oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. december 16. 06:30,  Bringával a világ körül 48 komment

2018. december 16. 06:30 Határátkelő

Bringával a világ körül

Világszerte egyre többen járnak kerékpáron munkába (most tekintsünk el a havazástól…), ami hasonló problémákat és megoldandó kérdéseket vet fel Los Angelesben, Londonban és Budapesten is. A blogot rendszeresen követők a három város nevéből talán már sejtik, hogy podcast-sorozatunk, a Los Angeles-London-Budapest-tengely újabb része következik (az első két rész itt és itt), melynek fő témája ezen a héten a nagyvárosi kerékpározás. Beszélgetőtársaim pedig mint mindig, ezúttal is Tamás LA-ből és Bandosz Londonból – kiderül egyebek mellett az is, mi a gond a fehér kisteherautókkal és a nagy visszapillantótükrökkel.

nagy-britannia_london_kerekpar_superhighway_foto_geograph_org_uk_stephen_craven.jpgIlyen egy bringás superhighway Londonban

Tamás egyik első bringás élménye Amerikában az volt, amikor kb. egy hónappal a kiköltözése után vett magának egy kerékpárt és lebuszozott Southgate-re egy nagy bringás rendezvényre. Southgate elég húzós környék és a városvezetés így akarta kicsit oldani az emberek aggodalmait, sikerült is odacsábítani 10-15 ezer kerékpárost.

Amerikában speciális problémát jelent az autók mennyisége és mérete, a holttér például a legtöbb sofőrnek elég nehezen értelmezhető dolog és nem is figyelnek rá – mesélte Tamás. 

„Biciklisként hamarabb kell fékezni, el kell engedni az autóst, jobbra kanyarodásnál sokszor ráhúzzák a kormányt a gyalogosra is, noha az ilyen szabálysértéseket a rendőrök szigorúan és azonnal büntetik” - mondta. 

Ezzel együtt sok bicikliutat építenek Los Angelesben, mert próbálják támogatni ezt a mozgalmat. Ugyanakkor terjednek az elektromos rollerek, ami egész Amerikában komoly társadalmi vitát okoz. A fiatalok imádják, az idősek nem szeretik, de legalább szabályozva sincs rendesen és rengeteg a baleset. 

Annyi előnye van, hogy a városvezetés emiatt szeretné még biztonságosabbá tenni a közlekedést (ezek az elektromos szerkezetek komoly bevételt jelentenek), így mivel elég szélesek az utak, megpróbálnak komplett sávokat leválasztani a főútvonalakon is. 

Nem világmegváltási célzattal 

Ami Bandoszt illeti, ő sokszor közlekedik Londonban kerékpárral, mint mondta, ebben semmilyen világmegváltás nincs, egyszerűen sok esetben ez a legpraktikusabb megoldás a gyakran leálló és sokszor (főleg csúcsforgalomban) kiszámíthatatlan tömegközlekedés mellett/helyett. 

„Autós is és biciklis is vagyok, így mind a két oldalt látom. Amikor az egyiken ülök, akkor a másik vezetői idegesítenek és fordítva. Londonban az autósok eléggé tolerálják a bicikliseket és általában odafigyelnek rájuk. A bringások egy része ezzel visszaél, kicsit cikázik, erőszakos. Viszonylag biztonságos a biciklis közlekedés, még ha nem is olyan fejlett az úthálózat, mint mondjuk Hollandiában” - számolt be Bandosz. 

Budapesthez hasonlóan Londonban is nehézséget okoz a kerékpársávok kijelölése, hiszen keskenyek az utcák. Két napja majdnem sikerült összecsattannia egy furgonnal, aminek a vezetője kis híján ráhúzta egy kanyarban az autót. 

„Volt egy másik hasonló esetem, akkor le is estem a bringáról és belém állt a kormány. Azt hittem, hogy eltört a bordám… Akkor is egy fehér furgon volt a vétkes – a fehér furgon, a white van egyébként itt népellenség, a sofőrjeik úgy vezetnek, ahogy nekik tetszik. Szóval egy ilyen vágott be elém, hatalmasat kellett fékeznem és elszálltam a biciklivel” - mesélte. 

Londonban azért akadnak tragikus esetek, érdekes módon főleg női kerékpárosokkal, talán azért, mert ők jobban bíznak az autósokban. A legtöbb balesetet nagy jármű, teherautó, busz vagy a már említett furgon okozza. A szabály az, hogy ilyen jármű mellett nem szabad huzamos ideig haladni. 

Bicikliutak Budapesten, Londonban és Los Angelesben 

Szó esett arról is, miként oldják meg a kerékpársávok kijelölését a különböző városokban. Speciel autósként és kerékpárosként is nehéz szeretni azt a módszert, amivel a magyar fővárosban sokszor találkozhatunk, jelesül, hogy húznak egy sárga csíkot az útra és attól kezdve az kerékpársáv.

Kérdés, hogy milyen más megoldást lehet találni egy Budapesthez hasonló városban, ahol legalábbis a belső kerületekben nem nagyon van hova építeni vagy honnan leválasztani. 

Londonban többféle megoldást találtak, tehát van a felfestős módszer is, de például városvezetőként anno a lelkes bringás Boris Johnson (azóta volt külügyminiszter és erősen kacsintgat a miniszterelnöki poszt irányába is) úgynevezett kerékpáros „superhighway”-eket alakított ki. 

Ennek lényege, hogy kerestek kisebb, az autóforgalommal párhuzamos utcákat, amiket lezártak az autók elől és odaadták a bringásoknak. A kereszteződésekbe kisebb oszlopokat tesznek, így az autós ha akarna, sem tudna behajtani. 

Los Angelesben is alapvetően a pesti „felfestős” módszert követik, a járda melletti sávban zárnak le szakaszokat és táblával jelzik, hogy az egyben bringaút is. 

„Az én legnagyobb félelmem itt mindig az volt amikor nagyobb autókat vezettem, hogy a hatalmas, karvastagságú tartón álló tükörrel fejbe ne vágjak egy bringást. Ezért inkább a sáv közepe felé tartottam, így viszont túl közel kerültem a másik sávban közlekedő autó tükréhez. Mondjuk költözéskor ez elég komoly rémálom” - mesélte Tamás.

Beszéltünk még sok minden másról, úgyhogy hallgassátok meg a podcastot, szűk 20 perc az egész – bringázás helyett éppen jó lesz… :) 

Ne csak olvass, hallgass is!

(Fotó: geograph.org.uk/Stephen Craven)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: podcast Magyarország London Los Angeles Nagy-Britannia Egyesült Államok Los Angeles - London - Budapest tengely

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3014486662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shanarey 2018.12.16. 13:51:06

@tanato:

Az osztrákoknak ebben igaza van, ha a gyerek, nem ott él, akkor miért pumpolná a szülő az osztrák államot? Netán még csalni is lehet vele, anyuka a gyerekkel otthon, megkapja a családi pótlékot, s apuka meg Ausztriában ugyanezt?

tanato 2018.12.16. 13:52:26

@Shanarey: persze van benne igazság.

Shanarey 2018.12.16. 14:02:57

A poszthoz, Nagyvárosi biciklisekről jót vagy semmit.
Jót, nem tudok.

nyuszigonosz 2018.12.16. 14:53:58

Nem szeretem a városi bicikliseket, mivel elösuhannak fenetudja honnan és egyszercsak az ember elött vannak zebrán ugyan, de elötte sehol sem voltak. :-(
Meg mikor ilyen korán sötétedik, netán még az esö is esik, akkor elnyeli öket a sötétség meg a visszaverödö fény a nedves útról.

Persze, vannak kimondottan bicikli utak, de hát nem is mindig ott vannak.

nyuszigonosz 2018.12.16. 14:59:26

@tanato: Én ezt szintén úgy találom jónak, ahogy az orsztrákok.
Ez óriási csalásokra ad lehetöséget, hogy a gyerek nem ott él, ahol apuka kapja rá a családi pótlékot. Mivel általában anyuka meg Magyarországon kapja a teljes családi pótlékot.
Az általad belinkelt cikk szavaival, hogy " a magyarok lesznek az osztrák változás legnagyobb vesztesei " meg egyáltalán nem értek egyet - mivel milyen vesztesek?
Kapnak továbbra is családi pótlékot, és ha a gyerek is Ausztriába költözik, akkor ugyanannyit, mint az általános osztrák családi pótlék.

gabors 2018.12.16. 15:03:23

itt is pont most basszak teljesen szet NYC-t is ezekkel a bicikli utakkal amit foleg a "profi" biciklistak meg az elektormos birngak (amik kinai kaja hordarok tobbsegeben) meg leszarnak. Hiaba vannak mar bicikli utak a BAL oldalon mennek ok a masikon egyiranyu sugaruton forgalommal szemben ... vannak mar kulon biciklis lampak pont hogy a balra vagy jobbra fordulasnal nekik elonyuk van LESZARJAK mennek amikor a kocsik mar fordulhatnak nekik meg piros ... rosszabbak mint a gyalogosok. "azok legalabb vsszaugranak ha rajuk dudal a taxis (meg en) biciklis meg belerohan a kocsiba es meg meghalni es kepes"

gondolom az vilagos hogy en vezetek ..

ami viszont jo hogy van a citibike programme ahol lehet berelni az utcan bringat es egyre tobb helyen vannak mar ezek a tarolok, mostmar Manhatten-en kivul is

Arthamyr 2018.12.16. 15:21:11

@Shanarey: Akkor mondok én. :)

Sokkal kevésbé zajos, szennyező, zavaró, veszélyes, mint az autó. Ha minden nagyvárosi autós nagyvárosi biciklissé, tömegközlekedővé vagy gyalogossá változna, a nagyváros sokkal élhetőbb hely lenne.

Benikuty 2018.12.16. 15:21:31

Hideg a peron, közlekedj kerékperon!

gabors 2018.12.16. 16:11:58

index.hu/belfold/2018/12/16/lopott_rendszamtablat_szerelt_a_kocsijara_fizetes_nelkul_lelepett_tankolas_utan/

az ilyen sztorikat nem ertem.... nem tudom de nem lenne egyszerubb ha csak fizetes UTAN lehetne tankolni ?

Itt New York allamban csak igy lehet onkiszolgalo kuton tankolni.

Vagy elore fizetek (keszpenz/kartya) bent es akkor kutbol pont annyi benya megy a tankba amit elore fizettem vagy a kutnal lehzuom a kartyamat (mostanaban mar csak chippes van itt is) es a tankolas vegen a vegso "kart" ranyomjak a kartyara (mindegy hogy kredit/debit) ez mar vagy 20 eve sem volt "high tech"

Vannak meg itt is kutak ahol csak a kutas tankolhatja a kocsit ott talan el lehet hajtani fizetes elott ilyen helyre en nem megyek szoval nem tudom pontosan hogy megy de gondolom lehuzzak a kartyat elore vagy adott osszegre vagy "tele" es akko meg annyit szamlaznak amennyire kijon ...

tanato 2018.12.16. 16:16:54

@nyuszigonosz: Csalnak is rendesen,illetve csaltak ezzel.

Csodabogár 2018.12.16. 16:27:43

@tanato: Már elég régóta szó volt róla. Teljesen igazuk van ebben az osztrákoknak.

Shanarey 2018.12.16. 16:30:57

@Arthamyr:

Álmodj királylány :-))))))))))))))

Csodabogár 2018.12.16. 16:32:45

Bicikliseket meg kell szokni. Gondolom Amsterdamban nem téma a biciklizés, mert már évtizedekkel ezelőtt is mindenki biciklivel járt.

Szerintem Pesten jól lehet biciklizni, de Buda már kétséges, túl sok a domb. Ugyan ez vonatkozott Zürichre is. Ezt persze majd az e-bike megoldja. Kár, hogy már öreg vagyok.

Csodabogár 2018.12.16. 16:35:19

@gabors: Érdekes módon Pesten mindig utólag fizettünk. Nem tudom hányan lógnak meg, de Floridában elég rosszúl esett a bizalmatlanság. Menjek előbb fizetni, aztán tankolhatok.:-(

gabors 2018.12.16. 16:35:54

@tanato: " @nyuszigonosz: Csalnak is rendesen,illetve csaltak ezzel. "

De mi volt a regi szabaly?? Ugy tunik hogy eddig azt nem neztek hogy hol van a gyerek (lehet rosszul olvasom a cikket) akkor viszont ez nem volt csalas csak a tipikus balkani ugyeskedes amirol a magyarok hiresek.

Az persze nyilvan csalas ha valaki MINDKET helyen felvette a csaladi potlekot (talan ezt kellene megszuntetni semmi erteleme)

gabors 2018.12.16. 16:44:27

@Csodabogár: "@gabors: Érdekes módon Pesten mindig utólag fizettünk. Nem tudom hányan lógnak meg, de Floridában elég rosszúl esett a bizalmatlanság. Menjek előbb fizetni, aztán tankolhatok.:-( "

Pesten soha nem tankoltam azelott (marmint az uj vilag elott) mert nem volt kocsink csak vartuk kb 15 ev utan mondta le apam ... ha neha kuton voltam akkoriban ugy lattam hogy mindig kutassal lehetet csak tankolni tenyleg nem emlekszem hogy lett volna onkiszolgalo kut 1989 elott ...

Itt meg tok normalisnak tunt hogy ki van irva hogy elore fizetos az onkiszolgalo ... mert mindenkinek jobb ha nem utolag kell elkapni azokat akik lopnak mert ez mindenkinek tobbe kerul hiszen vegul is vasarlo fizeti meg a "kalo-t" is (regen ezt igy hivtak)

Vagyis nem veled szemben voltak bizalmatlanok hanem ez volt a normalis. Nem tudom mikor valtozott ez meg sajnos PEliott mar nem ir O talan emlekezne a 70-es 80-as evekben hogy volt ez a 90-es evekben errefele mar ez volt normalis NJ-ben egeszen mostanaig NEM VOLT onkiszolgalo benzinkut (period). De FL, CA vagy a legtobb allamban ahol a 90-es evekben jartam ez volt az alap onkiszolgalo kutaknal elore kellett fizetni ... voltam kocsival akkoriban kb 20 allamban

Arthamyr 2018.12.16. 17:09:31

@Shanarey: Nem mondtam, hogy reális, hogy a sok autós eltűnik, csak közöltem, hogy nagyobb sokkal inkább velük van a baj.

Arthamyr 2018.12.16. 17:10:27

@Csodabogár: "Szerintem Pesten jól lehet biciklizni, de Buda már kétséges, túl sok a domb." - Te mennyit bicikliztél életedben? :)

nyuszigonosz 2018.12.16. 17:16:25

@gabors: Mi volt régi szabály? Az, hogy az Ausztriában dolgozó ( általában) apa, kapta az Ausztriában lévö családi pótlékot a gyerekekre, ha ott éltek, ha nem.
A csalások meg: ha az apa az osztrák családi pótlékot kapta Ausztriában, az anya meg Magyarországon a magyar családi pótlékot, teljes mértékben mert legtöbbször mint gyerekeit egyedül nevelö jelentkezett be a rendszerbe.

Továbbá: ha voltak a tágabb családban még olyan gyerekek, akiknek az apjuknak megegyezö neve volt az Ausztriában dolgozó emberrel, sokaknak egyszerüen papíron 5-6 gyereke is lett, akikre minden juttatást meg is kapott az osztrák államtól, miközben azok kitudja hol éltek. ( vagy léteztek-e egyáltalán)
És hidd el, sok ilyen is volt, és sokak mindenféle papírt elö tudtak varázsolni a gyerekeik számát megduplázni.
Nem eleve a magyarok csinálták a legtöbb papírokkal varázsolgatást.
Míg aztán az osztrákoknak egyszer elege lett és más megoldást találtak.

nyuszigonosz 2018.12.16. 17:22:45

@Arthamyr: Szerintem meg a baj mint olyan nem csak az autósokkal van, vagy csak a biciklisekkel. Vagy akár a gyalogosokkal.
Hanem van mindhárom csoportban éppen elég nem szerencsésen viselkedö egyed.
A többsávos úton egyszercsak átszaladni akaró gyalogos, a kíméletlen autóvezetö, és a szlalomban és kiszámíthatalanul közlekedö biciklis is, amelyik vagy a kijelölt bicikliúton megy, ami úgy is lenne rendben, de legtöbbször mégsem, és a gyalogosokat autósokat kerülgetve akárhol.

gabors 2018.12.16. 17:44:52

@nyuszigonosz: "Továbbá: ha voltak a tágabb családban még olyan gyerekek, akiknek az apjuknak megegyezö neve volt az Ausztriában dolgozó emberrel, sokaknak egyszerüen papíron 5-6 gyereke is lett, akikre minden juttatást meg is kapott az osztrák államtól, miközben azok kitudja hol éltek. ( vagy léteztek-e egyáltalán) "

ez a tipikus balkani csalas ...

amit ez elott irtal az megegyezik azzal amit en is irtam ... a nyugati (fejlettebb) demokraciak nem a balkani hozzallasra voltak tervezve kezdenek vegre felzarkozni ...

elhiszem sot azt is hogy nem csak a magyarok hanem a tobbi balkani nep is ezt csinalta ... ES TELJESEN igaza van az osztrakoknak en tovabb mentem volna es CSAK arra gyerekre jarjon csaladi potlek az adott orszagban aki az adott orszagban a csalad tagja ... 0-t kellene fizetni azokra a gyerekekre akik nicsenek az adott orszagban ...

Arthamyr 2018.12.16. 18:03:52

@nyuszigonosz: Nem a "nem szerencsés viselkedésükkel" van gond, az már csak jéghegy csúcsa. Ha egy ember gyalog közlekedik, viszonylag kis teret foglal, lassan mozog, könnyen kikerülhető, nem öl meg azzal, hogy nekem jön, sőt, jó eséllyel sérülést sem okoz. Amint beül egy autóba, egy kb. 4x2x1.5m-es téglatestbe beférő fémdobozzal körbevéve megy, gyorsan mozog, nehéz kikerülni és ha egyikünk sem figyel eléggé és nincs szerencsém, akkor megölhet. Emellett zajos, szennyező, és fokozza a nagyvárosokban amúgy sem kellemes zsúfoltságérzetet. Teszi mindezt akkor is, ha gépiesen precízen, udvariasan és birkatürelemmel vezet. A kerékpáros is rosszabb, mint a gyalogos, hasonló okokból (gyorsabb és nagyobb), de azért sehol sincs az autóshoz képest.
Egyébként szabálykövetésben valószínűleg az autósok járnak élen, köszönhetően annak, hogy sokkal keményebben büntetik őket (pl. nem nagyon hallottam még olyat, hogy a szabálytalan gyalogossal kifizettetik az autóban keletkezett kárt, ha elütik) és sok helyen számukra kedvezőbbek a szabályok.

Pl. többsávos úton átszaladó gyalogost ellen is kiváló megoldás lenne, ha nem nagyon lenne többsávos út lakott területen belül. Kezdésből meg pár kövér csekkel lehetne honorálni az ilyen átkeléseket.

Arthamyr 2018.12.16. 18:07:43

@gabors: "a nyugati (fejlettebb) demokraciak nem a balkani hozzallasra voltak tervezve kezdenek vegre felzarkozni" - Ez mondjuk nem akkora öröm, hogy "végre". A "végre" az lett volna, ha a balkániak zárkóznak fel hozzáállásban, ez így inkább sajnos (még akkor is, ha kényelenek voltak, és ahogy írtad, teljesen jogos).

Dikusz 2018.12.16. 18:09:14

@Arthamyr: Nem-e lehetséges-e, hogy te gyakran biciklivel szoktál közlekedni, azért írod ezt? :)

60+ éves tapasztalatom van a gyaloglás terén. Ezalatt ritkán találkoztam járdán direkte száguldozó autóssal, biciklissel viszont gyakran, még akkor is, ha volt kényelmes biciklisáv az úton.

A választék széles: járdán cikázva eléd vág úgy, hogy még csak nem is sejted, hogy mögötted teker, mert ugyebár csengőre/nagyharangra/marhakolompra nem telik, hogy jelezzen a nagytudásúja, hogy kikerülne, és még nekik áll feljebb.
Vagy akár az úttesten buszok, villamosok mögött rátapadva a járműre úgy, hogy az a szerencsétlen sofőr még csak nem is látja, hogy teker valaki a busz mögött.
Ennél a cikknél (meglepően kulturált írás) elég csak a képekre nézni. Pont a Margit-hídra gondoltam:
444.hu/2014/08/20/tessek-mar-leszallni-arrol-a-biciklirol

Tökéletesen egyetértek @Shanarey: -vel, jót én sem tudok mondani róluk.

Csodabogár 2018.12.16. 18:09:25

@Arthamyr: Rengeteget, még Budán is. Na meg Zürichben is. Imádtam biciklizni. Van ilyen is.:-)
Most Pesten én csak öngyilkos jelölteknek hívom a bicikliseket. Itt alig van kiépített bicikli út, az autósok meg olyanok amilyenek. Nem tudom van-e sok baleset, de néha nézni is rossz őket.

Dikusz 2018.12.16. 18:14:08

@nyuszigonosz: A motorosokat még nem is említetted...

Bár ők inkább az autósoknak szoktak gondot okozni, de engem már ugatott le motoros a belváros kellős közepén, amikor kiléptem egy ház kapuján a járdára, miért nem figyeltem arra, hogy ő ott tolja a motorját. Talán arra gondolt, hogy elsőbbséget kellett volna adnom neki.

Arthamyr 2018.12.16. 18:45:03

@Dikusz: Pár éve valóban sokat, az utóbbi pár évben viszont csak gyalogolok (ok, néha tömegközlekedem meg taxizom), de mindig gyalogoltam + tömegközlekedtem, szóval abban van a legtöbb tapasztalatom.
Az, ha valaki a járdán biciklizik és ezt ráadásul félelmet keltve teszi, no comment. Azért is kéne szórni a csekkeket, főleg, ha ott virít a kerékpárút. Azt meg, aki osztott útvonalat tervez (pl. kerékpársáv+buszsáv, kerékpársáv+járda), kötelezném rá, hogy ott közlekedjen minden nap, a "gyengébb eszközzel", csak hogy érezze, mit alkotott.

Ha a kerékpárosoknak is olyan kiépítettségű, dedikált infrastruktúrájuk lenne, mint az autósoknak (sőt, feleakkora terület is elég lenne, a lefedettség a lényeg), és ugyanúgy szórnák a csekkeket nekik is, a részükről is kevesebb atrocitás érne, ebben biztos vagyok. Jelenleg a dedikált infrastuktúra minimális, és a csekkeket sem nagyon osztják...

És ez nem változtat a lényegen, amit leírtam: helyfoglalást, zajt, veszélyességet stb. tekintve a sorrend autós > kerékpáros > gyalogos. Az, hogy téged a kerékpárosok jobban zavarnak, szinte biztos, hogy a fentebb leírtak miatt van.

Egyébként egyetértek @Csodabogár: -ral, én nem kerékpároznék Budapesten a belvárosban. Mondjuk autózni sem nagy öröm emlékeim szerint.

Csodabogár 2018.12.16. 18:56:50

@Arthamyr: A magam részéről kizárólag a BKV-val, + gyalog vagy taxin közlekedem.
Egy barátnőm, aki igen lelkes autós volt, most adta el a kocsiját. Néhány hét után közölte, hogy köszöni jól elvan autó nélkül. Nem egy öröm a belváros autóval sem, arról nem is beszélve, hogy parkolóhely igen ritkán akad ott, ahol pont kellene. Szinházak, hangveseny stb.

tanato 2018.12.16. 19:11:41

@gabors: Mindkét helyen felvették.

kardio1 2018.12.16. 19:16:05

@tanato: ezt milyen forrásból tudod ?

gabors 2018.12.16. 19:50:53

@Arthamyr: " A "végre" az lett volna, ha a balkániak zárkóznak fel hozzáállásban, ez így inkább sajnos (még akkor is, ha kényelenek voltak, és ahogy írtad, teljesen jogos). "

ahogy mondod, mint az itt legokossabbak egyike, ....

De ENNEK NINCS nagy valoszinusege ... foleg hogy államilag butitjak le a mar kezdetben is balkani nepet most mar 12 eve !!!

figyeled a kozpontositast ???

Taxomükke (UK) 2018.12.16. 21:58:36

@nyuszigonosz: Angliaban az angolok csinaljak, hogy egyedulallo szulonek hazudjak magukat a magasabb benefitert.

somlobodog 2018.12.17. 00:50:54

@Csodabogár: "Nem tudom hányan lógnak meg, de Floridában elég rosszúl esett a bizalmatlanság. Menjek előbb fizetni, aztán tankolhatok.:-("

-Jaj nincs nálam pénz és a credit kártyám kimerült.
-Semmi baj hölgyem, tegye csak vissza a benzint a polcra...

Na erről meg a bizalomrol ennyit. Sima celszeruseg és hatékonyság. 1 alkalmazott elég a kutra.

M. Péter 2018.12.17. 05:57:51

@somlobodog: Éttermen is utólag szokás fizetni, sok országban kocsmában is.

Én és Énke 2018.12.17. 06:57:28

Gombás ételekért még a jobb éttermekben is előre szokás fizetni.

:-)

gabors 2018.12.17. 16:18:00

@Arthamyr: "Ez mondjuk nem akkora öröm, hogy "végre". A "végre" az lett volna, ha a balkániak zárkóznak fel hozzáállásban, ez így inkább sajnos (még akkor is, ha kényelenek voltak, és ahogy írtad, teljesen jogos)."

nezopont kerdese, nekem mint adofizetonek (vagy osztrakoknak most ebben az esetben) ez tovabbra is bizony VEGRE :-)

Arthamyr 2018.12.17. 17:08:15

@gabors: Már tegnap is válaszoltál erre...

Mi nem vagyunk osztrák adófizetők, de való igaz, az ő szempontjukból ez "végre", ahogy az is igaz, hogy én is utálom a szarházi mentalitást, ami ezt kikényszerítette (az felháborító, amit @nyuszigonosz: leírt).
Viszont magyar emberek vagyunk, én legalábbis (te is gyakran fikázol/siránkozol a magyar állapotok miatt), így az igazi "végre" az lett volna részemről, ha a magyarok kikerülnek ebből a becses balkáni klubból (vagy az egész megszűnik). Azért sem reagáltam a tegnapira, mert osztom a véleményed, hogy erre reális esély nincs, viszont szerintem ez egyáltalán nem ok az örömre...

somlobodog 2018.12.17. 19:20:10

@M. Péter: étteremben. De nem gyorsetteremben. Ha kifogy a benzin vagy fogyoban van akkor kell. Azonnal. Nem tudja az ember kibirni mint azt hogy megehezik. De most csak játszod a hülyét sztem, mert baromira egyértelmű hogy miért alakult ki így pont a benzinkút sok helyen. Főleg az usaban ahol az autó nem luxus és minden csoronak volt és van is kb

FutureFry 2018.12.17. 19:40:49

@M. Péter: @somlobodog: @Csodabogár: @gabors:
Nem kell Amerikában sem feltétlenül előre fizetni (márha a kártyát a kútfejbe dugva (érvényesítve) annak számít). A legtöbb helyen van “pay inside” gomb, ezt megnyomva mehet a tankolás (lehet a kutas kinéz/ránéz a delikvensre, esetleg hangosbemondón bemondja, hogy mehet a tankolás - de nem mindig. Gondolom ha valaki nagyon bizalmatlanul néz ki, akkor azt mondja be, hogy tessék bejönni előre fizetni). Egyébként több helyen Ausztráliában is előre fizetés van bizonyos időpont után (pl. este 10 után).

gabors 2018.12.17. 20:00:49

@FutureFry: "A legtöbb helyen van “pay inside” gomb, ezt megnyomva mehet a tankolás (lehet a kutas kinéz/ránéz a delikvensre, esetleg hangosbemondón bemondja, hogy mehet a tankolás - de nem mindig. "

ez nem tudom hol van de ilyet az elmult 15 eveben amiota naponta vezetek NY allamban nem lattam persze hogy van Pay Inside csak elore :-) NJ-ben egeszen az elmult ideig nem volt onkiszolgalo kut (ha jol tudom) az egyik szomsmszedud kisvarosban sincs mert helyi szabalyok nem engedik ..

Sot minden kuton errefele ki van irva hogy ez Prep-pay only vagy valami ... megnezem hazafele....

Lehet mas allamokban meg van ilyen errefele a 90-es evek kozepen lattamm ilyet utoljara.

FutureFry 2018.12.17. 20:59:19

@gabors:
Elég sok helyen látható (és gondolom használható) továbbra is ilyesmi “pay inside” gomb [1]. Pl. itt egy TV hírműsororában látszik ~3 évvel ezelőttről (ha jól látom Atlanta-ból) [2].

[1] d19fbfhz0hcvd2.cloudfront.net/PR/wp-content/uploads/2013/10/Gas-Station-Keypad.jpg
[2] youtu.be/M1cl1_FybpQ?t=35

blackhairlady 2018.12.17. 23:09:51

@FutureFry: Ez a Pay inside itt Houstonban azt jelenti, hogy elore kifizeted bent az uzletben a benzint mondjuk a 6-os kutra es automatikusan megall. Utolagos fizetest sehol sem lattam eddig.

FutureFry 2018.12.17. 23:40:49

@blackhairlady: Mondjuk én manapság már nem használom a “pay inside”-ot, de amikor ritkán/régebben (talán 5-10 éve legutoljára?) használtam (pl. mert kp.-ban olcsóbb volt a benzin), akkor utólag fizettem (bent az üzletben). Lehet, hogy azóta ez változott, pláne ott ahol a “gas drive-off”-ok esetleg megszaporodtak. Pl. itt egy (régi) hír (ha jól látom Wisconsin-ból):
youtu.be/cH2YG17wSGs

FutureFry 2018.12.17. 23:53:41

@blackhairlady: Ja és ilyesmi táblát még mostanában is láttam benzinkúton (ami arra figyelmeztet, hogy bevonhatják a jogsidat, ha fizetés nélkül távoznál):

www.flickr.com/photos/waldoj/197608234/

Persze ha tényleg mindig előre kell fizetni akkor ez tkp. “moot”.

blackhairlady 2018.12.19. 05:37:58

@FutureFry: persze, nem allitom, hogy nincs ilyen, csak en meg nem lattam ilyet :)
Ha jobban belegondolok, meg sosem fizettem bent az uzletben benzint, eddig kizarolag kint, hitelkartyaval.
Itt sok helyen van olyan, hogy kp.-ban olcsobb mint hitelkartyaval.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása