oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. szeptember 29. 06:30,  Angol iskola egy magyar tanár szemével 256 komment

2017. szeptember 29. 06:30 Határátkelő

Angol iskola egy magyar tanár szemével

Judit egy liverpooli állami középiskolában dolgozik, így aztán belülről látja a magyartól (tagolásban és elvárásokban is) meglehetősen eltérő rendszert. Kérésemre megírta tapasztalatait, és pár tanáccsal is tud szolgálni azoknak, akik esetleg iskolás korú gyerekkel fontolgatják a költözést.

nagy-britannia_diakok_foto_itsliverpool_com.jpg

„Bizonyára sok szülő morfondírozik azon, hogy költözzön-e, mikor költözzön külföldre vagy haza, ha azt szeretné, hogy gyermeke(i) a lehető legzökkenőmentesebben tudjanak beilleszkedni a másik ország oktatási rendszerébe. Zökkenők mindig lesznek, de egy-két öngólt elkerülhetünk, ha utánanézünk az alapvető különbségeknek indulás előtt. 

Angliában a következőképpen tagolódik a közoktatás: 

Általános iskola (4-11 éves kor) 

Ebben a korban járnak a gyerekek általános iskolába: ez egy év pre-school és 6 év iskola (1-6. osztály), ami a magyar rendszerben kb. az óvodának és az általános iskola alsó tagozatának felel meg. 

A gyerekek többnyire egy pedagógussal vannak egész nap (értsd: eggyel délelőtt, egy másikkal délután), csak speciális tantárgyakhoz (pl. kínai nyelv) van szakos tanár, a többi „tantárgyat” (írás, olvasás, számolás, készségfejlesztés) az osztályfőnök tanítja. 

Középiskola (11-16 éves kor) 

Ezután következik a középiskola, 11-16 évesek járnak ide (7-11. osztály). Ebben a szakaszban kezdődik a tantárgyfelosztás, itt már minden tantárgyat más tanít (hasonlóan a magyar ált. isk. felső tagozatához ill. a középiskolához). 

Jellemzően képességeiknek megfelelő csoportokban tanulnak a gyerekek, tehát nem osztályban, hanem évfolyamban gondolkodnak az iskolák a tanulócsoportok szervezésénél. Ez elvileg kedvez az átlagnál jobb és az átlagnál gyengébb tanulóknak is. 

Nagyon fontos különbség, hogy itt a gyerekeket saját magukhoz hasonlítják, azt nézik, hogy magukhoz képest fejlődtek-e; kérésre persze elmondják a fogadóórán, hogy a többi tanulóhoz vagy akár az országos átlaghoz képest hogyan szerepelnek. 

Ezt érdemes is megkérdezni, hogy elkerüljük a meglepetéseket: például hogy minden évben agyondicsérik a gyereket, de aztán megbukik minden tárgyból az érettségin... 

Kiemelten fontos tantárgyak az angol, matek és tudomány (biológia, kémia és fizika egyben), ezekből mindenkinek kell „érettségiznie” (a tudományokból elég kettőt választani), kötelező továbbá a testnevelés, vallástudomány/etika; további tantárgyak a technika, idegennyelv (többnyire spanyol, francia vagy esetleg német), számítástechnika, történelem, földrajz, dráma, rajz, ének-zene. 

Az utolsó 2-3 évben a kötelezők mellett „szabadon” választható tárgyakkal egészül ki az órarend, ezek között találunk szaktantárgyakat, a választék iskolától függ, nálunk pl. van építkezés, fodrászat, vendéglátás, pszichológia, business... ilyesmik. 

College / Sixth Form (16-18 éves kor) 

A 16-18 évesek Sixth Formba vagy College-ba járnak, illetve aki nem óhajt tovább tanulni, annak kötelező gyakornokként elhelyezkednie valahol, ahol szakmát fog tanulni, de már pénzt is keres. 

Sixth Form nem minden középiskolában van, a college pedig külön intézmény. Egyik esetben sem főiskoláról van szó, inkább gimnázium/szakközépiskolák ezek. 

Ebben a két évben lehet vagy szakmát tanulni vagy felkészülni az ún. A-level vizsgákra, ami az egyetemi felvételhez kell (nevezzük emelt szintű érettséginek). 

Aki nem ér el legalább 4-est (9-es skálán, ahol a 7-es a magyar 5-ösnek megfelelő, a 8-9 a csillagos ötös) matekból és angolból, annak továbbra is kell angolt és matekot tanulnia. 

18 éves kor fölött is ingyenesen oktatják ezt a két tárgyat annak, akinek nincs meg ez a minimális végzettsége (kb. mint nálunk a nyolc általános). College-ba tehát járhat bárki 18 felett is és jár is, ha (új) szakmát vagy akár nyelvet akar tanulni. 

Külsőségek és költségek 

A gyerekeknek kötelező egyenruhát viselniük. A pedagógusok ennek megfelelően dress code alapján öltözködnek, pl. nem járhatnak farmerben, tornacipőben... 

Az egyenruhát a szülőknek kell megvásárolniuk, de ezzel nagyjából ki is merült a kötelezően beszerzendő felszerelések listája, hiszen az iskola biztosítja a tankönyveket, füzeteket, mappákat, sok esetben az írószereket is. 

Ennek következtében a gyerekek nem vihetik / nem viszik haza a felszerelést, a tanulás elsősorban az iskolában történik. Van házifeladat, de nem olyan gyakorló / ismétlő / magoló jellegű, mint Magyarországon. Hisz felelés vagy röpdolgozat sincsen, mert jegyek sincsenek. 

Osztályzatot csak a GCSE nevű vizsgára kapnak (nevezzük érettséginek, kb. a középszintű érettségivel egyenértékű vizsga ez) a tanulók a 11. tanév végén (16 évesen), amikor befejezik középiskolai tanulmányaikat. Ennek megfelelően megbukni sem lehet, mindenki halad tovább a következő évre akkor is, ha nem tudja teljesíteni a korának megfelelő minimumot. 

Vannak magániskolák, ahova gazdag szülők jó képességű gyerekei járnak (ide van felvételi és tandíj), elit iskolák, ahova a nagyon jó képességű gyerekek járnak (ide csak felvételi van), ezekből az iskolákból mennek a gyerekek a legjobb egyetemekre. Ezek az iskolák nagyjából úgy működnek, mint otthon az elit gimnáziumok, nehéz iskolatáska, sok tanulás. 

Aztán vannak azok az iskolák, ahova mindenkit fel kell venni. Ezek nagyon vegyes színvonalúak annak megfelelően, hogy milyen a vezetés és a tanári kar, ill. hogy milyen képességűek és viselkedések a tanulók, akik épp oda járnak. 

Az állami iskolákat minden évben rangsorolják az eredményeik alapján, ezekből a listákból kb. látszik, hogy átlagosan milyen képességűek gyerekek járnak oda. 

Ez alapján érdemes iskolát választani, és a választott iskolához képest érdemes lakhelyet keresni, mert Angliában is előny, ha közel lakunk az iskolához, ahova járni szeretnénk. 

Mikor költözzünk? 

Ha muszáj, akkor most. 

Ha nem muszáj, akkor nyelvi szempontból azt tartsuk szem előtt, hogy minél előbb, annál jobb: 4 éves kor előtt a legjobb költözni, ekkor lesz gyermekünknek esélye a teljes beilleszkedésre. A gyerek 12 éves koráig nem vagyunk elkésve, így is minden esélye meglesz, hogy az anyanyelviekkel azonos szinten teljesítse a vizsgáit. 

A 13-16 évesekkel nagyon ki tudunk szúrni, ha országot váltunk, hacsak nem beszélnek erős középfokon angolul már otthon, hiszen akkor minden további nélkül be fognak tudni illeszkedni. Máskülönben viszont lehetetlen helyzetbe hozzuk őket: otthon már, Angliában még nem fognak tudni a képességeiknek megfelelően teljesíteni. 

És ha már 16, akkor hadd fejezze be a középiskolát otthon és majd jöjjön ki egyetemre vagy dolgozni, ha akar, mert akkor lesz egy biztos, a képességeinek megfelelő végzettsége, amire építheti a jövőjét. 

A fentieket legjobb tudásom és saját tapasztalataim alapján írtam: egy angol állami középiskolában dolgozom Liverpoolban. Szívesen fogadok hozzászólásokat, kiegészítéseket, szülők, diákok tapasztalatait. Ha konkrét kérdésed van, azt is kommentben tedd fel, igyekezni fogok válaszolni.”

HÍRMONDÓ 

Irány a zöld Írország! 

Ők biztosan maradnak az Európai Unió tagjai, és állítólag (…) angolul beszélnek, szóval akit ezek a paraméterek vonzanak, az ki ne hagyja a posztot. Emellett azért találtunk svédországi munkát (nem is akármilyet), és Németországba is elviszünk virtuálisan.

Hol tanul külföldön a legtöbb magyar diák? 

Az elmúlt években többszörösére emelkedett a külföldön tanuló magyar diákok száma. De vajon mennyien tanulnak Ausztriában, Németországban? 

A magyarok egészségi állapota Európa alján 

Olyan komoly problémák vannak a magyar egészségüggyel, hogy azokban a halálokokban rosszak az adatok, melyekre jelentős hatással van az egészségügyi rendszer működése – derül ki egy tanulmányból. 

Új népszavazást tartana a Brexitről a londoni polgármester 

Sadiq Khan már hónapok óta emlegeti, hogy vissza lehetne fordítani a britek kilépését az Európai Unióból, de eddig a saját pártján belül sem sikerült átvinni az újabb népszavazás ötletét. De a londoni polgármester a jelek szerint nem adja fel. 

(Fotó: itsliverpool.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás iskola Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5312910176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrs. Clayton 2017.09.29. 21:43:50

@Nagy kámpics: egyes angliai egyetemeken teljesen be akarjak vezetni a kezirasos irasbeli vizsgakat, mert a diakok nem is tudnak kezzel irni, es vagy a tanarok nem tudjak elolvasni, ezert sokszor be kell hivni a diakot a javitasra hogy olvassa fel.

Csodabogár 2017.09.29. 22:00:27

@Nagy kámpics: Az kézírás fontos a kognitiv képességek fejlődése szempontjából. Bár én lassan már elfelejtek kézzel írni, illetve nem valami olvasható a kézírásom, de ez már 50 évvel ezelőtt is így volt.:-(

zoldzeller 2017.09.29. 22:05:20

@Nagy kámpics: nekem nem tunik logikusnak a kezirasa feleslegesse valasa.
A folyoiras felesleges valoban, engem pl a sirba vitt, hogy mindig eleg csunyan irtam es soha nem kaptam jo jegyet kulalakra. Pedig a tartalom es a helyesiras az 5-os volt.
Most azon gondolkozom, hogy pl megtudtam volna-e tanulni gepelni, ha nem tudok elotte irni?

2017.09.29. 22:14:00

@Csodabogár: @zoldzeller:

Igen, ezek fontos szempontok.

A motorikus készségek meg a satöbbi az nyilván létfontosságú, de én csak példaként hoztam fel az egészet, a finnek, gondolom, biztos vizsgálták, hogy a billentyűn prüntyögés vagy bármi más elégséges-e.

A pontosság kedvéért azért annyit még hozzáteszek, hogy ha jól értem, a csak a folyóírást nem kívánják tanítani többet (azt a kacifántos, betűösszekötős dolgot), maga az írás és a betűk megformálása maradna. Ha jól értem.

Csodabogár 2017.09.29. 22:17:07

Majd akkor ők is nyomtatott betűkkel fognak mindig írni, mint a tengerentúliak általában.

fhdgy 2017.09.29. 22:18:25

@puhacica: És mi van akkor, ha nem voltál tök hülye, hanem csak utáltad és mentőövként hallgattál azokra, akik fennen hangoztatták, hogy a matekot érteni kell, nem lehet tanulni.

Én azt állíttom, hogy igen is lehet tanulni, és aki nem tudja kirázni a kisujjából annak kell is. Az is igaz, hogy hogy ehhezz több energia kell!

Csodabogár 2017.09.29. 22:20:01

Nem tudom most hogy van, de Svájcban az én időmben, 25-30 éve, munka keresésnél mindig kértek kézírással írt motivációs levelet, vagy életrajzot.

zoldzeller 2017.09.29. 22:23:41

@Nagy kámpics: az en gyerekeim se tanulnak mar folyoirast. Pedig nem finnek:)
Nyomtatott kisbetukkel irnak.

zoldzeller 2017.09.29. 22:28:06

@fhdgy: en barmit kepes voltam bemagolni. Feleles utan kb 5 percel mar nem tudtam volna felidezni. De volt olyan is, hogy kemiabol ugy feleltem, hogy fogalmam se volt mirol beszelek.

Na, ennek mi ertelme?

puhacica 2017.09.29. 23:00:31

@fhdgy: trust me, tok hulye voltam :D
@London2009: jo kis felev lehetett. :) o, ezekre a torvenyekre en is emlekszem, marmint a nevukre... :D

erdekes egyebkent, hogy amikor elkezdtunk szamitastechnikat tanulni, semmit nem ertettem belole. 90-es evek eleje, dos, commodore64, nagy elmeny volt... el is dontottem, hogy en az eletben nem fogok szamitogeppel dolgozni. aztan tessek, csak napi 8-12 orakat ultem/ulok a gep elott. :D szoval ki tudja, mibol lesz a cserebogar. igaz, azt hozza kell tennem, hogy nem az iskolaban tanultam meg szamitogepet hasznalni.

zoldzeller 2017.09.29. 23:10:36

@puhacica: a szomoru az, hogy Magyarorszagon meg ma is vannak iskolak ahol ugyan azt tanitjak mint a 90es evekben vagy esetleg piros kockas fuzetbe irjak amit a tanar diktal, mert nincs szamitogep a suliban.

puhacica 2017.09.29. 23:19:15

@zoldzeller: nincs gond a fuzettel, HA van melle szamitogep is... en egyetlen videki ovoda mukodesebe latok bele, tudnek meselni... :(

élhetetlen 2017.09.29. 23:32:20

@Nagy kámpics: Nem, a mindennapi dolgainkat nem az iskolában tanuljuk, de azt az alapot, ami alapján megérthetjük, azt igen. „: mint írod, számítástechnikusként élted le az életed, holott arról garantáltan nem tanultál az iskolában.„. De a Kandón végeztem számítástechnika szakon. Nem a mai technikát, de az alapokat az iskolában tanultam. „NEM IGAZ, hogy ha az ember valamiről nem hall az iskolában, akkor arról már nem is fog.”. Ez igaz, de az is igaz, hogy amiről már hallott, tud, annak akár részletesebben is utána nézhet, míg, amiről nem hallott, tanult, az csak véletlen szerűen kerül az útjába, vagy nem. Csak nagyon hülye példa. Ha nem tanultál Picassóról, akkor nem nézel utána, hogy Moszkvában van a Kék Harlekin, eszel egy fagyit az utcán, és nem mész be a Puskin múzeumba. Pedig életem egyik legnagyobb élménye volt. Ja, ez mindenki másnak csak úgy szembe jön, hozza az élet.
„ Attól, hogy marhaságnak és önkényesnek tartom az iskolai tananyagot (azt is leírtam, hogy miért), nem következik (és nem is igaz), hogy akkor szerintem mindenkinek nulla ismerettel kellene rendelkeznie.” Hanem? Az egyik írni, olvasni tanul meg, a másik csak rajzolni, a harmadik csak fuvolázni? És akkor már nem nulla ismeret van. Ezt nem tudom, hogyan képzeled.
Kézírás. „A finn iskolák kísérleteznek vele (igen, azok a finnek, akiknél elég menő az oktatás).” Én nem gondolom, hogy a finnek az új istenek, és tudják a tutit. Ezt már kifejtettem az előzőkben, a kőtáblák is fennmaradtak, a kódexek is zömmel, a digitális anyagunkból semmi nem marad fenn több ezer évre.
„A kézírás egy mai gyereknek várhatóan tökéletesen felesleges.”. Ezt nem ragozom tovább, maradj így!
A matekkal nem az a baj, hogy nem változik a matekanyag, (mire kéne változtatni), csak felejtenek az emberek. A kamatos kamatot tanulta mindenki, aki emlékszik legalább a szóra, az utánanéz. A többi, az sipákol, hogy felvettem öt millát 25 évre, már visszafizettem hatot, és még mindig tartozom. Erről nem a matematika tehet, és a matek alapjai sajnos függetlenek a közízléstől.

M. Péter 2017.09.29. 23:41:21

@Mrs. Clayton: Cambridge-ben. de csak a bölcsészkaron. Tudományos szöveget nem olyan egyszerű gépelni,

Arthamyr 2017.09.30. 00:17:24

@London2009: Nem írtam oda, pedig én is ezt gondoltam, érdekelt, hogy ki folytatja... :)

Arthamyr 2017.09.30. 00:20:55

@puhacica: A probléma ott (is) van, hogy van, aki azt gondolja, hogy a történész meg az újságíró több/jobb, mint az ács meg a varrónő.

2017.09.30. 00:23:56

@élhetetlen:

Tendeciózusan nem igazán arra reagálsz, amit írok.

"De a Kandón végeztem számítástechnika szakon"

Az alapfokú meg középfokú oktatásról volt szó javarészt. Az egy ismert tény, hogy az utóbbi 1-2 generáció tudja használni a számítógépet, mégpedig annak ellenére, hogy nem része a tananyagnak. A 12 éves gyerekek is tudják használni. Valahol tanulják, és az nem az iskola. De számos más példát is lehetne találni.

Ez ismert jelenség, nem én találom ki. Hogy milyen következtetést vonunk le belőle, arról lehetne vitatkozni, de léci ne söpörd le egy kézmozdulattal, mert nem az én fantazmagóriám. Adok linkeket, ha akarod.

"amiről nem hallott, tanult, az csak véletlen szerűen kerül az útjába, vagy nem."

Ezt nem gondolhatod komolyan. Az én életem sokkal gazdagabb, színesebb annál, mint ahogy a közoktatásból kijöttem. Feltételezem, hogy a tied is. Ha az emberben van nyíltság, kíváncsiság, egy csomó gyökeresen új dologgal találkozik, sőt, aktívan keresi is őket. Az egy nagyon szomorú világkép lenne, ha feltételeznénk, hogy amiről nem hallunk 18 éves korunkig, az onnantól fogva számunkra nem is létezik. Én személyesen nem ilyen vagyok, de szerintem te sem, mások sem, ezt nem akarom elfogadni.

"Hanem? Az egyik írni, olvasni tanul meg, a másik csak rajzolni, a harmadik csak fuvolázni? És akkor már nem nulla ismeret van. Ezt nem tudom, hogyan képzeled. "

Én sem tudom, pontosan hogyan képzelem. Csak azért mert a mostani oktatási rendszer (az, amit átéltem belőle, amire emlékszem) nem tetszik, még nincs a fejemben konkrét oktatási terv.

Ettől még a mostani oktatási renddel vannak bajok, gondolom, te is hallasz erről. Vannak hozzáártő emberek, utána lehet olvasni, hogy kihez mi áll közelebb.

Az pedig, hogy a tananyag önkényes, viszonylag triviálisan belátható, hiszen A) ha nem volna önkényes, hanem volna valami objektív nagy igazság, akkor minden országban pont ugyanazt tanítanák, ugyanúgy, és B) nem változna idővel. Márpedig változik, meglepetés, még a matekoktatás is. Hogy pontosan hogyan/mennyit tanulják az alapműveleteket, például, az folyamatosan változik Magyarországon is. Adok linket, ha szeretnéd.

A finneket azért hoztam fel, hogy jelezzem, nem az én privát agymenésemről van szó. Lehet, hogy te személyesen nem értesz egyet vele, meg lehet, hogy nem vagy elájulva a finnektől, de attól még egy értelmes, megvitatható feltevés. Ha egy kézmozdulattal lesöpröd, sőt, nem csak egy kézmozdulattal, hanem személyeskedően (mint írod: "Ezt nem ragozom tovább, maradj így!"), az kapufa, ha hasonló lekezelő szellemben szeretnék válaszolni, annyit mondanék: olvass róla többet.

De ez a fajta "vita" nem visz sehova. A véleményem tartom, senkivel összeveszni rajta nem kívánok, veled sem. Peace. :)

Arthamyr 2017.09.30. 00:27:11

@Nagy kámpics: Ezért írtam, hogy kisebb-nagyobb. Persze van ahol a kisebb közel van a semmihez.

Arthamyr 2017.09.30. 00:37:04

@Nagy kámpics: "Mondok 2 példát:
A nyugati világ divatos, ezért sok olyan diákkal találkozni, aki megtanulja az 50 tagállamot. Szerintem a legtöbb magyar ember ugyanakkor csak nehezen tudna összeszedni 10 ukrán várost (ha egyáltalán, pedig ott még magyar kisebbség is van, ugye), és nem tudná felsorolni Kína régióit.

A két adathalmaz hasznossága között nincs különbség, csak a divat, a közízlés." - A hasznosság közötti különbséget a környezet adja, aminek része a "közízlés". Nagy eséllyel Kínában tudják Kína régióit, mert ott inkább az a közízlés része, és hasznosabb is (nem csak a közízlés miatt).

"Ugyanakkor ha valaki szépen, lelkiismeretesen megtanulja az iskolai tananyagot, pont azt, pont úgy, pont annyira, akkor máris ezt az előírt közízlést, ezt az műveltségi közepet sikerül elsajátítania, és közben szépen ki is jelöli a saját gondolkodásának, érdeklődésének határait. " - Én alapvetően jó a gondolkodás és érdeklődés behatárolását, "egységesítését". Jó dolognak tartom a diverzitás csökkentését, mert könnyebb együttműködést tesz lehetővé, ha kisebb a különbség az egyedek közt. Ha valaki ki akar törni, más akar lenni, ki tud, csak nagyobb a költsége.

Arthamyr 2017.09.30. 00:43:00

@Gerusz: Hát, én szívből utáltam a készségtárgyakat (a tesin kívül), de utólag visszagondolva nem volt feltétlenül káros. És nem ártott meg, hogy szívtam, és kudarc ért, mert ez is felkészített az életre. Eltörpül a kudarcokhoz képest, amik később értek az életben. Kicsit szado-mazon hangzik, de úgy gondolom, hogy ez edzi a lelket. :)

A fogalmazásnál (és rajznál is), amikor nem volt megszabva téma, csak kellett valamit csinálni, szerintem ott pl. kellett (volna) kreativitás.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2017.09.30. 00:50:59

@Arthamyr: Nem azt mondtam, hogy ne legyenek, hanem hogy ne osztályozzák (vagy max. olyan mélységben, hogy megcsinálta-e a feladatot, vagy sem).

2017.09.30. 00:53:16

@Arthamyr:

"A hasznosság közötti különbséget a környezet adja, aminek része a "közízlés""

Igen, nagyjából ezt próbáltam mondani én is.

"Én alapvetően jó a gondolkodás és érdeklődés behatárolását, "egységesítését""

Noooooo. :)
Biztos ismered az ilyen karikatúrákat:
1.bp.blogspot.com/-FmggmlLeLs4/UErDfkz1ZrI/AAAAAAAALy0/PgSnxP-gYJg/s1600/402323_494812543863106_1418437488_n.jpg

Igen, biztosan könnyebbé teszi az együttműködést, ebben nyilván igazad van, és vannak, akiknek tényleg pont illik a személyiségükhöz, és azok szárnyalnak (és aztán a későbbi életükben nem értik, a többiek mit panaszkodnak), de mindenki mást konkrétan megnyomorít szerintem a mai iskolarendszer.

"Ha valaki ki akar törni, más akar lenni, ki tud, csak nagyobb a költsége."

Persze, jogos és igaz... ugyanakkor tökéletesen empátia- és érzelemmentes. Nem tetszik. :)

Arthamyr 2017.09.30. 00:54:29

@Gerusz: Passz, lehet, hogy igazad van. Mindenesetre ha nálam nem osztályozták volna, és nem kaptam volna kettest rajzból általános iskolában, lehet ennél is nagyobb arcom lenne... :) És utólag visszagondolva, lehet, hogy azért nem tudtam rajzolni, mert buta voltam. Ha a mai agyammal kéne visszamennem rajzolni, általános iskolába, valószínű, hogy sokkal jobban menne, már akkor, ha nem szarnék bele, mert szükségtelennek ítélem.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2017.09.30. 00:55:09

@M. Péter: LaTeX. Amíg még egyetemre jártam, kb. kézíráshoz hasonló sebességgel tudtam TeX-ben legépelni a képleteket. Annyi előnnyel, hogy ha elcsesztem egy emeletes törtet, akkor nem kellett az egészet áthúzni.

meatclone 2017.09.30. 01:00:25

@Nagy kámpics: Jo volt olvasni az erveid. Vegre valaki aki gondokodik is es nem csak a nagy ego=nagy velemeny szinten mozog, mint aki/akik vitaztak veled,es ervkent az extremet hozak fel vagy nem az ervelest tamadjak hanem az ervelot. Azt is birtam hogy ha nem tudtal valamit azt is nyugodtan megmontad,szoval nem az egodat probaltad maszirozni.(mint masok)
Csak a te hozzaszolasaid miatt erdemes volt vegigolvasni az osszes commentet.
Koszi.
(Te uj lehetsz mert nem emlekszem rad regebrol)

Arthamyr 2017.09.30. 01:02:14

@Nagy kámpics: Nem ismertem a karikatúrát, de jó. :)

Nem mondom, hogy jó, amit mondok. Csak ilyen vetülete is van a dolognak. És egyébként nem is kell, hogy "another brick in the wall" legyen. A kérdés az, hogy mi az a "szélsőség", amit már meg kell szüntetni, le kell törni, akár erőszakkal is (pl. aki annyira non-konformista, hogy egy pszichopata gyilkos, azt biztos. vagy biztos?). Aztán a másik dolog, hogy hogyan kezeljük ezt, úgy, hogy a többit meg nem sodorjuk egy irányba, mert a diverzitásnak vannak előnyei is.
Nem mondom, hogy az oktatás jó, csak arra akartam/próbáltam rávilágítani, hogy látszólag értelmetlen/kontraproduktív/kellemetlen dolgoknak is lehet értelme esetleg.
Magam is anti-iskola ember vagyok, de nem szeretném látni magam körül, hogy mi lenne nélküle.

Arthamyr 2017.09.30. 01:16:22

@Nagy kámpics: Ez egy érdekes dolog, hogy a finneknél menő az oktatás. Ezen mindig gondolkodtam, hogy gyakorlatban mennyivel lehet jobb, mint pl. a szar magyar. Nem vagyok benne biztos, hogy jelentősen - ezért biztos sokan kiröhögnek.

2017.09.30. 01:39:39

@Arthamyr:

"A kérdés az, hogy mi az a "szélsőség", amit már meg kell szüntetni, le kell törni, akár erőszakkal is (pl. aki annyira non-konformista, hogy egy pszichopata gyilkos, azt biztos. vagy biztos?). Aztán a másik dolog, hogy hogyan kezeljük ezt, úgy, hogy a többit meg nem sodorjuk egy irányba, mert a diverzitásnak vannak előnyei is."

Igen-igen, egyetértek.

"Ezen mindig gondolkodtam, hogy gyakorlatban mennyivel lehet jobb, mint pl. a szar magyar."

Erről nekem nincs igazán véleményem. Szoktak lenni ezek a felmérések, és el szoktam hinni, hogy az adott szempontrendszer szerint ez vagy az módszer jobban teljesít.

Ugyanakkor készséggel elhiszem, hogy a magyar oktatási rendszernek vannak eredményei, legalábbis szokták mondani, hogy aki eljut addig, hogy magyar orvos legyen, az már szuper orvos, aki eljut addig, hogy magyar mérnök legyen, az már szuper mérnök. (Ezt sem tudom megítélni, hogy igaz-e, de oké, most fogadjuk el.)

De erről a fehér tenyér című film jut eszembe, talán ismered. Ami ugye kábé arról szól, hogy a keleti blokkban mindig nagyszerű sporteredmények voltak, csak azon az áron, hogy kínozták a gyerekeket.

Lehet, hogy a magyar oktatási rendszer szuper eredményeket ad (vannak ettől elfele mutató jelek, de tegyük fel), de még ha így is van, _szerintem_ nem éri meg.

Nincsenek gyerekeim, de ha lennének, mindent megtennék, hogy ne kelljen a magyar (-hoz hasonló) közoktatásba járniuk. Ez nyilván totálisan szubjektív, én így látom.

2017.09.30. 01:42:15

@meatclone:

Nahát, köszi!
:pirul:

"Te uj lehetsz mert nem emlekszem rad regebrol"

Nem, elég régi motoros vagyok itt (talán 2012 óta? fene sem emlészik), de maradnak ki néha hosszabb időszakok, simán lehet, hogy eddig elkerültük egymást. (Egyébként én emlékezni vélek a nikkedre, annak ellenére, hogy nem te vagy a blog.hu legaktívabb hozzászólója). :)

adg 2017.09.30. 02:45:03

@DieNanny CH: “lejjebb szállítják a sávot, tehát a fellebbezéssel élők közül vesznek fel alacsonyabb jegyet elérőket.”

Es vissza is jutottunk a problemahoz. A minoseget alarendeltuk a fejlenznek. Az elobb az volt a gondod az en otletemmel, hogy a fejpenz elvesztese miatt nem fogjak kivagni a nem teljesito diakot. Akkor most hogy is?

Es nezd csak, itt van amire gondoltam, direkt nem nevvel idezem, nem az a lenyeg:
“en barmit kepes voltam bemagolni. Feleles utan kb 5 percel mar nem tudtam volna felidezni. De volt olyan is, hogy kemiabol ugy feleltem, hogy fogalmam se volt mirol beszelek.

Na, ennek mi ertelme?”

Es valoban. Tokeletes pelda. De megvan a magolas kepessege, es jo jegyet kap ra, VALODI TUDAS NELKUL. Eleri a 4,5-et a te rendszered szerint, mehet tovabb tanulni. Kozben a masik nem jut be, mert csak negyesre volt kepes, nem tud magolni, viszont ERTI, tudja az anyagot. De o nem jut be. Pont ez latszott nagyon szepen az egyetemen, amit fentebb irtam. A 120 pontos gimisek gyors hanyatlasba kezdtek, mert nem volt meg a valodi tudas a pontjaik mogott. Nyilvan nem csak gimisek magolnak, de ott talan jellemzobb, mint mas iskolakban. Ez egy komoly gond az oktatasban, es a tanarnak eszre kellene venni, hogy a gyerek kemiabol verset mond. Es bele kellene kerdeznie, hogy mi tortenik ha ez vagy az igy vagy ugy.

Elarulok egy titkot magamrol. Soha nem tudtam egyetlen verset sem megtanulni. Tudtam, mirol szol. Egyetlen kepletet sem, pedig a munkamhoz is hasznalok jo nehanyat. Vagy tudom a hatteret es le tudom magamnak vezetni, vagy megnezem. Nem tudom megjegyezni a napi szinten hasznalt anyagjellemzoket, mereteket. Mindet mindig kinezem a tablazatbol. Es! Nem tudom a szorzotablat. Na ezt add ossze. Ki tudom szamolni, es a negyzetszamokat tudom. Mashogy osztok-szorzok, mint az iskolaban, es matek-fizika a munkam! Makom volt, olyan tanarokkal kerultem ossze, akik ezt elfogadtak. Nagyjabol.

adg 2017.09.30. 04:03:10

@zoldzeller: dehogyis, egyaltalan nem. Orulok, hogy megfogalmaztad.
Valahol mindig csodaltam azokat, akik meg tudnak jegyezni dolgokat szo szerint pl, mint verset. Sajnos ennek megvan a hatranya is, erre akartam ravilagitani.
En soha nem tudtam, es amugy is eleg szetszort vagyok. Vannak ismeroseim, akik igy ezer ev utan is felmondjak, hogy mikor volt a muhi csata, mi a kovalens kotes es a szinusz tetel.
En annyit tudok, hogy vannak ilyenek. A szinusz tetelt pedig lehet, hogy hasznalom is, csak nem tudom, hogy az az.

Na mindegy, bocs, ha ugy erezted, egyaltalan nem astad el magad, valoszinuleg a human teruletek vonzanak jobban. Csak amit irtal, pont kapora jott alatamasztani, hogy a “4,5 atlag alatt ne menjen senki gimibe” elmelet miert hibas szerintem. Plane felsooktatasban.

gabors 2017.09.30. 04:31:42

@adg: "Es! Nem tudom a szorzotablat."

nem is kell hiszen ket szamot osszeszorozni nem mas osszadni az elsot onmagaval mint amennyivel szorozni akarjuk ... :-)

gabors 2017.09.30. 05:29:21

@gabors: " az elsot onmagaval mint amennyivel szorozni akarjuk ... :-) "

az elsot onmagaval annyiszor amivel szorozni akarjuk ..es kezi gyartasu szorzo tablank van

FutureFry 2017.09.30. 05:40:39

@zoldzeller:
Kíváncsi vagyok milyen lesz azon gyerekek aláírása akik nem tanulnak folyóírást?

Remélem jobb mint Jack Lew volt pénzügyminiszternek, ami kb. úgy néz(ett) ki mintha valaki egy kiszáradt tollat próbálgatna [1], még Obama is azzal viccelt, hogy emiatt visszavonja a kinevezését [2]. Szerencsére “megemberelte magát”, hogy a dollár bankjegyekre azért ne ez kerüljön [3].
Egyébként érdekes, hogy a folyóírás térvesztése ellenére továbbra is az aláírást használja sok helyen az itteni pénzügy rendszer (pl. hitelkártyás vásárlásnál, PIN helyett). Egyes bankfiókvezetők tapasztalata szerint pedig egész gyakori, hogy az önállósodás útjára lépő, főiskolát/egyetemet kezdő diákoknak nincs (megfelelő) aláírásuk a számlanyitáshoz [4].

[1] economix.blogs.nytimes.com/2013/01/09/a-new-scribble-on-your-dollar-bill/
[2] youtu.be/2w53crPh5oc
[3] www.treasury.gov/connect/blog/Pages/Secretary-Lew-Provides-His-Signature-For-Printing-on-U.S.-Currency.aspx
[4] www.pbs.org/newshour/updates/long-held-tradition-cursive-handwriting-slowly-dying-america/ :
“One of the bank managers recently I spoke with said there is an appalling number of high school students transitioning to college (and) they come in to open a bank account and they don’t have a signature,”

zoldzeller 2017.09.30. 07:17:05

@FutureFry: muszaj javitanom a hozzaszolasomon.
Tanulnak folyoirast (3rd grade-ben). Megtanulnak kis nyomtatott betukkel irni es aztan kesobb tanulnak folyoirast.

Pont a hitelkartyas alairas szerintem nem jo pelda, mert a gep nekem siman elfogadja ha csak egy hullamvonalat huzok.... Csekk alairasnal viszont mindig figyelek.
Ez egy jo kis cikk, eleg hosszu de kave mellett erdekes.

www.washingtonpost.com/local/education/once-all-but-left-for-dead-is-cursive-handwriting-making-a-comeback/2016/07/26/24e59d34-4489-11e6-bc99-7d269f8719b1_story.html?utm_term=.f7e54bac157f

FutureFry 2017.09.30. 07:31:38

@zoldzeller: Hitelkártyavásárlásnál a gép/bank nem ellenőrzi az aláírást, csak elraktrározza (reklamáció esetére). Volt egy fazon (most nem találom a sztorit, már régebben egyszer belinkeltem) aki abból csinált hobbit, hogy kottát rajzolt a képernyőre aláírás helyett (a mögötte sorban állók nagy örömére).
Egyszer egyébként véletlenül elcseréltem a kártyámat (nem vettem észre több mint egy hétig) és nemhogy csak az aláírás de elég nyilvánvalóan a nem sem stimmelt, és senki nem szólt egy szót sem.
Csekket 20+ évvel ezelőtt még gyakrabban használtak, én mostanában ha évente 2-3-at írok, max.

Arthamyr 2017.09.30. 08:02:58

@Nagy kámpics: Én sem vitatom a felmérések eredményét, tehát azt, hogy jobban teljesítenek. A kérdés az, hogy mennyivel, tehát hogy számszerűsítve egy átlagos magyar gyerek 100%-osan teljesít, egy finn meg 110%-osan, vagy 250%-osan, mert az első esetben nincs jelentős gond, a másodikban meg van.

Nekem sincsen gyerekem, így én más szemüvegen keresztül látom, mint egy szülő. Viszont én is voltam gyerek, így vannak emlékeim. Ezenkívül más gyereke is alakítja a környezetet, amiben élek/élni fogok, ezért nagyon nem mindegy, hogy mi kerül ki egy oktatási rendszerből. Én azt szeretném, ha közösségi életre alkalmas, önmagukat ellátni képes, értelmes fiatal felnőttek kerülnének ki (kb. ez a fontossági sorrendem is). Nekem úgy tűnik, hogy mindhárom téren romló tendencia van (nem csak Magyarországon), de az is lehet, hogy csak én öregszem, és vagyok kevésbé toleráns. Ha ehhez annyi kínzás kell, amennyit a magyar oktatás az én időmben adott, hát legyen. Nem mondom, hogy ez szükséges, vagy hogy a magyar oktatás jó, de számomra ez 3 szempont mindent visz, szóval szerintem ilyen irányban kellene változtatni az oktatás, nem pedig úgy, hogy a gyerekek jobban érezzék magukat (persze egyáltalán nem kizárt, hogy mindkettő egyszerre megvalósítható).

Arthamyr 2017.09.30. 08:08:18

@adg: Hasonló volt a helyzet nálam is, bár én meg tudtam tanulni a dolgokat, de bűn lusta voltam, és nem szerettem.
A szorzótáblás dolog ment azzal, hogy összeadtam a számokat gyorsan, de azért ez nem ment egyből, viszont sosem hibáztam (aztán annyit használtam ugye, hogy ma már csak megy fejből is). A képleteket levezettem, de pl. a verstanulásnál ez nem ment...

Amúgy egyetértek a határok meghúzásával, de az x-es átlagot hülyeségnek tartom, amíg nem egységes a felmérés szintje.

meatclone 2017.09.30. 08:15:07

@Nagy kámpics: Szivesen.
Szeretem az ervekkel es nem erzelmekkel zajlo vitakat.
Mostanaban fedeztem fel Ben Shapiro-t (youtube), es szerintem te is elvezned a stilusat. Egy a ba,j hogy o klasszisokkal magasabban van a vita partnereinel es inkabb meszarlasnak tunnek a vitai mint harcnak.

puhacica 2017.09.30. 08:44:59

@Arthamyr: ezt irtam volna?
szerintem nem en szoktam itt vendegmunkasozni, mosogatozni es olyanokat irni eves 5000 euro megtakaritasra, hogy a "te szinteden" biztos az is valami.

puhacica 2017.09.30. 08:58:06

@adg: "Valahol mindig csodaltam azokat, akik meg tudnak jegyezni dolgokat szo szerint pl, mint verset. Sajnos ennek megvan a hatranya is, erre akartam ravilagitani.
En soha nem tudtam, es amugy is eleg szetszort vagyok. Vannak ismeroseim, akik igy ezer ev utan is felmondjak, hogy mikor volt a muhi csata, mi a kovalens kotes es a szinusz tetel.
En annyit tudok, hogy vannak ilyenek."
- dragajoistenkem, vegre valaki! :D azt hittem, csak en vagyok ilyen gyari hibas.

glorianna 2017.09.30. 09:31:43

@DieNanny CH: Persze. Sőt, van egy sereg szakma, amit csak érettségi után lehet tanulni. Ún. OKJ-s képzések, 1-2-3 év, szakmától függően.

glorianna 2017.09.30. 09:39:44

@Arthamyr: "közösségi életre alkalmas, önmagukat ellátni képes, értelmes fiatal felnőttek" a mai magyar iskolarendszer jóvoltából nem képződnek, max. a család kompenzálja az iskolai károkozást; másrészt nem teljesül "Ha ehhez annyi kínzás kell, amennyit a magyar oktatás az én időmben adott" ez sem, ui. manapság a "kínzás" többszöröse a kilencvenes évek eleji "kínzásoknak".

Arthamyr 2017.09.30. 09:45:42

@puhacica: "hany ilyen gyerek van, akinek igy az egesz elete el lenne cseszve, mert elhajtanak acsnak, autoszerelonek, fodrasznak, varrononek, csak azert, mert nem tud masodfoku egyenletet megoldani, mikozben kiteljesedhetne ujsagirokent, torteneszkent, operatorkent..." - csak ezt értelmeztem - ezek szerint helytelenül.
Érdekes dolog, mert azt gondolják (nem állítom, hogy alaptalanul, de ezt is lehet újraértékelni), hogy egy történésznek több általános tudásra van szüksége, mint egy ácsnak. Miért nincsen történész szakmunkásképző? Vagy ács egyetem (amúgy ilyen lehet, hogy van, csak nem így hívják)?

Arthamyr 2017.09.30. 09:59:41

@glorianna: Hát, erről nem tudok, mert én a 80-90-es években jártam iskolába. Nehezen hiszem, hogy olyan sokkal keményebbek lennének a követelmények (az érettségi/felvételi nem lett nagyságrendekkel nehezebb). Persze biztos, hogy ma az a tudás már még kevésbé aktuális, és a gyerekek is mások.
Azon az életünk végéig lehet egyébként vitatkozni, hogy mi a jó oktatás, arról viszont senki nem fog meggyőzni, hogy az oktatás nettó károkozás (még a "szar magyar" sem). 2 előnye biztos van: egyrészt megvédi a fiatalokat az élettől, kicsit több időt ad nekik felnőni (milyen lenne mondjuk 14 évesen vagy hamarabb bekerülni a felnőttek világába?), másrészt összezárja a gyerekeket, így az átlagos/annál rosszabb gyereket "javítja" (a kimagaslóak lehet, hogy többet veszítenek, mint kapnak). Egy csomó olyan szociális problémával szembesíti őket, ami az életben is előfordulnak (versengés, együttműködés, konfliktuskezelés, alkalmazkodás, elfogadás, kellemetlen egyének kezelése stb.), fokozatosan emelkedő tétekkel, változó játszótársakkal (nyilván már oviban is elkezdjük ezt, de azért ott másképp megy, mint felnőtten - már akinek :)).

adg 2017.09.30. 09:59:46

@puhacica: haha, biztosan nem egyedul vagy. :)
Emlekszem, meg szaros altalanos iskolas voltam, unokatesoim eszmeletlen jo tanulok voltak, az abszolut peldakepek. Es akkor nagyanyamnal osszeult a teljes csalad, 5000 ember, es szepen kerdezgettek a gyerekeket, hogy hat milyen lett a bizi. Es akkor ezek ilyen szemlesutve mondtak, hogy hat sajnos lett egy negyesuk, es mindenki sajnalkozott kemenyen. Amikor ramkerult a sor, hat hazudni nem akartam, elmondtam, hogy nekem ket negyesem is lett. Nagyon megertok voltak es egyutt ereztek velem, biztattak, hogy majd jovore sikerul kijavitanom oket. Anyamek meg kis hijan megfulladtak a visszatartott rohogestol, mert ugyan valoban lett ket negyesem, de a tobbi az kettes-harmas volt. :))

Altalaban bioszbol meg kornyezetismeretbol kaptam jobb jegyeket. Bioszbol egyszer kaptam egy hatost, mert tobbet tudtam a folyami rakokrol, mint a tanar. Be volt irva a naploba. Az ilyenek mentek, egy halom novenynek meg rovarnak tudtam a latin nevetol kezdve minden adatat. Ezeket messze jobban tudtam, mint a tanarok. :D
Csak sajnos mas targyak is voltak. Kozepiskolatol rendezodott a dolog, a szakmai targyak egesz jol mentek mar.
Nanmy modszerevel szakmunkasba se jutottam volna be.

adg 2017.09.30. 10:05:13

@Arthamyr: igen, a tortenesznek szelesebb altalanos tudasra lehet szuksege. De nem feltetlenul matematikabol vagy enekbol, tornabol vagy ilyesmi.
De ha nem lehet tortenesz, mert ugyetlen tornabol, fahangja es bot fule van valamint nem megy a matek tul jol es igy gyengebb lesz az atlaga, akkor lehet, hogy veszitunk egy amugy lelkes torteneszt, aki tenyleg az szeretne lenni, es nyerunk egy szar acsot, aki utalja a munkajat.

adg 2017.09.30. 10:09:15

@FutureFry: “Egyszer egyébként véletlenül elcseréltem a kártyámat (nem vettem észre több mint egy hétig) és nemhogy csak az aláírás de elég nyilvánvalóan a nem sem stimmelt, és senki nem szólt egy szót sem.”

az en kartyamat a nejem hasznalja evek ota, a nevemnel ott a mr is. Soha nem volt vele gond. Mondjuk itt nem kell odaadni, magadnak fizetsz. Miota meg inkabb telefonnal fizetunk, mar kartya sincs fizikai valojaban, se nev, se semmi.

Csekket nem hasznalunk, itt kiment a divatbol, 4 eve lattam az utolsot, akkor kaptam egyet. Azota sem.

Arthamyr 2017.09.30. 10:15:23

@adg: Akkor kellene valami történész szakmunkásképző, ahol akkor nem terhelik matekkal meg énekkel, és valahogy el kéne érni, hogy a presztizse is megegyezzen az ács szakmunkásképzőével. :) Az átlagról meg már írtam mi a véleményem, és akkor még diplomatikus voltam (próbáltam lenni)...

puhacica 2017.09.30. 10:19:38

@Arthamyr: arra gondoltam, hogy mondjuk pistike lehetne oscar dijas operator, de mivel hulye a matekhoz es egyeb real targyakhoz es meg tesibol is bena, az atlaga alapjan csak szakmunkaskepzobe mehetne, ahol faragnanak belole egy kozepesen szar szakacsot. nem degradalas ez, szuper, ha valaki epp szakacs akar lenni, na de ha nem... szoval szerintem ez a bibi a magyar rendszerrel, hogy nem a gyerek kepessegeit nezi es segiti, hogy azokban kiteljesedhessen, hanem mindenkit ugyanolyanra akar formalni. tudod, van az a kep, hogy all a majom, az elefant es az aranyhal a kis gombakvariumaban a katedra elott es mindannyiuknak ugyanaz a feladat az igazsagossag es egyenloseg jegyeben. fel kell maszniuk a fara.

@adg: jo sztorik :D
hat en magolos voltam, ugyhogy rossz jegyeim tenyleg csak azokbol a targyakbol voltak, amiket erteni kellett. szeretem a nyelvtant, az irodalmat, de keptelen vagyok elmondani a himnuszt peldaul. vagy akarmilyen verset. viszont sokat olvasok. es erettsegin kijavitottam a nyelvtan tanart, igy kaptam vegul 5-ost, mert kiderult, hogy nekem van igazam. a foldrajz is jol ment, meg a biosz, amig be nem jottek a genek es mutaciok. az nem erdekelt. a foiskola kesz felszabadulas volt, muveszet, tortenelem, kommunikacio, sajtotortenet... erdekes volt es bar total nem maradnak meg a fejemben evszamok, szabalyok, tetelek, valahogy megis tudok csomo mindent. es kozben minel tobbet tudok, annal inkabb ugy erzem, hogy vegeredmenyben semmit se tudok. :)

puhacica 2017.09.30. 10:21:34

@adg: na, szo szerint erre gondoltam.

Arthamyr 2017.09.30. 10:30:42

@puhacica: Erre ugyanazt írom, mint @adg: -nek: operátor szakmunkásképzőre van szükség. :) Amúgy én írtam valahol, hogy egyetértek az átlag használatával bármiféle szelekcióra?

puhacica 2017.09.30. 11:28:06

@Arthamyr: marmint operatőr. :)
Amúgy én írtam valahol, hogy egyetértesz az átlag használatával bármiféle szelekcióra?
szerintem hagyjuk, total elbeszelunk egymas mellett. vagy en nem irok erthetoen, vagy te ertelmezed erdekesen, amit irok.

gabors 2017.09.30. 12:15:47

@Arthamyr: "Vagy ács egyetem" Makovec ott tanult :-)

gabors 2017.09.30. 12:26:42

@Arthamyr: "n a 80-90-es években jártam iskolába." " Persze biztos, hogy ma az a tudás már még kevésbé aktuális, és a gyerekek is mások."

az ilyeneket nem ertem ....

semmi nem valtozott foleg a real targyak teren ... kb mi kevesebe aktualis amit erettsegiig tanultal mondjuk matek, fizika, kemia, biologia, foldrajz, enek, rajz ??

fizikabol OK most mar bizonyitottak a gravitacios hullamokat :-) vagy biologia teren tobben NEM HISZNEK az evolucioban de a tudomany nem valtozott...

vagy magyar nyelv es irodalom mi valtozot? (napi politikat leszamitva) a magyaroknal Mikszath .. jo most tanitanak naci irokrol is meg van Maria (ami igen szar ) ...

vilag irodalom Shakespeare, Voltaira HOmer ??? most mar esetleg 1984-t is lehet tanitani (de az sem valtozott csak vegul is)

melyik nyelv avult el (azonkivul hogy az orosz-t nem politikai nyomas miatt tanuljak ma mar )

fhdgy 2017.09.30. 12:29:31

Ha nézzük az alap- és középfokú oktatást, akkor nem csak azt kell nézni, hogy milyen ismereteket tanítanak.

Nem kellene elfeledkezni arról sem, hogy az iskola a társadalom létének alapjait is lerakja, jól vagy rosszul.

Itt arról is szó van, hogy kinek a feladata nevelés, az iskoláé vagy a családé. Én azt látom, hogy az iskola ennek egyre kevésbé tud megfelelni, a család pedig nagyon sok esetben nem is törődik vele.

Én ennek tudom be, hogy egyre több antiszociális, depressziós fiatal felnőtt van.

Várta, hogy vége legyen az iskolának, ( itt is írtatok olyat ) szabaduljon meg a szadista tanároktól, az állandó kínzásoktól, meg attól a qrva nehéz feladattól, hogy tanulni is kell(ene). Bizalommal tölti el, hogy még egy-két év és mindettől megszabadul.

Aztán kiszabadul a való életbe, ahol mégtöbb szadizmus van, még több kínzás van és még nehezebb qrva feladatokat vár el tőle mindenki.

Aztán, rádöbben, hogy ennek soha nem lesz vége, az egész élete reménytelen lesz, csak a halál tudná ettől megmenteni.

Ehhez képest sokadrangú kérdés, hogy mit tanít az iskola. A fő kérdés, hogy mire nevel vagy egyszerűen nevel-e valamire.

Arthamyr 2017.09.30. 12:34:24

@gabors: Nem a tantárgyankénti tudásra gondoltam, hanem az egész tudásanyagra, amihez egy átlagos iskolás mondjuk az általános iskola végéig eljut. Persze akár még tudományos tantárgyakban (fizika, biológia stb.) is lehet, hogy van valami új felfedezés, amit érdemesebb berakni a tananyagba valami helyére. A lényeg, hogy megváltozott az élet, és emiatt kicsit más tudásra van szükség (sokak szerint nagyon más tudásra).

Arthamyr 2017.09.30. 12:37:43

@puhacica: Én is arra gondoltam, annyira nem tűnt fel, hogy át is vettem... :)
De igazad van, hagyjuk, nincs jelentősége.

2017.09.30. 14:05:29

@FutureFry:

"Egyes bankfiókvezetők tapasztalata szerint pedig egész gyakori, hogy az önállósodás útjára lépő, főiskolát/egyetemet kezdő diákoknak nincs (megfelelő) aláírásuk a számlanyitáshoz"

Igen, én is mindig küzdök vele.
Azon túl, hogy tényleg nem tudok olvashatóan írni (meg rajzolni sem), bosszantó, pozőr büdösgyökérségnek tartottam mindig az aláírást mint olyat.

"Nézzétek, milyen kacifántos, nézzétek, milyen menő vagyok..." -- pfej. :)

@meatclone:

"Mostanaban fedeztem fel Ben Shapiro-t"

Igen, ismerem én is, szoktam hallgatni. Mindig fel kell tennem hozzá a fülest, mondjuk, mert a barátnőm már a hangjától arcrángást kap. :)

2017.09.30. 14:06:39

@fhdgy:

"Nem kellene elfeledkezni arról sem, hogy az iskola a társadalom létének alapjait is lerakja, jól vagy rosszul.
[..]
Ehhez képest sokadrangú kérdés, hogy mit tanít az iskola. A fő kérdés, hogy mire nevel vagy egyszerűen nevel-e valamire"

Igen, azt hiszem, ez az én véleményem röviden összefoglalva.

2017.09.30. 14:15:34

@zoldzeller: @puhacica: @adg:

Ami a magolást illeti, eszembe jutott egy talán sci-fi történet, amit olvastam vagy láttam valamikor, hátha valamelyikőtök ráismer.

Szóval, a fickónak az a szuperképessége, hogy mindent megjegyez, nem tud ellene tenni semmit. Az ellenségei elfogják, és azzal kínozzák, hogy felolvassák neki a telefonkönyvet. A faszi szenved, könyörög, és mire a K betűhöz érnek, szétdurran az agya, és meghal.

Nem vagyok benne biztos, hogy jól emlékszem a történetre, nektek ismerős esetleg?

--

Azt hiszem, nekem jó memóriám van (vagy lehetett korábban, legalábbis), nincsenek emlékeim róla, hogy általános vagy középiskolában valaha magolnom kellett volna, valahogy megmaradtak maguktól a dolgok, viszont mióta van önálló személyiségem (mikortól van az? 10 év? 12? 14?), állandó motivációs gondokkal küzdöttem, és szenvedtem vele a fickó a sci-fi történetben.

Hogy nem akarom hallani, mikor volt a muhi csata, nem akarom tudni, ne beszélj róla, nem akarom elolvasni, szálljatok le rólam.

Különösen, amikor látod, hogy az adott tanár boldogtalan, te magad is boldogtalan vagy, a családodban mindenki boldogtalan, sőt, nyilván az egész lakótelepen mindenki boldogtalan (mert a lakótelepek már csak ilyenek), és akkor jön nekem a mittomén mivel.

Kedves tanár néni/bácsi, a te életeden láthatóan nem segített ez a konkrét adat, és a sokféle iskoláztatásod sem, nyilvánvalóan az enyémen sem fog, kérlek szépen, hagyj békén. Ezt szoktam érezni én. :)

fhdgy 2017.09.30. 14:31:24

@Nagy kámpics: Jó, de akkor szerinted milyen lenne a jó iskola?

puhacica 2017.09.30. 14:43:36

@Nagy kámpics: "Szóval, a fickónak az a szuperképessége, hogy mindent megjegyez, nem tud ellene tenni semmit. Az ellenségei elfogják, és azzal kínozzák, hogy felolvassák neki a telefonkönyvet. A faszi szenved, könyörög, és mire a K betűhöz érnek, szétdurran az agya, és meghal." - na jó, most kiböffent belőlem a röhögés. :D

2017.09.30. 15:08:47

@fhdgy:

"Jó, de akkor szerinted milyen lenne a jó iskola?"

Nem tudom, fogalmam sincs.

Lehet, hogy egyszerűen csak pechem volt, mert ez, amikor elkezdett személyiségem lenni, pont a 90-es évek elejére esett, amikor volt jó nagy infláció meg munkanélküliség meg létbizonytalanság, és azt hiszem, az emberek _tényleg_ boldogtalanok voltak amerre csak néztem.

Mindenesetre első lépésként el kellene kezdeni tolni a pénzt a tanárokba, mert olyan kis lúzerek és elhasználtak szegények, és boldogtalan meg reménytelen embereket nem volna szabad gyerekek közelébe engedni, mert észreveszik. Legalábbis én észrevettem, és gyilkolja a motivációt.

A tanárok maguk, meg az életük is szuper lehangoló, ami oké, mert gondolom a bányászoké meg a kiskereskedelmi eladóké is az, de azokra nincsenek gyerekek bízva.

Pszichológust nekik, nagy valag pénzt, antidepresszánst, meg bérletet a szoláriumba. Én biztos ezzel kezdeném.

fhdgy 2017.09.30. 15:21:05

@Nagy kámpics: Kiindulásnak nem rossz.

Szeretném folytatni a kommentemet, de ahhoz tudnom kellene, hogy a rendszerváltáskori boldogtalan emberek, szerinted, ma még mindig kb. olyanok vagy azóta mát tudnak okkal mosolyogni is?

M. Péter 2017.09.30. 16:45:18

@Gerusz: Hát akkor rendkívüli tehetség vagy. Ábrákkal mit csináltál?

2017.09.30. 17:08:05

"Jó, de akkor szerinted milyen lenne a jó iskola?"

Azt nem tudom mi a jo iskola, de azt el tudom mondani, hogy az itteni (USA) iskolaban mi tetszik jobban a magyarnal:

- A gyerekeknek sok projekt munkajuk van, nekik kell informaciot gyujteni, azt feldolgozni, strukturalni, megirni a dolgozatot/eloadast tervezni, videora felvenni

- Ezek a projekt munkak gyakran 2-3-4 fos csoportokban vannak, ami nagyban segiti az egyuttmukodesi keszseg fejlodeset.

- Osztonzik oket, hogy javito jellegu kritikat mondjanak. Pl dolgozatokban egymas dolgozatat olvassak beadas elott, es ahhoz megjegyzeseket irnak (elektronikusan, amikor kis buborekban latod a megjegyzest) Arra is osztonzik oket, hogy ha valami kulonosen tetsztik, akkor azt is megfogalmazzak.

- projekt munkara par pelda: social studies-bol egy darabig "Risk"-et jatszottak az osztalyok egymas ellen, ora elejen a kovetkezo lepest meg az altalanos strategiat kellett megbeszelni. Itt megint az egyuttmukodesi keszseg volt a lenyeg. Maskor egyiptombol terveztek egy kiallitast, papirbol csinaltak "leleteket" kifestve, nagyon jo minosegu lett amugy. Ezutan a gyerekek a szuloket vegigvezettek a tarlaton, egyiptomi kiseloadast tartva. Volt, hogy egy gorog szindarabot keszitettek.

- enek-zenebol pl egyszer beatbox-ot kellett beadni, telefonnal lehetett felvenni

- soha nem lattam a gyereket evszamokat magolni. Ohh hazudok, a fuggetlensegi nyilatkozatot meg masik 2 fontosat meg kellett tanulniuk.

- soha nem lattam a gyereket verset vagy valami lexikalis baromsagot magolni. Persze fogalmakat kell neki (pl a sejt alkotoelemei)

- altalanos iskolaban osszefogo tantargyak vannak (science, social studies) ami szerintem jobban erthetove/magyarazhatova teszi a termeszettudomanyokat/human dolgokat

- 6-ik osztalytol itt kredit rendszer van, azaz nem mindenkinek kotelezo minden tantargy, vannak valaszthatoak (csak meg kell lenni bizonyos szamu oranak) A tantargyak tobbsebessegesek, tehat akit pl a matek erdekel, az advanced matekra megy. Abban 8-ik vegere kivegzik a kozepiskolas anyag felet, kozepiskola masodik reszeben pedig college szintu matek van) Aki nem jo matekban, az nem megy advanced matekra.. Igy a gyerekeknek nem kell a lassuakra varni, a lassuak meg nem erzik benanak magukat a jobbak mellett.

- vannak 2-3 honapos tantargyak, (ezek ev kozben vegeternek, aztan jon az uj), ilyenek, mint fozes, egeszsegugyi dolgok, egyeb haztartasi dolgok

- a gyerekek kapnak laptopot (hazahozhatost), szoval a szamitogep senkinek sem gond (mondjuk internetet itthonra nem adnak :)

- az termeszetes, hogy a konyvek/fuzetek ingyen vannak. A ceruzat nekunk kell megvenni.

- nincs evnyito/evzaro.

- ezen a kornyeken nem toljak az ember arcaba a vallast. Igazabol nagyon vigyaznak, hogy elkeruljek ezt a temat.

élhetetlen 2017.09.30. 17:09:06

@Nagy kámpics: A Kandóért bocs, nekem az is iskola volt. „„A kézírás egy mai gyereknek várhatóan tökéletesen felesleges.”. Ezt nem ragozom tovább, maradj így!„ Ezt meg nem lekezelésnek szántam, csak nem akartam még fél oldalt írni arról, hogy miért tartom kockázatosnak, ha már írni sem tudunk. Számolni sem. Ahhoz is szakemberek kellettek, hogy ne kelljen bemagolni a szorzótáblát, aztán, ha lemerül az okosteló, akkor a 10 dgk felvágott árából már nem tudja a páciens, hogy mennyibe kerülhet a 35 dkg. De nem a matek változott, csak az oktatási módszer, és a prioritás. Most mesélek, ha megengeded. Hidd el, tudom, mire jó a számítástechnika. De azt is tudom, mire nem. Az unokatesóm védőnő. Kartonrendszer, születési év szerint tárolva. Az önkormányzat vezetője kitalálta, hogy digitalizálni, és a papírokat megsemmisíteni, mert sok helyet foglalnak. Bemegy a leendő kismama, megkérdezni, hogy kapott-e anno védőoltást rózsahimlő ellen. Karton elő, válasz megvan. Ugyanez digitálisan, mondjuk szalagra archíválnak, és akinél pl. három évig nincs mozgás, azt törlik az élő rendszerből, mert kell a hely. Visszatöltik az egész évet? De azt nem tehetik, mert a mai adatok még nincsenek mentve, nem írhatják felül. Külön gép az ilyen esetekre, stb.? De most mindenki digitális nyilvántartást akar. Csak nekem tényleg van egy kósza aggályom. Ha egy falusi templom nem égett le, akkor ott megtalálod a kétszáz éves keresztlevelet. A csak digitálisan nyilvántartott születési anyakönyvit hol fogod megtalálni 200 év múlva? Persze, mentenek, öt évente más típusra telepítenek száz éveken keresztül. És csak a hétköznapok. Az új körzeti orvosomat úgy ismertem meg, hogy telefonál valakinek, mert betelt a PC discje, és nem tudja a többi beteget fogadni. Az orvosírnok a régi volt, emlékezett rám, nem tudok valamit csinálni? Van egy floppyja? Van. Leszedtem a gyárilag telepített játékokat, azt a napot kihúzták. Most képzeld el, hogy összeomlik a központi nyilvántartási rendszer adatvesztéssel, és kiesel a rendszerből. Valaki a múltkor azt írta, hogy olyan NINCS. Aztán két hét múlva bedőlt a British A.
Visszatérve a témánkhoz. „"amiről nem hallott, tanult, az csak véletlen szerűen kerül az útjába, vagy nem." Ezt nem gondolhatod komolyan.”. De, komolyan gondolom. Akkora az ismerethalmaz, hogy ha nincsen egy, az iskolában átadott közös rész, akkor két ember ismerethalmaza lehet teljesen különböző. Megint egy hülye példa. Csontváry kiállítás, egy 50-es nő magyaráz egy 20-asnak. Aztán nem jutott eszébe az Akropolisz név. Odafordul hozzám, és megkérdezi. Mert joggal tételezi fel, hogy én is felismerem az épületet. Mert, ha csak a bogarak érdekelnének, és ezért csak biológiát akartam volna tanulni, akkor miért tudnám, soha rá sem néztem volna. Vagy kíváncsiságból, „véletlen szerűen”. Remélem, megértesz, én sem összeveszni akartam. Na, ez megint hosszú lett, bocs.

élhetetlen 2017.09.30. 17:09:11

@Gerusz: „(vagy max. olyan mélységben, hogy megcsinálta-e a feladatot, vagy sem).” Azt hiszem, ez mindig is így volt, kivéve a rajz egy képzőművészeti középiskolában. Mert olyat még nem hallottam, (persze, ettől még lehet, hogy van ilyen), hogy valaki általánosban osztályt ismételt, mert megbukott rajzból, vagy énekből. Sőt, az átlagát sem húzták le, ha megtanulta elmutogatni a doremifát. Legfeljebb nem lett énekkaros.

élhetetlen 2017.09.30. 17:42:25

@Arthamyr: Nem tudom, pontosan mire írtad, ha mellé megyek, akkor bocs. „A probléma ott (is) van, hogy van, aki azt gondolja, hogy a történész meg az újságíró több/jobb, mint az ács meg a varrónő.”. Nem tudom, hányan gondolják így, én csak azt tudom, hogy én mit gondolok. Én azt gondolom, hogy egy érettségizett varrónő lehet jobb, mint aki csak a szakmát tanulta. Akkor kezdtem el varrni magamnak, mikor egy varrónő a fenékben bevágó nadrágot, mikor szóltam, hogy hogyan néz már ki, elkezdte bevagdosni ollóval az ívnél, mert fogalma sem volt, hogy hol kell elvenni a nadrágból, hogy ne vágjon be. Ábrázoló geometria. Másik példa, főiskolát végzett ember végül a falujában vízszerelő. Ez a hajlékony tömlő, felrakja, folyik. Lekapja, felrakja fordítva, most a másik vége folyik. Selejt a tömlő. Egy „rendes szaki” még fél óráig tekerte volna a kócot, aztán megvakarja a fejét, hogy nem érti. Ne mondd azt, hogy egy gimi, vagy egy főiskola nem tesz hozzá semmit az ember gondolkodásmódjához. Miért ne lehetne valaki varrónő, vagy ács érettségi után, miért 14 évesen kell eldöntenie, hogy mivel, és hogyan tölti majd az életét.

élhetetlen 2017.09.30. 17:43:41

@adg: „a tanarnak eszre kellene venni, hogy a gyerek kemiabol verset mond.” Közjáték, csak eszembe jutott egyik nagyon kedves vizsga szitum az ELTE matek szakon. Tételt húztunk, kidolgozhattuk, a tanár bámul ki az ablakon, akár puskázhatsz is. Aztán a táblához. Elmondom, amit akarok, a tanár azt mondja, elmondaná mégegyszer? Jó, akkor kicsit más szavakkal másképp. Elmosolyodik, elmondaná harmadszor is? Nem értem, kicsit kínos, de mit tehetek, elmondom. Mosoly marad, na, azt hiszem, érti, mondja. Ez meló mellett volt hat év (az estisek kaptak egy külön évet a diplomamunkára), és kocsmázás helyett jártam, oda, de minden percét élveztem.

fhdgy 2017.09.30. 17:52:24

Találtam egy érdekes dolgot ( www.rovart.com/hu/klebelsberg-kuno-2-resz_1425 ), ebből ragadok ki egy részt:

Néhány értelmiségi pálya havi fizetése pengõben (1929)

Egyetemi tanár…………………….…....…898
Bíró, ügyész………………………...…....…712
Fõvárosi fogalmazó………………...….…623
Minisztériumi fogalmazó…………..…..598
Középiskolai tanár (állami)……..…...454
Diplomás MÁV-tisztviselõ………….....424
Polgári iskolai tanár………………..…..…340
Fõvárosi elemi iskolai tanító…........340
Fõvárosi óvónõ……………………...…......290
Állami elemi iskolai tanító……….......278
Egyetemi adjunktus, tanársegéd.....268
Állami óvónõ………………………...….......246
Kezdõ köztisztviselõ……………....…....199

Ehhez én teszem hozzá, hogy a háború előtt egy kaszás napszám ( ez egyik legnehezebb mezőgazdasági munka ) 1 pengő 20 fillér volt.

Így egy elemi iskolai tanító havi fizetése egy falusi ember számára horribilis összeg volt, így érthető, hogy azt mondták a gyereknek, hogy tanulj fiam!

élhetetlen 2017.09.30. 18:42:10

@adg: Hát, komoly ügy az emberi agy. Az utolsó húsz évemet programozóként töltöttem, egy programban az ötven, száz változó neve az megvan. De mindig mellettem volt egy kockás füzet, amire írnom kellett, mert sem a négy számjegyű termékkódot, sem a kilenc számjegyű ügyfélazonosítót nem tudtam megjegyezni addig, amíg képernyőt váltottam egy alt-tab-bal. És az ad hoc programok nevét is ide írtam, még a dán kolléga is ragyogóan kezelte a kockás füzeteimet. Viszont negyven év után is megvan, hogy „mert miénk a gépek gépe, cifra pitykés, átviteles, mindenképpen tökéletes”, és egy ismerősöm szerint az a legundorítóbb tulajdonságom, hogy adott mondatokra negyven év után is emlékszem. De töriből bármikor tévedek pár száz évet. (A szorzótáblát félig tudom, azaz néha meg kell cserélnem a két számot, hogy tudjam az eredményt). Nehéz.

FutureFry 2017.09.30. 18:49:12

@Nagy kámpics: “Szóval, a fickónak az a szuperképessége, hogy mindent megjegyez, nem tud ellene tenni semmit”

Hyperthymesia
www.theguardian.com/science/2017/feb/08/total-recall-the-people-who-never-forget

FutureFry 2017.09.30. 18:55:26

@élhetetlen: “A csak digitálisan nyilvántartott születési anyakönyvit hol fogod megtalálni 200 év múlva?”

Az orosz hackereknél?

zoldzeller 2017.09.30. 19:01:09

@Nagy kámpics: nincs igazan osszehasonlitasi alapom a magyar iskolakkal, es csak megerositeni tudom, amit Lepesmez is irt az amerikai iskolakrol.
En alapvetoen nagyon nagyon ellene vagyok az adatok tanitasanak. A tortenelem tanitasnak nem a muhi a csata es az evszam kene hogy legyen a legfontosabb pontja, Hanem mondjuk ismerkedes a reneszanszal: irodalom, varosok, kultura, zene ruhazkodas, etkezes es politika.
Az ugynevezett frontalis oktatas ami meg mindig ervenyben van Magyarorszagon elveszi a gyerekek kedvet a tanulastol. Nem arra epit, hogy a gyerek egy osztonosen kivancsi leny aki kerdez es igenis akar tanulni. Vannak temak amik erdeklik oket: a kisebbik fiam megorul a dinoszauruszokert es a bolygokert. 4.5 eves kora ota olvas. A nagyobbik fiam 8 eves es kisrobotokat programoz es 4 eves kora ota minecraftot jatszik. Igy is lehet matekot tanulni, nem csak ugy, hogy akkor holnapra kerem a 4-es szorzotablat.
Az iskolai teszteket masodiktol laptopokon irjak. Az internet fontos kellek a tanulashoz.

Turchi 2017.09.30. 22:12:02

@LepesMez: Igen, mi is ezt tapasztaltuk az amerikai iskolában és nagyon tetszett. Persze ott is voltak hibák de alapvetően a srácok nem utálták úgy mint itthon.

adg 2017.09.30. 23:53:48

@élhetetlen: “Mert olyat még nem hallottam, (persze, ettől még lehet, hogy van ilyen), hogy valaki általánosban osztályt ismételt, mert megbukott rajzból, vagy énekből. Sőt, az átlagát sem húzták le, ha megtanulta elmutogatni a doremifát. Legfeljebb nem lett énekkaros.”

Hat pedig ilyen volt. Amikor szepen feleltunk enekbol, es bizony volt, akinek szep hangja es jo erzeke volt hozza, aztan kapott otost az amuri partizanokra, en meg kaptam kettest.
Meg aki megcsinalta a husz fekvotamaszt es eldobta a labdat 30 meterre, az otos, akinek csak 10 ment es 15 meter, az kettes, es ha nem megfelelo volt a felszerelesed, akkor egyes. Ex has szamok.
Es ugyanugy lett belole ev vegen jegy, es az atlagba is beleszamoltak.
Kiveve felvetelinel, mert ott az oda szukseges targyak atlaga szamitott emlekeim szerint, ami azert lenyegesen jobb modszer, kevesbe rontja a leendo matematikus lehetosegeit, ha csak 1300 m-t fut cooperen vagy hamisan enekel.

A masikra. Kb erre gondoltam. Nekunk volt olyan tanarunk, aki feleleskor nezett ki mereven a fejebol, majd mikor abbahagytad, akkor beirt egy szamot a naploba, ami pontosan megegyezett a tobbi jegyed atlagaval. Fuggetlenul az eloadasodtol. Basszus, az ilyet az iskolaudvaron kellene egy bbq kereteben karoba huzni.
En ellene vagyok ma mar az iskolai felelseknek, de ha mar van, akkor inkabb beszelgetos jellegunek kellene lenni. Atbeszelni az adott temat a gyerekkel, abbol latszik, hogy erti-e. Es a tobbiek is tanulnanak belole.
Nalunk nincs feleles es szerintem ez jobb a gyereknek. Kicsit hasonlit az itteni modszer a fentebb irt amerikaira.

DieNanny CH 2017.10.01. 11:20:33

@élhetetlen:

"meló mellett menjen érettségizni a hiányzó tantárgyakból, és előkészítőre, ha bírja, "

Te, várjál. Ha valaki annyira intelligens, hogy csupán az egyetemhez nem tanult tárgyakból van hiánya, de az összes többiből kitűnő - mert az nem árt, ha egyszer orvosira akar menni -, akkor szerintem ahhoz is elég intelligens, hogy a középsulis éveit nem keseríti meg magának, vagy az iskolának.

Pl unokatesóm 1986-ban érettségizett óvónőképzőben. Olyan jó tanuló volt - és annyira nem akarta ezt a szakmát -, hogy jelentkezett az államigazgatási fősulira, ahova fel is vették. Elvégezte, majd rá 2 évre jelentkezett a jogi egyetemre, ahova szintén felvették. Ezt munka mellett végezte.
Semmilyen hátránya nem származott abból, hogy óvónőképzőben érettségizett.
És szerintem a régi sulija/tanárai/osztálytársainak sem.

DieNanny CH 2017.10.01. 11:29:38

@adg:

"Az elobb az volt a gondod az en otletemmel, hogy a fejpenz elvesztese miatt nem fogjak kivagni a nem teljesito diakot. Akkor most hogy is? "

Ja, ez nem az én megoldásom lenne, hanem ez a jelenlegi megoldás.
:-)
Azt hittem, azt kérdezed.

Az, hogy milyen alapon történne a sulik finanszírozása, azt még nem tudom. Csak azt tudom, ahogy most történik, az nem viszi előrébb a diákokat.

DieNanny CH 2017.10.01. 11:36:04

@adg:

"Eleri a 4,5-et a te rendszered szerint, mehet tovabb tanulni. Kozben a masik nem jut be, mert csak negyesre volt kepes, "

Ebben igazad van, emiatt is nehéz kitalálni a módszert.

(Általánosban volt 2 oszt.társam, két lány, a két legjobb tanuló. Rivalizáltak egymással, de mindig egyformán jó jegyeket kaptak.
Egyikük magolt, órákon keresztül, és emiatt volt kitűnő. A másik azt raktározta el, amit órán hallott, otthon átolvasta egyszer az anyagot, majd órákat csavargott a kutyájával.
Ha csak az eredményt nézzük, nem tudhatjuk, hogyan jutott el az illető odáig. Szóval, igen, nehéz a megfelelő módszer megtalálása.)
Mindketten egyetemre mentek, mindketten nagy koponyák.

DieNanny CH 2017.10.01. 11:47:50

@FutureFry:

Szerintem a nyomtatott betűs írás is személyenként különböző.
Pl itt első osztályban nyomtatott betűt tanulnak a gyerekek, így első év végére hatalmas sikerélményük van, hogy tudnak írni. Aztán 2. folyamán kezdenek folyóírást tanulni, akkor már nem kell magát a hangzót is értelmezni, csupán az új jelet hozzá tanulni.
Talán így könnyebb is.

DieNanny CH 2017.10.01. 12:06:30

@Arthamyr:

"kellene valami történész szakmunkásképző, ahol akkor nem terhelik matekkal meg énekkel, "

Csakhogy éneken zeneszerzők életét is tanuljuk, és lehet, az egyik ilyen szerző írt egy forradalmi dalt, vagy kavart egy énekesnővel, aki a király ágyasa volt, és ezért az egyik hercegség megtámadta a másikat... Az meg már történelem!
:-)))

DieNanny CH 2017.10.01. 12:08:44

@gabors:

"semmi nem valtozott foleg a real targyak teren ... "

És ezt te honnan tudod???

Turchi 2017.10.01. 12:10:58

@DieNanny CH: Nanny, Nanny, olyanokat írsz hogy komolyan vissza kell fognom magam hogy ne menjek bele értelmetlen vitákba, hiszen mindenki a saját véleményében hisz, hiába erőlködnék... na majd a másik oldalunkon DD

DieNanny CH 2017.10.01. 15:26:43

@Turchi:

Nyugi, én pont azért óvónő vagyok és nem szakértő, hogy ne nekem kelljen megrendszereznem az oktatást.
Én nem értek hozzá, elismerem.
Tényleg csak a véleményemet írtam le, hál' istennek a többiek is, legalább rávilágítottak jó pár dologra, amit én rosszul láttam, vagy rosszul gondoltam.
Hát, ezért tart ott az oktatás, ahol, mert nem a hozzáértők döntenek felőle...

István123 2017.10.01. 15:35:22

Kedves Judit!

Én is tanárként dolgozom. Korábban gondolkodtam azon, hogy Angliába megyek dolgozni és még a mai napig sem zártam ki teljesen. Mivel azt írtad, hogy kommentben lehet kérdezni,
íme néhány dolog, amire kíváncsi lennék (ha nem gond, nem csoportosítom a kérdéseket, csak leírom, ahogy eszembe jutnak):

- Mennyi a teljes munkaidőben foglalkoztatott tanárok kötelező heti óraszáma? (középiskolában / Sixth Formban / College-ben)

- Gondolom először még határozott idejű szerződést kap az ember. Mennyi idő után vesznek át határozatlan idejűre?

- Milyen eloszlásban vannak a tanárok órái (délelőtt / délután)? Gyakoriak a lyukasórák?

- Hány órája vagy egy diáknak hetente középiskolában és a Sixth Formban / College-ben, és milyen eloszlásban? (délelőtt / délután)? (tudom, ez egyénenkén változó, de mégis érdekelne, csak úgy nagyjából: mekkora a terhelés éri a diákokat Angliában?)

- Mekkorák a tanulócsoportok?

- Kell ebédfelügyeletet / folyosóügyeletet / napközit vagy valami hasonlót vállalni?

- Hogy oldják meg a helyettesítéseket, ha lebetegszik valaki? Betesznek valakit a kollégák közül vagy hívnak helyettesítő tanárt?

- Mennyire nehéz évközben szabadságot kivenni?

- Úgy tudom, hogy ott nem az osztályoknak / tanulócsoportoknak, hanem a tanároknak vannak termeik és egy adott tanár majdnem minden óráját ugyanott tartja. Igaz ez?

- Azt írod, hogy nincs felelés, se röpdolgozat, és nincsenek jegyek. Előre bejelentett dolgozatok sincsenek? Van valamilyen év végi tantárgyi értékelés (írásos vagy számszerű), legalább tájékoztató jelleggel?

- Mennyire felszereltek a tantermek? (wlan / számítógép / projektor / interaktív tábla)

Tudom, ez így sok egyszerre, de azért örülnék, ha legalább néhány kérdést meg tudnál válaszolni.

Előre is köszönöm.

gabors 2017.10.01. 15:40:59

@DieNanny CH: mar bocs halottal valamirol amit az erettsegi szintig a tudomany meghaladt mondjuk 1975 ota ??

akkor mar volt tranzisztor !!! csak szolok

igen ugy tudom hogy semmi nem avult el abbol amit kb erettsegieg real targyakbol tanultunk (most mar eggyel tobb bizonyitek is van hogy Einstein-nak igaza volt lsd gravitacios hullamok na jo errol csak fizika fakt-on hallott barki is)

élhetetlen 2017.10.01. 23:20:35

@DieNanny CH: Na jó, várok, játsszuk végig. Leírtad az unokatesód pályáját. Most képzeld el, hogy elvégez egy gimit, és vagy felvételizik, vagy szakmát tanul fél évig, de rájön, hogy nem szereti, vált. Mert általános érettségije van, ami mindenhova jó. Hú, mekkora kitolás lett volna. Egyébként az államigazgatási, utána a jog, az nem az, mint az orvosira bekerülni, ezt azért remélem, tudod. Nekem csak tisztább, hogy érettségi után megpróbál valaki valamit, minthogy eltölt 3 évet valamivel, amit nem szeret, kimarad pár tantárgy, és amig azokat behozza érettségi, vagy emelt szintű érettségi szintre, addig felejti amiből két éve még kitűnő volt, aztán mehet felvételizni. Nem azt mondom, hogy nem lehet megcsinálni, de minek?

Mrs. Clayton 2017.10.01. 23:54:16

@István123: en nem tanitok, de iskolakkal dolgozom, jellemzoen egy igazgato 8, fel nyolc korul megy be, a tanarok kicsit kesobb, a gyerekek fel kilencre es altalaban 5-6 fele mennek haza a tanarok/igazgato, viszont van sok reszmunkaidos assistens aki napi par orat dolgozik csak, reggel vagy este.
Nem olyan tanrend van foleg altalanosban mint otthon, hogy 45 perc magyar, 15 perc szunet, 45 perc matek, hanem blokkok vannak, foleg alsoban van a gyulekezo, aztan beszelnek errol arrol, aztan tanulnak errol arrol, ebed, megint tanulnak kicsit meg megbeszelnek ezt azt, es fel negykor mindenki hazamegy.
Egy osztalyba 20-25 gyerekek jar.
Nincs szabadsag iskolaidoben, arra ott a hat hetente esedekes szunet, de a szunetek vegen vannak un teacher training dayek. Kis iskolakban senki nincs bent, nagyban mindenki, felkeszulnek az uj half termre.
Van szamonkeres kb hasonlo rendben mint otthon, iskolakezdes utan kicsivel meg hat het mulva stb viszont az ertekeles eltero, az altalanos iskolat nem tudom, de felsobb szinten collegeban pass , merit, distinction es annak van a csillagos, ketcsillagos fokozata. Ott van lehetoseg javitani is, ha a beadandod nem volt igazan jo. Beadhatod megegyszer, igy kijavitva a rosszabb jegyet.
Az altalad irta eszkozok mind vannak a legkisebb falusi iskolaban is. Az osszes fuzetet, tollat mindent az iskola biztositja, a szulok csak az egyenruhat es a kis taskat veszik, collegeban nincs egyenruha. Altalanosban igen szigoruan veszik az egyenruhat, hajviseletet, ekszereket, sminket. Ha nem megfelelo hazakuldik a gyereket. Szigoruan veszik a viselkedest is, ha valakinek nem megy figyelmezteti a tanar, az osztalyfonok, vegul az igazgato aztan mehet kulon tanterembe vegul ha nevelhetetlen, mehet specialis iskolaba. Mondjuk ilyen kizaro osztalyokat kizarolag rossz kornyeku academykben latni, altalanosban meg egyet sem lattam. A specialis iskola kulon fogalom, mert ott le vannak meg az asztalok is csavarozva.

Turchi 2017.10.02. 06:19:44

@DieNanny CH: Nem csak megfelelő szakértőkre van szükség hanem olyan gondolkodású emberekre is akik igénylik a változást. Amúgy nyugi van DD. Az átlagszámítást ha kicsit is megnézed, 2-3 hármas, esetleg egy négyes és már nincs meg az általad leírt átlag, pedig a többi jegye mondjuk ötös. Mi a bánatnak kellenek a kitűnő tanulók? Ők lesznek azok akik mindenhez értenek valamennyit de semmiben nem emelkednek ki. És valamilyen szakmát végezzenek el a biztonság kedvéért? Mégis mit? Amihez semmi közük?
"Ha valaki annyira intelligens, hogy csupán az egyetemhez nem tanult tárgyakból van hiánya, de az összes többiből kitűnő - mert az nem árt, ha egyszer orvosira akar menni -, akkor szerintem ahhoz is elég intelligens, hogy a középsulis éveit nem keseríti meg magának, vagy az iskolának."
Az intelligencia és a kitűnőség nem egymás feltétele. Az orvosira felvételihez mi a búbánatnak kell kitűnőnek lenni olyan tantárgyakból amire nincs szüksége? Nem elég egy négyes pl.? Na jó, befejeztem, ilyenkor érzem hogy a változtatás szükséges, csak pont azok gátolják akiknek csinálják. Felejtsétek már el az átlagokat, a kitűnőket, nem ők a legjobbak. A kitűnőség jó nagy segget jelent, észt nem. Persze vannak ritka kivételek ahol ez a kettő párosul. Amúgy a jó módszereket külföldön már évek óta használják, nem itt kell feltalálni.

DieNanny CH 2017.10.02. 11:21:33

@élhetetlen:

Igen, ebben a formában is van valami.

Én csupán olyan tapasztalatokra támaszkodom - vagy mendemondákra, nem is tudom, hogy jellemezzem -, hogy az a gyerek, amelyik a 8 általánost 4,5 alatt végezte el, abból nagyon-nagyon ritkán lesz orvos. Ha mégis ez a gyerekkori álma - anélkül, hogy különösebben megerőltetné magát a tanulással -, még mindig ott van az egészségügyi szakközépiskola, ahol minden olyan tárgyat tanul, ami - ha megembereli magát és 3.-ban úgy dönt, mégiscsak orvosira menne - nagyon jól jön az egyetemi felvételihez.

Szóval, én csupán emiatt vagyok a 14 éves kori szeletálás mellett.

DieNanny CH 2017.10.02. 11:28:05

@Turchi:

"A kitűnőség jó nagy segget jelent, észt nem. "

Ez is igaz.
Hm. Akkor, kezdjük inább a pedagógusok megnevelésével? Hiszen rajtuk áll, hogy észreveszik-e, egy diák miben kiemelkedő és miben béna. És ez alapján irányítják a megfelelő szakma felé, nem?

Turchi 2017.10.02. 13:46:57

@DieNanny CH: Én már sokszor, sok helyen leírtam mit, hogyan kellene csinálni. Hogy a túróba tudnak mások mobilról írni? Alig látok valamit...
"amelyik a 8 általánost 4,5 alatt végezte el, abból nagyon-nagyon ritkán lesz orvos"
Ez azért van mert nagy a túljelentkezés és átlag alapján válogatnak. Ilyen egyszerű. A 4,3 átlagot elérő semmivel sem kevesebb. Ez a 4,5 egy értelmetlen szűrő.

London2009 2017.10.02. 17:55:41

@élhetetlen: ezzel ne is vitatkozz, mert ez teny. Javaslom, hogy allj be akkor valami faluba tanitani par evre egy hatranyos helyzetu osztalyt, aztan majd szolj hany igazgatot sikerul onnan kinevelned. De igazabol ha mar az erettsegiig, vagy varj, inkabb ha mar a nyolcadik osztalyig eljutnak azt is eredmenynek veszem. Ez a valosag. Szomoru, de igy van.

juditradnoti 2017.10.03. 20:33:58

@István123: Kedves István!

Igyekszem megválaszolni a kérdéseid.
A kötelező óraszám a mi iskolánkban 21 az összesen 25-ből (napi ötx60 perc tanóra). Van, ahol napi 6x50 percet tanítnaka, ott magasabb az óraszám). Ezen felül van regisztráció minden reggel, majdnem minden tanárnak jut csoport, ez hasonlyt az osztályfőnöki órához, 15-30 perc átlagosan. Ügyelet is van, ez heti egy ebédszünet, ill periodikusan reggeli/délutáni ügyeletet is el kell látni, ezek hossza az iskola csengetési rendjétől is függ.
Középiskolákban a gyerekeknek nincs lyukas órájuk, csak specilis esetben (pl. ha később érkeznek az iskolába és nem tudnak bekapcsolódni az idegennyelv tanulásba, mert előtte más nyelvet tanultak...). A tanároknak se nagyon van lyukasórájuk, max napi egy. A tanítás többnyire 8-15:30 között zajlik. Általában 3 tanóra ebéd előtt, 2 utána. A legtöbb iskolában van egy 10-20 perces szünet az első vagy a második óra után, ill. ebédszünet (30-6 perc) a harmadik után jellemző. A tanítási órákon felül illik heti egy klubot tartani, ami lehet reggel, ebédszünetben vagy tanítás után.
A szerződés attól függ, hogy mit hirdetnek. Rengetek határozott idejű szerződés van, többnyire gyesen lévő kollégák pótlására. A határozatlan idejű szerződések 6 hónap próbaidővel kezdődnek.
Hiányzás esetén jön helyettesítő tanár, aki megtartja az előzetesen megtervezett órát.
Évközben csak rendkívüli szabadságot lehet kivenni, az igazgató hatásköre elbírálni a kérelmet. Állásinterjúra köteles elengedni, esküvőre, temetésre, ilyesmikre is elengedik az embert. Kb. hat hetente van szünet: oktüberben, februárban és májusban egy-egy hét, karácsonykor és húsvétkor 2 hét, nyáron 5 hét (július vége és augusztus).
Max. 30 fős tanulócsoportok vannak, ennél kevesebb tanuló jut a több tanári segítséget igénylő diákoknál (akár 10 alatti létszám is előfordul).
Rendszeresen mérik a tanulók teljesítményét és osztályozzák őket a várható érettségi eredménynek megfelelően. Tehát pl. a hetedikes gyereknek a kettes jó jegy, mert még van öt éve, hogy hetesre megtanulja az anyagot. Ezeket a felméréseket arra használják, hogy monitorozzák, fejlődik-e a gyerek magához képest, ill. ezek apaján sorolják a diákokat tanulócsoportokba. A vizsgák 95%-a írásbeli. Csak idegennyelvből van szóbeli vizsga.
Többnyire minden tanárnak van terme és a gyerekek jönnek oda.
Minden teremben van interaktív tábla, projektor, filces tábla. A gyerekeknek az iskola biztosít felszerelést (tankönyv, füzet, vonalzó, körző stb.). Minden tanárnak van számítógépe vagy laptopja. Lehet laptopot vagy iPadet kérni a gyerekeknek is (nálunk kb. 30 db van, előre kell foglalni).
A fizetés évi 22 ezer fontról indul és teljesítményarányosan emelkedik kb. 35 ezerig (min hat év alatt), aztán tovább lehet lépni a magasabb fokozatba, és ott asszem 45-50 ezerig is el lehet jutni. Londonban kicsivel magasabbak a bérek, sokkal magasabbak az ingatlanárak.
Most mennem kell, de ha kifelejtettem vmit vagy eszedbejut még kérdés, írj nyugodtan.

Ginix 2017.10.08. 16:22:50

@Nagy kámpics: ezt én is olvastam, persze nem emlékszem a novellája én sem, de nekem úgy rémlik, h iskolás gyerekekről szólt, szóval egy jól tanuló srác így ölte meg a riválisát (bocs, csak most olvastam a posztot, kicsit le vok maradva)

zisz 2018.02.11. 08:44:45

Szia! Üdvözöllek!
Közeli rokonom került Angliába. Autószerelő ként dolgozik, de itthon autótechnikus volt, amit az ottani műhelyfőnök " level 4" besorolásnak tekintett. A munkájával igen megvannak elégedve
és megfelelően értékelik. De nyelvileg szeretne fejlődni. Ilyen téren
milyen lehetőségek lennének Angliában, ha heti 50 órában dolgozik?
(hétköznap 9-18, szombat 9-14-ig.)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása