oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. szeptember 11. 06:30,  Rémálom Magyarországon 2017 360 komment

2017. szeptember 11. 06:30 Határátkelő

Rémálom Magyarországon 2017

Különféle adatok szerint körülbelül a határátkelők 40 százaléka dönt úgy, hogy megpróbálkozik a hazaköltözéssel, aminek persze sok oka lehet a családtól kezdve egészen addig, hogy a gyerek ismerje meg azt a kultúrát, országot, melyben egyik (vagy mindkét) szülője felnőtt. Aztán ezek a hazaköltözések hol így, hol úgy sülnek el. A mai történet leginkább azt mutatja meg, melyek a legnagyobb akadályok azelőtt, hogy a külföldön élő magyarok minél többen hazatérjenek, ha akarnak. EG írása azt bizonyítja, messze nem kormányzati programokon múlik a dolog. 

Hasonló cipőben jársz? Hazaköltöztél vagy fontolgatod a dolgot? Írd meg a történeted a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

allasinterju_foto_nextgenges_com.jpg

Több éve éltünk már külföldön, amikor a férjemmel úgy döntöttünk, Magyarországra költözünk. Több olyan dolog ért minket, ami miatt meghoztuk ezt a döntést (pl. a gazdasági helyzet romlása, szociális háló hiánya, kulturális okok, és a remény, hogy hazai pályán, nem külföldi állampolgárként más esélyeink lesznek, a gyerekeim otthon nőhetnek fel, stb), még végül márciusban összepakoltuk a legfontosabbnak ítélt dolgainkat, és Magyarországra, szüleimhez szállíttattunk 35 hatalmas dobozt. 

Mivel elég messziről költöztünk, nem volt olcsó a szállítás. A bútorokat, egyéb tárgyakat mind eladtuk vagy elajándékoztuk. 

Persze volt vészhelyzeti B terv is: ha semmi nem kerekedik ki, újra külföldre megyünk, de akkor még hittünk abban, hogy ez nem fog megtörténni. Sőt, egyszerűen azt gondoltam, ez nem történhet meg.

Férjem menedzser volt egy szabadidős központban, én pedig éveken át egy bankban dolgoztam. Felmondtunk, és nagy örömmel belevágtunk a magyarországi letelepedési projektbe.

Munkakeresési kálváriák 

Már külföldön nekiláttunk a munkakeresésnek, mire megérkeztünk volt több személyes meghallatásra időpontunk is. Az elkövetkező három hónapban kb. heti három interjúnk volt. Beutaztuk az országot Győrtől Nyíregyházáig, Kiskunhalason keresztül. 

Nincs erőm részletezni, inkább idézek az interjúkból és kommentelem:

Az angoltudása szuper!!! tízes skálán, ahol tíz pontot csak brit kaphat, az Öné legalább nyolcas

Ez az esetek többségében igazából hátrány, mert ha jobban beszélsz a főnöködnél, vagy annál, aki interjúztat, az ciki, nem fognak felvenni, még kellemetlen helyzetbe hoznád őket. Egy olyan helyen voltam ahol a csoportvezető valóban, őszintén örült ennek. 

10 év pénzügyes munka tapasztalat; önéletrajzom az asztalon, és a kérdés: ismeri ez excelt?

KOMOLYAN KÉRDEZI? A több éves munkatapasztalat nem előny, inkább hátránynak számít, hiszen a jelentkezőt konkurenciának tartják, ezért nem segítik, hanem hátráltatják. 

Ááá, a férje nem magyar származású? Honnan származik? Óóóóó, akkor biztos gazdag!

Ez annyira meglepett, hogy elakadt a szavam. Egyébként az az általános felfogás, hogy ha külföldön éltél, tele vagy pénzel. Naná! 

Gyerekek 

Mindenképp negatívum. Ha van, mennyi idős, és akkor túl kicsi vagy túl nagy, ha pedig azt mondod, nincs, vagy még szeretnél, az kész katasztrófa, vége is a meghallgatásnak. Mert tuti csak azért akarsz odamenni, hogy fizessék a gyest, micsoda parazita, bűnöző lélek!

A félmillió, ami 140 ezer 

Milliárdos magánvállalkozás, a létesítmény modern, vadi új, és üresen áll. A tulaj beszédén érezni, hogy vannak kapcsolatai. Férjemet behívják, kellene egy hozzáértő szakember, aki képes feléleszteni a helyet. Ajánlat: 500.000 bruttó.

Hmmmm, nagyon jó, Magyarországon ez szuper. Örülünk, tervezünk, ha leköltözünk ebbe vidéki városkába, én ott folytatom a munkakeresést, milyen szép hely, nagyszerű szakmai lehetőség a férjemnek. A hivatalos ajánlat emailen érkezik: nettó 140.000 Ft. Mert a félmillió bruttó az 140 nettó - állítja a levél. Hmmm... Fura…

Azt hittem maga könyvelő - mondja a hirdető, aki pénzügyi végzettséggel keres munkavállalót. Nem, nem minden pénzügyes könyvelő. Majdnem sír, amikor eljövök, kellene neki valaki az irodába, aki tud angolul.

Ül velem szemben a csoportvezető, jövendő főnöknőm (?). Csinos nyári ruha, frizura, műköröm, mosoly. Három év gyakorlata van. Hatalmas külföldi cég, támogató központ.

Az egy-másfél órásra tervezett interjú kb. 20 perc múlva kínosan lelassul. A bemutatkozásom után ez a kedves lány hirtelen elcsendesedett, és most nem tudja mit kérdezzen. 

Én próbálom előző munkaköröm feladatköreit még világosabban körül írni, ezzel csak rontok a helyzeten, még jobban zavarba jön. Végül kinyögi, nem akar velem angolul beszélni, az én angolom biztosan jobb az övénél. Minek hívtak ide be??? 

Mentem volna a Margitszigetre az állatsimogatóba a családdal. Csak a vonatjegy majd 10.000 forint volt, hogy ide utazzak. 

Kisvárosi, jól menő magánvállalkozás

Kedves rokonaim laknak arra, férjemmel tartok én is. Kisebb a cég területe, mint gondoltam. Üdvözlöm Önöket, foglaljanak helyet. Mindjárt jön a cégvezető. Isznak egy kávét? Üdítőt? (Nagyon gyanús ez a műkedvesség, itt valami nem stimmel, miért bájolog ez itt velünk ilyen hangon?) 

És akkor melyiket vinnék el? Ugye maguk vevők? (Ááá, már értem!!!) Összenézünk. Nem, mi az állásinterjúra jöttünk. Szünet. Befagy a levegő egy tizedmásodperc alatt. Érzem, hogy máris menni kéne, férjem kíváncsi természet, maradunk. Jön a vezető, vidáman üdvözöl, de máris megy, nincs ideje, az egyik alkalmazottra bízza a férjem interjúztatását. 

Kb. 22-25 (?) éves, 1-2 (?) év tapasztalattal kb. Hét perc alatt eldönti, hogy férjem majd’ 20 éves munka tapasztalata és szakmai tudása ide bizony kevés. Kikanyarodunk a főútra, és egyszerre tör ki a nevetés belőlünk, hiszen ez egy kabaré volt! 

Budapesti, kormányzati érdekeltségű iroda

Hárman ülnek egy kb. 5 nm-es ablaktalan, iratokkal zsúfolt lyukban.

Én vajon hová ülnék? - fordul meg a fejemben. Ha széttárnám a kezem, levernék valamit vagy fejbe vágnám a kollégám. Itt nem akarok eltölteni napi 8 órát.

Fejvadász cég

Egyórás beszélgetés, alaposan elmesélem, mivel töltöttem a napjaim előző munkakörömben (excel, számolás, képletek, átutalás, ellenőrzés, kimutatás, ilyesmik), mire a javaslat: a nyelvtudás miatt telefonos ügyfélszolgálat. Soha többé nem hallottam felőlük. 

Állami támogatottságú cég 

Laza, közvetlen vezető. Nagyon szép helyen van az iroda. Szükségük lenne a tapasztalatomra, tudásomra. Szimpatikus minden és mindenki, a munka jellege is érdekes. Ajánlat: 180.000 bejelentett + 50 ezer kézbe. 

Annyira tetszik a munka, hogy komolyan elgondolkozom, de végül nem tudjuk megoldani az odautazást napi szinten, az albérlet pedig horrorisztikus áron van. 

Külföldön lakott? Meg tudná nekem mondani, hogyan talált ott munkát? Én is ki szeretnék menni - naa, ezt most már értem. 

Tapasztalatlan és arrogáns HR-esek

Összegzésként elmondanám, hogy a HR-esek 99%-a éppen most jöhetett ki a felsőoktatási intézményből zéró munka- és élettapasztalattal. Tapasztalatlanságukat arroganciával és nagyképűséggel kompenzálják. Értem én, olcsó munkaerő. De könyörgöm, valóban megéri? 

A kérdéseik nem életszerűek, hanem a tankönyvekből idéznek. Összesen kettő olyan emberrel találkoztam, aki értette, tudta, hogy mit fedett le az előző munkaköröm, nem kellett fél órát magyaráznom, nem voltak megdöbbentő kérdések. 

A kellemes hangulatú interjúk, kiváló eredményű tesztek sora után pedig mindig ezzel váltunk el: jelentkezünk, maga egy potenciális jelölt. A több tucat meghallgatásból kettő (!) jelzett vissza, azzal, hogy nem vett fel. A szerencsétlen munkakereső otthon ül és vár a telefonra…

Azoktól a cégektől, akik felvettek, pedig olyan ajánlatokat kaptam, amit különböző okokból nem fogadhattam el. A kiválasztás folyamata a jobb pozíciókba megbízható cégeknél extrém hosszú, ahova áprilisban jelentkeztem júliusban vettek fel, körülbelül 8 interjú után, amikor mi már nem voltunk az országban (itt megjegyzem, hogy az ajánlat felért egy nyugat európaival, fizetés + egyéb juttatások terén).

A csilliárdos magánvállalkozók pedig éhbérért dolgoztatják munkavállalóikat, sokszor be sem jelentik őket, ami szerintem szégyen és gyalázat.

És az önkormányzat...

Végül még egy történet. Önkormányzat. Egy hivatalos papírt jöttünk kikérni. Ügyintéző: kérem jelentkezzen be, és kb. 6 hét múlva tudom fogadni. Nagyon meglep, ezt a papírt csak ki kell nyomtatni, telefonon már utánajártunk, előtte mindent elintéztünk. Ő nem ér most rá. Hmmmm…

Meglepődöm, mert rajtunk kívül senki nem várakozott a folyosón. Hívom a budapesti központot, kedvesen kikérdezik az adatokat, igen, kész a papír, ezt bármelyik önkormányzat kiadhatja. 

Erre mondom, itt nem adják ki, hiszen itt állok éppen. Központi ügyintéző: ugye Ön a XI. kerületben van? Hja, gondoooltaaaam... Menjen át a XII.-be, kérje ott! Kicsit értetlenkedem magamban, hiszen ott hogyan adják ki ha itt nem, de próba cseresznye. 

Rohanás a buszhoz, hőség, zsúfoltság, de épp ott állunk meg, az épülettel szemben. Itt bizony kismillióan vannak, ez lelomboz, mégis kb. 15 perc múlva a kezünkben a papír. Éljen a XII. kerületi önkormányzat!!!

És még sorolhatnám 

Egy hét alatt lett munkánk – külföldön...

Mindenesetre, nekünk június elején elegünk lett ebből a cirkuszból, és úgy döntöttünk, nem veszünk részt benne. Borzasztóan felőrölt bennünket a sok stressz, a várakozás, a bizonytalanság.

Azt pedig nem is akarom pontosan kiszámolni, mekkora anyagi veszteség volt ez a manőver, egyszerűen nevezzük hatalmas érvágásnak. Nem húzhattuk tovább az időt.

Hibát követtünk el, amikor meghoztuk a döntést, hogy Magyarországra költözünk. Igyekeztünk minél hamarabb kijavítani. 

Külföldön kezdtünk munkát keresni. Láss csodát: rögtön visszajeleztek, vagy elutasítottak vagy behívtak, és volt olyan is, aki már a telefonon mondta, hogy azért hív, hogy minél előbb letisztázzuk, mik a pontos követelmények, mert ő nem akar hiába várakoztatni senkit.

Bizony, ez empátia és érzelmi intelligencia kérdése. Sajnos otthon a felvételiztetők többségének érzelmi intelligenciája egyenlő a nullával.

Egy hét alatt mind a kettőnknek lett munkája! Én hétfőn elküldtem pár helyre az önéletrajzom, kedden többen felhívtak, szerdán személyesen bementem két helyre, csütörtökön ajánlatot kaptam.

Szerencsére jobb pozícióban, több fizetésért, mint előzőleg. Férjemet pedig tulajdonképp úgy keresték meg egy ajánlattal, amikor megtudták, hogy újra külföldön keres munkát.

Másrészt, valahogy az a benyomásom, hogy a külföldi hirdetések valódibbak. Valódi a keresés. Nincsenek várakozással telt hetek, döntés van. Ha megfelelsz, mehetsz dolgozni.

Magyarország szebb, mint valaha. Rengeteg cég települt oda, munkahelyeket teremtve. Azt gondolom, a lehetőség adott, de azok az erők, akik a kezükben tartják (intellektuálisan, szociálisan) az irányítást, nincsenek felkészülve sem emberileg lelki, sem szakmai szinten erre.

Sokat panaszkodtam persze minden rokonomnak, barátomnak, hogy mennyire pórul jártunk. Röviden: az otthoni munkakeresés zsákutca. Azt gondoltam, mi voltuk csak ilyen szerencsétlenek. De sajnos az én történetem nem egyedi, minden ismerősöm csak hozzá tette a saját történetét az enyémhez.

Például: három diplomával munkát kereső barátunk mesélte, hogy egy interjún szó szerint megalázó helyzetbe hozták, támadó kérdésekkel bombázták (ezért hívták be?), és mikor a türelmét vesztette, egyszerűen szólt az interjúztatónak, hogy igaz, hogy ő itt munkát keres, igaz, hogy az illető magas beosztású - de ilyen hangon vele ne beszéljen. És már nem is jár interjúkra, feladta.

Egyszerű bolti eladói munkakört kereső barátnőm esete: az elvárások szinte azonosak egy agysebész pozíciójára való jelentkezéskor, plusz mindenféle adóigazolás, mittudoménmi, ráadásul legyen topmodell kinézete. És még sok ilyen hasonló esetről hallottam… 

Hatalmas csalódással búcsúztunk, és nagyon szomorúan hagytuk ott a gyönyörű országot, aminek szeretjük a fényeit, az illatait és a hangjait, de most már legalább biztosan tudom, hogy nem fogunk soha Magyarországon lakni és a gyerekeim is külföldön fognak felnőni. És őszintén, megnyugvással tölti el lelkem a gondolat. Majd megyünk turistának.”

HÍRMONDÓ 

Németország kis Prágával megbolondítva 

Hétkezdésként elsősorban németországi munkalehetőségeket szedtünk össze (abból viszont nagyon változatosakat), de aki máshova vágyna, annak lesz hollandiai, prágai ajánlat is, sőt, akik szívesen utaznak szerte Európában, azok sem fognak csalódni. 

Fizessen-e Norvégia az elcsábított magyar orvosokért? 

Az Egészségügyi Világszervezet akkora problémának látja az orvosok elvándorlását, hogy külön javaslatcsomagot készít gondok enyhítésére. Ennek része lehet akár az is, hogy az orvosokat elszívó országok valamilyen módon kompenzációt fizetnének. 

Létezik német kultúra? 

Már csak nagyon rövid idő van hátra a németországi választásig, nem meglepő, hogy egyre feszültebb a politikai helyzet, és ilyenkor néha egészen meglepő viták is kirobbannak. Mint most arról, hogy létezik-e német kultúra vagy csak német nyelv van. 

A Brexit ellen tüntettek Londonban 

Több tízezer ember tüntetett a hétvégén Londonban a brit EU-tagság megszűnése ellen. Az egyik főszervező a Live Aiddel világhírt szerzett zenész, Sir Bob Geldof volt. 

(Fotó: nextgenges.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4512820442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szakasz2 2017.09.11. 22:36:24

@Drednaught: Én is utálom az automata leveleket, de a semmilyen visszajelzésnél még az is egy-két fokkal jobb. :)
Én nekem volt jó tapasztalatom is HR-sekkel, de szerintem azokat jobban megfizették, simán elhiszem, hogy vannak ilyenek, amiket írsz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.11. 22:47:15

@Antal Jozsa: "Nem sokkal tobb a vasarloero San Francisco-ban"

Hat, ha mondjuk ha Oakland kornyeken jarsz, akkor esetleg (ez kb.mint Compton Los Angelesben, ami mondjuk a pesti VIII. ker bugyraihoz hasonlithato ) de a Szilicium-Volgy azert eleg eros vasarlo erot kepvisel, azt hiszem ;)

kuki123 2017.09.11. 22:52:33

@szakasz2:
magyaroszágon nincs vezető képzés
ilyen téren kurva messzi vagyunk a nyugattól

A magyar vezető beosztású emberek a 60-70-es években születtek és a 80-90 évekbeli lopjunk, minden a miénk, le van szarva mindenki, eltiporni a másikat, szinten szocializálódtak.
De közben a cégtulajok csinovnyik szolgái. Szó szerint farkasa a magyarnak.

Nagynevű gyártó multinál nap mint nap tapasztalom és látom.
Tanulmányt lehetne írni róla.

kuki123 2017.09.11. 22:52:53

@Buchhalter: ó ha csak 11 lenne de inkább 150 felé

Budapestől 50-70 km-erre már egy panel 13-14 misi
30 km-erre már nincs 16 millió alatt 2é ve még cask 10 volt és már azt is sokaltam.
40-60 éves panelekről beszélünk már.
Pesten 25-30 millió-ról indul az új panel
Családi házról már letettem esélytelen kategória..putri faluba meg nem megyek

Teljesen szertefoszlottak az álmaim hogy nekem magyarországon lesz saját lakásom, inkább megyek ki a picsába amit összeszedtem az jó alap lesz kint.

kék madár 2017.09.11. 23:01:49

@Zsuzsi65: Oakland mar reg felivelt, iszonyu draga az ingatlan, dzsentrifikalodott, volt munkatarsaim koltoztek oda es alig tudjak megfizetni

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.11. 23:03:31

@kék madár: na, ezt jo hallani...a dzsentrifikacio raferne par LA kornyekre is :) bar mostanaban kezdem latni nehol, ami jo jel

Herr Géza 2017.09.11. 23:08:37

@kuki123: Kispajtás, egy kicsit el vagy tévedve: számolj már, a 60-as, 70-es években születettek a 80-as, 90-es években még javában iskolába jártak, esetleg főiskolára, egyetemre, de. pl. katonák is voltak, na meg leginkább pályakezdők. De egy biztos: NEM a "lopjunk, minden a miénk, le van szarva mindenki, eltiporni a másikat, szinten szocializálódtak."

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.11. 23:08:46

@swing gitan: "16 éve"

hat igen...ma reggel vki azt mondta a radioban, ez az amerikaiak 2. Pearl Harbor-ja...es most mar valahogy jobban meg tudom erteni, mit ereztek/ereznek...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.11. 23:14:27

@Kövérmadár [swe]: "Ha el akarja adni a hazat, akkor haza-arulo lesz? "

Haha, ennek olyan Sandor Gyorgy-hangzasa van :))

Antal Jozsa 2017.09.11. 23:14:40

@zZZz: akkor hazudik az osszehasonlito oldal? Okosabb vagy?Kozolj pontosabb adatot.
Az elobbihez meg hozzatennem Ausztriaban 14szer van fizetes egy evben.

Elhiszem hogy nagyon sokan nagyon jol keresnek az USA-ban, ekozben tomegek foldonfutok,orvos ellatas nelkul, kollegam most volt harom hetet Kaliforniaban, sok volt neki is a homeless.
Joval erosebb a szocialis halo Europaban. Az USA-ban ehen doglesz senkit nem erdekel, csak magadra szamithatsz, betegsegtol meg retteghetsz es szamolgathatsz. Es ha mar gazdagsag ne csak Kaliforniat emlitsuk, vannak szegenyebb allamok is. De ha valaki orvos, IT-s, ugyved kanaan lehet....csak a melos ott is melos.
Ami viszont nagyon tetszik hogy egy nyelvet beszel 330 millio ember, nincs az a szetszabdaltsag mint Europaban, talan konnyebb is beilleszkedni oda mert bevandrolo orszag, itt meg soha nem leszel osztrak, brit vagy nemet.....

kék madár 2017.09.11. 23:15:00

@Zsuzsi65: szerintem lassan a gengszterek maguktol elhagyjak LA-t, az ingatlan mindenhol megfizethetetlenul draga :)

kék madár 2017.09.11. 23:17:30

@Antal Jozsa: " Az USA-ban ehen doglesz senkit nem erdekel, "
Ez reszben tulzas, mert a demokrata beallitottsagu allami kormanyok sokat tesznek a szegenyseg ellen, (a szovetsegitol valoban ehen dogolhet barki, Trumpek minden szocialis budgetet megvagtak) masreszt:
Magyarorszagon kit erdekel?

Csodabogár 2017.09.11. 23:28:58

@Zsuzsi65: Azt is el tudod képzelni, hogy mi itt Europában mit éreztünk, mikor 45-ben kimentünk az utcára és térdig ért a törmelék? Halott emberek és lovak heverésztek az utcán? A kiégett Corvin áruház aljában sorba voltak fektetve a hullák. Kicsit nem ártana elgondolkozni néha a saját sorsunkon is. Pesten a hivatalos felmérés szerint a házak 70%-a romos volt. Halottak számát nem tudom, de Budapest csak egy város volt a sok közül.
Nem szeretek se itt se máshol emlékeket idézni, de néha nem állom meg. Elnézést!

zoldzeller 2017.09.11. 23:36:54

nem hazudik a tablazat, viszont az atlagkereseteket nem hasonlitja, csupan azt hogy mennyi kell a megelheteshez.
4 eve mikor vegleg ide koltoztunk akkor olvastam, hogy egy csaladnak alaphangon jo ha az evi $200.000 megvan ha a city-ben akar elni.

Valoban rengeteg homeless van, de ez inkabb politikai kerdes. Berkeley-ben is rengeteg van, Beverly Hillsben viszont nem. Minel liberalisabb egy varos lakossaga es vezetese annal kevesbe fog olyan torvenyt hozni ami tiltja, hogy az utcan aludj.

kék madár 2017.09.11. 23:46:25

@Csodabogár: ertem, tehat ha 72 eve tortent valami sulyos dolog Europaban akkor illetlenseg megemlekezni valamirol ami 16 eve tortent az Egyesult Allamokban. Logikus.

boom2 2017.09.11. 23:59:43

@Boborjnán1986: "Mon vállalkozni érdemes, márha beveszi a gyomrod a kiskapuk keresését." Eltaláltad, azt aztán pláne nem szabad.
"Öcsém pl most így ment vissza." részvétem

boom2 2017.09.11. 23:59:52

@Buchhalter: "A lakásárak meg már vicc kategória "
reménykedem benne, hogy az energetikai tanúsítvány miatt, végre felnyílik az emberek szeme és helyén kezdik kezelni az árakat.
(egy 50m2 panel nem ér 5 milliónál többet, egyik se, akárhol is van)

Antal Jozsa 2017.09.12. 00:00:09

@kék madár: igazabol Ny-Europarol beszeltem, sajnos Magyarorszag szocialis biztonsag terén igen le van maradva, de remelm lesz fejlodes. Egy pozitiv pelda azert akad, aki gyereket vallal Magyarorszagon szamottevo kedvezemnyekre jogosult: plusz szabadsag, adokedvezmeny, ilyen-olyan nagycsalados kedvezmeny, gyed, full time bolcsode, ovoda..biztos lehetne meg sorolni.Amit nem ertek, hogy a munkanelkuli ellatast hogy a francba lehett igy visszafogni, en sztem nagyon sokan emiatt sem mernek hazamenni (na meg a korhazak) dolgozol eveket aztan kapsz harom honap segelyt ami a minimalber lehet maximum...ezt nem ertem hogy talaltak igy ki....Na mind1 en USA vs Ny-Europa-ra gondoltam a kommenteimben.

Antal Jozsa 2017.09.12. 00:00:20

@zoldzeller: ugy tunik ott is megvan a Varos Mindekie szervezet ottani megfeleloje, de attol hogy hagyjak a hajlektalanokat az utcan elni a problema meg megmarad. Svajcban pl nincsen csoves az utcan, nagyon ritkan latni, nem is hagyjak oket, akkor most Svajc a rendorallam vagy az USA? Vagy melyik a liberalisabb? Olyan szocialis segelyezes van (miutan lejart a masfel ill. 50en tul a ket ev munkanelkuli segely) ami gyakorlatilag korlatlanul jar, viszont ha jol tusom vissza is kell fizetni ha az ember ujra dolgozik, de nem a célbol hogy hajlektalan legyen.
Na most tenyleg az emert nem ez kell hogy vezerelje mikor kivandorol, hanem az hogy hol tud munkabol rendesen megelni.
Az USA ban epp azt nem ertem, h az egyik leggazdagabb orszag es megis ennyire sokan elnek a tarsadalom peremen, nagyon egyenlotlen a vagyon/jovedelem megoszlasa.

boom2 2017.09.12. 00:00:32

@Manka88: "aki élt már, akár csak 2 hónapot olyan helyen, ahol normálisan működik az állam, ahol nem csak a véredet szívják, ahol támogatók, ahol ... mindegy... szóval az tudja, hogy magyarország mennyire, mennyire, mennyire a béka segge alatt van és egyre inkább oda tart." +++++1 ez a realitás

Antal Jozsa 2017.09.12. 00:00:37

@zoldzeller: a tablazat aljan van az atlagkereset.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.12. 00:01:01

@Csodabogár: termeszetesen megertem, es ugyanolyan tragedia mind a ketto szamomra, mert artatlan emberek estek aldozatul itt is, es Mo-n is, vagy barhol mashol a vilagon. Koromnal fogva csak csaladi tortenetekbol emlekszem arra, ami a II. VH-ban tortent (ahogy a nagypapam egy lelott lovat vagott fel a szomszedaival, hogy legyen mit enni a csaladnak, vagy ahogy a nagymamam a sajat keresztlevelet adta oda egy rokon zsido felesegenek, hogy azt ne vigyek el koncentracios taborba, vagy amikor az 5-6 eves anyukam rettegett a pinceben, nehogy a katonak megtalaljak oket).

Az, hogy az amerikai tragediat (jobban) aterzem, azert van, mert ebben a tarsadalomban elek, es ez a tragedia alig 16 eve tortent. Felre ne erts, ez semmit nem von le a masik (az europai) tragedia sulyabol...Ahogy mondjuk talan te sem erzed akkora sulyat mondjuk a 48-as szabadsagharcnak szemelyesen, bar tudod, mennyien estek el, de szemelyesen nem voltal benne erintve, igy maskent tekintesz ra (gondolom en, de javits ki, ha nem igy van)

zoldzeller 2017.09.12. 00:30:34

@Antal Jozsa: az egyik ok a sok kozul:

www.povertyinsights.org/2013/10/14/did-reagans-crazy-mental-health-policies-cause-todays-homelessness/

Ne felejtsd el az amerikai emberek tobbsege az ongondoskodas elven szocializalodott. Egy idealis vilagban van 401K, meg Credit Union, meg eletbiztositas, es college fund a gyerekeknek.
Mig az emberek tobbsege az EU-ban jogosan szamithatnak allami tamogatasra es hogy az allam a fenekuk ala nyul.

Melyik liberalisabb? szerintem a liberalizmus mast jelent egy amerikai es egy europai szamara.:)

Hollandexxonvaldez 2017.09.12. 00:34:09

én 2008-ban mentem ki Hollandiába,aztán 2011-ben közelebb Németországba,majd le Bajorországba.Nálam a motiváció a minél többet otthon minél közelebb volt.2013-ban haza is mentem,úgy hogy a német munkáltatóm csak egy emailt kapott,hogy szevasz,a tököm tele a külfölddel.2014 nyarára sikerült magam a lélektani 500km-re verekedni(hétvégére hazajárás,ez energiában,lélekben felbecsülhetetlen hogy hazamegy az ember az idegenből).
Most 260km-nél tartok, 4,5nap Graz,2,5nap otthon.Még 50km-ert tudnék faragni(hazaútnál 20perc kb )

Hanem dolgoztam otthon,2013-ban 2015-ben és 2016-ban is.

Nem a pénzt keveseltem,hanem az otthoni munkahelyi hozzáállást( ja te vagy aki németből jöttél? itt felejtsd el hogy ott voltál...mire én: ja igy te vagy a főnök? remélem tudsz rendesen bajorul vagy semmi keresnivalód itt.3hét után ott is hagytam a céget.Veszprém Continental,mert bunkók voltak és a szünetben se szabad rágyújtani.)

Antal Jozsa 2017.09.12. 00:34:17

@Antal Jozsa: az akar "elethosszig" jaro szocialis segely 3 embertipusnak jar
Allampolgar
Letelepult
Menekult

Aki csak par eve el Svajcban az is kaphat de nagy esellyel el fogjak kuldeni az orszagbol ha nem talal munkat.

boom2 2017.09.12. 00:34:23

@London2009: "Draga uram, ez csak az on boldogsagat szolgalja!! " zseniális! Agyvérzést kapott volna, de legalább egy hülyével kevesebb..:DD

kék madár 2017.09.12. 00:34:42

@Antal Jozsa: azt nem ragoznam, hogy Amerikaban jo-e a szocialis halo: nem jo

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.12. 00:37:26

@zoldzeller: koszi, pont ezt akartam leirni :) az ongondoskodas elve melyen el az amerikai (konzervativ) gondolkodasban. A liberalis oldal viszont az allami gondoskodas hive...na most pont ebbol a ket nagyon ellentetes allaspontbol fakad a ket oldal allando huzavonaja is...

kék madár 2017.09.12. 00:38:03

@zoldzeller: az ongondoskodashoz azert nem art, ha valaki nem a gettoban vagy a trailer parkban no fel, egy single payer health care pl. hatalmasat lenditene a 99% eletszinvonalan.

zoldzeller 2017.09.12. 00:44:00

@Zsuzsi65: Na, azert meg a mi Bernie Sandersunk is csak egy kozepvonalas sved liberalisnak felel meg.

kék madár 2017.09.12. 00:45:16

@zoldzeller: szegeny Bernienek szerintem lovese se volt arrol amirol beszelt, de jol hangzott, nem sertegetnem ezzel a svedeket :)

zoldzeller 2017.09.12. 00:49:41

@kék madár: az nem is kerdes, hogy a helyzettel muszaj valamit kezdeni. Hiaba az ongondoskodas szep elve, ha az emberek egy nagyon jelentos reszenek a mindenapokhoz sincs eleg penze.

Herr Géza 2017.09.12. 00:54:19

@Hollandexxonvaldez: "2013-ban haza is mentem,úgy hogy a német munkáltatóm csak egy emailt kapott,hogy szevasz,a tököm tele a külfölddel."
Ez biza nagyon dícséretes magatartás, én is reklámoznám. Kemény gyerek vagy....
"3hét után ott is hagytam a céget.Veszprém Continental,mert bunkók voltak..... "
Ó, a fagyi visszanyalt? Van ez így.

Herr Géza 2017.09.12. 01:00:02

@boom2: Khm, csak szólok, hogy az ingatlanpiacon sokkal többet számit a "hol van", mint a "mi az". Már ha érted...

négyzet 2017.09.12. 01:00:47

Nnna, épp az volt az utolsó mondat előtti gondolatom, hogy a poszterék majd jönnek Mo-ra nyaralni, arra jó lesz. És hát tényleg.

De azért meglepnek ezek a tapasztalatok mégis. Nem nagyon durva munkaerőhiány van szinte minden területen? Vagy csak az olcsó munkaerő kell...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 01:02:03

@IT Knight:
A feminacizmusrol nem nagyon tudok mit mondani. Engem nem erint a dolog, ha letezik, ha nem.

Az adok mar egy hosszabb tema.

Alkalmazottkent evi kb. 440.000 kr brutto jovedelemig ~30%. Azert circa, mert ha a havi berpapirjaimat megnezem, akkor valahol 27 es 33% kozott valtozik az adoeloleg levonasa (tuloraktol fugg).

Ha ennel tobb a jovedelmed, akkor az efolotti resz kap +20% adot.
Pl. evi 500.000 bruttora kb. 440.000x0.33 + 60.000x0.53 vagy valami ilyesmi :) van meg egy sav, nem tudom pontosan hol a hatar, afolott tovabbi +5%.
Ez a 440.000 kr brutto valahol az orszagos atlag folott van picivel, de lehet tevedek.

Ami fontos, hogy ebben a 33-53-58%-ban minden elvonas benne van, tehat itt nem ado+tb+nyugdij+akarmi %-ok vannak kulon, hanem ado es sluss.

Adokalkulatorral kiszamolva ha az itteni fizetesemet kapnam otthon, akkor kb. 60-80.000 forinttal maradna med otthon kevesebb.
Valamennyire spec. az esetem, mert se feleseg, se gyerek, igy nincs adojovairas/kedvezmeny.

www.lonestatistik.se, itt meg tudod nezni a szakmadban az atlagfizetest (bemondasra keszul a statisztika) es ki tudod szamolni, hogy abbol mennyi maradna. Ha erdekel, persze.

Herr Géza 2017.09.12. 01:22:24

@Antal Jozsa: A menekülteknek is "csak" 5-7 évig jár. Életfogytig nem.

gabors 2017.09.12. 02:05:14

@DieNanny CH: " nem engedik fel azt a 6-ot gondolom, viszont utána valószínűleg egy nagyon lejárató perben lesz részük."

perelni nem igen lehet mert a jegy megvasarlasaval belegyeztel hogy az utazas meg a jeggyel sim garantalt ... halottal mar perrol ?? az mas mikor kinai orvosnak kivertek a fogat "fradi biztonsagiak" amugy meg ezek is peren kivul megallapodtak (valszeg nem volt olcso a United-nak)

gabors 2017.09.12. 02:20:08

@Antal Jozsa: "ogy usa-ban alapbol nulla nap szabadsag jar, " ebben csak annyi igaz hogy nincs ra szovetsegi torveny ... de a legtobb professzionalis munkanal ez abszolut nem igaz ... komolyabb cegek nel a fizetett szabadsag a kompenzacio egy resze .. nalunk pl 30 nap +6 "personal day" fizetett betegnap amirol nem kell orvosi igazolas ... (barmira hasznalhato gyerek beteg masnapos vagy stb)

Ja amugy usa-ban sokkal keveebb dolog "jar" mert ez nem "France" :-)))

gabors 2017.09.12. 02:23:16

@Drednaught: " szakmámba vágó 17db poziba jelentkeztem egy újonnal alakult SSC-be," ez kb mi ?? SSC S.... Service Center mi az elso S???? es ehhez kb milyen szakma kell ? telefon operator es tudom lapozni a bindert ???

gabors 2017.09.12. 02:31:28

@Zsuzsi65: "hat igen...ma reggel vki azt mondta a radioban, ez az amerikaiak 2. Pearl Harbor-ja...es most mar valahogy jobban meg tudom erteni, mit ereztek/ereznek... " bar en mar NY-ban eltem akkor 10+ ev en rogton megertettem amikor a CNN-en eloben lattam az elso tornyot leomlani es mikor a hidrol nem latszott mar a masodik torony sem plane .....

16 ev tavlatabol pedig egyertelmu hogy valami nagyon megvaltozott (es nem a jo iranyba )

gabors 2017.09.12. 02:35:01

@Antal Jozsa: nagyon el vagy tevedve az usa-val kapcsolataban az hogy valaki akit ismersz volt az usa-ban 3 hetet (mindegy hol) attol meg lofaszt sem tud (ahogy te sem ) az usa-rol homeless mert az nincs Mo-on (amiota betiltottak ) :-))))

gabors 2017.09.12. 02:40:57

@Csodabogár: " Azt is el tudod képzelni, hogy mi itt Europában mit éreztünk, mikor 45-ben kimentünk az utcára" de eltudom kepzelni csakhogy ebben eppen a magyar vezetoseg is nyakig saros volt ahogy a nemet is ... usa is elvesztett 400=500k embert

termeszetesen nincs sok erteleme a 9/11-el hasonlitani

somlobodog 2017.09.12. 06:36:11

@zoldzeller: így van. ennyi. $1500-2000 ny is. Per gyerek per ho. Plusz az úszás és egyebek.

Antal Jozsa 2017.09.12. 07:42:54

@gabors: nezd, igen nem az usa-ban elek (egy nyarat toltottem csak el ott) , voltak amerikai munkatarsaim(per pill egy sincs), meseltek dolgokat, jot is rosszat is. Szabi tenyleg jar a profi cegeknel , de ha jol tudom nem egybol. Es aki nem profi cegnel dolgozik?

Antal Jozsa 2017.09.12. 07:42:59

@gabors: nyilvan nagyon jo helyen dolgozol ha ennyimszabi jar. De a torveny nem garantalja, ha mhelyet valtasz akkor mi van?

Antal Jozsa 2017.09.12. 07:43:02

@Herr Géza: nem tudom pontosan, de volt (ill van)ez a Hassprediger imam, az biztos hogy tobb ideig kapta..

kék madár 2017.09.12. 08:35:59

@Antal Jozsa: "De a torveny nem garantalja" a szovetsegi nem.

Void Bunkoid 2017.09.12. 09:29:41

Már biztos írták mások is, de igazából Magyarországon azért nem járt sikerrel - és azért vannak az ordenáré túldimenzionált felvételi követelmények is természetesen akár bolti eladói munkakörre is, hogy SENKI ne feleljen meg.

Kivéve persze az ISMERŐST. No ez volt itt a probléma. Hogy nem volt a kedves jelentkezőnek hátszele.

Hiába a ma már órás gyakorisággal emlegetett munkaerőhiány mindenhol (ámbár megjegyzem, inkább Nyugat-Magyarországon, ahol könnyebb áthúzni Ausztriába dolgozni...), attól még a sikeres állásszerzés legbiztosabb módja, ha rokon/ismerős/haver vagy, vagy ilyesmi ajánl téged. A pozíciók NEKIK vannak fenntartva, különösen kkv szektorban. Az idegenek max akkor jöhetnek, ha már elfogytak a haverok, vagy a számba jöhetőek baromi látványosan megbízhatatlanok/alkalmatlanok a feladatra.

Drednaught 2017.09.12. 10:06:52

@gabors: SSC - Shared Service Center Pl. az Infoparkként ismert épületcsoport az ELTE TTK déli épülete környékén.
A 17db állás elsősorban vállalatirányítási rendszerek üzemeletetéshez, controllinghoz vagy data qualityhez kapcsolódó pozik voltak.
Nem kifejezetten "szakma" kell hozzá, vagyis célirányos képzés erre ma nincs. Közgazdász és informatikus-mérnök diplomám van, de a fentiekben van szakmai tapasztalatom.

Gy.Takács 2017.09.12. 10:07:05

@Hollandexxonvaldez: ha 50 km 20 perc, akkor egy óra alatt 150 km. Repcsi vagy helikopter?

"2013-ban haza is mentem,úgy hogy a német munkáltatóm csak egy emailt kapott,hogy szevasz,a tököm tele a külfölddel."

Köszi, hogy jó hírünket terjesztetted!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.12. 10:40:37

Hahaha, ez vicces volt, üdv a való világban!
Szerinted kedves poszt-toló, mi a bánatért akar minden harmadik ember kifelé mozdulni otthonról??
Teljesen felesleges körök voltak ezek, ilyen hülyeséget, hogy hazaköltözés, egyszerűen nem
veszünk a fejünkbe.Vagy ha nagyon mégis, akkor előtte az állások és a lakás felmondása előtt
hazalátogatunk egy pár 7 erejéig, piacfelmérni, lehetőségek után kutatni.És csak is akkor szabad mozdulni,
ha aláírt szerződés van az ember kezében.Vagy még inkább akkor sem...
Aki már egyszer kijutott és meg tudott telepedni, becsülje már meg a jó sorát, bökje meg a jehova...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.12. 10:59:06

@Herr Géza: Na, de 170 km-t repülővel?Hát fel sem tud emelkedni a normál repülési magasságba, nem? :D Több idő a ki-becsekkolás, mint a repülés... Jó, értem, hogy a cég intézte. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.12. 11:13:04

@Herr Géza: Tudtommal az ilyen leveleket, ahol van százmillió címzett "undisclosed recipients" státuszban már vagy 10 éve alapból spamnak minősít egy kicsit is komolyabb levélkezelő.Már mint a fogadási oldalon.Ettől még persze eljuthat a levél a címzetthez...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.12. 11:28:08

@Kövérmadár [swe]: soros-orsos, b+ Madár, fetrengek...
:-))))))))

Ember Hallgatag 2017.09.12. 11:35:04

@gabors: Nem a tuskók miatt megyek haza, azok mindíg voltak és lesznek, de nem csak kishazánkban. Viszont vannak ismerősök akikkel szeretnék még legalább egyszer találkozni és feleleveníteni a régi emlékeket. 60 felett ezt ti is érezni fogjátok.

Taxomükke (UK) 2017.09.12. 11:41:06

@geegee: Na pont ezert nem vettek fol Herr Gezat, nem birta meggyozni a ceget, hogy folosleges a repjegy, tehat pont a meggyozesi kepesseg hianya miatt dontottek ugy, hogy Geza nem jo.
Viszont legalabb draga volt a metodus.
:))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 11:53:53

@geegee:
Tessék vigyázni, a birca morcolódik!

Túl sokat engedsz meg magadnak és magamnak! Ez nem fog tetszeni birkának és ránk küldi a TEKnős hátán száguldó KGB-t, utánuk a Gestapo-t (ez valami kedves, öreg bácsi lesz, szerintem és jól elver a botjával).

Ne hozd ránk a rontást!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.12. 12:00:34

@Gy.Takács: Autópálya? Nem tudom, csak egy tipp...És igen, nem szabályos, de lehetséges.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.12. 12:01:50

@Kövérmadár [swe]: Nem tudom, mi lehet vele, ennyire nem tolta durván eddig...

bpetya75 2017.09.12. 12:15:20

@Kövérmadár [swe]:

Nem tudom, milyen kalkulátort nézel, de 33,5% az elvonás Magyarországon. Vagy évi 60-80e-t írtál? Mert az 1 misis havi fizunál stimmel.

Herr Géza 2017.09.12. 12:18:12

@Taxomükke (UK): :D 1+
Különben utánam még jött egy koma, ő tök elméleti ember volt (én meg ugye a sárosbakancsos, "na fogjuk meg és csináljuk" típus), aztán (állitólag...) rettentő hezitálás után a masik mellett döntöttek. Rá három hónapra a fickót lepattintották és felhívtak, hogy mégis menjek, de akkor már késő volt. No meg van "büszkeség" is a világon... :))))))

Herr Géza 2017.09.12. 12:22:23

@geegee: Hát ne is "normál" repülőt képzelj el... Nem véletlenül írtam, hogy bokorugró :)))) Úgy indul, hogy légcsavaros. Kb. 30-50 ember fér be, de most meg nem mondom, milyen típus. Talán Bombardier? Vagy vmi. ilyesmi...

Herr Géza 2017.09.12. 12:28:08

@geegee: Ööö, egy "kicsit" túlzol azzal a százmillióval. Jó a pártucatos nagyságrend ám, sőt....
Meg ugye abból indulok ki, hogy az adott címre én küldtem el a jelentkezésemet, azaz egy közepesen értelmes levelezőprogram olyan címet nem dob spambe, akinek én küldtem már valamit, akkor sem, ha az a mail még másik 22 címre is elment. Ha meg mégis, a spamben is illik megtalálni azt, ami mégsem az... :)))))

London2009 2017.09.12. 13:17:47

@geegee: @Kövérmadár [swe]: minel tobbet foglalkoztok vele, annal jobban ide fog jarni. Nem kell reagalni a marhasagaira es majd szepen ujra lekopik. Idaig teljesen el volt tunve. Ugyhogy madar, ne hergeld!! : )

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 13:19:50

@bpetya75:
Igen, az évi és nem havi, rosszul emlékeztem.
Mai árfolyammal számolva havi kb. 9.000 ft a különbözet az itteni fizetésem "javára".

London2009 2017.09.12. 13:22:54

@Kövérmadár [swe]: Ez az adozas meg nem is tunik rossznak. Itt UK-ben 45k folott 40%! 150k folott pedig 45%!! Na es ahogy te irod meg ezen felul itt viszont fizetsz National Insurance-t, pension meg a tokom tudja mit. Raadasul peldaul egy csomo minden megdobhatja az adoalapot. Ami engem erint peldaul a lakaskiadas, az is income tax koteles. Vallalkozast meg irto bonyolult es azt sem eri meg csinalni ra. Ugyhogy azt hittem, hogy Mo-nal nincs nagyobb szivas, aztan kiderult, hogy tevedtem.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 13:24:29

@London2009:
Pedig olyan jó! :D

@geegee:
Mindenkiből a legrosszabbat hozom ki. Férfiból, nőből és még bircából is. ;)

London2009 2017.09.12. 13:27:28

@Kövérmadár [swe]: na, legyel most mar csendben es azt is halkan!!! :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 13:31:30

@London2009:
A vállalkózósdi itt sem egyszerű történet. A munkaadó által fizetett "járulékok" is magasak.

Saját tapasztalatom nincsen, nem is valószínű, hogy lesz. Mindig abból indulok ki, azt veszem alapértelmezettnek, hogy sima, mezei alkalmazott vagyok itt is és otthon is az lennék. Ennél fogva (hangsúlyozom, hogy számomra) pl. irreleváns a munkaadó terhe a bruttó fizetésemen felül.

Sok múlik azon is, hogy hol lakik az ember. Saját ház (ingatlanadó van) vagy bérel. Stockholm vagy vidéki nagyváros, esetleg falu.

Járásonként változik az adó mértéke egyébként, pár tized %-ot.

London2009 2017.09.12. 13:33:47

@Kövérmadár [swe]: miota egysavos rendszer van Mo-on szerintem a magasabb fizetesueknek sokkal tobb marad a zsebeben.

London2009 2017.09.12. 13:40:19

@IT Knight: Ertem amit mondasz, de azert ez egy eleg kitekert hozzaallas. Nekem ugy tunik, hogy te abbol indulsz ki, hogy Mo-on is lehet jol elni, mivel te 1 milliot keresel, akkor mas is tud. Viszont kulfoldon, az tuti fix, hogy mindenki mosogat es szarabbul el. Ez ket annyira kisarkitott pelda, hogy remelem ezt te is belatod, hogy teljesen felesleges igy hozzaallni ehhez a kerdeshez.
Kezdjuk a te kiveteles helyzeteddel. Mert nyilvan ezzel te is egyetertesz, hogy ilyen magas fizetesbol, azert nincs olyan sok. Hidd el, en is leginkabb ezt latom, hala az egnek, mert az en ismeroseim is jol elnek. De azert nem hordok szemellenzot es raadasul a csaladom egy resze videken el, ugyhogy latom, hogy eleg csak egy orat autozni Budapesttol es maris egy masik vilagban talalod magad. Videken egy 150k-es fizetes mar jonak szamit.
Na es a kerdes masik resze, hogy itt mindenki minimalberen el. Ez egyszeruen nem igaz, mert ha peldaul az en barati korombol indulok ki, egy minimalberes sincs. Na de azert ennyire nem vagyok hulye, hogy akkor ez azt jelenti, hogy nincs is beloluk egy sem. Sot, ebben egyet is ertunk, mert szerintem is a magyarok tobbsege minimalberes melokra jon ki. Meg azzal is veled ertek egyet, hogy az esetek tobbsegeben en sem ertem, hogy ebben mi a jo? Marmint arra gondolok, hogy Londonban a minimalberert dolgozni szinte ertelmetlen. Videken mas a helyzet. Ott ket minimalberbol jobban el egy csalad, mint Magyarorszagon ket atlag fizetesbol.
Ugyhogy kerlek, probalj mar meg egy kicsit mas fejevel is gondolkodni es jobban korbenezni magad korul…hatha sikerul meglatni egyebet, mint a vegleteket…

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.12. 14:00:18

@Herr Géza: Jaaaa, akkor értem. Bokorugró... :-))))
Németül grasshopper, nem? :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 14:44:23

@London2009:
Ezt nem vitatom.

@geegee:
Az egy caffee shop (volt) Amsterdamban :D

Mbraun 2017.09.12. 16:59:43

Végigolvasva a bejegyzést, érdekes hogy sok mindenkinek ez jön le, hogy mi a francért akarsz hazajönni, maradj már ott az anyádban külföldön ha már 5-10 éve kint élsz.
Többször nekifutottam, kinti diploma, de ohne gyakorlat nélkül keresni munkát. A nagynevű hárombetűs német vállalatirányítási rendszereket készítő cégnél. Első kérdés miért akar itthon dolgozni, és miért nem kint keres munkát. A team leader aki 150 éves néni volt, a Föld csakrát megtörte egyből ahogy belépett a tárgyalóba. Negatív chi-je volt, tudom sokan röhögnek rajta, de ha már a first impression után nem teccik a főnök, akkor azt a munkahelyet hagyni kell. A kis team leader nagyon aranyos volt, neki jobb volt a flowja valahogy. Ja és igen, az első interjú után azt mondták 2 hét belül feedback. Ez kb. 6-7 hét után történt meg, de akkor már Ausztriában voltam.
Hogy Ausztriában hogy szokott működni vendéglátásban elmondom: felhívnak, megnézik a referenciákat, és ha jó vagy mehetsz dolgozni, megmondják milyen feltételek vannak és a zs-ről is beszélnek. Itthon folyamatosan hatalmas titokba tartják, hogy minél kevesebbet lehessen ajánlani a parasztnak. Még mielőtt valaki lenézi hogy diplomával fizikai munkát végez ne tegye, mert minden helyen min. havi 1000-1200 Ojrót tudtam félretenni.

szépjuhászné 2017.09.12. 17:00:00

@kék madár: 1993, férj 40 éves (ereje teljében), szerződése lejár egy akadémiai kutatóintézetben (törvénytelen volt már a határozott idejű szerződés, de ez sima irigység). Nagyhírű fejvadász cég, püspökrózsaszín zakós, huszonéves fejvadász, szemmel láthatóan nem ért ahhoz a szakmához, amiben embert keres, fogalma sincs, hogy jó lenne-e az állásra. Az elutasítás indoka: öreg! Férj azután talál állást, szerez még egy diplomát, majd 6 év múlva egészen más területen elismert, nagy hírű szakember lesz. Pedig öreg. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 18:21:14

@Mbraun:
"Még mielőtt valaki lenézi hogy diplomával fizikai munkát végez ne tegye..."

Én is pont ezt csinálom, nincsen abban semmi. Pénz beszél, nemde? Dede!

kék madár 2017.09.12. 18:43:29

@szépjuhászné: a kortol valo irtozas magyar jelenseg, egy normalis nyugati cegnel a kovetelmenyektol fuggoen akar elony is lehet

Opi87 2017.09.12. 19:01:46

Kulfoldre dolgozok IT teruleten, Pesten elek, kb. 1.5 millio netto (40 orara, ha tobb akkor tobb), tavmunka nana, kotetlen munkaido, nincs felsofoku vegzetsegem. Meg nem vagyok 30.

Kapitalizmusban csak alkalmazkodni kell tudni, en is olyat csinalok ami 5 eve meg nem letezett, es nem vagyok k*b*sz*tt zseni, meg az egyetemrol is kirugtak anno mert nem eredekelt.

Megjegyzem az is hulye, akinek fonoke van mert akkor mindig fuggeni fogsz valamitol es meg fontosabb hogy masnak keresed majd a penzt.... Olyan munkat kell talalni hogy magadnak dolgozz.

Pl. amit en csinalok az egy sima cegnel 500 ezer netto... Nem rossz de azert nezzuk meg a kulonbseged.

Minel kevesebb reteg van kozted es az ugyfel kozott akinek vegul eladod a termeked/szolgaltatasod/lelkedet annal tobbet tudsz keresni.

Szerintem netto 700 ezer alatt csak szenvedsz es ha nem probalod magad kepezni vagy jobbat keresni akkor bizony csak magadat hibaztathatod.

Vissza lehet pl. menni suliba 35 evesen is ahogy ezt kulfoldon is csinaljak, plusz folyamatosan munkahelyet keresni lenyegeben hatha jon egy sokkal jobb ajanlat. Networking ahol lehet, akar dedikaltan eljarni ilyen eventekre is stb.

gabors 2017.09.12. 19:43:57

@Antal Jozsa: " Es aki nem profi cegnel dolgozik? " allamonkent sot varosonkent is valtozo hogy mi "kotelezo" azon felul pedig egyeni (vallalati) szabalyok vannak ... tehat ugy talan igaz amit mondani akarsz hogy nincs mindenkire vonatkozo "allamilag" kotelezo szabaly ... de ez sokmindennel igy van az USA-ban ne feledd ez otven allam az allamoknak egy csomo dologban szuveren jogaik vannak, pl jogsit az allam ad nem a szovetsegi kormany

kék madár 2017.09.12. 20:03:38

@Opi87: en felhoket fenykepezek napi 15 percben, 2 eve meg nem volt erre igeny, de sikeresen networkingeltem es havi 4 milliot nettot kapok, meg szolgalati BMW-t es havi 2-szer private Jetet

M. Péter 2017.09.12. 20:07:43

@London2009: A svéd jövedelemadó lényegesen magasabb a britnél a national insurance-t is beszámítva. Az Egyesült Királyságban alkalmazottnak most évi 8260 fonting nincs se adó, se NI, 8260 és 11500 font között csak 12% NI van, 11500 és 45000 között a jövedelemadó és a NI együtt 32%, 45000-től 15000 ezerig 42%, de közben 100000 és 123000 között 62%, mert ott fokozatosan megszűnik a jövedelemadó 0%-s sávja, és 150000 fölött 47%.

Svédországban csak kb. évi 1800 fontnak megfelelő összeg adómentes, utána kb. 41400 fontig 30% körüli az adó, a pontos adókulcs helytől függ, 60200 fontig kb. 50%, majd e fölött kb. 55%.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 20:28:34

@kék madár:
Mert amator vagy!
Nekem szolgalati jetet adnak, azzal jarok bevasarolni.

London2009 2017.09.12. 20:30:20

@M. Péter: de peldaul Svedorszagban ingyenes a bolcsi, ovi? Ismerem a Uk rendszert, nyilvan ezert a kritika. Mi rettenetesen sok adot fizetunk. E melle pedig meg jon az, hogy majd lehet havi tobb ezer fontot fizetni, ha lesz gyerek. Na mindegy, ettol fuggetlenul nem panaszkodom, csak mrgjegyeztem.

kék madár 2017.09.12. 20:45:18

@Kövérmadár [swe]: adj meg felevet es sajat szakacsom is lesz

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 21:29:47

@kék madár:
Leborulok nagysagod elott!
Te vagy az, Looorinc? :D

ripj 2017.09.12. 21:44:04

@kék madár: Lehet vele viccelni nyilván, de egyre többen csinálják így, itthonról távmunkában, köztük én is. Külföldi bérszínvonal, itthoni árakon: a lehető legjobb felállás.

Payrollerwitch 2017.09.12. 22:07:52

Most akkor jól felvilágosítalak titeket, hogy miért nem ti lesztek felvéve, és miért nem szól vissza a HR-es "picsa".
Felmerül az igény egy jó szakemberre. A főnök kétségbe van esve, ígér fűt-fát, de neki a legjobb kell. Kimegy a hirdetés, bejönnek az önéletrajzok, lemennek az interjúk. HR-es még mindig úgy tudja, hogy mehet a fű és a fa, hiszen nekünk jó ember kell, pénz nem probléma. Főnöknek feltűnik, hogy milyen sokan jelentkeztek, akkor biztosan túl jó a pénz, amúgy meg mindenki örüljön, hogy ha ő felveszi a cégéhez dolgozni, (igazából meg van róla győződve, hogy a dolgozóknak kellene ezért fizetni, csak sajnos a törvények ezt nem engedik) de persze ha meg is jelenik az interjún, ezt nem mondja. Mosolyog, bólogat, aztán megmondja a HR-esnek az interjú után, hogy jöhet a jelölt, negyed annyi pénzért, mint amit az elején ígért.
A HR-es meg annyira nem hülye, legalábbis a többség, és egy idő után már nincs pofája felhívni a jelöltet, és virágnyelven elmondani neki, hogy ő ugyan megfelelt, csak a főni egy álomvilágban él, és egy WC-s néni bérét akarja adni.
Ennyi a titok. Ja, és a normális HR-es hazamegy, és ő is elkezd állást keresni...
A cégvezetők nagy részének ma, itthon, semmilyen gazdasági ismerete nincs, volt egy jó ötlete vagy sok pénze, sikeres lett, de saját maga gátolja a céget a növekedésben, mert nem enged az egy személyes vezetésből, a gemkapocs árát is tudni akarja, nem bízik senkiben és még mindig az van a fejében, hogy el lehet menni, 100-an várnak a helyedre, és rabszolgának tekinti a munkavállalókat.
A kivételek természetesen ne vegyék magukra, tudom, hogy léteznek.

Payrollerwitch 2017.09.12. 22:12:46

@ripj: Tök jó, én óvodát szeretnék működtetni így távmunkában. Esetleg kiszervezhetnénk az ápolást is, meg mondjuk a villanyszerelést. :)
Bocs, nem cseszegetni akarlak, csak értsük már meg, hogy nem lehet mindenki IT-s távmunkában milliókért.

kuki123 2017.09.12. 22:52:09

@Herr Géza: nos kispajtás, és melyik a legfontosabb szocializációs korszak az életben?
Rá trafáltál, pont a gyerek tanulós közép- és főiskolás kor.

Ezek az emberek mostanra kb 10-15 éve lettek managerek vagy vezető beosztásúak, meg is látszik, hogy menekülnek kifelé a késő 80-as 90-es évek szülöttei ...beosztottjai(k).

Mindig másban emberben beosztottban keresik a hibát, miközben aki csak az útjukban volt az lesöpörték. eldobható tárgy vagy nekik. De persze a manager a másik managernek nem harapja el a torkát, jó haverok ők, összekacsintanak. Saját beosztottjaikért a büdös életbe nem állnának ki. És napestig tudnám fojtatni a szociaológiai fejtegetést. ok okozati összefüggést.
A komunyizmus szülöttei.

Hidd el napi szinten látom, tankönyvi példák egytől egyig...
De elég kimenni az utcára kocsival...nah ott aztán ebből a 40-es 50-es rétegből van a legtöbb szándékos szabálysértő.
Nem a fiatal 20-25-30 éves. pedig azoknak is van bőven kocsija.

kuki123 2017.09.12. 22:52:47

@Opi87:
" Megjegyzem az is hulye, akinek fonoke van mert akkor mindig fuggeni fogsz valamitol es meg fontosabb hogy masnak keresed majd a penzt.... Olyan munkat kell talalni hogy magadnak dolgozz.

Minél kevesebb reteg van kozted es az ugyfel kozott akinek vegul eladod a termeked/szolgaltatasod/lelkedet annal tobbet tudsz keresni."

Mhh mikor elmentem dolgozni kurvára nem tetszett, hogy 6 óránál többet kell dolgozni...és pont ez volt a bajom, hogy mi a fasznak dolgozzak, hogy más levegye a sápot.
Hogy más álmát valósítsam meg...az enyém meg sehol
De még diplomával is kurva nehezen találtam állást, közel minimálbérről kezdtem. de olyan csóró családból jövök, hogy ennek is örülni kellett akkoriban válság környékén.
majdnem kimentem külföldre...
Sajnos maradtam..és a cégnél is...gondoltam jó lesz munkatapasztalatnak, meg anyagilag rendbe rakom magam...ez nagyjából be is jött...bár bármelyik másik úton indulok el, már sokkal jobban állnék szakmailag is.
Ma alap hogy 10-et dolgozok 8-as bértért. De van hogy 12 és munka tempó szerint ez még többnek is érződik.
2-3 év alatt totál kiégtem.
Jelenleg út keresés zajlik...de nem látom a fától az erdőt.
Nem akarok már elmenni másik céghez, hogy azok is lehúzzanak még egy bőrt. lehet kicsit jobb lenne, de akkor más dolog veszne el amit egyébként már kis újból megy. és totál 0-ról kéne indulni a másik cégnél.

Őszintén el se tudom képzelni mi lehet az, ami 5 éve még nem létezett, de most milliókat fizet.
Bitcoin? adat elemzés? nu skin :D?

bpetya75 2017.09.12. 23:02:49

@Kövérmadár [swe]:

Fektessé befele a svéd zöldaranyba, aztán veszed a jeteket, mint más levegőt: www.origo.hu/gazdasag/20170912-sved-erdo-fejlodes-boldog-tulajdonos.html

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.12. 23:13:33

@bpetya75:
Jol hangzik, de nem hiszem, hogy par 100.000 kr tokevel bele tudnek ugrani.

Opi87 2017.09.13. 06:49:03

@kuki123:

Figy nem annyira ritka dolog az ilyesmi, de szerintem nálunk a legnagyobb probléma a nyelvtudás katasztrófális állapota, ezért aztán a legtöbb dolgozó meg sem próbálja.

De mondjuk vegyünk egy konkrét esetet amit (szinte) bárki megkaphatna pár év tapasztalattal is akár:

weworkremotely.com/jobs/5312-junior-front-end-react-js-developer

Azt írja 70-80 ezer dollár évente. Tegyük fel proli magyarként megkapok 60 ezret.

Az havi 5000 dollár, cc 1 millió 200 ezer Ft. Na akkor én kiváltok egy KATA-s papírt szépen, ezzel a következőként adózok. Tegyük fel hogy ez most egy EU-n belüli cég, csak az ÁFA miatt.

Az 1 millió Ft-ig levő részbre befizetek 50 ezer Ft adót.

A maradék 200 ezer Ft 40%-át kénytelen vagy befizetni, tehát marad 120 ezer Ft.

Ez így összesen tehát 1 millió 70 ezer forint nettó bevétel kezdő (!!!) fizetésnek.

Szépen kvázi (felső)-középosztálybeliként éldegész havi 350-400 ezerből Budapesten, 2-3 szobás lakás, kondibérlet, mozi, színház, utazások néha mint ahogy azt bármelyik Nyugati csinálja.

Többit félrerakod, ha okos vagy befekteted, ha csak átlagos vagy akkor lakáskocsi. Pár év alatt vagy itt is megkeresed a havi 90-100 ezer dollárt vagy céget alapítasz esetleg jó referenciákkal el tudsz menni akár egy nagy céghez is és nem fognak az interjún úgy rád nézni mint egy panelprolira mert már bizonyítottál nyugati cégnél.

Én 35 EUR/órát keresek bruttó ez pedig kb. 20%-al alatta van a kinti béreknek az adott munkakörben ahová dolgozom. Ledolgozom havi 140-160 órát és így összejön, néha meg ide oda itthoni cégeknek kizárólag zsebbe mellékesként.

További bevételeim a befektetéseimből vannak, amiket az évek során vettem, van 3 dropship oldalam meg pár appom, ezek is hoznak havi kb. 100-ast aminek a fele el is megy a fenntartásukra meg a reklámra de hát több időt kell arra szánni hogy azok komoly pénzt termeljenek.

Az a baj hogy én hatalmas szakadékot látok hozzáállásban.

Nekem is volt szar melóm, dolgoztam raktárban is pl. anno mikor még diák voltam (és ahogy írtam kirúgtak az egyetemről), de mindig kerestem mivel hogyan lehet jobb, megtanultam új dolgokat mikor pl. bejöttek Magyarországra a gyors webshopok (Joomla meg hasonló alapúak) akkor azokat adogattam el, aztán képeztem magam, megtanultam közel anyanyelvi szinten angolul magamtól, ilyenek.

Nálunk rengeteg sírás van, de ilyet nem hallasz pl. románoknál, ukránoknál, oroszoknál, ők tudnak magukért tenni, mi egy más kultúra vagyunk, sok szempontból sokkal rosszabb sajna... Na mindegy, ebbe most nem megyek bele.

hummel8 2017.09.13. 08:35:31

@Opi87: Ez most igy fiatalon tenyleg jol hangzik....

Mondjuk nekem a 35 EUR netto ( ami azert beszamlazois oraberkent 160 oraban nem adja ki a 1,5 M nettot amit emlitettel), mert abbol azert kellene adoz mrg TB-t mrg nyugdijat is szamolni. Masreszt ez addig jo melo amig mag 1-2 ev tavlatban gondolkodsz elöre... egyik pillanatrol a masikra ugorhat a szerzödes, es nem biztos hogy masnap talalsz masikat... tudom, hogy minden szabaduszo azt mondja hogy igen... sokszor be is jön.. de lattam en mar meglepödött freelancert mikor a a nagy ceg felbontotta a szerzödest... egy uj fix helyre meg nem feltetlenül könnyü bekerülni... szoval ANNYIRA ez Sem rozsaszon mint amennyire ezt lefested.... raadasul ez a munkaeröpiacnak kb 0,5%, ami olyan mumka hogy full tavmunkaban bedolgozokent vegezhetö... Ha pedig neked is ott kellene lenned a munkavegzes helyen, es ezt ott leadozni, az mindjart nem olyan jo penz, söt!!

ripj 2017.09.13. 12:45:18

@Payrollerwitch: Az igaz, hogy nem lehet mindent távmunkában csinálni, viszont IT-ben más a helyzet: én mondjuk idősebb vagyok, mint Opi87, magas vezetői pozícióban, undorítóan magas fizetéssel és sok olyan 'sima' munkaerővel akik távmunkában lazán az Opi87 által leírtak körül vagy felette keresnek itthonról és nem projekt alapú szerződésekkel.

IT-ben itthon nagyon sokan nincsenek tisztában az igazi lehetőségeikkel, legyenek akár juniorok vagy seniorok ...

ripj 2017.09.13. 13:46:59

@hummel8: Már messze nem csak freelancerkedésről van szó távmunka esetében.

És köszönhetően az informatikus hiánynak (nem csak itthon, globálisan) a távmunka, mint opció, egyre gyorsabban erősödik.

Opi87 2017.09.13. 15:29:54

@hummel8:

A freelancerkedés (amikor minden munka után új ügyfelet kell keresni) és a "freelancerkedés" (amikor a jogi státuszod freelancer valójában egy helyre dolgozol) között elég nagy különbség van.

A TB-ről meg írtam hogy a KATA által rendezve van. Ahogy a többi járulék is. EU-n belül nem kell ÁFA-t fizetned ebben az esetben. Kb. ennyire jön ki a havi bevételem (írtam hogy máshonnan is jön) ha évi szinten leosztom, de nem hiszem hogy most az számít hogy éppen "csak" 1 millió 200e jött be egy hónapban.

A "bizonytalanságról" annyit hogy én már kb. 6 éve így dolgozom. Nem "bizonytalanabb" mint egy akármilyen vállalkozás.

Persze nem mindenki lehet informatikus, de nem is mindenki lesz.... Sőt szinte alig még akkor is ha ez a legnépszerűbb szak. Tudok én olyat aki újságíróból váltott webshopépítővé, összejött neki belőle nagy ház, autó meg 3 gyerek...

Haladni kell a korral meg alkalmazkodni különben eltaposnak, ez van.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása