oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. november 13. 06:30,  New York turistamágnesei 134 komment

2017. november 13. 06:30 Határátkelő

New York turistamágnesei

Mostanában rengeteget járunk (legalábbis virtuálisan New Yorkban), persze az a veszély nem fenyeget, hogy unalmas lenne a világ egyik legizgalmasabb, rengeteg érdekességet kínáló városa. Mai kalauzunk ismét Susan, aki két részben írta meg New York-i kalandjaikat (az elsőt itt olvashatja, aki elkövette azt a hibát, hogy kihagyta). Ma több közismert látványosságot, és pár kevéssé látogatott helyet is megnézünk – szokás szerint rengeteg fotóval.

„Tíz ok, amiért szeretek itt élni” – miért szereted azt a várost / országot, ahol élsz? Szedj össze 10 okot, és írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

cim_122.jpg

Turistamágnesek és kevésbé ismert helyek 

A “turistamágnes” általam kreált definíciója: olyan látványosság, amely minden turista számára a “must see” (látni kell) kategóriába tartozik. New Yorkban is jópár megtalálható belőlük, és bár a családunk szeret felfedezni kevésbé ismert – és így talán nem annyira zsúfolt – helyeket bárhová is megyünk, néhány nevezetességet nem akartunk kihagyni. 

Így kézenfekvő megoldásnak egy hop on/hop off turistabusz kínálkozott, amivel Manhattan egy részét jártuk be. A belváros jól ismert épületei és helyszínei, mint az Empire State Building, Rockefeller Center, Washington Square Park, Flat Iron Building, Time Square és Fifth Avenue természetesen csak amolyan kóstolóként szolgáltak egy olyan menühöz, amit együltében az ember nem is tud végigenni. :)

times_square.jpg

wahington_square_park.jpgWashington Square Park híres diadalíve

A gourman étkezés elvét követve pár “ínyenc” falatot választottunk a kínálatból, és gyalogszerrel, közelebbről fedeztük fel őket. Audrey Hepburn rajongójaként hova máshova vezetett volna első utunk, mint Tiffany híres ékszerüzletébe az 57. utca es 5th Avenue sarkán. 

Persze a mindig zsúfolt 5th Avenue-n sétálva képtelenség az üzlet külsejéről képet csinálni anélkül, hogy taxik, buszok vagy járókelők ne takarnák ki az épület nagy részét, így be kell érnetek a Wikipedia képével, vagy a Reggeli Tiffany-nál híres nyitójelenetével.

Belépve az üzletbe, első pillanatban az ember nem tudja eldönteni, vajon egy minimúzeumba vagy egy luxus ékszerüzletbe csöppent. A falakon Audrey Hepburn-relikviák a filmből, több helyen pedig golyóálló üveg mögött kiállított fantasztikus gyémántok, többek között a híres Tiffany-gyémánt. 

A Dél-Afrikából származó, és az üzlet alapítója által megvásárolt 287.42 (!) karátos nyers gyémántot később 128 karátra csiszolták (1 karát = 0.2 gr). 2012-ben a képen látható nyakékbe foglalták, majd az ékszer körbejárta a világot a cég 175. születésnapja alkalmából. 

Az üzlet elegáns miliője, a nagyon disztingvált, és udvarias bolti eladók az egyszerű, hátizsákos turistában azt a benyomást kelthetik, hogy biztosan kinézik őt az üzletből. Ellenkezőleg! Talán népszerűségének és hírnevének köszönhetően az üzlet dolgozói készséggel állnak a turisták rendelkezésére, és rögtönzött idegenvezetést tartanak, vagy akár szakszerű tanácsot adnak bárkinek. 

Így nekünk is volt szerencsénk többet megtudni a gyémántfajtákról, és -csiszolásról. Sőt, férjem kíváncsiságának köszönhetően a saját gyűrűmet is “bevizsgáltattuk”. Ennek egyik oka az volt, hogy az ékszerész, akinél annak idején a gyűrűt csináltatta a férjem, Tiffanynál tanulta ki a mesterséget. 

A nagyon kedves és udvarias asszisztens először egy speciális ékszertisztító folyadékba mártotta, majd egy apró kefével megtisztogatta a köveket a gyűrűben. Ezután szemére tette az ékszerész nagyítót, és szakszerűen megvizsgálta a gyémántot. 

Ahogy magyarázta, a csiszolt lapok száma mellett a kő “tisztasága” a másik meghatározó elem, amelyet vizsgálnak. A 3 kő és az ékszerész munka is jeles osztályzatot kapott, így a férjem is megnyugodott, hogy anno jó üzletet csinált, és a gyűrű ár-érték aránya megfelel az elvárásoknak. :) 

Nemcsak én részesültem ilyen kivételes élményben, hanem a 15 éves lányom is! Na persze neki még nincs az ujján gyémántgyűrű, de felpróbálhatott egy “alig” $240.000 értékű karkötőt. Kérdeztük is tőle, milyen érzés, amikor a csuklóján egy olyan ékszer van, amiért mondjuk Texas bizonyos részein egy 5 szobás házat vehetne… :)

A 5th Avenue-n sétálva egy másik – építészeti – ékszerdobozt is megcsodálhattunk. A felhőkarcolók árnyékában meghúzódó gyönyörű neogótikus Saint Patrick székesegyházat egy korábban emelt katolikus templom alapjain kezdték építeni 1858-ban, de csak 1879-ben nyitották meg.

saint_patrick_katedralis.jpg

Manhattan és Broadway utcáin barangolva még pár ismert és kevésbé ismert épületet kaptunk lencsevégre, többek között a gazdagon díszített Alwyn Court Apartman házat, és a Flat Iron jellegzetes, vasalóra (innen a név) emlékeztető, és minden fotós számára hálás témául szolgáló formáját.

alwyn_court.jpgAz Alwyn Court

flatiron.jpgA Flat Iron 

Fentebb már említettem Brooklyn Bridge-t, ami szintén hálás fotótéma. Kaliforniai lakosként olyan szerencsések vagyunk, hogy volt alkalmunk többször átsétálni a San Francisco-i Golden Gate-n, így érthető módon a gyalogos átkelés a Brooklyn Hídon is a bakancslistánkon volt. 

Utolsó New York-i napunk, és vagy 8-10 km gyaloglás után még ezt a 1.5 km-t bevállaltuk � A látvány kárpótolt a sajgó lábainkért! 

a_brooklyn_bridge_es_manhattan_a_brooklyn_bridge_parkbol_nezve.jpgA Brooklyn Bridge és Manhattan a Brooklyn Bridge Parkból nézve

esti_fenyek_a_hidon.jpgEsti fények a hídon

Az East River-en átívelő kétszintes híd 1883-ban nyílt meg hivatalosan a forgalomnak, és abban az időben az egyedüli átjáró volt Manhattan és Brooklyn között. Az ikonikus híd 2 x 3 gépkocsi sávján, és a felette húzódó, gyalogosok és biciklisták számára kialakított átjárón naponta több ezren kelnek át. 

Az esti fényárban úszó Manhattant, és az alattunk dübörgő gépkocsiforgalmat látva – ugye említettem, New York mennyi filmnek adott otthont? :)  – ismét csak egy moziélményem ugrott be, amikor Meg Ryan (Kate) halált megvető bátorsággal sétál az alatta robogó autók felett, hogy a Brooklyn hídról leugorva egy időkapun keresztül visszajusson szerelméhez, Hugh Jackman-hez (Leopold) a XIX. századba.

A Szabadság-szobor

Mi az időutazást egy valamivel kevésbé kockázatos módon próbáltuk ki: ellátogattunk a New York szimbólumaként ismert Szabadság-szoborhoz, amelyet sokan csak Lady Liberty-ként emlegetnek. 

Ami Los Angelesnek a Hollywood felirat, az New Yorknak a Szabadság-szobor. Nincs olyan turista, aki anélkül búcsúzna el a várostól, hogy ne csinálna jópár képet a “hölgyről”, és nincs olyan szuvenír árus, akinél ne találnánk Szabadság szobrot ábrázoló bögrét, naptárat, képeslapot, baseballsapkát, tollat, matricát, hűtőmágnest, és még ki tudja, mit. 

A mi első “találkozásunk” Lady Liberty-vel a Staten Island és Manhattan között közlekedő komphajó fedélzetén történt. A komp (ferry) szó hallatán először úgy gondoltam rá, mint a mi hagyományos, dunai vagy balatoni kompjainkra, ehhez képest ez a hajó egy 90 m hosszú és 20 m széles, több mint 4.000 utast befogadó, 2.800 tonnás monstrum! 

A Lower Manhattan és Staten Island között a nap 24 órájában 15-30 percenként közlekedő ingyenes (!) hajó sokaknak a mindennapi munkába járás része. A fentiekből következően az utasok között turisták és helyiek vegyesen találhatók: az előbbiek lelkesen fotózzák a Szabadság-szobrot és Lower Manhattan felhőkarcolóit, míg az utóbbiak fel sem pillantanak a telefonjukról, vagy éppen szunyókálnak a kb. 20-25 perces út alatt. 

A budapesti 2-es villamos utazóközönsége jutott eszembe, hiszen a gyönyörű panoráma a Várral, a hidakkal, a Parlamenttel a Budapestre látogató turisták számára is ámulatba ejtő, míg a helyiek számára megszokott, mindennapos látvány. 

Na, de térjünk vissza a Szabadság-szoborhoz! Szerettük volna közelebbről is megcsodálni, így befizettünk egy Statue of Liberty túrára, amelynek keretében a turista nemcsak a szobrot, hanem a híres Ellis Island-et is meglátogathatja. 

Annak idején ezen a kis szigeten léptek először amerikai földre a bevándorlók, és ma egy múzeumban ismerkedhetünk meg az emigráció történetével, sőt – előzetes bejelentés után – akár a saját felmenőink után is kutathatunk az információs adatbázisban (már akinek volt felmenője, aki az Államokba emigrált).

ellis_island_bevandorlasi_muzeum.jpg

A legérdekesebb a bevándorlási múzeumban az volt, amikor a korabeli fényképek között sétálva, és az emigránsokkal készült hangfelvételeket hallgatva, egyszer csak magyar hang ütötte meg a fülünket: egy idős magyar ember emlékezett vissza első élményeikre az Államokban. 

A Szabadság-szoborhoz szervezett túrákról tudni kell, hogy több fajta létezik: van, amelyik keretében felmehetünk egészen a koronához (ezekre a túrákra hónapokkal előre elfogynak a jegyek), van, amelyik mindössze a talapzatban levő múzeumba szóló belépőt tartalmaz (nekünk erre sikerült jegyet venni), és van, amelyik csak a 2 kis sziget meglátogatását teszi lehetővé. 

A Manhattan kikötőjéből vagy New Jersey felől induló kishajókra szigorú biztonsági ellenőrzés után lehet csak felszállni, majd egy rövid hajókázás után az első kikötő Liberty Island a rajta magasodó ikonikus Szabadság-szoborral. 

Magának a parányi szigetnek is érdekes története van, ahogy ezt megtudtuk. A XVIII. században karantén szigetként funkcionált (himlő, kolera, tifusz stb.), majd 1800-tól Ellis és Governor Island mellett Liberty Island-en (vagy ahogy régen hívták, Bedloe’s Island) is felépült egy védelmi célokat szolgáló erőd. 

A Szabadság-szobor talapzata később a már használaton kívüli erőd alapjának egy részére épült. Sok érdekes, és kevésbé ismert részletet is megtudtunk az idegenvezetőtől a “hölgy” születésének körülményeiről. 

Az közismert, hogy az Eiffel által épített szobor a francia nép ajándéka volt Amerikának. Az viszont kevésbé ismert, hogy az ötlet szülőatyját, Bartholdi francia szobrászt egy Laboulaye nevű honfitársának politikai nézetei inspirálták. Az utóbbi ugyanis az amerikai polgárháborús észak, és abolicionizmus, ill. az amerikai szabadság és demokrácia lelkes támogatója volt. 

A női alak évszázadok óta a szabadság jelképe, gondoljunk akár az ókori római szobrokra, vagy Delacroix híres festményére, amelyen egy kissé ledéren öltözött, de lelkes amazon vezeti szabadságra a népet Párizsban, kezében egy zászlóval. 

Bartholdi így kézenfekvőnek tartotta, hogy a szobor egy női alak lesz, de elvetette a harcias amazon koncepciót. Helyette inkább az egyik kezében egy - a jogot és törvényt szimbolizáló, és az amerikai függetlenség dátumát tartalmazó - könyvet, míg másikban egy fáklyát tartó alak lett a végleges szobor. 

A szobor finanszírozásának és építésének részletei nemcsak a mérnök férjemnek, de még nekünk, laikusoknak is érdekesek voltak. A talapzat aljától a fáklya csúcsáig közel 100 m (91 m) magas szobor ill. a talapzat kivitelezése nem kevés pénzbe, és mérnöki munkába került. 

Mindkét országban adományokat gyűjtöttek, Amerikában még a magyar születesű, és később a róla elnevezett újságírói díjról elhíresült Pulitzer is ringbe szállt ezügyben, amikor kritikus hangvételű cikkében bírálta mind a felső tízezer, mind a középosztály képviselőit, akik egymásra mutogattak, arra várva, ki járjon elől az adományozásban. 

Ki gondolta volna, hogy a hatalmas szobor nem tömör réz, hanem a több száz darabból összerakott külső héj mindössze olyan vastag, mint 2 db 1 centes összeillesztve (aki szereti a statisztikákat, itt olvashat nagyon érdekes adatokat a szobor méreteiről, pl. hogy az orra 1.37 m hosszú. :)

Eiffel a párizsi toronynál is alkalmazott technika alapján, 4 hatalmas sarokvas oszlopra épített egy hálós szerkezetű keretet, majd erre erősítették a kisebb-nagyobb rézlemezeket. Arra is kellett gondolni, hogyan akadályozzák meg a tengeri sós levegő okozta korróziót, így sellakkal vonták be az egymással közvetlenül érintkező vas és réz elemeket (a külső réz héj oxidációja nyomán kialakult jellegzetes zöld patina viszont a szobor védjegye lett). 

A 350 darabból álló szobrot aztán összeszerelték Párizsban, hogy megbizonyosodjanak róla, minden a tervek szerint funkcionál, és a szobor elég massziv. Ezt követően darabjaira szedték, gondosan becsomagoltak minden egyes darabot, és hajóra rakva szállították New York-ba, ahol az ünnepélyes szoboravatóra 1886 októberében került sor. 

A “hölgy” a kezdetektől roppant népszerű volt helyiek és turisták körében egyaránt. Az első pár évtizedben még a fáklya alatt kialakított kilátóból is csodálhatták a látogatok a kilátást. 1916-ban, az I. világháború idején azonban egy német szabotázs akció nyomán (amikor is egy lőporraktár robbant fel a közelben) a fáklya strukturális sérüléseket szenvedett. 

Csak 1984-ben került sor a teljes renoválásra, amikor is az eredeti fáklyát – amely most a múzeum aulájában tekinthető meg – lecserélték, és helyette egy új, 24 karátos arannyal borított fáklya került a helyére. A mai látogatónak meg kell elégednie a korona vagy a talapzat tetején levő kilátókkal, de elmondhatom, a látvány innen is legalább olyan gyönyörű. :)

New York Giants

Ne aggódjanak az ellendrukkerek, nem a focicsapatról lesz szó, hanem New York óriási felhőkarcolóiról, pontosabban egyről: az ikertornyok helyén felépült One World Trade Center-ről (vagy ahogy a helyiek rövidebben nevezik: Freedom Tower). 

New York több – magasságát tekintve – dobogós épülettel büszkélkedhet, a Freedom Tower jelenleg a nyugati félteke legmagasabbja, világviszonylatban pedig az előkelő 6. helyen áll. Az Ikertornyok tragikus megsemmisülése után különböző javaslatok születtek nemcsak az ujjáépítesre, hanem egy 9/11 emlékét méltóan őrző emlékhely kialakítására is. 

A pályázat győztes terve élő mementó a maga szimbolikus 1776 láb magasságával (1776 az amerikai függetlenség kikiáltásának éve), és épiteszetileg is kimagasló. Tanulva az Ikertornyok tragédiájából, a létező legerősebb – 14.000 psi – terhelést elbíró vastag betonalap, és számos más építészeti megoldás emeli a biztonság szintjét. 

Ez utóbbit a turisták is tapasztalhatják, ugyanis csak reptéri szintű szigorú ellenőrzés után lehet az épületbe lépni. Az ellenőrzés nem csak a turistákra terjed ki, hanem minden egyes járműre, az áruszállítóktól kezdve a turista buszokig (köztéri parkoló egyáltalán nincs az épület közelében). A torony nagy részében irodák találhatók, a tetején pedig (100-102. emelet között) egy fedett kilátó. 

Természetesen mi sem hagyhattuk ki ezt a “turista mágnest”, és kíváncsian vártuk, vajon mennyiben lesz más ez az élmény, mint Los Angelesben, a Bank of America torony 70. emeletén. 

Be kell vallanom, fantasztikus volt! Nem utolsósorban a gyönyörű tiszta időben előttünk feltáruló New York-i panorámának köszönhetően. 

A “házigazdák” megadják a módját: mielőtt a turista beszáll a gyorsliftek egyikébe, az előtérben – az amerikaiak szeretnek mindenféle statisztikát -, láthatjuk, melyik nációból hányan látogatták meg a tornyot az elmúlt napon/héten/hónapban/évben. 

Ezután egy folyosón végighaladva az építkezés történetéből kaphatunk ízelitőt, majd miután beszálltunk a liftbe, a közel 1 perc alatt, míg felérünk a 102. emeletre, a szemünk előtt változik New York virtuális látképe a középkortól napjainkig. 

Az izgalmakat fokozandó, kilépve a liftből, egy elsötétített folyosón találjuk magunkat, ahol egy ujabb rövid montázst láthatunk New York mai nyüzsgő életéről. Az egyszeri turista ekkorra már természetesen tűkön ül (áll), hogy végre elé táruljon New York 360 fokos látképe. 

És íme, a vetítővászon győzedelmes zene kíséretében felgördül, és – voila – a lábainknál a Nagy Alma, teljes pompájában! Egy igazi WOW élmény, ahogy ez a rövid video is bizonyítja

A látogatókat nem csak a Torony gigantikus mérete és a magasból élvezhető fantasztikus kilátás nyűgözi le, hanem az előtte levő 2 Reflecting Pool (emlékhely) is. 

Az Ikertornyok alapjainak helyén kialakított, és a 9/11 támadas 10. évfordulóján átadott emlékmű a 2001-ben elhunyt 2.977 áldozatnak, ill. az 1993-as, eredeti World Trade Center-nél elkövetett merénylet 6 áldozatának állít emléket. 

A medence parapetjére erősített bronztáblákon olvasható nevek – mind 1-1 élet, amely tragikus véget ért – és a washingtoni vietnami háborús emlékműhöz hasonlóan minimalista stílusú alkotás egész kisugárzása arra készteti az odalátogatót, hogy egy pár perc erejéig elcsendesedjen, lelassítson. 

A medence aljába csobogó víz hangja, a nevek fölé tűzött 1-1 szál virág megindító es megható még annak is, aki csak turista, és nincs személyes kötődése a városhoz vagy ehhez a tragikus eseményhez.

Central Park és New York “szigetei”

Ami Budapestnek a Margitsziget, az New Yorknak a Central Park. Egy zöld oázis a betonrengetegben, kikapcsolódás itt lakóknak es turistáknak egyaránt. A hatalmas park minden évszakban más arcát mutatja, nekünk 2 nap alatt sikerült egy mosolygós, vidám, és egy borongósabb, “komolyabb” oldalát megismerni. 

Első New York-i délutánunkon csak amolyan kóstolót akartunk, de a következő – és szerencsére verőfényes – napot kihasználva bebarangoltuk a parkot gyalog, biciklivel, sőt, csónakba is szálltunk! 

A park teljes egészében (341 hektár) 1873-ban nyílt meg a new yorkiaknak, és azóta is sokak kedvence, ahol fiatalok és idősek is találhatnak kedvükre való elfoglaltságot, az állatkerti látogatástól kezdve a (téli) korcsolyázásig.

A New York-i hosszú “menü” végéhez érve itt egy kis “desszert”. :) Roosevelt Island általában nem szerepel a látnivalók listájának tetején, így gondoltuk, kevésbé lepik el a turisták. Valóban, a Manhattan és Brooklyn között, az East River közepén található kis sziget kiválóan alkalmas egy kis pihenésre, ha Manhattan sok-sok élménye után ki akarunk kapcsolódni. 

Akár metróval, akár az (élvezetesebb) “libegővel” érkezünk, érdemes végigsétálni a Fő utcán. Manhattan felhőkarcolói a nyugati oldalon, vagy a Világitó torony park (Lighthouse Park) a sziget csücskében szinte kínálja magát fotózásra.

Staten Islandnek, bár Roosevelt Islandnél sokkal nagyobb, szintén sajátos “sziget-hangulata” van. A belvárosi nyüzsgés helyett inkább egy tengerparti, vagy folyóparti kis közösség atmoszféráját éreztük.

Az Airbnb szállásunk ablakából kitekintve minden reggel a belvárost a szigettel összekötő Verrazano híd karcsú sziluettjét láthattuk, és ha a környéken sétáltunk, bájos XIX. század végi házakban gyönyörködhettünk.

1_161.jpg

2_130.jpg

New York-i 4 napunk nagyon hamar elrepült, a “menüt” nem tudtuk végigenni, de amit megkóstoltunk, nagyon ízlett. A verseny állása a két város között azóta sem dőlt el. Kis családunk megállapította, hogy bár New York fantasztikus, érdekes, és rengeteg élménnyel gazdagodtunk, azért mindenhol jó, de legjobb otthon! Jó érzés volt hazajönni és ismét üdvözölni a hegyeinket, pálmafáinkat és a Csendes-óceánt!”

HÍRMONDÓ 

Németországi munkák – ne hagyd ki! 

Kezdjük a hetet Németországban (és azért lesz egy szokásos kivételünk is), ahová sok embert keresnek különböző munkakörökbe. Szóval ha szívesen dolgozol és mennél Németországba, akkor ne habozz! 

A németek nem értik a briteket 

Ez történik, ha egy parlamenti demokráciában a súlyok és ellensúlyok rendszerét felülírja a többségi elv referendumokkal megtámogatott túlsúlya. 

Bekeményített az EU, két hetet adott 

Úgy tűnik, az Európai Uniónak kezd elege lenni a brit kormány lépéseiből, úgyhogy a héten közölte, elvárja a brit kormánytól, hogy két héten belül álljon elő egy összeggel azzal összefüggésben, mennyit hajlandó fizetni az Egyesült Királyság korábbi uniós vállalásai fejében.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: New York Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4113251927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.13. 22:19:38

@P.Elliot: haha, koszi :) Legkozelebb (most het vegen) csak "atruccanunk" a keleti partra, egy eskuvore (Annapolis, MD). Kihasznaljuk az alkalmat, hogy visszamenjunk egy par helyre Washingtonban, ahova nyaron nem jutottunk el.

Hosszabb tavra meg nincsenek tervek, bar egyet mar almodozas szinten tervezgetek: 2020-ban erettsegizik a kisebbik lanyom, es ajandekkent egy Uj-Zealand-Fidji csaladi utat tervezunk (annak apropojan, hogy egy unokatestverem Uj-Zelandon lakik), es a rep.jegy gyakorlatilag ugyanannyi, mintha Mo-ra repulnenk...

London2009 2017.11.13. 23:44:31

@Virago_1000: miert faj neked az uber? A vilag legjobb dolga. Legyszi, legyszi mondd azt, hogy teged ezert a trollkodasert fizetnek. Az egyszeruen nem lehet, hogy magadtol vagy ejkora fasz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.14. 00:51:46

@London2009: "@Virago_1000: miert faj neked az uber? A vilag legjobb dolga."

na, akkor nem vagyok egyedul, hogy ezt en sem ertettem :) marmint mi a problema az Uber-rel? vegre ezen a vonalon is van verseny, es az utasok jarnak jol.

kék madár 2017.11.14. 01:34:12

@Zsuzsi65: kivetelesen valamennyire trollvirag kollegaval ertek. Az uber a felhasznaloknak jo, de a driverekkel nagyon mostohan banik, minimal bert is alig kapnak. 0 juttatast. es minel inkabb monopolhelyzetben kerultek (a taxit kiirtottak) annal rosszabb lesz a soforok helyzete.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.14. 01:37:25

@kék madár: szerintem pusztan annyirol van szo, hogy az uzleti modelljuk mas, es az Uber-soforkodes nem arra lett kitalalva, hogy vki ebbol eljen meg. Mint ahogy elmondhatjuk ezt sok mas minimum beres munkarol is...

kék madár 2017.11.14. 01:46:14

@Zsuzsi65: jo akkor foytatom a sort:
ez szerintem nem ennyire egyszeru, emberi meltosag is van a vilagon es olyan minimal ber amibol csak ehen hallni lehet, nincs a fejlett vilagnban mashol. Az uber gyakorlatilag elcsalja a biztositast, adot, zsarol onkormanyzatokat, olyan felteteket szab, amivel az utasok biztonsagat veszelyezteti (no background check, no drug test)
iszonyu sunyi a customer service-uk, elerhetetlenek, ha egy sofor ratesz egy kamu tetelt a szamlara, lehetetlen levetetni. Ha egy sofor nem jon el a megjelolt helyre felszamolhat 5 dollart azzal az indokkal. hogy az utas nem volt ott, es azt se lehet levetetni. A modell forradalmi, a megvalositas borzaszto. Es a szomoru az benne, hogy akkor is milliardos lenne a board, ha nem csalnanak orrba-szajba, egyszeruen ennyire kapzsi es sunyi banda. Az uber culture, uber values az a erofitogtatas es ahol lehet csalunk szinonimaja. Tele van vele a web.

gabors 2017.11.14. 02:50:14

@Zsuzsi65: "Uber-soforkodes nem arra lett kitalalva, hogy vki ebbol eljen meg." ezt komolyan gondlod ??? szoval akkor ubersoforkodes az csak hobby ???

mert kek_madarnak igaza van a legtobb helyen a legtobb sofos nem igazan tud megelni ebbol olyan tipikus MLM emberek beleugrottak mert UBER adott kolcsont a kocsikra (alacsony kamatra stb) ...

nekem semmi bajom az uberrel vagy a soforokkel (en soha nem fogom hasznalni oket, ezet nem veszek agy okos telot:-) de sok kollegam van akik napi rendszeresseggel hasznaljak es szeretik....)

Dikusz 2017.11.14. 05:08:13

@kék madár: @gabors: nem értek ehhez a témához, kíváncsiságból kérdezlek benneteket tőletek az uber-sofőrködésről. Gondolom az amerikai példáról írtok, nem az itthoniról.

Nyilván olvastatok az itthoni taxistüntetésről. A hótiszta lelkű, talpig becsületes sárga taxisaink elérték, hogy betiltsák az uberkedést itthon. Azt nem tudom, hogy az itthoniak minimálbérért dolgoznak-e, de ha azért, akkor miért jó nekik (és bárhol a világon) ezt csinálni?
Ilyen feltételekkel a Főtaxinál is tudnak dolgozni, legálisan, az igaz viszont, hogy a cég csak vállalkozóként foglalkoztat. Még véletlenül sem(pedig de) gondolom azt, hogy valamiért mégis megéri uberesként taxizni, pontosan a rendezetlen viszonyok miatt.

kék madár 2017.11.14. 06:58:44

@Dikusz: nem a magyar uberre gondoltam, hanem az amerikaira. A magyar specialis eset volt, ahol a taxis maffiahoz kepest meg a kiskapuzos, trukkozes uber is megvaltas volt. De ettol fuggetlenul Europaban is ugyanaz a taktikajuk, ezert is tiltjak ki oket sok varosbol. Nem lenne ekkora az ellenallas, ha az uber egy kicsit dragabb lenne, jobban megfizetnek a sofort, es a taxisoknak megerne valtani.

SzZoole 2017.11.14. 07:59:12

@Dikusz: higy nekik, igazuk van.
Mint sofőr nekem is ugyanaz a véleményem az Uberol, egy luhuzos ciganybanda :-((

Dikusz 2017.11.14. 08:04:30

@kék madár: ha drágább lenne az uber, lehet hogy a taxisoknak megérné váltani. Lehet, rosszul látom, de a taktikázásból véletlenül nem felejtődött ki az utas? Ő azt választja, ami neki megéri, az itthoni helyzetet nézve neki az "überezés" lett volna jó.
Az más kérdés -szerintem-, hogy az utas szemszögéből nézve ez sem egy életbiztosítás. Az uber-sofőr is az utast fogja lehúzni, legalábbis itthon.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.11.14. 08:06:49

Szuper írás. 2 napja jöttem haza NY-ból, turistaként. Minden nagyon szép, minden nagyon jó, DE:
1. A szabadság szobor. Nagyon pöttömke. Minden film, video, kép úgy mutatja be, mint egy hatalmas felhőkarcoló, valójában meg alig 50 méter. (a talapzat a másik 50 de az csak egy talapzat)
Mondjuk ez az én bajom, minek hittem nagyobbnak.

2. A metró. Úgy el vannak ájulva tőle a helyiek, hogy milyen modern, milyen jó, valójában pedig.... lepukkant, elavult és babakocsival/kerekesszékkel teljesen használhatatlan. Információk gyérül vannak kint, kamera a kocsikban nincs, szűk terek, funkcionális oszlopok, az ésszerű tervezés látszata sincs meg.

A többi tényleg nagyon menő, alapvetően tetszett a város:)

somlobodog 2017.11.14. 08:06:49

@kék madár: akkor majd a piac kirostalja ha így van. Ha valami ennyire szar akkor nem élhet túl. Senki nincs arra kenyszeritve hogy használja így a rossz szolgáltatás eltunik. Ha mégsem akkor pedig az első érték aránya megfelelő. Ez olyan mint a fapadost szidni. Sok embernek ez fér bele (mármint a fapados), hamár a méltóság felmerult. Illetve nem kötelező uber soforkodni sem, hiszen ez nem a legnyomorultabb rétegek egyetlen lehetősége mint pl az arokasas vagy takarítás. Merthogy kell autó hozzá még jogsi. Ettől függetlenül nekem sem szívem csücske, manhattanben sose használom, a rendes taxit jobban szeretem. Nagy néha azon kívül igen kb evi1-2. A szabályozást kell rájuk is kiterjeszteni és ennyi. Nincs indok arra hogy egy ilyen primitív szolgáltatás mint a taxi korlátozott belepesu szolgáltatás legyen sztem. De igazából mindegy 10-15ev és remélem onvezeto taxi lesz és akkor vége ennek az évszázados paranak ami sok országban van a taxisokkal

Leslie04 2017.11.14. 08:06:49

A Szabadsag szobros tura nagyon erdekes tud lenni. Pl. a szobor talapzatanak a belsejeben van egy szuk felvono, de evek ota nem hasznaljak (ezt regen a turistak szallitasara hasznaltak), helyette lehet lepcsot maszni, mert egyszer valamikor a 2000-es evekben tuz utott ki a liftben, es azota a New York-i tuzoltosag ugy dontott, hogy nem szabad hasznalni. A talapzatbol a koronaba 380 darab kb 50 centi szeles, rendkivul meredek lepcsofok vezet csigalepcson, es ha valaki 180 centinel magasabb, az nem is nagyon tud felmenni, ugyanis beveri a fejet a felette tekergo lepcsofokokba. Ugyhogy ki is van irva lent a bejaratnal, hogy aki 180 centinel magasabb meg se probaljon felvenni, mert vegig meg kellene hajolnia. A koronaba, ha valaki ezek utan felmaszik, kb akkora ablakokon nezhet lefele, mintha egy repulobol nezne ki. (es most nem a Boeing uj Dreamliner-enek az ablakainak a meretet kell ez alatt erteni). Tovabbi erdekesseg volt szamomra, hogy Ellis Island-hez a muzeumba mindig az obol jobb oldalara allnak a turistakat hozo hajokkal. Ennek azonban elegge erdekes, drasztikus oka van: bal oldalon a viz alatt egy regi idokbol szarmazo gozos pihen az obol feneken, es ezt a gozost a mai napig nem emeltek ki anyagi es kegyeleti megfontolasok miatt. Tovabbi erdekesseg Governor's Island, Ellis Island-el es Lady Liberty-vel szemben, ami regebben a parti orseg (US Coast Guard) altal hasznalt civilek szamara lezart terulet volt, ugyanakkor az eredeti funkcioja megszunt, es utana meg nagyon sokaig alltak azok az epuletek (lako, kiszolgalo es egyeb epuletek), melyek a parti orseg tagjainak lakhatasat, bevasarlasi lehetosegeit, szolgaltak, illetve iroda funkciokat is ellattak, Par evvel ezelott azonban ezeket az epuleteket ledozeroltak, es a helyere hatalmas parkot epitettek, ahol azota nyaranta oriasi szabadteri fesztivalokat tartanak. Governor's island szinten a New York-i obolben talalhato, Manhattan csucskevel szemben, es onallo kompjarata van. A kompok a Staten Island-i komp Whitehall Terminal-ja melletti kisebb az FDR felol sotetzold szinu kompterminalrol indulnak. Ezek a kompok sokkal kisebbek, mint a Staten Island-i tarsaik, es inkabb hasonlitanak a balatoni kompokra felepitesukben, a fedelzet szempontjabol, ugyanakkor az hasonlosag a Staten Island-i komppal, hogy a Governor's Island-i kompnak is mindket vegen van kapitanyi hidja es vezetoallasa, igy a hajonak soha nem kell tolatnia, hiszen aki a hajo kormanyanal van, az csak atsetal egyik hidrol a masikra amikor iranyt kell valtani. :)

LúzerMan 2017.11.14. 08:06:49

Ezek a képek itt New York City-ben készültek. New York az államot jelenti, bár mostanában a nyelvi pongyolaság miatt a közbeszédben ezek a földrajzi fogalmak összekeverednek.
A képek jók, NYC pedig látogatandó, blogger jól tette, hogy elment ide.

Burgermeister 2017.11.14. 08:06:49

Chrysler building? Grand Central? ESB? Muzeumok? WS?

Afterburner 2017.11.14. 08:06:49

Hú, a Flat Iron nem véletlenül a John Wick-filmek Continental hotelje? Vagy az agy másik hasonló?

Shaktee 2017.11.14. 08:06:50

@kék madár: 10év s nem ebből lelki problémád, ahogy a sofőrök is eltűnnek

Sand Lover 2017.11.14. 10:35:53

@Eltévelyedés: Igaz. A metró elég lepukkant. Viszont jó hosszú. Az ember kimegy Manhattan-ből Coney Islandre (tök más világ) és hopp, metróztál 1 órát. Mondjuk először és utoljára NYC-ben láttam a metróban patkányt.

Nekem anno nagy élmény volt a Wall Street (főleg az Amerikai Pénzügyi Múzeum), A Grand Central Pályaudvar (megvan az a jelenet, amikor a Halászkirály Legendája c. filmben spontán keringőzni kezd a tömeg?) A Strawberry Fields a Central Parkban. Brooklyn. A Dakota-ház (Rosemary Gyermeke!) A Közkönyvtár. A Barnes and Noble könyvesbolt. Stb. Rengeteg látnivaló, kultúra és maga a miliő, ami elvarázsolja az embert. Pl Little Odessa Coney Island-en elég meglepő.  

Virago_1000 2017.11.14. 10:35:57

@gabors: az ubernek ahol megjelent, minimum enyhen szolva is ketseges ugyletei, csalasra alapozott uzleti modellje miatt kerult a kereszttuzbe.

Virago_1000 2017.11.14. 11:00:07

@Zsuzsi65: az uber angliaban ma mar dragabb mint a helyi taxi. Los angelesben is csak azert olcsobb mert megkerulik a helyi torvenyeket ugy mint:
Barki lehet sofor. szerinted ez mennyire fair a taxisokkal szemben akik mindenfele kovetelmenyeknek megfelelnek valamint sokkal tobb biztositast fizetnek.

Ha a taxis szakszervezet nem all ki az erdekeiert akkor megerdemli a sorsat.

Virago_1000 2017.11.14. 11:00:11

@London2009: @Zsuzsi65: "es az utasok jarnak jol."
-ez nem.igaz, meg ma leirom miert

Virago_1000 2017.11.14. 12:05:35

@Benikuty: az aibnbrol sok fogalmam tenyleg nincs de hallottam a lehuzasrol amit muvelnek es ahogy adot csalnak taxheavenekbe menekitve a jovedelmet.

Dikusz 2017.11.14. 12:59:18

@Zoole Reloaded: elhiszem nektek, nem is kételkedem benne. De ha jól tévedek, akkor a sofőrök oldaláról lehúzósak, ugye?

Ha nekünk utasoknak olcsóbb az uber, akkor persze hogy azt választjuk. Csak amikor nincs más megoldás akkor taxizom, ezért nem vagyok képben melyikkel járok jobban. Egy utasnak nyilván az a jó, ahol kevesebbet kell fizetni. Ha az uber az, akkor ő a taxisokat gondolja lehúzósnak.

London2009 2017.11.14. 13:20:24

@Zsuzsi65: @Dikusz: @Virago_1000: @Zoole Reloaded: @kék madár: leirom az en velemenyemet az uberrol. Ha nem erdekel titeket, nyugodtan csak lapozzatok. Virag Doktor, lehet, hogy feletek igy van, de Londonban nem olcsobb a helyi taxitarsasag, mint az uber. Hasznalok helyi taxitarsasagot, hagyomanyos black cabet es ubert is. Jellemzoen a helyi taxitarsasagokkal szoktam kimenni a repterre, arra jo araik vannak. Black cabet akkor hasznalok leginkabb, ha a ceg fizeti, vagy ha nincs mas. Annyira pofatlanul dragabbak, mint barmilyen masik taxi, hogy meg is erdemlik a vesztuket. 10 autobol altalaban a feleben "epp elromlott" a bankkartyleolvaso es csak keszpenzt fogadnak el. Csak osszehasonlitas keppen, North Greenwichrol tolem hazaig a black cabbel 25 font az ut, uberrel 8. Vajon melyiket fogom hasznalni?
Az ubernek a legnagyobb elonye az app. Latom, hogy ki jon ertem, milyen autoval, honnan es hova visz. Mindennek nyoma van es nagyon ugyfelbarat az egesz rendszer. Ezzel szemben az osszes masfele taxitarsasaggal ugy erzem, hogy nekem tesznek szivesseget. Ezt az uber problemat annyival meg lehetett volna oldani, ha a tobbi taxis tarsasag is osszerak maganak egy legalabb olyan szinvonalu appet es egyszeruen lepest tartanak a korral. Nem huzzak a szajukat a bankkartyas fizetesre, online rendelesre stb. stb. Persze ebben van eloremozdulas, de meg nem eleg.
Az uber autoi itt Londonban kivaloak. Mind hybrid es uj, tiszta, lizingelt autok. A soforok pedig nyilvan nem veletlenul csinaljak ezt a munkat meg ha rosszul is vannak megfizetve. Altalaban 2 szot sem beszelnek angolul, megis mi mast dolgoznanak? Vagy semmit, vagy pedig egy futott autoban, szabad beosztasban valo furikazastol sokkal rosszabbat.
Egesz Londont megvaltoztatta az uber. Konnyebb lett hazajutni barhonnan, vagy legalabbis az ejszakai metrot elcsipni. Sokkal szivesebben indulok el az ejszakaba mert tudom, hogy egy uberrel valahogy biztos, hogy hazajutok. Nekem ez sokat szamit, remelem, hogy maradnak. Ha lehet oket jobban szabalyozni, akkor tegyek meg az illetekesek. Kicsit dragulhat is, ha ez lenne a kompromisszum, de maradjon! Szuper jo dolog.

Dikusz 2017.11.14. 14:02:24

@London2009: miért ne érdekelne a véleményed?
Nem vagyok érintett az itthoni taxis témában, csak akkor utazom velük, ha nagyon szükséges. A taxistüntetésről is csak a hírekből értesültem.
Utasként csak annyi érdekel, hogy melyik kerül kevesebbe nekem, itthon is az uber volt olcsóbb. A taxisoknak is pont ez volt a probléma, hogy rontják az üzletet a kedvezőbb áraikkal.

Szerintem a többiek is azt mondják, hogy uber a sofőröket húzza le, nem az utasokat.

Shaktee 2017.11.14. 14:18:47

@London2009: szuper a tub a reptérre, honnan uberelsz oda, mucsárol? :P

London2009 2017.11.14. 14:47:19

@Swing Gitan: mint irtam, oda nem uberelek. Londonban pedig a Heathrowra megy egyedul a metro, az is masfel ora. Oda a Heathrow expressel szoktam vonatozni husz perc alatt. Gatwickre vagy a Cityre szoktam taxival menni. Mas repteren ezer eve nem voltam.
Megneztem a Bladerunnert. Tetszett! Legjobb persze a magyar reszek voltak. :D

London2009 2017.11.14. 14:55:46

@Dikusz: jo, de nyilvan nem az uberes soforok vedelmeert szalltak ringbe a tiltakozok. Egyszeruen a tobbi taxis irigykedett mert elvettek toluk a munkat. Persze, ezzel is lehetne vitatkozni itt Londonban legalabbis. Hiszen aki idaig is black cabet hasznalt, az ezutan is azt fog. Aki meg idaig sem hasznalt black cabet, az lehet, hogy elkezdett ejszakai busz helyett uberezni. De ennyi valtozas tortent nagyjabol. A helyi taxi tarsasagoktol feltehetoleg tobb uzletet vehettek el. De azok meg szinten megerdemlik. Ezer eves autoik vannak, bunko diszpecsereik es altalaban ugy vacak az egesz, ahogy van. Erdekes modon most mar a helyi taxi tarsasagomnak is lett appje. Sokkal konnyebb is lett azota rendelni, miota nem kell telefonalgatni. Bar meg igy sem az igazi.
Azt birom a legjobban ezekben az uberes vitakban, ami mar amugy is leragott csont, hogy a legjobban azok agalltak ellene, akik meg eletukben nem eltek nagyvarosban es hasznaltak taxit. Kulonosen Magyarorszagon elkepeszto, hogy meg orszagos szintu ugy is lett belole. Tiszta vicc.

blackhairlady 2017.11.14. 15:46:39

@kisrumpf: Egyetertek, szerintem is nevezzuk ki Zsuzsit a blog hivatalos tudositojanak. Bar az utikoltseget sajat maganak kell kigazdalkodnia :DDD
Nagyon elvezetes iras volt ez is, remelem jovore is mentek nyaralni :))

blackhairlady 2017.11.14. 15:52:15

@Zsuzsi65: A gyerekeim Bostonban Ubereztek a nyaron. Nagyon olcso volt, pontos es megbizhato. Az autoberles duplajaba kerult volna.

SzZoole 2017.11.14. 16:21:27

@Virago_1000: “az uber angliaban ma mar dragabb mint a helyi taxi.”

Doktor úr, azért ekkora hülyeséget ne teccen már mondani.....

SzZoole 2017.11.14. 16:23:54

@Dikusz: @London2009:
Majdnem dolgoztam nekik 2014-ben, szerencsére időben kifaroltam, egy rabló adócsaló cigány társaság.....

London2009 2017.11.14. 16:32:05

@Zoole Reloaded: de egyaltalan miert fordult ez meg a fejedben, hogy nekik dolgozz? Sokan inkabb csak masodallasban csinaljak. Illetve mondom, hogy a soforok tobbsege nem beszel angolul. Ugyhogy aki csinalja, az szerintem leginkabb amiatt, mert nincs mas vagy kiegesziteskent. Arrol nincs informaciom, hogy adocsalok e. De miutan csak bankkartyaval lehet fizetni es nyoma van minden fizetesnek...igy el tudom kepzelni, hogy kevesebb adot csalnak, mint egy atlag taxis, aki siman a zsebere dolgozik...

Shaktee 2017.11.14. 16:45:26

@London2009: Victoria & Abdul a kovetkezo filmed :-)

Virago_1000 2017.11.14. 16:46:11

@London2009: "i, ha a tobbi taxis tarsasag is osszerak maganak egy legalabb olyan szinvonalu appet es egyszeruen lepest tartanak a korral"

- igen, az app miatt szeretik az utasok, nem azert mert olcsobb. Egy ilyen szinvonalu appot barmelyik helyi ceg tudna keszitettni ha lennenek mogottuk befektetok. De nincsenek. Es nem is lesznek mert a globalis megamulti celja kinyirni csaladi vallalkozasokat. Ez ugy tortenik meg hogy a csaladi cegek nem kapnak hitelt. Az uber nem termelt meg nyereseget megis mekkorara duzzadt - hagyjuk a sorozatos torvenyserteseit.

Tipikus pelda a kapitalizmus igazi arcara, mert a verseny szabad de az eselyek nagyon nem egyenlok.

Ha egy ceg monopolhelyzetbe kerul az a vevoknek MINDIG rosssz. Eloszor alacsony arakkal operalva tonkreteszik a helyi konkurenseket egyenlotlen versenyben. Aztan arat fognak emelni (london kulon tema de a videki varosokban az uber 4.25, a helyi cegek 3.5-4 fontot kernek minimum, 1 mileig)
maris dragabb az uber es raadasul cancellation fee is szamlazva van ami ugyanennyi. itt mar belekezdtem hogy miert szar neked ha ubert hivsz. Folytatom is.
Ha panaszod van sehiva sem fordulhatsz hiszen ez egy scam company vezetekes telefon nelkul (hova fordulsz ha pl panaszod van a facebook ellen, ez ugyanaz) .Ha elhagysz valamit az autoban hova mesz?
Az uber surge pricing nem nem torvenytelen de totalisan etikatlan es veled utassal tol ki hiszen pl szombat ejjel bulibol hazafele 2-3x annyit fizet(het)sz mint a helyi ceggel (private hire).
Az uber arazasa: mileage + time. Ez torvenytelen az UK-ban. Ennek elelnere eddig nem tortent semmi ellenuk. (nincs korrupcio ooo itt nincs) Most vegre mozdul valamu Londonban.

Virago_1000 2017.11.14. 16:46:33

irnek par szot az uber elonyeirol. Caak roviden hiszen nincs sok.
A vevo az utas szempontjabol csak az a kenyelem amit az app adhat de mar a gelyi private hire-ok tobbsegenek van appja. Nem olyan jo mint az uber de befektetok sincsenek tehat meg ez is nagy eredmeny.
a sofor szempontjabol: biztonsagos, mert senki sem tudja kirabolni, neger es feher bunozok nem tudnak elrohanni fizetes nelkul. Valamint max 2 perc varakozas utan az utassal varakozasi dijat fizettet. Ez osztonzi az.utast hogy ne varakoztassa feleslegesen a sofort. Ha a sofor min. 5 percet varakoztatod akkor 4.25-t lehuz a szamladrol (londonban tobbet gondolom). Ha a sofor kozel jar es cancelled akkor is.

Virago_1000 2017.11.14. 16:46:41

@London2009: azt hiszem ill remelem hogy a black cab lobby eros elegge hogy londonban megszunjon ez a torvenytelenul mukodo tarsasag.
Csak gondolj bele a black cab eppugy resze az angol nevezetessegeknek mint a red postbox, red phonebox, vagy a big ben.

Virago_1000 2017.11.14. 16:47:04

@Dikusz: "A hótiszta lelkű, talpig becsületes sárga taxisaink elérték, hogy betiltsák az uberkedést itthon. "
- nem tiltottak be. onkent leptek le nagyon helyesen.

"
. A taxisoknak is pont ez volt a probléma, hogy rontják az üzletet a kedvezőbb áraikkal."
- nem, nem ez volt a problema. Hanem a torvenyek athagasa. Londonban azert tuntettek mert az uber barkit sofornek akart. Vagyis kepzeld ahhoz hogy taxis legyel at kell menned kulonfele vizsgakon, vezetesi gyakorlatodnak kell lenni es aztan a biztositas is sokkal magasabb, valamint rengeteg kovetelmeny az onkormanyzattol az autora vonatkozoan. Ezt ha kikeruljuk, amint az uber szerette volna (es amerikaban csinalja is) akkor konnyu olcsobbnak lenni. Angliaban rovidebb porazon vannak ezert csak jelentektelenul olcsobbak mint a private hire.
Azert az uber hazudozasai is erdekesek. Azt mondtak eloszor hogy ez carsharing nem taxi. Ha az lenne akkor miert kell erte fizetni?
Most azt hazudjak hogy a soforoknek akarnak biztositani flexibilis munkat. Meg veletlenul sem mondjak a tenyt, hogy ki akarnak bujni a szabadsag es a betegbiztositas kotelezettsege alol. Tipikus multi modon megy a mellebeszeles. Emiatt masik birosagi eljaras van folyamatban ellenuk itt, ukban.

Virago_1000 2017.11.14. 16:47:18

@London2009: "Kulonosen Magyarorszagon elkepeszto, hogy meg orszagos szintu ugy is lett belole. "
ami pesten problema az orszagis problema ami pesten nem problema az nem erdekel senkit.

Arrol is meselhetnel, hogy a liberalis logika szerint allitolag jo a sokszinuseg. Akkor miert van az, hogy ugyanezek a liberalisok a sokszinuseg ellen vannak mikor cegekrol van szo. Miert agalnak a kicsik ellen egy nagy erdekeben. Ilyenkor nem szamit a sokszinuseg?

"Ezer eves autoik vannak, bunko diszpecsereik es altalaban ugy vacak az egesz, ahogy van."
- az autokat onkormanyzati rendelet szabalyozza.
ha bajod van az operatorral mehetsz masik ceghez. A valasztas szabadsaga ez ami eltunik ha egy megamulti monopol helyzetbe kerul.

SzZoole 2017.11.14. 17:18:45

@London2009: az régen volt úgy, ma már full timeba is nyomják, de majd kérdezz meg egy uber sofőrt, hogy mennyire “boldog”

SzZoole 2017.11.14. 17:25:08

@Virago_1000: bameg odvas, te tudsz írni értelmes dolgokat is?

@London2009: olvasd el a doktor úr fentebbi kommentjeit, igazságokat ír

Nekem font tizezrekbe és másfél evembe került, hogy VIP sofőr legyek, vizsgák, tanfolyamok, proper autó és ruhatar :-))

kék madár 2017.11.14. 17:31:33

@somlobodog: "akkor majd a piac kirostalja ha így van" a piac csak akkor mukodik, ha mindenki betartja a szabalyokat es nem arra jatszik befektetesi tokebol, hogy bedonti a konkurenciat. Az uber erre tokeletes pelda. De a legfobb baj ezzel az ervelessel, hogy a piacot is szabalyozni kell, pl. tisztesseges minimalberrel. A piac sosem mukodne piaci viszonyok alapjan, nem lennenek utak, korhazak, iskolak, csak stricik es prostitualtak (a Fidesz vizioja, na jo, ok epitenek stadiont.)

London2009 2017.11.14. 17:54:20

@Virago_1000: ugy latom, hogy ma tenyleg elgurult a gyogyszered. Ezzel a kommenttel kar volt idot toltened. Netto marhasag. De ha te ezt szeretned hinni, akkor en meghagylak ebben a boldogsagodban.

London2009 2017.11.14. 17:58:05

@Zoole Reloaded: szerintem meg foleg nagy marhasagokat ir es azt ne felejtsd el, hogy utaskent engem nem erdekel, hogy mennyire boldog az uber sofor! :D
Pl. a cancellation feet barmikor visszaadjak. Ha benne hagysz valamit a kocsiban, nekunk volt, hogy a hazhoz hozta vissza az uber sofor. Egy black cab utan meg maximum rohanhatsz.
No de ertem en, hogy az utasnak jo, a soforoknek meg szivas.

SzZoole 2017.11.14. 18:01:50

@London2009: nem minden hülyeség amit ír, van igaza :-)

Olvasd az én ervelesem, és akkor megérted

London2009 2017.11.14. 18:18:51

@Zoole Reloaded: csak nehez kihamozni a sok osszeeskuves elmelet faszsag kozul. De ok, holnap elolvasom, most fontosabb dolgom akadt. : )

DieNanny CH 2017.11.14. 18:43:37

@Zoole Reloaded:

Te sofőr-oldalról érvelsz, a legtöbben meg utas-oldalról. Mindkettőtöknek más szempont a fontos.

SzZoole 2017.11.14. 19:28:14

@DieNanny CH: attol, hogy a leggtobben az utas oldalrol erveltek, nem biztos, hogy igazatok is van......
Ettol tobbet nem tudok (de) leirni, mert 2 mondatnal tobbre nem vagyok kepes, hiszen tudod

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.11.14. 19:58:15

@Zoole Reloaded: rákérdezek, egy ügynökség küld oda, ahová éppen kell, vagy céged van? Nyakkendő, öltöny? Vizsgázni miből kellett, etikett, útvonalak, mit kell tenni, ha megtámadják a VIP-t? Hogyan szert teszel egy ilyen melóra, beajánl valaki az ügynökséghez, aztán vizsgák, vagy hogyan? Milyen jó kis poszt lenne ebből, khm, khm...

SzZoole 2017.11.14. 20:03:17

@kisrumpf: Amúgy rengeteg sztorim van/lenne, emberekről, utasokrol, helyekről ahol jártam.
De ez már a múlt

Virago_1000 2017.11.14. 20:11:08

@Zoole Reloaded: "Doktor úr, azért ekkora hülyeséget ne teccen már mondani....."

- ez nem hulyeseg hanem teny, olvasd fentebb a szamokat, irtam. London kulon tema, mint ahogy parizs is vagy barmely fovaros.

Virago_1000 2017.11.14. 20:11:25

@London2009: csak mutass egy osszeeskuves elmeletet. Te leszarod hogy boldog-e a sofor, vagy napi 15 orat melozik hogy etetni tudja a kis csaladjat. A szemelyisegedet illetoen nem csalodtam, pontosan ez a mentalitas, a birodalmi szemlelet vezetett a btrxithez, mert a szavazok kis tobbsege ugy gondolja hogy a vilag azert van hogy szolgalja a briteket mint regen. Anglia-usa is leszarja hogy mi tortenik a vilagban. Haborukat general, keveri a szart mindenhol, mi meg fogadjuk be az ennek eredmenyekent menekulni kenyszeruloket. Ok bezzeg szigoru vizumrendszerrel vedik magukat.

75.000 gbp-ert vettem reszesedest egy helyi tarsasagban, ezt ma 20-ert sem tudnam eladni.

Virago_1000 2017.11.14. 20:11:42

@London2009: "Ha benne hagysz valamit a kocsiban, nekunk volt, hogy a hazhoz hozta vissza az uber sofor" - ez a sofor joindulatan mult, nem a cegen, hiszen ha nem viszi vissza, ugyan hova mesz panaszkodni? Hiszen az ubernek irodaja, vezetekes szama sincs, kvazi nem letezik.
Ha helyi ceg soforje nem akarna visszaadni mehetsz panaszra a ceg FIZIKAILAG LETEZO irodajaba, ha ok nem reagalnak pozitivan, akkor pedig az onkormanyzathoz.

Ha nem adtal ennek a becsuletes sofornek minimum 1 tizest akkor szegyelld magad.

Virago_1000 2017.11.14. 20:11:49

@London2009: erre valaszolj inkabb amit elobb irtam:

"Arrol is meselhetnel, hogy a liberalis logika szerint allitolag jo a sokszinuseg. Akkor miert van az, hogy ugyanezek a liberalisok a sokszinuseg ellen vannak mikor cegekrol van szo. Miert agalnak a kicsik ellen egy nagy erdekeben. Ilyenkor nem szamit a sokszinuseg?"

Virago_1000 2017.11.14. 20:11:57

@London2009: "Illetve mondom, hogy a soforok tobbsege nem beszel angolul."
- talan mert illegalis bevandorlo? "menekult"?

Virago_1000 2017.11.14. 20:12:05

@Zoole Reloaded: ha jol hallottam londonban a minimum fare £14 ha exkluziv ubert rendelsz. Es a kovetkezo autot kapod: RR, a8, e class, sclass, 7 series

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.11.14. 20:15:48

@Zoole Reloaded: ok. Erdekelt volna hogy megy ez, pusztan kivancsisag, nem fogok szakmat valtoztatni. Majd megguglizom.

SzZoole 2017.11.14. 20:18:39

@Virago_1000: hülyeség, mert Londonban is és itt ahol lakom szinte féláron dolgozik az uber

SzZoole 2017.11.14. 20:32:30

@Virago_1000: £14-ért be sem indítottam volna az autóm.
A legrövidebb táv amit megtettem utassal az Euston station pick up
és Luxborough Street drop off, 1.3 mi £36 + tipp :-)

SzZoole 2017.11.14. 20:47:50

@kisrumpf: konkrétan mit szeretnél tudni?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.11.14. 20:58:35

@Zoole Reloaded: konkretan - hehe- feltettem par kerdest, de akkor szukitsuk le csak egyre: volt etikett oktatas is? Komolyan erdekel.

SzZoole 2017.11.14. 21:05:22

@kisrumpf: igen volt. Szituációs gyakorlatok voltak, hogy hogyan hivhatom, szolithatom meg az utast.
Beszélgetést nem kezdemenyezhettem, ha csak az utas nem kérdezett.
Nekem a UK AirPort transfers LTD-vel volt szerződésem, subconctract.

gabors 2017.11.14. 21:08:53

@Virago_1000: "@gabors: az ubernek ahol megjelent, minimum enyhen szolva is ketseges ugyletei, csalasra alapozott uzleti modellje miatt kerult a kereszttuzbe. "

aha meg kb az hogy az orosz maffia itt NYC-ben nagyon ellenzi mert a kozel millio dollaros (darabonkent) monopoliumuk mar csak 200k-et er .. olyan rendesek voltak mindig is a soforokhoz hogy berelhettek ezeket az engedelyeket napi szinten de min 12 ora es max 12 ora alapon (erted-e) ettol volt hogy kb ugyanakkor eppen 5 ora korul szinte nem volt most sincs taxi ... evekig harcoltak (ugyanezek) a kulvarosi taxik (zold) ellen. Most is csak a 'sargak' vehetnek fel embert a 96th utcatol delre. Ja es 10+ evig harcoltak hogy maradjon csak kezpenzes a fizetes 3-4 eve lehet kartyaval is fizetni (mas szolgaltatasok 15 eve elfogadtak mar kartyat). Ja meg a fix aras repuloteri szallitas sem volt az oroszok kedvere (turistakat sokkal nehezebb igy erdobe vinni)

Nem hasznalom az uber-t de itt pont az az egyik amiert szeretik mert az app-on keresztul van a fizetes elore tudod mennyi lesz nincs lehuzas hogy "elteved" a sofor es hasonlok ... a soforoket meg nem raboljak ki (marmint az uberen kivul).

En biztos nem csinalnam es ahogy a hirekbol tudom oriasi a lemorzsolodas, nem mindenkinek jon be (sot keveseknek)

gabors 2017.11.14. 21:12:38

@London2009: na jol ossze foglaltad !!

de olyan liberalis helyeken mint BP-t maradt a maffia ... ki tudja miert .. amugy viccess volt (mar kivulallokent) ami Ferihegyen ment ...

SzZoole 2017.11.14. 21:28:11

@kisrumpf: nincs mit :-)
Ha valamire kiváncsi vagy meg kérdezz nyugodtan :-)

London2009 2017.11.14. 22:55:49

@Virago_1000: megin baromsagokkal vagdalkozol.
Persze, hogy meghalaltam a taxisnak.
Ez meg megint egy akkor hulyeseg amit ismetelgetsz, hogy az ubernel nem lehet panaszkodni. Ezt honnan veszed? A cancellation feet kb. meg sem kell indokolni es visszaadjak. Amugy meg le lehet pontozni a sofort, ami azert igen jo dolog. Masreszt pedig megirod, hogy mi tortent, kivel es azonnal valaszolnak. Az as kerdes, hogy meg csak dicsero levelet irtam, pont errol az ominozus soforrol, aki visszahozta a cuccunkat.

"Illetve mondom, hogy a soforok tobbsege nem beszel angolul."
- talan mert illegalis bevandorlo? "menekult"?

Menekult. Persze. Digger sem beszelt egy szot sem. O is menekult volt, mi?

Ezt meg csak elengedem a fulem mellett, jo?

London2009 2017.11.14. 22:56:42

@Virago_1000: megin baromsagokkal vagdalkozol.
Persze, hogy meghalaltam a taxisnak.
Ez meg megint egy akkor hulyeseg amit ismetelgetsz, hogy az ubernel nem lehet panaszkodni. Ezt honnan veszed? A cancellation feet kb. meg sem kell indokolni es visszaadjak. Amugy meg le lehet pontozni a sofort, ami azert igen jo dolog. Masreszt pedig megirod, hogy mi tortent, kivel es azonnal valaszolnak. Az as kerdes, hogy meg csak dicsero levelet irtam, pont errol az ominozus soforrol, aki visszahozta a cuccunkat.

"Illetve mondom, hogy a soforok tobbsege nem beszel angolul."
- talan mert illegalis bevandorlo? "menekult"?

Menekult. Persze. Digger sem beszelt egy szot sem. O is menekult volt, mi?

Ezt meg csak elengedem a fulem mellett, jo?

"Arrol is meselhetnel, hogy a liberalis logika szerint allitolag jo a sokszinuseg."

Farassz mast ezzel a liberalis logikaddal.

London2009 2017.11.14. 23:00:44

@Virago_1000: Airbnb-vel nem lehet adot csalni. Minden fizetesnek nyoma van. Csak online lehet fizetni. Aki adot csal Airbnb-vel, az adot csalna barmilyen mas kiadasi formaval.

M. Péter 2017.11.14. 23:01:44

@Dikusz: @London2009: Az Uber vesztesége tavaly 2,8 millárd dollár volt. Azért tud olcsóbb lenni, mert az árak hosszú távon nem fenntarthatók. Ha sikerült kinyírni a konkurrenciát, akkor már majd nem lesz olyan olcsó.

London2009 2017.11.14. 23:02:17

@Zoole Reloaded: "£14-ért be sem indítottam volna az autóm.
A legrövidebb táv amit megtettem utassal az Euston station pick up
és Luxborough Street drop off, 1.3 mi £36 + tipp :-)"

Na latod, ezert nekem jo lesz az uber is. Meg az etikettol is eltekintek egye fene! :D ; )

London2009 2017.11.14. 23:04:14

@M. Péter: valami kompromisszumos megoldas lenne talan a legjobb. Uber felemelne az arat, valami vizsgara kotelezne a soforokre stb. Na es akkor lehet, hogy mindenki jol jarna.

M. Péter 2017.11.14. 23:17:42

@London2009: Miért ne lehetne csalni? Ha jól emlékszem, a fizetés Hollandiában történik, onnan kell az adóhivatalnak kikérni az adatokat. Sokfelé van turistaadó, amit az airbnb-sek "elfelejtenek" befizetni. Barcelona polgármestere egyszer azt mondta, hogy Barcelonában 8000 airbnb van, ebből 80 van bejelentve és engedélyezve.

kék madár 2017.11.14. 23:24:22

@London2009: " hogy az ubernel nem lehet panaszkodni. Ezt honnan veszed? A cancellation feet kb. meg sem kell indokolni es visszaadjak. "
az ubernel iszonyatosan komplikalt panaszkodni es nem adnak vissza semmit. A CIA-ba konnyebb bejutni, mint elerni az uber customer service-t.

London2009 2017.11.14. 23:45:02

@kék madár: nekem ezzel pont ellentetesek a tapasztalataim.

London2009 2017.11.14. 23:48:08

@M. Péter: csak azt ismerem ahogy Londonban zajlik, mivel ugye magam is reszt vettem benne. Londonban mar nem lehet csak 90 napig kiadni a teljes hazat egy evben. Talan Barcelona is kovethetne a peldat...

M. Péter 2017.11.15. 00:25:38

@London2009: Barcelonában meg a tanács engedélye kell, csak az airbnb elhárítja magáról a felelősséget, hogy az a tulajdonos dolga ugyanúgy, mint az összes többi törvény betartása.

kék madár 2017.11.15. 01:25:37

@London2009: majd atkuldom neked a panaszaim, hogy passzold az ubernek?

kék madár 2017.11.15. 02:55:56

@Zsuzsi65: megint a posthoz szolok hozza: elso elmenyem New Yorkrol 1990-ben az volt, amikor az ismeroseim elvittek a buszpalyaudvarrol SoHo-ba, 3 napon at egy felkilometeres korzetben italoztunk (talan egyszer atleptem Greenwich Villagebe egy kaveert) vegig konyorogtem, hogy hadd nezzem meg a magas hazakat, egyszer majdnem sirtam is egy teton tartott buliban a felholarcolok latvanyatol. Mindig jol ram lett szolva, hogy nem ertek hozza, a magas hazak pont olyanok mint a tobbi csak egy masik dimenzioban tartanak tovabb. 6 evet kellett varnom mire megnezhettem a "magas hazakat" elen a WTC-vel.

gabors 2017.11.15. 03:16:08

@M. Péter: csak szolok igazad lehet NYC-ben eppen most szaltak ra ezekre Zsuzsiek meg jokor jottek par honapon belul ezert elsore $1000 a bunti NAGYON sokan meg fogjak gondolni !! Mar leszedtek tobb ezer hirdetest es kiosztottak par ilyen buntit :-))

A szabaly hogy lakast min 30 napra lehet csak kiadni ennel rovidebb idore CSAK szobat azt is CSAK akkor ha tulaj is ott van !

Az ado csalas is igaz mert ha valaki 30 napnal rovidebb idore ad ki valamit arra kell(ene) fizet nem tudom valami 17%-ot lehet tobbet is (ez sokba van NYC-nek es az ujravalasztott polgi nagyon raszallt erre, foleg azet mert jelentosen csokkentette a kiadott lakasok szamat mert joval tobbet lehet kereseni havi par nappal is mint hosszab tavu kiadassal ami viszont noveli minden mas lakas arat !!)

gabors 2017.11.15. 03:20:44

@kék madár: ezt nem ertem valami porazt tettek rad vagy aklebracelet amiben 100000 volt volt ha kileptel az X feet-en kivul ??? en 1990-ben hetente mentem magam minden angol nelkul barhova NYC-ben igaz volt zsebpenzem akkoriban a 42nd-en eleg jo kis dolgokat lehetett latni a mozikban is meg azon kivul is !!

kék madár 2017.11.15. 03:30:25

@gabors: hat porazt nem, de a vendeglatojaval a latogatas felidejen meg nem akar a zember osszeveszni.

gabors 2017.11.15. 03:39:08

@kék madár: ja ertem :-) nekem akkor szerencsem volt az elso erdekesebb helyre ahova a "vendeglatom" elvitt talan az elso hetvegen az WTC volt 1990 oktober kozepen .... de utanna a legtobb helyre magam mentem ... :-)

kék madár 2017.11.15. 03:56:04

@gabors: jo neked! Azert, hogy oszinte legyek, nem sajnaltatni akartam magam, 23 evesen eljutni New York Citybe eleg nagy durranas volt, a homelesseknek meg a patkanyoknak is elore koszontem.

kék madár 2017.11.15. 03:57:24

@gabors: a repulojegy ara szo szerint egy feleves fizetes volt.

somlobodog 2017.11.15. 06:32:50

@kék madár: ha már mindketten usaban élünk akkor ne a Fidesz legyen a példa:) hanem a libertarians (és támogatóik) akik az államot a magántulajdon vedelmen kívül leepitenek. Nem tudom ez magyarul hogy van. És nem azt mondtam hogy egyáltalán nem kell állam és iskolák se meg utak, hanem azt hogy ez egy piaci szolgalatatas. Nem kozszolgaltatas. Így minimális szabályozás kell sztem. Az állam csak adja a minimális kereteket. És ha az uber szar majd senki nem utazik vele és nem megy sofőrnek sem. Ennél engem sokkal jobban zavar hogy a fagyiskocsi állandóan a játszótér mellett áll meg és a hülye zenéje minden alkalommal a zabalasra csábítja a gyereket (persze nem engedem:)). Na ezt se szabályozza az állam pedig karosabb mint hogy ki milyen taxival utazik. A befektetok meg Max elbukjak a pénzüket ha nem fut a szekér. Szóval egy véleményt ne tolj el azonnal a szélsőséges végére a skalanak mert itt nem erről irtam

kék madár 2017.11.15. 07:08:27

@somlobodog: szerintem meg kell egy normalis szabalyozas, rendorseg, csaladvedelem, idosotthonok, adatgyujtes es szolgaltatas, stb. enelkul egy nagyon sotet vilagban elnenk. De ez a vita szerintem mar nem tartozik az uber temahoz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.15. 15:28:50

@gabors: San Francisco-ban is voltak hasonlo problemak Airbnb-vel...de hat ez mar csak igy van minden uzlettel: elobb-utobb az elelmes emberek megtalaljak a kiskapukat. De egy normalisan mukodo piacgazdasagban azert ezt szabalyzokkal ellensulyozni tudjak. Viragnak jelzem, hogy monopolhelyzet ellen is kitalaltak mar toevenyeket:)

gabors 2017.11.15. 18:45:23

@kék madár: "@gabors: a repulojegy ara szo szerint egy feleves fizetes volt" nem tudom vagy nagyon rosszul kerestel vagy nagyon draga repjegyet vettel en 1990-be eppen hogy $500-ert repultem BP-rol Belgradon keresztul nyugdijba nyitott oda vissza jeggel aminek kicsit kevesebb mint a felet vissza is kaptam mert NEM MENTEM vissza fele :-))) akkoriban masok voltak a jatekszablyok igaz azota sem malev sem jugo legitarsasag nincs

hogy mennyi volt a dollar akkoriban csak halvan sejtelmem van de ugy remlik kb 60 Ft korul volt a bankban de quota volt, en FEKETEN vettem az araboktol (mar akkor is) 70 korul (de lehet tevedek)

kék madár 2017.11.16. 01:15:19

@gabors: gondoltam, hogy ezzel rossz gombokat nyomogatok. 1990-ben a KSH szerint a brutto atlagkereset www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_qli001.html
13446 Ft volt. Az en csaladom mindig boven ez alatt volt, jo 30%-al. A jegyemet forintert vettem a Malevnal, ha jol emlekszem 46 ezer Ft-ert. Tehat valoban csak 4 es fel honapi jovedelem nem 6.
25%-ot tuloztam.

gabors 2017.11.16. 03:22:13

@kék madár: OK rendben az igaz hogy akkor atlag embereknek ez nem volt mindennapos. en az egyetem alatt foleg utolso evben sokat dolgoztam foleg segedmunkat amivel egy hetvegen siman 3-4 ezret kerestunk (napi 10 -12 oraval) es valoban volt olyan honap hogy tobbet kerestem a hetvegeken mint anyam ...(akkor ez mind adomentesen zsebbe

bocs nem akartam semmi rosszat mondani

kék madár 2017.11.16. 04:44:19

@gabors: en kertepitesbol szedtem ossze, 2-3000-et kerestem egy hetvegen, de az is majdnem 20 hetvege :)

kék madár 2017.11.16. 04:45:59

@gabors: viszont kemeny fizikai munka volt, szerintem ma a latvanyatol elfaradnek

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása