oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. február 02. 06:40,  A svájci egészségügy sötétebb oldala 164 komment

2017. február 02. 06:40 Határátkelő

A svájci egészségügy sötétebb oldala

Svájcról hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy minden flottul megy, pontosak, precízek. Mint már jó párszor kiderült, és ezt alátámasztja Ági mai posztja is, azért ez nem feltétlenül és nem minden területen van így. Üdvözöllek titeket a svájci egészségügy világában! (Gyorsan hozzátéve, hogy természetesen egy történetből nem kell általánosítani, de tanulságos.)

Mikor érezted először úgy külföldön, hogy otthon vagy? Volt egyetlen ilyen pillanat, vagy egy folyamat része az érzés? Esetleg soha nem fogod magad otthon érezni? Írd meg a tapasztalatod, véleményed a hataratkeloKUKAChotmail.com címre.

nover_injekcio_foto_pixabay_com_jaytaix.jpg

„Tegnap olvastam a szállodás sztorit és gondoltam, hogy informatív tapasztalatom nekem is van, hátha Titeket is érdekel...

A fantasztikus svájci egészségügy. Ja, nem.

Sürgősen nőgyógyászt kellett keresnünk egy 5 perces ultrahangra Svájc német ajkú területén, Zürichen kívül. Mondtam az embernek, hogy itthon ez úgy megy, hogy az ember keres egy magánnőgyógyászt, bejelentkezik és ennyi. Nettó 10 perc. 

Na, ezzel a tudással nekiesett a feladatnak. Több, mint egy egész napig nyomozott, és a következők derültek ki:

1. a helyi magán nőgyógyászok nem dolgoznak délután kettő előtt. Mi?

2. a magánnőgyógyászoknak nincs ultrahang gépe. Akkor mijük van? - kérdeztem. Kockás füzetük? Jesszus...

3. menjél kórházba, ott van gép. Barátaim! Nem operációt szeretnék... Oké, akkor irány a kórház. Ez kész.

Mi a vallása? 

Bejelentkeztünk a kórházba, nagyon kedvesek voltak. Hurrá van időpontunk. Röpke 2 nap alatt. 

Reggel megjelentünk a kórházban. Patyolat tisztaság, látszik, hogy mindent rendben és karban tartanak, de nagyon. Megyünk a betegfelvételhez. Külön kényelmes fülkék; az utánad következő és esetleg füledbe lihegő (Magyarország) nem hallgatja végig a személyes adataidat. 

Idegesség csökken, hurrá... Jönnek a kérdések, persze minden megy angolul, mert itt MINDENKI beszél angolul. A hölgy nagyon kedvesen írogat. Mire egy kérdés: mi a vallása? 

Nem hittem a fülemnek! Miért gyűjtik az adatokat a páciens vallásáról??? Ez itthon nem fordulhatna elő. Ha mégis, akkor az egész magyar sajtó 2 hétig csak ezen hüledezne. Oké, kell az a nyüves vizsgálat. Haladjunk. 

Nem hittem a szememnek 

Felmegyünk az emeletre. A várónak csak pár széke van, biztos, ami biztos, inkább az ajtó előtt várok. Egyszer csak jön egy ápolónő egy babahordozóval a kezében és egy nehezen mozgó, feltételezésem szerint nemrég szült nővel. A szerencsétlen arcán látszódott, hogy nagyon nincs jól. 

A nővér int a nőnek, hogy üljön le a váró részen. A nő elindult, majd a nővér letette a hordozót az ajtó elé, majd bement. Jó ideig semmi mozgás. Az anya a gyerekétől 50 méterre, a gyerekhordozó egyes egyedül a földön, a folyosó közepén, az ajtó előtt. 

Nem hittem a szememnek. Mi folyik itt? Amikor az anya észrevette, hogy mi történt a gyerekével, felállt és nagy nehezen visszacipelte a hordozót a váró részbe. Az arckifejezését hagyjuk... Nagyjából ott voltam teljesen kész. Legyünk már túl a vizsgálaton és el innen! 

Benyitok az ajtón, kis recepciós pult elé jutok, rendezett, tiszta, a nővér rendben elirányít. Jön a doki (nő, mert ott szerintem nincs is férfi nőgyógyász), kedves, a legújabb ultrahang gépe van. Na, jó, akkor most már tényleg nem lesz gond. 

Vizsgál, beszélgetünk. Azt mondja, jaj, kezdjük elölről. Jesszus, nem tudja, hogy a csilli-villi gépen mit lát. Pár hónappal később be is igazolódik, hogy tényleg nem tudta. 

Szóval a tanulságok - talán másnak is érdekes lehet 

- ahogy a kinti barátnőm mondta: felejtsd el, hogy mi van otthon. Svájc nem Magyarország. Nézz utána részletesen, hogy mi hogy működik. 

- egy orvos nem orvos, még Svájcban sem 

- Svájc nem a paradicsom maga és nem csak azért, mert mindennek az ára legalább háromszorosa, ha nem tízszerese, vagy nem is lehet kapni (például húst - 1 kilós előrecsomagolt csoki van, hús nincs. Tényleg.). Teljesen más a kultúrájuk. Az emberi kapcsolatok, a türelem, az udvariasság, a szabályok követése, a szolgáltatások elérhetősége, az ügyfélközpontúság - mind nagyon más. 

- készülj fel mindenre és próbálj meg alkalmazkodni. 

- és legyél kedves, mert már tök elegük van a külföldiekből. Szóval akkor jársz jól, ha tényleg kedves vagy mindenkivel. 

Remélem, színesítettem a képet.”

Éppenséggel akadnak orvosi állások Svájcban, az Eumedjob is ajánl ilyeneket.

HÍRMONDÓ

Külföldről vinnék a tanárokat Angliába

Olyan kevés angol jelentkezik tanárnak, hogy az oktatási minisztériumnak nincs jobb ötlete, mint külföldről próbálni meg tanárokat bevonzani az országba. Főleg matek és fizika tanárokból van hiány.

Tehéntúró, tepertő – mi hiányzik külföldön?

Szinte minden, Magyarországon kapható termék pótolható külföldön is, ám ebben az esetben a hangsúly a „szinte” szón van. Mert azért van, ami nincs, vagy nem ugyanaz. A kérdés tehát az, mi az az élelmiszerek, alapanyagok közül, ami hiányzik külföldön.

Beleszámít a magyar munkaviszony a kinti nyugdíjba?

Ha valaki akár évtizedeket dolgozott Magyarországon, de most az EU-n belül, de külföldre menne dolgozni, akkor mennyit számolnak be a magyarországi munkaviszonyból? A jogász válaszol.

(Fotó: pixabay.com/jaytaix)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.  

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1112174586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shaktee 2017.02.02. 13:59:24

@Zoole[uk]: kv előtt voltam koma :P

P.Elliot 2017.02.02. 14:10:19

@TTamara: Mint a legelso hozzaszolasomban irtam irtam en is, ugy veltem hogy azonnal be kellett volna menni az ambulanciara megcsak nem is kerni idopontot a korhazi orvosnal es azt is hogy egy megremult no aki lehetett akkor, hozzaszolasa ez.
De az nem azt jelenti hogy nincs igaza! Foleg, legfokeppen abban hogy az ultrahangot nem elegge hozzaerto csinalta ha ujra kellett kezdeni, illetve ha kesobb kiderult hogy baj van akkor elnezte az illeto.
Na majd remelem jon es valaszol a kerdesekre bar szerintem elegge megijesztettetek en meg huzok a dolgom utan majd este benezek meg legorgetni magamrol a koveket amiket idokozben ramgordittetek, hehehe....

TTamara 2017.02.02. 14:14:00

@P.Elliot: Bocsi, nem láttam az első hozzászólásodat.
Arra én is kíváncsi lennék, hogy mi történt utána, azzal lenne kerek a történet, mert az persze megint más, ha mondjuk egy egyértelmű elváltozást nem vettek észre, stb.

Csodabogár 2017.02.02. 14:36:06

@Din Serpahis: Ez elképzelhető, hiszen Svájc a besugók országa, köztudottan. Persze azt nem tudom, hogy az illető honnan tudta, hogy nem fizet adót. Svájci adóbevallás nem nyilvános. Szóval azért nem vagyok mégse biztos benne.

Csodabogár 2017.02.02. 14:38:17

@rebel rebel: Kantononként változó volt. Általánosságban a 60-as évek vége óta, de akkor még Appenzellben nem kapták meg, csak valamikor a 70-es évek elején.

Csodabogár 2017.02.02. 14:45:09

@P.Elliot: Nem fogtad fel. A barátnő megmondta, hogy Svájcban az orvos nem orvos és kész. Na meg hús sincs.
Szerintem kutya baja se volt, mert ha van, akkor nem keresgél, hanem megy a kórházba, ambulanciára.

LittleG (uk) 2017.02.02. 14:52:44

@Mrs. Clayton: Tudom, hogy kinn van, meg az is érthető, hogy onnan kitesznek, de az fura, hogy akkor egész Angliában sehova nem regisztrálhatsz többet?

A más catchment areás rész szerintem arra vonatkozik, ha elköltözöl.

A csaj megpróbált máshova regszitrálni és állítólag az NHS központilag dobta vissza a jelentkezését, hogy nem regisztrálhat sehova...

Shaktee 2017.02.02. 14:57:39

@Csodabogár:

https://en.wikipedia.org/wiki/Women's_suffrage_in_Switzerland

úgy tűnik hogy az utolsó dátum 1990, nein?

LittleG (uk) 2017.02.02. 15:10:01

@Din Serpahis: ez olyan, mintha a templomban felpofoznék valakit, mert nem vetett keresztet.

Tudom hogy ott divat a felnyomás, de akkor is, templomban???

Mint a Milánós posztnál, mikor az egyik elkáromkodta magát, hogy bmeg az ez meg az, én csak imádkozni akartam!

LittleG (uk) 2017.02.02. 15:11:34

@charlieharper: függöny nem Új-Zélandon nincs? Valahol azt olvastam :)

Herr Géza 2017.02.02. 15:14:18

@P.Elliot: Hol olvastál olyat, hogy volt saját nőgyógyásza? Én sehol. Ezt írta:
"Mondtam az embernek, hogy itthon ez úgy megy, hogy az ember keres egy magánnőgyógyászt, bejelentkezik és ennyi. Nettó 10 perc." Ebből még azt se merném kijelenteni, hogy otthon van neki olyanja, nem hogy Svájcban. Mert az is eléggé sejthető, hogy vagy nagyon frissen kiérkezett "vendégmunkások", vagy csak látogatóban voltak a barátnőjénél: "ahogy a kinti barátnőm mondta: felejtsd el, hogy mi van otthon."
Hol olvastad, hogy terhes (volt)? Ez is csak a te feltételezésed....
Pont ezért írtam, hogy túlzottan jóindulatú vagy, mert a félinfókból kerítettél egy "felmentő" sztorit, holott a poszt minden mondata ellentmond annak. Nem is baj ez, sőt nagyon pozitív tulajdonság, de ne kelljen már mindenkinek rózsaszínű szemüvegen át látnia a világot...

macamuca [IHUN] 2017.02.02. 15:27:19

@P.Elliot:
Egyáltalán nem biztos, hogy terhesség kapcsán volt valami nőgyógyászati problémája. Igen, az ultrahangos vizsgálat a terhességgel kapcsolatban végzett vizsgálat kapcsán lett közismert, de több más, nőgyógyászati probléma (és egyéb, hasi probléma /belgyógyászat, urulogia, stb/) kapcsán is gyakran használt vizsgálati/diagnosztikus eszköz/eljárás.
A posztolónak nőgyógyászati problémája volt, ennyi a biztos, hiszen nőgyógyászt keresett. Hogy ultrahangra van szükség, azt ő maga állapította meg /döntötte el... Namost ha akut a probléma (pld az általad említett vérzés terhesség esetén, vagy görcsök, hasonló, az állapot/terhesség kapcsán abnormális tünet), akkor irány az ambulancia, sürgősségi osztály. És nem öndiagnozis, annak eldöntése, hogy milyen vizsgálatra is van szükség..., majd 2 napos várakozás...=ha ezt bevallalta, akkor nemigen érezhette azonnali beavatkozást igénylőnek a problémáját..., tehát a terhesség/veszélyeztetett terhesség /vérzés /hasonlók kiesnek.
(veszélyeztetett terhes voltam anno, volt pár UH-os vizsgálatom is, és nem csak terhesség kapcsán).
Szóval a felmerült, akármiféle eü-i/nőgyógyászati probléma egyéni kezelésével van gond alapvetően : nem azzal kezdünk, hogy eldöntjük, hogy UH-ra (vagy bármilyen más, diagnosztikus vizsgálatra) van szükségünk, majd célirányosan ilyet keresünk, és felháborodunk, hogy nem azonnal-rögtön végzik el, merthát oooolyan súlyos az állapotunk..., nem. Akinek valóban súlyos az állapota, és/vagy nagyon megijedt valamilyen tünettől, az nem vizsgálatot keres célirányosan, hanem orvost/szakrendelőt (netán sürgősségi ellátást végző helyet...), ahol majd az orvos eldönti, milyen vizsgálatra van szüksége a pontos diagnózishoz. És ha UH-ra, és azonnal (pld terhességi vérzés, mégpedig nem pecsételő vérzés, hanem bővebb, élénk színű vérzés esetén, merthogy ez sem mindegy = nem ugyanazt jelzi az élénk színű vérzés és a barnás pecsételő vérzés terhesség esetén..., még ha ezt nem is tudja a paciens, ami nem gond, elég, ha a doki tudja...), nos, akkor nem 2 nap múlva lesz elvégezve az UH-os vizsgálat, hanem mondjuk 2 órán belül.
Ciszta, polip: hogy csak a 2 legismertebb nőgyógyászati, nem terhességi jellegű problémát említsem, ami UH-gal (is) diagnosztizálható.
Szóval egyáltalán nem biztos, hogy vérző veszélyeztetett terhesség volt az alapproblema...

Ginix 2017.02.02. 15:41:51

svájcban élek, nem szeretem. nem beszélem a nyelvet, ill csak nagyon alap a németem. ezzel együtt szöges ellentétben állnak a tapasztalataim az írottakkal. nem tudom, milyen problémája volt a posztolónak, de nekem a legalapabb, legolcsóbb általános biztosítással eddig a terhességem 8 hónapja alatt mindent nagyon profin és kedvesen, türelemmel és odafigyeléssel kezeltek, pedig - nem vagyok rá büszke - 2x voltam ügyeleten (hálaég min2x vaklárma) és párszor a saját nőgyógyászhoz kéredzkedtem aznapra az én nagy kétségbeesésemben, mert megint éppen ráparáztam vmire és bár nem volt időpontom, mindig van 1-2 fenntartott 10 perc egy napon belül ilyen esetekre. mindig alaposan megvizsgáltak, elláttak tanácsokkal, ha kellett gyógyszerrel, stb.
nem vonom kétségbe, h ez megtörtént a poszterinával, de hogy ne lehetett volna ügyesebben kezelni a szitut, azt nem hiszem el.

Herr Géza 2017.02.02. 15:52:55

@macamuca [IHUN]: Köszi, úgy valahogy én is ilyen szépen fogalmaztam volna meg, ha lett volna hozzá türelmem... :)))

Taxomükke (UK) 2017.02.02. 15:58:36

@Din Serpahis: "...hogy tudjak csinalni husfonduet a haveroknak."
Bakker, először "húsfürdő"-nek olvastam, mondom, ti nem aprózzátok el. :))))

szakipeet 2017.02.02. 17:28:19

Ó anyám.. Azért ez már durva.. szerintem gyertek haza azonnal, itthon még Túró Rudi is van..

Csodabogár 2017.02.02. 17:40:56

Most akkor elmondok egy halállal végződő rémtörténetet. Emberemnek itthon egy rutin röntgenen, láttak valami rosszindulatút a tüdején. Irány Zürich. Tüdőgyógyász megerősítette, hogy tumor, operálni kell, de előtte meg kell nézni, hogy nem áttét-e, tehát telefon, időpont Universitätspital PET, egész törzsre. Megcsinálták és nem láttak semmit. Mármint a gép nem látott semmit. Utána tüdőműtét sikerült, zárójelentés primer és soliter daganat, kész. Minden jó volt egy fél évig, aztán szintén egy itthon végzett vastagbél vizsgálat talált egy rosszindulatú daganatot. Ismét irány Zürich. Műtét, a daganat narancs nagyságú és bizony régi. A tüdő áttét volt.
Kezdhettünk volna hőbörögni, de minek:? Összedőlt bennem a hit a modern képalkotó vizsgálatokkal kapcsolatban. De ha kórházba kellene mennem, akkor irány ismét Zürich lenne.

Kicsivagyokszekrealloken 2017.02.02. 18:28:10

Jol van a kommentek megerositettek abban, hogy ez az "iras" egy kalap sz..
Egyreszt mert egyaltalan nem igy vannak a dolgok, (nem lehet hust kapni, nem mi?) masreszt mert borzalmasan van "megirva" harmadreszt talan annyi esze lehetett volna az ironak, hogy azt a terhes nős sztorit nem meseli el, ha mar ilyen szepen vegignezte...

blackhairlady 2017.02.02. 18:31:39

@Taxomükke (UK): eskuszom en is annak olvastam :)))))

Hari Seldon 2 2017.02.02. 18:41:21

@adg:
Könnyen beszélsz te lefelé lakó.
Messze vagy minden sváci pokoltól meg még Trumptól is. - Igaz kerülbetni kell a kígyókat, de mi az nektek?
(jó fej lehet a főnitek)

skye8 2017.02.02. 19:00:36

En megkerdeztem volna az anyukatol hogy szuksege van-e segitsegre hogy a babahordozot melle koltoztessem. Az anyuka engedelye nelkul en nem nyulnek a babahoz. A poszt tobbi resze nagyon fura, en HA helyeben kertem volna a szerzot hogy reszletesebb legyen, a veget mintha elharapta volna (megunt irni?? Lol)

puhacica 2017.02.02. 19:08:21

@P.Elliot: en irtam, hogy nem segitett a babahordozoval. es ok, lehet, hogy o nem birt, de vegig arrol ir, bemenTUNK, felmenTUNK, tehat volt kiseroje. annak vajon mije (pardon, milye) fajhatott...?

gabors 2017.02.02. 19:19:54

@diggerdriver: "Költözzön North Carolinába... " miert ? mert ott is tudnak angolul ?

gabors 2017.02.02. 19:23:40

"Szerintem senki nem gondolja, hogy egész Svájcban nincs magánnőgyógyász délután kettő előtt. "

De igen a posztolo :-)

gabors 2017.02.02. 19:29:55

@P.Elliot: "Ezt a vallast itt is megkerdezik a korhazban de tavolsagtartoan csak annyit szoktam mondani hogy nincs."

(itt NY es kornyeke) ... itt is megkerdezik .. sot mikor 2 ejszakat bent toltottem jott egy zsido es egy protestans hitseged is (nem hiszem hogy akarok-e "imadkozni"... en meg nem kicsit arcatlanul mondtam

I am not sure yet ....

hexa 2017.02.02. 19:44:06

A svájciak filozófiája egyszerű: "Nem tetszik, hogy itt közölni kell a vallásod? Menj vissza oda, ahonnan jöttél!"
Ilyen ez, megszoksz, vagy megszöksz, beleszólni ott pedig nem fogsz (nem osztogatják az állampolgárságot). :)

Soros Putin Csarli (törölt) 2017.02.02. 19:51:36

@gabors:
Mi zsido korhazba jarunk, es ott is megkerdezik

FutureFry 2017.02.02. 19:56:46

Vallás: Ahogy más is írta fentebb, egyes amerikai kórházaknál is megkérdezik (végül is érthető okokból), de persze nem kötelező válaszolni. Ennél érdekesebb, hogy a ugyan erre több ország vízumkérelménél is rákérdeznek (pl. India vagy Szaúd-Arábia) és némelyiknél van “rossz” válasz is.

gabors 2017.02.02. 20:08:38

@FutureFry: Szaud-it gondolom... de indiaban voltam es beirtam hogy "others" semmi gond azzal nem volt :-)

DieNanny CH 2017.02.02. 20:10:30

Én itt még sosem voltam dokinál vagy kórházban.

Shaktee 2017.02.02. 20:15:38

@gabors: Itt csak akkor ha már pap kell, vagy spéci diétát kérsz.

Saját tapasztalat - gondom volt tavaly, ER..kis zsidó doki röhögve mondta a nővérnek, nyakamba lógó különböző vallásos jellegű ékszerekve mutatva - Look at this guy, he wants to be sure from all sides!
:-)

DieNanny CH 2017.02.02. 20:17:08

@Herr Géza:

" (Csaxólok: az első szembejövő Coop akciós újságjában az első oldalon ott virít a kilós előrecsomagolt hús...:)))) "

Te, most elővettem az újságot (mert jár nekem), ÉS TÉNYLEG!!!

:-DDDDDDDD

DieNanny CH 2017.02.02. 20:18:44

@puhacica:

"es te vegignezted, hogy anyuka magahoz szenvedi a gyereket... gratulalok!"

Hát, én meg nagy naivan azt vártam, hogy a posztíró vitte oda anyukának a gyereket.
:-(

DieNanny CH 2017.02.02. 20:21:20

@Din Serpahis:

Hát, ez elég ingatag, mert én is a neveltjeimmel de sokszor bementünk a templomba - mert ott van a játszótér mellett, ők meg be akartak menni. Csak úgy.

DieNanny CH 2017.02.02. 20:26:18

@P.Elliot:

Annyira sürgős mégsem lehetett, hiszen 2 napra rá kapott időpontot. Ezidő alatt simán beér bármelyik kórházba.

DieNanny CH 2017.02.02. 20:29:14

@rebel rebel:

Ne haragudj, megkérhetlek, hogy offos hozzászólásokat inkább estefelé tegyél fel? Vagy legalább ideírnád, hogy OFF.
Már több napja nagyon zavar, hogy bedobsz valami teljesen más dolgot.

De, persze, nem én vagyok a bloggazda. Ha őt nem zavarja, akkor én csöndben maradok.

t74 2017.02.02. 20:37:00

Miért ne lehetne Svájcban kilós kiszerelésben húst vásárolni?

produkte.migros.ch/sortiment/supermarkt/lebensmittel/fleisch

szalka240 2017.02.02. 20:38:15

Akkor ha már ilyen nap van, én a hírmondóba kötnék bele.

"A legtöbb szavazatot kiemelkedő többséggel a fehér kenyér kapta, Németországban ugyanis barna és félbarna kenyeret lehet csak látni a pékáruk között."
Valaki fölvilágosítana, hogy én hol is lakok? Ugyanis eddig azt hittem, hogy már 5,5 éve Németországban. Pedig minden nap fehér kenyeret eszek. Miután az ipari kenyér minősége az elmúlt időszakban nagyon leromlott, már több, mint fél éve pékségben vásárolom a fehér kenyeret, ami alig különbözik a magyartól.

Nekem például a tarhonya hiányzik, amit errefelé még nem láttam. De normál tésztából is igen nehezen sikerült ehetőt találnom.

M. Péter 2017.02.02. 20:41:31

@LittleG (uk): @ChristineK: A GP kirúghatja a pácienst, viszont ez nem jelenti azt, hogy az egész NHS-ből kirúgják. Mehet másik doktorhoz, ha nincs másik a környéken vagy mind tele van, akkor szerintem a helyi clinical commissioning group talál neki egy GP-t. Valamikor a primary care trust csinálta, de 2013-as átszervezésben primary care trust-ok megszűntek, és a legtöbb feladatukat a clinical commissioning group-ok vették át.

Ezen kívül van egy NHS ombudsman, ahol lehet panaszkodni.

nyuszigonosz 2017.02.02. 20:53:56

@szalka240: Fehér kenyér, mint te is írod van. Pékségbe kell menni, és minimum 20 különbözö kenyér közül lehet választani minden nap.
Amúgy meg Németországban van a legtöbb féle kenyér.
Szóval nem tudom, hol élnek és vásárolnak azok a népek, akik azt a sok mindent felsorolták, hogy de mert Németországban nincs. Háromnegyed része a felsoroltaknak bizony van.

De tarhonya tényleg nincs, na azt szoktam magamnak hozni. ( ha éppen nem felejtem el) mintahogy töpörtyüt is, pogácsához. Bár mondjuk töpörtyüs zsír az van itt.

Tészták közül nekem vannak itteni kedvenceim, és már csak itteni kedvenceim.

Mrs. Clayton 2017.02.02. 20:54:14

@LittleG (uk): egy gp meghatarozott varosreszt, vagy falut lat el, igy ha a panciens elegedetlen az orvossal akkor kenytelen masik teruletrol gp-t valasztani, ugyanigy, ha a gp veli ugy h a kettejuk koztiti viszony annyira megromlott, hogy amiatt nem tudja vallalni az ellatast. Magyarul marad a korzeten kivuli orvos. Altalaban nem szeretnek ilyet vallalni, mert ugye ha surgossigi ellatast ker a beteg, akkor ki kell hozza menni, messze van stb de alap ellatast kell nyujtaniuk. Termeszetesen olyan nincs, hogy valaki minden orvosi rendelobol ki van tiltva.

2017.02.02. 20:55:25

Erthetetlen a poszt. Vagy vallald fel, hogy mi van es ird le, mert nem ertheto, hogy mi a bajod, vagy hagyd ki es ne celozgass. Altalanosito, buta poszt. Latszik, hogy az a fo problema, hogy poszterina nem beszeli a nyelvet. Ja, es babam, ha raersz ket napot az orvoshoz szaladassal, akar haza is mehettel volna es akkor legalabb erted, hogy mi van.

Egyebkent a celozgatas miatt az en kovetkeztetesem pont ellentetes, mint a hozzaszoloke. Szerintem terhessegi tesztbol nem tudta megallapitani, hogy terhes vagy sem, es ezert kellett egy ot perces ultrahang. Dokino benezte, azt mondta tevedett a teszt, pedig terhes volt. Mi mas derult volna ki honapokkal kesobb? Nem kell rogton a legrosszabbra gondolni, egy kis optimizmus, dragaim, egy kis optimizmus.

LittleG (uk) 2017.02.02. 21:12:28

@M. Péter: Ket hettel a GP-s incidens utan levelet kapott az NHS-tol, hogy (ahogy talaloan fogalmaztal) ki van rugva az egesz NHS-bol...

Az ombudsman-t ajanlottak neki a beszelgetesben, megprobalja.

Dikusz 2017.02.02. 21:17:30

@szalka240: mart nem tudod mikor terem a tarhonyafa, így nem tudod időben beszerezni:))

Nekem is kedvencem, nagyon népszerű a házi jellegű (göcsörtös). Gyerekkoromban (jó rég volt) a gyári tarhonyát meg úttörőgombócnak hívtuk.

Mrs. Clayton 2017.02.02. 21:26:42

@LittleG (uk): hat ha nem jogosult semmilyen nhs ellatasra akkor az azert van mert nem ordinarily resident, egyebkent keptelenseg

SzZoole 2017.02.02. 21:27:32

@nyuszigonosz: probalj tarhonyat torok boltban venni,itt giant couscous(kuszkusz) neven fut:)

SzZoole 2017.02.02. 21:30:47

@Dikusz: feletek fan terem?
Itt nalunk tavasszal elultetem a tarhonya vetomagot es nyar vegen learatjuk,majd kicsepeljuk es a napon kiszaritjuk:))

nyuszigonosz 2017.02.02. 21:37:31

@Zoole[uk]: Hoztam magamnak eleget. :-)

Meg tudod, annyi minden más is van, hogy ha nem is lenne most pl. itthon, akkor sem szomorkodnék. :-)

A couscous, na az nem ugyanaz, de mondjuk az sem rossz.

SzZoole 2017.02.02. 21:48:54

@nyuszigonosz: nem ugyanaz,de azzal lehet hamisitani:))
Itt lehet venni egg barley vagy egg noodle neven:)

Herr Géza 2017.02.02. 21:52:42

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: :D Ismerhetnél már ennyire.... :))))

SzZoole 2017.02.02. 21:59:11

@M. Péter: Svajc, a tunderkert,ahol a spaghetti a fan terem:)

Shanarey 2017.02.02. 22:11:19

Hmm.

A posztolónak doki kell akkor szól az "emberének".
Tán neki kellene, mert mégis csak egy nőgyógyászról van szó, nem a körzeti orvosról.
Az hogy hol van X-ray cucc, és hol nincs az is azon múlik hogy az "ember" jó helyen kereste e.
:-)

Shaktee 2017.02.02. 22:19:55

@Zoole[uk]: S ötvenpennis paradicsmos húsgmbóckonzervekkel
vannak az utak kikövezve :)

Hintaland.

SzZoole 2017.02.02. 22:24:43

@rebel rebel: ne idegelj,mobster-es filmet nezek,ha felidegelsz szolok a barataimnak,hogy egy "barati" csevejre keressenek meg:)))
Vicc volt.

Shaktee 2017.02.02. 22:28:59

@Zoole[uk]: Ne offolj kófic mert kajakra megleszünk hömérözve ;)

Svejci spagetti, s 50 penikkel kövezett utak ON
:)

Mi a film címe?

Shaktee 2017.02.02. 22:34:38

@Zoole[uk]: Itt nincsenek Gambinóék :)

Angels böven

SzZoole 2017.02.02. 22:37:43

@rebel rebel: Angels felétek,azt hittem arra a Kolompár klan mocorog:)))

Shaktee 2017.02.02. 22:54:14

@Zoole[uk]:
Nemigen hallani róluk mostanában.

Olaszok inkább épitkezésben, szakszervezetekben nyomulnak itt, angels, roch machine csajokban, drogokban. Irtották egymást rendesen, monti is tudna ezekről mesélni..

Filmed megvolt valamikor.

Na akkor szervusz fidibusz, holnap nekem nagy nap lesz :/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.02. 23:00:11

@diggerdriver: de ide nem johat akarki, ez nem Anglia
:))))))))))))))))))))))))))

altimus 2017.02.02. 23:00:42

ezt a nincs hus dolgot kifejthetned, mert az osszes kozert tele van hussal, hentes minden faluban, varosban szamtalan helyen ...

SzZoole 2017.02.02. 23:03:36

@rebel rebel: a cosa nostra,nyomulnak azok mindenben amiben penz van,Az epitkezesek/szakszervezet a piszkospenz legalizaltasara kellet,cashlaundry

M. Péter 2017.02.02. 23:19:19

@verkagrafomanka: A muzulmánok inkább amiatt aggódnak, hogy a nő ne maradjon egyedül idegen férfival. Ortodox zsidóknak sem szabad egy ellenkező neművel egyedül maradnia, férfi páciensnek sem női orvossal. Azért is kérdezhetik a vallást, hogy tudják, milyen vallási személyt kell hívni, ha a beteg haldoklik vagy már meghalt.

LittleG (uk) 2017.02.02. 23:25:51

@Mrs. Clayton: hát kíváncsi vagyok, mi lesz belőle.

Csodabogár 2017.02.02. 23:31:04

@gabors: Svájci kórházban nem jött senki mikor én bent voltam. Már egyszer leírtam ma de úgy tűnik nem olvasta el senki. 1949 előtt a vallás éppen úgy kérdés volt, mint az anyja neve. Ez a legtermészetesebb dolog volt. Mint látom a népi demokrácia alapos munkát végzett, mert most mindenki fennakad ezen a kérdésen. Külföldön az embereknek általában van valamilyen vallásuk, papiron legalább is. Én se járok templomba és nem gyakorolom a vallásom de az eredeti okirataimban igenis benne van, hogy református vagyok. Ez Svédországban és Svájcban protestánst jelentett.

gabors 2017.02.03. 02:09:09

@Csodabogár: " 1949 előtt a vallás éppen úgy kérdés volt, mint az anyja neve. " meg szerencse hogy a vilag valtozott azota es ezt mar vezetik allamilag (normalis helyeken...) es az is szerencse hogy ez NEM a nepi demokraciak vivmanya ..

"mert most mindenki fennakad ezen a kérdésen." ez szerencsere mar maganugy ... es teljesen jogosan akad fenn barki ha pl az allam vagy barmilyen "hivatalos" szerv akarja tudni foleg ha barhova be is jegyzik...

gabors 2017.02.03. 03:10:59

MSNBC mar 10 perce Viktatorrol beszel .... pont ilyennel kell Mo-nak is TV-re kerulni (SAD SAD mondana DJP)

alvito 2017.02.03. 05:48:10

@Csodabogár: Nem azt írta, hogy az orvos nem orvos. Azt írta, hogy EGY orvos nem orvos.

geeeteee 2017.02.03. 05:48:19

A vallási kérdés inkább az egyházakról szól, a finanszírozáshoz van köze, arra való hivatkozási alap lehet. Nem hiszem, hogy ezt a rovatot például figyelembe veszik az étrendnél.

Dikusz 2017.02.03. 09:06:56

@gabors: sok helyen szerepel itthon kérdésként - hivatalos felméréseken - hogy a válaszadónak milyen vallása van. Viszont sehol nem kötelező a válaszadás, nem jegyzik be sehová, hogy válaszolt-e a kérdésre, vagy sem.
Nyugdíjba menetelem előtt állami szervnél dolgoztam. A hivatali esküben már benne van az eskütétel végén, hogy : Isten engem úgy segéljen. Itt sem kötelező kimondani.

lüke 2017.02.03. 10:28:46

Az orvos vállalkozó a föld( EU,USA,Kan) nyugati felén,ezért nem tudja felvenni a versenyt a többivel,ha nincs eszköze.!
Ez egy sajnálatos egyedi eset.
(Pl egy belgyógyásznak ha nincs Ultrahangja,+szív echoja, 24 h vérnyomás mérője elveszíti a betegeket,így a nőgyógyász is)
Svájcban nem véletlen,hogy 3x annyi egy orvosi fizetés,mint Ausztriában.....

mertvanazugy 2017.02.03. 11:40:07

@rebel rebel: Apro eszrevetel: mivel a lany csecsemök tölünk keletebbre sorscsapasnak szamitanak a csaladokban, ezert öket elvetetik. Emiatt sok esetben megtagadjak az orvosok a baba nemenek a kiadasat.
Ergo nem arra kivancsiak, hiszel-e istenben, hanem az orvosnak tudnia kell, milyen informacioval lathatja el a pacienst.

En a nemet egeszsegyet probalom megszokni. Itt nehezen, de sikerült allami biztositassal nögyogyaszt talalnom, 6! honappal kesöbbi idöpontot kaptam.

Ha sürgössegi eset van, irany a korhaz. Ultrahangja szinte minden haziorvosnak van viszont.

A huson hüledezek, ha a hentestöl/pultostol kersz, akar egy fel marhat is kapsz. Nem mindegy, milyen üzletröl beszelünk. Alapvetöen a nyugati kulturaban masmilyenek a vasarlasi szokasok, 1-2 napra terveznek es szeleteket vesznek.

Hrobert · http://androlib.blog.hu 2017.02.03. 11:40:39

A tanulsàgokhoz azért pàr szot hozzàtennék:
- "felejtsd el, hogy mi van otthon. Svájc nem Magyarország"- ez elég egyértelmü, és ez àltalànossàgban mindenhol igaz, ha komolyan külföldön akarsz élni, az a minimum, hogy utànanézel dolgoknak, nem akkor mikor màr baj van, hanem elöre, hogy ne akkor érjen meglepetés mikor szarban vagy.
Összességében azért nekem több pozitiv csalodàsom volt màr Svàjcban, mint negativ.

- "egy orvos nem orvos, még Svájcban sem" - oké, azért ne adjunk fel minden hitet az orvosokban, bàrmennyire is tragikus lehet a vége, ök is csak emberek, azok meg mint olyanok, hibàznak néha. Az tuti, hogy a munkàjukat a legjobb tudàsuk szerint igyekeznek elvégezni, mint egyébként minden normàlis ember (bàrhol a vilàgon)

3- "Svájc nem a paradicsom maga és nem csak azért, mert mindennek az ára legalább háromszorosa, ha nem tízszerese, vagy nem is lehet kapni" - hülye az is aki ilyet àllit, persze hogy nem az, itt is tenni kell a boldogulàsért, csak itt sajàt érzésem szerint több gyümölcse van az eröfeszitéseknek, mint Mo-n.
Persze, hogy dràgàbb minden, de nem is havi szàzezerböl tengödnek az emberek.
A kilo husos részt meg màr többen megcàfoltàk, az csak simàn valotlan.

Az elsöhöz, meg a többihez ezek utàn (nem kifejezetten ehhez a sztorihoz, csak ugy àltalànossàgban): mindenkinek nyilvànvalonak kellene lenni, hogy ha egy idegen orszàgba akarsz kültözni, és ott akàr egzisztenciàt kialakitani, netàn beilleszkedni, akkor igen alkalmazkodni kell, megtanulni a szokàsaikat, neadjisten a nyelvüket, utànajàrni a dolgoknak, és nem vàrni, hogy a sült galamb a szàdba essen, és elötte még lehetöleg magyarul figyelmeztessen is rà, hogy nyisd ki jo nagyra.

Én mondjuk sajät tapasztalat alapjàn nem ugy làtom, hogy elegük lenne a külföldiekböl(persze faszok vannak itt is mint mindenhol), csak az olyanokbol akik az innen-onnan összeszedett arroganciàjukkal idejönnek és a fenti hozzààllàssal elvàrjàk, hogy a seggük is ki legyen nyalva, de nemhogy a helyi dialektust vagy legalàbb az irodalmi nyelvet, de még angolul se tudnak megszolalni néha.
(Pl. kresz vizsgàn mellettem ülö ficko màr svàjci személyivel ellàtva azért volt bajban a teszten, mert hogy szar a némete...)

Shaktee 2017.02.03. 12:21:34

@mertvanazugy: Értem, csak pontosíts kicsit ha lesz időd.

Halál kamionja mindenkit elgázol 2017.02.03. 13:33:56

@gabors: nem lehet hogy azért kérdezik meg, mert a mohamedán nem akar disznót enni, a zsidó meg nem akar nemkósert enni (ha kórházi kosztra szorulna)?

vagy hogy ne rakják őket közös kórterembe?

nyulambulam 2017.02.05. 10:03:50

Kicsit fura. Megnéztem a www.doctor.ch -n, van egy csomó férfi nőgyógyász, van egy csomó doki, aki délután rendel, vagy egyeztetés után (=akkor fogad, amikor időd van).
Tapasztalatom szerint a legutolsó falusi háziorvosnál is van röntgen, saját labor és ultrahang és a legtöbben használni is tudják.
50 méter az elég hosszú táv, kevés kórház van ilyen méretekkel. A rendelő ajtaja előtt várni magyar szokás.

Persze vannak itt is rossz orvosok - a magyar orvosképzés jóval magasabb szintű - de a fenti doctor.ch oldalon nyugodtan lehet értékelést adni és olvasni - így legközelebb egy rendes dokit lehet választani...

A kórházban az adatfelvevő lap egységes, mindegy, hogy egy ultrahangra megy az ember, vagy szívátültetésre. Ennek megfelelően kíváncsiak rá, hogy halal ételt adjanak-e (bár erre általában külön adatlap van), vagy ki adja az utolsó kenetet.

Apropó... "Csak egy ultrahangra mentem" - itt általában az orvos dönti el, milyen kezelés és vizsgálat szükséges. Az orvosok itt sem szeretik, ha a páciens kész diagnózissal és kezelési tervvel megy. Az olyanokat nehéz meggyőzni, ha esetleg nincs igazuk...

nyulambulam 2017.02.05. 10:03:53

3 perc keresés után két üzletet találtam, ahol akciós az előre csomagolt hús. Igaz, nem egy kilós, hanem 600-800 grammosak. De pl. 2 db 600 grammossal egész jól le lehet fedni az egy kilós igényt.
Ráadásul ezek csak az akciós termékek voltak. Tuti, hogy van (majdnem pontosan) egy kilós is több helyen. Ha nem, akkor sajna kérni kell a húsos pultnál, vagy a hentesnél...

DieNanny CH 2017.02.05. 11:52:18

Nekem az a fura, hogy a posztíró nem jelentkezett.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2017.02.05. 12:01:06

@Buchhalter: Csak most olvastam el a posztot, mostanság nem sok időm van.
Bevallom, hogy nekem is nagy csalódás volt a svájci egészségügy.
Én 5 órát vártam egy ügyeleten, többedmagammal, mert nem volt orvos. Utána többször visszarendeltek felesleges vizsgálatra (400.-/vizsgálat).
A kórházban a kutya nem kérdezte, hogy pl. van-e valamilyen ételallergiám. A műtétre is órákat kellett várni. A mai napig nem kaptam zárójelentést (pedig írásban kértem).
Dióhéjban.

Az írás valóban dühből íródott, de a lényegével nem tudok vitatkozni.
Bizonyára itt is vannak jó egészségügyi intézmények és lehet, hogy csak nekünk sikerült kifogni a rosszat.
De ettől még a tapasztalat, az tapasztalat.
Bármennyire is leugatták a poszterinát.

tanato 2017.02.05. 12:50:00

@svájci sapka (ch): Jó hogy előkerültél,tényleg durva volt ahogy leugatták a szerző/nő/t.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2017.02.05. 12:53:31

@tanato: Bár, nem olvastam az összeset, de véleményem szerint meglehetősen eltúlozták. Pláne, attól vicces, aki egy napot sem élt itt. :)
Azt sem vonom kétségbe, hogy másoknak jó a tapasztalata, mint pl. ahogy nekem azzal a magyar egészségügyi intézménnyel, amivel kapcsolatban vagyok (állami).
Az éremnek mindig két oldala van.

tanato 2017.02.05. 12:56:56

@svájci sapka (ch): Tényleg sok nem ott élő is csatlakozott a kórushoz.Mondjuk jó lett volna ha egy Svájcban élő eü. dolgozó is hozzászólt volna.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2017.02.05. 12:58:25

@tanato: Na, ez is érdekes lenne. Van két eü-s ismerősöm, az egyik isteníti, a másik szidja....
:D

DieNanny CH 2017.02.05. 13:02:03

@svájci sapka (ch):

Nekem is van kettő, mindegyik szidja.
(Egyik 15 éve műtősnő, másik 15 éve intenzív szakápoló.)
Főleg az emberhiányra panaszkodnak.

tanato 2017.02.05. 13:34:13

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Emberhiány az mindenütt van az eü.ben.Meg ezért túlterhelés.

Buchhalter 2017.02.05. 14:51:26

@svájci sapka (ch): köszi a választ és örülök,hogy ostoba módon ismeretlenül nem véleményeztem.Svájc se annyira fenékig tejfel és Magyarország se annyira rossz ezek szerint.Én mostanában a magyar fogászati árakon akadok ki egyre több ismerősömmel.Hirtelen nagyon sok maszek fogászat nyugati árszínvonalra trét rá-Egyetlen gyökért kezelt fogam 50 ezer Ft-ba került! A doki 3 alkalommal ha 1 órát foglalkozott velem akkor sokat mondok.Számlát se kaptam pedig hivatalosan adnia kellett volna.Kölnben élő magyar ismerősöm tavaly volt hasonló gonddal német fogászaton és összesen 180 € -t fizetett .Ha azt nézem cirka hasonló ár ,de az átlag bérek 3x-szoros eltérésben.Na mindegy.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2017.02.05. 15:01:30

@Buchhalter: Persze, mindenhol lehet jó és rossz tapasztalat.
Most egy nagyobb műtétre várok itt, majd megírom a tapasztalataim.
Fogorvoshoz 20 éve járok otthon (vidéken), nem emelt drasztikusan, de pl. a csontkovácsom majd a duplájára emelte a díját, amin egy picit felhúztam a szemöldököm. Nekem ugyan "aprópénz", de aki otthon él, annak megterhelő.

v2peti 2018.06.25. 07:29:35

@Soros Putin Csarli (törölt): Logikus, hogy megkérdezik, Ugyanis a muszlim nő nem vetkőzhet csak úgy le férfi doktor előtt.

v2peti 2018.06.25. 07:29:47

@geeeteee: Miért ne. Igen durván kiverné a dilit egy muszlim, ha csülök lenne az ebédje.
Németországban is megkérdezik, de ott más oka is van. Ugyanis van kórházi lelkész, és annak leadják a hívők névsorát.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása