oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. szeptember 10. 06:30,  Wales két év után 337 komment

2018. szeptember 10. 06:30 Határátkelő

Wales két év után

Miért vág neki egy kormánytisztviselő apuka a külföldi fizikai munkának? Ez is kiderül József írásából, ami egy nem akármilyen történet, rengeteg tanulsággal és torokszorító pillanattal.

Mutasd be te is a városod - hova érdemes menni, mit nem szabad kihagyni, mennyire könnyű munkát találni a környéken... Írd meg és küldd el (lehetőleg fotókkal) a hataratkelo@hotmail.com címre!

onkentes_munka.jpgSzerettem önkénteskedni, tényleg

„Két éve kezdődött, ilyenkor ősszel. Egy bőrönddel beszálltam a telekocsiba, miután egyenként megpusziltam a feleségemet és a négy kisgyerekünket. Fogalmunk sem volt, hogy mikor, vagy hogy hol találkozunk legközelebb. Idén ennek két éve. 

Még jól emlékszem arra a nyár végi szombat délutánra, amikor egy a hivatalban átdolgozott hét után épp arról beszélek Robival, miként fogok a segítségével Walesben fejőslegényként új életet kezdeni, a családomtól távol. 

A kert végében túrom a komposztot, és locsolom a kis paprikatöveket, közben a szintén nagycsaládos barátok vendégeskednek nálunk.

kert_2.jpgA kert… helyett ez csak a teraszunk – volt. :)

Tőlük kaptam a repjegyet, segítettek fordításban, amikor már kint voltam és próbáltam a szakmában elhelyezkedni. Akkor még nem tudtam, hogy leginkább a saját példánkkal fogjuk ezt nekik meghálálni. Azóta már ők is külföldön élnek, és hálásak, hogy meglépték. 

Szóval rendhagyó nyaralás volt, amolyan szomorkás, búcsúzkodó. 

Csak néhány héttel korábban jutottunk arra a következtetésre, hogy nem maradt más megoldás, mint külföldön újrakezdeni. Pedig én aztán bőszen hirdettem, hogy aki itthon nem állja meg a helyét, az máshol sem fogja... egészen addig a nyárig. Sose mondd, hogy soha. ;) 

Mindenkit meglepett ez a döntés. Mert miért is kellene egy kormánytisztviselő apukának külföldi fizikai munkára menni, amikor a felesége német multinál dolgozik és van egy látszólag jól prosperáló magánvállalkozásuk is? 

A válasz röviden: naivitás és devizahitel. 

Bővebben? 

Naivan hittük, hogy csak tennünk kell a dolgunkat, tisztességesen dolgozni, és bátran csak előre lépni a vállalkozásban, sosem hátra. 

Hittünk a bankároknak, akik a ház vásárlásakor váltig állították, hogy nem tudnánk fizetni a forint alapú hitelt (pedig azt akartunk), de nem akartak ténylegesen segíteni, amikor már nem tudtuk fizetni a svájci frank alapút. 

Hittünk a vállalkozásunkban is, ami egy fiatalos ötlettel pont új szintre léphetett volna, de a gazdasági környezet gyökeresen megváltozott. Persze pont akkor, amikor épp befektettük azt a hasznot, amit már inkább a veszélyesen magas kamatú hitelkártyák törlesztésére kellett volna. 

Szóval el...tuk, nem kicsit, de így utólag azt látjuk, hogy pontosan ezzel tettünk jót magunknak, különösen a gyerekeknek. 

A tervezés 

Azzal kezdtük a tervezést, hogy készítettünk egy gyors kalkulációt. 

Amikor kérdezgettem, hogy mennyit fizetnek a farmon, átváltottam forintra, majd a kiadásokat is, és azt latolgattam, mennyit tudok hazaküldeni, hogy fizessék, amit még muszáj. 

A lakáshitelt például már nem fizettem és később a fizetésemből sem tudták levonni, mivel nem volt. (Érdekes módon a bank pár hónap alatt gyökeresen megváltoztatta álláspontját és belement abba, hogy piaci áron találjunk vevőt a házra, valamint hogy elégedjen meg a ház árával és ne követelje az azon felüli milliókat! Ez is megérne egy külön cikket, de még nem érett meg rá a helyzet.)

hivatali_bucsu.jpgÍgy búcsúztattak el a kollégák a hivatalból. Így utólag ez úgy néz ki, mintha örültek volna a távozásomnak. :D

Az indulás 

Visszatérek inkább arra a napra, amikor a telekocsi felvitt Pestre. Beszálltam és nem bírtam visszatartani a sírást. Ma is rám jön, ha eszembe jut a kicsi, ahogy sírt a babakocsiban, a nagyok elkeseredett arca, és a feleségem, amint saját könnyeivel küszködve próbálja őket vigasztalni. 

Dühös szomorúság, talán ez a legmegfelelőbb kifejezés arra, amit éreztem, amit ma is érzek. Két nappal a repülő indulása előtt mentem fel, hogy tartsak egy EU-pályázatos projektben prezentációt, amit sosem fizettek ki. 

Milyen abszurd, hogy erre és a felkészülésre vesztegettem el napokat, amikor épp elhagyni készültem a családomat, hogy aztán teheneket fejjek ki a szarból... (bocs).

Ebben benne van az előző életem „méltó” lezárása is. Hiszen volt pár hasonló értelmetlen, EU-s pénz herdáló projektben részünk a hivatalban. 

Mindenki látta, hogy semmirekellő az eredmény és a befektetett munka, de a vaskos dokumentumok és a látványos webes móka elkészült, így senkinek szava nem lehetett. 

Azzal vigasztaltam magamat, hogy én legalább néha elemezhettem a munkám során keletkezett adatokat és különben is, ki az, aki most szart fog tolni?!

Bizony, az is én voltam. 

Az élet Walesben 

Mert a fejés végén kimegyünk a bokáig érő ganéba és letoljuk azt az aknába. Nem ért váratlanul, mert végtére is agrármérnök vagyok, és azelőtt ilyen telepeket jártam szép fehér köpenyben, mint környezetvédelmi felügyelő. :D

before-after.jpgEz amolyan before-after: nyakkendős a vállalkozó, a szakállas meg a tehenész fiú énem.

Ezzel a vicces helyzettel pár hét alatt meg is barátkoztam, csak ne lettek volna azok a hosszú, magányos éjszakák. Na, ez olyan Forrest Gumposra sikeredett, de van benne valami... 

Hetekig minden éjjel felébredtem 2-3 alkalommal, azt gondolva, érezve, hogy már eleget aludtam, vége az éjszakának. Igazából nem aludtam rosszul, sőt akár kevesebbel is beértem volna, csak borzasztóan furcsa volt. 

Így aztán amikor szabadnapos voltam, vagy csak volt egy-két órám szabadon, akkor vagy önkéntes munkát vállaltam, vagy elmentem a könyvtárba, hogy állásokra adjak be pályázatot. 

Az első hónapot azzal a fél bőröndnyi ruhával és egyebekkel húztam ki, amit magammal hoztam. A csomagom másik fele hentesáru volt, amit a segítség fejében hoztam a volt általános iskolai barátomnak, aki a reptértől a walesi albérletig elfuvarozott. 

Spórolás minden szinten 

Vele mentem az első carboot sale-re is, ami amolyan zsibi, ahol fillérekért árulja mindenki a megunt dolgait a kocsi csomagtartójából. Itt vettem 2-2 lábast, tányért, bögrét meg egy kenyérpirítót, ehhez vettem később egy serpenyőt, de úgy ennyi volt a konyhafelszerelés hónapokig. 

Evőeszköztartót, gyümölcskosarat meg pár dolgot újrahasznosított anyagokból készítettem. Pl. konzervdobozból meg teamécsesből kézmelegítőt is csináltam, mert amíg nem voltam otthon, sosem fűtöttem. Persze ez hülyeség volt, mert folyton hideg volt a lakás, de azt hittem így olcsóbb lesz a fűtés. 

Ki volt számolva pontosan minden hónap, és mivel villannyal ment a fűtés is, tudtam, hogy azzal tudok leginkább spórolni. Mindent felírtam egy noteszbe, hogy mennyit költöttem, hogy lássam, mennyi kell kajára, fűtésre, albérletre, helyi adóra (council tax). 

Utóbbi nem kis tétel, de benne van a hulladékszállítás, az ingyenes könyvtár, iskola, és még sok más. Előbb sokalltam, de később megtapasztaltam, hogy ezt a nem kevés ingyenes állami szolgáltatásokért fizetem. 

A magyar srácok sokat segítettek, segítenek ma is. Tudom, nem ez a hír járja, és ők is mondták nekem, hogy a magyarokkal óvatosan kell itt barátkozni, de - lekopogom - nekünk itt még senkivel nem volt rossz tapasztalatunk. 

Kaptam tőlük pólókat, melegítőt és moshattam náluk, amíg tudtam venni saját mosógépet. Otthonról ki tudtak volna segíteni adott esetben, de ez meg sem fordult a fejemben, akkor aztán végképp lúzernek éreztem volna magam. 

Jött látogatóba a család és… 

Magyarországon eközben feleségem még otthon volt a 2 éves kicsivel és próbáltak nem arra gondolni, mikor kezdődik el a kilakoltatás. Mert miközben próbáltak vevőt találni a házra, a bank folyamatosan utasította el a vételi ajánlatokat és küldte párhuzamosan a szokásos fenyegető leveleket. A gyerekek, meg anyósom is kezdték ezt a helyzetet egyre rosszabbul viselni, ami nem csoda. 

Még valamikor októberben megvettük a repülőjegyet a családnak, oda-vissza, hogy a karácsonyt együtt töltsük. Ahogy közeledett a december úgy lett egyre nyilvánvalóbb, ha egyszer újra együtt leszünk, soha nem akarunk többé elválni egymástól. 

Szóval három hónapig bírtuk, vagyis eddig akartuk bírni egymás nélkül, így aztán a repülő nélkülük ment vissza Magyarországra. Ahogy én fejest ugrottam, úgy jött/menekült utánam a család is. 

December 22. azóta csak „reunion day” a naptáramban. Ez adott értelmet és erőt a folytatáshoz. 

Előtte mindent fel kellett gyorsítani, mivel a kis agglegénylakás helyett találni kellett egy nagyobbat, amit valamennyire be kellett rendezni. 

haloszoba.jpgBabaágy és a szülői ágy, amit még az előző lakó segített összerakni

Ráadásul ezt mind titokban tartottuk, nehogy otthon valamelyik szerv, vagy valaki keresztbe tegyen. Tiszta paranoia, de a hangulatot jól tükrözi. 

Megérkezett a boldogság 

Így írtam erről a barátoknak egy titkos csoportban: „A házból otthon, a férfiből apa lett. :) Valahogy így... Megérkezett pénteken a boldogság. Ennél jobban nem is lehet ezt elmondani, hogy mit érzek. 

Este még a reptérre indulás előtt betoppant a landlord és a landlady, akik a szomszédban laknak amúgy. Kezükben egy díszített kosár tele finomsággal. Kérdezték, van-e minden, akkor derült ki, hogy alig van takaró. Hoztak rögvest hálózsákokat és két vendégágyat is. 

Szóval még tegnap a délutáni munka előtt bevásároltam, utána vettem egy használt kis hűtőt. 

Ja igen, ezt eddig nem mondtam, de a múltheti sok munka mellett nem másnak segítettem a költözésben, hanem már a családnak keresett házba pakoltam. Úgy döntöttünk, most már maradnak ők is. 

Két hete leadtam a jelentkezési adatokat online és a héten visszaigazoltak, hogy mindhárom iskolást várják az itteni, nagyon dicsért iskolákba januárban. 

Na, szóval tegnap kalandos úton, de hazaértek és hoztak takarót meg párnát is, úgyhogy minden volt bőven, a vacsora is ízlett nekik, pedig azt se tudom miket sütöttem össze hirtelen :), a hús túl sós volt, a sültkrumplit viszont elfelejtettem sózni, így aztán rendben volt. 

Vettem üdítőt, sok csokit, meg hoztak is magukkal és volt nagy lufifoci is a szinte még üres szobákban. Most csak azt szereztem be, amire alapvető szükség van, a konyha viszonylag kész, vannak ágyak, törölközők, takarók, huzatok, lepedők, stb. Meg itt a család, együtt!!! 

Sorra érnek a kellemes meglepetések. Tegnap, amíg dolgoztam, itt volt a főbérlő a két lányával meg a testvérével és a város nevében átnyújtottak egy hatalmas ajándékkosarat, meg játékokat, meg mindenfélét, az itteni boltok felajánlásaival. 

Megható... Boldogok vagyunk, igyekszünk mindent jól csinálni, hogy ez így is maradjon.

Boldog karácsonyt! Merry Christmas! Nadolig Llawen! (walesiül)” 

A taxis barátunk írta ezt, miután hazahozott minket: „Mi a helyzet? Remélem van boldogság ezerrel ;) jó volt látni tegnap, hogy a gyerkőcök a nyakadba ugrottak. Nem mondhatnám, hogy a világ legérzelgősebb emberei közé tartozok, de még engem is megérintett a pillanat. Gondolom így végre teljes lesz a karácsony és ad neked némi plusz erőt a folytatásra.

A taxiban meg ha kell bármi segítség csak szólj.

Kellemes Karácsonyt nektek ;)"

Utóbbit azért írta, mert ők segítettek abban is, hogy megszerezzem a taxisengedélyt, amivel előrébb tudtam lépni.

Januárban lett feleségemnek is munkája, de úgy, hogy előtte októberben és novemberben is eljött egy hétre az NI-számot, meg bankszámlát intézni. Ja, és közben elvégzett online egy élelmiszer higiéniai tanfolyamot is, ami kapóra jött az elhelyezkedésben.

kettesben.jpgKettesben

Keményen ledolgoztunk 6/9 hónapot szinte szabadság nélkül, heti hat nappal, nulla, azaz nulla családi pótlék, vagy hasonló kedvezmény, illetve támogatás nélkül. Megvoltunk, de azért amikor egyben megkaptuk, tíz napos all inclusive nyaralásra mentünk, és pár bútort is vettünk.

lanzarote.jpg

Van értelme a kemény munkának

A mindennapi életben szerzett tapasztalatainkról majd egy másik alkalommal írok. A lényeg számunkra az, hogy a gyerekeknek itt végre megmutattuk, hogy van értelme a kemény munkának. Ugyanakkor próbáljuk őket költekezés téren féken tartani, ami otthon könnyen ment, mivel többnyire nem volt pénzünk. 

Például lecseszem a fiú gyereket, amiért a sulis cipő mellé 12 fontért labdát is vett, meg mert 30 fontba került az egyenruha zakó pótlása (eltépték a haverokkal utolsó napon). 

De közben meg a suliban kihozták belőle azt a tehetséges fiút, akire otthon csak véres rongyként néztek (nem sokat túlzok!). A lányok mernek és tudnak csajosan öltözni (nem kurvásan), miközben már a nagy dolgozik szabad idejében az edzések és a gitártanulás mellett. 

A nyelvvel csak a nagynak van gondja, de neki is csak a kamaszos gondok miatt. Őt próbáljuk úgy kompenzálni, hogy a hobbiját, a rajzolást tanfolyamokkal, és komolyabb felszereléssel szponzoráljuk. 

A legkisebb egész konkrétan már csak második nyelvként tanulja tőlünk a magyart, ami rávilágított arra is, hogy számára már talán ez az ország lesz a haza... Amilyen itt az oktatás és a továbbtanulási lehetőségek, mi szülők is szívesen járnánk iskolába. Már meg is fordult mindkettőnk fejében, hogy valamilyen képzésre menjünk.

rajzok.jpg

Mi változott két év alatt? 

Lassan, de biztosan leolvadt rólunk az otthon megszokottá vált frusztráció, amit a jövőt illető bizonytalanság, az iskolából a szülőkre is nehezedő nyomás és az általános politikai hangulat okozott szerintem. 

Ezt nem lehet észrevenni egy nyaralás után hazamenve. Ehhez külföldön kell élni hónapokig, hogy lásd akár saját magadat is kívülről. Felíratnám receptre a politikai pályára készülő fiataloknak (mivel a jelenlegi politikusaink már menthetetlenek).

Eladtuk a házat, nem tartozunk egy banknak sem és most már van mire alapozni a terveinket. 

Szóval van végre jövőnk!”

A Bemutatom a városom-sorozat sorvezetőnek szánt kérdései (tetszés szerint bővíthetők) 

Melyik az a hely, ahová először elviszed a városodba látogató ismerősöket? 

Mi a három legjobb ingyenes dolog a városban? 

Hol érdemes enni, ami visszaadja a város ízeit és hangulatát? 

Hol érezhetjük leginkább a város történelmét? 

Minek hagyjunk helyet a bőröndben, azaz mit érdemes vásárolni? 

Mennyire könnyű munkát találni a környéken? 

Milyen szolgáltatások érhetők el a városban? 

Milyen kikapcsolódási lehetőségeket nyújt az adott város (és környéke)? 

Kinek ajánlanád a várost? 

Milyen a jövőképed az adott városban?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Nagy-Britannia Wales

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4314229901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vándor madár 2018.09.11. 12:02:33

@Olliék: "Magyarorszàg legutolsó bugyràban nincs munka. Iskolàba is sokszor a szomszédba kell utazni, és mivel nem vàrosi iskola, alig költenek rà. ... Tovàbbtanulàsra az esély szinte 0."

Az való igaz, hogy ott általában nincs munka, de hogy manapság a tovàbbtanulàsra az esély szinte 0, azt nem tudom aláírni. Az is tény, hogy sok kis faluban nincs iskola és máshova kell utazni, de nem száz kilométerekre, hanem kb, 20 km-es körzetbe és az garantáltan meg van szervezve.
A szüleim egy faluban laknak, én is ott jártam anno iskolába. A legközelebbi megyeszékhelyek is 40-50 km-re vannak, úgyhogy nincs ugyan az ország legutolsó bugyrában, de nyerő helyen sem. Akkoriban tényleg nem sok esély volt nagy kiugrásra, amit én a tanárok milyenségének a számlájára írok, de manapság ez már nem így van.
Nem atomfizikusok élnek a faluban, hanem többnyire munkás emberek, akiknek a gyerekei közül sokan egyetemre / főiskolára járnak az egész országban. Többen tanulnak vagy tanultak az ELTE-n pl. fizikus, pszihológus szakon, de van olyan is, aki ott doktorál.
Egyébként pedig mi lenne a világgal, ha mindenki a felsőoktatásban tanulna tovább? Nyugaton is a szakmunkások viszik a hátukon az egész gazdaságot, nem a diplomások.

Auralianus 2018.09.11. 12:05:13

@Arthamyr: A gond az, hogy a világképedben - szerintem - az inkoherencia egyra nagyobb lesz.

Anélkül ugyanis, hogy a dolgok "árát" meghatároznánk nem tudunk egy egészséges rendszert építeni. Ha nincs ára a tiszta levegőnek, tiszta víznek, érintetlen természetnek akkor nem lesz tiszta levegő, tiszta víz, érintetlen természet...

...ha viszont VAN ára a tiszta levegőnek (stb. stb.), akkor minden megdrágul, így viszont megnő a túlfogyasztás (a te fogalmaid szerint) tehát az a jó, ha a levegő (stb. stb.) koszos és cserébe minden olcsó.... MOST ugyanis itt tartunk. Ide vezetnek a beárazatlan externáliák.

EZÉRT viseli a társadalom a rendszer fenntartásának költségeit, mivel a tanárnő által "termelt haszon" - a szaktudás - a cégeknél csapódik le ÉS nem kerül visszaforgatásra a társadalomba (lásd, majd TE jobban beosztod, ne szóljanak bele mire költöd)

Ezt még csak belátni sem nehéz ám.

Azzal sem lehet sokat kezdeni, hogyha nem csak a helyileg, de a globálisan beárazott externáliák jelentőségét sem érted meg.(Mert pl Európában VAN ára a tiszta levegőnek és a munkaerőnnek, de Pakisztánban, meg Kínában nincs...ettől lesz olcsóbb ott termelni és átszállítani a fél világon a dolgokat és ez szerinted rendben)

Ezért mondom, hogy nem koherens a világképed. Így nehéz dolog lehet bármit is megjavítani...

adg 2018.09.11. 12:05:14

@vándor madár: en pont forditva latom a palfordulast.
Szerintem eddig foleg az volt, hogy mikor megjelent egy devizahiteles posztolo, a kommentelok ket harmada akkora penzugyi zsenive avanzsalt, mint a csuda, es egymast tullicitalva hirdette onnon nagyszeruseget, utolagos jovobelatasat, es dongolte foldbe a devizahitelen nyereszkedo spekulansokat nagy karorommel, es nehogy mar az en adombol kezdetu szovegekkel.
Most alig jott ez fel, az is kifejezetten lajtosan.

A tehen viszont egy kommentre adott tok jo valasz volt szerintem, olvasd vissza az elozmenyet. Erdekes, hogy tobben is komolyan vettek. :D

vándor madár 2018.09.11. 12:08:12

@London2009: Olvasd csak vissza a régi hozzászólásokat, ha van kedved.

Bocsánat posztírót akartam írni kommentelő helyett.

London2009 2018.09.11. 12:21:04

@vándor madár: Nincs kulonosebben kedvem hozza, ugyhogy elhiszem neked. Amint irtam korabban is, erdekes lenne hallani az ilyen tipusu hataratkelokrol 5-10 ev utan. Lehet, hogy tevedek, de a tobbseguk ha nem tud itt elorebb jutni, akkor ismet Kelet fele fogja venni az iranyt.

vándor madár 2018.09.11. 12:22:12

@adg: Igen, de én nem a devizahitelre értettem a véleményemet. Valószínű ez a devizahitel kezd itt már lecsengeni. Azt azért én nagyon szeretném tudni, hogy aki anno felvett a lehetőségeit és a józan ész határát jelentősen meghaladó összeget az akkori magyarországi gazdasági viszonyok között általában kiegészítő biztosítások nélkül, az mégis mit gondolt, hogyan fogja visszafizetni?

Auralianus 2018.09.11. 12:33:14

@vándor madár: miért, szerinted ki és hogyan fogja visszafizetni azokat a pénzeket, amiket a mostani társadalmak vettek fel?

Ki hiszi el, hogy az jó össztársadalmi szinten, hogy a költségvetések folyamatosan hiányosak?

TE leszavaznál egy olyan pártot, ami a következő generáció(k) cehhére biztosít neked jobb életet?

vándor madár 2018.09.11. 12:37:53

@Csodabogár: "Persze itthon takarítani az istállót, nem annyira sexis mint Walesben, pláne vidéken. Gondolj csak bele, mit szóltak volna a szomszédok."

A szomszédok már nem szólnak semmit. A megélhetésről szól manapság a muzsika. Én is tudok kapásból 4 agrármérnökről anyáméknál, akik a családi gazdaságban ganyéznak, ha nem akarnak nyakig járni a disznó / tehén / tyúkszarban. Egyébként pedig oltári túlképzés van Mo-n agrármérnökből, úgyhogy a posztoló még örülhetett, hogy volt egy fehérgalléros állása a közigazgatásban.
Megint csak az Agroinform weboldalra tudok hivatkozni, kb. egy agrármérnöki állást hirdetnek a több száz álláshirdetésből. Ma már néhány szakterülettől eltekintve, nincs garancia arra, hogy az ember felsőfokű végzettséggel a szakterületén tud elhelyezkedni, mert sok területen rettenetes túlképzés van.

London2009 2018.09.11. 12:40:23

@vándor madár: 2007-ben voltam egy hiteltanacsadonal, aki raadasul egy ismerosom volt. Tisztan emlekszem ra, mert nagyon gondolkodtam egy lakason, hogy befekteteskent megveszem. Azt nem mondanam, hogy eromon tul lett volna, de hmmm, azert nagyon orulok, hogy nem vettem meg. Meg most igy tizen evvel kesobb es az erteknovekedest is beleszamolva sem lennek a penzemnel. Akkor hallottam errol a svajci frank alapu hitelrol eletemben eloszor. Arra is emlekszem, hogy az elso kerdeseim egyike volt, hogy es ha elmozdul az arfolyam? Ennyi volt a valasz, hogy oh nem fog, ez svajci frank. :D Na es ez a ficko ebbol elt ragyogoan. Aztan amikor elkezdtek a felhok gyulekezni az arfolyam felett, akkor gyorsan eladta a vallalkozasat. Folosleges kulonben errol beszelni mert mar szazszor ki lett targyalva, de en sem sajnalom a svajci frankos hiteleseket. A hulyesegukert az egesz orszag fizetett. Orultem, hogy ebbol mar kimaradtam.

vándor madár 2018.09.11. 12:52:46

@Auralianus: "miért, szerinted ki és hogyan fogja visszafizetni azokat a pénzeket, amiket a mostani társadalmak vettek fel?"

Milyen mostani társadalmak és hol? Én kizárólag Mo-ról beszéltem és magánszemélyekről. Ennek semmi köze a politikához és az államok eladósodáshoz. Ebbe nem is óhajtok belekezdeni.
De nyilván mindenhol minden hitelt és az ingyenélők luxuséletét az adófizetők fizetik vissza és meg, ez számomra már nem is téma.

Arthamyr 2018.09.11. 12:56:08

@Auralianus: "A gond az, hogy a világképedben - szerintem - az inkoherencia egyra nagyobb lesz."
"Ezért mondom, hogy nem koherens a világképed. Így nehéz dolog lehet bármit is megjavítani..."
- Ugorj már le a világképemről, korábban is írtam, hogy az ég világon semmi jelentősége sincs. Nem lenne, ha lenne, egyáltalán honnan veszed, hogy van "világképem"? Annál azért több gyakorlatiasság és önkritika szorult belém, hogy akkor összerakjak egy hipotetikus világot minden kis részlettel, hogy márpedig ez a lenne világ helyes működése, és mindennek takkra így kell működnie. Minek?

"Anélkül ugyanis, hogy a dolgok "árát" meghatároznánk nem tudunk egy egészséges rendszert építeni. Ha nincs ára a tiszta levegőnek, tiszta víznek, érintetlen természetnek akkor nem lesz tiszta levegő, tiszta víz, érintetlen természet...

...ha viszont VAN ára a tiszta levegőnek (stb. stb.), akkor minden megdrágul, így viszont megnő a túlfogyasztás (a te fogalmaid szerint) tehát az a jó, ha a levegő (stb. stb.) koszos és cserébe minden olcsó.... MOST ugyanis itt tartunk. Ide vezetnek a beárazatlan externáliák." - Ezt megint teljesen feleslegesen hozod ide... Egyrészt nem beszéltünk erről, nem kapcsolódik szorosan az eddigiekhez, másrészt honnan a faszból tudod, hogy én mit gondolok a környezetvédelemről. Erről is lehetne 8 szövegfalat idefosni, de én nem fogok. Annyit írok, hogy pl. a (túl)fogyasztást meg a növekedést is többek közt környezetvédelmi és fenntarthatósági okokból nem csípem.
Beszéltünk adózásról, újraelosztásról, egészségügyről, meg még ki tudja miről, te ezeket fogod, otthagyod, aztán elkezdesz teljesen más dolgokról írogatni. Nem kell, majd ha az előző téma le lett zárva, akkor, de már így is baromi sok időt elbasztunk a semmire.

"EZÉRT viseli a társadalom a rendszer fenntartásának költségeit, mivel a tanárnő által "termelt haszon" - a szaktudás - a cégeknél csapódik le ÉS nem kerül visszaforgatásra a társadalomba (lásd, majd TE jobban beosztod, ne szóljanak bele mire költöd)" - De, visszakerül. Az ott dolgozó emberhez, a cég tulajdonosához (akik szintén a társadalom részei), meg adó formájában a közösbe is.

"Azzal sem lehet sokat kezdeni, hogyha nem csak a helyileg, de a globálisan beárazott externáliák jelentőségét sem érted meg.(Mert pl Európában VAN ára a tiszta levegőnek és a munkaerőnnek, de Pakisztánban, meg Kínában nincs...ettől lesz olcsóbb ott termelni és átszállítani a fél világon a dolgokat és ez szerinted rendben)" - Már megint honnan veszed, hogy nem értek meg valamit? Írtam én neked ilyet? Hol írtam bármit is tiszta levegő témában, főleg megoldást hol javasoltam rá?
Csak kis adalék: cseppet sem érdekel a kínaiak nyomora. Lehet, hogy ez a te lelkedet ez bántja, viszont szerintem ha 1 milliárd eltűnne belőlük varázslatosan, a világ egyből jobb hellyé válna. A környezetszennyezés zavar, mert az összebaszott környezet nem marad meg náluk. Még egy adalék: érdemes lenne összehasonlítani egy környezettudatos európai ország átlagos polgárának (esetleg a sajátunkat), meg egy "szennyező kínainak" ökológiai lábnyomát, nem vagyok benne biztos, hogy az előbbié kisebb.
Viszont ennek semmi köze ahhoz, hogy miféle redisztribúció meg adózás meg szociális rendszer van itt, irreleváns mellékág. Még bedobhatsz 27 új témát, de számíthatsz rá, hogy nem nagyon fogok vele foglalkozni, esetleg kimazsolázok belőle valamit, még zagyvábbá és csapongóbbá téve ezt a beszélgetést...
Mint írtam, élvezd, amíg még a szocialista utópiád felé haladunk, aztán majd meglátjuk, hogy a változás szelei majd megfújják-e pl. az általad Trump- és hülyeség-mentes példaként felhozott Svédországot (amit meg kéne látogatnom). Akarsz fogadni a következő választásra, majd utána meglátogathatjuk együtt, és akkor egyben letudom az odalátogatást és leellenőrizhetjük a hülyeség-mentességet? :) Azt sem ellenzem, ha te 10/10-et adózol, szíved joga, de gondolom neked az lenne az kívánalmad, hogy én adózzak 10/5-et, a társadalom jobbítására. :) Köszönöm, de inkább nem, majd a következő életemben talán, ebben az életben már elég volt belőle.

Arthamyr 2018.09.11. 13:01:03

@Auralianus: Naa! Mi történt?! Ja, te biztos úgy gondolod, hogy többet kéne beszedni, nem pedig kevesebbet költeni. :) Értettem.

Auralianus 2018.09.11. 13:01:56

@vándor madár:

Tökéletesen mindegy, hogy pénzbeli eladósodásról vagy a természeti környezet tönkretételéről beszélünk. Magam sem szándékozom ebbe mélyebben belemenni, csupán szerettem volna rávilágítani, hogy kb nulla a különbség a az egyéni motivációkat illetően a devizahitel felvétele, a társadalmi szintű eladósodás és a természetes környezet folyamatos és drasztikus megváltoztatása között.

Tökmindegy, hogy a belátás hiányából adódóan egyéni vagy társadalmi szinten áldozzuk fel a jövőt a jelen oltárán.

Magyarország sem kivétel ez alól.

Auralianus 2018.09.11. 13:03:20

@Arthamyr: A valóságot tetszőleges méretűre szűkítve bármi bizonyítható

vándor madár 2018.09.11. 13:06:18

@London2009: Én is ugyan ilyen meggondolásból próbáltam a rokonságban egy családot minden erővel lebeszélni a devizahitelről, főleg úgy, hogy semmi szükségük nem volt arra a házra, amit abból megvettek, de hiába. Még én voltam a hülye, sokáig nem is beszéltek velem. Ma 40+ milla a tartozás.
Szerintem nem lett volna katasztrófa, ha az emberek csak egy kisebb összeget vesznek fel, de sokan a teljes vételárat abból fedezték. Ráadásul akkoriban túlságosan felmentek az ingatlanárak a hitelek hatására. Most megint ott tartunk...

Auralianus 2018.09.11. 13:08:00

@Arthamyr: Ha az alapösszefüggésekkel nem vagy tisztában "és nem is érdekelnek" akkor tökéletesen fölösleges kérdéseket feltenned...

...mégis mihez kezdenél a többlet információval?

Arthamyr 2018.09.11. 13:16:05

@Auralianus: Szerintem én több dologgal vagyok tisztában, mint te, az információkat messze jobban tudom értelmezni nálad, és helyesebb következtetéseket is tudok levonni.
Sajnos ez nem mérhető össze, főleg úgy, hogy tétje és jelentősége is legyen, és mindenki elnyerje bölcsessége méltó jutalmát.

Ez végszónak jó is lesz pontot tenni ezen meddő vita végére, további szép napot és jó trollkodást! :)

London2009 2018.09.11. 13:17:07

@vándor madár: ha nem is a teljeset, de mondjuk 95%-at es a hitel futamideje pedig 35 ev volt. Bravo!

London2009 2018.09.11. 13:25:56

@Olliék: Azt nem lehet elvarni egy orszagtol, hogy minden 11ezres telepulesre szervezzen kivalo iskolat. Azt el lehetne varni, hogy megszervezze a a gyerekek ingyenes szallitasat a legkozelebbi telepulesre, ami tenyleg ne jelentsen egy 20-30km-es tavoslagnal tobbet. Bar feltetelezem, hogy a gyerekek szinte majdnem ingyen utaznak. Az meg, hogy a baratnod haborog, hogy a gyereknek kulon angolra kell jarni… Hol el o? Ez mindig is igy volt. Csak az tanult meg igazan jol angolul, akinek a szulei tudtak fizetni a kulon angol orat. Es nehogy azt hidd, hogy ez akar a fovarosban maskent lenne.

Olliék 2018.09.11. 13:33:48

@London2009: az az ingyen, az egy 50%-os bérlet. 4 gyerekre szàmolva nem olcsó àm.
Hogy hol él? Te hol élsz? 8 éven àt elmaszatoljàk a nyelvoktatàst, a középiskolàban viszont nem nézik ezt el. Most meg megy a fejvakaràs, mert két év múlva csak nyelvvizsgàval lehet felvételizni akkor, amikor 8 év nyelvtanulàs utàn érettségi előtt csak makognak. De a középsulis tanàr varàzsoljon 3 év alatt. És ez nem ritkasàg.

London2009 2018.09.11. 14:26:36

@Olliék: nem tudom...azt hiszem a kulonbseg kettonk kozott abban van, hogy en nem varom el az ingyenes iskola buszt es azt sem gondolom, hogy az iskolaban meg lehet mindent megtanulni. Miutan Magyarorszagon jartam vegig az iskolaimat ez a kezdetektol fogva egyertelmu volt. Ugy latom, akkor ez nem valtozott az elmult tiz evben. Mire en erettsegiztem mar ket nyelvvizsgam volt es angolbol igy mar nyilvan erettsegiznem sem kellett, sot elotte mar az orakra sem volt kotelezo bejarnom. Ez csak ugy volt lehetseges, hogy a sok tarsammal egyutt kulonorakra jartunk. Elorelepes ez ugyben ezek szerint a magyar oktatasban nem tortent.

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 14:56:40

@IT Knight: nem tudom eldönteni, hogy a világ csodája vagy hungarikum vagy...

Auralianus 2018.09.11. 15:21:49

@London2009: tanulni az tud aki motivált... az viszont bármiféle ISMERET elsajátítására képes, különórák nélkül is.

A jó tanár fő ismérve, hogy képes felkelteni a gyerek érdeklődését. Ehhez neki is motiváltnak kell lennie. Szerencsémre többnyire jó tanáraim voltak, akik értettek a nyelvemen.

A magyar iskolarendszer legnagyobb hibája, hogy többségében nem ilyan tanárokat nevel + nem biztosít elég anyagi és társadalmi megbecsülést ahhoz, hogy ilyen embereket vonzzon be...

Ha szerinted nem tanulható meg minden "iskolaspecifikus" ismeret az iskolában, akkor valószínúleg téged sem tudtak eléggé motiválni ahhoz, hogy mindent megtanulj.

Arthamyr 2018.09.11. 15:27:32

@Olliék: Én nem 50%-os bérletre emlékszem, akkor ezt azóta baromira megdrágították. Ez biztos így van? Gyorskeresés eredménye:
www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/berletek/tanulo-berlet
Ez nem tűnik 50%-osnak. Amikor én voltam diák, igaz az már rettentő régen volt, emlékeim szerint 10%-os volt a diákbérlet. Akinek ez nyomasztó teher, az meg ne gyártson 4 gyereket, és utána kezdjen el számolgatni. :/

@London2009: Nekünk pont volt jó nyelvoktatás, legalábbis jópárunknak lett középfokú nyelvvizsgája 8-ik végére, és ez vidéken volt. :) Abban viszont teljesen igazad van szerintem, hogy nem elvárható, hogy minden libalegelő mellé rakjanak egy jó iskolát. Legfőképpen azért, mert az iskola jóságában, akárki akármit mond, az egyik legjelentősebb faktor az oda járó diákok minősége, az pedig ugye a családjuktól függ. Ha lepukkant, aluliskolázott szülők gyerekeivel töltesz fel egy sulit, majd feldúsítod pár SNI-s gyerekkel az integráció nevében, az borítékolhatóan szar suli lesz. Hiába akarnál te oda jó sulit rakni, nem lesz az. Bónuszként a köszpontosított, egységesített oktatással nehéz rugalmasan kezelni az igényeket, pl. el tudom képzelni, hogy egy bizonyos létszámnál kisebb iskolát a jelenlegi szabályozás mellett csak borzasztóan nem hatékonyan lehet működtetni (=gyakorlatilag lehetetlen), megvan egy bizonyos méret, ami felett a modell működik.

London2009 2018.09.11. 15:35:02

@Auralianus: oh, egyaltalan nem tudok ebben veled egyerteni, de ez nyilvan nem gond. Ha szerinted csupan a motivacio eleg a barmifele ismeret elsajatitasahoz, akkor ebbe kar is belemenni...

gabors 2018.09.11. 15:37:35

@M. Péter: Ja igy mar erthetobb de ne feledd hogy azert ezt nem a szivukcsucske miatt csinaltak hanem azert mert koteleztek a gyartokat hogy mi mast mint google search legyen alapbol (es csak az) ... hehehehe

gabors 2018.09.11. 15:43:11

@Arthamyr: nekem nincs ... minek ? (pedig meg tudnam fizetni) telefonalni a buta blackberry tokeletes es nincs kedvem mindenfele csomagokert fizetni hogy az utcan is bongeszhessek ....

most cegnel valami barom kitalalta hogy WhatsApp-al fogunk a csoportban kommunikalni mert az milye fasza, sajat telefonnal mert a ceges kutyukre ilyet nem lehet telepiteni (csak amit IT hivatalosan enged) mondtam is en biztos nem meg ha lenne is okostelefonom ilyen spyware arra ugysem menne fel ... :-)

gabors 2018.09.11. 15:46:30

@Auralianus: "az adroidot nem a google fejlesztette, hanem vette"

vette kitol ? mar bocs ? AOS meg most is :-) es igen is sokat fejlesztett bele

talan a google earth-re gondolsz azt tenyleg vette en dolgoztam azokkal akiket megvett a google ....

gabors 2018.09.11. 15:48:24

@kronikas: "@Horthy Miklós cselédje: Ez nagyszerű döntés, egész Europa hálás érte. "

foleg az osztrak adofizetok eggyel kevesebb ingyenelo migrancsnak kell segijjjjjjjjt fizetni Gratzban ...

gabors 2018.09.11. 15:51:55

@Ott fogsz majd sírni.......: "kereskedelmi partnere a kommunista Kína. "

keresekedelmi partner az nem egyenlo allam altal declaralt strategiai partnerseggel.

az USA-ban egyelore a kereskedelem (a fegyvereket kiveve) teljesen magan alapon megy. Trump Industries egyelore meg nincs olyen helyzetben hogy strategia partnerseget alakitson ki a kommunista kinaval vagy oroszorszaggal bar ha megtenne he tehetne :-))

remelem latod azert a kulonbseget ha nem akkor az sem baj

London2009 2018.09.11. 15:52:55

@Arthamyr: ezt le se mertem irni, hogy minek annak 4 gyerek, aki a kedvezmenyes berletet sem tudja kifizetni. Kulonben en sem vagyok mar az arakkal tisztaban, ezert is hagytam, de anno a diakkedvezmeny tobb volt, mint 50% az en emlekeim szerint is. Az altalanos iskolam angol tagozatos volt, ugyhogy kis letszamban es magas oraszamban tanultuk az angolt. Aztan gimiben jartam egy kulontanarhoz es o felkeszitett celiranyosan a nyelvvizsgara egy ev alatt. Utana pedig csak franciaul tanultam mar gimiben, egyetemen meg spanyolul. A kulontanar szerintem azert is szukseges mert nem tiz ev alatt szerettem volna megtanulni ezeket a nyelveket, hanem amilyen gyorsan csak lehetett. Erre pedig ez volt az egyetlen mod.

Auralianus 2018.09.11. 15:53:28

@London2009: gondolom eltérőek a személyes tapasztalataink a témában...

...de nyilván nem kell mindenben egyetéretnünk :Đ

takarék-láng 2018.09.11. 15:55:32

@geegee: "Az államigazgatásból meg vállalkozásból sz@rt pucolni...Elképesztő."

- messzirol jott ember azt mond/ir amit akar.

@Auralianus: "
Mit jelent a túlfogyasztás? "

- mindenki azt hiszi, hogy az ove meg ok, elfogadhato, de annal tobb az mar tulzas.

Arthamyr 2018.09.11. 15:57:35

@gabors: Nekem is itt figyel mellettem egy Nokia. Amikor kijöttem Írországba, 25 euroért vettem a tescoban, amiből 20 lebeszélhető volt. :D Istenkirály üzemidő, sokkal kisebb, mint HTC-m (főleg a tömege, de a mérete is), és pont jó arra, amire kell: lehet vele telefonálni. :)

London2009 2018.09.11. 15:58:57

@Auralianus: persze, hogy nem. A motivacio szerintem edes keves. De vegyuk azt, hogy valaki szuperul megtanul angolul konyvbol. Biztos van ilyen is, bar szerintem a nyelvet szinte lehetetlen konyvbol megtanulni. Mondjuk most mar talan mas, hiszen a csapbol is az angol folyik, meg ezer modszer van arra, hogy valaki tenyleg megtanuljon magatol. Husz-harminc evvel ezelott ez meg maskent volt. Nem voltak hangoskonyvek, feliratos filmek stb. Arrol nem is beszelve, hogy hiaba tudott valaki jol beszelni, az a Rigo utcaban semmit nem jelentett. Meg egy olyan nevetseges rendszer nincs masik. Remelem, hogy mar nem is letezik...

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 16:03:25

@London2009: "Azt nem lehet elvarni egy orszagtol, hogy minden 11ezres telepulesre szervezzen kivalo iskolat."

miért, mit lehet elvárni egy országtól?... 27%-os ÁFA mellett...

Arthamyr 2018.09.11. 16:04:57

@London2009: Azóta megnéztem még1x a mávos linket, most is pont 10%-os a diákbérlet, mily meglepő. :D

takarék-láng 2018.09.11. 16:06:28

@Arthamyr: "Te sem azt csinálod, hogy felveszed a lakáshitelt, aztán havonta felveszel egy másikat, hogy törlesszél. "
- a kormanyok ezt csinaljak. Csak gondolj bele mennyi volt pl az Usa allamadossaga 100 de akar 50 eve es most. Mondhatnek barmely orszagot.
Kenyszerpalyan mozognak mert az adossagot vissza kell fizetni. A baj az, hogy maganbankok fele vannak eladosodva. Ezaltal a maganbankok ismeretlen tulajdonosainak kezeben van a hatalom. Ezt hivjak egyesek hatterhatalomnak, mivel nem ismerjuk oket. Ha a kormany bocsatana ki penzt, nem pedig maganszemelyektol (ceg=jogi szemely) venne kolcson, nem lenne fuggesben toluk. Igy nem osszpontosulna elkepeszto hatalom rendkivul kevesek kezeben. Kennedy a legismertebb aki ezt megprobalta.
A naci nemetorszagban is a kormany bocsatott ki penzt.
Ennek a kapitalista rendszernek erdemben jelenleg 2 orszag tudna ellenalni, Kina es Orosz. Azert irom hogy tudna, mert oroszorszagban is igy mukodik a penzrendszer.

A kozepkor ota igy mukodik, es oriasi hibanak tartom hogy tortenelembolnem tanitjak a penzrendszer, penzemberek hatasat, holott ok alakitottak joreszt mar akkor is. Lasd Mediciek, Fuggerek, vagy eppen Fortunatus Imre, az akkori Magyarorszagon.

"
Ez még mindig jobb, mint egy rosszul működő, populista párt által elfogott állam,"
- tevedes. Az allam a termeszetenel fogva nem kapzsi, a maganember igen.

" de az ideális az lenne, ha nem lenne senki, aki kibocsáthat pénzt, és hirtelen generálna magának ellenszolgáltatás/fedezet nélküli értéket, gyakorlatilag a többi pénzbirtokló pénzét devalválva"

-ilyen letezik. A penz alapja ugyanis a bizalom. (Olvasd el mi van irva barmelyik angol notes-ra) Helyi penzek leteznek, de mivel kevesen biznak benne, nem terjedtek el.
Pl. Soproni kekfrankos.

"Pl. a kriptovaluták jók lennének, csak túl kevés van belőlük, így instabil az árfolyamuk és kicsi a likviditásuk."
- a jo az lenne, ha nem lehetne keresni penzt a penzugyi folyamatokkal, manoverekkel, csak es kizarolag valodi termek eloallitasaval.

London2009 2018.09.11. 16:06:56

@Sir Bates dö Hól: Haha. Egy 11 ezres telepulesen hany gyerek lenne egy evfolyamon? 10? Vegulis igazad lehet. A 27%-os AFA-bol ha ennyi stadionra futja, akkor par 100 iskolaval tobb vagy kevesebb, mar igazan nem kell, hogy szamitson. Legyen minden falunak sajat iskolaja!

Arthamyr 2018.09.11. 16:08:31

@Sir Bates dö Hól: Pl. első körben azt, hogy ne legyen 27%-os ÁFA. :) Vagy ha már abban meg akarjuk védeni a világcsúcsot, legalább ne legyen mellé még 5200 fajta adó, járulék, tökömtudja mi, vagyonra, jövedelemre, pénzmozgásra, levegővételre.

Arthamyr 2018.09.11. 16:25:48

@takarék-láng: Ezt a beszélgetést most lezárom, ne haragudj, most nincsen hangulatom/energiám még egy Auralianusos körre, csak most a háttérhatalomról, az állam jóságáról és a magánember kapzsiságáról.

Arthamyr 2018.09.11. 16:29:36

@Olliék: A linkeden ez van:
***
50 %-os jegykedvezményt és 90%-os bérletkedvezményt vehet igénybe:

a nappali oktatás munkarendje és esti oktatás munkarendje szerint folyó oktatásban részt vevő tanuló középiskola végéig iskola-lakhely közötti utazásra,
nappali és esti képzés munkarendje szerint felsőoktatásban tanulmányokat folytató hallgató intézmény-lakhely közötti utazásra.
***
Hol van szó arról, hogy "altalanosban 10, utana 50 szazalek"?
Mi felett siklottam át?

Olliék 2018.09.11. 16:32:21

@London2009: Ingyenesseg? sokan elvarjak, ez teny. En amiota ovisik lettek, csak fizettem mint a katonatiszt.
te jo csaladba szulettel, jo egzisztenciaba. De ha suttyofalvara szuletsz, ahol a szuleidnek josesetben a 8 elemije van csak meg, most te is csak kozmunkas lennel, mert nagyon nagyon regota nincs az iskolakban tehetseggondozas. Amikor a tanar tisztaban van a szulok anyagi helyzetevel, a diak tudasaval, es keresi a megldast, hogy az a gyerek vigye valamire. Nekem rengeteg altalanos iskolas osztalytarsam csak a szakmunkasig jutott, mert a szulok arra nyomtak, hogy legyen rendes szakmajuk, az erettsegi, a diploma az uraknak valo. Es most egyhelyben toporognak, vagy beleszartak, es kulfoldre mentek. Nem mindenki indul azonos eselyekkel. Ezzel foglalkoztam evekig, ahol az elsodleges az volt, hogy kideritsuk mi az oka annak, hogy lecsusztak. Voltak, akiket be tudtam iskolazni, azota megelnek, de van akivel mar egyaltalan nem lehet it kezdeni.

vándor madár 2018.09.11. 16:35:46

@Olliék: "90%-os bérletkedvezményt vehet igénybe:

a nappali oktatás munkarendje és esti oktatás munkarendje szerint folyó oktatásban részt vevő tanuló középiskola végéig iskola-lakhely közötti utazásra"

Az 50%-os jegy az bárhová szól.

Elszállt a kommentem, amit a linkre írtam, az iskolák közötti különbségekről. Az tény és való, hogy vannak különbségek, de az egyszerűen nem helytálló, hogy manapság nincs esélye a vidéki gyerekeknek.
Aki tanul és akivel törődnek a szülei annak van esélye. Ami pedig a nyelvvizsgát illeti, azt pontosan azért vezetik be, hogy szelektáló tényező legyen. Nincs szükség annyi felsőfokú végzettségű emberkére, hanem szakmunkásokra. Az egyetemek anyagi okokból tartanak fenn sok fizetős képzést szükségtelen szakokon. Én ezek nagy részét beszüntetném és a kapacitást oda helyezném át, amire szükség van.

Olliék 2018.09.11. 16:46:58

@Arthamyr: Jaaa. ez a rendelet 2012-ben lepett hatalyba. Addig fix, hogy 50 szazalek volt. basszus. errol akkor pont annyira csusztunk le, mint a tankonyvekrol.

London2009 2018.09.11. 16:50:18

@Olliék: Haha. Ez jo. A szuleim egy olyan faluban nottek fel ahol meg 11 ezren sem elnek. Csak azert nem szeretnem suttyofalvanak hivni, mert nyilvan kotodom hozza, de amugy nyogodtan hivhatnam annak is. Na es megsem lettek kozmunkasok. Belolem sem hiszem, hogy az lett volna, mert ahhoz tul jok a kepessegeim. Azt senki sem valasztja meg, hogy hova szuletik es milyen kepessegekkel.
Ez nem igaz amit allitasz, hogy nincsen tehetseggondozas. Mire fizettel ovis koruk ota? Ez komolyan erdekelne. Tudtommal ingyenes az oktatas. A konyvek, tanszerek, ruhak, utazas, kulonora (ha van ra igeny), egyeb sportfoglalkozas, szakkorok stb. pedig penzbe kerulnek. Aki gyereket vallal, ezzel tisztaban kell lennie.

Olliék 2018.09.11. 16:52:56

@London2009:
"Tudtommal ingyenes az oktatas."

Tegyunk pontot a vegere.

London2009 2018.09.11. 16:54:25

@Olliék: szerintem meg ne tegyunk mert varom, hogy te mire fizettel olyan sokat? Mire szamitottal, hogy ket gyerek majd nem fog penzbe kerulni?

Olliék 2018.09.11. 16:56:09

@London2009: az ingyenes oktatasrol valo tapasztalatoddal tok felesleges vitatkozni. Te ugyis jobban tudod.

Arthamyr 2018.09.11. 16:56:25

@Olliék: Nézd, én akkor már jöttem idefele, diák meg inkább a múlt évezredben voltam, de baromira furcsállom, hogy amikor én voltam diák, akkor jó egy évtizedig 10% volt (de lehet, hogy előtte is, csak akkor nem vettem bérletet), cirka 20 évvel később, most is 10%, közben meg egy ideig felugrott 50%-ra. Nem mondom, hogy kizárt, csak rendkívül furcsa.
Ha nem haragszol, most nem vadásznám le a neten a helyközi közlekedésre való kedvezmények historikus változásait 2002-2012 között, ez nem változtatna semmin, amit korábban ideírtam.

London2009 2018.09.11. 16:59:51

@Olliék: Tok jo, hogy te tenyleg nem olyan vagy, aki szeretne mindent ingyen kapni. :D Kar, hogy nem Angliaba jottetek, akkor lehet, hogy azt a draga magyar rendszert is imaba foglalnad... GYESen is gondolom csak hat honapot voltal...tenyleg hagyjuk.

Auralianus 2018.09.11. 17:04:16

@Sir Bates dö Hól:

Egész pontosan 27%-os ÁFA + járulékoknak nevezett adók mellett...

így teljes a kép... aztán van aki még csodálkozik rajta, hogy írástudó, kettőig számolni tudó ember eljön onnan családostól ;)

Olliék 2018.09.11. 17:19:37

@Arthamyr: igen, en neztem be. Ket telepules kozott 90 szazalek, de a helyi berletre ez nem volt ervenyes.

Olliék 2018.09.11. 17:25:13

@London2009: Nem, Gyed-en voltam, utana mamabolcsibe mentek. Te! Nem probalnad meg, hogy Magyarorszagon babazz? Ugy 18 evig. Ott Londonba se lesz eleg bedugni a gyereket egy draga magansuliba, aztan majd felnevelik. Ha foglalkozni akarsz vele, ha ki akarsz belole hozni minden lehetoseget, majd rajossz.

vándor madár 2018.09.11. 17:26:53

@Olliék: Szerintem azért tök felesleges az ingyenes oktatáson vitatkozni, mert az oktatás ingyenes.
Az oktatás a tanárok / óvónők munkája. Amiért fizetni kell, az nem az oktatás, hanem az ebéd meg a könyv meg az írószerek meg a kirándulások meg minden egyéb.
Egyébként manapság Mo-n nagyon sok támogatást kapnak azok, akik tényleg szegények. Pl. a szomszédék gyereke valami alapítványi támogatással jár gimibe és gyakorlatilag semmit nem kell nekik fizetni, sőt még olyan is volt, hogy pl. cipőre is kaptak pénzt.

London2009 2018.09.11. 17:35:30

@Olliék: itt a bolcsode es az ovoda kemeny penzbe kerul es egyszeruen nincs GYES/GYED csak hat honapig. Erre celoztam, hogy mielott nekiallunk a magyar rendszert szidni, nem art szetnezni, hogy mashol mi van. Nem beszelve arrol, hogy mint kiderult meg a kedvezmenyekkel sem voltal tisztaban, hiszen szinte ingyenes a diakok utazasa.
Tehat akkor osszesen hany evig is voltal otthon, amit a magyar allam/munkaltato fizetett? Az meg mindig nem derult ki, hogy mire fizettel ki olyan sok penzt az ovoda utan. Annyi kiderult, hogy nem a havi utazasi berletukre.
A maganiskolaban megis miert nevelne mas fel? Ezt nem tudom ertelmezni. A magan es az allami kozott csak szinvonal es arkulonbseg van. Gondolom arra gondolsz, hogy bentlakasosak lennenek, de nem azok, bar olyan is van termeszetesen.

London2009 2018.09.11. 17:40:04

@vándor madár: Persze, hogy ingyenes. Sot, Magyarorszagon kivul abban sem vagyok biztos, hogy van meg egy masik olyan orszag, ahol harom evig otthon lehetnek az anyak. Amugy az teny, hogy sok penzben van egy gyerek es osszeadodnak a kiadasok. De ez termszetes es ennek tudataban kell gyereket vallalni. Nem is ertem igazabol, hogy ezen miert van vita.

Olliék 2018.09.11. 17:48:04

@vándor madár: az alapitvanyi tamogatas mas. Halisten sok van, de nem az ellatorendszer resze,
a gyermekvedelmi kedvezmeny / fo tavaly 38.e volt. az ket kozmunkas eseten mar sok ha csak egy vagy ket gyerekuk van. Igy elesnek pl az ingyenes etkezestol, ami fejenkent kb egy tizes. a tanevkezdes se olcso, hat meg az "egyeb" befizetesek. Es emelle jon meg, hogy az ember maganorara vigye a gyereket, mert az vagy megertette a sulban, vagy ha nem, hat igy jart.
ez kb olyan mint a tb. fizettem, de minek? Maszekhez jartam ha beteg voltam. ahogy vittem vlna a gyerekeimet is magansuliba, ha lett volna a kozelben.

Olliék 2018.09.11. 17:54:19

@London2009: vita? Vita nincs! Csak nem erre fizettunk elo. azert fizetjuk az adot, hogy az oktatasi rendszer mukodjon. Mukodik? Hm...
Fizetjuk a tb-t. Mukodik? Hm... maszekba
Fizettem a jovedeki adot minden csepp benzin utan. Az utakra koltik? hat hogyne.
27%-os afa. Van fejlesztes; Persze? Ha Brusszel kuldi ra a lovet.
Es meg millio egy olyan tetel van, amit azert fizettunk, hogy jobb legyen, hogy mukodjon. Es nem mukodik.
Szar am egy dologert duplan fizetni. egyszer is eleg lenne, es nem kellene a raszoruloknak gyujtogetni folyton.

FutureFry 2018.09.11. 17:55:03

@kék madár:
Hasonló a kérdésem mint amit @somlobodog: kérdezett.
Vagy - máshogy megközelítve - mi a jobb mint a Google Maps - mondjuk Androidon vagy iPhone-on? Ami nem országspecifikus (azaz nem minden országra kell letölteni egy külön app-ot, ami esetleg nem is tud angolul) és egy ismeretlen (akár magyar, orosz, stb.) városban tömegközkekedéssel miegymással relatíve egyszerűen/érthetően segít navigálni.
Én próbáltam mást is (pl. Apple Maps, Maps.me) de (nekem) egyik se működött eddig sehol olyan jól mint a Google Maps (pl. real time menetrendek + forgalom, pontos és értelmezhető - legtöbb helyen előre letölthető - térkép, stb.). Mondjuk speciális esetekre (pl. backcountry hiking/camping) van tényleg jobb is (pl. Garmin) de akkor a HW is más (pl. totál vízálló, meg olyan amiben kitart a -cserélhető - elem jó sokáig)

London2009 2018.09.11. 18:05:32

@Olliék: Eppenseggel mukodni mukodik, az mas kerdes, hogy milyen szinvonalon. Azzal kulonben nem ertek egyet, hogy az iskolanak kellene tanszert, konyveket, ebedet adni. Ami ingyen van, azt ugy is becsulik meg. Azzal viszont egyetertek, hogy ha fizetunk a menzaert, akkor ne moslekot adjanak. Vagy ha fizetunk a tankonyvert, akkor ne essen szet fel ev utan. Illetve azt sem gondolom jonak, hogy sok esetben szinte kotelezo a kulonora es nem a gyerek kepessegei miatt, hanem azert mert az iskolaban nem tanitanak neki eleget. Ezt csak azert mondom, mert az en idomben igy volt. Azota sem hallottam volna, hogy peldaul annyit javult volna a nyelvoktatas.
A tobbi kerdest hagyjuk is, mert mindenben ugy tunik, hogy egyet lepnek elore, kettot hatra. Hiaba kuld Brusszel penzt, ha a fele eltunik stb. Na mindegy, szerencsere ez mar nem a mi gondunk. Mint emlitettem itt Angliaban sem fenekig tejfel am sok minden. Itt lehet, hogy mas jellegu problemak vannak, de itt is ugyanugy van gond eleg.

vándor madár 2018.09.11. 18:12:50

@szakasz2: "( index.hu/belfold/2018/08/15/felhivott_egy_kormanyember_hogy_hallom_elado_a_ceged/ ) hasonló eset, ahol a főnök mégsem adta el a cégét, és pár nappal később a NAV hathatós segítségével tönkretették (nem csak a cégét, az egészségét is)"

Ezen nagyon meglepődtem, hogy te egy ilyen cikket linkelsz be, mint elmenteli okot Mo-ról. Nem mondom, hogy nem csinálnak ki valakit, ha nagyon akarják, de ez a cikk lehet egy nagy kamu is. Egy ilyen sztorit minden konkrét információ nélkül készpénznek venni azért elég erős. Nem esetleg S. Lajos tündöklése és bukása analógiája akar lenni?
Nyugaton is hazudnak a politikusok és a média reggel, este és bármikor. Pl. a magyar rendszerváltás idején tele volt Németországban a sajtó mindenféle rémtörténettel Mo-ról. A legborzalmasabb az volt, hogy a 76 éves Juli néni valami Alföldi településről előadja, hogy nagyon borzalmas volt Mo-n élni, mert nem lehetett misére járni. Sajnos az emberek el is hitték ezt a sok baromságot. Volt olyan hely, ahol felszólaltam és elmondtam, hogy ez sima hazugság.
Az én közeli rokonságomban volt pap, aki vagy negyven évig szolgált különböző helyeken papként a szocialista időben. Az ő unokaöccse középiskolai tanár volt egy egyetemi gyakorló gimnáziumban a szocialista időkben és örök életében templomba járó hívő volt, mégsem érte atrocitás ez miatt. Ami pedig a világnézetüket illeti, én személy szerint nem engedtem volna őket olyan munkakörbe akkor, ahol ennyire befolyásolni tudtak embereket.
Hogy egy falusi parasztasszony nem járhatott templomba? Azt nem vonom kétségbe, bár nem tudom, hogy a párttagoknak megtiltották a templomba járást, mert az nem volt összeegyeztethető az idológiával. Meg ne akarjuk már igénybe venni a rendszer adta előnyöket, mint pl. jó munkahely, lakás- vagy autókiutalás, ingyen üdülés vagy mittudomén, egyébként meg aláásni. Ez szerintem mostanra is ugyan úgy érvényes. Ha kap az ember valami előnyt, ami nem mindenkinek jár, akkor elvárják a lojalitást.

Biztosan nem a földön járok, de hogy teszi tönkre az adóhivatal azt, akinek nincs vaj a fején? Ez az adóvizsgálódás a Nyugati világban mindenhol bevett módszer, ha valakin nem találnak más fogást, nem magyar találmány. Sokkal inkább onnan koppintották le Mo-n.

London2009 2018.09.11. 18:29:20

@vándor madár: Ez egy kicsit naiv hozzaallas, hogy akinek nincs vaj a fejen, azt nem tudjak kicsinalni. Dehogynem! Szamoltal fel mar ceget Mo-on? Evekig tarto es rohadt bonyolult procedura es mindig talalnak valamit. Magyarorszagon annak jo, aki nagyban tud csalni. Azokkal sosem tortenik erdekes modon semmi. De ha van egy kis vagy kozepvallalkozasod, abba siman belerokkansz, mire mindent befizetsz. De ha nem rokkansz bele, az tuti, hogy sok almatlan ejszakad lesz. Mocsadek egy rendszer van es istentelen bonyolult. Soha az eletben nem adnam vallalkozasra a fejemet. Kiveve persze, ha kozel ulnek a tuzhoz.
Az lehet, hogy mas orszagban is ellenorizgetnek, de peldaul itt Angliaban egyszeru es megengedo a rendszer. Ha nem jol fizettel, akkor kijavitanak es nem tegnapra kell a hianyzo osszeget visszafizetned, hanem amikorra tudod, akar reszletekben.
A templomba jarasrol meg annyit, hogy jo ilyen peldat hallani, hogy volt ahol nem volt tiltva. De nem ez volt az altalanos. Az en szuleimnek templomi eskuvojuk sem lehetett. Majd most lesz nekik ket ev mulva, ha minden igaz, az 50-ik evfordulojukra. De a leggusztustalanabb az egeszben, hogy meg mindig letezik az a generacio, akik anno parttagok, parrtitkarok, a fene tudja mik voltak es tuzzel vassal uldoztek a templomba jarokat. Most meg narancs szinekben ott viritanak a templom elso soraiban, mint hithu keresztenyek. Szerencsere minden csoda 3 napig tart…

Arthamyr 2018.09.11. 18:33:47

@Olliék: Ezeket mindenki fizeti (mint a katonatiszt), akkor is, ha egy darab gyereke sincs.

Arthamyr 2018.09.11. 18:57:44

@London2009: Mint Magyarországon bejegyzett (jelenleg is működő) cég tulajdonosa, ezt azért árnyalnám kicsit. Annyira nem bonyolult (és ha kifizeted, a könyvelő megcsinál neked mindent), és ha mindent rendesen csinál(tat)sz, nem nagyon találnak rajtad fogást és amúgy sem igazán foglalkoznak veled, ha, ahogy szakasz2 mondta, a radar alatt vagy.
Nyilván Dobrev Klárát kicsit megfingatja a NAV, csak hogy érezze a törődést, vagy pl. az ellenséges/bűnbak civil szervezeteket is. Ha van valami olyasmid, amit le tud nyúlni egy NER-es, akkor is baszogatnak egy sort, ha elég nagy és fontos dolgod van, akkor esetleg a törvényalkotás is fellép ellened.
Viszont normál esetben, ha mindent megcsinál(tat)sz rendesen, valószínűtlen, hogy bajod lesz. A NAV csak a pénzedet akarja alapból. :)

vándor madár 2018.09.11. 19:01:19

@London2009: "Ez egy kicsit naiv hozzaallas, hogy akinek nincs vaj a fejen, azt nem tudjak kicsinalni. Dehogynem! Szamoltal fel mar ceget Mo-on?"
Ezt nem tudom vitatni, mert soha nem voltam vállalkozó. Csak akkor azt nem értem, hogyhogy annyi vállalkozás van Mo-n, ha nem is igazán éri meg és minden annyira bonyolult? És a kormány mit akar elérni azzal, hogy keresztbe tesz a vállalkozóknak, a helyett, hogy Mo-n is megengedő lenne?

sörm 2018.09.11. 19:05:24

@Sir Bates dö Hól: @London2009: Egy kicsit szerintem rossz léptékben beszélünk. Én egy 13e fős városban élek, ez 7 általános iskolát és 2 gimnáziumot tart fenn. Egy 2000 fős faluban simán van egy ált sulinyi gyerek két párhuzamos osztállyal.

Olliék 2018.09.11. 19:15:28

@London2009: Epp ez volt a nyugom. Nekem nem tetszett az allami eu, sebaj, maganugy, megoldottam maszekban. Ugyan ezt nem tudtam a sulinal, mert nagyon messze volt, es kisiskolast nem akartam 50km-ert utaztani egyedul. Kesobb kettot, amikor a kicsi is beerte a sulis kort.
A menza detto. mert ha napkozis kotelezo, plusz a szendvics meg utana otthon. Pedig arra szamolsz, hogy eleg lesz csak vacsorat csinalni. ezert nem volt nekunk sose penzunk, mert mindent ketszer fizettunk ki. hiaba dolgoztunk, ezek nem azok a koltsegek, amikre az ember huszonevesen szamol. Az eu-t pl nem is tapasztaltam addig, amig le nem dontott egy tudogyulladas. Akkor mentem eloszor maszekba. Utana csak maszekhoz mentem, mert barkinek meseltem dobbenten, hogy 3 honap volt a varolista, ez olyan termeszetes volt nekik.
En abszolut tamogatom a kettos biztositasi rendszert. De csak ha az egyiket kell fizetnem.

szakasz2 2018.09.11. 19:20:31

@vándor madár:
"Ezen nagyon meglepődtem, hogy te egy ilyen cikket linkelsz be, mint elmenteli okot Mo-ról. "
Olvasd el figyelmesebben, én ezt nem elmeneteli okként írtam. Hogy a cikk igaz-e vagy nem, azt nem tudom, de azok alapján ami hasonlót a közvetlen környezetemben láttam, simán igaz lehet. Azzal példálózni, hogy egy-két konkrét ismerősödet nem érte atrocitás, már ne is haragudj, de attól még több ezer másikat meg simán érhetett.
A másik konkrét hasonló esetről pedig csak annyit, hogy kiszálltak a NAV nyomozói a céghez és valamilyen X gyanú alapján lefoglalták az összes gépüket és adathordozójukat. Asszem jól menő informatikai cég volt, szóval ez igencsak hátráltatja a munkát. Ha jól emlékszem ilyen-olyan kamu-hosszabbításokkal végül 6 hónapig nem látták viszont ezeket, amikor is kiderült, hogy ártatlanok. Ez alatt persze jól tönkre mentek, hiszen jó sok munkát és ügyfelet elvesztettek. Próbáltak kártérítésért perelni, de mivel a NAV eljárása papíron törvényes volt, ezért semmit nem ítéltek meg neki. Ennyit a NAV-ról.

@London2009: Köszönöm. :) Csak megerősíteni tudom, saját kis cégem felszámolása úgy, hogy szinte semmi forgalma és persze tartozása nem volt 10 azaz tíz (!) hónapig tartott, és a végén még a nyakunkba varrtak egy 5e Ft-os büntetést mert valami szaros nullás bevallást késve (értsd a felszámolás kezdő napjától számított 30 napon túl) adott be a könyvelő.

@Arthamyr: Ajánlom a fenti példát (jól menő informatikai cég) figyelmedbe. Remélem sosem kerülsz hasonló helyzetbe, sajnos nagyon hirtelen tud ám történni, mint az összes többi eset is amit írtam.

vándor madár 2018.09.11. 19:26:36

@Olliék: "Es emelle jon meg, hogy az ember maganorara vigye a gyereket, mert az vagy megertette a sulban, vagy ha nem, hat igy jart. ez kb olyan mint a tb. fizettem, de minek? Maszekhez jartam ha beteg voltam. ahogy vittem vlna a gyerekeimet is magansuliba, ha lett volna a kozelben."

Te figyu, komolyan nem akarok minden nézetednek vagy véleményednek ellentmondani, de szerintem ezeket a dolgokat eléggé negatívan ítéled meg. Most megint eszembe jutott a szomszéd nő, akinek a gyerekének a gimnáziumi tanulmányait valami alapítványi segíti.
Ha a te logikádból indulnánk ki, ez a gyerek el sem juthatott volna a gimnáziumig a faluból. Biztosan nem járt semmiféle különórákra, mert még kajára is alig volt pénzük, ellenben a szakmunkásképzőt végzett anyja minden nap kikérdezte és tanult vele, úgyhogy jó eredménnyel végezte el az általános iskolát. A gimiben is jó tanuló, mert nyilván tudja, hogy ez az egyetlen sansza az életben.

Az a te saját döntésed, hogy maszek orvoshoz jártál és pénzt fizettél, amikor járhattál volna az ingyenes rendelésre is. Ezért nem hibáztathatod a rendszert. Egyébként lehet menni Mo-n az állami rendszerben oda is kezelésre, ahová nem tartozol, feltéve, ha ott fogadnak.

A félreértések elkerülése végett megjegyzem, hogy nem vettem át a kivándorlást ellenzők szerepét, csak a torzításokat nem kedvelem, mert olyan nincs, hogy egyik helyen minden szar, máshol meg, amit nem is ismerünk eléggé behatóan, de még a nyelvet sem rendesen, ott meg minden nagyon szép és jó. Majd ha te is annyi ideig ott leszel Németországban, amennyi ideig én ott voltam, akkor majd megkérdeznélek, de azt meg is kell érni.

Egyébként megkaptátok a cspt?

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 19:42:54

@Auralianus: a kommentek egy részéböl nyilvánvaló, hogy nem csak azok...

Olliék 2018.09.11. 19:46:18

@vándor madár: egyszer sem peldaloztam Nemetorszaggal. Ezeket mind otthon a munkam soran tapasztaltam olyanoktol, akiknek egyszeru munkajuk van. Ahogy nekem is az volt.
Az itteni rendszert meg csak tanulom, paragrafusrol paragrafusra probalom leforditani, mert jo helyen vagyok most is, de ha sikerulne megcsipni egy Sozial munkat, hat nem gondolkoznek.
Igen, a csp-t ket hete megkaptuk, ment is a gyerekek szamlajara.

Arthamyr 2018.09.11. 19:49:21

@szakasz2: Nekem már sosem lesz jól menő informatikai cégem, szóval nem kell aggódnom, és amúgy sem tudok adni semmit a NAV-nak, mert minden a felhőben van, és (nemzetközi előírások - pl. segregation of duties - miatt is) én nem is férek hozzá. Ha a gépem elvinnék, biztos anyáznék egy sort, mert jó 5k-mba került, de aztán ürügynek használnám fel egy hardverfrissítésre, amit egyébként még évekig nem ejtenék meg. :)
Persze megnézhetik az ügyfelek elérhetőségét, de nem gondolom, hogy az ügyfelek vacogó fogakkal összefosnák magukat, mert egy kontraktorukat épp terrorizálja a NAV. :)
Amúgy sincs itt semmi látnivaló, az ügyfél megkapja a fejlesztést/elemzést/tanácsadást/akármit, amit kér, aztán viszon'látásra.
Azt mondjuk azért kurvára megnézném, hogy mit szólnának mondjuk a CME Groupnál (helyettesíts be egy random hasonló céget), ha kapnak egy megkeresést a NAV-tól, hogy ugyanmár mit is csinált nektek A., legyetek szívesek megosztani velünk is? :D

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 20:01:14

@London2009: kb. a népesség 7-10%-a tanköteles korú... ki tudod számolni?...@Arthamyr:

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 20:01:15

@Arthamyr: igaz... vagy az adót megfelelően hasznosítsák...

Olliék 2018.09.11. 20:04:22

Most kezdtem el olvasni az Ep ulest. Hat...Nem tudom mi lesz holnap. :(

Arthamyr 2018.09.11. 20:18:15

@Sir Bates dö Hól: Abból csak lopás van, meg vita, hogy mi a megfelelő, jobb az, ha csökkentik.

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 20:28:58

@London2009: " A szuleim egy olyan faluban nottek fel ahol meg 11 ezren sem elnek. Csak azert nem szeretnem suttyofalvanak hivni, mert nyilvan kotodom hozza, de amugy nyogodtan hivhatnam annak is. Na es megsem lettek kozmunkasok. Belolem sem hiszem, hogy az lett volna, mert ahhoz tul jok a kepessegeim."

igazad van... sokan jártak be hasonló utat... ellenben, ha nincs a második világháború, közülük, valamint leszármazottaik közül sokan ma is csak uradalom cselédek...

(mi a mottód?... " akinek nincs semmije, az annyit is ér"...)

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 20:29:02

@sörm: azt gondolom, hogy a XXI. században, egy eu-s tagországban alapvető elvárás a népesség részéről, hogy egy bizonyos méretű település esetén az alapfokú oktatás olyan színvonalú legyen, hogy az lehetővé tegye a társadalmi mobilitást pozitív irányba mindenki számára...

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 20:39:43

@Arthamyr: ez lenne az ideális... amennyiben a közoktatás céljaként nem az írástudatlanság= 0% KSH-adat elérését, hanem a mobilitás elősegítését határozzuk meg... szerintem...

(persze hazabeszélek: kádár-éra nélkül én is csak zsellér lehetnék... vagy betyár...)

Arthamyr 2018.09.11. 20:42:31

@Sir Bates dö Hól: "az alapfokú oktatás olyan színvonalú legyen, hogy az lehetővé tegye a társadalmi mobilitást pozitív irányba mindenki számára" - Mindenki számára? Ezt így hogy? Ha valaki felfele megy, hogy nem kerülnek "alá" azok, akik fölé került? Így ők szükségszerűen negatív irányba mozdulnak a társadalmi eloszlásban. Vagy majd a középfokú oktatásban résztvevők lecsúsznak? Esetleg a felnőttek, mert nem tanulnak iskolában, idejétmúlttá válik a tudásuk és elveszítik a munkahelyüket?

vándor madár 2018.09.11. 20:49:03

@szakasz2: Azzal példálózni, hogy egy-két konkrét ismerősödet nem érte atrocitás, már ne is haragudj, de attól még több ezer másikat meg simán érhetett.

Nem egy-két ismerősömet nem ért atrocitás, hanem a magyar nép elsöprő többségét nem érte az miatt atrocitás. Az illetőket pont azért hoztam fel példának, mert ha valaki üldözni való lett volna akkor, akkor ők biztosan. Kb. mehettek volna a bányába vagy a kőfejtőbe dolgozni.

Ami pedig az ártatlan vállalkozók üldözését illeti, ezek után azt nem tudom megérteni, hogy csinálják azok a vállalkozók tízezrei, akiket nem ér semmiféle atrocitás az adóhivatal részéről azért, hogy nem jelentik be a dolgozóikat vagy 4 órába jelentik be őket, de látástól vakulásig dolgoztatják őket vagy minimálbérre jelentik be őket és zsebbe fizetnek vagy fizetést sem adnak pl. a vendéglátásban és ők eközben élnek, mint marci hevesen. Meg sem próbálják takargatni a gazdagságukat. Bp-en el lehet vegyülni a tömegben, de egy faluban azért eléggé feltűnő a kb. 300 nm-es úszómedencés ház meg az Audi meg minden családtagnak autó meg a gyerekeknek lakás vmi nagyobb városban, stb.

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 21:05:33

@Arthamyr: az egyén szempontjából vizsgálandó a vertikális faktor... (most szórakozól velem?)

FutureFry 2018.09.11. 21:26:40

@London2009: “Biztos van ilyen is, bar szerintem a nyelvet szinte lehetetlen konyvbol megtanulni.”
Anekdota (lehet Urban legend, egyszer régebben már említettem): Arany János (aki könyvből tanult meg angolul) előadást tartott Nagy-Britanniából érkezett vendégeknek - angolul. A beszéd után az egyik megjegyezte: “Milyen szép ez a magyar nyelv, sőt egy-két szó itt-ott még hasonlít is az angolra”.

szakasz2 2018.09.11. 21:31:37

@vándor madár: Nagyon menő lehetsz, ha ismered a magyar nép "elsöprő többségét". Ez persze nem zárja ki azt az általam említett pár ezer vagy tízezer embert, akit vegzáltak, hiszen az kevesebb mint 1%, a te "elsöprő többséged" pedig talán nem éri el a 99%-ot.

A becstelen, de gazdag "vállalkozók tízezreit" nem tudom, honnan veszed, ezeket is ismered? Nem akarsz bemutatni egy párnak? Az biztos, hogy többeket a következő egy szó miatt nem vegzálnak: "Haver".

Arthamyr 2018.09.11. 21:59:08

@Sir Bates dö Hól: Így sem értem, hogy hogyan mehetne mindenki felfele (mert ha csak magához képest vizsgáljuk, "vákuumban", azt én nem tekinteném a társadalmi mobilitás megnyilvánulásának), de talán nem is baj, már megmondták többször is, hogy a legalapvetőbb összefüggéseket sem értem, most eggyel bővítetted te is a listát. :D

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 22:25:17

@Arthamyr: ettől a szakmában még lehetsz kiváló...

Arthamyr 2018.09.11. 23:01:38

@Sir Bates dö Hól: Remek, jó szakbarbár még lehetek! :)

Sir Bates dö Hól 2018.09.12. 06:26:37

@Arthamyr: vagy hihetetlenül jó humorú troll:-)...

somlobodog 2018.09.12. 06:27:13

@kék madár: akkor szted mit érdemes használni? Ami tényleg jó és pontos. Fizetős is lehet. Itt ny-ban nem lsényeg e sokszor megyünk máshova ahol simán el veszek:) koszi

somlobodog 2018.09.12. 06:27:29

@London2009: ingyenes oktatás? Na ne szorakozz. En is nagyon okos gyerek vagyok a 3 diplomammal meg a 3 beszélt idegennyelvvel, megfelelő vagyonnal és motivaciom is volt mindig de ha szüleim falusi parasztok (nem rossz értelemben) akkor ma Max valami állami szervnel tologatom az aktat vagy bunozok. De a rengeteg magántanár, külföldi utak, noszogatas, vilaglatottsag segített ahhoz 70%ban ami most vagyok. És nem az hogy genetikusan milyen nagy király vagyok. Meg az hogy a legfontosabb talán hogy volt hova hazamennem nyugodt családi légkörbe tanulni és anyámtol bármit kérdeztem tudott válaszolni. Én tényleg kurva nagy pofaval jártam vilageletemben de ahogy egyre több és több dolgot látok, azt hinni hogy egyenlő esélyekkel indulunk jó esetben is naivitás, rossz esetben ostobaság. Ennyire ne legyél öntelt. Az ilyeneknek mint te vagy én kicsit máshogy indult az élete mint egy szerencsétlen csóró gyereknek. Ahol vagyunk az tehát sztem 70-80% szerencse. A maradék tudás, erőfeszítés és döntések sorozata. Ettől még büszkék lehetünk arra amit elertunk csak tudjuk ezt a helyén kezelni sztem

London2009 2018.09.12. 11:02:47

@somlobodog: Szerintem felreertettel, de nem baj… hol irtam olyat, hogy egyenlo eselyekkel indulna barki is?
Ettol fuggetlenule Magyarorszagon pedig de, ingyenes az oktatas. A magantanar, kulfoldi ut stb. nem kotelezo. Nekem volt olyan osztalytarsam a gimiben, aki gyalog jart iskolaba a falujabol, mert nem volt penze buszjegyre, meg amugy sem banta. Orvos lett belole, mert baromi okos volt. A szulei pedig a legegyszerubbek voltak. Akkor az elmeleted szerint neki is maximum valami aktat kellene tologatnia?

London2009 2018.09.12. 11:04:39

@Arthamyr: nem a kis meretu, KATAval adozo vallalkozasokra gondoltam... : )

Arthamyr 2018.09.12. 11:09:00

@London2009: Ok, egy nagyobb részvénytársasággal, sok alkalmazottal biztos gond van (bár szerintem egy normális könyvelőcég azt is megcsinálja, aki meg már akkora léptékben dolgozik, vegye rá a fáradtságot, hogy fizet egy könyvelőt), de van 27 másik forma, ami teljesen sima. Nagy céggel, máshol is szívás.

Arthamyr 2018.09.12. 11:29:57

@somlobodog: "Meg az hogy a legfontosabb talán hogy volt hova hazamennem nyugodt családi légkörbe tanulni és anyámtol bármit kérdeztem tudott válaszolni" - Ez a legfontosabb valóban, és ezt nem nagyon lehet kiegyenlíteni oktatással. Én nagyságrendekkel szegényebb környezetből származom (0 magántanár, 0 külföldi út, félárvaság általános iskolás kortól, ráadásul édesanyám tanár volt). Viszont az utolsó tény fontos: tanár volt, így nem este 6-ra ért haza, és ha volt kérdésem, tudott válaszolni, a tananyagon messze túlmutató dolgokban is. A nagyszülőkkel keresztrejtvényt fejtettem, madárhatározót nézegettem, matekoztam stb. Tehát ők is sokat foglalkoztak velem. Az ilyen családi háttér hatalmas előnyt jelent azokhoz képest, akiknek a családja aluliskolázott és szellemileg, kulturálisan igénytelen. Valószínűleg még a kisebb mértékű gazdagságnál is nagyobb előny a jó mentalitású család (nyilván azért egy milliárdos gyereke akkor is jobb starttal indul, ha teljesen hülyének nő fel, neki már lehet :)). Az ilyen többlettörődés okozta előnyöket nem igazán lehet kiegyenlíteni, akárhogy reszelgeted az iskolarendszert (max. ha nagyon lenyomod a szintet, ezzel együttesen visszatartva az ilyen gyerekeket, a "hátrányos" családi helyzetűekbe meg azt a keveset stabilan "beleverve").
Egy jó családdal a gyerek már iskoláskor előtt jelentős előnyre tesz szert a kortársaihoz képest, egy rossz család hatása meg pont fordított, így ezt nehéz lesz kompenzálni a későbbiekben, már az előtt felborul az egyenlőség, hogy elérnék az iskoláskort.

somlobodog 2018.09.12. 14:15:48

@London2009: "Orvos lett belole, mert baromi okos volt."

Ez kicsit olyan mint a szomszéd bácsi aki 104 éves és még mindig szívja a 2 doboz munkást. Nyilvan vannak kivételek de a trend nem ez. 99 ilyen gyerekből semmi nem lesz, nemhogy orvos

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása