oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. május 23. 06:44,  Kindy-től az állampolgárságig 154 komment

2016. május 23. 06:44 Határátkelő

Kindy-től az állampolgárságig

Ausztráliába vezet az utunk ma, méghozzá egy nagyon régi szerző Hot head segítségével, aki egyike volt a blog első, több posztot is jegyző szerzőinek. Ma nemcsak az derül ki, mi történt vele és családjával az elmúlt években (egészen pontosan 2014-től mostanáig) Brisbane-ben, hanem ezzel párhuzamosan bepillantást is enged az ausztrál oktatási rendszer rejtelmeibe – szóval tulajdonképpen két posztot kapunk egyben.

ausztralia_brisbane_foto_pixabay_com_memorycatcher.jpg

Kindy

Két évvel ezelőtt kezdett a kisfiam Kindy-be járni. (Nevezhetnénk óvodának, de nem ugyanaz a kettő.) A megfelelő nyomtatványok kitöltése után azonnal felvették őt, nem volt várakozási idő.

Kindy-be a 4-5 éves gyerekek járhatnak (nem kötelező), két hétben 5 napot (hétfő, kedd és minden második szerda vagy csütörtök, péntek és minden második szerda), reggel 8.45-től du 2.45-ig.

A napi díj kb 25$, amit különböző részletekben lehet kifizetni – havonta, egy szemeszterre vagy akár egész évre előre. Megfelelően alacsony jövedelmű családoknak állami támogatással 1$ naponta.

20-23 kisgyerek van egy csoportban, 2-3 felnőtt felügyel rájuk, tanárnő, asszisztens, néha gyakornokok is megfordultak. Egyetlen tágas terem, óriási fedett terasz es gondozott kert, ahol minden apró részlet a gyerekek biztonságát, komfortérzetét és fejlődését szolgálja.

A szabályok értelmesek, követhetők; csak néhány példa: napkrém használata kötelező, kalap a teraszon és a kertben szintén, a pólónak fednie kell a vállat, viszont hogy a lábukon mi van (legtöbbször semmi), az teljesen mindegy, nincs rá szabály.

Reggel, érkezés után a szülők és a kisebb testvérek szívesen látott „vendégek”, nem kell sietve elköszönni. A közétkeztetés ismeretlen dolog, mindenki az eszik, amit magával visz reggel. Az ételt névvel ellátott dobozokban a hűtőbe teszi a szülő, a szünetekben (ebből kettő van naponta) minden gyerek megkapja a sajátját.

Rengeteget festenek, rajzolnak, agyagoznak, építenek, szerepjátékot játszanak, kertészkednek, vannak társas játékok, kirakósok, jelmezek, mesekönyvek. A legnépszerűtlenebb foglalatosság a délutáni alvás volt, ezt törölték is a programok közül az év második felében; de akinek szüksége volt rá, az természetesen továbbra is lefekhetett pihenni.

Minden kéthétben egyszer ellátogattak a szomszéd iskola könyvtárába mesét hallgatni es könyvet kölcsönözni. A legkedveltebb nap végi esemény volt a „Sharing”.

Az aznap sorra kerülő gyerekek bevittek valamilyen tárgyat – játékot, fotót, múzeumi belépőt, mesekönyvet, stb. - amit megmutattak a többieknek, mondtak róla néhány mondatot, majd a gyerekek kérdezhettek róla, ha akartak.

A bejáratnál egy állványon egy hatalmas könyv naprakészen, fotókkal mutatja be a napi eseményeket, igy a kevésbé közlékeny gyerekek szülei is pontosan nyomon követhetik ki mivel töltötte aznap az idejét.

Év végén korrekt jellemábrázolást kaptak a gyerekek, amiből rengeteg hasznos információra tehettek szert velük kapcsolatban a későbbi iskolai tanáraik. Ez az anyag még kiegészült a szülők által kitöltött kérdőívvel a pontosabb jellemzés érdekeben.

Prep

Tavaly januárban pedig végérvényesen es visszavonhatatlanul megkezdődtek az iskolai tanulmányok a legkisebbem számára is. A felvételi beszélgetést megelőzően lehetőség volt nyitott napokon (4x1 óra hosszúak voltak, nem egész naposak) részt venni, ami alapján mind a leendő kisiskolások, mind a szülők betekintést nyertek az iskolai élet mindennapjaiba.

Két prepi osztály indult, csoportonként 26-28 nebuló, 1 tanár és 1 segéderő ún. teacher aid. A gyerekek elosztásánál figyelembe vették, hogy kik ismerik egymást, igy a volt Kindy csopotból mind a négyen - akik ebbe az iskolába járnak - egy osztályba kerültek. Hogyhogy csak ennyien? Úgy, hogy elég sok iskola van a környéken, a többieket máshova íratták be.

Az indulás zökkenőmentes volt, a kislegény meglepően jól vette az akadályt. Abban a szerencsés helyzetben volt, hogy ekkor még mindkét nővére ide járt (4. ill. 6. osztályba), így a szünetekben mindig a segítségére voltak, ha kellett.

A kisfiam minimális szinten beszélt angolul, de ez sem akadályozta meg abban, hogy év végére az osztály legjobb olvasója legyen. Most ébredtem csak rá, mekkora hátrányban is volt a kisebbik lányom, aki a betűk ismerete nélkül került szinte rögtön a második osztályba. Mostanra már ledolgozta a lemaradását, az írása ugyan még nem hibátlan, viszont falja a könyveket.

Na de vissza a prepi-be! Az olvasni tanítás elképesztő. A gyerekek először megismerkednek a betűkkel és a hozzájuk tartozó hangokkal (erre kitűnő módszer a Jolly Phonics).

Ha a betűk már nem fognak ki rajtuk, kezdetét veszi az ún. Sight Words tanulás, melynek célja a leggyakoribb 300 szó felismerése ránézésre. A kisfiam imádta ezeket tanulni, tudja őket oda-vissza, egy fél év alatt – elsőként a két Prep osztályból - bevágta az összeset. Szinte észrevétlenül tanult meg olvasni.

A Kindy-beli „Sharing” játékhoz hasonló az iskolai „Show & Tell”, mely szintén a hallgatóság előtti fesztelen előadás készségét hivatott fejleszteni. Különböző témakörökben, otthoni felkészülés utáni pár perces szereplésről van szó. A gyerekek nagyon szeretik; kisfiam egyik előadásából kicsit megismerhették Magyarországot.

Mivel korábban már írtam az iskoláról, ezt most nem teszem újra, csak egy fontos (és aktuális) részt ragadok ki: ez pedig a NAPLAN, azaz a National Assessment Program – Literacy and Numeracy, egy országos szintű teszt, különböző témakörökben – olvasás, írás, számolás; 2008 óta, májusban minden 3., 5., 7., és 9. osztályos gyerek megírja.

Az iskolai élet területén elsajátított készségek alapján készülnek a beszámolók olvasás, írás, nyelvtan (helyesírás, központozás), és számolás témákban. Rengeteg gyakorló teszt áll rendelkezésre, a korábbi évekből valóak hozzáférhetőek a neten és az iskolában is alaposan felkészülnek rá.

Az elbírálás egységes az egész országban. Diagramok mutatják az elért eredményt, korosztályonként állami, ill. országos szinten. Az ötödikes teszt eredményei fontosak a továbbtanulás szempontjából is. Korábban a hetedikes is számított, de 2015-től a hetedikes gyerekek már high school-ba járnak.

High School

(Pontosabban State High School, a továbbiakban is állami iskoláról lesz szó.) Nagylányom idén kezdte a 7. osztályt, tehát high school-ba jár. Ez is kötelező, akárcsak a megelőző 7 év.

Fizetős és állami iskolák - széles a paletta. Mindenkit felvesznek a lakóhelye szerinti körzeti iskolába, de van lehetőség körzeten kívülre is jelentkezni; ekkor a tanulmányi eredmények döntenek.

Egy iskolaév itt is 4 szemeszterből áll, kéthetes szünetekkel megszakítva, ill. a nyári szünet 6 hét. A félévente kiállított bizonyítványokban (report card) nem csak a csupasz betűk szerepelnek A-E-ig, hanem több soros szöveges értékelés ad részletesebb képet minden egyes tárgyból a gyerekek teljesítményéről. Ez a rendszer Prep-től érvényes, ezért aztán nincs szükség külön felvételi vizsgára.

Számunkra igen nagy változást jelentett ez az iskolaváltás. Az eddigi kislétszámú iskolából - ahol mindenki ismeri egymást - egy közel 3 ezer főt számláló intézménybe került a lányom.

Egy-egy osztály hasonló képességű gyerekekből áll, így jól tudnak haladni a tananyaggal. Vannak kötelező-, és választható tantárgyak; így az órarend személyre szabott.

Az állami iskola nem jelent ingyenes oktatást. A szükséges eszközök, tanszerek, bizonyos tantárgyak díjai, és az egyenruha komoly kiadást jelentenek. 7. osztályban megjelennek a tankönyvek, nincs belőlük sok, és nem is kell mindegyiket cipelni, mert nagy részük hozzáférhető online az iskola saját hálózatán.

Sokat dolgoznak számítógéppel, a leckét is általában fel kell tölteni a megfelelő weboldalra. Az iskolatáska ennek ellenére nagyon nehéz, majdnem 10 kg. Itt is kötelező az egyenruha, de nincs lehetőség a boltokban olcsóbban beszerezni az egyes darabokat; a fehérnemű kivételével mindent az iskolában kell megvásárolni.

Fekete, fűzős félcipő, zokni, térd alá érő szoknya, blúz, kalap, szalag a hajba, iskolatáska, sportzsák; minden darabon az iskola logójával. Lányoknak meghatározott a hajviselet, de még a hajgumi színe is.

A ruhadarabok ódivatúak, viszont drágák. (Ha valakit érdekelnek az egyenruhaárak, előkeresem az árlistát; csak egy pár pl. vékony kötött pulóver télre 60$, iskolatáska 80$, blúz darabja 30$ körül.)

Az iskola 3 km-re van a házunktól (jut eszembe 2014. februárban elköltöztünk, mert a tulaj eladta az előző házunkat. Tulajdonképpen nagyon jó csere volt, mert a mostani házunk sokkal kényelmesebb, újabb, szebb és csak kicsit drágább, ráadásul nem sokkal van messzebb a kicsik iskolájától). Tehát 3 km az út az iskoláig, amit a kisasszony busszal tesz meg.

Reggel és délután járnak az iskolabuszok, amivel a legtöbb buszozó gyerek közlekedik. Az utazás egy mágneskártya (Go card) segítségével vehető igénybe, ezt fel- és leszálláskor egyaránt kezelni kell; a busz csak akkor áll meg a megállóban, ha valaki leinti, és persze, ha van leszálló.

A buszok által bejárt terület zónákra van osztva, zónán belül a tarifa olcsóbb, zónán kívül értelemszerűen drágább. A viteldíj ezen kívül függ a kártyatulajdonos státuszától (tanulók féláron utaznak) ill. a napszaktól (csúcsidőben drágább).

Az iskola és a ház egy zónán belül van, így egy út 1.30$-1.60$, időszaktól függően. Zónán belül bármelyik busszal ugyanennyibe kerül, még átszállással is. Heti 9 út után a többiért már nem kell fizetni. A kártya automatikusan feltölthető a bankszámlánkról, ha az egyenlege 5$ alá kerül.

A járművek tiszták, légkondicionáltak, kivétel nélkül gázzal üzemelnek. Csak ülve szabad utazni, nem a belvárosban lakunk, nincs zsúfoltság a buszokon. Egy tragikus haláleset sajátos szabályt szült: a sofőröknek minden esetben, az útvonalukon előforduló bármely megállóban fel kell venniük a felszállni kívánó iskolás gyerekeket.

Hogy miért? 2003 decemberében, az akkor 13 éves Daniel Morcombe nem szállhatott fel a késésben lévő buszra, mert az nem állt meg az ideiglenes megállóban.

Hiába szólt a sofőr rádión a pár perccel utána jövő buszvezetőnek, hogy feltétlenül vegye fel a kisfiút, Daniel e rövid idő alatt elfogadott egy fuvart a közeli bevásárlóközpontig. Ez a rossz döntés az életébe került…

A szülei által 2005-ben létrehozott alapítvány igyekszik mindent megtenni a hasonló esetek megelőzése érdekében; fő céljuk a gyerekek védelme, biztonsága , az ellenük elkövetett bűncselekmények megelőzése, a materiális és az online világban egyaránt.

Az idén 12. alkalommal országszerte minden évben megrendezésre kerülő Day for Daniel emléknap igyekszik felhívni a figyelmet az alapítvány munkájára, céljaira. Ezen a napon az egyenruhát piros póló váltja fel, Daniel ilyet viselt eltűnésekor. Az iskolakezdés óta több alkalommal is bebizonyosodott, hogy a buszsofőrök valóban betartják ezt a szabályt.

E szomorú kitérő után térjünk vissza a jelenbe. Reggel, csengetés előtt a tanulóknak le kell adniuk a náluk lévő telefonokat, egyéb kütyüket a könyvtárban, és ezek ott is maradnak egészen a tanítási nap végéig. A délutáni sorban álláskor előre engedik azokat a gyerekeket, akik busszal utaznak.

A lecke mennyisége ugrásszerűen megnövekedett az előző tanévhez képest, de teljesíthetőek a követelmények. Lányom nagy örömére sok a kreatív kutatómunka.

A gyerekek testmozgásra szánt ideje elég kevés, heti egy alkalom, viszont a 6 év alatt ez igen változatos lehet. A tanulók minden szemeszter elején egy listáról választhatnak fizikai (vagyis inkább szabadidős) tevékenységet, az ingyenesen-, vagy néhány dollárért elérhető, helyben zajló foglalkozásokon át (pl. konditerem, joga, kosárlabda, röplabda) a heti 100$-t meghaladó, külső helyszínt igénylő sportokig (pl. íjászat, lovaglás).

Az iskolai sport (jellegű) tevékenységekhez sportegyenruhát viselnek: uniszex póló, rövidnadrág, sportzokni, sportcipő. Nem mind jelent fizikai mozgást, a listázott lehetőségek között szerepelt pl. az iskolaújság szerkesztése, mangarajzolás, olvasóklub, sakk, társasjáték.

A lényeg, hogy ez idő alatt nem a tanteremben tanulnak, hanem mozognak, kikapcsolódnak. Ezen nem bánkódunk sokat, hiszen az úszás továbbra is a mindennapjaink szerves része.

Ausztrália állampolgárai

2015 szeptemberében jogosultak lettünk az állampolgársági kérelem benyújtására. Naná, hogy megtettük! Négy évre szólt a vízumunk és az állam tulajdonképpen döntés elé állít: vagy ausztrál állampolgárok leszünk, vagy meghosszabbítjuk a lejáró vízumot.

Mivel maradni szándékozunk, a végleges megoldást választottuk. A procedúra korántsem volt olyan szövevényes és hosszadalmas, mint annak idején a vízum megszerzése.

Ha a papírok rendben vannak, 260$/felnőtt kérvénydíj (2016-től 285$) befizetése után egy húsz kérdésből álló tesztet kell kitölteni (min. 75% szükséges a sikeres vizsgához).

A vizsgára való felkészüléshez nyomtatott- és online anyag, próbatesztek állnak rendelkezésre; az állampolgár-jelölt átfogó képet kap az országról, annak társadalmáról, történelméről, földrajzáról, a kormányról, politikáról, a törvényekről, és egyéb érdekességekről.

A vizsga nagyon egyszerű, szinte jelképes mozzanata az ausztrál állampolgárság megszerzésének. 16 év alatti gyerekek a szülők nyomtatványán vannak feltüntetve, nem kell vizsgát tenniük és fizetni sem kell utánuk. A folyamatot az ünnepélyes keretek között elhangzó állampolgári eskü zárja. Most már igényelhetünk ausztrál útlevelet, vízum nélkül jöhetünk-mehetünk, teljes jogú ausztrál állampolgárok vagyunk.

Eddig a történet, a következő állomás az egyetem; 6 év múlva esedékes.”

HÍRMONDÓ

Törvénnyel az orvosok és ápolók elvándorlása ellen

Több évre szóló, törvénybe foglalt bérmegállapodásban látja a kormány az egészségügyet kínzó szakemberhiány megszüntetésének esélyét. Az ápolók elvándorlását eddig nem tudták olyan mértékben lassítani, amilyenben szeretnék, ezért is lenne fontos minél előbb az egészségügyi törvényben rögzíteni az új bértáblát, hogy mindenki számára világos legyen, mit követelhet a munkáltatójától, függetlenül attól, milyen fenntartású intézményben dolgozik - mondta Ónodi-Szűcs Zoltán egészségügyi államtitkár. A részleteket ide kattintva érhetitek el.

Borotvaélen táncol a jövőnk

Az egész Európai Unió sorsát meghatározhatja, miként döntenek a brit szavazók a június 23-i, a tagságról szóló népszavazáson, az eredményt egyelőre még csak megjósolni sem lehet - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Balázs Péter egyetemi tanár.

„Nagyon nehéz lenne most bármilyen jóslatba bocsátkozni, mert borotvaélen táncol a dolog. Vízválasztóhoz érkezünk: ha a britek bent maradnak, az megerősíti az uniót, azt mondják majd az unió hívei: no lám. Ugyanezt mondják az ellenzők, ha az angolok a nem felé billennek” – fejtegette a volt külügyminiszter. További részleteket itt találtok.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

(Fotó: pixabay.com/MemoryCatcher)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztrália

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr868739362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Géza 2016.05.23. 18:51:06

@soad1221: Röhögni fogsz, fából készült élethü mübráneren... :)))

Herr Géza 2016.05.23. 18:53:46

OFF, ha még nem volt:
Mégsem az FPÖ-s Hofer futott be Ausztriában, pedig még a kishibás Hinta is neki drukkolt.... :)))
ON.

wuaaa 2016.05.23. 19:27:53

@Herr Géza: Elnök. Nem sok vizet zavar, akárki is az.

@Hari Seldon 2: Végre valaki aki portfoliot is olvas!

soad1221 2016.05.23. 19:30:54

@wuaaa: en rendszeresen szoktam...

DieNanny CH 2016.05.23. 19:52:57

@geegee:

Szerintem azért pár tízezer forint - én ezt úgy 40 ezerre tartom - sokat számít. Ha valaki csak egy kicsit tud nyelvet, de nincs bérnövekedés, akkor is meg fogja neki érni Ausztriába menni 2 hetes váltásban időst ápolni.
Még ha családja van, akkor is, a gyerekeket esetleg a nagyszülőkre hagyva.
Ez a 40 ezer pont arra elég, hogy már ne akarjon elmenni.
(Gondolom én. Nyugodtan lehet velem vitatkozni!)

DieNanny CH 2016.05.23. 19:54:54

@svajcineger:

És még a helyi újságban is szavazásra bocsátják a kérdést. Az állampolgárrá lenni kívánó minden adatával...

2016.05.23. 20:05:57

@Herr Géza: Nekunk ket 'gyerekunk' van nemet iskolaban, egyaltalan nem kenyelmesedtek el, sot vert izzadnak es nagyon nehez nekik a gimnazium. Szet vannak stresszelve, foleg a kisebbik amelyik fiu, egyaltalan nem erdekli a tanulas, nem motivalt es ehhez kepest nagyon sok szamara a tananyag es szigoru a szamonkeres. Persze vannak olyan gyerekek akik sokkal konnyebben tanulnak, de amelyik nem ilyen, annak nem konnyu a nemet iskola, hiaba nincsen feleltetes vagy rengeteg ropdolgozat. Ha az is lenne, nekunk az lenne a vegso lokes ahhoz hogy Waldorfba menjenek a gyerekek, igy eppen csak hogy elviselheto a helyzet.

wuaaa 2016.05.23. 20:10:06

@geegee: Szomszéd, miért nem írsz egy beszámolót ide arról, ami ott zajlik? Sokan tátott szemekkel olvasnák szerintem. Pl. hogy a rendőrség elismerte, hogy 50 olyan környék van, ahol nem ők az urak, hogy valakik rendszeresen szabotálnak ezt-azt, de úgy elég rámenősen, hogy telekommunikációs antennákat döntenek a földbe, kiiktatják a segélyhívó hálózatot, Køben- Stoki térségéből az összes repülőt le kellett hozni az égből, mert valakik megmekkelték a radarállomást, hogy a fekák beilleszkedéséről dokut forgató norvég tévéseket meg a nekik interjút adó svéd szakértőt maszkos ifjak kidobták az ennek helyszínt adó kávézóból és mondták hogy nincs forgatás, szevasztok. Hogy amikor eksön van és kiérkeznek a csori rendőrök, a jelenlétüknek nincs hatása, abszolúte semmilyen. Hogy a metró meg egyéb állomásokon a biztonságiakat naponta kővel dobálják az utcáról, mert ezen a területen nem ők az urak, stb. Vagy nálatok embargó van az ilyesmire és rügyfakadásról szólnak a hírek, mert az inkább polkorrekt?

svajcineger 2016.05.23. 20:11:33

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
Ezt talan mar nem csinaljak. Regebben valoban volt ilyen.

2016.05.23. 20:11:44

@Hari Seldon 2: Tudod hogy csak a keleti orszagok ('gyarmatok') kifosztasabol gazdagodtak meg, ez nyilvanvalo!

2016.05.23. 20:25:16

@soad1221: Azert nem alkalmas a tudas femeresere, mert nem azt mered fel hogy mit tud a gyerek, hanem hogy mekkora lelekjelenlete van, hirtelen nagy nyomas alatt, az osztalytarsai elott, mennyire tud valaszolni varatlanul feltett kerdesre, ami raadasul egyeni, nem sztenderdizalt, tehat nem tudod ket kulonbozo diak valaszat objektiven osszehasonlitani. Haszna pedig semmi nincs, kara viszont rengeteg: az izgulos, szorongo diakok folyamatos stresszben lesznek az ora alatt ha attol tartanak hogy barmikor 'feleltethetik' oket, emiatt nem fognak tudni koncentralni az oran. Nem tudom roviden ennel ertelmesebben megmagyarazni.

En egesz veletlenul ki vagyok kepezve egy nemzetkozi nyelvvizsgan szobeli vizsgaztatonak, ezert van rola valamennyi fogalmam hogy hogyan lehet szobeli teljesitmenyt objektiven merni. Egyreszt mindig ket vizsgaztato van jelen akik egymastol fuggetlenul 'osztalyoznak', masreszt szigoruan elore meghatarozott kerdeseket kell feltenni, ugyanolyan nehezsegut, ugyanolyan szamut, ugyanolyan sorrendben minden vizsgazonak (szo szerint van egy 'script' amit kovetni kell), es a valaszokat szigoruan meghatarozott kriterium szerint pontozni egy skalan. Eloiras hogy a vizsgaztatonak kedvesnek, udvariasnak, batoritonak kell lennie a vizsgazo fele (emlekeim szerint a felelteto tanarok messze nem voltak mindig ilyenek). Meg az ilyen szintu objektivitasra valo torekves mellett is eleg eltero pontokat adhat ket szobeli vizsgaztato ugyanannak a jeloltnek, ami irasbeli vizsganal szinte soha nem fordul elo, ugyanis annak a pontozasaban nagyon keves szubjektiv szempont jatszik szerepet.

DieNanny CH 2016.05.23. 20:37:49

@svajcineger:

Én pont tavaly olvastam a helyi újságban. 2 családot fel is ismertem közülük, mert a közelben laknak, meg a fotójuk is fenn volt, meg hogy a gyerekek melyik osztályba járnak, stb.
Szóval, itt középföldén van. (Lehet, mert vidék?)

blackhairlady 2016.05.23. 20:40:43

@Mirjam2: Azert egy orai feleltetes szerintem egeszen mas mint egy nyelvvizsga.
Oran altalaban az elozo orai vagy az elozo 2 orai anyagbol felelsz. Eleg jol ki lehet szurni, hogy csak pillanatnyilag nem jut eszedbe a szo vagy az evszam vagy akarmi, vagy nem tanultal egyaltalan.

svajcineger 2016.05.23. 20:42:53

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
Hmmm... Nem tudom. Egy cimboramek epp most estek at a proceduran. Nevetve meselte, hogy a szomszedokat azert mar nem kerdezik meg. :-) Ez AG kanton. Lehet, hogy ez is kanton-fuggo.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.05.23. 20:46:24

Lehet h csak elkerülte a figyelmemet de nem láttam még h pedagogiailag mi a nagy baj a feleltetessel. Szerintem nem feltétlen a félelem keltes és társai. Hanem h idő kihasználása szempontjából extremen nem hatékony. Egyvalaki nyokog vagy éppen szárnyal a többi meg figyel? Olyan témában ami elvileg nem új neki? Nane ez totál nonszensz erre két percet is elcseszni. Ropdolgozat husszoros hatékonyság. Szóbeli gyakorlasnak meg ott a prezentáció amikor a hallgatóság nak új az az infó amit hall.

okostabla: aki nem látott még ilyet az talán el se tudja képzelni mekkora idopazarlasokat lehet kivagni. Előre meg lehet írni mindent Pl képekkel és elmented ez az alap. Teljesen más dimenzióba kerül kB minden ha van egy ilyen. És lássuk be, mikor fogsz lekotni egy mobillal a kezében született akárhány éves t egy kretaval? Ahhoz nagy zseninek kell lenni. A tanárok többsége meg nem zseni vagy muvesz csak tisztességes iparos. Helló 21. század!

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.05.23. 20:49:56

Ja és az órai feleles szerintem olyan szempontból oké , h tanult e a diák, van e fogalma , ezzel a részével nincs bajom, ha nem terrorizalva csinálják, hanem teljesen normális iskolai légkörben.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.05.23. 20:53:47

Jolly phonics nálunk is bejott.
Ha valakinek írás - olvasás tanulás elején v előtt álló gyereke van, Word World c rajzfilmet töltsétek le valahonnan. Eszméletlenül jó az 5-7 éves kor osztály nak.
Online komplett programban pedig a starfall.com nagyon ott van. Ennek van ingyenes és fizetős része is.

2016.05.23. 21:07:35

@Dragonlady (Bp, Hun): Ok, nyilvan kulonbozo nezopontok vannak, en igy latom, ill. nekem az eddigi vizsgaztatasi gyakorlatombol es sajat tapasztalatombol az derul ki hogy a feleltetes nem objektiv es nem hatekony, plusz potencialisan karos. Ha mar mindenkeppen ragaszkodik hozza egy iskola (bar nem tudom miert tennek), akkor nem kene osztalyozni, mert egyszeruen nem lehet objektiv, igazsagos. Barmennyire is probalna a tanar az lenni - es ez a best case scenario; sok tanar nem is probal igazsagos lenni - akkor is belejatszik hogy mennyire kedveli a diakot, milyen benyomast tett ra, stb. A tanarok is emberek, nekem mindig vannak kedvenc diakjaim, biztosan masoknak is, nekik pedig nehezen adnek rossz jegyet felelesre peldaul. Az irasbeli dolgozat sokkal objektivebb, es van kezzelfoghato eredmeny amit tobb kulonbozo embernek meg lehet mutatni hogy ertekeljek, teljesen mas mint egy egyeni beszelgetes diak es tanar kozott.

Amit a smart boarddal kapcsolatban irsz azzal teljesen egyetertek; egy zsenialis tanar biztosan tud tanitani akar homokba irt betukkel vagy akarmivel, de nekunk foldi halandoknak oriasi segitseg a korszeru technologia :). Valoban, a minden erdemi kommunikaciot okostelefonon / tableten bonyolito diakoktol nem lehet elvarni hogy komolyan vegyenek valakit aki kretaval irogat egy tablara.

Herr Géza 2016.05.23. 21:09:49

@Mirjam2: Te, én nem is elsö sorban osztályozott/értékelt klasszikus feleltetésre gondoltam igazán, hanem egyáltalán valamiféle szóbeli produkcióra, aminek pont az a lényege, hogy szoktassa a gyereket a slágfertigségre, a spontán problémamegoldásra verbálisan. Én húzós gimibe jártam, tagozaton, de sose volt gondom, és az osztálytársaim javának sem, hogy jaj mekkora stressz, ha a társaim azt látják, hogy momentán gözöm sincs az anyaghoz. Viszont az általam megbecsült tanárnak (és volt egy pár..) a véleménye fontos volt, neki nem akartam csalódást okozni, még ha ez talán akkor nem is volt tudatos. Ennek eredményeként az olyan tárgyakból is csak készültem viszonylag rendszeresen, ahol maga a tárgy nem izgatott túlzottan. Na ezt hiányolom én itt...
Nyilván nem kell a stresszt túlzásba vinni, de egy egészséges adag csak jót tesz mindenkinek. Hisz az élet sem habostorta.... :)))

2016.05.23. 21:14:24

@blackhairlady: Ertem, csak nekem tanarkent nem az a celom hogy kiszurjem hogy az egy darab megrettent gyerek emlekszik-e egy konkret evszamra vagy szora (ha mindenkeppen ezt akarom tudni, akkor a hatekony megoldas, ahogy @Dragonlady (Bp, Hun): irta, az egesz osztalynak adott dolgozat), elsosorban pedig olyan magasztos celjaim vannak mint hogy megtanuljon pl. a diak kommunikalni az adott nyelven, amit nem lehet arra leredukalni hogy meg tud-e nekem mondani nehany konkret adatot. Viszont a kedvet nagyon konnyen elvehetem attol hogy felszabadultan erezze magat az oran es koncentralni, kommunikalni tudjon, ami a fo cel lenne.

2016.05.23. 21:19:42

@Herr Géza: En sosem ertettem egyet ezzel a szemlelettel hogy bizonyos merteku stressz jot tesz az embereknek, de tudom hogy elterjedt nezet, sokan egyetertenek vele. Azt tudom, hogy tanarkent latom, mennyire rettegnek egyes diakok attol hogy egyaltalan meg kell szolalni pl. idegen nyelven masok elott; ezt nem szeretnem 'feleltetessel' fokozni, inkabb minel tobb paros, kis csoportos szobeli gyakorlattal, esetleg prezentacioval probalom batoritani oket, nem meg jobban stresszelni.

2016.05.23. 21:21:20

@Mirjam2: Nem akarom túlragozni de a feleltetéssel kapcsolatos mondandóddal tökéletesen egyetértek. Sajnos nincs időm kifejteni.

Herr Géza 2016.05.23. 21:22:57

@Dragonlady (Bp, Hun): A hatékonyságát illetöen persze igazatok van, nyilván nem kell minden órán csinálni, de az azért belefér, hogy egy évben mindenkire jusson egyszer-kétszer öt perc. Na és persze nem ABC-sorrendben kell haladni... :D

Herr Géza 2016.05.23. 21:36:06

@Mirjam2: Khm, pont érdekes példát hozol: a nyelvtanulásnál pont az a lényeg, hogy ne rettegjen a mások, idegenek, nagyobb csoport, stb. elött való megszólalástól. És ennek egy módja lehet az is, hogy kontrolláltan hozzászoktatjuk. De oké, a káros és a hasznos stressz között pengeélen táncol a pedagógus.

2016.05.23. 21:38:16

@Herr Géza: Jo, de ha belefer, akkor is mi ertelme van? Az is beleferne idoben hogy nyilvanosan megbotozzuk a gyereket aki rossz jegyet kapott. En inkabb ertelmes dolgokra szeretnem hasznalni a tanitasi idot.

2016.05.23. 21:47:30

@Herr Géza: Sokkal, de sokkal hatekonyabb modszerek vannak erre, mint a feleltetes; lasd paros beszelgetes, csoportmunka, prezentacio (ebben a sorrendben, es nem osztalyozva, nem kenyszeritve). A feleltetes pont a leheto legrosszabb modszer erre amit el tudok kepzelni.

Herr Géza 2016.05.23. 22:06:42

@Mirjam2: Jut eszembe, ha a szóbeli feleltetés ilyen ördögtöl való, akkor mit kezd ez a rendszer a szóbeli érettségivel???? A gyerek egyszer nem volt kitéve ilyennek a 12 év alatt, aztán beküldjük a farkasok közé??
Nekem ebben a "vattába csomagoljuk a gyereket" világban pont az a fura, hogy aztán meg 18 évesen kilökjük az anyaméhböl és vagy megmarad, vagy elpusztul???

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.05.23. 22:07:50

@Mirjam2: értem, amit mondasz, de mindezek mellet azért egy röpke felelet hegynek szerintem messze nem kell afféle validitási és reliabilitási kritériumoknak megfelelni, mint egy komoly nyelvvizsgának. azt felmérni, hogy egy ember tudja-e, miről szólt a nándorfehérvári csata, és ezt el tudja-e mondani épkézláb mondatokban, kicsit más, mint felmérni, mennyire tud angolul. simán életszerű, hogy valaki kiáll, és elmondja, amit tud, úgy, hogy előre felkészült erre a lehetőségre, lehetőleg értelmesen, stb, mások meg meghallgatják. szerintem ez a része azért olyan drámaian nem problmás átlagos diákok esetében. természetesen én se csináltam vagy csinálnék feleltetést soha, mert egyéb okok miatt tartom hülyeségnek, ld fentebb.
ja és persze nyilván egy angolóra más műfaj, mint a történelem, kompetenciák vs inkább azért tények, mármint hacsak nem a megtanult szavakat kérdezné ki valaki konkrétan one by one felelés formájában.
de ezen nem fogok összeveszni veled :-)

2016.05.23. 22:18:35

@Herr Géza: Ugy tudom hogy Angliaban meg sok mas orszagban nincsen szobeli erettsegi (kiveve nyelvekbol), es az egyetemen sincsenek szobeli vizsgak. Egyebkent pedig teljesen mas egy vizsga amire keszulsz, ahol tipusfeladatok vannak, es amit lehetoseg szerint objektiv szempontok alapjan merlegelnek, mint a feleltetes. Pl. egesz veletlenul nemet iskolarendszerben edzodott rokon most fog szobeli erettsegizni par het mulva, es egy percig sem izgul, bar nem volt naluk feleltetes, de a prezentaciokbol nem csak azt tanulta meg hogyan kell masok elott beszelni, hanem azt is hogy nem kell halalra paraznia magat mert nem arrol szol a dolog hogy mit nem tud.

Herr Géza 2016.05.23. 22:21:49

@Dragonlady (Bp, Hun): @Mirjam2: Nagyjából én is erröl beszèlek. Nem a kökemény, számonkérös feleltetést siránkozom vissza, hanem pont ezt: hogy a gyerek spontán módon, saját szavaival össze tudja foglalni a fejében meglévö megtanult információkat, akár "idegenek" elött is, akár egy bizonyos stressz alatt is.
Továbbra is azt kérdezem, oké, óvjuk a gyereket mindentöl, és utána?? Majd megtanulja valahogy kezelni az ilyen szitukat?? Azért gondolom abban egyetértünk mindannyian, hogy millió ilyen helyzet fog rá várni...

2016.05.23. 22:28:42

@Dragonlady (Bp, Hun): Persze, ha elore felkeszul a temabol, az teljesen mas. Az nem feleltetes, hanem prezentacio, ami szerintem is nagyon hasznos. Lehet hogy egyszeruen csak mast ertek en feleltetesen, mint te? En arra gondolok, amikor bejon a tanar, vegignez az osztalyon, mindenki probal mas iranyba nezni es arra gondol, jaj csak nehogy pont engem kerdezzen, es kerdez egy akarmilyen random dolgot a tantarggyal kapcsolatban, majd ad egy osztalyzatot, potencialisan annak alapjan hogy milyen napja van, tetszik-e neki a gyerek oltonye stb. Diak all szerencsetlenul, mindenki mas ul es ramered, stb. Erre gondoltam, hogy ezt nem tartom konstruktivnak.

2016.05.23. 22:35:17

@Herr Géza: 'a gyerek spontán módon, saját szavaival össze tudja foglalni a fejében meglévö megtanult információkat, akár "idegenek" elött is, akár egy bizonyos stressz alatt is.'

Ez a prezentacio, ami minden modern iskolai programnak a resze, tudomasom szerint. Pont azt irtam az elejen hogy ezt kene tamogatni, plusz a posztban leirt kotetlen beszelgetest, nem a feleltetest. De vannak olyan diakok / emberek akik az atlagnal sokkal kevesbe szeretik az ilyen helyzeteket, es ok nagyreszt sikeresen el is tudjak oket kerulni a felnott eletben, pl. programozonak vagy kamionsofornek tanulnak. A feleltetes az ilyen tipusu embereknek szerintem csak art, nem hasznal. Viszont a prezentacio / kotetlen beszelgetes formatum fejlesztheti az eloadokepesseguket.

2016.05.23. 22:38:17

Sose felejtem el, egyszer total ataludtam a tortenelem orat, de frankon, elejetol vegeig, masnap feleltem belole, de otost kaptam, mert nagyjabol kepben voltam, hogy mi volt a helyzet, nem tudom hogy sikerult, lehet, hogy egy hasonloan unalmas oran amikor viszont nem birtam elaludni egyszer csak ugy elolvashattam a konyvbol azt a reszt, (a munkajogok fejlodeserol volt szo azt hiszem), de az is lehet, hogy tenyleg mukodik a "relaxa" modszer. :D Na mindegy ez igazabol nem fontos.

Herr Géza 2016.05.23. 22:45:23

@Mirjam2: Te többet látsz bele, mint amit én hiányolok, hangsúlyozok. Nem azt sírom vissza, hogy toljunk ki a kölökkel, meg nem tetszik a képe, én keltem fel ballábbal, meg egyebek. De könyörgöm, tudjon már akkor is megszólalni, ha valamire nem készült fel jó elöre. Ez most miért baj? Mellesleg az érettségi se arról szól, hogy mit nem tud a gyerek, nagyon helyesen, de ugye göze nem lehet, hogy mit is fognak kérdezni. És ez nagyon új szituáció lesz, nem is ismeri, miért is stresszelne elöre. És ha ott fog? Vagy ö pont nem, de sokan mások igen?

2016.05.23. 22:52:19

@mojyo: Ez kb. az eddigi legertelmesebb hozzaszolas a temaban - otos :)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.05.23. 22:55:46

@Mirjam2: a feleltetés nem az, hogy a tanár hétfőn leadja a nándorfehérvári csatát, amit a gyerek otthon a könyvből megtanul, és szerdán, amikor kihívják, akkor ezt összefüöggően 3-5 percbn elmondja, és esetleg a tanár belekérdez a múlt heti leckébe is? sajnálom, hogy szar élményeid voltak, de szerintem ki többie erről beszéltünk eddig, amikor a felelésről volt szó :-D

M. Péter 2016.05.23. 23:07:16

@Mirjam2: A feleltetésre nagyon is fel lehetett készülni, a legutóbbi óra anyagán kívül ritkán kérdeztek bármit, és az írásbeli vizsgával vagy dolgozattal szemben a tanár segíthette is a diákot, ha elakadt, vagy rossz irányba indult egy feladat megoldásában. A legnagyobb gond az volt, hogy sokan csak bemagolták a könyből a leckét, és ennyi elég volt.

2016.05.23. 23:17:55

Igazabol nem egyszer aludtam at a tortenelem orat, hanem rengetegszer, rettento unalmas volt a tanar, viszont csak egyszer feleltem nala igy kozvetlenul egy ilyen utan... osszessegeben is alig feleltem nala, szerintem eszre se vette, hogy hozza jartam. :D Amugy speciel nala peldaul ki se kellett allni az osztaly ele, hanem a helyunkon ulve kellett beszamolni a dolgokrol, szerintem az ilyesm egy nem tul specialis igenyu gyermek szamara azert tulelheto elmeny kell, hogy legyen, de lehet, hogy 1) en amugyis zseni vagyok, tehat konnyen beszelek 2) tenyleg "relaxa" modszerrel tanultam, 3) regenmindenjobbvolt, illetve bezzegazenidomben tenyleg nem emberfeletti teljesitmeny, hanem az elet resze volt verbalisan beszamolni arrol, hogy mit tud valaki, meg kerdesekre valaszolni, meg ilyesmik. Na mindegy.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.05.23. 23:19:20

@Herr Géza:
egyetértek, kell a kontrollált stressz, hogy a poszthoz is visszatérjek, angolszász ovikban szokás ez a show and tell, hogy minden nap másvalaki viszi be pl a kedvenc játékát, és kiáll az osztály elé, és mond pár mondatot, a töbiek meg kérdeznek. tt is el lehet kezdeni, hogy "ez az én nyuszim, Géza a neve, szereti a répát meg a füvet, és a fotelban alszik", és akkor Julcsi megkérdezi, hogy biorépát eszik-e a nyuszi, és a gyerek meg válaszol.
a harmadikosokkal én book review-kat csináltam rendszeresen, valaki behozta azt a könyvet, amit olvasott és tetszett neki, és volt egy lista, hogy mit kell elmondani, kiről szól, miről szól, foglalja össze nagyjából a sztorit, mondja el, hogy miért tetszett neki, stb stb, 3 perc, aztán krédeznek a többiek. negyedikesek számtekből tanulták már a power pointot, és velük elkezdtem simán azt, hogy forrásmegjelöléssel stb álljanak ki és nyomjanak le egy 5-8 oldalas prezit megadott témában (előre megbeszéltük, pl híres emberek, vagy kihalás szélén levő állatok stb), előre megnéztem őket, segítettem nekik. ez nyilván annyiban különbözik a mindenki által ismert és halálra unt nándorfehérvári csatától, hogy a többiek számára is érdekes, új infókat tartalmaz, és esetleg még érdemes is akár odafigyelni.
szóval innen el lehet indulni, ha szóbeli, nyilvános megszólalásról van szó. a nagyobbak kiálltak már egész iskola elé péntek reggeli iskolagyűlésen fontos témákkal is, vagy elmentek alsóbb osztályokba érdekes dolgokról beszélni nekik.

Herr Géza 2016.05.23. 23:41:04

@Mirjam2: Nem erre gondoltam. A prezentáció az nálam azt jelenti, hogy adott a téma, abból felkészülök, vázlatot, PP hókuszpókuszt csinálok belöle, felkészülök a várható kérdésekre, ha olyan a szitu, majd elöadom a tudásomat. Elengedhetetlen része a kommunikációnak, Part I.
Feleltetés (helyesen kivitelezve): Az elmúlt órán, héten, hónapban, stb. tanult anyagból akár teljesen váratlanul kapok egy-három kérdést, amiket ca. öt percben szóban meg kell válaszolni. Hogy osztályozzák-e, vagy sem, majdnem lényegtelen. Elengedhetetlen része a kommunikációnak, Part II.
Szerintem.

2016.05.23. 23:58:01

Egyetemen meg volt olyan is, hogy tablanal kellett megoldani az egyenletet, azt annyira utalta mindenki, hogy a lanyok azt is mondtak, hogy perverz a tanar, es, hogy oket csak ne stirolje a tablanal. :D Fogalmam sincs, igy volt-e, engem nem igazan traumatizalt az az egy felev annal a tanarnal, es amugy a nonemu tanar, akinel az utolso matekos felevet sikerult felvenni szerencsere, o is szerette a tablanal megoldatast. Sose ereztem megalazonak, szerintem nem rossz modszer, ra tudja vezetni az embert a sajat hibaira, de lehet, hogy azert vagyok igy vele, mert 1) lehet, hogy tenyleg zseni vagyok, tehat konnyen beszelek, 2) ha perverz is volt, engem nem stirolt szerencsere, 3) a matekorakat is tobbnyire ataludtam, ugyhogy lehet, hogy a matektanar se vette eszre, hogy hozza jarok. :D

Herr Géza 2016.05.24. 00:02:10

@Mirjam2: "a gyerek spontán módon, saját szavaival össze tudja foglalni a fejében meglévö megtanult információkat,"
Oké, rosszul fogalmaztam, kimaradt az elejéröl, hogy: "váratlan, célzott kérdés(ek)re.."
Tehát ez alatt pont nem a prezentációra gondoltam.

svédnyugger 2016.05.24. 00:03:42

@wuaaa: Sajnos nagy része igaz annak amit írtál.

2016.05.24. 00:22:24

@M. Péter: Pont ez a problema, es ezert nem objektiv tobbek kozott, mert segithet a tanar, ha akar. Ha meg nem akar, akkor nem segit, sot akar hatraltat. Erre osztalyzatot epiteni, szerintem nem fair es nem objektiv, es ez fuggetlen attol hogy mennyire felkeszult a diak.

2016.05.24. 00:24:44

@Herr Géza: Egyaltalan nem lenyegtelen hogy osztalyozzak-e, ugyanis az osztalyzatokon mulik hogy pl. megbukik-e a tanulo, ezert a jegyeket objektiven merheto dolgokra kene alapozni.

2016.05.24. 00:30:16

@Dragonlady (Bp, Hun): Nekem szemely szerint pont nem voltak rossz elmenyeim, kimondottan jo tanulo voltam, es direkt vartam hogy felszolitson a tanar hogy elmondhassam mit tudok. De arra is emlekszem hogy masok korulottem mennyire szenvedtek a felelestol, es hogy alapvetoen megalazo es ertelmetlen volt a rendszer, visszatekintve semmi ertelmet nem latom. Ha a feleles segitene a valodi eloadoi kepessegek kialakulasat, akkor nem az lenne a helyzet mint most, hogy egy atlagos magyar alig tudja kifejezni magat akar kisebb csoport elott is, viszont az olyan orszagokbol jovok ahol kotetlen csoport elotti beszed es prezentacio jellemzo az oktatasban, sokkal magabiztosabbak ilyen helyzetben.

2016.05.24. 00:33:28

@Herr Géza: Neked is mondom, ha a feleles olyan dolgokra keszit fel ami elengedhetetlen resze a kommunikacionak, akkor miert van az hogy egy atlagos angol magabiztosan tud emberek elott beszelni, egy atlagos magyar meg nem. Mikor szegeny angolt soha nem feleltettek, nem ruhaztak fel elengedhetetlen kommunikacios kepessegekkel.

2016.05.24. 00:43:38

Ami a felelést illeti, nem nagyon szeretek emberek elé állni, különösen beszélni előttük. (Legalábbis józanul, ugyebár. Azt persze nem tudom, mennyire releváns az ittasság kérdése, mondjuk, középiskoláig.)

Általános iskoláig nagyon zavart, ha olyanra kényszerítettek, amit nem akartam (például úszásra járni, mert meglepetés!, levetkőzni sincs kedvem mások előtt, meg egyébként ahhoz sincs, hogy ők vetkőzzenek előttem), gimiben viszont már lehetett kezelni a dolgokat, meg kibújni mindenféle passzív agresszív viselkedéssel. A tanárok tkp. egészen érzékeny teremtmények, meglepően együttműködőnek bizonyultak abban, hogy engem hagyjanak figyelmen kívül.

Az egyetem viszont tök nagy szívfájdalom. Jártam például egy kiscsoportos akármire, állatira érdekelt, de 6-an voltunk a tanáron kívül, aki egy elborult kis faszi volt, és nagyon akart szemkontaktust tartani például. Asszem, 3 óráig bírtam. A másik órán meg a csóka mindenképp meg akarta beszélni, hogy mi a véleményünk a feladott olvasmányokról. Az érdeklődése alighanem őszinte volt, többször keveredtünk bele, hogy azt mondta: nahát, erre nem is gondoltam, hümm, de érdekes, nézzük csak. Engem is felszólított, mondtam neki, hogy nem olvastam, amit kért (pedig de), és igyekeztem éreztetni, hogy soha nem is fogom, hagyjon békén. Amikor másodszor is felszólított, többet nem mentem vissza. Tök nagy csalódás volt.

Micsoda hibás koncepció egyébként, a faszi kurvára érdekes volt, töredezetten, hümmögve beszélt, mint akinek túl sok a gondolata amúgy is, és fogalmam sincs, miért akarta a mi véleményünket hallani, amikor az övé nyilván érdekesebb.

Amúgy is van ez a véleményterror, hogy muszáj megszólalni (idegen nyelven vagy magyarul), meg muszáj az embernek képesnek lenni TED talk-ot tartani (vagy legalábbis legyen benne a titkos vágy, hogy képes legyen rá), mert az ilyen life achievement, meg ha skandináviába vagy japánba megy, muszáj pucéran szaunázni/fürdeni. Már miért volna muszáj? Hát fck you, én én vagyok, te meg te, se beszélni nincs kedvem veled, se levetkőzni, se rád lehelni.

(Egyszer egy teremben rekedtem, ahol egy pantomimes-szerű mozgástársulat, vagy akármi, csinálta a performanszát. Az egyik kiscsaj ebben a feszülős pantomim-dresszben meg a kifestett pofájával odalopakodott az emberekhez, és mozdulatlanul úgy maradt, 20 centire az arcukról. Mert ez milyen kényelmetlen, az ember fészkelődik, arréb áll, haha. Biztos van ebben valami művészi relevancia, vagy nem tudom. Láttam, ahogy jön felém, most két embernyire van, most egy embernyire, és eldöntöttem, hogy ha megáll előttem, nem mozdulok, csak annyit mondok: ha nem takarodsz, aládnyúlok. Tuti bejött volna, de csak egy pillantást vetett az arcomra, és eloldalgott. Jobb volt így.)

Nem tudom, ki a mázlistább, hogy az iskolát letudtam gyerekként (amikor az ember még nem áll ki magáért): a tanárok, akiknek nem törtem el a lábát egy vascsővel, meg az iskola, amit nem gyújtottam fel, vagy én, hogy emiatt nem kerültem bajba. (Azt hiszem egyébként, hogy én. A rendszert nem lehet legyőzni. Alkohol, drogok, öngyilkosság: ha valaki lát más kiutat, jelezze, cím a szerkesztőségben.)

--

Oké, oké, kicsit megint belelovalltam magam. Ezeket el kell engedni. Relax. A csajom azt mondja, nem kellett volna beírnom. Mindegy. Majd keresek magamnak egy pszichológust. Minden rendben.

M. Péter 2016.05.24. 00:50:03

@Mirjam2: Én akkor más átlagos angolokkal találkoztam.

2016.05.24. 00:53:57

@Th's child: Comment of the day (/ week / year), as far as I'm concerned :)))

Herr Géza 2016.05.24. 01:04:04

@Mirjam2: Én nem ismerem sem AZ átlagos angolt, sem AZ átlagos magyart. A "magabiztosan beszélni emberek elött" pont nem az a kategória, amiröl én beszéltem. Magyar-német vonalon tudok összehasonlítást tenni: az öcsém lányai és az én fiam közötti összehasonlításban pl. semmilyen különbséget nem láttam korábban e téren. A kamaszkori "bocs, hogy élek, jaj csak hozzám ne szóljanak, jaj csak nekem ne kelljen megszólalni" fázison túljutva, a lányok rohamosan nyílnak ki a kommunikáció terén, a fiunk meg inkább visszafelé fejlödik. És ebben az IT-világ nagy csodái (Messenger, WhatsApp és tsai.) mellett igenis hibáztatom ezt az írásbeli-központú iskolai oktatást is. A prezentációk, csoportmunkák üdítö kivételek és dicséretes dolgok, de a hétköznapok java az írásbeliségröl szól.

blackhairlady 2016.05.24. 01:09:10

@Herr Géza: egyet ertek, erre gondoltam en is. Itt nalunk nincs ilyen egyaltalan, en honeymoon. Pont azt amit te irtal, a 2-3 kerdest.

blackhairlady 2016.05.24. 01:12:03

@blackhairlady: ez jo, hulye tablet, persze hogy nem honeymoon akart lenni hanem "hianyolom" :))))))

Herr Géza 2016.05.24. 01:15:59

@blackhairlady: :))))) Én is Honeymoon-oltalak .... :)))

adg 2016.05.24. 01:20:08

@blackhairlady: ez egy eleg egyertelmu freudi elszolas. Szerintem szolj a ferjednek, hogy regen voltatok naszuton, ideje egy ismetlesnek. :)

adg 2016.05.24. 01:27:46

@Th's child: szepen osszeszedted. Sok hasonlosagot fedeztem fel, meg a fiam is ilyen. O kulonosen. Ha valaki szobaall vele, legszivesebben leszurna neha. Azert van par ember, aki megtalalja vele a hangot, azokkal nagyon jol elvan.
A pantomimos csajt tudtam volna kezelni. Siman tudok valakinek a kepebe bamulni fel oran keresztul mozdulatlanul. De az alanyulas sem rossz otlet. :D
Es azt is eleg egyertelmuen tudom mutatni, ha nem kivanok beszelgetni. Az utcan szoktak neha letamadni a bennszulottek, kizarolag beallitva, mindig penzt akarnak. Parszor felultem az elejen, de ma mar amikor eleg kozel ernek, hogy lassak a szememet, valahogy mindig elfordulnak. :D

blackhairlady 2016.05.24. 02:58:46

@Herr Géza: @adg: :)))))))))))) eskuszom a kindle navigator ki:)

blackhairlady 2016.05.24. 03:01:27

@blackhairlady: Na befejeztem az irast :)))) navigator= javitott :D

hothead 2016.05.24. 03:21:07

@verkagrafomanka:

12-20 szot kapnak meg egyszerre, ha hibatlanul felismerik az osszeset, kapjak a kovetkezo adagot. A lenyege, hogy a szot alkoto betuk sorrendje rogzuljon, mint eg kep. Ranez, kimondja a szot, ujra es ujra, ahanyszor szukseges ahhoz, hogy teljes biztonsaggal felismerje; egyuttal megtanulja helyesen kibetuzni ill. leirni is.

hothead 2016.05.24. 03:34:55

@ChristineK: Kindy hivatalosan Kindergarten termeszetesen, en kertem, hogy az intezmenyek nevei ne legyenek magyaritva, mert sok mindenben kulonboznek a mo-i megfelelojuktol.

hothead 2016.05.24. 03:58:25

@svajcineger: ennel azert egy kicsit bonyolultabb a helyzet; rengeteg tipusu vizum letezik, de nem mindegyikkel lehet allampolgarsagert folyamodni. Nem a 4 ev itt tartozkodas volt kuzdelmes, hanem annak idejen a vizum (PR) megszerzese. Az ugyintezes egy bo ev, majd a vizumra varakozas tobb, mint 3 ev volt.

"Generally, for becoming an Australian Citizen you will need to:

Have permanent resident status for 1 year and lived in Australia for at least 9 out the 12 months within this year
Have lived continuously and legally in Australia for the past 4 years
Have been physically present in Australia (you must not have been absent for more than 12 months in the last 4 years)
Meet the good moral character requirement"

hothead 2016.05.24. 04:11:26

@adg: ". Annyit hozzatennek, hogy allamonkent eleg sok elteres van az iskolarendszerben, sot, meg allamon belul sem mindig egyseges minden."

Eppen ezert mindig azzal kezdem, hogy Brissy, QLD (vagy ahonnan epp irok), sajat tapasztalat. Most is benne volt a bevezetoben. Ausztralia allamai sok mindenben kulonbeznek (torvenyek, szabalyok, eghajlat stb.), mint Europa orszagai.

adg 2016.05.24. 04:21:23

@hothead: Nem kifogaskent kotyogtam bele, csak erdekessegkent, kiegesziteskent. Tudom, hogy bnerol irtal.

hothead 2016.05.24. 04:37:06

@Mirjam2: kretas tabla nincs, white board, szamitogep van. Tanonyveik sincsenek, csak fuzetek es abba ragasztjak be a nyomtatott feladatlapokat alkalmankent. Feleltetes, magolas nincs, tesztek vannak, es nagyon valtazatos project-ek.
Nemreg lett kesz a kislanyom egy altala elkepzelt allatkert makettjenek elkeszitesevel, amit eloszor megtervezett, lerajzolta ilyen-olyan nezetbol, felsorolta a szukseges anyagokat, majd kivitelezte. Tavaly egy beszedet kellett irniuk egy globalis probremarol, majd az osztaly elott elo kellett adni ugy, ahogy a beszed hangulata kivanta. Sokat gyakorolta itthon, jol is sikerult.
Sok pelda jut meg eszembe, lehet meger egy kulon posztot :p

Bredpitt Monika 2016.05.24. 04:48:32

@hothead: arra lennek kivancsi hogy mit kell tudni a vizsgan,
azt megkerdeznem hogy milyen surun tudtok hazalatogatni
sok sikert

Bredpitt Monika 2016.05.24. 04:51:11

@hothead: marmint az allampolgarsagi tesztben miket kerdeznek

hothead 2016.05.24. 04:53:10

@adg: tudom, hogy tudod, nincs is semmi gond ezzel; nincs ket egyforma iskola, igazabol nem is tudom milyen szinten dontenek a tanmenetrol.

hothead 2016.05.24. 05:05:23

@Bredpitt Monika: itt talasz nehany gyakorlo tesztet: www.theaustraliantest.com/

tobb, mint 6 eve jottunk el Mo-rol, azota nem voltunk ott es nem is tervezzuk a kozeljovoben

wuaaa 2016.05.24. 05:23:58

@svédnyugger: Nem a nagy része igaz, hanem az egész.

soad1221 2016.05.24. 09:47:43

@Mirjam2: pont ezért téged kérdezlek, egy picivel több fogalmad van az oktatási módszerekről, mint nekem.. :)

de elbeszélünk egymás mellett, mert az, amit te feleltetésnek írsz, az egyértelműen káros. Ha a tanát szándéka a kifejezett stresszelés, és szívatás, akkor értelek, semmi értelme és káros.
Van ilyen, tudom, de az ilyen tanárnak sem való, egyszerűen pályát tévesztett, jobb lett volna, ha ellenőr vagy biztonsági őr lesz, náluk ez lehet előny, tanárnál semmiképp.

Amit többen leírtak, nem teszem én se, de a szóbeli nyelvvizsga és egy órai feleltetés azért más kategória. Az órai feleltetés lehet teljesen normális hangulatú, az egyetlen komoly ellenérv, amit Dragonlady is írt, hogy nem hatékony, valóban, sok idő mehet el a számonkéréssel teljesen kihasználatlanul.

Mondom, én arról beszélek, amikor a tanár kvázi beszélget, kérdéseket tesz fel, gondolkodásra késztet, eléri, hogy spontán módon tudj reagálni, és 3 összefüggő értelmes mondatban elmondani olyat, amit tőled kérdeznek. Ez azért nem lehet olyan traumatikus egy teljesen átlagos képességű embernek. Nevezhetjük prezentációnak is, nekem mindegy, de én eleve abból indulok ki, hogy a tanár alapvetően a tanuló javát akarja, nem szívatni... :)
hogy szubjektív? ja, az. kurva sok minden az. pl a főnököm értékelése is. Nálunk vannak objektív mérőszámok és bizony van szubjektív értékelés is. Ezt megint csak nem érzem problémának, sőt, nem árt, ha megismeri ezt a jelenséget, a világban számos alkalommal fog találkozni ezzel.
Osztályzás? tök mindegy, mert amiről beszélünk értelemszerűen nem ez az alapvető célja. Felőlem akár lehetne betűkkel jelezni itt is, lehetne szöveges értékelés, teljesen mindegy, az elsődleges cél a tanuló tanítása, fejlesztése, és hát bizony az eredményt valamilyen módon értékelni is kell. hogy ezt osztályzással teszik vagy sem, szinte teljesen mindegy. Szerintem sokkal fontosabb lenne, hogy minél hamarabb megértse a tanuló, hogy B értékelés, meg a 2-es, meg az 5-ös, meg a szóbeli, meg akármit ne a személyes sértettségének fogja fel, hanem a visszaadott tudásának az értékelésének. Ha valakinek ilyen trauma az 1-es osztályzat, az annyira nárcisztikus, hogy inkább azzal kell foglalkozni, hogy helyén kezelje ezeket a dolgokat. Azért én általános iskola alsó tagozatán is értettem, hogy azzal, hogy rossz jegyet kapok még nem dőlt össze a világ, de vmi jelzés kell, hogy nem jól teljesítettem.
Amit még nem értek, hogy egy teszten teljesen objektív tudsz lenni, de a rossz értékelés ott már nem számít? Vagy azért mert objektív jobban tudja feldolgozni, és akkor már nem trauma?
Szerintem a szubjektív értékelés is szükséges, egyszerűen kikerülhetetlen az életben. Ehhez kell pedagógusnak lenni, hogy az értékelés, ha negatív, akkor is értse belőle a gyerek, hogy az miért az. Igen, "iparos" a tanár, de azért ez nem olyan bonyolult dolog, én napi szinten gyakorlom, hogy megértessem a gyerekeimmel. Azt hiszem legtöbbször sikerrel, pedig én még csak nem is tanultam ezt.

Herr Géza 2016.05.24. 10:37:04

@soad1221: Jó ez a szubjektív-objektív értékelés téma is. Még egy írásbeli matematikai feladat megoldásának értékelésébe is be lehet vinni egy csipetnyi szubjektivitást (pl. egy elrontott megoldásnál, az egyes -még helyes- lépések pontozásánál, vagy egy tökéletes megoldásnál is, a levezetés részletességének értékelésénél) és akkor nem is beszéltünk egy esszé, egy fogalmazás, egy elemzés, vagy akár egy prezentáció értékeléséröl. Az abszolút objektív értékelésre csak az elöre megadott válaszok közül a helyes megoldás kiválasztásával történö teszteknél van mód. Na de jól is néznénk ki, ha csak ebböl állna a tudásfelmérés. Pont az (is) különbözteti meg a jó pedagógust az "iparostól", hogy helyén tudja kezelni a szubjektivitását.

Hari Seldon 2 2016.05.24. 10:39:49

@Mirjam2:
Ja persze. Gondolhattam volna.
És persze már akkor is drogoztak, meg tanulatlanok voltak amikor gyarmatosítottak.
- Sőt így mutatva rossz példát szegény kizsákmányolt bennszülötteknek, azóta ők is tanulatlanok meg drogoznak.

2016.05.24. 10:40:17

@soad1221: 'a tanár kvázi beszélget, kérdéseket tesz fel, gondolkodásra késztet, eléri, hogy spontán módon tudj reagálni'

Jo, de ezt tanarkent folyamatosan csinalom, a munkam resze - kiadok egy feladatot, aztan korbe maszkalok az osztalyban, megallok egy-egy diaknal, beszelgetek vele, kerdeseket teszek fel neki. Ehhez nem kell feleltetes. A rendszernek viszont olyannak kene lennie ami vedi a diakot a tanari visszaelestol. Ugyanis a tanarok is emberek, es bizony nagyon sokan rosszindulatuak, vannak kedvenceik es vannak diakok akiket nem kedvelnek, stb. Ezert teljesen felesleges olyan eszkozt adni a kezukbe amivel konnyen visszaelhetnek. Az pedig messze nem mindegy hogy mit osztalyoznak es hogyan, mivel sokszor a tovabbi elete, karrierje mulik a diaknak az osztalyzatokon.

svédnyugger 2016.05.24. 10:42:17

@wuaaa: A kommunikációs torony állítólag rozsdás volt, azért dôlt le, a Telia pedig elismerte, hogy egy uppdatering volt a légiközlekedés leállta mögött.
Jó, elismerem, hogy ez a két info a polkorrekt újságokban volt. (!)

2016.05.24. 10:46:46

@Herr Géza: Prezentaciot altalaban nem szoktak osztalyozni, ha megis, akkor objektiv kriteriumok alapjan. Fogalmazast szinten objektiv kriteriumok alapjan osztalyoznak (legalabbis ahol eddig dolgoztam, ott igy csinaltuk), pl. x dolog benne van, x pont, y tipusu hiba, y minusz pont, stb. Persze soha semmi sem 100% objektiv, de mivel a diaknak az elete mulik a jegyeken, pontszamokon, ezert szerintem minimum torekedni kell az objektivitasra. A tanarok, vizsgaztatok hatalmi pozicioban vannak a diakokkal szemben, ezert minimalizalni kell a visszaeles eselyet. Az hogy ki a 'jo pedagogus', erosen szubjektiv, nem lehet erre alapozni.

adg 2016.05.24. 10:57:03

@svédnyugger: ez tetszik. Egy torony nem dol le, csak mert "rozsdas". Igencsak erost korrodaltnak kell lennie, hogy ledoljon, gyakorlatilag evtizedekig tudnak barmi karbantartas nelkul kint rohadni, mielott osszedolnek. Ha ez nem egy otthagyott hasznalaton kivuli torony volt, akkor a szokasos felulvizsgalatok soran evekkel azelott ki kell szurjak a problemat, hogy osszedolne a torony.

Ezt igy altalanossagban mondom, a konkret esetet nem ismerem, de pl Magyarorszagon s van egy csomo ottmaradt acelszerkezet, tornyok, csarnokok stb, amik evtizedek ota rohadnak a szabadban.

Herr Géza 2016.05.24. 11:30:37

@Mirjam2: "Prezentaciot altalaban nem szoktak osztalyozni, ha megis, akkor objektiv kriteriumok alapjan."
Hát nálunk (gimnázium 9. oszt.) bizony nem egy prezentációt osztályoztak, és mitöl objektív az az értékelés, hogy "Jó volt, de lehetett volna bövebb is: 2-es" ??? Ez konkrét példa. De legtöbbször még ennyi szöveg sincs az osztályzat mellett.
De mondok mást: a félévi értékelö jegynél van egy "szóbeli munka" osztályzat is, amivel a diák évközbeni órai munkáját, aktivitását értékelik összefoglalóan. Igaz ez a jegy sulyozottan kevesebbet ér, mint az írásbeli dolgozatok átlaga, de ez mennyiben lehet objektív??
Nekem nincs is bajom (általában) a szubjektivitással, mert gondolom elítélhetö módon, de ebben is azt vallom, hogy csak hadd szokja meg a diák az ezzel való együttélést is, hisz az életben számtalanszor lesz még szubjektív értékelésnek kitéve.
Igen, igazad van, törekedjünk arra, hogy a gyerek osztályzatai minél objektívebbek legyenek, azonban hiú ábránd lenne azt hinni, hogy ez maradéktalanul megvalósítható.

soad1221 2016.05.24. 11:49:01

@Mirjam2: tiszta sor, persze, de az ilyen munkát sem hívod tesztnek, dolgozatnak, ha nem osztályzod le. A munkád során nyilván számtalanszor adsz feladatot, ami nem számonkérés, de valójában pont ugyanazt csináltatod velük, mintha dolgozatot íratnál, nem? :)
szóval a számonkérésnek a lényege, hogy a végén adsz egy értékelést rá. Ilyen a felelet is, és igen, teljesen egyetértünk, a tanár törekedjen az objektivitásra. Ember vagy, van olyan gyerek aki nem szimpatikus, de ha kiegészítem azzal, hogy értelmes felnőtt ember vagy, és felelteted a gyereket, akkor azért tudod kontrollálni magad és a feleletére osztályozni, nem? :)
Egyetértek, szűrjük ki, de ha lehetséges ezt még azelőtt tegyük meg, mielőtt tanár lesz. Illetve már tanárként is legyen mérés, a tanárnak se legyen korlátlan hatalma. 1000 másik módon tud a tanár ártani egy gyereknek, amivel elbaszhatja a teljes jövőjét, ha akarja.
Én azért szeretnék abból kiindulni, hogy egy tanárnak még, ha nem szimpatizál a gyerekkel, akkor is képes ilyen fokú objektivitásra. És egyébként nem tudom most hogyan van, de annak idején a szóbeli felelet osztályzata nagyságrendekkel kisebb súllyal számított az év végi osztályzatba. Én voltam 5-ös úgy, hogy feleletre kaptam 1-est. Az év végi értékelés a teljes éves munkát veszi alapul, amiben értelemszerűen lehetnek gyengébb eredmények. Azért a jövőjét tönkretenni egy rosszul sikerült felelettel nem nagyon lehet, ahhoz elég tendenciózusan kell szívatni. Számtalan más eszköz ott van a kezében, bármikor visszaélhet azzal a helyzettel, hogy ő a tanár, ennyi erővel ne is legyen személyesen tanárán, egy gépen keresztül is meg lehet oldani távoktatással, úgy hogy a tanár nem lát mást a gyerekből csak mondjuk egy IP címet, nem? :)

Szóval szerintem legyen a tanár kezében rengeteg eszköz. Mind az oktatásra, mind a számonkérésre, és bízom benne, hogy ő meg tudja, hogy mikor melyiket mire használja. Végül is ezért tanult éveken keresztül...

Mindemellett a tanár teljesítménye is legyen mérve, ellenőrizve. Iszonyat egyszerű mérni a tanárt, évente akár 50-100 ember is el tudja mondani a véleményét, egy jól összeállított kérdőívvel simán kiszeded a gyerekekből, hogy melyik tanár jó. Már nem a jó fej, hanem jó. Simán mérhető ez, láttam is ilyet...

@Herr Géza:

mondjuk a mateknál minimális a szubjektivitás, de igen, még ott is van. Pontosabban ott viszonylag egyszerűen meghatározható, hogy mennyit ér a kikötés, mennyit a lépések kihagyása, és akkor kijön egy pontszám.
De nagyon jó példa erre egy barátom matek érettségije, aki teljesen egyedi megoldást adott, több kikötést és lépést is lemaradt, de nem volt olyan matek tanár, aki nem max pontot adott volna rá. Mert azt mondták, hogy a megoldás annyira egyedi és ötletes, hogy ezek a részletkérdések nem érdekli őket. Még olyan matek tanár is volt köztük, aki egyébként nem kedvelte...

szóval nem annyira lehetetlen ez...

soad1221 2016.05.24. 11:51:08

@Herr Géza: teljesen egyetértek.

az olyan szélsőséges példákat, amikor a tanár valóban tényszerűen visszaél a hatalmával meg egyszerűen el kell távolítani. Ne is kerülhessen oda...

Tristee 2016.05.24. 11:55:44

Kérdezem a szerzőtől - avagy bárkitől, akinek van konkrét tapasztalat, tudása ez ügyben - , hogy a felsorolt oktatási-nevelési intézményekben létezik-e kötelező vagy ajánlott hittan, avagy erkölcstan oktatás, illetve annak ausztrál megfelelője? Természetesen nem egyházi intézményekről kérdezem ezt, mert azokban nyilván van hittan.

Azt is kérdezem, hogy az ausztrál benszülöttek - településekre kerül leszármazottaik - ugyancsak igénybe veszik pl. az ausztrál Kindy-óvodát? Ha igen, van-e velük speciális beilleszkedési gond? Ugyanezt kérdezem róluk iskolai-középiskolai vonatkozásban is..
Előre is öszönöm a válaszokat.

adg 2016.05.24. 12:24:58

@Tristee: egyhazi iskolakban - ahogy irod - letezik kotelezo hittan termeszetesen, allami iskolakban lehet valasztani, ha akarja a szulo.

Bennszulottek nalunk joval nagyobb aranyban elnek, mint Brisbaneben, viszont errefele nem igazan elterjedt a kindy, van par magan, allami nem is tudom, van-e. Nem hinnem, hogy sok bennszulott gyerek jar ilyenekbe. Eleg dragak.
Viszont 5 evesen mar mennek prepibe, preschool, gyakorlatilag elokeszito az iskola elott. Oda mar mennek az abo gyerekek is, nincs veluk kulonosebb beilleszkedesi gond. A gyerekeimnek volt mar jopar abo osztalytarsuk, egyikkel sem volt semmi esemeny, volt amelyikkel kifejezetten joban voltak. Meg volt koztuk tobb foster gyerek, akiket kiemeltek a csaladjukbol, hogy tuleljek a gyerekkorukat.
Azokkal a bennszulotekkel van tobb gond a varosban, akik az utcan ulnek egesz nap teljesen beallva valamitol, pia, drog, benzin, stb. Sajnos ok a latvanyosak, veluk azonositja az amber a bennszulotteket, pedig a tanultabb, tisztabb, dolgozo abok teljesen rendben vannak.
A communityk meg teljesen mas vilag...

2016.05.24. 14:38:06

@Herr Géza: Nem lehet objektiv, es nem is ertek egyet az ilyen fajta osztalyzassal. Ez olyan mint regen Mo.on a 'magatartas' jegy (remelem mar nincs ilyen).

2016.05.24. 14:42:57

@soad1221: Persze, idealis vilagban igy van, gyakorlatban meg egyaltalan nem. Ilyen alapon a tanarok nagy resze nem dolgozhatna tanarkent. Ok is emberek, mint barki mas, gyakran igazsagtalanok ha megtehetik, legalabbis sokan. Ilyen alapon ne legyenek akkor gyerekvedelmi eloirasok sem, mert egy idealis vilagban nincsen pedofil tanar? Mint az elet barmilyen mas teruleten, itt sem lehet fennkolt eszmekre alapozni hanem a realitasokra kell szabni a szabalyokat.

2016.05.24. 14:46:23

@soad1221: Ezek a tanarokat ertekelo kerdoivek meg nagyon unfairek a tanarokkal szemben, amelyik diaknak rossz jegyet adott a tanar, azok rossz ertekelest fognak adni stb. Abszolut nem alkalmas a tanari teljesitmeny meresere.

2016.05.24. 14:53:35

@soad1221: 'értelmes felnőtt ember vagy, és felelteted a gyereket, akkor azért tudod kontrollálni magad és a feleletére osztályozni, nem?'

Reszt vettem szobeli vizsgaztatasra felkeszito treningen, meglepodnel hogy ugyanazt a szobeli teljesitmenyt kulonbozo tanarok mennyire maskeppen ertekelhetik, pedig elvileg mindannyian ertelmes felnott emberek, es trening soran muszaj a 'feleletre osztalyozni' mert ha nem talaljak el hogy mi a megfelelo osztalyzat / pont, megbukhatnak a treningen. Megis kulonbozo pontokat adnak. Nem olyan egyszeru ez a gyakorlatban mint ahogy te ezt elkepzeled. Irasbeli teljeseitmeny ertekelesenel sokkal, de sokkal kisebb elteresek vannak, akkor is ha pl. esszerol van szo. Es ott van bizonyitek, ha nem ert egyet a diak az oszalyzattal, megmutathatja masnak. A szobeli eloadasnal meg ez a lehetoseg sem adott.

Herr Géza 2016.05.24. 17:09:01

@Mirjam2: "Es ott van bizonyitek, ha nem ert egyet a diak az oszalyzattal, megmutathatja masnak. " Ez olyan, mint a fociban a bíró ítélete. Azt sem lehet megmásítani utólag, még akkor sem, ha nyilvánvalóvá válna, hogy durván tévedett. Vagy te értél meg olyat a gyakorlatban, hogy a diák a dolgozatával elment máshoz és emiatt bárki is átírta volna a jegyét? Te lennél ( én is) a legjobban kiakadva, ha a gyerekek addíg szaladgálnának, míg nem találnak valakit, aki szerint az a hármas simán megvan négyes is. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.24. 17:31:25

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Jó, persze, van benne valami.De nagy jövőképet nem ad szerintem ekkora emelés az eü-nek...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.24. 17:34:54

@wuaaa: Jajj, ne is mondd, nem akarom vele hergelni magam.Olvastam dolgokat persze, de nem tudok sajnos tenni ellene.Szurkolunk, hogy még a mi időnkben elviselhető maradjon az ország, de lehet, hogy a gyereknek már határátkelnie kell majd...
:-(

2016.05.24. 19:41:53

Szerintem a feleles azert nem egyenlo az en bloc kommunikacioval, en peldaul nagyon szivesen beszelek szoban barmilyen munkamrol, projektrol, akarmirol amirol csak kerdeznek, az sem zavar, ha tetje van, de csak akkor, ha tenyleg kerdeznek, es viszont *megorulok* a kenyszeres beszelgetoktol. :D

Azt viszont nem mondanam, hogy a feleles kevesbe objektiv, mint peldaul az irasbeli munka. Nekem van egy tanarom, akivel nagyon nehez megertetni magam, mert nagyon a sajat fejeben van, es sajnos csak irasbeli beszamolot fogad el. A gond csak az, hogy o nem olvas tul alaposan, hanem csak atfut, raadasul csak egyfelekeppen ertelmez dolgokat, es csak azt veszi, ami le van irva, ugy ertem, nagyon meg kell nala fogalmazni, hogy mit ir az ember, mert utalast, vagy akarmilyen szo/kifejezes masmilyen ertelmezesere nem gondol, es azt gondolja, hogy *csak* az van a fejemben, amit leirok, se tobb, se kevesebb, az meg nagyon nehez.:D Az egy rossz erzes, amikor visszaadja az irast teli a sajat kerdeseivel, amikre amugy szerintem az irasban benne is van a valasz... ilyenkor azt erzem, hogy egyszerubb lett volna, ha amit leirtam, elmondhattam volna neki, es ott helyben feltehette volna a kerdeseit. Lehet, hogy magasabb pontszamot kapnek ra, ha meg tudnam magyarazni neki, hogy mirol van szo abbol a szemszogbol, amilyenbol ot az erdekli. Erre valo a kerdes, nem? Hiszen nyilvan en csak egyedul irok, az iras tehat csak az enyembol mutatja meg, amit o lehet, hogy nem ert annyira, mivel nem olyan az anyanyelvem, a kulturalis hatterem, es a szemelyisegem, mint neki, ez egy ilyen dolog. En jobban ereznem magam, ha meg tudnam vedeni magam a felreertesekkel szemben, szoban.

2016.05.24. 19:58:44

@Herr Géza: 'Vagy te értél meg olyat a gyakorlatban, hogy a diák a dolgozatával elment máshoz és emiatt bárki is átírta volna a jegyét?'

Persze, elofordul, te meg nem hallottal ilyet? Ez furcsa. Pl. mikor erettsegiztunk, az egyik osztalytarsam akit elsore megbuktattak a magyar erettsegin (a tanar nem ertett egyet a verselemzesevel...) kerte hogy vizsgaljak felul (erre mindenkinek joga van, egyebkent pl. nemzetkozi irasbeli nyelvvizsgakon is) es negyest kapott egyes helyett, nem mindegy. Komoly vizsgakon, szakdolgozatoknal pedig eleve ket, egymastol fuggetlen tanar osztalyozza a dolgozatot.

Nekem van egy portfoliom (muszaj lennie) minden diakomrol, amiben minden dolgozatuk benne van, es kesz kell lennem ra hogy barmikor megmutatom barkinek - tanarnak, diaknak, szulonek - es elmagyarazom hogy miert azt a jegyet adtam, amit. Ha valamelyik fel nem ertene egyet vele, akkor atadnam mas tanarnak, es termeszetesen nyitott lennek arra hogy mas jegyet adjanak. Ez igy normalis.

2016.05.24. 20:03:31

@Herr Géza: 'míg nem találnak valakit, aki szerint az a hármas simán megvan négyes is.'

Szinten erettsegin (vagy felveteli dolgozatnal? nem emlekszem, de kozepiskola utolso eveben volt), volt egy opcio hogy be lehetett tekinteni a kijavitot irasbeli dolgozatba, 'keresni' benne extra pontokat, es fellebbezni hogy adjak meg. Sokan eltek a lehetoseggel. Miert ne lehetne? A tanar nem mindenhato, akar hibazhatott is, miert ne probalkozna a diak jobb jegyet kapni.

Herr Géza 2016.05.24. 20:37:36

@Mirjam2: Hát akkor én ezekröl a modernségekröl lemaradtam...:))) Ill az érettséginél talán már nálunk is volt ilyen lehetöség, mondjuk nagyon nem emlékszem rá. Igaz nekem nagyon tétnélküli dolog volt az érettségi, mert a külföldi egyetemre már márciusban megvolt a felvételi, amit be lehetett számíttatni érettségi vizsgaként (mat-fiz), az angol nem volt téma, a magyart meg minimális ráfordítással hoztam négyesre. Arra se emlékeztem már két év után, hogy mi volt az érettségi tétel. A nejem viszont a mai napig álmodja azt visszatéröen, hogy ott áll az érettségin és nem tud semmit. Pedig egyébként sima 4-esekre érettségizett annó.
A sorsdöntö vizsgáknál oké is, ha van jogorvoslati lehetöség, kontroll, no de az iskolai hétköznapokban egy félévi, évvégi jegynél, vagy szimplán egy dolgozatnál??? Hová jutnánk, ha minden "sértett" fél, söt ami még rosszabb, a lökött szülök, fellebezgetnének.

M. Péter 2016.05.24. 20:39:49

@Mirjam2: Írásbelit is nagyon különbözően értékelhetnek különböző emberek. Bölcsészkarról hallottam olyan történeteket, hogy ugyanazt a dolgozatot egyik személy 1st class-nak értékelte, a másik meg csak 2:2-nak.

hothead 2016.05.25. 03:12:26

@Tristee:
Iskolaban lehet jarni hittanra, de nem kotelezo. Mi nem vagyunk hivok, ezert errol nem tudok tobbet mondani. A kereszteny vallas a legelterjedtebb az orszagban (meg), ezt koveti a buddhizmus.

Nem biztos, hogy ertem, mit akartal megtudni az aboriginal gyerekekkel kapcsolatban. Aboriginalok nincsenek a kornyekunkon, viselkedesi, beilleszkedes problemakkal kuszkodo gyerekek viszon vannak.

Muscari 2016.05.25. 08:21:08

@Herr Géza: miről maradtam le tegnap :-)
Itt nincs szóbeli vizsga az egyetemen, sőt ahova a lányom jár, ott klasszikus vizsga sincs.
Beadandó feladatai vannak, assignmentek, abból volt neki vagy hat most az év végén. A leghosszabb 3000 szavas, a legrövidebb 1500 volt.
Én meg szívtam és stresszeltem a sok szóbeli vizsgával annak idején :-(

wuaaa 2016.05.25. 08:45:46

@geegee: Azért nagyon kemény, ami ott megy. Nem értem hogyan hagyhatja ennyire hidegen az embereket, itt sem volt semmi érdemi reakciója annak amit írtam. Mindenesetre elrettentő példa ez most Norvégiának, úgy veszem észre. Csori svédek, azért sajnálom őket, dolgoztam nagyon normális fazonokkal, már akkor sírhatnékjuk volt, pedig ennek már pár éve. De hát ide vezet, ha a társadalom úgy van beállítva, hogy mindenki választhat, hogy inkább vak szeretne lenni, vagy szélsőjobbos. Szar ügy. Kár azért az országért.

soad1221 2016.05.25. 09:45:41

@Mirjam2: nézd én nem találkoztam a gyakorlatban sem olyan tanárral aki ilyen mértékben gyűlölt volna vkit, Pedofillal sem találkoztam. Amiket írsz nagyon szélsőséges esetek, amik vannak, tudom, de értelmes ember nem tekinti normálisnak. A pedofil párhuzamod nem is értem, ha van pedofil tanár, akkor szerintem az a megoldás, hogy eltávolítjuk, mikor erre fény derül. Vagy inkább húzzunk egy plexi falat a tanár és a tanuló közé, hogy biztosan ne tudjanak fizikailag érintkezni?
Mert párhuzamba állítva szóbeli vizsga megszüntetésével, én így értelmezem...

soad1221 2016.05.25. 10:00:39

@Mirjam2: igen, ha 1-1 diák lapját nézed. egyrészt nem feltétlen kell anonimnak lenni, vagy lehet az is, szoftverrel simán megoldható, hogy összeveti az éppen aktuális szerzett jegyekkel az értékelést, és már rögtön kiderül a gond. másrészt nem direkt kérdésekkel kell ezt mérni, hoyg szereted, jófej, jól tanít, stb, lehet ezt kicsit komplikáltabb kérdésekkel, amikor a diák úgy ad választ, hogy annak néhány részletéből derül ki. Pl le van írva egy elképzelt szituáció, és arra kell válaszolni, ki hogyan reagálna a tanuló szerint. (tudom ez így nagyon egyszerűen van leírva, de itt is lehet úgy fogalmazni, hogy a diák ne tudjon szándékosan negatív választ adni, illetve később simán lehet visszautaló kérdést feltenni, amire már ha egészen más választ ad, akkor figyelmen kívül hagyhatod az értékelését.) Hangsúlyozom nem az a cél, hogy a tanár jó fej legyen, hanem jól tanítson. Ez eléggé mérhető, nem szimpátia kérdése.

illetve a legfontosabb: egy tanár tanít mondjuk 100 gyereket. ha 100 gyerekből 90 válaszaiból kiderül, hogy a tanár kifejezetten lekezelően beszél órákon, feleltetéseken, és a 100 gyerek tanulmányi eredményei, teljes éves viszonylatban, röpdolgozattal, témazáró dolgozattal, feleltetéssel, mindennel együtt gyenge, akkor azért elég jól valószínűsíthető, hogy a tanár szar.
Ellenben, ha a 100 gyerekből 90 válasza arra enged következtetni, hogy a tanár motiváló, stb, és az eredményeik is ezt mutatják, akkor azért elég hamar kiderül, hogy az 1 aki tudatosan mindig nagyon rossz értékelést adott egy tanárra, az hazudik, és személyes bosszút akar állni. Megjegyzem szerintem ez éppen elég ok, hogy elkezdjenek foglalkozni ennek a hátterével, mondjuk egy iskolapszichológus rögtön be is léphetne a képbe, mert látható, hogy ott vmi gond van, nem feltétlen 1 rossz jegy a kiváltó oka, mert 1 rossz eredményről a diák is képes belátni, hogy rossz.
Nagyon-nagyon sok mindenre használhatók az ilyen mérések, még a tanár teljesítményének a mérésén túl is.

soad1221 2016.05.25. 10:05:21

@Mirjam2: a szóbeli értékelés szubjektivitását egyáltalán nem vitattam. Én csak nem feltétlen tartom azt rossznak. Nyilván kerüljük, de az élet része, nem látom a gondot, hogy ez az iskolában is megjelenik.
Arról van szó, hogy az nem gyakori, hogy egy tanár szándékosan mindig rosszabb jegyet ad annak a gyereknek, aki nem szimpatikus, mint annak, aki meg igen. de ez a fajta szubjektivitás meglehet a tesztnél is,. ha nem x-elni kell, hanem pár szavas, vagy mondatos választ, akkor simán előfordulhat olyan, hogy egy nem teljesen egyértelmű mondatot egyiknél lenulláz, másiknál max pontot ad. Ez ellen nem megoldás, hogy megszüntetjük a szóbeli felelést.
Továbbá, mint mondtam, ha egy tanár kifejezetten utál egy gyereket, van még 1000 másik módja, hogy pokollá tegye a gyerek életét, a szóbeli felelés megszüntetése nem megoldás erre.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása