oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. szeptember 18. 06:40,  Freedom! 486 komment

2014. szeptember 18. 06:40 Határátkelő

Freedom!

Nem túlzás, hogy a fél világ (de a katalánok és a székelyek egy része minden bizonnyal) visszafojtott lélegzettel várja a mai skóciai népszavazás végeredményét. A tét nem kicsi, hiszen Skócia esetleges függetlenedése (mindamellett hogy komoly következményei lennének Nagy-Britanniára nézve) dominóeffektust is elindíthat Európában. A mai poszt szerzője, a Püspök utcai gombaszedő kis bepillantást enged az eseményekbe.

skót népszavazás Daily Mail.jpg(fotó: Daily Mail)

„Nagy-Britannia sok szempontból fura ország. És itt most nem a csapokra vagy az ecetes sültkrumplira gondolok, hanem a felépítésére. Már maga a Nagy-Britannia név is hibás, az állam igazi neve Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága, ami négy ország és számtalan függelék jogilag hihetetlenül kusza szövevényét takarja.

Nagy-Britannia.jpg

Ez a szövevény válhat még kuszábbá szeptember 18-án, amikor Skócia 16 év fölötti lakossága az urnákhoz járul, hogy eldöntse, maradjanak-e Nagy-Britannia része vagy induljanak el a függetlenség rögös útján.

Mert bár a sajtó úgy próbálja beállítani a dolgot, hogy a szavazás másnapján már új világ virrad (vagy nem), valójában a referendum egy éveken át tartó egyezkedés-sorozat kezdete lesz. Még akkor is, ha a többség arra szavaz, hogy Skócia maradjon a királyság része.

De honnan is indult ez az egész?

Ha Skócia és Anglia közös történetét megfilmesítenénk, biztos Walter Matthau és Jack Lemmon játszaná őket; szinte folyamatos lázadás, háborúskodás, kicsinyes bosszú és egymásra utaltság jellemzi ezt az immár ezer évnél is hosszabb időszakot.

Az első uralkodó, aki mindkét ország fölött hatalmat gyakorolt, alighanem a X. századi Æthelstan volt, bár az ilyesmit nehéz pontosan behatárolni, lévén hogy egységes Anglia akkor még messze nem létezett.

egyesített zászló korai.jpgEgy korai próbálkozás az egyesített zászlóra

A jelenlegi unió hivatalosan 1707 óta létezik, azóta van közös korona. A király már azelőtt is közös volt (perszonálunió), de addig két külön koronát viselt egyszerre. Ez nyilván elég kényelmetlen lehetett, különösen lovaglás közben.

1998 óta a skótoknak széles jogkörökkel rendelkező saját parlamentje is van, emellett persze képviselőik a brit parlamentben is ott ülnek. Ez nem kevés ellenérzést vált ki az angolokban, akik úgy érzik, a skótok felülreprezentáltak a hatalomban, ráadásul a közös adóbevételekből is nagyobb részt kapnak, mint ami a lakosság számaránya alapján várható lenne (ez az ún. Barnett-formula).

A skót politika két domináns pártja az SNP (Skót Nemzeti Párt) és a (brit) Munkáspárt, a konzervatívok itt labdába se rúgnak. (Visszatérő vicc, hogy Skóciában több panda van, mint konzervatív képviselő.) Az elszakadás már a kezdetek óta az SNP egyik fő programpontja, de az utóbbi tíz évben minden erejüket erre koncentrálták.

pandák és torik.jpg

(forrás)

Ugyanakkor David Cameron brit miniszterelnök skizofrén helyzetben van: Skócia elszakadása gyakorlatilag garantálná pártja parlamenti többségét a következő évtizedekre, ugyanakkor nyilván nem szeretne úgy bekerülni az angol történelemkönyvekbe, mint „az ember, akinek köszönhetően elvesztettük Skóciát”. Alighanem ez utóbbi miatt ő és pártja a “nem” tábor mögött sorakozott fel, amiképp a másik két nagy parlamenti párt, a Munkáspárt és a Liberális Demokraták is.

Yay or nay?

A mostani népszavazás tehát nem szimpla autonómiáról szól, mert az már megvan, hanem a teljes függetlenséget célozza meg. És bár eleinte úgy tűnt, biztos bukásra van ítélve, az utóbbi hetekben már fej-fej mellett van a két tábor, a kampány pedig egyre elkeseredettebb: Már az elején apró trükkökkel és finom zsarolással indult, de mára már nyílt ellenségeskedésbe fordult.

A függetlenségpártiak mellett szól az, hogy a szavazási korhatárt levitték 16 évre, ráadásul pont a bannockburn-i csata 700. évfordulója van idén, ami szimbolikus jelentőséggel bír: a történelmi hitelességet páros lábbal taposó Mel Gibson hőseposzból is ismert Robert the Bruce ekkor mért döntő csapást II. Edvárd angol király seregeire.

Míg az „igen” tábor tehát a nemzeti érzelmekre próbál hatni, az „Együtt jobb” kampány inkább a gyakorlati elemekre helyezi a hangsúlyt: nekik kedvez az, hogy egyetlen igen-nem kérdés lesz csak a szavazólapon, továbbá a különválás részletes és reális tervének teljes hiánya.

A független Skócia szeretné például megtartani a fontot, mint fizetőeszközt. A jegybank és az összes nagy politikai párt azonban kategorikusan kizárja a monetáris uniót. Skócia az EU-hoz is rögtön szeretne csatlakozni, az EU-ból azonban azt a választ kapták, hogy ne számítsanak automatikus beengedésre.

Az utóbbi időkben egyre több nagy cég is kijelentette, hogy egy esetleges „igen” esetén azonnal elköltözik Skóciából, mások meg áremelésekkel fenyegetőznek (mivel Skócia sokkal ritkábban lakott, mint Anglia, a költségek magasabbak).

Az SNP-nek meg egyszerűen nincs válasza ezekre a lépésekre azon kívül, hogy zsarolást kiáltanak. Amiben persze akár igazuk is lehet, de sokan inkább egy B-tervet várnának.

És most elfogultan

Előrebocsájtom, én nagyon szeretem a skótokat. Egyfajta távoli lelki rokonság fűz minket össze: kis nép egy nagyhatalom árnyékában, találékonyság, önsorsrontásra való hajlam, tömény szesz és bőrduda. Megérdemelnék, hogy legyen végre saját, önálló államuk.

De ugyanakkor azt is megérdemelnék, hogy ezt az államot ne az SNP nacionalista fantasztái egy topkategóriás macskajancsi vezesse. Az SNP igyekszik nemzeti kérdést csinálni az ügyből, holott valójában szó sincs erről. A skótok autonómiája már így is erős, egy független ország infrastruktúráját kiépíteni azonban hatalmas munka, és komoly tervezés kellenem hogy megelőzze.

Alex Salmond.jpgAlex Salmond korán örül?

Ebből a komoly munkából azonban látszólag semmi nem valósult eddig meg. Az „igen” tábor gyakorlatilag arra kéri a szavazóit, hogy írjanak alá egy biankó csekket.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: népszavazás függetlenség Nagy-Britannia Skócia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr216706255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. Péter 2014.09.18. 21:23:11

@Zoole[uk]: Asdaban vagy Aldiban csak 19p-be kerül 16 darab,

M. Péter 2014.09.18. 21:26:01

@Jani haverja: Csak úgy bemondásra kiad vényköteles gyógyszert? Ez azért érdekes.

SzZoole 2014.09.18. 21:32:52

@M. Péter: Tudom,hogy olcsobb,de a gyogyszertar utba esett,igy oda mentem be.Itt Hemelben is van Asda es Aldi is,de odaig kb.4-5 miles oda-vissza anyiert nem erte volna meg kocsikazni

i got my (törölt) 2014.09.18. 21:36:17

többször előkerült a téma; a népi bölcsesség szerint kiváló befeketetés az ingatlan. a diw német gazdaságkutató intézet legújabb felmérése szerint (2012, németo.) a "magánbefektetők" több mint fele rosszabbul jár a bulival, mintha egyszerűen egy csúnya bankba tenné be a pénzét.
www.faz.net/aktuell/finanzen/meine-finanzen/sparen-und-geld-anlegen/magere-renditen-jeder-dritte-vermieter-macht-mit-immobilie-verlust-13158425.html

i got my (törölt) 2014.09.18. 21:36:17

@diggerdriver:
igen, tudjuk, hogy jézus is magyar volt, a többi pozitív mesehőssel együtt. nyilván deere is erdélyből vándorolt ki - még a születése előtt. másként nehezen tudott volna vermontban megszületni.
www.biography.com/people/john-deere-9269591#synopsis

a cikkben se sikerült leírni szegény bácsi nevét helyesen (deere).

i got my (törölt) 2014.09.18. 21:36:17

jó hír szittyaföldről.
brit, osztrák, német, finn és francia mind szájtátva figyeli, mint utasítja őket maga mögé a pannon gazdasági vezetés bűvészcsoportja:

a magyar infláció alacsonyabb, mint nyugat-európában.
europa.eu/rapid/press-release_STAT-14-140_en.pdf

(délen meg már a deflációval küzdenek.)

Quercus a favágó 2014.09.18. 21:36:23

@M. Péter:

Albániában? Nebazd! Ott már olyan magasan áll a bizalmi index, hogy azt is elfogadják bemondásra, hogy 21 karátos az aranyered.

2014.09.18. 21:43:20

@kardio1: nalunk is anno (marmint Algeriaban) is une poche volt a neylonszatyor

2014.09.18. 21:44:55

@QUERCUS: miutan a nemetek direkt kertek, hogy az albanok vigyek el az autoikat, en mar azt is elhiszem, hogy az albanok mar a Marsot is regen meghoditottak.

2014.09.18. 21:46:06

@Giddy Lamb: sot ugy tudom az jogositvany elvetellel jar, nem?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.18. 21:50:08

@M. Péter: Simán. Látta, hogy külföldiek vagyunk, apósom meg főleg, mert ő tud vagy 10 szót albánul:). Egyébként a vénykötelesség országonként változó, tetejében ha jól tudom az is, hogy hogyan kell feliratni.

Egyébként Magyarországon is egy gyógyszerész bármilyen gyógyszert kivehet saját maga. Gondolom itt is ez történt. Ezek a gyógyszerek olyanok, hogy apósomnak minden nap kell szedni már évek óta, úgyhogy gyakorlatilag a körzeti orvoshoz tök feleslegesen jár asszem kéthavonta, bőven elég lenne félévente.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.18. 22:01:13

@charlieharper: Nézz utána konkrét adatoknak, bár elég nehéz innen kívülről. Tudod, amikor nyomozó voltam egyszer lecsuktunk egy németet. 6 év alatt negyedszerre lopták el az autóját Magyarországon... Ilyen peches embert D

Most is azt mondom, hogy az akkori kocsilopások kb. 80%-a biztosítási csalás volt valójában. Amit meg az albánok vittek el, annak majdnem 100%-a, mert ők a sok határ miatt nagyon könnyen lebukhattak volna, meg minek lopni, mikor ingyen adják? Volt olyan (ez éppen magyar ember volt), aki még fizetett is érte!

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2014.09.18. 22:07:12

@blackhair-lady: Szerintem meg Edinburgh-nál nincs jobb akcentus. Külföldiek közül a németet szeretem még.

blackhairlady 2014.09.18. 22:18:18

@Püspök utcai gombaszedő: Nem tudom, hogy nemetet hallottam-e, ha igen, nem ismertem fel.
A legerthetetlenebb szamomra az indiai/pakisztani emberek akcentusa. A tobbieknek meg biztos az enyem, es nem tudjak beazonositani:)))))))

blackhairlady 2014.09.18. 22:19:35

Ja, es a skotot sem hallottam meg itt, viszont a gyerekem fociedzoje Angliabol jott, gyonyorusegesen beszeli az angol nyelvet, mint egy arisztokrata.

SzZoole 2014.09.18. 22:24:30

@blackhair-lady: hat,ha egy igazi skotal probalnal beszelgetni,biztan mondhato,hogy a 10% nem ertened,kb.mintha Donald kacsaval beszelgetnel:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.18. 22:24:46

@i got my:

Te figyu múltkor valaki betett ide egy grafikont miszerint Magyarországon 3,9% a gazdasági növekedés míg az UK-ban 3,1%.
Na most ez körülbelül úgy viszonyul egymáshoz a valóságban mintha Charli kap 3.1% fizetésemelést és Hinta 3,9%-ot.
Ugye a 3,9% több mint a 3,1 na de mégis te melyiket választanád Charliét vagy Hintáét?
Ennyit a statisztikákról.
:))))))))))))))))))))))))))))))

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.18. 22:36:02

@Zoole[uk]: ha jol remlik, 800 korul van a 20as panadol

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.18. 22:36:56

@Püspök utcai gombaszedő: németekkel naponta beszélek angolul, a legtöbbjüknek szerintem nincs semmi súlyos az akcentusában. A franciák viszont elég erősek, azt rendesen szokni kellett :D

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.18. 22:38:08

@blackhair-lady: paki az durva, egyszer telefonon volt szerencsém hozzá, kb annyit értettem hogy OK meg hello.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.18. 22:40:07

@Babette.: Ezért túrtam fel én is a netet, de állítólag nem készítettek exit poll adatokat.

SzZoole 2014.09.18. 22:52:48

@Babette.: @Jani haverja: itteni ido szerint 10-kor zarjak az urnat,Holnap mar tobbet lehet tudni.

SzZoole 2014.09.18. 22:56:02

@Jani haverja: fel turtad a netet?.ugye csak viccelsz:)))
Azt tudtad,hogy chuck norris kiolvasta az internetet,oda-vissza:)))

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.18. 23:00:42

@Zoole[uk]: Figyelj csak: Állítólag a komplett internet teljes anyaga jól tömörítve elfér 100 DVD-n. A többi csak pornó... D

SzZoole 2014.09.18. 23:02:38

@Babette.: itt fogalmam sincs,hogy mennyi,azt lattam,hogy a szekrenyben van panadol period,de azt a lanyom eszi csak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.18. 23:03:34

HA

Lehet még posztot beküldeni az oktatásról?

SzZoole 2014.09.18. 23:06:54

@diggerdriver: persze kuldjed nyugodtan,mit akarsz irni,hogy 3 evig traktoros iskolaba jartal?Utanna meg betanitott markolos lettel?:))))))
(csak vicc volt)

Muscari 2014.09.18. 23:45:25

@Jani haverja: te nyomozo voltal????
Jo nagy utat bejártál akkor.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2014.09.18. 23:47:42

@Zka: Igen, nekem is van német kolléganőm, egészen lehelletfinoman hallatszik csak rajta. De pont ezt szeretem Edinburgh-ban is: karakteres, de visszafogott.

Persze nem a trainspottingos edinburgh-ira gondolok :)

Muscari 2014.09.18. 23:48:50

@Zoole[uk]: tenyleg, es te miert nem? :-)

gyengetölcser 2014.09.19. 00:38:18

@Babette.: a NO nyer?
"A YouGov on-the-day survey published shortly after polls closed suggested "No" was on 54% and "Yes" on 46%.

The survey questioned 1,828 people after they voted, together with the postal votes of 800 people, although it is not a traditional exit poll."
BBC

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.19. 00:50:18

@blackhair-lady: azt hittem a skot angol, meg a pakisztániak által beszélt angol a legdurvább számomra. De nem, a new yorki iszonyat tossza a halliózerveim, ha mondhatok ilyet.

blackhairlady 2014.09.19. 01:48:13

@Zka: igen, mi is beszelgettunk pakisztani telefonossal, hat erdekes parbeszed volt:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.09.19. 02:56:09

@diggerdriver: Haha, én csak dinka poénnak gondoltam a dolgot...
:-) Mert hogy olyan jól kijönne...
Érdekes a linked.
A Viktorpedia mondjuk nettó amerikainak mondja:

en.wikipedia.org/wiki/John_Deere

Köszi a félautomatát.

FutureFry 2014.09.19. 06:20:11

@charlieharper: Most már mindegy, de miért ne használhatták volna a Skótok az angol fontot (GBP) különválás esetén is? Ahogy más is írta Montenegro is az Euro-t használja (pedig nem is euroövezeti tag):
en.wikipedia.org/wiki/Montenegro_and_the_euro
vagy Ecuador az amerikai dollárt:
en.wikipedia.org/wiki/Currency_of_Ecuador

FutureFry 2014.09.19. 06:23:03

@tildy[UK]: Nekem Skóciában húzták a szájukat az angol fontra (jó régen). Volt ahol nem is fogadták el.

M. Péter 2014.09.19. 07:42:38

@FutureFry: Csak Salmond úgy gondolta, hogy Skóciának továbbra is beleszólása lesz a monetáris politikába. Ezen kívül attól függően, hogy hogyan jut be az EU-ba, lehet, hogy vállalnia kellett volna azt, hogy bevezeti az eurót ugyanúgy, mint Magyarország is. Néhány éve még az volt a terv, hogy a független Skóciában is euró lesz.

tanato 2014.09.19. 07:54:18

@Hari Seldon 2: Mo.ilyen szempontból /is/nagyon brutál,rengeteg pénz elmegy gyógyszerköltségre.Nyugaton mindenütt filléres tétel TB-re/pl. carte vitale/ gyógyszert venni.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.19. 08:04:39

@Taxomükke:

Mondtam hogy ne gazdasági okokat írjatok...de lezártam a témát. Úgy látszik itt mindenki szerint normális hogy a világot ugyanúgy építő mosogaták, takarítók, stb ne élhessenek normálisan.

@Hari Seldon 2:

Szerintem a szakszervezet határozta meg. Persze lehet hogy a mindenható piac alapján!

@Jani haverja:

Egy tényleg JÓ életszínvonalhoz(szép lakás, igényes táplálék, bőséges szórakozás,megtakarítás) legalább 1500 nettó kéne. Az étteremvezető se keres annyit. És hosszú évek kérdése még az is hogy sima műszakvezető legyél. Nagyon megéri... A lényeg annyi hogy nem igazán lehet egyszerű melósként ennyit kaszálni. Úgyhogy ennyi.240 órákat meg nem fogok dolgozni. AZ se életszínvonal úgy.

FutureFry 2014.09.19. 08:08:28

@M. Péter: Persze megvan annak a (gondolom nem csekély) kockázata, ha egy ország olyan pénznemet használ amire nincs jegybankszintű kontrollja vagy másmilyen "hivatalos" beleszólása, de mint a példák mutatják, azért úgy tűnik nem lehetetlen. Igaz az angolok lehet direkt "kiszúrtak" volna a független Skóciával, hogy nehogy tudja használni (bár nem tudom hogy technikailag hogy történt volna).

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 08:08:57

@Muscari: De csak 3 évig a '90-es évek eleje-közepén. Akkoriban rúgtak ki a rendszerváltás után egy csomó pártembert, hiány volt, és minden felsőfokú végzettséggel rendelkező embert felvettek, aki megfelelt egészségileg, meg pszichikailag. Így kerültem én is oda. De 3 év alatt megcsömörlöttem, és leszereltem. Nem bántam meg. Úgyhogy nem volt hosszú pályafutásom ott :)

2014.09.19. 08:14:27

@Babette.:

Ja, sajnos ugy tunik, elbukott a dolog... :(

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 08:18:13

@M. Péter: Pontosan. Egy kis kiegészítés: Montenegrónak, és Koszovónak pont azért tűrik meg az EUR használatát, mert egyrészt nincsen beleszólásuk a monetáris politikába, és tetejében az Euroövezethez képest elenyészően kicsi a gazdaságuk. A legszebb egyébként a bosnyák "kilométerpénz", azaz a KM (Konvertibilis Márka), ami úgy lett, hogy a függetlenségük elnyerése után elkezdték a Német Márkát használni, csakhogy Németország nem sokkal azután belépett az Euroövezetbe. Így aztán egyedül maradtak a Német Márkájukkal :) Ezért bevezették a "Konvertibilis Márka" fogalmát, aminek az árfolyama ugyanaz, mint a Német Márkának volt az Euroövezethez való csatlakozáskor, és hozzákötötték az EUR-hoz. Így aztán a mai napig is 1,98 KM ér egy EUR-t :)

tanato 2014.09.19. 08:18:45

@diggerdriver: A vita jó volt Jani meg kardio között mert kapcsolódott a HÁ-témájához.nem úgy mint amikor másféle szexuális irányultságról meg a hetes buszon utazó szatírokról volt szó napokig.

tanato 2014.09.19. 08:20:54

@házelőtthinta: Én jóval több mint 240 órát dolgozok még most is havonta 55 éves létemre.Nem halálos,ki lehet bírni.

tanato 2014.09.19. 08:24:18

@geegee: Amit mi most gyűrünk/automata Peugeot 301/ szintén úgy működik hogy nincs benne kuplung,de ha valaki szeret sebességet váltani lehet vele, vannak benne fokozatok is,de ha valaki a teljes automata vezetést szereti,abba is be lehet állítani,akkor nincs sebváltás csak gáz és fék mint a dodzsemben.

tanato 2014.09.19. 08:27:02

@Jani haverja: Mo.-on is adhat a gyógyszerész ki vényköteles gyógyszert vény nélkül de teljes áron,a saját felelősségére/nyilván a brutál erős hatású nyugtatók,kábító fájdalomcsillapítók kivételével./

tanato 2014.09.19. 08:32:00

@Jani haverja: Remélem,nem a nyomozói múltadból kifolyólag kellett Albániába menned a bosszúra éhes bűnözők elől./Egy ált.iskolai osztálytársam nevelőtiszt volt Sopronkőhidán és többször életveszélyesen megfenyegették a családját bűnözők kint lévő bandatagjai.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 08:34:25

@tanato: Tudom, erről írtam én is, más szavakkal, meg nem voltam benne biztos, hogy még mndnig így van-e.

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.19. 08:36:19

@tanato: hát én ilyet még itthon sose láttam. pedig volt már, hogy nagyon kellett volna egy gyógyszer, és épp nem volt a közelemben orvos.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 08:36:32

@tanato: Nem, engem szerencsére senki nem fenyegetett meg :) Kishal voltam én, meg összesen 3 évet voltam ott, tetejében a '90-es évek közepén le is szereltem, az meg már nagyon régen volt... :)

FutureFry 2014.09.19. 08:36:43

@Jani haverja @M. Péter: : Hamár külföldi ország valutája - mint írtam Ecuador az amerikai dollárt használja hivatalos fizetőeszközként. Ami még érdekesebb, hogy az amerikaiak a jegybank több kísérlete ellenére (szvsz sajnos) továbbra sem szeretik az érméket és ezért a különböző egydolláros fémpénzek leginkább Ecuadorban kötnek ki...
Lásd pl.:
pages.kiva.org/fellowsblog/2013/10/25/where-have-all-the-usd1-coins-gone-to-ecuador

tanato 2014.09.19. 08:42:11

@Babette.: Természetesen azért kell hozzá egy olyan gyógyszerész akit ismersz és megbízik benned.Azért úgy direktben ismeretlennek csak nagyon kevesen merik megtenni.

Muscari 2014.09.19. 11:05:06

@Zoole[uk]: miert nem szede a panadol periodot? :-)

Muscari 2014.09.19. 11:06:55

@Jani haverja: ja ertem, koszi, akkor nem ez a vegzettseged

SzZoole 2014.09.19. 11:17:08

@Muscari: Azert mert en a koromnal fogva mar csak climaxolok es csak a banyalaz kerulget:)))

kardio1 2014.09.19. 12:54:33

@Jani haverja: A Diovant valoban svàjci cég, a Novartis fejlesztette ki. Miutàn a szabadalmi védelem lejàr, utàna màsok is gyàrthatjàk, csak a bioekvivalenciàt kell igazolniuk (a gyogyszer hatàsa és ùtja a szervezetben hasonlo legyen az eredetihez, ezt kb. 20 egészséges önkéntesen kell bizonyitaniuk); Az eredeti terméknél 3 fàzisù a gyogyszervizsgàlat (kisérleti àllatok, egészséges emberek, majd beteg emberek, ez utobbiak több ezres vagy tizezres létszàmban), ezért dràgàk a gyogyszerek, amikor frissek és még van ràjuk szabadalom (kb. 25000 bevizsgàlt molekulàbol lesz egy majd gyogyszer). Miutàn lejàrt a szabadalom, az eredeti gyàrto is olcson fogja adni, ha akar még valami hasznot belôle, de az igazi haszon bejött màr a szabadalom ideje alatt. A Diovan kb. 10-15 éve létezik, nem ùj gyogyszer, màr generikus vàltozata is lehet. Ezért lehet hasonlo àron megkapni, mint a generikusokat. De, mint irtam feljebb, ez a piaci verseny csak màr nem védett gyogyszerekre vonatkozik, az ùjakat dràgàn adjàk.
Màs: a gyogyszerész orvosnak ad ki gyogyszert pecsétszàmra adott esetben Magyarorszàgon, de én még nem làttam olyat, hogy valaki, nem szakmabeli, vényköteles gyogyszert akart volna teljes àron venni, és azt meg is kapta volna. Megj.: édesanyàm gyogyszerész.
A rendszeres orvosi kontrollnak meg azért van némi értelme...

kardio1 2014.09.19. 12:57:49

@Hari Seldon 2: Azért a Carte Vitale önmagàban nem tùl sok. Ha van mutuelle-d is mellé, akkor tényleg majdnem ingyen kijöhet a gyogyszervàsàrlàs.

kardio1 2014.09.19. 12:58:55

@charlieharper: Az is Dél-Franciaorszàg :)

kardio1 2014.09.19. 13:00:10

@Jani haverja: A gyogyszerész nem vehet ki bàrmilyen gyogyszert sajàt maga.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 13:18:28

@kardio1: Én viszont ugyanannak a Diovan-nak az idén tavaszi árát hasonlítottam össze Magyarországon (állami támogatással) és Albániában (állami támogatás nélkül). És az jött ki, hogy itt Albániában olcsóbb, még úgy is, hogy nem jár rá állami támogatás.

A másik posztban Tanato (ő is orvos) leírta, hogy kivehet a gyógyszerész gyógyszert a saját felelősségére - kivéve néhány speciálisat - Magyarországon is.

Persze, hogy van értelme a redszeres kontrollnak, de ilyen esetekben nem havonta, kéthavonta, hanem kb. félévente. Magyarországon általában az ilyen havonta-kéthavonta a rendszeres gyógyszerszedés miatt jelentkező betegeket a legtöbbször a háziorvos meg sem vizsgálja, akkor meg minek az egész? Felesleges pénzpocséklás az állam részéről.

kardio1 2014.09.19. 13:30:37

@diggerdriver: Ez nem arrol szol egyàltalàn, de ezt te is tudod :)
Ha Mo. tartosan gyorsabban növekedne, mint UK, egy idô utàn utolérné, ez csak ezt mondja meg. Ha bircànak igaza lesz, akkor meg UK fog lesüllyedni Mo. mellé, de akkor màs statisztika lesz.

kardio1 2014.09.19. 13:41:46

@Jani haverja: Persze. Ezért irtam, hogy amikor màr nincs szabadalmi védelem, az eredeti és a generikus készitmény gyàrtoja versenyzik, ilyenkor ùgy adod el, ahogy tudod. Ha a hely àtlagkerset kevesebb, akkor olcsobban. (ùgy emlékszem, azt irtad, hogy ott az àtlagkereset szàmértéke kevesebb). Es persze biztosan szàmit a helyi szabàlyozàs és az adok is.
Tudom, hogy tanato is orvos, én csak azt irtam le, hogy édesanyàm gyogyszerész, igy ha ùgy tetszik, a màsik oldalba is van belelàtàsom. Lehet, hogy a kifejezésedet értem félre. Nekem az, hogy a gyogyszerész sajàt felelôsségére kivehet gyogyszert, azt jelenti, hogy sajàt hasznàlatra kivesz. Ha betegnek ad gyogyszert, azt kiadja. Egyébként tanato is leirta, hogy elvileg ez lehetséges, de gyakorlatban nemigen jellemzô.
Egyébként meg nem vagyok a hive a sok honapra elôre történô gyogyszerfeliràsnak. Abban egyetértünk, hogy a kontroll legyen alaposabb. Pl. maradva a Diovannàl, nem mindegy, hogy aki ilyet szed, milyen a vesefunkcioja. Ha ez romlik, csökkenteni kell a gyogyszer adagjàt, vagy màs vérnyomàscsökkentôt adni helyette. Pl. az idôsek nyàron, amikor meleg van, hajlamosak tùl keveset inni. Ilyenkor romolhat a vesefunkcio.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.09.19. 13:57:33

én se szerettem, hogy soha semmi felülvizsgálat nélkül kiadták otthon mindig a gyógyszereket (de bemenni azt be kellett érte, és sorbanülni, kéthavonta bakker), de azt se szeretem,hogy Thaiföldön eddig még semmire nem mondták nekem a patikában, hogy azt nem (fogamzásgátló, antidepresszáns minden további nélkül, természetesen norethisterone, antibiotikum, erősebb fájdalomcsillapítók is bármikor). bármennyire is praktikus ez, és olyan jó megkerülni a háziorvost pl egy enyhébb ételmérgezéssel vagy felfázással (ez a kettő úgyis mindig ciprofloxacin), azért ijesztő mégis.

kardio1 2014.09.19. 14:08:59

Szerintem is kellene ilyenkor egy rövid elbeszélgetés, betegvizsgàlat, vérnyomàs, pulzus, ilyesmik. De az is igaz, hogy a hàziorvosok eléggé le vannak terhelve. Es ez nemcsak Magyarorszàgra, hanem Franciaorszàgra is igaz (legalàbbis ezen a vidéken).
Itt a vàrosban és közvetlen közelében dolgozo hàziorvosok egyharmada 5 éven belül àtlépi a nyugdijkorhatàrt...Ha vkinek nyugdijba megy a hàziorvosa, nehezen talàl màsikat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.19. 14:18:05

@kardio1:
Ez arról szól hogy ilyen különbség mellett 500 év míg beéri az UK-t.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 14:48:40

@kardio1: Én szerintem nem azért adják itt a Diovan-t olcsóbban, mert kicsi az átlagkereset (ha mondjuk EUR-ban számoljuk). Szerintem azért adják olcsóbban, mert itt bármilyen gyógyszergyártó behozhat gyógyszereket, mindenkire ugyanaz a feltételrendszer vonatkozik. Az EU-ban tudtommal nem így van.

Pl. az Egis azért nincsen jelen itt Albániában (áttételesen egyszerűsített piackutatást végeztem nekik) semilyen termékkel mert nagyon olcsón kellene a gyógyszereit adni itt, és úgy döntöttek, hogy nekik a sok hercehurca nem éri meg a kis haszonért.

Egyébként nekem üzletileg (most a gyógyszerektől eltekintve) nagyon sok gondom van azzal, hogy nagyon sok magyar termék drága, jóval drágább, mint egy más országban lévő termék. Az albán meg nem hülye, az olcsóbbat és jobbat fogja megvenni, lásd pl. a brazil mélyhűtött csirke itt pillanatok alatt kiszorította a magyar mélyhűtött csirkét, mert mindkettőnek ugyanaz a vámtétele, tehát úgymond igazságos a verseny. A magyar termékek meg nem azért drágák, mert hülyék a magyar gyártók, hanem azért drágák, mert horror a magyar adórendszer.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 14:52:08

@kardio1: Na de pont ezért kellene inkább félévente rendszerresen megvizsgálni az ilyen beteget, ez kevesebb időt venne igénybe, mint havonta-kéthavonta csak receptet felíratni. Így csökkenthető lenne a háziorvosok leterheltsége. Legalábbis Magyarországon. A francia állapotokhoz nem értek, úgyhogy azt nem tudom.

kardio1 2014.09.19. 14:54:06

@diggerdriver: Ezt meg hogy szàmoltad ki ilyen pontosan? :)

2014.09.19. 14:57:40

@Babette.: sajons marad a pup a hatunkon

@kardio1: a 80-as evekben Algeria nagyon is onallo orszagkent kezelte magat. Aztan elozonlottek Marseillet. Ott ohhton erzem magam mindig :)

kardio1 2014.09.19. 15:01:44

@Jani haverja: Vsz. a brazil munkàs (most nem a magyar brazilra gondolok) kevesebbet keres, mint a magyar. Igy a gyàrtonak kisebb a bérköltsége. A minôséget nem ismerem, hogy brazil csirke izletesebb-e, mint a magyar. Es azt sem tudom, melyikben van több kàros adalékanyag, antibiotikum stb.
Az igaz persze, hogy az EU-ban engedélyeztetési eljàràs van az ùj gyogyszerekre és szerintem van belsô piacot védô mechanizmus is valoban.

A félévenkénti eü. kontroll esetén viszont hathavi gyogyszert kellene felirni, ami szerintem tùl hosszù idô.

kardio1 2014.09.19. 15:09:13

@charlieharper: Nem tudom, tudsz-e franciàul, de itt egy vicc a Marseille-iekkel kapcsolatosan (leforditani nemigen lehet).

-Quel est le prénom le plus fréquent à Marseille?
-Louis
-Pourquoi?
-Car si tu leur demandes, qui c'était, ils te disent: C'était pas moi, c'était l(o)ui !

2014.09.19. 15:13:55

@kardio1: :)))) 11 eves koromtol Algeriaban laktunk, francia iskolaba jartam. De ez meg a 80-as evek vegen volt. Azota sokat felejtettem nyilvan, azert ennyit meg ertek.....

kardio1 2014.09.19. 15:18:28

@kardio1: a méditerranéenekrôl csak ovatosan szabad irni, pszt :)

kardio1 2014.09.19. 15:19:39

@charlieharper: Az elôzô kommentem cimzettje persze te vagy!

tanato 2014.09.19. 15:48:40

@kardio1: Az én feleségem is gyógyszerész,azért mondom,betegnek is kiadhatja ha vállalja a felelősséget.Nyilván csak jó ismerősnek,És persze nem mindennapos az eset.

kardio1 2014.09.19. 16:34:25

@tanato: Biztosan ùgy van, ahogy mondod. A lehetôség meglétét nem is vitattam igazàndibol, csak azt, hogy ez mennyire gyakorlat. Nyilvàn egy kisebb település esetén, ahol mindenki ismer mindenkit, ez elôfordulhat. De ha egy külföldi, magyarul 10 szot tudo ember kér tôle adott gyogyszert, nem gondolom, hogy gondolkodàs nélkül kiadnà.
Te egyébként irsz fel hat honapra gyogyszert, mint hàziorvos? Most nem az egyedi esetekre gondolok persze!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 16:46:35

@kardio1: A brazilok hajón hizlalják a csirkéket állítólag. Felrakják a kiscsibét Brazíliában, meg a takarmányt, és mire ideér a csirke, addigra felnő, le lesz vágva, és le lesz frissen fagyasztva. A hajó nem fogyaszt sok üzemanyagot, mert direkt lassan jön (idő kell ennek), és a nemzetközi vizeken lévő értékteremtés miatt még adózni sem kell, tehát a kiscsibe az még adóköteles, meg a takarmány is (Brazíliában), csak a hozzáadott érték (a csirke felnevelése) adómentes. Ezután itt kifizeti az importőr ugyanazt a vámot, mint az EU-ból származó csirkére fizetne, és már itt is van.

A tápos mirelit csirkét én nem szeretem kimondottan, de ebben a kategóriában a brazil azért jobb ízű, mint a magyar, ez saját tapasztalat, de albánok is mondták.

Brazília egyébként nem csak ide szállít így csirkét, hanem a komplett EU-ba is (Magyarországon is lehet kapni ugyanolyan brazil fagyasztott csirkét), csak az EU-ban nincsen (akkora) árelőnye, mert hatalmas a vám a brazil csirkére, az EU-ban megtermeltre (pl. a magyarra) meg értelemszerűen nincsen vám.

Ebből következik, hogy a brazil csirke megfelel teljesen az EU-s követelményeknek, ide is Olaszországból hozzák át reexporttal (ezért nem kell kifizetni az EU-s vámot, mert továbbmegy Olaszországból).

Aki meg Olaszországból átjön komppal ide bevásárlóturistának, az meg hűtőtáskaszám viszi haza többek között azt a brazil csirkét, ami tőlük jött át, meg náluk is kapható, csak drágán :)))

De nem csak csirkével van itt bevásárlóturizmus, hanem minden mással. Érdemes megnézni Durreból, vagy Vlorából egy indulókompot, hogy mennyire megpakolt olasz autók mennek fel rá :) De ugyanez van a görögökkel is, csak a szárazföldön :) Meg a Makedonokkal is ugyanez, meg a Montenegróiakkal is ugyanez, meg a Koszovóiakkal is ugyanez. Albánia ebből él többek között, és jól csinálja :) Hadd legyenek máshol nagyok az adók, meg a vámok, minél nagyobbak, annál jobb Albániának.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 16:53:04

@kardio1: Na de ott voltam apósom mellett én is, meg a feleségem is, és mi tudunk albánul! :)
Meg vittük a dobozát, hogy ezeket szedi minden nap. Nem úgy mentünk be, hogy kérünk egy doboz Diovant, meg egy doboz mittudoménmit (már elfelejtettem, hogy mi volt a másik gyógyszer).

tanato 2014.09.19. 16:59:11

@kardio1: Nem csak három hónapra maximum, többre csak akkor ha az illető pl külföldre megy.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.09.19. 18:21:30

@tanato: A személyautókkal tisztában voltam, én Diggert a nehézteherautókról/dömperekrőll kérdeztem, de még egy régebbi posztban.Csak most itt válaszolt... :-)

A 301-et újonnan vetted? (Gondolom, hisz az egész típus csak talán 1-2 éve létezik, tudtommal...) Az automata váltót csak csomagban lehet ott is megvenni?

kardio1 2014.09.19. 18:49:46

@Jani haverja: Ertem én, felfogtam elsôre is, amikor irtad ezt a sztorit, csak azt modtam tanatonak, hogy Magyarorszàgon egy ilyen helyzetben vsz. nem kaptàtok volna meg.

kardio1 2014.09.19. 18:54:15

@geegee:
Nekem Jettàm van, de ezek a 4 ajtos szedànok itt alig fogynak, csak az ötajtos, meg a kombi megy. Nehezen fogom tudni eladni itt :(
@Jani haverja: En itt a megyében, vagy max. a régioban felnevelt csirkét eszem. Es igen jo izû. Ja, és nem fagyasztott :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.19. 20:56:15

@tanato: es milyen jogcimen? gondolom, nem profamilia..

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.19. 20:59:25

@Dragonlady (now in Indonesia): a haziorvosom azt ir fel, amit leirok neki cetlire. csak odaadom az asszisztensnek, be se kell mennem az orvoshoz.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.19. 21:00:33

@kardio1: Mi is általában innen a faluból veszünk csirkét, de ettől függetlenül ettünk már nem egyszer fagyasztottat is, mert úgy jött ki a lépés. Az itteni falusi az abszolút bio (bár minősítése ugyan nincs), a szomszéd csirkéi-tyúkjai még át is járnak a mi kertünkbe néha :) Sőt, már tojtak is többször a kertünkbe :) (tojásra gondoltam nem tyúkszarra, de az utóbbit is:))

tanato 2014.09.19. 21:18:24

@geegee: Igen ez új, de persze van belőle rendes kuplungos,meg automata is,mondhatjuk csomagban más kiegészítőkkel.

tanato 2014.09.19. 21:19:20

@Babette.: Nem, el tudja számolni saját kontójára a gyógyszerész/kivéve az erős hatásúakat/,de teljes áron.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása