oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. február 10. 20:46,  Miért keres többet egy osztrák, mint egy magyar? 28 komment

2015. február 10. 20:46 Határátkelő

Miért keres többet egy osztrák, mint egy magyar?

Állandóan visszatérő kérdés ez, mi több, elég nagy viták tárgya akár itt a blogon is, szóval gondoltam, nem baj, ha megosztok itt egy, a kérdéssel foglalkozó elemzést, amibe a napokba futottam bele. Emellett jöjjön még egy iskola, ahol 60 nyelven beszélnek, és egy jópofa videó a nyelvtanulásról.

euro_es_forint.jpg

Kezdjük tehát a címben is feltett kérdéssel, annál is inkább, hiszen elég sokan érzik úgy, hogy az elvégzett munkájuk mennyisége és minősége után (akár az azonos munkakörben dolgozó nyugati kollégákhoz képest is) magasabb fizetés járna nekik, mint amennyit kapnak.

Valójában a fő kérdést elég könnyen el lehetne intézni, egy egyszerű osztás megadja a választ. Az országban megtermelt értéket osszuk el a lakosság számával! Ezt vessük össze más országok hasonló eredményeivel, és láthatjuk, hogy a jövedelmünkben semmi különleges nincs. (Azon kívül, hogy nyilván többet szeretnénk.) Kíméletlenebbül fogalmazva: azért kisebb a jövedelmünk, mert kevesebbet termelünk – írja a Portfolio kiváló szerzője, Madár István, gyorsan hozzátéve a kérdést, hogy akkor miért érezzük alacsonynak a béreket.

Az adók

Hiába osztja fel maga között a tőketulajdonos és a munkaerő a megtermelt jövedelmet (profitra és bérre), ha aztán jön az állam, és különféle elvonások formájában sokat vesz el belőle. (...)

Nem (csak) a szorgalmon múlik

A legnagyobb ellentmondás, amit érezni szoktunk, hogy hiába mondják, alacsony a termelékenységünk, sokan úgy látják, ennél keményebben már nemigen lehet dolgozni. Ez sokszor valóban így van, ám az előállított érték nem csak, sőt, elsősorban nem a munkaórák számától függ. Sokkal inkább attól, hogy milyen technológia, tudás van az előállított termék mögött, milyen értéket képvisel a piacon. (...)

Még pont ugyanazért is több fizetést lehet kapni

Azért keres egy bécsi fodrász sokkal többet, mert magasabb termelékenységű kuncsaftjai vannak. A fodrászok ott úgy tudnak „kiharcolni” magasabb bért, hogy a magasabb termelékenységű embereknek nyújtott szolgáltatása többet is megér. Egyszerűen azért tudnak 5-10-szeres árakkal dolgozni, mert egy fejlettebb gazdasági környezetben ugyanaz a munka többet ér. (...)

És akkor még nem beszéltünk a munkaerőpiac sajátosságairól és a kulturális hatásokról. Ezekről a Határátkelő oldalon olvashattok bővebben.

Az iskola, ahol 60 nyelven beszélnek

Teljesen más téma, de legalább ilyen aktuális az a sorozat, amely éppen ma indul a Channel 5 csatornán, és amely Nagy-Britannia legnagyobb általános iskoláját mutatja be.

nagy-britannia_anglia_gascoigne_iskola.jpg

A kelet-londoni Barkingban található Gascoigne suliban 1997-ben még a tanulók 90 százalékának angol volt az anyanyelve (ez az arány mára pont megfordult). A dokumentumfilm bemutatja, milyen nehézségekkel kell szembenéznie az iskolának és a gyerekeknek, ráadásul a létszám is elképesztően magas. Míg nyolc évvel ezelőtt 700 5 és 11 év közötti gyerek járt ide, addig mára ez a szám eléri az 1100-at.

Ha mindez nem lenne elég, a gyerekek folyamatosan jönnek-mennek, átlagosan heti 10 gyerek hagyja ott az iskolát (nyilván mert a szüleikkel együtt máshová költöznek), természetesen a helyükre mindig érkeznek újak. További részleteket ide kattintva olvashatsz.

Hogyan tanulunk nyelvet?

Ha már nyelvtanulás, akkor hadd osszak meg veletek egy érdekes videót a BBC-ről, amin a legendás nyelvész, Noam Chomsky elmélete alapján mutatják be, mi történik egy gyerek agyában nyelvtanulás közben.

Noam Chomsky szerint ugyanis lehetetlen, hogy a gyermek csak tapasztalati úton szerezze meg ismereteit, és ez a helyzet a nyelvtanulással is, azaz már léteznek azok az univerzális alapok, amelyekre az adott nyelv jellegzetességei épülnek.

Noam Chomsky szerint van egy nyelvelsajátítási eszköz, amit ő LAD-nak (Language Acquisition Device) nevez, ami arra van beprogramozva, hogy azokat a szabályokat ismerje fel, amelyek mindegyik nyelv alapját képezik

Minden mást és még egy csomó, a bevándorlással kapcsolatos hírt, ajánlót olvashattok a Határátkelő közösségi-információs oldalán.

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás nyelvtanulás fizetés Magyarország Ausztria Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr537159621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Géza 2015.02.10. 21:14:40

Nocsak, hova keveredtem... Új poszt? Az első felét pont tegnap olvastam vhol, még be is akartam linkelni. :D

Quercus a favágó 2015.02.10. 21:29:18

Ehhez a számításhoz valós GDP adatokra lenne szükség. A magyar GDP nem az, így a termelékenységi mutatók sem a valóságot tükrözik.

FutureFry 2015.02.10. 23:28:52

A nyeltvanulás felnőtteknél lehet, hogy gyógyszerrel is segíthető (valproate)

pappito · http://pappito.com 2015.02.10. 23:42:27

@QUERCUS: valós gdp adatok? hm.

A GDP egy gazdasági mérőszám, az életszínvonallal csak közvetett kapcsolatban van, ezért is szokták alkalmazni az "egy főre esp GDP"-t, de azzal is vannak bajok.
Az egy területen (ország) időegység alatt (év) megtermelt javak és szolgáltatások összessége/összértéke (brutto hazai termék)

A GDP messze nem tökéletes mérőszám és sokmindent nem takar le, pl. a feketegazdaság számai nincsenek is benne. Ez még nem lenne baj, csak nem mindegy, hogy a gazdaság mekkora hányadát adja a fekete rész, tippem szerint ez a K-európai régióban nagyobb rész, mint Eu nyugati felén.

Plusz a mintavételezési módszertan is megkérdőjelezhető, illetve nem biztosított a pontossága, köszönhetően a KSH-nak, bár azt nem tudom, hogy más országokban van-e komolyabb ösztönző a lakossági fogyasztás regisztrálásánál.

Viszont egyelőre ez az egyetlen eszköz aminek a módszertana leginkább közös, tehát ha mindenki ugyanúgy számol, akkor az országok gazdaságai közötti eltérések valósak, még akkor is, ha a számok maguk csak közelítik a valóságot.

Nu, meg persze azt sem tudjuk melyik ország hogyan kozmetikázik, függően a helyi, politikai, eus-gazdasági, stb. érdekeitől.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.02.11. 00:18:33

Noam Chomsky egy hires nyelvesz, azert idegtudomanyi kerdesekben nem hallgatnek ra marpedig ez joreszt idegtudonany, nem filozofia. Az elmelet, nyelvfilozofia, pedagogiai teoriak meg sok mindent kibirnak. Ilyen-olyan device... Chomsky ujabban mar nem a regi :)

Az osztrak joletnek ezer es egy oka van. Tortenelmi okok a legmeghatarozobbak, ebbol ered minden. Haboruk altal joreszt erintetlen nyugati allam, ami a masodik vilaghaboru utani gazdasagi fellendulesbe be tudott kapcsolodni. Magyarorszag meg csak akkor integralodott a fejlett Europaba, amikor mar versenyhatranyban volt, raadasul mar sok fejlodo orszag is versenyez a tokeert, befektetokert, piacokert. Igy mar nehez, sot lehetetlen behozni a lemaradast. Soha nem eri el Mo. az osztrak berszintet. De mivel egy kozos akarattal letrehozott gazdasagi terseg (vagy hogy is mondta Viktor Viktorovics?) reszei, lehet fodraszkodni, hegeszteni, orvosdoktorkodni osztrak fizetesert, meg cukraszdat is nyithatsz Becsben. Problema? Nincs problema.

@FutureFry: en par vodka utan ujra turhetoen beszelek oroszul, bar lehet hogy ez csak illuzio

2015.02.11. 06:49:25

@aki mást mond az hazudik: "Problema? Nincs problema."

Ha azt nem számítjuk, hogy nem tudsz Mo.-n élni (pedig alapvetően a többség csak "szeretne", elvégre ideköti őket minden), akkor tényleg nincsen probléma. Még nem tudjuk, hogy milyen hatásai lesznek ennek a migrációs hullámnak, mert még nem érzékelhető... De problémát fog szülni előbb-utóbb.

2015.02.11. 06:59:57

Na, az tobbek kozt ilyen iskolai osztalykepek azok, amik nagyon visszatartanak az Albionba koltozestol, hiaba a hianyszakma es a nyelvismeret. Beszukult es bezarkozott vagyok? Lehet. De nekem ilyen szempontbol mar Becs is tul multikulti neha, pedig az meg Isten fizesse Angliahoz kepest. De ha ez kell a briteknek, hat ez kell. Joguk van hozza. Csak majd 30 ev mulva nem kell csodalkozni.

NIKI LAURA 2015.02.11. 07:07:03

Faterom mindig azt mondta,azert allunk ilyen sz@rul,mert 40-evig itt voltak az Oroszok.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.11. 07:08:04

@Ödenburger [Hu/At]: hm. egyetértek. én nem látom, hogyan lehet ilyen körülmények között __rendesen__, native szinten megtanulni angolul. még az itteni nemzetközi iskoláknak is van olyan policy-ja, hogy a diákok fele legalább angol anyayelvű legyen.... nem véletlen. jó, persze, az állami iskola nem válogathat, de attól még a realitások szerintem is érvényesek lesznek rá.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.02.11. 07:57:22

@pappito: meg ugye a GDP-ben benne vannak a magyar teruleten levo multik termelesi adatai, ez meg eleg keveset arul el arrol, hogy a nemzeti termeles milyen
Nemetorszag GNP-jebe benne van egy csomo nemet ceg kulfoldon vegzett tevekenysege is.
Magyarorszagon meg a GDP jo reszet multik adjak. Tisztan latni nehez szerintem. GDP-nel a polgaroknak fontosabb a munkanelkulisegi rata, jovedelmuk vasarloereje, HDI, jovedelmi egyenlotlenseg.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.02.11. 07:57:22

Ez így van. A GDP mértéke mindig kihat az átlag életszínvonalra.

Kivételes esetekben nincs kapcsolat.

Pl. ha végletes egyenlőtlenség van egy országon belül, azaz a GDP-t egy kis réteg sajátítja el, s a többieknek nem ad belőle semmit. Erre a tankönyvi példa Egyenlítői Guinea, ahol a GDP magasabb, mint Mo-on, viszont az emberek 95 %-a rosszabbul él, mint egy átlagos szegény afrikai országban.

A másik a kasztrendszer. Erre pl. Bahrein, Katar és az EAE. Ott a lakosság zöme külföldi vendégmunkás, aki ki van zárva szinte teljesen a javakból.

program készítő 2015.02.11. 08:34:40

Portfilio kiváló szerzője:--reklámnak nem rossz,a többi csak általános.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.02.11. 08:34:40

@Philosoraptor: En nem szeretnek Mo-on elni, mert alacsonyak a berek es iszonyatosan magasak a kozterhek. Csak pozitiv hatasat latom a kivandorlasnak, szabad munkavallalasnak. A magyarok sokkal elfogadobbak, nyitottabbak lettek, miota minden csaladbol, ismerosi korbol dolgozik kulfoldon par ember. A munkavallalas es letelepedes szabadsagaval elni szamomra nagyon pozitiv dolog. Tobb szabadsag mindig jobb, mint a kevesebb :) Ha Mo-on eppem kevesebb a szabadsag vagy rosszabbak a feltetelek, akkor no a kukfoldre tavozok szama. Tiszta dolog. Egyeni szempontbol egyertelmuen pozitiv.

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.02.11. 08:34:40

@Dragonlady (now in Thailand): de miert is kellene native szinten beszelnie mindenkinek angolul? Plane Angliaban :) Ez nagyon nem multikulti hozzaallas :P El fognak boldogulni, ha az egesz tarsadalom ilyen iranyba mozdul el, foleg hogy a tarsadalom, kisebb kozossegek sem tartjak be ezt a fele-fele aranyt. Tovabb no majd a nyelvi tolerancia. Angolul meg akar meg is tanulhat a gyerek Angliaban felnove, de mas tantargyakbol eselytelen, hogy Angliaban suru iskolavaltogatassal ertekelheto tudast szedjen ossze. Persze a csadoros kislanyok mar azaltal is nyertesek lettek, hogy egy joleti tarsadalomban elhetnek es nem egy eszak-wazirisztani falu sarkunyhojaban szovik a kelengyejuket.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.11. 08:49:23

@aki mást mond az hazudik: képzeld el, az átlag angol, az a 10%, aki még nem menekült el ebből az iskolából, hogy örül, amikor a hatéves gyereke lengyel vagy pakisztáni akcentussal kezd el angolul beszélni :-) még én se örülnék neki, ha véletlen ott lennék éppen, mint magyar bevándorló.
szóval egyébként szép dolog a multikulti, meg a vándorlás, de kicsikét jobban járna mindenki, ha nem lenne tele a világ olyan országokkal, ahonnan csak menekülni lehet és érdemes, és nem keserű kényszerűség lenne ennyi millió emberek a vándorlás, hanem tényleg kaland.
de hát ez ingoványos talaj, tudom. :-)

2015.02.11. 09:00:25

@Dragonlady (now in Thailand): Teljesen igy van, foleg hogy Angliaban nagyon sok mulik a nyelven, pl. ha posh akcentussal beszelsz angolul az egesz eletedben jelentos elonyodre fog valni es ezt leginkabb csak gyerekkorban lehet elsajatitani. Abszolut nem borszin kerdese az egesz, pl. rengeteg masodik generacios azsiai es neha afrikai is beszel posh akcentussal vagy legalabbis middle class, es ez a tovabbtanulasnal, a munkaeropiacon, a szocialis eletben sokat szamit. Pl. sri lankai szarmazasu brit ugyved baratom meselte hogy mikor Ausztraliaban dolgozott egy ideig, elso talalkozasnal az ausztralok altalaban lekezeloek voltak vele mert csak egy sokadik azsiai bevandorlot lattak benne, aztan ahogy kinyitotta a szajat (tipikus posh brit akcentus), majdnem elajultak es attol kezdve nagy tisztelettel kezeltek. Sajnos egyre melyul a szakadek a maganiskolak es az allamiak kozott mert a penzesebb csaladok altalaban probaljak kimenekiteni a gyerekeiket az allami rendszerbol.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.11. 09:10:17

@Mirjam2: egyáltalán nem akartam színkérdést csinálni ebből, meg ez az akcentus se jutott eszembe igazán (jó is, hogy mondod), egyszerűen megrémít így kívülállóként, hogy Angliában élve, angol iskolában, akár évek alatt se fognak tudni gyerekek rendesen megtanulni angolul (akár egy working class, kelet-londoni, cockney, vagy akármi "autentikus" akcentussal, normális szókinccsel, természetesen, magabiztosan, ahogyan a helyi gyerekek).

aki mást mond az hazudik (törölt) 2015.02.11. 09:14:03

@Dragonlady (now in Thailand): ja, a 10% angol az lehet hogy nem orul az iskolaban tapasztalhato aranyoknak, de hat a multikulti nem is arrol szol, hogy mindenkinek jo legyen, hanem hogy elsosorban az allamnak jo legyen, a bevandorloknak megfeleljen es kozos nevezot talaljunk, ami altal meg eppen nem esunk egymas torkanak. A befogado tarsadalom meg atalakul. Az angol nyelv (es dialektusai) sem hangzott mindig ugy, ahogy azt ma ismerjuk. A nyelveszek majd irnak roluk okos tanulmanyokat.
A multikulti helyett valaszthattak volna az asszimilaciot is, de azt ilyen szabadsag, decentralizacio mellett lehetetlen mar megvalositani. Ahhoz kozpontilag kellene rendelkezni arrol, hogy egy iskolaban, osztalyban hany bevandorlo lehet. Ezt a tobbseg es a bevandorlo kisebbseg is elviselhetetlen kenyszerkent, roghoz koteskent elne meg.

Ugyandehogy (törölt) 2015.02.11. 10:21:42

ez egy önmaga farkába harapó kígyó, és ötletem ugyan van, de gőzöm sincs, hogy hol lehetne megbontani...

Aye aye 2015.02.11. 11:56:39

A Határátkelő.com-on újra kell regisztráljak ugye? (Próbáltam az itteni nicket és jelszót, de nem engedett be - és most nem tudom, hogy a jelszóra nem emlékszem tán, vagy tutira új profilt kell ott generáljak..)
Ok ok, tudom, már rég mindenki megoldotta, de én most ébredtem fel... :D

the.man · http://rivercottagenyomaban.blogspot.com/ 2015.02.11. 14:15:25

mert jobb a gazdaság és a munka erő elkérheti azt a pénzt. A munkaadó meg megtudja adni neki, nehogy elmenjen máshova.

Badeni_lakos 2015.02.11. 19:38:53

Milyen aranyosak már ezek a kölykök! :D az egyik még így a füléhez is tartja a kezét, h : "Haaa?? Mik akarsz mondani?? :)) " nagyon aranyosak.

tanuljanak csak! Minél több nyelven ismernek / beszélnek, annál könnyebben tanulnak meg újabb és újabb idegennyelveket. Ez a mai világban a kihívás.

2015.02.11. 20:54:43

@NIKI LAURA: Ha a társadalomra gyakorolt hatásra gondolt (szocializmus?), akkor biztosan igaza van.

2015.02.11. 20:55:57

@aki mást mond az hazudik: Természetesen, nem is akarom az ellenkezőjét állítani. De ami jó az egyénnek, az nem lesz jó a társadalomnak/országnak. Mert majd még kevesebb aktív fog több adót fizetni... Nyilván ez az egyén-t nem érdekli, és meg is értem. Engem sem érdekel.

pappito · http://pappito.com 2015.02.11. 21:44:47

@aki mást mond az hazudik: "meg ugye a GDP-ben benne vannak a magyar teruleten levo multik termelesi adatai, ez meg eleg keveset arul el arrol, hogy a nemzeti termeles milyen"

hagyjuk ezt a nemzeti meg multi izét, ez gazdaság, nem a kormány víziói. A győri audigyár vagy a magyar zuzuki magyar gazdasági szereplő (Audi Hungária Motor Kft, Magyar Suzuki Zrt), a magyar jogszabályoknak megfelelően működik és a magyar GDP-be számít bele az éves eredménye, függetlenül attól, hogy előbbi német, utóbbi japán többségi tulajdonban van. Ugyanez áll a többi multira is, az ő gazdasági teljesítményük pont ugyanúgy számolódik a magyar GDP-be, mint a szepezdi IDESÜSS lángossütő bódéé (Idesüss kétezer kft :) csak annyi a különbség, hgy a multi ki is fizeti az adót.

pappito · http://pappito.com 2015.02.11. 21:55:10

@Dragonlady (now in Thailand): " megrémít így kívülállóként, hogy Angliában élve, angol iskolában, akár évek alatt se fognak tudni gyerekek rendesen megtanulni angolul"

de meg fognak. Látom a saját gyerekeimen, akik eléggé multikulti közegben járnak isibe meg oviba, (az osztályképen nekik is van a pasztell midnen árnyalata) és helyi (kiwi) angol akcentusuk lett valahogy, még a kicsinek is, akinek az oviban a ticsörök mind ázsiaiak (kinai, filippino, koreai, stb.)
Lehet, hogy az akcentusnak itt kisebb a szerepe,m int UK-ban, ezt nem tudom, de mind a kettő úgy megtanult angolul, mint a vöcsök.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.12. 05:45:36

@pappito: gondolom, a gyerekeid iskolájában nem az volt az arány, hogy a 30 gyerekből 3 beszél otthon angolul, a többi 27 nagy része meg esetleg csak pöntyörög. nekem ezzel a felállással kapcsolatban vannak fenntartásaim. ha ovi legelejétől ottvannak, és szigorúan nyomatják a csak angolt, játszótéren stb is, akkor esetleg, de ez a londoni átjáróház, hogy valszeg a kisiskolások jó része frissen érkezett és semmit sem tud, nekem riasztó perspektíva.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása