oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. szeptember 21. 06:45,  Levél a brit miniszterelnöknek 92 komment

2016. szeptember 21. 06:45 Határátkelő

Levél a brit miniszterelnöknek

Gyorsan megpróbálom kifogni a szelet a fanyalgók vitorlájából: nyilván senki, a mai poszt szerzője, Péter sem gondolja azt, hogy írása eljut a brit kormányfőig, ugyanakkor nem is ez a lényeg, hanem a benne megfogalmazott gondolatok, melyek most éppen levél formában jutottak felszínre. Lássuk tehát, mit tartana fontosnak megosztani a brit miniszterelnökkel Péter, akit leginkább a Londonban, sej sorozatáról ismerhettek itt, aminek ez az írás is a része.

Új életet kezdeni egy másik országban nehéz és küzdelmes folyamat mindenki számára. Pláne, ha gyerekkel vágunk neki. A Frankfurti mesék blog és a Határátkelő közös felhívása! Ha érdekel, itt olvashatsz további részleteket! 

theresa_may_foto_tmay_co_uk.jpg

„Üzenet Theresa May miniszterelnök asszonynak

Tisztelt Miniszterelnök Asszony!

Azért üzenek önnek, hogy elmondjam: teljesen egyetértek a bevándorlással kapcsolatos aggodalmaival.

Az én szülőhazám Magyarország. Magyarország az Európai Unió keleti végvárainak egyike; a Portugáliától az Urálig tartó teljes Európában pedig középtájtól egy picivel Nyugat felé esik.

Középtájt vagyunk a ki- és bevándorlás szempontjából is. Sokan érkeznek hozzánk, és sokan távoznak közülünk.

Ami a távozást illeti: a mi számunkra az utazásnak egészen különleges jelentősége van. Diákkoromban több mint tíz hivatalos jóváhagyásra volt szükségem ahhoz, hogy egyszeri kiutazási engedélyt kapjak Csehszlovákiába.

Amikor pedig egy alkalommal egy jóbarátomat akartam meglátogatni Sopronban, az ország nyugati városában, akkor is többféle hatósági engedélyre volt szükségem a „határsávba” történő belépéshez és Székesfehérvárnál, a határtól több mint száz kilométernyire már határőrök szálltak fel a vonatra, és megnézték, hogy kik vagyunk azok, akik nyugat felé utaznak... egy olyan vonaton, amelyik egyébként nem ment külföldre: az országon belül volt a végállomása.

Az utazásnak egészen elképesztő jelentősége van számunkra, és ezért – remélem, megérti – nagyon érzékenyen reagálunk minden olyan lépésre, amelyik az utazási lehetőségeink újbóli korlátozását helyezi kilátásba.

Ugyanakkor el kell ismernem, hogy a bevándorlás a mi számunkra is egészen érdekes problémákat vet fel. Nagyon sok értékes ember, nagyszerű szakemberek érkeznek hozzánk, de kétségtelen, hogy jelentős számban jönnek olyanok is... hogyan fogalmazzak... szóval nem azok, akiket a legszívesebben hívnánk.

A kép egyik oldala tehát az, hogy Magyarországon vannak olyan régiók, ahol az orvosoknak talán már a többsége Romániából vagy Ukrajnából érkezett (miközben mellesleg a mi orvosaink közül számosan önöknél vannak, de ez most nem ide tartozik).

A közvetlen ismeretségi körömben is vannak „bevándorlók”: például Ewa, aki a magyar férjével a hazájában, Lengyelországban akart élni, de a szükségállapot idején (35 éve) átjöttek Magyarországra: most egy gyermekotthon pszichológusa; vagy Sayed, aki doktorálni jött Magyarországra Egyiptomból, aztán családot alapított: néhány éve főiskolai tanárként ment nyugdíjba.

Ha úgy vesszük: Kolozsvárott született édesapám is bevándorló: a Budapesti Műszaki Egyetemre járt, de az történt, hogy beleszerettek egymásba egy másik egyetemistával… ez volt az ok, amelynek én lettem az okozata...

Tudjuk azt is, hogy a bevándorlók Magyarországon jelentős értéket termelnek, és a döntő többségük legálisan dolgozik, adót fizet, társadalombiztosítási járulékot fizet. Gondolom, önt jobban érdeklik az Egyesült Királysága adatai, mint Magyarországéi; de nyilván ismeri is ezeket az adatokat.

Itt csak kettőt (egy általánost és egy, kifejezetten a mi régiónkból érkező bevándorlókra vonatkozót) idézek, egy londoni és egy milánói egyetem közös kutatásából, amelynek a számításai szerint 1995 és 2011 között a bevándorlók több mint 4 milliárd font többlettel járultak hozzá a brit gazdasághoz, összevetve a született britek összességében 591 milliárd fontnyi negatív hozzájárulásával. 2001 és 2011 között a 2004-ben az unióhoz csatlakozó kelet-európai országokból frissen érkezettek nettó pénzügyi hozzájárulása megközelítette az 5 milliárd fontot. (Az eredeti angol szöveget én magyarítottam, a hibák is engem terhelnek – Határátkelő)

Eközben azonban kétségtelenül van egy olyan réteg is, amelyik segélyekre és adományokra vár, amelyik szociális problémákat okoz, sőt, mondjuk ki kereken: közbiztonsági problémákat okoz néha.

Ezeknek az aránya alacsony a bevándorlók között, viszont ők sokkal feltűnőbbek, belőlük lesz újsághír: sajnos a kevésbé tájékozottak sok esetben az ő példájuk alapján általánosítanak; a politikusnak tehát, amennyiben a „közakaratot” akarja képviselni (akár tényleges személyes meggyőződésükből, akár szavazatszerzés érdekében), szükségképpen „bevándorlás-ellenesnek” kell lennie.

A gond az, hogy az országok döntő többsége ezen a helyzeten korlátozásokkal akar segíteni, a bevándorlás nehezítésével akar segíteni.

Mintha nem vennék észre azt, hogy a korlátozások a szerencsevadászt nem tartják vissza, a segélyre ácsingozót nem tartják vissza. A bűnözőt sem tartja vissza az, hogy a legális bevándorlás hivatalos ügymenete bonyolultabb lett. Ők szerencsét próbálnak. Ha nem sikerül: odébbállnak és másutt próbálnak szerencsét.

A korlátozások, a nehezítések azokat tartják vissza, akik felelős módon döntenének, akik terveznének, akik biztonságot akarnak. A román mérnököt, a bolgár matematikust, a lengyel közgazdászt, a magyar informatikust tartják vissza akár már azok a hírek is, amelyek óvatosságra intenek.

A pedagógus, szociális munkás, nevelési tanácsadó, vállalkozás-szervező és a többi tapasztalt szakember (aki pedig bevándorló-társai gördülékeny és hasznos beilleszkedését segíthetné) lesz az, aki nem fog a bizonytalanért, kiszámíthatatlanért mozdulni; a felelős családos ember, aki hosszabb távra tervez, ő az, aki nem kezd új karrier építésébe, ha azt egy kilátásba helyezett szigorítás derékba törheti.

Belőlük lesz kevesebb a szigorítások révén, nem az építőanyag-kereskedés mellett hajnalonként alkalmi munkára várókból, a turistaközpontokban az itt a piros, hol a piros londoni változatát játszó csoportokból vagy a helyi Citizens Advice Bureau-ban (tanácsadóirodában) nyökögő angolsággal segítségért kuncsorgó soktagú családokból.

Most, hogy így négyszemközt vagyunk, biztos vagyok abban, hogy mindketten pontosan tudjuk, hogy a bevándorlási szabályok bonyolulttá és kockázatossá tétele pontosan azokat vonzza, akiknek az élete amúgy is bonyolult és kockázatos.

Ahelyett, hogy inkább közösen törnénk a fejünket azon, hogy hogyan lehetne ezt az egész helyzetet megfordítani: hogyan lehetne előnyt kovácsolni ebből az újfajta népvándorlásból, ebből a kényszerűségből.

Hogyan lehetne kihasználni azt a helyzetet, hogy eltérő kultúrájú, eltérő gondolkodásmódú csoportok keverednek, és tanulhatnak egymástól?

Az interkulturális programok keretében végre alkalmunk van nemcsak azt megmutatni egymásnak, hogy hogyan táncolunk; hanem hogy hogyan elemzünk egy helyzetet, hogyan fogunk hozzá egy probléma megoldásához.

Mi lenne, ha a jelenlegi állapotokat zűrzavar és veszély helyett lehetőségnek tekintenénk?

Mi lenne, ha most, amikor az események amúgy is a helyzet teljes átgondolására kényszerítenek mindannyiunkat, nem toldozgatásban-foltozgatásban gondolkodnánk, hanem az új folyamatok új konzisztens működésmódját alakítanánk ki?

Végülis: az, hogy az áradatból árvíz lesz vagy erőmű, okos hosszútávú tervezés és építkezés kérdése: láttunk sok példát erre is, arra is, ugye?

Nem könnyű feladat. Az ön hazája és az enyém legutóbb akkor volt ugyanannak a kulturális régiónak a része, amikor Britanniában volt a Római Birodalom nyugati határa, az európai keleti határ pedig néhány kilométerre a budapesti lakásomtól… (Ez a lakás egyébként a Duna pesti oldalán, tehát már a „barbár övezetben” van.)

Nem lesz könnyű szót értenünk. Amikor a 90-es évek elején egy brit-magyar oktatási együttműködésben vehettem részt, hónapokig tartott, mire egyáltalán egymás kérdéseit megértettük. De most itt a ritka lehetőség arra, hogy a kényszerűségből előnyt kovácsoljunk, és ez megéri az erőfeszítést.

Én nem egy kormány álláspontját képviselem, nincs mögöttem társadalmi erő, nincs mögöttem tőke. Egy, a felnőttkori tanulással foglalkozó egyetemi kutatócsoport és egy közösségfejlesztő alapítvány van mögöttem. Így aztán valójában nemigen számítok arra, hogy ön válaszolni fog a mostani üzenetemre. Tulajdonképpen még azt se igazán hiszem, hogy megnézi.

Amiben reménykedem, az az, hogy elérkezik az idő, amikor nem ellenfélként nézünk egymásra, és – a mindennapok időnkénti lehangoló tapasztalatai ellenére – nem gondoljuk azt, hogy a másikunk ki akar használni bennünket és ezt csak elzárkózással, a fékek behúzásával lehet elkerülni.

Sikeresen menekülni csak előre lehet. Ragadjuk meg az alkalmat egy közös előremenekülésre!

Mi erről a véleménye?”

HÍRMONDÓ

Az EU „nagyon fájdalmassá teszi a Brexitet”

Ezt ígérte egy lapinterjúban a szlovák miniszterelnök, akinek hazája egyben az uniós tanács soros elnöke is. Robert Fico azt is hozzátette: az uniónak „gondja lesz arra is”, hogy Nagy-Britannia rosszabbul éljen az EU-n kívül. Mondott még mást is...

Németország az új Anglia

Noha az Egyesült Királyságban a lengyel vízvezetékszerelő kiemelkedő toposz lett az évek során, a helyzet az, hogy az utóbbi években már nem a szigetország volt a lengyel határátkelők legfőbb célországa. A jövőben pedig pláne nem így lesz. Hogy miként, azt itt olvashatod el.

(Fotó: tmay.co.uk)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3911732007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.09.21. 07:03:48

Álmodj királylány...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 07:24:53

Ez megint jó volt Péter.
Azért van benne néhány dolog amit szóvá tennék.
A közelmúltban felvetettem hogy a magyar cigányság döntő többsége becsületes dolgozó ember. Mégis a hangadó bűnöző kisebbség alapján ítélik meg az emberek őket. Én is.
A válasz az volt hogy a magyarokat a cigánygyilkosságok, a norvégokat a Breivik alapján ítélik meg. Természetesen ez orbitális hülyeség.
Játszunk el a gondolattal.
Én életemben egyszer láttam a tengert. Soha nem fürödtem benne soha élő cápát nem láttam. Tudom azt hogy a cápák döntő többsége nem emberevő. Tudom azt hogy éves szinten a bizonyított cápatámadások száma a tengerben fürdőzők számához viszonyítva nem mérhető. Ha jól tudom 10 alatt van de majd utánanéz valaki.
Na most ha jósorsom mesegít és egyszer alkalmam lesz a tengerben fürdeni és azt látom hogy egy háromszög alakú uszony kőröz körülöttem akkor féljek vagy ne? Van okom félni? Nincs semmilyen tapasztalatom cápaügyileg. Minden statisztikai adat azt támasztja alá hogy ne féljek. Szóval?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 07:31:29

A levél amit írtál szépen meg van fogalmazva jó a gondolatmenet. ELVI síkon kifogástalan.
Mi van a GYAKORLATI oldallal? Mit kéne tenni hogy a magyar informatikus vagy árokásó továbbra is adminisztrációs nehézségek nélkül utazzon míg a segélyre ácsingózók, a szerencselovagok kiszűrésre kerüljenek?

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.09.21. 07:35:39

komoly. Valaki postazza el neki. Ahogy az angolokat ismerem meg a vegen valaszt is kap:)

tanato 2016.09.21. 08:16:53

Ez tényleg jó poszt volt.De sajnos most tényleg a bezárkózás,kirekesztés,intolerancia irányába megy a világ,meg Európa.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 08:27:05

@tanato:
Nincs a világnak még egy része amelyik olyan toleráns lenne mint Európa. Abba fog belepusztulni.

tanato 2016.09.21. 08:52:42

@diggerdriver: Lehet nyugat Európára gondolsz,felénk azért nem így van.Emlékezz csak hány magyart vertek meg pl.vagy beszóltak nekik Romániában,Szlovákiában,Szerbiában az elmúlt évtizedekben mert magyarul beszéltek egymás között.Vagy a Jugó háború a maga népirtásaival.Nyugatnak nagy lecke volt a 2. vh..azért toleránsabbak,rajtunk keletieken ez sem fogott.

Taxomükke (UK) 2016.09.21. 09:00:07

@diggerdriver: A kerdesedre egy lehetseges megoldas: csak konkret munkara, igazolhato allasba johessen barki.
Child benefiten kivul ne jarjon mas egy evig.
De szerintem ez reg ki van talalva, csak az EU alapelveivel nem kompatibilis.

sellőlány 2016.09.21. 09:44:17

A brit nők többségének miért van ilyen rettenetes frizurája?

jewel79bp 2016.09.21. 10:15:10

Amikor életemben először mentem az USA-ba, először mehettem a nagykövetségre vízumért, persze készíttetnem kellett olyan fotót, amin látszik mindkét fülem... be kellett írnom, hogy az elmúlt 10 évben milyen országokban jártam, kik a külföldi barátaim, hol fogok lakni... Aztán a repülőgépen tölthettem ki újra a bevándorlási papírt, adhattam ujjlenyomatot, és még így is csak turistaként engedtek be abba az orazágba, ahová kisgyerekkorom óta leginkább vágytam... közben nézem a híreket. A legújabb new-yorki robbantó arab országban született, bevándorló, immáron régóta amerikai állampolgár. És akkor azon gondolkodom, miért van az, hogy engem, aki elvileg imádom az országukat, szívatnak, megnehezítik a belépésemet még turistaként is, Abdullah meg amerikai állampolgárként robbantgathat? Ugyanez Európa, Hollandia: magyar bevándorlóként magambak fizetem az iskolát, nyelvtanfolyamot, kereshetek állást, először jóval a képzettségi szintem alatt... az analfabéta, muszlim, dolgozni per pillanat képtelen keleti vagy afrikai bevándorló meg több tízezer eurónyi segítséget kap. Közben nagy többségük soha nem fog itt dolgozni, jó, ha alap szinten megtanulja a nyelvet... Kire lenne nagyobb szüksége az országnak? A beilleszkedni képes, vagy az erre képtelen bevándorlóra? Nem azt kellene segíteni, akinél esély van rá, hogy értékes tagja lesz a társadalomnak?

adg 2016.09.21. 10:26:50

@diggerdriver: "míg a segélyre ácsingózók, a szerencselovagok kiszűrésre kerüljenek?"

Mi sem lenne egyszerubb. Barmilyen szocialis juttatast x ev brit munkaviszonyhoz kellenne kotni nem brit allampolgarok eseten.

Alternava: x ev munkaviszony vagy igazolt x ev tartozkodas, es akkor az allampolgarsaggal sem kell vacakolni, az eu is boldog lehet, nincs kirekesztes, es a britek sem esnek el a benefitektol, hiszen ok mar ott vannak eleve.

2016.09.21. 12:28:21

@tanato: Jovore lesz 9 eve a nagy 2008-as gazdasagi vilagvalsagnak. 9 evvel az 1929-es tozsde krach utan tort ki a masodik vilaghaboru. Csak ugy mondom, mert tudom, hogy szereted sotetre festeni a jovot. (Nekem is az agyamra mentel vele kicsit regebben, de mostmar hiszek neked, vegulis a brexit-szavazas eredmenyevel kapcsolatban is igazad lett sajnos.... :D)

takarék-láng 2016.09.21. 13:04:18

"ándorló: a Budapesti Műszaki Egyetemre járt, de az történt, hogy beleszerettek egymásba egy másik egyetemistával…"

- kedves peter! Itt tartasz, ez rohej. A sajat szulod, aki magyar ne bevandorlozd mar le. O csak hazatero hiszen magyar. Kolozsvar magyar varos volt evzazadokig, magyarok elnek ott most ia.

tanato 2016.09.21. 13:24:40

@mojyo: A jövőbe nem látok bele ,de nagyon úgy tűnik rossz úton haladunk,a nyitottság felől az intolerancia felé.

jomtom 2016.09.21. 13:51:05

Szerintem ezt a briteknek kell eldönteni. Biztos vagyok benne, hogy mindenben meg fognak állapodni az EU-val, de az ellenőrizetlen bevándorlás rendkívül érzékeny pont.
Ma olvastam, hogy a svédeknél is tele a pohár és itt Németországban is az utolsó két választás mutatja, hogy a dolgok ebben a formában nem működhetnek tovább.

2001-ben jártam először UK-ban. Manchesterben él egyik unokatesóm, akivel családfa kereső oldalon találkoztam. Ő kereste apámat, mert 56-ban, 8 évesen került ki UK-ba. Meghívott, hogy megismerkedjünk. Busszal, komppal mentem és Londonból éjszakai busszal folytattam Manchesterbe. Sok helyre elvittek férjével. Utána lányánál voltam egy hetet Londonban. Golders Greenben lakik férjével.

Azóta többször jártam Londonban, utoljára párommal együtt.
Egyik vásárlónk hívott többször Edinburghba, de idő hiányában nem tudtam menni.

Vállalkozás formában is van brit céggel kapcsolatunk. Innen is akarok rendelni brit cégektől.

ámbátor 2016.09.21. 13:51:20

@diggerdriver: Nem nyitnám újra a vitánkat, csak egy bekezdés erejéig. Ezt írod: "A válasz az volt hogy a magyarokat a cigánygyilkosságok, a norvégokat a Breivik alapján ítélik meg. Természetesen ez orbitális hülyeség. "
Persze nem ez volt a válasz (legalábbis szandékom szerint, hanem az, hogy ha a világ arabjat, muszlimjait, cigányait egy törvényszegö kisebbségük alapján általánosítva ítéled meg, miért nem érvényes ugyanez a magyarokra, norvégekre, bárkire. Meg hogy neked hogy esne, ha a mai hír ( 444.hu/2016/09/21/magyar-drama-angliaban-megolte-az-elettarsat-egy-ferfi ) alapján, a cigányozással, arabozással analóg gondolkodás mentén ítélnének meg téged, mint magyart. Ahogy neked, nekem nincs részem, felelösségem ebben a gyilkosságban, pont úgy nem méltányos az arabok, cigányok, muszlimok, békés, normális többségével szemben az elöítélet alapú kirekesztés. Szerintem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 14:04:36

@ámbátor:
Ok. Két kérdést tennék fel.
Igaz-e hogy a magyar cigányokat a lakosság többsége a bűnöző nem dolgozó kisebbség alapján ítéli meg?
Igaz-e hogy a norvégokat Breivrik mészárlása alapján ítélik meg?

Igen vagy nem választ kérek.

Rájöttem közben hogy elbeszélünk egymás mellett. Én tényeket állítok te pedig azok helyénvalóságát kérdőjelezed meg.
Persze valóban nem helyes a lakosság ítélete mint ahogy az enyém sem. Viszont hasznos.
A fenti cápás kérdésemre tudnál válaszolni?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 14:13:12

@ámbátor:
Egyetértünk. Nem helyes nem méltányos az előítélet alapú hozzáállás.
Ettől még létezik és hasznos.
Tudod nem sokat szoktam örményekkel dolgozni de pont akkor kezdtem együtt egy cégnél egy örmény mérnökkel miután kiengedték a baltás gyilkost.
Általánosítás alapon az örményeknek nem volt jó véleményük a magyarokról. Kurva kellemetlenül éreztem magam.
És?
Volt oka nem szeretni bennünket? Szerinted nem. Szerintem igen.
Az ember már csak így működik.

joskapista43 2016.09.21. 15:05:19

Magyarországon közel sincs akkora bevándorlás mint Angliában, London harmada első generációs bevándorló, otthon fogalmunk sincs az egész bevándorlás kérdéskörről, csak az üres észosztás megy. "Láttam már egyszer egy cserediákot", aztán mekkora szakértő lett mindenki.

Ahhoz, hogy téged a magyarok, magyarország területén mennyire ellenőriztek, ahhoz angliának semmi köze nincs, ne emlegesd fel.

Bizony vannak, akik valamilyen úton módon idekeverednek máshonnan. Ezt hívják bevándorlásnak, ami mindenféle "segítség" nélkül a saját tempójában is végbemegy. Az okosabb, ügyesebb, aki orvos, meg aki tanul, az idejön, erőfeszítéseket tesz és itt tud maradni.

De ennek köze nincs a demokratikus felhatalmazás nélküli, az alanytól minden elvárást nélkülöző, erőszakos betelepítésekhez, mint amit Merkel és az EU csinál. Míg az előbbi hasznos és kívánatos és pozitív hírét viszi a bevándorlásnak, az utóbbi káros és akadályozza a globalizációt.

Hát igen, a pénz, csak ezért hívta be a kormány eddig is a bevándorlókat, ha ez nem lenne, már rég vasbeton kerítés lenne az EU körül és a keleti bővítés sose történt volna meg. A mi szerepünk annyi a történetben annyi, hogy toljuk a bevándorlókat a nyugatnak és így nem omlik össze a gazdaság még egy kicsit. Ezen túlmenően mindeki leszar minket, szóval kár is pattogni.

Nemtom neked mennyi közöd van a bevándorlókhoz, a nyugatra érkezők túlnyomó többsége csóró, a nyugatiakhoz képest jóval alacsonyabb színvonalú életet él, mind kultúrális, mind minden téren és hiába nem bűnözik, akkor is kb. nekik ez olyan mint neked a csövesek pesten. A fasz se akar velük élni, minek még több? A többség dolgozna? Minden adófizetőre jut egy adócsaló, sőt...

Te, aki csak nyer a jelenlegi rendszeren, te nyilván szeretnél közösen megoldásokat keresni, szép szóval leülni egy asztalhoz, rábeszélni, a humánus oldalát megfogni a dolgoknak és tovább húzni az előnyöket.

Így hogy nem neked kell adni, így könnyű a szöveg, sok az okosság. Kb. mintha elmennél vendégségbe, aztán mikor vége a vacsorának még elkezdesz okoskodni, hogy de még maradnál azért, oszd meg velem a másnapi reggelidet, meg ebédedet is, sőt igazából akár be is költözhetnél, különben kirekesztő, rasszista őskövület vagy.

tanato 2016.09.21. 15:30:21

@ámbátor: @diggerdriver: Négy etnikum van amit a benne lévők negatív cselekedeti alapján ítél meg a világ.A zsidó a cigány az arab meg a néger.Ez a négy országonként és időszakonként változik.Felénk most az arabok vannak terítéken.Régebben a cigányok voltak,azelőtt meg a zsidók.USA-ban meg a négerek.Való igaz másokat nem a negatív cselekedeteik alapján ítélünk meg,pedig a németek és pl. a szerbek is csináltak kemény népirtásokat.,mégsincs olyan általános utálat irántuk.

kronikas 2016.09.21. 16:02:19

@diggerdriver: Igy hallottam. Ha félsz, s nem sneci méretű a cápa s valóban cápa, szerintem véged van. Érzi a szivverésed gyorsulását, a verejtéket, az izgalmat, ez vonzhatja egy elmélet szerint őket a szörfözőkhöz is sokszor . Az izgalom, s a félelem prédát jelent s indul az ösztön. Viszont a többiek statisztikai esélyén sokat javitasz, ha lehet ez vigasz. A cápáknál veszélyesebbek talán a meduzák ma már. Őket nem érdekli, félsz-e?

joskapista43 2016.09.21. 16:02:48

@diggerdriver: Nem valószínű hogy belepusztul, de valami komolyabb etnikai tisztogatás már nagyon kinéz.

Ha a köznép nyomására a nyugati kormányok feladják a jelenlegi bevándorlási politikát, akkor már senkinek nem lesz érdekében, hogy a külföldi itt legyen + valszeg jó kis recesszió is lesz, na akkor jön majd a feketeleves, nem lesz senki, aki megvédje a külföldieket.

A II. VH előtt is ez volt, a kormányok leszarták a jómunkásembert, a gazdagok vígan éldegéltek, a feszültség nőtt + voltak bevándorló csoportok, akik elvoltak a képzelt biztonságukban, meg akikre már amúgy is ferdén néztek. Aztán megnőtt a radikális pártok támogatottsága, ők kerültek hatalomra, a többi meg már történelem.

Most éppen az utolsó pont előtt vagyunk, a jómunkásember leszarása + a még sokkal nagyobb bevándorlás erőltetése, az inequality óriási növekedése már megvolt, a radikálisok már az ajtót döngetik sok helyen Európában, de Amerikában is.

A szituáció pillanatok alatt eszkalálódhat, most kéne tenni a fentiek ellen, csak a döntéshozók a fasz jobbik oldalán állnak, meg ugye még mindenki azzal van elfoglalva, hogy a 2008 óta egyre gyorsabban süllyedő hajóval, hogy lehetne még 10 métert menni.

FutureFry 2016.09.21. 16:13:22

@diggerdriver:
"Előítéletes" alapon a cápának sokkal több félnivalója van tőled mint fordítva.
(Évente 100 millió cápát öl meg az ember, cápák embert meg kb. 10-et)

2016.09.21. 16:28:24

@joskapista43: Mondom, jovore lesz meg a 9 ev...

Taxomükke (UK) 2016.09.21. 16:50:34

@mojyo: Mindig aszittem, '39-ben tort ki a 2. vh....
:P

ámbátor 2016.09.21. 17:00:34

@diggerdriver: állatos példákkal jönni az elöítéletekkel kapcsolatban két okból nem szerencsés:
1. a dehumanizálás messzire vezet, Ma szunyogozunk meg cápázunk, ha már sikerül nem embernek tekinteni öket, sokkal könnyebb kegyetlen dolgokat tenni velük
2. kb. leszarom, hogy egy méltatlanul kirekesztett cápa vagy szúnyog mit gondol, mit érez és ö sem fog a kirekesztettség miatt további frusztrációkat begyüjteni, agresszivitásba menekülni. Ez az emberekkel nem így van.
Amúgy meg következetlenség, ha a félelmed csak a cigányokra, arabokra, nemtomkikre terjed ki. Nap mint nap hallunk eröszakról, gyilkosságokról, a világ minden részéböl. Rettegsz minden amerikai diáktól, hisz annyi ott az iskolai lövöldözés meg nemi eröszak. Félsz minden keresztény szerbtöl, hisz "a szebek" mohamedán bosnyákokat gyilkoltak halomra? Pánikba esel ha beszáll melléd a liftbe egy sráci fradi mezben? (azok az ultrák nagyon vadak tudnak lenni ám).
Szóval a pár kiválasztott etnikummal, vallással, miegymással szembeni elöítéletesség részben méltánytalan a csoport vétlen tagjaival szemben, részben kontraproduktív és ráadásul nagyon következetlen is.

2016.09.21. 17:06:44

@Taxomükke (UK): Nem '38-ban, Lengyelorszag megszallasaval? Vagy az '39-ben volt? Akkor mi volt '38-ban, az Anschluss? Istenem, en ennyire hulye vagyok, hogy meg ezt se tudom?

Ha 10 ev kellett hozza viszont, akkor remelhetoleg nem lesz meg jovore se semmi gaz, ugye? :D

tanato 2016.09.21. 17:34:19

@Taxomükke (UK): @mojyo: 39 szeptember 1. a hivatalos kezdet,Lengyelország megtámadása,de jóval korában kezdődött Európában .gyakorlatilag már a spanyol polgárháborúval 36-ban,mivel már az is nemzetközi volt olasz,német,szovjet részvétellel,több milla halottal és sebesülttel.

joskapista43 2016.09.21. 17:41:11

@mojyo: Sajnos efelé halad a világ, de ahelyett hogy hagynák a gazdagokat pénzt veszteni egy piaci korrekcióban, mindent megtesznek, hogy ezt elkerüljék, eközben tovább növelve a jelenlegi gazdagabb réteg vagyonát a jómunkásemberek kárára. Szabad piac már rég nincs a pénzügyi világban.

Na ebből, hogy a saját népedet leszarod, ebből lesz brexit, meg majd az új radikális holland kormány, meg a többi...

Aztán majd nézzük meg azt is, hogy merre eszkalálódik a most még nagyjából kultúrált a viszony, amikor majd nem lesz meg az EU passport a citynek és európa lesz a hibás, hogy bedől London. Elég meleg lesz a talaj errefelé bevándorlóként úgy érzem...

2016.09.21. 17:45:26

@tanato: A hivatalos datumot tevesztettem el, de az igaz, hogy a spanyol polgarhaboru is hozza veheto, es az is, hogy nem lehet nagyon levalasztani az elsotol se.

kardio1 2016.09.21. 17:46:42

@tanato: tanévkezdés volt a németeknél! :) Es az is jellemzô ràjuk, hogy képesek voltak pénteki napon vilàghàborùt kezdeni :) Hiàba, a péntek is rendes munkanap...

nyuszigonosz 2016.09.21. 17:48:31

@mojyo: Hát nézzél utána. :-)

Utánanézés nélkül tölem:
- Csehszlovákia szétverése - Csehország német portektorátus alá helyezése és Szlovákia magyarlakta területei Magyarországhoz csatolása a maradék Szlovákia autonóm lett.
- Ausztria hozzácsatolása a Német birodalomhoz.

nyuszigonosz 2016.09.21. 17:49:36

@mojyo: A spanyol polgárháború már 1936 - tól volt.

2016.09.21. 17:51:07

@nyuszigonosz: Igen, vegulis akkor valojaban mar akkor elkezdodott, csak arra nem jol emlekeztem, hogy honnan szamoljuk. :D A spanyol polgarhaborut tudtam viszont.

ámbátor 2016.09.21. 17:55:54

@diggerdriver: Gusztusod, kockázatkedvelöséged mértéke szerint félj, vagy ne félj, ahogy jól esik. Ki vagyok én, hogy beleszóljak. Ha félös vagy, szálj ki a vízböl, ha bevállalós, várd meg mi lesz, jó eséllyel semmi. De ezt az analógiát nem kellene emberekre átvinni, mert az emberek nem állatok, vagy ha már azok, hát a nemzetekhez, etnikumokhoz, vallásokhoz tartozás nem feleltethetö meg az állatok fajokba sorolásának. Az, hogy valaki svéd vagy szír, ázsiai vagy arab, nem analóg azzal, hogy fehércápa, vagy cetcápa akivel találkozol.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 18:43:25

@ámbátor: Na figyu. Akkor a közismert példát hozom fel. Van 10 csokigolyód egy belőle halálos mérget tartalmaz. Nem tudod hogy melyik és kiszűrni sem tudod. Feltálalod a családodnak?

Gabor08 2016.09.21. 18:49:11

@diggerdriver: Szia

Szerintem reszben teszik - nem kapsz tamogatast x evig - ami szerintem helyes - tegyel le valamit az asztalra mielott elveszel!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.21. 19:08:38

@ámbátor:
Nézd, az ember azért jutott oda ahol van mert van egy tulajdonsága ami semmilyen más állatnak nincs. Át tudja adni a tapasztalatait az utódoknak. Beszéddel füstjelekkel írásban telefonon internettel.
Ha valaki teljesen el van zárva a külvilágtól az semmit nem tud róla. Bátran belemegy a cápáktól hemzsegő vízbe. Jó eséllyel az evolúció kiszelektálja. Én és még sokan mások tapasztalati vagy tanult minták alapján döntünk. Nagyon jól tudom hogy ez nem egyeztethető össze az ártatlanság vélelmével. Hogy általános tapasztalatok és információk alapján döntök. Ezek formálják a véleményem. Senkit nem akarok meggyőzni ennek helyességéről. A saját álláspontomat mondom el. Én egy évvel ezelőtt még bizalommal voltam a menekültek iránt. Az azóta történtek megváltoztatták az álláspontomat. A kommunikációs eszközök újság internet meggyőzőtt hogy rosszul gondoltam korábban.
A könyvek és dokumentumfilmek meggyőztek hogy ha felbukkan mellettem egy cápauszony akkor meneküljek.
Lehet hogy ösztönlény vagyok. Vállalom. Te nyugodtan képviseld a saját álláspontodat és semmi probléma nincs.

FutureFry 2016.09.21. 19:36:47

@diggerdriver: "Nézd, az ember azért jutott oda ahol van mert van egy tulajdonsága ami semmilyen más állatnak nincs. Át tudja adni a tapasztalatait az utódoknak."

A csimpánzok, orangutángok és definek is át tudják adni a tudásukat utódaiknak.

montroyal ( CAN qc) 2016.09.21. 19:41:59

@diggerdriver: off
a capakrol amikor a kis polyneziai szigeten kezdtem felvenni az labuszonyokat a parton levo oreg holgyek figyelmeztettek hogy capak vannak bent ... ugyan mar ... megfordultam es a sekely koralzatonyos vizben 2 nagy capa 2 meterre a parttol .. .. na nem is mentem be ,de kesobb jottek helyi gyerekek csapatostol furodni es megkerdeztem ;nem felnek a capaktol? azt mondtak nem , néha harap de nem veszelyes ..
na en is bemereszkedtem a pipaval szemuveggel, sok fotot csinaltam ,de izgalmamban nyomogattam a gepemet ,de a vizben nem lattam, hogy a baterie lemerult .. csere utan sikerult meg egy kepet csinalnom de amikor a labam korul uszkalt a capa az nem sikerult .. igy is eletre szolo elmeny volt ... nurse sharkok voltak amik azert nem teljesen veszelytelenek ..
kepfeltoltes.hu/160921/13173523_1047855358629458_3097986652075140864_o_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/160921/13131674_1047855191962808_1672881198176961014_o_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/160921/13119806_1047855058629488_7273093546255571623_o_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

ámbátor 2016.09.21. 19:58:56

@diggerdriver: Így van, ki-ki a maga feje után.
Nekem csak annyi előnyöm van, hogy ha adott esetben engem ér hasonló méltánytalan előítélet alapú kirekesztés, én joggal berzenkedhetek. Nem mintha azzal előrébb lennék.

montroyal ( CAN qc) 2016.09.21. 21:41:13

@FeketeMacska73: az eddigi postokat pedig OV-nak postazzak el majd o megmondja mi lesz Mo-on .. Mo 20.0 a kovetkezo 20 evben ...

montroyal ( CAN qc) 2016.09.21. 22:09:44

@diggerdriver: a capara valasz az en peldambol ; amikor egy csoport (tortenetesen egy falka gyerek) bizonyitja hogy nincs mitol felni latom a sajat szememmel en se félek tobbet EZEKTOL a capaktol de mutogattak a gyerekek a tavolba ahol a nagyok vannak , na azoktol kell felni .. vannak bevandorlok ,ciganyok akiktol bizonyitottan nem kell felni de vannak akiktol igen..

P.Elliot 2016.09.21. 23:47:25

@FutureFry: " A csimpánzok, orangutángok és definek is át tudják adni a tudásukat utódaiknak".
Nemcsak ezek. Van 2 macskam, az egyik a csikos amikor hozzank kerult es kis eldobhato papirtanyerbol etettem ami csuszkalt a padlon ahogy a evett. 1 hetig korulbelul, utana a macska kemenyen raszoritotta a labat a tanyekra szelere mert ugy gondolta hogy ugy jobban lehet enni ha nem mozog, perceken belul ki is takaritotta a tanyert. A masik macska mar itt lakott egy eve, csuszkalo tanyerkajaval de nem volt eleg okos , egyik napon eszrevettuk hogy o is ratette a labat, ugyanott, olyanazon a helyen, azontul mindig ugy eszik,...Eltanulta a masiktol....
De meg mennyi mas dolgot is megtanultak egymastol.....

adg 2016.09.21. 23:58:48

Van errefele egy kis ragadozo allat, a quoll. Majdnem kipusztult, ugyanis megeszi a behurcolt nadbekat is, ami halalos mereg neki. Egy fickonak az az otlete tamadt, bogy megtanitja a quollokat, hogy ne egyenek bekat. Á kollegak kirohogtek termeszetesen, es tovabb kiserleteztek minden egyeb modszerrel, amik nem sok eredmenyt hoztak.
Hosunk fogott egy csapat quollt, es kis adag nadbekat adott nekik, amitol azok baromi rosszul lettek, de még tuleltek. Majd ujra, es ujra. Idovel nem ettek meg a bekat tobbet. Es ezt az infot tovabbadtak az utodaiknak is. Ma az o leszarmazottaik szepen gyarapodnak a termeszetben is, es ugy nez ki, hogy nem fognak kipusztulni. Az eredeti peldanyok mar reg elpusztultak, de az utodok a mai napig nem eszik a bekat, holott semmi tapasztalatuk nincs veluk, csak tudjak, hogy nem szabad megenni.

A kollegak mar nem rohognek, a modszert mas allatokon is alkalmazzak azota, legutobb varanuszokon lattam, bar ott nem tudom, hogy jut el az info az utodhoz, errol nem szolt a tortenet.

Szoval egesz egyszeru allatok is atadjak a tudast az utodoknak. De emlithetnem a varosokban lako madarakat, vagy a parkokban lako kengurukat, varanuszokat, a hazban lako gekkokat, amik nem felnek az embertol, mig vadon elo tarsaik mar akkor elmenekulnek, amikor meg eszre sem vesszuk oket.

Péter Londonból 2016.09.22. 01:19:15

@Golf2: ÉS miért ne? Minden nagy kezdeményezés kezdetben irreális álom...
Megtiszteltetésnek veszem, ha elolvasod a pályázatra írt pályamunkámat, amely - a terv szerint - október 5-én, azaz két hét múlva szerdán jelenik meg. Ott megpróbálom ezt az álmot apró lépésekre bontani. Igen, az is álom... de ha nem tartasz nagyképűnek (vagy akkor is, ha annak tartasz), hadd idézzem George Bernard Shaw-t:
Az okos ember felméri a lehetőségeit, korlátait, és azokhoz igazítja az álmait.
Csak a bolond hiszi, hogy a világ fog az ő álmaihoz igazodni.
Ennélfogva a világ minden előrehaladása - a bolondoknak köszönhető...

tsabus UAE 2016.09.22. 01:28:26

@diggerdriver: "...az ember azért jutott oda ahol van..."
Az én elméletem szerint azért, mert ösztönlényből, gondolkodó lénnyé vált. Részben... és gyakran csak időlegesen...

Péter Londonból 2016.09.22. 01:33:14

@diggerdriver: Teljesen igazad van, Hozzáteszem: ha az általad (és a többi hozzászóló által) mondott bármelyik populációban csak egyezred ezreléknyi gyilkos, terrorista, emberevő stb. van, de te pont azzal az eggyel találkozol: számodra az ezer ezrelék! Úgyhogy az a jó, ha vigyázol. És ha nem mondod azt, hogy akivel éppen találkoztál, az biztosan gyolkos, terrorista, emberevő; csak azt mondod, hogy sajnos az adott csoportban sok az ilyen, ezért óvatos vagy - az nem is rasszizmus, nem is diszkrimináció, nem is megkülönböztetés, csak statisztika. Tehát (remélem, azonos hullámhosszon vagyunk) ha Bécsben kiírják a bevásárlóközpontban, hogy "Magyar! Ne lopj!", az diszkrimináció. Ha utasítják a biztonsági személyzetet, hogy a magyarokra (is) különösen figyeljen - az, sajnos, statisztika...
A kínos az, hogy a nem lopó magyarnak (és becsületes és dolgos cigánynak, az önzetlen zsidónak, a békeszerető arabnak stb.) a legnehezebb, mert minden előítélet sújtja, és ezerszer viselkedhet az előítéletnek ellentmondó módon akkor is gyanakvás veszi köürül.

FutureFry 2016.09.22. 01:34:47

@P.Elliot: @adg: Csak a digger meg ne tudja, mert elvérzik.

Péter Londonból 2016.09.22. 01:40:30

@FeketeMacska73: Mégis mit gondolsz, nekem mi volt a Nagy Titkos Célom? Egyébként, az Egyesült Királyságról kialakult benyomásom alapján: igen, válaszolna - ha nem is ő, de a "hivatala".
Szóval lefordítottam. Tudsz-e valakit, aki lektorálni tudja, hogy szép, elegéns angolsággal legyen?

És: tudsz-e valakiket, akik lefordítanák lengyelre, románra... hogy az ő hasonló honlapjaiknak is elküldhesem?

HAHÓ! Bárki, aki ezt olvassa: szerintetek hova lehetne még küldeni?

Komoly szándékom, hogy megjelentesem ezt a szöveget, amely - a magam szerény(telen) véleménye szerint a megioldás irányába mutat, ellentétben a most zajló fő folyamatokkal!

Tudod: rémálmaim egyike, amikor millió ember kórusban azt mondja: mit tehetnék én egyedül... Ha ennek a levélnek csak annyi a hatása, hogy páran rájönnek, hogy mégsem ők egyedül mennek forgalommal szemben az autópályán, hanem talán errefelé is van út...

Péter Londonból 2016.09.22. 01:46:24

@adg: Tljesen világos. Lehet alkalmazni mindenféle méltányos könnyítéseket egy kezdeti, betanulási stb. időszakra, persze elsősorban azoknál, akiknek objektív okból nem volt lehetőségük otthon felkészülni. Lehet szociális alapon segíteni a váratlan, kiszámíthatatlan nehézségbe ütközőket. De az alap nyilvánvalóan az, amit leírsz - és azt nem is igen vitatja senki.

Amit visszásnak érzek, az az, hogy a mai és a tervezett szigorítások világában ha én brit munkavállaást tervezek és ezért előtte három évig nyelvtanfoyamra járok és készülök: hátrányban vagyok ahhoz képest, aki hopp, nekiindul.

Péter Londonból 2016.09.22. 01:49:36

@sellőlány: Ha valakitől választ kapsz, publikáld, mert engem is érdekel, hogy miért néznek ki, miért öltöznek úgy, ahogyan. Az én szememben gyakran össze nem illőnek tűnnek a ruhadarabok, a színek... sok embert olyannak látok, mintha nem tudná, hogy mások látják őt... vagy nem törődne vele. Ilyen vagyok, kész: fogadj el így!

Péter Londonból 2016.09.22. 01:53:11

@Taxomükke (UK): Szépen, precízen, 80-as IQ-val is érthető megfogalmazással ki kellene dolgozni - de mintha ez senkinek nem lenne érdeke...
Azon gondolkodom, hogy hogyan lehetne legalább azokra nézve megfelelő "működésmódot" kitalálni, akik bizonyítható módon megfelelnek az általad is elgondolt féltételeknek (vagy meggyőző módon afelé haladnak, azt építik).

Péter Londonból 2016.09.22. 01:56:02

@diggerdriver: Miért "baszna be" (hogy költői cizelláltságú hozzszólásod szavait idézzem)?

Kérlek, mielőtt válaszolsz (ha, amint remélem, válaszolsz), előtte olvasd el a Taxomükke (UK) hozzászólására írt válaszom második belezdését: nem annyia szószátyár, mint amennyire személyes találkozáskor az vagyok - remélem, kiheverted azóta!

Péter Londonból 2016.09.22. 02:01:23

@ámbátor: Nem mindenben értünk egyet, de nagyon tetszenek a hozzászólásaid. Látszik, hogy nemcsak azért van fejed, hogy legyen mire tenni a sapkát.

A szép az lenne, ha nekiállnál (nekiállnánk?) a különféle nézetekből - amelyek mindegyikáben van igazság - összerakni egy "működő modellt".

Péter Londonból 2016.09.22. 02:09:12

@adg: @diggerdriver: Volt egy kísérlet, amelyben majmok elé banánt lógattak, de áramütés érte azt, amelyik odamerészkedett. Leszokktak róla: nem mentek oda. Aztán kicseréltek egy majmot... aztán még egyet... már minden majom új volt, amelyik nem tapasztalta meg az áramütést... és egy se ment oda a banánért! Azt - tudomásom szerint - nem sikerült megállapítani, hogy mlylen módon kapták meg az információt, hogy ODA NE. Biztos vagyok abban, hogy "alacsonyabb intelligenciújú" állatok is képesek "tanulni egymástól". De ez azért nem "második jelzőrendszer"! Az belefér, hogy "oda ne!", de az nem, hogy mondjuk ilyen vagy amolyan értékrend szerint dönts; ilyen meg amolyan módon alakíts ki véleményt másokról és így tovább.

Péter Londonból 2016.09.22. 02:16:28

@takarék-láng: A mai Magyrország arrafelé tart, hogy édesapámat (aki románul lett a születésekor anyakönyvezve: azóta is fájlalja, hogy a Tiberius-t nem Tibornak, hanem Tivadarnak fordították, amikor magyar állampogár lett) bármikor nevezhetik "gazdasági bevándorló"-nak, aki "a jobb élet reményében" jött Magyarországra. (Egyébként akkor jött át, amikor éppen megint "országon belül" volt. Vissza is akarták paterolni, csak akkor már édesanyám vőlegénye volt, úgyhogy a nagymamám gyorsan örökbefogadta - mert a szülei elhunytak -, így gyorsan megkapta a magyar állampolgárságot. Más kérdés, hogy amikor összeházasodott édesanyámmal, akkor az örökbefogadás miatt "testvéreknek" minősültek, úgyhogy külön igazolni kellett , hogy nem rokonok... Ma már vicces; akkor cifrán félelmetes lehetett.)

adg 2016.09.22. 03:39:06

@Péter Londonból: A kiserlet nem igy volt.
Eloszor volt egy csapat majom, es egy letra tetejere tettek a banant.
Amikor egy majom elindult a bananert, lelocsoltak az osszeset hideg vizzel. A majmok megtanultak, hogy nem mennek a bananert. Ha valamelyik megprobalkozott, a tobbiek elverték.
Aztan uj majom jott, aki nem tudott semmit. Nyilvan elindult a bananert, a tobbiek pedig megvertek. Egyre tobb majmot csereltek ki, majd vegul egy sem maradt a regiek kozul, de a majmok tovabbra is lelkesen vertek az ujakat, akik mit sem tudva elindultak a bananert, holott mar a tobbiek sem tudtak, miert kell megverni. Csak kialakult a szokas, hogy letre=veres. Ilyen modon kaptak meg az informaciot.

Volt egy masik kiserlet emberekkel. Beepitett emberek orvosi varoban. megszolal egy sipszo, es mindenki felall egy pillanatra. Jott egy uj csaj, aki nem volt beavatva. Eloszor csak nezett, de hamarosan o is felallt a tobbiekkel. majd a tobbiek elfogytak, a csaj egyedul maradt, de akkor is felallt a sipszora. Majd uj nem beepitett ember jott, es par alkalom utan az is felallt a lannyal, majd ujabb ember jott, es az is megtanulta. Egyik sem tudta, miert kell felallni, de csinaltak.

Talan szocialis tanulasnak hivjak a folyamatot, social learning, amikor megtanulsz viselkedesmintakat, anelkul, hogy tudnad az okat. Csak azt tudod, hogy igy szokas.

adg 2016.09.22. 03:52:38

@FutureFry: En teljesen ertem, hogy mire gondol digger. Sajnos en is ugyanugy vagyok vele, kuzdok magamban ellene, de a fenntartas megmarad. Tobb eroszakos (szerencsere nem tul sulyos) elmenyem van gyerek es fiatalkorombol, mind ugyanahhoz a nepcsoporthoz kotodik. Eleg naiv gyerek voltam. Kialakult bennem, hogy fenntartassal kezelem oket.
Ez nem azt jelenti, hogy ki akarom irtani, vagy elzarni, vagy ilyesmi, hanem eloszor bizalmatlan vagyok. Aztan ez konnyen valtozhat, volt ra pelda. De eloszor ovatosan.

Ugyanez itt is nagyon gyorsan kialakult az utcan kovalygo benszulottekkel kapcsolatban. Amikor munkaban latom oket, semmi gond, sokan dolgoznak kozszferaban, a vilagon semmi eloiteletem nincs veluk szemben, sot, orulok nekik.
De amikor az utcan megindul felem a lelakott blackfella, akkor maskepp kezelem a szituaciot, koszonhetoen annak, hogy eddig 90%-ban negativ elmenyem volt veluk, majdnem mindig lejmolni akarnak, eleg eroszakosan, ramenosen, egyszer pedig konkretan kirabolt a buszon egy. (Ami eleg ritka amugy, mert nem aggresszivak altalaban, de a fiataloknak kell a penz drogra, ok tamadnak neha.)
Ez megtortenhetett volna whitefella altal is, de meg eddig nem tortent meg, es mig van nehany feher, aki ezt csinalja, naluk eleg sokan vannak. Nem szep dolog, buszke sem vagyok ra, de nem tudok vele mit kezdeni. Ha elkezd beszelni, es kiderul, hogy mit akar, akkor oldodik a gatlasom.

Egyebkent ugyanigy fenntartasokkal kezelem a feher fiatalokbol allo tarsasagot este. Oket is inkabb elkerulom, velok meg a szemkontaktus kerulese sem vezetne semmilyen eredmenyre. Az aboknak ez fontos. Ha a szemebe nezel, akkor szabad a palya szamara, ugy ertelmezi. Ha mereven elnezel masfele, altalaban beken hagy. Ez feher gyerekeknel nem mukodik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.22. 07:04:55

@Péter Londonból:
Képzeld el mi lenne ha csak és kizárólag otthonról keresett leszervezett munka esetén jöhetnél ide dolgozni.
Jelenleg szinte csak az IT az orvos vagy egyéb nagyon keresett diplomás szakmák tudnak előre leszervezett munkát találni.
Mi lenne a konyha kisegítőkkel az árokásókkal a sifőrökkel vagy úgy általában a melósokkal.
Képzeld el hogy például én Magyarországon kapnék egy sms-t hogy holnap menjek Hendonba dolgozni. Az szép lenne.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.22. 07:06:44

@Péter Londonból:
Sőt quantumfizikus majomról sem hallottam még...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.22. 07:18:14

Tudom hogy az emberek hajlamosak túlbecsülni az állatokat de azért ne tulajdonítsunk nekik túlzó kvalitásokat. Sokszor elmondtam már erre néhány példát. A nagyon okos csimpánz amelyik süt főz mosogat az képtelen a szobatisztaságra. Sőt minden majom képtelen megtanulni a szobatisztadágot amire például egy disznó alapból képes.
A nagyon okos delfinek ezrével döglenek bele a halászhálókba mert képtelenek átugrani a háló peremét. Erre egy bus az agyatlan hal alapból képes. Szóval csak óvatosan a nagyon okos állatokkal.
Persze néhány dolgot átadnak megtanítanak egymásnak de ezek egyike sem olyan amivel ki tudnának emelkedni az állati sorból.

*Andi* 2016.09.22. 12:40:48

@Péter Londonból: az angol lektoralast szivesen vallalom :)

Taxomükke (UK) 2016.09.22. 18:09:16

@diggerdriver: "Jelenleg szinte csak az IT az orvos vagy egyéb nagyon keresett diplomás szakmák tudnak előre leszervezett munkát találni."

Hát nem tudom... lehet, hogy most már tényleg így van, de a feleségem, majd később én is konkrét állásra jöttünk ki, ápolónak (ő kijárós volt, én bentlakásos), nem diplomás, orvosi, IT-s vagy hasonló munkára. Ki sem jöttem volna másként, ezért is jöttem jóval később, mint ő.

Most már szerencsére jobb munkakörben vagyunk mindketten.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.22. 20:59:54

@Taxomükke (UK): Teszerinted 100emberből hány jön előre lebeszélt munkahelyre?

tanato 2016.09.22. 21:12:09

@diggerdriver: Erról szól/na/az uniós szabad költözködés és munkavállalás joga.Ettől szeretnének szabadulni az angolok.

tanato 2016.09.22. 21:12:09

@diggerdriver: Erról szól/na/az uniós szabad költözködés és munkavállalás joga.Ettől szeretnének szabadulni az angolok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.22. 21:20:12

@tanato: Ez így van. A probléma az hogy sokan csak a szabad költözködés kitételt ismerik. Én azt mondanám hogy engedjenek be mindenkit regisztrálva az adószám igénylesekor. Azt úgyis mindenkinek meg kell csinálni. Egy év múlva adóbevallásnál elszámolunk. Ha fel tud mutatni fél éves munkaviszonyt akkor maradhat ha nem hessapicsába. Ellenőrizni azokat is akik nem adnak be adóbevallást. Gyereknevelés munkaviszonynak számít családonként egy főnek.

Péter Londonból 2016.09.23. 01:40:26

@diggerdriver: Éppen azt mondom én is, hogy a mindenkire vonatkozó szigortás, amelyre - a hírek szerint - az Egyesült Királyságban és másutt is készülnek, ellenkező célt ér el. A képzettebb, felelősebb, tervezni akaró ember elé ez nagyobb akadályokat állítana, mint a "szerencsevadász" elé, mert egy kvalifikáltabb munkakört nehezebb "távirányítással" megszerezni. (Főleg, ha rövid a határidő; márpedig ritka az álláshirdetés, amelyik hónapokra előre hirdet meg pozíciókat; és ritka az intézmény, amelyik a jelölt kiválasztása után még hónapokig hajlandó várakozni.)

A jelenkegi tervek tehát nagyobb mértékben nehezítik a képzettebb, felelősebb, tervezni akaró emberek mozgását, mint azokét, akik "ellen" készülnek.

Azon töröm a fejemet, hogy milyen eszkzökkel, milyen szolgáltatásal lehetne ezt ellensúlyozni.

Péter Londonból 2016.09.23. 01:42:14

@adg: Nagyon köszönöm! Eszerint meglehetősen pontatlan volt az a forrás, ahol a kísérletről régen olvastam. Vagy a memóriám hagyott nagyon cserben: bevallom, most a hozzászólás megírásakor nem néztem utána.

Taxomükke (UK) 2016.09.23. 10:31:38

@diggerdriver: Gőzöm sincs
Én nem jöttem volna ki úgy. Nem volt pénzünk arra, hogy esetleg hetekig-hónapokig ellegyünk négyen egy fizetésből.

Bredpitt Monika 2016.09.23. 20:59:15

@Péter Londonból: hogy vagy?
Talalkoztal vegul a tetovalt sraccal?
Remelem jol mennek a dolgaid. Udv

kardio1 2016.09.23. 21:34:18

@Bredpitt Monika: Személyes üzenet neked: Brad Pitt szabad, itt az alkalom ! :) Bàr ùgy hirlik, hirtelen haragu, whiskyzik is és mintha a gyerekekkel se lenne Kedves... :(

Bredpitt Monika 2016.09.24. 11:59:06

@kardio1: most megleptél, mert már gondoltam rá, hogy a hírre valaki majd értesít, de hogy pont te....lol

Brad Pitt nem az esetem, én a Digger féle mackós férfiakat szeretem, mint amilyen a férjem is (Digger látta őt a HA találkozón). Brad Pitt egy nagyon jó ember, a pletykáknak meg ne ülj fel.......pont most néztem a Mr. and Mrs. Smith c. filmet, de nem bírtam sokáig, nagyon szar....le is töröltem

Inkább szólj hozzá légyszives az Andi posztja után után íródott hozzászólásomhoz, amit mai napon írtam 11.50-kor.

@tanato: te is hozzászólhatnál, mint orvos, megköszönném, üdv

mész népszavazni?

tanato 2016.09.24. 16:46:09

@Bredpitt Monika: Nem valószínű hogy megyek.Mihez kell hozzászóljak amúgy?

Bredpitt Monika 2016.09.24. 17:43:24

@tanato: latom mar hozzaszoltal es koszonom en biztos nem megyek szavazni

tanato 2016.09.24. 17:57:09

@Bredpitt Monika: leszünk egy páran akik nem mennek,de olyan is lesz aki kistelepülésen élvén,kénytelen lesz,mert ott a választási bizottság majd mindenik választópolgárt ismeri.Ők valszeg/ha nem a központi álláspontot képviselik/ érvénytelenül fognak szavazni.

Péter Londonból 2016.10.03. 00:39:11

@*Andi*: Kedves Andi! Előfordult már, hogy üzenetem "elveszett az éterben", ezért kérdezem: megkaptad-e a neked írt üzenetemet a lektorálásra váró szöveg linkjével? Továbbra sem sürgős; csak érdeklődöm, nem veszett-e el.
Előre is köszönöm, ha foglalkozol vele!

Péter Londonból 2016.10.03. 00:58:50

@Bredpitt Monika: Köszönöm a kérdésedet!
Okóberben terveztem hazamenni és indig "már csak egy napot" akartam várni, hogy válaszoljak neked, hogy addigra biztos legyen az időpont - hátha összefutunk valahol. De mindig csak csúszik az egész: még a közbejövő bonyodalmak kapcsán is közbejön valami.
Úgyhogy körülöttem minden állandóan változik - de egyébként minden változatlan.
Szavazni én se voltam - és most jöttem rá, miért fáj a hátam néhány napja: nincsen nekem népi-nemzeti gerincem, ahogyan - ha jól emlékszem - Csurka István mondta.
Ennnek a blognak viszont az egyik erénye, hogy nem (vagy csak nagyon visszafogottan és kulturáltan) jelenik meg benne a napi politika, úgyhogy inkább én se kommentálom ezeket az eseményeket. Viszont arra gondoltam, hogy ha a szerdán megjelenő felhívásból lesz valami, akkor a honlapjára mottóként felteszem Szabó Lőrinc "Hazám"-versét. Bosszantó, hogy megírta előlem...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása