oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. szeptember 29. 06:45,  Miben más az angol iskola? 854 komment

2014. szeptember 29. 06:45 Határátkelő

Miben más az angol iskola?

Noha az iskolakezdéssel kapcsolatos sorozat már véget ért, Digger írása azért fér bőven ide, mert szerintem az iskola és az oktatás örvén egészen másról, gondolkodásmódról, világlátásról, kultúrás különbözőségéről is szól. Ráadásul azt gondolom, hogy sok igazság van abban, amit minderről az alábbi posztban leírt.

cím_5_1.jpg

„Először tisztázzunk néhány alapfogalmat. Mi a tudás? Van az a mondás hogy a tudás hatalom. Nem igaz. A tudás egyik mellékága, az információ a hatalom. Nem ugyanaz. Nagytudású emberek általában nincsenek hatalmi pozícióban. Talán úgy fogalmaznám meg, hogy a tudás a memóriában tárolt ismeretek összessége.

Az embert az teszi emberré hogy az ismereteit át tudja örökíteni az utókorra. A barlangrajzoktól napjainkig elképzelhetetlen méretű tudásanyag halmozódott fel.

1_45.jpg

A legnagyobb tudású ember is csak töredékét birtokolhatja ennek az ismeretnek. Mindenkinek más nagyságrendű és más-más területeket lefedő a tudásanyaga.
Ezért van az, hogy a legtöbb ember elégedetlen az oktatással, mert azt várja el hogy a SAJÁT tudásanyagát töltse át a gyereke fejébe.

Az oktatás olyan, mint a politika, mindenki tudja mit kéne csinálni és elégedetlen azzal, ahogy csinálják. Az emberek többsége azt követeli a gyerekétől, hogy teljesítse azt, amihez ő hülye volt. A tehetségesebb, sikeresebb, kisebbik hányad meg azt várja el, hogy ugyanolyan pályát fusson be, mint ő.

Csakhogy mi a garancia arra, hogy ugyanolyan tehetséget örökölt? Nézzünk egy kicsit a dolgok mögé! Az oktatásnak számtalan irányzata és formája van. Különböző irányzat például a Waldorf vagy egyéb speciális oktatási módszer. Vagy az örök harc a lexikális tudást adó és az úgynevezett „életre nevelő” oktatási irányzat között. A különböző oktatási formák pedig azt jelentik, hogy állami, vagy magán(fizetős) keretek között nem tanítják meg a gyereket semmire.

Természetesen a fizetős iskolákkal szinte minden szülő elégedett. Miért? Mert a SAJÁT választása és senki sem ismeri be, ha rosszul döntött. A fizetős magániskolák imázst építenek maguk köré. Presztízs oda bekerülni és presztízs onnan kikerülni. Belőlük lesznek a jövő vezetői (igen, a seggfej főnökök is).

Persze az két különböző dolog hogy a kétfajta iskola közül melyik ad nagyobb tudást és melyikből kikerültek állják meg jobban a helyüket az életben.

A magyar modell

A magyar oktatás állítólag világhírű. Vagy volt. Vagy valami ilyesmi. Ez a világhír körülbelül olyan, mint a magyar konyha világhírneve. Otthon világhírű. Mindettől függetlenül valamit tudhat a magyar oktatás, ha ilyen értelmiségi-politikai elitet tudott kitermelni.

Merthogy ez az elit valóban átlag feletti, nagy tudású, intelligens krémje a magyar társadalomnak, az bizonyított. Amit megcsináltak és csinálnak, az hatalmas tudást feltételez. Ugyanis az oroszlán szájából kivenni az utolsó falatot is úgy, hogy az oroszlán elégedetten dorombol, az az igazi tudás. Az oxfordi egyetemen legfeljebb azt tanítják meg, hogyan dobjál annyi koncot az oroszlánnak, hogy elégedett legyen.

Mit tanultam, mit láttam és milyen tapasztalatokat szűrtem le a magyar oktatásban én? Egy vidéki poros kisváros iskolájában végeztem a nyolc általánost. Magukat a falu elitjének képzelő tanárok között, akik a falu többi elitjének a gyerekeit mindig megkülönböztetett figyelemmel, jóval tudásuk fölött osztályozták. A többi gyerek csak töltelékanyag volt.

A tanácselnök gyereke, az orvos gyereke, a szülői munkaközösség tagjának gyereke rossz jegyet nem kaphatott.

Mi változott? Semmi.

Ugyanott a polgármester gyereke, a nagymenő vállalkozó gyereke, az mind jó tanuló. Merthogy esélyegyenlőség van.

2_30.jpg

Régen egy dolog mindenképp jobb volt, létezett ESZKÖZ a fegyelmezésre. Ez ma már nincs. Ma már a szülő veri a tanárt. A tanárok kezében semmi, hangsúlyozom SEMMI eszköz nincs a fegyelmezésre. Mindez rányomja a bélyegét az egész oktatásra és látszik a kikerülő emberanyag minőségén.

Sokszor azért nem buktatják meg a mindenki réme gyereket, hogy minél előbb tűnjön el az iskolából. Ja és ezt oktatásnak nevezik. Persze most a liberális oktatás hívei felhördülnek, hogy micsoda egy idejétmúlt őskövület vagyok. Nem baj, vállalom.

3_30.jpg

Iskola után elkerültem egy szakmunkásképzőbe. A gyakorlati oktatók TSZ traktorosokból gyorstalpalóval oktatóvá tett emberek voltak, az egész tanári gárda az ország legkülönbözőbb részéről lett verbuválva.

Életem legszebb három évét töltöttem ott és minden tanárra a legnagyobb tisztelettel EMBERKÉNT emlékezek vissza. Olyan színvonalú oktatást kaptam, hogy a mai napig használom az ott megszerzett tudást. Két iskola, két oktatási módszer negyven kilométeren belül. Ég és föld.

Mi a probléma ma? Nem a kötelező hitoktatás, nem az erkölcstan óra, nem az eszközök hiánya. Nem. Az oktatás mérhetetlen átpolitizáltsága, az önkormányzatok által állandó bizonytalanságban tartott megzsarolt és alulfizetett tanárok napi megélhetési gondjainak lecsapódása az oktatáson. Ez a probléma. Ilyen körülmények között hogyan várhatjuk el a magas színvonalú oktatást?

Milyen az angol iskola?

Egy nagyon sötét korszak bentlakásos, testi fenyítéssel, csicskáztatással megspékelt korszakából hosszú utat tettek meg a ló innenső oldaláig. Mert átestek rajta, természetesen.

Itt valóban ingyenes az oktatás, nem csak névleg az, mint Magyarországon. Itt nem kell három gyerek iskoláztatását megtámogatni havi fizetéssel. Anyagi és tárgyi eszközök minden mennyiségben rendelkezésre állnak. A tanárok itt is keveslik fizetésüket és ezért nem ritkák a sztrájkok. Ezért viszont senkit semmiféle hátrány nem ér.

Mi a leglényegesebb különbség? A legfontosabb a toleranciára nevelés, valamint a tanárok elképesztő kreativitása a szemléltetés érdekében. Ezen a képen egy iskola elsőosztályos gyerekeinek az udvara látható. Egy ketrec is van a képen, csirkékkel. A gyerekek nevelik, gondozzák őket.

4_17.jpg

Minden munkahelyen próbálnak parkolókat kialakítani. Miért pont az óvodások maradjanak ki ebből? Óvodás munkába járók járműveinek parkolója - ez látható a poszt nyitóképén...

Itt pedig egy sűrű erdő látható ugyanabból az iskolából. Nem nagy, kb. húsz méterszer harminc méter lehet. Viszont olyan sűrű, hogy állandó félhomály van benne, a szemnek szokni kell a sötétet.

Tele készségfejlesztő játékokkal, az alja fenyőkéreggel vastagon megterítve. Hatalmas, vastag fák, amiken állandó vendégek a mókusok. Ez a gyerekek játszóudvara szünetben.

6_9.jpg

Sok iskolában van konyhakert is. Paradicsommal, eperrel, amit a gyerekek ültetnek, öntöznek, kapálnak. Az aszfaltos udvarokon különböző játékos tanulóábrák vannak felfestve. Például a szélrózsa, amiből az égtájakat tanulhatják, vagy egy kígyó rajza, amire egytől tizenkettőig rá vannak rajzolva a számok.

Persze ezek csak kiragadott példák, lehet rajta egyenként csámcsogni, hogy biztos ezért tartom jónak az iskolát, mert szélrózsa van festve az aszfaltra. Ez is egy apró mozaikkocka, amitől egységes egész lesz az angol oktatás. Ezek szinte alig kerülnek pénzbe és minden iskola tele van hasonló ötletes szemléltetőkkel. Lehet fanyalogni, de ezek itt VANNAK. Máshol meg NINCSENEK.

Mit vár el a szülő az iskolától?

A lehető legtöbb tudást beletölteni a gyerekbe egy boldog gyerekkor megélése mellett. Sok tudást, lexikális tudást átadni a boldog gyerekkor biztosítása mellett lehetetlen vállalkozás. A szülő-tanár konfliktusok forrása ez szokott lenni. Nincs olyan, hogy játszva tanulni. Vagy-vagy.

Nem mindegy, hogy valaki tanítás után tízkilós táskával hazaballag és ott még négy órát tanul, vagy ha vége az iskolának, akkor a játszótérre megy, meg a focipályára. Ezek a sokat szidott, rendkívül rosszul oktatott angol gyerekek valahogy elboldogulnak a világban.

Egyet tudni kell. Mindenkinek volt kedvenc tanára, akitől a legkönnyebben tanulta meg a tananyagot. Viszont egy ország tanári kara nem a Juci nénikből és a Dezső bácsikból áll. Egy tanári kar ÁTLAGA messze van a legjobb oktatóktól.

Én a brit iskolától nem várok többet, mint amit nyújt. Legfőképp azért, mert ha többet várnék, akkor sem nyújtana többet. Szidjam azért, mert nem tanítja meg a fiamnak a Szuezi-csatorna építésének évszámát? Ha ez az ismeret kimarad az életéből, akkor is boldogabb gyerekkora van, mint amiről én valaha is álmodni mertem.

Egyik gyerekem sem közelíti meg azt a lexikális tudást, amit én tudok. Nem az iskolában szedtem össze. Semmivel sem vagyok különb vagy sikeresebb tőlük. Az ötven év alatt összeszedett tudásom billiószorosa fél percen belül elérhető egy mobiltelefonban.

Az angol oktatást divat szidni

Leginkább azok szidják, akik nem ismerik. Ennél jobban talán csak az amerikait szidják. Azért azt vegyük figyelembe, hogy egy londoni iskolában olyan nyelvi és kultúrabeli sokszínűség van, hogy azt Magyarországon elképzelni sem tudják.

Még valamit. A nevelést ne lőcsöljük rá az iskolára. Nevelni otthon kell, tanulni az iskolában. Az, hogy a gyerekem hogyan beszél egy idősebb emberrel, azt nekem kell belenevelnem, nem az iskolának.

Amikor oktatásról beszélünk, és ítéletet mondunk, vegyük figyelembe, hogy egy soktényezős dologgal állunk szemben. A gyerekek képességbeli (nyelvi, kulturális) különbségeivel, az oktatás lefektetett alapelveivel, az anyagi, tárgyi eszközök meglétével vagy hiányával, a tanárok elégedettségérzetével, a tanárok felkészültségével, egyéni képességeivel, hogy át tudja-e adni a tudást, a fegyelmezés eszköztárának hiányával, és még számtalan tényezővel.

Miből gondoljuk, hogy mi tudjuk a helyes utat?”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr926736601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 11:12:12

@Etniez:
Aztán ha nem vagyok elégedett akkor mi lesz?
Attól a ponttól kezdve megjavul.
Ok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 11:14:50

@csentecsa:
Én jól érzem magam fogyasztó elöállító zombiként.
Ide löjetek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 11:17:45

@Könnyen elkaptuk, uram!:
Hol írtam hogy sikeres az angol oktatás?
Még csak nem is dícsértem.
Azt írtam amit tapasztaltam.

2014.09.30. 11:19:55

@Könnyen elkaptuk, uram!: Ez nem igaz egyaltalan hogy nincs eselyed az egyetemre ha tini korodban rosszul dontottel. Egyreszt kesobb is el lehet vegezni A-level kurzusokat part time-ban vagy estin egy csomo kollegiumban. Masreszt sok egyetem felvesz 'non standard qualification' alapjan, gyakorlatilag elbeszelgetnek veled hogy miert nem csinaltal A-levelt annak idejen, figyelembe veszik a munkatapasztalatodat a jegyek helyett stb. A vilag legrugalmasabb rendszere szerintem ilyen szempontbol, arrol nem is beszelve hogy egy csomo ertekes kepzettseget el lehet erni az egyetemi rendszeren kivul, sokszor ugy hogy a munkahelyed tamogat.

A 17 eves leanyanyak meg nehogy mar az oktatasi rendszer hibai legyenek, itt inkabb a benefit-rendszert lehetne kritizalni illetve a lanyok/fiuk csaladjat. Nem veletlen hogy pl. Zolee meg Muscari lanya tovabbtanulnak, eszukbe sem jut teherbe esni es benefiteken elni, pedig ok is angol iskolaba jarnak.

2014.09.30. 11:25:45

@bystander: Igy van, baratnoim / kollegaim (feher nok) detto ugyanezt tapasztaltak tanarkent. Olyan problemak merulnek fel aminek szerintem tenyleg semmi koze az oktatas minosegehez. Pl. az egyik gyerek nagyon sokat hianyzott, mindig kesve erkezett iskolaba. Baratnom behivatta az anyukat - termeszetesen benefiten el, rengeteg gyereke van kulonbozo apaktol. Azt mondja az anyuka (komolyan, megtortent eset!) hogy nem tudja a gyereket idoben elkuldeni iskolaba, es sokszor egyaltalan nem, mert nincsenek polcaik a lakasban. Emiatt nem tudja a gyerek ruhait rendben tartani es sokszor nem talal reggel tiszta ruhat. Mar kerte az onkormanyzattol hogy adjanak neki butorra penzt, de visszautasitottak. Igy mit tehetne o? Belathatja a tanar, hogy nem az o hibajabol kesik a gyerek... :(

2014.09.30. 11:27:45

@Void Bunkoid: ez is igaz,agyonhajszolt szülőknek nincs ideje nevelni ,de ez csak egy képlet az egyenletből, mivel 3 generáció óta, ahogy a nők nagy tömegben megjelentek a munkaerőpiacon, a a nagyszülők neveletek sokakat !!!!! Nagyon sok 70 es 80 as evekben született emberkevel volt otthon a nagyszulo a szulo helyett!

csakhogy a munkaerő vándorlása miatt a generációk elszakadtak egymástól számos családban, továbbá a mostani nyugdíjasok jelentős hányada nem tekinti feladatának az unokákkal való foglalkozást,a lehető legteljesebb mértékben szeretné élvezni nyugdíjaséveit,kötöttségek,alkalmazkodás nélkül!

Az iskola csak oktat,a csalad nevel.

SzZoole 2014.09.30. 11:48:32

@Mirjam2: igen,igazad van az A Level jo elvegzese egyenes ut az egyetemre,minel sikeresebb eszeket irnak es azokat szoban megvedik annal tobb pontot kapnak ami szukseges az egyetemre valo bejutashoz.
A primary iskolakra nincs ralatasom,csak a secundary es 6th form-rol tudok nyilatkozni.
A secundary-ban ki valasztjak a jobb kepesegu diakokat es csoportokba rakjak oket,igy a gyengen teljesitok nem akadalyozzak a jobb kepesegueket.A jo tanulokat segitik a tanarok es mentoraljak oket,sokszor viszik oket tanulmanyi kirandulasra,ingyen az iskola buszaval.
Az A Level nem osszekeverendo a primary es a secondary iskolaval.Ott komoly atfogo tanulas van,nagyon sokat kell tanulni,jegyzetelni es fel keszulni a masnapi eloadasokra.
A lanyom az elozo iskolaban is mentoralt egy hatranyos helyzetu kislanyt,ez a tananyag resze volt,es jelentest kellet irnia az iskola psihologushnak.
Itt az ujj iskolaban is elvallalt egy ilyen fel adatott,ami szinten sok pontonak szamit az egyetemi fevetelin.Sokszor latom,hogy keso ejszakaig ul a gep elott es forrasok megjelolesevel jegyzetek keszit(hazifeladatokat) a masnapi eloadasokra.Ezen a szinten kezdik reszletesen tanulni a tortenelmet es tobbi tananyagot,attol fugg ki mire szakosodik.Itt kezdik megkapni a lexikalis tudast,amit az egyetemen tovabb fejlesztenek.
De neked nem kell ezt bizonygatnom,hiszen Te vegig jartad ezt az utat.
Ne viccelj 17 evesen szulni,nem akarok en mar 40 evesen nagyapa lenni:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 11:48:52

@Mmj Drtmmj:
Igazad van. Az én anyám is háztartásbeli lett 71ben mert az unokáját nevelte.

2014.09.30. 11:53:15

@bystander: uk - ban nem az önkormányzat osztja be a gyerekeket ovodaba,iskolába lakóhely szerint? Ti ott valogathattok? Most a maganiskolakat hagyjuk!

2014.09.30. 11:53:15

@kvp: nagyon jól levezetted egyébként az osszefüggéseket

Habár meg egy ponton azert kiegeszitenelek teged: a szoc rendszerben azert nem a jo tanulasi kepessegek dontottek feltetlenul abban,hogy jo tanulasi kepessegunek minositett valakit az oktatasi rendszer vagy sem,hanem a szulok piros könyvének is jelentős szerepe volt ebben:) hahaha

Egyre tobb ( magyar)szociologiai tanulmany emliti az iskola szerepet kontraszelekcio felerositeseben :)

SzZoole 2014.09.30. 12:01:29

@Mmj Drtmmj: de a council-hoz kell elkuldeni az application formot es a council ki kuld egy listat a kozelben levo iskolakrol,hogy melyikben van ures hely,ahol tudjak fogadni e gyereket,legalabb is 2010-ben meg igy volt.

kardio1 2014.09.30. 12:12:49

@Dragonlady (now in Indonesia): Ne bosszatns màr! Az eredeti felvetésben az hangzott el, hogy pl. az egyenruhàt meg kell pluszban venni (lehet, hogy valami évközben pluszban fizetendô dologrol is szo volt, nem keresem most vissza). Ilyenformàn, ha pusztàn az iskola miatt költened kell, amit egy ténylegesen ingyenes iskola esetén nem kellene, akkor a hivatkozott iskola nem teljesen ingyenes. Es ebbôl a szempontbol irrelevàns, hogy egyébként a fizetnivalo a jövedelemhez képest elhanyagolhato. Enni akkor is kell, ha nem jàrsz iskolàba, a gyereknek akkor is kell ruha, ha nem jàr iskolàba, de egyenruhàt egyébként nem vennél (hacsak nem készül rendôrnek a gyerek màr kiskoràtol fogva :) )

kardio1 2014.09.30. 12:26:23

@Hari Seldon 2: Csak az a probléma, hogy, fôleg ùjabban az iszlàmra térôk radikàlisok lesznek, a keresztények meg nem azok. Az is gond, hogy itt te nyugodtan àttérhetsz az iszlàmra, ott meg börtönbe csuknak, ha keresztény hitre térsz.
Honnan vetted, hogy sokan elhagyjàk az iszlàmot azok közül, akik franciaként vették azt fel? Nemigen jellemzô nàluk a vàlàs, a hitehagyàst meg elég sùlyosan itélik meg, nem olyan egyszerû ez szerintem.

kardio1 2014.09.30. 12:27:34

@Hari Seldon 2: még annyit: hogy nem vizhangja, hanem visszhangja volt :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.09.30. 12:38:52

@kardio1: dearrol van szo h egy gyereknek alapbol Kell mondjuk 10 rend ruha.ha abbol 5 egyenruhaakkor hetkoznapi cuccbol ennyivel kevesebb Kell mert egyszeruen nem horde ugyse tobbet. Szerintem errol beszeltek a tobbiek.

kardio1 2014.09.30. 13:18:35

@Dragonlady (now in Indonesia): Megkerestem neked az eredeti kommentet Nelosseltôl/
"Egyetlen dologgal nem értek egyet - az oktatás itt sem ingyenes!

Legalábbis nekem nagyon nem tűnt annak, amikor a hétvégén a kapott listával a kezemben jártam az üzleteket.

A kislányom ma kezdte a pre-scoolt, gyakorlatilag iskola előkészítő.
Kaptunk listát, hogy miylen ruhákat hordhatnak, mert itt ugye minden iskolának saját egyenruhája van.
Ezek egy részét az interneten egy megadott helyről kell megrendelni, póló, pulcsi, tornapóló, egy táska - és pl egy sima póló a suli logójával 6 font. Másik része (cipő, szoknya, harisnya) szabadon választott abban a tekintetben, hogy hol veszem meg, de itt is meg van kötve, hogy milyen színű lehet.

Kellett egy szoknya, hidegebb időre nadrág, harisnya és póló (ezekből ugye nem lehet egyet venni, hiszen minden nap tiszta kell), pulcsi, tesipóló, tornára egy rövidnadrág és egy melegítő, és tornacipő. Ez így eddig kb 100 font.

Kell még uzsonnásdoboz (bár ez elhagyható ha befizetünk a sulis ebédre, ami napi 3 font), egy tornazsák, és aztán majd kiderül, hogy még mi minden, még csak ma volt az első napunk.

Ezt leszámítva egyébként tényleg ingyenes. :) "

Szerintem ô nem arrol beszélt, amire te gondolsz, meg a többiek.
Abbol a szempontbol, hogy kell-e direktben az iskola àltal elôirt, egyébként nem szükséges holmikra pénzt költened vagy sem, lényegtelen, hogy màshol ezzel sporolsz-e vagy sem. Az iskola okàn fizetsz, tehàt az iskola maga nem ingyenes. A többi részletkérdésben (màrmint, hogy sokba kerûl-e ez vagy hogy jelent-e ez megtakaritàst màshol) egyetértünk.

Mindenesetre nem egy lényeges téma ez.

2014.09.30. 13:18:40

@diggerdriver: engem a nagyapam nevelt es keresztanyám nagyija
A ferjemet a nagymamaja
A legjobb baratnomet a nagymamaja:))) es meg sorolhatnam!

A szuleinket nem is lattuk,annyit dolgoztak es ez nem vicc! Tobbet,mint ma,mert akkor hetvegenkent tarsadalmi munkat irtak elo mindenkinek.

Ovodas koromban megtanitottak irni es a hajnalban vagy keso este faradtan kozlekedo szuleimnek uzeneteket hagytam a garazsunk elotti betonon. 6 kor elindultak a munkajukba, fel 10 kor megjottek,egy kisgyerek meg/mar akkor alszik, nem is lattam oket :)

2014.09.30. 13:18:40

@Mirjam2: @Zoole[uk]:
Kedves Mirjam! Zolee megírta a választ. A secondary-ban eldől sok minden. Valóban, lehet később képzést kapni, de fizetős. Az egyetem pedig gyakran eleve az A B level-hez köti a felvételt. Személyes tapasztalat...
A college pedig szakmunkásképzéssel foglalkozik.

2014.09.30. 13:18:40

@Mmj Drtmmj: De, a council a körzeti (legközelebbi) iskolába küld, de kérvényezheted a másik iskolát. Személyes tapasztalat.

2014.09.30. 13:18:40

@diggerdriver: " Ezek a sokat szidott, rendkívül rosszul oktatott angol gyerekek valahogy elboldogulnak a világban.
Ezek szinte alig kerülnek pénzbe és minden iskola tele van hasonló ötletes szemléltetőkkel. Lehet fanyalogni, de ezek itt VANNAK. Máshol meg NINCSENEK."
Bocs, nekem az jött le.
Mondjuk az egész minha arról szólna, hogy a magyart összeveted az angollal. És az angol a sikeresebb.
Ebben egyébként egyetértünk.
Feltéve, ha a továbbtanulókat nézzük. Aki befejezi 17 évesen, annak nem.

2014.09.30. 13:18:40

@Zoole[uk]: @bystander: a legutolso mondatodra reagalva, a tortenelembol,tudjuk,hogy a kulturat,mindig barbarok soportek el. Mennyire gond a tanitono borszine a barbarok ak? Nem eleg az,hogy no?:)

2014.09.30. 13:18:40

@Zoole[uk]: es hany iskolaban tudtak fogadni .? Csak egyetlen egyben,nem?

2014.09.30. 13:18:40

@kardio1: Viszont az egyenruha kopik, ha saját ruhát viselne, az is tönkremenne. Vagy úgy gondolod, a gyereked iskolába, sportolni, játszani és ünnepekre is ugyanabban jár? Akkor tényleg olcsóbb.
Mondjuk az egyenruha előnye, hogy nincs egymás közti rivalizálás, ki a gazdagabb. Viszont erősíti az identitást.

2014.09.30. 13:18:40

@Zoole[uk]: es hany iskolaban tudtak fogadni .? Egyben?

bystander 2014.09.30. 13:19:39

@Mmj Drtmmj:
Ovodaba oda adod ahova szeretned. Iskola - minden suli weboldalan fenn van az admission criteria ( kategoriak hogy milyen sorrendben veszik fel a jelentkezoket). Az onkormanyzaton keresztul megy a jelentkezes , es ok osztjak be, de a kriteriumok figyelembevetelevel.
Tehat alapiskolakban lehet olyan hogy catchment area ( arrol a kornyekrol jutsz be), lehet olyan hogy tavolsag a sulitol ( ez valtozhat evente , attol fuggoen mennyi a jelentkezo), vallasi hovatartozas ( ez fokent katolikus sulikra jellemzo), jar-e oda idosebb testver es hasonlok.
Kozepsuli - vannak szelektiv iskolak ( elert pontszam ), elony lehet a vallasi hovatartozas, es tavolsag is figyelembe vevodik ha sok a hasonlo kategoriaba eso jelentkezo.
Ha nem jutsz be a kiszemelt suliba, lehet fellebezni , vagy varolistan hagyni a gyereket , ev kozben is szokott uresedes lenni, szinte minden evfolyamban.

kewcheg 2014.09.30. 13:19:39

Gyakorló szülőként és ex-tanárként én így látom az iskola problémáját.
Nincs az az elvetemült ország, amelyik úgy bánna a tanárokkal mint a magyar állami vezetés. Évtizedek óta közhely, hogy alulfizetettek, meg minden, ez régen a szociban nem volt annyira feltűnő azért.A tanár keresett 5000 ft.-ot, a kamionos meg 10000-et. "csak" kétszeres volt a különbség.Bár édesanyám , aki szintén pedagógus volt, egyszer valamikor a 80-asok végén megkérdezte, hogy kinek van vidója az osztályban? Hát nem soknak nem volt, de pl. neki (anyáméknak) sem volt még.Pedig nemsokára már jött is a dvd. Jelenleg azt látom, hogy kb. minden tizedik tanár ér valamit emberként és tanárként. A többek: a férfiak üvöltöző idegbetegek, a nők csendben,sumákban arra hajtanak, hogy gyorsan lemenjen az óra.És a nagyobbik baj, hogy emeberileg is hitványkák sokan közülük, bár nem szeretném magamat különbnek beállítani. Komolyan aggódom, hogy nehogy elrontsák a gyerekem álláspontját bizonyos kérdésekben... Szal summa summárum, a tanár anyagi megbecsültségét a jelenlegi többszörösére (kb. 2-3) kellene emelni, és amikor megvolt ez a kezdőlépés, akkor elkezdeni gyorsan a lemorzsolást, és a megfelelőek feltöltését a rendszerbe....

kardio1 2014.09.30. 13:22:33

@Könnyen elkaptuk, uram!: Régen mindenki iskolaköpenyt hordott, mert kötelezô volt. Senki se szerette szerintem. Az tény, hogy uniformizàlt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 13:30:36

@Mmj Drtmmj:
Engem reggel 4 órakor keltettek. Bicikli csomagtatròján ültemfélig aludva míg áttoltak nagyapámékhoz ahol aludtam addig míg menni kellett az òvodába.
Mikor vége volt az ovodai napnak akkor felnéztem a malom abkakába.
Ha ki volt rakva egy ceglédi kanna akkor nagyapàmékhoz mentem ha nem volt kirakva akkor haza.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 13:35:12

@Könnyen elkaptuk, uram!:
Ezt ugatom már régóts hogy ruha mindenképp kell de nem pluszköltség.
A márkás ruha pluszköltség amit a szülö erön felül megvesz. Mert megveszi erröl ne nyissunk vitát.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.30. 13:45:59

@diggerdriver: Ahogy a spanyolok, portugálok is. Szemforgatás úgy tenni, mint ha ez nem lenne igaz.

De a posztodhoz.

„Először tisztázzunk néhány alapfogalmat. Mi a tudás? Van az a mondás hogy a tudás hatalom. Nem igaz. A tudás egyik mellékága, az információ a hatalom. Nem ugyanaz. Nagytudású emberek általában nincsenek hatalmi pozícióban. Talán úgy fogalmaznám meg, hogy a tudás a memóriában tárolt ismeretek összessége.”
- Először is, az információ nem a tudás egyik mellékága. Az információ feldolgozásából lesz a tudás. Miért is ne lehetne nagy tudású egy hatalomban lévő ember?
„A legnagyobb tudású ember is csak töredékét birtokolhatja ennek az ismeretnek. Mindenkinek más nagyságrendű és más-más területeket lefedő a tudásanyaga.
Ezért van az, hogy a legtöbb ember elégedetlen az oktatással, mert azt várja el hogy a SAJÁT tudásanyagát töltse át a gyereke fejébe.”

- Vagy éppen azt akarja, hogy a gyereke ne tudjon többet, mint ő maga. Mert ami jó volt a nagyapádnak, meg apádnak, az jó lesz neked is, fiam. (Érdekes, ezt lányos verzióban még sosem hallottam).

„Amit megcsináltak és csinálnak, az hatalmas tudást feltételez. Ugyanis az oroszlán szájából kivenni az utolsó falatot is úgy, hogy az oroszlán elégedetten dorombol, az az igazi tudás.”
- Azért azt ne felejtsük már el, hogy ennek a bizonyos oroszlánnak már a nagyapja-nagyanyja is állatkertben született…Nem nagy kunszt, amit a magyar politika csinál.
„Mit tanultam, mit láttam és milyen tapasztalatokat szűrtem le a magyar oktatásban én? Egy vidéki poros kisváros iskolájában végeztem a nyolc általánost.”
- Én négy különböző általános iskolába jártam. Igen, még az átkosban. Mindenféle társadalmi osztály képviseltette magát, ami lehetséges volt. Semmiféle kivételezést nem tapasztaltam. A szorgalmat, figyelmet, igyekezetet megbecsülték, a lustaságot, fegyelmezetlenséget nem támogatták. Voltak jó és kevésbé rossz tanáraim. Voltam olyan iskolában, ahol ’bandafőnök’ uralta a gyerekeket és voltam olyanban, ahol ennek még csírája sem volt. Mégsem általánosítok egyikből sem a magyar általános iskolák színvonalára.
„Régen egy dolog mindenképp jobb volt, létezett ESZKÖZ a fegyelmezésre. Ez ma már nincs. Ma már a szülő veri a tanárt. A tanárok kezében semmi, hangsúlyozom SEMMI eszköz nincs a fegyelmezésre. Mindez rányomja a bélyegét az egész oktatásra és látszik a kikerülő emberanyag minőségén.”
- Ma már a szülő veri a tanárt. Régebben a tanár verte a gyereket. Remek. Hát szerintem nem a verés a megfelelő eszköz a fegyelmezésre, hanem a TEKINTÉLY. Ami nem a félelemből fakad (az már akkor nem is tekintély), hanem a személyiségből és a tudásból. (Nyilván otthon is könnyebb elővenni a nadrágszíjat, mint saját jó példával elöl járni…)
„Iskola után elkerültem egy szakmunkásképzőbe. A gyakorlati oktatók TSZ traktorosokból gyorstalpalóval oktatóvá tett emberek voltak, az egész tanári gárda az ország legkülönbözőbb részéről lett verbuválva.
Életem legszebb három évét töltöttem ott és minden tanárra a legnagyobb tisztelettel EMBERKÉNT emlékezek vissza. Olyan színvonalú oktatást kaptam, hogy a mai napig használom az ott megszerzett tudást. Két iskola, két oktatási módszer negyven kilométeren belül. Ég és föld.”
- Két szakiskolába (faipari) és egy technikumba jártam. Voltak pocsék oktatóim, voltak nagyon jók. Volt, ahol a gyakorlati oktató balgán azt hitte, hogy a takarításon kívül még más egyéb dolgokat is elvárhat tőlem. Egyikből sem általánosítok az iskolatípus minőségére.
„Itt valóban ingyenes az oktatás, nem csak névleg az, mint Magyarországon. Itt nem kell három gyerek iskoláztatását megtámogatni havi fizetéssel. Anyagi és tárgyi eszközök minden mennyiségben rendelkezésre állnak. A tanárok itt is keveslik fizetésüket és ezért nem ritkák a sztrájkok. Ezért viszont senkit semmiféle hátrány nem ér.”
- Mi a helyzet az egyenruhával. Az is ingyenes? Ha jól tudom, nem. És igen, lehet venni olcsón és drágán is, a különbség az anyagában van. Na, itt már megbukik, hogy a társadalmi különbségek elfedése miatt van egyenruha. Ugyan már. Egyébként sem alkalmas arra a célra, ahogy az iskolaköpeny sem volt nálunk az átkosban. Ezer más módon tudnak a kölykök – és szüleik – menőzni az iskolában.
Volt egy nagyon jó poszt az angol iskolákról itt: hataratkelo.blog.hu/2012/09/07/a_kotelezo_iskolai_egyenruhak_orszaga
(Hát igen érdekes, hogy pld. a földrajz és az idegen nyelv mindössze fakultatív tárgy…)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.30. 13:46:38

@diggerdriver: Folyt köv:

„Mi a leglényegesebb különbség? A legfontosabb a toleranciára nevelés, valamint a tanárok elképesztő kreativitása a szemléltetés érdekében. Ezen a képen egy iskola elsőosztályos gyerekeinek az udvara látható. Egy ketrec is van a képen, csirkékkel. A gyerekek nevelik, gondozzák őket.”
- A toleranciára nevelésről kérdezlek. Mennyire igaz az, hogy az angol iskolákban brutális a gyerekek klikkesedése? Hogy ha nem a ’menő’ csoportba tartozik a gyerek, akár az egészsége is veszélybe kerülhet a depresszió miatt? Csak mert egy kicsit túl sokszor jelenik meg könyvekben, filmekben és még ismeretterjesztő műsorokban is a téma. Ettől jobban félteném a gyerekemet, mint attól, hogy két verssel többet kell megtanulnia hetente.
„Ezek a sokat szidott, rendkívül rosszul oktatott angol gyerekek valahogy elboldogulnak a világban.”
- Érdekes számomra és már meg akartam többször kérdezni, hogy ha olyan jó az angol iskola, akkor miért is van szükség a szakemberek behozatalára? Nem a mosogatókra, felszolgálókra, szobalányokra stb. gondolok. Hanem informatikai szakemberekre pld. Azt hinném, hogy a betanított munka ugyan nem fekszik a bennszülötteknek, na de a kvalifikált helyeket csak betöltik saját maguk? Már ha akad megfelelően képzett angol egyén. Nem kötözködésből kérdezem, tényleg érdekel.
„Az ötven év alatt összeszedett tudásom billiószorosa fél percen belül elérhető egy mobiltelefonban.”
- Az, hogy a neten mindent megtalálsz, botorság. Rengeteg mindent nem találsz meg a neten, vagy ha meg is találod, a forrás helyességében nem lehetsz biztos. A magam részéről a forrásmegjelölés nélküli netes okosságokat nem sokra tartom.
„Még valamit. A nevelést ne lőcsöljük rá az iskolára. Nevelni otthon kell, tanulni az iskolában. Az, hogy a gyerekem hogyan beszél egy idősebb emberrel, azt nekem kell belenevelnem, nem az iskolának.”
- A mobbing ellen igenis az iskolának kell nevelnie. Mert azt nem otthon látja-tanulja a gyerek, hanem a hasonló korosztályú társak között.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 14:01:02

@zöldeketbeszélek:
Minden idézett részletböl teljesen fals következtetést vonsz le.
Látványosan eröltetetten.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.30. 14:01:59

@Sütemény1975: A saját gyengeségét bizonyította ezzel. Remek pedagógus lehet, aki éppen egy tesiórán nem képes a gyerekek mozgásigényét kielégíteni, hogy az energiájukat a rosszalkodás helyett a közös feladatokban, játékban vezessék le.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.30. 14:03:13

@diggerdriver: Biztos. Esetleg a kérdésekre is válaszolsz, vagy csak minősíted a kommentemet?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 14:04:41

@zöldeketbeszélek:
Ezt a kommentet pont jókor szúrtad be Babett linkje alatt.
Fogalmad sincs a való életröl.

SzZoole 2014.09.30. 14:08:22

@Könnyen elkaptuk, uram!: @Mirjam2: ezt nagyon jol tudja,hiszen O is itt jart iskolaba fiatal kora ota,ha jol emlekszem a cambridgi university-n vegzett human szakagon,de majd jon es kijavit,ha tevedtem.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.30. 14:10:33

@diggerdriver: Mert én bura alatt élek, mi? :). Na, ne. Ez nem a 'való élet', hanem annak egy kis szelete. Az nem fog a hírekben szerepelni, hogy a Maglódtöttösi általános iskolában szeptember 1 óta zavartalanul folyik a tanítás...

SzZoole 2014.09.30. 14:13:23

@Mmj Drtmmj: a borszin teljesen mindegy,a noket nem nezik semmibe.Ja es a zsidok vallasat a legg idiotabb vallasnak tartjak a vilagon.

SzZoole 2014.09.30. 14:16:09

@Mmj Drtmmj: 3-bol lehetett valasztani amiben ures helyek voltak.Az angol szomszedomat kerdeztuk meg,hogy melyik a jobb iskola,mivel Ok mar nagyon regen ott laktak,es ez alapjan valasztottunk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 14:28:17

@Zoole[uk]:
Írjál még valamit bazmeg aztán 800poszttal ez lesz a HA legszarabb posztja.

SzZoole 2014.09.30. 14:31:46

@diggerdriver: irok valamit,de csak azert ,hogy az enyem legyen a 800. komment:)))
HA kapok ezert valamit?:)))

DFK 2014.09.30. 14:39:12

@Sütemény1975: Az a különbség, hogy mi még ismertük azokat a nagyszüleinket, akik elmondták, hogy valóság volt az, hogy cipő nélkül jártak iskolába. Egy mai gyerek nemigen ismer olyat, akitől valóságként és nem fikcióként fogadná el ezt (hiszen nekik az is hihetetlen, hogy nekünk nem volt mobiltelefonunk).

DFK 2014.09.30. 14:39:12

Persze, felesleges az alapműveltség, mert különben hogyan fogják az emberekkel elhitetni, hogy Irak veszélyes az USA-ra (szomszédos országnak gondolta az amcsi polgárok jelentős része).

Etniez 2014.09.30. 15:17:26

@kvp: Szépen leírtad, teljesen egyetértek.

Az angol állami iskola műveletlen, tanulatlan tuskókat nevel. És annyira elbutulnak, hogy észre sem veszik, őket rabszolgának szánják a rendszerbe.

Minden siker, eltud számolni tízig már repül az oklevél, stb.
Kijönnek nagy önbizalommal, csak semmihez nem értenek, semmit nem tudnak. Ők lesznek a Daily Mirror fogyasztók.

kewcheg 2014.09.30. 15:17:26

Nem gondoltam,hogy én, az antikomcsi még sok dologban vissza fogom sírni gyerekkorom iskoláit.
- rengeteg és olcsó könyv.csak az nem olvasott,aki nem akart.tanároknak olcsón, részletre lehetett könyvet vásárolni, így lett meg nekem pl. a Búvárzsebkönyv sorozat.
- bármilyen furcsa, abban a közegben voltak (és sokkal többen mint ma) hihetetlen kavlitású. és emberileg is példaképnek tekinthető igazi pedagógusok.
- az iskola - mint költség- még a csóróknak se volt tétel, gombokba került kvázi kijárni legalább a nyolcat.
- lehet hogy csak mi fogtuk ki, de olyan úttörővezetőnk volt (meggyőződéses kommunista, igazi puritán mozgalmár) aki az iskola legjobb tanulóit minden nyári szünet elején elvitte egy háromnapos buszos országjárásra. Mai áron kb. 5000 forintból.
(Azóta sokat elgondolkodom, de egy ilyen ember sokkal közelebb áll hozzám, mint egy kacagányba öltözött álnemzeti,álkeresztény államtitkár. Isten áldja meg!)
- voltak különbségek, de valahogy nem volt hangsúlyos. Az ügyvédgyerekéknek Zastavájuk volt, a legcsóróbbaknak semmi.Sok gyereknek még az apukája sem rendelkezett jogosítvánnyal, nem hogy az anyja. (és mindez a 80-asok legeleje)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 15:21:25

@Etniez:
Mindez pontosan tükrözödik a gazdaság állapotán.
:))))))))))))

2014.09.30. 15:50:34

@diggerdriver: Lehet, hogy te jól érzed magad így, de gondolj abba bele, hogyha van egy gyerek,aki képességei alapján alkalmas lenne orvosi vagy más értelmiségi pályára, akkor ez a típusú állami oktatási rendszer nem segít neki kibontakoztatni adottságait. Ezt hívják a társadalmi mobilitás hiányának. Marad abban a társadalmi rétegben, amelybe született.

Etniez 2014.09.30. 15:50:58

@diggerdriver: A mostani állapot nem fényes, a gyarmatok elvesztése óta egyre nehezebb helyzeten van GB.

500 évig végigrabolták a világot, abból élnek ma is. Nem nagy teljesítmény.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.30. 18:06:05

@Dragonlady (now in Indonesia): Miért, iskolai napokon otthon át sem öltözik, csak az egyenruhából a pizsibe :)?

ookma 2014.09.30. 18:15:49

A secondry-k set-elnek, elsőre a ks2 eredményekből. Aztán a set meghatározza a teszt-et amit írhat, meghatárooza a GCSe-n max C vagy magasabb, és így tovább az egyetemig.Van mozgás a set-ek között, de azért elég nyögvenyelős főleg a legfelső set-eknél, ugyanis ha valaki felkerül, akkor valakinek le kell kerülnie és az konfliktus.

M. Péter 2014.09.30. 20:27:33

@Etniez: Elfeledkezel a gőzgép (iparban gazdaságosan használható gőzgép), vasút, szövőgép, portlandcement, meg néhány egyéb dolog feltalálásáról az ipari forradalom alatt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 20:39:48

@zöldeketbeszélek:
"- Először is, az információ nem a tudás egyik mellékága. Az információ feldolgozásából lesz a tudás. Miért is ne lehetne nagy tudású egy hatalomban lévő ember? "
Az információ és a tudás nem ugyanaz. Ha tudom a Mohácsi vész évszámát az nem információ ha információt kapok a hármas befutóról az nem tudás. Az információ kétesélyes vagy jó vagy nem jó a tudás bizonyított alapokon nyugszik.

"- Vagy éppen azt akarja, hogy a gyereke ne tudjon többet, mint ő maga. Mert ami jó volt a nagyapádnak, meg apádnak, az jó lesz neked is, fiam. (Érdekes, ezt lányos verzióban még sosem hallottam). "
Épeszü ember ilyet nem akarhat.

"- Ma már a szülő veri a tanárt. Régebben a tanár verte a gyereket. Remek. Hát szerintem nem a verés a megfelelő eszköz a fegyelmezésre, hanem a TEKINTÉLY. Ami nem a félelemből fakad (az már akkor nem is tekintély), hanem a személyiségből és a tudásból. (Nyilván otthon is könnyebb elővenni a nadrágszíjat, mint saját jó példával elöl járni…)"
Láttad Babette videóját a tanárverésről. Hogyan oldottad volna meg a szituációt? Jaa tudom. Jó példával jársz elől és nem gyújtasz rá. Köszönjük Emese...

"- Két szakiskolába (faipari) és egy technikumba jártam. Voltak pocsék oktatóim, voltak nagyon jók. Volt, ahol a gyakorlati oktató balgán azt hitte, hogy a takarításon kívül még más egyéb dolgokat is elvárhat tőlem. Egyikből sem általánosítok az iskolatípus minőségére."
Mutasd meg hol általánosítottam? Leírtam hogyan éltem meg. Ennyi.

"- Mi a helyzet az egyenruhával. Az is ingyenes? Ha jól tudom, nem. És igen, lehet venni olcsón és drágán is, a különbség az anyagában van. Na, itt már megbukik, hogy a társadalmi különbségek elfedése miatt van egyenruha. Ugyan már. Egyébként sem alkalmas arra a célra, ahogy az iskolaköpeny sem volt nálunk az átkosban. Ezer más módon tudnak a kölykök – és szüleik – menőzni az iskolában. "
Etetni is kell. Meg érte menni. Csaxólok hogy az egyenruha olcsóbb mint a márkás ruha amit KÖTELEZŐ megvenni mert MEGVESZIK erről ne nyissunk vitát. Ha összehasonlítanánk egy magyar és egy angol iskola 5. osztályának a ruhatárát szerinted melyik lenne nagyobb érték? Hagyjuk a púdert.

" A toleranciára nevelésről kérdezlek. Mennyire igaz az, hogy az angol iskolákban brutális a gyerekek klikkesedése? Hogy ha nem a ’menő’ csoportba tartozik a gyerek, akár az egészsége is veszélybe kerülhet a depresszió miatt? Csak mert egy kicsit túl sokszor jelenik meg könyvekben, filmekben és még ismeretterjesztő műsorokban is a téma. Ettől jobban félteném a gyerekemet, mint attól, hogy két verssel többet kell megtanulnia hetente."

A fiam alsós. Mit kéne tudnom róla? Irasd be a gyerekedet a tökéletes magyar iskolába ahol természetesen hírből sem ismerik a klikkesedést amiről neked a filmekből van információd. Gratulálok.

"- Érdekes számomra és már meg akartam többször kérdezni, hogy ha olyan jó az angol iskola, akkor miért is van szükség a szakemberek behozatalára? Nem a mosogatókra, felszolgálókra, szobalányokra stb. gondolok. Hanem informatikai szakemberekre pld. Azt hinném, hogy a betanított munka ugyan nem fekszik a bennszülötteknek, na de a kvalifikált helyeket csak betöltik saját maguk? Már ha akad megfelelően képzett angol egyén. Nem kötözködésből kérdezem, tényleg érdekel."
Fordítva ülsz a lovon. Nem behozatják őket hanem onnan TŐLETEK menekülnek. Mert az olyan gazdag ország hogy ingyen kiképzi a szakembereket a világnak. Közlöm hogy Nagy Britannia a bevándoró hullám ELŐTT is toronymagasan vezetett Magyarország előtt.

"- Az, hogy a neten mindent megtalálsz, botorság. Rengeteg mindent nem találsz meg a neten, vagy ha meg is találod, a forrás helyességében nem lehetsz biztos. A magam részéről a forrásmegjelölés nélküli netes okosságokat nem sokra tartom. "
Hogy te mit tartasz mire az a te dolgod attól még a tudásanyag ott van. Jelenleg belőle él a világ. A könyvtárak előtt nem állnak sorba az emberek.

"- A mobbing ellen igenis az iskolának kell nevelnie. Mert azt nem otthon látja-tanulja a gyerek, hanem a hasonló korosztályú társak között."
Jó te bízd rá az iskolára.

Méltányolom az igyekezeted hogy elemeire szedd a posztot.
Én ennél többet vártam tőled. Ez egy nyögvenyelős erőltetett kötözködés volt nem egyéb.
Túlértékeltelek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 20:41:05

@M. Péter:
Hagyjad. A gyarmatokból élnek még mindig.
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2014.09.30. 21:26:09

Én azt vettem észre hogy egy országon, de még egy városon belül is nagyon nagyok az eltérések. Alig van olyan dolog amire azt tudnám mondani hogy valóban az adott országra jellemző mert 2 utcával arrébb már teljesen máshogy tanítanak. Miután erről már írtam én is nem akarom ismételni: panaszkodjunk.blog.hu/2014/09/11/report_iskola

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 21:34:18

@Turchi:
Igaz, sőt ez Londonra fokozottan igaz.

kardio1 2014.09.30. 21:40:06

@diggerdriver:
"Közlöm hogy Nagy Britannia a bevándoró hullám ELŐTT is toronymagasan vezetett Magyarország előtt"

Ez nyilvàn igaz, nem a kelet-europai bevàndorlàs tette gazdagabbà Angliàt Magyarorszàgnàl, Ez elôtt màr létezett a koràbbi gyarmatokrol valo bevàndorlàs, de Anglia igazi felelemkedése joval elôbb indult, a tengeri uralom megszerzésével, majd a gyarmatbirodalom kiépülésével.
Abban Zöldinek szerintem igaza van, hogy a magasan kvalifikàlt szakemberek Angliàba szipkàzàsànak modszere nem arra utal, hogy sajàt maguk képesek lennének sajàt képzésû hazaiakkal potolni..Azt is jelentheti persze, hogy igy olcsobb, mert a bevàndorlok képzéséhez nem kelltt hozzàjàrulni. Mint amikor a focicsapatok idegenlégiosokat szerzôdtetnek. Rùnk nézve hizelgô hasonlat, nem?

"Méltányolom az igyekezeted hogy elemeire szedd a posztot.
Én ennél többet vártam tőled. Ez egy nyögvenyelős erőltetett kötözködés volt nem egyéb.
Túlértékeltelek. "

Miért ne gondolhatna valaki màsképp mint te? Es fôleg miért akadsz ki ezek?
Tùlértékeltelek : P

kardio1 2014.09.30. 21:41:29

Jav.; Rànk nézve ... miért akadsz ki ezeN

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 21:48:15

@kardio1:
Elmondanád hogy milyen kiszipkázási módszerről beszélsz?

Te is még a gyarmatbirodalmaknál tartasz?
Csalódtam benned.

kardio1 2014.09.30. 21:59:27

@diggerdriver:
A gyarmatok ott kerültek elô, amikor azt a felvetésedet helyeseltem, hogy Anglia a 20-21. szàzadi bevàndorlàs elôtt is Magyarorszàg elôtt jàrt. utoljàra Màtyàs kiràly alatt voltunk pariban velük.
A màsik kérdést illetôen pedig elmorfondiroztam azon, és rögtön két értelmezési lehetôséget is adtam rà, hogy miképpen tudnak a -hinta szavàval élve - nem kulimunkàsok is àllàst talàlni maguknak. Erre volt ötlet, hogy nem képeztek elég szakembert. A magyarorszàgrol történô orvoselvàndorlàsnak is egy fontos tényezôje ez: egyszerûen hiànyzik az elegendô szàmù jol képzett orvos Europa jonéhàny orszàgàban.

Nem a te napod ez: a posztodat biràljàk, ràjössz, hogy Zöldit tùlértékelted, énbennem csalodtàl stb. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 22:14:58

@kardio1:
Te ezek az ángliusok tudnak valamit...
Kiszagolták hogy Orbán kerül hatalomra és minden szakember menekül mint patkányok a süllyedő hajóról.
Orbán megnyerte a választást négy évvel ezelőtt ezek meg azonnal megszüntették a szakemberképzést.
A gyarmatokról rabolt javakkal meg a magyar szakemberekkel két éven belül Európa vezető gazdasága lesznek.
Most nem azért de Magyarország számára egyetlen kiutat látok.
Hadat üzenni Nagy Britanniának...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

kardio1 2014.09.30. 22:49:20

@diggerdriver:
Ad 1. a kivàndorlàs màr Fleto alatt megkezdôdött, màrcsak tudom, én is akkor jöttem el, nem kell miindent OV-ra fogni.
Ad2. Nem te vagy az elsô, aki ezt az ötletet felveti. Ismered Karinthytol a "Logok a szeren"-t? Nekem ez az egyik kedvenc részletem;

"Ti nem tudjátok például elképzelni, hogy lehet majd esetleg egy miniszterelnök (a nevét szerénységem tiltja megsejtetni veletek), aki egy napon, miután szenvtelen és nyugodt hangon bejelentette az országgyűlésnek, hogy néhány jól megfontolt diplomáciai művelettel, amikről eddig nem akart beszélni, mert nem a szavak embere, sikerült Angliát, mint egyszerű gyarmatot, Magyarországhoz csatolni, s ezt ezennel tudatja a tisztelt Házzal - mondom, miután ezt szenvtelen és hideg hangon előadta, nem törődve az ordító és ujjongó képviselőkkel, akik vállukra akarják emelni, hirtelen vívóállásba helyezkedik s egy szédítő, eddig ismeretlen dzsiu-dzsicu fogással, ott, a miniszterelnöki emelvényen, két vállára fekteti azt az ausztráliai világbirkózóbajnokot, akit az angol ellenzék orvul elhelyezett az emelvény belsejében, hogy a legnagyobb európai férfit megölje."

; D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.30. 22:54:07

@kardio1:

Én speciel az "Ordító egérre gondoltam".

kardio1 2014.09.30. 23:09:39

@diggerdriver:
Az ki is?
Ha OV-re gondolsz, akkor nem vagyunk egy hullàmhosszon.

kardio1 2014.09.30. 23:23:13

@diggerdriver:
Na most jol félreértettük egymàst! Az a vicc, hogy ezt a filmet még làttam is valamikor!
Na mindegy, azt hiszem, jobb lesz, ha inkàbb lefekszem...

blackhairlady 2014.10.01. 00:57:12

@diggerdriver: En meg kisvonattal jartam iskolaba, 10 km-re a kis pusztatol ahol laktam. Telen sokszor nem kotortak le a havat a sinekrol, gyalogolhattunk. Talan ezert is utaltam meg a telet. Pedig az erintetlen taj csodas volt, de az orrom, fulem lefagyott, a labujjaimat nem ereztem sokszor, hiaba volt kapcarongy (na ezt a kifejezest sem ertik pl. a mai gyerekek:D). Iskolaba meg muszaj volt menni, foleg, hogy nem csak egy ilyen nap volt egy telen, hanem sok sok.

blackhairlady 2014.10.01. 01:02:08

@DFK: Ezt hol lattad vagy olvastad?

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.10.01. 01:10:29

@zöldeketbeszélek: miért, ha farmerban + jobb pólóban jár iskolába, akkor is ugrik belőle egyenesen a pizsibe, nem cseréli le ugyanúgy egy másik váltás ruhára otthon, mint az egyenruhát tenné? vagy abban az iskolai ruhában ugrik rá a családi szófára, amiben a BKV-n lógott, és a legjobb, új farmerjában megy ki focizni is?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.01. 06:20:50

@diggerdriver: Olvasd el az én kommentemet hozzád, majd a sajátodat hozzám. Ki személyeskedik? Ki vág vissza sértődött gyerekként, meg megbírálták a homokvárát? Többet vártál tőlem, Digger? Ne etess, tudom mit tartasz rólam, csak emlékezz vissza az ámokfutásodra Birca miatt. Ha nem éppen az iskola lett volna a posztod témája, nem is mászok bele. De ez engem is közelről érdekel, úgy is, mint leendő oktatót (igaz, nem általános iskolában), úgy is, mint szülőt és úgy is mint olyan embert, aki nagyon sok és sokféle oktatási intézményben megfordult már.

A kommentemmel nem kötözködni akartam, nem atomjaira szedni a tiédet (de mégis, hogy kérdezzek rá különben dolgokra???), hanem tényleg érdekelnek ezek a számomra ellentmondásos információk (tolerancia vs mobbing). De látom, tőled normális választ nem várhatok.

Miért gondolom, hogy általánosítasz? Fejezetcím: 'A magyar modell' és 'Milyen az angol iskola?' A saját, személyes tapasztalataid alapján jellemzed mindkettőt. Persze, ez nem egy objektív poszt volt, nem is tudom, miért vártam azt.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.01. 06:28:01

@Dragonlady (now in Indonesia): Jó kérdés, majd megkérdezem a szomszédomat, neki van két 12 éves fia. Mi az iskolaköpenyt vettük le és úgy mentünk focizni :).
Egyébként engem nem az zavar egy ilyen egyenruha-kérdésben, hogy most az plusz költség vagy sem. Inkább az, hogy erre úgy gondolnak mint egy eszközre, ami az iskolán kívül megszünteti a társadalmi különbségeket (vagy látszólag megszünteti). Na olyat még nem találtak ki. A másik, amit egy korábbi posztban olvastam, hogy sokszor tiszta műszálas anyagból csinálják ezeket a hacukákat, biztos jó érzés lehet ezt viselni. A harmadik, ez már abszolút szubjektív, a hideg kiráz a szoknyás egyenruháktól. Nem fejtem ki miért, a nők (meg a lányos szülők) úgyis tudják.

2014.10.01. 16:01:59

@Könnyen elkaptuk, uram!: A te szavaiddal elve: 'szemelyes tapasztalat', hogy egy csomo olyan ember jar Angliaban egyetemre akik nem jol teljesitettek annak idejen A-level szinten, de kesobb uja csinaltak, vagy egyszeruen felvette oket az egyetem 'non standard qualification', pl. munkatapasztalat alapjan. Nekem tobb evfolyamtarsam is ebben a helyzetben volt. Russell Group-hoz tartozo egyetemre jartam Londonban.

2014.10.01. 16:15:47

@zöldeketbeszélek: Nem tudom mas csaladoknal hogy van, de akiket en ismertem (bentlakasos nanny voltam 2 csaladnal) ott pontosan igy volt: hetkoznap az egyenruhat hordtak, abbol mar csak pizsamaba oltoztek at. Az egyenruhan rugozas rohejes - a gyerek nem jarhat meztelenul, es az egyenruha nem dragabb mint a masmilyen ruha. (Persze lehet dragan is venni.) Ha valakinek vegkepp nincs penze, kap kulon segelyt ruhara. Semelyik gyerek nem jar rongyosan iskolaba Angliaban mert nincs a szuloknek penze ruhara / egyenruhara. Nemhogy a ruhara, hanem a lakberre es minden masra kap a csalad penzt ha nem dolgoznak a szulok. Ingyen kapnak enni az iskolaban ha raszorulnak. A tomegkozlekedes meg pl. Londonban ingyen van a diakoknak.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.01. 17:58:18

@Mirjam2: Semmivel sem röhejesebb az egyenruhán 'rugózni', mint ezer már dolgon ezen a blogon és máshol. Amúgy az egyenruha a poszt témájába vág. Szerintem nem olvastad, amit Dragonlady-nak írtam: "Egyébként engem nem az zavar egy ilyen egyenruha-kérdésben, hogy most az plusz költség vagy sem. Inkább az, hogy erre úgy gondolnak mint egy eszközre, ami az iskolán kívül megszünteti a társadalmi különbségeket (vagy látszólag megszünteti). Na olyat még nem találtak ki. A másik, amit egy korábbi posztban olvastam, hogy sokszor tiszta műszálas anyagból csinálják ezeket a hacukákat, biztos jó érzés lehet ezt viselni. A harmadik, ez már abszolút szubjektív, a hideg kiráz a szoknyás egyenruháktól. Nem fejtem ki miért, a nők (meg a lányos szülők) úgyis tudják."

És hogy lásd, nem csak engem érdekel a téma:

eduline.hu/kozoktatas/2013/12/24/Iskolai_egyenruhak_N572FW

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.01. 17:59:47

@Mirjam2: " Nemhogy a ruhara, hanem a lakberre es minden masra kap a csalad penzt ha nem dolgoznak a szulok. Ingyen kapnak enni az iskolaban ha raszorulnak. " Ezt meg ha jól emlékszem, még az angliás magyarok sem pozitív felhanggal szokták emlegetni...

2014.10.01. 18:50:49

@zöldeketbeszélek: Figyelj, eddig azert volt par negativ komment itt hogy nem ingyenes Angliaban az iskola, fizetni kell az (egyen)ruhaert. Most mondom hogy lehet hogy azert sem kell, erre ez is negativ. Lenyeg az hogy barmit irok Angliarol, valaki bele fog kotni hogy nem jo.

2014.10.01. 19:54:51

@zöldeketbeszélek: Lehet hogy felreertelek, de teny hogy eloszor az volt a baj hogy fizetni kell az egyenruhaert, utana meg mikor mondtam hogy lehet ra penzt kapni ha raszorulo valaki, az is baj volt. Ez van, Angliaban meg meg egy csomo mas orszagban egyenruha van az iskolaban. Nyilvan ha az ott elo emberek nagy reszenek nem tetszik, majd tesznek ellene valamit. Teljesen veletlenul Thaifoldon vagyok es itt latom hogy szinten egyenruhaban jarnak az iskolas gyerekek. Vilagszerte elterjedt dolog.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.01. 20:05:16

@Mirjam2: Oké, én leszálltam az egyenruha kérdésről. Remélem, azért az én szempontjaimat is megérted valahol, még ha nem is értesz vele egyet.

Itthon is szóba került egyébként a bevezetése, nem véletlenül van szinte mindenkinek valamilyen véleménye a témáról.

Kvikveg 2014.10.05. 08:00:35

@házelőtthinta: "Nem lett ellopva a gyerekkorunk Magyarországon, nem szenvedtünk a padokban a sok "haszontalan" információtól, életre nevelés helyett, egyszerűen iskolába jártunk és vártuk hogy mehessünk focizni suli után. Semmivel se különbebb az angol iskola mint a magyar. "
En konkretan szenvedtem altalanosban, mert annyi mindent kellett volna beseggelni. Olyan soha nem volt, hogy kesz lettem volna es meg tudtam volna barkivel talalkozni es jatszani. Azota sem hevertem ki azt a massziv onbizalomrombolast. Soha nem is fogom.

Nelossel · http://www.nelossel.hu/ 2014.10.09. 14:31:14

@diggerdriver: Micsoda? Akkor engem átvertek? Mert a vége ennyi lett, mutathatok számlát.
Persze biztos lehet spórolni, mondjuk nem rendelek 5 logózott pólót (darabja 6 font, és csak egy helyről lehet beszerezni), csak egyet, aztán ráadom azt minden nap a gyerekere, mindegy milyen koszos... :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.09. 16:05:28

@Nelossel:
Nem. Tele vagytok lével mint kutya bolhával.
Egy mondom EGY logós pólót vegyél a többit meg fillérekért az ASDA-ból.
Nem kötelező a logós egyenruha.
A fiamnak egy van és mégis minden nap tiszta egyenruhában megy. Csak nem logosban.
Tönkretenni az is jó.
Az osztályképen a fele társulat logo nélküli ruhában van.

Nelossel · http://www.nelossel.hu/ 2014.10.12. 10:52:37

@diggerdriver: Nálunk azt nem szabad, szólnak miatta. Ha nincs rajta logós póló, nem veheti le a pulcsiját, a harminc fokos teremben sem. Vagy nem öltözhet át a testnevelésórára tornaruhába, hanem marad az egyenruhában, ha nincs logós tesipóló... tapasztalatból mondom.
Persze lehet, hogy iskolája válogatja.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.12. 11:20:56

@Nelossel:
Elnézést kell kérnem mert igazad van.
Utánanéztem és tényleg úgy van hogy van ahol nem engedik a logo nélküli dolgokat.
Úgy viszont drága mulatság valóban.
Én ezt nem tudtam a feleségem aztán felvilágosított.
Szóval bocsánat igazad van.

Nelossel · http://www.nelossel.hu/ 2014.10.12. 17:29:21

@diggerdriver: Semmi gond, én is hallottam, hogy más iskolákban más szokások vannak, nem egységes (persze mit is várunk, mikor még a tanévkezdésnek sincs egységes napja), úgyhogy simán el tudom képzelni, hogy van, ahol ezt nem veszik ennyire szigorúan.
A miénk egy új iskola, ez a harmadik évük, és nagyon adnak a megjelenésre.
:)

zoktolk 2015.07.15. 19:28:37

@flash.gordon:
Mint minden területen, az oktatásban is fenn áll, a modernizálás kényszere. Jelenleg Magyarországon az 50-100 évvel ezelőtti tanagyagot és módszereket próbálják használni egy iszonyúan felgyorsult információs társadalomban. Vegyük például, mi történik ha egy honlap nem tölt be 8 mp alatt. Azonnal elkattintunk róla vagy frissítjük. Ha néhanap tv elé is ülök a reklámok alatt azonnal elkapcsolom, keresek már műsort.
A lényeg, amit szeretnék ebből kihozni az, hogy elavult módszerekkel akarunk tanítani elavult tanagyagot.
Mindenkinek ajánlom az alábbi Ted Ed videó megtekintését. Megdöbbentő!
www.youtube.com/watch?v=dk60sYrU2RU

El kellene jutni oda, hogy a modern technológiát nem tiltjuk, hanem használjuk.
Már most is ott tartunk, hogy egy-egy adat kikeresése nem tart tovább 30 mp-nél a netről. Adatok, amiket a tanulók többsége fél perc alatt felejt el. Minek agyatlanul magoltatni velük? Miközben nem tudnak érvelni, logikai következtetéseket végigvinni, előadni. Arról már ne is beszéljünk, hogy digitális analfabéták. Nyelveket nem beszélnek. Aki beszél, az magánórán tanulta. Minek tanítunk 14 éveseknek ógörög irodalmat. Mert az volt előbb? Komolytalan.
Inkább azt kellene megpróbálniuk, hogy alkothassanak. Mind szellemileg, mind fizikálisan.
Tegye fel a kezét az, aki az ógörög irodalom miatt kezdett el egy verset vagy akár simán egy blogot írni. Persze kell ismerni, de nem úgy és akkor, ahogy és amikor ma tanítjuk.

Miért kezdjük 8-kor az iskolát, amikor teljesen egyértelműen kimutatták a kutatások, hogy főleg kamaszkorban 10 előtt nem működik az agyuk. Felesleges a kötelező tesi óra, mert nem érdekli a gyerekeket. Helyette inkább a tömegsportot kellene előtérbe helyezni, olyan pedagógusokkal, akiket kiképeznek arra, hogy hogyan ismerjék fel a tehetséget.

A mai munkákat 95%-ban, amúgy is a munkahelyen fogják megtanítani. Olyan készségeket kellene adnunk gyermekeinknek, hogy sikeresek lehessenek a világban, bármivel is foglalkozzanak. Pl. nyelvtudás(ok); programozási ismeretek (no nem azért mert mindenki programozó lesz, de iszonyatos segítséget nyújtana az modern világban); gépírás; önéletrajz írás; vagy egy sima költségvetés, kamatos kamat kiszámítása, jogi alapismeretek és még sok hasonló. Biztosan mindenki hozzá tudna tenni, hogy mi lenne fontos 18 évesen. Aztán majd utána lehet tölteni a fejébe a sok szaktudást az egyetemen, főiskolán. Célzott felsőfokú szakképesítések kellenének. Egy jól képzett egészségügyi dolgozó ha kimegy USA-ba többet kereshet, mint egy közepes cég vezetője: 140-190k$-t is akár.

Van még millió kis dolog, amiről irhatnék, de már így is többet írtam, mint kellett volna.

Üdv,

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása