oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. november 14. 06:30,  Miért lesznek határátkelők a magyar fiatalok? 221 komment

2018. november 14. 06:30 Határátkelő

Miért lesznek határátkelők a magyar fiatalok?

Lojálisak, tiltakozók és kivonulók – ebbe a három fő csoportba sorolja a magyar fiatalok nagy részét egy nemrégiben megjelent tanulmánykötet. Magának a kiadványnak a sorsa is egyfajta lenyomata a mai Magyarországnak, de ennél minket jobban érdekel az, amit arról írnak, miért mennek külföldre a magyar fiatalok.

fiatal_uton_2_foto_pixabay_com_thedigitalway.jpg

A Margón kívül - magyar ifjúságkutatás 2016 tanulmánykötetnek már a címe is meghökkentő, hiszen nem két éve, hanem idén jelent meg. Eme furcsaság megértéséhez tudni kell, hogy 2000 óta négyévente készül egy nagymintás (ez 8000 főt jelent) felmérés, aminek célja a 15-29 éves korosztály élethelyzetének rögzítése. 

Az adatfelvétel 2016-ban is megtörtént, csakhogy az adatbázist egészen egyszerűen elérhetetlenné tették, ami önmagában is furcsa, ráadásul egy uniós forrásból végzett felmérésről van szó. 

Mindenesetre a kutatók egy része otthagyta a (fogalmazzunk így) hivatalos Ifjúság Kutatás 2016-ot és az idén már elérhető két évvel ezelőtti és az azóta fellelhető frissebb adatokból összeállította a Margón kívül című kötetet. 

Amiben rengeteg érdekes (bár a hozzám hasonló laikusnak sokszor meglehetősen nehezen olvasható szakszöveggel teli) írás található. Ilyen Csákó Mihály és Sik Domonkos Állampolgári szocializáció a kivándorlás árnyékában című tanulmánya, amiben hosszan elemzik azt, a fiatalok közül kik milyen életstratégiát követnek és akik a határátkelés mellett döntenek miért teszik azt. 

Ennek a több mint 20 oldalas tanulmánynak számomra legérdekesebb megállapításait próbálom meg összefoglalni (remélem a lehetőségeimhez mérten pontosan) – akit az egész érdekel, az a teljes kötet ezen linkjén találhatja meg a 237.-258. oldalon. 

A szerzők tehát alapvetően három csoportra osztják a fiatalokat, lojálisokra, tiltakozókra és kivonulókra.

A lojálisok

A lojalitás lényege a fennálló keretek elfogadása, így a rendkívüli állampolgári beavatkozást indokolatlannak tartja az, aki lojális az éppen fennálló hatalomhoz. 

A lojalitás egyik alapja nyilván az anyagi, materiális jólét (nagyon leegyszerűsítve könnyebb lojálisnak lenni, ha jó anyagi körülmények között él valaki), ám emellett a kutatók szerint ehhez kapcsolódik a nemzettel való kritikátlan azonosulás.

„Azok a fiatalok tekintenek bizakodóan a fennálló társadalmi-politikai helyzetre, akik egy olyan esszencialista nemzetfelfogást sajátítottak el, amiben a büszkeség elsődleges forrása az – elsősorban közös származása és sorsa által meghatározott – magyar néphez való tartozás” – írja a két szerző.

Ami azért is fontos, mert ez sok mindent legitimál, a közösséghez tartozás élménye értelemmel tölti meg akár az esetleges szenvedéseket is, hiszen azok a nemzetért hozott áldozatnak minősülnek.

A lojálisok esetében a nemzet egységének fenntartása és védelmének biztosítása nem csupán a legfontosabb politikai kérdés, de a személyes élet tétje is. Nagyon leegyszerűsítve (általam): nem kell kritikusnak lenni és kérdezni, mert a magyar büszkeség mindent felülír.

A tiltakozók 

A tiltakozás egyszerre utal a fennálló helyzet kritikájára és az annak megváltoztathatóságába vetett hitre. 

Az egyik nagy különbség a lojális és a tiltakozó között az, hogy előbbinek alapja a bizakodás (mi más lehetne, hiszen magyarnak lenni büszkeség), addig a tiltakozó (és persze a kivonuló is) hanyatlásként éli meg a tapasztalt változásokat és nem is vár mást. 

Az ebbe a csoportba tartozókat az átlagnál kisebb intézményesített kulturális tőke, kiegyensúlyozott kortárs kapcsolatok és kisebb településméret jellemzi, érdekes módon többségben vannak köztük a nők. 

Szemben a lojalitással és a kivonulással, a tiltakozás kizárólag negatív elemeket tartalmaz, azaz tiltakozás minden ellen. Nem az határozza meg, hogy mivel azonosul, hanem az, hogy mit utasít el. 

A probléma az ő esetükben az, hogy nincs megfelelő önbizalmuk például a kivonuláshoz, és így légüres térben mozognak: sem a közösséghez nem tudnak csatlakozni, sem arra nem képesek, hogy megszervezzék a saját életüket. 

A kivonulók 

A kivonulók (azaz a határátkelők) jellemzője, hogy a család megfelelő anyagi (elindulni nyilván nem kevés pénz egy fiatalnak), ők maguk pedig elegendő saját humán tőkével (például egyetemi tanulmányok, kapcsolatrendszer) rendelkeznek. Az ebbe a csoportba tartozók nagyobb településeken élnek és inkább a férfiak közül kerülnek ki. 

Nagyon leegyszerűsítve tehát a nagyobb településen élő, materiális és kulturális tőkével rendelkező, leginkább férfi fiatalok számára nagyobb eséllyel nyílik meg a kivonulás útja. 

Az alacsonyabb végzettségűek, kisebb településen élők és nők számára pedig a tiltakozás jobb híján történő választásának esélye nő meg, különösen, ha az ehhez nélkülözhetetlen stabil kortárs kapcsolatok is rendelkezésre állnak. 

„Ebben az értelemben a kivonulás nem egy szélsőséges válaszreakcióként jelenik meg, hanem a fennálló kereteket elutasítók konszenzuális reakciójaként, melyhez ugyanakkor csak a jobb pozícióban lévők férnek hozzá” – fogalmaz Csákó Mihály és Sik Domonkos. 

A kritika nélküli nemzethez tartozás helyett az egyéni sors alakítása

A határátkelésre vállalkozó fiatalok egyik közös jellemzője, hogy (szemben a lojálisokkal) nem kritika nélkül viszonyulnak a nemzethez, nem gondolják az ahhoz tartozást életük abszolút végső értelmének és nem várnak tőle sem a szenvedéseknek értelmet adó, megnyugtató választ, sem pedig szempontokat az érdemesség megalapozásához.

A kivonulók tehát sokkal inkább egyéni szinten határozzák meg a saját identitásukat és maguk próbálnak meg értelmet adni a saját életüknek.

„A kivonulás abban az értelemben a személyes autonómia igényének legradikálisabb kifejeződése, hogy a közösséggel való szakítást fejezi ki, vállalva a potenciális magára hagyatottságot. Ehhez nem csupán magabiztosságra és önbizalomra van szükség, hanem legalább annyira a felkínált nemzeti önértelmezési keretekből való kiábrándultságra is” – olvasható a tanulmányban.

(Kicsit talán mellékszál, de érdemes megjegyezni, hogy a szerzők szerint a vallásosság is megalapozhatja a kivonulást, amennyiben adhat értelmet és lehet olyan erő, ami segít szakítani az elfogadhatatlannak érzett viszonyokkal.)

Kritika helyett határátkelés 

A fiatalok állampolgári kultúrájának és társadalmi beilleszkedésének vizsgálata azért is fontos, mert túlmutat saját magán és a politikai rendszer jövőjéről is szól – állapítják meg a szerzők. 

Ilyen szempontból is érdekes a rendszerlojalitás jelenléte, ami az anyagi jólét és a kritikátlan nemzetfelfogás párosán alapszik, és ugyan „különbözőképpen, de ez a két legitimációs elv egyaránt korlátozza a demokratikus értékek érvényesülését, amennyiben az igazságosságra és szolidaritásra vonatkozó reflexióval szemben az egyéni érdek és a megkérdőjelezhetetlen metafizikai nemzet logikáját érvényesíti”. 

Magyarán (ha jól összegzem), akkor ez egyfajta „ha nekem jó és rá lehet húzni a nemzeti szalagot, akkor nem kell tovább foglalkozni vele” hozzáállás, ami a szerzők szerint meglehetősen veszélyes a demokráciára nézve, hiszen nélkülözi az ahhoz szükséges racionalitást. 

Elgondolkodtató az is, hogy a tiltakozás a helyzeti hátrányból induló és szinte mindent negatív fényben látó elégedetlenek reakciója lett, ami viszont azzal jár, hogy a jelenlegi rendszer nem tud nekik semmilyen jövőképet felvázolni, külföldre menni viszont az anyagi és egyéb nehézségeik miatt nem tudnak. 

Azok viszont, akik érdemben kritikát fejthetnének ki a rendszerrel szemben (mert van hozzá társadalmi, anyagi hátterük vagy akár stabil vallási identitásuk), inkább szakítanak az egésszel és határátkelők lesznek, tovább mélyítve a válságot. 

Nagyon röviden összefoglalva tehát arról van szó, hogy azok a fiatalok maradnak Magyarországon, akik vagy a rendszer haszonélvezői (amihez hozzájárul a nemzet kritikátlan elfogadása) vagy nincs megfelelő anyagi és / vagy szellemi tőkéjük a határátkeléshez. 

Akik érdemi kritikát tudnának megfogalmazni a rendszerrel szemben és ehhez megfelelő materiális és szellemi tőkével rendelkeznek, ők inkább a külföldi életet választják.

(Fotó: pixabay.com/TheDigitalWay)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr114370779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sean MacTíre 2018.11.14. 18:25:48

@kék madár: ezt csinalja mindig... birka, bazmeg a google egy dologra jo, arra, bazmeg. :)

Sean MacTíre 2018.11.14. 18:27:48

@Arthamyr: a kek kartyaval, veszhelyzet eseten, erre gondol, gondolom.

Illetve nekem a biztositom fizeti akar a magyar ellatast is, vagy mashol, amennyiben az olcsobb, mint itt, Irorszagban.

Amugy igen, felelos szulo elgondolkodik amikor otthon suliba kell vinni a gyereket. Ehhez nem is kell fidesz-ellenesnek lenni, a fideszeseknel sincs kizarva, hogy esetleg szeretik a gyerekuket.

zoldzeller 2018.11.14. 18:30:23

@Zsuzsi65: Csak engem zavar, hogy mindenhol a malibui tuzrol beszelnek? Ertem, hogy Malibut mindenki ismeri es Paradise-t meg senki.
Oszinten nagyon sajnalom, hogy leegtek a millio dollaros villak, az emlekek es csaladok vesztettek el az emlekeiket de itt eszakon egy egesz kisvaros semmisult meg, ugy hogy nem is tervezik ujra epiteni. Tobbnyire nyugdijasok eltek ott akik azert merntek oda mert olcso es megtudtak elni. Ezeknek az embereknek egy jo reszet most hajlektalansag fenyegeti.
Arrol nem is beszelve hogy 6. napja ulunk itt SF-ben a fustben es szmogban, es csendben imadkozunk, hogy az iskolak holnap kinyissanak;(

Arthamyr 2018.11.14. 18:33:34

@Sean MacTíre: Az gondolom itt sem a PRSI-ből megy, hanem magánbiztosítás amit céges perk-ként kapsz?

Sean MacTíre 2018.11.14. 18:34:34

@zoldzeller: en ismerem Paradiset. Pont a minap lattam egy nenit akinek 56 eve ugyanaz a kocsija van, es o ott elt, azzal a gyonyoruseges regi kocsival... :( Meg hat a neve, alapban ilyen regenyes.

Sean MacTíre 2018.11.14. 18:36:30

@Arthamyr: maganbiztositas sajat perk-kent. Nem vagyok alkalmazott. Bar, most hogy mondod... volt valamim, amire jogosult vagyok, de otthon vettem meg, es teritik valszeg. Tegnap kerte el a Welfare a szamlaszamomat. Szoval el tudom kepzelni, hogy a PRSI is menne. Vegulis ha olcsobb a magyar ellatas mint az ir, akkor miert is ne?

Arthamyr 2018.11.14. 18:48:48

@Sean MacTíre: Elképzelhető, de meglepődnék, a PRSI-s ellátás is elég szabályozott (a biztosítóval sem árt vigyázni, nehogy aztán ne fizessék ki, pl. egy bionikus lábat ők sem biztos, hogy megfinanszíroznának). A PRSI-s ellátás is akkor megy ha a háziorvos továbbküld tudtommal, nem mehetsz egyből szakorvoshoz.
Viszont azon, ha a magyar tb-vel igénybe vehetném mondjuk a finn ellátást, még jobban meglepődnék, mert az nem olcsóbb. Havi 8-10k HUF-ból az eu legjobb ellátása a hülyének is megéri, csak meg keresni melyik országban van, és oda kell utazni. :)

De megvárom, mit ír @takarék-láng: mester, hátha ő tud valamit, amiről én nem hallottam. Ha megy, csinálok erre egy bizniszt, íreknek fogok magyar offsór céget árulni tb-vel. :D

Sean MacTíre 2018.11.14. 18:53:01

@Arthamyr: minden EU polgarnak lehet EU egeszsegugyi kartyaja, es akkor az alap ellatasra mindenhol jogosult, de az egeszsegugyi turizmusra nem.

www.hse.ie/eng/services/list/1/schemes/ehic/

Bar en egyszer hasznaltam otthon egyebkent nem veszhelyzetre, es akkor nem igazan tudtak mit kezdjenek vele,nem mondtak, hogy nem lehet, tutti rossz kodot irtak tutti rossz helyre, ahogy neztem, szoval szerintem annak az ellatasnak a koltsege a magyar allamot terhelte. :)

Meglete viszont erosen ajanlott, ellenkezo esetben az eletmento szivmuteted sokba fog kerulni mondjuk Nemetorszagban.

Sean MacTíre 2018.11.14. 19:01:35

Lassan ideje lenne megirnom a sztorinkat. Csak mar 3.5 eve nem irok ekezetes billentyuzettel, es nem sok kedvem van.

kardio1 2018.11.14. 19:16:05

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: nem egészen így van ez. Szerintem, bár ahogy mostanában minősíted a hozzászólásaimat, ezt is nyilván hülyeségnek fogod nyilvánítani, a Fidesszel pont ugyanaz a baj, mint anno az MSZP-vel. Ugyanannak a kádári kisembernek játszanak. Így meg soha nem lesz polgári Magyarország: öntudatos, hagyományaira, értékeire büszke, de előre tekintő emberek közössége. Ezt így most egyik magyarországi politikai erő sem kínálja.

Arthamyr 2018.11.14. 19:26:05

@Sean MacTíre: Telepíts valami korrektoros szövegszerkesztőt.

Bredpitt Monika 2018.11.14. 19:29:03

Még jó hogy van kerítésünk......

"Nikola Gruevszki 2006 és 2016 között volt Macedónia miniszterelnöke, viszont a héten nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki ellene, mert nem kezdte meg kétéves börtönbüntetése letöltését, amelyet hivatali visszaélés miatt szabtak ki rá. A politikus kedden a Facebook-oldalán közölte, hogy Budapesten van, és politikai menedékjogot kért a magyar hatóságoktól. Egyews hírek szerint női ruhában szökhetett át Magyarországra."

"A Szabad Európa Rádió balkáni irodájának internetes oldala szerint Zoran Zaev macedón kormányfő kijelentette: kormánya azt várja Magyarországtól, hogy mutasson példát, és ne védjen olyan bűnözőt, aki a Macedónia állampolgárainak kárt okozott. "Milyen motivációt jelentene az nekünk, tagjelölt országoknak, ha az Európai Unió egyik tagországa a bűnözők menedékévé válna, és nem tisztelné a nemzetközi gyakorlatot és a nemzetközi jogot" - vetette fel a kormányfő."

Hajrá Magyarország! Így kell ezt csinálni.........

kék madár 2018.11.14. 19:47:54

@balcán maxval bircaman: de maradtak, csak nem ismetelgetem magam, olvasd el mire irtam, hogy google-ezd (nem szoktad)

kék madár 2018.11.14. 19:51:27

@zoldzeller: azt nem tudtam, hogy San Franciscoing er a fust :(
Nekem Malibuert is es Paradise-ert is verzik a szivem, de egyertelmu, hogy Malibu szolgal kisebb segitsegre es ezert kevesebb figyelmet is kene kapnia. Mondjuk az NPR-on sokkal tobbet is beszelnek Paradise-rol

Csodabogár 2018.11.14. 19:57:35

@Bredpitt Monika: Arról, hogy a betegek lopnak, igazán nem a kórház tehet. Már vagy 30 éve se volt soha WC papir a kórházakban, mert a betegek haza vitték.:-(((

blackhairlady 2018.11.14. 20:23:04

@Bredpitt Monika: vegul megy a gyerek vissza Amerikaba apahoz?
Ez a mammograf dolog meg egy vicc. Kapsz beutalot, de az idopont nem fer bele a 3 honapba.

blackhairlady 2018.11.14. 20:23:47

@Zsuzsi65: na most mar vegre a hangodat is hallottam :)

blackhairlady 2018.11.14. 20:24:58

@takarék-láng: Moni Magyarorszagon el, melyik orszagba kuldened orvoshoz vagya a gyereket iskolaba? :)

blackhairlady 2018.11.14. 20:27:49

@zoldzeller: Szerintm beszelnek Paradiserol is, en sok hircsatornan lattam, hallottam rola kepeket es as hogy enm epitik ujja.
Ebben a Fokuszos hirben is megemlitik es az Indexen is volt egy cikk rola.
Nekem tok indegy, hogy gazdag vagy szegeny hely, nekem mindegyikert faj a szivem, szornyu ez a pusztitas.

zoldzeller 2018.11.14. 20:34:00

@blackhairlady: nem arrol van szo, hogy nem sajnalom azt akinek Malibuban egett le a haza. P
Csak azt irtam, hogy kozben Paradise-ban azoknak az embereknek csutortokon egesz eletuk munkaja veszett el amit jo esellyel mar nem is fognak tudni ujra epiteni es az egesz hatralevo eletuk most kerdesesse valt.
Valami ilyesmit akartam irni;) Nem azt, hogy Malibu nem tragedia.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.11.14. 20:37:42

@blackhairlady: igy van, a pusztitas mindenki szamara egy lesujto latvany, legyen az milliomos v. "egyszeru halando". Ezt tenyleg csak az tudja aterezni, aki megtapasztalja...:( a kozelunkben levo dombok meg most is csupaszak, pedig a tuz mar tobb mint 1 eve volt. Tudjuk, hogy a tuz valamilyen szinten frissiti-megujitja a novenytakarot es kornyezetet, de akkor is olyan lehangolo es szomoru latni...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.11.14. 20:44:28

@zoldzeller: a masik tuzrol is sok szo esett mar, meg talan ebben a riportban is emlitik. De persze az mindig szenzaciosabb, ha egy ismert emberhez is kotheto a dolog...tudod, hogy megy ez a mediaban :(

Arthamyr 2018.11.14. 20:52:33

@zoldzeller: Én Maliburól itt hallottam először, Paradise-ról több helyen olvastam, mondjuk nem mintha nagyon keresgéltem volna, az időnként megjelenő kattintásvadász katasztrófacikk.
Egyik sem akkora tragédia. Ha ez tragédia, akkor mi Szíria, Ukrajna?
Lesz még néhány hosszabb aszály, pár nagyobb tűz, hátha észreveszik magukat és elzavarják a klímaszkeptikust, aki jelenleg a világ egyik legszennyezőbb országának élén van, esetleg a saját fogyasztást (pazarlást) is kissé visszább veszik. Pozitívan kell hozzáállni, és akkor minden rosszban lehet valami jót találni. :)

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.11.14. 21:00:50

A pénz miatt. Egy részük rájön hogy menő dolog Orbánra fogni, így azt harsogják hogy ők "politikai okokból menekültek" el egy gazdag nyugati országba. Véletlenül mindig magasabb GDP/fős országba tántorognak.
A kivándorlás lényege a pénz, szinte mindenkinél.
Az is bizonyítja ezt hogy mikor megkérdezik tőlük hogy mikorra terveznek hazaköltözni, egyből a fizetés lesz a téma, meg hogy otthon ennyit meg annyit fizetnének csak és ugye ez felháborító, így ki van zárva hogy ők hazamenjenek.
Mi másról szólna akkor a kitántorgásuk a fiataloknak (is) mint nem a pénzről?
Csak ugye ez olyan anyagias szemlélet...költenek hát mellé mesét, hogy jövőkép, meg tervezhető élet, meg nincs Fidesz, stb.

A kérdésre tehát egyszerű a válasz. A pénz miatt.

zoldzeller 2018.11.14. 21:13:33

@Arthamyr: gondolom ezeket a szerencsetleneket nem vigasztalja, hogy egy globalis skalan merve van nagyobb nyomor mint az ovek.

Arthamyr 2018.11.14. 21:24:44

@zoldzeller: Nem, aki ott a lompos rossz végén volt, annak ez valóban hatalmas személyes tragédia, de ahhoz meg kicsi tragédia országos szinten, hogy a másik parton is felfogják, hogy mi történik, és mivel lehet legalábbis közvetett kapcsolatban.
Tűz volt, eloltják/elalszik, küldenek némi segélyt, aztán minden megy tovább, mintha mi sem történt volna. Továbbra is megy a fogyasztás ezerrel, és sajnos nem mindig ott gyullad a városka, gyakran "ártatlanok" szívják meg.
Na ez a tragédia. :)

IT Knight 2018.11.14. 21:33:49

@Taxomükke (UK): Mindig is támogattam a brexitet.

Se Putyin, se Trump nem a példaképem, ők csak kisebbik rossznak mondhatóak.

Ha már példaképet kéne mondanom, Jacob Rees-Mogg lenne az. Most ismertem meg jobban a munkásságát, zseniális az az ember.

IT Knight 2018.11.14. 21:33:54

@Horthy Miklós cselédje: van itt olyan, aki az Arab Emirátusokba vándorolt ki. Biztos ő is a demokrácia hiánya miatt menekült el Magyarországról :D

zoldzeller 2018.11.14. 21:35:52

@Arthamyr: de latod evrol evre egyre erosodo hurrikanok mossak el Floridat (es Mar-a-Lagot) es megsincs valtozas.

Arthamyr 2018.11.14. 21:47:48

@zoldzeller: Úgy látszik, még nem volt elég erős hurrikán. Majd ha elmossa az egészet, és mérhetően megfogyatkozik a lakosság, akkor lesz. Remélem nem azt a helyet mossa majd el, ahol épp akkor tartózkodom, de ha igen, akkor majd egy jó nagyot szörfözök utoljára. Egyszer már próbáltam trópusi viharban, de hurrikán még nem volt. :)

Esetleg ha pár tengerparti metropoliszba benéz a megemelkedő tenger. Sajnos ahogy ismerem a fajtájukat, majd 2km-rel beljebb költöznek, nagy szennyezéssel, majd még pazarlóbb életet folytatnak.

Csodabogár 2018.11.14. 22:09:59

@zoldzeller: Német tv először Paradise-ről beszélt, Malibu sokkal később került képbe, feltehetően azért is, mert egy nagyon ismert német tv-s személyiségnek ott volt háza és ott is élt már vagy 30 éve kb.

zoldzeller 2018.11.14. 22:23:02

@Csodabogár: persze mert eloszor Paradise kezdett egni. Malibu csak 2 nappal kesobb.

zoldzeller 2018.11.14. 22:25:32

@Arthamyr: Trump egyik legnagyobb bune a kornyezetvedelem elhanyagolasa es elkomolytalankodasa.
Az osszes tobbi majd idovel megoldodik magatol vagy 6 ev mulva a kovetkezo turnus megoldja.

Sean MacTíre 2018.11.14. 22:32:09

@Horthy Miklós cselédje: @IT Knight:

De egyebkent _valoban_ viszonylag kevesen a gyerek miatt vagy a politika miatt mennek, ismerosi korombol kiindulva - viszont annal tobben azok, akik tenyleg nem tudtak megelni. Es a "penz miatt" duma kb. 95%-a errol szol. Ugy hangzik, mintha penzehseg lenne, de valojaban Magyarorszag keptelen volt egyes szakmakban emberi fizetest biztositani.

Arthamyr 2018.11.14. 22:35:33

@zoldzeller: Szép tőled, ha amerikaiként így látod. :)

Sean MacTíre 2018.11.14. 22:36:25

@IT Knight: meg ha Faraget mondod, o legalabb nem hulye, de ezzel most nagyon letoltad magad. :D Az egy beltenyesztett nemesi idiota, itt Irorszagban kozrohely targya.

Egyebkent a kormany beallt May moge.

IT Knight 2018.11.14. 22:54:46

@Sean MacTíre: JRM az egyik legintelligensebb és legtájékozottabb politikus. Farage pedig egy bohóc.

May deal-je egy elfogadható kompromisszumnak tűnik.

IT Knight 2018.11.14. 22:54:53

@Sean MacTíre: nem tudnak megélni? az kb 5-6-7 éve lehetett, amikor még a Feri, Libajnai meg később az eurokraták által okozott válság még éreztette a hatását.

Nézz körül most Magyarországon. 340 ezer az átlagbér, most jött ki az 5%-os GDP növekedési adat, pozitív külkereskedelmi mérleg, csökkenő államadósság.

FutureFry 2018.11.14. 23:11:42

@zoldzeller: Nem látom, hogy az általad idézett cikkben hol írják, (azaz pl. cáfolják Paradise polgármesterét), hogy nem tervezik a kisvárosukat újjáépíteni.

blackhairlady 2018.11.14. 23:29:34

@zoldzeller: En sem azt irtam, hogy te azt irtad :))
A valaszom elso resze szolt neked igazabol, hogy en lattam es olvastam is rola sok helyen es ebben a Fokusz hirben is meg volt emlitve.
A masodik resze az csak egy sajat vallomas volt, biztos vagyok benne, hogy nem gondolnad, hogy ugy kell a malibuiaknak :)

zoldzeller 2018.11.14. 23:30:24

@FutureFry: tegnap olvatam valahol, hogy nem tervezik ujraepiteni, de oszinten megmondom nem tudom hol.
Azert az NPR interju a polgarmesterrel olyan mint egy inspiracios beszed:

"We intend to rebuild. Every single person on the council lost their home, and we all intend to rebuild. There's a grassroots community effort that's been started. It's called #ParadiseStrong, and people are posting their visions of what the town could be. Yes, we're going to rebuild."

blackhairlady 2018.11.14. 23:34:35

@Arthamyr: Ne viccelj mar, nem tragedia? Ha valaki elveszti mindenet akkor te azt minek nevezed? Az, hogy mashol is vannak szornyusegek meg nem kisebbiti ennek a szornyuseget.
Akkor is ezt mondanad ha veled tortenik ilyen?
Az errol szolo cikkek meg ugy hivjak, hogy hirek.

blackhairlady 2018.11.14. 23:38:26

@zoldzeller: Szerintem ennek a tuzvesznek nincs koze a klima valatozashoz, ez sajnos egy nagyon regi problema Kaliforniaban.

blackhairlady 2018.11.14. 23:41:15

@zoldzeller: Azert Trump meg csak 2 eve van pozicioban, nem hinnem, hogy azota kezdett romlani a helyzet, vagy igen? Elotte Obama kezdett vele valamit?
Azzal egyetertek, hogy nem szabad lesoporni az asztalrol ahogy azt o szeretne, de rafogni a katasztrofakat azert nem fair.

zoldzeller 2018.11.14. 23:49:58

@blackhairlady: Igen, Obama kezdett vele, ez egy fontos tema volt. Ahogy Kalifornia (es jopar mas allam is) is kezd vele.
Trump meg kettot lepett hatra es negyet belerugott.

Arthamyr 2018.11.15. 00:19:33

@blackhairlady: @zoldzeller: Én Obamával is elégedetlen voltam, akkor is hasonlóan nagy szennyező volt az USA (a palaolaj forradalom és a gázfáklyázs sem Trump alatt indult, ahogy a brutális egy főre jutó ökológiai lábnyom sem), jelentős érdemi változás (még) nem történt. Viszont ő legalább az igyekezet látszatát keltette, és azért mégiscsak vállalhatóbb mintát közvetített az állampolgárok felé ebben (ahogy kb. minden másban is), mint Trump, aki teljes arroganciájával nyíltan hirdeti, hogy ezzel nem is kell foglalkozni.

Arthamyr 2018.11.15. 00:28:59

@blackhairlady: Későbbiekben írtam, hogy ez tényleg _személyes_ tragédia, de ez sajnos mindennapos eset a világban, sőt, százmillióknak, milliárdoknak ez a hétköznapok része, rendkívüli esemény sem kell hozzá, csak ezt hajlamosak vagyunk elfelejteni itt a fejlett világ kényelmében és biztonságában.
Velem nehezebben történik meg, mert jobban diverzifikált vagyonom van, nyilván én sem ünnepelnék, ha elpusztulna az egyik házunk, és nem fizetne a biztosító. Viszont nem gondolnám, hogy jelentősége van, ahogy pl. annak sem lesz, amikor meghalok. Maradnak még elegen...

Viszont ha hinnék istenben, azt mondanám, most legalább az országot eltalálta a büntetéssel, még ha célozhatott volna kicsit pontosabban is.

kék madár 2018.11.15. 00:45:39

@blackhairlady: "Szerintem ennek a tuzvesznek nincs koze a klima valatozashoz"
az aszaly csak felerositi a tuz meretet, erejet, es az a klimavaltozas eredmenye

A katasztrofakat még nem lehet Trumpra fogni, de o szallt ki a parizsi egyezmenybol, o vonatta vissza azt a halom kornyezetvedelmi rendeletet, aminek nagyon hamar katasztrofalis hatasai lesznek

kék madár 2018.11.15. 00:52:47

@zoldzeller: ez nagyon durva, az egyik legjobb haverom pont a very unhealthy zonaban van

Arthamyr 2018.11.15. 00:54:05

@kék madár: A mai napig nem értem, hogy volt képes így arcon köpni a fél világot. Nem mintha a párizsi egyezmény elegendő lenne, de ez a gesztus... :(

kék madár 2018.11.15. 00:58:00

@Arthamyr: Trump agyat nehez megerteni, kizarolag a bosszu motivalja, tole egesz Amerika leeghetne, tipikus pszichopata. Az, hogy emellett az IQ-ja se eri el a fogai szamat, szinten nem segit rajtunk

blackhairlady 2018.11.15. 02:11:52

@zoldzeller: Tema volt vagy csinalt is valamit? Nekem most eppen semmi sem jut eszembe :)

blackhairlady 2018.11.15. 02:17:59

@Arthamyr: "Egyik sem akkora tragédia."
en erre reagaltam, ez szerintem egy nagyon arogans vagy inkabb bunkonak nevezheto megjegyzes volt. Tragedia ez a javabol, tok mindegy kinek vagy minek a hatasara tortent.
"Viszont ha hinnék istenben, azt mondanám, most legalább az országot eltalálta a büntetéssel, még ha célozhatott volna kicsit pontosabban is.
"
Erre meg nem is erdemes reagalni. Kb ugyanaz mint amikor egyesek azt mondjak, 9/11-et megerdemli Amerika.

Tudod, mindig azt hiszi az ember, hogy rossz dolgok csak massal tortenhetnek.
En csak kivanni tudom neked, hogy semmilyen trageia ne erjen az eletben, es hamegis er, a korulotted levok ne legyenek olyan szocialisan analfabetak mint te.

blackhairlady 2018.11.15. 02:23:28

@kék madár: : kizarolag a bosszu motivalja"
Ezt nem ertem, milyen bosszu, ki ellen?
Irtam en is, hogy nem jo fele mennek a dolgok vele, de azert az eddigi hurrikanokat, tornadokat, egyeb katasztrofakat meg nem igen lehet az o nyakaba varrni.

zoldzeller 2018.11.15. 02:54:46

@blackhairlady: nem ertem, Trump vagy Obama rendeleteket soroljak?

kék madár 2018.11.15. 04:44:37

@blackhairlady: en is azt mondtam, hogy még nem lehet rafogni a termeszeti katasztrofakat (de az utana kovetkezo human katasztrofakat igen, pl. Puerto Rico)

A bosszuallasrol; a szemelyisegerol, motivaciorol tobb polcnyi konyv szuletett, nem akarom ezeket idezni, de ez egy jellemzo tortenet rola:
www.cnbc.com/2017/10/18/richard-branson-says-he-met-trump-only-once-in-1990s-and-it-was-ugly.html

"He invited me to lunch or dinner at his house, and he had just been bankrupt," Branson claimed, later clarifying he meant one of Trump's companies had filed for bankruptcy.

"I thought we would have an interesting conversation about a whole range of issues, and he just spent the whole lunch talking about five people he rung up to try to get help from ... and how these people had refused to help him and how his life's mission was to going to be to destroy these people," Branson asserted.

kék madár 2018.11.15. 05:29:55

@zoldzeller: Trump tagadja a globalis felmelegedest, ennel sulyosabb bizonyitek a beteg elvetemult agyara nem is kell

kronikas 2018.11.15. 06:11:50

@balcán maxval bircaman: jaj már te kis te... mintha érdekelnének téged csőlátásodtól eltérő tények.. rájöttél már miért járnak Dubaiba rogánék? Biztos mert támogatni kell a szegény arab országokat...

kronikas 2018.11.15. 06:18:16

@Horthy Miklós cselédje: cssk nem felvettek fizetett trollnak?

swfla 2018.11.15. 06:59:44

"Nézz körül most Magyarországon. 340 ezer az átlagbér, most jött ki az 5%-os GDP növekedési adat, pozitív külkereskedelmi mérleg, csökkenő államadósság."

Ne haragudj, de engem ezek a dolgok kevesbe nyugoznek le. Egy rovid kethetes benyomas az orszagrol nyari csaladlatogataskor viszont koteteket mesel.

Es koszonoviszonyban sincs azzal az euforiaval, amit a gondolataid sugallnak.

sdani 2018.11.15. 07:00:20

Feleségemmel alapvetően kalandvágyból mentünk küföldre a huszas éveink vége felé. Ennek már 8 éve. Két fiunk született, egyik amerikában, a másik angliában. Soha nem fogunk hazamenni. Annak ellenére, hogy én teljes egészében magyarnak vallom magam, és büszke vagyok magyarságomra, és ebben a szellemben neveljük gyerekeinket, úgy érzem, hogy nem baszhatok ki velük annyira, hogy kitegyem őket egy megnyomorító, propagandacéloknak alárendelt oktatási rendszernek. Egyszerűen nem akarom, hogy hittant és erkölcstant nyomassanak neki az iskolában. Nem akarom, hogy az iskolába menet 15 óriásposzter mossa az agyába a gyűlöletkeltő propagandát. Nem akarom kitenni a magyar egészségügynek. Egyszerűen nem akarom, hogy összeszerelőországban Tiborcz és Mészáros jobbágyává váljon.

Azt akarom, hogy az iskolában a valódi európai és keresztény értékrendnek megfelelően szolidaritást és nyitottságot tanuljon. A tanrend legyen modern, készítsen fel a modern világ kihívásaira, amire lehet építeni egy nemzetközi színvonalú felsőoktatást. Ha valaki szerencsés annyira, hogy van lehetősége ilyen körülményeket biztosítani a gyermekeinek, egyszerűen nem lehet visszamenni... akkora a kontraszt, hogy otthonról ezt el se lehet képzelni.

max bir ca · http://bircahang.org 2018.11.15. 07:00:24

@kék madár:

Megint nem mondtál semmi konkrétumot.

Dikusz 2018.11.15. 07:15:47

@sdani: Tetszik nekem a hozzászólásod, egyetlen mondatát kivéve.

Arthamyr 2018.11.15. 09:03:51

@blackhairlady: "Erre meg nem is erdemes reagalni."

max bir ca · http://bircahang.org 2018.11.15. 09:22:44

@kék madár:

Én vagyok a hibás, hogy te nem tudod állításaidat bizonyítani?

Sir Galahad 2018.11.15. 10:10:30

Nincs ebben akkora rejtély. A magasabb jövedelemért mennek ki, csak van, aki ezt őszintén megmondja és van, aki próbálja ezt tagadni, valamilyen ideológiai magyarázat kreálásával leplezni. Ez utóbbi magatartás logikáját soha nem értettem.

Európai téridő 2018.11.15. 10:10:36

Majd megöregszenek és megbölcsülnek, ki idebent, ki odakint.

Benikuty 2018.11.15. 11:13:03

@Horthy Miklós cselédje: "A kérdésre tehát egyszerű a válasz. A pénz miatt. " Akinek 2D-s agya van, annak ilyen egyszerű a válasz.

kronikas 2018.11.15. 12:18:10

@maxval balcán bircaman: olvasgass vissza, mikor mindig eltüntél.

never again 2018.11.15. 13:14:18

No reason to stay was a good reason to go.

Akármiértis 2018.11.15. 13:14:39

@Sir Galahad: Ennyi. Akiket ismerek, szinte mind ezért mentek ki. Szimplán nem volt elég amit itt kaphattak. Mivel gyakorlatilag semmi korlátozó tényező nem volt abban, hogy elmozdítsák maguk, megtették. Páran olyan munkát vállaltak, ami sokkal kisebb kvalitást igényel képességeikhez és korábbi munkahelyükhöz képest. A lé volt a lényeg. Ismerek olyat aki anyázással, morogva ment ki, de neki is inkább lökés volt az "itteni helyzet", mint alap motiváció.

Lojális meg tiltakozó, meg aki kiment. Fel lehetne venni a "nem igazán vagyok lojális, de nem tiltakozom mert leszarom és mégis itthon vagyok"-ot is.

kék madár 2018.11.15. 20:47:56

@maxval balcán bircaman: tok mindegy mit irok neked, mit linkelek be, ugyse fogadod el tenynek, megha szembe jon veled az utcan se. Ezert irtam, hogy google-ezd.
A valasztasi csalas harom formajat adta elo a fidesz:
a valasztas elotti teljesen illegalis es torvenyserto propaganda, a hatarmenti szerbek, romanok, karpataljaiak buszoztatasa es szavaztatasa es a szerverek, szamlalas manipulalasa.
Ha pl. hozok neked egy szerbiai magyart (vagy 500-et) aki szavazott ervenyes okmanyok, szavazati jog nelkul, arra mit fogsz mondani?

kék madár 2018.11.15. 20:54:58

@Sir Galahad: en mar tobb szazrol leirtam ITT, hogy nem a penz miatt mentem ki. Feltetelezzuk, hogy tudom, hogy miert mentem ki, es ha erdekel szivesen leirom 401-edszer

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.16. 07:25:58

@kék madár:

Eddig egy tényt se írtál.

S mióta csalás, hogy egy párt választási propagandát folytat? Mióta gond, hogy valaki hazautazik a választásokra?

S persze semmi adat semmilyen szervermanipulációkra.

Ja, s persze nem lehet okmány nálkül szavazni.

kék madár 2018.11.16. 08:38:25

@maxval balcán bircaman: latom remenytelen vagy, szandekosan vagy valami defekt miatt nem sikerult elolvasnod amit irtam.. "Jol meg vagyok lepve"

Bredpitt Monika 2018.11.16. 09:22:36

@blackhairlady: sok vicces dolog van itthon, csak az a baj, hogy már nem tudok nevetni....

nem tudom mi lesz, végigcsinálja még a felvételit, az nem fog ártani neki, de hogy el tudom engedni úgy, hogy közben nekem nincsenek meg a papírjaim????????
jó szülő akarok lenni, de nem tudom néha, hogy kell azt csináln

somlobodog 2018.11.16. 15:13:47

@maxval balcán bircaman: "Leírtad saját álmaidat, de konkrétumot egyet se..."

Na mi van? Szar úgy "vitatkozni" ahogy te szoktál, mi? :))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.16. 18:37:42

@kardio1: Hát pedig szerintem leginkább így van.
Persze a te mondandódban is van igazság.

blackhairlady 2018.11.17. 00:31:10

@Bredpitt Monika: nehez tanacsot adni, nem irigyellek, nehez dontes lesz ez.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása