oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. augusztus 30. 06:41,  Rémpéldák az angol egészségügyből 106 komment

2015. augusztus 30. 06:41 Határátkelő

Rémpéldák az angol egészségügyből

Elég kevés téma van, ami annyi vitát váltana ki úgy általában véve is, mint az egészségügy, különösen, ha az angolt és a magyart kell összehasonlítani. Mindkettő mellett és ellen is lehet érveket felhozni (jó pár alkalommal ez már meg is történt), és a mai egyik ajánlott poszt is ezzel foglalkozik, ráadásul a benne dolgozó szemszögéből. A második ajánlóban Kolumbiát és Magyarországot hasonlítjuk össze (nem minden tanulság nélkül), végül pedig Amszterdamba látogatunk egy nagyon érdekes versenyre.

fogaszat_foto_uhbristol_nhs_uk.jpg(fotó: uhbristol.nhs.uk)

Kezdjük akkor az egészségüggyel, egészen pontosan a fogászattal, annál is inkább, mert a London Budapest Metro blog szerzője belülről figyeli a rendszer működését és a pácienseket is, és meg is van a véleménye róluk.

„Én lajstromozom a kategóriákat, ez még nem csökkenti sem a jómadarak számát, sem a hajam nem nő tőle vissza, de szolgáljon intésül mindannak, aki hasonló állást keres-talál és feddésnek azoknak, akik magukra ismernek itt-ott.

- Kedves beteg, aki reszket a fogorvostól és odázza az egyre tolakodóbb fogfájást egészen odáig, amikor is az szépen berobban és van, vagyis csak lenne, ha tudná, fogaknak csikorgatása. Ilyenkor ká beteg felspanolva telefonál, hogy neki Sürgősségi időpontot m-u-sz-á-j adnunk. A gond csak az, hogy ezt a telefont dél felé ejti meg, mikor már betelik a naptár aznapra. Tessék kora reggel hívni, ha baj van, nem kényelmeskén, csipát ebédre kitörölve.

- Ugyanígy Süüürrrgősssségi telefonáló, aki meg van győződve arról, hogy az esete életveszélyes és mi direkt szemétkedünk vele, hogy visszautasítjuk. Valamelyik ordibál és követelődzik, valamelyik – kedvencem – elkezd sóhajtozni és megkérdi: De mi van, ha meghalok?, felviszi a hangsúlyt és vár, hátha erre azonnal be tudjuk foglalni. Ezek felnőtt emberek...

- Segély-infúzióra rácuppant emberszabású társaink pedig tovább tökéletesítik a ,,Hogyan éljünk vissza a rendszer lehetőségeivel" életvitelt, mégpediglen ha az orvos napja teli van, akkor kijelenti, hogy ja, akkor legyen az időpont Sürgősségi (tudni illik, ha valaki ezt mondja, akkor 24 órán belül kötelességünk időpontot adni). Túróst, nem kijelenti, üvölt és veri az asztalt.

- Aztán jönnek a késők, kérdem én, miért van az, hogy a fizető vendégek nagyja szépen ide tud érni, míg a segélyes munkanélküli 5-10 perc késéssel téved be, esetleg ráérősen telefonálgat is közben, és természetesen fel van háborodva, hogy már nem tudjuk fogadni. Vagy amikor aznap mondják le az időpontot vagy el sem jönnek.

- A gyerekek. (...) Leamortizálják a berendezést, túlüvöltik a fúró hangját, nyitva hagyják a csapot a budiban, cipővel taposnak a széken. (...) Örökzöld favoritom marad, amikor kicsi lány foghúzás után 10 perccel már ugrabugrált és szerepelt, míg az orvos anyu száját próbálta helyre tenni. Addig ugrált, amíg a lenyelt vértől rosszul nem lett és belehányt a lelkem a doki kézmosójába.

- Ott vannak a piszkos anyagiak. Újaknak mondom, Angliában a körzeti orvos ingyenes, a fogorvos normál esetben nem az. Ezt páran személyes sértésnek veszik és kivonulnak, amikor kiderül, hogy kemény 18 font, 80 pence-t kérnénk egy kivizsgálásért. Valszeg egy hét alatt többet költenek el nasira, de ez mellékes.

- Nem jó móka az alkoholista páciens, aki a vécén is tütükézik vizit előtt.

- Elég undi, mikor betrappolnak és a recepciósnak kezdik mutogatni sárga, odvas, fityegő foguk, csuklóig nyúlkálva szájukban, mintha mi ott tudnánk mit tenni. Elgondolkozom, ha urológián dolgoznék, a gatyájuk tologatnák le?

El ne rettentsen senkit ez a kis összefoglaló. Mindezek ellenére a betegek zime-zöme normális, jön, köszön, kitát, öblöget, köp, fizet, távozik, örülünk, ha segíthetünk, tényleg. (…)

Csak mondom, aki még csak most kezdi angol életét, kösse föl a gatyát, lát majd egyet s mást, ha pedig beteg a porhüvely, legyen drága, viseltesse magát európai módra az NHS-ben!”

Ha ennyi nem volt elég, olvasnátok még, akkor azt ide kattintva tehetitek meg.

Kolumbia vagy Magyarország - avagy hol jobb az élet?

A címben szereplő kérdésre az ember hajlamos azonnal rávágni válaszként azt, hogy Magyarországon, pláne, ha már elmúlt 20 éves, vagy Kolumbiáról elsőként a drogkartellek ugranak be neki. Ez persze nem is csoda, hiszen az ország máig a Föld második legnagyobb drogtermelője. De milyenek (és főleg: mennyiben kerülnek) a hétköznapok? – erre ad választ a Mirador blog.

kolumbia_foto_mirador_reblog_hu.jpg(fotó: Mirador blog) 

Keresetek

2014-es adatok szerint Kolumbia GDP/fő mutatója 8076 US$ volt, ami jócskán kevesebb a magyarnál (13 480 US$). Fontos azonban megjegyezni, hogy amíg Magyarországon az elmúlt 15 évben csak 2,8-szorosára nőtt a nemzeti össztermék (133 milliárd dollár), addig Kolumbiában 3,8-szorosára (378 milliárd dollár). (...)

Mindez persze nem sokat jelent, hiszen mezei polgárként az számít, mennyit ér az ember keresete egy hónapban. A kolumbiai minimálbér 644 350 peso, ami mostani árfolyamon számolva 207 US$-nak felel meg, szemben a magyar minimálbérrel, ami 68 775 Ft, kb. 250 US$.

A magyar pénz egy év alatt 20%-ot, a kolumbiai pedig 60%-ot romlott a dollárral szemben, így elmondható, hogy az elmúlt egy évtized sikerországának számító Kolumbia monetáris válságban van. (…)

Egy kolumbiai nagyvárosban élő

- diplomás ápoló nettó 180 000

- sürgősségi orvos nettó 320 000

- egy titkárnő nettó 72 000

- egy kezdő ügyvéd nettó 90 000

- általános iskolai tanár nettó 110 000

- építészmérnök nettó 270 000

forintot keres egy hónapban. Nagy különbség tehát nincs a magyar és a kolumbiai  keresetekben, bár ha mindezt az egy évvel ezelőtti dollár árfolyamon számoljuk (ami jó eséllyel év végére visszaáll), akkor a kolumbiai béreket magasabbnak tekinthetjük.

Kolumbiában az elmúlt 15 évben folyamatosan csökkent a munkanélküliek száma. Amíg 2000-ben a munkanélküliségi ráta 20 % volt, addig 2015 elején már csak 9,9 %. Magyarországon ez az érték 7,3 %, de ugye tudjuk, hogy a jónak mondható ráta a közmunkának és a kivándorlásnak tudható csak be. (...)

Adózás és vállalkozás

Nem meglepetés, hogy Kolumbiában is kevesebb az adó, így könnyebb vállalkozni, mint Magyarországon.

Az ÁFA mértéke 16 %, de azt kizárólag késztermékekre kell megfizetni. (...) Ún. fogyasztási adót fizettetnek minden egyes mobilhívás (4 %), vendéglátás (8 %) és autóeladás (16 %) után, az ÁFA kiegészítőjeként. 

Kolumbiában létezik SZJA (25 %), de azt havi bruttó 3 740 000 pesóig (kb. 340 000 Ft) nem kell fizetni. Van egy társadalom biztosításnak nevezhető CREE (9 %), ezt kizárólag a szellemi munkát végzőktől szedik be.

Van egészségügyi hozzájárulás (8,5 % a munkáltató + 4 % a munkavállaló részéről) és nyugdíjjárulék (12 % a munkáltató + 4 % a munkavállaló részéről), de ezek kijátszhatók, mivel aki megbízási szerződéssel (max. 3 hónap) van állásban, nem kötelezhető annak megfizetésére.

Az iparűzési adó 0,4 és 1,2 % között mozog, attól függően, hogy milyen szektorban működik a vállalkozás.

A bankadó 0,4 % minden egyes tranzakcióra, az ingatlan adó pedig 0,3-3,3 %, de ezt kizárólag Bogotában vetik ki.

Létezik ún. alkalmi bevétel adó, amit olyan hirtelen nyereség (pl. lakás eladás) után szednek be, ami meghaladja a 29 256 690 pesót (kb. 2 650 000 Ft). A különbözet után 10 % adót kell fizetni. (...)

Alkalmazottként még jobb a helyzet. Tételezzük fel, hogy a munkáltatód 300 000 Ft bruttó fizetésért alkalmaz téged, így nem kell fizess SZJA-t. Mivel a munkáltatód köteles fizetni a járulékokat (20,5 %), a bruttód teljes elvonása csak 8 %, jelen esetben 24 000 forint. 300 000 bruttó nettója Kolumbiában 276 000 Ft.

Árak

A pénz hirtelen romlását a piac nem nagyon reagálta le, az árak csak kis mértékben emelkedtek. Ez alapján a következő árakkal lehet számolni Kolumbiában:

1 l tej: 220 Ft

1 kg kenyér: 360 Ft

1 kg rizs: 240 Ft

1 kg csirkemell: 900 Ft

1 kg krumpli: 180 Ft

1,5 l ásványvíz: 240 Ft

1 kg paradicsom: 190 Ft

1 db tojás: 27 Ft

menü egy kifőzdében: 800 Ft

1 üveg sör: 180 Ft

Lakhatás, építkezés

Bogotá biztonságos kerületeiben (pl. Chapinero), egy 50-60 négyzetméteres ingatlan bérleti díja havi 150-200 000 forint. A budapesti belvárossal közel egyenértékű Zona Rosában azonban már havi 300 000 forinttól kezdődnek a bérleti díjak, amik valamivel magasabbak, mint Budapesten.

Olcsóbban csak a belvárostól messzebb lehet albérletet találni. A pályaudvar környéke aránylag biztonságosnak mondható, és ott akár 80 000 forintért is talál már lakást az ember.

Vidéken nem ennyire rossz a helyzet. Bár Medellínben is megugrottak az árak, Barranquillában, Bucaramangában vagy Calíban még magyar vidéki árakkal lehet számolni.

Lakást, házat vásárolni sem olcsóbb Kolumbiában. A fővárosban egy 50-60 négyzetméteres újépítésű lakás ára biztonságos környéken 25-35 millió forintba kerül. Ehhez jellemzően jár őrzött parkoló és portaszolgálat. Vidéki nagyvárosokban (Medellínt és Cartagenát leszámítva) az árak kb. 20 %-kal alacsonyabbak.

Közlekedés

Kolumbiában olcsóbb a benzin, mint Magyarországon. 1 gallon ára 7800 peso, ami azt jelenti, hogy litere 186 forint, tehát kb. fele a magyarnak.

Ez a hihetetlen különbség nem mutatkozik meg a közlekedés áraiban, bár az is valamivel olcsóbb, mint odahaza. Bogotából Villavicencióba a buszjegy ára 20 000 peso, vagyis kb. 1800 forint, ami egy 115 kilométeres útért nem olyan rossz ár.

A városi közlekedés már követi a benzin árát. Bogotában egy jegy a Transmilenióra (állami zártpályás buszhálózat) 1800 pesóba, kb. 160 forintba kerül, tehát fele a budapestinek. A kis utcákban és külső kerületekben magán busztársaságok futtatják a lepukkant buszaikat, amik ennél is olcsóbban, 1200-1500 pesóért vállalják a fuvarozást.

Közbiztonság

Kolumbia a 20. század végéig a Föld egyik legveszélyesebb országa volt. Bár azóta a bűnözést jelentősen sikerült visszaszorítani, valamint a gerillaszervezeteket gyengíteni, azért a közbiztonság még nem emelhető európai szintre.

Egészségügy és oktatás

Kolumbiában bár vannak állami kórházak, az elmondások szerint elég gyenge színvonalúak. A privát kórházak viszont jók és nem drágábbak, mint Magyarországon.

A kolumbiai egyetemek nem világszínvonalúak, de a topuniversities.com szerint a bogotái Los Andes Egyetem a Föld 262. legjobb felsőoktatási intézménye. További két kolumbiai egyetem fér be az első 500-ba, míg magyarból sajnos egy sem.

Nyugdíj és szociális háló

Kolumbiában van nyugdíj, de a járulékok megfizetése könnyen megkerülhető. A 2-es pontban már felvázoltuk, hogy az össz nyugdíjjárulék 16 %, de ha háromhavonta megbízási szerződést kötsz a munkáltatóddal, akkor nem kötelező ezt befizetni. A nyugdíjkorhatár amúgy nőknél 60 év, férfiaknál pedig 65 év, viszont a nyugdíjazáshoz mindössze 25 év munkaviszonyra van szükség.

Kolumbiában létezik munkanélküli segély, de az nem túl sok, és nem az állam, hanem a korábbi munkáltatód fizeti. A képlet egyszerű. Ha négy év munkaviszony után felmondanak neked, akkor négy éven át évente egyszer megkapod az utolsó havi béredet addig, ameddig nem találsz új munkahelyet.

Példa

Két fő minimálbérével fogunk számolni. Lássuk, hol jön ki jobban egy pár a pénzéből, Bogotában vagy Budapesten?

Kolumbiai minimálbér (2 fő): 116 400 Ft

- átlagos bogotái lakás bérleti díja külvárosban: 80 000 Ft

- rezsi: 20 000 Ft

- kaja ára havonta 2 fő részére: 40 000 Ft

- napi 2 buszjegy a munkahelyre és vissza 2 fő részére: 12 800 Ft

MARAD: -36 400 Ft

Magyar minimálbér (2 fő): 137 550 Ft

- átlagos budapesti lakás bérleti díja külvárosi lakótelepen: 70 000 Ft

- rezsi: 25 000 Ft (a nagy rezsicsökkentés után)

- kaja ára havonta 2 fő részére: 50 000 Ft

- havi bérlet 2 fő részére: 14 000 Ft (2/3-át állja a munkáltató)

MARAD: -21 450 Ft

A példából látszik, hogy minimálbérből sem Bogotában, sem Budapesten nem lehet kijönni a hónap végére, főleg a magas bérleti díjak miatt. Az életszínvonal ma Magyarországon és Kolumbiában nagyon hasonló, a bérekben és az árakban sincs nagy eltérés. 

Lássuk, miben győzött Kolumbia és miben Magyarország

- Amiben Kolumbia nyert: adózás és vállalkozás, árak, építkezés, szórakozás és szabadidő, nyugdíj és szociális háló.

- Amiben Magyarország nyert: lakhatás, kultúra, közbiztonság. 

- Döntetlen: keresetek, közlekedés, egészségügy és oktatás.

Akármilyen hihetetlen, ez nem a teljes blog, hanem csak egy része, aki az egészet elolvasná, ide kattintva teheti meg.

Amszterdam egy kicsit másképp

A SAIL Amsterdam a holland város legnagyobb idei rendezvénye volt, nem kevesebb mint 2,3 millió látogatóval, ami brutális szám, főleg, ha azt vesszük, hogy Budapestre az egész tavalyi évben 9,3 millió turista érkezett. Erről az eseményről számolt be (jó sok fotóval) a Lipilee.hu oldal.

amszterdam_hajo_foto_lipilee_hu.jpg(fotó: lipilee.hu) 

„Kicsit alma-körte comparison ez, mert a SAIL látogatóinak nagy része nyilván holland, a Budapesti statisztikákat képező turisták nagy része meg külföldi (az egynapos belföldi turizmust nyilván nem számolják ezekbe bele, csak akik vendégéjszakát is betolnak a rendszerbe)…

Gondoltam a Red Bull Air Race-hez fogom hasonlítani a látogatószámot, de a 2009-es adaton kívül (650 ezer néző) nem találtam semmi hivatalos infót, az Index is csak annyit írt, hogy „több százezer”.

Esetleg tekinthetjük azt, hogy hány budapesti szopott így vagy úgy (pl. a zaj miatt) az Air Race miatt, és akkor mondjuk kijön egy másfél milliós nézőszám… Cserébe az 50 vitorlás, ami a SAIL derékhadát adta, relatíve csöndes eszköz.

Béreltünk egy hajót (12 személyes, a kapitány az alapfelszereltség része). Hajót bérelni fasza dolog, akkor is javasolt, ha nincs éppen SAIL Amsterdam (ami most újabb 5 évig nem lesz), egészen más Amszterdamot a vízről nézni, mint mellőle (máshonnan meg, ugye, nem igazán tudod).

A SAIL Amsterdam netes jelenléte: szuper! Egyrészt van egy egészen jól használható weboldal, oké. Aztán van egy mobilapp, live cammel, meg ami még mobilon érdekelhet.

A live camek Youtube live stream csatornák, még most is elérhetőek, bár a poszt írásának pillanatában épp tegnap hajnali „élőkép” megy… De ha esetleg visszajönnének, Amszterdam kikötőit nézegetni akkor is jó, ha csak pár tíz hajó van rajtuk. Aztán volt Periscope közvetítés is, nem is kevés… talán először láttam hasznos felhasználását a Periscope-nak, tegye fel a kezét, aki elmondhatja ezt magáról! És persze Twitter és barátai. Szóval a SAIL Amsterdam alá remekül odatették az online médiát is.”

A teljes poszt itt érhető el.

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Nagy-Britannia Hollandia Kolumbia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr507743196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2015.08.30. 07:11:25

Hűha, nem semmi az első!
Nekem pesti, kb 10 éves történetem van, mikor a klinika, ahol voltam - nem fogászat! -, éjszakai ügyeletet is vállalt. Sokat beszélgettem orvosokkal, nővérekkel, kiderült, a ká. paciensek az éjszaka kellős közepén, vagy vasárnap jönnek az orvoshoz, aztán kis beszélgetés után kiderül, valójában már jópár napja fennáll a probléma...
Persze, az meg a másik véglet, amit itt hallottam Svájcban: viszkető kiütésekkel az orvos kb 1 héttel későbbre adott időpontot... Viszont, itt ha nem mész el az időpontodban, akkor is kell fizetni!

DieNanny CH 2015.08.30. 07:18:39

Tetszik ez a kolumbiai összehasonlítás. És ebben az esetben van értelme forintosítani. Nagyon jó!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.08.30. 08:47:11

A fogorvos kérdés az én (magyar) fogorvosom szemével: fogfájás, telefon :" doktornő,szorítson be, ma megyek", regjegy foglalás, indulás.
:)
A másik kettő is érdekes.
Köszi.
:)

adg 2015.08.30. 08:48:04

Olyan feleslegesek ezek a kis hozzatoldasok, hogy har magyarorszagon a munkanelkuliseg kicsit jobb, de ez csak ezert meg azert.
Biztos vagyok benne, hogy a legtobb orszag maskepp szamolja a munkanelkuliseget, itt-ott kicsit besegit, attol fuggoen, mi a cel. Ez egy ilyen jatek. Ha reszleteiben megneznenk, szerintem kiderulne, hogy kolumbia maskepp szamolja eleve. A munkanelkulisegi rata egy marhasag, osszehasonlitasra alkalmatlan.
Szerintem sokkal tobbet mond az aktivitasi vagy milyen rata, ami azt mondja, hogy a munkakepes lakossag hany szazaleka dolgozik. Ott nem nagyon van mit maskepp szamolni.

Ezt az aprosagot leszamitva tetszettek a posztok.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.08.30. 08:49:12

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ha itt bárni s.o.s. baj van, akkor az ügyeletre kell menni. Ellenkező esetben, egy tüdőgyulladást is kihordhatsz lábon, mire kapsz termint.
:(

HardPötty 2015.08.30. 10:43:41

Fogorvoshoz hazaröppentem legutóbb. Akár hogy is számolom egy olcsó repjeggyel is jobban jövök ki mint itt Angliában. Plusz otthon magánklinikán csinálták az egész tatarozást. Egyetlen tömésèrt nyilván nem repülök. De sajnos én is az a típus vagyok aki bízik benne hogy a fogfájás elmúlik. :) Ha viszont késő nem a doki csesztetem csak magamat hobáztatom

tanato 2015.08.30. 11:01:00

Jó témák,persze nekem inkább az eü.Érdekes a kolumbiai résznél hogy az orvosi bér van legmagasabbnak kihozva,még az ügyvédnél is jóval több a tanárénál meg háromszoros.Persze ott nem volt kommunizmus meg egyenlősdi.

tanato 2015.08.30. 11:07:36

@HardPötty: Magánklinika,tegnapelőtt hoztam haza Pestről a sógórnőmet,kis egynapos nőgyógyászati műtéte volt,a legújabb magánklinikán/Duna medical Center/végezték el ára 100 ezer forint.Persze neki a férje Svédben dolgozik mérnökként.Az ukrán befektető is inkább külföldi,főleg orosz és ukrán betegekre számít ,nemrég nyilatkozott.

©________ 2015.08.30. 11:26:39

@adg: mi ezt is megoldottuk itthon, csinaltunk rabszolgakat, uh aktivitas oldalrol is szep a latszat.
Unortodoxia, erted.

DieNanny CH 2015.08.30. 11:49:49

@Jaszai Mari:

Ká beteg az a rövidítése a "kedves beteg"-nek. :-)
(Remélem.)

P.Elliot 2015.08.30. 12:13:53

Nekem nagyon jo fogorvosom van o elfogad mindig minden surgossegi beteget es beszoritja ket masik idopont koze valahogy. En meg turelmetlenkedni nem hallottam a varoban emiatt senkit mert tudja mindenki hogy ma nekem kell netan varni emiatt egy kicsit de ha legkozelebb nekem lesz bajom akkor masok varnak miattam. A fogasz egy valahai nyugdijas katonaorvos, illetve fogasz, turelme es beleerzo kepessege hatartalan, sosem kezd a foghoz anelkul hogy meg nem gyozodne arrol hogy az erzestelenito hatott-e, mindig sok jo tanaccsal enged utnak hogy hogy elozzem meg a bajt, a kezelo szobai tele vannak szep, vicces vagy felvilagosito kepekkel,kellemes halk zene, unatkozni sem lehet amig az ember varja hogy bejojjon, kezeles kozben hallgat de ha tudja hogy a beteg beszedes/ sokaig nem tudtam ezt/ akkor folyik belole a szo, mindefelerol mesel, szombaton is rendel telen, nyaron nem de van hogy egy-egy nagyon fontos dologert azert bemegy ha elozoleg le volt beszelve telefonon.
Arai nagyon jok, nem a penzre utazik, azt is elmeselte hogy otthon unatkozna, szeret emberek kozott lenni, gondolom a katonasagnal megszokta.
Sokaig egy meregdraga fogaszhoz jartam aki bar kituno orvos volt azt hitte hogy mindenki Rockefeller de kozben valaki ajanlotta ezt a fickot hogy milyen jo es olcso.
Azota a csaladom es a barataim is odajarnak hozza.

P.Elliot 2015.08.30. 12:15:52

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Itt rohogok ezen a megallapitasodon...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.08.30. 12:27:14

@tanato: Az nem is volt drága.
Én most keresek valamit az apunak. Állami kórház időpont: 2018 október.
:(

©________ 2015.08.30. 13:05:00

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: perszepersze.nagyanyam megvillamos most, csak nem csengetett.

puhacica 2015.08.30. 13:08:56

teny, hogy annyi egyszeru embert hordott itt ossze a szel, amennyit csak birt. a kedvencem, mikor egyszer megkerdezte egy srac, hogy a sultkrumpli halal-e. :D

2015.08.30. 13:41:00

@puhacica: Ez logikus kerdes, mivel sokszor sutik a sultkrumplit zsirban, vagy legalabbis lehet allati eredetu anyag az olajban amiben sutik, es / vagy ugyanabban az olajban sutik mint a hust. En is ra szoktam kerdezni hogy miben sutik.

2015.08.30. 13:52:15

@tanato: Mindig radobbenek hogy mennyire olcso es ugyanakkor magas szinvonalu a magyar maganegeszsegugyi ellatas (az allamirol nem tudok, legalabb husz eve nem hasznaltam). Most nyaron voltam egeszen pontosan ugyanazzal a problemaval Londonban es Budapesten maganorvosnal, hasonlo szinvonalu klinikan, majdnem tizszer annyiba kerult a londoni mint a budapesti. 100 ezer forintnak megfelelo osszegert Angliaban nemhogy mutetet, de valoszinuleg meg a laborvizsgalatokat sem vegezne el maganorvos. Ezt kene fejleszteni meg jobban Mo.on, az egeszsegugyi turizmust.

@ndtomas 2015.08.30. 14:40:07

@P.Elliot: ha inplantálást is vállal, mondanál egy kontaktot? Londonból inkább járnék haza a világvégére is, inkább költök pluszban repülőre, szállásra, csak legyen rendesen megcsinálva

Mr Long 2015.08.30. 14:40:10

@adg: pl angol zero hour contract-osok nem szamitanak munkanelkulinek, megsem jelenti azt, hogy dolgoznak.

Muscari 2015.08.30. 14:52:00

@puhacica: akár sertészsírban is kisüthetik, ki tudka :-D
Az exanyósom csinált egyszer palacsintát sertészsírral, valahogy nem kívántam enm belőle

A k beteg témához : szerintem direkt mondják kétértelműen. Ha valaki normális, az kedves beteg, ha meg nem, akkor... több lehetőség is van.

Muscari 2015.08.30. 14:53:16

@Mirjam2: igazad van, ebben nagy potenciál van, ki kéne használni

Muscari 2015.08.30. 14:56:12

@@ndtomas: P Elliot 40 éve nem járt Magyarországon, New Jersey-ben él, innen nézve jócskán a világ vége.

Még mindig akarod azt a telefonszámot? :-)

Muscari 2015.08.30. 14:58:29

@Mr Long: ez igaz, és sajnos egyre többen vannak, akikk így kénytelenek dolgozni. Tudtad, hogy a McDonald's is ezt csinálja?

P.Elliot 2015.08.30. 15:03:04

@@ndtomas: Sajnos hogy nem jo neked mert Usa.
Egyebkent az a tapasztalatom hogy vannak olcso es jo fogaszok sokfele, sok orszagban csak az ember nem tud rola, veletlenul bukkan ra, kutatgatni kell, kerdezoskodni/ en is ugy hogy a sajat fogaszom vakaciozni volt es surgosen kellett fogorvos, valaki ajanlotta hogy nezzem meg. A sajat fogaszomhoz soha tobbet nem mentem vissza.

puhacica 2015.08.30. 15:56:46

@Mirjam2: @Muscari: mogyoroolajban sutik. ez akkora betukkel van kiirva, mint a fejem. mindenhova. elsosorban persze az allergiasok miatt.

adg 2015.08.30. 16:31:01

@Mr Long: az mi az? Sose hallotam ezt a kifejezest. Vagy majd megguglizom holnap. Ha nem felejtem.

Bar azt tartom, hogy munkanelkulisegi mutatot csak ugy osszehasonlitani nem feltetlen jo, mert mashogy szamoljak altalaban

@Jaszai Mari: na de legalabb olcson dolgoznak. Ez a vagya minden munkaltatonak. :))
En is szeretnek par rabszolgat amugy, tok jo lenne neha. Kar, hogy kimentek a divatbol, ma mar mindenert fizetni kell, hova fajult a vilag. :)

Bredpitt Monika 2015.08.30. 16:57:16

A kolumbiai poszt nagyon tetszett.
az elsot a ka betegnel abbahagytam, mert en nem kedves nek ertelmeztem sajnos, de aztan megis elolvastam es nagyon jol szorakoztam. A holland most jon.

©________ 2015.08.30. 17:01:16

@svájci sapka (ch): itt a hatar mellett konnyeden talalnal, nem tudom, apukad hol lakik, denektek utba esik.

©________ 2015.08.30. 17:01:58

@puhacica: az emberem kedvence, ha zsirban sutom, nyilt tuzon.

Muscari 2015.08.30. 19:12:33

@puhacica: tudod, hogy hányan nem tudnak olvasni? Vagy nem látják, ami hatalmas betűkkel ki van írva? Én is tudnék mesélni.

tanato 2015.08.30. 19:37:25

@svájci sapka (ch): Sajnos a magyar átlagnak drága.

tanato 2015.08.30. 19:38:40

@Mirjam2: Akarják fejleszteni,de főleg külföldi befektetők.

Muscari 2015.08.30. 19:39:41

Kedves Határátkelő, megkaptad az emailemet?

M. Péter 2015.08.30. 20:24:53

@Mr Long: AZ OECD statisztikákban az számit aktívnak, aki az adott hónapban legalább 1 órát dolgozott.

M. Péter 2015.08.30. 20:45:04

Szerintem közlekedés tekintetében Magyarország veri Kolumbiát. Kolumbiában nincs vasút, elég rosszak az utak, Bogota reggel 6-tól éjfélig egy agy dugó. A bogotai Transmilenión és a medellíni metrón kívül szervezett tömegközlekedésről nem tudok, csak buseta van. Ez olyan közepes méretű busz, amely egy meghatározott útvonalon közlekedik, de menetrend nincs, a megállók sincsenek kitáblázva, szóval ismerni kell a környéket vagy kérdezősködni. Taxi viszont van sok, és viszonylag olcsó.
Szerencsére nem kerültem közelebbi kapcsolatba a kolumbiai egészségüggyel, láttam modern kórházakat, az orvosok szakértelmét nem tudom megítélni, viszont a betegbiztosítóról csak rosszat hallottam, van, akiknek perelni kellett, hogy engedélyezzenek valamilyen orvosi beavatkozást.

M. Péter 2015.08.30. 20:53:58

@tanato: Kezdő ügyvéd van a listában.

tanato 2015.08.30. 22:07:59

@M. Péter: Az arányok a lényegesek.De mondom nem csodálkozom rajta.

skye8 2015.08.30. 23:18:12

Tobbszor voltam fogorvosnal torontoban az elmult masfel evben, a munkahelyi egeszsegbiztositasom eddig 100% ban fedezte a tisztitast Es tomeseket. Ellenkezo esetben a fizetesem szamottevo reszet emesztettek volna fel ezek a szamlak.

pappito · http://pappito.com 2015.08.30. 23:37:08

hát nekem az első az kb. a balatoni vendéglátós nyígás színvonala, kurva vendégek bejönnek és csak a baj van velük, az eüben is minden fasza lenne, ha nem lennének ezek a k. betegek

nekem ez a hozzállás nem tetszik

kolumbia érdekes, a hajósat meg sajnálom, hogy nem láthattam, biztos nagyon király, itt is szoktuk nézegetni a tall shipeket amikor a vizen kavincolnak. Itt lakott a kikötőben a Soren Larsen ami az Onedin családban szerepelt anno szép hajó (asszem Sydneybe költözött)

blackhairlady 2015.08.30. 23:52:22

@P.Elliot: a fogaszat nem nagyon draga itt biztositas nelkul?
Vagy biztositassal is lehet nagyon draga vagy olcsobb?

puhacica 2015.08.31. 00:07:25

@Jaszai Mari: szerintem azt en is szeretnem. :)

P.Elliot 2015.08.31. 04:33:42

@blackhair-lady: Mivel nincs fogaszati biztositasunk igy nem tudom, fizetem amit kernek. Nyugdijasok vagyunk igy nem jar sehonnan, valtani kene de nem eri meg.
Egy ido ota semmi bajom a fogammal ezt annak koszonhetem hogy valoban megfogadtam a fogasz utmutatasat, dentalfloss hasznalata minden etkezes utan es fogmosas sensodyne fogkremmel. es amit a lelkemre kotott hogy a legkisebb problemaval azonnal menjek vissza mert megelozzuk idoben a nagyobb bajt.
Az utolso latogatasomkor nem talalt semmi bajt, most megyek majd megint es szerintem most is ilyen jo lesz, bar elobb fogadtam volna meg amiket mondott. A szajviz hasznalatat furcsa modon nemigazan javasolta, azt mondta hogy kioli a jo bakteriumokat is a szajuregbol, felesleges vagy csak nagyon ritkan, a helyes fogmosas a jo fogak titka.
A ferjem aki mindig hasznalt dentalflosst, az valoban csak megmutatja a fogait evente egyszer. Tisztitani nem engedi amiota az akkori erre kijelolt technikus ugy ledorzsolgette a fogait hogy verzett az inye, plusz be is gyulladt, valami 5-vagy 6 eve nem volt baja a fogaival es mostanaban hiszem el hogy a fogselyem a titka valoban a jo fogaknak mert kiszedi az etelmaradekot es nincs ami begyullassza a fogakat.

©________ 2015.08.31. 07:00:59

@P.Elliot: az en osszes ismert fogorvosom meg ellenzi, mondvan a fogselyem betolja a cuccot az iny ala.

gabors 2015.08.31. 07:17:32

@Mirjam2: "ugyanazzal a problemaval Londonban "

nincs eleg dhimmi arabiaban aki ertene hozza ??? vagy allah ellenes dolgot akartal ??? vagy nem fizettel eleg jizya-t ???

2015.08.31. 07:59:11

@gabors: Te jol vagy? Minden rendben? :)))

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.08.31. 08:04:15

@P.Elliot: nekem olyan zárt a fogsorom, hogy sok helyen a selyem se fér közé, katasztrófa az egész.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.08.31. 08:16:16

Fogorvos: az itteni sztk-ba járok, ami csak annyiban különbözik a magántól, hogy hosszabb a várólista. Tavaly kötöttem egy fogászati biztosítást, ami egy havi fix összegért az esztétikai beavatkozásokon kívül minden fogászati kezelést fedez, önrész nélkül. Koromnál és sok tömésemnél fogva magas havidíjat fizetek, mintegy 20 eurót. Ez normál tarifában évi egy vizsgálatnak s egy fogkőtisztításnak megfelelő összeg. Ha nincs gond, akkor egálban vagyok. De ha befigyel egy tömés vagy bölcsességfog, már nagyon sokat spóroltam.

M. Péter 2015.08.31. 10:14:19

@Ferrari Violetta: Nekem pedig az amerikai fogorvosom hangsúlyozta nagyon a fogselymet.

M. Péter 2015.08.31. 10:19:56

Szerintem a sokat szidott magyar oktatási rendszer is jobb a kolumbiainál. A PISA-felméréseken az összes résztvevő latin-amerikai ország az uniós bányászbéka feneke (Bulgária) alatt van. Chile még a legjobb, nem túl sokkal van lemaradva, Peru mindenben az utolsó, Kolumbia sem sokkal jobb. A magyar oktatásról azt szokták mondani, hogy csak magolni kell, Kolumbiában ez 100-szor annyira így van.

©________ 2015.08.31. 10:55:14

@M. Péter: az enyemek foleg parodontologusok es gnatologusok sajnos. ahogy a helyzet all, kenytelen vagyok hinni nekik.

P.Elliot 2015.08.31. 11:35:35

@Zka: Ahova nem fer be a fogselyem oda az etel sem igazan fog, eleg ha jol megsikalod egy jo minosegu fogkefevel.

P.Elliot 2015.08.31. 11:40:03

@Ferrari Violetta: A fogorvosod biztosan sokszor szeretne latni. Egy tisztesseges fogasz bizony tajekoztat, marad betege ugyis eleg.
A rendszeres fogselymezes elott/ nemcsak amikor eszembe jutott/ rengeteget voltam a fogasznal, eveken at, azota csak ellenorzeskor.
Barcsak en is elobb megfogafdtam volna.

Crazy Kid 2015.08.31. 12:05:47

Azért utánanézhettél volna hogy tényleg nincs e magyar egyetem a top 500-ban...
www.shanghairanking.com/ARWU2015.html

Oké a végén, de ott van a szegedi...

Sajnos amikor ilyen van, akkor az tűnik ki, hogy szándékosan a magyar értékeket akarod csorbítani és pl. számomra hiteltelenné teszed az egészet. (A Kolumbiás részre gondolok)

xm95 2015.08.31. 12:31:59

Bizony isten nem ertem azokat, akik dragalljak az angol fogorvost, meg magyarorszagra jarnak fogaszhoz. Epp aktualis nekem, hogy fogorvoshoz regisztraljak koltozes utan, az eddigi tapasztalataim pedig azok, amiket valaki mar irt, hogy semmi kulonbseg nincs a privat es az NHS (sztk) beteg ellatasaban a varolista hosszan, es a fizetendo penzen kivul. A varolistarol annyit, hogy felevre elore van idopont normal esetben, akkor 17 fontert 2 tomes + fogkotisztitas fert bele, mas esetben csak ellenorzesre volt szukseg. Egyszer fizettem 50 fontot, de akkor a ket kovetkezo alkalom ingyenes volt, azaz egyszerre fizettem ki harom kezelest. Tobb fogorvosom volt tobb varosban tobb nemzetisegbol, Cambridge, Leicester, Coalville, Corby, spanyol, irani, angol, mindig mindenki kedves, szakszeru volt, a szemelyzet egyeb tagjait is beleertve. Ha az ar emelkedett, es mostmar £18.80, nem ertem hogy jon ki a matek, hogy olcsobb magyarorszagon a fogorvos, repjeggyel, esetleg szallassal, kozlekedessel. Csak erintolegesen a temahoz, de vonatkozik ez egyeb orvosi ellatasokra is. Valaki mondja mar el, miert jobb angliabol magyarorszagra jarni fogorvoshoz/orvoshoz, az esetleges nyelvi nehezsegeken kivul, mert azt elfogadom indoknak.

blackhairlady 2015.08.31. 13:43:35

@P.Elliot: Ertem, koszi. Nekunk van biztositasunk, a fogkoeltavolitas ingyenes 2x egy evben csaladtagonkent. Nekem juniusban csinaltak egy koronat, azt hiszem 60$ korul fizettunk kesobb amikor kuldtek a csekket.
Az en fogorvosom is ellenezte a szajvizet, de az utobbi idoben kaptam tole ujfajta mintadarabot amiben nincs alkohol, ezt jo szivvel ajanlja.
A fogselyem hasznalatat is mindig kiemeli, de nekem a fogpiszkalom eleve olyan aminek az egyik vege ilyen fogselymes, azt hasznalom minden alkalommal.

blackhairlady 2015.08.31. 13:46:52

@Ferrari Violetta: Valoban itt amerikaban szinte minden fogorvos nagyon ajanlja a fogselymet. Nekem muszaj is, mert nem zart a fogsdrom, a terhessegem alatt volt egy csunya foginygyulladasom amitol mozgott az egesz also-felso fogsorom, es nem allt vissza a normal allapotba utana.

2015.08.31. 13:56:40

@xm95, xm95.blog.hu: Most is amalgam tomes van csak NHS-en? Mert mikor en utoljara kerdeztem, az volt... Amalgam tomest ingyen se rakatnek a szamba. Es ha barmilyen komplex kezelesre lesz szukseged az NHS-en, eszreveszed majd hogy nem akarnak ellatni, vagy nem akkor amikor neked kene, stb., es az anyagok es a technikak amiket hasznalnak, elegge elavultak, pl. panoramarontgent meg ilyesmit elfelejtheted (legalabbis nekem regen mindig ilyen kis rontgeneket csinaltak pl. egyesevel).

Nekem az a tapasztalatom Angliabol hogy az NHS fogaszat nagyon rossz, a magan jobb de nevetsegesen draga, es meg azert a penzert sem kapod azt a szinvonalat amit pl. Mo.on vagy mas orszagokban maganfogaszaton. Es meg egy dolog ami eszembe jut: NHS fogorvosnal mindig csak es kizarolag hetfotol pentekig, munkaidoben tudtak nekem idopontot adni, ha egyaltalan kaptam.

Nemcsak magyaroknak eri meg a fogaszati kezeles Mo.on, hanem pl. sok brit beteg is megy oda kimondottan fogaszati kezelesre, erre egy egesz uzletag epult. Es nem veletlenul.

P.Elliot 2015.08.31. 14:03:32

@blackhair-lady: Ez a pasas ellenzi a fogpiszkalot, kulonosen azt a muanyagot ami ossze van kombinalva a fogselyemmel. Serti a fogzomancot szerinte a muanyag, tul eles.. Azt mondta hogy ha feletetlenul muszaj akkor az a gombolyore, kerekre csiszolt fogpiszkalo a legjobb.

P.Elliot 2015.08.31. 14:05:57

@Mirjam2: Itt egyszer a teveben felsoroltak hogy hova erdemes menni fogat csinaltatni, benne volt Magyarorszag is, amikor arrol beszeltek hogy kezd fellendulni az egeszsegugyi turizmus.

Demi78 2015.08.31. 14:07:56

@svájci sapka (ch): erdekes ez a "hazamegyek a fogorvoshoz" mentalitas. Nem kotekedni akarok, de bizalmi vagy anyagi vonzata van? Nalunk (FR) is mindenki, hu, hazamegyek, mert ezt meg azt kell csinaltatni a fogammal, jezusom, milyen arak vannak itt. Nekem szemely szerint van egy olyan betegbiztositasom (mutuelle), az allami kotelezon kivul, amit havonta fizetunk - 2*42 euro - es ez eleg rendesen allja a koltsegeket, mondok peldat: gyokerkezeles volt 150 euro (csak maganorvosrol beszelek!), ebbol 120 eurot visszakaptunk a helyui TAJ + kulon biztositotol. Volt egy korona, asszem 450euro, ennek a vegen 29 eurot NEM kaptam vissza, ergo 10000 Ftba kerult. Annal meg otthon is dragabb. Tudom, mondhatnatok, hogy ja, dfe havonta kifizetsz 24000 Ft-ot. Ellenben nincs allami egeszsegugyi dij, valamint ez a biztositas jo szemuvegkeszitesre stb.

@ndtomas 2015.08.31. 14:08:22

@xm95, xm95.blog.hu: egyik erre esküszik, másik arra. na, most akkor mitévő legyen az emberfia?

minden másban angliapárti vagyok - ezt most nem részletezném, mert nem akarok offtopicot nyitni. de fogászatban nincs tapasztalatom se magyar, se angol, se jó, se rossz. viszont most időszerű lesz beszerezni, és ha lehet, nem magamon kísérleteznék. eddig te vagy az első, aki dicséri az angolt, és most elbizonytalanodtam a magyart illetően.

nálam nem a pénz a motiváció, nem az a fajta vagyok, aki 20 forint kedvezményért elmegy a világ végére is. sokkal inkább az nyom a latban, hogy ha már fizetek, legyen rendesen megcsinálva, mert ha később korrigálni kell, az még drágább lesz. ha meg ráhagyom, akkor meg idegileg megyek rá. tehát nem ér annyit a spórolás, sokkal inkább a minőség. de ha nem kapok jobbat se a drágábbért, akkor meg nincs értelme többet fizetni érte.

tehát a kérdésedhez csatlakozom én is:

tényleg jobb-e annyira a magyar, hogy megérje odajárni, és annyira vacak vagy olyan drága az angol, hogy nem éri ezzel kísérletezni?

micsoda? 2015.08.31. 14:08:49

Gondolom Kolumbiában a nemi erőszak is kevesebb, mert ha nincs más, a szamár is jó.:)

blackhairlady 2015.08.31. 14:22:23

@P.Elliot: Nem a fogpiszkalpt hasznalom hanem a selyem reszet, de igy egyszerubb es higenikusabb nekem mintha egy darab cernat tartanek a kezembe, konnyebben tudom pucevalni a fogakozeimet. A fogpiszkalo tenyleg nagyon eles.

Ginix 2015.08.31. 15:23:38

@M. Péter: ez igaz, viszont tapasztalatom szerint dél-amerikában ők a legtájékozottabbak a legtöbb dologban. ha az utazásaim során sikerült vkivel beszélgetnem könyvről, filmről, zenéről, az tutira kolumbiai volt. egyszer egy kis faluban voltam és egyedüli vendégként rendeltem egy empanadát a sarki árusnál, szóba elegyedtünk és persze megjaptam a szokásos 'ahaaaaa'-t, mikor kiderült, h magyar vagyok (szinte soha senki nem tudja, mi fán termünk) majd kb 5 perc múlva hunyorog és azt mondja, h "a fővárosa nem budapest?", hát köpni-nyelni nem tudtam, meg azon gondolkodtam, h otthon vajon hányan tudnák kolumbia fővárosát. (az utazásaim előtt biztos én is összekevertem volna, ha megkérdeznek).

Ginix 2015.08.31. 15:29:51

@M. Péter: és bogotában még a taxis sem visz el feltétlen mindenhova. nem feltétlenül a veszélyes-nem veszélyes felosztás miatt, hanem az égtájak szerinti körzetbesorolás miatt. ha a keleti részen bulizol este, az nem fog elvinni az északi részbe, ha ott laksz, mert nagyon hosszú ideig tart és nem éri meg neki. annyi idő alatt akár több körzeten belüli fuvart is le tud bonyolítani. nem hivatalos taxiba meg tudod ki ül be éjnek évadján! :)

ocsi01 2015.08.31. 16:31:05

Fogorvos VS NHS: Ez egy erdekes story. Anno az USA-ban voltam amikor elkezdett egy fogam nagyon begyulladni. ( Koszonhetoen nemi rossz kezelesnek korabban, es egy nagy adag halogatasnak a reszemrol.) A lenyeg, hogy addig vagy 2-3 felnott fogorvost "lecsereltem", valahogy egyikkel sem voltam megelegedve, pedig mind magan doki volt. Nah a lenyeg, hogy ismeros ajanlott egy ujabb dokit, akinek van magan es "SZTK" rendelese is egy helyen (kulon idopontban). O szepen mindent rendbe rakott, es ha a varakozasi ido (2-3 honap) kibekulok, akkor ez szinte mind ingyen is volt. ( Magyar TB-vel, csak a Panorama rongent kellett fizetnem mert korzeten kivuli vagyok.) De a legfontosabb, meg voltam elegedve a szolgaltatassal.
Egyszer ujra kiujult a gyulladas (2 evvel kesobb), de en mar a UK-ben vagyok. A surgossegin megdobbento volt az ellatas.
-Elosszor is az asszinsztens aki meg tanonc volt 3X probalta meg felhelyezni a kutyut a helyi ronthenhez.
-Nekik nincs panorama rontgenjuk, sem a masik NHS altal tamogatott helyen ahova kesobb regisztraltam
-A rontgent kinyomtatjak papirra. ( csomo-csomo tinta)
-A felvetelt odaadjak, de csak papiron. Digitalisan nem lehet elkerni, sot meglepodnek, hogy minek az nekem. (2015 ben.) (A masodik helyen mar legalabb el tudtak kuldeni emailben, de ott sincsenek erre felkeszulve, kezzel kellett egy kervenyt sajat szavaimmal irnom, hogy hozzajarulok, hogy NEKEM elkuldjek a SAJAT leletemet.)
-Amalgam tomes az alapertelmezett
-Tudomason szerint az NHS csak az amalgam tomest tamogatja (vagyis ugyan azt a par £ kedvezmenyt sem kapom meg ha a feher tomest valasztom.)
-A gyulladt gyokerkezelt fogra a surgossegin csak sok kerleles utan voltak hajlandok antibiotikumot adni es nem ott helyben kihuzni a fogamat.
-A magyar fogorvosom szo nelkul kinyitotta a fogat es helyrerakta. (persze csak miutan dobott egy hatast a fentiek hallatan.)

Szoval az en fogorvosomat is a Jet2 tamogatja, nem pedig az NHS.

2015.08.31. 16:41:41

@Demi78: Ezek nagyon barati arak. UK-ben inkabb egy fogtomes 150 euro (attol fugg hogy mekkora), gyokerkezeles ennek a sokszorosa, koronat atlagember mar nem nagyon engedhet meg maganak, a fogaszati kezelesre meg a biztositas annyiba kerult mikor en neztem, hogy olcsobb volt inkabb masik orszagba menni, meg a repulojeggyel egyutt is.

2015.08.31. 16:47:54

@@ndtomas: Egyszeru, probald ki a helyi NHS-t, lehet hogy neked megfelel es / vagy oriasi szerencsed van es jo a helyi NHS fogorvos. Ha igen, problema megoldva. Ha nem, es van penzed, probalj meg helyi maganfogorvost, itt van pl. egy arlista, ok ugy hirdetik magukat hogy 'affordable prices': www.pallmalldental.co.uk/price-list.php. Ha ezzel nem akarsz kiserletezni es / vagy tul draga, menj masik orszagba. Azt mindenkeppen javaslom hogy regisztralj NHS fogorvosnal, mert ha barmilyen surgos problemad van a jovoben, nem nagyon fognak ellatni, pl. meg antibiotikumot sem kapsz fogfajdalomra, ha nem vagy regisztralva.

2015.08.31. 16:55:42

@ocsi01: Nagyon hasonlo tapasztalataim vannak es hasonlo sztorik ismerosoktol. En - sokakkal ellentetben - meg vagyok elegedve az NHS orvosi ellatassal, de a fogorvosi resz valahol lemaradt a mult szazadban. Azt tudom javasolni hogy ha Europaban nyaral eppen valaki UK-bol, az EU egeszsegugyi kartyaval menjen el a helyi fogorvoshoz es kezeltesse magat, ha olyan problemarol van szo amit surgosnek lehet beallitani (mert ugye hivatalosan csak surgossegi kezelesre lehet alkalmazni az EU kartyat). Nekem bevalt Nemetorszagban, az allami fogorvosi kezeles sokszorosan felulmulta a londoni magant (!) es semmit nem fizettem.

2015.08.31. 16:59:12

@ocsi01: Ja es volt egy baratnom aki kinjaban beleegyezett a foghuzasba a surgossegin, es nem azt a fogat huztak ki, amelyik fajt. True story :(

2015.08.31. 17:01:26

@Mirjam2: Ja es meg az volt a vicces, mikor egy idoben a brit fogorvosok felvilagosito kampanyt inditottak hogy raebresszek az embereket a fogorvosi turizmus veszelyeire, hogy mindenfele balkani orszagokban mennyire felrekezelhetik oket! :) Pathetic!

ocsi01 2015.08.31. 17:06:57

@Mirjam2: Nalam a surgossegi doki csaj nagyon kis helyes volt, de kemeny lelekjelenlet kellett, hogy ott megszeppenve ne engedjem hogy egybol ki is huzza a fogam. (Bar azert azt is megjegyzem, hogy alapbol nem szeretem a fogorvossal kapcsolatos dolgokat, mert szinte 0% eselyem van megitelni, hogy amit csinalt az jo-e, ha kiesett egy tomes az az o hanyagsaga, es keressek masik dokit, vagy az en hibam, vagy senkie, csak egy nehez helyzetett probalt megoldani.

2015.08.31. 17:22:57

@ocsi01: Ez annyira durva... En nem vagyok orvos, de meg en is tudom hogy a fogat minden aron meg kell tartani, a huzas csak a nagyon-nagyon vegso megoldas kene hogy legyen. Angliaban meg tenyleg ezt csinaljak az allami fogaszaton, huzzuk ki es kesz, mert a gyokerkezeles es utana korona sokaig tartana es sokba kerulne. Alapbol huznak. Ezert van az hogy annyi britnek hianyos a fogsora. Az angol ferjemnek a fogait teljesen tonkretettek fiatal koraban a brit fogorvosok (motorbalesete volt, es teljesen felrekezeltek), viszont nehany eve eltoltott ket hetet Budapesten es azota is szuper fogsora van :)

@ndtomas 2015.08.31. 18:06:52

@Mirjam2: pont ez az, hogy nem szeretnék magamon kísérletezni. "az okos a más kárán tanul". asszem, mégiscsak jobb lesz az a magyar magánkezelés. sürgősnek nem sürgős, de implantálás mellett döntöttem, és nem is egyre van szükség, szóval nem szeretném, ha elbarmolnák az angolok, ráadásul jó drágán.

ausztrál, közel-keleti ismerőseim Thaiföldre járnak. azt ismerem, nem rossz, meg olcsó is, de attól már jobb a magyar, még ha kicsit drága is lesz Londonból lejárogatni, de legalább legyen jó.

@ndtomas 2015.08.31. 18:06:59

@Muscari: nem járt? de jól tette! én se járok már jópár éve, csak elkerülhetetlen ügyek miatt. és ez innentől még inkább így lesz, ahogy elnézem a határrendészeti módszereket.

bár vannak dolgok, amiért érdemes odalátogatni. és úgy tűnik, ez i a fogászati kezelés is köztük van.

@ndtomas 2015.08.31. 18:07:01

@P.Elliot: ezt szerettem volna megspórolni, de túl szép is lett volna, ha pont itt kapom meg ezt az infot

Világpolgár2012 2015.08.31. 18:35:20

@@ndtomas:
Nekem nagyon jó magán fogorvosom van itt (UK-ben) már több, mint 6 éve. Azelőtt én is kipróbáltam egy csomót itt is, Mo-n is, ki lehet fogni jót és rosszat mindkét helyen. Egyszerű dolgok miatt nem éri meg hazamenni, mint fogtömés, tisztítás, még gyökérkezelésért vagy paradontális tisztításért sem. Amiért viszont tényleg megéri, az a fogbeültetés, az én orvosomnál 2500 font egy fog. Szeretném én mondjuk itt csináltatni, mert maximálisan megbízok bennük, de Mo-n tényleg sokkal olcsóbb és nem rosszabb, 150 és 180 ezer forint között már megvan egy beültetés. Egerben ismerek személyesen két fogorvost, mindkettő nagyon jó, ha érdekel, megírom az elérhetőségüket. Egyébként kétszer kell minimum menni a beültetéshez, 1-2 hétre esetenként.

@ndtomas 2015.08.31. 19:03:26

@Világpolgár2012: igen, tudom, hogy nem félórás akció, éppen ezért nem kísérleteznék magamon emiatt sem, meg az általam félmegoldásnak tartott dolgokkal sem - amit az implantáción kívül minden máson értek ezalatt. úgy vagyok vele, kerül, amibe kerül, azt kell előteremteni, nem a számlán nyavajogni, amikor fizetésre kerül a sor.

megköszönöm az egri kontaktot. ismerem jól a várost, a közelében nőttem fel. elnézek oda is, meg még amit kaptam máshol, meg ahova akad közben, kérek itt is, ott is egy ajánlatot, és megpróbálom a benyomásokból megsaccolni, hova tegyem a voksot. de most már biztos nem vergődök Angliában ilyen kaliberű dologgal, ha ekkora eltérések vannak.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.08.31. 19:39:32

Atyaeg, az elso, az ilyen maradt volna Magyarorszagon, itt csak a tobbi magayrt egeti az ilyen "okoskodassal" .Bocsanat az oszinte szavakert. Nem erzem, hogy ironia lett volna a reszerol.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.08.31. 19:42:31

@Demi78: Itt uk-ben csak a dragabbak alljak, nekem 40, paromnak 60 gfontos biztositasa van, egyikben sincs benne, sema dental , sem a maternity.
oszinte leszek: nekem jobban megerte Magyarorszagra visszajarnom maganellatasra, minden szempontbol.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.08.31. 19:46:13

@Mirjam2: ez igy van, nekem egy szemesznel - optalmologyst, nem pedigoptician, ez utobbi nem szemesz, nincs doktori vegzettsege, csak mezei szakozep - 300 fontos vizsgalati arat mondtak, retinaviszgalatra. oops, kosz, nem.

Világpolgár2012 2015.08.31. 20:25:38

@@ndtomas:
Megírtam az elérhetőségeket privát üzenetben.

M. Péter 2015.08.31. 20:37:56

@tildy[UK]: Aki a szemedet megvizsgálja, az optometrist, es ehhez egyetemi végzettseg kell. Az optician csak elkészíti a szemüveget.

2015.08.31. 20:38:06

@@ndtomas: Implantalas - ezt az NHS-nel nem te dontened el hogy megcsinaljak-e, hanem ok, meg azt is hogy mikor, meg hogy milyen anyagokkal. Maganban Angliaban sokezer fontba kerulne, tehat Mo. a nyilvanvalo valasztas. Ettol fuggetlenul erdemes NHS fogorvossal regisztralni ha UK-ben elsz.

2015.08.31. 20:43:05

@tildy[UK]: Igen, tobbek kozott ezert nem szidom az NHS-t, mert maganban ennyibe kerulnek az orvosi vizsgalatok. Mo.on, mint tudjuk, nevetsegesen keveset keresnek az orvosok, de persze a felhasznalo szempontjabol ez nyereseg mert sokkal olcsobban jut a szolgaltatashoz mint Angliaban, ahol megfizetik az orvosokat. Az NHS-t nem a magyar maganegeszseguggyel, hanem a magyar allami egeszseguggyel lehet csak erdemben osszehasonlitani, mert annak a megfeleloje.

2015.08.31. 20:54:45

@tildy[UK]: Mennyire egyetertek... En is ezt gondoltam mikor olvastam, csak nem mertem leirni! Azert Angliaban altalaban nem igy allnak hozza a munkahoz hogy szuper hogy fizetest kapunk, de barcsak az ugyfelek ne lennenek... Mert kb. ennyi jott le nekem belole. Ez olyan mintha en tanarkent arrol irnek hogy mennyire hulyek a diakok.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.08.31. 20:59:37

@M. Péter: jupp, lehet optometrist volt, de az sem az aki nekem kell, nem ugy tunik, hogy szemorvos lenne.

Ophthalmologist
An ophthalmologist — Eye M.D. — is a medical or osteopathic doctor who specializes in eye and vision care. Ophthalmologists differ from optometrists and opticians in their levels of training and in what they can diagnose and treat.

Optometrists are healthcare professionals who provide primary vision care ranging from sight testing and correction to the diagnosis, treatment, and management of vision changes.

@Mirjam2:

Azert az NHSnek is lenne hova fejlodnie. Oke, arnyalattal jobb, mint a magyar tb ellatas, bizonyos szempontbol. Szakmailag mar ketsegeim lennenek.

blackhairlady 2015.08.31. 21:16:57

@tildy[UK]: Ez igy van. Mi is csak egy sima szemesznel voltunk aki csak a szemuveg felirassal foglalkozik, o latott valami elvaltozast a fiam szemen, es tovabb kuldott bennunket egy MD.-hez. Itt derult ki, hogy Usher szindroma, es egy professzorhoz iranyitott minket aki a ritka szembetegsegekkel foglalkozik.
De ez egyebkent otthon is sokszor igy van, aki a szemuveges boltokban a latas csokkenest vizsgalja, legtobbszor nem rendelkezik orvosi vegzettseggel.

2015.08.31. 21:17:49

@tildy[UK]: 'Arnyalattal' jobb? Hat en ezt nagyon nem igy latom, de tenyleg felesleges ezen vitazni. Egyebkent azokban az europai orszagokban, ahol magasabb szinvonalu az allami egeszsegugyi ellatas mint az NHS, szerintem tobbet is vonnak le erte az adobol - legalabbis Nemetorszagban igy van.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.08.31. 23:11:08

@Signora con i capelli neri: nem tudom, en Magayrorszagon a szemeszeti klinikara jartam rendszeresen, illetve sztkban is szemesz ORVOS fogadott, nem pedig optikaba mentem. Itt majusban kertem idopontot, hogy nezzek meg a retinam, a szules miatt. Azt hiszed kaptam? Nagy ehezen vegul terhessegi diabetesz miatt vegul adtak, elmondom mikorra: szeptemberre,a fiam addigra mar ket honapos lesz. WTF.

@Mirjam2: miutan belebullyiingoltak egy inditasba itt, illetve a kedves GP azt mondja igy nekem a terdfajasrta, genetikus, nem lehet vele mit tenni, otthon meg pont HA-s segitseg alapjan eljutok egy terdspecialistahoz, aki epp tudott segiteni rajtam, azt kell hogy mondjam, nagyon nincs igazad. Vagy mikor 3 hetig 38-39 fokos lazzal voltam itt, nagy nehezen elmegyek gphez ( mivel jari alig tudtam, alig kaptam levegot is) , az meg tolja a szokasos paracetamol mantrat, ugy , hogy ugy tudok csak kohod=gni, ha aparom osszeszoritja a mellkasom, akkor lokukit az itteni orvosok sejhajaba, mar bocsanat. Tisztelet a kivetelnek.

2015.08.31. 23:58:41

@tildy[UK]: Igen, de honnan tudod hogy a magyar allami egeszsegugyben jobban ellattak volna? Mondom, ne hasonlitsd a magyar maganellatashoz az NHS-t, mert ez nem fair. En most egesz veletlenul a munkahelyi biztositasom jovoltabol magankorhazban voltam Londonban, es nagyon magas szinvonalu ellatast kaptam, varni semmire nem kellett, egyik vizsgalatrol kuldtek a masikra, stb., es nagyon sokat segitettek egy osszetett problemaval kapcsolatban. Es az NHS-szel is sok jo tapasztalatom van, bar a maganellatas sokkal jobb, de hat ez termeszetes, mindenhol igy van.

@ndtomas 2015.09.01. 00:03:35

@Világpolgár2012: megkaptam, kösz

@Mirjam2: igen, jobb lesz, ha a saját testemről szóló döntést a gyógykezelést illetően magam hozom meg, és inkább dolgozok érte többet, mintsem együtt éljek más döntésének hátrányaival, csak mert az tűnik olcsóbbnak.

regisztrálni előre kell itt mindenhova, vágom. ismerősöm belelépett egy tűbe, és előzetes regisztráció hiányában már 3 hónapja csak a papírmunkával futja a köröket, mielőtt még kiszednék belőle

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.09.01. 00:06:50

@Mirjam2: Mondjuk azt spec tudom, hpogy valoszinuleg csak a terhessegi cukor miatt nem inditottak volna - van szulesz nogyogyasz a csaladban, nem protokoll otthon, megfigyelnek, netan befektetnek, de nem bullyingolnak , hogy csak emrt terhessegi cukrod van , azt kockaztatod a varakozassal, hogy halva szulethet a baba, mikozben minden eredmenyed jo, karbantartott a cukor is.

|Itt belebullyingoltak az inditasba, mondhatnam megsuzlesztettek akaratom ellenere ( ami reszben igaz ugye, mert mondhattam volna nemet is, de elso gyerek, nem vagyok orvos, ok pedig nagyon durvan toltak a halvaszuletos sztorit. Hadd ne mondjam milyen horror volt a szulesem, amit soha de soha nem felejtek el . Eppen ezert kovetkezot vagy nem itt szulom, vagy magankorhazban , ha tehetem, vagy ha megis nhs, akkor el fogom utasitani, ha hasonloba az orvosok bele akarnak kenyszeriteni....

2015.09.01. 00:30:44

@tildy[UK]: Elhiszem, es sajnalom hogy igy alakult a szules.

2015.09.01. 00:33:10

@@ndtomas: Igy van, regisztralni kell, illetve szerintem is erdemes sajat kezbe venni az iranyitast ha megoldhato :). Egeszsegen nem erdemes sporolni.

blackhairlady 2015.09.01. 01:42:51

@tildy[UK]: Ha csak szimplan olvaso szemuvegre van szukseged, bemesz egy ilyen boltba, ott nagyon sok helyen nem orvosi vegzettsgu ember olvastatja veled a betuket.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.09.01. 01:50:06

@Signora con i capelli neri: -5.5 dioptriam, -2.5 cilinderem volt anno, és évente kellene nezetni a retinam....

totál más témakör, mint egy lataskorrekcio.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.09.01. 01:51:07

@tildy[UK]: mármint az olvadoszemuveg a totál más témakör...

M. Péter 2015.09.01. 08:27:31

@tildy[UK]: Magyar kardiológus barátom a londoni Royal Brompton Hospital-be jár rendszeresen továbbképzésre, szóval csak van a magyar orvosoknak valamit tanulni az angoloktól.

Mo.-n egy szemész főorvos írta fel a szemüvegemet. Mentem az Ofotértbe, ott mondták, hogy a recept nem jó, láthatóan helytelen dolgot írt fel, és hogy ez nem az első ilyen eset ezzel a doktorral. Viszza kellett menni, és kijavíttatni. Ha nem ilyen nyilvánvaló hibát követ el, akkor esetleg rossz szemüveget készíttetek, aztán csodálkozom hogy mért nem látok rendeesen vagy mért van fejfájásom, más pacienssel biztos megesett. Angliában az orvosi diplomával nem rendelkező optometrist ilyen hibát nem csinált még, és alaposabb vizsgálatot is végez.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.09.01. 22:06:11

@tildy[UK]:
OFF szerintem itthon befektettek volna téged az utolsó két hétre és naponta 5x nst. nekem legalábbis ezt ajánlották fel 38. hét körül pusztán azért, mert a hőségben alacsony volt a vérnyomásom és 3.2 evés után a vércukrom, és _majdnem_ elájultam nst-n. (nem akartam kórházban maradni, nem éreztem úgy, hogy ez ott és akkor bármit is javított volna, de aztán kétnaponta be kellett járni nst-re.)
minden amit az nhs-ről írtál, nekem azt sugallta, hogy bármi áron spórolni akarnak, akkor is, ha belebullyingolnak téged egy olyan szituációba, aminek 70% hogy császár lesz úgyis a vége. de nem baj, mert megspórolnak legalább 1673 fontot közben. :-/

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.09.02. 12:13:28

@Dragonlady (Bp, Hun): pontosan errol beszelek. Varhato volt, hogy csaszar lesz a vege, akkor meg miert nem azzal kezdtek rogton, belementem volna, ott volt a maternity planben is.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása