengedhetetlen feltételei annak, hogy sikeresen vedd a visszaköltözés akadályait).

Ennek megfelelően nem fogok most arról beszélni, hogy hogyan tudod biztonságosabbá tenni a visszaköltözést és úgymond szépen elköltözni, ha esetleg még csak készülődsz a visszaköltözésre, mint ahogy arról sem fogok írni, hogy hogyan tudod eldönteni, a visszaköltözés-e a jó lépés a számodra vagy sem. Ezek a témák mind megérnek egy külön blogposztot.

Hogy tovább szűkítsem a témát, arról sem fogok most írni, hogy hogyan tudod a családod, és a gyerekeid számára előkészíteni a visszaköltözést, kialakítani az új karrieredet, vagy kezelni a családban, gyerekeknél fellépő tipikus problémákat, ha esetleg felmerülnének.

De térjünk rá akkor a négy akcióra, amelyek, véleményem szerint univerzálisan tudnak segíteni a visszaköltözőknek a kiegyensúlyozottságuk megteremtésében.

#1 Szerezz minél több információt a visszaköltözési sokkról

Tapasztalataim szerint sokan megijednek, szégyellni kezdik magukat, amikor a visszatérési sokk fizikai, érzelmi vagy kognitív tüneteit tapasztalják magukon. Rosszabb esetben, azt hiszik, hogy valami baj van velük, valamit rosszul csináltak/csinálnak, titkolják az érzéseiket és a gondjaikat, és végül elszigetelődnek.

Pedig semmi baj nincs velük. Tényleg. Teljesen normális a visszatérést követő hónapokban, első évben, akár tovább is a frusztráltság, szomorúság, harag, izoláltság, nem-tudom-mit kezdjek magammal, kezdjek-e újra dolgozni vagy maradja háztartásbeli, ki vagyok én, idetartozom-e, jó ötlet volt-e visszaköltözni, stb. kérdések.

Hidd el, ha információt szerzel ezekről, és megérted, rájössz, hogy teljesen normálisak és érthetőek a reakcióid, már nagyon sok stresszt leveszel a válladról. Másrészt pedig rájössz arra is, hogy nem vagy egyedül a problémáiddal, ami nem kis dolog, ugye?

#2 Elő a boxzsákkal és a kardiotornával - ereszd ki a gőzt

Most, hogy már ÉRTED, hogy minden rendben van a reakcióiddal, fókuszáljunk az érzelmi és fizikai jól - léted megalapozására. A visszaköltözés nagyon sok érzelmet kavar fel.

Búcsút mondasz valaminek (sok mindennek), elveszítesz dolgokat, embereket, státuszt, élményeket, ami fáj. Ezzel egyidőben új helyzetek, élmények és lehetőségek bombáznak, örülsz, hogy újra otthon lehetsz, és szeretnél mindent újra megtapasztalni, megszagolni, megkóstolni, mindenkivel találkozni és elmesélni, mi minden történt veled.

Aztán később már nem annyira örülsz mindennek. Inkább frusztrálódsz, hogy miért nem mennek úgy a dolgok, ahogy megszoktad a másik országban, nem találod a helyed, egyedül, idegenül, meg nem értve érzed magad a saját otthonodban.

Közben gyakorlati szinten is helyt kellene állni, intézni a kipakolást, lakásválasztást, a hivatali újra-bejelentkezéseket, munkakeresést, a gyerekeket beíratni az új iskolába, stb. Ez nagyon sok impulzus.

Ezért olyan fontos, hogy valahol, valahogy kiereszd ezt a sok (főleg negatív) érzést. Legyen egy szeleped a benned összegyülemlő turbulenciák levezetésére! Erre a legmegfelelőbb a sport. Méghozzá az intenzív, kardió formája, lehetőleg minél nagyobb karmozdulatokkal és minél több izzadással (ezek a fajta gyakorlatok segítenek a legjobban levezetni a stresszt és a feszültséget).

Nagyon konkrét leszek, általában heti három intenzív, kardioedzést szoktak javasolni, alkalmanként minimum 40 perc gyakorlással, de ha nagyon intenzív időszakon mész keresztül, nyugodtan tegyél be egy youtube-os kardovideót akár naponta is, semmi bajod nem lesz tőle (az esetleges izomlázon kívül), viszont kiereszted a gőzt, megnyugszol, endorfint és erőnlétet fejlesztesz, ha csoportban teszed, akkor akár még új barátokra is szert tehetsz.

#3 Töltsd fel az „öröm-tankodat” - pozitív energiára is szükség van

Az előző pontnál arra koncentráltam, hogy hogyan ereszd ki a felgyülemlett feszültséget, most pedig egy picit „növelem a tétet”, és arra buzdítalak, ha már kiegyensúlyozottabbnak kezded érezni magad, kezdj el öröm- és boldogságpillanatokat is gyűjteni a megnyugtatóak mellett. Hiszen nem csupán arra van szükséged, hogy megnyugodj, hanem arra is, hogy újra jól érezd magad a bőrödben, ugye?

Gyűjtsd össze, hát, egy cetlire, hogy mi az a három dolog, ami feltölt, ami örömet okoz, amitől jókedved lesz (ezek lesznek az örömtankod részei), és szisztematikusan építsd be őket a mindennapjaidba.

Néhányan a zenehallgatástól, koncertektől, olvasástól, tánctól, egy finom kávétól töltődnek fel, mások megnéznek egy jó sorozatot, festenek, felfedeznek egy új brunch helyet, akármi.

Lehet, hogy eleinte, a nehezebb időszakban, még nem lesz olyan könnyű beépíteni feltöltő pillanatokat is a napjaidba, mert túlságosan elveszel a problémákba, de te csak legyél kitartó, és nyugodtan próbálgasd, hogy miket teszel be az örömtankodba.

#4 Építs ki egy szurkolói csapatot magadnak – érezd magad támogatva

Kezdeném egy kérdéssel: hány olyan embert tudsz megszámolni, akik támogatnak és szurkolnak neked?

Ahogy korábban említettem, a visszaköltözés bizony sokszor nehéz, és vannak mélypontok, nehezebb pillanatok, amikor elbizonytalanodsz vagy kételkedsz magadban, amikor esetleg úgy érzed, hogy senki sem ért meg.

Ezért is fontos annyira, hogy már ezek előtt a nehezebb pillanatok előtt mérd fel, kik azok az emberek, csoportok, akik segíteni tudnak neked ilyenkor (és ne aggódj, ha ők nem a családodból kerülnek ki, ők túlságosan érintve vannak a témában). Olyan embereket és csoportokat keress, akik:

Elfogadóak az élményeid felé, tehát nem ítélnek meg, bármit is mondasz nekik a benned zajló érzésekről, gondolatokról és a téged foglalkoztató kérdésekről, és akik nem kicsinyellik le a problémádat, nem legyintenek rá, hanem inkább úgy viselkednek, mint egy kedves, melegséget és megértést sugárzó anya.

Biztatnak és szurkolnak Neked, tehát veled együtt örülnek, ha sikerül valami, azt nézik, hogy neked mi a jó, mi kell a te boldogulásodhoz.

Tudom, néha különösen nehéz egy ilyen csapatot összeállítani, de érdemes kitartóan keresni és „gyűjtögetni” őket, mert nagyon fontos, hogy legalább megértve, de még inkább támogatva érezd magad miközben haladsz előre a beilleszkedésben (a legtöbb visszatérő ugyanis ennek a kettőnek a hiányáról szokott beszámolni).

Adok néhány tippet arra az esetre, ha a közvetlen közeledben nem találnál ilyen támogató forrásokat. Nézz körbe, hogy milyen külföldieket tömörítő csoportok, co-working helyek, esetleg külföldi anyák csoportjai vannak a környékeden vagy egyéb virtuális tereken.

Ezeken a helyeken ugyanis nagyon sok visszatérő magyar is megfordul, akik hozzád hasonló élményeken mennek át, így megértőbbek lesznek feléd, mint azok, akiknek nincs tapasztalatuk visszailleszkedésben.

Másrészt érdemes lehet a régi, külföldi barátaid között is körbenézned. Nem feltétlenül azok körében, akiktől éppen most búcsúztál el, hanem inkább azok között, akik már korábban hazaköltöztek, vagy akikkel egy régebbi külföldi (tanulmányi) élmény köt össze.

Ők ugyanis semlegesebben tudnak az élményeid felé tekinteni, mint a magyarországi ismerőseid, vagy a hátrahagyott barátaid, hiszen semmilyen szinten sem érinti őket a visszaköltözésed.

A baráti és családi körödön kívül fordulhatsz egy külföldön élésben tapasztalt mentorhoz, coach-hoz, ha úgy érzed akár egy pszichológushoz is, az a lényeg, hogy kapd meg azt a támogatást és biztatást, amelyekhez a továbblépéshez szükséged van.

A jelenség megismerése, feszültséglevezetés, feltöltő pillanatok gyűjtése és szurkolói csapat összeállítása, ha ezt a négy dolgot megteszed, már nagyon sokat megtettél magadért, hogy magabiztosan és sziklaszilárdan vedd a visszaköltözés akadályait.

Ezek lesznek az alapkövei annak, hogy tiszta fejjel tudd felmérni a lehetőségeidet, és megtaláld az új célodat és új helyedet Magyarországon, vagy ha esetleg a lehetőségeid felmérése után úgy döntesz, hogy inkább egy másik országban próbálnál szerencsét, segíteni fognak előkészítésében is.”

Ha érdekel a téma vagy szívesen felvennéd a kapcsolatot Nórával, keresd fel az oldalát!

(Fotó: pexels.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hazatérés kultúrsokk Magyarország hazaköltözés

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7214490436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.12.17. 07:38:07

Az ötödik tipp: ne tedd! :)

hobe 2018.12.17. 08:35:28

@Golf2: Nekem az az elso tippem lenne :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.17. 09:27:59

Még egy fontos tanács - ne tégy úgy mintha külföldi lennél, ne kamucsodálkozz rá közismert dolgokra, ne kamutörd a magyart.

Mert különben közröhej tárgya leszel.

Buchhalter 2018.12.17. 09:40:22

Mit már előttem páran jelezték én most per pillanat ha kint lennék egyáltalán nem fontolgatnám a hazatérést. Magyarországon mi vár jelenleg : egy ketté szakadt ország,politikai káosz ,egy önkényeskedő ,elborult agyú Fidesz kollektíva ,egy szakember és eszköz hiányos egészségügy ,szemétszállítási gondok, agyatlan főnök garnitúra,spicli ,rosszindulatú kollégák, lebarmolt oktatás .Na ennyi elég is.

Arthamyr 2018.12.17. 10:00:14

Nekem ennek nagyon ilyen nő írta nőknek fílingje van (a jelenlévők kivételek :)), azt gondoltam, ilyesmit inkább a tipikus női magazinokban írogatnak.
Mit szólna a feleségem, ha bejelentkeznék egy ilyen külföldi anyák csoportba? Mit szólnának a külföldi anyák? És mit szólnék én? :D

Egyik lépéssel sem fogok foglalkozni (ok, edzeni fogok, de azért az itt leírtnál kicsit komolyabban), akkor most kudarcra van ítélve a hazatérésem? Ugyan már, ezek olyan dolgok, amit pl. coachok mondanának olyanoknak, akik úgy gondolják coachra van szükségük. Az én tanácsom: ne légy ilyen. :)

A visszatérés pont olyan, mint az elköltözés: fel van fújva ("kutatja a külföldön élés és visszaköltözés lélektanát" - ezért vajon pénzt is kap a bécsi egyetemen vagy csak hobbi?), pedig a világ legtermészetesebb dolga kellene, hogy legyen.

Csodabogár 2018.12.17. 10:46:19

@Arthamyr: Teljesen egyetértek. Ilyesmire ad pénzt egy egyetem, hogy ezt a semmi problémát kutassa?
Szóval mikor mi haza jöttünk, a férjem másnap elkezdett dolgozni, ő aki soha nem dolgozott a szakmájában itthon, mert olyan fiatalon ment ki, hogy ott is tanult. Nehézséget a hazai szakkifejezések okoztak, de ezt persze napok alatt megtanulta, gyakorlatban. Akkoriban véletlenül össze ismerkedtünk még jó néhány haza térővel. Egyik se volt sokkolva. Külföldi feleség volt, hogy kicsit nyűgös volt, de hamar felismerték mennyivel jobban élnek itt mint otthon éltek.

London2009 2018.12.17. 11:15:13

Oromtank, boxzsak, szurkoloi csapat! Oriasi. Nekem eleg sok ismerosom, baratom koltozott vissza az evek soran. Azota is ott elnek es nem bantak meg. Felkeszulten, fix munkara, sok penzzel koltoztek vissza, igy gondolom azert sokkal konnyebb. Az oromtankra meg boxzsakra sem volt szukseg. :D

Golf2 2018.12.17. 11:23:46

Off. Hajrá BERNADETT!

Golf2 2018.12.17. 11:26:55

Off. BLOKÁD alatt a köztévé épülete, folytatódik a tiltakozás!!!

Shaktee 2018.12.17. 12:39:12

@Golf2: :((

sunyin kivàrta orbán amíg hazamegy a tömeg..

Golf2 2018.12.17. 12:50:58

@Shaktee: A belügyből irányíthatják a köztévé székház fegyveres őreit...pintér ki más.

Dammiel 2018.12.17. 13:25:25

+1.: Passzîv jövedelem , +2.: Média TELJES kizáràsa , +3.: csak számunkra kedves emberekkel való kapcsolattartás. Jéé, milyen jó ez a Magyarország!

Golf2 2018.12.17. 13:39:42

@Shaktee: "a kormányellenes tüntetések már nem egyes törvények ellen zajlanak, a demonstrálók célja az, hogy ez a rendszer úgy, ahogy van, MEGBUKJON!"...Yes.

Golf2 2018.12.17. 13:43:53

@Shaktee: C'est le discours y aller!

kardio1 2018.12.17. 14:23:36

@Golf2:
Ez mit akar jelenteni ? Azt, hogy ezért kell odamenni ?

Shaktee 2018.12.17. 14:41:24

@kardio1: Azt.

Mit gondolsz mi tortenne fr-ban, ha a belugy/kormany kontrollalna a mediakat vaskezzel, hazugsagokkal.

Mi tortenne kanadaban?

Usa-ban?

Gondolkozz.

négyzet 2018.12.17. 14:47:46

@London2009:
Jó pénzzel vagy gazdagoknak nyilván mindenhol elég jó... ebben aztán nincs túl sok újdonság. Vannak jómódú mexikói ismerőseim is. Igaz, óriási fal mögött, szögesdróttal, kamerarendszerrel, őrökkel védett házban élnek. Kedves emberek, és jó életük van. De azért nem dicsérik halomra Mexikót...

négyzet 2018.12.17. 14:50:28

A posztban ezek általános well-being tanácsok. Mozogj, legyenek barátaid, kapcsolataid stb.. De persze nem árt ezeket tudatosítani. Manapság elég könnyű izolálódni.

Golf2 2018.12.17. 15:08:45

@Shaktee: A veronai buszbalesetben meghalt gyerekek szüleit szólaltatták meg a Tv2-n, csak nem számítottak arra, hogy a kormányszócsőként funkcionáló csatorna élő adásában kimondják: azért az olasz eljárásban próbálják keresni az igazukat, mert gyaníthatóan az buszos cég „kormánypárti kapcsolatai" miatt nem indult magyar eljárás. A Vajna-csatorna két műsorvezetője erre köpni-nyelni nem tudott, annyit tudtak mondani: "köszönjük"...

négyzet 2018.12.17. 15:14:10

@Csodabogár: "Ilyesmire ad pénzt egy egyetem, hogy ezt a semmi problémát kutassa?"
Azért, mert nektek nem probléma, még nagyon sok embernek az. És nem mindegy neked, mire ad pénzt a bécsi egyetem?

Golf2 2018.12.17. 16:01:38

@Shaktee: Csaucseszkunak is karácsony körül lett vége...

Csodabogár 2018.12.17. 16:19:07

Na megyek. Lassan úgy érzem magam, mintha egy magyar híroldalt olvasnék.:-(

Golf2 2018.12.17. 16:26:13

@Shaktee: Megvan véleményem a dologról, higgyétek el, meg arról is, hogy milyen gané az MTVA... Sebestyén Balázs vajna rádió...Hoppá!

Shaktee 2018.12.17. 16:27:52

@Golf2: Klubrádiot is figyeld..

Golf2 2018.12.17. 16:32:45

@Shaktee: Varju László DK-s képviselő telefonon jelezte, hogy verik a köztévé épületében, a földön fekszik. A segítségére siető párttársait a biztonsaágiak nem engedik fel, óriási a felháborodás. "Ez most történik!(pintér parancsára)

Golf2 2018.12.17. 16:36:36

@Shaktee: Kiutasítanak egy magyar családot Kanadából – írta meg a The Hamilton Spectator. A házaspár és két, most 17, valamint 15 éves fiuk még 2011-ben kértek menedékjogot. Azért menekültek Kanadába, mert a nő előző férje súlyosan bántalmazta őt és a gyerekeket,és a magyar rendőrség nem védte meg őket, semmit nem tett.

gabors 2018.12.17. 17:07:31

Monika nem volt erre remelem nem vittek be a fekete kocsival mint megelelozo akcio ...

Olliék 2018.12.17. 17:10:46

@Shaktee: nekem a főnököm tolta manaz orrom elé a tabletjét, hogy ez van otthon. El van szörnyedve. Azt mondta, ha kell szabi, mert mennék tüntetni szóljak. Anyàm.....

Golf2 2018.12.17. 17:28:56

@Shaktee: Szar szemét banda! Az anyjukat is megvernék jó pénzért.

Mikó? 2018.12.17. 17:29:23

@maxval balcán bircaman: Ki a franc csinál ilyet? Én még nem találkoztam ilyennel.

almaza 2018.12.17. 17:37:27

Ezek a tanacsok nem ostobasagok. Kar csipobol fikazni, meg ha nem is tetszik....Barmennyire gazdagon koltozol vissza, a visszailleszkedes nehez, mint minden nagyobb fordulopont az eletben.
Mielott kijottem haborus orszagba dolgozni, volt egy ingyenes konzultaciora lehetosegem a Rome Institute egyik pszichologusaval. Tobb kollegam skippelte ezt, nekem viszont gyakran eszembe jutnak az atbeszelt dolgok.
Profibb multiknal van kulon visszailleszkedesi csomag, amibol nem csak kulon orakat vehetsz a gyereknek, hanem konzultaciot is magadnak egy szakembernel. Ha ez nincs, magad vagy felelos azert hogy jol legyel. Nem kidobott penz.

kardio1 2018.12.17. 17:40:32

@Shaktee: nyelvileg nem volt kerek a mondat. Azért kérdeztem.

Arthamyr 2018.12.17. 17:42:20

@gabors: Azért érdekelne, hogy ez az eljárás milyen "kölcsönhatásban" van a mentelmi joggal. Vagy az csak a hivatalos erőszakszervezetek ellen (és elsősorban kormánypárti képviselőknek) ér valamit, az ilyen ki tudja honnan gründolt verőemberek meg komolyabb jogosítványokkal rendelkeznek?

Egyébként nem tudom, hogy mit lehet tenni, ha egy képviselő bejön a házamba (tegyük fel, hogy ilyet akar valamiért, és nem is hoz sok pribéket), nem baszhatom ki, mert mentelmi joga van?
Nyilván a köztévé (ha ez az volt) meg az otthonom nem ugyanaz, csak eszembe jutott, én nem örülnék, ha egy országgyűlési képviselő bejönne hozzám hívatlanul.

Shaktee 2018.12.17. 17:50:52

@Arthamyr: milyen butus hasonlat ez már..

a te otthonodat nem az adofizetok tartják el, nemde?

gabors 2018.12.17. 17:51:43

@Arthamyr: "@gabors: Azért érdekelne, hogy ez az eljárás milyen "kölcsönhatásban" van a mentelmi joggal. "

Hat en is :-((( SAJNOS ez van

Itt tobb reszelet ....
www.bbc.com/news/av/world-europe-46595903/hungary-mps-protest-over-slave-law

Ja SAJNOS a BBC World cimlapja (megvan a screenshot ha valaki kotozkodni fog)

;Amit kerdezel ahhoz nem ertek csak laikus velemenyem van. Mentelmi jog nem vedi meg a kepviselot ilyen atrocitasoktol. Az arra jo hogy nem lehet vadat emelni (talan letartoztatni sem, de mint a muult heten lattuk volt olyan kepviselo akit "kiemeltek" a rendorok ) amig a tobbiek meg nem szavazzak ...

Arthamyr 2018.12.17. 17:54:25

@Shaktee: Te elfelejtettél magyarul amíg külföldön éltél? Vagy alapból ilyen szerények a szövegértelmezéshez szükséges mentális képességeid?
Segítek, ezt kellett volna figyelmesen elolvasni, sőt, még az első része is elég lett volna:
"Nyilván a köztévé (ha ez az volt) meg az otthonom nem ugyanaz, csak eszembe jutott, én nem örülnék, ha egy országgyűlési képviselő bejönne hozzám hívatlanul."

gabors 2018.12.17. 17:57:07

@Shaktee: "a te otthonodat nem az adofizetok tartják el, nemde?"

ettol fuggetlenul jogos a kerdes szerintem, mert a mentelmi jog alapjan nincs kovetkezmenye a kepviselo tettenek lehet a rendor sem intezkedhet (lasd ittas vezetes es a szonda ugyek) ... persze nem tudom pontosan hogy a Mo-i mentelmi jog az egy abszolut valami vagy csak funkcionalis vagyis csak a kepviseloi munkajaval kapcsolatban van mentelmi joga.

kék madár 2018.12.17. 17:57:18

@Shaktee: pusztulnak az agysejtjeim ezektol a baromsagoktol de nem szolok be/hozza, ugy latszik a hulyeseg merteke allando, valakinek szinten kell tartania - aki epp raer

Arthamyr 2018.12.17. 17:58:40

@gabors: Én sem értek a joghoz, csak elgondolkodtam rajta. Mert elvileg a rendőr nem nagyon tud mit kezdeni velük: valamikor régebben pl. a Fideszesek is simán elbontották a kordont vagy azt politikai okokból hagyták csak?
Nyilván vannak a mentelmi jognak korlátai (és off, de a birtokvédelemnek is), az érdekelne, hogy mik azok.

kardio1 2018.12.17. 18:04:26

@Shaktee: hát igen, eléggé elszomorító ez a helyzet. Én nem értek egyet ezzel az eljárással. Az más kérdés, hogy a legszomorúbb az egészben az, hogy még ha Orbán helyére a mostani ellenzékiek kerülnének, sem lennénk sokkal beljebb. Gyakorlatilag mind egy már szintén leszerepelt bagázs. Vannak elég impotensek ahhoz, hogy a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntsék, és azt is megváltoztassák, ami pozitív fejleménye az eltelt 8 évnek. Engem ez zavar a legjobban, hogy egyikre se tudnék jó szívvel voksolni: se a mostani Fideszre, se az ellenzékére.

A médiában itt sem minden kerek sajnos, ha nem is olyan a helyzet, mint Magyarországon : a hírekben azt hallhatod, hogy a gilet jaune mozgalom elcsendesülőben van, és mutatták az üres Champs-Elysées-t, ahova a rendőrök nem engedték be őket, viszont nem mutatták a tömeget a République-nél pl.
@Golf2: Orbánnak nem lesz.

Shaktee 2018.12.17. 18:10:19

@kardio1:

Mégis, mi az a pozitívum amit a kis focista elért?

Az hogy nem az utolsók vagyunk európában, hanem az utolsóelőttiek? Az hogy a románok bekerülnek az euró zónába, mi nem?

gabors 2018.12.17. 18:14:19

@Arthamyr: "Nyilván vannak a mentelmi jognak korlátai (és off, de a birtokvédelemnek is), az érdekelne, hogy mik azok."

csak kerdezem hogy miert engednel be egy kepviselot ? rendort sem kell beengedned hazkutatasi parancs nelkul (elvileg)

ezt itt az usa-ban eleg komolyan veszik mert ha a rendor jogtalanul hatolna be az igy szerzett bizonyitekokat nem lehet majd felhasznalni .

Itt az angol parlamenti immunitashoz hasonloan egyfajta funkcionalis immunitasuk van csak a kepviseloknek vagyis hazudhatnak a Kongresszusi vitaban es ezert nem tehetok felelosse ... de kb ennyi semmi mas alol nincs mentesseguk.

Shaktee 2018.12.17. 18:18:32

@gabors:

(1) Aki a hivatalos személyt vagy a külföldi hivatalos személyt jogszerű eljárásában erőszakkal vagy fenyegetéssel akadályozza, intézkedésre kényszeríti, vagy eljárása alatt, illetőleg emiatt bántalmazza, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

(2) A büntetés öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a hivatalos személy elleni erőszakot csoportosan vagy felfegyverkezve követik el.

(3) Két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő a (2) bekezdésben meghatározott csoport szervezője vagy vezetője, valamint, ha a hivatalos személy elleni erőszakot fegyveresen követik el

gabors 2018.12.17. 18:27:17

@Arthamyr: erdekes kerdes, ezt talaltam ugy tunik a magyar kepviseloknek eleg komoly mentelmi jog jar ugy tunik minnel "fejlettebb" egy demokracio annal kevesebb ilyen jog van lasd Pl Irorszag vagy Hollandia (ott pl semmi elojog nem jar)

www.cesifo-group.de/de/ifoHome/facts/DICE/Public-Sector/Public-Governance-and-Law/Political-and-Administrative-System/Parliamentary-immunity/fileBinary/Parliamentary-immunity.pdf

Arthamyr 2018.12.17. 18:27:54

@gabors: Nem engedném be, bejönne. Nem szoktam bezárni a házamat napközben, ha otthon vagyok, a kapun meg pl. bemászik vagy betöri. Nyilván teljesen fiktív, mert miért pont oda akarna jönni. A rendőrrel sem tudom, mit kezdenék, ha bejönne, láttam már videót, ahogy a TEK-esek lábánál fogva, meztelenül húzzák ki a földön az embert a házából, gondolom ő sem járult ehhez hozzá.
Lehet, hogy valami jóakaróm egyszer elintézi nekem is, bár Magyarországon még nem annyira pörög a "swatting"... :)

Mindegy, azért azt gondolom, hogy nem ugyanaz a parlamenti képviselő meg mondjuk az átlag állampolgár, pl. én, engem biztos vagyok benne, hogy minden további gond nélkül kidobhatnak a videón látott módon, ha szükségesnek érzik, és semmit sem tudok tenni utána (legjobb esetben is csak kapok valami aprót, de nem fogják pl. garázdaságért elítélni az őröket), viszont egy képviselőnél már korántsem vagyok ebben biztos. Persze lehet, hogy rosszul gondolom, és túlértékelem a képviselőséggel járó jogokat/védettséget.

gabors 2018.12.17. 18:31:53

@Shaktee: nem errol volt szo !!! de azert koszi :-)

az nyilvanvalo volt hogy tobbet er (buntiben) ha egy kepviselot vernek meg vagy mint engem mezei tiltakozot... az ilyen "biztonsagiak"

kardio1 2018.12.17. 18:35:28

@Shaktee: a fogyasztási statisztikában vagyunk épp a bolgárok előtt. Láttunk már olyat, hogy fogyasztás volt, csak hitelből, ugye, kedves Shaktee ?
Mit ért el? Nem dőlt be a gazdaság 2010-ben, továbbá igen alacsony a munkanélküliség és elég jó a gazdasági növekedés. Jó ötlet a nemzeti tőkésréteg. (A megvalósításának módja viszont rossz). Jó ötlet a kettős állampolgárság megadása a határontúli magyaroknak.
Ebben a konkrét helyzetben sokkal jobban jöttek volna ki belőle, ha késő este, vagy éjjel engedik beolvasni a petíciót, így meg mártírt csinálnak a Bernikéből (áprilisban is azt várta, hogy lecsukják), meg a Hadháziból, aki ôsszeverekedett SRB-vel.

gabors 2018.12.17. 18:37:29

@Arthamyr: "A rendőrrel sem tudom, mit kezdenék, ha bejönne, láttam már videót, ahogy a TEK-esek lábánál fogva, meztelenül húzzák ki a földön az embert a házából, gondolom ő sem járult ehhez hozzá."

Neki nem is kell egy bironak viszont igen (itt az USA-ban) Mo-on nem tudom ki engedelyezhet ilyet .... (gondolom Polt Peter vagy Pinter Sandor ???)

Golf2 2018.12.17. 18:45:34

@kardio1: Nyilván nem tudok franciául bele lehet kötni nyelvtanilag kár lett volna kihagyni ugye biztos teljesen érthetetlen volt...Semmilyen pozitivum nincs az elmúlt 8 évben.Kár hogy a focibuzi maffiózó nem úgy végzi mint csau...

gabors 2018.12.17. 18:46:54

@Arthamyr: ". Persze lehet, hogy rosszul gondolom, és túlértékelem a képviselőséggel járó jogokat/védettséget."

Szerintem semmivel tobb joga nincs a kepviselonek mint barki masnak, viszont a jobban vedett mind az eljaro hatosagokkal szemben es mas "sima" allampolgarral szemben is mint egy atlag polgar (legalabis sok helyen).

Az elso resze a mentelmi jog (ez teheti jogtalanna a kidobast pl) a masodik meg amit Shaktee irt hogy tobbet oszt a birosag ha egy kepviselovel szemben onbiraskodik valaki vagy sima emberrel ...

Arthamyr 2018.12.17. 18:49:40

@gabors: A linken amit beírtál, azért úgy tűnik itt is több jár nekik a semminél. Pl. a "munkahelyre" való bejutásban sem szabad őket akadályozni. A Netherlandsnál is van non-liability a linkeden.

Ha @Shaktee: pontosan idéz, abban azért van egy komoly feltétel: "jogszerű eljárásában". Így pl. a házamba bejövetel nem működik, mert nem jogszerű eljárás (más kérdés, hogy továbbra sem tudom, mit lehet vele kezdeni :)).
És Hadházi kidobásánál is bele lehet ebbe kapaszkodni majd, főleg a meghackelt magyar bíróságokon, az meg egy darabig eltarthat, míg nemzetközi szintre jut az ügy (ha nem lesz gondjuk előtte pl. a külföldről érkező nyomással).

kardio1 2018.12.17. 18:53:48

@Golf2: nem volt teljesen érthetetlen, szerintem eltaláltam, amit mondani akartál.
A 2010 óta eltelt éveket te úgy értékeled, én még így.

Shaktee 2018.12.17. 19:03:22

@kardio1: Azt ugye nem gondoltad komolyan hogy a 20-30 francia tv ado kollektive félreinformálja a kozvelemenyt a Macron szajize szerint?

Shaktee 2018.12.17. 19:04:36

@kék madár: adjatok egy kanalat...

:-))

Taxomükke (UK) 2018.12.17. 19:28:16

@kardio1: "Jó ötlet a kettős állampolgárság megadása a határontúli magyaroknak."

Persze. Csak szavazati jog ne jarjon hozza.

Hari Seldon 2 2018.12.17. 19:41:21

@Shaktee:
Itt. Felépítenék a bastille-t, hogy még egyszer lerombolják...
Egyébként mi van Magyarországon? Belenézek ide oda, de nem nagyon akarok belefolyni.
Egyébként pont decemberben bukott meg egymásik diktátor, ott Kelet Európában, 29 éve. Igaz az nem volt effefkíve maffiózó is egyben.

Hari Seldon 2 2018.12.17. 19:50:14

@kardio1:
Igen, valóban kisebb a tömeg. A Lecleres körforlagolomnál csak két félnótás komcsi táborozott már csak "fizessenek a gazdagok" táblával. - Két hete még 10-12-et idétlenkedtek az autók között. Dudálni sem nagyon dudálnak.

Hari Seldon 2 2018.12.17. 19:52:15

@Shaktee:
Már csak a bulgárok szegényebben a magyaroknál.
Elég jó eredmény, ha rabszolgákat akarnak kinevelni. Tövényük már van hozzá.

Hari Seldon 2 2018.12.17. 19:58:46

@Hari Seldon 2:
Persze lehet, hogy délen, főleg a diagonale du vide környékén még népszerűek.

Hari Seldon 2 2018.12.17. 20:23:55

@kardio1:
"Jó ötlet a nemzeti tőkésréteg. (A megvalósításának módja viszont rossz)."
Szóval te azt gondolod, hogy az a suttyó sudribunkó Mészáros BÁRMIT tehet a "vagyonával". -> TE azt gonolod az az övé?
Illetve bárkié bármi, aki független a maffiafőnöktől?

Volt egy példa rá, hogy senkié semmi. - Lásd: Simicska. Övé volt a "fél ország". Utánna csak a birkáit mentette. És eltűnt a semmibe. -> Na, ennyire van "nemzeti tőkés réteg"...

De befejezem a magyar vonatkozású kommentelést. Mert nem éri meg azt az időt se, amíg legépelem...

Shaktee 2018.12.17. 20:30:01

"Van egy rossz hírem a hatalom jelenlegi urainak.

Tanultunk 1990-ből. Most lesz elszámoltatás meg börtön és visszavesszük a nemzeti vagyont"

Márki-Zay Péter, Budapest, 2018. December. 17.

Shaktee 2018.12.17. 20:30:48

@Hari Seldon 2: Mondjad csak, ki kell gyunnie ...:-)

Hari Seldon 2 2018.12.17. 20:36:35

@Shaktee:
Áh, nem...
Tényleg igyekszem nem figyelni mi van ott (illetve kevésbé követni). Most már egyre inkább kövérmadár álláspontját vallom: az az ottaniak dolga.

Shaktee 2018.12.17. 20:39:47

@Hari Seldon 2: Francia magyarok is tuntettek tegnap, de ez mindenkinek a magánugye..

Pompeo 2018.12.17. 21:03:25

En meg azon gondolkodom sokszor,hogy mi hianyozna innen ha hazaköltöznénk,es mindig rajövök,hogy SEMMI.Es ez nagyon jo:-))))Illetve egy valami,a kisvaros nyugalma.De ez megoldhato otthon is.
Ami itt van,otthon is van sööööt.

Benikuty 2018.12.17. 21:13:34

@Pompeo: egyszer meg kell fizetni mindennek az árát, vicceske...,

blackhairlady 2018.12.17. 22:26:56

@Csodabogár: Lehet, hogy jol jott volna neked is egy ilyen "mire keszuljunk az USAban/Floridaban" tanfolyam, nem lettel volna annyira nyugos es elutasito :)))

Csodabogár 2018.12.17. 23:10:40

@kardio1: Ezt sajnos én is így látom innen bentről.
A franciákkal se tudok nagyon egyet érteni, mert nem szeretem, mikor a tömeg rombol, borogat, gyujtogat és kirabolja az üzleteket. Sajnos manapság ez már bárhol megtörténhet, utoljára pl. a G-20 alkalmából Hamburgban.
Érdekes módon 56-ban nem raboltak, csak akkor mikor már jöttek be az oroszok újból, nov. 4 után. Ott voltam előtte is meg azután is, láttam.

Csodabogár 2018.12.17. 23:15:13

@blackhairlady: Én telelni mentem oda, nem dolgozni és élni. Nem először voltam, tudtam nagyjából milyen. Azt hittem az időjárás kárpótól, de aztán az se volt olyan jó mint régen. Tényleg nem. A második télen szinte kifosztották az üzleteket, ahol valami féle fűtő eszközt árultak és a tv-ben nyilatkoztak sokan, hogy csak most jöttek rá, hogy az ő klímájuk nem tud fűteni.:-(
Áruházakban egy szál meleg holmit nem lehetett kapni. Következő évben tele volt minden műszörmével meg pufi kabátokkal.

gabors 2018.12.17. 23:36:26

@Arthamyr: "van non-liability a linkeden." azt azert hagytam ki mert az kb ugyanaz es annak kb van is ertelme a masikra irtam hogy pl Hollandoknal semmi egyebb mint barkinek ....

takarék-láng 2018.12.17. 23:46:51

@Shaktee: "Mit gondolsz mi tortenne fr-ban, ha a belugy/kormany kontrollalna a mediakat vaskezzel, hazugsagokkal. "

- mi toprtenne ott, es az egyeb nyugati "demokraciakban" ha a tomeget hergelo, a nep reszerol semmi tamogatast nem elvezo csocselek hergelne a rendoroket?

A gyurcsany terror idejen a toredekeert lottek, ahogy jelenleg Franciaorszagban a csalassal hatalomra kerult elnok.

somlobodog 2018.12.17. 23:47:00

@kardio1: nemzeti tokesreteg?? Na ne viccelj. A tehetségtelen senkik pénzzel kitomese? Kiváló ötlet. Valóban. És ki dönti el hogy éppen melyik senki legyen a tőkés? Ugye érzed ennek a visszás helyzetet? Ezek az állami dotacio hiányában meghalnak. Nem tudják majd fenntartani a cegeiket valós piaci alapon. Ld CBA pl. Nincs kulpiaci megjelenésük. Semmi. 0. Még Romániaban vagy Bulgáriában sem tudnak megjelenni. Se simicska se az új samesz semmit nem ért el. Ez nem merit based gazdagodas hanem központi ujraelosztas. Ennek azért az értelmiség nem szokott tapsolni... És nem érv hogy a külföldi kiviszi a tőkét. A tőke nemzetközi már pár éve. Ld pont a franciákat ahogy a startupokhoz állnak. Nem véletlenül harmatgyengek. A francia vállalkozó se hülye hogy otthon induljon ha pl más eu ország szabalyozasa sokkal kedvezőbb.

somlobodog 2018.12.17. 23:47:00

@Shaktee: nyomozás és vademeles nélkül lof*asz se lesz. És az egyértelmű hogy egyik sem lesz rájuk nézve negatív. Szóval max almainkban lesz bármi elszamoltatas. Főleg hogy lassan egy rakás dolog elévül... Vagy majd véletlenül módosul a btk

takarék-láng 2018.12.17. 23:47:00

@Hari Seldon 2: "Már csak a bulgárok szegényebben a magyaroknál."
- milyen ertelemben?

Mert az eletben valoban fontos, penzben nem merheto dolgok szempontjabol a magyarok gazdagabbak nyugat-eu 70%-nal.

kardio1 2018.12.18. 01:11:59

@Shaktee: én azt mondtam el neked, hogy a legnagyobb hírcsatornán, a BFM TV-n mit nem mutattak korrektül.

kardio1 2018.12.18. 01:15:38

@Taxomükke (UK): szerintem meg ne legyen kétféle magyar állampolgárság. Te szeretnél úgy brit állampolgárrá válni, hogy nincs szavazati jogod, ha például jól megérdemelt brit nyugdíjadat Spanyolországban élve szeretnéd elkölteni ?

kardio1 2018.12.18. 01:18:12

@Hari Seldon 2: szóval szerinted Ceausescu jobb volt? Furcsa egy vélemény...

kardio1 2018.12.18. 01:20:08

@Hari Seldon 2: meginterjúvoltad őket, hogy tudod, kommunisták ?
Nem sok empátia szorulhatott beléd a kommentjeid alapján

kardio1 2018.12.18. 01:21:18

@Hari Seldon 2: ismét csak: ők fogyasztanak kevesebbet. Nem szegénységi rangsor volt az.

kardio1 2018.12.18. 01:23:06

@Hari Seldon 2: mondja ezt lenézően a lecsúszott lotaringiai bányavidéken élő "francia".

kardio1 2018.12.18. 01:27:57

@Hari Seldon 2: ezért mondtam, hogy nem így kellene elősegíteni a létrejöttét.
Itt, francia földön a kormányzatnak meg nem kéne idegen kézre adni a francia cégeket, mint pl. ahogy Macron eladta az Alstomot a GE-nek...

blackhairlady 2018.12.18. 01:33:19

@Csodabogár: Isten bizony nem akarlak meghazudtolni, probalom elhinni amiket irsz, de neha nehezen megy. Olyan erzesem van, hogy te egy kis ici pici varosban laktal es az alapjan vonsz le igen markans kovetkezteteseket Floridara, sot az egesz orszagra vonatkozoan.

kardio1 2018.12.18. 01:39:10

@somlobodog: én is ezt mondtam, hogy nem ilyen szempontok szerint kellene kialakítani. Bár, ha belegondolsz, államként nem igazán támogathatod a magyar tulajdonban lévő kisebb cégeket, hogy nagyra tudjanak nőni, anélkül meg a hajdanán nem egyszer államilag megtolt világcégek (Samsung, Hyundai és társai) el fogják őket csírájukban fojtani. Maradnak tehát a külföldi multik, akik törvények létrehozását is elősegítik az ilyen kis országokban, ha az az érdekük. Lsd. túlóratörvény és német multik. (Valaszonline.hu, érdemes elolvasni)

kardio1 2018.12.18. 01:44:37

@Hari Seldon 2: megnéztem, hol van pontosan a diagonale du vide: el kell keserítselek : ez egy északkelet-délnyugati irányú sáv és a te városod is része...

Hari Seldon 2 2018.12.18. 07:03:19

@kardio1:
Mit is tehet? Dotálja 1000-el a többi pénzén? Hát ezt hívják szocializmusnak. Eladta = közgazdasági nyelven annyi, hogy tőkét hoz be. - Persze nem mindegy milyen feltételekkel lehet eladni. Lehet úgy is mint az angolok a Mini-t, meg úgy is mint a magyatok a cukorgyárak nagy részét)

Hari Seldon 2 2018.12.18. 07:04:51

@kardio1:
Ez a vidék Luxembourg kiszolgálásából él Mezt-ig végig, bánya már nincs. (Vasgyártás, van valamennyi.)

Hari Seldon 2 2018.12.18. 07:15:47

@kardio1:
Empátiám a közgazdasági hülyeség ellen nincs. Sőt dühít.
Nagy koponya, aki miközben visszaveti a gazdaságot, még pénzt követekel. - Megkapja (jó részétérinti) de most beáldozzál a karácsonyi kereskedelmet. Hát nagy koponyák. felelősség nincs egy ország gazdasági működésével kapcsolatban semmi, de mint a gyerekek...
Könnyű gazdasági demagógiát nyomatni, de hogy a gazdaság egyensúlyba maradjon, ahhoz nem elég a fizessenek a gazdagok. Mit lenne? Majd fizetnének? - Hááát fersze. Átkönyvelenk egy másik országba (mondjuk éppen Luxembourgba) és még annyi bevétel sem lesz mint volt.

Egyébkként meg mi lenne? Ez:
www.lejdd.fr/Politique/sondage-si-on-revotait-aujourdhui-pour-la-presidentielle-le-pen-serait-en-tete-macron-tiendrait-le-choc-3821558
Nem ezeklnek a kedvence Mélenchon kerülne be a második fordulóba most sem. Az már másik kérdés, hogy a Le Pen erősödne, de azt hiszem azt szintén nem akarja egy normális sem. (persze, a Marine beáll a szociális demagógiába felmehet akár 45%-ra a második fordulóban)

Hari Seldon 2 2018.12.18. 07:18:59

@kardio1:
Nem ezt mondtam. Más korok, más rendszrek. Más módszerek.
Na, viszont arról már éppen eleget gépeltem.

Hari Seldon 2 2018.12.18. 07:28:33

@kardio1:
Nem része. Akkor rosszul láttad. Verdun még az. És tőle nyugatra Reims-ig. Metz környéke már nincs benne. Logikus is, ez egy régi (ma már inkább pejoratív) kifejezés, Holott inkább gyakorlati kifejezés lehetne a ritkán lakott sávra ami Pau-tól kicsit ferdén megy ÉK-nek. A déli része annyiban szerncsésebb, hogy ott ha ügyesek ki tudnak alakítani egy jól működő turizmust. De mit mondjanak Bar-le-Duc-ben? Menjen dolgozni Nancy-ba? - Eredmény: egyre inkább elnéptelendik. A szolgáltatások fenntartása egyre drágább. Ez nem Franciaország hibája, a vilgágon mindenhol progléma a ritkány lakott térségek ellátása. (Például az Anktartiszon a legdrágább. :-) - Jó ez csak vicc, persze nem csak amiatt...)
Egy térségben el kell érni a lakosság tömörülésnek egy kritikus szintet, hogy erősebben fejlődjön.

Hari Seldon 2 2018.12.18. 08:10:17

@Hari Seldon 2:
Egyébként elképzelhető, hogy találsz olyan térképet, is, ahol jelölve van mint határterület, de jellemzően nem az. - Mondjuk ebben jelentős szerepe van, annak, hogy itt megy keresztül az európai É-D irányú logisztikai folyosó, és a már említett határ közelsége.

Arthamyr 2018.12.18. 08:48:09

@kardio1: Miért kéne egyáltalán kialakítani "nemzeti tőkésréteget"? Miért jó, ha valaki "felülről" ki van nevezve kiváltságosnak?
Az emberek jó része törekszik a gazdagodásra, amennyire a tehetségük és lehetőségeik engedik, az államnak annyi feladata lenne, hogy arra figyeljen, hogy ne csalással gazdagodjanak, meg amennyire lehetséges, "megvédje" őket az általad nehezményezett gigacégektől, esetleg terelje őket a kívánt gazdagodási módok felé. Természetesen a fogyasztói oldal érdekeit is figyelembe véve. Mert ugyan betilthatod, hogy külföldi autót vegyenek (ok, az eu miatt ez nem triviális, de biztos megoldható valahogy), viszont mivel magyar nincs, ez így nem igazán jó megoldás.
Ha meg az állam mindenáron létre akar valamit hozni, és valóban szükség van rá, hozza létre állami tulajdonként, nem szükséges, hogy az magánvagyonként legyen jelen, főleg nem közpénzből létrehozva.

Hari Seldon 2 2018.12.18. 15:14:01

@Arthamyr:
"Miért kéne egyáltalán kialakítani "nemzeti tőkésréteget"? Miért jó, ha valaki "felülről" ki van nevezve kiváltságosnak?"
Ha azok volnának, de még azok sem. - Ezek csak stromanjai a maffiafőnöknek.

Arthamyr 2018.12.18. 16:02:51

@Hari Seldon 2: Strómanok vagy sem, teljesen mindegy, akkor is kiváltságosak, mivel messze tehetségükön felüli életszínvonalon élhetnek, és simán ki tudnak menekíteni kövér (tíz-)milliókat havonta (még akkor is, ha a milliárdok nem is az övék), mindezt a többiektől elvett pénzből finanszírozva. Mészárosnak akkor is több pénze marad, mint nekünk valaha is lesz, ha esetleg összerúgja a port a főnökkel, simán elég arra, hogy a világ tetszőleges pontján jólétben éljen az élete hátralevő részében. Szegény kegyvesztett Simicska is száraz kenyéren él a G-nap óta, ugye?
Sőt, még a kis senkik, akik milliós állásokat kapnak a semmiért (pl. kamutanulmányok) is kiváltságosak, mert normál esetben egy nagy büdös lófaszt sem kapnának, mert pont annyit érnek: semmit (ok, esetleg bioüzemanyagként vagy trágyaként lehetne őket hasznosítani, de ez az emberi jogokba ütközik, mert egyelőre Árpi, Lőrinc és az egész baráti körük is embernek minősül). A NER megoldotta, hogy a semminél is kevesebbet érjenek: most ugyanis károsak, cserébe jólétben élhetnek.

Egyébként is Kardio1 eredeti gondolatát vitattam, ő is leírta, hogy szerinte a kivitelezés nem jó, én viszont azt is vitatom, hogy tökéletes kivitelezés esetén szükség van egy ilyen mesterségesen felhízlalt nemzeti tőkésrétegre. Mert nincs, nem kell magyar Samsung sem, ami kb. az optimális eredmény lenne...

Hari Seldon 2 2018.12.18. 17:34:20

@Arthamyr: Egyetértünk. Ez a kontraszekció, hosszú távon kódolja magába a versenyképtelenséget. Hatékonytalan. És mint ilyen hosszú távon gazdasági kárt okoz. Persze ideig óráig el lehet takarni mindenféle EU támogatásokkal, meg rabszogatörvényt lehet hozni, hogy hozzáadott érték nélküli összeszerelő üzemek épüljenek. - Lemaradó gazdaság. - Alacsony hozzáadott érték. - Alacsony bérek.
Persze, ez nem egy két év múlva fog bekövetkezni. De 8-10 év alatt, ha nem változik (és miért változna? a magyroknak jó így) nagyon rosszul fog menni a népnek. - és persze akkor is lesz egy soros Soros, aki hibás lesz.

Arthamyr 2018.12.18. 18:05:42

@Hari Seldon 2: Az "összeszerelő üzemeket" kár rugdosni a hozzáadott értékük miatt. Valószínű, hogy az ott dolgozók így állítják elő a legnagyobb hozzáadott értéket, ha ez alatt a különböző multik (pl. német cégek) magyarországi termelését érted (ha nem lenne, akkor mi lenne helyette?). Ott kb. az a választása az államnak, hogy odacsábítja a multit vagy sem. Attól, hogy kitiltod ezeket az "összeszerelő üzemeket", az ottani munkások nem hogy több hozzáadott értéket nem fognak termelni, hanem inkább kevesebbet/semmit. Másrészt ezek versenyképesek, egymással versenyeznek is, sőt, növelik a munkaerő-keresletet, és így versenyeznek egyéb cégekkel is. Igaz, hogy kapnak adókedvezményt, de ha nem kapnának, máshová mennének.
Az más kérdés, hogy hosszú távon mennyire jó ezen a piacon versenyezni, de az "összeszerelő üzemek" simán a jobb munkahelyek közt vannak ma Magyarországon, szerintem van, aki máshol feleannyit sem keresne, azt is szürkén. Ezeknek a cégeknek a kegyeit egyébként minden kormány kereste, és nem csak Magyarországon, mivel rosszabb egy országnak, ha nem jönnek. Van mondjuk pár 10%-nyi lakosság, aki így a lehető legproduktívabb és a képességeihez mérten viszonylag tisztességes életszínvonalon, munka/magánélet egyensúllyal képes magát eltartani.

kék madár 2018.12.18. 18:20:11

"Mert az eletben valoban fontos, penzben nem merheto dolgok szempontjabol a magyarok gazdagabbak nyugat-eu 70%-nal."

mi magyarok mind a mennybe megyunk a nyugat-eu latorjai meg a pokolba, ez nem is 70% hanem 700%!

Hari Seldon 2 2018.12.18. 18:23:17

@Arthamyr:
Igaz: az összeszerelő üzemek MOST, jelenleg jók. - Hosszú távon ha nincs kutatás fejlesztés, akkor csak az adott szintet konzerválják.

norbigod 2018.12.18. 19:52:16

@Arthamyr: Képviselőnek mentelmi joga van, ami védi őt mindaddig, amíg vissza nem vonják, vagy tettenérés nem történik. Tehát, ha a képviselő be akar törni a házadba és rendőrt hívsz és a rendőr látja, akkor bűncselekményt követ el, ugyanúgy felel érte. Ha már elment mire jön a rendőr, akkor a mentelmi bizottság bűncselekmény gyanúja miatt visszavonhatja a mentelmi jogot és utána elítélhetik.
A székházas bemenetellel kapcsolatban pedig: A képviselőnek joga van a közintézményben tartózkodni, működését ellenőrizni. Azokat a biztonsági öröket, akik a videon feltartották/bántalmazták valamelyik képviselőt, 5évig (csoportosság miatt) terjedő börtönnel kellene büntetni alapból.
Itt jön Pintér(belügyminiszter alias főrendőr) a képbe, ez az ő security-je (csak már odaadta másnak), ezért mernek mindent megtenni, valószínűleg nem kapnak majd semmit.

Na ezért vesztette el Magyarország jogállam és demokrácia jellegét...

kardio1 2018.12.18. 22:08:21

@Hari Seldon 2: ha a francia ipar színe-virága külföldi kézbe kerül ( az eladás nem szimplán tőkebevonást jelent, hanem azt is, kinek a kezébe kerül az irányítás, döntés). Az Alstomot pl nem kellett volna eladó. És az ilyen helyzetekben a francia állam tehetetlen, ha az új tulajdonos bezárja a gyárat: legfrisebb: a Blanquefort -i Ford-üzem sztorija.

kardio1 2018.12.18. 22:11:55

@Hari Seldon 2: pedig azt mondtad. Visszaolvastam. Azt mondtad, egy másik diktátor ilyentájt halt meg, csak az nem volt maffiózó. Ergo Csau és OV is diktátor, csak ez utóbbi még a tetejében maffiózó is. Tehát Csau jobb volt szerinted.

kardio1 2018.12.18. 22:25:33

@Arthamyr: @Hari Seldon 2:
A nemzeti burzsoázia lényege az, hogy a nagyra növő, sikeres, multinacionális terjeszkedésre képes cégek vezetése hazai tulajdonosok kezében van. Azokban az országokban, amik fel tudtak zárkózni, ez így van. Pl. Dél-Korea . Ha megmaradunk annál az elképzelésnél, hogy magyar cég nemhogy nemzetközi, hanem regionális szinten sem lehet számottevő tényező, mindig megmaradunk az összeszerelő üzem szintjén, és az ország a multik kénye-kedvének lenne szabadon odadobva. Abban nyilván egyetértünk, hogy valós teljesítmény kell , nem pedig kormányhoz való lojalitás, ahhoz hogy vki a nemzetközi téren is tényezővé váljon. A nemzeti szó zavarhat meg benneteket. Nem Nemzeti Ezmegazról beszéltem, hanem arról, hogy magyar nagycég-tulajdonosok kellenének.

kardio1 2018.12.18. 22:40:07

@Hari Seldon 2: nem. Empátiád az emberek iránt nincs.
Ebben az országban van néhány nagyváros, jól bekötve a globalizált világba, és kiterjedt vidéki régiók, ahol azt konstatálod, hogy élenjáró adóelvonás ellenére azt látod, hogy bezár a posta, az iskola, egyre kevesebb az orvos, a közszolgáltatások egyre csak szűkülnek, a hangzatos jelszavak ellenére egyre csak nő az esélyegyenlőtlenség. Ha ezeket a rétegeket nem tudja megszólítani a politikai kormányzó, vagy épp nem kormányzó garnitúra, abból baj lesz.
Az meg nem elégséges válasz, hogy morzsákat adsz, mint Macron tette legutóbb, vagy hogy Castaner utasítja a CRS-t a körforgók erővel való kiürítésére. Ez csak növelni fogja a szakadékot sajnos.
Egyébként szürreális volt kissé és áthallásos, amikor reggel a France Infoban arról beszéltek, hogy a rendőrök elégedetlenek a munkakörülményekkel, és követelik a kifizetetlen túlórák rendezését...

kardio1 2018.12.18. 22:44:34

@norbigod:
"képviselőnek joga van a közintézményben tartózkodni, működését ellenőrizni."
Az a kérdés, hogy az 5 pont beolvasásának kísérlete a működés ellenőrzésének fog-e minősülni.

Arthamyr 2018.12.18. 23:10:32

@kardio1: Nem kell hazai kézben lévő sikeres cég. Nem is baj, ha van (ha adottak a feltételek úgyis létrejön magától), de nem kell minden áron, és főleg nem az adófizetői pénzből. Ha hazai kézben lévő, nemzetközileg is sikeres cégeket akarnak, akkor az oktatást kell fejleszteni, az mindennek az alapja (érdemes megnézni, milyen karriercéljai vannak a mai középiskolásoknak :/), és széles kört elérő ösztönzőket alkalmazni, amik az állampolgárokat ilyen irányba mozdítják, nem pedig egy kiválasztott szűk kört vastagon kitömni. Nem kell, mert az átlagembernek teljesen mindegy, hogy egy külföldi cégnél dolgozik vagy egy hazainál, kizárólag az számít, hogy milyen munkakörülményei vannak. Nekem, mint átlag magyarnak teljesen mindegy, hogy van-e magyar nagycég-tulajdonos, vagy nincs, nem érint (kivéve, ha én vagyok a nagycég-tulajdonos).
Ha mindenáron magyar nagycéget akarnak, akkor vállaljon szerepet az állam, és csináljon _ellenőrzött, transzparens működésű_, hazai, állami céget (ugye erre már volt sikertelen próbálkozás), de inkább ne, ha nem muszáj.
A globalizáció korában teljesen mindegy, hogy egy cég magyar-e vagy sem (simán lehet, hogy egy sikeres "német" cégnek sokkal több nem-német alkalmazottja van, mint német, sokkal több nem-német részvényese, mint német), inkább azt kellene elérni, hogy a magyar emberek a nemzetközi munkaerőpiacon versenyképesek legyenek, és a körülmények olyanok legyenek otthon, hogy ne akarják tömegesen elhagyni az országot (illetve jöjjön helyettük külföldi). Ha lenne egy széles, versenyképes tudással rendelkező réteg, a @Hari Seldon 2: által hiányolt k+f is megjelenne, és a magyar emberek is alapítanának cégeket, amikből pár akár nagyra is nőhetne (meg sok kicsi maradna és sok bedőlne).
Amikor rendszeres sírás van amiatt, hogy x gigacég túlságosan nagy hatalmmal rendelkezik, akkor nem biztos, hogy a legjobb ötlet megkísérelni erőszakkal létrehozni pár "házi" gigacéget. Nem kell magyar Samsung, ha létrejön magától, hát ez van, de akkor is inkább a kordában tartására kell az energiát fordítani.

kardio1 2018.12.18. 23:26:43

@Arthamyr: kellenek magyar tulajdonú sikeres cégek (hiába van sok magyar egy német cégnél, nincs egy magyarnak se beleszólása, mit tesz a cégével a német tulajdonos), és természetesen a jó oktatás az alap ennek elérésére, ebben egyetértünk.

Arthamyr 2018.12.18. 23:53:42

@kardio1: Nem kell beleszólnia. Minek? Egy normálisan működő cégnél nem attól függ, hogy mit csinálnak, hogy magyarok-e a döntéshozók, vagy sem, hanem attól, hogy mi kell a cég sikerességéhez. Szóval tök mindegy, hogy német-e góré meg a tulaj vagy sem. Másrészt semmi sem akadályoz egy magyar embert abban, hogy akár CEO legyen egy akármilyen cégben vagy nagy részvénypakettet vásároljon. Nincsenek ilyen szabályok, hogy magyaroknak tilos.
Az is tök mindegy, hogy a pénz kinél köt ki, a gazdag ember úgyis nemzetközileg használja a pénzét: a megbízható helyeken tárolja, földrajzilag is diverzifikáltan fekteti be. Nincs Csányi Sándornak semmi előnye Jeff Bezossal szemben egy őket személyesen nem ismerő ember szemszögéből nézve.

kardio1 2018.12.19. 00:10:47

@Arthamyr: alapvetően az lenne a cél, hogy Magyarország felzárkózzon, nem ?
Ha a régi nagyhatalmaknál felnőtt nagy multik mondják meg, mi történjen Magyarországon, az soha nem fog bekövetkezni. Viszont, ha vannak erős magyar cégek, az segít a magyar érdekek képviseletében is, hisz a magyar cégek lesznek a multik más országokban.
Én így látom, de azt is felfogom, hogy te nem így gondolkodsz.

Arthamyr 2018.12.19. 00:40:15

@kardio1: Mi az, hogy "Magyarország felzárkózzon"? Én személy szerint ezt nem tudom értelmezni. Én azt szeretném, hogy Magyarország olyan hely legyen, ahol jó élni, és ez fenntartható, egy kis magyar Svájccal, Ausztriával, Írországgal vagy Finnországgal tökéletesen elégedett lennék. Ehhez biztos nem az az út vezet, hogy mesterségesen egyenlőtlenségeket gerjesztünk (ez történik, amikor nemzeti tőkésréteget csinálsz közpénzből: mindenkitől elveszel, hogy odadjad kiválasztott keveseknek).

Ha a régi nagyhatalmaknál felnőtt nagy multi mondja meg, mi történjen Magyarországon, és ez rossz a magyar embereknek, az azért van, mert a magyar szabályozók/végrehajtók korruptak/trehányak/valami egyéb okból nem végzik el a munkájukat megfelelően. Egyetlen multinak (sőt kartellnek) sincs akkora hatalma Magyarországon, mint a mindenkori kormánynak, egyik sem áll a NAV vagy a rendőrség felett. És egyetlen multi sem csinál magyarspecifikus kibaszásokat szándékosan, ezek ugyanúgy pénzt szeretnének keresni a tulajdonosaiknak, mint Japánban, meg Franciaországban, meg bárhol, ahol meg tudják vetni a lábukat. Gátlástalanul ki fogják használni a szar szabályozást, a korrupt szabályozókat, végrehajtókat, a piaci erőfölényt, a mono-/oligopol helyzetet és a lehető legtöbb pénzt fogják keresni.

A magyar cégek nem képviselik a magyar emberek érdekeit, ők a tulajdonosok érdekeit képviselik. Persze nincs kizárva az, hogy ez a két érdek találkozik, de az sincs, hogy a cégek érdeke kifejezetten ellentétes a lakosság érdekével. Ami magyar tőkésnek érdeke, az nem automatikusan érdeke a magyar lakosság többségének, és fordítva sem.

Hari Seldon 2 2018.12.19. 10:35:44

@kardio1:
Ilyen értelemben diktátor. - De diktátrok között is vannak fokozatok. Egyik csak elnyom mindenkit, aki neki nem tetszik, másik lövet is. - Ilyen értelemben természtesen van külömbség.

Hari Seldon 2 2018.12.19. 10:43:40

@kardio1:
Lehet. De empátiám inkább a teljes gazdasági egységért inkább van. Ha az lemarad, akkor hiába akarunk segíteni a szegényebb régiókon, még annyit sem lehet majd mint eddig. - Igen, van (kell lennie) egy nagyon kényes egyensúly, az ország veresenyképessége, és a különböző térségek támogatása között. - De azt nem tudja felmrni az utcán tartozkodó ember. Gyakorlati okból: nincs meg hozzá a képzettége. - Persze mindenki azt érzi ő "vesztes", és valamilyen szinten igaz is van. Ettől még meg kell taláni egy egyensúlyt, és azt nem az utcai álldogálók tudják. (ők csak a saját egyensúlyukat tudják)
Az angolok is nagyon okosak voltak, mert szavaztak a brextről. Az is milyen szakmai döntés volt. Mert a nép nem gazdasági szakember.

kardio1 2018.12.19. 13:19:17

@Hari Seldon 2:
Ez a demokrácia. Ha bármilyen kritériumhoz (vagyoni, vagy épp értelmi képzettségi) kötöd a szavazójogot, csökken a demokrácia. Nem fér bele, hogy egy önjelölt technokrata elit döntsön mindenről.

norbigod 2018.12.19. 13:44:00

@kardio1: Igen, ez jó kérdés. Viszont, ha ellenőrzés alatt akár azt értjük, hogy az ellenzék például egyáltalán nem kap szót egy közmédiában, akkor szerintem ez is ellenőrzésnek minősül. És nem berúgták a stúdió ajtaját, hogy jöttünk felolvasni, hanem a MTVA vezetőjével szerettek volna erről egyeztetni, azzal a Papp Dániellel akinek egyébként papírja van róla, hogy már többször hírt hamisított. Csak sem ő, sem senki nem mert a képviselők elé állni és beszélni, mert tudták, hogy nincs és nem is lehet igazuk, ezért küldték a kutyáikat.

Hari Seldon 2 2018.12.19. 15:43:30

@kardio1:
Ez igaz.
- Viszont éppen ezért gyalogolnak az UK-sok is tátott szájjal abba a bizonyos erdőbe. - Előjött egypár "szívedre hallgass" politkus, hogy nem kell logikusan végiggondolni a gazdasági hatásokat, majd jó lesz. - Ja, neki. (Mert mondjuk már évek óta shortolja a Fontot)
Sőt mondjuk most még rákontráztak a Corbynnal, aki nagyjából olyan feketeöves demagóg mint a nálunk a Mélenchon.

kardio1 2018.12.20. 11:12:00

@Hari Seldon 2: a demokráciának megvan az a hátránya, hogy mindig a többség dönt, és sokszor nem azt választja amit egy adott egyén, te vagy én pl. szeretne. Az nem működik, hogy demokratának valljuk magunkat, de nem fogadjuk el a fenti tényt.

kardio1 2018.12.20. 11:18:15

@norbigod: az a tény, hogy az ellenzék kevés, akár igen kevés szót kap a közmédiában (és ez valóban nem helyes), nem teszi helyessé az eljárásukat. Az az érzésem, hogy a facebooknak játszottak, átverve azokat, akik a kinti hidegben szorítottak nekik. Nem igazi ellenzék ez. Mi történne, ha valami csoda folytán holnap hatalomra kerülnének ? Az első percben egymás torkának esnének.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.12.21. 00:09:22

@Arthamyr: "A visszatérés pont olyan, mint az elköltözés: fel van fújva ("kutatja a külföldön élés és visszaköltözés lélektanát" - ezért vajon pénzt is kap a bécsi egyetemen vagy csak hobbi?), pedig a világ legtermészetesebb dolga kellene, hogy legyen."

Most jutottam el odaig, hogy ezt a posztot elolvassam...nos, azert a cultursokk es reverz kultursokk van annyira fontos, hogy meg komolyabb (multi) cegek is fektetnek bele energiat, hogy a dolgozoikat, akik kulfoldre mennek/vagy onnan ternek vissza a ceghez, felkeszitsek erre.
tobb evi expat let utan visszaterni, es pl. a ceg mindennapi eletebe visszailleszkedni nem is olyan egyszeru, ezt jol kepzett HR-ek tudjak. Szoval elbagatellizalni a dolgot barmelyik iranyban nem egy jo otlet. De errol mar rengeteg anyag van elerhetoen, akit erint a koltozes barmelyik iranyban, erdemes kicsit tanulmanyozni, es felkeszulni dolgokra.

Arthamyr 2018.12.21. 00:55:49

@Zsuzsi65: Tapasztalataim szerint a "komolyabb (multi) cegek" mindig is nagy bajnokok voltak pazarlásban, mivel jó esetben megtehetik (pl. ezért van szép nagyra hízott HR osztály is).
A legkorrektebb cégek meg nem elsősorban felkészítenek a költözéssel járó problémákra, hanem inkább segítenek, hogy minimalizálják azokat, pl. igen nagyvonalú relokációs csomagokkal, az alkalmazott adminisztrációs terheinek átvállalásával és hasonlókkal. Költözésnél zéró kultúrsokk és egyéb probléma volt számunkra, és ez köszönhető annak is, ahogyan a cégeink kezelték ezt.
Jövőre költözünk vissza Magyarországra, 7 év után, már most borítékolhatom neked, hogy ismét nem fog semmiféle (kultúr)sokk érni. :)

Dikusz 2018.12.21. 01:00:20

@Arthamyr: Írhatnál posztót a hazatérésetekről.:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.12.21. 01:04:28

@Arthamyr: pont azert nem ert kultursokk, mert a HR felkeszitett ra, ahogy te is irtad. Ergo szukseg van a felkeszitesre oda-visszairanyban is, ahogy te is irtad. A relokacios csomag es minden egyeb pont ennek a resze:) En ezt ertettem "felkeszites" alatt (nemcsak a pszichologiai reszet - ami persze egyenenkent valtozoan, de ugyanolyan fontos lehet ;)

Arthamyr 2018.12.21. 01:05:01

@Dikusz: Igen, már többen is mondták, csak azt nem tudom, mit írjak bele, semmi érdekes nem fog történni. Leírhatok száraz tényeket, azt majd adtok rá egy "ülj le, egyes"-t. :D

Arthamyr 2018.12.21. 01:23:05

@Zsuzsi65: Nem készített fel a HR (új céghez jöttem). Nekem semmit sem kellett csinálni, változtatni.
Olyanokat dolgokat csináltak, hogy kijöttek a költöztetők Magyarországon, és becsomagolták a cuccunkat, majd Írországban egy hónapig vigyáztak rá, addig lakást bérelt a cég, majd kerestettek lakást (nekünk szinte csak választani kellett), elintézték az adminisztrációs dolgokat (bankszámla nyitás, itteni "tb", adózás stb.), megoldották az étkezést és hasonlók. Kb. a seggünk is ki volt nyalva. Ezekkel foglalkozni nem kultúrsokk lett volna, hanem sima, hétköznapi szopás. Magyarországon sem jó, és ott is ugyanúgy nagyon kényelmes, ha megcsinálják az ember helyett.
Szerintem európai országok közt nincs is akkora különbség, hogy kultúrsokk lehetne. Fel nem foghatom, hogy érhet egy európai embert kultúrsokk Dublinban (a cégnél az emberek többsége külföldi volt, és ez nem merült fel senkinél), azt meg még kevésbé, hogy a szülőhelyre visszaköltözésnél hogy érhet valakit... De az is lehet, hogy belőlem annyira hiányzik a kultúra, hogy nem érhet kultúrsokk sem. :D

Hari Seldon 2 2018.12.21. 02:16:40

@kardio1:
"az a tény, hogy az ellenzék kevés, akár igen kevés szót kap a közmédiában (és ez valóban nem helyes), nem teszi helyessé az eljárásukat."

Szerinted, milyen eljárást kéne elkalmazni, hogy ne vegyék őket semmibe? _ Ja hogy ilyen nincs. Mert hamisítanak amit akarnak.

"Mi történne, ha valami csoda folytán holnap hatalomra kerülnének ? Az első percben egymás torkának esnének."

Tipikus fideszes önfelmentő szöveg ez. Ja ja. lopnak mint a gép, de hát az ellenzék... Nem tudna kormányozni... Kénytelen vagyok egy maffiára szavazni.
A lényeg az, hogy kb nem is kéne sokáig. Első lépésben bárkit megnevezni, aki visszaállítja a 2010 előtti állapotokat. Gyakorlatilag mindenben. Aztán miután demokrciát játszunk: Essenek "egymás torkának" ha akarnak. Merthogy ezt hívják demokráciának. - Hogy vannak elletétes vélemények. A másikat egypártrendszernek. (Komcsi vagy nacionalista jelszavakkal, mindegy.)

Ahogy nálunk is. Sok baromi ellentétes vélemény van, és "egymás torkának esnek". -> Vagy jobb lenne egy olyan verzió, hogy Macron vagy Mélenchon "bölcsen" kormányozza az országot, mert a "többi egymás torkának" esik?

Dikusz 2018.12.21. 06:54:35

@Arthamyr: Dehogy adunk! Én legalábbis már annyira várom, hogy akár előre is megírhatod.:)))

Arthamyr 2018.12.21. 09:25:13

@kardio1: Még ha a többség döntene. A gyakorlatban a kisebbség döntött, és akkora hatalommal ruházta fel a "képviselőit", hogy azok teljesen ignorálhatják a többség által bejuttatott "képviselőket" (azt leszámítva, hogy érdekeiknek megfelelően díszletnek használják őket). Meg esetenként azokat is, akiket képviselniük kellene, mert már nem sok külső kontroll maradt.

tanato 2018.12.21. 10:03:06

@Hari Seldon 2: Jól beszélsz egy hosszantartó egypárt rendszerű,sőt egyszemelyi vezetésű vsaskézzel irányított rezsim bukása után,mindig jön egy őskáosz,ami után fel tud állni egy stabil többségű demokrácia/vagy sajnos egy másik diktatórikus rezsim/Az őskáosz eltarthat sokáig is.
PL. a cár által véres vaskézzel fenntartott diktatúra után jött egy hosszú évekig tartó őskáosz azután alakult ki egy stabil/sajnos szintén véres vaskézzel fenntartott diktaúra/ a Sztálin uralma.
de pl. itthon Feren József véres vaskézzel fenntartott rendszere után itthon is jött egy hosszú évekig tartó őskáosz utána jött a szintén sajnos véres vaskézzel fenntartott Horthy rendszer,bár kétségtelenül demokratikusabb volt mint előtte a Császár uralma.

Hari Seldon 2 2018.12.22. 09:37:17

@tanato:
Ez a "ezek legalább kormányoznak", a legjobb önbecsapás.

Sok ember hazudik önmagának tovább, mert nagyon megterhelő az emberi pszihére az, hogy szembenézzen azzal, hogy be lett csapva.
A becsapottság tudata a legmegalázóbb és legnehezebben feldolgozható érzelem.
Így jobb híjján hazudik a külvilág felé. -> Mert ha körülötte is mindenki egyet ért a hazugsággal, akkor nem tűnik fel az én tévedésem.
(Legalábbis, ez a tudat alatti mozgatója a dolognak)

(Meg a foci drukkerkedés: Fradi Dózsa meccs: ha a miénk rúgja fel a másikat, "mit fúj be a bíró", ha a másik csapat játékosa néz rá csúnyán 10 méterről akkor azonnal piros lapot neki.)

Na, jó, most már lelépek innen, ez már nagyon régi poszt.

tanato 2018.12.22. 09:47:22

@Hari Seldon 2: Nem lehet megúszni a kezdeti őskáoszt,de egy becsontosodott más vélemáényt nem tűrő rezsimnek előbb utóbb mennie kell, még a bekövetkező káosz ellenére is.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása