oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. január 04. 06:45,  Magyar gyerekként Amerikában 157 komment

2017. január 04. 06:45 Határátkelő

Magyar gyerekként Amerikában

Az elmúlt hetekben olvashattatok egy (szerintem elég érdekes) sorozatot arról, miként élik meg a gyerekek a határátkelést, a beilleszkedést egy új országba. Nos, a mai poszt tulajdonképpen egy különkiadás, méghozzá Zsuzsitól, aki két saját gyermekének tette fel a kérdéseket és küldte el a válaszaikat. (Melyek eredtileg angolul voltak, én magyarítottam, így az összes esetleges pontatlanságért, nyelvi botlásért engem terhel a felelősség.) Jöjjön tehát, miként élte meg két magyar lány az Amerikába költözést!

Ha a te gyermeke(i)d is szívesen mesélne arról, milyen volt neki a határátkelés, a beilleszkedés egy új életbe, akkor írj a hataratkeloKUKAChotmail.com címre. Várom a jelentkezéseket!

ocean_lanyok_foto_pixabay_com_tfjansen.jpgA kép illusztráció (Fotó: pixabay.com/tfjansen)

„Háttérinformáció a lányokhoz: Noémi 5 éves volt, amikor az USA-ba költöztünk 2007-ben. Előtte két évet járt Magyarországon óvodába. Emlékei főleg ahhoz az időszakhoz kapcsolódnak. Itt kezdte az iskolát (kindergarden) 5 évesen. Most 14 éves, 9. osztályba jár. 

Reni 13 éves volt, a 7. osztályt végezte, amikor ideköltöztünk. Már volt egy kb. középfokú nyelvismerete, és általános iskolai tapasztalata. Most 23 éves, angol bachelor képesítéssel végzett főiskolán 2016-ban. 

Mivel érkeztél meg az új otthonodba? Hogyan telt az első napod? 

Noémi 

Ötéves voltam, amikor július 4.-én repülővel megérkeztünk Magyarországról. Arra emlékszem, hogy nagyon fáradt és zavarodott voltam. Mielőtt megérkeztünk volna az új házunkba, a mostohaapukám autóval egy kicsit megmutogatta a környéket. 

Megálltunk egy hatalmas ház előtt az óceán partján, és én azt hittem, az a miénk. Azt hittem, egy hatalmas óceánpart házban fogunk lakni… alighanem tévedtem. � Aztán végül tényleg megérkeztünk az akkori házunkhoz. Emlékszem, ahogy kiszálltam az autóból, rögtön megcsapott a nagy hőség. 

Reni 

Egyetlen hatalmas bőröndöm volt… azt hiszem… egy őrülten forró napon érkeztünk meg Amerikába, július 4.-én. Sunlandbe (Los Angeles egyik külvárosi része – HÁ) érkezve olyan volt, mintha egy hatalmas kemencébe léptünk volna be. 

Az első nap nem sok mindent csináltunk azon kívül, hogy beköszöntünk pár szomszédnak és családi barátnak. Mindannyian szuperkedvesek voltak és örömmel fogadtak. Meg kellett szoknom az ölelgetést. :) Gyorsan kipakoltam a bőröndöm, és elmentem aludni, mert elég komoly jetlagem volt. Még a tűzijátékot is átaludtam. 

Meséljetek arról, milyen nyelven beszélnek nálatok, hogyan tanultátok meg a nyelvet, és ha volt ilyen, akkor milyen érzés volt, hogy nem beszéltétek az adott ország nyelvét! 

Noémi 

Én csak magyarul beszéltem, így kicsit fura volt állandóan ezt az új, idegen nyelvet hallani. Kisgyerekként tisztában voltam azzal, hogy vannak más nyelvek is a világon, de azt gondoltam, hogy a magyar A nyelv, az „a világ nyelve”. Így aztán amikor elkezdtem angolul tanulni, a magyar nyelvről alkotott képem is megváltozott. 

Reni 

Én már beszéltem angolul, de a szlengből semmit nem ismertem, azt az iskolában kellett felszednem. De úgy nagyjából egy év után már rendben ment minden. 

Az elején úgy gondoltam, mindenki nagyon gyorsan beszél, de lassan hozzászoktam. Mivel korábban brit angolt tanultam, a nyelvtant és a helyesírást is hozzá kellett igazítanom az amerikai angolhoz. 

Mit talált(at)ok viccesnek vagy furcsának az új országban? 

Noémi 

Én semmi különösebbre nem emlékszem, még csak öt éves voltam. 

Reni 

Ami rögtön feltűnt, hogy a tinilányok itt sokkal csajosabbak, mint Magyarországon. A nemek különbségére már sokkal kisebb korban nagyobb hangsúlyt fektettek, mint otthon. 

Ez igaz volt az első hálószobámra is. Rózsaszín volt az ágynemű, a párnák… nagyon furcsa volt, mert én soha nem lelkesedtem különösebben a rózsaszínért, haha. De tulajdonképpen tetszett. Nagyon „amerikai” volt, és eléggé hasonlított a gyerekkoromban a filmekben látott lányhálószobákra. :) 

Amikor megérkeztünk, először kicsit lenéztem ezt az amerikai csajos életformát (felszínesnek és túlzónak tűnt), de aztán megszoktam és valamennyire sikerült elfogadnom. Más furcsa vagy vicces nem jut az eszembe. 

Hogyan sikerült barátokat szerezned? Segítették a beilleszkedésed? 

Noémi 

Sok emberrel összebarátkoztam a régi általános iskolában, aztán persze a középiskolában is (Amerikában ezek ugye sorrendben: elementary school, middle school és high school – HÁ). Még mindig vannak olyan általános iskolában szerzett barátaim, akikkel tartom a kapcsolatot. 

Azt hiszem, fokozatosan, magamtól és másokat követve jöttem rá, hogyan kell beilleszkedni. Az érkezésünket követően három hónap alatt megtanultam angolul, aztán már nagyon „elamerikaiasodtam”. 

Reni 

Elég gyorsan sikerült barátokat szereznem, mert mindenkit nagyon izgatott, hogy külföldi barátja legyen. :) (De csak később, nagyjából egy év múlva tudtam komolyabb barátságokat kialakítani.) A barátok segítettek gyorsabban megtanulni a szlenget, és az életmódjukon keresztül azt is megmutatták, mit is jelent amerikainak lenni.

Mit eszel (ettél) az iskolában? Van olyan kedvenc ételed, amit az új otthonodban ettél először? 

Noémi 

A kindergartenbe egy ideig vittem az ebédet magammal, aztán egy idő után már magam választottam ki, mit szeretnék. A mai napig is viszem magammal a suliba a kaját, alkalmanként pedig veszek valamit. 

Imádom a mexikói, kínai, olasz, japán, thai ételeket, a rákot, mindenféle halakat, és a burgereket. Vagy legalábbis így volt egészen három évvel ezelőttig, amikor Pescetarian (azokat nevezik így, akik a húsok közül csak halat esznek – HÁ) lettem. Most zöldséget és halburgert eszem. 

Reni 

Az iskolában jórészt otthonról vitt kaját ettem, mert a menzai ételek drágák és elég rossz minőségűek voltak. Amiket először itt próbáltam ki, és a kedvenceim lettek, az a tengeri herkentyűk… mint a rák. És persze a burrito. ;) 

Milyen különbségeket tapasztaltál a magyarországi és az amerikai iskola között? 

Noémi 

Elsőre furcsának tűnt, hogy itt az iskolában ténylegesen tanulunk is. A magyarországi óvodámban csak dalokat és verseket tanultunk. Szokatlan volt számomra, hogy az ábécét tanuljuk és matekozunk. Matek? Az meg mi a csoda? 

Akkor még nem is sejtettem, hogy hamarosan mennyire gyűlölni fogom a matekot (ez azért ez kis költői túlzás, azért ennyire szerintem nem utálja a matekot – veti közbe az anyuka :) ). 

Reni 

Rengeteg különbség volt a között az oktatási rendszer között, amiben felnőttem, és amit itt tapasztaltam. Itt sokkal lazábbak, és kisebb hangsúlyt fektetnek a tankönyvi anyag elsajátítására. 

Körülbelül egy év elteltével jöttem rá, hogy nem kell annyira hajtanom, hogy jó jegyeim legyenek, mint Magyarországon kellett. Volt időm sportolni és még így is jó tanuló voltam. Persze a színvonal azért nem mindenhol ugyanolyan. Általában véve az amerikai oktatás (a középiskola és alatta) nem a legjobb minőségű. 

Találkoztál valamilyen bosszantó dologgal az új otthonodban? 

Noémi 

Nem. 

(Öt éves lévén valószínűleg nem igazán volt annyira tudatában a körülötte zajló világnak, így nem nagyon emlékszik ilyen dolgokra. Gyakorlatilag itt szocializálódott, egyelőre még nem igazán van bosszantó dolog a számára :) – mondja megint Zsuzsa

Reni 

Az egyetlen idegesítő dolog az volt, hogy egy jó ideig nem vezethettem. Kaliforniában nem nagyon tudsz meglenni autó nélkül… hacsak nem akarod a meglehetősen elnagyolt tömegközlekedést használni… amire én a főiskola első pár hónapjában rákényszerültem. Elég is volt belőle… 

Hiányzik neked valaki vagy valami Magyarországról? 

Noémi 

Hiányzik a régi házunk a nagy kerttel. Hiányzik, hogy csigát gyűjtsek esős napokon. Itt nem nagyon van eső, szóval maguk az esős napok is hiányoznak. Hiányzik az igazi, jó kenyér uborkával és margarinnal, és a Túró Rudi is. 

(Haha, az ízek, ugye, meghatározó élmények, és emlékek. Otthon kisgyerekként sokat evett ilyet, és az itteni margarin illata az otthont idézi fel neki - Zsuzsa). 

Hiányzik nagypapa és a gyönyörű, édes Mirci cica. Hiányoznak a minimaxos rajzfilmek; a 7-es csatornán volt, még arra is emlékszem. Hiányzik a Micimackó is (tudom, hogy a rajzfilmek amerikaiak, de én először Magyarországon, magyarul láttam. Tulajdonképpen a teljes gyerekkoromat átfogták.). 

Reni 

Hiányzik a négy évszak. És hiányoznak a jó minőségű sütemények is. :)”

HÍRMONDÓ

„A külföldi magyarok pénze nagyon fontos az országnak”

„500 ezer magyar Magyarországon kívül dolgozik, többek közt ezért is annyira alacsony a munkanélküliségi ráta. Lehet Európával szembefutni, de aki ezt teszi, az hamarosan a saját állampolgárainak az érdekeivel fog szembemenni.” 

Több tízezer magyar nyugdíjas él külföldön 

Több mint 30 ezren vannak, de vajon melyik országban vannak a legtöbben?

Hazacsábíthatók a határátkelő IT-szakemberek? 

Már közel 30 ezer (!) szakember hiányzik a magyar IT-piacról, sokan közülük külföldön keresik a lehetőségeket, és a komoly pénzeket. A nagy és egyre feszítőbb kérdés az: visszafordítható-e a kivándorlás?

Britek a teán túl 

Vajon hány százalékuk iszik rendszeresen, bíznak-e a kormányban és hogyan viszonyulnak az egyéjszakás kalandokhoz?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat gyerek Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7712094691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.01.04. 07:16:56

A Hírmondó utolsó kérdésére válaszolva, nem tudom mennyit isznak az angolok de hétfő reggel az első kérdésük az hogy "jó hétvégéd volt?". A második MINDIG az hogy "ittál?".
Tegnap első munkanap találkoztam angol gépkezelő kollégámmal. Első kérdés "Család rendben van Magyarországon?". MÁSODIK kérdés "Ittál?":

Golf2 2017.01.04. 08:02:47

Külföldön élő magyar nyugdíjasok kb.45000ft ot kapnak...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.04. 09:12:58

Bróhaha, szerintem a csigáknak viszont nem hiányzik, hogy Noémi összegyűjtse őket...
:-)))))))

A Micimackó hiányán értetlenül nézek, az asszem pont angolszász mese...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.04. 09:14:08

@diggerdriver: Bróhaha ez is, hát persze, hogy iszik mindenki, két napig nem lehet kibírni, szomjan hal az ember, muszáj folyadékot bevinni. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.04. 09:16:29

Montroyal bá, megjött a hómennyiség, amit küldtél... :D
Asszem, megint meglesz a mai snökaos.Egy éjszaka leesett megint vagy 30 centi és még mindig jön.Beteg mennyiség, el vagyunk már szokva tőlle.Majd nyomok fel képeket.Talán 7vg-ig megmarad, addig tudunk menni szánkózni.Köszönjük!
:-)))))))))))

Sütemény1975 2017.01.04. 09:16:45

Magyar lányok nem tudnak magyarul?

SzZoole 2017.01.04. 09:29:35

Aranyos iras:)
A "jetlag" miatti faradsag az az idozona eltoldasat akarja jelenteni?

@Sütemény1975: a kicsinel ertheto,hiszen 5 eves volt.
Az en fiam 11 volt,most 18 lesz aprilisban,bar tud beszelni magyarul,akcentusal,az iras mar kevesbe megy neki olyan jiol,de sok angol szot bele kever a mondandojaban,mert ezeket a szavakat mar itt tanulta es Mo-on nem hallota,nem tudja a magyar megfelelojet.
A lanyommal aki 20 eves szinte csak angolul beszelnek,mert igy konnyebb nekik.

Mrs. Clayton 2017.01.04. 09:57:21

Az hogy a britek nem valnak csak ugy el tobbek kozott azert is van mert nem lehet csak ugy elvalni. Aki torvenyesen osszehazasodott, annak is minimum egy evet hazassagban kell eljen. Ha nem megy ket honap utan akkor sem tudnak torvenyesen elvalni, mert arra csak minimum egy ev hazassag utan van lehetoseg. Aztan onnan sem egyszeru, mert csak meghatarozott indokkal lehet elvalni ez pedig hogy a hazassag visszafordithatlanul megromlott. Erre 5 fele modon kerulhet sor: megcsalas, de aki megcsal az nem hivatkozhat erre, a partner elfogadhatatlan viselkedese mint alkoholizmus, drogozas, bunozes, ha ket eve kulon elnek es mindketten beleegyeznek a valasba, ha 5 eve kulonelnek es csak az egyik fel akarja a valast, ha a partner ket eve elhagyta a masikat annak beleegyezese vagy jo indok nelkul.
Ha ezek kozul valamelyik megvan, akkor be lehet adni a papirokat es ki lehet fizetni ha jol emlekszem olyan 500 font. Ha minden jol megy akkor nem lesz targyalas hanem a birosag kiad egy un decree nisi nevu hatarozatot, amiben hozzajarul a felek valasahoz. Ha ez is megvan akkor 6 het mulva lehet jelentkezni a decree absolutera, ami vegul is a vegleges valas kimondasa. Jol latszik, ha az egyik fel nagyon nem akar valni, akkor halosan meg is keseritheti a masik eletet. Persze a kulonbozo petitiok mind sok-sok penzbe is kerulnek, ha a masik ellntmondani akar, igy nem lesz olcso sem, de az orulten ellenkezo valni nem akaro fel ezzel is jol betarthat a masiknak.
Egyebkent van rola szo, hogy ezt meg fogjak valtoztani, mert tul regimodi a szabalyozas.

London2009 2017.01.04. 10:44:42

@diggerdriver: ugy tudom, hogy Magyarorszagon tobbet isznak. Meg is neztem gyorsan egy statisztikat, mert kivancsi voltam. Ez alapjan a britek jobban allnak. Mondjuk en tuti, hogy tobb alkoholt iszok egy evben, mint 10 liter. Az 20 sor egy ev alatt?!? Az semmi! Nem is ertem, no mindegy. Ugyhogy jo magyar emberkent tuti, hogy rontom a brit atlagot. :DD

www.ias.org.uk/Alcohol-knowledge-centre/Consumption/Factsheets/Alcohol-consumption-in-the-European-Union.aspx

Csodabogár 2017.01.04. 10:56:27

Ha már a Britek, a napokban olvastam egy cikket, ami az Egészésgügyi minisztérium egyik részlege Public Health England, most kiadott jelentése alapján íródott. Szóval a PHE szerint a középkorú Britek túl kövérek. Igaz, hogy egyre tovább élnek, de nem egészségesek. Igaz kevesebbet dohányoznak. A férfiak 77%, a nők 63% tulsulyos.A kövérség az elmult 20 évben egyre jellemzőbb lett.Ez természetesen sok betegség, pl. diabetes okozója. Az alkohol ellen a "dry Januar" mozgalom már intézményesítve lett, bár nem tudni hányan tartják be. A PHE is próbálkozik, a honlapján van kérdőív, aminek segítségével meg lehet tudni, mi a teendő.

Taxomükke (UK) 2017.01.04. 11:34:54

@London2009: Tömény alkoholra van átszámítva.

P.Elliot 2017.01.04. 11:40:55

Mar vartam hogy Zsuzsi is beszall a gyerekeivel ebbe a sorozatba, az 5 eves tenyleg kicsike volt illetve ma mar tul idos ahhoz hogy emlekezzen komolyabban.
A nagylanyt zavarta hogy nem tud vezetni amikor foiskolaba jart. Kaliforniaban hany eves kortol lehet vezetni? Vagy csak meg nem volt akkor sajat kocsija? Hat a tomegkozlekedes itt is komplikalt bar van de aki hozzaszokott az autohoz annak bizony keserves buszmegallokban allni, varakozni. Eleve eljutni a haztol a tavolsagok miatt a buszmegallohoz ami tovabbviszi..
A kozeli egyetemen sajat buszjaratok vannak az epuletek kozott illetve messzebb vannak egyes reszlegei, epuletei, gyalog sosem er oda, minimum bicikli kell tehat egy egyetemista sokat gyalogol.
Hogy latjak a lanyok az esetleges hazakoltozest felnott korban? Tudom hogy ide nottek bele de attol meg hazavagyhatnak foleg ha a rokonok, nagyszulok nagyon kozel allnak hozzajuk...

P.Elliot 2017.01.04. 11:50:07

Meg csak azt szerettem volna kerdezni Zsuzsitol hogy ugye ok voltak akik a lakokocsijukban eltek amig a hazukat felepitettek, 3 evig.
Ha tevedek akkor bocsanat, masutt olvastam.
Ha ok akkor igazan irhatna errol egy visszaemlekezos posztot mert teljesen biztos hogy nagyon sok mulatsagos, vidam meg bosszanto elmenyeket szerezhettek be azalatt az ido alatt.
Ismerek valakit aki a hazuk leegese miatt kenyszerult erre, a biztosito gondolom hogy olcsobban jojjon ki maguk ajanlottak fel ezt a modszert, odavontattak valami ilyesfajta kocsit az udvarba es ott laktak vagy egy evet,a kamasz lany, aki egy hangulat gyertyaval gyujtotta fel a hazat mert elaludt mellette, az anyja, a kisebb fiutestvere es a nagymama akie a haz volt. Azt mondta a no hogy az elejen volt csak rossz meg a vegen amikor raebredt hogy a nagy haz minden munkaja tart karokkal varja holott a halokocsiban alig akadt munkaja es maig emlegeti hogy milyen pihenteto volt ott lakni es mennyi rengeteg idot fordithatott magara.

P.Elliot 2017.01.04. 12:13:41

@Mrs. Clayton: Vagyis ha valaki nem akar elvalni de a parja igen akkor a hazassaghoz ragaszkodo igencsak meg tudja a masik eletet keresiteni. Hat ez nem hangzik tul jonak. Itt eleg egyszeru a valas, az ugyvedek ha gazdag emberrol van szo akkor azert elhuzhatjak jocskan a dolgot a penz osztozkodas miatt.
A gyerekelhelyezesi per sem egyszeru de eleg igazsagos, legalabbis a kornyezetemben azt lattam, kibujni a gyerektartas alol nem lehet mert leultetik az illetot ha nem fizet.
Ha itt ilyen nehezen lehetne valni akkor joval kevesebb lenne a hazassag ami mar igy is csokkenoben van, nincs ra idejuk, kedvuk a fiataloknak. Idejet multnak tartjak...

2017.01.04. 12:24:12

Naugye, hogy a tengeri herkentyukert erdemes kulfoldre koltozni :D

Amugy az evszakok hianyatol, es azon belul is leginkabb a hosegtol teljesen kiborulnek, meg a rozsaszin haloszobatol is, de szerencsere nem nekem kell ott lenni ugyhogy ezt igy aranyos volt olvasni :)

takarék-láng 2017.01.04. 12:31:06

@diggerdriver: mindig isznak es elisznak minden penzt. Ha sok van sokat ha keves kevese(bbe)t. Aztan csodalkoznak hogy miert es honnan es mibol van penzuk az azsaiaknak. Talan nem kene annyit kocsmazni.

Aa 2 nappal ezelotti kamuposzt jol besult. Gondolom jol fizetett erte valami "civil" szervezet. Ok lehet utalni magyarorszagot es a magyarokat de azert az mar az itteni torzskommenteloknek is feltunt h. Kamu.

takarék-láng 2017.01.04. 12:31:13

@London2009: magyarorszag biztos szarabb. De te nem ott elsz, akkor nem mindegy?
Minek olvasol magyar honlapokat - beleertve ezt is, a neten, csak nem honvagyad van?

Mrs. Clayton 2017.01.04. 12:39:45

@London2009: amennyire en tudom, a britek kozul tobben fogyasztanak rendszeresen alkoholt mint a magyarok, viszont ez azt jelenti hogy a 11 liter magyar atlagot a tarsadalom kis resze issza meg, tehat az alkoholistak, akik rendszeresen rengeteget isznak, magyarul aki Mo-n iszik az nem evi 10 hanem akar 20-30-50 liter tomeny alkoholt is legurit egy evben

Itt jegyzem meg, hogy a ferjem, aki Skociaban nott fel kicsit meglepodott, hogy a magyarok mennyi palinkat kepesek par perc alatt leguritani. Mindenki mindenhol palinkat ivott vagy itatott vele. En korabban nem tapasztalatam ezt a palinka kultuszt, de ugy tunik az elmult ot evben mindenki elkezdett palinkat inni.

P.Elliot 2017.01.04. 12:52:10

@mojyo: A rozsaszin az csak egy szin, az a haloszoba lehetett volna akar fekete is, ismerek ilyet ahol ilyen, a rozsaszint mint szint en is szeretem, viragokban legfokeppen, poloban is, agynemuben ugyan nem,de szep szin az. Foleg a lilas rozsaszin, nem veletlenul szeretik a gyerekek. Meg felhokben, eleget van emlegetve, lehetseges hogy a rozsaszin a boldogsag szine? Hehehe....
Rozsaszin szobarol mindig Truman Capoti nagynenje-unokatestvere jon az eszembe a kicsit hibbant rokon, / de vegtelenul emberi es szimpatikus/, akinek oreg letere roszaszinu volt a szobajaban minden...

P.Elliot 2017.01.04. 12:59:06

Volt itt egyszer a teveben egy musor ami Magyarorszagrol szolt, a magyar riporter elvitte az amerikai kollegajat a Hortobagyra meg bogracsozni es palinkat ittak. A magyar legalabbis.... Mindenutt.
Az itteni riporter amuldozva kerdezte hogy dehat ilyen forrosagban ilyen eros italt minek? A magyar meglengette az uveget, meghuzta es azt mondta hogy ide ez kell! Mi ez, virtus? O sem ihat mindennap ilyet!
Eppen gondolkodtam is rajta hogy minek ezt mutatni a magyarokrol hogy rogzodjon hogy milyen iszakosak?
Nagyon keves ember van igazabol aki palinkazik a forro nyarban es ugy hogy amerre megy cipeli az uveget, le sem teszi.
Rossz volt nezni hogy ilyen hamis kepet ad a sajat orszagarol aztan ha azt mondja valaki hogy a magyarok iszakosak akkor meg van sertve....

Mrs. Clayton 2017.01.04. 13:07:08

@P.Elliot:par eve volt egy nagyon gazdag hazaspar valopere, nem tudom befejeztek-e mar, minden esetre a pasi kozolte hogy neki nincs vagyona igy nincs mit elfelezni az asszonnyal, erre a birono szepen elkuldte a bortonbe kicsit gondolkodni hogy hova lett a penz. Na ez Mo-n ugy van hogy a biro kirohogi azt a felet, aki allitja h a masik eldugja elole a vagyont.

P.Elliot 2017.01.04. 13:16:04

Itt is szamonkerik hogy hova lett a vagyon, o az ugyvedek ezt nem hagynak letagadni. Maga a biro sem.
Ha valoper akkor legyen igazsagos, hat nem? Gondolkodott volna elobb mind a ket fel amikor megkotottek hogy netan lesz eltavolodas is..
Meg kellene kezdenem a napomat csak nem tudok innen felallni jobb ha megyek kavet fozni...

2017.01.04. 13:29:19

@P.Elliot: De en csak arra reagaltam amit a lany irt, o nem azt irta, hogy rozsaszin az csak egy szin, hanem, hogy azert volt olyan, mert az a "lanyos szin", mert neki ugy jott le, hogy a csajok nagyon csajosak voltak az iskolaban is.

En is szeretem a rozsaszint amugy, de ha mindent elboritana, kiborulnek. Es tenyleg a gyerekeknel van ez igy, nem tudom miert, meg a jatekmuzeumban is lehet latni, hogy a regi gyerekjatekok tok szinesek, a 90es evektol kezdve pedig kb mind rozsaszin es nem tudom miert amugy, de szomoru.

macamuca [IHUN] 2017.01.04. 13:35:16

@Mrs. Clayton:
Alaposan utánanéztél, miként lehet elválni....

Mrs. Clayton 2017.01.04. 13:52:18

@macamuca [IHUN]: mint ismeretes jogaszkent vegeztem es volt szerencsem itt is nehany esetben a jogi segetseget nyujtani meg birosag elott is nehany embernek.
Gyerekelhelyezesi kerdesben is egeszen elboldogulok az angol joggal. De munkajogban is kerdezhetsz batran...

adg 2017.01.04. 13:59:46

Margarinnal?? :)) Jo volt, koszi Zsuzsi!

adg 2017.01.04. 14:03:21

@Mrs. Clayton: "mint ismeretes"

Mint ismeretes? Attól tartok, Safranek, hogy maga gúnyolódik velem. Jöjjön közelebb. :))

SzZoole 2017.01.04. 14:38:15

@adg: Safranek?
Bárónő Munchausen talán ....:)))

macamuca [IHUN] 2017.01.04. 14:38:17

@adg:
(irány a balett... :P :D )

Shaktee 2017.01.04. 14:45:44

@Csodabogár: Nem direkt következménye a diabetisz a kövérségnek.
50 százaléka a betegesen kövér amerikaiknak nem fenyegetett a cukorbajjal.
Vannak esetek ahol az öröklött tényezők hozzájárulnak a diabetisz kialakulásához ha kórosan kövér a paciens.

Tanato, kardio?

Mrs. Clayton 2017.01.04. 14:47:32

@adg: szerintem kb annyiszor leirtam mint ahanyszor te h statikus vagy, szoval nem igazan ertem a fennakadast, de hagyjuk, ha neked nem volt ismeretes akkor most az lett

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.01.04. 14:47:55

@Mrs. Clayton: Hát, aki egy riportból bármiféle következtetést levon meg is érdemli.

@Sütemény1975: Hát ez a kivándorlás ára, amit meg kell fizetni. Ha nincs magyar közösség és/vagy a kedves szülő tojik rá a gyerek elfelejti a nyelvet vagy kényelmesebb lesz az új nyelven beszélni. Ez van.

London2009 2017.01.04. 14:57:01

@Taxomükke (UK): en nem ugy ertelmeztem mivel ezt irja: the average Briton consumed 10.2 litres of alcohol (defined as beer, wine or spirits). Ugyhogy ebben szerintem minden benne van egyben. De nagyon kevesnek tunik, ugyhogy nem tudom ertelmezni a szamot. De nem is az a lenyeg, hanem az, hogy a magyarok tobbet isznak ez alapjan.

London2009 2017.01.04. 15:03:18

@takarék-láng: menj mar el innen kerlek! Senkit nem erdekel a bufogesed!

London2009 2017.01.04. 15:04:00

@takarék-láng: te meg minek olvasod a hataratkelot? Csak nem elakarsz menni? Hahaaa! Ezen de jot nevettem! :DD

London2009 2017.01.04. 15:09:54

@Mrs. Clayton: itt a tarsasagi elet szerves resze az alkohol. Aminek van elonye es hatranya is. Az elonye a pubkultura, amirol mar irtam es szerintem az alapvetoen egy pozitiv dolog, ha persze nem viszik az ivast tulzasba.
A hatranya meg az, hogy most tenyleg a dry Januarynek van az ideje es az ember ilyenkor raeszmel, hogy mennyire folyamatosan jelen van az alkohol mindenhol, ami nem a legjobb. Mondjuk nekem a munkambol is fakad, hogy sok uzleti talalkozo, ebed, vacsora, utazas, rendezveny miatt neha szinte "muszaj" inni. De mar tok jol belejottem abba, hogy ugyanazt a pohar pezsgot szorongatom az egesz este alatt.
Osszehasonlitani nem tudom, hogy mennyire lehet vagy erdemes, hogy hol isznak tobbet. Foldon fekvo reszeg lanyokat meg csak itt lattam. De olyat meg csak Magyarorszagon, hogy a reggelt munka elott egy felessel inditjak.
Ugyhogy nem tudom, nem is nagyon szoktam rajta gondolkozni az az igazsag. Ezert is kerestem elo ezt a statisztikat.

2017.01.04. 15:12:03

@London2009: "en nem ugy ertelmeztem mivel ezt irja: the average Briton consumed 10.2 litres of alcohol (defined as beer, wine or spirits). "

Alcohol =/= alcoholic drink.

Ha egy 0,5 L-es, 4,5 v.v%-os sort megiszol, akkor 500 x 0,045 = 22,5 ml = 0,0225 liternyi alkoholt fogyasztottal, defined as beer.

2017.01.04. 15:16:50

@diggerdriver: @London2009:

Ezek az alkoholos statisztikák amúgy micsoda végtelenül és lehangolóan gyengeelméjű dolgok, nem?

Úgy értem, az ismert, hogy itt európában vannak olyan országok, ahol szokásban van konkrétan munkaképtelenre/betegre/halottra inni magunkat. És ebből a szempontból teljesen irreleváns kérdés, hogy az egy főre vetített fogyasztás (beleértve gyerekeket, antialkeszeket, nyugdíjas nőket) mennyi. A kérdés az, hogy aki iszik, az mennyit iszik, és ennek milyen szintjei vannak.

Mondok példát. A London2009 által belinkelt oldalon látszik, hogy 10 liter/főtől már a hardcore országok vannak csak versenyben (a 10 liter a tiszta etanolra átszámított érték). Még egy olyan erős versenyző is, mint Finnország, csak 9,7 litert produkál. (Mer' gyöngék. Ezt hogy mondják finnül vajon?)

No mindegy, szóval tegyük fel, hogy Óvatos Ottó csak péntek-szombat fogyaszt, mindegyik este 4-4 sört (vagy 1 üveg bort), vagyis tök normális élete van, soha semmilyen baja nem lesz ebből az ivásból, az hozza pont ezt a 10 liter körüli szintet évente.

Ha áttérünk Szittyós Szilárdra, aki már heti 5 nap iszik, minden este 1 üveg bort, mert szorong, vagy boldogtalan, vagy nem tudja feldolgozni, hogy gyerekkorában taperolta a nagybácsi, az már 30 liter fölött van valószínűleg. Értjük, nagyságrendi különbség. Nyilván ez már nem tesz jót senkinek, mégis, ezzel még teljesen funkcionális életet lehet élni, anyagilag is, egészségileg is, szociálisan is elműködik az ember vele évtizedeket.

Alkesz Albert viszont, aki már nem szarral gurigázik, heti 7 nap iszik, minden nap fél liter töményet. Ez az a mennyiség, amitől már középtávon elkezdenek bajai lenni az embernek (de azért ez sem végtelenül sok, Megölöm-magam Mihály és Kárhozott Károly még ennél is keményebb), és vigyázzunk, ez már 70 liter évente. Még egy nagyságrend.

Az, hogy ezt nem mérik, hogy t.i. az egyes szinteken hányan állnak, és hogy ez milyen egészségügyi/munkaerőpiaci stb. problémákat okoz, és egészen pontosan miért és hogyan és mennyi idő alatt történik, hogy valaki szintet lép, az meghökkentő. Nem kéne ennek rakétatudománynak lennie pedig, hogy a tökömbe lehet, hogy ez nem jut eszébe senkinek, aki ezeket a felméréseket készíti/-teti, illetve ha eszébe jut, hogy lehet, hogy nem szivárog le az infó a közemberekhez, a háziorvosokhoz, politikusokhoz stb.

Hívjátok fel a helyi képviselőtöket, és mondjátok el nekik, hogy akartok egy ilyen statisztikát. :)

adg 2017.01.04. 15:18:18

@Mrs. Clayton: nem akadtam fent rajta, csak eszembe jutott arrol, amit irtal.
(Amugy nem tekintem kozismeretnek, hogy mi a szakmam, nem varom el, hogy mindenki tudja. Ha szuksegesnek tartom, megemlitem. Ennyi.)

London2009 2017.01.04. 15:23:44

@P.Elliot: en leginkabb csak olyan embert ismerek, aki utalja a palinkat. :D Ettol fuggetlenul a londoni eskuvonkon 10 liter palesz fogyott el. Ugyhogy ez tenyleg igy van, hogy senki sem szereti, de azert valahogy minden hazban van belole, meg tenyleg itatjuk vele a kulfoldieket, mert ez akkora magyar tradicio! :D

London2009 2017.01.04. 15:26:22

@mojyo: koszonom! Akkor meg is nyugodtam! :D

London2009 2017.01.04. 15:35:49

@Nagy kámpics: lehet, hogy van ilyen statisztika is valahol. Sot, biztos is. Kivancsi lennek, hogy pl. Mo. mikent all az alkoholfogyasztasbol eredo megbetegedesek/halalozasok listajan.

2017.01.04. 15:39:37

@Nagy kámpics: "hogy a tökömbe lehet, hogy ez nem jut eszébe senkinek, aki ezeket a felméréseket készíti/-teti, illetve ha eszébe jut, hogy lehet, hogy nem szivárog le az infó a közemberekhez, a háziorvosokhoz, politikusokhoz stb."

Vannak elerheto infok azert es le szokott szivarogni szerintem a haziorvosokhoz es a politikusokhoz is, de valoban nincsenek ilyen nemzeti statisztikak rola. Szerintem ennek ket oka van: az egyik, hogy ezt viszonylag nehez orszag szinten merni, hogy hany ilyen van, mivel ezek nagy reszben onbevallason alapulnak, es lehet, hogy a kemeny ivok nem valljak be, illetve, ha mar akkora a problemaja, hogy otthona sincs, es a Kalvin teri aluljaroban alszik, akkor meg se tudjak kerdezni kb. Kisebb tanulmanyok egyebkent leteznek, azt pl ki tudjak szamolni, hogy mennyibe kerul az eves ellatasa egy ilyen sulyos alkoholistanak, ha pl evente 12x kell hozza mentot hivni, cukorbeteg, es esetleg mas baja is van. Meg, hogy eroszakos buncselekmenyekhez is vezet, es hany kocsmai verekedes vegzodik halallal, meg ilyenek. Ki lehet siman szamolni szerintem, csak senki nem teszi, es ez a masik oka, hogy ezek nincsenek igy a koztudatban.

Az alkohol irtozatos nagy uzlet, hiaba (valoszinuleg) karosabb mint a cigi, megis a cigi reklamokat tiltottak be, az alkoholeert ugynoksegek versenyeznek. Millioknak fugg a megelhetese vilagszerte az alkoholgyartastol, kozvetve pedig milliardoke (reklam, turizmus, stb.). A mienk is nagyon nagy reszben amugy. Kb ez az oka, hogy sose lesznek ezek ennyire publikusak, mert vannak olyan orszagok, akik fuggenek attol, hogy a "mertekletes fogyasztas" exportoreinek tekintsek oket, es vegyenek toluk cseh sort, skot whiskyt, meg francia bort.

Amugy ez egy erdekes dolog, a drogok legalizalasaban hivok mindig azzal jonnek, hogy az alkohol sokkal rosszabb, es megis legalis, no de pont ettol tud sokkal rosszabb lenni, mert tomegszeruen elerheto, nem kene ujabb szerekkel ugyanezt eljatszani, legalabbis szerintem. Amugy nem vagyok a szigoru drogpolitika hive, sot, dekriminalizalni szerintem ajanlatos, de kurvara nem kene mas dolgokbol is ilyen tomeggyartasba kezdeni... Viszont sokszor eszembe jutott mar az is, hogy vajon nem vezetne-e vilagbekehez, ha eloallna egy muszlim profeta es kijelentene, hogy szabad alkoholt inni, vagy szoval, hogy az egesz kozel-keleti problemakor nem ered-e valahogyan innen, szerintem tokre jo lenne pl, bar elobb le kene szerelni a puskakat, ez teny. :D De amugy szerintem nagyon sokmindent megoldana, es velunk kozos problemakat generalna helyettuk es akkor szerintem nagyobb baratok lennenk, de mint mar mondtam, enis erdekelt vagyok az alkohollobbiban ugyhogy mindegy. :D

gabors 2017.01.04. 15:44:22

@London2009: ". Mondjuk en tuti, hogy tobb alkoholt iszok egy evben, mint 10 liter. Az 20 sor egy ev alatt?!? Az semmi! Nem is ertem, no mindegy."

azt nem ugy merik TE .. hanem 10 liter tiszta szesz ... ha egy atlag sor 4-5% akkor kb 20 LITER sort kell innod egy liter tiszta szeszhez vagyis az eves mennyiseg 200 liter sor ami mar nem annyira semmi ... avagy ha vodka (szamoljuk a magyar 50%-ost) akkor az 20 Liter Vodka

sellőlány 2017.01.04. 15:47:21

@P.Elliot: Imádom Truman Capote-t. Viszont a vezetéknevét e-vel kell írni és i-vel ejteni. ;-) Természetesen nem kötekedés, inkább az író tisztelete miatt jegyzem meg.

London2009 2017.01.04. 15:53:52

@gabors: mar felvilagositottak! De koszi! Azota jobban is erzem magam! 200 literhez meg sokat lehet iszogatnom. Foleg, hogy most kezdodott az ev! Hurra! : )

gabors 2017.01.04. 15:55:44

@P.Elliot: " Itt eleg egyszeru a valas, az ugyvedek ha gazdag emberrol van szo akkor azert elhuzhatjak jocskan a dolgot a penz osztozkodas miatt."

Azert hozztennem hogy ez allamonkent elegge eltoro .. igen a ket "parti teruleten" ez elegge liberalis de min 1 eve pl New Yorkban kell hivatalosan lakni hogy az itteni szabalyok alapjan lehessen elvalni. De vannak sokkal szigorubb allamok amik inkabb hasonlitanak az angol szabalyokra amit @Mrs. Clayton vazolt, mint NY vagy NJ vagy eppen CA ... :-) lasd pl Idaho No-fault valashoz 5 ev kulon eles kell (pl) de vannak durvabbak is ...

2017.01.04. 16:07:45

@mojyo:

"...viszont sokszor eszembe jutott mar az is, hogy vajon nem vezetne-e vilagbekehez, ha eloallna egy muszlim profeta es kijelentene, hogy szabad alkoholt inni..."

Hehehe, hasonló, bár épp az ellenkező szempontból nekem is eszembe jutott. Most Portugáliában vagyunk/élünk, az alkoholvidék mélyén, és ha valami új szállásra megy az ember, gyakran várnak egy üveg borral (meg esetleg sajttal). Én teljesen elolvadok ettől, ezek a portugál borok (meg sajtok) valami istenverte jók. Vagy voltunk az azori szigeteken, azok meg, ugye, pici, szánalmas kis vulkáni sziklák az óceán közepén, az ott nem úgy megy, hogy csak úgy elültetsz valamit, és az szépen megnőll. Őrizni, vigyázni meg bűvölni kell, és a szőlőtermesztő helyeik unesco világörökségek is mindjárt. A lényeg, hogy az európai ember piál. Ahova megy, oda viszi a szeszt is, bármi áron. Ha az úton megromlik, iparágat alapít rá. Vesd össze portói bor vagy IPA sör.

Vannak ezek a félelmek mostanában, hogy jön a muszlim világ, és svájc tele lesz mecsetekkel, de szerintem csórikáimnak semmi esélyük. Engem nem zavar(ná)nak a mecsetek, vagy ha arabul kellene beszélni, a kicsit béndzsa szakáll is mindegy, de ha rám akarják tolni, hogy ne igyak szeszt, kapát-kaszát ragadok. Ahogy itt európában minden más rendes ember is. Lehet, hogy kultúrák harca ez, de kár végigdöcögni az úton, mert úgyis nyertünk. :)

London2009 2017.01.04. 16:10:13

@Nagy kámpics: wow. Nagyon optimista vagy a mecseteket illetoen. Hogy tetszettek az azori szigetek? Ezt sem tudtam, hogy igy mondjak magyarul. :D Ezer eve keszulunk oda mi is.

sellőlány 2017.01.04. 16:16:46

A britek nem-válásával kapcsolatban nekem az a tapasztalatom, hogy válni (főleg a tehetősebbek) pusztán érzelmi elhidegülés vagy megcsalás(ok) miatt nem szoktak, és ennek nem jogi, inkább jóléti és kényelmi oka van. Két külön háztartásban nyilván nem menne az a típusú rongyrázás, amit így viszont megtehetnek. Egy-egy kiderülő félrelépés után meg lehet nyilvánosan kiengesztelni a másikat (azaz a férfi a nőt) egy új autóval vagy valami karibi úttal, esetleg ékszerrel. Ha viszont komoly a félrelépés oka (sorsváltó szerelem vagy érdek, bántalmazás, a család biztonságának veszélyeztetése stb.), akkor a jog sem tartja vissza őket, ugyanúgy elválnak, mint bárki más.

2017.01.04. 16:18:15

@Nagy kámpics: Igen amugy szerintem is teljesen igy van ez. Es amugy egyetertek a kulturharccal kapcsolatban is, vagyishat entolem lehetunk muszlimok is, csak akkor a magunk kepere kell alakitani azt a vallast is, ahogy amugy a keresztenyseggel is sikerult vegulis, meg a komminuzmus se sikerult egyforman sehol a vilagban, pedig azt aztan teljesen uniforme globalis dolognak szantak, szoval szerintem, ha "jon is az iszlamizacio", akkor azt is meg fogjuk tudni oldani, peldaul en mondjuk meg az alkohol melle azt is szeretnem, hogy ne legyen kotelezo a zsakruha (es a szakall se, ha lehet), szoval eleg sok kompromisszumot kene kotni, de a mecset speciel engem se zavarna. :D

Shanarey 2017.01.04. 16:53:08

Hmm, a britek mennyit isznak.......
Jó kérdés, s amit látok, az az hogy nem keveset, de azt, főleg hétvégén teszik.

Rám konkrétan úgy néznek mint egy UFO által ledobott ember lennék, mert nem fogyasztok alkoholt, nem dohányzom, és a drogok sem érdekelnek.

Nos akit a mecset nem zavarna, és a muszlim világ sem, az majd rájön mi is az amikor kora reggel müezzin üvöltés ébreszti.
Engem nem a mecsetek zavarnak, hanem az odajáró sötét agyúak, akik szerint ami nincs benne a szent könyvükben, az nincs is, kivétel ha az atomrakéta, mert akkor ide vele.

Csodabogár 2017.01.04. 16:58:06

@rebel rebel: Persze, hogy nem, én is tudom. Sőt a diabetesnek is különböző tipusai vannak. Viszont erősen elhízott emberek hajlamosabbak a diabetesre valamint a sziv és érrendszeri bajokra is. Csak az újságcikket olvastam, illetve fordítottam le. Eddig nem gondoltam, hogy an angolok általában kövérek. Az amerikaiakról köztudott.

Csodabogár 2017.01.04. 17:01:24

@Nagy kámpics: Most olvastam, hogy Atatürk, a modern török állam alapítója, ivott alkoholt és nagy szilveszteri gálákat is rendezett. Az ő nézetei szerint minden ami a vallással függ össze elmaradottságot jelent. Persze azért megérte ő is a pénzét, de hogy ő sokat lendített a törökökön az biztos.

Csodabogár 2017.01.04. 17:03:42

@gabors: Sajnos meghalt már Gábor Zsazsa, gondolom ő nagy szakértője volt a válásoknak.:-)))

Mrs. Clayton 2017.01.04. 17:12:01

@London2009: hat ja fancy pubokban altalaban kulturaltak az emberek de menj be egy nem fancyba, ott lehet megkeselnek, mondjuk az is egyfajta kultura szo se rola.

London2009 2017.01.04. 17:22:26

@Mrs. Clayton: mar ne haragudj, de megis minek mennek egy kesdobaloba? Nyilvan ha valaki a bajt keresi, azt a vilagon barhol megtalalja.
A pubkulturaba pedig eleg sok minden belefer. Az lehet egy gasztro pub, amibe az etel miatt jar az ember. De lehet egy tobb szaz eves pub, amit szerintem elmeny megcsodalni. Szamos ilyen van Londonban, amiket en imadok es igen is jo erzes ott meginni egy London Prideot, vagy az en legnagyobb kedvencemet, egy Guinnesst. De szeretem a helyi kis pubunkat is, ahova hetvegen konkretan azert mentem be, mert Fish& Chipsre vagytam, illetve vizvezetekszerelot kerestem es tudtam, hogy ott majd ajanlanak valakit.

Beriman 2017.01.04. 17:27:15

Bájos írás Zsuzsa :)

Mrs. Clayton 2017.01.04. 17:27:27

@sellőlány: annak a statisztikanak a cikk vegen ugy lenne ertelme, ha belevennek azokat is akik formalisan vagy torvenyesen is separalodtak a tarsuktol igy szerintem nem az jonne ki hogy az atlag 32 ev utan valik
Az en ismeretsegi koromben sokakat visszatartott anno a jogi herce-hurca es vart addig mig muszaj nem vot. Meg ugye ha az ember ugyveddel valik akkor a penz is jelentos visszatarto ero mert csak az ugyvedi koltseg lesz tobb ezer font akar.

tanato 2017.01.04. 17:32:44

@rebel rebel:Nem direkt következménye,de a 2-es típusú /felnőttkori/cukorbetegek döntő többsége erősen elhízott.De nem minden kövérből lesz cukros,genetika is kell hozzá.

Mrs. Clayton 2017.01.04. 17:39:27

@London2009: en nem azt mondtam hogy menj, hanem hogy az altalad ismert pub kultura nem csak az amit te latsz. Ezt csak azert mondom, mert altalaban ugy allitod be hogy a pub az olyan mint valami csaladi klub. Igen sok pub olyan, de nagyon sok meg konkret kesdobalo. Rengeteg keseles, verekedes tortenik pubokban.
Legutobb Londonbol jottunk haza amikor egy csapat ficko utott vagott egy szerencsetlent. A verekedes a pubban kezdodhetett majd vegigrugdostak a jardan ki az utra. Meg kellett allnom hogy ne gazoljak at rajtuk. Teljesen normalisnak kinezo fiatal ferfiak voltak, es nem is London gazos negyedeben tortent az eset. Ra egy hetre a vojeloltunk Nottinghambol jegyezte meg hogy milyen kis csondes pubba vittuk, itt sosincs verekedes?

tanato 2017.01.04. 17:48:54

@rebel rebel: Nem nem döntő ,többségben először van az elhízás és a mozgásszegény életmód.
Nagyon sok sikeres és eredményes fogyókúra után egész egyszerűen el lehet hagyni a diabetesz gyógyszereket./Elsősorban a gyomorszűkítő,gyomorgyűrű kezelések után jött ez ki statisztikailag, Bende János sebészfőorvos/Péterffy kórház/ a magyar gyomorszűkítő műtétek "atyja" tartott erről egy igen érdekes előadást.meglepődve tapasztalta hogy legtöbb esetben ahípertonia ellenes és a cukorbetegség ellenes gyógyszereket el lehetett hagyni, a műtétet követő gyors fogyás után.

sellőlány 2017.01.04. 17:56:10

@Mrs. Clayton: Számomra ez egyenlő a kényelmi okokkal.

London2009 2017.01.04. 18:02:20

@Mrs. Clayton: ezt en ertem, de ennek viszont semmi koze nincs ahhoz, amire "pubkultura" neven olyan buszkek. Tehat a pubkultura az igenis a gasztropub, a tarsasagi elet reszet jelento latogatasok, a muemleki jellegu epuletek stb. Ezt ertik alatta.
Az amit te leirsz, pedig egy szimpla kocsmai verekedes. Ez pedig barhol a vilagon igy van. A kettonek nincs koze egymashoz.
Az, hogy berugnak az emberek a kocsmaban es utana osszeverekednek eleg regi talalmany. De szerintem nem kell osszekeverni a kettot egymassal. Aki pedig Angliaban jar, menjen be egy pubba, mert gyonyoruek. Videken meg aztan plane. De egyetertek, hogy mielott beterne, azert jol nezzen szet.

montroyal ( CAN qc) 2017.01.04. 18:04:32

nem is tudtam hogy Californiaba még mindig lehet menni aranyat asni ..még hozza eloregyartott elemekkel ... OK tenyleg vicc de nem én lennék ha nem sutném el .. amugy tenyleg sok sikert boldogsagot ..

csak en vagyok ilyen bunko hogy kozjegyzonel csinaltattam papirt hogy a nejem 2 gyereke soha nem johet velem lakni . mar hallom is - tudod kinek kellettél volna .. a nejemmel nincs baj, mert o tavlatokban ,de akkor is ki akarta hozni a gyerekeit a papirjai elintezodese utan , csak sajnos valtozott a torveny kozben es mivel o sponzoralt, nem lehet neki sponzoralnia 5 évig mast ... azota a gyerekek felnottek es Németbe laknak nem vagynak kulonosebben ide ..
es tényleg akinek osszejon sok szerencset ..

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.04. 18:36:36

Jo reggelt/estet mindenkinek, megerkeztem:)
Par dologra reagalva:
@geegee: Micimacko - igen, angolszasz valoban, de a magyar szinkronos valtozatat latta eloszor, es neki ez osszekapcsolodik a gyerekkori nosztalgiaval:) azota is emlegeti, hogy a magyar hangok jobban illettek a karakterekhez)
@Sütemény1975: tudnak magyarul, de az irasbeli szokincsuk azert nem uti meg HA mercejet, erre nem mertek vallalkozni:)
@P.Elliot: igen, mi voltunk azok, akik a lakokocsis elet minden "romantikajat" kiprobaltuk 3 ev alatt:) azota mar nyugdijba vonult a lakokocsi:) ha megtalalom a videot, ahol lefilmeztuk, hogyan is sikerult a hatsokertbol kivinni a lakokocsit, belinkelem...eleg nagy vallalkozas volt:) @mojyo: szerencsere szaraz meleg van nyaron, sokkal jobban elviselheto, mint a keleti parton. Mikor Mo-ra megyunk nyaron, nekunk az sokkal rosszabb hosegnek tunik:)

SzZoole 2017.01.04. 18:37:39

@London2009: en ertem mirol beszelsz es mintahogy Londonban is Es videken is vannak jo gastro pubok,ahova az emberek csaladostol jarnak,en skocian kivul voltam mar egy joparban a tobb mint 7 evem alatt,marmint pub-ban,ami ugye a Public House neve.
Ahova a kesdobalok jarnak az a boozer.

Dikusz 2017.01.04. 19:00:33

@Zsuzsi65: jól sikerült poszt, nagyon tetszik az, ahogy leírtad a lányok élményeit:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.04. 19:04:57

@Dikusz: az erdem az ovek, en csak a kerdeseket adtam oda nekik:) egyebkent nekem is elvezetes volt az egesz, hiszen egy kicsit most visszatekintettunk 10evvel ezelotti onmagunkra...erdekes volt latni, hogy bizonyos dolgok hogy megragadtak bennuk is rs bennem is:)

Dikusz 2017.01.04. 19:11:53

Komolyan mondom, érdekelne, hogy ezek a statisztikák hogy készülnek. Mindenhol azt olvasom, hogy Magyarországon a legmagasabb a világon (nem Európában!) az egy főre jutó tiszta szesz fogyasztás, továbbá minden egyéb is (dohányzás, szívinfarktus, kövérség, stb).
Úgy gondolom - nem biztos, hogy helyesen - ez attól függhet, ad-e az adott ország megfelelő adatot ahhoz, hogy ezt megállapíthassák.

Dikusz 2017.01.04. 19:13:34

@Zsuzsi65: nem volt új abban, amit ők válaszoltak a kérdéseidre, hogy ők miképpen élték meg a külföldre költözést? :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.04. 19:27:53

@P.Elliot: haha, megtalaltam a videot :) ez mar csak a hadmuvelet vege, de majdnem 6 ora hosszat (!) tartott, amig a hatsokertbol kimanoverezett vele a ferjem :) csaladi sztorik resze azota is :))
(a muvelet kozben kifogyott a benzin es hasonlok :)))
(a kepen a segito egy csaladi barat, a ferjem meg a sofor :) tenyleg igy kellett centizgetni a fal mellett :)

www.youtube.com/watch?v=2W49S7njjWE

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.04. 19:36:12

@P.Elliot:" Azt mondta a no hogy az elejen volt csak rossz meg a vegen amikor raebredt hogy a nagy haz minden munkaja tart karokkal varja holott a halokocsiban alig akadt munkaja es maig emlegeti hogy milyen pihenteto volt ott lakni es mennyi rengeteg idot fordithatott magara. "

Igen, az az egy elonye a lakokocsinak, hogy tenyleg kevesebbet kell benne takaritani :)) Ezt en is tapasztalom, de azert inkabb befogom a lanyokat is a hazimunkaba a hazban, de a lakokocsiba nem koltoznek vissza (hosszabb idore legalabbis:)))

sellőlány 2017.01.04. 19:52:31

@Zsuzsi65: Engem nagyon érdekelne, hogy felnőtt szemszögből, Te hogyan láttad ugyanezeket a kérdéseket. :-)

Visceroid 2017.01.04. 20:15:38

"Vajon hogyan éli meg két magyar lány az Amerikába költözést?"

Gondolom örülnek, hogy nem Orbánisztánban kell felnőniük.

Herr Géza 2017.01.04. 20:17:25

@Csodabogár: Ajaj.., az bizony. Tőle származik az az aranyköpés, hogy:
"I was an obviously housekeeper. If I left a man, I kept his house."
:))))

Herr Géza 2017.01.04. 20:22:09

@Zsuzsi65: Aranyos küzdelem volt. Viszont az a családi barát nem volt mestere az irányításnak...:))) Gondolom a férjedet is kikészíthette a mérgezett egérhez hasonló rohangálásával meg az értelmezhetetlen pantomimjával.. Nem bántani akarom, nyilván jót akart, de enyhén szólva kaotikus volt a ténykedése. :))))))

Herr Géza 2017.01.04. 20:27:34

@Herr Géza: Bocs, csak rémlett a mondás, eredetileg így szólt:
"I am a marvelous housekeeper. Every time I leave a man I keep his house."

Sütemény1975 2017.01.04. 20:38:28

@Zoole[uk]: ezert veszik el az anyanyelv. szomoru, hogy csak igy hagyjatok elveszni....

Sütemény1975 2017.01.04. 20:41:34

@flash.gordon: persze amikor arrol van szo, hogy tanuljunk nyelveket, akkor mindenki egyetertoen bologat. hiszen annyi ember vagy, ahany nyelvet beszelsz. de erdekes modon arra mindenki szarik, hogy gyereke tud-e az anyanyelven vagy sem. szanalmas.

SzZoole 2017.01.04. 21:02:50

@Sütemény1975: Es mit tudok tenni?
Otthon,csak 5 osztalya van,itt eretsegizett,itt vegzett egy college-t car mechanical engineer level 1, most csinalja a level 2-öt,majd kesobb a 3-at.
Kulon el tolunk, egyut a baratnojevel,eltartja magat,onallo,az eletbe nem fog visszamenni Mo-ra.

2017.01.04. 21:34:39

Re alkoholfogyasztas: az oroszoknal csak kb 5-6 eve szamit alkoholnak a sor :D ill a 10% alkoholtartalom alatti ital :D addig udito kategoriaban futott

2017.01.04. 21:40:11

@tanato: lehetseges h meg tudod erositeni, hogy tenyleg igy mennek a dolgok. Szoval debreceni orvosi egyetemen tanulo cimbi gyakorlat soran felvette a beteg korelozmenyet ( asszen igy hivjak) kerdezi h dohanyzik-e a bacsi?valasz:nem. Es iszik e a bacsi? Valasz:nem. Cimbi leirja jon a prof latja a nemleges valaszt az ivasnal, rutinbol rakerdez, hogy sort es bort sem? Valasz: ja azt persze! Szoval sor, borivas nem alkoholizalas csak a tomeny...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.04. 22:27:11

azert van annak egy diszkret baja,hogy egy kivandorlo a sajat gyermekeivel anol nyelven keszit interjut:) foleg , hogy nagy valoszinuseg szerint a gyerekek sokkal jobban beszelnek angolul
en 20 eve itt elek, de nem tudom elkepzelni, hogy a fiammal ne magyarul beszeljek/ persze ha nem kettesben vagyunk, vagy nem telefon, akkor masokra valo tekintettel angolul kell

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.04. 22:27:16

@gabors: ez egy tragedia,de
7 ember erintett es egyik sem angol, a vilag rohan a veg fele

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.04. 22:30:28

@Herr Géza: "Viszont az a családi barát nem volt mestere az irányításnak...:))) "

Haha, igen, o az a "crazy uncle" orult nagybacsi-tipus, aki semmihez nem ert, de mindenbe bele akar szolni, mindent megjavitani, termeszetesen pozitiv indittatassal :) (nem rokon egyebkent, szerencsere)

LondonFashion 2017.01.04. 22:36:02

@Mrs. Clayton: igen, olvastam en is arrol a gazdag pasirol, aki eloadta, hogy Oroszorszagban befektette es elbukta a millioit, aztan bortonbe ment erte kb 1 evre... kiengedtek, lett egy fiatal modell baratnoje, de nem sokkal kesobb ongyilkos lett a pasi...

FutureFry 2017.01.04. 22:46:14

@London2009: @mojyo: @Nagy kámpics:
Erről nekem az jut eszembe, hogy Trump teljesen absztinens. Konklúzió az nincs.

gabors 2017.01.04. 22:51:36

"7 ember erintett es egyik sem angol, a vilag rohan a veg fele"

akkor az usa eleg elol halad a veg fele :-) ugyanis 45 millio legalis bevandorlo el ugyanis mar itt is. Ezek azok akik az usa-n kivul szulettek mint Te is vagy masok is a HA-n vagy en is.

Ezenkivul van meg akar 8-10 millio illegalis is (ez a szam vitathato)... ez olyan 12% korul van ... nem tudom ez kb hol all az UK-ben de csodalkoznek ha ennel is nagyobb lenne ott. Canada-t tudja valaki (vagy Ausztraliat)

A gazdasagilag fejlettebb orszagokba mindig mentek a jobb elet vagya/remenye miatt. Mikor Del-Amerika volt a meno pl Argentina az elozo ezredfordulotol talan 30-as evekig, akkor mentek oda is tomegevel (most nem mert nem hulyek) es barmennyire furcsa de a befogado orszagok jol jarnak ezzel.

gabors 2017.01.04. 22:54:50

@FutureFry: "..Trump teljesen absztinens" Romney is az volt (vallasi okokbol) ez valoban semmit nem jelent (lasd Churchill)

montroyal ( CAN qc) 2017.01.04. 22:56:48

@hagyma: :-)) azert a magam palimadarsagat teljesitettem mar ...
felneveltem masnak 3 gyereket ... le van tudva ...

LondonFashion 2017.01.04. 22:57:53

@Zoole[uk]: @Sütemény1975:
De 18 eves koraig veletek elt, nem? Marmint azt nem tudom elkepzelni, hogy ti otthon negyen nem magyarul beszelgettek egymas kozott... es ha ez igy van, akkor biztos szinten tudna tartani a magyart is... ahogy lentebb is irta valaki, ahany nyelvet beszelsz, annyi ember vagy, kar lenne pont az anyanyelvet veszni hagyni. :( meg akkor is, ha sose koltozne haza. Egyszer biztos meg fogja banni, lehet hogy most a dacos tinikorat eli?

2017.01.04. 23:06:42

@FutureFry: Putyin is az, pedig o orosz! Mondjuk o Jelcint valtotta, lehet ez az oka. :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.04. 23:43:51

@gabors: kulonbozoen latjuk Europa helyzetet
nincs ezzel gon
egyikunk sem eli meg a veget
amerika mas teszta, de itt is vannak bajok, boven
egyelore bizunk Trumpban, Obamanal rosszabb nem lehet
@montroyal ( CAN qc): eszembe sem jutott kritizalni, de hogy hazassag elott ilyen ugyben kozjegyzohoz mennyek az nekem erdekes
en szerelembol nosultem

2017.01.04. 23:44:00

@flash.gordon: Egy hithű, nemzeti masniba kötött magyar megtanítja a gyerekét az anyanyelvére, elvégre sosem lehet tudni, hogy mikor fog elindulni, hogy Mo.-n dolgozzon éhbérért. HAhaha. A nap vicce volt, köszönjük.

Mi a szitu a nyomdaiparban? Eljött már a vég? :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.04. 23:44:01

@Zoole[uk]: aki 11 eves koraig magyarorszagon elt, sosem lehet akcentusa
maximum az angolban

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.05. 00:18:18

@hagyma: "azert van annak egy diszkret baja,hogy egy kivandorlo a sajat gyermekeivel anol nyelven keszit interjut:) foleg , hogy nagy valoszinuseg szerint a gyerekek sokkal jobban beszelnek angolul
en 20 eve itt elek, de nem tudom elkepzelni, hogy a fiammal ne magyarul beszeljek"

A teljes kephez hozzatartozik, hogy az interjuban feltett kerdeseket, ahogy voltak, magyarul elkuldtem a lanyoknak emailben, es kertem, hogy irjanak ra valaszt (megsporolva, hogy ne nekem kelljen legepelnem mindent:) Azt rajuk biztam, hogy angolul v. magyarul irjak meg a valaszaikat. Mivel 10 eve itt elnek, ezert az irasbeli magyar keszseguk - talan megbocsathato modon - nem a legjobb :)
egyebkent magyarul beszelek hozzajuk, amikor csak harmasban vagyunk, ennek koszonheto, hogy azert meg eleg jol beszelnek az anyanyelvukon :) Egymas kozott, es a nevelo apjukkal (aki nem beszel magyarul) persze angolt hasznalnak.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.05. 00:31:07

@Dikusz: "nem volt új abban, amit ők válaszoltak a kérdéseidre, hogy ők miképpen élték meg a külföldre költözést? :) "

nem igazan, azert valamennyire tisztaban voltam vele, es persze nem ez volt az elso alkalom, hogy beszeltunk rola :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.05. 00:35:25

@adg: "Margarinnal?? :)) Jo volt, koszi Zsuzsi! "

haha, igen, es ezt a "margarint" mindig magyarul is mondja, hogy pl. I love bread with cucumber and "margarin" (magyarosan ejtve) :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.05. 00:47:30

Meg egy kiegeszites, most jutott eszembe: Reni irt a "sketchy" tomegkozlekedesrol :) ez slang, szoval megertem, hogy HA ennek a forditasaval kicsit bajlodott, semmi gond:)
Urban dictionary szerint:
Sketchy
1) someone or something that just isnt right.
2) the feeling you get the morning after usuing a lot of drugs, most commonly associated with extacy.
3) something unsafe
4) someone or something that gives off a bad feeling

Szoval ez a tomegkozlekdesre erte nem igazan biztonsagerzetet ado valami :) ez egy kulvarosi, amolyan HEV-szeru vonat, ezzel jart a lanyom egy darabig foiskolara. Parszor volt olyan, hogy egy pasas reggelente megjelent a peronon, mindig akkor, amikor Reni ment...mintha kifigyelte volna ot...Egy ido utan aztan Reni odament a szolgalatot teljesito kalauzhoz, es mondta neki, hogy mi van. A vasutas nagyon rendes volt, mondta neki, hogy majd figyelni fogja az illetot. Szerencsere ez az incidens kesobb nem fordult elo, de nagyon orult Reni, mikor vegre sajat kocsija lett es nem kellett tobbet vonatoznia ;)

gabors 2017.01.05. 02:01:34

@hagyma: " kulonbozoen latjuk Europa helyzetet" akkor miert irtal "vilag"-ot mert EU jovojet en is sotetnek latom mar tobb eve, joval azelott hogy a tavalyi tomeges menekult aramlat megindult volna...

"egyelore bizunk Trumpban, Obamanal rosszabb nem lehet"

de sokkal rosszabb is lehet (sokaknak) ... nem tudom elkepzelni hogy a milliardosokbol allo kormany a Te (vagy akar az en) erdeked/em-be fog dolgozni, nem latom hogy fogja eloremozditani az USA-t sajnos eddig csak haromszavas (max 144 charkteres dolgokat hallottunk tole)

Megint csokkentik az adokat a leggazdagabbaknak?? nekik par szazezezert jelent neked nekem max 1-2 ezret toled meg esetleg meg a mortgage deductiont is elveszik ... ezenkivul jelentosen tobbet koltenek majd fegyverekre a hadseregre, meg 1 trilliot valami ketseges infrastrukturara tobbek kozott a "wall"-re ebbol a tobbi milliardos fog jol jarni.... valoszinuleg a kozeposztalyt megjobban kivereztetik... A munkasoszalyt akik nagy tomegekben szavaztak Trumpra plane rosszabul fog jarni.

Persze ha abban bizol hogy Trump csak hazudozott se "wall" se kitoloncolas, (azt mar latjuk a "DTS"-bol sem lett semmi JPMorgan-nak mar 3 minisztere is van az Exxon/Mobilnak csak egy emellett plus 3 tabornok ) akkor meg van remeny. Csak gondold vegig ezeket ... ez inkabb mutat a vilag (hacsak nem az USA vege fele)

Amugy a kocsid es minden a Walmart-ben is 35%-al dragabb lesz ha Trump nem hazudik. Azt nem tudom mi lesz az iPhone-al mert azt is 100%-ban kinaban gyartjak ...

gabors 2017.01.05. 02:13:27

@gabors: hagyma abban hiszel amiben akarsz, bar tenyeket is erdemes figyelembe venn. Bar ne legyen igazam mert itt elek es fogok elni tovabb mint Trump elnok lehet (bizom benne hogy legalabb az alkotmany erintetlen marad). De ha valami komolyan rosszabbra fordul akkor esetleg mar en is tul oreg leszek ujra kezdeni.

montroyal ( CAN qc) 2017.01.05. 02:44:58

@hagyma: en szerelembol nosultembiztos nem neveltel fel 3 gyereket iskola, kocsi, lakas, es utana vittek a fele hazadat is .. na ha igy lenne Te is mennel a notaryhoz ... a szerelmet meg hagyom a tizeneveseknek ...

montroyal ( CAN qc) 2017.01.05. 02:47:49

@hagyma: csak annyi hogy a mor megtette kotelességet , a mor mehet ... én igy értem ...

adg 2017.01.05. 03:13:27

@Sütemény1975:
Ez azert talan egy kisse tulzas, hogy mindenki szarik ra. Vegyes hazassagokban ez nehezebb, de meg ket magyar szulo eseten is csorbat szenved a magyar nyelv a gyerekeknel. Foleg, ha kicsik a koltozesnel meg.

Itthon magyarul beszelunk, es minden gyerek teljesen jol beszel itthon magyarul, azon a szinten, ahogy beszelunk. Azonban, mivel meg kicsik voltak amikor idejottunk, a szokincsuk egy jo reszet a suliban nyilvan angolul tanuljak. Ebben van egy rakas szo, amit nem hasznalunk itthon egyaltalan. Azt lehet mondani, hogy altalaban a gyerekek szokincse megreked azon a szinten, ahol a koltozesnel volt. Nyilvan, sok olvasassal pl ez javul azert, de megis az a nyelv lesz a kicsiknel erosebb, amelyiket a suliban hasznalja, amivel az osszes baratjaval beszel, amit a szulein kivul mindenkitol hall. Ezzel nem igazan tudsz mit csinalni.
Az szerintem sem helyes, hogy teljesen hatterbe szoritani a magyart, es otthon is angolul beszelni, mert akkor teljesen elfelejti, de azt el kell fogadni, hogy ha egy gyerek mondjuk ot evesen elkoltozik, es a szulei az egyetlen magyarul beszelok korulotte, akkor ha fejre allnak is a masik nyelv lesz erosebb.
Ha meg vegyeshazassagban elnek, akkor aztan plane, hiszen, mint a fenti peldaban is, apuval angolul kell beszelni mindenkeppen, mivel nem beszel magyarul. Vagyis ha egyutt a csalad, akkor angol, a magyar meg esetleg anyuval kettesben.

Az iraskeszsegre meg ez hatvanyozottan igaz, hisz a gyerekek altalaban nem irogatnak csak ugy a maguk szorakoztatasara, az osszes iskolai feladat meg minden nyilvan angolul van. Jo, lehetne magyar programokat, magyar iskolat, magyar tanart keriteni, de erre nem mindig van lehetoseg, ido, penz...

Nem annyira egyszeru kerdes ez sajnos.

Aztan felno a gyerek, lesz egy helyi parja, akivel helyi nyelven beszel, amit mar o is anyanyelvkent tud hasznalni. Ebbol mar elegge kovetkezik, hogy az unoka nem fog magyarul beszelni, legfeljebb par szot az erdekesseg kedveert.

2017.01.05. 03:35:39

@London2009:
"Hogy tetszettek az azori szigetek? Ezt sem tudtam, hogy igy mondjak magyarul. :D Ezer eve keszulunk oda mi is."

Ööö, nem tudom, milyen hosszban illiek erre válaszolni.:)

A rövid válasz az, hogy ha készültök/vágytok oda, akkor nyilván van valamiféle benyomásotok, hogy milyen lesz. Nekünk is volt, és a rövid válasz tehát az, hogy ennek a várakozásnak meg is felelt, hozza a kis eredményeket: ha egyáltalán felmerült bennetek, hogy odamenjetek, akkor valószínűleg tetszeni is fog. (Ellentétben a világ nagy turistacsapdáival, ugye, ami mindig lutri, hogy pont neked bejön-e.)

Az azori-szigetek, ha jól emlékszem, 9 sziget. Nincs sok turista, és azok nagy része bennszülött portugál, és nyomasztó többségük a fő szigetet, Sao Miguelt látogatja meg. A második nagy lemaradással Faial, a harmadik Pico, és a többire senki sem jár -- legalábbis így emlékszem egy linkből, amit most pont nem találok.

Sao Miguel, a fősziget, valószínűleg fantasztikus, ahogy az egész az, de mi belyette egy hónapot töltöttünk Picón (a harmadik legnépszerűbb szigeten), ugyanis annak a közepén van a Pico-hegy, amire fel akartunk (én főleg) mászni. Ez portugália legmagasabb hegye, 2351 méter, bla-bla, de ami igazán érdekes benne, hogy a pico sziget az mindössze valami 45 km a nagyobbik irányban, tehát kisebb a területe, mint Bp-é, és főleg kisebb, mint Londoné. És ott van a közepén egy állati nagy, 2300 méteres hegy, és ha te ott laksz valahol, akkor mindig a kerted végében kezdődik. Meglátod, beszarsz.

Pico-hegy:

www.google.pt/search?q=mount+pico+sao+joao&espv=2&biw=1396&bih=690&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1_Prm7anRAhVBVRoKHZ1PB9YQ_AUIBigB#tbm=isch&q=mount+pico+

És nagyon új hely. Az egész egy vulkáni cucc, ugye, rajta a mid-atlantic ridge-en, a törésvonalon, nincs 6 ezer éves. Pont ma kerültek itt szóba a muszlimok, ugyebár, és az ő kis bölcsőjük, mezopotámia, meg ur városa, meg ez az egész földművelősdi meg várososdi, amit mi emberek általában csinálunk, ez régebbi ennél.

A Faial nevű szigeten van egyébként egy túraútvonal, amiben az a sőtpláne, hogy egyszerre 10 vulkánt látsz rajta. Pont nekünk, magyaroknak, emiatt nem kell hasraesni, például ha a Badacsonyra felmászol, szép tiszta időben jó másféltucatnyi vulkánt látni körben. Oké, én elfogult, balatonfelvidéki gyerek vagyok, de a káli-medence meg a tapolcai-medence magyar szinten közismert, aki ezt olvassa, menjen el arra, és javaslom, menjen fel naplementekor a tóti-hegyre. A tóti-hegy egyébként nem triviális, egy púpos kis szaradék hegy, senkinek nem jutna eszébe, hogy pont arra menjen fel, úh amit most mondok, az a helyi tudás, becsüljétek meg, bárki, aki olvassa a HÁ-t és ez a kommentet: menjetek fel a tóti-hegyre naplementekor. Be fogtok kakálni a gyönyörtől, nem tréfálok.

De mindegy, elkalandoztam. A balatoni csodatáj meg az azori csodatáj között az általános iskolás földrajz tárgy a különbség. A régi röghegységek meg az új lánchegységek.

A badacsony meg a többi körülötte az nem tudom, hány éves, de 4 millió éve kerültek felszínre. Értjük ezt, ugye? Lepuhult, barátságos, ölelgetnivaló kis hegyek.

A Pico meg nincs 6 ezer éves. Nagyon éles, nagyon meredek, nagyon durva. Mindig ott van, mindig látod, mindig horzsol. Meg maga az óceán is ott van. Szerintem az ilyen szárazföldi patkányoknak, mint amilyenek mi, magyarok vagyunk, nem egyértelmű tudás, hogy az óceán az nem olyan, mint a tenger. Pico északi részén kolbászolsz, és verdesik ezek az 5-6 méteres hullámok, és 100 meg 200 méterre vagy a parttól, de a sós permet úgy hullik, mint az eső. Nagyon szép, nagyon hangulatos, és nagyon zorall.

Mi Picón kívül még két szigeten töltöttünk értelmezhető mennyiségű időt. Faial az teljesen más, nem is hegy van a közepén, hanem egy baromi nagy caldera.

Képek:
www.google.pt/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=faial%20caldera

Ez egy 1 km átmérűjű, 400 méter mély gödör, ahol vélhetően felrobbant valami, nem a Badacsony - Tóti-hegy léptékben. Az egész sziget pont Pico ellentéte: puha, kedves, zöld kis táj, és mindenhol tehenek legelnek (a caldera közvetlen szélén is), és valami egész elképesztő lágy, finom sajtot árulnak.

A harmadik szigetünk Sao Jorge volt. Ide tényleg nem jár a kutya sem (főleg nem külföldi), azori léptékkel is távoli és elhagyatott. Menjetek le a fajá-khoz. A faja az az apró kis plató, ahol a láva beleömlött a tengerbe. Ezeken az ellenséges kis szigeteken sok más egyéb tér nem volt az életre.

Ha az ember nyitott egyáltalán az ilyesmire (és nem mindenki az), akkor beszarás az egész. Feltételem, hogy a főszigetre terveznétek menni, ami nyilván szintén szuper, én személyesen ezt a 3 szigetet ismerem, és tudom, hogy mindig az idő a szűk keresztmetszet, de ha idő van rá, a repjegy duzzogva benyelhető összeg egyik szigetről a másikra.

Persze oké,

2017.01.05. 03:36:16

mi 1 hónapot voltunk. Ez a legrosszabb időtáv, mert a kultúrsokk-egyenesen pont elég a nászutas szak kifejlődéséhez, tehát pont így a legkevésvé megbízható a véleményem. Mi tök rá is hajoltunk erre: nagyon kellett presszingelnem a csajomat, hogy menjünk oda (költségek és-a-többi), de rá is felkerült a nászutas szemüveg, és most pont ő akar (inkább) visszammenni. Mi toljuk ezt a digitális nomád életet, ugye, tehát hogy kábé ott élünk, ahol akarunk, és a legközelebbi tervünk épp most a visszamenetel fél-egy évre az azori-szigetekre, és lehetőleg pont faialra. Ez sok pénz, sok szervezés és sok szopás, de maga a tény, hogy próbáljuk, jelzi, hogy szerintünk az azori-szigetek eszméletlen kúl.

És elnézést a hosszú terjdelemért, de mondom: ha egyáltalán felmerült bennetek, hogy odamenjetek, valószínűleg hozni is fogja a várt eredményeket, úh csak bátran. :)

2017.01.05. 03:38:30

@Csodabogár:

"Most olvastam, hogy Atatürk, a modern török állam alapítója, ivott alkoholt és nagy szilveszteri gálákat is rendezett."

Igen, ez állati érdekes. Mi most Portugáliában vagyunk, annak is az alsó részében, amit egykor elfoglaltak a mórok. A mór hódítások, ugye, az iszlám egyik aranykora volt, és lám, azok ott birtokoltak szőlészeteket, és ittak bort.

Ez a mostani primitívség, amit @Shanarey: is említett, nem következik feltétlenül a kis vallásukból nékik, és milyen érdekes, hogy ezeket a folyamatokat, és sok más folyamatot, amik akár az usában, akár az európában történnek, könnyen lehet a felvilágosodással szembemenőnek látni, és tök kíváncsi vagyok, hogy 50-q éves távlatban mi lesz, lesz-e "elsötétedés" tényleg. Én személyesen állati "felvilágosult" vagyok ebben az eredeti értelemben (nyilván ti is, illetve a legtöbbünk itt), ezért lehangolónak tűnnek a mostani folyamatok. De kifejetten nem konkrétan a mecsetek miatt --- egyszerűen csak kevés türelmem van a primitív emberekkel szemben.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.05. 06:24:35

@Zsuzsi65: wait a minute! a 14 eves gyerkedet emailban interjuvolod meg
ne szorakozz velem:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.05. 06:24:44

@Zsuzsi65: szegeny gyerek margarinon meg turo rudin nott fel otthon:)
hat annal amerika job:)

takarék-láng 2017.01.05. 06:25:03

@Mrs. Clayton: "Na ez Mo-n ugy van hogy a biro kirohogi azt a felet, aki allitja h a masik eldugja elole a vagyont."
- mert magyarorszagon (meg) el egy kis erkolcs es a bosszuallo no nem nullazhajta le a ferjet hajlektalansagba taszitva (talan)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.05. 06:25:19

@gabors: nekem nincs felnivalom, van hazunk, bizonyos megtakaritasaink, utcara nem kerulok, etelem-italom meg less eletem vegeig
de amerikanak vissza kell ternie ahhoz, hogy amerika az amerikaiake
@montroyal ( CAN qc): nem ismerem a tortenetedet
az en nejem a masodik az eletemben, nagy csaladdal,eszembe sem jutott ilyesmi
de ertheto, ha valaki megegette magat az odafigyel
en tizmillio szazalekban megbizom a nejemben, igaz nem vagyok mar tinedzser es en is megbizhato vagyok

sellőlány 2017.01.05. 07:24:10

@Nagy kámpics: Már korábban is figyeltem a kommentjeidet, de ez aztán most jól odavágott. Jó értelemben. :-) Te írtál már a HÁ-re posztot?

tanato 2017.01.05. 07:38:40

@Mrs Rumcajsz CA: Természetesen így megy,nagyon kevesen vallják be hogy mennyit esznek,isznak,mozognak stb.

Taxomükke (UK) 2017.01.05. 08:25:10

@takarék-láng: Es pont ezert nincsenek is hajlektalanok Magyarorszagon...
Diggerrel szolva: na elmesz te a picsaba!

NorthPier 2017.01.05. 08:32:58

@Nagy kámpics: :-) ide tényleg el kell menni, ezt tényleg látni kell, ahogy a kaldera szélén lófráló tehenek árulják a sajtot, ami meg ráadásul finom is!
Ember, én ezt láttam most magam előtt, ahogy ezek takaros kis köténykékben kofáskodva csörgetik az aprót, rég röhögtem ekkorát,de meg be sertodj

NorthPier 2017.01.05. 08:39:13

@Nagy kámpics: Meg ne sértődj, nem rajtad, magamon is, én is suru szoktam így járni, amikor rövid idő alatt sokat akarok írni, ráadásul lelkesen is.
Ezért a lelkesedésért külön respekt, keveseket erdekel ez a téma ilyen szinten, az egyik kedvenc blogok a tűzhányó blog, ha újrakezdeném az eletet, inkább lennék valami geológusba oltott vulkanológus, vagy fordítva, de valami ilyesmi.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.01.05. 09:57:45

@Philosoraptor aka Impotens és Buzi Hülyegyík: Ja értem. Tehát a nyelvtanulás csak addig fontos, amíg profit van belőle. Legalább vki leírta nyíltan és nem köntörfalaz. (Mások ilyenkor előhoznak egy történetet,ami arról szól, hogy a gyerek 19 éves koráig nem volt hajlandó megszólalni majd csak úgy magától elkezdett vele foglalkozni és azóta perfekt magyar)

Nyomdaiparban stagnálás van és fellépett a munkaerőhiány.

2017.01.05. 10:19:51

@flash.gordon: Ha csak szimplán a használhatóságot nézzük, akkor az angollal/némettel mindenféleképpen többre mész. Arról is lehetne vitázni, hogy pl. egy vegyesházasságból született gyereknek akkor már mi is az anyanyelve? Amit az anyja beszél? Amit az apja? Ami az ország hivatalos nyelve?

Azon nem lepődöm meg, hogy vadidegen emberek jobban értenek más gyerekének a neveléséhez, ez is valódi hungarikum. Mint a személyre szabott életmódtanácsadás, meg az állandó okoskodás. :D

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.01.05. 10:34:41

@Philosoraptor aka Impotens és Buzi Hülyegyík: Nem egészen értem mit nem értesz. A külföldön élő emberek azzal nyugtatják magukat, hogy a gyerek ki nem alakuló magyar identitásával nem a magyarság szegényedik hanem a befogadó ország gazdagszik. Jöttök itt a praktikussággal meg minden félével, ami a ti igazatokat támasztja alá legvégső esetben előjön a kritizálhatatlanság mint kártya hiszen ez a saját gyereked mit szól bele más.

Elvileg nekem is ezeket z elveket kéne vallanom öt+ év kint lét után de nem megy. Mint, ahogy az sem, hogy non-stop Magyarországot szidom vagy az, hogy hazajöjjek csak azért, hogy megállapítsam mennyire rossz itt minden.

Így én "magyar" szemszögből élem meg azt ha egy gyermeknek már nem kényelmes a magyar nyelv és beszél inkább külföldiül és intő jelnek tekinteném ha lenne saját.

És ez magyar szemszögből nézve gáz még ha akkor is ha eme kijelentésemmel rálépek egyes emberek tyúkszemére, akik érintve érzik magukat a kérdésben. ;)

puhacica 2017.01.05. 10:38:50

@sellőlány: na hallod, meg blogja is van neki, csak b.szik irni, pedig egy ilyen kommentjetol is odaig vagyok meg vissza, hat meg akkor a tobbi... nagyon szeretem, ahogy ir. tulajdonkeppen barmirol. :)

puhacica 2017.01.05. 10:41:20

@flash.gordon: az nem baj, hogy te ezt magyar szemszogbol nezed. a baj az, hogy nem erted, hogy nem csak magyar szemszog van. lasd adg kommentjet, vagy zsuzsi magyarazatat.

Mérnork 2017.01.05. 11:19:31

Megnyugtató, hogy a gyerekek leírása alapján talán mégsem olyan elmebeteg az amcsi középiskolások élete, ahogy a tinifilmek alapján gondolnám...;-)))

2017.01.05. 11:24:27

@flash.gordon: Szegényedik a magyarság? De mégis mitől? Mekkora befolyása van bármire is annak, hogyha beszél is a gyereked magyarul, de pl. sosem fog Mo.-n élni? Attól ő nem lesz kevesebb, ahogy több sem.

Nekem sincsen gyerekem, de ha lenne is, akkor sem akarnám megmondani, hogy hogyan neveljék mások a saját gyereküket. Ez nem tyúkszempre lépés, hanem szimplán prosztóság. Aztán csodákoztok, hogy kinyílik sok embernél a bicska. Nem baj, jól megmondtátok a frankót. ;)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.01.05. 11:27:35

@Philosoraptor aka Impotens és Buzi Hülyegyík: És ez a "prosztóság" mióta zavar téged? A HÁ-n kb. minden második poszt arról szól, hogy Magyarországon mit hogyan kéne csinálni. A gazdaságtól az oktatásig. Furcsállom, hogy még nem vetted észre.

2017.01.05. 11:32:57

@flash.gordon: Látod, ebben igazad van. De én elengedem azt is. Már elég régóta... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.05. 11:38:22

@Nagy kámpics: Hej, Téhá gyereke, köszönet az írásodért.Én is sasolgattam már, hogy biztos érdekes lehet arrafelé, aztán meg majd meglátjuk, eljutunk-e valaha.

puhacica 2017.01.05. 12:16:41

@flash.gordon: errol most az jutott eszembe, hogy ertem en, csak leszarom. :D ezt most nem rad/rolad mondom, csak ugy bevillant.

@sellőlány: remelem, nem banja, hogy megosztom itt.
akinemlepegyszerre.blog.hu

London2009 2017.01.05. 12:49:21

@Nagy kámpics: ezer koszonet! Ez szuper jo volt!
Minket elsosorban a szorf miatt erdekel a hely. Meg azert mert imadjuk az ilyen vilagvegi szigeteket. Cape Verdere is evek ota jarunk vissza. Boa Vista a kedvenc, pedig nincs ott semmi, de pont ez a jo benne. De ezek utan most mar biztos, hogy ezt a badacsonyi Picot is megnezzuk!
Ezt a digitalis nomad eletet kicsit irigylem. Mi mindketten sokat utazunk a munkank miatt, illetve szimplan szenvedelybol. De azert fel evig itt vagy ott elni nem lehet rossz.
Bar most ezt mondom, aztan altalaban ket het a maximum ido amit el tudok tolteni az otthonomtol tavol. :D

London2009 2017.01.05. 13:05:29

@Philosoraptor aka Impotens és Buzi Hülyegyík: @flash.gordon: nekem egyaltalan nincs olyan illuziom, hogy a gyerekem majd beszelni fog magyarul. Megis hogyan? Meg mielott elkezdene beszelni en vissza fogok menni dolgozni. Innentol kezdve non stop angol kornyezetben lesz es otthon is az angol a kozos nyelv a szulok kozott. Ha megszakadok sem fog megtanulni magyarul. Azt a felallast meg nem tudom elkepzelni, hogy en beszeljek veluk kizarolag magyarul minden korulmenyek kozott. Egyszeruen szerintem nem eletszeru. Meg is orulne tole szerintem a ferjem ha sosem ertene amit mondok, ha a gyerekhez beszelek.
Van egy ismerosom aki magyar nannyt fogadott es o van a gyerekekekkel (ikrek) 10 honapos koruktol es csak magyarul beszel hozzajuk, angolul nem is tud. Ettol fuggetlenul sem beszelnek a gyerekek magyarul.
Egyebkent nem mondom, hogy ez engem nagy szomorusaggal tolt el, de persze sajnalom. Szinte nehezen is tudom ezt elkepzelni, de nagy valoszinuseggel mar pedig igy lesz. Viszont nem fogok magamra meg plusz terhet rakni es aztan jo kis lelkiismeretfurdalast erezni miatta. Pedig mar elore latom, hogy majd mikent fog sajnalkozni mindenki hozzad hasonlo modon, hogy jajj hat micsoda szegyen es igazan megtanithattam volna szegeny gyereket. Mekkora veszteseg!!
De ezekben az elvarasokban is olyan jok a magyarok. Ferjhez ment e mar a lany? Van e mar gyerek? Beszel e magyarul?
Vicc.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.05. 15:23:44

@hagyma: latszik, hogy nincs 14 eves gyereked:))) a mai tinedzserekkel egyszerubb emailben es mindenfele social median keresztul kommunikalni:))))

P.Elliot 2017.01.05. 15:33:28

@Zsuzsi65: Megneztem a videot, hat tenyleg nehezen lehetett vele kijonni, gondolom hogy jo nagy volt. Megtartottatpok vagy eladtatok?

FutureFry 2017.01.05. 17:00:50

@London2009: "De ezekben az elvarasokban is olyan jok a magyarok. Ferjhez ment e mar a lany? Van e mar gyerek?"

Mondjuk szerintem ez mindenhol egy kicsit családi-baráti szokás. Nekem az ilyen kérdésekről egy régi amerikai sit-com jelenete ugrik be ahol a főszereplő azon filozofál, hogy miért jön mindenki mindig az ilyen kérdésekkel: "Van-e már barátnőd?" Ha van akkor: "Mikor nősülsz már meg?" Ha már nős, akkor: "Mikor lesz gyerek?", és ebből a kérdés-folyamatból tkp. az következne, hogy a végén azt is megkérdezzék, hogy "Mikor halsz már meg?"

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.05. 18:09:56

@P.Elliot: a lakokocsi meg egyelore anyosek kocsifeljarojan varja, hogy dontsunk a sorsarol:) valoszinuleg eladjuk, mert ha netalantan nyugdijas eveinkre utazgatni akarunk, akkor anyosek jobb allapotban levo, es fiatalabb lakokocsijat fogjuk hasznalni :)

London2009 2017.01.05. 18:16:23

@FutureFry: Nem tudom. Lehet, hogy nincs a ketto kozott osszefugges de engem itt sosem zaklatnak ilyen kerdesekkel. Sokkal tapintatosabb az angol annal, hogy megkerdezze, hogy na es mi a helyzet ezzel es ezzel? Meg en azt erzem, hogy kicsit elorehaladottabb a felfogas sok teren mar. Kevesebb mar a hazassag, igy mar nem olyan magatol erthetodo, hogy a fiatalok majd osszehazasodnak. Gyerekvallalas sem olyan kezenfekvo. El is vagyok mar szokva a szemelyes dolgokat erinto direkt kerdesektol, ami itt szimplan nem szokas. Jo parszor elkerekedett a szemem, amikor huszadrendu rokonok meg ismerosok azt kerdezgettek tolunk, amikor meg meg sem szaradt a tinta a hazassagi anyakonyvi kivonatunkon, hogy na es mikor lesz gyerekunk, benne vagyunk mar jocskan a korban, nem gondoljuk? Ilyet meg csak Mo-on tapasztaltam. Sajat anyosom nem kerdezne meg, pedig tudom, hogy alig varjak az unokakat…

London2009 2017.01.05. 23:47:27

@Philosoraptor aka Impotens és Buzi Hülyegyík: egy oranyira laknak anyosek.
De igazad van! Inkabb penzt keresek, azt legalabb nem kell magyarul tanitani! :D

2017.01.06. 11:04:08

@sellőlány: @puhacica:

Nahát, de kedvesek vagytok.
Igen, írtam már ide.
Thaiföldről: hataratkelo.blog.hu/2013/06/27/pokolbeli_vig_napjaim_729
Lengyelországból: hataratkelo.blog.hu/2014/07/02/ahogy_a_romaiak_avagy_illemkodex_hataratkeloknek

És valóban van (volt) blogom is, és köszi Puhacicának a promózást. :)

@NorthPier:

"Ember, én ezt láttam most magam előtt, ahogy ezek takaros kis köténykékben kofáskodva csörgetik az aprót, rég röhögtem ekkorát,de meg be sertodj"

Hehe, jogos. :)

@London2009:

"Minket elsosorban a szorf miatt erdekel a hely. "

No, szerintem abban sem fogtok akkor csalódni. Én magam nem szörfözöm, de alighanem a fősziget, Sao Miguel lesz akkor nektek való.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.01.06. 16:06:58

@London2009: Érdekes. A külföldi lét engem megtanított arra, hogy olyan nincs, hogy 'a magyarok' jók valamiben vagy elvárnának bármit is. Gondolom a britek i elvárják, hogy angolul tudjon a gyerek. Csak az sosem kerül elő ilyen negatív éllel. Hogy sajnálkozásban lesz még része neked meg a gyereknek az egyértelmű hiszen gyaníthatóan a rokonság egy tekintélyes fele sanszosan nem tud annyira angolul, hogy a gyerekkel kommunikáljon és a gyereknek is csak annyit fog Magyarország jelenteni, hogy egy hely, ahol senki nem beszél az ő nyelvén. Hogy mennyire életszerű vagy nem, hogy több nyelven kommunikálnak a szülők a gyerekkel? Számtalan példa van rá. De jó te lusta vagy megtanítani a gyereket. De ha így van mégis mit vártál? Vállveregetést? Aranyérmet? Tapsot? Nevetséges komolyan mondom.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása