oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. október 15. 06:44,  Nem haragszom Magyarországra, csak sajnálom 193 komment

2015. október 15. 06:44 Határátkelő

Nem haragszom Magyarországra, csak sajnálom

A mai poszt elé sok mindent nem kell írni, talán csak annyit, hogy mennyire érdekes, amikor valaki hosszabban ír magáról akár az a kép is alakulhat bennünk, ami a kommentjeiből talán erősebben látszik. A mai poszt szerzője Pink Petsch, aki eredetileg még a Magyarország és én pályázat kapcsán küldte be (sajnos a határidőről lecsúszva) írását. Viszont a történet nagyon érdekes, úgyhogy most itt van, olvassátok, aztán jöhetnek a kommentek.

magyarorszag_balaton_sajat.jpg

„A blogból, a kommentszekcióból és egy korábbi posztomból egy cinikus, nagypofájú, „belemondom a képedbe” ember képe rajzolódhat ki a tc. közönség előtt. Talán, mára már így is van, talán tényleg ilyen lettem. De ez nem volt mindig így.

Akkor kezdjük az elején, Magyarországgal! Illetve hát mégsem, mert Magyarország viszonylag későn lépett be az életembe.

Romániában születtem, jó messzire elcsámborgott velem a gólya. Egy, a Kárpátok ölelte nagyvárosban, Brassóban töltöttem a gyerekkorom egy részét, a másik részét már egy, a román-magyar határhoz levő kisvárosban.

Mindez a Ceausescu-rendszer jellgzetes munkaerő-elosztásának köszönhetően, amely szerint a magyar értelmiségieket (akik közé a szüleim is tartoztak), lehetőleg aminél messzebbre kell dobni a szülőhelyüktől. Így került a családunk abba a határmenti kisvárosba. A másik opció egy Prut melletti városka lett volna, Moldvában...

Természetesen megbízhatatlanok voltunk a rendszer számára, így a családunkból senki sem kaphatott „nagyhatár-átlépőt”. Ja, hogy nem tudjátok, mi az? Egy sima útlevél, amivel a „baráti, szocialista országokba” utazhattunk volna.

Apám, aki egy, a térségben jelentős vállalat technikai igazgatója volt, nagy kegyesen megkapta a „kishatár-átlépőt”, amivel egészen Mátészalkáig utazhatott Magyarország területén. Tovább nem.

Az első kapcsolatom Magyarországgal kiskamaszként a Kajla csokik, a Piros Mogyorós, a Túró Rudik körében telt. Először '88-ban voltam Magyarországon, egy iskolai kirándulás keretében, pár órát. Ma sem tudom, apámnak hány szálat kellett megmozgatnia, hogy megkapjam az engedélyt az ideiglenes határátlépésre. Hát így.

Az első külföldi nyaralás – a Balatonon

Aztán eljött '89 vége, és életünkben először a család '90 nyarán elmehetett egy balatoni nyaralásra. Először külföldön. Először Magyarországon. A Balaton önmagában, őszintén, nem nyűgözött le, egy sekély, rossz szagú tónak láttam, az is igaz azonban, hogy én a pionír-éveim nyári táborozásait jobbára a Fekete-tenger partján töltöttem.

Viszont Magyarország, az a Magyarország, amit akkor én a 14 éves szememmel láttam, legalább annyira lenyűgözött, mint tehette a Mariahilferstrasse az egyszeri magyar állampolgárnak. Ott akartam élni!

Mint később kiderült, akkori vendéglátóink, édesanyám gyerekkori barátai valóban arra készültek, hogy ha már kimentünk családostól, akkor valszeg, kint is akarunk maradni, és már tervezgették, hogy a családjuk melyik nyaralójában vannak olyan körülmények, amelyek egy 4 tagú családnak megfelelnek átmenetileg. Ezt ők is csak évekkel később mondták el a szüleimnek, ahogy a szüleink is nekünk. :D

Jött a középiskola az életemben, aztán pár év újságíróskodás, majd az egyetem. Társadalomtudományok. Persze, tudom, „büfészak”, és aki csak el akarta lébecolni az egyetemet, annak az is lehetett, átcsúszott. Engem viszont nagyon érdekelt (és érdekel ma is).

Mindenben benne voltunk az évfolyamtársaimmal. Szerveztük a Tusványosi Nyári Szabadegyetemet (Viktor ottani „főhadiszállását” ;) ), országos felmérésekben vettünk részt, ésatöbbi.

Sok kapcsolatot építettem akkoriban ki, ugyanakkor valahogy megcsömörlöttem az aktuálpolitikától, pedig visszanézve, nem volt annyira mocskos, mint manapság. De nekem az is túl sok volt, így, mivel már dolgoztam évekig újságíróként, a média felé vettem az irányt.

Persze, a média még nem azt jelentette, amit most. De ebbe most nem mennék bele. Legfeljebb annyit jegyeznék meg, hogy ismeretlen fogalom volt a „celeb”, és a bulvár a legalja volt a szakmának, nem a mainstream.

Az első pofon

Magyarországra a szerelem vitt, meg talán a kamaszkori álmok. Románia akkor lett friss EU-tag. Én meg tervekkel telve nekivágtam. Nos, az első pofont a magyar bürokráciától kaptam. Kijózanító volt.

Az, hogy nemes egyszerűséggel románnak könyveltek el, még elment (értem ez alatt, hogy sokszor szinte szótagolva beszéltek hozzám magyarul). Az, hogy az idegenrendészetre akartak küldeni alapból, hogy én kellett elmagyaráznom a különböző hivatalokban, a különböző embereknek (akik ezért kapták a fizetésüket), hogy milyen jogszabályok vonatkoznak a román állampolgárokra, mint EU-tag polgárokra, már kissé nagyon idegesített.

A munkaadók hozzáállása sem volt jobb. Sok munkalehetőségtől estem el e miatt, nyíltan vagy burkoltan a tudomásomra adták, hogy még bizonytalan a szabályozás (a fenéket, csak lusták voltak utánanézni) és bla-bla-bla.

Jórészt alkalmi melóim voltak az alatt a 3 év alatt, amíg Magyarországon éltem, a csomagolástól a vendéglátáson át a tolmácsolásig. Volt egy időszak, amikor multinál dolgoztam, call centerben (nem, nem a mostani tukmálós, még a hagyományos), ők nem voltak restek utánanézni... De éreztem, hogy ez így nem pálya. Így változást kerestem, és adódott a hajózás. A többit meg már tudjátok...

A magyaros panaszáradat

Szóval, hát... Magyarország és én. Előre szólok, hogy ez inkább Budapest és én. Nos, elképesztő volt találkozni azzal a panaszáradattal, ami jellemzi szerintem az átlag-magyart.

Hamar megtanultam, hogy a „Hogy vagy?” kérdésre nem illik azt válaszolni, hogy „Köszönöm, jól”, mosolyogni meg pláne tilos, mert egyrészt azonnal kiközösítenek, másrészt meg azonnal különböző pletykák indulnak meg rólad.

Rosszkedvű, depresszív, kicsinyes, irigy, szűklátókörű és pesszimista az átlag magyarországi magyar. Persze, ez nem mind egy emberben (bár olyannal is találkoztam, sajnos), de minimum két vonás a felsoroltakból tutira megvan. Lehúz ez a környezet, megfojt egy idő után. És vagy alkalmazkodsz, vagy menekülsz.

Ugyanakkor viszont Budapestet imádtam, és imádom a mai napig is. De csak úgy élhető, ha nem élsz benne igazán, ha nem merülsz bele a magyar rögvalóságba, ha félig ott élsz ugyan, de azért turista is vagy valamilyen szinten. Ha ott élsz 100%-osan, a mentalitás kikészít idővel, lehetsz te a világ legoptimistább embere.

Igen, azt is tudom, hogy ez nem mindenki számára lehetséges vagy kívánatos út, ez a félig otthon, félig máshol létforma.

Ugyanakkor nem minden ennyire fekete. Korántsem. Mert valóban, ha mosolyogsz, visszamosolyognak, ha udvarias vagy, udvariasak veled az emberek Magyarországon is. Nem minden sötét és rossz hangulatú. Tényleg nem. De a végén, az általános benyomás mégis az.

Persze ez adódik a létbizonytalanságból, és abból, hogy a megkeresett pénz egyre kevesebbet ér. Az utóbbi hónapokban többször jártam Budapesten. Drágább, mint Stuttgart, ami a mindennapi fogyasztási cikkeket illeti. Pedig Stuttgart sem egy olcsó város, még németországi szinten sem.

Én nem haragszom Magyarországra, nem tölt el sem düh, sem keserűség, pedig az egykori lelkes kamaszt lerombolta bennem a rögvalóságával. Én szeretem Magyarországot, Budapestet. Csak sajnálom, mérhetetlenül sajnálom.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Kegyetlen élethelyzet, amikor a család egyik tagja külföldön dolgozik, míg a többiek otthon maradnak – akár csak pár hónapig, amíg a másik mindent előkészít, de gyakori az is, hogy egyikük huzamosabb ideig külföldön dolgozik és csak pár hetente jár haza hétvégére. Te is voltál ilyen helyzetben? Esetleg most éled át? Vagy csak tervezitek, hogy így lesz? Írd meg a történeted a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr967969224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LittleG (uk) 2015.10.15. 17:58:53

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: hát, kicsit lehiggadtam és nem akartam cirkuszolni. Viszont a lányom ma ivott és szünetben ment pisilni, nem volt gondja. Jövő héten lesz szülői (itt minden szülő individuálisan kap 10 percet), ott felhozom.

LittleG (uk) 2015.10.15. 18:01:14

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: hát, ez Románia volt és nem voltam jelen, lehet hogy nem vitték ki őket, csak kiengedték őket. De ott össznépi felháborodás volt a szülők részéről, hogy alig adnak nekik vizet. Aztán adtak...

LittleG (uk) 2015.10.15. 18:04:07

bocsi, elvittem a témát...

jó volt a poszt :)

DieNanny CH 2015.10.15. 18:19:54

@Narina:

Nem is tudom, mi volt jobb óvónéni koromban: amikor nem volt internet, és azt hittem, minden óvónéni egy angyal, és a legjobbat akarja a gyerekeknek, vagy jobb a jelen, amikor minden apró - vagy nem apró - dologról rögtön tudomást szerzünk... :-(

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.10.15. 18:41:56

@Dragonlady (Bp, Hun): haaat, ha mar leszbikus puspokno, akkor a tobbi mar csak hab a tortan...:)) nagy az isten allatkertje, ahogy mondani szoktak :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.10.15. 18:55:45

@diggerdriver: "Egészséges embernek ki kell bírni 45 percet.
Képzeld el ha szabály lenne hogy kimehetnek.
30 fős osztályból a 45perc alatt mindenki kimenne egyszer.
Tudnál tanítani?"

Lehet, hogy idosebb korban mar igy van, de mondjuk egy 5-6 eves gyereknel meg nem feltetlenul :) Errol van egy sztorim: a kb. 6 eves lanyom jart egy evig balettre, ahol egy idosebb, eleg szigoru "tanar neni" volt. Miutan vagy 3 gyerek kikeredzkedett, azt mondta, hogy na akkor tobb gyerek nem mehet ki...az en kis nyuszi lanyom persze ezutan nem mert szolni, hogy de neki TENYLEG ki kell mennie...igy az ora vegen tortent egy kis baleset...:) na,ezek utan a tanrno persze nagyon exkuzalta magat, a lanyom meg tobbet nem volt hajlando balett orara jarni :)))
Egyebkent egy tapasztalt pedagogus legtobbszor meg tudja mondani, melyik gyerek az, amelyik csak meg akar szabadulni az orarol, es melyik, akinek tenyleg ki kell mennie...:)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.10.15. 19:03:40

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Szulokent net es informacio-parti vagyok. Meg hat ugye a struccpolitika meg nem javitott sehol semmin :-).

Galaxhopen [Swe] 2015.10.15. 20:22:45

@Mirjam2: "ha nem lehet hivatalosan hazasodni egynemuek kozott az nem ennek a parnak a hibaja"

Ez igaz lenne, ha nem lehetne... ezzel szemben az az igazság, hogy _lehet_ házasodni (mármint Svédországban), már egy ideje:

"2009 - Marriage becomes gender neutral which allows same sex couples to get married according to the same law as opposite sex couples."

Forrás pl.: www.rfsl.se/?p=3377

Amúgy egyházi témákban nem vagyok otthon, de a svéd egyház - megfigyelésem szerint, és én ateista vagyok - annyi emberbaráti dolgot csinál, hogy ilyesmi simán belefér (persze szerintem).

Különben is, egy ember nyilatkozata alapján - ami nyilvánvalóan nem az egész egyház hivatalos álláspontja, az eredeti SVT-s cikkben is látszik, hogy svéd papok is bőven ellenzik a javaslatot - talán nem kellene egy egész népet meg-/elítélni...

Az efféle "messziről jött" híreket könnyű felfújni (ld. még: szegény svéd férfiak kötelesek ülve pisilni - közben a fele, tizede sem igaz) - bár itt meg a magyar szögesdrótkerítés fotóival találkozom naponta az újságokban.

(A svédek itt a HÁ-n amúgy sem annyira népszerűek, amennyire észrevettem - mondjuk tudom, hogy nem szorulnak az én védelmemre)

2015.10.15. 21:48:57

@Galaxhopen [Swe]: "(A svédek itt a HÁ-n amúgy sem annyira népszerűek, amennyire észrevettem - mondjuk tudom, hogy nem szorulnak az én védelmemre)"

Nem arrol van szo, hogy nem szeretjuk oket, hanem, hogy nem nagyon ertjuk. :D Itt vannak peldaul a krimik, egyet se olvastam, de barmikor irok egyet, tessek, itt van egy:

"Anders Lunden egy igazi maganyos zseni. Bar az IQ-ja 195-os, de mivel arvahazban nott fel, nem tobzodott a lehetosegekben, es most a Sved Kiralyi Adohivatalban eli a penzugyi nyomozok skandinav mercevel merve csak kozepesen sivar eletet. Baratnoje nincsen, a pafranya ongyilkos lett mellette, a tamagocsija pedig pszichiaterhez jar, de a zseni Anderst amugy se erdeklik a buta emberek, csak a munkajanak el, amiben termeszetesen nagyon sikeres, egeszen addig a napig, amig Vikholm, Anders fonoke le nem allitja a projektjerol, amin mar evek ota dolgozott. Egy Magnus Larsson nevu, Forbes listas fegyvergyaros uzletember offshore cegei utani nyomozasrol van szo, de Anderst termeszetesen nem lehet csak ugy leallitani, neki ez csak olaj a tuzre es elkezd a sajat szakallara nyomozni, es amit talal, az termeszetesen messze sokkal durvabb lesz, mint egy kozonseges adocsalas... Illegalis fegyveruzletek, verfertozes, es egy exklizive Nagyon Gazdag Nagyon Gonosz G*cikbol allo kannibal pedofil szervkereskedo halozat is bekerul a kepbe, es Anders egyetlen segitsege Joanna, a kiegett, alkoholista ujsagirono. Vajon sikerul-e igazsagot szolgaltatni, megmenteni a szegenyeket, es legfokeppen, beteljesiteni otmillio sved legfobb vagyat: segiteni a Tobbi Emberen, ugy, hogy lehetoleg egyetlen eggyel se kelljen szoba allni kozuluk?

Kaphato minden konyvesboltban."

De, az egyensuly kedveert, ha mindez lapraszerelt butorok formajaban manifesztalodik, azzal nincs semmi bajom. :D

macamuca [IHUN] 2015.10.15. 21:53:52

@mojyo:
Pasztmekk, dedikált példányt kérek!!!!!
(a lapok között gyöhet a cuccbull is!!!!!)

:)))))))))))))))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.15. 21:57:46

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: kivételesen majdnem teljesen egyetértek veled, fontos a tolerancia, stb stb, de azért nem kellene mindent teljesen kifacsarni, akkor csináljanak egy másik egyházat, amit nem kereszténynek hívnak.
egyébként meg wtf, és tipikus nyúl viszi a vadászpuskát.

Muscari 2015.10.15. 21:59:44

@soad1221: sajnos az Adriához viszonyítva még kevésbé jó, mint a Feket-tengwrhez :-)

Vájmí, köszönöm, hogy megírtad, nagyon tetszett. Jól is írsz nagyon, de ezt te úgyis tudod magadról. Kérjük a posztíró Pink Petsch-t megtartani!

Herr Géza 2015.10.15. 22:00:13

@macamuca [IHUN]: Én is, nekem is !!!!!! :)))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.15. 22:11:52

@Ginix: basszameg ez nagyon ismerős :-) illetve :-( na nem most, de amikor visszajöttem 2003-ban, igen.....

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.15. 22:21:39

@Mirjam2:
köszi ezek jó infók, mondjuk nem is kéne meglepődnöm, hogy DK-Ázsiában ezeket a dolgokat se csinálják ilyen szigorúan. (Szingapúrban minden mecsetben és templomban vannak iskolás csoportok, akik direkt azért mennek, hogy tanulják egyás kultúráját, ez nekem nagyon tetszett; mi is vittük a muzulmán gyerekeket buddhista templomba (szülői hozzájárulással), stb

P.Elliot 2015.10.15. 22:37:14

@diggerdriver: Itt Usaban siman kiengedik a gyerekeket ora kozben ha kell, eleg egy feltartott kez ami az ajto fele mutat es mar tudjak hogy mit akar. A lanyom szerint soha nem ment ki senki csak ugy es amikor vegzett akkor vissza is jott azonnal.
Ugy elkepzelem hogy valamelyik gyereknek pl. hasmenese van vagy csak nagyon kell pisilni mert felfazott, nem engedik ki, erre maga ala ereszti vagy nem akarja de megis az lesz belole akkor a szulo akkora botranyt csap hogy meg a teve is ezzel foglalkozik plusz bepereli az iskolat.
Szerintem igenis ki kell engedni, mi van tenyleg nagyon kell neki vagy valamelyik nagylanynak valami "noies" problemaja van.
Ambar az amerikai diak siman felall ha nem engedik ki es kimegy....

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.15. 22:41:03

@mojyo: :-D
késsszzz.
mikor is jelenik meg??

P.Elliot 2015.10.15. 22:45:08

Meg csak felig olvastam el a posztot ido hianyaban de nekem tetszett.
Sot nagyon bele tudtam erezni magamat az illeto borebe, nagyon sok erdelyi emberrel talalkoztam itt, rajuk ismerek a leirasban.
Tobb mar szinten Budapestrol jott es siratta az elhagyott hazat, sot ket hazat mint mondtak, de az erdelyi menekulni akart a legkorbol, utana Pesten meg beleesett abba hogy keves kivetellel olyan ellensegeket voltak vele hogy szegyellnivalosan , leromanoztak oket, megkerdeztek hogy mi a fenet keres itt, menjen haza, kettorol is tudok akik emiatt jottek el Budapestrol pedig ok szerettek ott lenni csak majdnem ugy ereztek magukat mint Romaniaban, csak nem a hatosagpok piszkalgattak oket hanem emberek.
Beszeltek viszont jo emberekrol is akik segitokeszek voltak de nem mind....
Mielott valaki nekem esik, en csak azt mondom amit toluk hallottam, szavahiheto embereknek latszottak. Hazasparok is, egyedulalloak is.
Kulon szivszorito volt egy no aki azt mondta hogy neki szinte sehol sincs otthona. Itt sem erezte jol magat, idegen volt pedig francos jo munkahelye volt, de igazan az, New Yorkban, nagy penz keresett.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.15. 22:45:39

pisilés téma: ha egész nap ugyanaz a tanár van az osztállyal, ahogy alsóban szokás, akkor nyilván látja, hogy ki az, aki ezzel rendszeresen szórakozik, és ki az, aki tényleg vécére akar menni.
én mindig is engedtem (ovisok, általános iskolások, nagyobbak is), sokkal többet árt, ha valaki szorong, vagy permanensen kiszárad, mert inkább nem iszik félelmében. az is lehet, hogy a szünetben valami inzultus érte a nagyobbak részéről, ellökték, beszóltak, csak nem mer "árulkodni".
mellesleg nekem is volt már olyan hasmenésem, hogy én kéredzkedtem ki a saját órámról, egyik pillanatról a másikra jött az inger, nagy show lett volna a negyedik ában összetojni magam.....

Velemenyem szerint.... 2015.10.15. 22:46:32

Érdekes poszt. Elég sok románt ismertem meg, és jó pár erdélyi magyart. Hát mit mondjak, egyikre sem az olaszos vidámság jellemző. Nem hiszem hogy sokban különböztek tőlünk ebben.

Ismerőseim között aki határon túlról költözött át igen sok lehetőséget kapott Magyarországtól, amivel maradéktalanul is élt (pl olyan koleszos hely amit a magyarországi vidéki magyarok csak nagyon ritkán kaphattak meg). Szerintem nem lehet azzal vádolni minket hogy nem adunk meg mindent ezen a téren. Az hogy valaki féltékeny, hát javaslom tapasztalja meg a német kisvárosi rögvalóságot, ahol ossie wessienek, északi protestáns a déli katolikusnak, de akár sváb a bajornak is farkasa.

Az meg hogy valaki nagyvárosba érkezett,hát ja ez ilyen. Üdv Metroplisban Clark Kent. :). B'Pesten nincs annyi medve ami lerontaná a mosolyátlagot...

A depi és letargia tényleg nemzeti sajátosság. Ha ez kell a sikerhez ám legyen... Amikor elbíztuk magunkat ("mindent megfontoltam", "pannon puma ugrani készül") mindig a legnagyobb pofonokat kaptuk az élettől...

De azért nem jó ha az embert elhülyíti a keserűség. Annyira nem gáz a helyzet, de mindenképpen több értelme van azon dolgozni hogy mitől lehet jobb és nem másoknak rosszabb...

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.15. 23:01:12

@Pink Petsch:
nem akartam nagyon szétoffolni a kommenteket, de reggel elszállt az agyam etetés közben, amikor olvastam a cikket.
jó kis poszt volt, még ha falra is mászom a kommentjeidtől, ezt akkor is el kell ismerni :-) szóval köszönöm én is.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.15. 23:24:39

OFF2:
amazonról Magyarországra rendelni mindenkinek szívás, vagy csak mi futottunk ebbe bele? Mirjam szeretne küldeni nekünk dolgokat, aztán a DHL undeliverable címszó alatt visszaküldte az egészet (jó a cím, itthon is voltunk), és félrebeszélnek. :-/
ez mennyire általános??

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.10.15. 23:36:06

Csak jelzem a kétkedőknek, hogy ma is volt egy hozzászólásom, ami nem került ki. Lehet, hogy ez se fog. Ennyit a nem létező cenzúráról.

Azért Határátkelőtől udvariasan megkérdezném, hogy mi alapján szelektál, ugyanis semmi sértő nem volt abban, amit írtam. Ja, hogy ismét megemlítettem, hogy én magyarországi magyarként egyik felsorolt tulajdonsággal sem rendelkezem. Lehet, hogy ez volt a baj. Mindenesetre várom a blog gazdájának megtisztelő válaszát. Köszönöm!

grani 2015.10.16. 00:15:02

Ja. Az erdélyi kolléga meglátásai, tapasztalata nagyon hasonlóak az enyémhez. Belmagyarisztán csalódás egy külmagyarnak. Talán, mert túl sokat vártunk tőle?
Bpest addig szép és jó, amíg ott vagy a pár hetes szabadságodon. Magyar munkáltatónál nem dolgozni. Magyar hivatalt messze elkerülni.

pappito · http://pappito.com 2015.10.16. 00:36:01

@A nagy kékség: " Ennyit a nem létező cenzúráról."

te valamit nagyon nem értettél meg

pappito · http://pappito.com 2015.10.16. 00:36:32

a poszt meg jó volt, kösz Pink P

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.16. 00:54:35

@pappito: szerintem érti, nem ott van a baj......

2015.10.16. 07:06:32

@zöldeketbeszélek: Igen, volt egy periódus, és éppen a '90-es évek eleje, ami eléggé zűrös volt turisztikai szempontból (is), többek közt a Fekete-tenger partján is. A pionír-táborok, vállalati üdülők megszűntek, ugye, a normális turizmus még nem alakult ki, és hát halászott mindenki a zavarosban.
Nem hinném, hogy a szállodában azért akartak lehúzni benneteket, mert magyarok voltatok, inkább azért, mert külföldiek, akik nincsenek tisztában a helyi "népszokásokkal". A turizmus (már a külföldi) nagyjából megállt Erdélynél, no meg persze Bukarest. Amennyire én emlékszem, a Fekete-tengernél nem voltak tömegesen jelen a külföldi turisták, oroszokra emlékszem, de más nációkra annyira azért nem. Biztosan voltak, de nem jellemzően, mert azért ne felejtsük el, Ceau bácsi Romániájárül van szó, amely még a szocialista blokkban is eléggé durvának számított.
Konstancára ma sem igen mennék, akkor már inkább Mamaia vagy valamelyik Eforie, esetleg Costinesti vagy 2Mai.

2015.10.16. 07:28:40

@tanato: Köszi. A retróról jut eszembe ;). Úgy '92-ben anyám elvitte az akkori osztályát Moldvába, nyári kirándulásra, én is mentem. Egy faluban, egy ház nagy udvarán vertül fel a sátrakat, naná, hogy mi voltunk a látványosság, ott támaszkodott a kerítésnek a fél falu, szinte egész nap, szerintem még évek múlva is erről beszéltek :D No de, amit mondani akartam, a házigazdáinknak volt egy velünk egykorú lánya, aki nagy szemekkel nézte a több színű fogkrémeket és a tusfürdőket. Sosem látott még olyat, pedig ez már jó 2 évvel '89 decembere után volt. Kapott egy csomót mindenből, meg elmentünk vele bulizni a falu "diszkójába", ő volt a falu sztárja, amíg ott voltunk, szerintem ;).
No meg, később, úgy 2000 körül megjelent a lapokban, hogy valamelyik dobrudzsai halászfaluban annyira megállt az idő, hogy az ott élők azt hitték, még mindig Ceau vezeti az országot.
Ez csak úgy eszembe jutott a retró kapcsán.

Galaxhopen [Swe] 2015.10.16. 07:34:34

@mojyo: Hehe :-) Ha nem is olvastál egyet sem, filmet úgy tűnik, láttál belőlük...

A svédek amúgy tényleg baromi rejtélyes népek, mindegyik különbözik a másiktól, legtöbbször még humoruk is van - tényleg, erről is regényeket lehetne írni :-)))

tanato 2015.10.16. 07:37:25

@Pink Petsch: Igen az AMo szappanoknak meg tusfürdőknek nagy keletje volt a Ceau rendszerben,arra emlékezem.De az tényleg durva volt még a keleti blokkban is.

2015.10.16. 07:38:52

@Muscari: Köszönettel fogadva ... a többit viszont nem biztos, hogy tutira megígérhetem ;).

2015.10.16. 07:50:35

@P.Elliot: Hm, szerintem ez hozzáállás kérdése is .. no meg, az elvárásoké. Rendszerint azok csalódtak nagyon nagyot Magyarországban, akiknek legfeljebb ködös elképzeléseik voltak arról, milyen is az ország. Én mondhatni, "csak" közepeset csalódtam. Az emberek szintjén nekem sosem volt bajom azzal, hogy románnak hívtak volna, ez a hivatalok szintjén történt meg, és még ez sem zavart annyira, hiszen a hivatalok szintjén román vagyok ma is. De szerintem, azok a hivatalnokok és munkaadók, akik erre hivatkozva húzták a szájukat, meg leginkább nem tettek semmit, azok egy magyar állampolgárral is ugyanúgy viselkedtek volna, ha valamilyen problematikusabb üggyel keresik fel őket, és nem a napi rutinnal. Aztán lehet, hogy csak optimista vagyok ;).

2015.10.16. 07:52:22

@tanato: Na egen, a Gyöngyvirág szappan .. azóta is émelygek az ilattól :D

©________ 2015.10.16. 07:53:32

@Pink Petsch: most oszinten, mi a baj ezzel? Ha egyszer roman allampolgar valaki, akkor miert faj ha ezt mondjak rola?
En tenyleg nem ertem...

2015.10.16. 07:54:00

@tanato: No meg, "váltópénz" volt a kávé, kakaó, csokik, italok mellett. Ma sem tudom eldönteni, hogy akkor ennyire jók voltak-e azok a termékek, vagy a többi országban voltak a hasonló termékek annyival rosszabbak?

2015.10.16. 07:56:58

@Csupacsí: Hm, tudod, nekem annyira nem baj, de (pláne, '89 után) egy romániai magyar számára az, hogy lerománozzák (és Jóskapista a sarokról, szóval nem hivatalos helyen) felér egy arculcsapással. Ugyanis eléggé megszívta a Ceau rendszerben a nemzetiségét, erre meg az "anyaországban" elkezdik románozni. Most a székyelyekről ne is beszéljünk ebből a szempontból, mert sok pofon csattant már el emiatt.

2015.10.16. 08:04:12

@Velemenyem szerint....: Hm, igen, pont erről a mentalitásról beszéltem, hogy "hádde' Németországban/Kukutyinban/Seholfalván is pont ilyen, vagy még ilyenebb, szóval mindenütt szar" No meg: "Bezzeg ... bezzeg nekik volt esélyük arra, amire bezzeg az itteninek/vidékinek/ufónak nem, szóval kapják be. Ja, és mellesleg, bezzeg ők sem azok a vidám délolaszok" :DDDD

2015.10.16. 08:10:48

@grani: Hm, most hogy semmi közöm a magyar hivatalokhoz és munkaadókhoz, kijelenthetem, hogy Budapest egy nagyon fasza város. Havi 1-2 hetet töltök ott, igazán rendben van.

2015.10.16. 08:35:38

@Dragonlady (Bp, Hun): Hm, szerintem nem csak nektek. A tulaj, akitől bérlem a lakást Pesten, kétszer szívta meg a kiszállítással. Aztán mondtam neki, hogy adja meg az én németországi címemet, oda tutira megérkezik, én meg majd elviszem neki. Múlt héten érkezett meg a csomagja, úgyhogy jövő héten megkapja. Szeptember eleje óta kínlódik az amazonos megrendeléssel.
Bár ez is csak két eset összesen, úgyhogy nem biztos, hogy általános.

©________ 2015.10.16. 08:41:55

@Pink Petsch: ez a része világos. és nem jóskapistáról beszélek, hanem a hivatalokról.
szóval az állampolgárság tény.
és ennyire nem fájhat, mint amennyire némelyek belehalnak (nem rád gondolok, hanem általánosságban)
tényleg nem értem, nem kekeckedek.

soad1221 2015.10.16. 08:55:53

@Muscari: ott voltam... bár nagyon tetszett és élveztem, de nem cserélném le, meg nem is tudom összehasonlítani... :) mindegy én mindig is elismertem, hogy elfogult vagyok, különösen a Káli-medence, és a Keszthelyi-hegység, na meg egy kis Badacsony és Tihany iránt... :) de ez legyen az én bajom ;)

svédnyugger 2015.10.16. 09:01:04

@mojyo:
És még te mondod, hogy nem érted a svéd mentalitást.
Telitalálat +1

2015.10.16. 09:06:06

@Csupacsí: Hm, mindenki másképp áll hozzá ehhez a dologhoz. Jórésztannak függvényében, hogy a magyar nemzetiségéből mennyi konfliktusa volt a múltban, Romániában. A mi családunk is megszívta, persze, de kb. a szerencsésebbek közé tartozunk, mert sikerült egy magyar-román határhoz küzeli kisvárosba költözni, és nem Moldvába vagy Havasalföldre dobott a rendszer. Így abból, hogy magyar vagyok, pár villongáson kívül, nem volt hátrányom. Nem jobban, mint a többi magyarnak. Szóval, szívtunk-szívtunk, de sokan jobban megszívták,
Gyanítom, hogy ők erre érzékenyebbek. Már arra, hogy még véletlenül se kezeljék vagy tartsák őket románnak, még egy hivatalban sem. Ugyancsak sejtem, hogy ők azok, akik elsősorban felvették a gyorsított magyar állampolgárságot. Én azt sem tettem, mert nekem személy szerint nincs bajom a románnal. De nem vagyunk egyformák.

soad1221 2015.10.16. 09:09:26

@Csupacsí: arról van szó, hogy vannak jó néhányan, akik román állampolgárok, de nem románok. Nos, volt pár évük, amikor ez elég nagy hátrányt jelentett - mármint, hogy nem románok - és hát ezt mindenféle adminisztratív, fizikai stb korlátokkal tudatosították bennük, hogy Te alsóbbrendű ember vagy, mert nem vagy román.

Ez érthető okokból nem nagyon tetszett nekik, viszont egyszer csak eljött az idő, hogy nem csak beszélhettek, hanem át is jöhettek a hőn áhított "Hazába", ahol nem csak másodrendűek lehetnek, hanem csak úgy szimplán emberek, mint a többi.

Aztán jött a pofon, hogy ők bizony a szőrőstalpú románok....

Így már érthető?

2015.10.16. 09:15:01

@Csupacsí: Ja, és még egy fun fact, kiegészítésként: amikor itt megkérdik, honnan jöttem, Magyarországot mondok, hiába román az állampolgárságom. Egyrészt mert tényleg magyar vagyok, ugye és ha nem itt vagyok, akkor Budapesten. Otthon-otthon évek óta nem voltam (bár jövő héten esedékes lesz, mert lejár az útlevelem). Másrészt meg a sztereotípiak miatt, ugyanis itt az, hogy román még eléggé szorosan kapcsolódik a cigány koldusokhoz.

Én és Énke 2015.10.16. 09:54:13

@Csupacsí: "Ha egyszer roman allampolgar valaki, akkor miert faj ha ezt mondjak rola?"

Többek között azért, mert a személyi igazolványában (Buletin de identitate) a "Nemzetisége" alatt magyar azaz "maghiara" szerepel(t). Vallhatná volna románnak is magát, de inkább vállalja a hátrányos megkülönböztetést.

Tíz kicsi indián 2015.10.16. 09:54:27

Annyira szeretjük ekézni Magyarországot, hogy hogyan bánik a határain kívüliekkel ... csak megsúgom, hogy az én német (nem magyar-német, német-német, Németország mélyén) kétszer kellett elmagyaráznom, hogy uniós tagok vagyunk és semmi szükség vízumra, meg tartózkodási engedélyre a munkavállaláshoz.
Ennyit a felvilágosultságukról.

Én és Énke 2015.10.16. 09:59:56

@Csupacsí: "ennyire nem fájhat, mint amennyire némelyek belehalnak".

Nem a értetlenség, hanem a figyelmetlenség fáj.

Marosvásárhelyi - az egy város Erdélyben - barátom Svédországba érkezve az első naptól kezdve arra gyűjtött, hogy lemondjon a román állampolgárságáról. Harminc éve svéd állampolgár, mégsem svédezik le ha Magyarországra látogat.

Rád bízom, hogy kitaláld, minek tartják, amikor "elszólja magát", és kiderül, hogy Erdélyből származik...

:-)

soad1221 2015.10.16. 10:01:07

@Tíz kicsi indián: ok, de a kettőnek mi köze egymáshoz?

Az hogy No. mélyén vannak akik finoman fogalmazva nem túl tájékozottak a világról (akár ostobaságból, akár szimplán rosszindulat miatt), még nem mentesíti a másik helyen lévő rosszindulatot/ostobaságot...

2015.10.16. 10:22:34

@Tíz kicsi indián: Egen, ez is az a mentalitás, amit a posztban írtam, hogy "Oké, mi szarok vagyunk, de mások még szarabbak". És akkor már tehetjük is karba a kezünket, hogy minden fasza. Pedig nem.
Más tájékozatlansága nem mentség ugyanis a sajátunkra. De ezt látom a magyar belpolitikában is. Amikor valaki kritizálja Orbánt, a szimpatizánsai, rögtön azzal jönnek, hogy "De Gyurcsány is ..." Pedig mi köze, a kettőnek egymáshoz? Azért, mert Gyurcsány egy címeres gazember, attól még Orbán is az.
És ez az a gondolkodásmód, ami megakasztja az országot, ami nem engedi az új, a más fejlődését, ami letör és megfojt.

soad1221 2015.10.16. 11:11:11

@Pink Petsch: egyébként ez egy érdekes dolog, bármilyen témát ki lehet hegyezni, hogy bezzeg, meg de hát ott is és az is és különben......
itt most spec szó nem volt róla, hogy No-ban ne lennének ilyenek, arról volt szó, hogy Mo-n történt ilyen... na mindegy... :)

Tíz kicsi indián 2015.10.16. 11:17:06

@soad1221:
@Pink Petsch:

Nem, a magyarokat sem mentesíti ez az alól, hogy tudniuk kellene, Románia uniós tag, ezért megilleti a 4 alapelv mindegyike.

Csak szemet szúr, amikor valaki feltevésekre alapozva ilyeneket ír:
"(a fenéket, csak lusták voltak utánanézni) "

Honnan tudod? Ki tudja, lehet, hogy semmi szükség nem volt a munkádra, csak ha ezt így a szemedbe mondták volna, akkor meg biztos arra hivatkoztál volna, hogy "persze, mert én nem magyar-magyar vagyok"

Szóval még egyszer, mert látom, nem ment át: NEM MENTESÍTI a magyar hivatalnokot sem az alól, hogy ismerje a dolgait, de összességében véve ezt minden ország eljátssza azokkal, akik tőle keletről érkeznek, ez elég szomorú.

2015.10.16. 11:28:06

@Tíz kicsi indián: Ahham, értem, szóval egyetlen cégnél sem volt szükség rám, mert nyilván minden egyes cég csak kamu-állásokat hirdetett meg, és mindenhol megvolt már a csókos, aki egyébként kapta. Oké, tegyük fel, hogy igazad van (bár ez még sötétebb fényt vet Magyarországra, de gondolom, ezt nem mérted fel, amikor írtad, vagy már természetes neked).
Szóval, tegyük fel, a cégekkel igazad van. Oké. A hivatalokat úgy mégis mivel mentegeted? Már a leszarom-tablettájukat, meg azt, hogy ők is lusták voltak utánanézni, nekem kellett elmagyarázni.

2015.10.16. 11:34:33

@soad1221: Hát ja ... ez a reflexből másra mutogatás ez tényleg azért nagyon megy. Én még olyat nem hallottam Magyarországon, hogy amikor tévedett valaki a melójában, akkor olyat mondjon, hogy bocsi, elcsesztem. Pedig hát van ilyen. Amikor még a call-centerben dolgoztam, előfordult párszor ... és ahol emberekkel melózol, ott hamar kibukik egy ilyen elbaszarintás. Ennek ellenére, én voltam az egyetlen, aki ha mellélőtt valamivel, akkor szólt, hogy "bocs". A tübbiek mind próbálták elsunnyogni, meg letagadni, de aztán persze, kibukott, és akkor jöttek a látványos vérig sértődések. Egy idő után már rohadtul untam, és idegesített is, mert kb. dupla annyiba munkába került helyrehozni, mint ha alapból szólt volna. Persze, én voltam az ufó.

soad1221 2015.10.16. 11:34:35

@Tíz kicsi indián: megsúgom: azért nem jött át, mert ezt írtad:

"Annyira szeretjük ekézni Magyarországot, hogy hogyan bánik a határain kívüliekkel ... csak megsúgom, hogy az én német (nem magyar-német, német-német, Németország mélyén) kétszer kellett elmagyaráznom, hogy uniós tagok vagyunk és semmi szükség vízumra, meg tartózkodási engedélyre a munkavállaláshoz.
Ennyit a felvilágosultságukról."

tehát, ha a én azt mondom "asztal", akkor szerintem érthető, hogy másnak nem esik le, hogy valójában a fluxuskondenzátorra gondoltam...

mellesleg arra viszonyleg kevés esélyt látok, hogy a cégek feladnak álláshirdetéséket és igazából nincs is szükség a munkájára, és egyszerűbb ezzel a szöveggel elküldeni (ami feltehetően max egyetlen jelentkezőre igaz), minthogy nem felel meg, bocs, már kiválasztottuk a megfelelő személyt, köszönjük a jelentkezést, satöbbi... valóban, teljesen életszerű a lehetőség.. :)

soad1221 2015.10.16. 11:43:23

@Pink Petsch: hát ja, ez valóban nemzeti vonás. vagy a fasz tudja, igazából nincs tapasztalatom külföldön, lehet hogy máshol is simán elkummantják az emberek a problémát, mintsem megoldják, de itthon ez valóban így van :)
sok-sok munka van abban, hogy nálunk a cégben ez egyre kevesebb. iszonyatos pénzek mennek el az országban azon, hogy egy ember nem szól a munka közben elkövetett hibáról, és egy gyártó cégnél egy ilyen akár 3000 ft-os hibából, amit egyébként az értéke miatt senki le sem szarna, lesz úgy fél milliós kár a végén...
csak mert a kibaszott egó és büszkeség meggátolja, hogy feltegye a kezét, hogy bocsi, ez a folyamat csúszik még egy napot, mert ezt és ezt elbasztam, és így szépen rakódik rá mindenki munkája a végeredmény meg szar. És a rosszabbik eset, ha ezt külföldre szállítottuk és ott fel is szereltük daruskocsival minden szar bérléssel ééééss beüzemelésnél láss csodát... :)
Vicces, mert néhány ilyen klasszikus példának utánamentünk, és mindegyiknél kiderült, hogy tényleg néhány 10 ezer ft-os tétel miatt sikerült sokszorosára növelni a kárt. Persze bizonyítani nem lehet, hogy valóban nem vette észre, de hát a hiba jellegéből adódóan azért ez minimum gyanús volt :)

Herr Géza 2015.10.16. 11:46:27

@Tíz kicsi indián: Ugyan már, teljesen túlspirázod: képzeld el Piroska nénit Mátészalkáról, mint a "Megszívat Lak Kft." személyzetisét. Beállít hozzá egy csóka Bulgáriából, hogy itt akar dolgozni. Szerinted tudni fogja, hogy kell-e neki munkavállalási meg tartózkodási engedély???
Na kb. ugyanezt várhatod Schöndorf-Alsón Németországban....

Golf2 2015.10.16. 12:02:33

@Pink Petsch: Remélem azèrt Romániát is sajnálod az se áll sokkal jobban mint Magyarország.

Balt 2015.10.16. 12:12:08

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Outsiderként (és bár harmadíziglen budapestiként) egyetértek, bár tegyük hozzá: elég sztereotip dolgok szerepelnek a kurta-furcsa írásban.

Az az egy tuti, hogy a hajófedélzet nem megszokott létalap az ilyen szárazföldi népségnek, bár már a tengeri impériumoknak is egyre kevésbé: hírek szerint a brit haditengerészet nem tudja feltölteni a tengeralattjárói személyi állományát, mert odalenn nincs kommentelés meg facebukk. :) (Ez komoly!)

2015.10.16. 12:17:13

@soad1221: Nem tudom, miért alakult ez a munkamorál Magyarországon úgy ahogy ... biztos megvannak az okai. Én mindig szóltam, ha elcsesztem valamit, és ez mások munkáját is befolyásolta. Igaz, én eddig leginkább direktben dolgoztam az emberekkel (ne 1-2 hét után derült ki, ha valami félrement), és bár biztos el tudtam volna sunnyogni 1-2 napig, de úgyis kibukik előbb-utóbb. Utána meg még inkább gáz szerintem.

2015.10.16. 12:18:30

@Golf2: Ne légy már ennyire megsértődve ...

DieNanny CH 2015.10.16. 14:51:13

@Pink Petsch:

Én arra emlékszem, hogy úgy '88 környékén a városom vendégül látott egy lengyel gyerek-néptánccsoportot. A tagok a helyi táncegyüttes tagjainál, így nálunk is, voltak elszállásolva.
És annak a kislánynak Signal, vagy Colgate - valami nagyon menő világmárkás fogkréme volt, nekünk meg otthon a lengyel-piacon vett noname... Kicsit rácsodálkoztam erre a szürrealizmusra, anno 14 évesen...

©________ 2015.10.16. 14:59:02

@Pink Petsch: @Én és Énke: @soad1221:

köszönöm.
értem. de csak az eszemmel.

©________ 2015.10.16. 15:00:00

@Herr Géza: 2008-ban én sem tudtam, hogy mi újság van, amikor szlovák állampolgárt kellett felvennem....
pedig nem átlag Mariskanéni tudásom volt már akkor sem.

soad1221 2015.10.16. 15:52:53

@Csupacsí: átélni még én sem éltem át ezt.

2015.10.16. 16:07:33

@Csupacsí: Hát, a teljes megértéshez oda kellett volna születned ...
És én még überliberális vagyok ebben a kérdésben. Komolyan.

2015.10.16. 16:08:41

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Uhh .. hát a lengyelek az már maga volt a "Nyugat" ... persze, nekünk Magyarország is. Anno.

2015.10.16. 16:10:07

@Csupacsí: De azért utánanéztél, nem? És nem ettetted bullshittel, hogy ez milyen komplikált, mikor nem is ...

soad1221 2015.10.16. 16:48:57

@Pink Petsch: ezt tanúsítom... bár semmi szükség rá, de tényleg... :)
vannak akik ezt iszonyatos sérelemnek élik meg, és igazából meg is tudom érteni.,,,

©________ 2015.10.16. 17:47:51

@Pink Petsch: persze. egyik legjobb kollega lett

Főgebra 2015.10.16. 17:51:37

Azokban a családokban ahol van olyan hozzátartozó, rokon aki Trianonból kifolyólag kívül maradt a mostani határon, egészen biztosan eszükbe nem jut le szlovákozni, le szerbezni,nopláne le jugózni vagy le románozni a rokonát! Azoknak a napnál világosabb, hogy nem ők hagyták el a hazát, hanem a haza hagyta el őket!!!

Golf2 2015.10.16. 18:10:02

@Pink Petsch: nem válaszoltál hogy sajnálod e Romániát vagy ott minden rendben van

2015.10.16. 18:18:41

@soad1221: Igen vannak .. valahol érthető, mert tudom, hogy a kevésbé szerencsés vidékeken sokkal többet kellett elviselniük, ha ragaszkodtak a nemzetiségükhöz. Egy ilyen embert másként kezelni, mint magyarként, életre szóló ellenszenvet vált ki.
Én körberöhögöm a tudatlan parasztot, ő nem. Neki mélyebbek a "sebek".

@Csupacsí: Van bennünk egy rohadt nagy adag bizonyítási vágy (és ilyen szempontból tök mindegy, hogy melyik nem magyarországi magyar területről származunk). Abban, amit éppen csinálunk rohadt jók akarunk lenni. Persze, nem mindenki ... sokan kijátszák a htm-kártyát. Szégyen.

2015.10.16. 18:22:49

@Golf2: Nincs minden rendben, de ha Magyarországon marad ez az irány, olyan 10, max. 15 évig, és Romániában is a jelenlegi, akkor Románia elhúz Magyarország mellett ....
Szóval, nem, Romániát nem sajnálom, benne még látok potenciált középtávon. Aztán lehet, 4 év múlva csalódok. De kétlem, Ponta ülni fog (ahogy Nastase tette), és Basescu nem lesz újra politikai tényező.

tanato 2015.10.16. 19:42:47

@Főgebra: Anno a vajdasági magyarok nem haragudtak meg ha Szegeden lejugózták őket.SŐt aKádár rendszer elején és közepén mivel akkor már a nekik szabad nyugati munkavállalás miatt jóval gazdagabbak és szabadabbak voltak nálunk,ők maguk is sokszor magyar anyanyelvű jugoszlávnak mondták magukat mint inkább jugoszláviai magyaroknak.Na később a délszláv háború miatt fordult a kocka.

©________ 2015.10.16. 19:57:20

@Pink Petsch: tőle sosem hallottam vagy láttam ilyesmire utaló jelet.

2015.10.16. 20:19:40

@Csupacsí: Hát, feltételezem, hogy sosem kezdted el a származását firtatni .. Ha nincs akció, akkor minek lenne reakció? ;)
Azért ne tévedj, tisztábn vagyok én azzal, hogy sokan kijátszották anno, a szegény erdélyi, szegény vajdasági, szegény felvidéki és egyéb szegény kártyákat. Szánalmas ez, és visszataszító.
De mint mondtam, nem vagyunk egyformánk.

2015.10.16. 20:24:47

@tanato: Igen, ezen sokszor elgondolkoztam én is ... (No persze, most szívesebben lennének akár a rommagyarok is, már a vajdaságiak;) ), hogy ha Ausztriában hirtelen nagyon szar lenne minden, és valami isteni csoda folytán Magyarországon meg minden fasza, akkor vajon hány burgenlandi lenne hirtelen magyar? De legalább magyar ősökkel rendelkező az állampolgársághoz?

tanato 2015.10.16. 21:37:00

@Pink Petsch: Ugyanaz volna mint a vajdaságiakkal.sajnos az ember már csak ilyen.Az NDK magyar vegyes párok egészen a német újraegyesítésig MO.-on éltek./SOk ilyen volt anno/,90 után meg viharos gyorsasággal Németországban folytatták a közös életüket.Persze kivételek mindig vannak,nekem is van ilyen volt NDk-s betegem aki maradt,mert időközben magyarrá lett identitásilag.

2015.10.16. 23:44:39

@tanato: Mna igen .. ez valamilyen szinten mindig is zavart. Persze, nem kezdek el köpködni senkire sem, de azért engem, személy szerint az ennyire opportunista hozzáállás kényelmetlenül érint. Mondhatni zavar.
És ahogy írtad, az eltérő megnyilvánulás a kivétel.

Muscari 2015.10.17. 10:42:20

@soad1221: lehet, hogy én túl közel laktam, túl sokszor voltam gyerekkoromban és az abaj. Számomra a tengwr kékségéhez swmmi sem fogható, a vad, sziklás partok, a köztük megbúvó öblök láttán összeszorul a torkom. Imádom a mandulafenyők illatát, most is itt érzem az orromban. A kabócák ciripelésw, sirályok vijjogása: ez utóbbiak itt is vannak Londonban, ha hallom őkwt, becsukom a szemem és a tengerhez képzelem magam. A mediterrán városok építészete, azt hiszem, magáért beszél.

A Balatonnál ebből semmi nincs meg, látod, én a tengerrel vagyok elfogult. Ezért is szeretnék nyugdíjas koromban valahol ott élni majd.

Galaxhopen [Swe] 2015.10.17. 13:07:13

@Zsuzsi65: Mondom, én nem vagyok vallásos, de speciel tudom értékelni, ha az adott egyház nem üldözi tűzzel-vassal a melegeket, leszbikusokat, más vallásúakat, stb., csak mert MÁSOK.

(Épp emiatt már az invizíció és a keresztes háborúk sem voltak nekem annyira szimpik. Nem is igazán reklámozzák ezeket mostanában, igaz?)

Igen, Svédország egy olyan furcsa ország, ahol az életben maradásod érdekében - pl. szimplán, hogy "csak" munkát kapjál - nem feltétlenül kell eltitkolnod, ha leszbikus/meleg vagy. Tudom, hogy az általános magyar (stb.) mentalitással ez baromi furcsa és akár ellenszenves is lehet. Viszont a gyakorlatban sokkal, de sokkal humánusabb. (Most épp az átlagemberre gondoltam, de amúgy is.)

Még egy példa: egy másik, általam többször is hallott magyar "tapasztalattal" szemben NINCS több mozgássérült, értelmi fogyatékos, stb. Svédországban - viszont IGEN, többet látsz belőlük az utcán és mindenhol. Ugyanis a lehető legtöbb segítséget megkapják, hogy minél teljesebb életet éljenek - pl. kijussanak otthonról, az intézetből, kiránduljanak, sportoljanak... És nem, itt sem tökéletes minden, hiányosságok mindenhol vannak.

De pl. Bp-n több mozgássérült emberről is hallottam (kerekesszékes ismerős ismerősei), akik egyedül _soha_ nem tudnak kimozdulni, mert egyszerűen nincs lift vagy túl kicsi, tehát nincs akadálymentesítés :-( De ha ki is mozdulnak, a _bejutás_ sok helyre még mindig külön tervezést igényel. Ez egy külön téma és az a "vicc", hogy leginkább nem is pénzkérdésről van szó, hanem hozzáállásról...

Mint ahogy az "OMG, leszbikus püspök!!!" témában is. De protestánsokról szólva, mennyien szoktak a (férfi) papok családi életén lovagolni? És akik igen, azok vajon mindig mindenben feddhetetlenek? Van olyan? :-)

A látszat gyakran csal...

P.Elliot 2015.10.17. 13:19:14

@Galaxhopen [Swe]: Na, ezt jol leirtad. Mar vagtak nekem a pofamhoz, Magyororszagrol dolgozni ide Usaba kijott emberek hogy ez egy mozgasi es mentalis serultekkel teli orszag mert az utcan, uzletekben, kirandulohelyeken sokat lehet latni.
Eszukbe sem jutott hogy ebben az orszagban minden lehetoseget megadnak nekik a fejlesztesre es arra hogy ugy eljen ahogy a tobbi ember, es nem dugjak se intezetbe, se a szobak melyere es nem is szegyellik oket hogy vannak.
Nem tudom most hogy van de amikor a lanyom meg iskolaba jart akkor minden osztalyban volt vagy 2 ertelmi fogyatekos akiket azert tettek oda hogy a normalisak szokjak hogy vannak ilyenek, a serult meg azt hogy ez a normalis eletforma gyerekek kozott, valamivel tobbet is tanultak es tudtak mint azokban az iskolakban ahova ezek altalaban jarnak. Amikor bejott a program kerdeztem a lanyomat hogy hogy viselkednek veluk a gyerekek. Azt mondta hogy nagyon jol. segitenek nekik lecket irni, magyaraznak, bevonjak a beszelgetesbe es nem nevetik ki ha furcsakat mondott, a serultek szeretnek oda jarni. Ez a barom meg aki ujjal mutogatott rajuk azt hitte hogy itt milyen sok van pedig csak itt nem dugjak el a szem elol.

DieNanny CH 2015.10.17. 14:08:42

@Főgebra:

Én arra vagyok kíváncsi, hány olyan Mo-on élő van, aki, az 1920-ban elszakított rokonaival még tartja a kapcsolatot.
95 éve volt.
Ha esetleg volt két felnőtt testvér, akik pl 19 és 20 évesek voltak, egyik pl Vajdaságban, másik pl Pécsen, az ő leszármazottaik már ötödunokatestvérek...

Galaxhopen [Swe] 2015.10.17. 16:47:54

@P.Elliot: Igen, így van, a neveléssel, a gyerekekkel kezdődik az egész.

Különben meg ha belegondolunk: ugyan ki is az ún. normális?

Ahogy Murakami Haruki írta: "Szeretem a furcsa embereket. (...) Ezen a világon sokan vannak, akik fapofát vágnak, normális életet élnek, s közben teljesen megbízhatatlanok."

Mai kedvenc videóm: www.muscleandfitness.hu/esemeny/hirek/728-az-ev-rejtett-kameras-felvetele-te-mennyire-vagy-eloiteletes

Főgebra 2015.10.17. 17:33:00

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
"Ha esetleg volt két felnőtt testvér, akik pl 19 és 20 évesek voltak, egyik pl Vajdaságban, másik pl Pécsen, az ő leszármazottaik már ötödunokatestvérek... "

Nem Vajdaságban, hanem Bácskábanvagy Bánátban, mert azt a magyarok úgy mondják!

Tökéletes a példád mert én egy ilyen családban élek! Még a földrajzi elhelyezkedés is stimmel!

1954-ben amikor Josip Broz igazából láncos kutya volt, édesanyámmal leutaztunk Bácskába, hogy lássa a testvéreit és az édesanyját + a rokonságot. Az útlevél intézés 2 évig tartott még annak is utána néztek, hogy miért születtünk!
Utána jöttek a testvérei, unoka tesóim, nagyanyám!
Közben az unokatesók minden kontinensre szét szóródtak, ma is tartjuk a kapcsolatot. Volt már "világtalálkozónk" is!

A családi legendáriumban pedig benne van a családfa és, hogy a szülők hol születtek! Kik voltak az ősök 1742-ig visszamenőleg, mert a törökdúlásban az okmányoka plébániákkal együtt megsemmisültek.

grani 2015.10.18. 09:04:26

@Pink Petsch: Ja. Évente pár hétre nekem is nagyon bejön :)

soad1221 2015.10.19. 10:39:50

@Muscari: hát bizony, nem vagyunk egyformák... :D
nincs ezzel semmi gond, a balatonnál ezek egytől-egyig hiányoznak.. nem is az hiányozna nekem onnan.. :)

én az életem felét-harmadát ott éltem le, a többit Bp-en.. na, hát BP-et bármikor itthagyom, a balaton északi partja viszont hiányozna :)

Kolumbán Réka 2015.10.19. 16:42:18

Két éve gondolkozom ezen az érzéseken, abszolút egyetértek ,érdekes,hogy nem vagyok egyedül,ez jelent azért már valamit, valami igazság lehet a leírtakban,ha Miskolcon élve is ugyanazt érezzük,barátommal is sokszor beszélünk ilyenekrôl,próbálunk magyarâzatot találni mi is, több éve Kolozsvárról és Nagyváradról kényszerbôl elvándoroltak vagyunk,orvosok Mi is sajnáljuk,csak eddig nem tudtuk,hogy mit is,próbáljuk érdekesebbé tenni az életünket,be süllyedjünk bele ebbe az apátiába, ami a levegôben létezik

Golf2 2015.10.19. 19:47:34

@Kolumbán Réka: Orvosként én biztos nem ragadnék itt az apátiában...

DieNanny CH 2015.10.19. 19:59:43

@Főgebra:

Ez szép, hogy 95 év elteltével is tartjátok a kapcsolatot. Csak sajnos van egy olyan érzésem, hogy a Bánátban lakó 1000 emberből kb 1 az, aki ugyanígy tesz.
Emiatt tartom furcsának, hogy olyan is "határon kívülre rekedt" testvérről, rokonról beszél, akinek ilyen nincs is.

Kyria 2015.10.20. 16:05:37

Az a baj, hogy az átlag magyar jellemzése jellemzőre sikerült. Már csak a "műveletlen" hiányzott. Sajnos.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása