oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. szeptember 25. 06:45,  Határátkelés Németországban – elintézendő ügyeink 336 komment

2014. szeptember 25. 06:45 Határátkelő

Határátkelés Németországban – elintézendő ügyeink

Mivel úgy látom, elég komoly igény van rá, úgy gondoltam, indítok egy sorozatot arról, mit kell tennie annak, aki úgy dönt, külföldön keresi a megélhetést és a határátkelésre szavaz. Megpróbáltam összeszedni a legfontosabb alapinformációkat, de természetesen számítok rátok, hogy a kommentekben (vagy akár levélben) tovább bővítitek a kört, vagy adott esetben pontosítjátok az információkat. Németországgal, az egyik legfontosabb célállomással kezdjük a sort.

Köln2_1.jpg(fotó: Petika)

Európai Uniós állampolgárként természetesen nem kell tartózkodási engedélyt kérnünk, ugyanakkor ha három hónapnál tovább tervezünk maradni (márpedig tervezünk, hiszen ezért indultunk el…), akkor hivatalos igazolást kapunk a tartózkodási jogról (ez a magyar fülnek és szemnek feldolgozhatatlan Freizügigkeitsbescheinigung). Máris frissítem az információkat: ez utóbbi hivatalos igazolás 2013-ban megszűnt, EU-s állampolgároknak nincs rá szüksége.

A lakcímünket is be kell jelenteni, itt érdemes az adott tartomány előírásairól külön is tájékozódni, de a lényeg, hogy jelentkezni kell a lakcímbejelentő hatóságnál (Rathaus), amely aztán továbbküldi papírunk az idegenrendészethez, amelytől majd megkapjuk az igazolást.

Fontos link:

Belügyminisztérium

Keressünk munkát!

Közben persze vadul keresünk munkát is (ha esetleg úgy megyünk ki, hogy még nincsen), amiben – ismét csak az EU-nak hála – senki és semmi nem korlátoz minket, munkavállalási engedély nem kell. (Hiába evidencia, azért nem árt felhívni a figyelmet itt is: ha nem ismerjük a nyelvet legalább alapszinten, ne induljunk el, mert szinte kódolva van a sikertelenség.)

Aki a legnagyobbal akarja kezdeni, az a német munkaügyi szervezet oldalát válassza, ez az Arbeitsagentur, itt a munkáltatók által bejelentett állásokat találhatjuk meg, valószínűleg nem nagyon akad ennél bővebb adatbázis Németországban.

Természetesen próbálkozzunk állásközvetítőkkel is, ezek általában a munkaügyi szervezet engedélyével működnek (ha nem, akkor inkább ne próbálkozzunk), fontos, hogy szolgáltatásaik ingyenesek, tehát tőlünk nem kérhetnek érte pénzt.

A tanácsadás már más kérdés, tehát például ha pályázunk egy állásra és mondjuk a papírok kitöltéséhez segítséget kérünk tőlük, akkor azért már kérhetnek pénzt.

Mint arról már elég sokszor volt szó, Németországban sokáig nem létezett központilag megállapított minimálbér, a legtöbb szakmában azonban van kollektív szerződés, mielőtt bértárgyalásokba kezdünk ezt érdemes megismerni.

A német parlament alsóháza, a Bundestag idén júliusban fogadta el (nagy többséggel) a 8,50 eurós törvényes minimális órabér bevezetését. Az összeget 2016-tól kétévente felülvizsgálják, és néhány ágazatban 2017-ig átmeneti szabályok lesznek érvényben. A kormány adatai szerint a döntés 3,7 millió munkavállalót érint, ők eddig ennél kevesebbet kerestek.

A minimálbér nem vonatkozik a 18 év alattiakra és hat hónapig azokra, akik tartós munkanélküliség után lépnek ismét munkába. Azokon a területeken, amelyeken ágazati bérmegállapodások vannak érvényben, a bér 2016-ig elmaradhat a törvényes minimálbértől.

Emellett természetesen az sem árt, ha a neten körülnézünk kicsit, sok helyen találunk bérkalkulátort, bérjegyzéket – nem üljünk le úgy tárgyalni, hogy nem vagyunk tisztában az adott ágazat fizetési viszonyaival.

Ha magunk szeretnénk vállalkozást indítani, annak semmi akadálya, uniós állampolgárként megtehetjük, értelemszerűen ugyanazok a törvények vonatkoznak ránk is, mint a németekre.

Fontos linkek:

Munkaügyi szervezet, Bundesagentur für Arbeit
Bérkalkulátor
Szakszervezetek
Tájékoztató német lehetőségekről kifejezetten külföldieknek
Make it in Germany munkahelybörze
Munkavállalás Németországban

Hogyan adózunk?

Korábban létezett az adókártya (Lohnsteuerkarte), amelyet az önkormányzatnál kellett megigényelni. Azonban mostanra már átálltak egy elektronikus rendszerre (ELStAM), amelyhez a munkavállaló egy adóazonosító számot kap, amely meg is marad, így ha munkahelyet vált akkor sem változik, ezért kevesebb adminisztrációval jár, mint a korábbi kártya. Ezen a linken egy videó is elérhető az regisztráció folyamatáról, amely az adószámhoz jutáshoz szükséges.

A személyi jövedelemadó előlegét (akárcsak Magyarországon) a munkáltató automatikusan levonja a fizetésünkből, a bevallást május 30-ig kell benyújtanunk, az adóév a naptári évvel egyezik meg (azaz január elsejétől december 31-ig tart).

Miután Németországban sávos adózás van, azaz aki többet keres, nagyobb arányban fizet adót, így nem mindegy, a 6 kategória közül melyikbe esünk. Ráadásul a fizetésen kívül a családi állapotot és egyéb tényezőket is figyelembe vesznek. Nem nagyon lehet átlagolni, de ha mindenáron akarunk, akkor körülbelül a fizetésünk harmadát vonják el.

A kettős adóztatást egy még 1979-ben megszületett egyezménynek köszönhetően kerülhetjük el, ennek az a lényege, hogy a jövedelmünk után csak az egyik országban kell adóznunk. (Dióhéjban: ott adózunk, ahol a munkavégzés időtartama meghaladja a 183 napot, azaz a fél évet.)

Elvileg (és itt most ne menjünk bele a mindenféle, egyre sötétedő színű gazdaság taglalásába) amikor elkezdünk dolgozni, a munkaadó köteles minket bejelenteni a megfelelő szerveknél.

Ehhez viszont nekünk a következőket kell átadnunk a cégnek:

- lakcímbejelentő papír
- adókártya
- német bankszámlaszám
- a betegbiztosítási tagságról és szociális igazolványról (Sozialversicherungsausweis) adott igazolást (ennek beszerzése akár sok hét, két hónap is lehet, így érdemes a biztosítótól igazolást kérni)

Ha ezek közül valamelyiket nem tudjuk bemutatni, előfordulhat, hogy nem kapunk fizetést (nem azért, mert a cég csúnya és gonosz, hanem mert egyszerűen a törvények szerint nem fizethet).

Fontos linkek:

Kettős adózás elkerüléséről szóló egyezmény
Szociális igazolvány
Nettó fizetés kiszámolása

Családi pótlék, adókedvezmény

Családi pótlékot az kaphat, aki Németországban állandó lakhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik (ez természetesen vonatkozik a külföldi állampolgárokra is). Kivételt azok jelentenek, akiket a munkaadó átmeneti szolgálatteljesítés miatt küld Németországba, ők nem kapnak családi pótlékot.

Az alapszabály az, hogy azon gyermekek után igényelhetünk családi pótlékot, akik Németországban (vagy egy EU-tagállamban) laknak, vagy ott tartózkodnak. Egy gyermek után csak egy személy kaphat családi pótlékot, csakúgy, mint Magyarországon.

Ráadásul a gyermek után csak egy uniós tagországban igényelhetünk családi pótlékot, alaphelyzetben ez persze mindig az, ahol élünk. Nyilván itt is lehetnek speciális esetek, de ebbe most nem mennék bele.

Fontos ugyanakkor tudni, hogy az adókedvezmény akkor is jár annak, aki Németországban dolgozik, ha a gyermek nem tartózkodik Németországban, azaz ha kint vállalunk munkát, de a család többi tagja Magyarországon maradt, attól még nekünk jár az adókedvezmény a nem velünk élő gyerek(ek) után is.

Anélkül, hogy mélyebben belemennék a különböző variációkba és szabályokba, fontos tudni, hogy minél több gyermeket nevelünk, annál nagyobb az adókedvezmény mértéke is, sőt, ha nincs gyermekünk, de házasságban élünk, akkor is kedvezőbben adózhatunk.

Fontos link

Egészségbiztosító

Társadalombiztosítás

Visszatérve a munkahelyhez, a munkáltató köteles minket a különböző társadalombiztosítási intézményekhez bejelenteni. Ha ez megtörtént, kapunk egy regisztrációs számot, ez alapján tart majd minket nyilván a tb. A járulék összegének egyik felét fizetjük mi, a másikat a munkaadó. A mi részünket meg sem kapjuk, azt a munkaadó egyből továbbítja a biztosítóhoz.

A következő járulékokat fizetjük:

- egészségbiztosítás
- anyasági biztosítás
- munkanélküli biztosítás
- rokkantnyugdíj
- öregségi és özvegyi nyugdíj

Noha a betegbiztosítást is közösen fizetjük a céggel, ahol dolgozunk, a biztosítót nekünk kell kiválasztani, és a tagságot is nekünk kell igényelni. Ismét két leírhatatlan és kiejthetetlen német kifejezés jön: krankenkassemitglied és sozialversicherungsausweis.

A járulékok a biztosítási alaptól (no meg a biztosítótól) függenek, általában 12,5 és 17 százalék között mozognak. A nyugdíjakból (a nyugdíjkorhatárt egyébként 65 év) vont járulékok felét a nyugdíjbiztosító fizeti.

Az Európai Egészségbiztosítási Kártya sürgősségi ellátásra ugyan jogosít bennünket az unión belül (igényelni a lakhely szerinti egészségbiztosítási pénztárnál kell), ám érvényességi ideje csak 1 év.

Fontos link:

Társadalombiztosító

Munkanélküli segély

Abban a sajnálatos esetben, ha elveszítjük a munkánkat, jó, ha felkeressük a helyi munkaügyet és kérjük, hogy az E301-es nyomtatványon igazolja a munkaviszonyunk, ráadásul ők segítenek a munkanélküli ellátás igénylésében is.

Ha a megelőző két évben legkevesebb egy évet nem dolgoztunk (azaz az elbocsátásunkat megelőző 24 hónapból 12-őt), akkor nem érdemes reménykedni, hiszen nem vagyunk jogosultak munkanélküli ellátásra.

Fontos az is, hogy nem kötelező, hogy ezt a 12 hónapot Németországban dolgozzuk le, ugyanis a más tagállamban munkaviszonyban töltött idő is beszámít.

Lakáskeresés

Az albérletkeresés minden határátkelés egyik nehéz és tulajdonképpen legtöbb pénzt igénylő szakasza. Ez az a terület, ahol nagyon komoly (és nem feltétlenül kellemes) meglepetések érhetnek minket, ha nem tájékozódunk előre.

Lakáshirdetéseket a szokásos helyeken (erre specializálódott oldalak, újságok rovatai, ingatlanközvetítők) találhatunk, illetve Németországban vannak bérlakással foglalkozó központok is.

"Mi mindig az Immobilien Scout24-en kerestünk lakást. Itt érdemes a keresőben beállítani, hogy Provisionfrei- közvetitői díj mentes, és einbauküche-hogy legyen konyha. Mert az átlag német albérlet teljesen üres, van hogy lámpa helyett csak drótok lógnak a plafonról. Itt minden adat fenn van a rezsiköltségeken keresztül, hogy milyen messze van a bolt vagy iskola. Én csak ajánlani tudom." (Rita D.)

Közvetítő cég nélkül olcsóbb, de sokkal nehezebb lakást találni, a közvetítők viszont elég komoly jutalékot számolnak fel, aminek összege jobb esetben csak a bérleti díj egyhavi, rosszabb esetben háromhavi összege is lehet. Ha mindez nem lenne elég, természetesen kauciót is kell fizetnünk a tulajdonosnak, ami inkább három- mint egyhavi bérleti díj összege, márpedig ha ezt a két tételt összeadjuk, akkor már elég sok euró jön ki.

Az is növeli a költségeinket, hogy Németországban a legtöbb kiadó lakás nem bútorozott, bár általában azért gáztűzhely és hűtőszekrény van. A kiköltözést 3 hónappal korábban jelezni kell a bérbeadó felé.

Egy korábbi posztban már szó volt a lakáskeresésről, akkor idéztem Edit blogját, aki példát is hozott arra, mennyibe is fáj egy lakásbérlés, most ezt csak a példa kedvéért visszaidézném: lakbér havi 500 euró (Kaltmiete – fűtési költség nélkül, Warmmiete – fűtési költségekkel, Nebenkosten – rezsi), kaució 3 hónap, jutalék 2 hónap. Tehát az első percben le kell tennünk 2500 eurót, plusz az első havi bérleti díjat, meg ki kell fizetni az első rezsit. Tehát még plusz kb. 700, azaz összesen 3200 euró.

A szerződés aláírása előtt még minden tulaj lekéri az ember Schufáját (mint Magyarországon a rossz adós lista, csak itt nagyjából még a fehérnemű méretet is tárolják), és ha abban bármilyen negatív bejegyzés van (nem fizetett hitel pl.), akkor az illető garantáltan nem kap lakást.

Mikor az ember eldönti, hogy szeretne kivenni egy lakást, ki kell tölteni egy adatkérő lapot, ahol általában számos adatot kérnek el, néhányat jogtalanul. Ha ezt nem tölti ki valaki, nem kapja meg a lakást.

Amit kérdezni szoktak: munkahely, mióta, meddig dolgozik ott a leendő bérlő, fizetés, családi állapot, háziállat (nem szeretik itt, ha van), futó hitelek, előző tulaj neve, címe (ez utóbbi pl. nem olyasmi, amit az ember engedély nélkül kiadhat csak úgy egy idegennek).

Folyamatos lakhatási költségek

Kaltmiete (KM): a lakás otthon ismert bérleti díja

Warmmiete: KM+rezsi egy része, mindig megbeszélés tárgya, hogy mi van benne, ált. vízdíj, szemétdíj, lépcsőház-takarítás, fűtés (elszámolás ált. évente egyszer)

Extra: áram

Internet+telefon+tv: csak határozott idejű (min. két éves) szerződés van (kivéve pár nagyon rossz minőséggel működő szolgáltatónál), viszont a bekötés tempója villámgyors (napok), és a szolgáltatás működik.

Fontos linkek

Quoka.de albérletkereső
Jutalékmentes lakások
Ihr Europa (lakhelyváltással kapcsolatos információk)

Immobilienscout24

Immonet

Kautionsfrei

Oktatás

Németországban a teljes oktatási rendszert az állam felügyeli, maga az oktatás azonban tartományi hatáskör. Mivel óvoda nem kötelező, ezért igényelni lehet, de állami támogatást nem kapunk rá.

A kötelező iskolai oktatás a gyerek hat éves korától a 18. életévéig tart. Az oktatás (és a tankönyvek) ingyen vannak, bár utóbbihoz előfordul, hogy a szülőknek is hozzá kell járulniuk.

Ami határátkelőként még fontos, hogy az uniós szabályoknak megfelelően a tagországoknak a saját állami képesítéssel egyenértékűnek kell elismerniük a másik tagországban szerzett képesítést. A diploma elismerését azonban kérvényezni kell és ha lényeges különbség van a két ország képzése között, akkor továbbképzésen kell részt venni és/vagy különbözeti vizsgát kell tenni. Érdemes előre tájékozódni, a továbbképzés ugyanis akár több évet is igénybe vehet!

Fontos linkek

Oktatási minisztérium
Német elismerési törvény (magyarul)

Diplomák elismerése (NARIC központok)

Nagykövetségek

Berlini Magyar Nagykövetség
Unter den Linden 76., 10117 Berlin
tel.: +49-30-203-100, fax: +49-30-229-13-14
e-mail: info@ungarische-botschaft.de

Budapesti Német Nagykövetség
1014 Budapest, Úri utca 64–66., tel.: 06-1-488-3500
e-mail: info@deutschebotschaft.hu
www.deutschebotschaft-budapest.hu

Nos, én ennyit szedtem össze a legfontosabb információkból, de mint az elején említettem, örülnék, ha esetleg tovább bővítenénk a posztot közösen, ha valami szerintetek kimaradt, esetleg pontatlan, vagy akad személyes megjegyzés hozzá, ne habozzatok!

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat ügyintézés Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr396729315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2014.09.25. 21:05:59

@diggerdriver:

Én elméletben nagyon jól tudok markolóval árkot ásni.
De ha a markolóiskolának csak alumíniumból készült lapáttal rendelkező markológépre volt pénze, akkor az elméleti tudásommal eláshatom magam...
[ :-/// ]
(Ugye, érted? Pl ha rossz minőségű késsel tanulják a piskóta lappá szeletelését, akkor az csak morzsáz, de nem vág. Igazából ez a lényeg.)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 21:12:16

@DieNanny [SZ,CH]:
Tudod én traktorosiskolába jártam.
Ösztöndíjat is kaptunk(150Ft) amit a tanulmányi átlag határozott meg. Az átlagszámításnál az elméletet kétszer vették a gyakorlatot egyszer.
A traktorosiskolában nem is láttam markolót.
A mostani szakmámhoz a legjobb alapokat kaptam ott.

i got my (törölt) 2014.09.25. 21:13:55

@Zoole[uk]: csak véletlen botlottam bele valamelyik nap, de már arról cikkeznek, hogy keményednek a frontok orbány és símihály között is. mihály nem akarja adni a médiabirodalmát.

DieNanny CH 2014.09.25. 21:16:13

@diggerdriver:

Hát, akkor nem jó szakmával példálóztam.

puhacica 2014.09.25. 21:17:05

@diggerdriver: na ebben látod igazad van. nem tudom, mi a megoldás. talán tényleg a már emlegetett külön fül, ahol az se baj, ha csak 40 komment van, ha az mind hasznos jótanács, tipp, információ. _szerintem._ de majd kialakul ez is, új dolog még, hagyjunk neki időt! ha meg így marad, hát így marad, így is nagyon jó, de ezt már mondtam azt hiszem. :)

@macamuca [IHUN]: mióta olvasom a blogot, nem nagyon volt olyan nap, amikor nem olvastam végig az összes kommentet. tehát hogy kinek mi mennyit ér meg, azt mindenki maga tudja.
nem írom le még egyszer, hogy _szerintem_ miért lenne jó az "infoposzt infokommentekkel".

@Katuskol: köszönöm, meg fogom nézni!

@Philosoraptor: soha nem volt még ebből gond, hogy off témák vannak, én is szoktam ilyeneket hozni. gond most sincs, csak leírtam a véleményem, miszerint ezek a posztok lehetnének kivételek, amennyire csak tudnak. _szerintem._

blackhairlady 2014.09.25. 21:18:23

@Philosoraptor: Na most Digger kerult a legszarabb helyzetbe, mert o neked is segiteni akar meg Zolival is joban van:))))))))

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.25. 21:21:37

@Philosoraptor: ha igy ment volna, nem kerdeznelek, bakter. eloszor azt irtad, cukrasz, majd hogy nincs penzed ra, de hollandiaban gyujtesz, majd hogy bolti elado leszel...belezavarodtam, na

puhacica 2014.09.25. 21:21:38

@diggerdriver: na, most értettem meg, hogy ha valaki "büfészakozik", az nem az én szégyenem és nem engem minősít.

SzZoole 2014.09.25. 21:28:18

@diggerdriver: nincs itt semmi sertodes,egy egeszseges szo valtas volt,ennyi.

Herr Géza 2014.09.25. 21:29:18

@Babette.: Bocs, idõnként meg kell egy kicsit rugdosni engem, még ma írok. :))))

SzZoole 2014.09.25. 21:30:02

@i got my: vard ki a veget,lesz meg itt komolyabb problema is.

SzZoole 2014.09.25. 21:34:29

@blackhair-lady: dehogy kerul,segitsen,ha akar,en is megprobaltam,csak O tamadasnak vette,pedig semmi olyan szandekom nem volt.

SzZoole 2014.09.25. 21:35:39

@Babette.: akkor nem csak en voltam vele ugy,en is belezavarodtam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 21:37:54

@blackhair-lady:
Nézd, Zolika az életét adná a feleségéért és a családjáért.
Néha leszáll neki a vörös köd. Ettől függetlenül bármikor képes békejobbot nyújtani.
Philo jó gyerek most rossz helyen rosszat szólt ettől még én bírom.
Sajnálom a történteket

SzZoole 2014.09.25. 21:38:59

@diggerdriver: hogy kellet volna maskepp,tudod,hogy en nem szoktam magyarazkodni.
Azt megteszik helyettem a barataim:)))
(az utolso mondatt csak vicc volt)

macamuca [IHUN] 2014.09.25. 21:39:10

@diggerdriver:
Nem, nem csak gyakorlatban gondolkodom, egyetértek veled, hogy az elméleti oktatás nagyon fontos.
Én azt írtam le, hogy a gyakorlati oktatás kapcsán mi a helyzet.
Most.
És most nagyon-nagyon tré. Nem az oktatókkal van a gond, hanem a körülményekkel+feltételekkel.

És az elméleti oktatás körülményei+feltételei is ilyenek.
Könyvek, jegyzetek, oktatási eszközök (akár kréta kellene, akár egy elromlott projektort kellene javíttatni, ne'adjisten másikat venni, fénymásolási kvóta, papírkvóta, stbstb), vagy akár az épület üzemeltetési feltételei-problémái (pld egy kilukadt radiátort mikorra fognak megjavítani, hogy lehessen fűteni, hány fok lehet a tanteremben, hogy fűtési költésgeket ki tudják fizetni....).

Szóval, fontos az elmélet is.
De ott is súlyos gondok vannak, és ott sem a tanárok tudásával van a legnagyobb probléma...

Nagyon-nagyon komoly gondok vannak az egész oktatással....
Sok problémát meg lehetne oldani pénzzel, node ha a kormány számára ez nem fontos, akkor nem hogy nem ad pénzt, inkább elvon. A még meglévő forrást is csökkenti.

(és még egy megjegyzés, minden bántó szándék nélkül: te minek köszönheted a tudásodat, a saját szakmádban? Az elméleti oktatásnak, vagy a gyakorlatinak? Úgy értem, melyiket tartod fontosabbnak, vagy inkább úgy úgy mondom, hogy melyiknek van nagyobb szerepe a kezdéskor. És itt a suliban töltött éveidre gondolj, ami utána jött-jön, a tapasztalás évei, az már nem iskolai oktatás-okulás :) )

SzZoole 2014.09.25. 21:42:58

@diggerdriver: ne sajnald,nem tortent semmi.En is birom a sracot,csak meg fiatal,majd be erik:)))

blackhairlady 2014.09.25. 21:43:48

@Zoole[uk]: Szerintem nem vette tamadasnak, csak van egy velemenye amit elmondott, te meg azt hitted, hogy a felesegedet szolta le ezzel.
En egyebkent pontosan tudom milyen oktatas folyik a cukrasz, szakacs, pincer vonalon. Legalabbis az en varosomban. Hiaba jo fej meg nagytudasu az oktato ha nem tud mibol oktatni (marmint agyakorlati reszet). Jajj mennyit hallgattam en a panaszkodasat.

macamuca [IHUN] 2014.09.25. 21:46:31

@Zoole[uk]:
A flódni láttán dőlt el (nálam), hogy ottjárva nekem ezt meg KELL keresni ÉS megkóstolni.
Namost magamat ismerve el fogok költeni pár fontot a boltban....
(és a legeccerűbb, ha aktuális időpontban tőled kérek majd pontos címet :) Kényelmes vagyok, na :D)

@nyugtával dicsérd a navot:
Bakker, lebuktam...
Váltjuk, hát persze.
Bár a dilidokim szerint 2 személyiség nem is sok, van, akinek sokkal több van....
Ugye, dr. andalúz?

blackhairlady 2014.09.25. 21:46:38

@diggerdriver: azzal nem ertek egyet, hogy rossz helyen rosszat szolt. Elmondta, hogy szerinte rossz az oktatas Mo.-on, ezert nem akar ott tanulni. Szerintem nem volt ebben semmi serto. Hol mondja el mashol ha nem itt, es nem pont Zolinak, aki azt javasolta, hogy otthon tanuljon.
Az viszont dicseretes, hogy olni tudna a csaladjaert, igy kellene lennie minden csaladban.

na de reszemrol befejeztem, mert nem tartozik ram, mar ezeket sem keleltt volna leirnom. megyek, es megeszem a vadasomat:)

2014.09.25. 21:47:01

@diggerdriver: Néhány nap múlva sem fog megváltozni a véleményem a magyar oktatásról, hiszen ilyen iskolában raktam le én is a saját okj-s végzettségemet. Az más kérdés, hogy én tanultam elég sokat, és minden tantárgyam 89%-os lett. De attól még továbbra is úgy gondolom, hogy iszonyat sok olyan iskola van, ahova betudsz járni melegedni, de nem kapsz semmiféle hasznosítható tudást, már ami a szakmai vonalat illeti. Mint írtam, az iskola abban érdekelt a fejpénz miatt, hogy nagyon sok diákja legyen. Ahol sok diák van, ott meg nem lehet színvonalasan tanítani. A fele amúgy is csak azért jár be, hogy legyen valahol, a szakmai érdeklődése konvergál a nullához.

2014.09.25. 21:47:58

@diggerdriver: Ez nem igaz. A gyakorlat is legalább annyira fontos, mint az elmélet. A magyar egyetemek többségén csak elméletet oktatnak. Meg is van az eredménye...

blackhairlady 2014.09.25. 21:49:58

@macamuca [IHUN]: Olvastad az otodik Sally-t? na az volt am a kihivas a dokinak:)

2014.09.25. 21:50:41

@puhacica: Aki idejár, az tudja, hogy itt aztán mindenki mindent elmond, ami megesik vele, v. van valamiről véleménye, és azt megossza mással. Az tény, hogy sokkal több az off, de ez már elég régóta így van amúgy.

2014.09.25. 21:51:42

@blackhair-lady: Meg kell verekednünk majd Digger kegyeiért. :DDD

puhacica 2014.09.25. 21:52:34

@diggerdriver: feladom mara! :D

"Ha én a magyar oktatást szidom akkor minden magyar ember sértve érzi magát akit Magyarországon oktattak? Remélem nem." - ugyanigy, ha valaki a bufeszakokat szidja, amiatt nekem, ex-bufeszakosnak nem kell felszivnom magam, nem kell sertve ereznem magam. felve kerdezem: jol ertettem, amit irtal? :))))

2014.09.25. 21:56:32

@Babette.: Értem én, asszonyság. :D

Tehát a vázlat: Mivel egyrészt nincsen pénzem álmaim megvalósítására, másrészt a fentebb említett okok miatt nem is szívesen tanulnék magyar okj-s tanfolyamon, ezért úgy döntöttem, hogy megtanulom az angolt, amennyire elvárják a holland munkához, és abból a fizetésből kellene majd kijutni az angolokhoz. Persze nyilván kint a hollandoknál is kell tanulnom a nyelvet, mert Angliában már erős mezőny fog várni, ki kell ráznom kisujjból a nyelvet, amennyire csak tudom v. próbálom majd imitálni. :D

De ez még nagyon a jövő zenéje. Először jussak ki a hollandokhoz, aztán biztosan visszajövök Mo.-ra, a hogyan tovább-on gondolkodni. Lehet, hogy majd kitudok menni egyik ismerősömhöz (vagy Diggerhez :D), úgy mondjuk már könnyebb lenne. Nah ez a terv jelenleg. De mint tudjuk, ember tervez, Isten végez.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:00:20

@macamuca [IHUN]:
Vess a mókusok közé de én az elméleti oktatást tartom OKTATÁSKOR a legfontosabbnak. Mindegy hogy utána mekkora gyakorlati tudással végzem el az iskolát de az iskola után már CSAK a gyakorlat jön. Amit az iskolában elméletből megtanítanak azt a legtöbb ember ha ott nem tanulta meg akkor már soha nem fogja.
Ne gyere most az önszorgalomból végzett elméleti továbbképzéssel mert azt pont azok nem fogják megtenni akik az iskolában sem tanulták meg az elméleti tudást.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:05:00

@blackhair-lady:
Zolika arra a mondatra rágott be hogy "szar alapokra nem lehet várat építeni"
Ezt félre lehet érteni. Én nem értettem félre de ezt lehet egy szakmai kritikának érteni valljuk be.
Ez egy szerencsétlen mondat volt de Philoról véletlenül sem feltételeznék rosszindulatot.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.09.25. 22:06:22

@Philosoraptor: A rezsidémon az a Rezsident Evil, ugye? :-)))

Van ilyen játék, mikor megláttam, aszittem lefordulok a székről... :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:09:01

@macamuca [IHUN]: @Philosoraptor:
Nézzétek, én 30éve tanultam, nincs okom kételkedni abban amit mondtok de egy ország nem mehet el külföldre tanulni.
Ezért mondom hogy pláne eszközök hiányában még nagyobb hangsúlyt kap az elméleti oktatás.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:11:11

@puhacica:
Mostmár értem.
Traktoros vagyok nem filozófus baszod...
:)))))))))))))))))))))

Giddy Lamb 2014.09.25. 22:17:56

@diggerdriver: "Vess a mókusok közé de én az elméleti oktatást tartom OKTATÁSKOR a legfontosabbnak. "

Én meg a szakmai alázatot...
nemcsak az oktató de a tanuló oldaláról is...

SzZoole 2014.09.25. 22:18:57

@diggerdriver: ott a lenyeg,elmelet(alapok)nelkul nincs gyakorlat,ha nincs gyakorlat akkor tapasztalat sincs.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:22:09

@Zoole[uk]:
Így van. Ezt ugatom már órák óta. Az alap az elmélet. Minden ez után jön.

2014.09.25. 22:23:00

@geegee: neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.................. :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:23:02

@Giddy Lamb:
A szakmai alázat rendkívül fontos de semmi köze a sorrendhez.

SzZoole 2014.09.25. 22:25:12

@diggerdriver: csak orak ota,en mar delutan 3 ota probalkozok vele,van aki megerti,van aki nem akarja.

2014.09.25. 22:25:27

@diggerdriver: Ott kezdődik a probléma, ha az elméleti tudást nem lehet átültetni a gyakorlatba. Már pedig sok helyen, sok szakmában ez megy ma Mo.-n.

2014.09.25. 22:27:17

@diggerdriver: Ahogyan a társadalom nagyobbik része sem fog külföldön dolgozni. De ettől még a problémák nem fognak megszűnni, hogy jó magyarosan beletörődünk ebbe is.

2014.09.25. 22:28:35

@diggerdriver: Hogy beszélsz te velem. :D

Muscari 2014.09.25. 22:29:36

Hat sajnálom ezt kis csortet itt, szerintem siman félreértésen alapult.
Macamucanak is igaza van, hogy a mai oktatást nem lehet a húsz évvel ezelőttivel összevetni, ezt en is megtapasztaltam.
A nyolcvanas evekben a kozepiskolam laborja jobban felszerelt volt mint a kétezres években az egyetemem talajtani laborja, objektive, nem az akkori viszonyokhoz kepest. Mikor korulneztem az utóbbiban, azt hittem sirva fakadok.

macamuca [IHUN] 2014.09.25. 22:39:24

@blackhair-lady:
Még nem, de most letöltöttem (rákerestem, érdekesnek tűnik).
Sidney Sheldon-tól olvastam párat (önéletrajzit is): a szórakoztató szakirodalom is szakirodalom!! :DD
(kösz a tippet)

@diggerdriver:
"Ne gyere most az önszorgalomból végzett elméleti továbbképzéssel mert azt pont azok nem fogják megtenni akik az iskolában sem tanulták meg az elméleti tudást."
Nem jövök, mert igazad van.

"... egy ország nem mehet el külföldre tanulni."
Pontosan.
Aki elmegy (bármiért is), az nem itt fog tanulni (vagy a gyereke).
Aki marad (bármiért is), az meg itt fog tanulni. Az itteni körülmények-feltételek között-alapján.
Mit gondolsz, a mostani körülmények között milyen minőségű az oktatás? És milyen várható, további forráselvonás után? mennyire lesz versenyképesnek mondható országos szinten az ismeretanyag/szakember-minőség? Mi lehet a cél (országos szinten), ha hagyják ennyire lerohadni az egészet?

Igen, huszon-harminc-egynehány évvel (meg még régebben) színvonalas volt az oktatás, az iskolapadokból akkortájt kikerült, mostanság bő harmincas-még idősebb korosztály általános ismeretanyag okés. Mostanság közülük kerülnek ki a tanárok/oktatók is. És vívják szélmalomharcukat a klik-kel, oktatási tárcával, stb. Mert emlékeznek arra, nekik hogyan oktatták, mi kellene ahhoz, hogy lehessen jól tanítani, stbstb. És mivel tudják, hogy lehetne jól is csinálni, ugyanakkor tapasztalják, hogy mennyire ellehetetlenítik az oktatást minden formában és módon: nos, eme kettősség miatt egyre keserűbbek.
És egyre többen veszik be a lesz@rom-tablettát.
(Vagy mennek el mosogatni Londóniába/akárhova.)

A színvonalas magyar oktatással ugyanaz a helyzet, mint az Aranycsapattal.
Mindkettő múlt idő. Nosztalgia azok részéről, akik még látták-részük volt benne, emlékeznek.
Nem véletlenül tépik a hajukat a szülők, akár 6, akár 16 éves =suliba járó gyerekük van... (mármint ha fontos a szülő számára a jó oktatás, mert aki maga is úgy volt vele, hogy a suli olyan, mint a gyerekbetegség=át kell esni rajta, elmúlik, oszt annyi, no, az ilyen szülőt nemigen érdekli, mi van, vagy nincs ma a sulikban).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:41:12

@Philosoraptor:
Ez az egyik legelterjedtebb és legnagyobb tévedés.

macamuca [IHUN] 2014.09.25. 22:44:47

@Giddy Lamb:
A szakmai alázatot is meg kell tanulni.
Annak, aki komolyan veszi a szakmáját.
Ehhez meg kell szeretni ÉS ismerni, alaposan.
Na, ehhez kell(ene) a színvonalas oktatás.
14-15 kezdő tanonc sose hallott szakmai alázatról, de az oktatójától/tanárától megtanulhatja. Nem elméletben, hanem gyakorlatban == látja, miként beszél+viselkedik a MESTER.
Aztán vagy fogékony, vagy nem...
De "Szakmai alázat - 1. évfolyam" című elméleti anyag nincs...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:47:22

@macamuca [IHUN]:
Minden soroddal teljesen egyetértek.
Viszont nem az iskolák állapota volt az eredeti kérdés hanem az alapok megszerzése.
Márpedig énszerintem az elméleti tudás, az alapok megszerzéséhez kell a legkevesebb tárgyi eszköz.
Most nincs időm de talán vasárnapig összeütök valami érvelést.

qkuc 2014.09.25. 22:49:13

@geegee: Háhh, akkor mi annak a játéknak a valóságra kiterjesztett változatát játszuk itt, :D.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.25. 22:49:29

@macamuca [IHUN]:
Igazából én vitatnám a szakmai alázat kifejezést. Miért kéne nekem bármi iránt alázattal viselkednem?
A szakmaszeretet szó többet mond szerintem.

blackhairlady 2014.09.25. 22:51:01

@macamuca [IHUN]: En nagy elvezettel olvastam, bar mar nem most volt. Lehet, hogy ismet elkezdem (ha a tobbi negyvenet elolvastam a Kindlen amit par hete toltottem le:))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.09.25. 22:52:52

@Aye aye: Milyen melót sikerült találni?Ha nem vagyok Windischgraetz... :-)

SzZoole 2014.09.25. 23:03:55

@diggerdriver: latod,ezt en sem ertem,hogy ment el az alapok megszerzesetol a szal az iskolak allapotaig.

33621 2014.09.25. 23:14:09

Igaz hogy a mai témához semmi köze, de volt már itt hasonlóról cikk ill, vita. Vagyis nők helyzete és aktivitása az arab világban. De hogy egy arab nő vezessen egy légitámadást az Isis ellen és még ez a médiában is megjelenik!

www.origo.hu/nagyvilag/20140925-noi-pilota-vezette-az-egyesult-arab-emirsegek-tamado-egyseget.html

macamuca [IHUN] 2014.09.25. 23:17:18

@diggerdriver:
Érdekes téma, annyi szent.
Emléxem a saját tanulmányaimra, ismerem a férjem "sztorijait" (mint valamikori ÉS mostani diákét /mert ismét tanulásra adta a fejét/, nomeg a tanárként megélt "élményeit" is...), szülőként végigkísértem a gyerek sulijait....
És mivel nekem-nekünk fontos a tanulás=ismeretszerzés, így egyre többször és egyre jobban elborzadok, szörnyülködök.

Az elméleti anyag átadásához is kell tárgyi feltétel.
Tankönyv: no, ennek a piacát lerendezte a kormány, tárgyanként 1-2-3 könyv a választék. Tanévkezdésre vagy megjön, vagy nem... (volt olyan szakmai (!!) könyv tavaly, ami férjemék sulijában a 2. félévre, januárban érkezett meg...).
Kréta a táblához: piti dolog, de amikor erre sincs pénz (vesznek a szülők=lesz kréta), akkor vajon mennyi jut egyébre? Mert van ám e-tábla is, csak éppen alig van hozzá anyag...
Dolgozatírás, számonkérés írott formában: fénymásolás lekorlátozva, 500 lap/tanév/tanár. 1 osztály 35 fő, 5 osztályban tanít férj, az annyi, mint 175 lap/1 alkalom. Tehát évente 2-szer írathat dolgozatot. Vagy vesz-visz fénymásolópapírt...
Tudom, mindez pitiség, de ha efféle dolgok is hangsúlyosak, akkor hidd el, hogy a 18 fokos tanteremben üldögélve (a rosszul záródó ablak mellett pláne) nem az elméleti anyag fontossága lesz hangsúlyos, hanem az, hogy fázik a diák+tanár is, elgémberedett az ujja, alig bír írni a füzetbe (tanár diktál, fénymásolat kiosztására nincs mód...). És megkérdezte lányom, hogy felveheti-e a kabátját.... merthogy ez sem kitalált sztori...

Ilyen körülmények között jó, ha szakmánként/évfolyamonként akad 1-2 olyan diák, akiben megragad annyi, amennyi használható alap lesz a továbbiakban.
Szeretném azt hinni, hogy barokkos túlzás mindez, de amikor hasonló sztorikat hallok vissza az ország különböző pontjain élő családtagoktól (ált.iskolás, gimis és szakképzős gyerekekkel "rendelkeznek"), akkor azt kell mondja, ez az általános helyzet az országban....

33621 2014.09.25. 23:18:46

@Zoole[uk]: Talán azért mert az elméleti alapokat sem tudják megtanítani, ha nem megfelelőek a körülmények az oktatás színvonalának biztosítására.

Simon Hasonmasa (TW) 2014.09.25. 23:20:45

@Zoole[uk]: :)))) Ezert birom ezt a Hataratkelot.

macamuca [IHUN] 2014.09.25. 23:21:53

@diggerdriver:
Hát nem igazán tudok jó szót erre.
Van benne vastagon szakmaszeretet is, meg alázat is.
Nem annyira a meghunyászkodós értelemben, hanem úgy értve, hogy tudom, hogy milyen sok tanulnivalóm van még. És akarok tanulni, szívesen tanulok, mert szeretem adott szakmát.
De van benne önbecsülés is: tudom, hogy rendelkezem tudással, hogy igenis ér valamit a munkám/tudásom, hogy nem tekinthető bagatellnek.
Amikor túlzások nélkül tisztában vagyok azzal, mik az erősségeim ÉS mik a hiányosságaim annál a szakmánál, amit szeretek is.

SzZoole 2014.09.25. 23:22:45

@33621: én ezt nem tudhatom,evek ota nem elek Mo-on,de nem is ez volt a vita lenyege

SzZoole 2014.09.25. 23:25:31

@Simon Hasonmasa (Roch): te megerted mirol szolt az egesz,hiszem mar az elejen is itt voltal,mar nagyon elvittek a vonalat

macamuca [IHUN] 2014.09.25. 23:29:17

@Zoole[uk]:
"latod,ezt en sem ertem,hogy ment el az alapok megszerzesetol a szal az iskolak allapotaig."

Mert a kettő összefügg, az egyiknek (színvonalas oktatás) feltétele a másik (színvonalas iskola/képzőhely).

Lepukkant helyen nem lehetséges nívós oktatást "kivitelezni".
És ma már nem elég a színvonalas oktatáshoz 1 kockás füzet+ceruza = "írjad, fiam, utána tanuld meg!". Igaz, ez a legolcsóbb, de ez ma már kevés a versenyképes tudást adó ismeretek oktatásához. (mintha azt mondanám neked, hogy az én konyhám is konyha, mi az, hogy nálam nem tud X sütit elkészíteni a nejed. Pedig az én eszköztáram, sütőm, stb = konyhám tuti alkalmatlan erre, de ettől még mondhatom, hogy de hát ez is konyha!...)

Halászat!
:))))

Simon Hasonmasa (TW) 2014.09.25. 23:30:38

@Philosoraptor:
Hol szeretnel minosegi oktatast kapni?

33621 2014.09.25. 23:31:30

@Zoole[uk]: Pedig sajnos a mai itthoni világban ez reális probléma, ahogyan a földim féle @macamuca is említette itt a megszólalásában.

SzZoole 2014.09.25. 23:33:03

@macamuca [IHUN]: elolvastad azt a riportot amit belinkeltem korabban?

Halaszni szeretsz,mert en igen,leginkabb a zavarosban:)))

Simon Hasonmasa (TW) 2014.09.25. 23:33:13

@Zoole[uk]:
Fullosan nem kovettem, mert faraszto volt, de kapizsgalom:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.09.26. 00:14:07

@geegee: És a rosszmäjuak szerint, amig Milla Jovovic Paul W. S. Anderson felesége, addig lesz film is. :-)))
Bocs puhacica! :-)

macamuca [IHUN] 2014.09.26. 00:21:23

@Zoole[uk]:
Igen, elolvastam.
Ha van elhivatottság +elszántság, akkor tökéletes módszer és príma lehetőség. Felnőttképzésben (pld pályamódosításnál, mint itt is=önként+tudatosan válasz az új szakmát) eredményesen alkalmazható.
14-15 forma korúaknál ez a módszertan nem műxik. Másként lehet őket megfogni (általánosságban, kivételek vannak).

Halászat: emberek között a zavarosban is boldogulok

macamuca [IHUN] 2014.09.26. 00:24:37

@macamuca [IHUN]:
(főleg, ha desszertként flódni is kerül

i got my (törölt) 2014.09.26. 00:31:00

@diggerdriver:
csodálkozom.
szerintem a szakmai alázat a szakma jeles képviselői, úttörői, a mestereid iránti tiszteletből táplálkozik. az ő együttes tudásuk, elkötelezettségük, törekvésük a szakmában öltött testet. elismerésed, áhítatod és rajongásod fejeződik ki az alázatban.

mernok-ur 2014.09.26. 00:31:06

Üdv.

Van olyan ismerőse valakinek, aki Németországban gépész-, villamos-, mechatronikai mérnök, és elég volt az angol a munkához, mert angolul kell csak kommunikálni a munkahelyen ?

Szép estét mindenkinek!

Giddy Lamb 2014.09.26. 00:31:16

@macamuca [IHUN]: "A szakmai alázatot is meg kell tanulni."

Igen, anélkül nem lehet tanítani sem.

@diggerdriver: "Igazából én vitatnám a szakmai alázat kifejezést. Miért kéne nekem bármi iránt alázattal viselkednem?"

Nem érted a szó jelentését.

Herr Géza 2014.09.26. 01:25:57

@mernok-ur: Mérnökként csak angollal állást találni itt gyakorlatilag kizárt....Legalább vmi társalgási alap-közép német nélkül nincs esély. Nem állítanám, hogy kizárt, de én akkor már inkább lottóznék.

Muscari 2014.09.26. 05:55:08

@macamuca [IHUN]: en olvastam annak idején, nagyon jó könyv. A csaj személyisége ötfele van hasadva, a végén azért osszerakjak. Persze mese az egész, de szórakoztató.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.26. 06:49:09

@i got my:
Ez nekem túl misztikus.
Maradjunk a földön.

MBenedek 2014.09.26. 08:41:48

Tankönyv (és okatatás) ingyenessége:
Niedersachsenben egész biztosan NEM ingyenes sem a tankönyv, sem az oktatás (általános iskolába is ide jártak a lányaim, és most gimnáziumba is).
A tankönyvek nagyrészér piaci áron (10-15Eur/könyv körül), könyvesboltban kell megvenni. Olyan tankönyveket, amelyekbe a gyerekek nem írnak, lehet tartóstankönyvként bérelni is: 1 vagy 2 iskolás gyereknél bolti ár fele az éves díj, 3 vagy több gyereknél ár harmada - ez utóbbi szociális kedvezmény. Évenként egyszer 20Eur-t küldünk be gyerekenként másolási költségre, és van osztálypénz (a tanár/szülői munkaközösségi tag privát számlaszámlájára utaljuk, vagy KP bevisszük), és egyéb költségek is beesnek 1-5 eurójával + osztálykirándulás 100-250Eur-ja is (igaz ez utóbbi kb. csak két évenként).
Nálunk (mivel a nagyváros határától néhány száz méterre lakunk, így "bejárók" a gyerekeink) a Landkreis állja az éves buszbérletet (ami még a szomszéd faluig jó, de három-négy faluval arrébb már nem jó, így az osztálytársak feléhez nem tudnak ingyenesen átutazni, pedig a barátságon túl vannak közös, otthoni feladatok is, amihez ez szükséges. Ez utóbbi miatt a Landkreis vizsgálja is ennek a lehetőségét (az egész Landkreis területére érvényes bérlet támogatását) - talán majd jövőre).
Nyilván, ezeket ellensúlyozza a jóval magasabb családi pótlék. Segítséget, segélyt nem kértünk, (az osztálykiránduláshoz mind a helyi egyesülettől, mind a Landkreistól lehetne). Nyári vakációhoz kértünk már támogatást a Landkreistól három alkalommal (3 gyereknél a 10 napos táborok húzósak tudnak lenni) - kétszer kaptunk 40-50%-os támogatást, utólagos visszatérítéssel. (Amikor nem kaptunk, akkor az Wohngeldhez (lakhatási támogatás, a legalapabb szociális segély) kötötték, azt pedig nem veszünk igénybe).

2014.09.26. 09:33:03

@diggerdriver: Miért? Tételezzük fel, hogy elméletben elmondom neked meg lerajzolom, hogy hogyan kell jól kapálnod, de nem mutatom meg neked a gyakorlatban. Fogsz tudni jól kapálni v. pedig úgy fogsz kapálni, ahogy te gondolod, hogy jó? :)

2014.09.26. 09:34:14

@Muscari:

Igen, de azt gondolom, sajnos ez valoban az egesz tersegre igaz, nem csak Magyarorszagra, Romania, Bulgaria felzarkozasabol sem lesz semmi, csakugy, ahogy a gorogoket sem sikerul hosszu evtizedek alatt sem felzarkoztatni. A szlovakoknak, cseheknek, lengyeleknek talan van eselyuk. Ezert kellene szerintem eleve elfelejteni az EU tovabbi boviteset, mert a szoba joheto tovabbi orszagokkal csak halomozottan jonnenek azok a bajok, amiket mi is hoztunk.

2014.09.26. 09:48:06

@Simon Hasonmasa (Roch): Csak azt tudom, hogy hol nem. Bizakodom benne, hogy 1-2 külföldi országban azért jobb a helyzet az oktatás terén.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.26. 11:01:57

@Philosoraptor:
Akkor mégegyszer...
Hàzat építeni nem a tetövel kezdünk.
Az alappal.
Nem a tanítás részegységeiröl beszélünk hanem a sorrendröl.
Minden részegység kell így a gyakorlati oktatás is de az alappal kezdünk.
Az pedig az elmélet.
Ugyanarra az erös 100éve bevált technológia szerint épült alapra fel lehet építeni végtelen variációs lehetöségü házat.
Egy elavultat is meg egy high-tech házat is.
Kapise?

Herr Géza 2014.09.26. 11:07:52

@MBenedek: Hát nagy különbségek vannak: nálunk (BW) a könyvek ingyen "bérelhetöek", a munkafüzetekhez kapunk (mindenki) egy bónuszcsekket (10-50 €, évfolyamfüggö), amit a kijelölt boltokban lehet beváltani. Osztálypénz gyakorlatilag nincs, ill. a gyerekek különbözö akciókkal maguk keresik meg. Max. kiegészíteni kell, de tavaly pl. még maradt is. Másolási ktg. nincs, meg semmilyen hasonló hozzájárulás. Tanulóbiztosítás (biciklire, ruházatra, karórára, szemüvegre, sportcuccra évi 7 (!) euró. Menza (föétel+desszert v. saláta v. leves) 2-3 €/alkalom. "Nagy" osztálykirándulás nálunk is csak kétévente van, akkor viszont tényleg ugrik 100-150 €. Kisebb kirándulások a környéken évente egyszer-kétszer, 10-20 € nagyságrendben. Busz-/vonatbérlet a teljes régióra érvényesen havi 30 € körül kedvezményesen. Van még évente egyhetes sítábor, de ez nem osztály-, hanem iskolai szervezés, általában Ausztria, komplett ellátással, utazással, síbérlettel 200-300 € között.

Herr Géza 2014.09.26. 11:11:39

@MBenedek: A "jóval magasabb családi pótlékot" hogy érted ? Mihez képest magasabb? Merthogy tudtommal N.o.-ban egységesen ugyanannyi mindenhol....

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.26. 11:38:44

@Philosoraptor:

Öhm..csak egy példa..4 hónapos pék tanfolyam itt. ára : 2600 eur. Ha a magyarra sincs pénzed hogy fizeted ezeket ki...

2014.09.26. 12:08:40

@diggerdriver: Most olyat magyarázol, amivel eddig is tisztában voltam. Még mindig arról van szó, hogy önmagában az elméleti képzés semmit sem ér, ha nincsen mellé gyakorlat. Már pedig a magyar oktatásban (sok esetben) a forráshiány miatt nincsen lehetőség gyakorlatot is tanítani, vagy pedig ilyen gyatra minőségben. Lásd nincsenek eszközök, stb.

2014.09.26. 12:10:27

@házelőtthinta: Valószínűleg Ausztriában nem annyit keresnek az emberek, mint Mo.-n. Magyar fizetésből nehéz lenne kifizetni, ez tény. :) Gondolom, van lehetőség részletfizetésre, mint itthon.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.26. 13:00:50

@Philosoraptor:
Ok.
Itt feladtam.
Kapitulálok és a kardomba dölök.
:))))))))))))

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.26. 13:05:31

@Philosoraptor:
ne asszonyságozz már.

szerintem kell egy konkrét, fix terv. az meghatározza,merre mész. akkor is jól jön, ha változtatni kell, mert lesz mihez képest.
:)

szóval a cukrászat skippelve?

én egyébként, ha annyi idős lennék mint te, és olyan helyzetben, simán vennék fel kölcsönt, és mennék azonnal. egyszerűen számszakilag nagyobb a siker esélye. itthoni fizetésből tőkét gyűjteni gyakorlatilag kilátástalan, a kintiből meg nevetve lehet a kölcsönt törleszteni.
mint ahogy többen is mondták, hogy csak azt bánják, nem előbb mentek.
és egy csomó helyre nem kell profi nyelvtudás sem.

2014.09.26. 14:05:05

@diggerdriver: Rendben. Elfogadom a kapitulációt. Az a baj, hogy ti már csillió évvel ezelőtt voltatok a magyar képzésben, és most már viszont nem olyan, mint a ti időtökben. És mindenki ugye a saját tapasztalataiból indul ki. :D

2014.09.26. 14:07:44

@Babette.: Dehogy van skippelve. Majd eljön annak is az ideje, először egyáltalán jussak ki, ami tervbe van véve. Utána jöhet a következő lépés. Nem magyar fizetésből akarom összegyűjteni a kinti költőpénzt, hanem a hollandoknál. Hitelt nem veszek fel bizonytalanra, ha esetleg kint pofára esek, akkor azt tegyem a saját pénzemből, és ne máséból. :)

MBenedek 2014.09.26. 14:49:57

@Herr Géza: No igen, a gazdag dél :)
Az osztálykirándulásokra én sem véletlenül írtam 100-250Eur-t, nagyon függ attól, éppen hova mennek, illetve mennyi időre. Volt már ilyen is-olyan is. (Legnagyobb lányom 0 német tudással, 1 hét suli után rögtön osztálykirándulásba csöppent 4 éve).
Családi pótlék: nem Németország másik részéhez, Magyarországhoz viszonyítok (illetve az 5 évvel ezelőtti Magyarországhoz, amikor is kb. ugyanennyi pénzt vittünk be mindenestül, tankönyvestül... igaz kicsit olcsóbb volt az éves osztálykirándulás (pláne mert szereztünk rá alapítványi pénzt), és kevesebb volt a családi pótlék, mint itt. Hogy azóta ez hogy változott Magyarországon, arról csak olvastam, de nem éltük már meg. Szerencsére)
Menza: az itt is kb. ilyen. Mondjuk jellemző, hogy az iskolaigazgató az ötödikes gimnáziumi évnyitón (nálatok is csak elsőben és ötödikben van évnyitó?) könyörgött, hogy higyjük el, van menza. A minőségre azt hiszem lehet panasz, ha a magyarnál jobb is talán.

DieNanny CH 2014.09.26. 16:47:01

@MBenedek:

Miért könyörgött a diri, hogy higyjétek el? Nem volt étkező/konyha/asztalok/székek...???

MBenedek 2014.09.28. 00:51:50

@DieNanny [SZ,CH]: Diribá jó fej. Sztorizott arról, hogy bár, a felsőbb évesek úgy tudják, nincs menza, de higgyük el, van, tényleg. Szóval német humor :) de kedves volt
(Azt is bevallotta, hogy hajdanán ő sem tudta a gimnazista gyerekeit rávenni arra, hogy menzakaján éljenek)

Komrob 2014.09.29. 09:15:57

Nem tudom, hogy volt-e már, de nagyon fontos:
KIJELENTKEZNI A MAGYAR TB-BŐL
Kijelentkezni a magyar TB-ből
Kijelentkezni a magyar tb-ből

Hacsak nem áll szándékában az embernek a havi 6-7-8ezer forintot továbbra is fizetni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása