oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. november 22. 06:30,  A francia Róma csodája 84 komment

2018. november 22. 06:30 Határátkelő

A francia Róma csodája

Tovább kalandozunk Seldonék segítségével Dél-Franciaországban, céljaink között szerepel a francia Róma csakúgy, mint a barlang, ahol emberkísérletet végeztek. Mindez persze rengeteg képpel, szóval induljunk is! (Aki a kalandok első részéről lemaradt volna, az egyrészt sajnálhatja, másrészt itt pótolhatja.)

25-os_kep.JPGNîmes – Az aréna. nagyon jó állapotban maradt fenn, látogatható.

„Folytatom a francia dél bemutatását. A szállásunk Grau-du-Roi ideális volt a környék látnivalóinak felfedezéséhez.

Elsőnek Montpellier-t néztük meg. A város leginkább az egyeteméről híres, ami az egyik legrégibb Európában, és az egyik legrégebbi orvosi kar is itt alakult meg. A városnak sok szép középkori műemléke maradt fenn.

21-es_kep.jpgPlace de la Comédie – a belváros központi tere az operával, és a három grácia szökőkúttal

22-es_kep.jpgAz orvosi egyetem régi épülete

23-as_kep.JPGMontpellier Diadalív – XIV. Lajos építtette, Titus császár diadalívére emlékeztet

A diadalíven érdekes domborművek láthatóak. Az egyik ilyen az, ami XIV. Lajost ábrázolja Herkulesként egy oroszlánon ülve (angol királyság) ahogy sasra vadászik (Német-Római császárság).

24-es_kep.JPGMontpellier – régi vízvezeték

Nîmes

Következő nap Nîmes-be mentünk. Először csak azt gondoltuk, hogy ez is egy kis kellemes déli nagyváros lesz, mint Montpellier, de amikor megérkeztünk, nagyon ledöbbentünk.

Ugye azt mondanom sem kell, láttunk már pár szép várost már ezen a nyaraláson is, de visszagondolva azt mondom, hogy nekem Nîmes tetszett a legjobban.

Miután rengeteg római kori építészeti emlék van itt, a várost lehet nevezni a francia Rómának is. A voluscusok éltek ezen a vidéken, akiknek volt egy szentnek tartott forrásuk, később Rómával szövetségben harcoltak a gallok ellen. Itt. Így a környék felvirágzott a Pax Romana idejében.

További szép római emlék a Maison Carrée, Augustus császár idejéből való. A voluscus-ok, Caesar-ral szövetségben megjárták Egyiptomot is. Zsoldosaikat jól megfizették, erről árulkodik a környéken talált sok egyiptomi pénz is.

26-os_kep.JPGNîmes - Maison Carrée nevével ellentétben nem szabályos négyzet alakú. Belsejében egy rövid előadás keretében mondják el a környék történetét. Érdekesség: a római szentélyekhez páratlan számú lépcsőn kellett felmenni, hogy jobb lábbal lépjünk rá és ezzel is lépjünk le róla.

27-es_kep.JPGNîmes – Jardins de la Fontaine

28-as_kep.JPGNîmes – a szent forrás

A város főutcája is kicsit speciális. A pályaudvartól tart a római aréna irányába. Közepét sétálóutcává alakították ki, ahol folyamatosan folyik a régi római szent forrás vize.

29-es_kep.JPGNimes – főutca. A háttérben levő szobor alakú szökőkúttól érkezik a víz. Nyáron délután az emberek sétálnak a pár centis langyos vízben.

A városhoz még egy érdekesség tartozik. Innen kapta a nevét a Jeans Denim márkája. A Denim név a „serge de Nîmes” kifejezésből rövidült, mert innen importálták a Jeans-hoz az anyagot.

Pont Du Gard

Következő helyszínünk, amit felkerestünk természetesen a Pont Du Gard volt, amely Nîmes-től nem messze található, és a környék legismertebb műemléke. Érdemes ezekre a helyekre megérkezni nyitásra, mert délutánra már nem lesz parkolóhely.

30-as_kep.JPGPont du Gard – a legjelentősebb római kori Itálián kívüli műemlék

A neve ellenére nem hídnak, hanem vízvezetéknek épült. A korai császárság alatt jelentősen megnövekedett Nîmes-be vezette a vizet. Különlegességét a mérete adja. Majdnem 50 méter magas. Építéséhez nem használtak meszet, hanem vaskampókkal fogták össze.

A birodalom bukásától kezdve az állaga romlani kezdett. A helybeliek elkezdték elhordani a köveket, viszont miután egy-egy kő több tonnás volt (legnagyobbak 6 tonnát is elérték) így csak lassan haladtak a széthordással – szerencsére. Jóval később védetté, majd világörökségi helyszínné nyilvánították.

31-es_kep.JPGPont du Gard távolról

32-es_kep.JPGPont du Gard – a „híd” teteje, amely az ókorban vízvezetékként szolgált.

Avignon

Következő állomásunk Avignon. A pápák székhelye 1309-1377-ig, illetve még tovább is, mert ez után következett a nagy egyházszakadás. V. Kelemen tette át ide székhelyét. Hozzá fűződik még egy fontos döntés: ő oszlatta fel a templomos lovagrendet.

33-as_kep.jpgAvignoni pápai palota, mely egy évszázadon keresztül a pápák, majd az ellenpápák székhelye volt

Persze minket leginkább az avignoni híd érdekelt, amiről szól az ismert gyerekdal:

A híd egyike Franciaország legismertebb hídjainak, de egy cseppet sem hasonlít a gyerekdalokban szereplő rajzokra. Mert a valóságban a híd így néz ki:

34-es_kep.JPGAz avignoni híd – hivatalos nevén Pont Saint-Bénezet. - Azt hiszem senki sem vitatja, hogy ez nem egy igazi híd. - - És mégis az.

A híd Rhône folyó fölött állt. Eredetileg 1171 és 1185 között építették, de többször kijavították és újraépítették. Majd a XVII. században egy nagy árvíz véglegesen elsodorta a várostól távolabbi részét, és csak négy ív maradt meg.

35-os_kep.JPGAvignoni híd a folyó felől. Háttérben a pápai palota tornyai magasodnak

Grotte de Clamouse

Még egy kis természetjárást terveztünk be az utolsó napokra. Először a Tarn-szurdokot szerettük volna megnézni, de a szállásunktól legalább 2,5 óra lett volna, és arra sokkal több időt kellett volna szánni, mint hogy végigszaladjuk, így az máskorra maradt.

Helyette a közelebbi Grotte de Clamouse-t választottuk nyaralásunk zárásának. Montpelliertől fél órányira van a Gorges de l’Hérault, ami nem olyan nagy, mint a Tarn-szurdok, de a bejáratánál levő barlang nagyon látványos.

Itt egy kis filmbejátszás a barlangról.

A barlang érdekessége, hogy itt (is) végeztek egy emberi kísérletet, hogy mennyi ideig képes az ember lent lenni elzárva a külvilágtól.

36-os_kep.JPGGrotte de Clamouse – sajnos a képek nem nagyon tudják visszaadni a csarnok mélységét.

37-es_kep.JPGA barlangban lehet fényképezni vaku nélkül, ahol jó a világítás, elég látványos képek készülhetnek. A barlang jellegzetessége az olyan sztalagtit, aminek a felületén további borsó alakú formációk vannak.

Ezzel a kirándulással véget is ért a nyaralásunk. Most már csak az volt hátra, hogy hazajöjjünk. Igazán semmiség. Csak olyan 900 km, augusztus közepén, amikor éppen kezdenek visszafelé indulni a népek a déli partokról.

Éppen ezért ez alkalommal nem vállaltam a megállás nélküli vezetést, hanem egy napra megálltunk Lyonban. Tavaly ott nyaraltunk, és nagyon tetszett. Most viszont csak egy éjszakára szálltunk meg, és a lányok kedvencét választottuk programnak, a város környékén levő madárparkot.

38-as_kep.JPGParc des Oiseaux – Madárpark a bejáratnál levő flamingó tó

39-es_kep.JPGPapagájok etetése – a kép még tavaly készült

Ezzel a megállóval zártuk a nagy nyári utunkat. Mme Seldon kollégái azt mondták, hogy lassan több helyet láttunk Franciaországból, mint ők maguk. Viszont én azt gondolom, hogy még mindig sok minden kimaradt, éppen a Francia Középhegység látványosságaiból is. Úgyhogy a környékre mindenképpen visszamegyünk.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3514385978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2018.11.22. 09:32:51

Megint nagyon jó beszámoló volt, nagyon tetszett.:))

"...később Rómával szövetségben harcoltak a gallok ellen." - amikor ezt írtad, rögtön eszembe jutott, hogy hiteles hírforrásként megemlíthetted volna Asterixet, a gallt.:)
Gondolom nem kell részleteznem nektek ki ő. Véleményem szerint az utóbbi évek legsikeresebb rajzfilm-sorozatai közé tartozik a sorozat mindegyik része.

Az avignoni bejegyzésnél nekem is rögtön az a kis dal jutott eszembe, amit beillesztettél. Már az én koromban is ismertük, csak azt nem tudom, honnan.:)

Annyit tudok mondani nektek: minél több helyre vigyétek el a gyerekeiteket, mert azok az élmények, amit az ilyen vakációkkal adni tudtok nekik, semmilyen drága ajándékkal nem érnek fel.
Most még nem tudhatjátok, de amikor annyi idősek lesznek, mint ti most, akkor tudjátok meg igazán, mennyit jelentettek ezek az utazások nekik.
Saját példámból tudom: én nem tudtam megadni azt az élményt a fiamnak, hogy az ország határain kívüli világot bemutathassam neki. Viszont azokat a csodálatos tájakat, amit itthon bejártunk
-10 évig minden nyáron táborozva-, a mai napig felidézzük. Ez szerintem minden pénznél többet ér.
Ha tehetitek, azért -szerintem- megérné, ha a magyarországi "kincseket" is megmutathatnátok nekik.:)

Bredpitt Monika 2018.11.22. 10:41:19

A nyitokeprol nekem meg a Verona Arena jut eszembe.

Nagyon vonzo uticelok ezek, es azt, amit Mme Seldon kollegai mondtak megertem, sok helyen jartok..

Nekem Amerikaban volt az erzesem, hogy joval tobbet latok az orszagbol, mint a helyiek, de itthon is van meg egy par hely, ami nem lattam, Kaposvar, Baja, Nyiregyhaza....

Bredpitt Monika 2018.11.22. 10:46:24

Ez a beszamolo nekem jobban tetszett mint az elso resz.
erdekes volt az utalas pl a Denim re...

Nagyon tetszik az a kis vizes setalo ut es a varos is.
remelem eljutok a francia videkre......
koszonjuk a beszamolot, van e valami terv jovo nyarra, meg fogjak ismerni a lanyok az itthoni videket is???

Hari Seldon 2 2018.11.22. 10:50:36

@Dikusz:
Köszönöm. Tudod, én korábban nem ismertem ezt a dalt (vagy legalábbis nem hiszem, mert elég jól vissza tudok emlékezni régi dalokra, és nem rémlik, hog tanultuk iskolába) , csak miután a gyerekek elkezdtek óvodába járni.
Amin viszont meglepődtem, hogy anyukám ismerte! (Persze magyarul tanulta az gyerekkorában, és emlékezett rá.)
Amikor felmentünk rá Johanna egyből táncolni akart rajta. - Velem. (Képzelheted, én aki úgy táncol mint egy medve.)
Na mindegy, szépen megfogtam a kezét, és eltáncoltuk. Neki tetszett.

Hari Seldon 2 2018.11.22. 10:55:55

@Bredpitt Monika:
Köszönöm. Nekem is újdonság volt a Denim. Annyit tudtam még én is, hogy van ilyen elég ismert nadrág fajta, de amikor odamentük akkor tudtam meg ezt az érdekességet. Itthon? Mi is, de ők egyértelműen itt vannak itthon.
Egyébként voltunk velük Magyarországon is régebben Szilvásváradon Sopronba, Szegeden, meg még pár helyen. Csak ez úgy működik, hogy amikor Magyarországra megyünk akkor inkább nagyszülőknél vagyunk.

Hari Seldon 2 2018.11.22. 11:11:21

@Bredpitt Monika:
Hát jövő nyárra is van sok ötlet, de még nincs letisztázva. Az biztos, hogy a Francia Középhegységben is maradt el sok látnivaló. Főleg tájak.
A posztban már említett Tarn szurdok:
fr.wikipedia.org/wiki/Gorges_du_Tarn
de inkább írd be és a képeknél nézd meg
Vagy a Gouffre de Padirac
fr.wikipedia.org/wiki/Gouffre_de_Padirac
Ez egyébként Kardio-ék közelében van.
és még innen érdekes a Gorges de l'Ardèche
fr.wikipedia.org/wiki/Gorges_de_l%27Ard%C3%A8che
Egy is egy szurdok, de egy helyen a folyó egyszerűen átfolyik egy természetes szikla alagúton.
Az Aalpokban meg persze más érdekes helyek vannak, de azt most már tényelg nem írom le, mert estig sem végeznék.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 11:16:30

@Hari Seldon 2: hat ez van, nehez a hataratkelo elete,

Azert magyarul tudnal jol a lanyok?

Most meselte egy baratnom, hogy egy magyar csaj, akit New Jersey ben ismertunk meg kirakott egy fb bejegyzest, amiben leirja, hogy mennyire sajnalja, hogy a gyerekei (apa amerikai) nem tudnak magyarul, ugy tunt, hogy most ki is van a csak lelkileg, remelem meg meg lesz a modja a magyar tanulasnak, szerintem most dobbent ra mennyire egyedul maradt ott kint a magyar gyokereivel, engem a gondolatra is kiraz a hideg....

Bredpitt Monika 2018.11.22. 11:22:27

@Hari Seldon 2: jok a kepek a barlangokrol is, nekem nagy elmeny volt anno az aggteleki cseppkobarlang,
sajnos most a klausztrofobiammal nem igazan akarnek barlangba menni, bar tavaly lekuzdottem, hogy csonakazhassak a tapolcaiban....

Azert kivancsi vagyok, hogy a tegnapi poszt utan mikor teved erre valaki....

Bredpitt Monika 2018.11.22. 11:23:51

Azaz bocs, akarom mondani meg valaki....

London2009 2018.11.22. 11:30:28

@Bredpitt Monika: pedig az nagyon gyakori ahol nem mindket szulo magyar, hogy a gyerek nem tanul meg magyarul. Szerintem nem a vilag vege. Sot, elegge eletszerutlen, hogy valamelyik szulo egy olyan nyelven beszeljen csak a gyerekhez, amit a masik szulo nem ert. Nagyon nagy energia befektetes es elkotelezettseg kell hozza es mindket szulo reszerol.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 11:39:31

@London2009: en kint azt kaptam egyszer New Jersey ben, hogy amikor tarsasagban is magyarul beszeltem lanyomhoz, akkor egyfajta bunkosagnak gondoltak, elmagyaraztam a sogornomnek, hogy csak en tudom a magyar nyelvet, ami mellesleg a gyerek anyanyelve is, apolni, jo lesz, ha megszokjak, mert ebbol nem fogok engedni...
meg is szoktak
szegenysegi bizonyitvany, ha a szulo nem veszi a faradsagot, raadasul a gyerekevel is kiszur, hiszen a magyart nem konnyu megtanulni....

London2009 2018.11.22. 11:57:29

@Bredpitt Monika: Nem tudom, szerintem mindenki maskent all ehhez. Kulonben en is illetlensegnek tartom es ezert is irtam, hogy nem eletszeru. Ezt en nem tudom elkepzelni, hogy magyarul karattyolok a gyerekhez, amit rajtam kivul senki sem ert. De miutan nincs gyerekem, igy fogalmam sincs, hogy ez mikent lenne. Most azt mondom, hogy en nem biztos, hogy erre kepes lennek. Igazabol azt is utalom amikor itt vannak a szulok es mindent forditani kell oda-vissza es teljesen lefaraszt ez a babeli zurzavar. De nekem mondjuk nem fontos a magyar nyelv egyaltalan, ugyhogy gondolom emiatt beszelek konnyen. Az jobban erdekelne, hogy tanuljon meg mas europai nyelvet es ne csak angolul tudjon. Van egy kolleganom kulonben akinek az anyja magyar es egy szot sem beszel magyarul. Kicsit meglepett amikor kiderult.

kardio1 2018.11.22. 11:59:11

@London2009: szerintem meg elég gáz. Az ember a saját gyerekével nem az anyanyelvén beszél automatikusan ? Kisbabára gondolok. Te ugyanannyira ismered az angolt, mint a magyart? Gondolok itt a gyereknyelvre, mesék, dalok ismeretére. Tudom, hogy nem mindenki beszél az anyanyelvén a gyerekéhez, de ez nekem akkor is furcsa. A gyerek is veszít azzal, hogy az egyik szülő nyelvét nem tanulja meg. Az ideális az, ha a két szülő érti egymás nyelvét, ilyenkor nincs féltékenység.

kardio1 2018.11.22. 12:05:54

@Hari Seldon 2: a dalt én is ismertem, tanultuk énekórán.
Ha már nem beszéltél Saint Bénézet-ről: ő egy birkapásztor volt a környező hegyekben és azt a küldetést kapta álmában Istentől, hogy építsen hidat a gyors sodrású folyón Avignonnál. A helybeliek először kinevették, csak akkor álltak be ők is építkezni, amikor Saint Bénézet egyedül a helyére emelt egy irgalmatlanul nagy követ.

Hari Seldon 2 2018.11.22. 12:08:33

@Bredpitt Monika:
Nem értem a kérdést. Miért ne tudnának. Itthon csak magyarul beszélünk. Mondjuk most ősztől már megmondtam nekik, hogy ha nem velünk beszélnek akkor egymás között franciául beszéljenek. (eddig ahogy kiléptek az iskolából váltottak magyarra)

Hari Seldon 2 2018.11.22. 12:14:22

@Bredpitt Monika:
Ezzel viszont egyeértek.
Azért jó (kell) , hogy megtanulnak magyarul, mert sokszor a fogalamakat, és méllyebb / árnyaltabb jelentést csak magyarul tudom átadni (majd átkonvertálja magának fejben). - És különösen szükségük lesz kamaszkortól sok beszélgetésre (igény szerint).

Hari Seldon 2 2018.11.22. 12:17:05

@kardio1:
Szia. Kösz a kiegészítést.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 12:18:55

@London2009: itt van a kutya elasva, az anyja magyar es nem tud magyarul, szerintem ez verlazito, de hat nem mindenkinek fontos,
az valoban idegesito, hogy forditani kell, ezen en is keresztul mentem sokszor,

ismerek egy hazaspart, illetve a ferfi mar meghalt, 56 ban ment ki, amerikai felesege volt es amikor idej0ttek, a feleseg csak ult es nem ertett senkit meg semmit, aztan egyszer csak elsirta magat, hogy ez neki milyen megalazo, utana aztan hivtak engem tolmacsnak, de a vegen inkabb csak beszelgettunk, mert nem igazan tudott mit kezdeni sokszor a beszelgetessel meg forditas mellett sem...…

azert gondold meg, ha lesz gyereked, egyszer lehet hogy a szemedre veti, mi;rt nem tanitottal magyarul????

Bredpitt Monika 2018.11.22. 12:30:34

@Hari Seldon 2: javitva melyebb, hamar magyar..hahahha

ez aranyos lehet, ahogy a sulibol kil;epnek es atvaltanak magyarra,
ismertem egy magyar csaladot, negy gyerekkel, Kanadaban eltek, amerikai allampolgarok is voltak, aki otthon nem beszelt magyarul attol bunti penzt szedtek, a kicsi mar kint szuletett, o akkor volt hat eves, ha jol emlekszem es neki ment a legjobban az otthoni magyar kommunikacio, a nagyobbak mar kozepsuliban voltak,

lanyom is nagyon hamar valtott angolra, amikor egy evig kint voltunk, sokszor kellett k;rnem, hogy velem magyarul beszeljen,
en jol beszelek angolul, de nem tokeletesen , azt talaltam nagyon rossz dolognak , amikor kint elo magyarok, ahol mindket szulo magyar volt angolul beszeltek a gyerekhez a nagyon csapnivalo angol tudasukkal, na ennek semmi ertelme,

a gyerek bekerulve az oviba nagyon hamar megtanulja az ottani nyelvet aztan vehetnek tole nyelvlecket a szulok

London2009 2018.11.22. 12:45:10

@Bredpitt Monika: most azt mondom, hogy en ezzel a helyzettel nem tudnek mit kezdeni. Nem tudom elkepzelni, hogy a ferjem ki legyen zarva a beszelgetesbol. Na de miutan nem aktualis, igy tok mindegy, hogy mit gondolok errol jelenleg. : )

London2009 2018.11.22. 12:50:56

@kardio1: Elvileg igen, de itt ugye az is kerdes, hogy na es a szulok nem ugy beszelnek a gyerekhez, hogy azt mindenki ertse a csaladban? Tehat kepzeld el azt a szituaciot, hogy az egyik szulo minden beszelgetesbol ki van zarva mert nem erti amit a masik szulo mond. Ettol en megorulnek. Ugyhogy en azt gondolom, hogy sokkal fontosabb a harmonia es az egyuttmukodes es inkabb mindenki ertsen mindent. De ezzel nem kell egyeterteni, csak en igy latom. De miutan nincs gyerekem, igy ez csak egy gondolat, nem kell ezzel a kerdessel foglalkoznom.

London2009 2018.11.22. 12:52:09

@Hari Seldon 2: ugy konnyu ugye, hogy mindket szulo magyar. Ugy szerintem sem kerdes.

London2009 2018.11.22. 12:55:38

@Bredpitt Monika: Ilyet en is hallok egy csomoszor. Borzalmas angol tudassal eroltetik az angolul beszelest a gyerekhez a szulok. Miert is? Itt elnek Angliaban, attol felnek, hogy nem tanul meg angolul vagy mi? Tiszta vicc. :D

szakasz2 2018.11.22. 14:33:29

@Bredpitt Monika: +1000

@London2009: Van némi zavar az elveidben, de még menthető vagy. :)
"Kulonben en is illetlensegnek tartom" + "De nekem mondjuk nem fontos a magyar nyelv egyaltalan"
vs.
"az anyja magyar es egy szot sem beszel magyarul. Kicsit meglepett amikor kiderult.".

Maximálisan igaza van Bredpitt Monika-nak, itt Svájcban konkrétan mondják az iskolában (és anyanyelvi iskolák és tanárok támogatásával segítik), hogy minden gyerek tanulja az elsődleges anyanyelvét is - nagyon fontos pluszt ad (különösen a magyar nyelv) és később pótolhatatlan.

"Nem tudom elkepzelni, hogy a ferjem ki legyen zarva a beszelgetesbol."
--> Nincs kizárva, bármikor ő is megtanulhat magyarul! Ismerünk olyan svájci családot, ahol apuka magyar, anyuka svájci, a gyerekek jártak hétvégi magyar iskolába meg otthon is beszélték a nyelvet, és az anyuka megtanult magyarul. Itt Svácjban nem egy helyen vannak magyar nyelvtanfolyamok, és más svájcival is találkoztunk, aki megtanult magyarul. A férjed is megtehet ennyit a családjáért... :)

Bredpitt Monika 2018.11.22. 14:37:00

@London2009: kerdezd meg a ferjed, hogy csak azert a harmoniaert, amirol beszelsz ot zavarna e az, hogy a gyereketek kap ajandekba egy nyelvet????

egyebkent erdekes a beszelgetes, nekem nagyon nehez volt az anno,, hogy a ferjem nem volt hajlando angolul beszelni a gyerekhez pedig konyorogtem neki, hogy ne az o szar magyar tudasaval gagyogjon a gyerekhez,

szerintem ot is az zavarta, ami teged, de ennek az lett a kovetkezmenye, hogy aztan a vegen mar rajtam kezdtek szamon kerni, hogy miert nem tanitom angolul,

a vegen aztan nalunk ugy oldodott meg a dolog, hogy kint voltunk ugye egy evig es a lanyom megtanult a suliban......

Bredpitt Monika 2018.11.22. 14:44:21

@szakasz2: igen, ezt en is irni akartam, hogy meg esetleg az is megtortenhet, hogy a nem magyarul beszelo szulo is elkezdi megerti a nyelvet.......

a svajci suli mos kapott egy plusz pontot, azert hogy erositik a szulokben a masik nyelvre valo tanitast, remelem @London2009: meggondolja majd magat........

Csodabogár 2018.11.22. 14:51:14

@London2009: Nem annyira vészes a dolog. Nekem két olyan barátom volt, akik otthon a gyerekekkel kizárólag magyarul beszéltek, hogy tanulják meg a nyelvet, nagyszülőkkel ne legyen probléma. Az egyiknek svéd felesége volt, a másiknak angol. A nők megtanultak szépen magyarul. Persze ha csak velük volt a gyerek anyanyelven beszéltek velük, de ha az apa megjelent a láthatáron azonnal váltottak. Azt nem tudom, hogy egy férfi képes lenne-e ilyesmire.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 14:54:39

meg ahhoz, hogy milyen erdekes mennyire mas szemszogbol kozelitunk dolgokhoz (a poszthoz annyiban kapcsolodik , hogy az iro francia)....

most olvasom Robert Merle Majom abc c regenyet

ha jol ertelmezem ez egy valos kiserlet alapjan irodott, egy csimpanz bebit orokbefogad egy antropologus hazaspar

a bebi neve Chloe, a csaladban van meg egy kislany, aki kap egy pedallal hajthato kis autot, amibe bele lehet ulni, Chloe teljesen odavan az autoert, beleul, de nem hajlando hajtani a pedallal az autot,
a csalad kutyajat az auto ele fogja , a kutya rajon mi a cel es elkezdi huzni Chloet

a csaladbol megjegyzi valaki, hogy ez milyen lusta, mire az antropolgus feleseg azt mondja , nem lusta, hanem intelligens, hiszen, rajott, hogy igy is lehet haladni......

elkalandoztam, a konyv nagyon szorakoztato, ajanlom mindenkinek

Csodabogár 2018.11.22. 14:56:37

@szakasz2: Tul sokat tételezel te fel egy férfiről.:-)))

London2009 2018.11.22. 14:57:11

@szakasz2: Dehogy van zavar az elveimben, a fejemben esetleg. :D
Engem ez a kerdes egyszeruen nem izgat es nem szeretnem ha a ferjem a keves szabadidejet magyar tanulassal toltene. Toltse inkabb pihenessel vagy a hobbijaival. Hetvegi iskola meg szerintem kinzas. Nem tolnek igy ki senkivel. Az meg szerintem nem eletszeru, hogy mondjuk reggel az egyik szulo ilyen nyelven, a masik meg olyan nyelven karattyol a reggelizo asztalnal. Ha egyedul vannak akkor oke, de ha egyutt, akkor beszeljen egy nyelvet a csalad. Ezt en igy gondolom, de nem kell egyeterteni.
Igen, szerintem illetlenseg olyan nyelven beszelni tarsasagban, amit nem ertenek masok.. Menjunk el a nagyiekhoz ebedre es mi majd magyarul beszelunk, a tobbiek meg angolul, jo? Mint irtam, nekem ez elkepzelhetetlen. Azon meg persze, hogy meglepodtem, hogy magyar a kolleganom anyja. Annyit nem tud magyarul, hogy Anya, semmit, egy arva szot sem. Ennel meg az en ferjem is tobbet tud, pedig csak a hulyeseg ragad ra, mint peldaul azt tudja mondani, hogy orias szurikata, ami nala turorudit jelent. Hagyjuk is, hogy miert! :D

Bredpitt Monika 2018.11.22. 14:58:44

@Csodabogár: igen, ez is nagyon fontos, hogy a nagyszulok ne legyen kirekesztve, arrol nem is beszelve, hogy aztan kesobb nekik is mindig forditani kell,

szoval latod,@London2009: mennyi erv van a magyar nyelv mellett, fontold meg es tenyleg kerdezd meg a ferjed este mit szol hozza, udv

London2009 2018.11.22. 15:00:19

@Csodabogár: szerintem nem lenne ra kepes. Elnezest ferfiak, de ez tok kizart. :D

Bredpitt Monika 2018.11.22. 15:01:59

@London2009: na. latod, meglepodtel, hogy nem tud magyarul, pedig magyar az anyja.......
majd latod te meg mashogy ezt az egeszet.......bar ertheto az allaspont, de nagyon nagy dolgot veszel (vagy durvabban szolva lopsz el) el a gyerektol..

London2009 2018.11.22. 15:07:39

@Bredpitt Monika: Mint irtam nalunk nincs gyerek, szoval ez a problema nem letezik. Bar volt errol a temarol mar szo es az kizart lenne, hogy elotte magyarul beszeljunk es ezt en sem szeretnem. Van egy baratnom akinek belga a ferje es ok is igy vannak vele. Otthon franciaul beszelnek termeszetesen, hiszen az a csalad nyelve. De ha kettesben volt a gyerekkel akkor csak magyarul beszelt hozza. A gyerek nem tanult meg persze magyarul, most mar olyan 4 ev korul lehet. Eleve 3 honap utan visszament dolgozni, nem voltak erre evek. Ugyhogy szerintem az az ido egyszeruen keves volt ra az evek soran amit kettesben toltottek magyarul beszelve. Viszont van egy masik baratnom aki Hollandiaban el de o housewife. Az o gyereke tokeletesen beszel magyarul, hollandul meg angolul is mivel brit suliba jar. De ugye az o szituaciojuk mas, mivel o nonstop a gyerekkel volt eveken keresztul es magyarul beszelt hozza.

London2009 2018.11.22. 15:11:00

@Bredpitt Monika: Azon nem lepodtem meg egyaltalan, hogy nem beszel. De azon igen, hogy annyit nem tud, hogy szia anya. Semmit, egy arva szot sem. Ezt nem is ertem hogyan lehetseges?
A nagybatyam Franciaorszagban el es francia nott vett el. Egyik gyereke sem beszel magyarul egy arva szot sem. O is probalt csak magyarul beszelni hozzajuk de nem volt eleg ahhoz, hogy megtanuljanak. Ehhez szerintem rengeteg energia meg elkotelezettseg kell.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 15:32:49

@London2009: igen, ertem , hogy nincs gyereked meg, de ha mar beszeltek rola, akkor nyilvan nincs kizarva, hogy lesz,
te tudod, en azert remelem, hogy meggondolod magad, tenyleg nagy munka, de a gyerekneveles is az, es ha majd meg az is ott lesz a nyakadon, a gyereknevelessel kapcsolatban, hogy nem tud beszelni a nagyszulei nyelven???????

London2009 2018.11.22. 15:46:23

@Bredpitt Monika: nem a gyerekrol beszeltunk, hanem csak ez a tema feljott masok kapcsan. De eskuszom, ha egyszer valaha aktualis lenne ez a problema, majd eszembe fognak jutni Bredpitt Monika szavai! :D

gabors 2018.11.22. 16:04:25

Ilyenek vannak franciaba ... ???

nem csoda hogy annyira sokra tartajak magukat (meg itt is ) :-)

gabors 2018.11.22. 16:07:38

@London2009: " O is probalt csak magyarul beszelni " valszeg tul keson ... :-)

meg a "problat" is kerdeses (kiskutyas vicc)

Bredpitt Monika 2018.11.22. 16:12:09

@London2009: helyes ,

javaslatom: ird le a mai poszt cimet es majd visszalapozhatsz.....

Dikusz 2018.11.22. 16:14:55

@Csodabogár: @London2009: Van abban valami amit mondtok.
Ismerősöm '56 óta él Angliában. A gyerekei nem beszélnek magyarul, a feleség sem tanult meg, ennyi idő után már ő is akcentussal beszéli a nyelvet, de igen erősen kötődik Magyarországhoz.

Viszont hadd mondjak valamit a férfiak védelmében (bár nem kérte ezt tőlem senki...): Azok, akik sok éve kimentek, és az adott országból választanak feleséget, nincsenek könnyű helyzetben. Mégpedig azért, mert dolgoznak, ezért kevesebbet tudnak a gyerekekkel foglalkozni nyelvtanulás szempontjából.

gabors 2018.11.22. 16:15:50

@Bredpitt Monika: "hogy nem tud beszelni a nagyszulei nyelven??????? "

what ??

ne hulyeskedjel mar a nagyszuleid nyelven te sem biztos hogy tudnal beszelni mert ugye lehet valakinek 4 nagyszuloje es magyarorszagon nem lenne az meg ma sem kiveteles hogy abbol egy szlovak vagy egy roman vagy egy zsido akar egyszerre vagy kulon kulon !!!

ha meg mint te usa/kanada barkinel lehet 4 kulonbozo "anyanyelvu" nagyszulo ... nagypapa/mama kiment 1920 korul magyarbol ... teljesen eletszeru amugy, miert is beszelne az unoka barmit is magyarul .. mama de foleg ha a papa oldalan van mindez az esely kb 0 (nulla ) ...

Ja es lehet ez akar Argentina/Del Afrika/Ausztralia vagy barmelyik nem vonattal elerheto hely ... (gondold ezt : " "hogy nem tud beszelni a nagyszulei nyelven??????? " ujra .... )

London2009 2018.11.22. 16:19:59

@Dikusz: ez a nore is igaz, nem kell ehhez ferfinak lenni. Ha a no dolgozik es o az egyetlen magyar beszelo a csaladban akkor ez szerintem nem olyan egyszeru kerdes.
Erre annyira kivancsi vagyok kulonben, hogy majd mikor lesz vagy lesz e egyaltalan valaha magyarul akcentusom? Nagybatyamnak van egy pici francia akcentusa, de nem veszes. Tobb, mint 30 eve el Franciaorszagban. Volt egy nagybatyam, aki 56-ban ment ki Angliaba es neki nagyon eros akcentusa lett. Nem tudom, hogy mitol fugg ez.

gabors 2018.11.22. 16:27:26

@Hari Seldon 2: NEM SEMMI errol soha nem halottam (miert is halottam volna hiszen "erdely havasok" meg a magyar tatra betoltotte teljes lehetseges valosagot)

eddig azt hittem a franciak csak a bor meg nyelv miatt olyan buszkek persze lehet a francia tobbseg (kardio-nak 50%+1) sem latta ezeket ... meg azok sem akik azert Disney Land-be elmentek (Florida/California) ... vagy akar a Grand Canyon-t is lattak :-))

Hari Seldon 2 2018.11.22. 16:32:04

@gabors: igen. Az én gyerekkoromban is a Tàtra volt à magashegység.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 16:59:15

@gabors: ujra gondoltam es az en es londonka eseteben ygyanarra jutottam, de ertrm azt is, amit te magyarazol

Dikusz 2018.11.22. 17:00:32

@London2009: Amíg az itthoniakkal szoros kapcsolatban van valaki, akár napi szinten beszélnek szülőkkel, barátokkal, addig nem gondolom, hogy lesz akcentusa.

Viszont azok, akik akkortájt mentek ki, és a környezetükben nincs, akivel az anyanyelvükön beszéljenek, akkor biztos, hogy lesz akcentusuk. Abban az időben nem volt lehetőség szkájpolni, telefonálni annyit, mint most.

Hari Seldon 2 2018.11.22. 17:00:50

@gabors:
Van egy történetem, pontosabban Mme Seldon mesélte:
még 2013 előtt amikor Magyaroszágon dolgozott az egyik kollégája tanulmányi úton volt Franciaországban két évre. (ez egyébként egy eléggé jobbos volt, tehát nem igazán volt elfogult a franciákkal)
Azt mondta, hogy nem érti, hogy miért nem jön sok francia túrista Magyarországra, hiszen annyia szép. Amikor visszajött azt mondta: most már érti.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 17:01:30

@gabors: California-Disneyland

Florida-Disneyworld

Dikusz 2018.11.22. 17:02:06

@Hari Seldon 2: Nekem már az én koromban(kondimban) egy vakondtúrásra felmászni is magashegyi túrával ér fel.:)))

Bredpitt Monika 2018.11.22. 17:23:23

@Hari Seldon 2: szep, az nem vitathato, de a Grand canyon nak nyomaba se er

gabors 2018.11.22. 17:28:09

@Bredpitt Monika: "@gabors: ujra gondoltam es az en es londonka eseteben ygyanarra jutottam,"

szoval voltak "nem magyar" felmenoid ??? es beszeled a nyelvuket ? (mert he nem ugy nehez ezt azert megitelni)

vagy valami masrol van szo pl apam anyja szlovak volt es/de nem beszelt szlovakul nyilvan en sem.. volt ket nagyszulom akik zsido csaladbol valok voltak ok maguk mar talan "magyarok" ma mar persze nem (amerikai szlogen alapjan mixed) ....

most nem akarok direkt MO-i politikat ide tenni DE valahogy nalad is megult az Orban bullshit hogy csak az magyar akinek az unokaja is magyar (lesz) ??????

London2009 -nak konnyu ezzel meg nem foglalkozik es/ha lenne is ez tema 10+ ev mulva derul ki mi is a farma ebben ...

gabors 2018.11.22. 17:31:42

@Bredpitt Monika: "@gabors: California-Disneyland

Florida-Disneyworld "

kosz ezt nem tudtam, mivel egyikben sem jartam nalam lofasz mama ugyanaz ...

de van valami kulonbseg amugy ???

Hari Seldon 2 2018.11.22. 17:37:07

@Bredpitt Monika:
Nem tudok mit hozzàszólni, mert még egyiket sem làttam. Egyébként gondolon nyilvàn az "eredeti" a jelentõsebb. Ha màr az à viszonyítàsi pont.
De itt Európàban ezt gyakorlatilag bàrhonnan elérheted kis vezetéssel. - van elõnye is a (viszonylag) kis területnek.
Csak nyaralsz Cannes-be, és egyik napot ràszànod.
Ott meg mindenkinek rà kell szànni hàrom négy napot egy ilyen túràhoz. Hiszen ott még Franciaorszàghoz viszonyítva is hatalmas tàvolsàgok vannak.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 17:56:15

@Hari Seldon 2: nem feltetlenul, Arizonaban van hoseg es sivatag, nehany ora alatt felersz Flagstaff/be, ott meg mar kb 20 fokkal kevesebb van es akar ho is lehet,

Bredpitt Monika 2018.11.22. 17:58:13

@gabors: az en nagyszuleim magyarul beszeltek, ez egy adott pelda, en nagyszulokrol beszeltem, te meg felmenokrol.....

Bredpitt Monika 2018.11.22. 18:00:34

@gabors: Floridaban hatalmas parkok vannak, oriasi teruleten van az egesz, mig Disneyland joval kisebb, bar en abban nem voltam....

gabors 2018.11.22. 18:05:52

@Bredpitt Monika: "@gabors: az en nagyszuleim magyarul beszeltek, ez egy adott pelda, en nagyszulokrol beszeltem, te meg felmenokrol..... "

most akkor nem tudom hogy csak "fucking with me" vagy csak mellebeszelsz ... nagyon gyanus :-)

a te nagyszuleid nem felmenok ??? mert itt errol van szo ...

azonkivul hogy magyarul beszeltek tudod/tudtad ?? hogy honna valok voltak esetleg ??? ha mind "magyarok" is voltak a te definiciod alapjan lehettek akar barhonnan ... tudod vagy nem ??

en sem tudtam amikor gyerek voltam utanna tettem ossze egy/ket/harom/tiz/ beszelgetes alapjan (fenykepek . . mert 1920-30-40-ben mar voltak ilyenek

Csodabogár 2018.11.22. 18:23:09

@London2009: Azért én már találkoztam két német férfival, akik remekül beszéltek magyarul Az egyik itt végezte a műegyetemet, még DDR időkben, nem is lehetett rossz ez az egyetem, mert Svájcban vezető beosztásban dolgozott, német létére. A másik a elesége kedvéért tanult meg. A gyerekeik is beszéltek magyarul persze. Szóval vannak még csodák, de csak ritkán.

Bredpitt Monika 2018.11.22. 18:23:59

@gabors: na jo, akkor meg egyszer nekifutok, talan meg emlekszem a nagyszuleimre, igen, magyarul beszeltek

a felmeno meg valoban a nagyszulo is, de te mar a nagyszulok felmenoirol beszelsz, az en es londonka nagyszuleinek a felmenoi mar nem szamitanak, hiszen a mi gyerekeink mar nem fognak veluk beszelgetni,

ennel jobban mar nem tudom elmondani mire gondoltam......
ha meg most is gyanus, akkor a hibat atharitom az elmure

Mrs. Clayton 2018.11.22. 19:35:31

@Hari Seldon 2: mi oktoberben megneztuk, tenyleg nem rossz es vannak olyan reszei amelyek valoban a grand canyonra emlekeztetnek, sot egyik iranyba le van zarva a kivezeto ut vagyis bemenni belehet de ki nem csak visszafele, na ott meg felelmetes is. Amikor mi ott voltunk epp egy hegymaszo dugta ki a fejet az ut magassagaban, az meg vicces is volt.

Hari Seldon 2 2018.11.22. 20:05:43

@Bredpitt Monika:
Nem erre gondoltam. Arra gondoltam, hogy itt az EU-ban, egyik nap elhatározod, hogy elmész egy ilyen helyre, akkor a következő hét végén ott lehetsz Berlinből Madridból bárhonnan. Az USA-ban egy út megtervezése mondjuk NY-ból Coloradoba minimum két hónap. Emlékeztetlek, hogy Zoliéknak akik most átszelik a kontinenst mekkora előkészülésük volt. Előre egy évre beütemezték, hogy mikor hol lesznek.
Jó az övék egy extrém túra, de ahhoz, hogy egy átlag NY-i dolgozó elmenjen a Grand Canyonhoz, hát az nem úgy megy, hogy a következő hét végére lefoglalja a fapadost Las Vegasba. Vagy legalábbis az EU-ban egy ilyen hétvégi túrát egyszerűbb megszervezni.

Hari Seldon 2 2018.11.22. 20:13:48

@Mrs. Clayton:
OK, elhiszem. -> Ezek szerint te mindkét helyen voltál, és össze tudod vetni.
Mi is gondolkoztunk rajta, de idén nem fért bele. (Túl messze volt Nimes vidékétől.)

Hari Seldon 2 2018.11.22. 20:35:49

@Hari Seldon 2:
Az előbb rosszul írtam: nem Coloradoba, hanem a Colorado kanyonhoz

Bredpitt Monika 2018.11.22. 21:08:59

@Hari Seldon 2: hmm, hmm
hat, mi a ferjemmel pont nem olyanok vagyunk, mint Zoli, aki megtervezi a dolgokat, mi Las Vegasba pont ugy mentunk, ahogy irtad, hogy masodszor is osszehazasodjunk, hirtelen elhatarozasbol, olcso repjeggyel.......

FutureFry 2018.11.22. 21:23:18

@Bredpitt Monika: @gabors:
Csak lazán kapcsolódik, de egy felmérés szerint a 3-4 külföldi nagyszülővel rendelkező amerikaiak csak mintegy ~10 százaléka beszéli a nyelvüket (jól), és kb. csak 35% esetében beszéltek azon a nyelven gyerekkorukban a háztartásban. Kevesebb (1-2) külföldi nagyszülő esetén ezek a számok még alacsonyabbak.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4092008/figure/F2/

Hari Seldon 2 2018.11.22. 21:39:22

@FutureFry:
Amerikában még inkább jellemző lehet mint az EU-ban, hiszen lényegében az egész ország egy nyelven beszél.

gabors 2018.11.23. 00:45:47

@Hari Seldon 2: ", hogy egy átlag NY-i dolgozó elmenjen a Grand Canyonhoz, hát az nem úgy megy, hogy a következő hét végére lefoglalja a fapadost Las Vegasba. "

ezt kb mibol szurted le ... ?

mert kb igy megy ha a NY-i dolgozonak van ra ideje ...ha kivesz par napot ez siman megy nem is kerul tul sokba es NEM kell egy evig tervezni ..

en is mentem kocsival Yellowstonba nem terveztem egy evig persze kicsit tobbet is tervezhettunk volna elore de nem volt ra szukseg SEMMI nem volt elore lefoglalva csak Coloradoban faztunk ra mert pont akkor volt a superbowl Denver-ben amirol fogalmunk sem volt igy tovabb kellett menni jo sokat hogy szallast talaljunk igy Denver-t nem neztuk meg ...

gabors 2018.11.23. 00:49:25

@FutureFry: tisztaban vagyok ezzel ezert is tunt fel amit Monika irt de megint csak europai modon gondolkodnak ahol a nagyik rosszabb esetben par ora vonatra vannak vagy mind a 4 ugyanabban a kis varosban el es gyalog 10 perc :-)

gabors 2018.11.23. 00:51:44

@Hari Seldon 2: "hiszen lényegében az egész ország egy nyelven beszél. "

ezt honnan veszed ???

new yorkban tobb (tucat) iskolaban pl kinaiul tanitanak angol csak masodik nyelv de spanyol is hasonlo (ja franciaul mar nemigen)

kék madár 2018.11.23. 00:53:30

@Hari Seldon 2: "egy átlag NY-i dolgozó elmenjen a Grand Canyonhoz, hát az nem úgy megy, hogy a következő hét végére lefoglalja a fapadost Las Vegasba"

de miert nem? Mit kell ezen tervezni? Az emberek teljesen spontan repkednek Amerikaban Mexikot es Kanadat is belertve, en sokszor a repulorol leszallva a terminalban meg a csomagra varva foglalok kocsit es szallast. Ha valamiert elore tervezek az a szabadsag.

Fredddy 2018.11.23. 08:17:58

Nagyon szép utazás lehetett! Viszont a voluscusok maguk is gallok voltak, az ókori Gallia nem volt egységes ország, egy csomó kisebb-nagyobb törzsből állt, amik általában egymás közti háborúzással múlatták az időt. Egy részük, jellemzően a délkeleti részen lakók, idővel szövetséget kötött a rómaiakkal a többi gall ellen- amíg aztán Caesar meg nem hódította azokat is (ebben is igyekezett felhasználni a szövetséges törzseket, de nagyon kevesen voltak, akik az évtizedes gall háború során egyszer sem árulták el).

Hari Seldon 2 2018.11.23. 10:14:06

@Fredddy:
Igen, ők is gallok voltak. Igaz, megírhattam volna. (De nem állítottam az ellenkezőjét.)
Mindenesetre nagyon jól jártak a szövetséggel és Pax Romana-val.

Bredpitt Monika 2018.11.23. 11:49:57

@Hari Seldon: orulok, hogy magasan van a szamlalon a nezettseg, a mai napi szajtepestol mar en is lefaradok, megis belemegy az ember....de minek?

Fredddy 2018.11.23. 12:56:45

@Hari Seldon 2: nem kötekedni akartam, nyugi :) ez csak amolyan kiegészítés volt. Kelta népek a mai Észak-Olaszországban is éltek, a rómaiak azt Caesar idején Alpokoninneni Galliának hívták. Alpokontúli Gallia pedig a mai Franciaország (+ egy kis darab Belgium) volt, később egyszerűsödött az elnevezés simán Galliára..

A jól járás viszont véleményes, Caesar hódító hadjárata idején 7 millió gall élt Franciaország területén, ebből 1 millió meghalt a tíz éves háborúban (ebben persze nem csak a harcok, de a jáérványok és a termés feldúlása miatti éhhalálok is benne vannak,a felégetett föld taktikáját mindkét oldal szívesen alkalmazta), másik egymilliót meg eladtak rabszolgának. Az öt millió szerencsés túlélőre és utódaikra viszont tényleg jó idők jöttek, 500 évig békében élhettek, nem csak az egymásközti háborúzás szűnt meg, de a germánok betöréseitől is évszázadokig megvédték őket a római légiók. (A germánoktól mindenki nagyon félt, Caesar is miattuk indult gall hadjáratra eredetileg.) A déli gallok, így pl a volscusok is akkor egyébként már régen megismerkedtek az antik kultúrákkal: nem csak az Alpok túloldalán fészkelő rómaiak, illetve a Dél-Gallián át Hspániába vezető római utánpótlási vonalak miatt, de ott volt Massilia, a mai Marseille is, egy görög kereskedőváros, ami az akkori világ egyik legnagyobb városa volt, és abból élt, hogy a gallok és a földközi-tengeri népek között biztosította a kereskedelmi kapcsolatot. A modern francia nacionalizmus egyik legfontosabb alapja egyébként éppen a gall és a római örökség összeolvadásának hangsúlyozása, olyannyira, hogy személyesen III. Napóleon császár is sokat foglalkozott a sztori tudományos kutatásával- azóta se volt egy régésznek se annyi pénze ásatásokat végezni :)

London2009 2018.11.23. 13:08:22

@Csodabogár: ismerek tobb kulfoldit aki megtanult magyarul beszelni, de ok ugy ahogy mondod, vagy ott jartak iskolaba, vagy ott elnek. Ugy nem megy csoda szamba, de nem ott elve, szerintem folosleges idopazarlas, ugysem tanulna meg soha tarsalgasi szinten beszelni.

Hari Seldon 2 2018.11.23. 16:12:50

@Fredddy:
Köszönöm. Jó kiegészítés.

kardio1 2018.11.23. 21:16:40

@Fredddy: a francia királyság idején a frank leszármazás volt a hangsúlyos. A gall hagyományokat csak a köztársasági időkben kezdték el nyomni, pont a royalista nézeteket ellensúlyozandó.

kiskutyauto 2018.11.24. 12:29:38

A grotto vagy grotta kifejezés ugyebár nagy mesterséges (vagy mesterségesen átépített bővített) üreg, alagút illetve barlang... ahol emberkísérlet nyomai vannak, az még rejtélyesebb ugyebár... és a rejtélyes grottók, azok több elmélet szerint, elfeledett prehisztorikus mítikus föld alatti civilizáció(k) nyomai (mely utolsó fiaii talán még római birodalom első évszázadaiban is léteztek, de már az antik görög és óegyiptomi nagybirodalmak kora során az emberek rabszolgává tették őket és irtották őket, majd fokozatosan kihaltak... természetesem ezek teóriák csupán...

Fredddy 2018.11.25. 22:32:17

@kardio1: persze, amíg királyok voltak, addig azok Nagy Károly (pontosabban Jámbor Lajos) koronáját örökölgették egymástól, azt kellett hangsúlyozni. A két Napóleon viszont császár is azért lett, hogy mutassa: ők nem királyok, hanem valami mást csinálnak. A történelem pedig szerencsére elég hosszú ahhoz, hogy mindenki megtalálja benne a neki megfelelő ősöket :)

Caesar fő ellenfeléről, Vercingetorix gall vezérről egyetlen ábrázolás maradt fenn, egy pénzérmén látható, simára borotvált arccal. A szobrai viszont mind bajuszosak: III. Napóleon ugyanis bajuszt viselt :)

Fredddy 2018.11.25. 22:32:33

@kiskutyauto: mivel semmi komolyan vehető tudományos alapjuk sincs, a mitikus ősi föld alatti civilizációk leginkább fantasy sztorik. Abból viszont igazi klasszikusok: Lovecraft és Robert E. Howard írt ilyenekről 80-90 éve.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása