oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. november 16. 06:42,  A londoni vagy a párizsi modell? 182 komment

2015. november 16. 06:42 Határátkelő

A londoni vagy a párizsi modell?

Az elmúlt napokban sok helyütt lehetett hallani a kérdést: miért éppen Párizs? Azaz miért éppen a francia fővárosban támadtak a terroristák, idén ráadásul már nem először. Közben a BBC-ben több betelefonáló is arról beszélt személyes tapasztalat alapján, hogy Párizs már régen nem az a romantikus város, amiként bennünk él, és messze nem olyan befogadó hely, mint mondjuk London. A mai tehát amolyan vitaindító poszt, kíváncsi lennék, mit gondoltok Londonról és Párizsról ebből a szempontból.

cim_foto_arnaubach_es_suburbia.jpg

Péntek este és éjszaka az utóbbi évtizedek legsúlyosabb terrortámadás-sorozata rázta meg nem csak Párizst (ahol a támadások történtek), de egész Európát. Az események következményeit szerintem ma még senki sem látja igazán, de őszintén szólva sok jóra nem számíthatunk.

Nem is ezzel szeretnék igazán foglalkozni ma (aki szeretné felfrissíteni, mi történt, az ide kattintva megteheti) sokkal inkább azzal, vajon igazuk van-e azoknak, akik szerint Párizs és London az európai nagyvárosok két teljesen eltérő mintáját testesíti-e meg, magyarán: befogadóbb, a szó jó értelmében véve „multikulturálisabb” hely-e a brit főváros, mint a francia?

Mivel személyes tapasztalatom Párizsról sajnos nem nagyon van, ezért Carole Cadwalladr írását hívtam segítségül a The Guardianből, aki éppen erről írt cikket, és elég érdekes megállapításokat tett vitaindítónak.

Az újságíró két látogatásból indult ki, mindkettőt a két nagyváros egy-egy olyan környékére tette, ahol korábban zavargások voltak. Párizsban a 2005-ös lázongások környékére ment, míg Londonban a 2011-es fellángolások környékén tett egy látogatást.

Összegzése röviden: a londoni modell jobban működőnek tűnik, mint a párizsi. Utóbbiban ugyan ott vannak a boulevardok, a 19. századi, jóformán érintetlen negyedek, a kávézók, az Eiffel-torony és az egész utánozhatatlan hangulata, de egy város nem a kirakatot jelenti, nem a jómódúak lakta negyedekben mutatja meg az igazi arcát, nem Chelsea-ben, St. Germainben vagy éppen Kensingtonban.

Hanem ott, ahol a szegények, a számkivetettek élnek. Carole Cadwalladr úgy fogalmaz: ha Tottenhambe hívsz egy taxit, a sofőr nem abból indul ki, hogy erőszakos bűncselekmény áldozata lettél, miként az vele történt pár napja Clichy-sous-Bois-ban.

aluljaro.jpg

„Minden rendben önnel? Maradjon, ahol van, ne mozduljon!” – mondta neki a taxis, aki aztán ötpercenként felhívta, hogy él-e még. „Ez nem normális ám, külföldiek nem járnak ilyen helyekre” – magyarázta az újságírónak, amikor megérkezett.

Infrastruktúra és politika

Clichy-sous-Bois ugyanis az a negyed, ahol két tinédzser életét vesztette 2005-ben egy rendőrségi beavatkozás során, és amiből kirobbant az utóbbi évtizedek talán legsúlyosabb zavargása, melynek során 3000 embert vettek őrizetbe és összesen 9000 autót rongáltak meg.

„Tíz évvel később nem sok minden változott. A munkanélküliség 20 százalék körül mozog, építettek egy hatalmas új rendőrségi épületet, de infrastruktúra nem nagyon van. Még odajutni sem olyan egyszerű, nincs vasútállomás, autópálya, a 15 kilométerre lévő Clichyből odajutni a hétköznapi forgalomban majdnem annyi idő volt, mint a London-Párizs út” – írja Carole Cadwalladr.

A negyed lakóinak többsége szegény, fekete, arab. A fehérek aránya körülbelül fél (!) százalék, magyarán egy gettóról beszélünk és nem is úgy tűnik, mintha a francia főváros vezetése ezen olyan nagyon változtatni szeretne.

A Csatorna túloldalán ellenpéldaként, Tottenhamet hozza, ami ehhez képest egy integrációs Paradicsomnak tűnik. Noha az elmúlt évtizedek két nagy lázadása is onnan indult (1985-ben és 2011-ben), a városrész metróval könnyen elérhető, a főutcán üzletek sorakoznak, persze nem elegáns boltok, de legalább vannak. Miközben Clichy-sous-Boisban tulajdonképpen nincs is főutca.

Persze nem csak a főutca és az infrastruktúra számít, hanem a politika is, és London a jelek szerint ebben is jobban teljesít (legalábbis Carole Cadwalladr szerint), mást ne mondjunk, miközben a francia nemzetgyűlésben összesen 9 nem fehér képviselő van, addig Londonban a Munkáspárt például egy pakisztáni buszsofőr fiát, Sadiq Khant indítja a polgármesteri posztért.

Clichy-sous-Bois után Párizs központja olyan, mintha egy Patyomkin-falu lenne, más kérdés, hogy Londonban pedig olyan irtózatos összegeket kell kifizetni az ingatlanokért, amit egyre kevesebben engedhetnek meg maguknak.

Nem arról van szó persze, mintha a brit fővárosban nem lennének olyan utcák, városrészek, amelyekbe bárki szívesen betévedne, ami egyformán biztonságos lenne mindenki számára, de a szegregáció talán kevésbé egyértelmű és érezhető, mint Párizsban (cáfoljatok meg természetesen, ha másként gondoljátok).

Ezzel együtt is érdemes elgondolkozni azon, vajon miért tesznek meg mindent a már Calaisban tartózkodó menekültek, hogy bejussanak az Egyesült Királyság területére…?

A 93-mas körzet

De térjünk vissza egy kicsit Párizsba, és próbáljuk megvizsgálni, hogyan is épül fel a francia főváros szociológiai szempontból – remélem, a végére azért világosabban látunk majd.

A város peremkerületeire van egy kifejezés, a banlieues, ami az évek folyamán nem kicsit lett pejoratív, elsősorban a bevándorlók lakta, lepusztult környékeket értik alatta.

A banlieue-kön belül vannak a cité-k, ezek a hatalmas lakóépületek, amelyek a második világháborút követő évtizedekben épültek, és mára régen nem a munkásoknak adnak otthont (miként azt anno kissé talán utópisztikusan elképzelték), hanem a szegénység és a társadalmi kirekesztettség melegágyai lettek.

cim_ok_2.jpg

A kirekesztettség érzése ezeken a környékeken annyira erős (és a francia többségi társadalom olyan szinten nem foglalkozott vele hosszú évtizedekig), hogy mára a szélsőségek (így a dzsihád) egyik legerősebb táplálója lett.

A New Yorker című amerikai lapban még a nyáron jelent meg egy írás, aminek szerzője, George Packer a 39 éves Ben Ahmed történetét hozta fel példának, aki a lakosok és a helyi önkormányzat között dolgozik egyfajta összekötőként a Párizs északkeleti részén fekvő Bondyban, amit a köznyelv csak a 93-mas körzetnek hív.

Ben Ahmed tinédzser éveit az egyik legdurvább külvárosban, Bobignyban töltötte, ezen belül is a l’Abreuvoir citében. Korábban írt egy nyílt levelet François Hollande államfőnek „Mindenki felelős, senki sem bűnös” címmel, amiben felszólalt a munkanélküliség, a diszkrimináció, és a társadalomból való kollektív kivonulás ellen.

Egy végzetes futballmeccs

Levelében azt is megírta, mikor tört el végleg valami a francia társadalomban. Az eset 2001 októberében történt egy Franciaország-Algéria labdarúgó mérkőzésen, ami az első volt a maga nemében, mióta 1962-ben kikiáltották utóbbi függetlenségét.

Az első videón azt lehet hallani, amikor a rengeteg észak-afrikai gyökerű fiatal szurkoló kifütyüli a francia himnuszt…

Majd miután a francia válogatott belőtte a negyedik gólt is, berohannak a pályára, közülük többen Bin Laden nevét skandálva (ezt írta Ben Ahmed).

A francia közvéleményben mindez hatalmas felháborodást okozott. „A probléma ott volt a szemünk előtt, de ahelyett, hogy a megfelelő kérdéseket tettük volna fel, a megbélyegzést, a másik elutasítását választottuk” – fogalmazott Ben Ahmed.

„Aznap jött létre a törés, a politikai osztály által kifejezett elutasítás érzése, amikor inkább azt kellett volna megkérdeznünk: mi nem működik, mi a gond?” – tette hozzá a jelenséget közelről ismerő férfi.

A Périphérique

Így hívják a Párizst körbevevő autópályát, ami egyfajta szimbolikus választóvonal is. A kívül rekedtek néha úgy érzik, mintha útlevél és oltási bizonyítvány kellene ahhoz, hogy bemehessenek a belső kerületekbe.

A banlieue egyik krónikása, a Bondy blog szerzője, Mehdi Meklat szerint két párhuzamos világ él egymás mellett, Párizs és a külvárosok viszonya pedig meglehetősen skizofrén.

Ide már nem jutnak el a turisták (noha a fentebb már említett Clichy-sous-Bois megpróbált némi bevételre szert tenni abból, hogy turistautakat szervezett a 2005-ös lázongások helyszínére), de a belső kerületekben élő párizsiak sem, mi több, a helyiek szerint újságírók is csak akkor járnak arra, ha valami balhéról kell tudósítani.

És ez fordítva is így van, az ehhez hasonló gettókban élőknek eszébe sem jutna beutazni a belvárosba. Noha az amerikai gettókhoz hasonlítva azért jobb az infrastruktúra, a pszichológiai távolság sokkal nagyobb mondjuk a 93-mas körzet és a Champs-Elysées között, mint Bronx és a Times Square között – mutat rá George Packer.

ego_auto.jpg

„Ez egy éles határvonal, ami nem csak arról szól, hogy fekete vagy arab vagy, hanem hogy rendelkezésedre állnak-e a megfelelő kapcsolatok, van-e társadalmi hálód” – mondta a Bondy blog egy másik szerzője, Badroudine Abdallah.

Akinek lakhelye valamelyik banlieue, az nem sok jóban reménykedhet, amikor munkát keres, gyakorlatilag mindenkinek van egy története az őt ért diszkriminációról.

Egyikük, a szenegáli szülőktől származó Fanta Ba még azt is megtette, hogy megváltoztatta a nevét, keresztnévként a középső nevét, a France-t használva, vezetéknevét pedig Bas-ra franciásította, de így sem járt egyelőre sikerrel. Amikor terrortámadás történik Franciaországban, mindig azért imádkozik, hogy ne arab, fekete, vagy muszlim legyen az elkövető – írja George Packer.

A végére csak annyit tennék hozzá, hogy a pénteken Franciaországban történteket semmi sem menti és magyarázza, az elkövetőknek bűnhődniük kell – ugyanakkor a teljes képhez alighanem a fent leírtak is hozzátartoznak, és alighanem sok még a tennivaló ahhoz, hogy hasonló esetek ne fordulhassanak elő.

A képekről

A posztban látható képeket egy spanyol fotós, Arnau Bach készítette a 93-mas körzet fiataljairól Suburbia (azaz Külvárosok) című projektje számára. A 2005-ös lázongások nyomán döntött úgy, hogy megpróbál a dolgok mélyére hatolni, ezért 2006 és 2012 között hosszú időszakokat töltött el a környéken, majd idén márciusban tért vissza megint.

Fotóival megpróbálta megragadni a külvárosi lét keménységét és élettel teliségét, olyan képet próbálva festeni, amit a kívülállók nem nagyon láthatnak.

(Fotók: arnaubach.es)

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: London Párizs Franciaország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr168081626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.11.16. 20:03:11

@montroyal ( CAN qc):

Lehet, ideje lenne egy EU-s Guantánamo-t épiteni... Ha másért nem, legalább elrettentésnek.... Es kérni néhány tanácsot az amerikai szövetségesektől, hogy hogyan kell velük bánni.

2015.11.16. 20:06:29

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

A párizsi főügyész vagy rendőrkapitány nyilatkozta (nem emlékszem melyik), hogy az útlevél hamis, de az ujjlenyomat stimmel, az illető a menekülthullámal érkezett, és azért van meg az ujjlenyomata.

2015.11.16. 20:10:26

@Ödenburger [Hu/At]: es megis kit zarnal be egy EUs Gitmoba?

2015.11.16. 20:10:51

@Ödenburger [Hu/At]:

Ja, és hogy még szebb legyen a történet, a szerbek letartóztattak egy ugyanilyen nevű, születési helyű és idejű embert. Magyarul: tök ugyanilyen útlevele volt. Szegény menekülő szírek... Némelyikből több is van... lehet gyíkemberek és tudnak osztódni?

2015.11.16. 20:12:17

@montroyal ( CAN qc): UKban behoztak a torvenyt, hogy ha a szulok reven mas allapolgarsagra is jogosult a delikvens, akkor el lehet venni az allampolgarsagot. Pl jelen esetben lehetnek algeriaik
Hiaba szulettek az adott orszagban.

2015.11.16. 20:13:33

@charlieharper:

Az amerikainak biztosan erre is lenne tippje, ott a know-how, csak el kell kérni. Úgyis lehallgatják az egész EU-t, csak meg kellene kerni őket, hogy szóljanak, ha hallanak valamit.

2015.11.16. 20:14:28

@Ödenburger [Hu/At]: nem. Az ISIS mar jo ideje elfoglalta az utlevel nyomtato epuleteket. Ezert is furcsa nekem a sok szir utlevel. Egy orszag, ahol 5 eve polgarhaboru van, nem setalok csak be a helyi miniszteriumba/okmanyirodaba utlevelet kervenyezni.

500 euro egy szir utlevel, allitolag

2015.11.16. 20:16:38

@Ödenburger [Hu/At]: eppen most telepitenek at 5 Gitmos foglyot a UAEbe, jemeniek, akik epp Afghanisztanban tartozkodtak a harcok alatt. Nyilvan csak a szonyeg businesst akartak beinditani, ezert voltak Afghanisztanban.

2015.11.16. 20:20:49

@charlieharper:

Nyilván én is tisztában vagyok az tényekkel, csak most amolyan everybody f.ck off hangulatom van már a témától, és ezért kicsit sarkítva fogalmazok...

2015.11.16. 20:29:22

@Shanarey: Ugyanez a "Hogyan mentsük meg Mo.-t" poszt is.

2015.11.16. 20:29:48

@snygg panda: "Itt Svédországban ráadásul olyan dolgok történnek, amik Magyarországon 20 évente egyszer fordulnak elő max."

Ez mit jelent pontosan?

2015.11.16. 20:34:54

@Ödenburger [Hu/At]: És pontosan honnan is tudod (tudjuk), hogy akik ott vannak, bűnösek bármiben is? Az milyen már, hogy betör egy idegen ország a hazádba, és aztán elkezdi deportálni az embereket tetszés szerint, majd pedig kínvallatással és/vagy megalázással elérik, hogy tanúvallomást egyél olyasmiről, amit el sem követtél. Aztán megy a csodálkozás, amikor ezek az emberek a legelső alkalommal fegyvert ragadnak, v. felrobbantják magukat. Gondolom, annak is nagyon örülnél, amikor lebombáznák a családodat, mert ők akkor most katonásdit játszanak.

Úristen...

wuaaa 2015.11.16. 20:43:55

Igazán megható ez az eiffelpeaces franszia lobogó.
Úgy két hete is nagyon in lett volna egy hasonló trikolor, amikor lerobbantották az égről az orosz gépet.
...

Csodabogár 2015.11.16. 20:46:56

@skye8: Terorista nem strapálja magát azzal, hogy menekültként jusson be egy országba. Mindnek van utlevele. Az utóbbi időben akik a franciáknál robbantottak mind ott születtek, majd elmentek sziriába kiképzésre és szép kényelmesen haza is mentek Franciaországba.

skye8 2015.11.16. 21:01:31

@Csodabogár: a marokkoi szarmazasu belga pasi akit a parizsi merenyletek agytrosztjenek tartanak Sziriaban tartozkodik 2014 ota es 13 eves occset is magaval vitte :
index.hu/kulfold/2015/11/16/jol_ismert_iszlam_szelsoseges_volt_a_merenyletek_kiterveloje/
masreszt ertem mit akarsz mondani, egyet is ertek, de attol meg tartom magam ahhoz, hogy nem kellene fut-fat igazoltatas nelkul atengedni az union.

snygg panda (törölt) 2015.11.16. 21:04:03

@mojyo: kezigranatos tamadasok, lovoldozos bandahaboruk, rendorautok es rendororsok felgyujtasa...

2015.11.16. 21:05:36

@wuaaa: Hat igen.

@snygg panda: Anyam, ez tenyleg durva...

skye8 2015.11.16. 21:17:36

@Csodabogar : The authorities also confirmed on Monday that one of the terrorists who struck Paris on Friday evening had entered Europe through Greece on a Syrian passport last month, providing new evidence that the attackers used the flow of hundreds of thousands of migrants to further their plot. (New York Times)

Fajankó 2015.11.16. 21:19:28

@wuaaa:
Azt hittem ez rajtam kívül másban nem merült fel.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.16. 21:23:46

@rumitom: szeritem ez rassz dolog is. ha egy magyar települ oda, azon jó eséllyel 35 év után nem _látszik_, hogy máshonnan jött, nem is hallatszik, még ha nem is simul bele mindenbe, mert pl extrém extrovertált és utálja a halat, akkor is nagyobb eséllyel lesz elfogadva, szerintem, mint a 110%-ig "megfelelően" viselkedő, de másképpen kinéző.valszeg egy "színskálán" még meg is lehetne húzni egészen konrkétan, hoy mennyire eltérő kinézet még megbocsátható, milyen jellegű plusz ruhadarab, stb.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.16. 21:28:47

@Hari Seldon 2: csak az EU konform, aki kifestve, körömcipőben, térdig érő szoknyában jár? vagy ha bizonyos színű az ember, vagy bizonyos neve van, akkor könnyebben megbocsátható neki a különbözősége,ha az ilyen kellékekkel kompenzál? ha egy fehér nő nadrágban, lapos cipőben, hosszú ujjú blúzban és festék nélkül megy üzletet kötni, az rendben lenne, de ha sötétebb bőrű nő lenne ilyen jobban takaró szerkóban, akkor az lenne az első gondolatod, hogy biztos mert muszlim?
és különben is, én még mindig nem értem, hogy a konzervatív ruházat és a kendő miért zárja ki az eu konform gondolkozást, de ez a szint már privát problémám, tovább megy, a fenti kérdéseim viszont szerintem mindenképpen fontosak.

Fajankó 2015.11.16. 21:30:33

@diggerdriver:
Ejnye no, de cifra tajiga...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.16. 21:41:17

@Fajankó:
Ráadásul kipipálhatom ezt a típust is. Ilyennel még nem dolgoztam.

Fajankó 2015.11.16. 21:45:20

@Dragonlady (Bp, Hun):
"én még mindig nem értem, hogy a konzervatív ruházat és a kendő miért zárja ki az eu konform gondolkozást, "

Nem zárja ki de nem is valószínűsíti.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.16. 21:45:58

@Ödenburger [Hu/At]: szerintem is a legvaószínűbb, hogy a tömegbe elvegyülve érkeztek ezek az emberek, már ha nem európai születésűek tényleg, de őszintén szólva, ha valamelyikünk elindulna bankot rabolni, vagy akár csak körtét lopni a szomszédból, vinné a zsebében az igazi echte útlevelét, és még jól el is veszítené? háááát....

Határátkelő 2015.11.16. 21:48:10

@wuaaa: Csak a tisztánlátás végett: ezt a blog.hu központilag tette ki.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.16. 21:49:00

@Herr Géza: nekem is ez volt az első reakcióm, hogy ezek a meccsre akartak volna bejutni, de valszeg nem sikerült :-(

wuaaa 2015.11.16. 21:54:53

@Határátkelő: Szólhattál volna előre. Akkor nem te csuklottál volna.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.16. 21:55:33

@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): biztos modta már valaki, de ha mégsem, mert épp dolga lett, akkor: a pakisztániak nagyon nem arabok

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.16. 22:15:22

@Fajankó: mi is igaziból eu komform? mi mindig mind teljesen eu-komformak vagyunk? vagy csak nekünk a színünk miatt több mindent szabad? nem vagyok biztos abban, hogy olyan könnyű ezekre a kérdésekre válaszolni.
de persze nálam torzítja a képet, hogy én nem a radikális közel-keleti muszlim kultúrát ismerem, amennyire ismerem.

snygg panda (törölt) 2015.11.16. 22:35:59

Ez a párizsi ügy is szépen elfelejtődik, mint minden más hasonló terrorcselekmény. Kivéve talán 9/11-et, azt nagyjából megjegyezték az emberek. Ezek a degenerált politikusok is hagyják a végtelenségig fajulni a helyzetet, de annak nagyon nem lesz jó vége.

Csodabogár 2015.11.16. 22:44:05

@skye8: Ezt már többször cáfolták közben. Most mondták a német hírekben, hogy eddig csak francia és belga tettesekről van szó, akiket viszont az IS képzett ki Sziriában.

skye8 2015.11.16. 22:48:19

@Csodabogár: en nem talalok egy linket sem ami cafolna a hirt, hogy az elkovetok egyike a menekulthullammal erkezett volna.

2015.11.16. 22:53:18

@Zoole[uk]: Mit akarsz ezzel bizonyítani? Mindenhol vannak idióták. Oh, hogy muszlim volt? Akkor van hírértéke... :)

montroyal ( CAN qc) 2015.11.16. 22:58:24

@charlieharper: es az adott orszag befogadja oket ? az uj canadai torveny szerint is az itt szuletes nem ad tobbet feltetlen jogot az allampolgarsagra (idegen szuloktol)

SzZoole 2015.11.16. 22:58:55

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: hat,csak a ket veglet.Biztos hallotal mar arrol is,hogy muslim ferfiak miniszoknyas lanyokat qurvaztak le a nyilt utcan a ruhaviseletuk miatt.
Ezek meg nyilvanosan tobb ember Es gyerek szeme lattara kexeltek egy forgalmas plazaban.Ki erti ezt.....

montroyal ( CAN qc) 2015.11.16. 23:02:04

@Ödenburger [Hu/At]: nem rossz otlet ... es lehetne Mo-on

privatba .. Meszaros Lorinc biztos meg tudna csinalni a campot ..

montroyal ( CAN qc) 2015.11.16. 23:05:34

@skye8: ide is 25 000 szir menekultet terveznek betelepiteni

ugye dec 31 ig

na ezt hogy fogjak csinalni allitolag luxus cruise hajokkal ...

azert a hirek ezzel vannak tele es eleg nagy az ellenallas ... az ido meg megy ..

2015.11.16. 23:05:43

@Határátkelő: Attol meg csak ugy meg lehet jegyezni, nem? Lehet, hogy nem konkretan a erre a blogra, hanem peldaul bloghura ertettuk, vagy akar a Facebookra is peldaul es ugy altalaban az internetre. :)

2015.11.16. 23:06:15

@Zoole[uk]: Igen, valamint egy bácsi áramot vezetett a kerítésébe, ezáltal megölve az őt meglopó tolvajt, illetve egy másik ember fagyállót rakott a borába, így ölve meg egy másik tolvajt. Mo.-n történt mindkét eset. Nem lenne jó ezekből általánosítani.

Én elhiszem, hogy a radikális nézetű muszlimok nem nézik jó szemmel ezt a fertőt, ami itt Európában van, de akkor miért nem húznak vissza oda, ahonnan jöttek? :S Mindenki jól járna.

2015.11.16. 23:07:27

@wuaaa: Kb. annyira képmutatás, mint akik kirakják fb-re ugyanezt.

nemor 2015.11.16. 23:08:44

Nem tudom, ezt láttátok-e, és azt sem, mennyire hiteles, de rendkívül érdekes:

www.facebook.com/UniversalFreePress/videos/1109286879117550/

nemor 2015.11.16. 23:10:15

Kedves HÁ, köszönöm :)

SzZoole 2015.11.16. 23:11:54

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: errol a fagyallos sztoriról olvastam,szegény faszi,csak a sajat tulajdonát védte,de az ügyész legalább enyhítéséért fellebbezett,nem sulyosbitasert
Hogy miert nem húznak vissza,latod ez egy nagyon kérdés:)

Határátkelő 2015.11.16. 23:13:34

@mojyo: Én is csak úgy általában értettem... :)

2015.11.16. 23:18:25

@Zoole[uk]: Miért lopnak az emberek? Ez lenne itt az égető kérdés, amire válaszokat és megoldásokat kellene találni.

2015.11.16. 23:23:31

@Határátkelő: Akkor jo, mar azt hittem magyarazkodtal... :) Amugy pedig elegge egyertelmu, hogy a bloghu tette ki, es nagyon szep gesztus, vagyis azt hiszem a megjegyzes nem annak szolt, vagy legalabbis az egyetertes a reszemrol nem azt jelenti, hogy nem ertek egyet vele, csupan mas alkalmakkor hianyzik neha egy-egy hasonlo.

2015.11.16. 23:27:29

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Amugy a Facebookon annyi ertelme van, hogy azt az oldalt a sok iszlamistaval szimpatizalo fereg is hasznalja, es az jo, ha az o arcukba is beletoljak kicsit, hogy az emberek nem veluk, hanem az aldozatokkal szimpatizalnak, es mindig ok lesznek tobben, ezert kellett volna orosz zaszlo is.

SzZoole 2015.11.16. 23:32:33

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: te,írj egy vitaindító posztot,mint Digger,es küld el a HA-nak,hátha be rakja:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.11.16. 23:33:16

Az USA-ba tervezett migrans kvotaval kapcsolatosan itt is megoszlanak a velemenyek...ennek fenyeben: Ma reggel a radioban hallottam egy beszelgetest, Szoval a felteves ez volt: kepzeld el, hogy van egy klubod, ahova be akarnak jonni emberek. Nincs reszletes informaciod mindenkirol, max. a nemuket, korukat, es vallasukat ismered. Emellett arrol van informaciod, hogy terrorista tamadasokat nagy szazalekban muzulman szelsosegesek kovetnek el. Mekkora rizikot vallalnal, hogy beengedd azokat, akik be szeretnenek jutni a klubba?

Mindaddig, amig az ember a sajat boren nem erzi ezt a fent emlitett rizikot, addig nagyon konnyu humanitariussagrol, meg diszkriminaciorol beszelni...En azokkal ertek egyet, akik nem azt mondjak, hogy senkit nem fogunk beengedni, hanem azt, hogy MIELOTT beengedjuk oket, ki kell dolgozni egy sokkal biztonsagosabb szuresi rendszert. A mostani gyakorlatilag nulla...
Tudom, sokan mondjak, hogy a terroristak mar az orszagban szuletett allampolgarok..DE: nullara csokkentette ez teny a rizikot? Szerintem nem...
www.americanthinker.com/blog/2015/10/dhs_admits_we_have_no_screening_process_for_syrian_refugees.html

Herr Géza 2015.11.16. 23:42:17

@Zoole[uk]: Na nem biztos, hogy mindent olvastál: az a bor egy földbe vájt, ajtó nélküli pincében volt. A fickó a halálos adag többszörösét keverte a fagyállóból a borba és a lopás után a hordót kimosva megpróbálta a nyomokat eltüntetni. A tolvajon kívül mások is (mit sem sejtve) ittak a cuccból, ők csak azért nem haltak meg, mert viszonylag keveset ittak.
Így is szegény borosgazda? Akár minősített emberölés is lehetett volna a vád....

Hari Seldon 2 2015.11.16. 23:49:56

@wuaaa:
MIért nem csináltak az orosz kreatívok ilyet? - Ja, mert Putyin majdnem máig hangoztatta, hogy nem terrortámadás volt. (merthogy bombázni kezdték az ISIS-t)
Másrészt, miután mi (is/még/már megint) nyugati kúltúrkörhöz tartozunk, talán jobban átmegy a magyar médián is.

Muscari 2015.11.16. 23:59:56

@wuaaa: ott van az is, csak más sorrendbe kell tenni a színeket és elfordítani 90 fokkal.

Úgy tudom, hogy még mindig nem bizonyított, hogy mi történt az orosz géppel. Remélem, hogy egyszer azért kiderült majd.

Hari Seldon 2 2015.11.17. 00:05:14

@Dragonlady (Bp, Hun):
Nem. Körülbelül azt akartam mondani, hogy számomra ő már nem vallásos muszlim tehát EU konform lett.
Lehet, hogy az öltözködés félrevitte a dolgot (semmi szexista felhangot nem akartam belevinni), de a hogy később mondták, az aki öltözködésben követi a muzulmán vallást, azon kevésbé látom / kevésbé hiszem el neki, hogy szeretné elfogadni az EU normákat.
(magánvéleményem)

nemor 2015.11.17. 00:22:36

@Herr Géza: ... és a per során elhangzott, hogy nagyon meglepődött, hogy X halt meg, mert arra számított, hogy Y lesz az, az egyik napszámosa :(((

M. Péter 2015.11.17. 00:44:31

@Ödenburger [Hu/At]: @charlieharper: Törökországban is hamisítják ipari méretekben a szír útleveleket.

Hari Seldon 2 2015.11.17. 00:51:01

Már nyáron felvetődött ez a islám betiltás nálunk. Igaz akkor megütötte a bokáját. Kiváncsi vagyok most megint előkerül e a téma:
lci.tf1.fr/politique/interdire-le-culte-musulman-en-france-la-proposition-choc-d-un-8608704.html

skye8 2015.11.17. 02:29:45

@montroyal ( CAN qc): tegnap tolunk 200 kmre felgyujtottak egy mecsetet peterboroughban,szoval a parizsi esemenyek azert itt is visszhangra talalnak...egyesek a radikalis muszlimokra kentek a gyujtogatast, masok Meg az 'old stock canadian'-okat gyanusitjak.
Mondjuk abban Trudeau parti vagyok, hogy a bombazokat kivonna sziriabol, Es a kurd harcosok betanitasara kuldene kanadai katonakat.
Kivancsi vagyok mi lesz a grandiozus tervbol ev vegeig, Es hogyan fogjak lecsekkolni a 25 000 szemelyt egy honap alatt. A background check egy gazdasagi bevandorlonal is honapokig tart, Es azert remelem, hogy haborus ovezetekbol erkezoket Meg figyelmesebben ellenorizik....

blackhairlady 2015.11.17. 02:37:11

@Csodabogár: most olvastam, hogy azt tervezik, aki sziriabol ter vissza francia allampolgar, haziorizetbe lenne addig amig ki nem vizsgalnak a multjat. Szerintem igen jo otlet.

blackhairlady 2015.11.17. 02:43:16

@diggerdriver: miert van rajta az a racs?vagy mindegyiken van? Bar azt nem hiszem, naponta sokat es sok felet latok, nem emlekszem ilyenre. Specko dolgot lehet vele csinalni?

montroyal ( CAN qc) 2015.11.17. 03:48:18

@skye8: a jovo kerdese .. én azonban eltunok innen 15dec es vagy jan. vegen jovok vissza ,vagy ha sikerul majusban ... addig adok idot nekik hogy rendezzek :-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.11.17. 05:13:03

@snygg panda: Van ezekhez valami linked?Nagyon érdekelne...Kösz

2015.11.17. 06:40:32

"Ahogy a dolgok állnak, Putyinnal, Erdogannal és Aszaddal barátkozunk a terroristák ellenében, de még mindig Orbánnal veszekszünk, amiért kerítést épített"

hvg.hu/itthon/20151116_Parizsi_verengzes__megvedte_Orbant_a_Die

snygg panda (törölt) 2015.11.17. 07:01:49

@geegee: mármint link mihez?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.17. 07:51:43

@Signora con i capelli neri:
Ez úgynevezett demolution machine.
Vagyis főképp bontásokban vesz részt. A rádőlő falak vagy törmelék miatt van a rács.

©________ 2015.11.17. 08:03:38

@snygg panda: vajon mitol fugg, hogy meddig emlegetunk egy tragediat?

2015.11.17. 08:48:11

Clichy-sous-Bois egy kis Afrika Parizs mellett. Tenyleg inkabb egy afrikai polgarhaborus orszaghoz hasonlit. Franciaorszag tele van ilyen banlieu-kel. Minden nagyvarosban van getto. Eszakon inkabb negerekkel, delen arabokkal van tele az orszag. Franciaorszaggal az is a baj, hogy nyugati arakhoz kepest olcsobban lehet ingatlant venni. Na nem Parizsban, hanem videken. Ezert kialakulnak gettok, ahol csorok tudnak lakni.
Londonban azert iszonyat draga az ingatlan, onnan kiszoritjak a csorokat. Lehet 8-an lakni 3 szobas hazban...
Franciaprszagban a nepsuruseg viszonylag alacsony, ezert nem olyan draga az ingatlan videken. Parizs mas teszta....

2015.11.17. 08:48:19

"Amikor terrortámadás történik Franciaországban, mindig azért imádkozik, hogy ne arab, fekete, vagy muszlim legyen az elkövető"

Nem rasszizmusbol irom, de mekkora az esely arra, hogy Franciaorszagban nem egy muszlim, arab vagy fekete, ganem egy fanatikus montpellier-i szakacs, egy teljesen antiszocialis metz-i orasmester vagy egy szelsoseges elzaszi bortermelo kovet el terrortamadast?
Ugyehogyugye...

Herr Géza 2015.11.17. 08:55:04

@nemor: Igen. És ennyit arról, hogy a tényeknek melyik felét tudjuk és mi alapján ítélkezünk...

nemor 2015.11.17. 09:03:53

@Ödenburger [Hu/At]: ezt a részét egyáltalán nem tudom értelmezni:
"Putyinnal, Erdogannal és Aszaddal barátkozunk a terroristák ellenében" - Erdogan nem az ISISt támadó kurdokat bombázza, Putyin meg az Aszad-ellenes felkelőket úgy, hogy az ISIS-t közben egyikük sem?
Aszadról fogalmam sincs, jelenleg kivel áll hadban ill. szövetségben, azt már nem tudom követni. Tényleg nem értem :(

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2015.11.17. 09:04:40

Nahét nahát.... élőképben a Chicagoi iskola.

mik vannak

M. Péter 2015.11.17. 10:07:26

@tiller foch: Én még emlékszem korzikai, breton, baszk "szabadságharcosok" által elkövetett merényletekre.

Hari Seldon 2 2015.11.17. 10:13:06

@tiller foch:
Ez nagyon jó. Tovább is küldtem magamnak.

Még azt tenném hozzá, hogy HA nem arab, akkor ezek szerint már túl lehet neki lépni rajta?

blackhairlady 2015.11.17. 14:53:28

@diggerdriver: Ertem, koszi. Akkor azert nem latok ilyeneket, itt oriasi mezoket epitenek be, nem kell bontani semmit.
Husgomboc meg innivalo legyen nalad mindig, hogy ha betemet a bontott anyag, kibird amig jon a segitseg:)))))))))))

2015.11.17. 18:38:46

@Dragonlady (Bp, Hun): +1000. En pl. utalom a magas sarku cipot es rendszeresen elofordul hogy koromlakk es tokeletes smink nelkul hagyom el a hazat, akkor mar nem is vagyok EU-conform es ki fognak tiltani az EUbol, vagy hogy? :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.17. 19:51:01

@M. Péter:
Én még a Baader-Meinhof csoportra is emlékszek.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.17. 19:53:03

@Mirjam2: ha te száriban jársz, arra egyszerűen enyhítő körülmény, hogy fehér vagy. ha kendőben, akkor arra, hogy katolikus apáca és nem muszlim nő. ha megrugdosod a feleséged, akkor arra, hogy vak a komondorod és te meg fehér parlamenti képviselő vagy (ha jól emlékszem). így megy ez.

M. Péter 2015.11.17. 22:39:59

@Mirjam2: A tanulmányi eredmények nem csak az iskolától függenek.

adg 2015.11.17. 23:43:17

@Dragonlady (Bp, Hun): nana, a komondoros barmot eleg jol szetszedtek, nem sok enyhito korulmeny volt ott. Ha jol emlekszem a partja eleg gyorsan kirugta. Meg honapokig rola szolt minden.

A kendovel meg szerintem csak primitiveknek van baja, a valos problema az arcot is eltakaro jelmez, mert ugye nem nagyon azonosithato a viseloje. Olyet meg nem hordanak apacak, sot, a legtobb apaca vilagi ruhakban maszkal ma mar az utcan. Primitivek amugy oket is kikezdik, meg barki mast.

2015.11.18. 11:14:44

@M. Péter: Igaz, de tovabbra sincs semmi bizonyitek arra hogy a jellemzoen pakisztaniak altal lakott teruleteken rosszabb lenne az oktatas mint mashol.

2015.11.18. 11:19:42

@Dragonlady (Bp, Hun): Nevetni fogsz (vagy nem), de az evek soran kitapasztaltam, hogy ha azsiai ruhaban vagyok, mindig kiallitanak a sorbol es kulon atvizsgalnak a repteren Europaban / USAban. Ha europai ruhaban vagyok, tovabbengednek vizsgalat nelkul. Ez van... Es az azsiai ismeroseim ugyanerrol szamoltak be; farmer-polo = nem vizsgaljak, 'azsiai' ruha = atvilagitas, motozas, stb. Direkt ezert probalok europai ruhat felvenni ha repterre megyek.

2015.11.18. 11:22:02

@adg: Igazad van, szerintem az arc eltakarast egyszeruen be kene tiltani minden nyugati orszagban, egyebkent meg hordjon mindenki amit akar.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.18. 21:31:38

@adg: az arcot eltakarni szerintem is külön kategória, de én bevallom máig se értem, soksok év muszlimokkal együtt dolgozás stb után, hogy mi baj van egy kendővel. szerintem nem korrelál a 21. században elfogadhatatlan viselkedéssel.

@Mirjam2: nem vagyok meglepve :-(

M. Péter 2015.11.18. 22:49:08

@Bredpitt Monika: Abban sem lehet már biztos az ember, hogy a koldusnak nincs mit enni. Vannak akik iparszerűen űzik és nagyon jól megélnek belőle. Itt pl. volt egy koldus, aki híres lett, mert a bíróság kitiltotta a városközpontból. Segélyen élt, vollt tanácsi lakása is, de hajléktalannak tettetve magát koldult, állítólag napi £80 font is összejött neki, csak mindet kábítószerre költötte.

DieNanny CH 2015.11.19. 14:15:29

@adg:

Ha már apácák és az öltözködésük:
kepfeltoltes.hu/151119/20150919884_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Éppen túrázni indultak, a túrahátizsák nem látható olyan jól... Tiszta 'Muzsika hangja' - hangulatom támadt... :-)))

Bredpitt Monika 2015.11.19. 16:34:06

@M. Péter: Igen, tudom mire gondolsz. A kedvenc ilyen koldusom Las Vegasban láttam. Egy tábla volt nála amin ez állt: sörre gyűjtök.

Amikor ad az ember, akkor nem agyal azon, hogy vajon mire költi a másik. Inkább magunk felé egy önigazolás ez: tettünk valami jót (de hogy kivel, az már más kérdés).

adg 2015.11.19. 23:32:36

@Dragonlady (Bp, Hun): igy van, amig az arc szabadon latszik, tok mindegy, mi van rajta. Legfeljebb nem fordulok utana. :)
Itt pont ez a katyvasz a jellemzo, ugyanugy lathatsz embereket kendoben meg lepelben, mint egy szal bikiniben. Nem puffog senki ezen, bar az utobbi megoldas nekem peldaul szimpatikusabb. :)

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: igen, valoban kicsit olyan. Nem minden rend irja elo az ilyen ruhakat, vagy az utcai viselesuket. Sok apaca teljesen szokasos, nyilvan inkabb konzervetiv, ruhakban jar, nem tunik fel az utcan.
Ilyen meglepo latvany volt amugy nekem, amikor eloszor lattam papot focizni, reverendaban. Beallt a gyerekek koze. :)

soad1221 2015.11.20. 11:54:40

@adg: Te nem vagy (már) vak véletlenül? bikinis csajok, mi...??? :)

adg 2015.11.20. 12:08:45

@soad1221: ne aggodj, nem teszek bennuk kart. :))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.11.20. 12:33:38

@snygg panda: Vicces vagy... :D
Ezekhez a hírekhez, a támadásokhoz, robbantásokhoz, hogy hol, mikor történt, kik csinálták...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.11.20. 12:44:13

@Bredpitt Monika: Régen volt valami ilyesmi hír (bár lehet, hogy csak urban legend), hogy normál, hétköznapi ruhájú, állapotú fiatal csávó kiült valahová tán a Nyugatiba koldulni, maga mellé téve egy táblát, rajta, hogy "Nike cipőre gyűjtök". (Asszem ez még vagy 15-20 évvel ezelőtt volt, akkoriban nem volt alapvetés Pesten egy Nike cipő megvásárlása...).És miután összegyűlt a pénz (mert hogy összegyűlt!), még pár napig ott maradt a placcon, kitéve az új szerzeményt, meg a táblát, rajta, hogy "Az új cipőm".
:D

soad1221 2015.11.20. 15:55:26

@adg: akkor majd ők benned... :)
főleg ha még görkori is van rajtuk, akkor meg már tiszta Miami... szőrnyű!!!!!:)

Bredpitt Monika 2015.11.21. 10:43:40

@geegee: Volt egy riport vagy valami dokumentumszerűség egy amerikai családról akik koldulásból éltek. Gazdagok voltak. Nem emlékszem a részletekre, de nyilván tudták hol kell kiülni, hogy meg legyen a napi betevő.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.11.22. 07:28:39

Simán elhiszem.Párszor én is számolgattam magamban városi koldusok láttán még Pesten, hogyha csak x forint is beesik neki egy óra alatt, akkor is már jobban keres nálam... :-O (még annó, mikor ez a nike cipős dolog ment...)

Amit én írtam, ott asszem a poénfaktor volt a túlsúlyos.Ha akarta volna, valszeg azért összehozta volna, ha nehezen is, saját erőből...
Hiszen akinek a napi betevő is gond, az még csak álmodni sem szokott bármi prémium cuccról.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása