oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. január 22. 06:47,  Én itt sírtam, ő pedig ott 564 komment

2015. január 22. 06:47 Határátkelő

Én itt sírtam, ő pedig ott

Nagyon nehéz bármit is írni Dóri története elé, kicsit haboztam is, hogy közreadjam-e, annyira személyes történet. Ugyanakkor rávilágít sok mindenre, a brit egészségügy folyamataira (és ezzel nem állítom azt, hogy Magyarországon, vagy Németországban mondjuk másként történt volna, ami történt, és ez nyilván orvos- és kórházfüggő is), arra, mennyire nehéz messze lenni a szülőtől egy válságos helyzetben és még sok minden másra. Mielőtt belevágnánk, felhívom mindenki figyelmét, hogy egy nagyon kemény történet következik (és azt is külön kérem, hogy a kommentekben legyetek a szokásosnál kicsit kíméletesebbek).

szuloszoba.jpg

„Londonban élünk már majdnem 15 éve. Itt született a lányunk, aki lassan 6 éves lesz. Gondoltam, megosztok veletek pár gondolatot az itteni dolgokról. Például a szülésről.

Az első terhességem 2008 januárjában fogant meg. Nagyon örültünk neki! Nem igazán dolgoztam, inkább öregeknek segítettem be, pontosan azért, nehogy gond legyen. Nem árultuk el senkinek a nagy újságot…

Már megkaptam a levelet a kórházból a 12 hetes ultrahangra. Oda és vissza voltam! A 11. héten kezdtem el pecsételni. Még aznap délután el is mentem a háziorvosomhoz, (rosszul tettem, nem oda kellett volna!!), aki nyugodtan közölte, hogy „óóó, első szülés, ez normális, nem lesz semmi gond!!!”. Így hazajöttem.

Másnap már barnás váladékszerű jött belőlem, mire hazaértem az egyik nénitől. Ekkor már nagyon megijedtem, és újra elkövettem egy hibát, ismét elmentem a háziorvoshoz, aki szinte rám förmedt, hogy mondta már, ez normális, de ha mégis begörcsölnék, vagy véreznék, menjek kórházba.

Baj van, jöjjön értem

Sírva jöttem haza, de figyelgettem, és hol volt, hol nem. Éjszaka arra keltem, hogy ráz a hideg, vacogtam… Kicsit éreztem, hogy csipogat a hasam. A párom reggel elment dolgozni, alig indult el, amikor kimentem a WC-re, és véreztem. Remegő kézzel és sírva hívtam, hogy szerintem baj van, jöjjön értem. Bedobtam pár dolgot egy táskába és bementünk egy kórházba.

Pont húsvét péntekje volt. Mentünk a sürgősségire, a párom elmondta, mi a baj, és mondták, üljünk le. Ekkor már betét volt alattam. A páromnak el kellett mennie, mert nem tudta felhívni a munkaadóját, hogy elmagyarázza neki, mi történt.

Így egyedül, zokogva ültem és vártam, hogy beszólítson valaki. De senki sem jött… elmentem WC-re és ekkor már „ömlött” belőlem a vér. A pulthoz mentem, és már ordítottam, hogy ilyet nem csinálhatnak, folyik a vér belőlem. Ekkor azt mondták, hogy mindjárt hívnak egy orvost.

Jött is egy kis doktornő, pár évvel lehetett idősebb nálam. Mondta, menjek utána, a fél kórházon és lépcsőkön kellett keresztül mennem „egyedül”. Ezután bevitt egy ultrahangra, ahol közölték, hogy mivel húsvét van, nincsenek bent az orvosok.

Először rendes hasi ultrahangot csinált, hatalmas volt a csönd, csak a könnyeim potyogását lehetett hallani. Aztán közölte, így nem lát semmit, csinálhat-e hüvelyi ultrahangot. Majd közölte, nem találja a babát, sem a szívhangot. Ekkor egy világ dőlt össze bennem, zokogtam…

Közölte, lehet, hogy semmi baj, 3 nap múlva lesz újra orvos, addig menjek haza, hátha minden rendben lesz, csak pihenjek. Hozzáteszem, hogy ömlött belőlem a vér.

Mintha megszűnt volna létezni a világ

Zokogás közben hívtam a párom, hogy baj van, jöjjön értem. Hazafelé a kocsiban már hánytam, amint hazaértünk lefeküdtem, de alig telt el 10 perc, begörcsöltem, és amikor a WC-re mentem, még jobban véreztem, és alvadt vér darabok jöttek ki belőlem.

Nagyon megrémültem, kiabáltam a páromnak, hogy hívja a mentőket. Jöttek is gyorsan, akkor már nagy fájásaim voltak. A sírástól megszólalni sem tudtam, hordágyon tettek a mentőbe, ahol a fájásoktól egyfolytában hánytam és remegtem.

A párom arcára és vele kapcsolatban szinte semmire sem emlékszem. Mintha megszűnt volna létezni a világ, csak azon járt az eszem, hogy mi történhet… és hogy istenem, nem akarom elveszíteni a babámat…

Mire a kórházba értünk, nagyon erős fájásaim voltak. Persze még ott is várni kellett, mivel nem volt orvos. De én csak egyre koncentráltam, hogy a babámnak nem legyen semmi baja.

Majd megvizsgált egy doktornő, és közölte, a baba meghalt, és ha nem jön ki minden egy darabban hamarosan, akkor műteni kell. Hát nem tudom, kiben omlott össze már egy világ, de úgy éreztem, a világ összes fájdalma bennem van… szörnyű érzés volt, és még most is könnyes szemmel írok róla, pedig lassan 9 éve történt.

Nem sokkal ezután jött a doktornő egy speciális fogóval és elkezdett mindent kiszedni belőlem. A végén megkérdezte, szeretném-e látni a babát, vagy megtudni, milyen nemű volt. Azt hittem, rosszul hallok! De nem, majd a végén odaadott egy papírt, amin az állt, hogy szeretném-e elvinni és eltemetni, vagy a kórháznak adom, akik megnézik, mi történhetett, aztán „megsemmisítik”. Ezt az érzést nem tudom szavakba foglalni. A páromnak mondtam, ő írja alá, mert én felfogni sem tudom, mi történt itt pár óra alatt.

Majd közölték, sikeres volt minden, nem kell műtét, és ne aggódjak, itt Angliában ez minden 5. nővel megesik, és még fiatal vagyok, hat hónap és újra próbálkozhatunk. Ezek voltak a bíztató szavak. Majd feltoltak a szülészetre, ahol sírtak az újszülött kisbabák! Én pedig egy külön teremben voltam egyedül, ahová a párom elkísérhetett, de nem maradhatott ott.

Hazament, én pedig ott maradtam egyedül a sötétben (mert már lámpaoltás volt), egész éjszaka csak sírtam és kerestem az okot. Miért történt ez? Mit csináltam rosszul? De válasz nem jött, csak nővérek, akik mindig mondták, ne sírjak, majd legközelebb…

Másnap elhagyhattam a kórházat, ezek után jött a mély depresszió, és az, hogy anyukámnak meg kellett magyarázni, előző este miért nem kerestem Skype-on. Én itt sírtam, ő pedig ott.

Mindketten magunkat vádoltuk

A párom munkába temette magát, nem beszéltünk a történtekről. Ő magát vádolta, én pedig magamat. De egyikünk hibája sem volt, és nem is derült ki soha, mi is történt. Az adott erőt, hogy lehet, betegen született volna. El kellett engednem, ami nagyon nehéz és fájó volt. Igaz, nem 8-9 hónaposan történt mindez, csak 3, de egy anya számára ez ugyanolyan fájó érzés, amit soha senki sem tud feledtetni.

Aztán megszületett a lányom, azt is leírom, ha gondoljátok, az egy sokkal jobb történet. :) Remélem, nem veszitek rossz néven, hogy leírtam mindezt, de talán más vigaszra lel vagy erőt kap, hogy nincs egyedül, mással is megesnek ezek a dolgok. De van kiút és sikerülhet!”

A moderálási alapelveket itt olvashatod el.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy London Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr987093155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gbrl 2015.01.23. 13:42:25

Ez egy borzasztóan fájdalmas történet, amelyben a legelviselhetetlenebb az effektív történés mellett a másik ember részvétlensége, amely csak megnehezít, vagy feldolgozhatatlanná tesz. Kis hazánkban is van ilyen. A 12.hétre meghalt magzat kontroll ultrahangjához végigváratják az anyukát a később érkezett, de protekciós nagy hasú hahotázó kismamákkal, majd a vizsgálatra bemenvén a vizsgálóban tereferélő doktornő és egyéb munkatársak vidám kacaja után mosolyogva konstatálva a tényt, hát, megerősíthető, amit a nőgyógyász mondott. Ha kicsit suicid hajlamú az ember, akkor ezután helyben a negyedikről ugrik ki

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2015.01.23. 13:42:53

460-ik kommentelőként biztos nem mondok már újat, nem kétlem, h más is írta már amit én fogok de azért néhány gondolat:

Először is nagyon sajnálatos a történet, őszintén mondom kicsit megkönnyeztem a dolgot, de azért nem kerek ez a sztori és nem biztos, h messzemenő következtetéseket kell belőle levonni. Tudom, h az angol eü.- elég fura a mi szokásainkhoz képest, olvastam is már róla, személyes ismerősök is meséltek átélt kalandokról, de:

- A sztori 9 éve volt a poszter szerint, 9 év nagy idő, ki tudja mi van most, h működik a dolog.
- Nem derült ki, h miért ment el a baba. Az, h elment sajnálatos, de nyilván oka volt és nem az, h nem volt azonnal egy doki. Azért nem mondja már senki, h ott fekszik vki az ágyban, végignézik, h meghal aztán 3 napra rá megjön az orvos, aki majd aláírja a papírt, h ja, bocs ez most nem sikerült.
- Nyugodjon meg mindenki itt sem sokkal jobb a helyzet, sőt, minél távolabb vagy egy nagyvárostól v. kórháztól annál rosszabb. Persze, ha van pénzed és a terhesség alatt tolod a lóvét a dokinak, megbeszéled, h nála fogsz szülni akkor ott a telefonszám, hívhatod éjjel nappal, be fog menni, csak a végén a borítékot ne felejtsd el. (és elnézést minden orvostól, eü. dolgozótól aki nem ilyen, de azért na...)
- Ja és még vmi. Tényleg nem akarok okoskodni, meg kibicnek semmi sem drága pláne ilyen időtávból, de feltűnt, h mikor várta a babát szép nyugodtan készült a szülésre. Már annyira nem is dolgozgatott, kímélte magát, azaz nem úgy tűnik, mintha bármi fontos dolog lett volna a babaváráson kívül, gondolom azért járt bent a kórházban, találkozott orvosokkal, volt egyfajta benyomása arról, h hogy is lesz ez az egész milyenek a körülmények. Ha annyira nem volt jó szerintem simán hazajöhetett volna szülni, nem volt kötelező kint. Nekem szült kint ismerősöm, semmi baj nem volt.

Még1x mondom, nem szeretném elbagatelizálni a dolgot és a sztori szomorú, de nem hiszem, h az eredmény kizárólag az angol eü miatt történt. Legalábbis nekem úgy tűnik, h ez sajnos elkerülhetetlen volt és semmi nem garantálja, h itthon más lett volna a végkifejlet.

articsóka60 2015.01.23. 13:43:39

@blackhair-lady: jövő héten már megyek dolgozni, majd megnézem a próbákat. Szerintem az érdekesebb, mint maga az élő adás, érdekes végig kísérni hogy áll össze a műsor. Engem még a műszaki dolgok is érdekelnek (kamerák, világítás, hangosítás) a rendezői elképzelés szóval az egész nyüzsi. Biztos jó lesz.

2015.01.23. 13:54:00

@klarky: +1, konstruktiv hozzaszolas.

2015.01.23. 13:57:21

@bxf: Teljesen igaz amit a magyar fogaszatrol irsz, hihetetlenul jo es a minoseghez kepest olcso. Nem veletlenul jarnak oda a britek meg a nemetek is tomegesen.

2015.01.23. 14:02:32

@Dragonlady (now in Thailand): Pedig egy csomo orszagban nem beszelnek (jol) az orvosok angolul. Persze a volt angol gyarmatok kivetelek, de pl. ugy tudom hogy Kinaban (ami a vilag eleg nagy reszet fedi le), Del-Amerikaban stb. nem szokatlan hogy egyaltalan nem beszel az orvos angolul. Nemetorszagban is nemetul folyekonyan beszelo ismerossel mentem haziorvoshoz es bizony szukseg is volt ra: sem az en nemetem, sem a doki angolja nem lett volna eleg arra hogy normalisan kommunikaljunk.

2015.01.23. 14:07:38

@Dragonlady (now in Thailand): Angliaban van ez a tablettas megoldas, ugy tudom hogy odaadjak, elmondjak hogy hogy mukodik es hazakuldenek vele hogy intezd el magadnak. Ha a poszterrel ezt csinaltak volna, termeszetesen meg sokkal jobban kiakadt volna hogy mennyire magara hagyta a szemet brit egeszsegugy... Pedig ez tenyleg egy kulturalis dolog, a penzugyi megfontolasok mellett. A privacy fontos sok embernek Angliaban, ha en lennek ilyen helyzetben, sokkal inkabb szeretnem egyedul feldolgozni a privat szferamban mint egy korhazban.

Mercel 2015.01.23. 14:15:10

Ez nagyon kemény.
Talán még a méltán anyázott hazai egészségügyi állapotokat is alulmúlja.
Számomra az volt a nagyon durva (magán a történésen kívül), hogy mindez 9 éve történt. Azt hallottam mostanában többektől, hogy egyre gázosabb a helyzet Angliában egészségügyi téren, de ezekszerint ez nem a probléma nem mai dolog.
Mindenestre riasztó lehet azok számára akik egy jobb élet reményében húznának el.

articsóka60 2015.01.23. 15:07:43

@NagyságosSodalisO [eng]: Fantasztikus buli volt, rég táncoltam ennyit fájt is utána a lábam (de megérte). Rengetegen voltunk minden korosztályból, egészen fiatalok is kívülről fújták a nótákat a mi korunkbeliek meg szenzációsan "rockiztak". Azért a férjemuram nagyon hiányzott.

Alick 2015.01.23. 15:07:51

@Határátkelő: Svédországban élő rokonaim is meséltek saját tapasztalatokon alapuló horror sztorikat az ottani egészségügyi ellátásról... persze nemcsak ilyenek voltak.

Noti 100% 2015.01.23. 16:05:38

Szomorú történet, sok embernek van ilyen tragédiája, nem értem ezt miért kell itt megosztani?????
Csak csendben jegyzem meg, én a gyerek apja helyében ott maradtam volna, nem lett volna se isten se ember, semmilyen munkaadó akiért ott hagyom, még ha fegyvert fogtak volna a fejemhez se... már csak ezért se írtam volna le ezt a történetet....

blackhairlady 2015.01.23. 16:10:29

@articsóka60: Engem is erdekelnek az ilyen dolgok. Egyszer a kaposvari szinhazban az ugyelo fiu felvitt mindet meg a zsinorpadlasra is, teljesen fuggoleges vasletran masztunk fel, a tetejerol jol lattuk a rengetek rudat meg zsinort, vastag koteg femkoteleket (van ilyen szo?:DD), aztan meg tok sotetseg. A szinpadrol elpakoltak, es lekapcsoltak a villanyt. vak sotetben botorkaltunk le, 20 centis tusarokban, csini ruhaban. Eletem egyik legnagyobb elmenye volt. Bejartuk az oltozoket is, a pincet, nem hasznalt raktaszobakat, igazi felfedezo tura volt.
Engem valahogy vonzanak a pincek, padlasok, mindig valami titkot latok bennuk, a falak mogott:D
Jo lesz neked. Majd irjal rola legyszi!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.23. 17:16:13

@sbeax: Hahh, kurv@durva...Hát ja, mi is megtapasztaltuk már, hogy közel se tökéletes itt a rendszer.De ugyanez érvényes Magyarországra is, ott sem jobb semmi.Nem akarok senkit védeni, de amit te kaptál, jobb szolgáltatást, az is csak maximum a magánkórház miatt van...Magánkórházakról odahaza nekünk is szuper véleményünk van, az államiakról már kevésbé...Ott maximum a szerencse miatt lehet csak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.23. 17:37:08

@Sütemény1975: Akkor lehet, hogy csak régiek az élményeim.Kösz és soxerencsét.

négyzet 2015.01.23. 18:04:15

Most ezt elolvastam, de minek...
Nem akarok senkit megbántani, de ennek a posztnak nem igazán itt volna a helye, szerintem. Semmi köze a határátkeléshez, Angliához. Nem olvastam a kommenteket, de gondolom más is leírta már: ez akárhol megtörténhetett volna, ugyanígy vetélt volna el Magyarországon, és ugyanolyan rossz lett volna látni a kismamákat a szülészeten, meg a síró kisbabákat.
Azt hittem, lesz benne valami plusz, de nem volt.

négyzet 2015.01.23. 18:20:13

És ahogy a posztoló maga is írta: az ilyen vetélések oka legnagyobb részt valamilyen súlyos genetikai hiba, amit a szervezet észrevesz, és ezért löki ki a magzatot, mielőtt betegen fejlődne tovább. Ez tudható, ha valaki utánaolvas, de Magyarországon a nép még mindig azt hiszi, hogy az orvos csodadoktor, írjon fel még gyógyszert, még csináljon valamit... miközben lehet, hogy semmi értelme. A terhességek olyan 70%-a vetéléssel végződik, csak ennek a 70%-nak nagy része még akkor következik be, mielőtt a terhességről bárki egyáltalán tudomást szerezne, kisebb része történik később, és az esetek nagy részében nincs semmi külső ok (megerőltetés vagy hasonló). Ezek a testünk "korrekciói".

ariete 2015.01.23. 19:01:59

@Könnyen elkaptuk, uram!: most nagyon rám pirított.... Máris lelkiismeret furdalás gyötör... Hogy merészelek ellátni nem ügyeleti esetet ügyeletben, megtoldom közkórházban közadón (közalkalmazott vagyok fix bérrel=600 Eu) ?
Tudja, esete válogatja. Korrupt vagyok, mint mindenki, maga is, nehogy letagadja.. :) Az egész magyar Eü rendszer ezen áll, nélküle bukik. A hálapénzen. Mert a gyerekemnek én is meg szeretném adni legalább a fodrász gyerek színvonalát.
És az a tapasztalat, hogy aki pofátlanul bejön nem ügyeleti üggyel, az általában mindenkit lenéz, semmibe vesz, neki jár az ellátás, ebben hisz. És nem ad semmit. Viszont simán feljelent a betegjogi képviselőnél... ;)
Az "angoljaink" pedig többnyire rájön, hogy kint az orvost tisztelni kell, mert hiány van belőle. és Jól megváratják mindenhol. És ugyanolyan "xarul" operálnak mint az itthoniak. Tehát megéri hazajönni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.23. 19:43:21

@négyzet: gondolom ránézésre el tudod dönteni egy vérzés oka méhen kívüli vagy normál terhesség(UK-ben az első új a 12. héten van).Előbbinél konkrétan életveszélyben van az anya, utóbbinál csak lehet. Persze, nem fogjak tudni egyik esetben sem az embrió t, csak nagyon nem mindegy, belehal-e az anya vagy nem.
Nálam mikor az első eszlelestol számítva 4., az orvosnak történt jelzés utáni 3. napon felnyitottak, már konkrétan totál szetrepedt a petevezetekem. Ha azonnal kivizsgalnak, talán menthető lett volna. UK.

négyzet 2015.01.23. 21:28:29

@tildy[UK]: Ezt most mire írtad? Mit tudok ránézésre megállapítani? Ki mondott ilyet? Arról beszéltem, hogy ez ugyanúgy bárhol történhetett volna, semmi köze UK-hez. A te eseted is történhetett volna Mo-n is, nagyon sok ilyen van... A méhen kívülihez a magyarországi uh első időpont is sokszor késő.

bxf 2015.01.23. 22:38:52

@ariete: IGEN! IGEN! IGEN! En ugyan nem gazdasagi (vagy politikai) menekultkent erkeztem az USA-ba, de teljesen egyetertek! Ezert is mindig fizetek a fogorvosnal, mint a katonatiszt. Sokszor mondja, hogy semmibe nem kerul, en meg mondom, hogy mindennek van ara, az egeszsegnek is, ugyhogy mondjon egy szamot. Mindezt azutan, miutan megpakolva erkezem, es mar kb. az otezredik parfumcsomagot kapja tolem (meg az asszisztensnoje is).

Emlekszem meg, amikor mellekallasban ugyeltem az egyik gazdag keruletben, es egy amerikai magyar becsodult olyan ellatast kerve, amihez szakrendelobe kellett kuldeni (gondolom, hogy sporolni akart rajtunk), mindehhez meg azt mondta a vegen, hogy "rendeljen egy texit" (igen, texit, nem taxit :-))) "Torve" a magyart, mert abban a pillanatban ha valaki hazaerkezik, hirtelen torni kezdi a magyart... Sokszor eszembe jut az eset, es mindig megfogadom, hogy en soha nem leszek olyan.

Eszrevehetoen volt egy hullam, amikor megerkezett a magyarsag Angliaba, elkezdte a magyar egeszsegugyet szapulni. Telt-mult az ido, es ahogyan az emberek idosodnek, egeszsegugyi problemak is felszinre kerulnek, aztan rajottek, hogy ott sem kerek minden. Eddig azt mondtak, hogy az ertelmes orvosok mar reg elmentek, aki otthon maradt az sz.r, aztan csak rajonnek idovek, hogy megsem ugy van.

Apropo, az orvoskivandorlassal sok orvoskollega jol jart otthon, mert "megkaptak" a kivandoroltak betegeit. Maganba :-))) Ismerek olyan neurologust, ill. kardiologust szukebb hazamban, aki havi egymilliot kaszal csak a maganrendeleseben... Egyebkent teljesen egyetertek arietevel, ugyhogy tessenek adakozni a magyar egeszsegugynek. Vannak olyan szakmak amelyek egyaltalan nem megfizetettek, de ugye aki hozzaszokott a 'fizetem a tb-t, ezert minden ingyen van', azt nehez meggyozni Anglia utan (holott tb-t haza mar nem fizet).

bxf 2015.01.23. 22:44:18

@Határátkelő: Teljesen mindegy, hogy az ugyeletbe erkezonek van TAJ szama vagy sincs. Ha beteg, akkor el kell latni, nincs mese. Nem a TAJ szamra eskudtunk fel anno...

articsóka60 2015.01.23. 22:47:33

@Muscari: várom a leveled. örülök hogy márr dolgozol.

2015.01.23. 22:52:03

@bxf: Let me get this straight, most te itt orvoskent nyiltan tamogatod a halapenz rendszeret? Vagy felreertettem valamit?

tanato 2015.01.23. 22:58:48

@Mirjam2: Ariete nem orvos véleményem szerint,de bxf-et is felültette.Még hogy ügyeleti ellátásban mellékes,extrém ritka.Bár régebben amikor mér BXF itthon lakott jobban előfordult.De mostanában főleg háziorvosi ügyeletben meg kórházi sürgősségin egyáltalán nem jellemző,kivételes eset.Műtétes kórházi osztályokon jellemző + szülészet de az más kategória.

bxf 2015.01.23. 23:06:19

@Mr Long (UK): Van TAJ szam, nincs halapenz, es gondolom, hogy nincs TB-fizetes? Elkepeszto.

Elnezest, de en amilyen ritkan hazalatogatok, mindig kotelessegemnek erzem, hogy fizessek (mar haziorvoshoz regota nem jarok, miutan az ittenivel nagyon elegedett vagyok, de a fogorvosnal fel evre elore bejelentkezem).

@lavór: Ugyelet??? Te sem dolgoztal egy percet sem az egeszsegugyben! Mit tud egy sima orvosi ugyelet egy kezdodo vetelessel csinalni?! Mento??? A mento arra jo, hogy ingyentaxi legyen (SAJNOS!). Anno ultem mentoauton (mellekallasban is, nem csak hatodeveskent), es elegge bosszanto, hogy x emberek pl. szuleshez 2-3-4..-6 oras fajasok utan hivnak mentot, mert a korhaz a varos masik szelen van... Ingyentaxikent kezelik a mentot (vetelessel en nem talalkoztam, amihez mentot hivtak volna, de foallasu es hosszabb ideje mentozoknek mas lehet a tapasztalata). Szulesz-nogyogyasz szakorvost kell latni. Itt eszembe jut a sztori, hogy a baratnom, aki hosszu evek ota a szakmabeli, hajnali 3-kor is felkel a 4 gyereke mellol a betegekhez (megy neki a szeker, megtehetne, hogy nem), de ezt egy angol maganorvos vajon megteszi-e?

Egyebkent a mentot nem szules levezetesere talaltak ki...

@kayaibrahim: en meg az onkologiai rendelesen ucsorogtem honapokon at. Ketszer a mutoben is. Szerencsere a coping mechanism-usom eleg jo, a Netflix besegitett :-))

bxf 2015.01.24. 00:09:00

@Mirjam2: Nem. En azt tamogatom, hogy ha valaki nem fizet tb-t es otthon igenybe akar venni egy szolgaltatast, akkor fizessen erte (en is azt teszem). Ha okosan csinalja az ember, akkor szepen benyujthatja az eu-i szamlakat, amit az itteni biztosito megterit. Volt mar olyan tolmacs, aki a segitsegem kerte egy beavatkozas angolra valo forditasahoz, igy biztosan tudom, hogy lehetseges. Mielott meg a kerdes felmerul: nem, soha nem kertem az itteni biztosito segitseget, hogy megteritse a fogtomesekre kifizetett darabonkenti kb. 4-5 ezer Ft-ot, ami testverek kozott sem tobb, mint $25/fog. Nem vagyok kisstilu.

Az eljenzesem annak szolt, hogy a kivandorlok zome radobbent, hogy a magyar eu megsem olyan sz.r, foleg most hogy van mivel osszehasonlitani.

Fentebb irtam, nekem mindegy lenne, hogy van a betegnek TAJ szama/kartyaja vagy sem, mert en nem a TAJ szamra eskudtem fel anno.

De! Szerintem minden orvosnak vannak sztorijai, hogy milyen betegek latogatjak meg a legkeptelebb indokokkal (2 hete faj a feje/foga, 3 hettel ezelott giliszta volt a szekleteben, stb.), lehetoleg hajnali 2 magassagaban. Mer' ha mar ugyis lehuztad az egesz napot a korhazban, mit neked hajnali 2, ugyis 24-ben ugyelsz, igaz? Remelem, hogy eljon az ido Mo-n, amikor az ugyeleti rendszeren valtoztatnak es max. 12-ben lehet majd ugyelni (probalj meg kedves maradni a 24. atdolgozott ora utan). Az ugyeleti mellekallasom (egyik budapesti keruletben) egyik kedvenc tortenete az volt, amikor mondtuk a "betegnek", hogy a haziorvos tud csak papirt adni, mire azt valaszolta, hogy 'de ott sorban kell allni' (vagyis varakozni kell). Szoval, igen. Ebbol a szempontbol viszont egyetertek arietevel, fuggetlenul attol, hogy orvos vagy sem, az ilyen 'beteget' nem szivesen latja el az ember (gondolom, hogy ehhez meg hozzajon, hogy hatalmas arccal kozli, hogy most volt 2 perce bejonni, mert Angliaban/USA-ban stb. dolgozik).

Ismetelten, fuggetlenul attol, hogy ariete orvos vagy sem, abban is van igazsag, hogy a nem surgossegi esetet nem kellene (korhazi) ugyeleti idoben ellatni, menjen a haziorvoshoz/szakrendelobe. Utobbiba sokszor elojegyzes kell, de ha en az USA-bol fel tudom venni a telefont es felhivni a fogorvost a rendelesi idejeben bejelentkezni honapokkal elotte, akkor masnak sem fog leszakadni a karja (foleg ha nincs 6-7 oras idoelteres).

Halapenz ismet, mivel nagyon friss a dolog: egyik hozzatartozom (aki Mo-n el, van TAJ szama/kartyaja, fizet tb-t stb.) nehany hete van korhazban. Utazni most nem tudok marcius kozepeig, de jovo heten mar haza is mehet :-) Beszelek a kezeloorvossal heti szinten egy-ket alkalommal telefonon, (szerintem anno meg egy koliban is laktunk, es nem, nem azzal inditott a csaladom, hogy 'orvos a gyerek'), es elegge tisztesseges. Nekem nem esett nehezemre a heti 10 ruppot (< $40/het) betolni (vagyis a csaladom segitsegevel a zsebebe "csusztatni"), neki pedig nem esett nehezere elvenni (mondjuk en orvostol/egeszsegugyi dolgozotol, ill. azok hozzatartozoitol soha nem fogadtam el... kozben valtoztak az idok, es gondolom, hogy a hozzaallas is) - Emiatt egyaltalan nem neheztelek, kulonben nem adtam volna. Koszonom szepen, hogy nem minden egeszsegugyi dolgozo hagyta el Mo-t, es akik meg maradtak, azok probaljak tisztessegesen vegezni a munkajukat mindannak ellenere, hogy jobbrol-balrol gyomrozzak oket. Igy hogy ismet visszaterjek a kerdesed megvalaszolasara, igen, ebben az esetben tamogatom (tamogattam) a halapenzt (annak ellenere, hogy en a halapenzbol egy fillert sem latok, fogok latni, de anno otthoni gyakorlo orvoskent sem sokat lattam, mert olyan szakmaban dolgoztam, ami hiresen nem halapenzes). Szerintem tisztesseges volt a hozzaallasa (anelkul, hogy tudott volna rolam), engem pedig heti $40 nem vagott a foldhoz es ez a minimum, hogy megkoszonjem (ill. ajandekkosarral a szemelyezetnek - volt szerencsem az egyetem alatt segednoverkedni, tudom, hogy szamukra ez egyfajta erkolcsi elismeres).

Tehat kedves Mirjam, hogy osszegezzem a fentieket es ujabb tamadasoknak tegyem ki magam: igen, en tamogatom a halapenzt. Annak idejen en alig lattam barmit is belole, s mivel hangyafaroknyi eselyet latom, hogy Mo-n valaha is praktizaljak, nem is fogok. Igy az en zsebembe egy forint sem fog erkezni. Tovabba, ha barmelyik hozzatartozom korhazba kerul, mentot hiv, stb., en a magam reszerol a legtobbet probalom megtenni, hogy a legjobb ellatast kapja meg (Isten hata mogott, videken nincsenek fancy korhazak), egyuttal megkoszonve az egeszsegugyi szemelyzet (orvos/apolo/stb.) munkajat, hogy embertelen korulmenyek kozott, tamadasokkal korulveve, tartjak otthon a frontot es tovabbra is tisztessegesen probaljak a munkajukat vegezni.

Tamogatom, hogy aki otthon nem fizet tb-t, az fizessen a szolgaltatasert, legyen az szakrendelo vagy haziorvos, stb. (nem, ne halapenzt!).

Meginkabb tamogatom az EU-szintu fizetest a Mo-n dolgozo magyar egeszsegugyi szemelyzetnek, es akkor majd megszunik (?) a kivandorlas (es a halapenzre sem lesz senki raszorulva).

articsóka60 2015.01.24. 00:35:52

@Babette .: Szia neked is! :) Sikerült az utolsó vizsgád?

bxf 2015.01.24. 00:37:36

@labirintus1: Pontosan! Fentebb en is irtam, hogy 20%-a vetelessel vegzodik, ezt az USA-ban is elmondjak elore (magyar adatnak 6%-ot talaltam).

Megmondom oszinten a sajatomat nem eltem at ilyen kritikusan, masnap ment az elet tovabb. Persze, engem kemenyebb fabol faragtak :-)

S ha mar egy szuleszeti-nogyogyaszati tema jott fel: soha nem ertettem, hogy egy menopausan atesett no, foleg aki mar szult, miert eli meg olyan kritikusan a meheltavolitast (hysterectomy). Arrol nem is beszelek, hogy a "kipakoltak" kifejezestol forog a gyomrom.

A fentieket inkabb a magyarok koreben figyeltem meg. Van az USA-ban is jocskan drama, de veteles es meheltavolitas miatt itt nem szoktak panaszkodni.

Most mar tobb orvosi (vagy USA-hoz kapcsolodo) temat legyszi ezen a heten neee... az elmult napokban a szabadidom a HA olvasasaval toltottem :-)))))))))))))

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.24. 06:11:20

@négyzet: csak azt mondom, Magyarorszagon kicsit komolyabban veszik ezt az esetet. Volt vetelesem ott, vérzés jelentkezese utáni nap már a kórházban voltam.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.24. 06:28:47

@négyzet: illetve most ,hogy mindkét helyen járok teterhesgondozasra (UK nhs, Magyarorszagon magán) szintén látom a különbséget. Itt meg sem kérdezték a szemem(-8 dioptria, amit ugyan megműtöttek, de a szem alakja nem változott, rendszeres szemfenekvizsgalatra kell évente jarnojarnom) ott szinte rögtön. Itt ilyen egészségügyi múlttal nem vagyok veszelyeztetett, ott igen.

Szóval na, szerintem itt néha félvállról veszik a dolgokat.

lavór 2015.01.24. 07:14:12

@bxf:

Szóval, vesztettél már el így gyereket? Mert én igen. Így jól tudom, hogy nemhogy a percek számítanak, hanem a másodpercek is, ha komolyabb a baj. Sokszor nem a gyerek életben maradása csak a tét, az anya életéért kell küzdeni. (Ugorj be a Bakáts téri Anyavédelmi Központba!)

Spontán vetélés volt és lesz is.

Nagyon örülök, ha csúcsforgalomban olyan sebességgel át tudsz menni egy városon, ahogy azt egy szirénázó mentő megteszi. És a kísérőd orvos is.

2015.01.24. 07:56:33

@bxf: Azzal inditasz hogy pl. UK-ben rajonnek az emberek hogy nem szar a magyar egeszsegugy, aztan leirod hogy miert szar a magyar egeszsegugy a UK-hez kepest, csak persze ezt eszre sem veszed, pl. azert mert nem ismered a UK egeszsegugyet. Az altalad leirt esetek - beteg megjelenik az ugyeleten rohejes 'tunetekkel' ejjel haromkor - soha nem fordulhatnanak elo UK-ben, mivel eloszor a recepciossal talalkozol aki megkerdezi mi bajod van es voltal-e mar ezzel a haziorvosodnal - ez az elso kerdese. Mivel minden computerizalva van, rogton utana is tud nezni ki a haziorvosod. Ha a valasz 'nem', akkor azonnal azt mondjak hogy kerj idopontot a haziorvosodnal, es ez a beszelgetes vege. Meg ha azt is mondod hogy voltal mar ott de nem itelik surgosnek az esetedet, akkor is minden tovabbi nelkul hazakuldenek. Ezen kivul van egy nagyon jo dolog az NHS-en amit mindenkinek ajanlani tudok (azon tul hogy online rengeteg nagyon hasznos es kozertheto tanacs is elerheto a weboldalukon): van egy napi 24 oraban elerheto orvosi segelyvonal ahol kepzett noverek valaszolnak a kerdeseidre, szukseg eseten orvossal is beszelhetsz, es ha ugy itelik meg a beszelgetes alapjan hogy nagyon sulyos es surgos az eset, akar mentot is hivhatnak, vagy tanacsoljak hogy menj be a legkozelebbi ugyeletre; ha nem ennyire sulyos, akkor tanacsot adnak. Tehat nem, Angliaban nem fordulhat elo az amit irsz hogy az ugyeletes orvos kiakad mert az 'anglias magyarok' vagy masok mindenfele komolytalan panaszokkal keresik fel.

Halapenzes eset: nem voltal kepes a rokonodnak magankorhazat talalni ahol nem az orvosok zsebebe kell dugdosni a tizezreseket, hanem van egy nyilvanos tarifa es mindenki normalisan, emberi korulmenyek kozott a kasszanal fizet es szamlat kap? Es te erre meg buszke is vagy? Hat mar maskor is mondtam, es most is mondom, hogy ha te lennel az egyetlen orvos a Foldon, akkor sem mennek hozzad, dugdossa mas a zsebedbe a tizezreseket - errol ennyit.

Csak zarojelben jegyzem meg, meg mielott kiforgatod a szavaimat, hogy nagy erteket helyezek a jo minosegu orvosi kezelesre, ez az egyike a nehany dolognak az eletben amire nem sajnalom a penzt es egesz eletemben nagy osszegeket fizettem - a jovedelmemhez kepest - orvosi kezelesre, maganbiztositas illetve maganorvosoknal munkadij formajaban. Felfoghatatlan szamomra, hogy mikor annyi kituno maganfogaszat letezik Magyarorszagon ahol ki van teve a falra a tarifa, eszerint fizethetsz es szamlat kaphatsz, te inkabb elkezdesz alkudozni a fogorvossal mint a piaci kofaval hogy mennyivel tartozol, stb. Ha ezt azert csinalod hogy parezer forintot megsporolj, akkor nem tudom ki a kisstilu, a te szavaiddal elve... 4-5 ezer forint Mo.on is nagyon olcsonak szamit fogtomesre, en meg biztosan nem fizettem 10 ezer forintnal kevesebbet pedig evekkel ezelott voltam utoljara, de az a parezer forint nekem nem szamit, inkabb elmegyek a maganrendelobe es kifizetem mint hogy nekialljak valahol alkudozni. Az alkudozassal egyebkent semmi bajom nincs, eltem Indiaban, kifejezetten szeretek pl. boltokban alkudozni, de pont mikor orvoshoz megyek az nem az a helyzet amikor normalis ember alkudozni szeretne hogy 'mondjon egy szamot' stb. Ha te, orvos letedre, nem is erted hogy ezzel mi a gond, arra mar nem lehet mit mondani, en annyit tudok mondani ra hogy orulok hogy nem az en orvosom vagy.

tanato 2015.01.24. 11:00:46

@bxf: @Mirjam2: A hálapénz nem támogatható semmilyen formában mert előbb utúbb belecsúszik a korrupcióba,,előnyszerzésre mással szemben.A vizitdíj az igen az jó volt mert számlára ment és minden ügyeleti eset után 1000 ft-ot fizetett a beteg nappal meg 300-ftot.de sajnos a jelenlegi vezetés/akkor még ellenzékben/elnépszavaztatta,így ez sosem jön vissza a legalitás ,marad a szürke zóna.Béremelés meg úgysem lesz az eü.-ben normális csak toldozgatás,mert az eü. itthon sosem,lesz prioritás.

tanato 2015.01.24. 11:09:57

@bxf: Ügyeleti indokolatlan eseteim hajnali 3 kor nekem is vannak tucatszámra.3 hete fáj a térdem,sír a gyerek mitől,? lesett a ragasztás a sebemről de nincs itthon ragasztószalagom stb.Ingyen van tehát lehet velünk szórakozni.Kinti magyaroktól egyébként időnként már kérek pénzt,írok számlát és mondom neki hogy számolja el a kinti biztosítójával.Persze ha van érvényes TAJ száma akkor nem ,akárhány éve él kint.Orvos közvetlen hozzátartozója és orvos közti hálapénz az nem becsületes,sosem fogadom el,én sem szoktam adni ,de ajándékcsomagot azt igen azt adok is/pl. két gyermekem születésekor/ meg elfogadom is./Én főleg ilyen esetben alkoholos italt szokta kapni./

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.24. 11:26:17

@bxf: ha jól sejtem, Magyarországon is fizetni kell _utólag_ azért a kezelésért, ha nincsen vagy nem érvényes a tb. csak éppen nem hajítanak ki ellátás nélkül. azt ugyan nem tudom, milyen hatékonyan tudják behajtani a tartozást később, de biztosan nem az van, hogy elvileg nem is kell fizetni.

2015.01.24. 11:38:37

@tanato: Pontosan, az egyetlen normalis es civilizalt megoldas az hogy valamilyen elore meghatarozott es regularizalt formaban fizet az ember a szolgaltatasert - hiszen az egeszsegugyi ellatas szolgaltatas, nem barati segitsegnyujtas vagy hasonlo. Annak tukreben amit irsz - ejjel haromkor komolytalan panaszokkal keresnek fel emberek - Mo.on nagyon is indokolt lenne bevezetni a vizitdijat. Ha az emberek tobbsege ehelyett inkabb halapenzt fizet vagy fogad el, hat az nyilvan elarul valamit ezeknek az embereknek a gondolkodasarol.

2015.01.24. 11:45:09

@tanato: Egyebkent csak nezek mint a moziban mikor olvasom a kommentjeidet, sosem gondoltam volna hogy ilyen letezik, a betegek idopont nelkul bemennek hozzad munkaido vegen, meg ejjel haromkor mert eppen akkor jutott eszukbe, hihetetlen. Meg ilyenrol nem hallottam es el sem tudtam volna kepzelni. Egyszeruen nem ertem hogy miert olyan a rendszer hogy ez elofordulhat, mikor nehany nagyon egyszeru dologgal meg lehetne valtoztatni, pl. idopont-keres a haziorvosnal es hatekony recepcio az ugyeleten. A felhasznalok reszerol pedig vegkepp nem ertem; nekem eszembe sem jutott volna hogy komolytalan panasszal orvoshoz forduljon valaki barmikor, hat meg ejjel haromkor. Egyesek nagyon unatkoznak, vagy nem tudom hogy tortenhet ez.

2015.01.24. 11:50:22

@Dragonlady (now in Thailand): Mondjuk en ebben az esetben nem is ertem a 'kihajitas ellatas nelkul' fogalmat. Miert, ha bemesz a fodraszhoz es kozlod hogy nincs penzed de surgos hajvagasra lenne szukseged (eletbevagoan fontos, allasinterjura mesz es ehen halsz ha nem kapod meg) akkor 'embersegbol' levagjak a hajadat, vagy 'kihajitanak'? Szerintem ha megkernek hogy gyere vissza majd amikor fizetni tudsz, az nem 'kihajitas', csak normalis viselkedes. Miert lenne ez maskepp az egeszsegugyben? Nyilvan vannak extrem esetek amikor embertelensegnek tunhet ha penzt kernek eloszor (pl. komoly baleset, kozvetlen eletveszely), de meg az ilyen esetekben is teljesen ertheto ha utolag megprobalnak minden eszkozzel penzt behajtani, hiszen a kezeles sem ingyen van.

tanato 2015.01.24. 11:54:34

@Dragonlady (now in Thailand): Nem tudják szerintem legtöbb esetben behajtani,egTAJ kártya nélküli román vendégmunkás esetén biztosan nem.Mint ahogyan anno Hagyma írta az USA-ban sem tudják a nincstelen mexikói illegális vendégmunkás kórházi kezelésének díját behajtani utólag Mexikóból.

tanato 2015.01.24. 11:57:07

@Mirjam2: Régen elmentél már itthonról azért nem ismered már iz itthon eü.viszonyokat.Tényleg elképesztő dolgok vannak.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.24. 12:02:11

@Mirjam2: sürgősségi esetre gondoltam, nyilván nem hajítják ki az utcára az embert perforált vakbéllel vagy amikor éppen elvérzik, ha nincsen biztosítása / külföldi, akkor sem. hanem utólag próbálják rendezni a számlát. legalábbis remélem, hogy még mindig így van.
habár volt itt egy kommentelő pár éve, már nem emlékszem biztosan, ki, csak tippem van, aki úgy ment háziorvoshoz otthon, hogy tudta, hogy nem élet-halál, de fontos, nincsen tb-je, kifizeti ő az ellátást, csak kapjon egy számlát, hogy mit kell, és egyszerűen a rendszer ezzel a dologgal nem tudott mit kezdeni, nem volt olyan, hogy nem magyarországi biztosított az illető, de ok, kifizeti a kezelés és a gyógyszer teljes árát. na nekem ettől akkor égnek állt a hajam. nem tudom, ilyen esetben most mi van, menjen a külföldön biztosított ember magánba mondjuk egy egyszerű ciprofloxacin recept vagy hasonló miatt? nekem ez is nonszensz.

bxf 2015.01.24. 12:09:24

@lavór: ???

@Mirjam2: miert kotozkodsz velem mindig? Az angol egeszsegugyet az itteni leirasokbol ismerem (szerencsere), de ahogyan elnezem, nem valami fenyes. A magyar egeszsegugyet tizedannyira nem szidtam (pedig joval tobb ralatasom van, mint a posztolok sokasaganak), talan ez elkerulte a figyelmed. Nehany posztoloval ellentetben ugyanis en nem az vagyok, aki kiteszi az orszagbol a labat, es maris azt hirdeti mindenhol, hogy Mo. milyen sz.r.

Nem azt irtam, hogy a magyar orvos kiakad, mert az 'anglias magyarok' mindenfele panasszal felkeresik (ne forgasd ki a szavam), hanem azt, hogy hiaba van TAJ szamuk/kartyajuk, otthon tb-t nem fizetnek, kritizaljak a magyar egeszsegugyet, de amikor raszorulnak, mert a hires Angliaban (vagy akarhol) nem latjak el oket ugy, ahogyan azt elkepzelik (mar ne is haragudj, de a HA-s posztokbol nem az jon le, hogy mindenki elegedett, persze lehet hogy te kivetel vagy, de akkor miert is hagytad el Angliat?!), akkor mennek haza. Ha nem maganorvoshoz mennek, akkor a lenezett allamiba, ahol tovabbra is ingyenes ellatast varnak el, mikozben - ISMETLEM - tb-t nem fizetnek (igen, kornyezetemben van nehany, aki ezt csinalja, ne probalj kijavitani). Nincs ez igy jol. Ha nem fizetnek tb-t, tessenek a szolgaltatasert fizetni. S ha mar halapenz, belegondolt mar valaki, hogy mi a kulonbseg a maganorvos es a korhazas/szakrendelos -esetleg halapenzes- kozott? (mondjuk a szakrendelos nemigen lat halapenzt) Nna? Elarulom! Az arlista... Ha szulovarosomban kardiologushoz akarsz menni a szakrendelobe, hat honap mulva ad idopontot. De ha surgos, akkor jovo heten mehetsz a maganrendelojebe. 12 ezerert. Es itt jon a lenyeg: vervetelre, EKG-ra, stb. (az o eseteben) a korhazba/szakrendelobe fog visszakuldeni...

"Hat mar maskor is mondtam, es most is mondom, hogy ha te lennel az egyetlen orvos a Foldon, akkor sem mennek hozzad, dugdossa mas a zsebedbe a tizezreseket - errol ennyit. "

Nem tudom, hogy mikor mondtad maskor, mert sikeresen ignoraltam a fellengzos Mrs. Know-it-All posztjaid tokmindegy, hogy melyik orszaghoz vagy temahoz szoltal hozza. De ne aggodj, nem vagyok a halapenzre raszorulva, foleg nem a tiedre. S mivel a rokonomrol nem tudhatod, hogy milyen osztalyon fekszik (pl. onkologiai magankorhazat meg nem lattam Mo-n mindenhol, mert tudod, Mo. nem csak Bp-bol all, hanem a videkbol is...), igy nem csak feleslegesen fikaztad, de elegge azt elegge tetu modon is tetted (nyugtass meg, hogy nem az USA-ban szivod a levegot). A halapenzzel kapcsolatban pedig: ha utnek szaladj el, ha adnak, fogadd el - szoval, ha tisztessegesen bannak az emberrel, akkor en nem sajnalom. Nem ertem, hogy ez miert faj neked, foleg ha nem a te zsebed banja. Az is talan elkerulte a figyelmed, hogy az en szakmam Mo-n nem kifejezetten halapenzes volt, ill. nem fogok soha mar Mo-n praktizalni, tehat nem leszek senkinek a zsozsojara raszorulva (repeat: a tiedre biztosan nem).

"te inkabb elkezdesz alkudozni a fogorvossal mint a piaci kofaval hogy mennyivel tartozol, stb."

Ezt hol olvastad, hogy en alkudoztam a fogorvossal??? neked vagy szemesz kell, vagy a napi nyugtatod meg nem vetted be... PMS vagy menopausa? Dontsd el te. Mar ne is haragudj... de azert ez a vadaskodas mar tobb a semminel! Mivel gimnazista korom ota ismer a fogorvosom, sokszor azt mondja, hogy nem tartozom semmivel (foleg ha nincs mit a fogaimon dolgozni, az esetek zomeben; tomes pedig utoljara kb. 6 eve volt, es ez videk, tehat nem 10 ezreket ker egy tomesert - amennyiben ezert fajlaltad a 4-5 ezer Ft-ot - es ennek ellenere aranykeze van ). En kerem, hogy mondjon egy osszeget azzal a jelszoval, hogy "semmi sincs ingyen, foleg az egeszseg nem". Elegedett vagy?

Latom, azert tanato-nak sikerult benyalni, mer' ugye azt neked nehez elkepzelni, hogy a betegek komolytalan panaszokkal keresik fel az orvost hajnali 3-kor. Szegeny te.

A kozeljovoben legy szives ignorald a posztjaim (ahogyan en is eddig tettem a tieiddel, mert az angol egeszsegugyes hozzaszolasaidban jocskan volt mire reagalni, de visszafogtam magam). Nem tudom, hogy mi valtotta ki benned az ellenem erzett gyuloletet, de azt hiszem, hogy ez egyre inkabb kolcsonos lesz. Orulok, hogy nem kell veled foglalkoznom, mint beteggel, es sajnalom azt a kollegat, aki valaha is a kezelesebe fog venni egy ilyen allandoan kotozkodo, alkalmatlankodo, okoskodo noszemelyt.

@tanato: erre irtam, hogy meginkabb az EU-s fizetest az eu-i szemelyzetnek! ERVENYES TAJ-szam (zold! nem piros!): ezen van a hangsuly! Errol beszeltem en is: Ha a tb-t pedig nem fizetik, tessek a szolgaltatasokert fizetni.

S ha mar a halapenz: nem emlekszem, hogy a HA-n olvastam vagy mas blogon, de az egyik -talan- skandinav orszagban elo orvos irta, hogy mennyivel jobb halapenz nelkul (egyetertek)... Jo lenne a halapenzt az orvosok szemszogebol is megvizsgalni. A kedves beteg vagy hozzatartozo azt hiszi, hogy kifizet x osszeget (legyen az alacsony vagy magas), es utana mar a lakasan is hivogathatja az orvost ejfelkor.

bxf 2015.01.24. 12:27:25

@tanato: azelott is voltak, csak aki egy percet sem toltott az eu-ben, annak elkepzelhetetlen, es mast sem tud csinalni, mint habzo szajjal ocsmarolni. Vagy hazugnak nevez, hogy az ilyen betegeket nem veszed komolyan, vagy mentegetodzik, hogy o ezt el sem tudta kepzelni. A 300 Ft-os vizitdij pedig olyan ellenszenvet szult, hogy sokan tizesekben-huszasokban szamoltak ki a haziorvosnal szandekosan szivatva, igy aztan elobb-utobb odajutott a HO., hogy azt mondta kossz, nem kell (ezt egy bp-i peremkeruletben dolgozo ismerosom meselte egy itteni kongresszuson, hetente "becsorgott" a bankba a sok aproval :-(). Van meg nehany "gyongyszem", ahogyan gondolom, hogy Neked meg tobb, es meg frissebb.

@Dragonlady (now in Thailand): nem fognak Mo-n elhajtani egyetlen surgossegi esetet sem (feltetelezve, hogy felismerik). A behajtas pedig szinte lehetetlen. Ez regebben is igy volt (nem csak roman vendegmunkasok eseteben), most sincs maskent, csak eppen most annyi a kulonbseg, hogy meg tobb behajthatatlan tartozas van...
Receptet kulfoldon is lehet iratni :-) ciprofloxacint pedig nem fognak bemondasra felirni anelkul, hogy meg ne vizsgalnak a beteget, a betegvizsgalat pedig szamlakoteles lehet ervenytelen (tb-t nem fizeto) TAJ eseteben.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.24. 12:41:25

@bxf: Itthoni szuperjó háziorvosomat, időnként helyettesíti egy szintén szuper kis doktornő.
Ő mesélte el, hogy 6 hónapot volt kint Angliában, egy félszigeten dolgozott. Fél évig bírta tovább nem, hazajött. Nem is akar vissza menni.
Ő s ezt mondta, folyamatosan itthon azt hallja a betegektől, hogy milyen szar a magyar egészségügy.....

/miközben mindig, mindenhol, tömve vannak a várók, itthon ráérnek betegek lenni, minden szarral rohannak az orvoshoz, ahogy tanató is írja/
...Ő erre azt mondja, el kell menni, és megtapasztalni betegség esetén az ellátási formákat......ha nincs összehasonlítási alapja a betegeknek, könnyen dobálóznak mindennemű minősítéssel.

2015.01.24. 12:47:11

@Mirjam2: @Dragonlady (now in Thailand): @bxf:
Akkor most en is beleugatok. A szuleim/nagyszuleim reven usmerem a magyar eut. A sajat peldamon meg a csaladomen keresztul ismerem az amerikait (boston es nyc), a britet es valamennyire a del-afrikait. Az utibbirol nem irok, mert irni csak a maganrol lehetne.

Az, hogy a brit surgossegire nem engednek csak surgos esetet, az NEM igaz. Ugyanis nem kotelezo a recepciosnak elmondani a bajt es nem is szoktak az orrara kotni.
Ultem en ott, mikozben hallgattam, hogy a kedves beteg korom lenoves vagy labgomba miatt ment ejszaka az A&E-re.
Es a mindenfele statisztika szerint az A&En (surgossegi, ugyelet) azert van 4 oras varakozas mert a sok beteg nem hajlando a haziorvoshoz menni a csip-csupp ugyeikkel.
Az orvosok meg nem hajtjak el, hogy marpedig ezzel a GPhez.

A magankkrhazakrol UKban. Ott sincs mindegyik felszerelve londonon kivul. Ami a Cambridgesireit illeti, ha komolyabb komplikacio van a magankorhazban az operacio alatt, viszi is at azonnal a mento a pacienst az NHSbe.

Magyarorszagon tudtommal igazi magankorhaz nincs. Volt a Telki, amit bezartak.
Most epitenek egyet, ugy tudom. A tobbj, ami van, az is foleg Bp-n, az rendelo. Muteni nem fognak.
Mri meg CT meg labor mar van magan, de klinika effektive nincs. Aki meg kis helyen van, videken, aanak meg marad az SzTK.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.24. 12:50:55

@bxf:
arra gonndoltam konkrétan, hogy X. Maris londoni mosogató éppen hazamegy nyáron két hétre és felfázik, akkor menjen magánorvoshoz egy ilyen egyszerű kis izével, mert a háziorvos nem tudja lekönyvelni azt, hogy kezelés x ezer forint, a gyógyszer teljes áron meg y ezer forint, nem kell mások adójából ellátás, csak az, hogy a teljes áron hozzáférjen mégis az ember az állami egészségügyhöz. emlékeim szerint ez pár éve még lekönyvelhetetlen volt, valamelyik családtag tb-jére tudta végülis az orvos elsumákolni, hiába NEM ezt akarta volna az egyébként tisztességes Maris.
egyébként meg hogy a fenébe ne írnának fel ciprot vizsgálat nélkül, háziorvos nem kérdez háromnál többet ilyen alapesetben, ki-be 3 perc, miközben kint még vár 80 másik beteg. nekem ilyen tapasztalatom volt. pulmonológus évekig nem vizsált újra, semmit, csak 3 havonta újraírta a gyógyszereket, ÉVEKIG. (asztmára.) anyám ment be ráborítani az asztalt, hogy ezt hogy gondolja, kb 3 év után. (még kiskorú voltam és kellőképpen megfélemlítve persze.)
ja, és azért a ciprót mondom, mert ezt én már konkrétan ismerem, hála a jó égnek, itt csak úgy odaadják a gyógyszertárban ezt is, kisebb ételmérgezésre meg arra a bizonyos felfázásra becsúszik nekem évente 1-2 kúra. nyugi, tudom, hogy terhesen pont ezt nem szabad, és egyébként is utánaolvasok mindennek, a gyógyszerinterakcióknak is. ha nagyobb bajom van, kérek labort a family doctornál, vagy kifaggatom a gyógyszerészt, hogy ő mit ajánl, majd utánanézek magam is. de jó, hogy a kisebb dolgokkal nem kell sorbanállnom a betegek között meg feleslegesen rabolni az orvos idejét.
jó is, hogy emlékeztetsz, mi mindent kell még esetleg összeszednem itt a gyógyszertárból, mert odaadják recept nélkül (pl a Ventolint is, ami szerencsére most kb évente 3x kell csak, amikor befulladok pl macska miatt, habár otthon úgyis elég hamar rosszabbodni fog az állapotom, és tényleg orvos lesz belőle, aki remélhetőleg ezúttal meg is vizsgál, ha már MUSZÁJ odamenni), vagy mert annyival olcsóbb.
lehet kötözködni ezzel a rendszerrel is, de ennek is megvannak egyébként az előnyei.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.24. 12:55:13

@bxf: EZEKUTÁN LÉGYSZI NEKEM NE IS VÁLASZOLJ, bicskanyitogatóan arrogáns a stílusod, és direkt félrebeszélsz és kiforgatod mások szavait.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.24. 13:11:31

@charlieharper:
köszi.
szerintem mindenféle kisműtétet csinálnak magánban, de igazad van, sokmindent nem fognak.
juteszembe, erről még nem volt szó, alighanem nagyon nem véletlen, hogy milliós (! utánanéztem, tényleg) nagyságredben jönnek Thaiföldre (és Indiába, Mexikóba... van pár kisebb desztináció is) műttetni, kezeltetni magukat nyugat-európai és amerikai betegek (+ közel-keletiek is), akik nem akarnak otthon hat hónapot vagy egy évet várni nem sürgős, nem életmentő, de az életminőséget javító kezelésre / műtétre, és inkább kifizetik itt teljes áron, vagy nem is tudom hogyan de lerendezik a biztosítójukkal. (meg persze vannak, akik plasztikai műtétre stb jönnek.)
ahogyan Angliából nemcsak a magyarok mászkálnak Pestre magán fogorvoshoz, hanem angolok elég nagy számban is.

2015.01.24. 13:13:19

@charlieharper: De van magankorhaz Mo.on, ismerosomet nemreg magankorhazban mutottek videken, ugy tudom par ezer fontba kerult (azt mondta, kb. masfel millio forint). Rakkal kapcsolatos mutet volt, az osszes utokezelest (kemo- es sugarterapia) is ott vegzik.

Az NHS-en nem tudom hol voltal ahol a recepcios nem kerdezte mi bajod van, engem mindig reszletesen kikerdeztek, foleg azt hogy a haziorvosomnal voltam-e mar ugyanezzel stb. Ha azt valaszoltam volna hogy 'nem mondom meg', nem tudom hogy reagaltak volna, de nem hiszem hogy pozitiven. Nem lattam hogy labgombaval ulnenek ott betegek, ellenben ultek mar mellettem (orakig) torott karral, labbol kiallo nagy fadarabbal, es latvanyosan fulladozva.

2015.01.24. 13:21:48

@bxf: Nem kotozkodok veled, csak felhaboritonak tartom amiket irsz. Ennyi.

tanato 2015.01.24. 13:22:55

@Mirjam2: Olyan magánkórház nincs mint a Telki volt,teljesen felszerelt m inden osztállyal.Kisebb intézmények vannak spéci dolgok elvégzésére,de teljes magánegészségügy A-tól Z-ig az nincs.Ahhoz kicsi és szegény ország vagyunk.

2015.01.24. 13:26:21

@Dragonlady (now in Thailand): igy van. Oriasi business az eu
@Mirjam2: nalunk a Walk Inben es az A&En is nagy betukkel ki volt rakva, hogy nem vagy koteles a recepciosnak megmondani a bajodat. Es a varoban ulve tapasztaltam, hogy tobbnyire nem is mondtak meg.
furcsa, mert par napja volt az I dexen vagy calami mason, hogy epitik Mo elso teljeskoru magankorhazat.
Olyat tudok, hogy egy allami korhazban van maganresz, londonban is ilyen a Guy's, de teljeskoru magankorhazrol meg nem hallottam az ex-Telkin kivul.

bxf 2015.01.24. 13:31:01

@NagyságosSodalisO [eng]: Nincsen elsokezbol tapasztalatom az angol egeszegugyrol (szerencsere), de tobb evfolyamtarsam dolgozik ott, toluk hallok sztorikat. Idonkent felroppen egy-egy angliai hir, pl. hogy az agytumoros harmincas ferfi, ill. egy angol orvosno nem kapott kemot, stb. mert az un. postcode lottery alapjan nem volt jogosult ra... (en altalaban az onkologiaval kapcsolatos hireket figyelem) - mielott meg valaki letamad, hogy azt sem tudom, milyen az angol egeszsegugy, itt vannak a hivatkozasok:

www.dailymail.co.uk/news/article-2140952/Doctor-fought-NHS-tirelessly-postcode-lottery-pioneering-cancer-treatment-loses-battle-life.html

healthunlocked.com/lungcancer/posts/35747/postcode-lottery-for-lung-cancer-patients

www.mirror.co.uk/news/uk-news/former-soldier-loses-out-in-cancer-96488

www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141126185150.htm

Aztan itt volt egy fiatal lany, akit nogyogyaszatra nem kuldtek tovabb, majd elorehaladott stadiumu mehnyakrakkal diagnosztizaltak. Amikor ezt olvastam, nem akartam elhinni, hogy meg szurest sem vegeznek 25 ev alatt (egy Angliaban nogyogyaszkent dolgozo evf.tarsam aztan megerositette). Es ez az az Anglia, ahol Doll es Peto elsokent leirta a dohanyzas es a tudorak kapcsolatat az 50-es evekben - SZEGYEN (OK, a harmincas evekben mar a nemetek is sejtettek, de aztan a klinikai kutatasokra szant osszegeket masra koltottek... ezert ok soha nem kapnak kreditet).

www.mirror.co.uk/news/uk-news/sophie-jones-teenager-died-cervical-3251079

Ehhez kepest, engem egy penteki napon diagnosztizaltak, miutan kora delutanra osszeszedtem magam, bementem dolgozni, felhivtam a fonokom (sebesz), o pedig mar ugy hivott vissza, hogy hetfo reggel 8-ra volt idopontom egy masik sebesszel, aki mellkasi tumorokra specializalodott. Szerdara kaptam MRI-t (kedden mar elozetesen dolgom volt, amit nem tudtam lemondani, mert eloadast kellett tartanom). Ha az utcarol setaltam volna be, akkor 3 hettel kesobbre lett volna idopont. Ez az amerikai tapasztalatom.

Ugyanezen a penteki napon, este munka utan e-maileztem az egyik kedves mentoromnak, hogy mi a helyzet. Amikor szombat reggel felebredtem, mar valasz vart, hogy Skypen akar velem beszelni. Az elso kerdese az volt, hogy mikor megyek, mert a repteren var, es mar megyunk is az onkologiara. Nyilvanvaloan ismeretseg kell, de egy hasonlo cipoben jaro ismerosom 2 heten belul a "Kekgolyoban" volt (videkrol).

A fentiek ismereteben, kossz szepen, nem kerek az angol egeszsegugybol. Jo nekem az amerikai is. Masfel kilometerre.

Nem baj az, ha van osszehasonlitasi alap... remelhetoleg jobban meg fogjak a magyar eu-t becsulni.

@Dragonlady (now in Thailand): ??? Nem tudom, hogy mi nyitogatta ki a bicskat a zsebedben, mert szerintem semmi olyat nem irtam, a smiley-kat pedig nem szeretem kitenni. Elnezest, ha felreertheto voltam. A felrebeszelesbe pedig ne menjunk inkabb bele... Hogy egy orvos hogyan praktizal, azt nem donthetem el, foleg ha mar regebb ota ismer egy beteget, ill. az folyamatosan szed egy gyogyszert (pl. vernyomascsokkentot, stb., de az antiobiotikum mar bocsanat, nem a folyamatosan szedett gyogyszerek koze tartozik). En biztosan megvizsgalnek mindenkit, mielott antibiotikumot felirok. Igen, nekem is volt mar 65 beteg (szamoltam, 65 volt) egy "muszakban", de nem kerestem a shortcut-ot. Ez a "csak egy recept kell" nem mindenkinel mukodik. De keresed parancs, semmi gond.

@charlieharper: Nehany eve lattam egy hireket egy magankorhazrol talan az egyik budai keruletben, de ott is csak olyan muteteket vegeztek, ami max. egy ejszakas bennmaradast igenyel.

Aztan van egy erosen vitatott onkologiai terapiat ajanlo ceg (szandekosan nem nevezem meg), amelynek van intezmenye Mo-n es Mexikoban, de inkabb nem nyilatkozom (az USA-ban nem praktizalhatnak).

Oriasi tevedes, hogy az amerikai betegeknek honapokat kellene varni nem eletmento mutetekre. Plasztikai mutetre Mexikoba, Costa Ricaba vagy a Dominikai Koztarsasagba mennek altalaban (India tul messze van, azonkivul vitatott a higienia. Ha a nemet akarja valaki megvaltoztatni, akkor Thaifoldre megy eloszor. Ezek a mutetek az USA-ban is leteznek, csak 2x-3x annyiba kerulnek, ill. tobb honapos hormonterapiara kotelezik a betegek, amelyet sokan meg akarnak sporolni, ezert mennek kulfoldre.
Ha alternativ kezeles utan nez valaki (altalaban onkologiai betegek), akkor a zome Mexikoba megy (mint tudjuk Deri Janos is anno... errol ennyit).
Van meg az un. gyogyszerturizmus, a new englandi ismeroseim Kanadaba mennek, az arizonaiak pedig Mexikoba :-)

@Mirjam2: IGNORALD. Mondtam mar. Most is kotozkodsz, csak nem veszed eszre, mert annyira az alaptermeszeted. Pl. charlieharper-rel. A recepcios sehol a vilagon nem kerdi meg, hogy mi a bajod...mert 1. nincs a munkakori leirasaban, 2. nincs arra kikepezve, 3. patient privacy, vagyis semmi koze hozza, 4. es egyebkent sem ert hozza. Ha van onkologiai magankorhaz Mo-n, akkor nyomjal be egy linket. Ez sem tortent meg eddig.

2015.01.24. 13:32:06

@tanato: igy van. Az Uzsokinak is van "magan szarnya", ellenben a gepek, amikkel mutenek es a muto, mind SzTK. Annyiban mas, hogy jobbak es szebbek a szobak es fizetsz. Az orvosi es noveri garda es az eletmento felszereles viszont ugyanaz. Ezt en nem hivnam magankorhaznak.

2015.01.24. 13:32:29

@bxf: Ja es hogy a szemelyeskedo kerdesedre valaszoljak: nem azert hagytuk el Angliat mert nem voltunk elegedettek az orvosi ellatassal, hanem mert ingatlanra gyujtunk penzt. Egeszen biztosan nem azert jottunk ide mert a szaudi orvosi ellatas jobb mint a brit. Egyebkent nem jobb, hanem fenyevekkel rosszabb. A jobbfajta maganklinikak hozzak jobb esetben az NHS-hez hasonlo szinvonalat.

Muscari 2015.01.24. 13:33:56

@Mirjam2: recepció??? Àllami rendelésen recepcióval itt találkoztam először, de otthon a magánrendeléseken sem gyakori. A nőgyogyóm pl egymaga volt, meg a legtöbb fogorvonak is, csak asszisztense van.

Te nem élted át, hogy milyen cirkusz volt a vizitdíj körül, az már veszett fejsze nyele.

2015.01.24. 13:38:15

@charlieharper: Ha erdekel privatban megadom a klinika adatait ahol az ismerosomet mutottek es kezeltek Mo.on. Eleg sokszor voltam Londonban Walk-In Centerben, kulonbozoekben, mindenhol azzal kezdtek hogy mindenkit kikerdezett a recepcios, sokszor elegge hatarozott stilusban, javasolva hogy keressek fel masnap inkabb a haziorvosukat. Sehol sem lattam olyan jelet hogy nem kerdezhetnek, igaz hogy nem is kerestem, lehet hogy volt. De mindenki valaszolt a recepcios kerdeseire.

2015.01.24. 13:41:14

@bxf: De megkerdezi, Angliaban. Hiaba irod le oriasi betukkel hogy nem kerdezi meg, akkor is tevedsz. Egyebkent meg tok felesleges agresszivnek lenni, csak szolok.

tanato 2015.01.24. 13:41:26

@charlieharper: Pontosan ez nem magánellátás hanem hibrid,balkáni.

2015.01.24. 13:42:46

@bxf: UKben megkerdezi a recepcios, hogy miert jottel, de nem vagy koteles valaszolni ra.
Mielott teljesen leirjuk az NHSt, azert vannak ott nagy koponyak is. Megiscsak nekik koszonhetjuk az IVFt pl es meg egy rakas mas dolgot embriologiaban is es masban.
Az teny, hogy most roluk is huzzak le a 7.bort is, mint a magyar eu-rol. Es ugye kaptak 3millio plussz k-europait (lakossag 5%-a) 10 ev alatt, viszont plussz korhazakat es orvosokat nem kaptak.

2015.01.24. 13:44:52

@tanato: Feltetelezem hogy minden nincs abban a korhazban ahol az ismerosom volt, pl. surgossegi osztaly gondolom nincs. De nekem ugy mondtak el az esetet hogy a rakkal kapcsolatos mutetje es az utokezelesek is a korhazban tortentek / tortennek, es modernebb technologiaval mint ami az allami korhazban van.

tanato 2015.01.24. 13:45:41

@bxf: Vizitdíj:Tényleg nagy ellenszenvet szült,mivel nem voltak szokva ahhoz hogy hivatalosan fizetni kell az ellátásért.Erre játszott rá az akkori ellenzék.A hálapénzhez voltak szokva mi ugye nem kötelező viszont ha danak sokmindent elvárnak érte.Ez így kellemesebb.Persze az elszegényedéssel sokat vesztett jelentőségéből kevesebbszer adnak és kevesebbet is.De mindenképpen romboló hatású,balkáni.egyébként nem tudom Albániába lés BG-ben higy működik,erről még nem írtak ide az ottanaik.Nyilván nincsnek még abban a betegeskedő isdősebb jkorban.

tanato 2015.01.24. 13:50:54

@Mirjam2: Na szóval én igazi magánkórháznak azt tartom ahol a gyermekosztálytól a gerontológiáig minden van és teljesen elkülönül az állami finanszirozásútól.Szeméslyzetében is persze nincsenek átfedések az áéllamival.

2015.01.24. 13:52:52

@Muscari: Ahol en voltam maganrendelesen Mo.on ott mindenhol volt recepcio. El sem tudom kepzelni hogy csak ugy ott uldogeljen az orvos egyszal magaban.

2015.01.24. 13:56:37

@tanato: Hat ilyen magankorhaz, ahol egy helyen van minden, nagyon keves orszagban van szerintem, ugy tudom meg UK-ben sem (azt hiszem ott nincs pl. magan surgossegi) de lehet hogy tevedek. Itt Szaudiban konkretan azert vannak teljesen komplett magankorhazak amik elkulonulnek az allamitol mert elvileg az allamiban csak allampolgarokat latnak el, a tobbieknek kotelezo privatot hasznalni (es persze a lakossagnak kb. a harmada nem allampolgar).

bxf 2015.01.24. 14:07:01

@Mirjam2: tudod mi az a koltoi kerdes?

Ne haragudj, de ki is kezdte kostolgatni a masikat? (ismet koltoi kerdes)

Ahogyan korabban irtam: legy szives ignorald a posztjaim innentol kezdve (a szemuveg pedig esedekes lesz, mert nem hasznaltam "oriasi betuket" - smiley nelkul).

Mostmar latom, hogy a sracok miert figyelmeztettek, amikor legeloszor posztoltam, hogy vigyazzak itt nehany ...emberrel.

@tanato:
Egyelore csak ezt talaltam:
telkiegeszsegcentrum.hu/onkologia-1
drmarron.hu/onkologia

Biztos van meg tobb is, de nem keresek tovabb. Ahogyan sejtheto volt, egynapos sebeszeti beavatkozasokrol van szo.

@charlieharper: nem irtam le (lasd Doll & Peto), de a magyar rendszert (es az amerikait) sokkal kezelhetobbnek talalom. Az USA-ban egyetemeken tanitjak, hogy a megelozes kevesebb, mint tizedannyiba kerul, mint a kezeles, de ez az elv latszik, hogy ez nem minden esetben gyakorlott az angol eu-ben (lasd angol mehnyakrakos cikk egy korabbi hozzaszolasomban). Aztan, ugyancsak Angliaban tevekenykedett Wakefield. A hirhedt MMR vakcina-autizmus cikke ota eltelt ~17 ev, de a pusztitas, amit vegzett, azota sem szunt meg (ossze lehet hasonlitani az angliai es a magyar jarvanyok gyakorisagat). Minden nemzet buszke lehet valamire (nalunk pl. Semmelweis, hogy csak egy nevet emlitsek), de en azt korantsem az adott egeszsegugyi rendszernek tulajdonitanam, hanem az adott idoszakban az adott orszagban tevekenykedo feltalaloknak.

*****************

Itt kitort a szombat reggeli laz, igy elkoszonok. Tovabbi jo vitazgatast az angol egeszsegugyrol meg a recepciosakrol.

2015.01.24. 14:13:29

@bxf: Bocsi de ez az internet, nem te dontod el hogy ki 'szol hozzad' es ki nem, kiveve a sajat privat blogodon vagy Facebookodon. Tudtam nagyon jol hogy ilyen agressziven fogsz reagalni a kommentemre, de ugy dontottem nem hagyom szo nelkul amiket a halapenzzel kapcsolatban irtal. A jovoben szurd nyugodtan a kommentjeimet, de azt nem tilthatod meg nekem hogy reagaljak a tieidre. En nem vagyok erzekeny lelek, igy az agressziv / szemelyeskedo stilusod nem riaszt el attol hogy leirjam a velemenyemet ha jonak latom.

2015.01.24. 14:21:16

@Muscari: Egyebkent most hogy gondolkozom, egyszer voltam Mo.on (Pesten) surgossegin es ott is az elso egy recepcio volt ahol megkerdeztek mi tortent es leirtak az adataimat stb., nem csak ugy leultem es vartam a dokira. Indiaban is volt mindket korhazban recepcio ahol voltam, es ott is megkerdeztek hogy mi tortent, sot meg is nezte a recepcios a kezemet legutobb mert az ujjammal volt a problema. Nem is ertem hogy hogyan lehetne maskepp, hiszen rangsorolni kell a betegeket aszerint hogy mennyire surgos az eset, nem? Ezt pedig hogyan lehetne ha az orvoson kivul senki nem kerdezne meg miert vagy ott? Nyilvan egy szakrendeles mas, de surgossegin muszaj hogy legyen ilyen rendszer szerintem ahol elmondod miert vagy ott, meg mielott orvos latna (kiveve ha eppen szabad az orvos es azonnal el tudod mondani neki mi a gond).

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.24. 14:37:19

@Mirjam2: én Mo-n nem voltam még kórházban hála a jó égnek, de olyanra errefele itt nem emlékszem, hogy először ne egy admin dolgozó vagy nővér kérdezné meg, mi bajom van, mit szeretnék, mennyire sürgős, fáj-e valami perpill. szakrendelésen is ez van, nemcsak az időpont számít, ott is lehetnek sürgős esetek. a sürgősségin is egy nővér vette fel a komplett anamnézist, mielőtt látott volna orvos, ő már a kitöltött papírt kapta meg, amit előtte láthatóan átfutott. itt valamiért a mániájuk, hogy mindig mérnek vérnyomást és lázat, még a fogorvosnál is (gondolom, ha nagyon magas, akkor pl ki van lőve bizonyos érzéstelenítés, vagy ilyesmi?)

FutureFry 2015.01.24. 15:40:23

@bxf: @tanato: @charlieharper: @Mirjam2: belenyúlok a darázsfészekbe: Az USA-ban a legdrágább az egészségügyi ellátás, de (relative) nem is a legjobb, sőt:

www.forbes.com/sites/danmunro/2014/06/16/u-s-healthcare-ranked-dead-last-compared-to-10-other-countries/

For this year’s survey on overall health care, The Commonwealth Fund ranked the U.S. dead last .

1. United Kingdom
2. Switzerland
3. Sweden
4. Australia
5. Germany & Netherlands (tied)
7. New Zealand & Norway (tied)
9. France
10. Canada
11. United States

M. Péter 2015.01.24. 17:19:52

Hogy a kanadai egészságügyről is írjunk valami jót: www.winnipegfreepress.com/local/brian-sinclair-a-victim-of-stereotyping-247205991.html
Brian Sinclair 34 (harmincnégy) órát volt az orvosi ügyeleten, senki nem vizsgálta meg. Ott halt meg, becslések szerint már 7 órája halott volt, mire valaki észrevette, hogy meghalt.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.24. 20:55:55

@Mirjam2: Én épp 2 hete voltam hétvégén ugyanilyen helyen, saját bőrömön tapasztalhattam meg a halszálkás esetemmel, és a gyógyszerallergiás reakciómmal mi a jelenlegi helyzet. Egyikkel kisváros hétvégi ügyeletén, másikkal megye székhely,klinika /utóbb kiderült nem is oda tartozok lakóhely szerint, ennek ellenére elláttak/, sürgősségi osztálya.....

De erről már annyiszor írtunk....kinek milyen esete, függően a várostól, az ellátó intézménytől, az ügyelő orvos, asszisztencia milyenségétől ...teljesen és abszolút szubjektív ....győzködhetjük itt egymást...ha nekem jó, és emberi leg maximálisnak értékelhető tapasztalataim vannak, nos, engem a a kutya ........a sem fog meggyőzni az ellenkezőjéről..majd én meggyőzöm magam , ha nem lesz szerencsém és beleszaladok valami, selejt , hulladék emberbe, aki hanyag , és flegma, szarházi módon fog ellátni...Majd akkor én is elhiszem...
És fordítva is ugyanez a helyzet...Győzködhetek én, olyat aki alig maradt életben, vagy trehány, szemét kritikán aluli ellátást kapott.....

Próbáljunk meg közeledni és elfogadni.. és befogadni :-)

blackhairlady 2015.01.25. 04:03:19

@NagyságosSodalisO [eng]: Pontosan! Nehez meggyozni valakit aki elegedett volt eddig, es azt is aki nem.
Nekem mindenfele tapasztalatom volt otthon is (videk, megyeszekhely), es itt Houstonban is. Sajnos itt is volt rossz is. A lanyom is mar a foldon fetrengett a vesegyulladasaval mire behivyak a surgossegin. azota csak urgent carebe megyunk ha a haziorvos munkaidejen kivul beteg valaki. Viszont az onkologiaa mar masnap reggelre kaptam idopontot. Igaz, itt meg olyan vizsgalatokat is elszamoltak ami nem is tortent meg.
Otthon pedig fel eve tortent, anyukamnak eltort a combcsontja, a batyam akart adnmi penzt, mert keso este kellett muteni, nem fogadta el, azt mondta, hogy a neni jo kezekben lesz anelkul is.
Szoval igen, van ilyen is, olyan is.

blackhairlady 2015.01.25. 04:07:30

@blackhair-lady: Ja, es itt a recepcion csak az adatokat veszik fel, nev, cim, SS number, a nover az aki eloszor felveszi a korismet es a erdeklodik a problema felol, vernyomast, hot mer, az orvos pedig utana jon mar amikor minden adat felveve.
Otthon soha sehol nem talalkoztam recepcioval, sem haziorvosnal, sem korhazban, sehol. Igaz, surgossegin nem jartam soha. Mindehol szepen kivartuk a sorunkat. Az idopont keres is csak az utobbi evekben kezdett elterjedni. Persze ezek csak az en sajat tapasztalataim, masnak biztosan masok.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.25. 08:01:21

na és ettől aztán meg tényleg jobb lesz most az otthoni egészségügy, ahogy elnézem (és amit a hozzáértők mondanak), kb annyi koncepció van benne, mint mikor a részeg favágó kimegy az erdőbe és random elkezd csapkodni
nol.hu/belfold/vagnak-faragnak-elbocsatanak-1511843
(8-1O ezer embert raknak ki, és így próbálják megoldani a szektor krónikus alulfinanszírozottságát.)

2015.01.25. 08:54:41

@Dragonlady (now in Thailand): A korhazban ahova most jarunk a surgossegi osztalyon van a recepciosok hata mogott a falon egy tajekoztato nagy betukkel, amin reszletesen le van irva hogy mi szerint sorolnak be nagyon vagy kevesbe surgos esetnek, egy 1-5 skalan. A multkor egy helyi pasi elkezdett hangosan vitatkozni hogy az o felesegenek magasabb szamot kellett volna adni mert laza is van :). Hiaba, neha a kevesebb informacio tobb lenne...

2015.01.25. 08:56:13

@FutureFry: Nem tudom mi alapjan allitjak ossze az ilyen listakat. Az nem tudom hogy jott ki nekik hogy a nemet rosszabb mint a brit.

2015.01.25. 08:59:08

@NagyságosSodalisO [eng]: Annak orulok hogy szakszeruen ellattak, most mar csak azt szeretnem tudni hogy fizetsz-e Mo.on TB-t, vagy adtal-e legalabb halapenzt ahogy az anglias magyaroknak illik, vagy ha egyiket sem, akkor hogyan nem sul le a kepedrol a bor? :))) (Termeszetesen, mielott meg barki megsertodne, csak vicc volt!)

2015.01.25. 09:00:28

@Mirjam2: @NagyságosSodalisO [eng]: Ja vagy az is lehet hogy az EU-s egeszsegbiztositasi kartyadat hasznaltad, amit pont az ilyen esetekre talaltak ki?

2015.01.25. 09:02:40

@blackhair-lady: Ezen meglepodtem mert pont a napokban linkelt be nekem valaki egy amerikai stand-up komikust aki arra epitette fel a viccet hogy a surgossegin megkerdezik, 'how do you rate your pain' egy 1-10 skalan. De gondolom hogy nagy orszagrol van szo, biztosan mas szokasok vannak kulonbozo helyeken.

tanato 2015.01.25. 10:40:20

@NagyságosSodalisO [eng]: Akkor csalsz,mert elvileg EU_n belül egyszerre több államban nem fizethetsz,Persze mások is így csinálják ,törvényellenesen.Úgysem ellenőrzi senki,annál hanyagabb a magyar TB.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.25. 10:55:20

@tanato: csalok? Lehet, nekem a haziorvosom javasolta...inkabb fizessek 2 helyre, ezert meg soha senkit nem baszlatott a NAV.....
Utolag kiderult, jol teszem, az egeszsegem fontos, es az is, hogy ha beteg vagyok, ellatast kapjak.

tanato 2015.01.25. 11:09:54

@NagyságosSodalisO [eng]: Jól mondta,csalsz de nem hiszem hogy valaha is bárki fel fog rá figyelni.

Muscari 2015.01.25. 11:22:14

@Mirjam2: de bizony a kisebb rendelőkben így van. A fogorvosnál, ahova járok, ott van, de ott több orvos van, nem csak egy. A réginek csak asszisztense volt, meg mindegyiknek, aki nem mással osztozott hanem egyedül rendelt. Szerintem ki se tudták volna egyedül gazdálkodni a recepciós bérét. A nőgyógyásznak még csak asszisztense sem volt, egyszál magában ült, egy rákszűrést 9000-ért csinált négy éve. Vidéken, ahol régen laktam, a nőgyógyász felesége szemész volt, közös volt a váró, mindkettőjük rendelője a házuk aljában volt kialakítva. Szintén recepció nélkül. Soroljam még? :-)

Muscari 2015.01.25. 11:31:54

@Mirjam2: ja, a kórházakban van betegirányítás, csak azt én sosem hívtam recepciónak, mert itt betegfelvétel a neve, innen a félreértés. A háziorvosi rendelőben vagy hétvégi ügyeleten viszont nincs semmi ilyesmi, még nagyvárosokban sem.

2015.01.25. 11:34:05

@Muscari: Elhiszem, nem mondtam hogy nincs ilyen, csak en szemely szerint nem lattam meg. Bar most hogy mondod, az indiai falusi doktornak akihez jartam is csak egy asszisztense volt, igaz hogy abba a pici szobaba be se fert volna egy recepcios :)

2015.01.25. 11:41:55

@Muscari: Lehet hogy betegfelvetelnek hivjak magyarul, en arra gondoltam mikor bemesz es valaki leirja az adataidat, megkerdezi mi tortent, stb. Ilyen sok eve volt Bp.en egy nagy korhazban a Keletinel mikor nekem balesetem volt. Mashol nem tudom mi van, mar nem emlekszem, bar most hogy mondod, tenyleg nem volt regen a haziorvosnal senki Mo.on, csak vartunk a 'varoban' es egyszer csak bementunk az orvoshoz kozvetlenul. Ilyen helyzetben nem voltam azota sem sehol mashol, mindenhol volt recepcio es / vagy betegfelvetel mas orszagokban illetve Mo.on maganorvosnal ahol voltam. Magyar allami egeszsegugyi intezmenyben nem voltam mar lassan husz eve, lehet hogy nem tudom mit hagyok ki!

2015.01.25. 11:49:12

@NagyságosSodalisO [eng]: Technikailag valoban csalsz, gyakorlatilag a helyedben en is ugyanezt csinalnam (ugy ertem ha hasznalni szeretnem a magyar allami egeszsegugyet). Elvileg a UK biztositasod alapjan el kene latniuk surgos esetben Mo.on ha kivaltod az EU egeszsegbiztositasi kartyat, Nemetorszagban ezt nekem minden tovabbi nelkul elfogadtak (tiz eurot kellett fizetnem), de hallottam hogy Mo.on sok orvos nem tud vele mit kezdeni.

2015.01.25. 11:57:55

@tanato: Elegge vicces poszt, ugy tunik az iro azt varta hogy kosz lesz, betegek haldokolnak a folyosokon es senki nem beszel angolul a 'fejletlen Azsiaban', aztan jol meglepodott :). Egyebkent ez nem hiszem hogy vilagviszonylatban luxus kategorianak szamit, csak kb. normalisnak, foleg magankorhaz eseteben. Tegnap pont fogorvosnal voltam, azon nevettem hogy itt ugye kulon van a noi varo, es a noi resz tele volt illatgyertyakkal es lila fenyekkel, a pasi resz meg teljesen steril es vegyszerszagu :))). Mivel imadom az illatgyertyakat es a lila fenyeket, igy nagyon orultem hogy nem a pasi-reszben kellett varnom. Egyebkent itt is kisergetnek a mosolygos asszisztensek, es termeszetesen mindenki kivaloan beszel angolul (mindez a magan-fogorvosnal).

Muscari 2015.01.25. 13:04:04

@Mirjam2: na akkor ezt megbeszéltük :-)

Ha állami rendelésre akarsz menni, akkor ajánlom egy alföldi kisváros háziorvosát, nagyon lelkiismeretes, biztosan te is hallottál már róla. Tanatónak hívják :-)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.25. 13:04:14

@Mirjam2: Természetesen megvan az Eu biztosítási kártyám, de pont a vitás esetek elkerülése miatt fizetem az itthoni Tb-t továbbra is.nem egyértelmű a helyzet, elméletileg van rá szabályozás mégsem működik.

Btw. A dokim azt mondta ezért még senkit nem büntettek meg.:-D Inkább duplán menjen be a pénz , azt itthon nagyon szeretik! :-))

tanato 2015.01.25. 13:11:20

@NagyságosSodalisO [eng]: Tényleg nem büntettek még meg senkit,de csak hanyagságból mert nem figyelnek rá.

blackhairlady 2015.01.25. 15:51:27

@Mirjam2: Persze, megkerdezik, de nem a recepcios hanem a nurse. A recepcios csak a kezedbe nyomja a kitoltendoket , beirja a gepbe, aztan varsz. Legalabbis abban a korhazban ahol mi voltunk. Elkepzelheto, hogy mashol mas a protokol.

blackhairlady 2015.01.25. 15:54:25

@Muscari: Szegeny, van neki eleg betege, meg tobb munkat akarsz rasozni?:)))))))))))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása