oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. január 15. 06:45,  Nem egyéjszakás kaland 133 komment

2016. január 15. 06:45 Határátkelő

Nem egyéjszakás kaland

Ma ismét egy meglehetősen egzotikus poszt következik, méghozzá egyenesen Malajziából, ahol malájok, kínaiak és indiaiak élnek együtt, de nagyon különálló közösségekben. No és persze akad ott magyar is, például a mai poszt szerzője, Kati. Hogy hogyan is került oda és milyen az élet Malajziában, az rögtön kiderül. (A képekért külön köszönet.)

cim_penang_buddhist_temple.jpgBuddhista templom Penangban

„Reggel van. Már egy ideje ébren vagyok, ülök az ágy szélén, lassan indul a nap. Az nem lehet, hogy ez az én életem. Nem lehet, hogy azért tanultam, azért dolgoztam ennyit, hogy ez legyen az életem. Egy rutin. Egy multi, akinek mintha beáldoztam volna az életem. Csak aludni járok haza. Nincs időm és energiám semmi másra.

Hónapok óta gyötrődöm. Tudom, hogy lassan itt a vége ennek a mizériának. Kilépek a saját életemből. Itthagyom Budapestet, a munkahelyemet, a lakásomat, mindent eladok, elajándékozok és lelépek. Messze. Az óperenciás tengeren is túlra, mert ezt az életet nem rám szabták. Lelépek.

Valahogy így indult a kalandom Malajzia felé és így történt, hogy 2014 nyarán elkezdtem intenzíven keresni önkéntes lehetőségeket a nagyvilágban és rátaláltam egy malajziai civil szervezetre, akik munkaerőt kerestek és nem kértek pénzt azért, hogy náluk dolgozhassak önkéntesként.

Tudom, hogy mennyire abszurdnak hangzik ez a mondat, leírni is abszurd, de sajna, ez a helyzet. A legtöbb civil szervezet Ázsiában és Afrikában pénzt kér önkénteseitől, nem is keveset. De szerencsére rátaláltam erre a szervezetre, gyorsan lebonyolítjuk a Skype interjúkat, heteken belül már ott ülök a barátaim előtt és bejelentem, hogy októberben Malajziába utazom. Egyelőre 3 hónapra önkéntesként, aztán meglátjuk.

A három hónap pillanatok alatt eltelik, hosszabbítok, maradok még egy évet, aztán úgy döntök, hogy még maradni akarok és új munkakörben, ezúttal fizetett állásban maradok még egy évet (legalább). Itt tartunk most.

kek_lok_si_buddhista_templom.jpgMég egy buddhista templom, a helyszín Kek Lok Si

Egy hónapja kezdtem az új munkakörben, ismét egy irodában dolgozom, de egy civil szervezetnél. Munkám lényege: malajziai civil szervezeteket segítünk támogatáshoz jutni, segítünk különböző képzésekkel, a kapcsolati tőkénkkel.

A civil szféra még gyerekcipőben jár, pontosan emiatt izgalmas ez a munka, kihívásokkal teli és reggelente már nem ücsörgök az ágyam szélén azon gondolkodva, hogy hogy lehet, hogy ez az én életem.

Az igazi Ázsia

Ez volt az intro. Most mesélnék Malajziáról. Kontextusba kellett helyeznem, hogy hogyan is kerültem ide, de igazság szerint nem erről akartam mesélni, mert most nem én vagyok a főszereplő, hanem Malajzia maga, akit már egy éve ismerek és az biztos, hogy nem egy egyéjszakás kaland ez az ország. Időt kell adni neki, le kell hámozni, mint egy hagymát, hogy megláthassuk milyen is valójában, odabenn.

Malaysia, truly Asia. Ez a szlogen csengett fel bennem, amikor az első interjúmra készültem. Mitől lesz igazán Ázsia egy ország Ázsiában? Egyrészt attól, hogy nincs egy egyöntetű kultúra, ami minden felett állna. Malájok, kínaiak és indiaiak élnek együtt egy nemzetként, de nagyon különálló közösségekben.

Aztán ott van a negyedik csoport, akikről az úti könyvek alig beszélnek, a dzsungel lakói, a bennszülöttek, akiket itt orang asli-nak neveznek, ami eredeti embert jelent.

orang_asli_haz_sarawak.jpgOrang asli ház Sarawakban

Kevés kapcsolatom volt ezidáig ezzel a közösséggel, de közel kerültem egy pár aslihoz, akik a városban élnek és tudom, hogy hordoznak magukban valami ősi energiát, ami miatt mindig jó érzés velük lenni.

Az élet könnyedebb, mintha semminek nem lenne olyan súlya, mint az én problémáimnak. Nem agyalják túl a dolgokat, az összhangot keresik és belesimulnak a környezetbe. Erős a spirituális gyökerük, a dzsungelben azt mondják mindenféle fura lények laknak, akiket nem szabad magunkra haragítani.

orang_asli_hangszer.jpgOrang asli hangszer 

Mindenki tele van történetekkel szellemekről és lényekről, akiket a dzsungelben láttak. De csak különleges alkalmakkor osztják meg e történeteket. A helyi sámán egy kis talizmánba apró köveket és fene tudja, miket pakol. Ez a talizmán majd megvéd a gonosz szellemektől. Azóta is velem van e talizmán. Nem vagyok babonás, de annyira bátor sem, hogy kidobjam.

Három kultúra egymás mellett

A három kultúra (maláj, kínai, indiai) egymás mellett, de nem egymásba fonódva él együtt. A vallás nagy hatalom (tudom, nem mondtam semmi újat). Ami viszont igazán meglep az az, hogy mennyire hatással van a hétköznapi apró (vagy aprónak tűnő) dolgokra.

Mindhárom csoportnak külön étterme van. A malájok muszlimok, ezért ugye egyértelműen halal étrendet követnek. Nem esznek disznóhúst, ez alap. De nem esznek olyan evőeszközzel sem, melyet valaha, valaki arra használt, hogy disznóhúst egyen vele. Így érthető az, hogy szinte sose látsz malájt egy kínai étteremben.

food_market.jpgPiac

Az indiai éttermek is főleg muzulmán éttermek, itt főként indiaiak és malájok étkeznek. Ez a konyha viszont semmiben sem hasonlít arra az indiai konyhára, amit Magyarországon, vagy Európában ismerünk. Az egyetlen közös a naan, a tandoori kemencében sült lepényszerű kenyér.

A maláj konyha pedig számomra annyira nem izgalmas, mert alapja a csirkehús szinte mindig fehér rizzsel. Mivel nem eszem csirkehúst, nem mondhatom, hogy annyira magával ragadott volna ez konyha.

street_food_kuala_lumpur.jpgUtcai kaja (avagy elegánsan street food) Kuala Lumpurban 

A megrendezett házasságok

Az emberek viszont számomra mindig izgalmasak. Kezdetben csodálattal figyeltem a sok hagyományt, szokást, mely hatással van az itteni emberek hétköznapjaira.

Az egyik dolog, amivel mai napig nehezen tudok megbarátkozni, a megrendezett házasságok. Meglepően gyakori maláj és indiai közösségekben. Több esküvőn részt vettem ittlétem alatt, nagyrészük megrendezett házasságok ünneplése volt. Keserédes. Számomra. De lehet, hogy tévedek. Hiszen, állítólag semmivel sem jobb vagy rosszabb egy megrendezett házasság, mint egy szerelmen alapuló.

Ha a szülők választják nekünk a párt, akkor sok mindenre odafigyelnek (olvasmányaim alapján csak az anyagiakra, de ez állítólag nem igaz), így nagyobb az esélye annak, hogy egy olyan társat választanak nekünk, aki valóban hozzánk illik, így pár év alatt olyannyira egymáshoz tud simulni a két fél, hogy végül egy jó házasságban élik le életüket.

Míg a szenvedélyen vagy szerelmen alapuló házasságok lángja gyorsan kialszik és pár év alatt akár gyűlöletbe vált át, ami ugye oly gyakran válással végződik.

penang_utcai_festmeny_little_children_on_a_bicycle.jpgUtcai festmény Penangban 

Nemzeti ünnepek és korlátlan evés

A három nemzet együttélése azt is eredményezi, hogy szinte minden hónapban van legalább egy nemzeti ünnep. Ami a szabadnapokat illeti, Malajzia a lista elején áll, kevés országnak van több nemzeti ünnepe, mint Malajziának.

A nagy ünnepek között van a kínai új év, az indiaiak által ünnepelt Deepavali és a malájok nagy böjtje, a Ramadan. A három nagy ünnepben egy közös van: a korlátlan evés.

Mindhárom ünnepnek külön menüje van, a kínaiak különleges sütikkel ünneplik az újévet (bárcsak többször lenne egy évben újév!), de ugyanez érvényes az indiai és a maláj ünneplésre is. Ebben azért nem vagyunk annyira különbözőek, hiszen, ha röviden össze kellene foglalnom a karácsonyt vagy a húsvétot, azt mondanám, hogy a család együtt ünnepel és reggeltől estig (szinte megállás nélkül) zabálunk...

edessegek_egy_ramadani_esti_piacon.jpgÉdességek egy ramadani esti piacon 

Miért érdemes idejönni?

Na de ha valaki most azt kérdezné tőlem, hogy miért érdemes ideutazni, nehezen tudnék válaszolni. Mert, ahogy már említettem, Malajzia nem egy egyszerű ország, ahol a turista azonnal feltalálja magát.

Habár trópusi ország tele gyönyörű kis szigetekkel, valami miatt mégsem özönlenek ide a turisták olyan mértékben, mint mondjuk Thaiföldre. Próbáltam már megfejteni, hogy mi lehet ennek az oka, az egyik talán az, hogy Thaiföld kiaknázza a turizmusban rejlő lehetőségeket, míg Malajzia mintha megtartaná magának az élvezeteket.

Ha valaki idelátogatna, azt mondanám, hogy minimum 3 hetet érdemes itt tölteni. Egy pár nap alatt fel lehet fedezni a fővárost, aztán nem szabad kihagyni az egy órányira levő Malakkát. Muszáj elutazni északra és egy pár napot Penang szigeten tölteni.

penang_az_ordito_kinai.jpgPenang: az ordító kínai 

Még nem találkoztam olyan európaival, aki ne szerette volna Penangot. Édes egyvelege ez a sziget az európai és ázsiai kultúrának, Georgetown egy pezsgő kulturális város, csodálatos utcai festményekkel és galériákkal.

Sokan azt mondják a penangi konyha a legjobb, mert annyi minden keveredik itt, hogy a konyha egy igazán izgalmas ízekkel teli valóság, amit nem szabad kihagyni.

penang_egyik_kedvenc_utcai_festmenyem.jpgÉs az egyik kedvenc utcai festményem, szintén Penangból 

A keleti parton levő Perhentians sziget sokak számára maga a mennyország, fehér homokos parttal, kristálytiszta türkiz vízzel. Ez a sziget a búvárok paradicsoma, de ha valaki fél a búvárkodástól, a snorkling is kielégítő élményt nyújt.

Ha már Malajzia, akkor nem szabad innen úgy elmenni, hogy legalább pár napot ne áldoznánk egy dzsungeltúrára. Előre jelzem, nem lesz könnyű. A nedvesség tartalom 150%, pamut ruházatot fölösleges magunkkal vinni, mert maximum fél óra múlva minden izzadságban úszik és ránk tapad. De a dzsungel élménye semmi máshoz nem hasonlítható. Ki kell próbálni.

Az ízek mennyországa

Aztán muszáj kipróbálni a helyi gyümölcsöket. Egyik kedvencem a mangosteen, kívül sötétbordó kéreg borítja (kb. olyan, mint az őszi zölddió kérge). Ügyes technikával megpattintjuk a kérget és megnyílik előttünk az ízek mennyországa.

Fokhagymaszerűen kapaszkodnak egymásba a fehér színű cikkek, csak egyikben van mag, a többi csak édes finom zamatú, frissítő gyümölcs. Ha rájöttünk a pucolási technikára, nincs megállás.

És meg kell kóstolni a banánt. Mert az itteni banán egy másik kategória. Több fajta terem, egyik kedvencem az apró, belül is sárga banán, mely édes és krémes, utóíze pedig vaníliára emlékeztet. Mesés.

genting_vizeses_a_dzsungel_szelem.jpgGenting: vízesés a dzsungel szélén 

Azt hiszem, itt most megállnék. Sokat tudnék még írni, de lehet, hogy egyszerre nagy falat. Élményeimről viszont folyamatosan beszámolok blogomban (itt érheted el), és még sok mesélni valóm van.

Ha pedig esetleg azon gondolkodnál, hogy kilépj otthoni életedből és kipróbálnád, hogy milyen az élet trópusi oldala, ne habozz. Az élet egy kaland... de nem egyéjszakás.”

baju_kebaya_viseletben.jpgBaju kebaya viseletben

A moderálási alapelveket itt találod. Malajziáról pedig itt olvashatsz még posztokat.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Malajzia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr328272946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Taxomükke (UK) 2016.01.15. 16:43:12

@Morgo1229: @Zoole[uk]: Pedig ő is bevitt volna 9 fontért...
:)))))))

Morgo1229 2016.01.15. 16:47:25

@Taxomükke (UK): tulzol az arakkal.
odavissza volt 20 kettonknek :-)

blackhairlady 2016.01.15. 16:49:42

@Taxomükke (UK): mer itt nem droton jon a petro :)))))

Morgo1229 2016.01.15. 16:49:46

@Taxomükke (UK): @Zoole[uk]: 9 fontert max megszagolhattam volna az autoja belsejet :-)

blackhairlady 2016.01.15. 16:52:24

Off! Nem akarom elvinni mas iranyba ezt a jo kis posztot, de ezt most olvastam. Ha't.....

"Lázár: a tanárok foglalkozzanak inkább a diákokkal!

A csütörtöki kormányinfón egyébként Lázár János reagált a pedagógusok felhívására. Mint mondta, éppen bürokráciacsökkentő intézkedéseken dolgoznak Balog Zoltán emberminiszterrel. Hogy ez pontosan mit jelnet, arra nem tért ki, azt viszont leszögezte, hogy az iskola munkahely, ahol a munkavállalónak nincs beleszólása szervezeti kérdésekbe. Ezért például a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról nem is fognak vitát nyitni.

„Akinek nem tetszik a munkaadó személye, az a nemtetszésének az országgyűlési választások alkalmával adhat hangot” – jelentette ki. Majd visszatámadt, és kifejtette: a tanároknak az oktatási rendszer keretei helyett inkább a képzés minőségével kellene foglalkozniuk, mert 2002 óta csökken a diákok tudásszintje, és „a pedagógusok nem tehetnek úgy, mintha ehhez nem lenne semmi közük”.

Morgo1229 2016.01.15. 16:59:39

@ladyamerica: Te Blackhairlady vagy ?
Offoljal csak 38 komment van.

SzZoole 2016.01.15. 17:04:40

@Morgo1229: de konyorgom,ha Te ilyen felteteles modban irod,hogy addig meddig kalandozott,hogy egyszer csak terhesen jott haza es LEHET,hogy egy ferfi van a dologban,akkor erre hogy lehet meg reagalni???

SzZoole 2016.01.15. 17:06:22

@Taxomükke (UK): valoszinu,sot en fizettem volna,hogy elvihessem

Morgo1229 2016.01.15. 17:12:24

@Zoole[uk]: En szeretem az ilyen girl powerses dolgokat. Ezt erted ?
Es dragonlady mindig irta, hogy eppen fél, vagy egyedul buszon zotykolodik, tavol van az otthonatol. (meg az Azsiaitol otthonatol is) Meg beteg, meg hany nincs ki apolja.
Aztan egyszercsak bumm terhes. Dzsungeltura vege.
Gondolom akkor ott volt az a ferfi mindig is. Vagy nem. Mindegy.

Itt a fenti posztban is Kati csak ugy ott van egyedul ?
Tenyleg ?

SzZoole 2016.01.15. 17:16:46

@Morgo1229: ezek mind csak feltetelezesek a reszedrol.
En honnan a fenebol tudjam,hogy van/volt e ferfi a hatterben.

Morgo1229 2016.01.15. 17:35:16

@Zoole[uk]: Semmi kozom hozza. Annyit mondtam, hogy a sztori igy mar nem arrol szol, amit eloszor hittem. Akkor legkozelebb tenyleg fizetsz, hogy bevihess ? :-)

SzZoole 2016.01.15. 17:40:05

@Morgo1229: hat perszehogytenyleg:)
Irja egy emailt a pontos datumal Es idopontal a palimadarvagyok@hotmail.hu cimre:)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.15. 18:29:26

@Morgo1229: te figy, aki eddig írt nekem privatot és beszélgettünk, senkit nem ráztam még le, normális keretek között. Vagy mindenki másról is publikus, hogy kivel hogyan mikor hányszor milyen pózban?

SzZoole 2016.01.15. 18:32:42

@Dragonlady (Bp, Hun): ha nem a fereglyukban Es nem a szentlelek altal,akkor megis csak ferfi van a dologban

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.15. 18:38:00

Ja és miért ne lehetne Kati egyedül. Vagy hát miért is kéne hogy egyedül legyen. És kinek mi köze hozzá ha ő erről nem akar épp beszélni.

egyébként meg szerintem Malajziában is sok a turista. Messze nem arról van szó hogy senki nincs. Mondjuk nem phukettel és hasonló undormany helyekkel kell hasonlítani, igaz. Az tényleg nincs még, bár Langkawi nagyon arra megy. Az öböl menti országok naszutasaira és csaladjaira vannak raallva nagyon. Ha abayaban es nikabban jetskizo nőt akar látni valaki ott megteheti.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.15. 18:40:50

@Zoole[uk]:
Sem tagadni sem mmegerősíteni nem szeretném a vádakat :-)

SzZoole 2016.01.15. 18:44:27

@Dragonlady (Bp, Hun): nos,ha ilyen titokzatos vagy,akkor a komodoi dragonslayer-re tippelek:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.15. 20:12:35

Off
Tud valaki segíteni?
Ha a telefonom USB-vel csatlakoztatom a számítógéppel akkor az nem ismeri fel. Nem tudok semmit áttölteni számítógépre.
Már két telefonnal próbáltam egyiket sem ismeri fel.
Miért?

On.

©________ 2016.01.15. 20:47:53

@Morgo1229:

"Gondolom valami ferfi itt is van a sztoriban. "

Egy zseni vagy. Hogy jottel ra?

©________ 2016.01.15. 20:48:52

@diggerdriver: valami massal probald kiaz usb slotot, nincs-e letiltva

Shanarey 2016.01.15. 20:50:54

@diggerdriver:

Ez a bizonyos USB csatlakozás az amelyik a számítógép előlapján van?

SzZoole 2016.01.15. 20:53:44

@Praliné.: ne bantsd mar Te is.
Az is lehet,hogy mely katolikus vallasu es hisz a szentlelek altali megfogantatasban,tudom mint Maria ,Jozsef es Jezus esete

©________ 2016.01.15. 20:55:18

@Zoole[uk]: az a miafaszttalaljakki esete:-)

Shanarey 2016.01.15. 20:55:58

@Zoole[uk]:

Az is milyen macerás lehetett, hiszen abban az időben nem volt postás, gázóra leolvasó, újságkihordó, falfúró géza stb.

SzZoole 2016.01.15. 21:12:25

@Praliné.: @Shanarey: Jozsef rendkivul elfoglalt uzlet ember volt Es mivel sokat dolgozott latastol-mikulasig ezert nem volt ideje Mariskara.
Mariskank unatkozot es unalmaban felretocskolt,de egyszer csak bekapta a legyet es hat Jozsefunkel valahogy elkellet hitetni,hogy,hogy es azt talalta mondani,hogy megszallta szentlelek,Jozsef meg kanyar nelkul bevette:)))

DieNanny CH 2016.01.15. 21:16:34

Hú, de jó! A Maláji Tigrissel szívesen összefutnék a dzsungelben... :-))))))

Shanarey 2016.01.15. 21:25:28

@Zoole[uk]:

Hát igen ez a sztori egyszer elmegy de hiába az a sok "vallásos" ember, ezt a mesét még egyszer nem lehet elsütni.

DieNanny CH 2016.01.15. 21:25:59

@Morgo1229:

Miért ne lehetne egyedül önkénteskedni? Mi a furcsa abban, ha egy nő egyedül él?

kardio1 2016.01.15. 21:27:19

@Zoole[uk]: az egyszeri esemény volt, a többi nő nem hivatkozhat erre...

kardio1 2016.01.15. 21:29:23

@Zoole[uk]: jól hangzik. "Kár", hogy nem igaz.

DieNanny CH 2016.01.15. 21:30:25

@Shanarey:

Tudom! :-DDDD A kb 25-30 évvel korábbi énje jöhetne... :-)

kardio1 2016.01.15. 21:31:48

@Zoole[uk]: ehhez még annyit, hogy csak jegyesek voltak még, természetesen nem laktak együtt. József meg egy poros galileai városka acsmestere volt, nem utazó üzletember. :-)

Shanarey 2016.01.15. 21:34:06

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Az exem is odavolt érte annak idején.
:-))

DieNanny CH 2016.01.15. 21:38:09

@Shanarey:

Áhá, szóval miatta dobott téged... Vagy ő volt az etalon? :-))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.15. 21:43:51

@Shanarey:
Ajajj, van ott botox rendesen....
:))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2016.01.15. 21:47:00

@kardio1: doki,ismerem a sztorit.Lehet,hogy nem latszik rajtam,de jartam hittanra es a bibliat is olvastam.
Csak most a hatelemist jatszom,akit benyelt a fereglyuk:)))

Shanarey 2016.01.15. 21:48:27

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Akkor még nem ismertük egymást, gyerekek voltunk.
:-)

S hogy miért dobott? Na az egy nem egyszerű történet, akár el is mondhatnám, de nem itt a HÁ-n.
:-)

Shanarey 2016.01.15. 21:53:00

@diggerdriver:

Nem hiszem, de a jó ég tudja.
Az utolsó filmben amit láttam tőle abban sem volt volt fiatal, de jól tartja magát.
Az a film 2004 ben készült. Amit linkeltem, abban az első kép a filmből van.

tanato 2016.01.15. 22:02:25

@kardio1: @Zoole[uk]: Régebben láttam egy dokumentum filmet amiben nem vallásos keresztény tudósok nyilatkoztak a kutatásaikról a Bibliával kapcsolatban és néhányuk azt nyilatkozta,:Mária egy római katonával állt titkos szerelmi viszonyban,tőle lett a gyermek,ami miatt ha kitudódik a biztos halál várt volna reá meg a gyermekére is a szigorú zsidó közösségben,ezért találta ki a Szentlélek általi fogantatást.
De mondom ezt nem vallásos tudósok állították.

kardio1 2016.01.15. 22:15:27

@Zoole[uk]: és nehezedre esik hatelemist játszani ? :-)

kardio1 2016.01.15. 22:17:53

@tanato: látszik is! Mindenesetre érdekelne, hogy a "tudós" milyen források alapján jutott erre a megállapításra...

kardio1 2016.01.15. 22:27:55

@Zoole[uk]: hát elég jól adod :-)

SzZoole 2016.01.15. 22:31:16

@kardio1: az szebb lenne,ha diplomas ertelmisegi szerepet jatszanak,mint mas?

tanato 2016.01.15. 22:48:10

@kardio1: Na azt nem árulták el,de ugye sok kutató még gyakran Jézus létezését sem fogadja el.Azt mondják nincs rá hiteles forrás a Biblián kívül.Még szerencse azért hogy valahogy csak kialakult a világ legtöbb ember által gyakorolt vaLLÁSA MÉG HA ezer al ágra is szakadt kétezer év alatt az ortodoxoktól a kis protestáns szektákig.

SzZoole 2016.01.15. 23:10:12

@kardio1: mar nem emlekszem,tudod,az agymutetem

Herr Géza 2016.01.15. 23:20:00

@tanato: " nem vallásos keresztény tudósok" Azok milyenek? :D

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.01.15. 23:45:44

@Herr Géza: brit tudósok, most miért kötözködsz?

adg 2016.01.16. 00:00:29

@tanato: "ha kitudódik a biztos halál várt volna reá meg a gyermekére is a szigorú zsidó közösségben,ezért találta ki a Szentlélek általi fogantatást."
Mert a korabeli kisvarosi zsidok amugy tokeletesen sik hulyek voltak, es csak ugy, minden egyeb nelkul siman benyeltek volna egy ilyen sztorit. (Raadasul ugy, hogy nem csinalnak beloluk rogton szentet, hiszen M es J osszehasasodott, es evekig normalis csaladkent elt, mielott Jezus nekiallt intezkedni. Azert a korabeli nepek nem mentek volna el szo nelkul az esemenyek mellett csak ugy.)
Turot a fulebe az ilyen tudosnak, a falubeliek akkor is meg most is sokkkal jobban tudtak, hogy ki kivel meg mikor fekszik le, mint maga az illeto. Siman megkoveztek volna, es nem o lett volna az elso a kornyeken.

blackhairlady 2016.01.16. 00:18:52

@adg: M es J :)))) ez jo, mint egy ujsagcikk egy bunugyrol ahol nem lehet kiirni a teljes nevet :DDD

blackhairlady 2016.01.16. 00:19:55

@Zoole[uk]: De ez igy nem er, hogy utalgatsz valamire, valakire es utana meg jatszod a nem is tudom mirol beszelsz dolgot :)

blackhairlady 2016.01.16. 00:22:20

@Herr Géza: Pl. olyanok akiket a szulei megkereszteltettek pici korukban aztan ok meg ugy dontottek, hogy nem gyakoroljak a vallasukat mert nem hisznek benne.

Morgo1229 2016.01.16. 07:02:23

@Dragonlady (Bp, Hun): en Nagyon birlak teged. Orulok a babanak is Nagyon Nagyon. Csak at kell futtatnom a softwaremem a dolgokat.

Morgo1229 2016.01.16. 07:03:56

@Zoole[uk]: nem Jo az email cim amit megadtal.

tanato 2016.01.16. 08:37:22

@Herr Géza: Milyenek?Megkeresztelték őket de nem váltak vallásossá.

Hari Seldon 2 2016.01.16. 08:40:08

@Zoole[uk]:
Vagy úgy volt vele, hogy ha már így esett, csinál belőle egy jó PR-t...

tanato 2016.01.16. 08:46:40

@adg: Engem is meglepett a film témája,úgy 6-8 éve láttam valamelyik tudományos csatornán National Geographic vagy SPektrum vagy Discovery.Arról szólt hogy látják Jézus születését és életét azon kutatók akik nem a Bibliát veszik alapul a témához,sőt azt szándékosan kihagyják mivel szerintük azt elfogult szerzők írták sok-sok évvel a történtek után.Nem is tudom már mi volt a címe.talán Jézus története a Biblia nélkül,vagy ilyesmi.Több ilyen kutató állította hogy nem talált írásos bizonyítékot magáról Jézusról sem,ellenben pl. Pilátussal akiről sok feljegyzés maradt.Akiről meg azt állították egyáltalán nem az a vívódó személyiség volt amilyenről a Biblia állítja,hanem egy véreskezű tömeggyilkos akinek több száz vagy ezer ember megölése tapadt a kezéhez.
SZóval nagyon érdekes műsor volt,sajnos amikor bekapcsoltam a TV-t már több mint fele le is ment.

Fajankó 2016.01.16. 09:45:59

@Zoole[uk]:
Szokott kelleni, ha csak nem a szentlélek..........

Fajankó 2016.01.16. 09:51:00

@Zoole[uk]:
..ezzel itt nagy sikered lesz......gondolom római kereszt nincs rádvarrva...

Fajankó 2016.01.16. 09:55:38

@Zoole[uk]:
" az szebb lenne,ha diplomas ertelmisegi szerepet jatszanak,mint mas? "
Vagy mondjuk önjelölt magyar tanárt aki minden posztot lektorál...: )

Herr Géza 2016.01.16. 10:00:41

@ladyamerica: Pl. én is. De én sosem mondom azt, hogy "nem vallásos keresztény" vagyok. Sokkal egyszerűbb es rövidebb: gyaur kutya. Vagy ateista. :))))))

Herr Géza 2016.01.16. 10:04:48

@tanato: Na jó, pajtások. De ha valaki nem vallásos, onnantól tök mindegy, hogy meg van-e keresztelve, vagy sem? Hiszen amikor (szülei) megkereszteltették nem kérdezték ugye a gyereket, hogy akarja-e ....

adg 2016.01.16. 10:48:35

@Herr Géza: @tanato: @ladyamerica: " nem vallásos keresztény tudósok"
Oh, fiuk/lanyok. Tagolas, ugye, a kiralyt megolni nem kell felnetek jo lesz. :) Azt hittem viccbol mennek ezek a kommentek itt, de lehet, hogy ti is kiiratkoztatok a magyarsagbol? :)
Olyan tudosok, akik nem kereszteny hivok, vagy maskepp hivo keresztenyek. Lehet, hogy zsidok (bar ez azert kerdeseket vet fel.:-D), hinduk, ateistak, vallasukat nem tarto keresztenyek vagy jedik, vagy csak siman nyitottak barmire. A lenyeg, hogy nem >>vallasos kereszteny<< tudosok, igy nem a hituk vezeti oket a kutatas soran, elvileg nem elfogultak. Vagy de, csak pont masfele vezeti oket. :)

holapotelvan 2016.01.16. 12:23:00

@tanato: @ladyamerica:
érdekes, akkor eszerint az, hogy valaki keresztény-e vagy sem, nem a saját döntése, hanem a szüleié. tehát a keresztény jelző nem valamiféle meggyőződésre utal, hanem arra, hogy csecsemőkorában egy bizonyos rítus tárgyaként szolgált, másként: "kezelésnek" vetették alá.
van, akit rubeola ellen oltatnak be, van, akiből keresztényt csinálnak a kedves szülők.

Herr Géza 2016.01.16. 13:17:55

@adg: Ebben akár igazad is lehet. Ha így értendő, akkor oké, bár akkor meg a "vallásos" jelző sok nekem. De oké, legyen.... :)

Muscari 2016.01.16. 16:02:18

@holapotelvan: miért, nem? Engem se kérdeztek meg a szüleim, nem én választottam. Illetve választottam később, hogy ateista leszek.

2016.01.16. 16:13:55

@Herr Géza: "De ha valaki nem vallásos, onnantól tök mindegy, hogy meg van-e keresztelve, vagy sem?"

Hat meg jo, de voltak idok, amikor ez elet-halal kerdes is volt am.

blackhairlady 2016.01.16. 16:30:12

@Herr Géza: Azt senki nem vitatja, de akkor is kereszteny. Azt meg ugye nem tudjuk hogy ok mennyire hangsulyoztak ezt ki, ezt csak tanato emlitette meg a kommentjeben.

blackhairlady 2016.01.16. 16:33:06

@holapotelvan: Valahogy igy. Szerintem. En , ha megkerdeznek, hogy milyen vallasu vagyok, elmondom, de azt is hozzateszem, hogy nem gyakorlom a vallasomat.

blackhairlady 2016.01.16. 16:37:18

@Herr Géza: Most igy belegondolva, azert ebebn a specialis temaban nem volt mindegy, pont a tema miatt. Ha a koalamacikat kutattak volna, valoszinuleg nem emelik ki, viszont a Bibliat kutatvan azert mar relvans. Szerintem:)

holapotelvan 2016.01.16. 19:16:38

@Muscari:
tanato és ladyamerica értelmezése szerint akkor te ateista keresztény vagy. :)
ugyanis az, hogy keresztény vagy-e, az ő értelmezésükben attól függ, hogy meg vagy-e keresztelve. (ami általános esetben a szülők döntése, és csecsemőkorban történik, bár sokan vannak, akiket a szüleik nem kereszteltettek meg, de később ők maguk döntenek így.)
ráadásul eszerint valaki lehet keresztény buddhista, vagy keresztény zsidó is - aminek szerintem semmi értelme. :)

(igazából arra akartam felhívni a figyelmet, hogy nincs értelme a vallást ahhoz kötni, hogy valakit alávetettek-e a szülei valamely rítusnak vagy sem. de tény, hogy keveredik az intézményesült vallás és a személyes meggyőződésen alapuló hit.)

tanato 2016.01.16. 19:30:32

@holapotelvan: Így van,akit megkereszteltek,hivatalosan katolikus ortodox vagy protestáns.De saját döntése alapján felveheti pl. a muzulmán vallást is később.Vagy lehet ateista.De a leggyakoribb a mindennapi életben hogy az illető magasról tesz rá és nem gyakorol semmiféle vallást.Maximum katolikus vagy ref. templomban esküszik mert a mai világban divattá vált az egyházi szertartás.Szemben a gyermekkorommal amikor gyakran csak tanácsi szertartás volt templomi nem.

tanato 2016.01.16. 19:32:26

@adg: Elvileg nem voltak elfogultak a doku film szerint,csak szándékosan figyelmen kívül hagyták a Bibliát.

holapotelvan 2016.01.16. 20:08:40

@tanato:
szóval, ha jól értem, valakinek lehet akárhány vallása, párhuzamosan.
vagy az újabb beavatási szertatás az egyetlen dolog, amivel az előző vallástól "meg lehet szabadulni"?
és mi van azokkal a vallásokkal, ahol nincs efféle rítus? azokat hogy "szerzi be" ("kapja el") az ember?

tanato 2016.01.16. 20:52:10

@holapotelvan: Nem az ember szuverén joga mit hisz,mit követ.Az egy más dolog hogy a szülei milyen vallás szerint avatták be csecsemőkorában.

kardio1 2016.01.16. 22:07:42

@holapotelvan: a keresztséggel az eredendő bűntől szabadul meg az ember. De kereszténynek lenni nem csupán azt jelenti, hogy az ember még van keresztelve. A muzulmánoknal más a helyzet. Ők azt tartják, hogy minden ember muzulmánnak születik, csak ezt nem mindenki tudja magáról. Ezért tekintik olyan súlyos bűnnek a hitehagyast, mert aki iszlám vallású, annak tudnia kell a fentiekrol.

holapotelvan 2016.01.17. 12:17:15

@kardio1:
én csupán a nyelvhasználatot firtattam, nem az egyes vallások által a saját rítusaiknak tulajdonított jelentést.

tanato és ladyamerica szerint ahhoz, hogy kereszténynek neveztess, a szükséges és elégséges feltétel az, hogy meg legyél keresztelve. szerintük lényegtelen, hogy mit és miben hiszel.

kell, hogy legyen a nyelv által hordozott (tehát a vallás követésétől független, egységes) jelentés, másként a különböző vallások követői képtelenek (lennének?) e tekintetben egyértelmű kommunikációra.

kardio1 2016.01.17. 15:39:29

@holapotelvan: pont a keresztény és a muzulmán felfogás különbsége mutatja, hogy ilyen egységes, a vallástól független értelmezés nem létezik.

holapotelvan 2016.01.17. 20:35:52

@kardio1: nem abszolutizálnám a monoteista vallások világképét.
követőik az egyedül létező igazság letéteményeseinek hiszik magukat, így nem lepődök meg rajta, hogy ellentmondásos a világképük.

a keresztény és a muzulmán felfogás különbsége csak azt mutatja, hogy mi az adott csoport hivatalos álláspontja. a híveiknek talán megmondhatják, mit gondoljanak, de manapság már ez sem működik, már a hívek is elkezdtek önállóan gondolkodni.
azt meg, hogy ezek a hivatalos álláspontok milyen viszonyban állnak a valósággal, mindannyian tudjuk. a mellékelt ábra mutatja, hogy még a követőknek is van saját, a hivatalostól eltérő véleménye róla...

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.17. 20:58:47

@Morgo1229: írhatnál is akár, akkor már... ;-)

kardio1 2016.01.17. 21:16:27

@holapotelvan: azért a muzulmánoknal ez az önálló velemenyalkotas nagyon gyerekcipoben jár.

kardio1 2016.01.17. 21:18:40

@holapotelvan: a keresztény tanítás szerint nemcsak a gyakorló keresztények juthatnak a mennyországba, ez a másik két monoteista vallásban nem így van.

holapotelvan 2016.01.18. 00:17:47

@kardio1:
igen, ez is egy vicces téma: a pápai csalhatatlanság dacára az "Extra Ecclesiam nulla salus" dogmája évszázadokig érvényes volt; per pillanat nem tartják érvényesnek. :)

de ez egyébként is teljesen lényegtelen abból a szempontból, hogy a monoteisták szentül hiszik: ők az egyedül érvényes isteni igazság egyedüli birtokosai, mindenki más sötétben tévelyeg.
különösen annak fényében komikus, hogy tudatában vannak, hogy bizony vannak más monoteista vallások is, akik ugyanezt gondolják ellenkező előjellel: hogy ŐK az egyedüli isteni kinyilatkoztatás kizárólagos ismerői, mindenki más sötétben tévelyeg.

vajon hogy lehet, hogy nem tűnik fel számukra a helyzet komikuma?

kardio1 2016.01.18. 07:46:33

@holapotelvan: ahhoz, hogy meg legyél győződve arról, hol te gondolod helyesen, nem szükséges, hogy bármely, monoteista vagy politeista vallás követője legyél. Aki ateista, az a vallásos embereket tartja sötétben tevelygoknek, és meg van róla győződve, hogy nála van az igazság.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.18. 08:53:01

@holapotelvan: a pápai tevedhetetlenseget márttörölték nem? Most nem tudok utánanézni mert agyrem a telefon

M. Péter 2016.01.18. 19:00:26

@Dragonlady (Bp, Hun): A pápai tévedhetetlenség továbbra is fennáll, de a közhittel ellentétben nagyon korlátozott körű.

holapotelvan 2016.01.18. 21:27:16

@kardio1:
óriási a különbség, hogy valaki azt hiszi, hogy az ő istene az egyetlen igazi, s az összes többi "bálvány", hamis isten,
vagy azt hiszi, hogy az ő istene egy a sok közül, másoknak meg más, hasonló istene van.

nem véletlen, hogy mely vallások követői ontották milliók vérét az (egyetlen igaz) istenük nevében, annak parancsát teljesítve.

a térítő vallások a társadalomra, a nem-az-adott-valláshoz tartozókra lényegesen kisebb veszélyt jelentenek, mint a politeisták vagy az ateisták.
nem puszta véletlen, hogy nem az ateisták égettek máglyán vallásosakat. lehet, hogy azt gondolják, hogy tévednek az istenhívők, de nekik nincs isteni parancsba adva, hogy térítsenek minden tévelygőt az "egyedül igaz" hitre.

kardio1 2016.01.18. 22:23:32

@Dragonlady (Bp, Hun): Hit es erkölcs dolgàban tévedhetetlen a pàpa. Igen kevés ebbe a tàrgykörbe tartozo dolog van a gyakorlatban.

kardio1 2016.01.18. 22:30:37

@holapotelvan: Igazad van, az ateistàknak nincs isteni parancsba adva, hogy vallàsosakat téritsenek meg az egy igaz hitre (azaz arra, hogy Isten nem létezik), vagy hogy megöljék, aki ezt nem fogadja el, erre emberi parancsokat kaptak szàmos esetben: ld. pl. francia forradalom, vagy a bolsevik forradalom. Mostanàban màr nem ölnek meg ezért, csak nevetségessé tesznek, hàttérbe szoritanak, elhallgattatnak. Mindezt évszàzadokkal a letûnt kereszteshàborùk utàn. A keresztény tanitàs nem ismeri a szent hàborùt és az erôszakos téritést , nem véletlenül kért màr ezért a pàpa bocsànatot. Ezek emberi dolgok.

holapotelvan 2016.01.18. 22:56:18

@holapotelvan:
elírtam. helyesen:
a térítő vallások a társadalomra, a nem-az-adott-valláshoz tartozókra lényegesen NAGYOBB veszélyt jelentenek, mint a politeisták vagy az ateisták.

kardio1 2016.01.18. 22:58:48

@holapotelvan: làttam, hogy elirtad, de helyesen értelmeztem, amit irtàl. Màsképp nem lett volna logikus :)

kardio1 2016.01.18. 23:00:57

@holapotelvan: Ettôl függetlenül a véleményem nem vàltozott. A mai (nyugat-) europai tàrsadalmakban az ateizmus a norma, ehhez kell mindenkinek alkalmazkodnia. Aki nyiltan szembemegy ezzel, az igy, vagy ùgy, de megjàrja.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.18. 23:37:54

@kardio1: @M. Péter:
ok, köszi, gyorsan utánakerestem
Érdemes külön megemlíteni, hogy a tévedhetetlenségi dogma kihirdetése óta 2010-ig eltelt közel másfélszáz esztendő alatt a pápák mindössze háromszor tettek ex cathedra megnyilatkozásokat.
(wikipédia)
azt most nem kersem meg, hogy mi volt az a három alkalom, mert mostmár aludni fogok, és csak baszom az ilyenekkel az időmet két egyéb kattintás között :-(

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása