oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 23. 06:44,  Reneszánsz Fight Club 99 komment

2015. június 23. 06:44 Határátkelő

Reneszánsz Fight Club

Egészen érdekes rendezvénysorozat zajlik ezekben a napokban Firenzében, és mivel Pasztasuta volt olyan kedves, hogy írt róla egy nagyon érdekes posztot, ma (kissé talán nyári pihentetésképp is) ezt olvashatjátok. Példaként arra is, hogyan lehet egy hagyományt életben tartani.

cim_bandierai_degli_uffizi_di_firenze.jpg(fotó: Bandierai degli Uffizi di Firenze)

„A napokban játszódó calcio storico fiorentino (firenzei történelmi foci) egészen régi hagyományokkal rendelkezik; a tradíció szerint eredete a városalapító rómaiak által kedvelt Harpastum labdajátékban gyökerezik, amit egyébként a rómaiak a görögöktől vettek át.

A források szerint ez a sport az 1400-as évektől kezdett el igazán népszerű lenne, ekkortól már versenyszerűen is űzték. Akkoriban a mérkőzéseket jellemzően a farsangi időszakban tartották, a játékosok többnyire a nemesi családokból kerültek ki és fényűző egyenruhákban játszottak.

Egy emlékezetes mérkőzés

Az egyik legemlékezetesebb meccs az 1530 februárjában játszott volt, ami egyébként a játék modernkori újrarendezését is inspirálta. Az eset történelmi hátteréhez hozzátartozik, hogy a firenzeiek az 1527-es „Róma kifosztását” kihasználva elzavarták az uralmon lévő Mediciket, és kihirdették a Köztársaságot.

VII. Kelemen pápa (aki Medici-sarj volt) nem igazán nézte ezt jó szemmel, és miután kiegyezett a Rómát kifosztó V. Károllyal, felkérte őt, hogy fegyveresen lépjen fel a rebellis firenzeiekkel szemben. V. Károly ennek eleget is tett és 1529-ben offenzívát indított Firenze ellen.

A firenzeiek a hónapok óta tartó ostrom ellenére, dacból, hogy megmutassák, mennyire semmibe veszik a fenyegető hadakat, csak azért is megrendezték a rákövetkező évben a karneválkor szokásos foci meccset. Direkt egy olyan teret választva (piazza Santa Croce), amit az ellenség jól láthat a környező dombokról.

Állítólag egy csapat zenész fel is mászott a Basilica di Santa Croce tetejére, és onnan húzta a talpalávalót, csak hogy még jobban bosszantsák az ostromlókat. Ez már V. Károly seregeinek is sok volt, és válaszul egy ágyúgolyó süvített el a tér és a muzsikusok feje felett, de az incidenst mindenki sértetlenül megúszta.

A város aztán pár hónapra rá megadta magát és a Medici-család újra visszavette a hatalmat.

Modern kori újjáélesztés

A bajnokság népszerűsége az 1700-as években hanyatlásnak indult, olyannyira, hogy egy idő után felhagytak a rendezésével. Egy-két gyenge próbálkozástól eltekintve, majd két évszázadnyi szünet után 1930-ban, Firenze fent említett ostromának 400 éves évfordulóján élesztették újjá a hagyományt.

A tornán 4 csapat küzd meg egymással, akik a város 4 történelmi negyedét képviselik: Fehérek – Santo Spirito, Kékek – Santa Croce, Pirosak – Santa Maria Novella, Zöldek – San Giovanni.

A rangadót minden év júniusában rendezik a piazza Santa Croce-n; összesen három meccset játszanak, az első két mérkőzés nyertese küzd meg egymással a fináléban június 24-én, a város védőszentjének, Keresztelő Szent Jánosnak az ünnepén.

firenze_fight_club_2.jpg(fotó: Bandierai degli Uffizi di Firenze)

Azt, hogy az elődöntőket ki-kivel játssza, a húsvéti „Szekér felrobantása”-kor sorsolják ki (emlékeztek még a galamrakétára? ;) ). Idén a Zöldek és a Fehérek néznek majd egymással farkasszemet a döntőben. A győztes jutalma egyébként a dicsőségen kívül egy chianina fajtájú borjú.

Egy-egy mérkőzés 50 percig tart és homokos pályán játsszák az egyenként 27 fős csapatok. A szabályai alapján egyfajta keveréke a rugbynek, a boksznak és a focinak, ugyanis minden eszköz megengedett, hogy a csapat az ellenfél területének végére jutassa a labdát, ezzel pontot szerezve.

Így a gyakorlatban míg a „hátvédek” ellabdáznak egymás közt, a „csatárok” próbálják egyéni bokszmeccseken lekötni az ellenfelet. Ha a „csatárok” sikeresen végzik a munkájukat, akkor egy bátor befutó a labdával megpróbál áttörni a bunyózók hadán, és ha nem ugranak rá a rivális „hátvédek”, akkor sikerül pontot szereznie.

Az orvosi csapat nem ritka vendég a pályán, pedig nem szoktak egy-egy orrvérzésre berohanni, csak ha valaki már a földön fekszik.

firenze_fight_club_3_foto_ansa.jpg(fotó: Ansa)

Tradíció és identitás

Fontos része még a rendezvénynek az a több mint 500 reneszánsz öltözetben felvonuló zászlós, dobos, katona, stb. akik az egész eseménynek megadják a korabeli hagyományok szerinti keretet.

A calcio storico fiorentino és az év folyamán zajló egyéb hagyományörző ünneplések és felvonulások meghatározó részét képezik a firenzei polgárok identitástudatának. A turistáknak persze ezek az események csak szines parádék, a helyiek viszont büszkén vesznek részt és viszik tovább a több évszázadra visszatekintő tradíciókat.

A témában született egy játékfilm is, ennek az angol trailerét láthatjátok itt, így kicsit könnyebb elképzelni, hogyan zajlik a valóságban.

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Olaszország calcio storico fiorentino

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr147564920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.23. 07:11:34

Ez egy igen jól megírt érdekes poszt.
Viszont nincs mit beszélni róla.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.06.23. 07:23:00

nagyon érdekes hagyomány és nagyon érdekesen megírt poszt, köszönjük

azt hiszem ez a sport sem lesz a kedvencem azért :D és még nézöként sem biztos hogy tudnám követni

@diggerdriver: akkor off-olj :D

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.23. 07:24:16

Egy volt magyar osztálytársam szokott ilyen hagyományőrző dolgokban részt venni aktívan. Különböző csaták újra megrendezett verzióiban szerepel.

Például: www.facebook.com/events/506534929445941/

kék madár 2015.06.23. 07:24:42

@diggerdriver: dehogyisnincs: az olaszok csamcsognak, a magyar adofizetok tartjak el oket, a papa pedig egy liberalis csalo es ez mind teny.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 08:17:11

Szeretem az ilyen osregi hagyomanyokat
De azt jobban szeretem, amikor ezek egy nep reszei, es nem az aktualis hatalome. Valahogy olyan otthonos tole az egesz. Ereznia valodi kozosseget, meg a kepeket nezve is.

Nem, nem emlékszem a galamraketara.
A gyoztes egy csapat, ugye? Akkor 27 fele vagjak a borjut?

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 08:17:58

@diggerdriver: menni fog, kossel at a borjurol a borjupaprikasra.

LittleG (uk) 2015.06.23. 08:27:30

Erdekes cikk. Nem blogposzt, legalabbis nem ide illo szerintem. Inkabb a HA weboldalra.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.06.23. 09:25:48

@~~Babette~~: Inkabb bistecca fiorentina lesz belole, ha mar toszkan hagyomanyok :-).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.06.23. 09:27:53

@~~Babette~~: Errol a hollokoi husvet jut eszembe...vajon az valodi hagyomanyorzes vagy szimplan turistavakito maskaradezas?

pasztasuta 2015.06.23. 09:50:55

Koszi mindenkinek akinek tetszett a poszt. :)

Nem egy klasszik hataratkelos tortenet, de szerintem a hataratkeles nem csak arrol szol, hogy osszecsomagolom a borondom es nekiindulok a vilagnak, hanem arrol is, hogy ahova megerkeztem erdeklodom a helyi kultura, gasztronomia, politika (engem legalabbis erdekel ez is) stb irant, es ugy altalaban probalom atlatni a rendszert es beilleszkedni abba.
Volt a brit vasut, meg a francia ovoda vilagat leiro poszt is, ez most egy olasz hagyomanyrol szo.

Evain 2015.06.23. 10:03:02

Erről jut eszembe, magyar vágta létezik még? Vagy hogy hívják.

pasztasuta 2015.06.23. 10:04:37

@~~Babette~~: a kollegak segitenek, szoval: igen, a multban az allatot levagtak es a gyoztes csapat csaladostul rendezett egy nagy vacsorat. Ma mar inkabb csak szimbolikus jelentese van, a vacsorat megtartjak nelkule.

Hari Seldon 2 2015.06.23. 10:04:52

Nagyon jópofák az ilyen reneszánsz mulatságok.
Voltam Siená-ban is, ott is van valami hasonló, a városháza terénél. De ott talán lovasokkal csinálják, vagy valami ilyesmi.
(Pasztasuta, javíts ki, ha rosszul mondtam.)

pasztasuta 2015.06.23. 10:13:49

@Hari Seldon 2: igen jol tudod, a Palio lesz az: julius 2an es augusztus 16an tartjak. ;)

pasztasuta 2015.06.23. 10:25:28

@DavidT: ugye ugye..? :D fontos bazilika: szamos hires ember nyughelye.

Evain 2015.06.23. 11:07:38

@svájci sapka (ch): anno lovasként elég sok rosszat olvastam róla, hogy próbáltak nevezni a települések. A balesetről nem is beszélve (már nem is emlékszem melyik évben volt).
Egyetértek, a visegrádi sokkal inkább hagyományörző, és jobban kötődik a firenzeihez.

wuaaa 2015.06.23. 11:38:40

Van valami új, titkos hely ahová kommentelni jártok?

Mrs Rumcajsz (törölt) 2015.06.23. 12:37:12

@Evain: en ugy tudom letezik meg, bar az nem ilyen nemzeti hagyomany szvsz. Valahonnan nyultak az alapotletet csak mar nem emlekszem honnan...

Golf2 2015.06.23. 12:37:14

@Evain: A magyar vágta nagyon népszerű! Csak most Hegyeshalom felé.

Mrs Rumcajsz (törölt) 2015.06.23. 12:37:32

OFF:
Kedves HA!
Olvastam a moderalasi alapelveket es tudom, hogy kezdo kommenelokent varom kell mig a hozzaszolasom megjelenik. Ertem, az okokat is, igy viszont pont nem tudok bekapcsolodni a kommentelokkel valo beszelgetesekbe, mert tok keson jelentek meg a hozzaszolasaim es okafogyotakka is valnak, mert a beszelgetes reg elhuzott mas iranyba.
Nem bantaskent mondom, hanem epito kritikakent, hogy a kezdo kommenteloknek, mint nekem, ne menjen el a kedvunk :)
ON

SzZoole 2015.06.23. 12:50:52

@Golf2: egyre jobb beszolasaid vannak,tetszik:)))

Herr Géza 2015.06.23. 12:51:15

@Golf2: Na ez igen, itt az átkötés a süllyedö hajóhoz. Megjöttünk... :)))))))))

wuaaa 2015.06.23. 13:45:49

Olyan poszt már volt, hogy "ti mit szoktatok csinálni, ha unatkoztok a munkahelyeteken?" ?

2015.06.23. 13:54:13

@wuaaa [nor]: Nem, mert nem szoktunk unatkozni, ezert tartunk Pinterest accountot :D

wuaaa 2015.06.23. 14:05:02

@mojyo: Nahát... nekem ez újdonság volt.. Nem ismertem. Köszi! ;)

nyuszigonosz 2015.06.23. 14:06:31

Érdekes az írás,
@pasztasuta: igen, szerintem is úgy van, hogy ahol élünk, ott kellene és érdemes tudni is sok mindent.

@wuaaa [nor]: Életemben nem unatkoztam a munkahelyemen. És mielött megkérdezed, hogy most a munkahelyemen vagyok-e, hogy ráérek kommentelni: nem, most éppen már hazaértem.

wuaaa 2015.06.23. 14:20:30

@nyuszigonosz(D): Húú, azért a sorok között ott volt, hogy nem szégyellem-e a pofámat... :)

@diggerdriver: Aludni szoktam én is, de csak éjjelente, de nappal csak szundítani, ha nagyon bekajálok. De azt se lehet egész nap.

SzZoole 2015.06.23. 14:45:16

@wuaaa [nor]: hat,ha en unatkoznek/aludtak munka kozben nagy baj lenne:)

nyuszigonosz 2015.06.23. 15:39:55

@wuaaa [nor]: Dehogy volt ott. :-)
Már ne olvassál bele dolgokat, amiket nem is gondoltam. :-)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.06.23. 16:44:00

@pasztasuta: :D csak meg is kell látni azokat a híres embereket ott, vagyis a sírjukat ... és ahhoz már szemüveg kell hogy el tudjam olvasni (a "kordonon kívülről is) :D

SzZoole 2015.06.23. 17:01:59

@Dragonlady (Bp, Hun): meg egyben vagytok?
Hogy birod magad?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 17:21:18

@Zoole[uk]: köszi, szarul, mászkálhatok minden nap vizsgálatra mostmár ("ja, tudjuk, nincs levegő, de ha kinyitjuk az ablakot, akkor vagy leesik, vagy nem tudjuk többet becsukni"). ha nem történik jövő keddig semmi magától, akkor ott kell maradni majd és elkezdenek piszkálgatni :-(

montroyal ( CAN qc) 2015.06.23. 17:39:01

@wuaaa [nor]: ha unatkozok ... néha még munkara is vetemedek ...

de a folytonos semmit tevést ugy kell csoportositani , hogy az lazas tevékenységnek latszék , de semmikepp ne fajuljon munkava ..

2015.06.23. 18:05:22

OFF

diepresse.com/home/politik/aussenpolitik/4761198/Boot-ist-voll_Ungarn-nimmt-keine-Fluchtlinge-zuruck?_vl_backlink=/home/index.do

Orban bejelentette, hogy nem vesznek at tobb menekultet es felmondjak a Dublin III-at!! Erdekes, mi lesz ebbol, de ami meg erdekesebb, a kommentek a cikk alatt! Ausztriaban nagyjabol ilyen a kozhangulat menekult ugyben...

ON

SzZoole 2015.06.23. 18:17:49

@Dragonlady (Bp, Hun): Mondanam,hogy kitartas,de hat ugye nekem konnyu,nem en szenvedek ezzel az allapotal,de majd ha elojon az a kis joveveny az majd feledteti veled az atelt kinokat,hidd el,nagyon sok oromot fog meg Ö neked okozni:)))
Szoval,bird ki meg ezt a kicsit:)))

pasztasuta 2015.06.23. 18:44:43

Egyébként @~~Babette~~: kommentjével kapcsolatban eszembe jutott, hogy itt tényleg mennyire mindenki a közösség tagjának érzi magát, nem is össznemzeti szinten, hanem regionális vagy sokszor város szinten.

Hogy büszkék arra, hogy toszkánok, szárdok, stb, és hogy az ő egyedi szokásaik, ételeik, múltjuk megkülönbözteti őket a többi olasztól.

Aztán eggyel zártabb szinten meg büszkék arra, hogy pl firenzeiek és mellesleg örök harcban állnak a szintén toszkán pisaiakkal, kb mint a városállamok idején. (így már külön érdekes ahogy a firenzei Renzi átvette a kormányzást a pisai Lettatól).

Nyilán ebben az is nagy szerepet játszik, hogy Olaszország mint egyeséges állam viszonylag rövid ideje létezik.

pasztasuta 2015.06.23. 18:46:22

@nyuszigonosz(D): örülök, hogy ezzel nem vagyok egyedül. :)

wuaaa 2015.06.23. 18:46:44

@Zoole[uk]: Ja kérem, aki csillagot akar tolni, az nem aludhat.... :))

@nyuszigonosz(D): ooottttt volt az ! :) @Dragonlady (Bp, Hun): is látta ! :))

@montroyal ( CAN qc): Én még nem vagyok ennyire tapasztalt munkahelyi unatkozó, így megfogadom a tanácsod.. :D

@Ödenburger [Hu/At]: Lassan népszavazás, most kell a népet gerjeszteni (ha még egyáltalán kell).

nyuszigonosz 2015.06.23. 18:51:27

@wuaaa [nor]: Akkor sem volt ott. :-) Még ha a Dragonlady látni is szerette volna. :-)
Mittudomén milyen munkarendben dolgozol, ma is akár írhattad ezt egy parkból, otthonról, a tenger partjáról...
Lényegében egy érdekes kérdés. Mármint az eredeti.

blackhairlady 2015.06.23. 18:53:02

@~~Babette~~: Hajaj, milyen merges lesz akinek csak a farka jut ;))))
Csapatepites cimszo alatt jol megeszik a porkuttet:D

blackhairlady 2015.06.23. 18:55:14

@zöldeketbeszélek: Ezen mar en is gondolkodtam. Miert van az, hogy amit a magyarok probalnak hagyomanyorzes cimen bemutatni, az csak turista vakitas, amit meg mi, magyarok, mint turistak emgnezunk kulfoldon, az rendben van, es milyen szep, hogy orzik a hagyomanyaikat.

blackhairlady 2015.06.23. 18:56:07

@pasztasuta: Nagyon helyes, hogy megirtad, erdekes volt olvasni:)

blackhairlady 2015.06.23. 18:58:44

Van egy magayr falu, Bikal, ahol felepitettek egy reneszansz falut. nagyon erdekes, akit erdekelnek az ilyen jellegu dolgok, latogassa meg. Egy egesz nap kell ra, mert sok program, latnivalo van. A veget egy lovas beutato zarja, mondjuk enkem ez tetszett a legkevesbe.

blackhairlady 2015.06.23. 19:02:04

@wuaaa [nor]: En olvasni, mert a wifi letiltja a hataratkelot:D
Bar nekem most nyari szunet van:)

pasztasuta 2015.06.23. 19:09:34

@Ödenburger [Hu/At]: oh tudtam én, hogy ha már egyszer Olaszország, akkor a menekült kérdésről kellett volna posztot írnom...

pasztasuta 2015.06.23. 19:34:19

@blackhair-lady: köszi, örülök, hogy tetszett. :)

DieNanny CH 2015.06.23. 20:09:58

Itt is lesz most valami hasonló, megrendezett csatajelenet - vagyis több -, még statisztákat is várnak...
www.morgarten2015.ch/fileadmin/user_upload/news/Freilichtspektakel/Morgartenspektakel_2015.pdf

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 20:13:28

@pasztasuta: figyelj, tudjuk jol, hogy a jo posztoknak van a legkevesebb komment.

:-)

wuaaa 2015.06.23. 20:22:15

@nyuszigonosz(D): "..ma is akár írhattad ezt egy parkból, otthonról, a tenger partjáról... "

Sőt, a tengerről is írhattam volna, csak ott és akkor éppen dolgoztam.. Ráadásul szombat is volt ! :DD
www.dropbox.com/s/ke4eyzybcksa3oi/IMG_0249.JPG?dl=0

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.06.23. 20:24:39

@blackhair-lady: szerintem ebben az játszhat szerepet, hogy a hagyományőrzés is a politika áldozatává vált sajnos

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.06.23. 20:29:23

@pasztasuta: nekem annyira elképzelhetetlen az ilyen szintű lokálpatriotizmus

(persze biztos azért mert ahogy irod, Olaszország más utat járt be mint Magyarország)

ettől függetlenül nagyon érdekes

úgy mint, talán már felvetettem és remélem hogy nem nagyon off, hogy a latin amerikaiak hogy kötődnek a nemzethez mint fogalomhoz ... hiszen "nyelvében él a nemzet" ugye?

eltúlozva, semmi nem különbözteti meg őket a spanyoloktól (a brazilokat meg a portugáloktól) ... egy kolumbiai lakótársamat kérdezgettem erről régebben, de nem nagyon értette a kérdést :D

pasztasuta 2015.06.23. 20:49:17

@DavidT: várj, ma vettem giglio-s fülbevalót és holnap San Giovanni ünnepén ebben fogom nézni a tüzijátékot, akkor ez már kb lokálpatriotizmus? :D

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.06.23. 20:53:15

@pasztasuta: tűzi játék lesz? tök jó!!!

igen, szerintem az már belefér a kezdő lokálpatriotizmusba

a középszint meghatározásán még dolgozom :D

nyuszigonosz 2015.06.23. 20:59:17

@wuaaa [nor]:

Kösz, nagyon jó kép.
Meg látom, az idö ott sem más, mint itt. :-)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.06.23. 21:04:48

Puff neki! Orbán egyoldalúan felfüggesztette a dublini egyezémnyt. Keresem az állam :) tökös gyerek, meg kell hagyni. Kíváncsi vagyok, mi sül ki ebből. Persze az Index máris sopánkodik.
Olvasom a Die Pressét, az osztrák kommentelők többnyire megértőek:
"Orban wurde von den Ungarn gewählt und ist allein den Ungarn verantwortlich" és ebben minden benne van.

pasztasuta 2015.06.23. 21:25:18

@Ödenburger [Hu/At]: @Réka ‎: olvasom a cikket a hírről a corriere-n, eddig a kommentelők nagy része igazat ad Orbánnak.
Lol, Európa megunta volna a pc-skedést??

2015.06.23. 21:32:44

@pasztasuta:

Hat, en csak Ausztriarol tudok nyilatkozni, de az, hogy az FPOe 25% koruli/feletti eredmenyeket er el, es sok helyeken lekorozi a hagyomanyos nagypartokat, azert az sokat elmond. Pedig mostanaban mar azok is elkezdtek bevandorlasellenes szolamokat nyomni... Persze itt is van egy ertelmisegi reteg, aki rendkivul nagyon pc, de a lakossag nagyreszenek tele a toke az egesszel, legszivesebben lezarnak a hatarokat, az osszes menekultet hazakuldenek, es ugy mellesleg egyuttal a gorogoket is kivagnak az EU-bol, mint azt a bizonyos macskat a szolasban...

pasztasuta 2015.06.23. 22:08:46

@Ödenburger [Hu/At]:

Én személy szerint eddig elég toleráns olaszokkal találkoztam, mondjuk az is igaz, hogy a legszélsőségesebben immigráns-ellenes párt északabbra jóval nagyobb támogatást élvez.

Érdekesek ezek az Orbánt éltető olasz kommentek, pedig az indexen futó Lampedusa sorozatban azt olvastam, hogy minden olasz segíteni akar a menekülteknek......

2015.06.23. 22:37:45

@Réka ‎: Sajnos csak ennyit tud felmutatni. Szomorú.

puhacica 2015.06.23. 23:06:23

ket eve voltunk Sumegen a Kapitany hotelben. jo szar volt, kiveve egy estet: lovagi tornat rendeztek a lovardaban, aztan meg atvonultunk a var alatti pincebe/etterembe es kezzel-labbal evos "reneszansz" vacsorat ettunk. voltak ciganyok is, mindenkinek elhuztak a notajat, vegul pedig a torna gyoztese vegiglovagolt az ettermen keresztbe-hosszaba az asztalok kozott. latvanyos es erdekes volt. megneznem a ti bulitokat is. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 23:19:09

szerintem ez egyszerű, hogy valami csak turistacsapda-e vagy igazi hagyomány. csak azt kell megnézni, hogy akkor is csinálják-e, ha nincs egy szál turista / látogató sem a láthatáron, vagyis a saját maguk szórakoztatására.
én nagyon sok ázsiai fesztivált és ünnepet másztam végig 2001 óta, és nagyon-nagyon szeretem őket. szerintem ezek az olasz mulatságok is tetszenének :-)
az egyik nagy fájdalmam itt, hogy szerintem nekünk magyaroknak már nincsenek igazi ünnepeink.
(szem becsuk, fedezékbe vonul, várja a tojásdobálást ezért a kijelentésért.)

pasztasuta 2015.06.23. 23:52:18

@puhacica: hú jó lehetett, hasonlít a Sir Lancelot-os lovagi vacsorára. Én holnap a meccsre nem megyek csak a tüzijátékos meg kakasosnyalókás részre. :)

pasztasuta 2015.06.23. 23:59:10

@Dragonlady (Bp, Hun): szerintem lennének ünnepeink, csak elfelejtettünk ünnepelni. Itt azt látom, hogy gyerek-felnőtt tök lelkesen résztvesz ezekben a régi szokásokban, otthon ugyanez viszont mintha ciki kategóriában lenne vagy max turistavakításnak adják el. :(

pityke8 2015.06.24. 00:06:39

puhacica miért volt szar Sümegen s Kapitányban?

2015.06.24. 00:08:40

@pasztasuta: Hat szerintem ez azert van, mert a lenyeg hianyzik, amit irtal korabban, a lokalpatriotizmus, hogy a firenzeiek irtjak egymast a pisaiakkal es hasonlok :D Bocs, hogy megint a focival jovok, de ott is ezt csinaljak az olaszok, amikor a Liverpool elverte a Milant a BL dontoben (ez mar kb tizen eve volt :D) akkor is ki tettek a nagy bannert Torinoban, hogy "Kosz, Liverpool!" :D Meg amugy a tobbi nyugati orszagban is ilyen ez, franciaknal is ez van kb. Magyarorszagon ehhez kepest nem nagyon alakult ki ilyen polgarsag, meg helyi szubkulturak amiktol egy-egy ilyen unneples valodiva valik. Azsiaban is szerintem a hely a lenyeg ezekben az unnepekben, vagyis legalabis amennyit a japanoktol latok, hogy ott minden unnep valami helyi templomhoz, vedo szellemhez, hegyhez, mezogazdasagi fordulohoz stb kapcsolodik, Magyarorszagon meg nem ilyenek ezek. De ez csak az en eszrevetelem :)

puhacica 2015.06.24. 00:12:19

@pityke8: januarban voltunk, faztunk a szobankban es a medencek vize is hideg volt. felidoben szobat kellett cserelnunk, mert a szomszedban egy olyan csalad volt, akik ejjelente valoszinuleg nyuztak a gyerekuket, keptelenseg volt megmaradni mellettuk. es sajnos a szemelyzet se volt a topon. elotte a Karos Spaban voltunk, azt viszont csak ajanlani tudom.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.24. 00:21:53

@Hari Seldon 2: "Voltam Siená-ban is, ott is van valami hasonló, a városháza terénél. "

En Arezzo-ban lattam hasonlot, rengeteg szines zaszlos felvonuloval, korabeli kosztumokben, nagyon latvanyos volt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.24. 00:23:02

@pasztasuta:
szerintem is lenne rá igény, csak valahogy már nem tudjuk, hogyan is kellene.

pasztasuta 2015.06.24. 00:35:33

@mojyo: ebben a foci dologban lehet valami. A mostani BL döntőn is ez volt, hogy a hithű firenzeiek a spanyoloknak drukkoltak; mivel a Fiorentina a Torinoval testvércsapat, a Torino pedig ősellensége a Juventusnak, szóval a Fiorentina barátságból a Juventus ellen fog szurkolni. :D

2015.06.24. 00:52:24

@pasztasuta: Igen, abszolute igy van :D Ez a magyaroknal nem lenne igy, ha egy magyar csapat bekerulne a BL-be, akkor az egesz orszag drukkolna nekik (persze ebben lehet az is van, hogy erre kb nulla az esely es akkor ezt nemzeti csodanak ertekelne mindenki :D), de az is van, hogy Magyarorszagon nem ennyire jelentosek a lokalis dolgok, lehet persze, hogy a budaiak es a pestiek nem csipik egymast, meg buszkek a pecsiek, hogy pecsiek, de nincs az, hogy Tata es Tatabanya, vagy Kobanya es Kispest 400 eve utaljak egymast es mar Rakoczi idejen is az volt nekik a legfontosabb, hogy egymast legyozzek :D Es akkor nyilvan igy nincs olyan se, hogy Tatan meg a husvet vagy a lovasar is masmilyen, mint Tatabanyan, mert csak nehogy olyan legyen, mint "azoke", vagy hogy a kobanyaiaknak szezonberletuk van a Kispestnel a vendeg oldalon, szoval igy egy kicsit nehezebb hagyomanyt orizni, es hamarabb turistaslatvanyossagga silanyulnak az ilyesmik, hiszen barhol reprodukalhatova valik az orszagban. Amugy szerintem is kar, en is sokkal szivesebben utalnam a kispestieket, mint peldaul a balliberalisokat/jobboldalikeresztenyeket, stb stb, szoval paradox modon szerintem az ilyen ideologiai arokasodasokat is megelozhetne, ha az emberek kozott eleve lennenek ilyenek, varosi elhelyezkedes alapjan, igy nem kellene ujabb ellensegeket gyartani. :D Na mindegy elkalandoztam. :D

pasztasuta 2015.06.24. 01:13:52

@mojyo: szerintem jól teszed ha kalandozol, mert ez egy tök helytálló meglátás. Btw Pisa-Firenze ellentét: a hagyomány szerint a helyi kenyér is azért sótlan, mert a pisaiak blokkolták a sószállítmányokat és hiába lenne ma só és lenne finomabb (ehetőbb..) a kenyér, ehhez a több száz éves tradicióhoz (is) ragaszkodnak.

M. Péter 2015.06.24. 01:23:46

@mojyo: Nem vagyok biztos abban, hogy a Fradi-drukkerek képesek lennének az MTK-nak vagy az Újpestnek szurkolni.

adg 2015.06.24. 05:22:13

@pasztasuta: igen, ez magyarorszagon ciki sajnos. Ami valahol ertheto, mert az elmult kb 100 ev arrol szolt ilyen teren, hogy a hagyomanyokat es mindenfele nemzeti erzest ki kell irtani, vagy legalabb guny targyava kell tenni, helyette vagy lehet unnepelni masok unnepeit, vagy uj, kitalalt alkalmakat. Amik persze lehetoleg essenek egy hagyomanyos esemeny idejere, veletlenul persze.
Alkotmany unnepe, fenyo unnep, stb. Utobbi nem nagyon jott be szerencsere.
A politika termeszetesen meg most is aktivan beletenyerel ezekbe. Ha valami nemzeti, hagyomanyos dolog jutna eszedbe, akkor magyarkodsz es kirekesztesz. Persze a masik oldalon is megvan, "ha te nem, akkor nem vagy magyar" stb. Igy eleg nehez.
Nem nagyon tudsz csak ugy siman hagyomanyorizni, mindegy mi az. Akkor epp magyarkodsz. Velem, vagy ellenem, es a szervezo hovatartozasa donti el. Pont. Csapda.
Talan majd egy par evtized mulva. Elobb utobb helyre kell ennek alnia. Talan. Na mindegy.
Jut eszembe, digoknal van aki olaszkodassal vadolja a resztvevoket egy ilyen esemenyen? :)

Koszi a posztot, erdekes volt. Tetszett.

wuaaa 2015.06.24. 07:09:33

@nyuszigonosz(D): A nagyon jó képtől az messze van, de örülök, hogy legalább egy ilyet sikerült összehozni.. :)
Az idő? 10,5 C fok per pill... :)

pasztasuta 2015.06.24. 07:51:05

A tortenelmi hatterben igazad van, ehhez hozzajon meg amit mojyo irt hogy Magyarorszagon nem jellemzo egy ilyen eros lokalpatriotizmus mint mondjuk itt Italiaban.

Olaszkodasrol nem nagyon tudok beszamolni, mert ugye pont az a lenyeg, hogy ezek kisebb csoportokat erinto tradiciok: ezeken a firenzei esemenyeken egy milanoi vagy egy napolyi ugyanugy turista mint egy amerikai.

Ami ilyen nagy pirosbetus unnep az kevesbe folklorisztikus pl a Koztarsasag vagy a Felszabadulas unnepe. Vannak zold-feher-piros kondenzcsikot huzo vadaszgepek, ez pl nem szamit olaszkodasnak.

Az itteni Felszabadulas unnepevel kapcsolatban egyebkent szamomra orok rejtely, hogy egy Mussolini vezette orszag mikent uszta meg a kollektiv bunosseg/orok buntudat kerdeskoret. Na mindegy ez mar nem is ide tartozik.adg [Au, Darwin]:

pasztasuta 2015.06.24. 07:51:44

@adg [Au, Darwin]: hopp akkor ez@pasztasuta: neked ment csak valami itt osszekavarodott.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 08:22:45

@adg [Au, Darwin]:

Egy nep iranyitasahoz eloszor is el kell venni az identitasat.
.....

wuaaa 2015.06.24. 08:32:13

@~~Babette~~: Én csináltam a képet.

2015.06.24. 12:38:02

@M. Péter: Igen, erre en is gondoltam, amikor ezt leirtam, de a klub ellentet az nem egeszen olyan tradiciokon alapul, mint a varosi rivalizalas, nem is ferencvarosi a legtobb Fradi drukker, szoval meg az is lehet, hogy meglepoen sokan tudnanak meg az ellenfeleiknek is drukkolni, ha az lenne az egyetlen magyar csapat, nem tudom.... dehat ugyebar termeszetesen ez teljesen hipotetikus, az igazsagot ezugyben valoszinuleg sosem fogjuk megtudni :D

Bredpitt Monika 2015.06.24. 17:28:56

Koszi, hogy megirtad, nekem a Visegradi Varjatekok jutott eszembe.

En Romaban jartam cask, es az nyugozott le, hogy nem lattunk modern epuleteket. A Colosseum azota a kedvenc epitmenyem. Velence es Firenze a ket kedvencem latatlanban, ezek a listan vannak. Majd ha jon a palyazatos posztom abban van valami ami neked tetszeni fog.

Bredpitt Monika 2015.06.24. 17:30:12

@pasztasuta: Lattad a Levelek Juliahoz cimu filmet?

pasztasuta 2015.06.24. 19:30:42

@Bredpitt Monika: nem remlik, hogy lattam volna.

DieNanny CH 2015.06.27. 06:25:26

@mojyo:

Ne is mondd a Pinterestet! Pár hónapja még panaszkodtam, hogy alig találok kastély-alaprajzokat a neten... Nos, valahogy rákeveredtem a Pinterestre, ahonnan most meg alig bírok elszabadulni... :-))))))))))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása