oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. május 15. 06:46,  Lakásbérlési horror Berlinben 102 komment

2016. május 15. 06:46 Határátkelő

Lakásbérlési horror Berlinben

A német fővárosban az utóbbi egy-két évben elképesztően drága lett a lakásbérlés, aminek egyfelől a piacon kialakult hiány, másfelől a közösségi megosztás elterjedése (például az Airbnb) felelős (vagy lett felelősség téve – nem véletlen, hogy utóbbit gyakorlatilag betiltották a német fővárosban). Az eheti blogajánlóban testközelből nézhetjük meg, miként is csapódik le mindez egy bérelni vágyó magyar életében. Aztán elhajózunk a Kanári-szigetek egyik kikötőjébe, végül belesünk egy török fürdőbe.

szoba_foto_johnny_magnusson.jpgA kép illusztráció (Fotó: Johnny Magnusson)

Már csak a Magyarországhoz való földrajzi közelség okán is kezdjünk Berlinben, ahol a Feri világgá megy blog írója szerzett nem túl kedvező tapasztalatokat.

„Lelkes támogatója és használója vagyok az olyan közösségi kezdeményezéseknek, amelyek jobb, korszerűbb, elérhetőbb alternatívát nyújtanak betokosodott, kényelmetlen és drága szolgáltatásokra.

Kedvelem az Ubert, jó ötletnek tartom a BlaBlaCart meg a ShareYourMealt, és ha tehetem, az Airbnb-t használom a Booking helyett. (...) A bajt itt is, mint mindenhol máshol, a nyerészkedő, a közösségi szerveződés alapvető ideológiájával gátlástalanul visszaélő, kisstílű faszfejek jelentik.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az illető illegálisan, a lakás tulajdonosa tudtán kívül, a megfelelő biztosítással nem rendelkezve adja ki a szobát az albérletében.

Ezzel egyrészt feketén jut jövedelemhez (ez a vendéget annyira nem érinti, mert az Airbnb vállal anyagi garanciákat), másrészt lehetetlen helyzetbe hozza a bérlőt, főleg akkor, ha nem csak pár napos tartózkodásról van szó, hiszen  a tudtán kívül illegálisan tartózkodik egy olyan szobában, amiért még fizet is.

Berlini életem első négy hónapjából kettőt sikerült Airbnb-s, egyet pedig simán csak kéz alatt kiadott szobában töltenem. (A második hónapban egy ismerősöm jóvoltából ingyen lakhattam valakinek a lakásában, cserébe locsolnom kellett a filodendront.) (...)

Az első szobát még Hollandiából vettem ki, örültem, mint majom a farkának, mert az utolsó pillanatban sikerült megállapodni, de ez nem jelenti azt, hogy ne ért volna néhány meglepetés, amikor megérkeztem.

Az első meglepetés, ami a leírásból nem derült ki az volt, hogy ez tulajdonképpen egy kollégiumi szoba. A szoba eredeti, legális bérlője (akit az Airbnb-n kicsit másképp hívnak, mint valójában) valahol máshol lakott, és havi 540 euróért adta ki a szobáját, amihez két, angolul nem beszélő, viszont felettébb barátságtalan lakótárs is hozzátartozott.

A koleragyanús konyhában nagyanyáink rosszabb napjait idéző villanytűzhely árválkodott, és ha véletlenül kimentem kávét csinálni magamnak, ezzel rányitva a társbérlőim földijeire, akik európai szemmel nézve sajátos kultúrájukat képviselve igen hangosan mulatták az időt minálunk, olyan hirtelen voltam képes csendet generálni, hogy magam is meglepődtem. Minden alkalommal. (...)

A harmadik hónapot egy magyar/német család lakásában töltöttem. Ezt is a legutolsó pillanatban sikerült megtalálni, ezúttal egy Facebook csoportban.

A szobát több dolog is érdekessé tette. Nem lehetett például megnézni előre, mert a család a karácsonyi ünnepek miatt Magyarországon tartózkodott, és ezek szerint egy darab barátjuk sincs, akire rábízták volna a kulcsot meg az ügyintézést.

Szóval bemondásra vettem ki a szobát, előre átutaltam a pénzt (320 euró), mivel az eredeti 350-ből sikerült alkudnom egy kicsit (még jó, hiszen a kulcsot csak a másik szobát bérlő ismerősük hozta Berlinbe harmadikán este, úgyhogy az első három napot hülye lettem volna kifizetni, bár elvárták volna), és ugyanígy vakon kénytelen voltam átutalni 300 euró kauciót (mondom, full illegális, fekete üzletről beszélünk).

Itt egy kicsit nagyobb volt a meglepetés, mert az elképzelt szoba helyett egy teljesen berendezett és zsúfolásig megtelt nappalit kaptam, amiből használhattam a kanapét, a tévét meg az íróasztalt. A bőröndömből nem volt alkalmam kipakolni, mert nem volt hová. (...)

A negyedik hónapban Neuköllnben vettem ki egy „művész által kivitelezett” szobát, 580 euróért, egyszerűen nem találtam más lehetőséget. A végletekig arrogáns francia már az első napon elmondta, hogy ő 900 eurót fizet az egész lakásért rezsivel együtt, és ennek nekem csak a felét kell fizetnem, plusz egy keveset a bútorokért. Hurrá!

Nos, az én szobám úgy 14 négyzetméter körül lehetett, a szemét- és biciklitároló udvarra nyíló ablakkal. A padló helyett gyatrán bordóra festett beton virult, a szobát pedig egy méter nyolcvannál vízszintesen kettévágták „a művész által kivitelezett” vasgalériával, amit elfelejtettek lefesteni plusz rozsdátlanítani, viszont sikerült lelógatni róla egy hintát, amitől csak kígyónő-mozgással lehetett ki-bejönni, mert a hinta ott figyelt 70 centire az ajtótól.

A bútorok, amikért az extra pénzt kellett fizetni kimerültek 2 db legolcsóbb ikeás fémpolcban, egy dohányzóasztalban és egy kicsi számítógépasztalban. A két darab trepnire rábaszott matracot nem nevezném bútornak (bár Berlinben erről néhányan azt gondolják, hogy egyfajta ágy).

Mivel a költségek felét én álltam, azt gondolhatnánk, hogy ez egy meglehetősen kis lakás volt, de ez nem igaz. A főbérlőm szobája 50 négyzetméter körül járt, plusz volt alatta még egy szoba (ahová egy csapóajtón keresztül lehetett lemenni), ami hangstúdiónak volt berendezve. Természetesen ezekhez a helyiségekhez én nem fértem hozzá.

Másnap az együgyű nyomorult azt is elpanaszolta, hogy ez tulajdonképpen nem lakás, hanem üzlethelyiség, és ő hivatalosan nem is lakhat itt, ezért ha véletlenül csöngetnek vagy kopognak, semmiképp se nyissak ajtót, és maradjak csendben, mert ha a tulajdonos megtudja, hogy valaki itt lakik (pláne plusz egy fő), akkor repülünk az utcára. (...)

Számomra megdöbbentő módon a legtöbben nincsenek tisztában azzal sem, hogy az Airbnb-vel történő ilyetén visszaélések egyenes következménye az, hogy a rendes lakbérárak az egekbe emelkedtek az elmúlt néhány évben, Európa minden egyes nagyvárosában. És ezért sem felelősségre vonás, sem büntetés nem jár. Az egyszeri lakáskereső meg szépen befogja a száját és fizet, mint a kisangyal, ha nem óhajt a híd alatt aludni.”

A teljes posztot itt találjátok, mit mondjak, meglehetősen tanulságos, érdemes elolvasni.

Érdekes pofák a kikötőből

Kiben ne merülne fel időről időre a gondolat, hogy maga mögött hagyja a hétköznapi munkát és nekivág hajózni, búvárkodni – egyáltalán, egy izgalmas életet élni. Más kérdés, hogy ezt a legtöbben nem teszik meg, nem úgy, mint a Vaku villan blog írója, aki a Kanári-szigeteken tölti mostanság idejét, ahol a kikötőben nem akármilyen figurákkal is össze lehet ismerkedni.

kikoto_foto_vakuvillan_wordpress_com.jpg

„Körülöttünk egyre csak gyűltek a hajók, és mindegyik partihangulatban volt, lévén eleve május eleji hosszú hétvége, plusz valami szülinap is adódott még, hogy, hogy nem.

Lényegében olyan közel horgonyoztak hozzánk az első hajók, amikhez a később érkezők mind hozzá kötötték magukat, hogy ide-oda lehessen menni a hajók között, hogy akaratunk ellenére is azonnal belecsöppentünk a fiesta közepébe.

Invitáltak is minket szorgalmasan a kedves részeg emberkék, de nem éreztük úgy, hogy át kéne másznunk közéjük, csak eliszogattunk a saját hajónkon, elnézve a fergeteg bulijukat. (...)

Pieter olyan csávó, hogy egy pár hétre eltűnt, aztán amikor előkerült, azt mondta „jaaaj, bocs, tudom beszéltük, hogy majd akkor hétvégén kihajózunk, de közben váratlanul el kellett vinnem egy hajót Brazíliába, szóval csak ma hajnalban értem vissza”. Mi sem természetesebb.

Egyébként is vannak érdekes pofák, akikkel mostanában összetalálkoztunk a kikötői szomszédságban, az egyik ilyen mondjuk a múltkor még Mogánban mellénk parkoló hajók személyzete volt.

Eleve mókásan néztek ki, ráadásul együtt érkeztek, két hajó, mindkettőn egy pár apró gyerekfej is kandikált ki a végeláthatatlanul telepakolt fedélzeti résekből, és amikor beálltak, és elkezdtünk beszélgetni, kiderült, hogy francia utcazenész bohócok, csak épp a vitorlásaikon élnek, és a kikötőkben tartják a show-ikat.

Nagy hippiknek tűntek, sajnos mi pár órával később hagytuk el a helyszínt, szóval nem tudtunk jobban megismerkedni, pedig igazán szimpik voltak.

A múltkori hajós buli egyik kapitánya azt mesélte, hogy ő 27 éve dolgozik a hajó belga tulajának, aki havonta egy hetet szokott itt tölteni, a maradék időben nem sok dolga akad, max., hogy elköltse a fizuját, meg persze lemossa és karban tartsa a járgányt, valamint él, mint Marci Hevesen (történetesen őt jópárszor láttam még a kikötőben bulizni, gondolom, a főnök hiányában a saját társaságával)…

Az egyik, itt mellettünk horgonyon álló hajón lakik egy 10-12 évesnek látszó kisfiú az apukájával, a kissrác tapasztalt hajósokat megszégyenítő rutinnal jön-megy a környéken a kishajóval, vásárol, vizet hord, stb. Laza, barátságos gyerek, azt mondta, a Karib-tengeren született.

Lehetne még sorolni, a vitorlásosok egy része jópofa csodabogár. A többiek meg puccos mű-hajósok, azokkal nem sokat foglalkozunk.”

A teljes írást itt éritek el.

Török fürdő - kicsit másképp

Amikor az ember még ismerkedik Törökországgal, és először lép be egy olyan török fürdőbe, ahová a helyiek és nem a turisták járnak, akkor hirtelen egészen más arcát ismeri meg az országnak - írja a Tede in Turkey blog, és tényleg…

torokfurdo_foto_nevit_dilmen.jpg(Fotó: Nevit Dilmen)

„Mert belépve döbbenten szembesülünk a ténnyel, hogy itt sokan félig vagy teljesen mezítelenek! Törökországban! Persze, persze, hisz hamamban vagyunk, ez normális, tudtam én. De mégis!

Szégyenlősen pillantok körül, miközben peregnek bennem a kint rögzített képek, lányok és asszonyok az utcán, a sarki büfénél, a piacon… Itt azonban senki nincs elfedve, nincs kendő, sem hosszú ujjú kabát, nincsenek félszegen lesütött tekintetek, halk szavak.

A meleg víz, a gőz a tabuk egy részét is feloldja, a szégyenérzet legkisebb szikrája nélkül, csendesen, néha erélyesebben beszélgetve kezdődik a rituális mosdás.

Az alig serdülőkorba lépett tinilányok nőiességüket oly természetesen viselve hajlonganak, és gyakorlott mozdulatokkal dörgölik testüket a durva kesztyűvel. Tekintetük felszabadult és egyenes, nehéz elképzelni, hogy ugyanezek a lányok odakint talán teljesen elfedik magukat, és a helyzetüket soha meg nem kérdőjelezve, lesütött szemmel, de mégis mindent jól megfigyelve szemlélik a külvilágot. (...)

Minden annyira szabad, annyira nyílt, annyira természetes, annyira békés. A levegő csak a magas páratartalom miatt nehéz, a kinti nyomás mintha nem is létezne. A különbség persze csak nekünk tűnik fel, mert ők ugyanolyan természetességgel lépnek ki abba a világba, mint ahogy idebent megszabadulnak a ruháiktól.

Bár csak szemléltem őket, mégis egészen közelinek érzem magam hozzájuk. Az akkoriban még állandóan kínzó, idegenkedő érzés csitulni kezdett.

Az alatt az egy óra alatt eggyé váltam velük. Nők voltunk mindannyian, lányok és asszonyok, a szebbik nem, akik újra és újra meg akarnak szépülni, testükben, lelkükben, maguknak, másoknak, az egész világnak.”

A teljes poszt itt található, olvassátok el!

HÍRMONDÓ

A magyar reformok működnek – vagy nem

Az európai növekedési rangsor legvégére csúszott vissza Magyarország - derült ki az Eurostat legújabb statisztikájából. Negyedéves alapon a magyar gazdaság 0,8%-os visszaesése a leggyengébb volt az egész Európai Unióban, éves alapon pedig csak a recesszióval küzdő Görögország teljesített rosszabbul. A negyedéves rangsor két éllovasa Szlovákia és Románia lett, melyek rendre nagyon erős GDP-bővülést tudhattak magukénak. (A teljes cikket itt találjátok.)

Arrogáns vagy magabiztos az új osztrák kancellár?

Ausztriában az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) vezérigazgatója lesz az új kancellár. Az ötvenéves Christian Kern egy személyben lesz az Osztrák Szociáldemokrata Párt (SPÖ) új elnöke és a második osztrák köztársaság 13. kancellárja, miután Werner Faymann hétfőn lemondott.

Christian Kern-t az osztrák politikát jól ismerők remek szónoknak tartják (és komoly kapcsolati tőkével is rendelkezik, ami szintén nem mellékes…). Kicsit talán meglepő, hogy a politika élvonalának nehezen nevezhető államvasutak éléről most egyenesen a kancellári székbe repül, de megvan az oka. Hogy micsoda, azt itt elolvashatjátok.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Németország Spanyolország Törökország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr188717370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2016.05.15. 07:53:56

Lassan beérik Lonodot, a lakásbérlés árak Berlinben.
Miért csodálkoznak azon, hogy lelssult a gazdaság? Egy Központi irányított rendszer ideig óráig hasíthat. Egy ideig az látszik hogy a "határozott vezetés" milyen jól teszi a dolgát. Aztán persze előbb utóbb jön a fal.

Golf2 2016.05.15. 08:01:21

Kanári a legjobb hely legalábbis 20 éve nagyon tetszett, ott kéne megöregedni...

Buchhalter 2016.05.15. 08:57:17

Az első posztolón kiakadtam.Miért jó neki szenvedni?És megéri kint dolgozni ilyen lakásbérleti árak mellett?Kötve hiszem. Szerintem az Eu-s kivándorlás aranykorra Kelet - Európai szemmel véget ért. Az átlagnak biztos : gyári sori melósnak , vagy egyéb szakképzettség nélküli melósnak ilyen durva lakbér árak mellett már nem igazán lehet gyűjtögetni és többed magaddal egy lakásban normálisan vagy civilizáltan élni.Azok csinálták jól akik 3-5 évvel ezelőtt vágtak bele a nagy kalandba.

Hari Seldon 2 2016.05.15. 09:02:44

@Buchhalter:
Tippelek: te is 3-5 éve jöttél nyugatra...

Buchhalter 2016.05.15. 09:32:01

@Hari Seldon 2: nem nyert.Tavaly voltam fél évet Németországban.Azóta itthon asszony pajtással.

Csodabogár 2016.05.15. 10:48:40

@Hari Seldon 2: Berlinben normális garzont lehet bérelni 5-600 Eur körül. Persze nem csak úgy az utcáról beesve, hanem közvetítő által, aminek van ára. Viszont hosszú távon biztos megéri önálló főbérlőnek lenni. Németországban amugy München a legdrágább.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.05.15. 11:08:37

Hm...
El nem tudnám képzelni, hogy ilyen közösségi cuccot használjak. Igen, öreg vagyok én már ehhez.
:D
A másik kettő nagyon jó volt.
Köszi.

Herr Géza 2016.05.15. 11:25:34

@Csodabogár: Söt, Berlinben kétszobás lakást is kapsz még mindig akár 500 euróért is. Az airbnb-árakból levonni azt a következtetést, hogy baromi drága a lakás, igen vicces. Kb. olyan, mint ha a szállodaárakat hasonlítanánk a lakásbérléssel.
Szóval maradjunk annyiban, hogy Berlin ugyan folyamatosan drágul, de még messze nincs a legdrágább városok között N.o.-ban, söt az elsö tízbe se fér bele.
Legyen egy kis statisztika (:D) is: jelenleg 7,28€/nm az átlag bérleti díj N.o.-ban. Berlin 10 €-nál tart, München már lassan 20 fölött van. Az meg helyi specialitás, hogy bár Berlin a föváros, olyan "nokedli"-városok is megelözik a listán, mint Mainz, Ingolstadt, Darmstadt v. Freiburg.
Visszatérve az airbnb-re: az nem a (hosszútávú) lakásbérlés alternatívája, nem is az a célja és egy szállodában/motelban is nyilván hatalmas kedvezményt kapok, ha kiveszek egy szobát 3 hónapra, de ugye azt az árat se jutna eszünkbe a lakásbérlet áraihoz hasonlítgatni.

SzZoole 2016.05.15. 11:27:41

Ebben a tekintetben Berlin is ugyanolyan getto mint London.

Ezek a torok furdok itt is eltejedhetnenek,kar hogy nincs vagy nem tudok rola.
Alig van olyan leisure centre itt a kornyeken ahol csak spa ticket-et lehet venni,pedig en csak a jacuzzi es a finn/goz szaunat hasznalom.
Egy heti hajtas utan jolesik ott el lazulni vagy 2 ora hosszat.

Herr Géza 2016.05.15. 11:27:53

@Buchhalter:"És megéri kint dolgozni ilyen lakásbérleti árak mellett?" Hát éppen ez a gond, hogy ezek nem "lakásbérleti árak", ld. a fenti kommentemet. :)

2016.05.15. 11:28:37

@Csodabogár: Pontosan. Biztos vagyok benne hogy ha rendszeres jovedelme es fizetesi papirjai lettek volna az illetonek, meg penze depositra, akkor ez nem tortent volna vele. Akinek nem adottak ezek a feltetelek, az a vilagon mindenhol kiszolgaltatott helyzetbe fog kerulni a berleti piacon; ugyanis nincs az a normalis tulajdonos aki kiadja a lakasat deposit es jovedelemigazolas nelkul, egy ujonnan erkezett kulfoldinek. Ahogy mar maskor is irtam: a lakastulajdonos nem jotekonysagi szervezet. Az Airbnb meg a red herring a tortenetben, semmi koze az egeszhez. Airbnb nelkul is ugyanugy nehez, sot meg nehezebb helyzetben lett volna a blogiro a berleti piacon.

2016.05.15. 11:35:40

@Mirjam2: Ha mar ez a tema, akkor irhatna valaki az erme masik oldalarol is, a jol ismert 'Mietnomade' jelenseg ami kulonosen Berlinben jellemzo, amikor valaki bekoltozik a lakasba, nem fizet, nagyon hosszu ideig nem lehet tole megszabadulni a nemet torvenyek miatt amik a 'berlot' vedik (Mo.on is hasonlo a helyzet) majd tovabball es megcsinalja ugyanezt a kovetkezo lakastulajdonossal. Biztosan vannak szemet, nyereszkedo tulajdonosok is, de legalabb annyi problemas berlo is van.

2016.05.15. 11:40:20

@Herr Géza: 'Visszatérve az airbnb-re: az nem a (hosszútávú) lakásbérlés alternatívája, nem is az a célja és egy szállodában/motelban is nyilván hatalmas kedvezményt kapok, ha kiveszek egy szobát 3 hónapra, de ugye azt az árat se jutna eszünkbe a lakásbérlet áraihoz hasonlítgatni.'

Pontosan igy van. Airbnb, hasonloan a szallodahoz, azoknak opcio akik nem tudnak vagy akarnak depositot fizetni es hosszu idore elkotelezodni egy ingatlan mellett. Ez pedig nyilvan dragabb mint a hosszu tavu berles. Aki megnezi a lakasok veteli arat Berlinben es az atlag berleti dijakat (kulonosen, hogy ezeket probalja a kormany szabalyozni / mestersegesen alacsonyan tartani), rajon hogy anyagilag nem vagy alig eri meg lakasba penzt fektetni Berlinben, nehany kiveteltol eltekintve.

2016.05.15. 12:06:26

@Buchhalter: Ezt most úgy mondod, mintha Budapesten nem emelkedtek volna "brutálisan" az albérlet árak, a fizetésekhez képest. Egyedül kurva nehéz, éljél bárhol is a világon. Ugyanez akkor is fennáll, ha "szarul" keresel. Az meg egyéni preferencia kérdése, hogy ki miért megy ki. Nem mindenki akar Mo.-n élni, nem mindenki akar Mo.-n bármit is venni. Van olyan is, aki élvezni akarja az életét, és nem azon görcsöl, hogy mindenen spórolva mennyit tud félrerakni. A rothadó nyugaton is ugyanúgy 20-25 év egy lakáshitel, mint itthon. Arányaiban nézve pont ugyanannyi esélyed van itthon lakást venni szar fizetésből, mint kint a minimálbérből. Nulla. Megoldás csak egyéni szinten van. Jobban kell keresni, mint az átlag.

Csodabogár 2016.05.15. 12:11:17

@Zoole[uk]: Berlin, számomra, egy nagyon élhető város. London meg nem. Olyan lakáshelyzet mint Londonban van még sokáig nem lesz egyetlen német városban sem.

SzZoole 2016.05.15. 12:14:34

@Csodabogár: 100%-ig igazat adok neked:)
Ha nyernek a lotton akkor sem koltoznek Londonba,söt minel tavolabb tole....

Csodabogár 2016.05.15. 12:15:13

@Mirjam2: Szerintem az Airbn inkább turistákra lett kitalálva. Hogy aztán mi lett belőle az más kérdés. Berlinben természetesen tiltják, mert az állandó rendes lakók tiltakoznak az állandó jövés-menés, bulizás stb. miatt.
Nagy német városokban az a lehúzás, hogy a tulaj felújíttatja a házat, aztán duplára nő a lakbér. Ezt sokan nem tudják megfizetni és kiszorulnak a külsőbb városrészekbe. Másrészt viszont pl. Kreuzberg ennek következtében ma egy remek városrész, 10 éve még jobb volt nem arra járni.

adg 2016.05.15. 12:36:07

Az airbnb es hasonlo dolgok nem red hering, siman arfelhajto hatasuk van, mert sokan inkabb ennek segitsegevel rovidebb tavokra adjak ki a lakasukat, mint kevesebb penzert hosszu tavra. Ez pedig hianyt general, ami felhajtja az arakat. Meg ha nincs is folyamatosan vendege, akkor is jobban jar.
Van egy ismerosunk, ket haza van, mintkettot igy (nem airbnb-vel, hanem masik cegen keresztul) adjak ki, par napra, 1-2 hetre. Kozben ok meg egy harmadikat berelnek, amiben laknak. Igen jo penzt csinalnak vele, annak ellenere, hogy fizetni kell belole a takaritast, mosast, nyilvan a karbantartasi igeny is nagyobb, stb.
Hogy jo buli, az mar abbol is latszik, hogy megeri a sajatjukat kiadni rovid tavokra, es berelni egy masikat lakni. (!)
Altalaban csak szezonban vannak telitve, az esos evszakban vannak ures idoszakok, de igy is boven jol jarnak vele, es hulyek lennenek normalisan kiadni 5-600 dollarert (minusz ugynok) egy hetre, mikor siman kapnak napi 2-300 korul is, ha meg valami esemeny van, akar sokkal tobbert is.
Minel tobben csinaljak ezt, annal kevesebb hosszu tavra kiado lakas marad, es annal tobb szelet fognak ki a szallodak vitorlajabol. Nyilvan csak ott mukodik, ahol jelentos turizmus van. De ott elegge.

tanato 2016.05.15. 12:56:24

@Buchhalter: Nagyon remélem, hogy kilépnek és akkor az összes kelet európai munkavállaló hazamegy. Tudod akkor lehet valakit (valamit)igazán értékelni ha már nincs. no és akkor az összes segélyből élő brit elmegy dolgozni és kipucolja a saját retyóját.........

Ez egy hozzászólás volt a cikkhez de nekem tetszik

Tényleg akkor lehet értékelni valamit ha már nincs.Pl. egészség,/betegség esetén/,egy liter víz/sivatagban/Tonnaszám kidobott élelmiszerek/háború,éhínség esetén stb./
Sajnos értéke csak akkor van már valaminek ha nincs belőle elég.

europass8 2016.05.15. 13:12:38

Berlini srac minden hibat elkovetett a lakasberlesnel, elore utal, masokkal egyutt lakik, ilyet nem tennek soha

arncht 2016.05.15. 13:12:42

Ha ez vigasztal becsben joval dragabbak a lakasok :)

Muscari 2016.05.15. 13:37:17

@svájci sapka (ch): nyaraláshoz kiváló. Mi már tavaly is az airbnb-n foglaltunk és idén is az lesz.
Sokkal olcsóbb, mint irodánál foglalni vagy helyben keresgélni.

Buchhalter 2016.05.15. 13:51:46

@tanato: szerintem ezt ne akard.Akkor egész Európa egy puskaporos hordóvá alakulna és akár egy szélsőséges muszlim irányzat is átvehetné a a hatalmat.A kétségbeesett,éhező ,jövőkép nélküli emberek tömege fogékony bármilyen izmusra ami egy elvarázsolt ki utat nyújt nekik jól megfogalmazott propaganda szöveggel.

tanato 2016.05.15. 14:01:06

@Buchhalter: Isten Őrizz,csak példaképpen említettem.Hogy akkor értékeljük majd az EU_t /illetve a közember számára legfontosabb hozadékát a szabad munkavállalást a jól fizető gazdagabb eu-államokban/amikor már majd nem lesz ez lehetséges.

2016.05.15. 15:09:06

@Csodabogár: Neked lehet hogy termeszetes hogy tiltjak az Airbnbt, nekem nem... A mi jovedelmunk jelentos reszben a lakasunk Airbnb-s kiadasabol szarmazik, nem fogadunk olyan embereket akik buliznak, nem zavarja a tobbi lakot, meg egyebkent sincs semmi kozuk hozza hogy mit csinalunk a sajat tulajdonunkban levo lakassal. Szerencsere nem Berlinben van a lakas.

Buchhalter 2016.05.15. 15:10:00

@tanato: szerintem már néhány szektorban nálunk is jó a bér ill. emelgetnek.Mérnök,orvos,infós,pénzügyes vagy programozó már kellemesen kereshet itthon is.Fene tudja most annyira nem vágyok ki.Max úgy mennék ha a mostani cégem kiküldene és ők intéznék a lakhatást és a bérem mellé hozzám vágnának napi díjat.Pár ismerősöm,sőt egy kollégám igy van kint.Cég fizeti az albit 6 hónapig vagy még tovább és még kapsz a fizu mellé 20-40 euró napidíjat.Hétvégén is!

2016.05.15. 15:29:23

@adg: Mint mar irtam, az Airbnb nem a hosszu tavu berlesre alternativa. Akik ezen keresztul berelnek, azok kenytelenek lennenek hotelbe vagy hostelbe menni ha nincs Airbnb, ami meg ugyanannyiba vagy tobbe kerulne. Ha betiltjak az Airbnbt, az nem fogja levinni az arakat, mert van egy olyan hatar ami alatt a tulajnak nem eri meg az ingatlanat kiadni. Mi pl. ezert nem vettunk Berlinben, mert kiszamoltuk hogy hosszu tavu kiadasbol 2-3% haszon lenne ami nem eri meg. Persze hogy szeretnenek a berlok olcson berelni, de magantulajdonosokat meg nem lehet arra kenyszeriteni hogy aron alul adjak ki az ingatlanjukat. Sok ingatlant ebben az esetben egyszeruen uresen hagynak, nem adnak ki, ha nagyon alacsony profitot lehetne a kiadasukkal elerni; ettol a blogiro es a hozza hasonloak, akik pl. nem akarnak depositot fizetni, nem lesznek jobb helyzetben, sot. Ha eddig Airbnb-n adtam ki egy jo helyen levo, jo allapotu lakast, most nem fogom fillerekert kiadni, adott esetben megbizhatatlan berloknek, mert betiltottak az Airbnb-t. Vagy uresen hagyom es az erteknovekedesre varok, vagy azonnal eladom es mashova fektetem be a penzt, vagy megprobalom megis jo aron kiadni esetleg ceges apartmankent vagy hasonlokent.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 15:51:15

Hát ja, csodálkoztam én is erősen, hogy az Uberre viláxerte prüszkölnek a hatóságok, meg a kankurencia viszont a lég-bnb (wtf, micsoda ostoba elnevezés...)
meg simán üzemelhet bárhol.ez volt ugye eddig kb 2-3 7-tel visszamenőleg.Most meg már persze rájöttek, hogy ugyanúgy nem pálya, hogy adót csalnak, meg leszarják a szabályozást az igazi hotelekhez, hostelekhez képest.
A privát megfigyelésem meg az, hogy ilyen turistacélú szobabérlés 1-2 éjszakára, a honlapjuk alapján nem is nagyon olcsóbb, mint a fapados hotelek.Akkor meg viszont minek.Hiszen egy hotelben egész biztos nem lesz a szobában senki más rajtam kívül, nem fog kellenem takarítani, se ágyazni, a reggeli is garantáltabb, stb...
Persze hosszabb távra lehet, hogy okés a lég-bnb; de az meg engem nem érint.

Van is itt egy érdekes cikk (az első), nem olyan nagyon biztos, hogy jó ez a közösségi izé, nekünk fogyasztóknak, illetve munkavállalóknak.Én speciel nem örülnék neki, ha vadul el kezdene terjedni ez a sharing economy szemlélet mindenféle iparágakban...Gondolom, jól kiverem a biztosítékot sok embernél, de hát ez van, ide lőjetek! :D

index.hu/gazdasag/2016/02/13/sharing_economy_kozossegi_gazdasag_munkavallalas_munka_foglalkoztatas/

index.hu/gazdasag/2016/05/13/airbnb_betiltasa_berlinben_nagyvarosi_lakashiany/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 16:04:11

@Mirjam2: "torvenyek miatt amik a 'berlot' vedik "

Így van sajnos, már mint Magyarországon.Inkább ott rohad a köcskefalvi lakás az év 365 napjából 330-ban üresen, mert nincs se kedvünk, se lehetőségünk 2000 km távolságból harcolni valami tetű állattal, aki jogtalanul és/vagy fizetés nélkül bevackolja magát a lakásunkba.És akkor még ott van az, hogy legálisan bejelentve kb nincs is semmi haszon az egészen (hiszen annyit bőven lepusztít a lakásban/on), ha meg illegálkodik az ember, akkor q isten, hogy lesz valami jóakaró, aki feljelent.Meg én nyugodtan szeretek aludni.
És ezt a helyzetet legjobban a normális bérlők sz*pják meg, akiknek nem jut normális lakás, meg tulaj...De hát nincs mit tenni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 16:08:20

@adg: "red hering" a red hering gondolom a paradicsomos szardínia, ugye?Mert hogy a sima olajos, az csak yellow hering lehet...Nem?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 16:10:36

@adg: "napi 2-300 korul is, ha meg valami esemeny van, akar sokkal tobbert is. "

Ühhnyje, az télleg komoly...Adózni kel belőle?Már mint fizetik?Nem pont az ismerőseid, hanem úgy általában...

adg 2016.05.15. 16:25:23

@Mirjam2: "Mint mar irtam..."
Tedd mar meg legy' szives, hogy elolvasod, mit irtam, nem csak feltetelezed. :D
Par szoban, ha ki tudod adni rovid tavokra sok penzert, vagy hosszu tavra kevesebbert, akkor nyilvan az elobbit valasztod.
Ha van a varosban x kiado lakas, es egyre tobben adjak ki short termre, akkor egyre kevesebb marad long termre, ez felviszi az arakat. Ennyit mondtam.

@geegee: persze, hogy kell adozni, es szoktak is, meg elszamolhat koltsegeket, meg stb. Ez itt nem skandinavia, nem fog elmenni 80% adora. :DD Hinta biztos meg tudja mondani csipobol, hogy mennyi az ado ez utan, csak menj at a diggercirkuszba, kerdezd meg, biztos ott van. :)
Teljesen legalis beveteli forras amugy, es mukodik. Hulyek lennenek kiadni hosszutavra, ha van idejuk, ideguk meg kepesseguk ezzel szorakozni meg menedzselni.

2016.05.15. 16:41:34

@tanato: Egyreszt angolok nagy reszenek nincs problemaja a WC-pucolassal ha ugy adodik, masreszt a fel vilag sorban all hogy naluk dolgozzanak, nincsenek pont a kelet-europaiakra raszorulva. Ettol fuggetlenul biztos vagyok benne hogy akik mar most is ott dolgoznak azoknak a nagy resze maradhatna EU-kilepes utan is (ami amugy sem fog bekovetkezni szerintem, mivel a tobbseg a maradasra fog szavazni).

2016.05.15. 16:48:47

@adg: Szerintem te nem olvastad el amit en irtam, es nem forditva. Nem fogjak ugyanazt a lakast, amit most Airbnb-s sok penzert kiadnak, kevesebb penzert kiadni hosszu tavra akkor sem ha nincs Airbnb. Legalabbis mi nem fogjuk, es biztos vagyok benne hogy sok masik tulaj sem. Ezert az Airbnb betiltasanak nincs semmi ertelme, ettol nem fognak lemenni az arak.

2016.05.15. 16:53:53

@geegee: Ez olyan mint az ipari forradalom. Eloszor osszetortek a gepeket a munkasok, de aztan kenytelenek voltak hozzaszokni hogy nem fognak eltunni. A 'sharing economy' trend meg csak most kezdodik, ez a jovo utja, nem fog eltunni azert mert par taxis meg berlo panaszkodik. Az Airbnb teljesen legalis, sokkal szabalyozottabb es kovethetobb a penzforgalom mint pl. Mo.on a mainstream lakaskiadas ami tobbnyire feketen zajlik. Sok tulajdonos, hozzank hasonloan, adot fizet az Airbnb-n keletkezett jovedelem utan; masik megoldas, amit nehany orszagban alkalmaznak, hogy kozvetlenul az Airbnb fizeti a helyi turisztikai adot az allamnak a foglalasok utan. Lehet hogy neked nem szimpatikus az Airbnb vagy te nem hasznalod, de sok millio mas ember meg igen. Egyebkent messze nem csak ez az egyetlen ilyen weboldal van, hanem meg egy egesz csomo hasonlo, csak az Airbnb a legismertebb Europaban.

adg 2016.05.15. 17:06:07

@Mirjam2: akkor ha elolvastad, mutasd mar meg legy' szives, hogy hol irtam, hogy lemennek az arak, ha betiotjak az airbnb-t.

Es mivel millio lakast adnak ki hosszutavra is, ezt egesz biztos forrasbol tudom, gondolom azon is van valami nyereseg. Kulonben nem csinalnak. De mivel rovid tavon meg jobb nyereseget ernek el, ezert nyilvan akinek van erre kapacitasa, azok rovid tavra adjak ki, nem ellenseguk a sajat penztarcajuknak.
Egy szot nem irtam az airbnb betiltasarol. Az pedig, hogy te nem adnad ki kevesebbert, az nem jelenti azt, hogy mas sem. Masok ugyanis jelenleg is adnak ki lakasokat hosszu tavra, kevesebb penzert, mint amit airbnbvel lehetne keresni. Ha csak ugy megszunne az airbnb es hasonlok, ott maradna egy halom lakas, szerintem sokan kiadnak inkabb kevesebb penzert (marmint piaci aron persze), mint hogy nulla beveteluk legyen rajta.

FutureFry 2016.05.15. 17:08:20

@Mirjam2:

A legtöbb felmérés amerikában azt tanusítja, hogy az Airbnb felveri az árakat, pont ahogy @adg: is mondja (azaz mert a hosszutávú bérlésre felkínált ingatlanok számát csökkenti).

pl. :

missionlocal.org/2015/05/report-airbnb-cuts-into-housing-should-give-up-data/

“Using data scraped from Airbnb’s site, the report estimates that between 5,249 and 6,113 listings exist in San Francisco. These units could be responsible for taking between 925 and 1,960 long-term rental units off the market.”

Vagy:
www.latimes.com/business/realestate/la-fi-airbnb-housing-market-20150311-story.html

“A study released Wednesday from Los Angeles Alliance for a New Economy, a labor-backed advocacy group, estimates that more than 7,000 houses and apartments have been taken off the rental market in metro Los Angeles for use as short-term rentals.”

2016.05.15. 17:23:09

@adg: Azt irtad, az Airbnb miatt mennek fel az arak, ennek a forditottja az hogy ha nem lenne Airbnb, lemennenek. Viszont ez nem ilyen egyszeru, ugyanis mashol elhelyezkedo, mas tipusu, maskepp felszerelt lakasokat adnak ki Airbnb-n mint hosszu tavon. Nyilvan vannak atfedesek, de ez alapvetoen ket kulonbozo piac. Egyaltalan nem biztos, hogy aki most Airbnb-n kiad egy lakast vagy szobat, az hosszabb tavon is kiadna ugyanazt, vagy forditva. A lakaskiadas jelentos kockazattal es ugyintezessel stb. jar, ezert a legtobb embernek bizonyos profitnal kevesebbert nem eri meg. Ez nem olyan egyszeru, hogy inkabb kiadom ket fillerert, mert az is ket fillerrel tobb mint a semmi. Itt sok mas tenyezot is figyelembe kell venni.

2016.05.15. 17:28:26

@FutureFry: Igen, olvastam rola hogy kulonosen az USAban van egy ilyen folyamat. Mondom, ez olyan mint az ipari forradalom, lehet miatta panaszkodni de nem lehet megallitani, ezert inkabb alkalmazkodni kell hozza.

tanato 2016.05.15. 17:36:21

@Mirjam2: Igen, több száz komment volt a cikk alatt,csak ezt emeltem ki éppen belőlük,amiatt hogy tényleg akkor értékelnek valamit ha már fogyóban van belőle/egészség,élelem ,tiszta víz/pl. akkor állnak le a bagóval amikor már kialakult a tüdőrák,vagy akkor fogyókúráznak amikor már kialakult egy tartós érelmeszesedés és magasvérnyomás stb./
Az EU-t meg most a magyar lakosság nagy része szidja,de ha mondjuk szétesne, és vége lenne az elfogyott a pénzem,nem tudom fizetni a hitelemet,nincs állásom ezért elmegyek mosogatni LOndonba minimál angoltudással,meg elmegyek Ausztriába szállodába dolgozni alig német tudással típusú megoldásoknak befellegzene,akkor értékelnék az EU-t.
Persze én is remélem hogy marad az államszövetség mindenféle külső és belső rosszindulatú bomlasztási kísérlet ellenére is.

tanato 2016.05.15. 17:38:27

@Buchhalter: Hát az volna az igazi ha nem kényszerből kéne kimenni,hanem mondjuk nyelvtanulás vagy szakmai tapasztalatszerzés miatt néhány évre ideiglenesen.

2016.05.15. 17:52:41

@tanato: Igy mar ertem, ebben szerintem is igazad van.

SzZoole 2016.05.15. 18:30:07

@montroyal ( CAN qc): the best picture;

Zo Lee vs. Bruce Lee:)))

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 18:34:53

@Zoole[uk]: meg a szep idokben o volt a peldakepem ( mondjuk a nunchakot egy kicsit jobban forgattam tobb variacioban ... jo par szaz ora gyakorlas utan bukosisakban ..

Herr Géza 2016.05.15. 18:38:38

@Mirjam2: Egyébként Berlinben sincs "betiltva" az airbnb, csak próbálják visszaterelgetni azon keretek közé, amire az létrejött. De pontosan ugyanez az elfajulás jellemző az összes ilyen amatőr közösségi megosztásos dologra. Jó példa rá az intézményesített autóstop (Oszcar) magyar példája. Tényleg egy kiváló plattform volt arra, hogy összehozza az A-ból B-be autóval egyedül, vagy sok szabad hellyel utazókat azokkal, akik olcsó, gyors, kényelmes alternatív utazási lehetőséget kerestek ugyanabba az irányba. Nagyjából megosztották a benzinköltséget és mindenki jól járt, az adóhivatal sem tudott belekötni, hiszen nem volt "jövedelem". Hol tartunk ma? A nagy igényre való tekintettel villámgyorsan kialakultak az immár ezen pénzt keresni akaró "vállalkozások", először a maszek fuvarosok, akik gyorsan vettek egy rozzant kisbuszt, telenyomták 6-7 utassal és gyakorlatilag abból éltek, 7/24-ben úton voltak a forgalmas viszonylatokon. Egyre többen lettek, de a jó magyar szokás szerint az árak felfelé mentek, mert egyre nehezebb lett megtölteni a buszokat, így a hasznot egyre kevesebb utason kellett behozni. Közben megjelentek a nagypályások, akik már nem veztnek semmit sehova, van több autójuk, felvesznek alkalmilag fiatal csóringereket, akik természetesen éhbérért nyomják a gázt sokszor pihenő nélkül 10-15-20 órában, az árak meg már ott tartanak, hogy ha reptér közelében laksz, akkor nem csak gyorsabb, de olcsóbb is repülni (Bp-Stuttgart már simán 80€/fő....). És naná, hogy minden svarcban. Most már a NAV is felébredt, kb. ezzel vége is lesz az egésznek. És hány ilyen jó ötlet, jó kezdeményezés korcsosul el így....

SzZoole 2016.05.15. 18:39:02

@montroyal ( CAN qc): ebben biztos voltam,csak hat a golyo a kiralytol is gyorsabb volt...

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 18:49:24

@Zoole[uk]: annak idejen hasznaltam pisztoly ellen a Randevu discoban ahol dolgoztam de ott a golyo nem indult el szerencsemre valoszinuleg csak hadonaszott a pisztollyal a jogo maffiazo (megusztam a kovetkezmenyeket is mert a fonokuk haverom volt ) ..persze ez mar legenda... regen volt ..

SzZoole 2016.05.15. 18:57:30

@montroyal ( CAN qc): akkoriban legfeljebb gazpisztoly lehetett,szerintem

2016.05.15. 19:02:58

@Herr Géza: Mondom, az Airbnb teljesen legalis. Mi es sokan masok adot fizetunk a jovedelem utan. Nyilvan vannak akik nem, de sokan vannak ilyenek a hosszu tavon kiadok kozott is, ettol meg nincs a hosszu tavu kiadas betiltva. Egyre gyakoribb lesz az ilyen uzleti modell, mivel megvaltozott a mod ahogyan az emberek kommunikalnak egymassal (interneten stb.); ezt kell a torvenyhozasnak kovetnie, talalni modokat arra hogy az ilyen fajta uzleti tevekenyseget megadoztassak. A tiltas nem megoldas.

2016.05.15. 19:13:29

@tanato: "Az EU-t meg most a magyar lakosság nagy része szidja"

A magyar lakosság nem egyenlő azzal a pár millió birkával, akiknek megmondják, hogy mit gondoljanak... :)

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 19:19:08

@Zoole[uk]: az nem derult ki ... valaki eltuntette ... nekem meg vizipisztolyon kivul mas nem volt a kezembe..

Golf2 2016.05.15. 19:20:32

@montroyal ( CAN qc): Randevú disco 80as évek,jò volt...

Csodabogár 2016.05.15. 19:22:55

@Mirjam2: Csak azt nem értem, hogy ha igy adod ki a lakást, akkor azt csak butorozva lehet és neked kell mosást, takarítást meg mindent csinálnod. Így jobban megéri, mint kiadni egy üres lakást hosszú távra, kellő kaucióval és biztosítékokkal, hogy fizetni is fogják a lakbért?
Szerencsére nem foglalkozom ilyennel, tehát dunsztom sincs, csak nekem mindig a turisztikai oldala jött le az airbn-nek.

SzZoole 2016.05.15. 19:41:18

@montroyal ( CAN qc): mert Te az oskorban csibeszkedtel

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 19:55:48

@Golf2: @Zoole[uk]: en csak portas voltam es igen 81-ben voltaz elso un. videodiscoban... ez meg akkorrol maradt ... a fiu mellettem csak lesi a labamat merev szemmel ..
kepfeltoltes.hu/160515/IMG_1118_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

SzZoole 2016.05.15. 19:59:44

@montroyal ( CAN qc): nyiregyhazan is volt egy randevu nevu szorakozohely,eleg balhes hely volt.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 20:17:12

@adg: Értem, kösz.Persze, én se csinálnék máshogy a helyükben, q jó gempának tűnik ez.Kár, hogy nem tudod csípőből az adó mértékét.Nem akarok odaát nagyon közbeszólni, csak sutyiban olvasom a sok f@sságot... :D

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 20:21:08

@Zoole[uk]: ja emlekszem volt egy ilyen film ..A gangsterek soforje... valami ilyesmi ..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 20:21:47

@Mirjam2: Nekem igazából a kiszolgáltatottság (pl egy Uber-sofőr "munkaviszonya") az, ami nem szimpatikus, meg az ellenőrizhetetlenség, jogkövetkezetlenség, ami jelenleg jellemzi ezt az egészet.Persze lehet, hogy kifut ez a dolog valami szabályozottabb formába majd idővel, de ha meg nem, az nagyon pocsék lenne munkavállalói oldalról.Pont az általad említett ipari forradalom szintjére lépnénk vissza.

Golf2 2016.05.15. 20:25:53

@montroyal ( CAN qc): én 82ben jártam oda párszor a lékai téren budán volt ugye?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 20:29:33

@Herr Géza: Eszondom én is Mirjamnak, hogy amint egy kicsit is átmeg ez a dolog "ipari" méretekbe, rögtön megindul a munkaadói részről a kizsákmányolás, kizsigerelés, stb.Hiszen, ha nem teccik így, akkor mehetsz, jön a helyedre másik tíz, meg különben is , vitatkozzál egy appal, ha tudsz.Pont ezt taglalja az első általam belinkelt cikk.Szomorú lesz, ha errefelé fogunk (vissza)fejlődni...

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 20:32:49

@Golf2: igen.. Markovics Adam volt a discos ... en csak kb masfel evig dolgoztam ott de osszeszedtem magam es kivettem egy szerzodeses uzletet magamnak ..

jomtom 2016.05.15. 20:53:49

Két hete költöztem Németországba, Dél-Kelet Bajorországot választottam. Freilassingban bérelek lakást, ami 7 km-re van Salzburgtól.

Először, Salzburgban élő vásárlónk javaslatára Salzburgban próbáltam lakást találni, de munkahely és havi jövedelem nélkül szóba sem álltak velem az osztrák lakástulajdonosok. A cégek által kért 3 havi kaució+2 havi dij+20% áfa nagyon sok lett volna. Ráadásul raktárat is nagyon borsos áron látok arrafelé.

Április elején az egyik éjszaka teljesen átírtam a lakáskereső levelet és német telefonszámmal Budapestről megpályáztam E-bayen két kiadó lakást. Két hét múlva aláírt bérleti szerződéssel jöttem haza. A tulajdonos magánszemély, 60 körüli, kedves hölgy.

57 évesen jöttem rá, hogy az angol mellett németül meg kell tanulnom, mert arrafelé sem a bankban, sem a mobilcégnél, sem az önkormányzatnál, de Vodafone 20-as éveiben levő technikusa sem beszéli az angolt.

Május 2-án költöztem, azóta bejelentkeztem, nevemre írattam a mérőórát (pechemre bérbeadóm jóindulattal a legdrágább "grün" áramszolgáltatót ajánlotta, Megjött a bankkártyám, van mobilszerződésem, jövő héten kötik be a kábelnetet. Utána megyek a vállalkozást elindítani.

A lakás csendes helyen van, 6 lakásos házban, a konyhából a berchtesgadeni hegyekre van kilátás.
Kéthetente jövök haza, de napi kapcsolatban vagyok gyermekeimmel és párommal. Honlapunkra már feltöltöttem az utóbbi hónapok két részes összefoglalóját. Ide is elküldöm, ha elindul a vállalkozásom.

**mimi** 2016.05.15. 21:00:00

@jomtom: sok sikert! Az itthoni üzlet megmarad?

SzZoole 2016.05.15. 21:07:00

@montroyal ( CAN qc): pontosan,mint a filmben:)
Egy sofor soha nem vesz reszt a balhekban,csak hoz-visz valakit vagy valamit,tudja a short cut utakat,pontos es soha nem lat,nem hal es nem beszel,csak ha kerdezik

jomtom 2016.05.15. 21:13:00

@jomtom: Igen, fiúnk, lányunk viszi tovább és párom is segít. Németországból, Ausztriából, Görögországból, UK-ból, Izraelből hozunk be natúr termékeket és azt kínáljuk. Kint holland, belga, német, spanyol, portugál, török cégektől vásárolok.

Először magyar nyelvű lesz az oldalam, utána német is és angol is.
Az itthonit és ottanit összekapcsoljuk. Sok vásárlónk van Ausztriában és Németországban (kint élő magyarok :-) és több zárt körű, német és angol nyelvű facebook közösségnek is tagja vagyok.

Herr Géza 2016.05.15. 21:23:56

@Mirjam2: Persze, hogy nincs betiltva, ezt mondom én is, és abszolút támogatója vagyok minden ilyen jellegű kezdeményezésnek. Csak az a szomorú, hogy a kezdeti fellendülés után legtöbbször elkorcsosul az egész.
Pl. indult itt nemrégen egy sajátos, privát car-sharing. Sok embernek van ugye autója, ami sokszor kihasználatlanul áll pl. hét közben a ház előtt (mert gazdája tömegközlekedik) és szintén netes plattformon keresztül lehet ilyeneket akár pár órára, akár napokra kibérelni. Az autókölcsönzöknél olcsóbbak (na meg ott egy nap a legrövidebb tarifa), de olcsóbb és egyszerűbb a profi car-sharing-es cégeknél is. Futna fel a dolog, de erre meg a kelet-európai autótolvajok repültek rá. Ha valami jobb kategóriás autód van, kibérelik valami fizetett német megnyerő külsejű "egyetemistával" egy órára, azalatt pont legyártanak hozzá egy tökéletes pótkulcsot, majd pár nap, pár hét, vagy hónapok múlva viszik az autót.... Mire a tulaj észreveszi, már Lengyelországban van az autó egy határközeli maffiaszervízben, alkatrészekre bontva....

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 21:50:22

@Zoole[uk]: aha vettem... mit is dolgozol most ?

montroyal ( CAN qc) 2016.05.15. 22:15:34

@Zoole[uk]: aha ertem... mindjart gondoltam :-)))

SzZoole 2016.05.15. 22:19:01

@montroyal ( CAN qc): tudod,uj orszag,uj otthon,uj elet:))
180 fokos fordulat

2016.05.15. 22:31:43

@Herr Géza: Ez elszomorito. En nem azt mondom hogy a 'sharing economy' jo vagy rossz, egyetertek @geegee: -vel abban hogy ki lehet hasznalni altala az embereket, azt probalom mondani hogy akar tetszik, akar nem, egyre jobban el fog terjedni, ezert meg kell probalni a kormanyoknak elfogadni es egyben szabalyozni, amennyire lehetseges. Egyelore meg a kormanyok meg a maganszemelyek nagy resze is le van ragadva azon a szinten hogy 'tiltsuk be', de ezen idovel muszaj lesz majd tullepniuk es alkalmazkodni a megvaltozott korulmenyekhez. Nem gondolom hogy ez feltetlenul jo, de ez van.

2016.05.15. 22:36:01

@Zoole[uk]: Az angol filmre gondolsz (The Driver), ami a BBCn ment sorozatban tavaly? Az nagyon jo volt, nekem nagyon tetszett (mondjuk a valo eletben nem probalnam ki :)))!

2016.05.15. 22:44:23

@Csodabogár: Roviden: igen, sokkal jobban megeri. Persze ehhez az kell hogy megfelelo helyen levo lakas legyen (kis faluban nyilvan nem erne meg). Biztositek itt is van, ugy van kitalalva a rendszer hogy nem tudnak nem fizetni, plusz kauciot is lehet kikotni (es kotottunk is ki) arra az esetre ha megrongalnak valamit. A lakas eleve butorozott, es az ures idoszakokban mi vagy csaladtagok laknak benne, mi ezert nem is adnank ki semmikeppen hosszu tavra, plusz a szemelyes cuccaink is ott vannak. Es meg igy is tobbet hoz mintha hosszu tavra lenne kiadva, azt beleszamitva hogy fizetunk valakinek a takaritasert, agynemucsereert es vendegek ki-be engedeseert.

SzZoole 2016.05.15. 22:47:03

@Mirjam2: nem ez nem sorozat volt.Ez egy régi film Ryan O'Neal volt a gengszterek sofőrje a filmben.

pityke8 2016.05.15. 22:57:44

@Herr Géza: jo meglatas...nem is ertem, az oszkar miert nem tesz ellene.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.05.15. 23:23:24

Nesze nektek, madagaszkári közösségi munkavégzés:

"Vidéken a földdel töltött nagyobb kátyúknál lapátos, söprűs emberek állnak készenlétben, figyelmeztetik a veszélyre az autósokat, és visszalapátolják a kiverődő talajt. Cserébe kiscímletű bankók repülnek ki a járművekből. Az útkaparás Madagaszkáron egy élő, jövedelmet hozó, spontán kialakult foglalkozás."

totalcar.hu/magazin/2016/05/14/nyugi_leloni_nem_fognak/

Hát, nem egy tündérkert, de jó képek és szövegek.

adg 2016.05.15. 23:35:08

@Mirjam2: pontosan azt mutatja nagyon sok tanulmany, pl a fentebb idezett ketto is, hogy igenis nagyon sokan nyergelnek at a hosszu tavu kiadasrol a rovid tavura, mert nagyobb hasznot hoz. Nyilvan vannak ujak is a piacon, akik a felesleges szobajukat adjak ki, meg hasonlok, de ettol meg a jelenseg letezik. Akkor is, ha te nem csinalnad. Es akik eddig kiadtak hosszutavra, azok sem fizettek ra altalaban, vagy nem "ket filler" volt a hasznuk, de rovid tavon tobb. Ez teny.
Ahogy az is teny, hogy ha egy nagyobb varosban ezrevel partolnak at a lakastulajdonosok a hosszu tavu kiadasrol rovidtavura, akkor az felfele mozgatja az arakat. (A hotel/motel/ b&b stb arakat meg lefele, mert nekik is konkurencia) Ez egyszeru piaci mechanizmus. Ha ezrevel tunnek el a lakasok a piacrol, akkor ott hiany alakul ki, ergo arak fel. En ennyit mondtam.
Ebbol egyebkent kovetkezik, bar nem mondtam, hogy ha hirtelen betiltanak, akkor akik korabban kiadtak hosszutavra, csak a nagyobb haszon miatt ataltak rovidre, azok inkabb visszaallnanak hosszura, mintsem uresen hagyjak a lakast. Szerintem tok logikus. Aki meg a felesleges szobajat adta ki hetkozben, az meg valoszinuleg nem. De az airbnb miatt a piacrol KIVONT lakasok jo resze visszakerulne.

2016.05.16. 00:47:08

@adg: En nem hiszek ezeknek a tanulmanyoknak, mivel nem lehet objektiven merni ezt. Nekem van szemelyes tapasztalatom rovid es hosszu tavu kiadassal is, mindket oldalrol, es nem gondolom hogy az Airbnb es hasonlo oldalak miatt mennek fel a berleti arak egyes helyeken. Meg lehet majd nezni, azokon a helyeken ahol korlatozzak az Airbnb-t, hogy nem fognak lemenni a hosszu tavu berleti arak - szerintem. Pl. Londonban, a varos meretehez kepest, nagyon keves lakast adnak ki rovid tavra es megis drasztikusan mennek fel az arak mar evek ota. Nagyon sokan vannak akik hozzank hasonloan nem adnak ki hosszu tavra az Airbnb-n kiadott lakast, pl. mert reszben ott elnek, vagy egyeb okokbol. Ugyanez igaz forditva, a legtobb hosszu tavon kiado nem akarna Airbnb-n kiadni a lakasat. Ha pedig valaki kifejezetten azzal a cellal fektetett be ingatlanba hogy viszonylag nagy profitot termeljen Airbnb-vel, akkor az el fogja adni a lakast, vagy uresen hagyja, ha tenyleg betiltjak; nem fogja helyette hosszu tavon kiadni kevesebbert, szerintem. Nyilvan lesznek kivetelek, de messze nem eleg ahhoz hogy az atlagos berleti arakat befolyasolja.

adg 2016.05.16. 01:33:45

@Mirjam2: "nem fognak lemenni a hosszu tavu berleti arak"

Sehol sem irtam ilyet. Tenyleg. Azt irtam, felmentek miatta. Ez olyan, mint az afa, ha par szazalekkal emelik, azonnal megjelenik az arakban, ha par szazalekkal csokkentik, azt meg lenyelik a kereskedok altlaban.

"En nem hiszek ezeknek a tanulmanyoknak, mivel nem lehet objektiven merni ezt. "
Akkor jo. A te peldad nyilvan jobban reprezentalja a fel vilagon elterjedt rendszer hatasait, mint a sok ezer ingatlant erinto felmeresek.

Szerintem eljutottunk arra a pontra, ahol nincs ertelme tovabb folytatni, nem lesz elmozdulas.

tejfel 2016.05.16. 08:36:38

Bár a lakásbérlés Berlinben állítólag tényleg horror (én is Németo.-ban vagyok, de szerencsére nem ott), nem értem szerencsétlen Ferit, hogy miért nem a legnagyobb böngészőportálon, az Immobilienscout24-en keres magának helyet??

A megfelelő paraméterekre (1 szoba, 500 EUR-ig) TÖBB, MINT 1,000 találatot ad ki:
www.immobilienscout24.de/Suche/S-T/Wohnung-Miete/Berlin/Berlin/-/1,00-/-/EURO--500,00?enteredFrom=one_step_search

Esetleg nem állnak rendelkezésre azok a papírok, amik a hivatalos, korrekt és legális bérléshez kellenek (pl. bankszámla, fizetési papír és hasonlók)?
Hja, kérem, nyavalyogni mindig könnyebb mint utánajárni a dolgoknak...

Reszelő Aladár 2016.05.16. 08:37:44

Nyerészkedő faszfejek? Üdv a kapitalizmusban cimbi. Mondjuk felteszem itthon nem zavart volna, hogy illegálisan bérelsz bármit, sőt ha felteszik a kérdést hogy akkor számlával vagy nélküle, akkor nélküle kérnéd. Illegális de így éri meg:)
Abba meg ne menjünk bele, hogy a csodás külföldi álmokat mennyire teszi tönkre ez a fajta lakáshelyzet. Persze a csövezés ott opció itthon nem. Nyilván jobban lehet keresni, bár itthoni átlagbért kell költeni lukakra. Egy olyan kéró, amire itthon azt mondanád hogy király, de elviszi a fizetésed jó részét, az ott is elviszi.
Abba meg ne is menjünk bele, hogy itt a vadkeleten mosolygunk/tiltakozunk hogy az elnyomó kormány be akarja tiltani az Ubert, meg fingatja a sofőröket. Asszem Németország sok városában sosem volt legális, Párizsban meg nem a tükröt törik le hanem az autót gyujtják fel, talán sofőr nélkül... lényeg hogy az Air'n'b bírságplafonja 100ezer€. Itthon 1/több ház ára.
Jó dolog ez a sharing economy addig amig csak fizetés kiegészítésre szolgál. Csak azt nem tudjuk, hogy mi lesz ha majd csak ilyen munkahelyek lesznek. Se fizetett szabadság, se TB se nyugdíj (jó tudom az amúgy se lesz, hiszen 2x ennyi nyugger a mostani Y értékű értékű nyugdíjat Y/2 helyett 0-ra változtatja). Ezek a cégek persze adót továbbra se nagyon fizetnek majd, így állambácsi adósodik majd. Itthon hamarabb nyugaton később. Valaki meg csilliárdokon ül majd.

Pierre73 2016.05.16. 09:00:43

Érdekes, hogy élnek még emberek azzal a tudattal a fejükben, hogy csak úgy tengeni-lengeni nyugati országokban menő és hippi dolog. Kurvára nem az. Ezek a szálláshelyek pedig pont az ilyen céltalan és igénytelen hülyegyerekeknek vannak kitalálva, mint a berlini csóka.... és még nyafog is.

tanato 2016.05.16. 09:21:26

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Mondom akkor fogják értékelni az EU-t amikor már nem lesz/vagy nem leszünk tagjai/,és nem lesz választási lehetőség,opció hogy kint dogozzunk néhány évet /vagy végleg/vagy itthon,mert csak az utóbbira lesz lehetőség..Addig nincs értéke a szabad munkavállalásnak ,költözésnek amíg alapból van.Mint az egészség,arról is legtöbben azt hiszik alapból van,nem kell tenni érte semmit hogy megmaradjon.

epres trombozis 2016.05.16. 09:39:10

aki nagyon akar, tud rendes lakast talalni berlinben. frissen erkezok keressenek wg-t, aztan ha mar penzt keresnek, az alapjan fel tudjak merni, h milyen lakasra van eselyuk.

melyik orult fizet ki 580€-t egy lepukkant, aprocska szobaert? en 350€ felett mar nem koltoznek szobaba. 270€ert lakom egy 12 nm-es szobaban, gyonyoru wilmersdorfi altbauwohnung, egy eve ujitottak fel es egy nyugodt lany lakotarsam van. volt egy masik lehetosegem is ugyanakkor, 255€ert 14nm-es szoba, de az a ringen kivul volt, nekem meg fontos, h ne kelljen tul sokat utazni. mindket szobat neten talaltam.

a legtobbet a lakasaraknak azok artanak, akik ketsegbeesetten kanapekon alszanak berlinben es alig varjak, h horror aron kivehessenek vmi peneszes lukat...

M. Péter 2016.05.16. 10:09:18

@adg:Nemcsak a kínálatot csökkenti, hanem javítja a tulajdonosok tárgyalási pozícióját. Olvastam olyan történeteket, hogy a tulajdonos bejelenti, hogy 50 vagy 100%-kal is megemeli a lakbért, és ha nem tetszik, el lehet menni, mert airbnb-n keresztül még többért ki tudja adni.

M. Péter 2016.05.16. 10:19:33

@Mirjam2: Kaliforniában már volt egy eset, hogy valaki egy hónapnál hosszabb időre adta ki a lakását airbnb-n, és a vendég nem akart elmenni. A bíróság kimondta, hogy az egy hónap után az airbnb-s vendégnek is ugyanolyan jogai vannak, mint bármilyen bérlőnek, és csak bírósági határozattal lehet kirakni, ha nem megy el magától.

danpress 2016.05.16. 10:25:13

a legolcsóbbat keressük, aztán posztolunk, hogy nem jó?
csak nem:? :D hángériennek tetszik lenni? :DDD

2016.05.16. 10:39:48

@tanato: Hm, a magyar lakosság nem túl mobilis, és a összlakossághoz képest mi produkáltuk a legkevesebb kivándorlót. Én nem hiszem, hogy az emberek többsége "belehalna" az eu kilépésbe. Ahhoz nyelvet kell tanulni, hogy érjen bármit is az eu munkavállalás. Az meg rengeteg pénzbe és energiába kerül.

tanato 2016.05.16. 10:49:20

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Nem hal bele,de rosszul fog esni ha zárul az aranykapu.De most sokan minimál nyelvi alappal is elindulnak szakképzetlen munkákra.

2016.05.16. 11:44:20

@M. Péter: Huha, ez durva. Nyilvan barmi elofordulhat, ennek ellenere megis azt hiszem hogy sokkal, de sokkal nagyobb kockazata van annak hogy egy hosszu tavu, 'tradicionalis' berlo ott marad fizetes nelkul a lakasban. Pl. Airbnb eseteben nem iratjak at a berlo nevere az orakat, nincsen szerzodese amivel barhol bejelenthetne magat a lakcimre, mig a tulajdonosnak jo esetben a holmijai a lakasban vannak, ott a bejelentett lakcime es minden az o neven van. Nem tudom elkepzelni hogy a birosag a tulajt itelne el ebben az esetben ha visszakoltozne a sajat lakasaba, a berlo meg csak nem akarna vele egyutt lakni :). Az persze mas helyzet, ha valaki teljesen uzletszeruen csinalja az Airbnb-t es valojaban nem lakik soha a lakasban, nincs semmi a neven stb. Ebben az esetben nagyobb a kockazat.

nincs1itt 2016.05.16. 20:49:29

@Buchhalter: az airbnb-n igen sok dolog nincs fent.
csak egy példa, regensburg nagyon nem olcsó hely lakásbérlés szempontjából, viszont kis "gasthaus"-ban heti 60-80 eruóból kapsz egy szobát, saját fürdővel toilettel, ha megmondod a tulajnak, hogy te 1-2-3 hónapra tervezel, még kedvezmény is kinézhet.
legtöbbnek ven saját kocsmája, minimális ételválasztékkal. hirtelen megoldásnak szerintem nem is rossz.

nincs1itt 2016.05.16. 20:49:46

@danpress: meg ugye fel van háborodva, hogy berlinben nem az angol az első nyelv... nem akarok kötekedőnek tűnni, de ez olyan echt ungarische wirtschaft. van okos telefonom, megoldok mindent! aztán meg rinyálok, hogy jajj de drága vót az a nem jó!

az internet sokat segíthet, mert ha keres panziót, gasthaust ilyesmit akkor 300-400 euróból van egy szobája, igaz nem Ku'damm, de neuköllnben lakást bérelni komoly tájékozatlanságra vall!

FutureFry 2016.05.17. 05:44:36

@M. Péter: @Mirjam2: A “Silicon Valley”-ben (HBO) az egyik tulaj nem tudja kirugni a bérlőjét, később meg - egy garázsban lakva - meséli: “My tenant has tenants. He is Airbnb-ing my Airbnb…”

2016.05.17. 09:46:35

@FutureFry: Nem semmi! Ha ez velem tortenne, en az egyik ismerosomon keresztul lefoglalnam Airbnb-n a lakast, aztan szepen visszakoltoznek :)

FutureFry 2016.05.17. 14:34:34

@Mirjam2: :) You ought to write for the show!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása