oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. december 28. 06:47,  Otthonszülés Angliában 401 komment

2014. december 28. 06:47 Határátkelő

Otthonszülés Angliában

Igen változatosra sikeredett az év utolsó blogajánlója, merem remélni, hogy tetszeni fognak a posztok, melyek között akad otthonszülés Angliában, egy kis gasztronómia és egy orángutánkaland Kalimantánon.

cim_baba.jpg

Kezdjük sorrendben H.Zs. történetével, amely valamikor akkor kezdődött, amikor némi töprengés után férje szülővárosába, Liverpoolba költöztek Magyarországról, mert a második kislány születése után szerettek volna még egy gyereket, és úgy gondolták, jobb lesz, ha ó már Nagy-Britanniában születik meg – otthon.

„A babánk, épp úgy mint a nővérkéi, azonnal megfogant, és én egy barátnőm javaslatára nem a háziorvost kerestem meg, hanem a One to One Midwivest, egy fantasztikus, tb. által finanszírozott független bábacsapatot. Akkor még nem is sejtettem, micsoda szerencsém van, hogy pont Észak-nyugat Angliába költöztünk, ahol jelenleg ez a szolgáltatás elérhető!

A honlapjukon jelentkeztem, és pár nap múlva kaptam egy SMS-t a számomra kijelölt bábától, aki nemcsak szuper jó fej volt, hanem mint később kiderült, a legtapasztaltabb a csapatban.

A One to One Midwives azt a szolgáltatást adja, ami, azt hiszem, minden otthonszülőnek az álma: minden vizsgálat az otthonomban történik, beleértve a vérvételt és a szülés körüli CTG-t, csak az általuk javasolt két ultrahangra kellett elmennem egy rendelőbe. És bármilyen vizsgáltra lehet egyszerűen nemet mondani. Ez, ami nekik a normális, nekem még azóta is a mennyei luxusnak tűnik… Mindezt ingyen, hiszen az angol tb., az NHS fizeti.

Komolyan a sírás kerülget, hogy Magyarország, ahol több mint tíz évig fizettem az adót és a tb-járulékot, háromszor kifizetteti velem a szülést (tb., magánorvos, bába), és kilenc hónapig vegzál, míg Angliában, ahol egy petákot sem tettem a közösbe, ingyen kapom mindezt, ezerszer jobban, háborítatlanul. (...)

Cheryl, a bábám, az első látogatásra hozott nekem egy nagy mappát, ebbe egyrészt feljegyezte, hogy mikor mi történik, másrészt tele volt szüléssel, várandósággal és szoptatással kapcsolatos információval. És persze beszélgettünk, hogy megismerjük egymást és a két ország rendszerét. (...)

Csodálkozva hallgattam, hogy végre lesz egy normális várandósságom, amikor nem kell órákat táboroznom két kisgyerekkel a nőgyógyász rendelőjében, hogy általam utált és felesleges vizsgálatokat végezzen a szokás kedvéért, paráztassanak ilyen-olyan betegségekkel és komplikációkkal, és ezért még fizessek is, aztán reggel hétre menjek szintén álmos kisgyerekkel a kórház alagsorába vérvételre a szintén álmos és fölöttébb mogorva nővérekhez.

Nem kell magyaráznom, hogy miért nem kérek értelmetlen vizsgálatokat, és miért nem akarok még a védőnőhöz is eljárni, hogy ráállítson egy mérlegre, és pocsékoljuk egymás idejét. (...)

A házi vizitekben talán a legjobb az volt, hogy a két kislányunk aktívan részt vett: természetesen Cheryl nekik is megmérte a vérnyomásukat és dopplerrel meghallgatta a pocakjukat. A hatéves kislányom most már többet tud a várandósságról és a szülésről, mint egy átlagos első szülő anyuka. (...)

Itt északon nagyon kedvesek és közvetlenek az emberek, és minden járókelő kérdezte, hogy mikor szülök, és amikor feleltem, hogy nem tudom, már kellett volna, akkor kedvesen azt mondták, hogy „majd jön, amikor itt az ideje”.

Megmondom, nekem már nagyon furcsa volt ez a nyugalom, otthon egy hét túlhordás után már nagyon kellett ügyeskednem, kikerülni az orvost, védőnőt, hogy békén hagyjanak, CTG-re járni stb. Itt meg tényleg csak babavárás volt. (...)

Összefoglalva

- Egy normális várandósság és szülés alatt nem találkozunk orvossal.
- Az otthonszülés a tb. által támogatott és javasolt.
- A terhességet az anya állapítja meg, a bába vagy a háziorvos meg elhiszi neki, mert itt bíznak az emberben, és felnőttként kezelik.
- Bármelyik vizsgálatot el lehet utasítani.
- Nincs hüvelyi vizsgálat egyáltalán, nincs AFP, nincs Streptococcus-szűrés.
- A várandósság alatt és a baba egyéves születésnapjáig az anya jogosult ingyenes gyógyszerekre, fogászati ellátásra és utazás-költségtérítésre, az erre jogosító kártyát automatikusan küldik. (A gyerekeknek minden gyógyszer ingyenes.)
- Az újszülöttet egy bába vizsgálja meg, és ha minden rendben van, a hathetes státuszvizsgálaton látja a körzeti orvos.
- A babát 30 napon belül kell elnevezni.
- A babáról szóló leveleket (orvosi értesítő, védőnői levél) úgy címzik, hogy a szülő neve Baba pl. „Kovács Baba”, amíg nem kerül be a neve a rendszerbe.
- Otthon született baba anyakönyvezése egyszerű.
- Noha a szoptatás itt nem gyakori, a szaksegítség és a korszerű támogatás megvan.
- A védőnőknél van ingyenes babamasszázs, mondókázós foglalkozás, játszószoba.
- A védőnői szolgáltatást egyszerűen le lehet mondani, ha valaki nem kívánja, és szabad orvosválasztás van, és az ember a választott orvosi rendelő védőnőihez tartozik.”

Természetesen a teljes történet jóval hosszabb és részletesebb, aki kíváncsi rá, az ide kattintva olvashatja el.

Az angol gyomor titkai

Maradjunk még egy kicsit a briteknél, de egy teljesen más téma, méghozzá a gasztronómia következik. Miként a London Budapest metro blog írja (és én mélységesen egyetértek vele), sztereotípia, hogy az angol kaja pocsék, de ha átprogramozzunk az agyunkat, akkor egész jókat lehet enni.

angol_sajtok.jpg

Szóval mit egyen az idetévedt éhes ember? Vegyen sajtot, azok a maguk parasztias módján a legfinomabbak a világon, ezt kapja az ember, ha esős az idő, sarjad a zöld gyep, a tehén önjáró-legelő, a tejet meg Mclain gazda hagyta megposhadni, mert a csapszék alá itta magát. Inkább kemény, reszelős sajtok, nem az a büdi, elcsurranó, túlérett franciás.

Az English Cheese Board kb. 700 különböző sajtot tart számon, de ez is olyan, mint nálunk a pálinka: van hivatalos, meg a házi kísérletek megannyi változata. Hogy ez utóbbiakat ne lehessen becsapós névvel futtatni a piacon, egyes sajtfajtákat általában földrajzi eredetükre és különleges előállításukra utalva védelem alá helyeztek, nehogy aztán ocó-pici csedárok (Che Dhar, argentin tehenész most sírhat) lepjék el a boltokat. (...)

Épp, mint egy joviális vidéki ír, a híres vajuk is kenyérre kenhető. Aki kóstolta a hagyományos ír vajat, az nem rámázik egy ideig. A Tesco value (=budget, gazdaságos) vajak 1 font alatt vannak, vehetünk sózottat vagy normálisat. Be ne dőljünk a spread feliratnak, ez a vaj és növényi olaj keveréke, ízre meg nem mondanánk, hogy fúj-margarin-kőolajszármazék: van például egy márka, ez neki a neve: I can't believe it's not Butter! (Nem hiszem el, hogy ez nem vaj). Nem fordul ki az ember szájából.

A joghurtok? Szeretik őket, van sokféle, de inkább a kanalazós édesség kategóriába tendálnak. Sztár a Greek-style yogurt, asszem már Pesten is lehet kapni görög joghurt néven, jó helyezése a magas fehérje- és alacsony zsírtartalmának köszönhető, sűrűbb, mint a hagyományos típus. (...)

Mi van még? Aki már próbált angol weblapról receptet sütni, a mértékegység átváltogatása után még a számunkra ismeretlen vagy csak kicsiben eltérő alapanyagokkal is meg kell küzdjön.

Mert mi a túró az a cottage cheese? Nem túró, nem is tejfölben úszó túrószemcsék, mégis úgy néz ki. De már lehet otthon is kapni, nem kell bemutatni. Túró nincs, vagyis van, orosz meg lengyel boltokban, összeköthetjük ebédlemozgó sétánkat a kelet-európai nyersanyagok vadászatával.

Tejföl sincs, vagyis van, de az nem tejföl, hanem autentikus angol szóval élve: crème fraîche. (...) A kefirt angol körben csak egy pici, new age réteg ismeri, illetve van néhány nagyáruházban, az eredeti lengyel felirattal.

Megelőzendő, hogy honfitársaim a habverővel harakirizzenek, miután fél órán át verték és verték a helyi kávétejszínt hiába habbá, íme, egy kis tejszín-kisokos frissen bevándoroltaknak: legalacsonyabban a zsírtartalom ranglétrán a half cream áll, 12%, utána jön a single cream, még mindig nem lesz belőle habfelhő, mert csak 18-20%-os. A mi habtejszínünk itt whipping cream, 30% fölött kicsivel és ezzel kvalifikálta magát a cukrászversenyben, majd jön a double cream (48%) és a clotted cream (55-64%!), ezek itt ketten csakis 18 év felett fogyaszthatók, olyan kényeztető hatásuk van. (...)

S végül mindennek az alapja: a tej. Milk. Esténként szép látvány, hogy öltönyös irodakukacok caplatnak haza a közértből a kihagyhatatlan műanyag flakonos tejjel. Itt ugyanis nem papírdobozban van (vagyis van olyan is, de nem az az elterjedtebb), hanem füles plasztik kancsóban.

Hörpölhetünk skimmed (<0.3% zsírtartalom), semi-skimmed (1,5-1,8%), vagy whole/full fat milk (3,5%) verziót, illetve van egy távoli rokon, aki kéjesen mosolygós tejbajuszt csal arcunkra: a Channel Island Milk, 5,5%-os zsírocskával. Vagy imádjuk vagy fosunk tőle. A flakon kupakjának színe árulkodik, mennyire gyalázták meg a teljes értékű tejet (piros-zöld-kék, növekvő sorrendben. Aki pirosat vesz, ihatna csapvizet is kalciumtablettával...).”

Mindez persze csak egy sorozat kezdete, terv szerint végigkísérünk majd minden részt (vagy itt, vagy a Határátkelő oldalon), de aki ennél is részletesebben kíváncsi a tejtermékek világára, az feltétlenül olvassa el a teljes eredeti bejegyzést!

Karácsony orángutánokkal

Kalimantán egy hat magyarországnyi részt lefedő indonéz rész Borneón, ami legalább annyira egzotikus, mint izgalmas felfedezni valókat kínál, még karácsonykor is, miként ez a Zol-Indonézia blog legutóbbi posztjából kiderül.

orangutanok_1.jpg

„Minden Kalimantán Borneó, de nem minden Borneó Kalimantán! Borneót Földünk tüdejének is becézgetik, Amazónia mellett itt találhatunk még érintetlen őserdőket. (...)

És hogy miért töltöttem itt a karácsonyt? Mert eme meghitt ünnepet illik a legközelebbi rokonok társaságában tölteni. Az én kis családom tizensokezer kilométerre van tőlem, meg kellett hát keressem legközelebbi rokonaim Indonéziában. Az orángutánok génállománya pedig 96%-ban megegyezik az emberével: ezt elég szoros rokonságnak ítéltem meg. A kritikusabb olvasók persze felhördülhetnek, hogy az orángutánok nem is emberek! Az indonézek szerint viszont (kis túlzással) igenis azok. (...)

Aki be akar jutni a Tanjung Puting-ba, annak előbb „klotok”-ot (kicsi, motoros lakóhajót) kell bérelni a faluban, kapitányostul, matrózostul, majd keríteni egy guide-ot, aki elkíséri (az indonézeknek nagy mániája ez a guide-téma, és mivel a parkba csak a vízen át visz az út, így nélkülük belógni nem is nagyon lehet) és igény szerint felfogadhatunk egy helybéli nénit is, aki az (adott esetben több napos) hajóút alatt süt-főz ránk. Erősen ajánlott!

Sajnos a Mellbimbó Fok behajózása nem a legolcsóbb indonéz bulik egyike, nekünk erős lokális rápuhítással is bő húszezer forintunkba fájt fejenként a háromnapos hajókázás.

Jóllehet, az árban benne volt Herman, a szuperjóarc guide, Humor Herold, a hajóskapitány (akiről kiderült, hogy az általunk is alaposan megismert Surabaya-Kumai kompjáraton érlelte a fekete humorát, miután vegül – kb 25 évesen és nagyon helyesen – úgy döntött, hogy a hullámsír elől a nemzeti park csendes vizeire nyugdíjazza magát) és Ibu, a Falubéli Szakácsnő is. Így vágtunk neki három álló napig orángutánokat meg hasonló dögöket üldözni az őserdőbe.

Tanjung Puting 400 ezer hektáros területének nagy része – néhány hardcore kutatót leszámítva – földi halandók elől elzárt terület, a parkot a mezei turisták jórészt a Sekonyer folyót és annak különböző leágazásait behajózva "fedezik fel". Hogy ki mit lát, az főleg az évszak, az aktuális csapadékmennyiség, na meg a szerencse függvénye: nekünk például mázlink volt, a park területére érve 5 percen belül kiszúrtuk egymást egy vöröses szőrű orángutánnal, aki ráérősen nyammogott a part mentén valami levélen.

Kicsivel lejjebb ereszkedve pedig személyes kedvenceim, a proboscis majmok üdvözöltek. A „proboscis monkey”-t ősapáink találóan „nagyorrú majom”-ként fordították magyarra. A mókás állatok valóban méretes szaglószervekkel rendelkeznek, hogy ezek az ormányok engem mire emlékeztettek leginkább, azt inkább le se írom. (...)

nagyorru_majom.jpg

A folyami őserdők egyik fő sztárja a krokodil, tőlük a Sekonyer környéke is hemzseg, ezért a parkbéli fürdőzés nemigen ajánlott. Száraz évszakban a krokodilok rendre a parton heverésznek, monszun idején azonban vízszint megemelkedik, és sokkal ritkábban látni őket.

Nekünk volt szerencsénk kiszúrni egyet „akció közben”, és mondhatni, elég félelmetes: a vízben lévő krokodilt igen nehéz megkülönböztetni egy úszó fadarabtól, a bestia természetes álcáját csak a furán élettelennek tetsző, smaragdszerű szemek árulják el valamennyire. A krokodilok nagyon fürgén mozognak a vízben, bele sem merek gondolni, mi lenne a vége, ha versenyt kéne úsznom eggyel.

Hogy mitől „garantált” a találkozás az orángutánokkal? A hajós túrák időről időre meghatározott helyeken kikötnek, ahol tanúi lehetünk az emberszabásúak menetrend szerinti etetésének.

Konkrétan három hely van a folyó mentén (Tanjung Harapan, Camp Lakey és Pondok Tangui), ahonnan hosszabb-rövidebb erdei sétával eljuthatunk a kijelölt etetőhelyekig, ahol minden nap egy meghatározott időpontban az éppen arra liánhintázó majmok belakmározhatnak.

Az orángutánok etetésére azért van szükség, mert sok olyan egyed él itt, akiket bár visszaengedtek már a vadonba, még nem állnak teljesen készen az önfenntartó őserdei életre, és gondjuk támadhat a táplálákszerzéssel (sokan közül az egész korábbi életüket apró ketrecekben fogva tartva töltötték el).”

No, erre a posztra aztán tényleg igaz, hogy csak egy töredékét tudtam itt megidézni, szóval akit egy jó adag karácsonyi falás után érdekelnek az egzotikus kalandok (még ha csak a fotelből is), az ne habozzon kattintani, elolvasni a teljes történetet és megnézni a képeket!

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Anglia Nagy-Britannia Indonézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr937014749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Muscari 2014.12.28. 19:35:10

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: pedig hiányzol ám, tudod?
Remélem jól telnek az ünnepek, előre is boldog új esztendőt kívánok!

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.28. 19:36:55

@bxf: milyen jo, hogynem szoktam beleolvasni a blogokba:-)

puhacica 2014.12.28. 19:45:25

@Muscari: @tildy[UK]: koszi!

@bxf: hat en nem tudom, mit akartak halaszni es mivel, de nekem semmi meghitt nem volt ebben az egesz leirasban. :)

Quercus a favágó 2014.12.28. 19:52:29

@bxf:

A háziorvosunk esetében épp az ellenkezőjéről van szó. Ő ugyan is gyógyítani szeretne, de nem hagyják.
Nincs túl jó viszonyban az egyik fideszes képviselővel(akit szerencsére nem választottak újra), ezért a képviselő szintén fideszes polgármester barátja, testületi(értsd seggnyalók) támogatással 2011-ben fölmondta a vele kötött szerződést. Az ÁNTSZ "természetesen" azonnal visszavonta a doki működési engedélylét. Amiről most nemrégiben a közig. bíróság jogerősen megállapította, hogy jogszabálysértő, és hatályon kívül helyezte az ANTSZ határozatot. Vagyis a dokinak érvényes a működési engedélye. Tehát rendelhetne. Ha hagynák. De nem hagyják. Mert a fideszes polgármester kijelentette, amíg ő itt lesz, addig a doki itt nem rendelhet. Az, hogy a betegek többsége a mai napig őt akarja háziorvosának, az senkit nem érdekel.
Ami ma Magyarországon zajlik, az a jogállamiság paródiája.

bxf 2014.12.28. 19:58:58

@QUERCUS: Nyelvet tanulni es elhuzni... ha nem akar veglegesen, akkor hetvegi UK ugyeletek.

tanato 2014.12.28. 19:59:22

@Babette .: @DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Inkubátoros gyereket,talált gyereket is anyakönyveznek,kitalált néven.Azután ha anyu jön visszakövetelni,az már gáz.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.12.28. 20:09:35

@Muscari: "előre is boldog új esztendőt kívánok!"

Viszont kívánom! :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.28. 20:13:26

@bxf: Huuu a szívemből szóltál, csak tétováztam leírni, mert lusta vagyok ma összeszedni a mondanivalómat.:-D

De a posztíró...hát na....és a 3. gyerek...és ahogy gondolkodik...egyem is meg ...édös na! .-)))
Orvosok nővérek "álma". :-D

bxf 2014.12.28. 20:19:53

@Babette .: Mindjart gondoltam, hogy nem testkozelben kovette a kamera... kulonben a korhaz felkothette volna a gatyajat, mert annyi muhibapert kapott volna. Az amerikai korhazas dokusorozatokban meg az orvosok neve is kitalalt sokszor.

Volt egy par real life, mint pl. a Trauma in the ER, de ott sem mutatjak a beteget, azt meg foleg nem lennenek hajlandok elismerni, ha tevednek...

Hogy megnevetteselek egy picit, itt az en real life tortenetem:

evekkel ezelott a szamitogep elott ulve dolgoztam valamin, es jo szokas szerint a TV be volt kapcsolva. Az egyik real life ER sorozat eppen Houstont mutatta. Eppen csak felneztem, es egy igen jokepu, magas sebeszt kisert a kamera (beteget termeszetesen csak akkor mutattak, amikor az mar gyogyult volt). Mondom magamnak, huha, ez aztan a tokos gyerek, de ki ez a faszi. Megneztem a Google-on es nem talaltam sehol (mint kesobb kiderult, rosszul betuztek le a nevet). Gondoltam, hogy bakker, a film 12 eve keszult, ez mar biztos alulrol szagolja az ibolyat, azert nem talalom sehol. Hetek teltek el, de csak nem tudtam kiverni a pasit a fejembol (olyan szerelem elso latasra volt :-D), aztan egyszer volt egy kis idom, es addig kerestem, mig nem megtalaltam... a szomszedos epuletben :-D
Es azota... ize... hogy is fogalmazzak... jobaratok vagyunk :-P

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.12.28. 20:20:44

@QUERCUS: volt az a fickó innen Angliából, akinek meggyűlt a baja a GP- vel, mert mittudomen már nem emlékszem mit nem diagnosztizáltak nála, erre jól hazament Magyarországra és milyen szépen megmentettek. Biztosan emlékszem hogy LEGALÁBB egy ilyen poszt volt.

Der echte Weihnachtsmann 2014.12.28. 20:22:08

@Babette .: hat a szüleses eseteben nem vesztettel semmit. Nekem legalabbis mar egy kicsit tul reszletes volt. Raadasul meg meg vizualis tipus is vagyok. Egy elönye volt, hogy reggel olvastam, igy ma önkentelenül is dietaztam. :-)))

bxf 2014.12.28. 20:29:32

@Der echte Weihnachtsmann: Ahahahahahahahaahahahahahaahahahaahaha, ez volt a legjobb komment idaig :-D

Ez a dieta dolog nagyon tetszett (egyebkent en is vizualis vagyok, es elkepzeltem a furdovizben lubickolo kakit :-(( de en csak tokmagot ragcsaltam, mig a TV-t nezem).

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.28. 20:30:16

@bxf: Hallod, kár , hogy belőled kevés van itt! .-)))

bxf 2014.12.28. 20:30:36

@Der echte Weihnachtsmann: Meg annyit, hogy ezt angolul ugy mondjak, hogy TMI = too much information.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.28. 20:35:58

@puhacica: ha szabad javasolni, nagyon nezz utana a mellekhatasoknak. en mar evek ota nem hasznalok hormonalis fg-t, elrettento pelda miatt.

Der echte Weihnachtsmann 2014.12.28. 20:38:05

@bxf: na egy kis tökmagot most en is ragcsalnek, de itt ilyen nincsen.

Nem nagyon tudok angolul, ez valami olyasmit jelent, hogy "ennyire reszletesen nem akartam tudni"? Mert akkor tenyleg talalo☺

Egyebkent igy karacsony utan jol is jött a koplalas.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.28. 20:45:10

@bxf: Jaaaj, hát ez teljesen általános, nem csak orvosi témájú dolgokra vonatkozik.A kedvencem, mikor az ilyen puNCIS, meg hasonló kriminológiai helyszínelések, nyomkövetések, és hasonló témájú sorozatokban pl a gyanusítottról van egy pocsék távoli felvétel, majd mondja a főzsernyák a szám.technikusnak, hogy "nagyítsd ki!", és lesz a kalap sz@rt nem érő minőségű képből pár pillanat alatt fullhádés ragyogó arckép, hogy a bűnöző szakállszőreit meg lehet számolni...Háppersze!
:-))))))))))))))))))))))
Filmsorozatokból tanulni csak hülyeséget lehet...tisztelet a kivételeknek.Szakértői lektorálás szerintem sehol nincs.

nyuszigonosz 2014.12.28. 20:53:27

@geegee: :-))
Csak sok mindenki azt hiszi, az mind igaz és úgy van, ahogy a filmsorozatokban. :-)

blackhairlady 2014.12.28. 21:04:06

@tildy[UK]: Itt Amerikaban a korisme felvetel valami fetis lehet. Az utobbi 2 evben megjartunk vagy 50 helyet minimum, es volt ahol egy este 3X tettek fel ugyazazokat a kerdeseket. Szornyu:(

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.28. 21:08:57

@tildy[UK]: Nah, azért ez nem ennyire vészes, nálunk 6 nőnek összesen született 11 gyereke az utóbbi 30 évben, ez egy elég széles időszakot ölel át az magyar eü.-ben, volt benne bőven átalakulás. Mindenki állami kórházban született, simán, császárosan, kivétel nélkül becsületes , tisztességes ellátást kaptak, anyák, gyerekek, ma is indenki egészséges. Nem kell ez a túlzó műdráma. Ha te ragaszkodsz a magán ellátáshoz és van is rá pénzed, nyugodtan vedd igénybe, főleg ha igy majd nagyobb biztonságban fogod érezni magad és a picikédet is. Vedd igénybe azt a fajta ellátást amiben jobban bízol, de a választásodat ne indokold ilyen butasággal, mert ez nem valós Tildy, egyáltalán nem.

blackhairlady 2014.12.28. 21:15:07

@articsóka60: Pont mint az en tortenetem. 3 gyerek, ugyan az a korhaz, sot ugyan az az orvos, es csak utana adtam penzt, sokkkla sokkal kevesebbet mint amennyit sok anyuka suttogott a korhazi falak kozott.

bxf 2014.12.28. 21:18:34

@sodalisO [eng]: Koszi, ez rendes volt Toled. Hosszu evek ota fajditjak a szivem otthon (szulo, rokon, barat, haziorvos, fogorvos, korhazi orvos stb. ismerosok), hogy mikor megyek mar haza (ezt foleg azutan mondtak, amikor hirtelenjeben nehany nem magyar anyanyelvu/nem Mo-n vegzett tunt fel a kornyeken ***). Anno imadtam otthon praktizalni... de ma mar ketszer meggondolnam, hogy erdemes lenne-e, ha most vegeznek. Akkoriban is volt ellenszenv az egeszsegugyisek irant (pedig az en szakmam egyaltalan nem volt halapenzes, ha kaptam is valamit, az ritkasagszamba ment!), de ami most megy, az mar tulzas.

*** felreertes ne essek: en is csak bevandorlo vagyok egy idegen orszagban, es jol esik, ha bizalommal fordulnak hozzam. Eppen ezert semmilyen ellenszenvvel nem viseltetek azok irant, akik a szulofoldemen probalnak szerencset es alljak meg a helyuket.

@QUERCUS: Peter a neve, es gerinctumorra mutottek. Keress ra a cikkre, tanulsagos.

Annyit akartam meg az ismerosod esetehez hozzafuzni, hogy szemet dolog, amikor a politika beleszol az egeszsegugy eletebe. Hogy a helyi kepviselonel kell csuszva-maszva konyorogni, hogy a mutoblokkot korszerusitsek, vagy hogy UH keszuleket vegyenek.

A multkor - majdnem hanytam, amikor - egy cikket olvastam az azbesztozisban elhunyt Heves megyei 38 eves ferfirol. Most a helyi kepviselomufti veri a feneket a foldhoz, hogy kijartak a selypi Eternit azbeszt romjainak eltakaritasat. Ugyanakkor a szelsojobb is maganak konyveli el a "dicsoseget" az ugy eloremeneteleben. De konyorgom... elobbi part 1990-tol jelen volt, mit csinalt azota?

Azt kellene elerni, hogy barmely kormany eseten az egeszsegugy vagy kapjon egy x%-ot az adobol, vagy egy tervet kesziteni x evre elore, hogy az adott korhaz jovore kap 5 uj monitort, vagy kicserelnek ket intenzives agyat ket ev mulva korszerubbre, stb. De nem. Allandoan koldulni kell menni, meg jopofizni, belepni egy olyan partba, amit az ember a hata kozepere sem kivan, csak azert, hogy a korhaznak (ill. a tersegben eloknek) a javara szolgaljon. Es mindezt olyanoknal, akik az eu-rol max. annyit tudnak, hogy hol a korhaz, meg hol kell vervetelre jelentkezni, stb. Tiszta vicc.

@Der echte Weihnachtsmann: TMI - igen, ezt akkor mondjak, ha valaki reszletesebben ad elo valamit, mint azt elvarnak (es olyan reszletesseggel, amire senki nem kivancsi, pl. a szex. eletet belevonjak, vagy olyan dolgokat, amirol normalis esetben csak akkor beszelsz, ha urologushoz vagy gasztroenterologushoz mesz :-))
Az angoltudasod miatt ne szegyenloskodj, en mar nemetul nem beszelek (sot! oroszul es franciaul sem), pedig tanultam :-(

@NIKI LAURA: hat az az egri "doktorno" egeszen veletlenul Erdelybol jott...

Kulonben ha nem tetszik amit irok, nem kell elolvasni. Ilyen egyszeru az elet.

Ket unnep kozott vagyok, igy idom van, arra es ott kommentalok ahol akarok, nem kell a kioktatasod. Tschuss.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.28. 21:20:23

@bxf: ugy erted, bibliai ertelemben?:-D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.12.28. 21:21:43

Bakker, most olvasom, hogy megint eltűnt egy szingapúri/maláj/stb repülő??Mármint hogy ez egy új?Aszittem a régiekről írnak először...Most már ez ilyen mindennapos dolog lesz arrafelé?Szerintem ne üljön senki repülőre abban a térségben....
:-ooooo

articsóka60 2014.12.28. 21:22:02

@bxf: Igazad van az eü. személyzet leterheltségét illetően (is). Nem régen 3 hónapot feküdtem kórházban, volt időm belelátni dolgokba. Reggel 7-kor már bent volt az orvos és délután sokszor még 6 órakor is láttuk a folyosón. Közben egész nap műtét, rendelés, vizit, helyettesítés, zárójelentés írás stb. (az enyém 10 oldalas volt!) Minden tiszteletem az ott dolgozó orvosoké, nővéreké!!!! Agyon vannak hajszolva, fáradtak, fásultak. Tisztelet a kivételnek! De hát ők is csak "emberből" vannak. Igyekeznek helytállni a siralmas körülmények között. Hangsúlyozom ez az én személyes tapasztalatom másnak természetesen lehet rossz tapasztalata, nem kétlem.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.28. 21:22:38

@geegee: es tudjak fokozni, amikoregyenetlen tokrozodo felultrol veszik a kepet.
es termeszetesen az arcfelismero rogton megtalalja:-D

blackhairlady 2014.12.28. 21:27:14

@Muscari: Kivetelesen itt is. 2 fok van, zuhog az eso tegnap ejjel ota, megfagytam amig a parkolobol a boltba beertem:(

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.28. 21:28:11

@blackhair-lady: en is maganrendelesre jartam, a szulesert utolag fizettem. most mar atgondolnam ezt az egeszet, annak ellenere, hogy mind az orvosommal, mind a korhazzal elegedett voltam.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.28. 21:30:40

@NIKI LAURA: huu te Niki, ezt most nagyon nem kellett volna....be vagy rúgva????

.....amúgy errefelé is volt egy szarházi kontár autószerelő, aki lehúzta a klienseket.....és a végén kiderült , hogy semmi köze a szakmához.....azt mondják elhúzta a csíkot valahova külföldre! :-DDD
/csak vicceltem..:-)

@bxf: amúgy ....:-D én elsősorban arra gondoltam, hogy itt a HÁ-n van belőled kevés! Nagy örömmel olvasok olyan kommentelőtől, aki azért szól és ahhoz szól amihez tényleg ért.....Néha fárasztó a sok multifunction' hozzászóló.
Nekem az itthoni eü-vel nincs gondom. Most itthon vagyok lassan 2 hónapja és valami hihetetlen vagy tudatalatti tudatossággal, elkap mindenféle filoxéra hétről-hétre, és járom az orvosokat meg a hétvégi ügyeleteket....Néha arra gondolok, ez a felszabadult pszichém, hogy most itthon jó helyen vagyok, itt most lehetek beteg, mert bármi van, azonnal bejutok és ellátást kapok, nem úgy mint kint a GP rendszerben a turbános, Google pakibánál....na mindegy, nem is ezt akartam írni....

...csak simán, egy jó dokira a világon mindenhol szükség van.:-)

bxf 2014.12.28. 21:32:57

@blackhair-lady: 9 Celsius a med centerben es zuhog!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.28. 21:35:24

@Dragonlady (now in Indonesia): en csak maganorvoshoz jartam. de tudni kell, hogy ha nem egy nagyobb egeszsegugyi ceggel szerzodsz, akkor a maganorvos is bizonyos vizsgalatokra beutal abba a korhazba, ahol egyebkent rendel. pld a terheleses cukorra vagy antitest meresre vagy a kombinalt vertesztre vagy ctg-re. van olyan ceg, aholpm mindent megcsinalnak, csak a szulest nem vallaljak, de eliranyitanak. ha jol emlekszem ilyen a medicover.

svédnyugger 2014.12.28. 21:37:52

Rizikósnak tartom az otthon szülést, de ezt indenki saját maga döntse el. A pozitiv az itteni gyakorlatban, hogy minden vizsgálatra idôre vagy bejelentve, az összes többi beteg is, tehát várakozás nuku, tömeg semmi. Magánorvos csak milliomos szinten, vagy a királyi ház tagjainak. A kórház szép, kényelmes, mindenben figyelembe veszik a paciens kivánságait, amúgy futószalag, de a szakorvosok mindig kéznél vannak. Hálapénz nincs, sôt - komoly büntetés jár érte az orvosnak, viszont semmi sincs ingyen. Orvos-10 Euró, kórház 15 kb, de éves szinten maximalizálva van kb 400 Euró a kezelések, gyógyszrek stb.
A magyar orvosképzes alapjaiban nagyon jó, sajnos a legjobbak már itt vagy a norvégoknál dolgoznak. A legtöbb elégedett a munkájával és a fizetésével. Amit még hozzá kell tennem, hogy a szinvonal és a szolgáltatás romlik, 20-30 évvel ezelött jobb volt, bár a teknikai feltételek haladtak a korral.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.28. 21:38:08

@sodalisO [eng]: szerintem ebbe most nagyon beletrafaltal. (a filoxera -hihi-reszre gondolok).

blackhairlady 2014.12.28. 21:40:13

@sodalisO [eng]: Ha mindenki csak ahhoz szolna hozza amihez ert, akkor nem lenne tobb 10 hozzaszolasnal naponta:))

blackhairlady 2014.12.28. 21:42:15

@bxf: 37 F-ot mutatott az auto homeroje, de nekem minusz 20-C-nak erzodott:(( es igen, zuhog, par merfolddel messzebb a med centertol is. Viszon Karacsany napjan csodas, rovidujjas ido volt!

blackhairlady 2014.12.28. 21:44:37

@zöldeketbeszélek: Szerencsere nekem ilyenen mar nem kell gondolkodnom:)
Egyebkent 14 eve vagy 3 gyeek vagy 35 feletti kor volt a kikotes a muvi meddovetetelhez. Nem tudom most mi a helyzet (Ezt azt hiszem Puhacica kerdezte)

rezsöatya 2014.12.28. 21:45:25

@Határátkelő: delelott azt irtad:

"Határátkelő2014-12-28 09:03:44
Na, látom az otthonszüléses téma ma erős lesz.
Azt szeretném kérni, hogy a témáról folyjon a vita, és ne személyeskedjetek, mert azokat a kommenteket ki fogom moderálni."

Tisztelettel kerdezem: @NIKI LAURA:
kommentjerol (21:13) mi a velemenyed?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.28. 21:49:19

@blackhair-lady: hehe
Őszinte legyek ? Néha bőven elég is volna.:-)

Érdemben hozzászólni....hát igen, azt ki kell bírni, kell hozzá némi önismeret és kontroll. De ugye mint tudjuk , olyan mint EGO, na az tud túlburjánzani :-DDD

Kocsik, IT, politika, közgazdaságtan....többek között ezekhez sem értek....könnyű kibírnom, hogy kussoljak nagyokat.
/..bár google a jóhaver, könnyű lenne copyzni néha..de minek..az nem én lennék már .../

Muscari 2014.12.28. 21:50:38

@QUERCUS: azert ez borzaszto, hallod. Sajnos az orvosok nem tudnak kimaradni a politikai csatarozasokbol, foleg egy kis telepulesen. O az a Gyula, akirol volt itt mar szo?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.28. 21:51:08

@rezsöatya: +1

....és igen, egy ilyen pl., hogy jöhet be lazán ?
Sértő, személyeskedő, rágalmazó, keményen provokatív, és messze magasan már nem is troll vagy off hanem....nem is minősítem....bocs.

Muscari 2014.12.28. 21:54:07

@bxf: te kis huncut:-)

@petrasp: Petra, de jo, hogy itt vagy. Koszonom a multkori segitsegedet, sikerult megbeszelni a landlorddal, kozosen elkuldtuk az ingatlanirodat a fenebe es rolling contracttal folytatjuk.

bxf 2014.12.28. 21:59:21

@rezsöatya:
@sodalisO [eng]:

Koszi, rendes Toletek, de rolam az ilyen borsonline szintu kommentelok gyalazkodasa lepereg. Erdemi hozzaszolasa nincs, mert nem is tud, akkor miert ne kotne bele a masikba? Gondolom, hogy nem az elso ilyen jellegu hozzaszolasa volt, az elmult 5 ev alatt kozel 1300 hozzaszolasa volt (nem neztem utana, de gondolom, hogy tobb, mint egymondatosak, ha mar a "szofosas"-nal tartunk!). Az amerikai ugy mondja, hogy "don't take it personally", vagyis ne vedd szemelyeskedesnek, igy en sem veszem annak... szerintem csak savanyu a szolo @NIKI LAURA: -nak

Egyebkent Houston picit mas, mint New Orleans (kicsit jobbra me'g, me'g, ugy 6-7 oranyi vezetesre), de sebaj, legalabb tudom, hogy milyen kozegbol valo... na meg, hogy a foldrajz sem volt az eros oldala :-)

Nem tudom, hogy feltunt-e egyeseknek, de a FB-kal is be lehet jelentkezni a HA-re kommentelni. Nos, en azzal jelentkeztem be az ev elejen, igy a moderatornak volt lehetosege, hogy a nevem alapjan a Google-on ramkeressen (ill. az ismeretsegi koromre, amelyben van nehany SOTE-s evfolyamtarsam). Ennyit a segednoveri szintrol, ill. a kamudiplomarol.

Pont az ilyen senki kommentelok miatt par hete valtoztattam meg a nevem, mert elegem volt az anyazasbol.

@blackhair-lady: lehet, hogy nem lenne tobb, mint 10, igaz. Nem azzal van a baj, hogy nem ertenek hozza, hanem azzal, hogy hamis infokat terjesztenek, meg anyaznak.
Nekem a mobilom Celsiusra van allitva, aszerint 9 fok van.

Muscari 2014.12.28. 22:07:27

@bxf: sajnos utana en is kenytelen voltam beleolvasni a blogba, annyira felcsigaztatok. Nagyon gaz, egy vodorbe kakalt a nappali kozepen, hat finom szagok terjenghettek. Lehet, hogy prud vagyok, de ilyet, foleg idegenek elott, na az azert durva. Meg jo, hogy a ket nagyobb gyerek legalabb aludt.

Annyit meg, hogy sajnos az iden eleg sok dolgunk volt korhazakkal es orvosokkal, apukamnak hasnyalmirigy gyulladasa volt, honapokig volt korhazban. Csak jokat tudok mondani, a videki korhazbol azonnal vittek a SOTE-ra, mikor lattak, hogy nem tudnak vele mit kezdeni. Mindenki a maximumot nyujtotta szerintem, volt noverke aki homlokon is puszilta de ezen kivul is rendes volt mindenki, nagyon kedvesen bantak vele es a jelek szerint jol is kezeltek. Kaptak is jo sok banant, csokit meg kavet anyukamtol.

@geegee: eloszor en sem ertettem, mirol ir Dragonlady. Aztan lattam, hogy igen, meg egy :-(

Muscari 2014.12.28. 22:16:32

@sodalisO [eng]: szerintem a HA nem koveti percrol percre a blogot, es mivel NL premium kommentelo, igy persze hogy megjelenik a kommentje.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.28. 22:22:13

@blackhair-lady: igen, az puhacica kerdese volt.

rezsöatya 2014.12.28. 22:27:26

@Muscari: na, de epp attol premium kommentelo valaki, hogy vallalta, hogy normalis hozzaszolasai lesznek!

articsóka60 2014.12.28. 22:44:49

@blackhair-lady: ugyehogyugye! Szerintem sokszor a betegek túllicitálják egymást (legalábbis szóban) a hálapénzt illetően. Aztán sok olyat hallani, hogy sok pénzt adtak előre is és még sem kaptak megfelelő ellátást.
Klassz, hogy neked is 3 gyerkőcöd van! Gondolom ti sem unatkoztok soha. :-)

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.12.28. 22:45:52

@Muscari: (*) örülök hogy tudtam segíteni. Amúgy én sem ismertem ezt az opciót egészen addig, amíg egyik kollégám meg nem kérdezte hogy miért nem rolling contract-on vagyunk, én persze nem tudtam hogy mi az, ő meg elmagyarazta, és pont jókor, mert mennünk kellett hosszabbítani, és rögtön ezt kértük. Utána meg felmondtunk... ;-) szóval pont jókor jött az infó!

bxf 2014.12.28. 22:55:50

@Muscari: Erre irtam az elobb azt, hogy TMI.
Too.Much.Information. Ilyet meg a kozeli hozzatartozommal sem osztanek meg, nemhogy a vilaghaloval! A csucsot viszont azt jelentette, amikor mindez a furdokadban tortent...

Es itt most visszakanyarodnek a sokat szidott es lenezett magyar eu-hoz es elmondom, hogy pontosan ennel a resznel kezdtem el ertekelni a suttyo videki korhaz szuleszeten adott beonteseket :-) [a szakdolgozaton szuleszeti temaju, igy volt szerencsem ezt latni nehanyszor... es nem csak latni :-((( ]

@charlieharper: Most jutottam az onkologus-dohanyzos kerdeshez. A valaszt nem tudom, igy csak a sajat gondolataim tudom ajanlani:

Kezdem egy kis osszehasonlitassal: az USA-ban a lakossag kb. 28%-a dohanyzik (egyes becslesek szerint 35% es ujra emelkedoben van), mig Mo-n kb. 66% (ANTSZ adatot talaltam meg regebben, a haziorvosom nem lepte meg). Az USA-ban van egy reteg, amely "health conscious", vagyis nagyon odafigyel az egeszsegere. Ez azt jelenti, hogy sportol (es ezt buszken hirdeti uton-utfelen), a Whole Foods-ban vasarol (ami joval dragabb, mint egy mezei bolt, mert allitolag organikus kajat arusitanak), a szabadidejet jo kis nyaralasokkal tolti, stb. mert megteheti! Az USA-ban amint az ember bekerul az orvosi egyetemre, mindenki a feneket nyalja. Amint rezidens lesz, kap egy csomo juttatast, amirol mas meg almodni sem mer (pl. 0%-os kamatra auto- ES hazvasarlas, ingyen laptop, ingyen reggeli/ebed, ingyen mosatas, dry cleaning, hotelkedvezmeny, stb.). A kezdo szakorvosi fizetes (szakmatol es allamtol fuggoen) min. $100k/ev (gyerekgyogyasz, Florida), de hallottam mar $350k/evrol is (szivsebesz, Texas). Namarmost, egy ilyen fizetes mellett nyilvanvaloan az ember sokmindent megengedhet maganak, tobbek kozott azt is, hogy egeszsegesen eljen (ismerek nehany orvost, akik dohanyoztak, de ma mar nem, max. neha egy-egy jobb kubait szivnak el - igen, lehet itt is kubait kapni :-))). Az USA-ban a megelozesre hatalmas hangsulyt fektetnek, pl. a szolariumoknak mar korantsem megy annyira jol, mint 10 evvel ezelott, amiota a csapbol is a borrak folyik...

Ehhez kepest mi van Mo-n? Bekerul az ember az orvosira. Itt az elso ket ev alatt hetente tobbszor elmondjak, hogy 10 masik ember jelentkezett a helyedre, es oket kellett volna felvenni. Ha nem tudod egy kerdesre a valaszt, akkor elmondjak, hogy el lehet menni mashova (a mashova alatt kaptunk mar olyat, hogy Kozgaz vagy eppen peknek - nem vicc). Harmadevtol a stresszeles csokken (ha mar tulelte az ember a masodev vegen a szigorlatokat...), es mar csak a neurologia szigorlat fogja eldonteni, hogy mikor lesz orvos :-) Es vegre megkezdheti a rezidensi eveit: nuku laptop, nuku kedvezmenyes kocsi, nuku 0%-os hitelu haz vagy lakas, mosd magad akcio, etesd magad a szuloddel is tovabbra akcio kereteben. Mindez heti 2-3 ugyelettel tarsulva, reggel 6-tol keso estig (elobb erkezz, mint a toled egy evvel "idosebb" orvos, de te legy a legutolso, amikor haza kell menni). Eleinte kedvesek, aztan minden mozog eloleny beled rug, a foorvostol a takaritonoig (mer' ugye utanad ismet fel kell mosni, ha bemereszelsz menni egy korterembe). A vegen mar a kutyad sem ismer meg, mert reggel meg alszik, este pedig mar alszik, mire hazaersz :-) Halapenzt majd akkor latsz, ha a sorban elotted allok is kaptak... Csoda, hogy ilyen elettel az emberek egyik cigarettarol a masikra gyujtanak ra? Kaveznak, meg... hadd ne soroljam.
Onkologia: megmondom oszinten, en egyetlen onkologusrol sem tudok, aki dohanyzott az USA-ban (pedig kozel 6 evet ott dolgoztam), igaz nalunk az egyetem teruleten a dohanyzas meg van tiltva (nehanyan a parkoloba az autojukban bujnak el, de amikor visszaernek, meg nem mondanad, hogy dohanyoztak, mert valami csoda folytan nem erezni). Ehhez kepest Mo-n szamtalan dohanyzo orvosismerosom volt/van (en nem dohanyzom), de csak egyetlenegy onkologusra emlekszem, akihez pulmonologia gyakorlatra jartunk (a falhoz is allitottuk, amikor bagozason kaptuk :-)))). Azt gondolom, hogy ha az atlagpopulacio 66%-a dohanyzik Mo-n, akkor miert az orvosok, es miert az onkologusok lennenek kivetelek (bar azok lennenek!)? Ha visszaemlekezem a csoportunkra, nalunk kb. az emberkek fele cigizett az egyetemen, azota nem tudom, hogy mi tortent veluk.
Osszegezve, en azt gondolom, hogy a valasz egy kicsit osszetett: a megfizetettseg, a megelozes, a stressz, es az otthonrol hozott szokasok jatszhatnak szerepet az orvosok (onkologusok) dohanyzasi szokasaiban.
Persze, a coca-cola rossz, mindenki tudja, es megis isszuk :-( Ez is kb. olyan.

Muscari 2014.12.28. 22:57:55

@rezsöatya: ez így igaz, ezt csak arra írtam, hogy nem tudom, hogy a HA mikor látja majd.

Úgy látom, már ki is vette, Nikinek meg el kéne gondolni azon, hogy miket ír és minimum bocsánatot kérni.

puhacica 2014.12.28. 22:58:05

@blackhair-lady: igen, en kerdeztem. itthon most megint az a gyakorlat, amit irsz, de volt par ev, amikor nem kotottek semmihez. kervenyezni kellett, volt egy beszelgetes (es gondolom vizsgalat), aztan fel ev gondolkodasi ido, es ha meg akkor is akarta az ember lanya, megcsinaltak. nem tudom, Angliaban mi a helyzet. mert azert engem is piszkal az, amit @zöldeketbeszélek: irt. igaz, a dohanyzast abbahagytam, mikor ujra elkezdtem gyogyszert szedni, de azert ha nem muszaj, csak nem alkalmaznam ezt a modszert sokaig.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.28. 23:06:44

Najo, nem birtam ki, hogy elolvassam az elso blogot.
a baba, aki nem erti, miert problema az otthonszulesnel az elozo csaszar...

Emlekszem, nekem konyorogni kellett az orvosnak, hogy mondja meg a gyerek nemet...

Érdekes protokoll: mmrt visszalehet utasitani, de a depressziosokat ki KELL szurni?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.28. 23:30:27

@sodalisO [eng]: Nem hinnem, hogy ne lenne valos, hogy az a korhaz, ahova tartozom, egy belrenyhesegnel az egyik orvosa siman lehazugozott. Hogy egy makula degeneraciorol nem tudtak, hogy mi. Es roppant mod duhos vagyok amiatt is, amit egyik csaladtagommal muveltek, hogy 5 ev utan kapott szivkatetert, addig a helyi korhaznak eszebe sem jutott, hogy infarktusnal talan minnel hamarabb kene, nem ot ev utan( vagy kesobb) . Hogy a budapesti MArgit korhazban ott estem ossze, es az orvos azt mondta, ha a masik ( 2 van) belgyogyaszaton felvesz a doki, akkor oke, de o nem vesz fel, mert nem mento vitt be. Az, ahogy bantak velem a soten I nogyogyaszatin az elso vetelesemnel, mint egy k, vagy az ambulancian ott jopar orvos, vagy moricz melleti sztk-ban a nogyogyasz, az a hangnem. Lehet hogy ertelmes emberekszakmailag, de inkabb mutson, es ne beszeljen a beteggel, mert omlik ki a szajan a .....

Mubalhe? Neked biztosan, en viszont nem felejtek. Es roppant mod duhos vagyok ezekert.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.12.29. 06:11:50

@sodalisO [eng]:" @bxf: Hallod, kár , hogy belőled kevés van itt! .-)))"

Egyetertek, elvezettel olvastam minden kommentedet, bxf! :)
Jo tudni, hogy itt a Nagy Vizen tul is kepviseltetik magukat olyan magyar orvosok, mint te :) A keleti parton vagy?

Quercus a favágó 2014.12.29. 07:04:31

@charlieharper:

Azori-Szigetek.

Megfogadva Furos tanácsát, legközelebb erdészeti témánál jelenkezem. Ahhoz értek egy keveset.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.29. 07:43:07

@QUERCUS: mondd, mitol van az, hogy egy ut menten afak elso sora az utfele hajlik, a mogotte levok meg mind tole elfele??

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.29. 08:04:27

@tildy[UK]: Akkor meg váltani kell, keresni kell normális szakembereket vagy szólni, megkeresni a betegjogi képviselőt, az asztalra csapni...jogot van tisztességes ellátást kapni és nem kell hagyni , hogy néhány meghasonlott, fásult ember flegmán, félvállról vagy sértőn kezeljen.....
Minden Pest és Pest környéki kórházban ennyire hulladék személyzet dolgozik, vagy tényleg ennyire túlterheltek, hogy elfogyott a türelem, az alázat a betegek felé?
Ezt egyszerűen nagyon nehéz elhinnem...

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 08:07:49

bocs, ha valaki már linkelte, nem olvastam az éjjeli kommenteket.
hvg.hu/itthon/20141229_vegignezem_ahogy_meghal_a_neni
nem szülészet, csak egy lehangoló helyzetjelentés háziorvostól vidékiából.
hiába jó a magyar orvosok szaktudása, ha közben ezek a realitások.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 08:41:54

@Muscari: azt szoktam mondani, hogy szerintem sokat számít, hogy a dolgok egy adott országban merre haladnak. előre vagy vissza. pozitívak-e a tendenciák.
a gyerek apja a nyolcvanas években még a szülőfalujában látta meg a napvilágot (ezt nem lehetett kihagyni ;-) ), körben dzsungel, egy vulkán oldalában, ahol még ma sincs folyóvíz és elektromosság (patak van meg napelemek, mára). ott az is eredmény, hogy mára lecsalogatták az embereket a hegyről, látja őket orvos, nővér, pár órányira van ultrahang, ha kiszúrják, hogy veszélyben van, be tudják tenni egy mentőbe és elviszik 3 órányira rendesen felszerelt kórházba, javultak a statisztikák. ok, ez nekem nem volt elég, beparáztam, el is jöttem az első komplikációra (különben ha minden rendben lett volna, maradtam volna még 3 hónapot, mert ultrahang és labor van), nyápic fehér vagyok, ez van. de legalább történik valami arrafele, előrelépések.
ugyanígy nyilván a burmai demokrácia (khm) állapota is hagy maga után némi kifogásolnivalót, viszont legalább ami változások történtek, azok jó irányban. történik valami, nincs minden beragadva. (egyébként az ottani hangulat engem nagyon emlékeztetett a mi rendszerváltásunkra.)
nyilván a magyar egészségügy még mindig sokkal jobb helyzetben van, mint az indonéz, és a magyar demokrácia jobb állapotban van, mint a burmai, viszont a közelmúlt trendjei otthon ezen a két területen nem sok jót ígérnek, szerintem. még akkor is, ha nyilván még soksok évtizedig jobbak lesznek a mi adataink, mint a koszlott és lenézett dk-ázsiai exgyarmatoké.
nem tudom, mennyire értelmes ez, nehezen tudom elmagyarázni.

articsóka60 2014.12.29. 08:42:08

@Muscari: apukád jól van? tudja tartani a diétát? így ismeretlenül is minden jót kívánok neki, sajnos testközelből tudom, hogy min ment keresztül.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 08:47:31

@puhacica: pár éve volt egy angol kollégám, aki a "mit csináltál a nyári szünetben?" kérdésre simán előadta, hogy a 3. gyerek után elköttette magát, milyen volt a műtét, milyen volt a kórház, stb.
el tudja valaki képzelni egy magyar pasiról, hogy ezt elmeséli lazán és természetesen a munkahelyén, és még túl is éli? :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 08:58:14

@sodalisO [eng]: 16-22 evesen hol tudtam en, mit tudok ezek ellen tenni. Amugy utobbi idoben pont ezt tettem: kerestem normalis szakembereket. Viszont vannak olyan helyek, ahol jobb ha nem teszed, mert legkozelebb is oda kerulsz, mert oda tartozol, valasztasi lehetoseg nincs (probaltuk).

tanato 2014.12.29. 08:58:46

@Dragonlady (now in Indonesia): Ezt a cikket én is olvastam,,minél messzebb van a falu a nagyvárostól annál rosszabbak az eü. mutatók.És szolgálati kocsi tényleg nincs,elvileg gyalog vagy biciklivel mehetnénk.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 09:00:06

@geegee: vihar volt, valszeg ez ennyi. meg fogják találni előbb-utóbb. a nyolc éve eltűnt Adam Air gép esete volt nagyon hasonló, ott is hetekig tartott, mire megtalálták a roncsokat (végül fel is tudták hozni a ekete dobozokat is), annak ellenére, hogy nagyjából tudták, hol zuhanhatott le.
remélhetőleg 7-én jobb idő lesz, mert a Denpasar-Bangkok is pont arra jár. ott mindig szar idő van.... az egyenlítő felett mindig van valami turbulencia, nem szoktam szeretni.
az Air Asia egyébként tíz éve repül, csak vadiúj Airbusokkal, még nem volt halálos balesetük, még ha vannak is hiányosságok, még mindig sokkal jobb, mint a térségben bármi más. amiket olvastam, inkább az indonéz légiirányításnak vannak olyan problémái, hogy pl nincsenek meg nekik a legmodernebb radarok, amik pontos képet adnak ezekről trópusi viharokról :-/
én nagyon nem akarok összeesküvéselméleteket, amíg nincs jel az ellenkezőjére, ez a gép radaron volt, amikor megszűnt a jel.
RIP

Taxomükke (UK) 2014.12.29. 09:02:21

@bxf: Hat abban biztos vagyok, hogy a 66% az nem igaz, eros tulzas vagy tevedes.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 09:04:48

@zöldeketbeszélek: köszi neked is az infót, gyűjtök mindent. Turchi küldött egyébként elérhetőséget olyan laborba Pesten, ahol megcsinálják, amit kér az ember, ha kifizeti, és ennyi, nem kell beutaló se, az árak meg olyasmik, mint amiket itt megszoktam. nekem pl ez is teljesen új infó volt és örülök neki, hogy létezik ilyen is, annak ellenére, hogy simán lehet, hogy az államiban ogom végezni.

elnézést, hogy nem aktívak a @-k.... ma egyszerűen mindnt csak sokadszorra hagy elküldeni, és elegem van a fel-le görgetésből.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 09:21:42

@tildy[UK]: nekem az a bajom, hogy túl sok ilyen sztorit hallok. Mo-n soha nem voltam háziorvoson és a pulmonológián kívül sehol (más szakorvos, kórház). ezért parázok. nekem ez lesz az igazi határátkelés meg masszív kultúrsokk, az az érzésem.
nagyon bírom thaiföldön a háziorvosomat. illetve, mi az hogy háziorvos, egyszerűen egy kis rendelő, csak ő van ott. Amerikában diplomázott thai nő. annyira jól el lehet vele beszélgetni, mindent pontosan elmagyaráz. és a nővér leveszi a vért és elküldi a laborba, soha nem kell menni sehova. orvos ajánl, segít utánatelefonálni. emailben is válaszol mindenre. na ő nagyon fog hiányozni.
Magyarországon egy agresszív szipirtyó volt, aki képtelen volt emberségesen kommunikálni, és hiába szabad orvosválasztás, a 8 orvos mint bt felosztotta magának lakcím alapján a kerületet, és nem lehetett váltani. persze ki tudja, azóta eltelt vagy 12 év.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.29. 09:24:43

@tildy[UK]: @bxf: ...most csak eszembe jutott, hogy akor én vagyok csak ennyire kivételesen szerencsés , vagy én jó beteg vagyok...

...itt volt a halszálka ami megakadt a torkomon 24.-én este. 25.-én estig bírtam, akkor este a tesóm berepített a szegedi fül-orr gége klinika ügyeletére. Nyilvánvalóan egy kis fiatal doktorbácsi ügyelt, a váróban voltunk jócskán.
Behívott, elmondtam, hogy mi az állás, leültetett, majd közölte, hogy igaziból nem is Szegedhez tartozunk ügyeletileg, hanem Szenteshez, de ne izguljak el fog látni. Mondtam, hogy direkt felhívtam a városi mentőállomás diszpécserét, hogy ilyen esetben hova kell menni, kell-e beutaló. Ezt az infót kaptam. A doki aranyosan annyit mondott, nincs semmi gond ne izguljak.
Vizsgálgatott, alaposan, közben beszélgettünk, én inkább csak akkor amikor épp nem a nyelvemet fogta kihúzva.:-D Mondta, hogy én vagyok ma este a 4. szálkás. Neki is van fent halászlé az ügyeleti szobában, még nem volt ideje megenni, de mostmár meg nagyon kedve sincs. A nővérke viccesen mondta neki, hogy jaj, doktor úr, főleg úgy ne egyen belőle, hogy farkas éhes, és nekiesik a kajának, mert ki fogja kiszedni a szálkát.....Szóval...karácsony este, ügyelet, sok balfasz beteg mint pl én is....Kedvesek voltak, nem sértettek, hogy ők dolgoznak, mi meg csak ünneplünk és zabálunk otthon...türelmesek voltak, udvariasak, alaposak, jó hangulatúak, szóval...nem tudom, de az biztos, hogy olyan kó érzéssel jöttem el.....és hálás voltam, és meg is mondtam, hogy hálás vagyok, és megköszöntem , és büszke voltam kicsit arra, hogy nálunk, a környékben ilyen ellátásban részesülhetnek az arra rászorulók.
Tényleg jó érzés volt.... Főleg úgy, hogy most nekem is van már összehasonlítási alapom,a kinti GP ahova tartozom....már régen feldobtam volna apacskert vérmérgezés miatt, ha nem gyógyítom meg magam....vagy még mindig az appointmentre várnék......mikor juthatok be az egykettedeszű turbánoshoz...

Tényleg csak simán szerencsés vagyok?

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.12.29. 09:45:49

@bxf: jah... kislányomnak is nyakára tekeredett a zsinór, szerencsére azonnal császározták. Enélkül lehet h meghalt volna vagy szefós lesz. Aki otthon akar szülni az nem normális, pont.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 10:01:28

@sodalisO [eng]: Amugy az orszag lakossaganak nagy resze nem pesti. Vagy pest kornyeki. En sem vagyok pesti, es volt mar, hogy egy nagyvarad ter kornyeki ugyeletrol , 38 fokos lazzal elkuldtek hetvegen, hogy miert nem a helyileg illetekeshez megyek? Azert, mert 110 kilometerre van, azert.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 10:10:00

@sodalisO [eng]: Jo hogy mondod! Szegedi Klinikaval volt szerencsenk nekunk is, na az abszolut pozitiv volt, korrekt orvos, korrekt hozzaallas, pontosan elmondtak mindent. De volt egy ok, ami miatt a helyihez visszakuldtek. Ezen nem tudtunk valtoztatni. Van apr kozeli csaladtag, aki viszont oda tartozik, es ok is elegedettek.

2014.12.29. 10:32:07

@tildy[UK]: @sodalisO [eng]: Nekem haldoklo csaladtagomat alaztak meg rendszeresen a magyar allami egeszsegugyben, nem volt kedve leveleket irogatni senkinek, inkabb meghalt borzalmas korulmenyek kozott, biztos vagyok benne hogy nem o volt az elso es nem is az utolso. Eppen akkor nem kene az embert megalazni amikor a legkiszolgaltatottabb helyzetben van, pont akkor nem tud es nem is akar 'kiallni a jogaiert'.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 10:50:14

@Mirjam2: @Mirjam2: na a szülő nőkre is ezt mondják, hogy miért utólag reklamálnak, miért nem állnak ki magukért ott helyben.
namost én még nem szültem, de a műtét előtt kaptam oxitocint, ami gondolom kb a tizede úgy fájdalomban meg érzésben annak, mint amikor minden egyenesben megy. a nevemet se tudtam volna megmondani, olyan állapotba kerültem. és ha felvittek volna a tetőre és rámkötnek egy siklóernyőt, az ellen se tudtam volna tiltakozni.
(ez kicsit arra emlékeztet, mint hogy nem is olyna nagyon régen mindenféle érzéstelenítés nélkül műtötték az újszülötteket és csecsemőket (világszerte), mert hogy még úgyse éreznek semmit, olyan fejletlen az idegrendszerük.)
ja, mert ha az ember olyan állapotban van, hogy képtelen tiltakozni, akkor már bármit meg lehet vele csinálni :-/
aki nem nagyszájú, nyomulós és rámenős, vagy süketnéma, az így jár.
hm, mondjuk Mo-n ez sok jellemző, hogy aki elesettebb, gyengébb, az szabad préda, át lehet rajta gyalogolni, kellett neki áldozatnak születnie.

tanato 2014.12.29. 10:57:39

@Dragonlady (now in Indonesia): Ez teljesen törvénytelen kartellezés,nem oszthatják fel egymás közt a várost.Fogadniuk kell/ene/a beteget kivéve ha az fizikálisan bántalmazza vagy verbálisan megsérti.Na meg érdekükbe is áll a kártyapénz miatt a több beteg.Döntő többségben inkább a fordítottja jellemző,kártyalopás beteg rábeszélése hogy hozz jelentkezzen be stb.Egyébiránt ne aggódj el leszel látva MO.-on rendesen.Nyilván az orvos stílusa az személyfüggő /meg fáradtságfüggő is természetesen a túlterhelés miatt/

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 11:09:17

@tanato: ooo, dehogynem, nalunk is fel van osztva a falu utcara bontva, hogy melyik orvoshoz tartozik. Vedonoknel szinten. Ahhoz jarhatsz, akihez tartozol.

tanato 2014.12.29. 11:11:58

@tildy[UK]: Rosszul tudod,szabadon választhatsz,az hogy a két orvos kartellezik az szabálytalan.És nem jellemző,inkább a fordítottja.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 11:12:15

@tanato: persze, lehet, hogy már teljesen másképpen van, de akkor így volt, 1999-ben adtam le a kártyámat, pár évig utána biztosan :-/
a közvetlen családom notórius orvoskerülő, senki nem jár háziorvoshoz, fogalmuk sincs, mi a helyzet jelenleg :-)
biztos, hogy el leszek rendesen látva, csak mivel egyáltalán nem ismerem a rendszert, kb azt se tudom, hova menjek majd, és mibe lehet belebukni, ez az egyik bizonytalanság (tényleg köszönöm mindenkinek a segítséget, linkeket, neveket). másik a tb-státuszom ugye. harmadik pedig a stílus, ezzel nekem mindig sok bajom volt otthon (nem az egészségügyben). de mondjuk talán változtam annyit, hogy ha mondjuk beparkolnak egy beutaló miatt ötven köhögő influenzás mellé, akkor balhézni fogok :-(
sajnos tudom, hogy a túlterheltség nagy probléma, olvasom a hvg-s sorozatot, olvasom mindig, amiket írsz. magamról is tudom, hogy amikor rámhúznak napi 2 óra pluszmelót, milyen brutálisan lemegy a hatékonyságom. sajnos ha az ember beteg és kiszolgáltatott, akkor elsősorban saját magával szemben lesz mégis empatikus, és magasról tesz rá, hogy az orvos mondjuk két napja nem aludt. ez aljas dolog, tudom, de mindenki a saját kis szaros bőrét félti elsősorban :-(
(perpill olyanom van, hogy halasztom a hazautazást márciusra, annál tovább vízumügyek miatt nem tudom húzni. de persze majd kiderül, hogy vagyunk, bármi történhet. remélem, megúszom influenza nélkül. soha nem szoktam.)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 11:15:44

@tanato: Kuldtem privatot, benne a felosztassal. Hidd el utcara bontva fel van osztva, ki hova tartozik, es oda kell jarni. Hogy valtoztatni lehet-e? Hat ha a masik se nem jobb, se nem rosszabb, akkor meg tokmindegy.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 11:24:38

@tildy[UK]: na a védőnőről konkrétan tudom, hogy az be van osztva, másikat kérni nem lehet, csak lemondani, csak akkor lehet, hogy rádszáll a gyámhatóság egy darabig (ha pont olyasmi hely, ahol foglalkoznak ilyennek). ebben a témában is érdekeseket lehet olvasni....

adg 2014.12.29. 11:25:38

@Dragonlady (now in Indonesia): Nem ugy volt, hogy ha tudod igazolni, hogy rendelkezel ervenyes biztositassal kulfoldon, akkor nem kell megfizetni az elmaradt tb jarulekot? Nemreg mintha lett volna itt errol beszelgetes. Persze akkor nem is fog fizetni semmit a tb, te tudod eldonteni, melyik az olcsobb, a minden privat vagy a th hatralek.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 11:27:15

@tildy[UK]: biztos lehet változtatni, csak hogyan, kihez kellene menni (betegjogi képviselő? jegyző?), mekkora balhét csapni, és hogy utána milyen következményei lennének. mert ha mondjuk miattam rászáll két orvosra valami hatóság, akkor aztán gondolom nagy mosollyal fog ellátni a jövőben bármelyikük is :-/

tanato 2014.12.29. 11:29:13

@tildy[UK]: Elhiszem hogy így csinálják,de ez egész egyszerűen törvénytelen.Na de lopni sem szabad ugye.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.12.29. 11:31:43

@adg [Au, Darwin]: ha tb, akkor természetesen visszajelentkeznék, és ha fizetek magam után, akkor elvileg onnan rendben van.
nem akarom túl sokat rágni ezt megint, a külföldi biztosítós ügy _elvileg_ csak akkor működik automatikusan, ha EU-n belüli dologról van szó. sajnos még senkitől nem hallottam olyan sztorit, hogy EU-n kívüli papírokkal is el tudták intézni. de ettől még igen, ki fogom kérni a biztosítótól a papírjaimat és megpróbálom ezt is.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 11:32:08

@adg [Au, Darwin]: Csak olyan orszag eseten mukodik ez, amivel egyezmeny van. ( EU-val pl. igen, Kanadaval es talan Ausztraliaval igen )

tanato 2014.12.29. 11:35:02

@tildy[UK]: Köszi,elolvastam.Egy dolog igaz, az adott utcában élő beteget nem utasíthatja vissza az illető háziorvos csak különleges esetben pl. fizikai bántalmazás,életveszélyes fenyegetés a beteg részéről.de a másik része nem igaz,köteles fogadni/és fogadják is 90%-ban a finanszírozás miatt /a területén kívül élő beteget.Ellenkező esetben megállja a helyét a kartellvád.

adg 2014.12.29. 11:41:15

@Dragonlady (now in Indonesia): @tildy[UK]: Pont ez fogott meg benne, hogy eu-n kivuli orszagokrol volt szo. Az eu sima liba.
De nem emlekszem pontos reszletekre, meg arra sem sajnos, hogy ki adta elo a sajat esetet. Hatha olvassa es kiugrik a bokorbol.
Valami olyasmi volt a lenyeg, hogy megfelelo szintu biztositassal kellett rendelkezni, es ezt igazolni kell tudni.
De tenyleg nem emlekszem mindenre, es most nincs bennem eleg energia, hogy visszakeressem. Biztos utanajartatok mar, nem akarok felrevezetni senkit.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.29. 11:44:35

@tanato: Meglehet. Valoszinuleg el is latja, ha surgos. Nem tudom. Hala egnek utobbi 10 evben kb 1szer voltam ott haziorvosnal -most megyek megint - akkor isproblemas volt a helyzet az eus biztositasi kartyam miatt.

Muscari 2014.12.29. 12:19:24

@articsóka60: köszönöm szépen, egész jól van már és neked is minden jót kívánok.
Írok privátban még ma, ott részletesebben meg tudjuk beszélni.

Muscari 2014.12.29. 12:24:19

@Dragonlady (now in Indonesia): értem, ez tök jó, hogy azért fejlődnek.

Most dolvom van, de később majd még végigolbasok mindent.

bxf 2014.12.29. 13:20:59

@Taxomükke: Igazad van. Megneztem a mostani adatokat, es 38% korulire teszi (ill. nehany forras szerint 45%).

De! Biztosan emlekszem, hogy lattam egy 65.6% koruli szamot, es arra is, hogy ez meg 2005. elott volt (akkor voltam utoljara magyar haziorvosnal). Arra is emlekszem, hogy az ANTSZ vagy azzal osszefuggo honlapon talaltam. Megkerdeztem a haziorvost, hogy ez valoban igaz-e (mivel en is magasnak talaltam), es o egyetertett .

bxf 2014.12.29. 16:04:42

@puhacica:
@Muscari:
@Babette:

LEESETT A TANTUSZ!
Rajottem, hogy mitol volt a hasmenes... ananaszt curryvel keverni kicsit durva... Kulon-kulon egyik sem okoz kulonosebb panaszt (en a currybol a legerosebbet kerem az indiai es thai ettermekben is, soha nem volt panaszom), de ha belegondolok a ketto egyutt, vagy akar a curry egymagaban is kemeny(akarom mondani lagy) lehet olyanoknak, akik nincsenek hozzaszokva :-((

@sodalisO [eng]:
hahaha, ezen a halszalkas sztorin jot nevettem, nekem is volt hasonlo...

Mielott elfelejtem, honnan jon ez a Google-os pakibacsi/turbanos kifejezes? A beteg elott neztek meg Google-on? Nem mondom, hogy ez nem tortenik itt meg, de itt mar eleg trukkosek ahhoz, hogy azt mondjak 'meg nehany tesztre van szuksegunk, aztan tobbet tudunk mondani'. Egyebkent az en haziorvosom kinai (a nogyogyasz is, a borgyogyasz arab, a sebesz olasz, a gerincservemmel pedig a mar itt szuletett indiai ismerosomhoz megyek, a radiologus Torokorszagbol jott, a masik Izraelbol, a biopszias pasi pedig vietnami :-) - persze zome itt szuletett mar, es itt is jart egyetemre, de egyikkel sem volt soha bajom).

Szoval, az en tortenetem: evekkel ezelott egy hetvegere hazaugrottam, es ugye nekem is a halaszle a kedvencem, hat meg is lett az eredmenye. Mint kesobb kiderult, egy mandulaba ekelodott 6 cm-es halszalka. Jott ugye a nepi hokuszpokusz, egyel kenyeret, igyal vizet, igyal ecetet stb. de egyik sem segitett. Szuleim is neztek a tatogo szam, de nem lattak semmit, mondtak, hogy biztosan csak bekepzeltem :-( Felhivtam az egyik anesztes ismerosom, aki eppen nem volt a varosban, de mondta, hogy menjek be a korhazba. Nosza, labbusz elo, mar 20 perc mulva meg is erkeztem. Eloszor ugyelet, regi haziorvosom (nyugdij utan boven), amikor a halszalkat mondtam, mar kuldott is a korhazba (az ugyelet a szakrendeloben van, az meg a korhaz teruleten). Videki korhazrol leven a ful-orr-gegere egy szemesz ugyelt :-( Hahaha. Volt mar ugy, hogy borgyogyasz (az un. kisklinikumokat osszefogtak, es borgyogyaszok, gegeszek, szemeszek, neha pszichiaterek, neurologusok ugyeltek egymas osztalyara - nem vicc, ez a 90-es evek masodik feleben tortent). Nekem gyerekkorom ota elegge rossz gag reflexem van, a fogorvosnal is oklendezem, amikor a bolcsessegfogam nezik, igy a szemesz nem sokat latott, ezert azt gondolta, hogy nincs ott semmi, en csak ugy erzem. Fel oran at gyozkodtem, hogy marpedig van. Vegre rajott, hogy igazam van, nna ekkor kezdett igazan remegni. Jobban, mint en. Nyar leven nem tudom, hogy a homerseklet miatt izzadt, vagy miattam. Summa summarum, egy ora mulva "mar" kint is voltam. A szemesz meg utanom remego labakkal. Mondjuk en is majreztam, amikor megtudtam, hogy egy szemesz nyomott a falhoz, nna mg ket szemeszeti nover. Rajtuk is kitort a frasz, amikor megtudtak, hogy egy orvos ballagott be (nekem kellett nyugtatnom oket ugy, hogy kozben az en adrenalinszinten is az egekbe szokott :-().

Most pedig vegre elolvasom az orangutanos cikket :-)

Muscari 2014.12.29. 17:01:46

@bxf: te szegeny, egy oraig tartott kivenni a szalkat?
Most elkezdtem egy kicsit felni, mert velem ugyan meg sosem tortent ilyen, de ma eppen pisztrangot sutottem. Azt hiszem extra ovatosan fogom enni :-)

Quercus a favágó 2014.12.29. 19:44:47

@Dragonlady (now in Indonesia):

Nagy valószínűséggel el fogják fogadni a külföldi biztosítási jogviszonyod. Itthon viszont be kell jelentkezned a ismét.
A terhesgondozás állampolgári jogon jár, függetlenül attól,biztosított vagy-e. A védőnőé a kulcsszerep megint, minden vizsgálatot megelőzően vele kell egyeztetned. Ha alacsony rizikófaktorú a terhességed, szülésznő is végezheti a terhesgondozást. Ha magánorvosod van, akkor elméletileg beutalhat köz finanszírozott intézménybe,illetve laborvizsgálatra, az nem tagadható meg.

négyzet 2014.12.30. 22:21:49

Érdekes volt az otthonszülős poszt, nekem az jött le belőle, hogy általában véve felnőttebbnek veszik a pácienst a UK-ben, és azt nem most hallom először, hogy sok olyan rutin van a magyarországi orvoslásban, amit máshol már meghaladottnak tartanak. Többek közt mondjuk az AFP-t már nem kötelező Mo-n sem csinálni, ha jól tudom. Találtam is a témában egy érdekes blogposztot a múltkor, magyar nőgyógyász, aki Londonban dolgozik - és kintről nézve lényeges lemaradást lát a magyar eü kárára, jórészt a pénz miatt nyilván, de a szemlélet terén is. Nagyon érdekes volt kicsit belelátni egy nőgyógyász életébe, azóta megértőbb vagyok...

Na de én nem szülnék otthon annak ellenére, hogy tetszenek az ilyen sztorik. Egyszerűen nincsenek meg a megfelelő körülmények. A házunkban a szomszéd tüsszentése, köhögése is áthallatszik, eléggé frusztrálna, ha minden lakó az én vajúdásomat hallgatná. Azt hiszem, a kényelem sem annyira izgat, sokkal jobban örülnék, ha a szüléslevezetés haladóbb szemléletű lenne itthon is, mármint a sima kórházakban.

Aztán meg az orvosom elég jó fej, nem csinál semmi feleslegeset, nincs "turkálás", ha nincs semmi panaszom, egyelőre, az ultrahangok meg a terhesség fénypontjai, mert ilyenkor lehet látni a babát, a hasi UH-tól meg senkinek nem lesz baja.

Ami viszont tényleg tök gáz, az a bürokratikus labirintus, amibe belekormányozták a terhesgondozást. Mo-n Csak azért ott kell ülnöm a háziorvosnál az influenzás, göthös betegek között, hogy a nyamvadt kiskönyvbe nyomjon egy pecsétet, amúgy azt sem tudja, mit kell csinálni ezekkel a papírokkal, valami új változtatás miatt kell most háziorvoshoz is járkálni, és a doki még tőlem kérdezi, hogy mi ez... Na meg védőnőhöz, aki szintén nem csinál semmi mást, mint a kiskönyvbe adminisztrálgatja a leleteimen lévő dolgokat. Még a mérlege sem jó, én mondogatom be a súlyomat. Na jó, vérnyomást mér, de ennyi, ezért kell hozzá is járnom havonta, na meg a nőgyógyászhoz, háziorvoshoz is. Kész agyrém.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása