oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. december 15. 06:30,  Öt fiatal határátkelésről és karácsonyról 143 komment

2017. december 15. 06:30 Határátkelő

Öt fiatal határátkelésről és karácsonyról

Érdekes kísérlet a mai poszt, ugyanis nem egyetlen főszereplője van, hanem rögtön öt. Méghozzá öt magyar fiatal Angliából, Németországból, Svájcból és Ausztriából (igen, az egyik országból ketten vannak), akik az év végéig több posztnak is főszereplői lesznek. Arról kérdezte őket Ukume, hogy miként és miért lettek határátkelők, és az ünnepek közeledtével persze kihagyhatatlan ez a téma is. A mai tehát afféle felvezető poszt, melyben megismerkedhettek a főszereplőkkel. Remélem, tetszeni fog majd ez a formátum! (A képeket az egyik főszereplő, Ibolya küldte, köszönet neki érte.)

cim_129.jpg

A karácsony mindenki számára szent ünnep, viszont az is igaz, hogy mindenki számára mást jelent. A várakozás, a hagyományok egyénenként és családonként különböznek.

Ez akkor különösen fontos, hogyha egyszer csak gondolunk egyet és nekivágunk a nagyvilágnak, kilépünk a komfortzónánkból és elköltözünk az otthon melegéből egy másik, idegen országba.

Az elkövetkező hetekben öt fiatal élményeit és benyomásait követhetjük végig, akik meséltek többek között arról, hogy milyen volt megbirkózni a kihívásokkal és a honvággyal, a kultúrsokk jelenségével és így karácsony táján hol és hogyan töltik a karácsonyi időszakot; otthon a családdal, vagy távol tőlük az új hazában? 

Mit tartanak fontosnak és milyen „idegen” hagyománnyal bővült az ünnepi szellemiség? Bevált recept nincs, de érdekes és személyenként változó, izgalmas filmszerű történetek igen. 

Niki története 

Niki 6 és fél éve él Angliában a férjével és két gyönyörű kisfiukkal. Eleinte nehezen dolgozták fel a helyzetet, a kinti légkört, a más kultúrát. Először a fővárosban éltek, majd az első gyerek születése után költöztek vidékre a kedvezőbb ingatlanárak, olcsóbb lakás miatt. 

Niki jelenleg főállású anyuka, a férje heti 6 napot dolgozik. London felett élnek, egy városban, Milton Keynes-ben. Milyen cél vezérelte őket? 

25129836_1628709273835234_928236354_o.jpg

„A jobb megélhetés reményében jöttünk ki Londonba, szinte egyik napról a másikra. Se szállásunk se munkánk nem volt, amikor leszálltunk a repülőről. Az első időszak, pontosabban az első év nagyon nehéz volt, anyagilag megterhelt bennünket. Aki költözött már tudja, hogy megy ez. Aztán később jobb lett, volt keret arra, hogy utazgassunk, és még félre is tudtunk tenni. 

Ezen felül nehezünkre esett megszokni a brit légkört is, az embereket. A bevándorlás miatt Angliában nagyon sokféle nemzetiséggel találkozni és ez olyan érzést keltett bennem, mintha mellbe vágtak volna. 

Az ember hall ezt-azt, de amikor megtapasztalja, az teljesen más: annyira meglepődtem, egyáltalán nem számítottam rá. Akkor is meglepődtem, amikor nőket láttam csadorban. 

Teljesen más mentalitással élnek itt az angolok. Sokkal kedvesebbek, elfogadóbbak. Talán mivel sokfele etnikum él a Angliában, ezért is nyitottabbak, amihez hat év alatt sikerült hozzászoknom, sőt rám is átragadt ez a viselkedésforma. 

Ami pedig a karácsony illeti, állunk elébe, nagyon várjuk, bár engem eléggé zavar, hogy már októberben az arcomba tolják a Télapó csokit” – mesélte Niki. 

Nagyvárosban kér gyerkőccel egy fizetésből rém nehéz, amit Niki meg is erősített. 

Ibolya története 

De mi a helyzet egy kis angliai városkában? Ibolya lassan öt éve él a szigetországban.

25138861_1628709467168548_620765412_o.jpg

„Először is furcsa volt megérkezni egy idegen országba teljesen egyedül, de a kezdeti nehézségek ellenére hamar beilleszkedtem. Mindig is utazni szerettem volna, más kultúrát megismerni, de azért nekem is meg kellett küzdeni az otthon hiányával. 

Amikor tehetem, hazautazom a családomhoz vagy ők látogatnak meg. Ez főleg a karácsonyi forgatagra igaz, szeretem velük tölteni az ünnepeket, fontos számomra, hogy a szeretteim körében legyek. 

Jelenleg egy kis angliai városba kerültem, ahol jó érzés volt megtapasztalni, hogy a kemény kitartó munkának van eredménye. A helyiek szerencsére nagyon barátságosak, így könnyedén kezdeményeznek beszélgetéseket számukra ismeretlen emberekkel. Ilyenkor persze a fő téma az időjárás. 

A sztereotípiák ellenére nem mindig esik az eső, mondhatni kellemes az időjárás, inkább olyan mintha az ősz és a tavasz váltaná egymást. Nehéz volt megszokni a baloldali vezetést is, de most már az a furcsa, amikor haza megyek, és nagyon figyelnem kell nehogy átmenjek a másik sávba. 

Meglepő volt számomra, hogy különféle nemzetiségek élnek itt és mindenkinek más akcentusa van, ami elsőre nehéz volt megérteni. Ezzel kapcsolatban rájöttem, hogy ha valaki a nyelvet szeretné elsajátítani, nem elég az iskolában tanultak használata, mivel a szlengkifejezéseket nem tanítják otthon. 

Szerintem az angolok nagytöbbsége igekötőként használja a jól ismert „Sorry-t”. Nem lehet megszámolni, hányszor kérnek elnézését. Nem rohannak, nem sietnek, rendkívül nyugodtak és mindig van idejük meginni egy tejes teát. Amit magamon észrevettem, hogy sokkal nyitottabb lettem, a nyelvtudásom pedig rengeteg fejlődött.” 

Vani története 

Következő utunk Németországba vezet, kalauzunk pedig Vanessa lesz.

25139143_1628708287168666_1311767014_o.jpg

Vani egy éve és négy hónapja költözött Németországba. A lehetőséget egy önkéntes programon keresztül ragadta meg, azóta szociális otthonban, fogyatékkal élő emberekkel foglalkozik. 

Teljesen más területet választott, mint azelőtt, új tapasztalatot szerzett és rengeteg szeretetet kapott. 

„Egy önkéntes programon keresztül jöttem el Magyarországról, dolgoztam Drezdában és még sok pici faluban is. Általában reggel fél hétre megyek dolgozni egészen fél kettőig, majd négytől ötig. 

Mindenkinek van egy csoportja, akiért felel, akit felügyel: én tíz embernek segítek. Feladataim közé tartozik többek között a reggeliztetés, a csoportom tagjainak felöltöztetése, fürdetése és pelenkázása, valamint a konyha rendben tartása. Sokszor megyünk sétálni, most jelenleg szánkózni is. 

Imádom, amit csinálok, szerintem a világ leghálásabb munkáját fogtam ki. Nagyon boldog vagyok, hogy belevágtam. Persze nehézség akadt bőven, nagyon nehezen viseltem azt, hogy távol vagyok a családomtól, de mellette szeretem azt is, hogy külön élek, saját egzisztenciám van. Drezda pedig teljesen elrabolta a szívemet, egy mesében érzem magamat, amikor az utcákon sétálok. 

Emellett sokat tanultam, erősen javult a nyelvtudásom, bővült a szókincsem, és észrevettem, hogy sokkal nyitottabb vagyok és már egyáltalán nincs kedvem, vagyis inkább időm hajat vasalni. 

A viccet félretéve, itt a németeknél látszik, hogy valami jól, vagy jobban működik. A környezeten is látszik, hogy pénzt és időt fektetnek bele. Míg Magyarországon azért dolgozunk, hogy megélhessünk, addig a németek azért dolgoznak, hogy élhessenek. A különbség csupán egy meg, de ez abszolút elgondolkodtató. 

Ugyanez tapasztalható az ünnepek terén is. Számomra csoda, mi történik ilyenkor a városokban, de nem kérdés, hogy hazautazom a családomhoz. Már alig várom a sütik illatát, és a rotyogó húsleves hangját.” 

Zsófi története 

Zsófi 3 éve él Svájcban, pontosabban Genfben: „Nem volt tervben a kiköltözés, inkább kíváncsiságból jöttem ki, aztán egyszerre találtam munkát és szerelmet, úgyhogy maradtam.

25189921_1628708967168598_1181266128_o.jpg

Többször is jártam már a városban, mielőtt döntöttem, mert a családom egy része itt él már jó ideje. Már akkor is csodáltam, hogy mennyire másképp állnak az élethez. 

Igaz, keringenek mendemondák arról, hogy a svájciak lenézik a külföldieket, itt Genfben sokkal szeretetteljesebben bánnak a másikkal, figyelmesek. És a francia nyelvnek van egyfajta mágikus ereje. 

A helyi beszélt nyelvet nehéz volt megérteni és megszokni, de mivel már megedződtem a látogatások alkalmával, így hamar belejöttem. Jelenleg felszolgálóként dolgozom egy kávézóban, sokszor kelek háromnegyed hatkor és érek haza késő este. 

Az ünnepek közeledtével pedig még nagyobb a forgalom. Mi, a kávézóban például már december elején elkezdtük a díszítést. Dupla öröm, mert én nem vagyok oda azért, ha túl korán kint van a dekoráció, megvan a maga bája: hideg téli napon, otthon a családdal. Én így képzelem el az ünnepeket.” 

Áron története 

Következő állomásunk Ausztria, ahol Áron lesz az idegenvezetőnk. „A családom Erdélyből származik, de én már Bécsben születtem. Kétnyelvűen nőttem fel, viszont a szüleim csak magyarul beszéltek hozzám, illetve sűrűn meglátogattuk a rokonokat is.

25285950_1628709237168571_1775932022_o.jpg

A karácsonyt is általában Erdélyben, Nagybányán töltjük. Mivel eleve amolyan multikulturális környezetben nőttem fel, ezért úgy érzem könnyebben birkózom meg azzal is, ha esetleg hosszabb időt kell külföldön töltenem, úgy, mint amikor egy szemesztert töltöttem Budapesten vendégdiákként. A nagynénémnél laktam akkoriban. 

Azóta is évente négyszer-ötször átlátogatunk Magyarországra. Amit pedig a két város között alapvető különbségként kiemelnék, hogy Bécsben drágább az élet, mint Budapesten, emellett sok minden másképp működik például az albérletnél a három havi kaució egy standard. De a karácsonyi időszak is csak Halloween után kezdődik, nem szeptemberben.” 

Eddig tart tehát az első, bevezető rész, ha minden jól megy, hamarosan következik a következő, amiben arról mesélnek majd, hogy milyen a karácsonyi szezon máshol, ki, hol tölti, milyen hagyományokkal találkozni, illetve, hogy a magyar gyökerek mennyire határozzák meg az ünnepi hangulatot. 

HÍRMONDÓ 

Minden harmadik magyar nélkülöz 

Közzétette adatait az Eurostat, amely szerint a magyarok 32 százaléka élt súlyos nélkülözésben tavaly. Ezzel az értékkel csupán a románoktól (50 százalék), bolgároktól (48 százalék) és a görögöktől (36 százalék) maradunk el. 

Nem árulja el a kormány, hogyan tartanák itthon a fiatalokat 

Több felmérés is van arról, hogy a magyar fiatalok milyen arányban költöznének külföldre (van olyan, amelyik azt állítja, a 18-40 év közötti magyarok harmada elgondolkodott azon, hogy külföldre költözzön). Vajon mit gondol minderről a kormány? 

Mennyibe kerül az ausztriai egyetem? 

Ausztria közel is van, a felsőoktatás más nyugati országokkal összehasonlítva nem is olyan drága – minden adott tehát ahhoz, hogy rengeteg magyar tanuljon a szomszéd ország egyetemein. Azonban aki ebben az irányban tervez, jó, ha tudja, mire számítson. 

Aki az indiaiak miatt szavazott a Brexitre 

Amikor az Egyesült Királyság polgárai tavaly nyáron az uniós kilépésre szavaztak, több helyen is lehetett olvasni, hogy vajon mennyire voltak képben azzal, mire is voksolnak a távozás mellett döntők. Mindehhez érdekes adalékot adott egy minapi rádióműsor betelefonálója.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat karácsony Ausztria Németország Svájc Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7413501291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zZZz 2017.12.15. 12:20:51

@Buchhalter: Engem meg a te megjegyzesed huzott fel! Az igazi baj hogy erdelyi, nem pedig az hogy mennyi az alberlet. Ez konnyen kiolvashato a sorok kozott. Ha jol emlekszem ez mer nem az elso ilyen jellegu hozzaszlasod, mi neked a bajod? Ketoldali kronikus gyulolet es irigyseg? Menj orvoshoz:)

Buchhalter 2017.12.15. 12:40:22

@zZZz: bocs ha megbántottalak,de erős a hozzászólásod,Orvoshoz te menj ha ettől idegbeteg lettél.

Buchhalter 2017.12.15. 12:42:28

@Herr Géza: nem azt mondtam,hogy ez általános.A sógoromról és a kollégáiról beszéltem.Bocs,öreg pajtás ,de az ötven feletti korral jár, a belekötök mindenbe ? Vagy kevés volt még a kávé. Bocs, ha túl erős voltam .írd az ifjonti vér számlájára.

Pernilla 2017.12.15. 12:48:01

@Hari Seldon 2: hát akkor vagy ti vagytok nagyon puritánok, vagy nem nagyon érted, mi a hajvasalás, de a leírasod alapján valahova a szájfeltöltés és a mellplasztika közé helyezted :D (nagyon nincs ott.)

somlobodog 2017.12.15. 15:41:38

@Buchhalter: oké csak miért hitelesebb a masodkezbol jött ugyanúgy ismeretlen sogorod infoja aki pár éve vendegmunkaskodik ott, mint egy Bécsben született osztrák állampolgáre akit persze szintén nem ismerünk. Nyomj ide valami értelmes adatot vagy összehasonlítást mert így kicsit virág doktori a "cafolatod" :)

Csodabogár 2017.12.15. 15:52:21

@Bredpitt Monika: Minden nagyvárosban sok van. Életem első hajléktalan nőjét Londonban láttam 1964-ben! Akkor utaztam először külföldre, soha ilyet nem láttam. Ottani ismerősöknek szemük se rebbent, már akkor rég hozzá szoktak.

gabors 2017.12.15. 16:03:07

Most nyitottam ki es ezzel kezd ...

"A karácsony mindenki számára szent ünnep" ekkor nagykepuseg (vagy tudatlansag) honnan az "istenbol" szakadt a posztolora ????

gabors 2017.12.15. 16:10:10

@Bredpitt Monika: "A tokiói metróállomáson az ember megáll a peronon eg y kijelölt pontnál és egészen biztos, hogy amikor a szerelvény megáll, az ajtó épp előtte fog kinyílni."

csak szolok hogy ez pontosan igy van a New Yorki- metrovonalak tobbsegen is (ahol ujabb vonatok jarnak ) sot a teljesen automtizalt skytrain-nel is (ott mar vezeto sincs a vonatokban)

LittleG (uk) 2017.12.15. 16:23:42

@Bredpitt Monika: Az igaz, hogy Japánban pontosan jön a vonat és minden precízen működik, de ezért hatalmas árat fizetnek. A legtöbben agyondolgozzák magukat, meg kiégnek és végeznek magukkal, van erre szó is, hogy a sok munkától lett öngyilkos.

gabors 2017.12.15. 16:30:59

@Csodabogár: ". Ha a nagy szocializmusban nem találta volna ki Kádár, akkor senki nem szokott volna hozzá. " szerintem rosszul emlekszel Kadar alatt NEM volt ingyen a nyugdijasoknak utazni voltak mindenfele kedvezmenyek nyugdijas berlet tutti talan nyugdijas es gyerek kedvezmeny

ezt az altalanos 65 feletti ingyen utazast a 1998-ban Horn elvtarsek vezettek be eleinte a MALEV-re is de azt hamar toroltek ... nem a kommunizmusbol itt maradt valami .A szocialistak vezettek be, 8 evvel a "rendszer valtozas" utan ..azota sem mert senki hozzanyulni se az elso fidesz kormany, se utanna a szocik es ugy tunik a mostani fidesz sem.

szalka240 2017.12.15. 16:37:54

@Pernilla: És még utána is lesznek. Néhány hete belinkeltem ide egy filmet, amiben a megszűnő készpénzről volt szó. Abban mutattak stockholmi hajléktalant, akinél ott volt a kártyaolvasó, mert másképp már nem tudja eladni az újságot, mivel a legtöbb embernél nincs készpénz.

Herr Géza 2017.12.15. 16:57:03

@Buchhalter: Én kötök bele mindenbe? Ki hazugozta le “finoman” a poszt íróját, mert a sógorod aztán tudja a tutit? Meg a munkatársai... Segítek: te!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 17:29:39

@szakasz2: "részemről inkább sorban egymás után olvasnám a teljes történeteket, mint párhuzamosan."

Részemről is.Ne epizódosítsunk már el mindent, ha lehet; így is több van ebből a kelleténél.(Általában mondom.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 17:42:31

@Hari Seldon 2: here vasalás is létezik...innentől kezdve már semmin se csodálkozok...
:-)))
Szerintem a női hölgy a hajsütővas használatára gondolt, de mit tudhatom én f@$ziként...

Csodabogár 2017.12.15. 17:49:45

@gabors: Nézz utána. Apám még a rendszerváltás előtt meghalt és ő is ingyen utazhatott már. Igaz Kádárék 70 felett engedtek csak ingyen utazni. Aztán mikor Horn félt, hogy elvesztik a választást, mindent beigért. Akkor már itthon voltam, hallottam a rádióban, hogy a repülőre is vonatkozik a 65 feletti ingyenesség. Ezt tényleg gyorsan a szőnyeg alá söpörték, de addigra remek kabaré jelentek születtek a dologból.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 17:50:18

@cattaneo: elég szemétségnek tartom ezt, még az egy hónap is sok lenne szerintem.Amit esetleg lehetne, hogy szerződést kötni minimum fél évről és esetlegesen felmondási időt alkalmazni.
De ez a kaució pont olyan görénység, mint a szolgáltató cégeknél a hűségidő...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 17:53:02

@geegee: Igazán jó volna ha az Eu-parlament ebbe (a hűségidőbe) is elkezdene belekapaszkodni és majd 5-10 év múlva, több oda-vissza fordulóban ugyan, de ez is hátha mexűnne, mint a roamingdíjak...
Erősen tudnám díjazni...
Ahelyett, hogy mondjuk az uborka görbületével foglalkoznának.
:-|

gabors 2017.12.15. 18:07:24

@Csodabogár: " Nézz utána. Apám még a rendszerváltás előtt meghalt és ő is ingyen utazhatott már. Igaz Kádárék 70 felett engedtek csak ingyen utazni."

ez megint csak felig igaz..

1986-ban vezettek be azt hogy varosi tomegkozlekedest (nem MAV!!!) 70 ev felett lehetett ingyen igenybe venni. Ekkor Kadar mar csak egy tiszteletbeli valami volt hivatalosan persze csak 1988-ban egy evvel a halala elott ment "nyugdiba". Ezt mar nem kellene szamlajara irni bar ha ugy erted hogy Kadar rendszer volt 1990 aprilisaig (elso valasztas) akkor ez rendben .. .de mindez mar a halaltusa kellos kozepen tortent es nem valamifele szocialista vivmany mint a szabad-szombat ami eloszor kethetente majd kesobb minden heten szabad lett (tudom mert megeltem ...)

Na ezt terjesztetek ki 1998-ban a 65 ev felettiekre ES vonatra (MAV) es minden egyebbre is csak a MALEV-et hamara vissza is vontak.

Az igaz hogy a Kadar rendszerben mar joval korabban volt nyugdijas berlet varosi tomegkozlekedesre es ha jol emlekszem talan vonatra es tavolsagi buszre is. De nem volt ingyenes ugy altalaban a kozlekedes.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 18:08:04

@szalka240: Így van, röhej, de lassan télleg a román bérkoldus-maffia is rendszeresíteni fogja a kártyaolvasót...
:D
Na jó, csak vicc-elek.
Bele nem tenném a kártyám egy ilyenbe.
De a svédek megbíznak egymásban, a sok bolhapiacokon is, amik rendszerint egy mezőn vannak, ahol ugye nincs semmi áram, vagy csak erősen korlátozottan, ott is fizetnek egymásnak kártyával.
Vagy indítanak mobilneten, mobilbankon egy átutalást, ami végbemegy és akkor az eladó átadja az árut a vevőnek.

Dikusz 2017.12.15. 18:14:14

@geegee: látszik, hogy pasi vagy:)))
Nem a hajsütővas használatára gondolt, hanem a göndör pi.., vagyis haj kiegyenesítéséra szolgáló készségre:)

szalka240 2017.12.15. 18:19:15

@geegee: Az ilyen mobilos fizetés Afrikában is egyre jobban terjed, talán még jobban, mint felénk. Kínában pedig az állam is próbálja terjeszteni. Jót mosolyogtam, amikor nemrég mutatták a TV-ben, hogy az étteremben a pincéreken ott a QR-kód, azt leolvassa a kedves vendég a telefonjával, és így fizeti a borravalót.

gabors 2017.12.15. 18:25:40

@geegee: "elég szemétségnek tartom ezt, még az egy hónap is sok lenne szerintem.Amit esetleg lehetne, hogy szerződést kötni minimum fél évről és esetlegesen felmondási időt alkalmazni.
De ez a kaució pont olyan görénység, mint a szolgáltató cégeknél a hűségidő... "

Ha te adnal ki lakast akkor is igy gondolnad? Ketlem.

Persze ha csak a berlo oldalarol nezed akkor igen de a kiadonak is vannak azert jogai ... Semmi nem osztonozne a berlot hogy pl szo nelkul az egyik honap vegen kikoltozik, vagy lelakja a lakast vagy akar direkt vagy nemtorodomseg miatt kart okoz ...

Itt ez ugy van hogy minimum 1 de jobb helyeken akar 2 havi "deposit" nevezzhetjuk kaucionak kell fizetni. Ezt a berleti ido vegen vissza kell adni a kiadonak HA minden rendben es a berleti ido vegevel idoben kikoltozik a berlo normalissan vissza adja a lakast. Ha barmi gond van es a kiado vissza akarja tartani ezt a penzt, akkor azt irasban kozolnie kell es el kell szamolnia vele.

Amugy amikor bereltem ( kb 10 even keresztul) amikor a berleti dij emelkedett (uj szerzodes) akkor ki kellett egesziteni az eredetileg mar befizetett kauciot a mindenkori havi berleti dijra ...

Pernilla 2017.12.15. 18:40:10

@szalka240: @geegee: igen, ezzel is akartam folytatni, hogy kíváncsi leszek, hogyan adaptálódnak majd az új viszonyokhoz a megélhetési kéregetők. Én se zártam ki, hogy ne folytatnák a tevékenységüket.
Svédország pont jó példa, ott várható legelőször a készpénz megszűnése.
Mondjuk az újságárus még két fokkal jobb. Azok legalább regisztráltan folytatják ezt a tevékenységet, legalábbis a terminálhoz gondolom csak így tudnak hozzájutni. Egyelőre :D

cattaneo 2017.12.15. 18:48:00

@geegee: Hát elég durva igen, hogy jutalék esetén 6 havi díjat elő kell rántani a zsebből (anélkül is 4-et). A kaució egy külön számlára megy és kiköltözéskor visszajár, de addig blokkolva van ez a pénz. Átlagosan 1 évet alá kell írni, vagy Nachmieter-t találni magad helyett, ha előbb kiszállsz, bár ez is bérbeadó függő. Ja és a lakások nagy része bútorozatlan (a konyha kivételével), így erre is érdemes tartalékolni némi pénzt, ha az ember nulláról indul.

Arthamyr 2017.12.15. 19:44:45

@Pernilla: Majd kérnek bitcoint. "Csak egy ötöst kérek, nem sok!" :)

Arthamyr 2017.12.15. 19:51:20

@cattaneo: Azért van így, hogy védje a kiadót. Mit lehet tenni, ha mondjuk nem fizet a bérlő, vagy kárt okoz? Ez így sem atombiztos.
Itt egy nagyon drága dolgot bérel az értékének sokszor kevesebb, 200-adáért, nem tudom, ki akarná ennél jobb kondíciókkal kiadni. Amúgy a lakáskiadásnál még van verseny, meg piac, ami úgy-ahogy beárazza a dolgokat, nincs monopolhelyzetben sem a kiadó, sem a bérlő, és viszonylag nagy szabadsággal dönt a bérlő, hogy milyen szolgáltatást hajlandó igénybe venni (pl. jó helyen bérel egy szép lakást vagy szar helyen egy szobát egy lepukkant házban, esetleg tök más helyre megy) és a kiadó is, hogy pl. biztosra megy, és referenciát kér (ez nem tudom, Ausztriában van-e, itt igen), illetve mennyiért adja ki.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 20:00:26

totalbike.hu/hirek/2017/12/15/a_brit_rendoroknek_jelenleg_eselyuk_sincs_elkapni_a_robogos_bunozoket/

" sisak nélkül menekülő motorost nem szabad kergetni, mert ha balesetbe hajszolják, könnyen meghalhat - a robogós rablók és tolvajok egyébként ezzel a szabállyal élnek vissza folyamatosan."

Hülye angolok, angol hülyék...Erre nem lehet mást mondani.
Ha meghal, kit érdekel, legalább egy rohadékkal kevesebb, nem kell bíróságnak sem foglalkozni az ügyével.
Persze tudom, én vagyok az antiszociális... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 20:02:09

@Dikusz: Jaaaahaaa, na akkor már értem.Nekem is lányom van, de még kicsi, viszont előbb-utóbb előjön a probléma itt is...De majd az anyja foglalkozik ilyesmivel, én nem, az biztos... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 20:03:27

@szalka240: Igen, arról volt valami cikk is nemrég, hogy Afrikában nem is tudom, hol (mindenhol?) nagyságrendekkel gyorsabban fejlődik ez az m-fizetés...Nem győztem tátani a számat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 20:11:36

@gabors: Ha kiadnék, akkor nyilván én is alkalmazkodnék a piachoz.De ha momentán nem volna kaució, azt is el tudnám fogadni.Nyilván volna más, adminisztratív vagy egyéb módszer a te általad említett visszaélések ellen.
Itt a svédeknél nekünk nem volt kaució egy hónap sem, mikor lakást béreltünk.Nyilván a kiadó cég belenézett kábé a s3ggünk lukába is, meg meg vannak a lehetőségeik amúgy is a renitensek ellen.Persze nem aszondom, hogy sehol nincs kaució a svédeknél, de lehet így is.
Viszont a telefonos/internetszolgáltatók köcsög hűségidős szemétségeikre nincs elfogadható magyarázat.Egyszerűen az kellene, hogy korrekten szolgáltatni, jó áron és akkor semelyik ügyfél nem akarna váltani.Ennyi.

cattaneo 2017.12.15. 20:12:07

@Arthamyr: Én ezzek tisztában vagyok, nem a rácsodálkozás miatt részleteztem, hanem a két hónap körüli vita miatt. Egyébként a bérlőt is védi törvény, nem lehet csak úgy kilakoltatni. Referenciát eddig még sehol nem kértek, de olyan volt már, osztrák bérlőnek előnye volt a "külföldihez" képest. Bár lehet, hogy ez valami látens dolog nálam, mert egyébként konkrét megkülönböztetéssel még nem találkoztunk. Ráadasul extrán rendszeretők vagyunk, inkább hozzáteszünk egy ingatlan értékéhez, mint elveszünk belőle.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 20:15:11

@Pernilla: Igen, bele is vagyunk kényelmesedve ebbe a helyzetbe.Szinte semmit se fizetünk kápéval, mert macerás.A kasszáknál gyors a terminál, 1-2 másodperc, át se kell adni a kártyát.Nem is értem, otthon miért kell.Van nálam kp ugyan, de sokszor megromlik szinte a nemhasználattól... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 20:23:38

@gabors: Amúgy meg praktikusan nem adok ki semmit.Ott volt a nejem magyarországi lakása, eszünk ágában nem volt kiadni, évekig inkább üresen állt, mint hogy valami fh@sz bérlő leamortizálja és akkor még nem is tudjuk esetleg kirakni, mert a tetves magyar törvények a jogtalan bérlőt is védik.Meg ha otthon voltunk, nem lett volna hol aludni.Meg annyi pénz se nagyon jött be volna, hogy megérje a vesződést...Mostanában már esetleg, de azóta beköltöztek oda apósék, vagyis már nem üres.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.15. 20:25:31

@geegee: Amit ebből kihagytam, az az, hogy a kaució sem változtatott volna a helyzeten.Nem nagyon csökkentette volna az esetleges káreseményt sem, meg a mi motivációnkat sem növelte volna fikarcnyival se a kiadásra...Különbözőek vagyunk. :-))

szalka240 2017.12.15. 20:29:22

@geegee: Az internettel én is pórul jártam. Tudatlan, friss határátkelőként hallgattam az első tanácsra és a Telekomot választottam. Havi 37EUR körüli díj 2 év hűségidővel, ami a 8 hónap után esedékes költözésemnél természetesen újraindult. Mikor végre megszabadulhattam tőlük, O2-re váltottam. Ugyanazon a kábelen lógok, mint addig, mivel a Telekomtól bérlik a sávszélességet. Ennek ellenére 25EUR-t fizetek havonta, a sebesség a duplája a korábbinak, és nincs hűségidő, csak 1 hónapos felmodási idő.
A svédeknél nincs egy cég se, ahol nincs hűségidő?

gabors 2017.12.15. 20:49:42

@geegee: "Viszont a telefonos/internetszolgáltatók köcsög hűségidős szemétségeikre nincs elfogadható magyarázat."

ezt nem tudom husegidos telefonom soha sem volt ez olyankor szokott lenni amikor "ingyen" kapsz telefont nem ? pontosan kiszamitjak hogy az ingyen telefont eppen a husegido alatt fizeted ki nekik... ilyen egyszeru...

szerintem mindenhol van husegido nelkuli telefon es internet is CSAK nem a husegidoben fizeted ki szep lassan hanem az elejen (up front).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.12.15. 20:51:20

@Bredpitt Monika: "Ha már karácsony és utazás haza.
Férjem már nyáron megvette a jegyet, még így is 870 dollár volt, ráadásul brutál átszállással, idefelé és visszafelé is 12 órás várakozással. "

Az tenyleg eleg draga! En marciusban csaptam le nagyon jo aru jegyre Los Angeles-London-Bp. $900 koruli aron. Holnap indulunk, mar nagyon varjuk!

gabors 2017.12.15. 20:56:26

@geegee: na jo de te meg a hitelkartyaban vagy autoberlesben sem bizol nemhogy kiadjal egy lakast ...

nem is ert hogy a fenebe mertel husegidos buliba kezdeni ? olcsobb volt igy ????

gabors 2017.12.15. 21:01:59

@geegee: "@gabors: Amúgy meg praktikusan nem adok ki semmit.Ott volt a nejem magyarországi lakása, eszünk ágában nem volt kiadni, évekig inkább üresen állt, mint hogy valami fh@sz bérlő leamortizálja ...."

most is sajatban laksz ... csak kerdezem mert ha mndenki kovetne a peldadat nem sok hely lenne a hidak alatt a galamboknak :-)

amugy lakaskiadas uzlet nem az "uresen" allo csaladi vagyontkat szokta kiadni hanem eleve emiatt ezert veszik SOT eleve epitenek berhazakat , berlakasokat .... ez ugy altalaban jo is

gabors 2017.12.15. 21:07:37

@Bredpitt Monika: 'Férjem már nyáron megvette a jegyet, még így is 870 dollár volt, ráadásul brutál átszállással, idefelé és visszafelé is 12 órás várakozással. "

ez nem tunik tul jonak ismeros most jon Becsbol Neworkba atszallas nelkul $700 ert es csak par hete (max egy honapja) vette a jegyet 12 ora alat ketszer oda vissza meg lehet jarni Bp-Becset autoval (nincs tobb 3 oranal ha nincs valami gaz a hataron) biztos van mas is ami 12 oranal joval kevesebb. De Becs nyugat magyarorszagrol mindenkeppen jarhato ut.

zoldzeller 2017.12.15. 21:11:58

@gabors: Becsbol a legjobb vonattal menni Budapestre. szerintem az egesz max 3 ora. Maga a repulo ut is ennyi mindennel egyutt. Raadasul a vonat a Keletibe visz.

gabors 2017.12.15. 21:52:11

na New York City-ben megint havazik :-( (is most meg jo hideg is van igy meg is fog maradni) fasza lesz vezetni hazafele (foleg teli gumik nelkul )

azert remelem a holnapi poszt nem marad el ...

Bredpitt Monika 2017.12.15. 21:53:20

@Zsuzsi65: jo utat, jo hosszu utazas lesz

gabors 2017.12.15. 21:56:44

@zoldzeller: "Becsbol a legjobb vonattal menni Budapestre szerintem az egesz max 3 ora. "

Bocs ha nem volt ertheto arra utaltam hogy NY-XXX-BP ahol az XXX-ben 12 orat kell varakozni (de akar 4-5-t) akkor mar erdemes NY-VIenna-t is megnezni meg akar olcsobb lehet a vonattal/autoval eggyutt is de a 12 oras atszallast biztos veri idoben.

Ezert gondolkodtam mar ezen tobbszor is mikor mentem (amiota nincs NY- BP) csak nekem Mo-on nincs autom igy berelni kell ezert autozasra szamoltam ki ...

gabors 2017.12.15. 21:58:51

@Zsuzsi65: Es hamu eso helyett esetleg valodi havazast is kifogtok :-)

Bredpitt Monika 2017.12.15. 21:59:19

@gabors: nem tudom, hogy sikerult mar nyaron ilyen draga jegyet venni,
szamit az is, hogy mennyi idot toltesz itthon, o pont abban a nagyon forgalmas idoszakban lesz itt, amikor a legtobben,
tavaly nem ment vissza januar elejen csak 14 en es ugy joval olcsobbak voltak a jegyek, de ezt a becsi repulest meg kene gondolni

Arthamyr 2017.12.15. 22:04:29

@cattaneo: Itt is védi, itt pl. regisztrálni kell a kiadást egy központi rendszerben (így nem jellemző pl. a feketén kiadás), de a kaució és a referencia gyakori, és szerintem normális, nem is értem, @geegee: hogyan tudta egy lapra venni a hűségidővel, bár ott sem azzal látom a fő gondot, hanem azzal, hogy az új ügyfelet jutalmazzák, a régi, valóban hűséges ügyfél meg semmiféle pozitív diszkriminációban nem részesül. Meg ott lényegesen "erősebb" a szolgáltató.

Bredpitt Monika 2017.12.15. 22:04:44

@LittleG (uk): erdekes egy nep, engem soha nem vonzott Japan
en az idelatogato turistakat olyan vidamnak latom, nem a stressz jut roluk eszembe egyebkent

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.12.15. 22:11:11

@Bredpitt Monika: koszi:) mar rutinos utazok vagyunk:) iden eloszor megyunk Air New Zealand-del, kivancsian varjuk, tenylwg raszolgaltak-e az airline of the year cimre.

Pernilla 2017.12.15. 22:14:47

@Arthamyr: nekem is pont ez jutott eszembe. :) Csak a táblákat kell kicsit átalakítani. Éhes vagyok, fázom, alább pedig a kriptotárcám QR kódja.

@geegee: szerintem már otthon se kell átadni a kártyát, legalábbis sok helyen nem kell már. A svédekre mindig irigykedem, én még a magyarnál sokkal kártyaellenesebb országban élek, bár kezd javulni a helyzet. Imádják itt a készpénzt az emberek,ami számomra teljesen érthetetlen, hisz a borítékba kapott fizetésnek nincs erre nagyon kultúrája.

Buchhalter 2017.12.15. 22:34:42

@Herr Géza: maradjunk annyiban,hogy egyikünk se élt huzamosabb ideig Ausztriában.A posztot 5 en írták ha írták.A sógorom kint él évek óta és sokan irkálnak mindenféle baromságot .Ez alól én se vagyok kivétel ,de te is gyakorolhatsz egy kis önkritikát. Na ennyi.

Arthamyr 2017.12.15. 22:42:00

@Buchhalter: Eddig nem olvastam el odáig a posztot, mert nekem sem tetszett ez a formátum (az én bajom, tudom), de ha már ennyi vita van róla, elolvastam. Nem tudom, a sógorod mióta él kint, viszont Áron ott született és nőtt fel (tehát saccra 20+ éve ott van), ezek után indirekt lebaromságozni amit írt, kicsit erős... :)

Arthamyr 2017.12.15. 22:43:25

@Pernilla: Vagy mint a taxisok a reptéren (itt láttam először: egy tabletet tartanak, és rá van írva a kliens neve, akit várnak). A koldus is majd tablettel nyomja. :)

Dikusz 2017.12.15. 22:51:47

@Zsuzsi65: Kialakult már a program,

Dikusz 2017.12.15. 22:53:04

@Zsuzsi65: Bocs, a kérdőjel lemaradt, most pótolom: ?

cattaneo 2017.12.15. 22:55:03

@Arthamyr: És ha először bérelsz, hogy lesz referenciád? Itt csak az egyéni vállalkozói kiváltásához kértek referenciákat, de ezeket se ellenőrizték le, úgyhogy kár volt annyira utánajárni, de a lényeg, hogy meg van.

Csodabogár 2017.12.15. 23:03:00

@gabors: Nyugdíjas bérlet persze hogy volt, hiszen a nők 55, a férfiak 60 évesen mentek nyugdíjba., Az ingyenes közlekedés, legalább is a budapesti, akkor 70 éves kortól volt érvényben. Persze nem személyesen Kádárnak rovom fel a dolgot, hanem a Kádár rendszernek..
Egyébként ma is van nyugdíjas bérlet, ha valaki 65 éves kora előtt megy nyugdíjba, akkor szüksége van rá.

Herr Géza 2017.12.15. 23:04:55

@Buchhalter: Te teljesen fordítva vagy bekötve, az hétszentség. A posztot öten írták? Ja, b+, de csak egy ipse írt Ausztriáról. :D
Aztán pont azért linkeltem neked az egyik legnagyobb hirdetési portál bécsi lakásbérleti hirdetéseit, hogy a saját szemeddel lásd, hogy mi a szokványos, de te persze lehülyézel vele, mert “ne a hirdetéseket böngésszem”. Mert a facsén is lehet lakást bérelni. Nézzél már bele vazze a hirdetésekbe, válassz ki tetszőlegesen huszat és nézd meg hánynál kérnek 3 havi kauciót és hánynál kevesebbet. Oszt akkor levonhatod a konzekvenciát, hogy mi az általános/jellemző. Nem, vazze, te elolvasod, tök életszerűen azonnal hívod a sógorodat és megkérdezed tőle, hogy ő mennyit fizetett, majd simán lehazugozod a posztert. Mert ha a sógor kéthavit perkált (ami nyilván lehetséges is) akkor az márpedig úgy van és mindenki, aki mást állít hülye. Mondod te ezt a budapesti karosszékedből. Naná. Ki akkor a helikopter?
A poszter sem írta, hogy csak és kizárólag ekkora kaució van, de ha tetszik neked, ha nem, ez az általános. Ausztriában is és Németországban is.
Valóban nem béreltem még lakást Ausztriában, bár elég sok embert ismerek, aki igen. De éppen azért néztem rá az ominózus oldalra is, mert te, aki ha nem tévedek nagyot, még sehol külföldön nem béreltél semmit, de azért simán leoltottad az Ausztriában született posztert. És kíváncsi voltam, hogy vajon milyen alapon teszed ezt.
Grrrr....

Arthamyr 2017.12.15. 23:07:10

@cattaneo: Fogalmam sincs. Én ügynökségen keresztül kaptam, a relokációs csomagom része volt. Egyébként itt az eladás is licit (tehát meghirdetik mondjuk 200k-ért a lakást, és simán elmegy 250k-ig is a licit), annyira nagy a kereslet, el tudom képzelni, hogy van, aki árverezve adja ki. Vagy alapból drágábban, és akkor beleárrazza a vélt extra kockázatot. Ha nem egy nap alatt 10 jelentkezője van, hanem 10 naponta egy, nyilván kevésbé lesz válogatós. A rövidtávú kiadásnál sem kérnek referenciát, viszont az 2-3x annyiba kerül és napi/heti díjas, ott még tán a kaució sincs, viszont előre kell fizetni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.12.15. 23:33:34

@Dikusz: hat, egy par otlet mar van, pl. korcsolyazas, karacsonyi vasar nezegetes a Bazilika/Vorosmarty ter kornyeken, koncert MUPA-ban...

Dikusz 2017.12.15. 23:45:41

@Zsuzsi65: Szép programok, írjál posztot róla, persze fotóval:)

Kéretlen tipp még: Normafa (finom rétes kapható)-Libegő, ha van hó, az szép tud lenni, Rudas-gyógyfürdő. Úgy ötletelek nektek, mintha nem ismernétek Budapestet:)

Kíváncsi lennék arra, hogy 10 év után hogy látod a várost.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.12.15. 23:50:42

@Dikusz: haha, koszi, aranyos vagy! Meglatjuk, mi fer bele, rokonokkal, baratokkal is kell talalkozni, 3 eve nem voltunk otthon, es akkor is nyaron. Ez az idei ut kulonleges lesz, mert otthon toltjuk a Karacsonyt...

adg 2017.12.16. 02:11:42

@Herr Géza: varjal mar, megteveszto es alsagos. Ezt irta. Az alsagos szerintem sokkal durvabb, mint a baromsag. Ez azt jelenti, hogy aljas szandekkal direkt felreinformalja az olvasokat, szandekosan megvezeti oket.

Mondjuk en egy masodpercig sem csodalkoztam ezen a reakciojan, pont igy szokott mindenrol megnyilvanulni. :)

adg 2017.12.16. 02:19:29

@gabors: az en emlekeim szerint is akkor terjesztettek ki, viszont a malev sosem volt benne a korben, az a gyulanak a nyelvbotlasa volt egy sajtotajekoztaton, amit felkapott a media is, majd nyilvan hivatalosan is javitani kellett, mert mar a fel orszag ezen rohogott, hogy majd a nyugdijasok ingyen repulnek szerte a vilagban, kozben meg kajara es villanyszamlara nincs penzuk.
Ugyhogy nem kellett visszavonni.
Ez az egesz a ki tud tobbet igerni jatek resze, mint a 19000 ft, a 13. 14., 15 stb havi nyugdij, stb...

2017.12.16. 03:03:46

@Bredpitt Monika: es mit csinalnak a japanok az ellen, ha egy 10 oras repulouton vegig szokatlanul eros szembeszel fuj? Vagy nem lehet felszallni az idojaras miatt? Vagy a postasauto karambolozik, es a vizesarokba borul egy csomo level? Vagy az ugyintezo kollega szivrohamot kap? Nem lehet mindn kockazatot kizarni, ez nem az orszagtol es az emberektol fugg. Ami konyvet olvasol, nyilvanvaloan tuloz, szerintem dobd ki :)

gabors 2017.12.16. 03:18:14

@adg:
"az en emlekeim szerint is akkor terjesztettek ki, viszont a malev sosem volt benne a korben, az a gyulanak a nyelvbotlasa volt egy sajtotajekoztaton, amit felkapott a media is, majd nyilvan hivatalosan is javitani kellett, mert mar a fel orszag ezen rohogott, hogy majd a nyugdijasok ingyen repulnek szerte a vilagban, kozben meg kajara es villanyszamlara nincs penzuk. "

igen tudom meg sot azt is hogy a 70-es ev folottit is "csak" 1986-ban vezettek be azt csak azert mert jol hangzott es nem is kerult tul sokba abban a korban nem sokan voltak es nem is utaztak annyit

csak azt probaltam mondani hogy ezt nem igen lehet a "Kadar korszak" nak nevezni vagy akar annak a szamljajarra irni. Az mar 1986-ban boven veget ert ... ezt mar akkor is mindenki tudta csak azt nem lehetett meg tudni mikor kezdodik valami es az a valami mi lesz ...

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2017.12.16. 04:37:28

@Herr Géza: chill man, de teljesen igazad van. sajnos túl sok az önjelölt vátesz, az ipse is egy arrogáns házmester.
3 havi kaució ausztriában alap, ott van még a +2 havi provision is ügynökségek által kezelt lakásoknál (80%ban az), szerencsére az eddigi állami sarcot megszüntette most a még spö kormány.

manapság közel került már egymáshoz a pesti és bécsi bérleti ár, csak az osztrák szabályozás átláthatóbb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.16. 07:00:47

@szalka240: Eddig mindenhol volt hűségidő azok közül, akik az adott területen szolgáltattak...Illetve talán egynél nem, na azokra nem is morogtam. :D
A vezetékes nettel általában nincs bajom, inkább a mobiltelefonos cégekkel, idekint és Magyarországon is...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.16. 07:08:39

@gabors: " amikor "ingyen" kapsz telefont nem ? pontosan kiszamitjak hogy az ingyen telefont eppen a husegido alatt fizeted ki nekik..."
Nem csak.Én már igyexem sehol sem venni szolgáltatói telefont, mert pont ki tudom számolni, hogy megéri e (ahogy te is írod) , hiszen ez nyilvánvalóan nem titkos adat.És általában nekem nem éri meg, nem olcsóbb annyival, hogy utána szolgáltatófüggő maradjon. A tökingyenes , "egyforintos" telefon meg kábé a butatelefon kategória...
Ha csak simán szolgáltatást igényelek, akkor is van általában 1 v 2 év, amit alá kell írni.Hát mire fel?
Még jó hogy az élelmiszer-hipermarketekben meg a ban(g)koknál nincsen hűségidő...bár azon sem csodálkoznék.Lassan minden cég hatóságnak képzeli magát.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.16. 07:10:32

@gabors: Igen, ez így van... :D

Hűségidős dolgokba sosem magamtól megyek, mindig csak kényszerülök...Nincs más választásom.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.16. 07:16:03

@gabors: Igen, sajátban lakunk.Illetve még a banké, de idővel saját lesz.De előtte béreltünk, cégtől, azokkal nem is nagyon volt gond, már úgy értve, hogy tudtuk (megbékéltünk azzal), mit kapunk adott összegért.
Persze, az vili, hogy leginkább ezt egy nagy cég keretében érdemes csinálni, ahogy Nyugat-Európában is van, általában.Van egy cég, vannak házaik, száz meg ezer lakások és hadd szóljon.Viszont a magyar valóság, hogy a Mari néni kiadja a hátsó kis szobát sutyiban; az semmiképpen nem nevezhető bérlakás-rendszernek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.16. 07:19:50

@Arthamyr: Csak egyszerűen eszembe jutott, hogy mind a kettő ilyen "szolgáltatói" népnyúzó szemétség... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.16. 07:25:07

@Pernilla: Ausztriát érted ezalatt?Eddig nekünk emlékeim szerint nem volt ott kártya-gondunk, hazaúton arra szoktunk menni, tankolunk, néha nyaralunk is...
Az első időkben volt a németeknél viszont olyan 2008-9 táján, hogy nem tudtunk a svéd kártyánkkal vásárolni élelmiszerboltban...Csak néztem ki a fejemből, hogy milyen országban is járunk; meg még a kasszás gyerek fintorgott. :-o
Azt hittem, hogy a németeknél még egy legális tök ásszal is lehet fizetni, ha van rajta pénz.
Később már nem volt ilyesmi, szóval ők is fejlődtek nyilván...
:-))))

KoNor_engineer 2017.12.16. 07:42:39

'Míg Magyarországon azért dolgozunk, hogy megélhessünk, addig a németek azért dolgoznak, hogy élhessenek.'

Hát ööööö izé...több mint két és fél évnyi Németországgal a hátam mögött nekem az jött le, hogy a németnél nagyobb fillérb@szót nem nagyon láttam még. Én érzem magam szarul, hogy nem 10-15 fokban didergek a szobámban vagy hogy megveszek egy (kézműves)sört 1,5 eurónál drágábban. Oké, nincs alcantara-belsős BMW-m a lehető legtöbb kényelmi extrával ellátva, de próbálok olyan dolgokat kipróbálni, amit otthon nem engedhettem meg közalkalmazotti fizetéssel (itt is hasonló munkakörben dolgozok!). Ehhez képes az echte német ismerősök foggal-körömmel ragaszkodnak minden egyes eurócenthez olyan esetekben, amikor az már inkább szánalmas, mintsem vicces.

Dikusz 2017.12.16. 07:48:35

@geegee: Tök ásszal csak snapszert tudsz mondani:)))
Ultizni nem tudok, ott nem tudom mit ér:)

adg 2017.12.16. 08:18:01

@geegee: na de hol a kenyszer? Vegyel egy telefont akarhol, fuggetlent, olyant, ami tetszik, meg egy akarmilyen kartyat bele, es havaly. Se husegido, se fuggo telefon, se semmi. Na?

Bankartya meg... Azt se tudom, hol van. Evek ota telefonnal fizetek, fogalmam sincs, hol a hitelkartyam, talan a nejemnel, vagy valamelyik fiokban. Jobb is igy, hulye paypassos kartyaktol felek, elhagyom, barki fizethet vele.

Herr Géza 2017.12.16. 09:23:08

@adamskij: Én aztán nyugis vagyok alapból, de van egy-két okostóbiás itt, aki rendesen fel tud hergelni. Pl. a könyvelő nagymester. :D
Sztem ráadásul lazán keveri a Kaution-t a Provision-nal. De semmi gond, legalább háromszor már átutazott Bécsen, mert azt is tudja, hogy az ottani belvárosi, Dunára néző (sic!) lakás kurva drága.... :))))

Buchhalter 2017.12.16. 10:01:00

@Herr Géza: kicsit messzire mész és nagyon ráérsz.Valami gond van otthon papa,hogy már lassan kisregényeket írsz? Szörnyen kicsavarod a szavaimat és már olyanokat is hozzáképzelsz amire egyáltalán nem gondoltam.A sógorom nem hazudott,elolvasta amit nekem írtál.Üzeni,hogy okoskodjál máshol. Ő már csak ilyen.Na írhatsz még ,de már nem fogok rá reagálni.

Buchhalter 2017.12.16. 10:02:12

@Herr Géza: ja és nem vagyok könyvelő mester.Szerintem idd le magad részegre ,mert kurva szar lehet az életed.

Arthamyr 2017.12.16. 10:14:11

@geegee: Az egyik nem is igazán szolgáltatói, a népnyúzást meg vitatom, ez csak egy gyönge biztosíték, hogy a szerződést betartják. Másrészt te még ilyen feltételekkel sem voltál hajlandó kiadni az ingatlanod, képzeld mennyi kiadó ingatlan lenne, és mennyiért, ha tilos lenne kauciót szedni. Ez az akut lakáshiánytól sújtott városokban lenne igazán finom.
Megoldás lehetne, hogy a lakáskiadáson van valami extra adó (a sima jövedelemadó felett), amiből az állam fenntart egy biztosítást (vagy kiszervezi ezt magánbiztosítókhoz), és ebből fedezik, ha a bérlő mondjuk nem fizet vagy kárt okoz, mint pl. autóknák a kötelező biztosítás. Korántsem vagyok benne biztos, hogy ez hatékony lenne (adminisztrációs szopás; az extra költség még jobban felhajtaná az így is az ember pénztárcájából legnagyobbat kivevő ingatlanbérlést), másrészt én nem hiszek a piac működésébe való ilyesfajta szocialista beavatkozásokban.

Arthamyr 2017.12.16. 10:25:22

@geegee: Nem tudom, hogy nem találsz mobilszolgáltatót Magyarországon, kb. mindegyiknek van hűségidő nélküli szolgáltatása. Írországban is. Nagyon furcsának találnám, ha Svédországban nem lenne, persze ettől még lehet, hogy tényleg nincsen, csak furcsa, az tudtommal egy nagyon fejlett ország.
Az internetszolgáltató már más tészta, bár azzal nem érintkeztem Magyarországon egy ideje, meg engem amúgy sem zavar a hűségidő, mobillal is több mint 15 éve vagyok ugyanannál a szolgáltatónál, hűségidőtől függetlenül (ugye az már jó ideje nincs), mert nem kívánok ilyesmivel foglalkozni, hogy spóroljak valami jelentéktelen aprópénzt, kb. ugyanazok a feltételei mindnek, mivel versenyeznek egymással. Én kifejezetten örülök, hogy adott ideig változatlan feltételekkel szolgáltatnak, és egy ideig ezzel sem kell foglalkoznom, sőt, az internetszolgáltatókkal rendszeres tapasztalat, hogy néha növelik a sávszélességet, míg az árat nem, már a hűségidő lejárta után is.

Pernilla 2017.12.16. 11:31:16

@geegee: igen, Ausztria. Jááj, még jó, hogy a benzinkúton meg útközben a Lidliben tudsz kártyával fizetni, azért ennyire nem rossz a helyzet :D
De az teljesen alap, hogy egy csomó ilyen hagyományosabb vendéglátóipari egységben, főleg kávézókban, de vannak éttermek is, csak kp-t fogadnak el. És sorra kizavarják az ügyfeleket a bankautomatához. A pékségekben nem lehet tudtommal egyikben se kártyával fizetni, és itt most a csilivili látványpékségekre gondolj. Ez szerintem kész röhej.
A készpénzimádatban másrészt arra gondoltam, hogy indokolatlanul sok embert látok a boltban kápéval fizetni. Ez persze nem az én gondom, de a pénztárosok sokszor furán néznek, ha 10 euró alatti tételt kártyával akarsz fizetni. Bár ebben érzek javulást az utóbbi időben.

Herr Géza 2017.12.16. 11:41:59

@Buchhalter: No comment! Mi a f@sz bajod van már megint?
Mit csavartam én ki, meg mit képzeltem bele a mondandódba? Nézd meg még egyszer, hogy mit írtál és cáfolj, ha tudsz. De ne a sógorod által üzenve, hanem tényekkel. Pl. az ő meg a kollegái bérleti szerződéseivel.... Meg keressél nekem akár a FB-on is pár bérleti ajánlatot, ahol elég 2 havi kaució. Na?

Golf2 2017.12.16. 12:07:47

Így járnak akik csak okoskodni járnak ide...

adg 2017.12.16. 12:25:33

@Herr Géza: na most jol megkaptad, ami jar. Tanulhatsz belole, hogy hogyan kell intellektualis vitat folytatni a vitapartner maximalis tisztelete mellett, valos ervekkel, tiszta gondolatfutamokkal, baratsagos stilusban.

@Golf2: ja, ugy kell neki.

Herr Géza 2017.12.16. 16:29:35

@adg: :D Hogy egy klasszikust idézzek: eszemfaszommegáll...

Bredpitt Monika 2017.12.16. 19:25:17

@LepesMez: nem dobom ki, mert jó, de biztos vannak benne túlzások, van például adat (most nem keresem vissza ) arra vonatkozóan, hogy a japánok mennyi elkövetőt fognak el és dugnak börtönbe az amerikaiakkal szemben, akik a japánokhoz képest nagyon gyér munkát végeznek,

nade, hogy egy kicsit emlékeztesselek a túlzásokra....
a múltkor te is egy kicsit túloztál, amikor azt mondtad ránk, hozzászólókra, meg kivándorlókra, hogy a legtöbbünk nem bejelentett állást vállalt Magyarországon.......erre linkeltem neked a cikket....

amúgy pont este jutott eszembe, hogy eltűntél

zZZz 2017.12.16. 22:18:32

@KoNor_engineer: Alatamasztva! Soha annyi csoringer embert nem lattam mint nemetorszagban. Televan a penztarcajuk de valojaban igazi szegeny fillerbaszo emberek.

FutureFry 2017.12.17. 05:57:07

@Bredpitt Monika: @Zsuzsi65:

Jövőre indul a Norwegian Airlines olcsó szolgáltatása. Pl. van olyan időpont ahol LAX-BUD útvonalon a retúr jegy $499 (ráadásul egész emberi indulási-érkezési időpontok és jó csatlakozás: csak egy átszállás, Oslóban vagy Stockholmban).

FutureFry 2017.12.17. 06:10:48

@FutureFry: Azt elfelejtettem hozzátenni, hogy ez olyan fapados ár (tehát mindenféle plusz felár rájöhet, pl. feladott csomag nem ingyenes).

Taxomükke (UK) 2017.12.17. 10:55:54

@FutureFry: A Norwegian nalunk igencsak kiesett a pixisbol.
Kelletlenek, nem segitokeszek, pofakat vagnak az alkalmazottak, raadasul ha hozzaadjuk az arhoz a csomagfeladas meg a kaja-pia arat, akkor szinte ugyanannyiba kerulnek a jegyeik, mint egy masik legitarsasagnal. Az enni-innivalo eseteben raadasul megvan, hogy ennyi az adag, minden mas fizetos.
Nem vagyok telhetetlen, es nem iszom alkoholt, de a szarragas meg annak az elfogadasa nem az erossegem.
Londonbol Orlandoba fejenkent es iranyonkent 25 font volt az ellatmany, plusz a feladott borond dija... Legkozelebb inkabb Virgin Atlantic-kal mentunk, klasszisokkal jobb, raadasul kenyelmesebbek voltak az ulesek is. Januar vegen megyunk megint, ujra a Virginre vettunk jegyet.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.17. 18:07:05

@adg: Hát az egy sz@r, állandóan a feltöltögetéssel kell küszködni, semmilyen egyéb szolgáltatásra nem jó (pl hirdetésfeladás, néha szokott kelleni), ebből már kinőttünk, köszi. :-)
A paypassos az nálam is eléggé averziós, pont azért, amiért neked is.Nem csak a kártyát lehet a terminálhoz érinteni, hanem fordítva is.A legkisebb gyanúnál azonnal kiherélem a paypassos részét.
Mobilos fizetés itt felénk még gyerekcipős, másfelé Európában nem tudom...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.17. 18:12:10

@Arthamyr: Azt egy pillanatig nem mondtam, hogy nem találok, csak rühellem őket.Ennyi.Ha váltani kell, akkor mindegyik nagyon kreatív, hogy mindenféle díjakat még utólag lehúzzon az emberről, ezt utálom bennük, mint a trágyát.Van a svédeknél, végre talán megtaláltuk őket, addig biztos jók lesznek, ameddig valami más gyökérség miatt megint váltani nem kell.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.17. 18:14:47

@Arthamyr: Amíg normális egy cég, addig nekem sem szokott bajom lenni velük.Akkor jön a váltás ideje, ha kitalálnak valami exhas fasságot, ami egy szintnél jobban felb@xxa az agyvizemet, na akkor van a szolgáltatócsere. :-)
Ha nem lennének ilyen ötletek időnként, én is maradnék a beváltnál akár 30 évig is...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.17. 18:20:14

@Pernilla: Hehh, ez tényleg vicces.
Itt felénk amin megdöbbentem legutóbb, hogy egy tóparton csináltak ilyen ziplájnos, mászókás tereppályát, és az erdő közepén lehetett bankártyával fizetni...Na mondom, ez igen.És egy fhanszia cég volt az üzemeltető.Ilyen kis akkus terminállal volt megoldva és valszeg mobilneten csatlakozott a rendszerhez.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.17. 18:22:25

@FutureFry: Már idénre is mondták, talán áprilistól.Valami volt is a honlapjukon, de éppen nem kellett Usákiába repülnöm.Ezexerint még nem üzemel?

adg 2017.12.17. 22:09:22

@geegee: haha, hat amikor nekem utoljara volt kartyas telefonom, meg volt olyan kartya, ami egy evig ervenyes volt es automatikusan feltoltodott, ha ugy volt beallitva.

A paypassos kartyat eleg kicsi esellyel olvassak le, ha nalad van. Mar egy penztartca eleg vastag, hogy blokkolja. Nekem az elvesztese a felelmem inkabb, mert 100 dollarig igye pin nelkul lehet vele fizetni, neten meg akarmilyen kartyaval akarmennyit lehet, ha a banknak nincs valami trukkje erre.

Na mindegy, ezert jo a hitelkartya, ha gubanc van, akkor a bank penze ugrik, nem az enyem. Bar meg sose probaltam, de elvileg igy van.

FutureFry 2017.12.18. 00:41:08

@geegee: Igazad van, talán már idén indult, jövőre csak pár új útvonallal bővül (én csak a 2018-as árakat néztem).

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.12.18. 10:28:23

haha, hat amikor nekem utoljara volt kartyas telefonom, meg volt olyan kartya, ami egy evig ervenyes volt es automatikusan feltoltodott, ha ugy volt beallitva.

**** jaaa, hát az kábulat, én ilyet még hírből se hallottam...

A paypassos [...]Nekem az elvesztese a felelmem inkabb, mert 100 dollarig igye pin nelkul lehet vele fizetni, neten meg akarmilyen kartyaval akarmennyit lehet, ha a banknak nincs valami trukkje erre.

**** Igen, igen, részemről is.Szerencsére van, ahol van ilyen plusz tokenes védelem, hogy egy vásásrlás nem csak annyi, hogy megadom a három infót, hanem jön a böngészőben egy ilyen kisalklamazás, még plusz pinkót kér, többször is, meg egyéb iterakciót.A mi számlánkhoz is tartozik ilyen, nem tudok eléggé örülni neki...

Na mindegy, ezert jo a hitelkartya, ha gubanc van, akkor a bank penze ugrik, nem az enyem. Bar meg sose probaltam, de elvileg igy van.

*** Én se próbáltam, de valahogy kétségeim vannak, hogy a bank nem kapásból rám terhelné a káreset összegét...Hisz nálam van a kártya, ha terhelés jön, nyilván én csináltam, én vagyok a felelős és ha óbégatok, akkor csak meg akarom úszni a kifizetést.
Ha meg mégsem így van, az nálam a csoda kategória... :D

Bredpitt Monika 2017.12.18. 15:57:36

@FutureFry: köszi az infot, a Norwegian ről, majd észben tartjuk, jól hangzik, de minket csak a Newark, New York repterek érdekelnek, illetve még Philadelphia is jó, na meg ATlantic City,

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása