oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. december 25. 06:46,  Ami összetartja a családot 49 komment

2015. december 25. 06:46 Határátkelő

Ami összetartja a családot

Az ünnepek nagyon fontosak egy család életében, szerintem kellenek az ilyen alkalmak, mert bár a hétköznapokon dőlnek el az igazán fontos dolgok, az ünnep kicsit mindig más perspektívába helyezi az egész életünket. Ilyenkor van idő elgondolkodni kicsit, beszélgetni, elszakadni a hétköznapoktól. A mai poszt szerzője, Digger szerint a karácsony egyszerre számvetés és a családot összetartó erő.

karacsony_foto_pixabay_com_publicdomainpictures.jpg

„Megint eltelt egy év. Rácsodálkozunk a gyerekekre hogy mekkorát nőttek megint öregebbek lettek egy évvel, csak mi fiatalodunk. Egyre gyorsabban szaladnak az évek, mi pedig egyre sűrűbben mondjuk, hogy „már megint itt a karácsony”.

Nem akarom most az ünnep közhelygyűjteményét újraírni. Kihagynám most a meghittség, a békés, az áldott, és egyéb kapcsolódó szavak szövegbe illesztését. Kicsit máshonnan közelíteném meg.

Miért van olyan nagy jelentősége a karácsonynak?

Véleményem szerint ez egyfajta számvetése az évnek. Az amerikaiak kitalálták a hálaadás napját. A mi karácsonyunk a hálaadás ünnepe. Miért jó összejönni és együtt lenni? Ilyenkor számot vet az ember az évvel. Mire jutottunk? Itt van mindenki? Nem, nincs. Bátyánk elment. Pótolhatatlan veszteség. Többen lettünk? Igen. A nővéremnek megszületett a második dédunokája. Együtt van a család? Igen. Van mit enni, van tető a fejünk fölött, éljük a kispolgárok szokásos életét minden nehézséggel dacolva.

Az elmúlt ötven évben mindig volt gyerek a családban. Az ő örömük a mi örömünk is. Felnőnek, családot alapítanak, mi pedig örülünk, ha gyarapodnak. Mindezzel együtt jár, hogy néha elmegy közülünk valaki.

A közelmúltban kezembe akadt egy régi fénykép. Apai nagyapánk és nagyanyánk aranylakodalmán készült 1969-ben. Húsz ember van a képen és csak hatan élünk közülük. Ugyanakkor most egy hasonló alkalomra könnyedén összejönnénk legalább ötvenen.

Ez az élet rendje. Örömök és bánatok váltakozása. Ahogy a költő mondta „Ember küzdj és bízva bízzál”. Az utóbbi években több jut a küzdelemből és kevesebb a bizakodásból, de mégis, mikor karácsonykor összejövünk, mindig pozitív a mérleg.

Karácsonykor visszatekintünk az elmúlt évre. Ami elmúlt azon változtatni nem tudunk. Csak reménykedhetünk, hogy az előttünk álló év több örömet és kevesebb bánatot hoz.

Ez az ünnep viszont mégis az örömé. Emlékezünk és remélünk, de örülünk. Jó érzés tartozni valahova, jó dolog, hogy van mire visszatekinteni. A Nagy Öregek elmennek, aztán mi leszünk a Nagy Öregek és mi is emlék leszünk majd egyszer.

Nem tisztem véleményezni mások ünneplési szokásait. Nálunk a családi összejövetelek nem karót nyelt, arcra fagyott műmosolyú muszáj-találkozók. Amikor még otthon laktunk, akkor is meglátogattuk egymást minden héten. Anyánk volt, aki összetartotta a családot, most átvette a szerepét a nővérem.

A mi karácsonyunk itt kinn kezdődik. Öten vagyunk itt a családból. Amikor még nem jártunk haza év végén, minden szenteste nálunk volt egy vacsora. Bizony a kis studiólakásban is megoldottuk. Az egész lakás volt vagy 15 négyzetméter. Az ágyon ülve megkeverhettem az ételt a tűzhelyen.

Karácsonykor szétszedtük az ágyat és kitettük a folyosóra, hogy elférjünk, de megoldottuk. Volt halászlé, igazi fenyőfa, és minden, ami kell. Most, hogy hazajárunk, az utazás előtti hétvégén foglalunk egy asztalt a Harvester vendéglőben és ott vacsorázunk, ajándékozunk.

A sógornőm talált egy internetes oldalt, ahol regisztrálni lehet és a gép minden regisztráltnak kisorsol egy nevet, amit csak ő tud, és annak vesz ajándékot. Csak ott a vacsoraasztalnál derül ki, hogy ki kit ajándékoz meg.

A többi otthon folytatódik a családok, rokonság, barátok meglátogatásával. Most minden hétvége ajándékok vásárlásával telik, csokoládék, kekszek, teacsomagok garmadával. Ezeket egy csomagküldő céggel vitetjük haza. Sok program van, sok helyre megyünk. Mindenkinek jut valami.

Valamikor a gyarmati időkben a brit kolóniákban, ahol egész nap kemény munka folyt, szokás volt hogy a vacsorát közösen, a férfiak szmokingban, a nők estélyiben fogyasszák el. Ez volt a civilizáció megőrzésének a feltétele. Azt mondták, hogyha nem teszik, akkor elvadulnak és vademberekké válnak.

Nekünk a karácsony az összetartozást jelenti. A családot. Ha ez nem lenne, szétesne a család. Elidegenednénk egymástól. Igen, kell lenni egy ünnepnek, mikor megállunk.

Mi azt valljuk, hogy jó együtt lenni, jó beszélgetni, jó ünnepelni. Nagy a család, jut idő mindenkire.

Azt kívánom mindenkinek, aki ezeket a sorokat olvassa, hogy hasonlóképpen éljék át az egymáshoz tartozás élményét!

Nagyon békés Boldog Karácsonyt Kívánok Mindenkinek!”

(Fotó: pixabay.com/PublicDomainPictures)

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: karácsony Magyarország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr548194614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2015.12.25. 06:52:15

Remélem még sokáig lesz karácsony.

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2015.12.25. 07:10:29

Szép volt.. .
Karácsonyos...
Most megcsinálom a reggelit felkeltem a családom...
és megyunk síelni...
Talan nem szentségtörés...
Közelebb vagyok azokhoz akik mat fent vannak...
Szép napot mindenkinek...

bircaman szerkesztő maxval · http://bircahang.org 2015.12.25. 08:25:20

Nálunk nem így van: nem vetünk se számot ilyenkor (s betűt se), s nem gondoljuk, hogy az egész lényege az összetartozásunk.

A Karácsony lényege: a Húsvét előérzete.

gabuschka 2015.12.25. 09:37:35

Nagyon jo iras koszonjuk! Mi a testvereimmel csinaljuk a nevhuzos modszert!

glorianna 2015.12.25. 11:31:00

Szép :)
Sokörömös szép ünnepet Mindnyájatoknak!

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2015.12.25. 12:42:57

Meg a vegen orszagvezeto lesz Diggerbol :) Ember akinek a velemenyere erdemes figyelni, kovetni :)

P.Elliot 2015.12.25. 12:53:14

Boldog karacsonyt mindenkinek!

P.Elliot 2015.12.25. 12:55:27

@gabuschka: Munkahelyen huztunk nevet annakidejen de csaladban is el tudnam kepzelni, foleg ott ahol nagy a csalad. Semmi ertelme azon agyalni unnep elott hogy kinek mit vegyunk, egy embernel jobban ki lehet talalni.

P.Elliot 2015.12.25. 13:01:10

Nagyon szep gondolatok, elmelkedesek Diggikem, legyen meg sok karacsonyod egyutt a csalad minden tagjaval.
Igen, kellene minden csaladnal valaki aki osszefogja oket. Itt Usaban is igy van, foleg a fekete csaladoknal alakult ki nagyon.Van egy no, szinte mindig no aki osszefogja a csaladot,/ a ferfiak legtobbjenek erre sem esze, ereje nincs, le is lepnek sokszor a csaladtol, erre egy no sokkal alkalmasabb mint a pelda mutatja, tud mindenkirol, osszetartja oket, segiti illetve segitteti a tobbi taggal, szamomtartjak a gyerekeket, rokonokat, nagyon jo dolog ez mindenhol.

P.Elliot 2015.12.25. 13:02:37

@vityo641(AT): Mesz a hohoz? Te szerencses. Itt meleg van, a karacsonyi ebed grillen fog keszulni odakinnt es valoszinu hogy ott is esszuk meg....

P.Elliot 2015.12.25. 13:06:27

@FeketeMacska73: Sokminden lehet meg belole, az esze es a tudasa megvan hozza.Emlekszem mekkora fanyalgas volt orszagszerte amikor Reagen lett az elnok hogy egy szinesz, mar oreg is, nahat, mit keres itt, aztan milyen jo elnok lett, ma is nosztalgiaval gondolnak ra .

gabuschka 2015.12.25. 14:36:26

@P.Elliot: Igen, nálunk is pont ez volt az oka, négy testvérem van, a legkisebb nem is dolgozik még, így nehéz lenne elvárni, hogy ő is mindenkinek vegyen valamit. Egy embernek valóban egyszerűbb kitalálni. :-)

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2015.12.25. 15:23:50

@P.Elliot: Nalunk a karácsony nem telik el síelés nelkul...
A hegyen van hó...
A völgyben meg 8'C ...
Aker grillezhetnenk is...
De nem akarom ezt elbitorolni Tőletek...:)

Szerencsi Ildikó 2015.12.25. 17:02:53

Nagyon szép cikket írtál, köszönöm, öröm volt elolvasni. A mi családunkban nálunk van a nagy találkozás. Jönnek a gyerekek az unokák, együtt feldíszítjük a fát, alátesszük az ajándékokat és együtt örülünk, hogy még együtt lehetünk, mert kitudja, hogy mit hoz a holnap. Még egyszer köszönöm.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.25. 17:12:10

Nagyon szépen köszönöm a véleményeket, ez a poszt igazán közel áll hozzám.
Szándékosan elgondolkodtatóra írtam hogy egy kicsit megérintse az olvasót.
Ez most egy más megközelítés, bánat és öröm együtt van benne de mindnek meg kell férni az ember szívében.

tanato 2015.12.25. 18:08:10

@diggerdriver: Nekem is tetszett a poszt.A lényeg tényleg az összetartás családon belül.Meg a számvetés ahogy telnek az idők.Kik mentek már el közülünk,hány új jövevény érkezett.Apai nagyapám és nagyanyám aranylakodalmi képe 1974-ből nekem is megőrzés alatt van.Bizony sokan nincsenek már az élők sorában a képen láthatóak,közül, az elhunyt nagyszülők mellett már csak egy fiú él a négy testvérből ő is 83 éves meg a 4 feleség közül is csak ketten.Lett viszont azóta 13 dédunoka meg 4 ükunoka az aranylakodalmukat akkoron ülő idős házaspárnak.Jók ezek a régi képek jól mutatják az élet körforgását.A régiek elmennek a CSALÁDBÓL az újak meg jönnek.
Mindenesetre tényleg egy irodalmár-bölcsész veszett el benned,szerencsére nem végleg

tanato 2015.12.25. 18:13:51

@P.Elliot: Így van a magyar családokat a nők fogják össze,ők a jobb logisztikusok,kinek mikor van névnapja,szülinapja,kivel milyen családi esemény történt/szülés esküvő,válás,halálozás stb./.Matriarchatus.Anno sok arab évfolyamtársam kérdezgette a kollégiumban hogy van az hogy mindig az anyukánknak címezve és szánva írjuk a levelet haza.nekik az furcsa volt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.25. 18:37:39

@P.Elliot:
Mindössze "csak" megnyerte a hidegháborút.
Kivételesen nagy formátumú elnöke volt az USA-nak.

tanato 2015.12.25. 19:02:44

@diggerdriver: Ha nincs Reagen,simán Brezsnyev lett volna a győztes, a gyengekezű Cartert folyamatosan megszívatta ,a harmadik világban nagyon erős szovjet expanzió volt akkoriban,Dél-Jemen,Szíria,Angola ,Etiópia,AFganisztán,Palesztina stb.Szegény Carter csak azt tudta nyögni gyengén,,emlékezem,hogy ne küldjön több kubai katonát a Szovjetúnió Afrikába.Azután Reagen rendet rakott, belekényszerítette Brezsnyevet a fegyverkezési spirálba,meg előjött az emberi jogokkal.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.25. 19:07:07

@tanato:
Így van, bár kellett a győzelemhez Brezsnyev halála is és az utána kóvetkező k?t keményvonalas komcsi halála is.
Reagennek szerencséje volt hogy végül Gorbacsov józan tárgyalópartner volt aki tisztában volt a realitásokkal.

tanato 2015.12.25. 19:12:05

@diggerdriver: Igen Gorbacsov is kellett hozzá,meg utána Jelcin.Sajnálatos hogy most újra brezsnyevista vezetője van Oroszországnak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.25. 19:17:45

@tanato:
Szerintem nem.
Brezsnyev minden megnyilvánulása a kommunizmus, az ELV érdekében történt.
Putyin Nagyoroszország érdekeit tartja elsődlegesnek. Lehet szeretni lehet nem szeretni de minden tette az ország érdekeit szolgálja.

tanato 2015.12.25. 19:20:52

@diggerdriver: Ez igaz ő nem tartja magát kommunistának,de a nagyhatalmi szerepere való törekvése ugyanaz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.25. 19:36:45

@tanato:
Igaz. Ez viszont egy politikusnak nem bűn.
Ugyanezt elmondhatjuk bármelyik USA elnökről mégis elfgadottabbak mint Putyin.
A nagyhatalmi törekvés nem azonos a világuralomra töréssel.

tanato 2015.12.25. 19:47:44

@diggerdriver: Nekem Gorbi jobban tetszett.Na de mindegy az oroszoknak meg Putyin a kedvence.Mint itthon Viktor.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.25. 19:51:28

@tanato:
Igen, pontosan ugyanaz a szituáció.
Nincs más alternatíva.
A többség véleményét a kisebbségnek is el kell fogadni.

tanato 2015.12.25. 19:57:58

@diggerdriver: Egypártrendszer itt is ott is.Közvetlen diktatúra nélkül.A dolog működik egyelőre.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.25. 20:04:56

@tanato:
Igen, ez pontos megfogalmazás.

Hogy telnek az ünnepek doki?

M. Péter 2015.12.25. 22:21:54

@P.Elliot: Reagan elnökként jobb színész volt, mint színészként. Elhitettette az emberekkel, hogy a demokraták felelőtlenül költekeznek, szemben a republikánusokkal, miközben az addigi legnagyobb deficitek voltak a ő elnöksége alatt. A jelenlegi államadósság egy jó része is az ő számlájára írható. Vannak, akik még emlékeznek a 15%-os jelzáloghitel-kamatokra is.

33621 2015.12.25. 23:24:25

Digger öcsém cikkéhez kapcsolódva, a benne említett családtagok elmúlásával! Ehhez passzol szerintem ez az általam most belinkelt cikk is! Érdemes a hozzászólásokba is belenézni.

totalbike.hu/magazin/2010/12/25/apam_gyere_vissza_nem_kerek_mast_karacsonyra/?cp=6#comments

tanato 2015.12.25. 23:50:47

@diggerdriver: Sok családi programmal,sok étellel itallal,na meg számvetéssel is.Az elmúlt évtizedekre való emlékezéssel.

tanato 2015.12.25. 23:51:48

@M. Péter: Az hogy ez a blog működik valahol a mélyben neki is köszönhető.

kewcheg 2015.12.25. 23:54:27

@diggerdriver: még hozzátennék két nevet a Reagenhez meg a Gorbacsovhoz.
Karol Wojtila,ha úgy tetszik II.jános Pál meg Lech Walesa. Ezek így négyen jókor,jó időben voltak együtt. És ennek már idestova 30-35 éve...:( ...amikor még gyerek voltam...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.26. 08:38:03

@M. Péter:
Reagen elnöksége óta többször volt szufficites az USA költségvetése vagyis TÖBBLETTEL zárták az évet. Például 1998 1999 és a 2000-res év is ilyen volt.
Hogyan lehet akkor máig tartó hatása a Reageni hiánynak?

M. Péter 2015.12.26. 09:11:10

@diggerdriver: Az a “felelőtlenül költekező demokrata” Clinton alatt volt, de a többlet közel sem volt annyi, mint Reagan alatt a hiány.

M. Péter 2015.12.26. 09:12:56

@tanato: De azt se felejtsük el, hogy bin Ladent is Reagan indította el a pályáján.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.26. 09:14:12

@M. Péter:
Ezt értem, és nem vitatom.
A máig tartó hatást nem értem.
Ha máig tart egy hiány akkor közben hogy lehet többlet?

tanato 2015.12.26. 09:22:52

@M. Péter: Támogatta az afgánok szovjetellenes felszabadító harcát,mint anno inverz módon a szovjetek a Vietkongot.HOL VOLT AKKOR MÉG A MUZULMÁN TERRORIZMUS?Maximum Izraelben,vagy Izrael ellenében.Európában akkor még az IRa meg az ETA meg a Vörös Brigádok voltak a terrorizmus.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.26. 09:36:21

@kewcheg:
Bizony ez így van.
Aztán voltak akik a folyamatokat felgyorsították, mint Horn Gyula.

Főgebra 2015.12.26. 09:56:56

@diggerdriver:
"A máig tartó hatást nem értem."

Ha hiány van egy költségvetésben, akkor hitellel hozzák helyre az egyensúlyt. A hiteleket vissza kell fizetni, sok-sok év alatt, majd utána jön a tőketartozás visszafizetése! Tehát hiába van néhány szufficites év, a szumma hiány (adósság) az megmarad és a kamatszolgálat miatt még nő is! Tehát attól, hogy egy adott évben szufficit van, az csak arra az évre érvényes! A régről göngyölített córesz, az megmarad!

Eklatáns példa a magyar költségvetés, a hiány és az államadósság összképe!
Valamikor kb 10 milliárd dollárt vettünk fel, emberemlékezet óta fizetjük vissza és "márcsak" 100 milliárd dollárt kell visszafizetnünk!

©________ 2015.12.26. 14:31:31

@diggerdriver: errol jut eszembe. iden Itthon 0.5% volt az inflacio.
:(

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2015.12.26. 15:04:43

Az idén egy nagy családi összejövetel után én is csináltam egy nagy családfát a dédszülőktől lefelé.

104 leszármazott!

Azért szép kis népességrobbanás ez a XX. század derekától.

Örülök a nagycsaládos élményeknek és kívánom az utódoknak, hogy adjanak egymásnak olyan szép élményeket, mint amiket én is megélhettem!

Jottó 2015.12.26. 18:08:49

kedves írás, nálunk is hasonló a szituáció.. sajnos manapság tele van minden a "hogyan éld túl a karácsonyi idegbajt" és hasonló cikkekkel.. sajnálom azokat, akiknek valami nagy konzumtraumát jelent az ünnep, és nem adnak alkalmat saját maguknak arra, hogy megértsék, miről is kéne hogy szóljon ez az egész

2015.12.26. 18:26:39

@Jottó: A karácson mindenkinek arról szól, amiről ő maga akarja. Pont az a baj hogy van akik azt hiszik, mint ahogy te is szeretnéd hogy meg kell értsék mások hogy miről kellene szólni. Nem kell. Sajnálni sem kell senkit hiszen maguknak csinálják az ünnepet, már ha csinálnak. Mert ugye az sem kötelező.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.26. 18:57:37

@Turchi:
mondjuk ez érdekes.
a minap olvastam egy olyan szituációról, amikor egyik érintettet se érdekli igazán az egész, mégis végigcsinálják, ahogyan "kell", zene ajándék fa kaja, mert úgy kell. próbálom megérteni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása