oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. február 21. 06:48,  Ahol nagyra tartják a tanárok munkáját 239 komment

2016. február 21. 06:48 Határátkelő

Ahol nagyra tartják a tanárok munkáját

Előfordul, hogy amikor a heti blogajánlóba válogatom a posztokat, belefutok olyanba, ami valamilyen oknál fogva (sokszor csak véletlenül) rezonál a magyar aktuális eseményekkel. Így történt ez most is, hiszen Montrealban nemrég volt a tanárok munkáját elismerő hét, így nem volt kérdés, hogy Martee írása bekerül a heti ajánlóba. Emellett (ha már gyerekek) megnézhetjük, milyen Dublin gyerekszemmel, végül Brazíliába utazunk.

suli_martee.jpg

Szóval miközben Magyarországon éppen áll a bál a pedagógusok és a kormány között, Kanadában nemrég volt a Teacher appreciation week, azaz az a hét, melyen a tanárok munkáját ismerik el a szülők, gyerekek. Lássuk, hogyan is zajlik ez, méghozzá az Élet Montrealban blog segítségével.

„Önkénteseket az iskolában is nagyon szívesen látnak, hisz mindig van mit csinálni, ráadásul szerintem itt sokkal több segítséget kérnek minden szülőtől, mint otthon.

Bármilyen iskolai program van, a szülői szervezet emailben megírja, hogy mikor hány emberre van szükség, mit kell csinálni, mit kell hozzá vinni, mettől meddig jelent elfoglaltságot, és lehet feliratkozni a feladatokra.

Például lehetett menni segíteni palacsintát sütni a gyerekeknek az iskolai konyhába, hot-dogot készíteni, vagy sportnapon üdítőt osztogatni, segíteni levezényelni a sorversenyeket, díszíteni a tornatermet Halloweenra, segíteni előkészíteni a gyerekeket a tabló fotózáshoz, a fénykép vicces változatához…

Az iskolai könyvtáros munka is önkéntes alapon működik (igaz, ez egy kis iskola, és a gyerekek két hetente mennek könyvtárba tanórai kereten belül).

A múlt héten tartották a „Teacher appreciation week”-et, azaz a „Nagyra tartom a tanárom munkáját hetet”, és ennek keretében minden nap megterített asztalon reggeli várta a pedagógusokat. Lehetett beadni pénzt a költségek fedezésére, de lehetett sütni, reggelinek valót bevinni, vagy segíteni az egész megszervezésében, lebonyolításában.

Egy-egy esemény után pedig jön a nagyon hálás levél vagy az igazgatótól vagy a szülői munkaközösségtől, melyben csupa dicsérő, megköszönő, lelkesítő szavakat lehet olvasni.

Természetesen, mikor bemegy egy szülő az iskolába, be kell jelentkeznie a titkárságon, beírni mikor jött, mikor megy el és miért is jött. Kap egy ppo – (szülői munkaközösség rövidítve) táblácskát, amit ki kell tűznie, hogy mindenki tudja minek is van ott.)

Ezzel kapcsolatban had meséljem el, hogy mikor először mentem nagy lelkesen, akkor még nem esett le, hogy mit is jelenet a ppo rövidítés, így nem is figyeltem arra, hogyan tűzöm ki.

Persze sikerült fejjel lefele, ami azért volt érdekes, mert sokan mosolyogtak, mire rájöttem, hogy az én táblámon az olvasható, hogy odd, ami angolul azt jelenti, hogy „furcsa, bizarr”… Szóval tudták, hogy na, megjött a bizarr magyar anyuka.”

A teljes posztot (melyben hosszan olvashattok a kanadai önkénteskedésről is) itt találjátok.

Dublin gyerekeknek

A Kelta vándor blog rengeteg érdekességet oszt meg Írországról, szóval érdemes olvasgatni. A legutóbbi poszt különlegessége, hogy a benne szereplő helyszíneket a szerző gyermekei válogatták ki, szóval kapunk egy jó kis képet arról, milyen is Dublin gyerekszemmel.

kelta_vandor.JPG

„Nyilván szubjektív a lista, és talán igazságtalan, hogy nem kerülnek említésre benne a Grafton street-i utcai zenészek, az emeletes buszok és a jobbnál jobb közparkok a játszótereikkel, de milyen is lenne ezek után, így hát mindenki hámozza ki magának a kedvenceit belőle kedve és tetszése szerint! Az Imaginosity egyhangúlag került egy szempillantás alatt az élre... és a többi is szerepelt itt vagy ott mindhármuk listáján, még ha nem is mindenkinek az első ötben.

1. Imaginosity

2007-ben nyílt meg Dublin déli részén, Sandyfordban és azóta népszerűsége töretlen. Egyértelműen gyerekekre szabott kiállítás 3 emeleten: kreatív, interaktív, gyerekközpontú, játékos, gondolkodásra késztető, inspiráló és persze rengeteg a felfedezni-, átélni- és tanulnivaló.

Minden gyerek a saját egyéni tempójában mehet végig a kedve szerint választott tematikus részeken, miközben komplexen használja fizikai, mentális és érzelmi képességeit. A kiállítás mellett mindennaposak a tudományos, művészeti, színházi és egyéb workshopok is. (...)

2. Phoenix-park

Az 1662-ben alapított Phoenix-park (angol elnevezése az ír „fionn uisce” kifejezésből ered, aminek jelentése „tiszta víz”) egész Európa egyik legnagyobb városi közparkja a maga 707 hektárjával. A helyiek persze ki is használják ezt az előnyös adottságot: naposabb időben tele van futókkal, bringásokkal, piknikezőkkel, és ha szerencsénk van, még egy dubliniak által oly kedvelt gaelic futballmeccset is kifoghatunk a szabad sportpályák valamelyikén. (...)

3. Dublinia, múzeum a városról

Dubliniát hirdethetnék akár úgy is, hogy 5 az 1-ben: viking Dublin (1) és középkori Dublin (2); egy archeológiai kiállítás (3); kilátás a XVII. sz-i St Michael toronyból (4) és a Christchurch Katedrális (5) (ez utóbbi ugyan nincs benne automatikusan a múzeumi belépőjegy árában, külön jelezni kell előre, ha összevont jegyet kérünk). (...)

4. Howth

A mi természetimádó gyerekeinknél Howth örök szerelem egy napfényes hétvégén, így nem is kérdés, hogy itt a helye a listán! Tengerpart, homokozás, fókák, túrázás a félszigetet körbefutó parti úton, rákászat az apály után, és ha mindez még így sem lenne elég, maga a városközpont is rengeteg lehetőséget kínál családoknak, magányosoknak, baráti társaságoknak egyaránt: a kastély, a közlekedési múzeum, a mozgalmas kikötői élet, a játszótér, pubok, kávézók, piac, halárusok és még sorolhatnám...! (...)

5. Nemzeti Múzeum

Van persze Dublinnak is természettudományi múzeuma sok kisebb- és nagyobb testű kitömött állattal, ami bármikor érdekes lehet kisebbeknek és nagyobbaknak egyaránt, de ennél - mivel ez valóban majdnem minden nagyobb európai városban megtalálható és kevésbé speciálisan helyi faunát mutat be - mi sokkal érdekesebbnek találtuk a Nemzeti Múzeum tárlatát. Az archeológiai múzeumban egy mocsárban konzerválódott, eredeti viking hajó is ki van állítva, sőt a lápvidéken talált, mumifikálódott bronzkori emberi maradványokat is láthatunk. Régi korok divatja, ékszerei, igazi, életnagyságú kelta kőkeresztek. Külön felfedező ösvény várja a már olvasni tudó kisiskolás korosztályt is...”

A teljes posztot itt találjátok.

Mintáink

A Szerelem Salvadorban (ami egy brazil város és nem az ország) egy rendkívül különleges blog, ami sokkal inkább a külföldön élés (vagy még pontosabb talán azt írni: az elszakadás) bennünk zajló folyamatait próbálja megmutatni, mintsem a hétköznapokat. Így aztán az eheti utolsó részletet inkább azoknak ajánlom, akik fogékonyak az ilyesmire. :)

salvador.jpg

„Itt van a csodálatos trópusi otthonom, kényelmes lakással az óceánparton, a boldogságtól erős, friss házasságom, a munkám, a barátaim támogatása, és én mégis megmagyarázhatatlan módon egyre nyugtalanabb vagyok ebben a nagy és szép állandóságban.

Aztán hátra néztem. Megnéztem ezredszerre is, hogy honnan jövök, hogy mit kaptam, hogyan neveltek, milyen körülmények közé születtem - sokszor igazán unalmas, elcsépeltnek tetsző téma -, milyen ingerek éltek életem első három, öt vagy tizenöt évében.

Láttam, ezredszerre is láttam a bántalmazásokat, a rendszertelen életet, a kiszámíthatatlan italozások kezdetét, a veszekedéseket, veréseket, és még hosszan sorolhatnám tovább.

Lassan, ahogy a rutintól szenvtelenül ismét végigpörgettem gyerekkorom emlékeit- most más perspektívából szemlélve - megértettem magamat, hogy miért nem komfortos számomra a nyugalom, a balansz.

Az idegrendszerem, a lelkem, testem minden egyes porcikája karonülő koromtól fogva a drámára, a kiszámíthatatlanságra, veszélyre és a bizonytalanságra volt kondicionálva. Olyan ez, mintha beleégették volna az elmémbe, hogy így kell, így lehet csak reagálni minden egyes ingerre.

Most értettem meg igazán, hogy a valódi minta nem a cselekedet, hanem az érzelmi reakció, amit elsajátítunk, a hogyanok, amiket aztán magunkkal viszünk egész életünk során.

Sokáig hittem azt, hogy igazi érdem és a mutatója annak, hogy én más vagyok, mint az apám vagy az anyám, az, ha másképp élek, mint ahogyan ők éltek. A mintákból való igazi kiszállás azonban, most már biztosan tudom, hogy akkor kezdődik el majd, mikor megtanulok másképp reagálni, megtanulom szeretni a nyugalmat, a békességet, amikor nem kell már kishalálokat generálnom ahhoz, hogy jól érezzem magam a bőrömben.

Mind hozunk magunkkal valamilyen elemi mintát, mindenki megtanulta miként kell válaszolni különböző élethelyzetekre, érzelmekre, és a legapróbb pillanatainkban is ezt a tudást hasznosítjuk újra és újra. Én tanulni akarok valami mást, valami szebbet, egészségesebbet. Mi tagadás, nehéz vállalás.”

A teljes posztot itt találjátok.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Brazília Kanada Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr708407076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geeeteee 2016.02.21. 22:19:17

@A nagy kékség: Alany, tárgy, állítmány, nem tehetnek róla

fhdgy 2016.02.21. 22:23:40

@geeeteee: *bllsht*: már nem tudni magyar?

pappito · http://pappito.com 2016.02.21. 22:41:43

@fhdgy: mit szóljak hozzá? évek óta mindig megírom a blogomba (most is ott van valahol bekészítve), hogy mikor nyílik meg a jelentkezés a Working Holiday-ra magyarkáknak. Egyébként tényleg klassz móka, bár az álomfizetés azért kicsit félrevezető :)

P.Elliot 2016.02.21. 22:48:35

@fhdgy: Az igazi tanar magyarazni is tud. Valahogy ugy hogy fel lehet fogni.
Ferjem mindig meseli hogy o milyen rossz tanulo volt az altalanosban matematikabol, csak azert nem bukott mert a tobbibol kituno volt, egyszeruen nem ertette, nem tudta felfogni.
Valamikor a gimnaziumban elso evben ha jol emlekszem jott egy tanar akjinek az elso matematika orajan hirtelenul megertett mindent. Annyira megertette hogy ev vegen abbol is otos lett es mernok lett ugy hogy kozben a matematikaval is felsofokon foglalkozott, szakmaja lett.
Most lehet eltunodni hogy altalanosban csapnivalo tanara volt es a gimiben magyarazoi tehetseggel megaldott tanar...paptanar volt egyebkent, haboru utan volt ilyen tobb az allami iskolakban.

fhdgy 2016.02.21. 23:07:09

@P.Elliot: Ahogy egy tanár magyaráz az egyik gyereknek, az annál a gyereknél lehet nagyon kiváló, míg a másik gyerek esetén egyszerűen működésképtelen.

Pont a matematika tanítás esetén ütközhet ez ki nagyon erősen.

Egy 30+ fős osztályban nincs az a tanár, aki mindenki igénye szerint tud magyarázni, egyszerűen képtelenség.

A gyerek vagy olyan osztályba kerül, ahol neki is megfelelően magyaráznak, vagy nem.

Pl. összel beszélgettem egy ismerősöm fiával, akik az iskolában akkor tanulták a hatványozás azonosságait. Nem volt rossz tanuló a gyerek, de az egészből nem értett semmit, csak mert nem volt hülye, bebiflázta.

Így értelmetlen matematikát tanítani.

geeeteee 2016.02.21. 23:08:16

@fhdgy: Igen, annak ellenére, sőt pont azért. Magyarul meg még tudok, csak a szűrőkön nem akarok fentakadni, tapasztalat, ez a *bllsht* meg átment, talált, süllyedt. Hülyeség.

geeeteee 2016.02.21. 23:08:53

Azok a cifra iniciálék a másoló szerzetesektől, és még nem is ott kezdődött.

2016.02.21. 23:15:36

@A nagy kékség: " A gyerek maradjon gyerek; semmi szükség rá, hogy a felnőttek mocskos játéka közben ő is be legyen piszkolva." :D Jaaaaaj, hogy en ezt a dumat mar gyerekkent is hogy gyuuuuloltem... Sose ertettem ezt, hogy a felnottek szerint en miert vagyok valami csodalatos artatlan allapotban, amit nekem meg kene oriznem, ahelyett, hogy beleutnem az orromat a sajat jovombe, ami ugye az o dolguk... ehh, kukaba a logikaval :D Fogalmam sincs persze, hogy a mostani tuntetesekben reszt vevo diakok kozul hanyan vettek reszt onkent, de nem kene a diakokra magatehetetlenul uszkalo fadarabkent gondolni, foleg nem akkor, amikor az o borukre megy a jatek, a tanitas, az oktatas ugyanis ertuk van es roluk szol, tudom, az az elvaras, hogy kussoljanak, de velemenyuk ettol meg lehet.

pappito · http://pappito.com 2016.02.21. 23:31:24

@Dragonlady (Bp, Hun): "fel se vettek volna, mert nem tudok énekelni, rendesen rajzolni, meg bukfencezni. asszem akkor tán még zongorázni is kellett (? de kottát olvasni mindenképp, ugye?)"

Hát a Brunszvikba felvételinél asszem furulya volt meg kotta. Mondjuk a furulyatudás hasznos volt a koleszosoknak, az biztos.

:)

pappito · http://pappito.com 2016.02.21. 23:36:49

@mojyo: arról nem is beszélve, hogy miután évek alapos és aljas munkájával beszervült a párt az iskolákba, azon hisztizni, hogy "politikai célokra használja valaki a gyerekeket" elég pofátlan trógerság.

geeeteee 2016.02.22. 00:09:45

@P.Elliot: Paptanár, köszönöm.
Várady tanár úr benyúlt a zsebébe, kihalászott maroknyi aluzsetont.
-Romanek pakli Fecske!
-Tanár úr, ennyi nem elég...
- Szorozzad meg kettővel fiam...:D

geeeteee 2016.02.22. 00:09:47

@mojyo: Jobban kevered mint én:) nem bánom, keverünk?

fhdgy 2016.02.22. 00:11:41

@mojyo: Ha a tanárok a gyerekekért ( is ) harcolnak, akkor szerintem megengedett, hogy a gyerekek is részesei legyenek a dolognak, mert akkor nem csak eszközök, hanem célok is.

A kormány pont azért prüszköl a gyerekek részvétele miatt, mert érzi, hogy nagyon nagy munició!

LittleG (uk) 2016.02.22. 01:25:57

@fhdgy: tanítottam is pár évet, tolmácsoltam is pár évet. A tolmácsolás volt, hogy 14 óra volt, bár nem folyamatos tolmácsolás, de folyamatos készenlét és szünetekkel tarkított német-román-magyar vonalon mindenféle irányban, és mivel nagyrésze románra volt, ami nem az anyanyelvem, nagyon kifacsaró volt, de szerettem, sokat fejlődtem)

Ezek ilyen hosszú hétvégék voltak, események, azért is az erőltetett menet. Egyszer a 14, órában vacsorán magyar és román közt kellett volna tolmácsolnom. Egy adott ponton a magyar fél mondott valamit és én azt "lefordítottam" magyarra... azaz elismételtem, és kellett két másodperc, míg leesett, a román fél miért néz rám értetlenül. Azt se tudtam már, hogy fiú vagyok-e, vagy lány.

A tanításban vezettem, nagyjából :) az volt, amit akartam, itt követtem, hogy más mit akar. Számomra tanítani könnyebb és kevésbé stresszes volt. Bár tolmácsoláskor nem volt olyan gondom, hogy havernek néztek, bár ez utóbbinál nem tizenévesek voltak az alanyok :)

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.22. 05:39:16

@A nagy kékség:

Axióma, hogy ha ballib célokért megy a harc, akkor semmi gond a gyerekek felhasználásával. Ellenben ha a cél nem ballib, akkor ez emberiség elleni bűn.

2016.02.22. 06:49:25

Viccesek ezek a kommentek, hogy tanarnak lenni 'hivatas' meg a tanar legyen lebilincselo egyeniseg stb. stb. :))). Szerintem legyen a tanar Superman, szabaditsa meg az emberiseget a Gonosztol, vagy valami hasonlo... :). Barmennyire meglepo, tanarnak lenni is csak egy foglalkozas a sok kozul. A tanarok is emberek, sem jobbak, sem rosszabbak, sem kulonlegesebbek mint mas. Vannak nagyon jo tanarok; ez az osszes tanar kevesebb mint mondjuk 1%-a szerintem. A legtobb atlagos, es van nehany kimondottan rossz is. Es persze szubjektiv hogy ki a jo tanar; valaki szerint ugyanaz az ember fantasztikus tanar, masok szerint idetlen ripacs vagy ontelt, hatalmaskodo alak. Jo pelda erre a Holt Koltok Tarsasaga cimu film: engem egy ilyen tanar, mint a film hose, halalra idegesitett volna diakkent; en nem ezt varom egy tanartol. Sokak szamara meg nyilvan ez az idealis tanar, kulonben nem lenne olyan nepszeru a film.

En ebben a kerdesben @diggerdriver: -rel ertek egyet maximalisan; nagyon nagy problema, hogy nincsenek eszkozei a tanarnak a fegyelmezesre. Nyilvan vannak szerencses helyek ahol ez nem problema, de a legtobb orszagban, legtobb iskolaban igen. Es a fegyelmezes hatekony eszkoze messze nem csak veres lehet. Az a lenyeg, hogy legyen valos kovetkezmenye az 'antiszocialis' viselkedesnek a tanulo reszerol. Jelenleg nincs, es ez nagy problema. Pl. a munkahelyen nem varjuk el hogy a fonok superman legyen es a jelenlete tiszteletet valtson ki a dolgozokbol. Ha valaki nem dolgozik, zavarja a tobbi dolgozot, tiszteletlen a fonokokkel stb. akkor kirugjak. Ez egy valos kovetkezmeny amitol felnek az emberek, ezert viselkednek normalisan a munkahelyen. Hasonlo kene az iskolaban is. Regen megvolt, ma nincs, a kovetkezmenyek lathatoak. Ez pedig vegso soron a tanulokkal szemben nem fair, mert nagyot fognak koppanni mikor kikerulnek a valo eletbe, ahol valos kovetkezmenyek vannak, es nem lehet buntetlenul visszapofazni a fonoknek meg logni a munkabol.

2016.02.22. 06:55:58

@Dragonlady (Bp, Hun): +1, pontosan ezt akartam mondani, de te jobban megfogalmaztad - ebbol is latszik hogy jo tanar vagy, szemleletes peldak jutnak eszedbe :)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 07:06:35

@mojyo: Igazad van. Akkor ezek után a játszótér helyett irány a Kossuth tér, LEGO helyett pedig adjunk a kormány távozására felszólító transzparenst minden gyerek kezébe. Ha ettől sem lesz a gyermekeinknek fényesebb jövője (jelenje, ugye, egyiknek sincs, hiszen azt pont a fentiekkel vettük el tőlük), akkor jöhetnek az éles fegyverek.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 07:06:43

@fhdgy: A gyerek mint "muníció". Hát rohadjon meg minden szülő és tanár, aki a kicsiket muníciónak használja. Ez a legfinomabb véleményem a témáról.

geeeteee 2016.02.22. 07:59:10

@A nagy kékség: Minden kicsiből szavazat lesz egyszer, nem kérdés.

Muscari 2016.02.22. 08:25:17

@A nagy kékség: neked nincs gyereked, ugye? Majd ha lesz, akkor másképp látod.

2016.02.22. 08:28:32

@P.Elliot: @fhdgy: A modern tanitas mar regen nem errol szol hogy egy darab tanar kiall 30 gyerek ele es 'magyaraz'. Kis csoportok vannak, a tanulok kepessegei alapjan ugy megszervezve hogy vagy a csoporton belul segiteni tudjak egymast, vagy a tanar hatekonyan tudja segiteni az adott csoportot, illetve ennek a kevereke. A diakok projekteken dolgoznak, maguk gyujtenek informaciot, maguk oldanak meg problemakat, persze a tanar es a tarsaik segitsegevel. Az soha nem volt, es nem is lesz hatekony tanitas ami arra alapoz hogy valaki elmagyaraz valamit, egy tomeg meg passzivan hallgatja. Ilyen alapon videokat is lehetne nezni otthon, semmi szukseg tanarra, iskolara. Ennek maximum akkor volt ertelme amikor pl. meg nyomtatas sem volt, az informacio egyetlen forrasa a 'tudos', a tanar volt. Azota teljesen megvaltozott a helyzet, egeszen mas szerepe van az iskolanak es egeszen mas kepessegekre van szukseg az eletben az ervenyesuleshez mint pl. a kozepkorban.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 08:57:33

@Muscari: Én nagyjából ilyen szülőket látok szinte minden utcasarkon.
anagykekseg.wordpress.com/2016/02/22/kiskoru-veszelyeztetese/

Szóval a gyerek csak egy remek takaró (vagy ahogy valaki már írta: muníció) a felnőttek beteges játékaihoz. A legtöbb szülő nem méltó arra, hogy szülő legyen, csak ezt manapság nem illik kimondani. Megcsinálják, megszülik, aztán magasról szarják le a kicsik életét. Nem vigyáznak rájuk, nem nevelik őket, a megoldást pedig másoktól várják.

Tisztelet a kivételnek. Nem sok van.

Na, a részemről erről ennyit.

Nzoltan 2016.02.22. 08:57:55

Az oktatással az a lgnagyobb probléma, hogy a szülők mindig mindent jobbam tudnak, mint a tanítók. Csak épp a gyereküket nem tudják megnevelni. Ma mindenhonnan azt hallom, hogy a tanár a hülye. Pedig agyerek nem figyel. Ha a tanulót a legkevésbé sem érdekli a tanulás, akkor a tanár semmit nem tud tenni. A mai gyerek nem motivált és a tanulás sem trendi. Minden más ezután következik.

szakasz2 2016.02.22. 09:30:28

@mojyo: +1
@A nagy kékség: Talán, ha elmondanád, hogy ki és hol használt "a kormány távozására felszólító transzparenst" - mármint egyedi butákat leszámítva? Itt semmiféle politikáról nincs szó, azt csak a Viktor, Lézerjani meg a slepp akarja bekeverni/ráhúzni a témára, hogy az egészet hiteltelenítse - ahogyan azt mindig is tették és teszik. Az oktatásügy, közoktatás minden normális országban SZAKMAI kérdés és NEM POLITIKAI, Mo.-n csak azért az, mert a Fidesz és Viktor annyira dilettáns barom módjára nyúlt az amúgy is gyengélkedő oktatási rendszerhez, hogy még sokkal szarabb lett. SZAKMAI kérdésekben meg engedtessék már meg, hogy az érintettek (akár gyerekek, vagy inkább fiatalok is) kinyilváníthassák a véleményüket - amit egyébként az elmúlt években is sokszor megtettek már különféle formában, de a fülkeforradalmi kormány szart rá magasról.
@Mirjam2: Egyetéertek, de sajnos ez az, amit a Nagyvezír és a sleppje nem fog fel, mert hülye hozzá. A politikához, kommunikációhoz, manipulációhoz és a hatalomhoz nagyon értenek, minden máshoz lövésük sincs.

szakasz2 2016.02.22. 10:13:40

@A nagy kékség: Te látatlanban a körülmények esetleges és részleges ismeretében durván itélkezel másokon, de megsértődsz, ha veled is ez történik itt a blogon (megjegyzem, sokszor tényleg igazságtalanul). Eléggé kettős mérce, nem?
Pl. az a "kiskorút az út szélén veszélyeztető szülő" esetében fel sem merül, hogy nincs napi 10 perce elsétálni a következő zebráig - talán több helyen kéne zebra. A magyar közutakon egyébként botrányosan kevés és ritka a gyalogátkelőhely, Solymáron van olyan buszmegálló egy veszélyes kanyarban, ahonnan járda egyik irányba sem vezet, és zebra sincs, hogy a túloldali járdára át lehessen kelni. Talán akkor a közútkezelő, vagy tervező felelősségét is fel kéne vetni a szülőé helyett, nem???

Visszatérve egy utolsó gondolat erejéig az oktatáshoz, csak hogy egyértelmű legyen ki is keveri a politikát a közoktatás témájához:
index.hu/belfold/2016/02/22/kecskemet_banyai_julia_gimnazium_lukacs_lajos_kinevezes/

De magam is hallottam hasonló esetről. Kolléga édesanyja iskolaigazgató volt, keresett jó igazgató-helyetteseket maga mellé. Az egyiket a versenyszférából csábította át, már fel is mondott a munkahelyén, hogy szeptemberben tudjon kezdeni az iskolában. Röviddel a kezdés előtt leszóltak a minisztériumból, hogy mégsem lesz jó az előzetesen jóváhagyott két igazgató-helyettes, hanem itt van helyette két másik ifjú titán, akik iskolát belülről utoljára az iskolapadból láttak, tessék őket kinevezni. De ha már lövésük sem votl az oktatáshoz az "ejtőernyősöknek", legalább biztos narancsos párttagkönyvük volt... 30-40 éve a vörös párttagkönyv volt a menő, most a narancsos.

DieNanny CH 2016.02.22. 10:38:57

@Dragonlady (Bp, Hun):

Zongorázni nem kellett tudni - '88-ban felvételiztem középiskolába - de kottát olvasni érdemes volt.
Ugyanez nem igaz a főiskolára; nagyon sok kolléganőm nem tudott kottát olvasni és fahangja volt.
Bukfencezni viszont főiskolai felvételi követelmény volt - pontosabban, a TRAPÉZON bukfencezni. Tehát nekifutásból dobbantani, és a trapézra már tarkóval érkezni. 23 évesen felvételiztem fősulira először, a tesi sosem sikerült, mert féltem ettől a trapézos dologtól. Az utána való 2 évben sem sikerült. Aztán találtam egy fősulit, amin nem volt ez a baromság. (Ez a baromság amúgy a budapesti tanítóképzőn volt.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.22. 10:48:56

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
azóta írta vki h furulya volt nem zongora, rosszul emlékeztem és máreéreztem akkor is mikor írtam tegnap. Gondolom azért jutott eszembe a zongora mert amikor én voltam óvodás nálunk volt az osztályban.
A szekrenyugras is mutatja h milyen jó kis prioritások volt a k az alkalmassagin. Nem tudom még mindig ezek vannak e.
egyébként én csak akkor énekelek ha muszáj. Ha van mp3 meg az okostablan youtube videó amíg meg nem tanulják akkor mit majomkodjak. Utána meg énekelnek már ők.
Bár tudom a magyar ovikban inkább a kukoricacsuhe baba a trend megint.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 11:04:43

@szakasz2: Azért az te sem gondolhatod komolyan, hogy városszerte 160 méterenként kéne egy zebra, pláne egy autós felüljáró tövébe, ahol a gyalogosnak az égvilágon semmi keresnivalója nincs. Szóval álljon már meg a menet! Nehogy már mindenki hibás legyen, csak a felelőtlen szülő ne! És hogy a szülőnek nincs napi plusz 10 perce elsétálni a zebráig A GYERMEK BIZTONSÁGA érdekében? Ez valami vicc akart csak lenni, ugye?

DieNanny CH 2016.02.22. 11:13:16

@fhdgy:

"Szerintem a tanulók nem a tantárgyakat szeretik vagy útálják, hanem a tanárt!"

Én ezt cáfolom. Középsuliban imádtam az ofőmet. Bálványoztam, lestem minden szavát - kb az osztály 80%-a így volt ezzel.
Törit és magyart tanított. Fantasztikusan! 24 éves volt, de fejből adta le a tananyagot.
Töriből 2-3 között voltam - pedig 14 évesen olvastam a Nyomorultakat, 12 évesen meg Graham Shelby 4 kötetes Sötét lovagok-ját.
Nyelvtanból is rossz voltam, viszont helyesírás, fogalmazás meg ötös.

Sajnos, mivel nagyon népszerű volt a tanítványai körében - más osztályokban is - a tanári kar kimobbingolta. 3.-ban otthagyta a pályát, mindössze 5 év tanítás után. Azóta sem tért vissza...

P.Elliot 2016.02.22. 11:19:00

@Mirjam2: Ez itt is igy van, illetve amikor a lanyom kicsi volt szinten igy volt, csoportok de meg akkor is voltak olyan gyerekek akiket kulon is kellett foglalkoztatni a temaval, nem feltetlenul mert butak voltak hanem egyszeruen nem erdekelte oket, masssal foglalkoztak, neha meg zavartak is a tobbi munkajat. nem volt sok belole de volt egy-ket ilyen rendbonto.
Az hogy a tanar eldaralja a mondanivalojat olyan nemigazan van mar sehol, szerintem mar otthon sem/ nem ismerem a mai otthoni tanitasi modszert egyaltalan/ csak gondolom.
Van tanarno ismerosom, mar oreg, nyugdijas, emlekszem hogy mennyi sok idot forditott a masnapi orakra mint mondta.

DieNanny CH 2016.02.22. 11:19:58

@pappito:

Mi a koleszban ezerfelé vonultunk! :-) WC, zuhanyzó, alagsori mosókonyha, vasaló, tv-szoba... Volt, aki üres tanáriba is bemehetett!

P.Elliot 2016.02.22. 11:23:49

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Kiuldoztek, mi? Ahelyett hogy atvettek volna a modszeret.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 11:30:07

@svájci sapka (ch): Figyelmedbe ajánlom ezt a cikket:
kettosmerce.blog.hu/2016/02/10/koznevelesi_asztaltancoltatas_azt_inkabb_ne_nevezzuk_egyeztetesnek_amit_balog_eroszakolt_a_pedagogus

Egyébként Czunyiné leváltásával az a Palkovics lett a közoktatási államtitkár, aki már a felsőoktatásban is zseniálisan végigerőszakolta az átalakítást. Módszere: tárgyalásra hívja a feleket, mosolyogva ígér együttműködést, dolgoztatja a feleket - feladatokat ad, koncepciókidolgozást kér - majd a végén csak annyit mond. Ez most így lesz, és kész...És már mehetsz is a sóhivatalba. Ugyanígy fog eljárni most a közoktatásban vergődőkkel is, teljesen szenvtelenül. Mondom, minden pénzt megérdemel, ami kap.

2016.02.22. 11:31:56

@P.Elliot: Na ez az, hogy akarmennyire 'erdekes' meg 'gyerekkozpontu' az ora, mindig lesznek rendbontok ahogy te is mondod, ezert kell hogy legyen a rendbontasnak kovetkezmenye, mert ha nincsen akkor szeteshet az egesz dolog, hiaba akarmennyire jo a tanar. Errol beszelt szerintem @diggerdriver:.

DieNanny CH 2016.02.22. 11:32:30

@A nagy kékség:

10 perc séta...

Gyereknek 7:20-kor kell indulnia, 10 perc onnan a zebra. Szülőnek is 7:20-kor kell indulnia - ellenkező irányba.
Tehát gyerekkel elindul 7-kor, zebránál 7:10-kor visszafordul, és 7:20-kor van a lakásnál, ahonnan elindul a munkahelyére. Gyerek 20 perccel korábban van a suliban.
Nem tudom, még mindig nyitott kapuk vannak már korán a sulikban? Vagy 8 előtt valamennyivel lehet csak bemenni?
Mindenesetre a gyerek 20 percig téblábol a sulinál...

És még ezerféle variáció van arra, hogy a szülő miért nem tudja a gyerekét elkísérni.

2016.02.22. 11:39:27

@A nagy kékség: Hat persze, pontosan ezt mondtam, na tudod kivel szorakozzal, szevasz. :D

Ha te tizenevesen is legoztal es a jatszoteren is hintaztal (no pun intended), es te soha nem szolaltal fel az iskoladban, ha nem tetszett valami, te soha nem elegedetlenkedtel a korulmenyek, a tankonyvek, a tananyag miatt, illetve szamodra mar az is politizalasnak szamit, hogy szolsz a diakonkormanyzatos kepviselodnek, hogy jelezze az iskola fele, hogy Juli neni mar egy perc kesest is beir a naploba, akkor is, ha az egesz osztaly kesik mert tesi utan sose adnak hosszabb szunetet atoltozni, es szeretnenk kollektiven + 5 percet, intezzek mar el, szoval ha ilyet sose lehetett megbeszelni az iskoladban (igen, ilyen reszletkerdesekrol szol a tanartuntetes, k*rvara nem a politikarol), akkor tenyleg menthetetlen eset vagy.

adg 2016.02.22. 11:48:27

@pappito: szarvasra? Sokat tanultunk az ovonenijeloltektol. Remelem, egy reszuk - a hangadok - azota sem kerultek gyerek kozelebe. :))

szakasz2 2016.02.22. 11:53:31

@A nagy kékség: Képzeld!!! Svájcban, Ausztriában, Németországban, Finnországban, de talán még Szlovákiában is meg tudják oldani, hogy minimum minden buszmegállónál (vagy kb. ilyen távolságokban) legyen zebra. Nyilván "baromi sok" pénzt öltek bele a felfestésükbe.
Azt meg hogy a szülő felelős-e és miért, én - veled ellentétben - nem tudom egy gépjármű-kamera képe alapján eldönteni. Ahogyan azt sem tudom például a te esetedben, hogy: "A legtöbb buszvezető nem méltó arra, hogy buszvezető legyen, csak ezt manapság nem illik kimondani."

P.Elliot 2016.02.22. 11:54:13

@Mirjam2: A rendbontas kovetkezmenyei itt, ujra csak azt tudom mondani hogy amikor meg a gyerekem iskolaba jart azt tudom es az regen volt, mert most csak egy iskolaskoru van ismeretsegi korben akit ritkan latok es nem hagyja hogy kikerdezzem, meg a nagyanyjahoz is ha jon, mar a lepcson azt mondja hogy az "iskolarol ne kerdezz Nagymama, hallani sem akarok rola, utalom az iskolat", na el lehet kepzelni hogy milyen tanulo lehet, egy 9 eves, kisse viszketeg kisfiu akinel az apja sem volt jobb akkoriban, talan csak abban hogy az szeliden fejezte ki hogy mennyire utal iskolaba jarni es azzal is sok baj volt. A legnagyobb baj hogy az apjuk, a kicsinek is es a nagynak is nem vette komolyan a tanar reklamalasat, a nagymama meg nem sokat tehetett ha a ferje meg a fia felesege nem torodott a gyerekkel.
Szoval regen, behivattak a szulot, ha kellett napi szinten, volt hogy elvartak hogy most azonnal jojjon a munkahelyrol el, ez mondjuk eleg szegyen volt a szulonek a munkatarsak elott, foleg ha a gyereket hazakuldtek vele. Volt hogy szombaton berendeltek kotelezoen a gyereket tanulni, volt hogy 1 napra eltanacsoltak az iskolabol vagy tobbre, esetleg ki is tettek, ahhoz viszont komoly dolognak kellett hogy legyen. Most nem mutogatni akarok de sok fekete szulo abbol a kozsegelyes tipusbol aki eleteben nem csinalt semmit, azt sem hogy otthon meresztve a segget nevelje a gyereket hogy az ne az utcan noljon fel mint a fu, akkora pofaja van meg jonnek a fajgyulolettel, a gyerek ezt hallja jegyzi meg, viszi at. Indiairol meg sosem hallottam hogy baj lett volna veluk, otthon a szulo kitekerne a nyakukat annyira szigoruan fogjak oket iskola teren.
Ezert van jelentosege az olyan tanarnak akire meg a rendbonto is hallgat, le tudja fekezni, be tudja illeszteni a tobbi koze. Csakhogy a tanarnak hogy van erre ideje? Annak az emlitett igazgatonak volt mert o nem tanitott csak helyettesiteni szokott. De hogy egy tanarnak kelljen nevelni a rendbontokat is, apolni a lelkuket, hat az nem megy, a szulo lesz szives rendbehozni azt amit mar eleve elmulasztott a nevelesben.

adg 2016.02.22. 12:05:15

@mojyo: a te vilagod nem binaris? Hogy nem erted az ilyeneket? Ha valaki nem szoke, akkor fekete, ha nem 140 centi, akkor 230. Nincsenek atmenetek es arnyalatok. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 12:14:47

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: És még olyan opció is lehet, hogy az iskola egy közforgalom elől nem elzárt útra nyílik (viccesen sétánynak nevezik), mellette egy családsegítő központ van kisgyerekeknek, szemközt egy óvoda, az óvodával egy épületben idősek nappali segítője. Parkoló autók végig és mint írtam, nyugodtan be lehet hajtani és be is hajtanak (zebra nincs, fekvőrendőr 1 helyen). A környéken olyan 'zebrahiány' van, hogy ha az ember szabályosan akarna közlekedni, összeszedhetne vagy 1-2 óra pluszt is naponta.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 12:38:07

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: @szakasz2:
Én ezt nem értem.

Az általam felvetett problémára egy intelligens felnőtt szájából egyetlen mondat érkezhetne, ami így szól: igen, a szülő dolga az, hogy minden körülmény közepette vigyázzon a gyermeke életére és testi épségére. Erre itt mi történik? Elméletek születnek arról, amivel a szülőt fel lehet menteni az őt terhelő súlyos felelősség alól.

Az idő hiányát szembeállítani A GYERMEK BIZTONSÁGÁVAL, egyszerűen elfogadhatatlannak tartom. Ezek után pedig különösen hangsúlyozom, hogy nagyon-nagyon sok szülő nem méltó arra, hogy szülő legyen. A legalapvetőbb feladatok ellátására is alkalmatlanok, amiről mások hibáztatásával próbálják elterelni a figyelmet.

Gyalázatosnak tartom, hogy sokan felmentést adnak egy olyan felelőtlen szülőnek, aki közvetlen életveszélynek teszi ki a saját gyermekét.

És ezzel én a magam részéről lezártnak tekintem ezt a beszélgetést.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 12:38:07

@mojyo: Ha egy szülő önkényesen úgy dönt, hogy nem engedi iskolába a gyereket, ezzel próbálva nyomást gyakorolni a kormányzat oktatáspolitikájára, az mi, ha nem politika, amihez a saját gyermekét használja fel? Egy kiskorúról beszélünk, akinek nincs beleszólása abba, mi történjen vele, tehát ki van szolgáltatva a szülő akaratának, legyen az helyes vagy helytelen, tehát a gyerek ez esetben mindössze egy bábu a két fél között, akit ide-oda pofoznak. Egy ilyen gyerekből milyen felnőtt fog válni? Milyen példát lát a szülőtől? Mivé lesz az értékrendje? Hogyan fog tudni a társadalmi szabályokhoz igazodni? Ezeket csak azért kérdem, mert a világ már most is tele van neveletlen kölykökkel, akik áldozatai a szülők felelőtlen döntésének.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 12:38:07

@zöldeketbeszélek: Azért az tegyük már hozzá a nagy "zebrahiányhoz", hogy kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is van mód a szabályos átkelésre. Ezt úgy mondja a KRESZ, hogy...

(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogos-átkelőhely nincs,

a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),

b) egyéb helyen bárhol, a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.

Örülök, hogy segíthettem.

DieNanny CH 2016.02.22. 12:44:21

@adg:

Jujj! Én egy vagyok közülük! :-D
Bár csupán levelezőre jártam, és úttörő becsület szavamra, ott én óvodát még kívülről sem láttam...

DieNanny CH 2016.02.22. 12:48:22

@A nagy kékség:

Azzal, hogy nem kísérem a gyerekemet a suliba, még nem sodrom életveszélybe.

DieNanny CH 2016.02.22. 12:50:28

@A nagy kékség:

A társadalmi szabályok hetente váltakoznak.
Ha a tanár kényszeríti a gyereket, hogy Márpedig a hibás tankönyvből fogsz tanulni! - az nem politika?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 12:50:58

@A nagy kékség: Köszönöm a segítséget. Remélem, ezután nem napi szintű halálfélelemmel fogok az általad javasolt - és egyébként általam is gyakorolt - módon és helyeken átkelni az indexelni is 'elfelejtő' autók előtt az úttesten. Jaj, az külön remek élmény a Borároson a járdára felkanyarodó csuklós buszok elől félreállni :).

A gyerekek politikai célra való felhasználásáról csak annyit, hogy jelenleg az oktatás teljesen a politika játékszere. Először létrehozták a megaellenőrző és irányító szervezetet, amelyről már maga a minisztériumi jelentés is azt mondja, hogy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, aztán könyékig beletúrtak az egyetemi autonómiába, most pedig, amikor a közoktatásban érintettek tömege azt mondja, hogy elege van abból, ami az iskolákban folyik, akkor azt mondják, hogy ne rángassák bele a gyerekeket a politikába :)))? A cinizmust vajon egy külön kormányzati képzőben tanítják nekik?

Tudod, az érvelésed egy 60+-os ismerősömre emlékeztet...mondjuk ő hű pártkatona, szóval nem hibáztatom.

2016.02.22. 12:55:47

@A nagy kékség: Mar megmondtam: az az alapvetes a hibas, hogy a gyereknek nincsen sajat akarata, es ide-oda pofozgatjak. Mibol gondolod, hogy nincs velemenye a dologrol, es, hogy a szulo onkenyenek van kiszolgaltatva? Masreszt pedig ez hogy fugg ossze a jovobeli ertekrendjevel es a neveletlenseggel? Hol van a logikai osszefugges? Rendkivul erdekes ez a tulerzekenyseg, hogy a "politikatol", meg a "felnottek mocskos dolgaitol" ovjuk meg a szegeny artatlan gyerekeket, de fegyelmezni akar testi fenyitessel is lehessen. Bizarr.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 13:10:14

@mojyo: +1
Nem csak érdekes és bizarr, de hatékony is egyúttal. Az a generáció, amely így nő fel, remekül irányítható - a politikai elit által. De persze ezt nem kell elhinni, higgyünk csak abban, hogy a gyerekek süketek és vakok a mindennapok történéseire és valójában egy pókember-képregényben élnek, ahol a jó mindig elnyeri a jutalmát a rossz meg a büntetését...
Na de megy az idő, én is megyek, veszek végre egy kockás inget, azt hallottam, idén tavasszal nagyon divatos :).

adg 2016.02.22. 13:22:10

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: meg az is lehet, hogy latasbol ismertuk egymast, ha jol emlekszem, es te irtad nemreg, mikor mentel kozepiskolaba. Szoval en a szemkozti pompas intezmenybe jartam egy evig, 95-ben, majd meg harom evig rendszeresen vissza a paromhoz, aki ott maradt vegig.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 13:34:54

@mojyo: Én soha nem írtam olyat, hogy a gyereket testi fenyítésnek kell kitenni. Kifejezetten nem értek egyet az efféle "nevelési" módszerrel.

@zöldeketbeszélek: Furcsa, de addig jó, amíg a gyerek Pókember-képregényben él. Ráér majd akkor összepiszkolni magát a felnőttek mocskával, ha már ő maga is felnőtt lesz, és önként dönt úgy, hogy neki képregény helyett a szemétre van szüksége.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 13:35:03

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: "Azzal, hogy nem kísérem a gyerekemet a suliba, még nem sodrom életveszélybe."

De ha nem tanítod meg szabályosan, körültekintően közlekedni, akkor azzal viszont közvetve már igen.

Azonkívül a belinkelt bejegyzésben egy nagyjából négyéves gyermek látható, aki még igencsak rá van kényszerülve arra, hogy a szülő (felügyelő) vigyázzon rá.

De továbbra sem értem, hogy a szülő (felügyelő) felelőssége miért kérdéses.

szakasz2 2016.02.22. 13:41:27

@A nagy kékség: Olvass tovább is, ha már idézgetsz:
"(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad."
Más esetben, és a főútvonalon átkelésnél tehát a gyalogosnak zebra hiányában NINCS ELSŐBBSÉGE. Vagyis az én általam is említett helyen Solymáron, de Ürömön és másutt is tudnék tucatnyit mutatni, ahol a közút kezelője/tervezője teszi ki veszélynek a gyermekemet (meg engemet!) nap mint nap.

Akkor ki is a felelős? Miért van az, hogy kultúrországokban meg tudják oldani úgy a zebrák - szinte semmibe nem kerülő - felfestését, hogy az elsős gyerekemet is merjem hagyni egyedül iskolába közlekedni (biciklivel+gyalog+busszal), de Magyarországon már a legközelebbi buszmegállóból való hazajutás is életveszélyes, mert 2 főúton kell átkelni zebra nélkül???

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 13:58:15

@A nagy kékség: Tudod az a baj, hogy csak hiszi, hogy pókember képregényben él. Ez csak illúzió, nem a valóság. De a mai oktatáspolitikai döntések akkor is hatnak rá, ha képzeletben Tündérországban csókolgat rózsaszín pillangókat. A gyerek a családjában él, a családra pedig hatnak a politikai - oktatáspolitikai döntések is. Ha a tanári pályát módszeresen teszik egyre kevésbé vonzó alternatívává, ha ostoba, hibáktól hemzsegő tankönyvből kell tanulni, ha kötelező az iskolában du. négyig benn maradni, de még otthon is órákig kell tanulni másnapra, ha a gyerekek frusztráltak, ha a középiskolai felvételi jól tanuló, okos kölyköket kerget kétségbeesésbe, ha annyi az anyag, hogy csak elfelejteni lehet az ép ész érdekében, akkor az nem csak a szülők dolga. Azzal nem csak a szülők fognak foglalkozni. Egy középiskolás gyerek már nyitott a világ dolgaira, érdeklődő, akár politizál is. Nem kell félteni az ártatlan kis lelküket a világ igazságtalanságától, hiszen ennek apró jeleivel nap mint nap megküzdenek már az óvodában is.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 14:02:31

@szakasz2: "Más esetben, és a főútvonalon átkelésnél tehát a gyalogosnak zebra hiányában NINCS ELSŐBBSÉGE."

És ki állította ennek az ellenkezőjét? Van az úgy, hogy a gyalogosnak nincs elsőbbsége az úttesten közlekedő járművekkel szemben. És?

Amit írsz (a solymári példa), számomra ismeretlen, nem járok arra. Ha gondod van, jelezd az illetékes hatóságnál (önkormányzat, iskola, rendőrség). Ha a probléma valóban életveszélyes helyzetet eredményez, akkor el lehet érni, hogy telepítsenek egy átkelőhelyet. Én ebben itt nem tudok neked segíteni.

De Solymár ide vagy oda, ettől még a szülő maximális felelősséggel tartozik a gyermeke életéért, testi épségéért. Nem rázhatja le magáról a problémát azzal, hogy "azért teszem ki a gyermekemet közvetlen életveszélynek, mert a városvezetés sem tett meg mindent azért, hogy nekünk jó legyen".

Nem tudom, feltűnt-e, de szinte megállás nélkül az egyén felelősségéről beszélek, nem pedig a körülményekről.

Ha van egy vasúti átjáró, ahol a fénysorompó nem üzemel, áthajthatok rajta megállás, körültekintés, a biztonságos áthaladásról való meggyőződés nélkül? Mondhatom azt, hogy leszarom az egészet, mert a közút kezelője nem javította meg időben a jelzőberendezést? És ha a hátsó ülésen egy gyermek is utazik, kitehetem őt bármilyen veszélynek?

Értjük már? Szerintem nem értjük.

szakasz2 2016.02.22. 14:09:56

@A nagy kékség: Tényleg nem értitek. Leülhettek. Egyes.
:)

2016.02.22. 14:18:38

@A nagy kékség: A politika miota 'mocsok' ami az artatlan gyereket 'bepiszkolja'? A politika a mindennapi elet resze, amirol a gyerek / tinedzser fokozatosan tudomast szerez. Egy ertelmes ember fejlodesenek a resze hogy elkezd a kozelet irant erdeklodni tizeneves koraban, kulonosen ha ot kozvetlenul erinto kerdesrol van szo. Az pedig nem 'oktataspolitikai' hanem oktatas-modszertani, szakmai kerdes, hogy pl. nem lehet tankonyvet valasztani, naponta van testnevelesora de csak heti harom matek, nincs kreta stb. Ennek semmi koze a politikahoz - az oktatashoz van koze.

Egyebkent ha valami balszerencse folytan Mo.on laknek es allami iskolaba jarna a gyerekem, most nem egy napra vennem ki onnan, hanem azonnal kivennem, osszecsomagolnek es meg sem allnek egy masik orszagig (kiveve ha Mo.on talalnek az en szempontjaimnak megfelelo iskolat). Es nem 'politikai okokbol', hanem mert azt szeretnem ha jo szinvonalu oktatast kapna a gyerekem, es ez ami most Mo.on van, nem az. Errol van itt szo, nem politikarol.

2016.02.22. 14:26:10

Az en fogalmaim szerinti normalis oktatas peldaul ilyen: hvg.hu/plazs/20151118_Amikor_a_tanar_frontalisan_eload_valamit. Es ez egy 100% magyar kezdemenyezes. A kormanynak konyorogni kene az alapitoknak hogy masolhassak a koncepciojukat, tanacsadoknak kene oket kinevezni (ha elfogadnak) stb. Egy generacio alatt hatalmasat javithatnanak az eletminosegen Mo.on, es a kovetkezo generaciok aldanak es aranyba foglalnak a nevuket ha arra forditanak a penzt meg az idot (es mindketto rendelkezesre all!) hogy ilyen oktatast vezessenek be. Partallastol fuggetlenul. Ez a gyerekekrol szol, az orszag jovojerol, nem a politikarol.

2016.02.22. 14:40:24

Látom, a sötétség megint tombol... :D

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 14:41:29

@zöldeketbeszélek: Hát, én mindenesetre szerencsésnek érzem magam, hogy gyerekként gyerek maradhattam (meg felnőttként is). Abban a rohadt átkosban semmi dolgom nem volt, csak Nyuszi Pista kalandjai meg Mazsola fürdik diákat nézni. Pedig a szüleim sosem álltak jól anyagilag, idegbeteg tanárom is volt bőven, mégsem rángattak bele a felnőttek szarságaiba, nem öltöztettek kockásba. És túléltem.

2016.02.22. 14:42:58

@Mirjam2: A magyar reformok működnek!

Nem kell ide ilyen csenevész, imperialista iskolamodell... :)))

2016.02.22. 14:44:26

@zöldeketbeszélek: Pedig milyen jo is az, amikor jonnek ezek az artatlan lelku, kepregenyben elo felnottek, akiket rozsaszin illatu unikornisfing-felhok vesznek korul a vezetofulke-meretu kis vilagukban, es itelkeznek a valosag felett, illetve szamonkerik rajta, hogy az miert van teli mocsokkal. :D

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 14:59:20

@mojyo: "unikornisfing-felhők" Te jó ég :)))))! Hát igen.
@A nagy kékség: Engem sem vontak bele a napi politikába. Miért is? Hát mert nem is volt olyan...központi vezérlés minden téren, hogy ne kelljen a pici agyacskáját sem gyereknek, sem felnőttnek megerőltetni. Ne aggódj, ez a világ épül immár 2 éve, lassan ismét minden vissza lesz államosítva, a hőzöngők meg belátják, hogy kívül tágasabb, elvégre most már el lehet menni. Gyerekkoromban én is Mazsola meg Tádét néztem (fekete-fehér yunoszty tévén, ami akkora volt mint most egy normálisabb kenyérpirító), és idegen nyelv gyanánt kizárólagosan oroszt tanultam. Történelmet a 'felszabadításig' vettünk, nehogy megzavarodjunk az aktualitásoktól. De azért még érdekelt...és figyelem arra, ami körülöttem folyik, így 1990-ben az volt a legnagyobb fájdalmam, hogy még nem vagyok nagykorú és nem szavazhatok (14 éves voltam). Szóval nem minden gyerek éli le az életét a fejét homokba dugva.

2016.02.22. 15:12:12

@A nagy kékség: Tulelni tulelted, de nem biztos, hogy jol vagy :D Ugy ertem, ha minden egyes nemkoszono utason kiakadsz, minden egyes zebra nelkul atszaldo szulot elitelsz, minden egyes kivandorolt magyart bunkonak tartasz, akkor valoszinuleg nem olyan jo taktika ez a fajta menekules, hiszen valahanyszor beszivarog a vilagodba a valosag budos lehelete, teljesen felzaklatodsz. Nem lenne egyszerubb (es egeszsegesebb - szamunkra is :D) elfogadni, hogy a valosag letezik, csak a sotet oldala a sotet de az elegge, es mindehhez alkalmazkodni? Csak kerdezem, nem kell ra valaszolni.

DieNanny CH 2016.02.22. 15:15:55

@adg:

Én ide jártam '96 februárjától '99 januárjáig minden 3. hétvégén:

kepfeltoltes.hu/160222/IMG_0899_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

2016.02.22. 15:19:30

@mojyo: Ez olyan erv, mint hogy a szex 'mocskos dolog' amirol gyerekeknek nem beszelunk. Aztan csodalkoznak az ilyen szulok mikor terhes lesz az artatlan tinedzser lanyuk... Mert olyan legkort alakitottak ki otthon, hogy mindenfele mocskos felnott dologrol nem lehet beszelni, csak Hofeherkerol meg a het torperol.

DieNanny CH 2016.02.22. 15:24:10

@A nagy kékség:

Nem kérdéses természetesen.

Mivel nem tudod, mit tanított a szülő a gyereknek, így azt sem tudhatod, felelőtlen-e. Lehet, hónapokig kísérte, magyarázta, mutatta, hogyan kell közlekedni, aztán a gyerek tojott rá.
Ha hiszed, ha nem, itt a 4,5 éves gyerekek közlekednek egyedül, és arra néznek furán, aki felnőttel van.
Szóval, egy gyerek látványából nem kell messzemenő, egész generációra vonatkozó következtetést levonni.

adg 2016.02.22. 15:35:03

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: na hat en meg vele szembe jartam, bar abban az idoben mar csak szinten hetvegenkent. Parom is 99-ben vegzett, utana mar nem jartunk oda, csak perszor az arboretumba.

Apro a vilag :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 15:49:44

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Hát az óvónők előtt meg pláne le a kalappal :). Én nem értem, hogy bírják idegekkel :)).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 16:11:32

@Mirjam2: Nekem kicsit fura, hogy a szükséges alapra azt mondja, hogy az mindig változik. Szerintem a szükséges alap a biztos írás-olvasás-szövegértés és a számtan. Ha ezeket a gyerekek kitűnően elsajátítják és a szövegértéssel nincs gond, már bármit megtanulhatnak, ami csak érdekli őket. Hihetetlen az a tudásanyag, ami a 21. századra felhalmozódott, érthető, hogy képtelenség ennek még a töredékét is egy 4-6-8-12 éves képzésben átadni. De a kulcs ahhoz, hogy ebből bármit kivegyenek, az az értő olvasás...amiből tudtommal egyre rosszabbul teljesítenek a magyar iskolások.

2016.02.22. 16:46:08

@zöldeketbeszélek: Nyilvan nem erre gondoltak, mint mindig valtozo alapra, hanem hogy pl. mit tanitanak tortenelembol stb. Evidens hogy irni, olvasni es szamolni tanulnak minden iskolarendszerben, igy ebben is. Itt viszont programozni is tanulnak mar az elejetol kezdve peldaul.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.22. 16:47:40

@Mirjam2: Rendben, a cikk eléggé csapongó, ez mondjuk nekem nem jött le belőle. Mi is alternatív iskolák felé kacsintgatunk a párommal, nem akarjuk a futószalagra rakni a gyereket...

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 20:01:06

@mojyo: Micsoda ferdítés. Hihetetlen.
A nemköszönő utasra azért akadok ki, mert neveletlen. A gyerekkel a kezében szabálytalankodó szülőre azért akadok ki, mert felelőtlen. A külföldre költöző magyarokra pedig csak akkor mondom, hogy bunkók, ha úgy viselkednek. Ennek az egésznek semmi köze ahhoz, hogy én hétéves koromban inkább diákat néztem, és nem a kádári aktuálpolitikával foglalkoztam.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 20:01:24

@zöldeketbeszélek: Én soha nem vártam, hogy szavazhassak, mint ahogy nem is szavaztam soha, és nem is fogok. Teljesen hidegen hagy a politika. És ha most újra tízéves lennék, és megkérdeznék tőlem, hogy a Pókember szülte álomvilágban akarok-e élni, vagy a napi politikával akarok-e inkább hatékonyabban foglalkozni, szó nélkül a Pókember mellett tenném le a voksot.

A politika fertőz és bemocskol. Szerintem egy gyereknek semmi szüksége nincs arra, hogy bele legyen vonva ebbe a mindent elpusztító szemétbe. Amíg csak lehet, távol kell tartani tőle, hogy minél több boldog éve lehessen, és ne váljon már tizenhat éves korára gondterhelt felnőtté, aki csak zsörtölődni tud mindenen.

De biztos vagyok abban, hogy nem értünk egyet.

2016.02.22. 21:30:55

@A nagy kékség: Pedig csak te ferditesz, en nem is! Te mondtad, hogy meg gyerek maradtal :D A mostani viselkedesed is nagyreszt ugyanebbol a menekulesbol all, erre utaltam, nem arra, hogy heteseven mit csinaltal, az nem erint, ellenben az, amit itt muvelsz, az egy egeszen kicsit ugyan, de igen. :D

Amugyis most is homokba dugod a fejed, ne beszeljunk politikarol fuj fuj, ne is beszeljunk az egyeb napi panaszkodasokrol, az anyagi nehezsegekrol, vagy arrol, hogy Magyarorszagrol barkinek is miert volt jo dontes eljonni, egyaltalan, ne is lassam azokat a csunya sotet lelkeket, akik szerint nem olyan jo az elet, mint szerintem. Azzal egyutt ez kulonosen bizarr, hogy allitolag az a te hitvallasod, hogy te csak azt akarod, hogy a szepet meg a jot is meglassak az emberek, de ha tenyleg igy tennel, nem volnal ennyire intolerans masok bajaira, es foleg, nem itelkeznel felettuk ugy, mintha haragudnal rajuk, hogy elrontjak a te gorcsos ragaszkodasodat a csakaszephezjohoz, mintha attol felnel, hogy osszetorik ezt az altalad nagy nehezen felepitett kepet a fejedben, igaz? Sajnalom, tenyleg, oszinten, innentol kezdve fogalmam sincs mit mondjak neked, azon kivul, hogy tovabbi sikeres eletet kivanok neked, ugy, ahogy akarod.

Az a helyzet, hogy a problemak letezesenek elismerese nem jelenti azt, hogy azutan lehetetlen lesz szepet, meg jot talalni az eletben, sot, pont a problemak megoldasa (vagy az azokkal valo egyutt eles megtanulasa), a sors sajat kezbe vetele, a problemakkal terhelt vilagban a helyunk definialasa, meg ilyenek altalaban iszonyu jo erzeseket valtanak ki... a legtobb embernel pedig ez tobbnyire ez ugy kezdodik, hogy elkezdi erdekelni a sajat jovoje, az arra hato politika, meg a szex meg a drogok meg a rock&roll meg a tobbi neveletlenseg. Szamomra legalabbis ezek ilyen alapveto dolgok, de amugy most kezdek rajonni ennek a blognak koszonhetoen, hogy lehet, hogy megiscsak en vagyok a kisebbseg, es nekem tenyleg megszakad a szivem mindazokert, akiknek ez az egesz puszta felelembol kimarad, mert a vilag, amellett, hogy tokre felelmetes, iszonyu erdekes is egyben. Na mindegy.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2016.02.22. 22:55:16

@mojyo: Tehát röviden összefoglalva: legyek én is jó nagy tuskó, váljak felelőtlenné, sodorjak másokat veszélybe, és mindezt azért, hogy megízleljem az élet sóját. Ezt akartad mondani? Ez lenne a lazaság, amit digger is hiányol belőlem? Mert szerintetek csak így lehetnék boldog, hovatovább igazi életrevaló ember? Ezt jelenti a nagykorúság? Ezzel jár a felnőttek világa?

Hát kösz, de kösz nem. Jó nekem az életem úgy, ahogy van. Én maradok inkább egy nagy gyerek, és nem görcsölök azon, hogy honnan szerezzek magamnak kockás inget; nekem nincs szükségem jelmezekre és álarcokra az élet nevű mókához.

2016.02.22. 23:23:02

@A nagy kékség: Semmi tuskosagra, plane felelotlensegre, veszelyeztetesre vonatkozo dolgot nem mondtam, de erdekel, hogy ezt honnan veszed? :D Megszoktam a nevetsegesen erzelmeskedo csusztatasaidat, ferditeseidet mar, tudom, hogy igy kommunikalsz, de azert mar ne mar. :D Te is tudod jol, hogy semmi ilyen dolgot nem irtam. "Neveletlensegeket" emlegettem, vagyis azt, hogy a legtobb embernel a sajat akaraterejenek megtapasztalasa ilyesmikkel kezdodik kb iskolaskorban, ezt a reszt csak azert irtam bele, mert abban remenykedem, megerted a diakok motivaciojat, miert nem felnek reszt venni egy tiltakozoakcioban, vagy akar a politizalastol.

Azt, hogy te ebbol milyen kovetkeztetest vontal le, rolad arul el erdekes dolgokat, nem rolam, en (veled ellentetben peldaul) semmire sem szolitok fel soha senkit, nem itelek el mast, meg azokat sem, akik rendkivuli modon irritalnak, vagy megdobbentenek, azoknak is csak a belolem kivaltott reakciot szoktam elmeselni, azt is csak akkor, ha nem birom tovabb, soha nem oket itelem el, es nem minositek senkit, es azt se mondom meg, hogy hogyan legyel te vagy barki mas boldog, en csupan megallapitottam valamit arrol, ahogyan szemleled a vilagot es eltunodtem rajta, amit te nyugtaztal is, sot, a jovore nezve is vallalod, hogy orokke gyermek szeretnel maradni. Rendben, megbeszeltuk, sok sikert kivanok a tovabbi eletedhez, joejszakat kivanok.

Meg egyvalamire szeretnem felhivni a figyelmed azonban: a gyermeklet tobbi reszet is vallalod ezzel az onkentesen valasztott allapottal, peldaul azt, ahogyan masok beszelnek veled, szoval akkor viszont plane ne haborodj fel, ha masoknak nem lesz idejuk mindent elmagyarazni, illetve ne csodalkozz, ha neha el leszel kuldve olvasni tobbet es tobbet tudni az eletrol, mielott okosakat nyilatkozol, mert a gyereklet ezzel is jar. :D

2016.02.22. 23:39:09

@mojyo: Kitartó vagy. Pedig értelmetlen a bill. kopás.

Halbajusz (törölt) 2016.02.23. 19:08:45

@Dragonlady (Bp, Hun):
bocs,hogy csak most válaszolok, és ráadásul nem is erre,amire kattintottam,de folyton ugral ez a hulye ize es nem tudok arra a hszolasra irni.
Nem semmi elményeid lehetnek a kinti tanitassal! Meg szerencse,hogy ki tudtatok uszni...
Lehet hogy tok baromsagot irok,de pl Mon élő ázsiai gyerekek hátha járnának hozzád angolt tanulni? ugy tudom pl a kinai gyerekek nagyon szorgalmasak. Persze kicsi gyerek mellett ez meg korai,de hatha.

pappito · http://pappito.com 2016.02.23. 21:06:45

@adg: én is sokat tanultam az ovónénijelöltektől :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.23. 21:17:48

@Halbajusz:
köszi, hogy ez miért a promóció mappába jött és nem a többivel az inboxba? :-(
meglátjuk, mi lesz hogy lesz :-(

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.23. 21:32:39

@zöldeketbeszélek:
tökjó, hogy itt vagy.
suerintem se kellene hülyének nézni középiskolásokat, akik ne tudnának a saját szintjükön igen akár politikai dolgokban is véleményzt formálni. és ha nem igazán kiforrott vagy nem igazán az a véleményük, amit én szeretnék? akkor ez van. valahogy bele kell tanulni.
ha arra is elég nagyok, hogy mint itt legutóbb meg lett vitatva be legyenek terelve egy holocaust filmre kötelezően, akkor ahhoz nem elég nagyok, hogy véleményt mondjanak arról, ami történik velük nap mint nap?
nemár.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.23. 21:36:44

@zöldeketbeszélek:
szintén 14. és valami nagyon érdekes dolgok voltak akkor a levegőben. azóta se éreztem olyat soha sehol, csak Yangonban valami hasonlót pár éve. hogy mostmár minden rendben lesz, minden jó lesz, bármi megtörténhet. amolyan jó értelemben. nehéz is megmagyarázni, hacsak éppen nem 14 éves volt akkor az ember :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.02.23. 21:41:32

@mojyo:
szerintem te nagyon jó tanár lennél :-D én már rég feladtam :-D

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.02.24. 05:51:24

@Dragonlady (Bp, Hun): :)

Igen, éppen ez a korosztály az, amelyik elkezd 'gondolkozni', egy kicsit már átmenet a felnőtt lét felé. Már van némi élettapasztalatuk, tanultak történelmet, látják mi folyik a mindennapokban. Levonják a maguk következtetéseit.

Nagy kékség csak azt nem veszi figyelembe, hogy hiába akar ő meseországban élni, ha megfeszül is a valóságban van, ha meg gyerek akar maradni, akkor nem csak, ahogy Moyo írta, úgy is beszélnek vele, mint gyerekkel, hanem helyette-felette döntenek az ő életéről pont, mint a gyerekek esetében. Akinek ez megfelel, az most nem jó helyen van Európában.

Muscari 2016.02.24. 06:41:38

@A nagy kékség: még egyszer kérdezem: van gyereked? Mert látom, ahogy minden máshoz, a gyerekneveléshez is nagyon értesz.

Muscari 2016.02.24. 07:03:48

@A nagy kékség: ez egy alapvetően hibás koncepció. Száz éve nevelték így a lányokat :-)

Én 16 éves voltam a rendszerváltáskor, de, főleg az ofőmnek hála, végig tudtam, hogy mi zajlik körülöttem. Sőt, az ofőm sokszor beszélt társadalmi kérdésekről is, a mai napig nagyon hálás vagyok neki azért, amit tőle tanultam. Messze többet adott nekünk, mint a tananyagot. Szerencsére már rég nyugdíjas, nem tudom, hogy szegény most mit csinálna.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása