oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. január 11. 06:43,  Pánikkeltés vagy megalapozott félelem? 259 komment

2014. január 11. 06:43 Határátkelő

Pánikkeltés vagy megalapozott félelem?

Az elmúlt hónapok egyik kiemelt témája volt a nyugati (elsősorban az angol és a német) sajtóban a bevándorlás korlátozásának igénye, főleg annak kapcsán, hogy január elsejétől a román és a bolgár állampolgárok is korlátozás nélkül vállalhatnak munkát az Európai Unió országaiban. A (voltaképpen vitaindítónak szánt) kérdésem: Angliában belpolitikai hangulatkeltés folyik (jövőre választások...), vagy megalapozottan tartanak a határátkelőktől?

Victor Spirescu.jpgVictor Spirescu, A Román Munkavállaló

Immár hosszú hónapok (de lehet, hogy megvan annak egy éve is) olvashatjuk szinte napi szinten az angol sajtó egy viszonylag jól belőhető szegmensében (zászlóvivő: Daily Mail), hogy 2014. január elsejétől vége a világnak, érkeznek a román és bolgár munkavállalók, akik elárasztják az országot és elvesznek minden maradék munkát.

Jómagam rendszeresen olvasom a brit (és amennyire nyelvtudásom engedi a nyugat-európai) sajtót és próbálok tájékozott lenni, és őszintén szólva egészen nagyszabású az a hangulatkeltés, amit például a Daily Mail folytat. Gyakorlatilag lehetetlen volt az elmúlt egy évben úgy rámenni a lap oldalára, hogy ne legyen egy hangulatos riport román vagy bolgár bűnbandákról, csak és kizárólag a szociális juttatásokért érkező kelet-európaiakról, stb.

Victor Spirescu, az Arc

A dolog január elsején kapott némi rózsaszín árnyalatot, amikor a teljes angol sajtó (két parlamenti képviselővel megerősítve) testületileg vonult ki a lutoni reptérre a Marosvásárhelyről érkező repülőgép elé, az arról leözönlő bevándorlókat várva.

Aztán az történt, hogy a 180 üléses gépen érkező 140 utas közül egyetlen egy új munkavállaló akadt (a többiek vagy látogatóba érkeztek vagy korábban is Angliában dolgoztak és csak a karácsonyi pihenésről érkeztek vissza). Így lett egyik pillanatról a másikra sztár Victor Spirescuból, akit a teljes brit média felkapott.

A 30 éves férfi lett az újonnan érkezők „arca", megszemélyesítője, több országos napilap is kiemelten foglalkozott vele, a The Times például rögtön két oldalon, meghívták egy panelbeszélgetésre a Sky News hírtelevízióba, a The Daily Telegraph pedig külön embert utaztatott Romániába, ahol megkeresték Victor Spirescu házát és 19 éves menyasszonyát, valamint azt a házat, amelynek felújítására pénzt keresni Nagy-Britanniába érkezett.

„Amikor bemegyek egy szupermarketbe, mindenki engem bámul. Volt egy kislány, aki azt mondta az anyukájának: 'ez a bácsi az a televízióból'" – mondta egy interjúban Spirescu, gyorsan hozzátéve, hogy mindenki nagyon barátságos volt vele.

Egyébként a férfi egy napon belül talált magának munkát egy szupermarket parkolójában lévő autómosóban, bár ő szívesebben dolgozna a több pénzt ígérő építőiparban. (Más kérdés, hogy mivel az állandó médiaérdeklődés miatt képtelen volt folyamatosan dolgozni, már ki is rúgták...)

Médiakampány vagy most jön a java?

Az első roham tehát elmaradt Angliában, ami persze nem jelenti azt, hogy ez a továbbiakban is így lesz. A MigrationWatch nevű érdekvédelmi, vagy nyomásgyakorló szervezet például egy január elsején megjelentetett elemzésében azt állította, hogy számításaik szerint mindkét érintett országból a következő 5 év során évente 50 ezer bevándorló érkezik majd a szigetországba.

(Ennek némileg ellentmond, hogy például az előzetes repülőgépes helyfoglalások aránya alacsonyabb az év első három hónapjára, mint 2013 hasonló időszakában.)

Érthetően más véleményen van Románia nagy-britanniai nagykövete, aki elsősorban az elfogult médiakampányt kárhoztatja, azt állítva, hogy a legtöbb, az Egyesült Királyságba érkező román munkavállaló dolgozni akar és nem a szociális juttatásokon élősködni.

„Ha figyelembe vesszük, hogy Románia szinte teljesen kimerítette exportálható munkaerejét, és a tényt, hogy országomé jelenleg az Európai Unión belül a leggyorsabban növekvő gazdaság, akkor a korlátozások január elsejei megszüntetése aligha vezet az Egyesült Királyságba érkezők számának nagymértékű emelkedéséhez" – nyilatkozta Ion Jinga.

... és akkor a tények

Ez a történet politikai része. Nyilván érdemes venni egy pillantást a száraz tényekre is – nem lesz unalmas, ígérhetem.

A University College London tanulmánya szerint az 1999 után az Egyesült Királyságba érkező határátkelők 45 százalékkal kisebb valószínűséggel részesültek állami juttatásban vagy adó-visszatérítésben 2000 és 2011 között, mint a brit állampolgárok és ez az alacsonyabb arány (igaz, ebben az esetben „csak" 3 százalék az eltérés) igaz a szociális bérlakásokban élőkre is.

Az Európai Gazdasági Térségből (ami az EU, plusz Norvégia, Izland és Liechtenstein ebben az esetben) érkezők 34 százalékkal több adót fizettek, mint amennyit juttatásokban kaptak, magyarán egyharmaddal többet hoztak az államnak, mint amennyiben kerültek.

A jelentés szerint 2011-ben az EGT-ből érkezők 32, az azon kívülről bevándorlók 43 százalékának volt egyetemi diplomája, szemben a felnőtt britek 21 százalékával.

A helyzet tehát úgy néz ki, hogy a hangulatkeltés ellenére a határátkelők többet hoznak a brit gazdaságnak, mint amennyit kivesznek belőle (amivel nem állítom, hogy nincsenek olyan esetek, amikor valaki azért költözik Nagy-Britanniába, vagy Németországba, hogy igénybe vegye a magasabb szociális juttatásokat), és akkor még nem is beszéltünk a külföldön (például Spanyolországban vagy Franciaországban) élő britekről, legyenek munkavállalók vagy nyugdíjasok.

Jönnek a jugoszlávok!

Végezetül egy apró, de talán jellemző történet. Csütörtök este a BBC televízió Question Time című műsorában Nadine Dorries konzervatív képviselő kérdésre válaszolva kijelentette: Nagy-Britanniának fel kell készülnie a Jugoszláviából várható migrációs hullámra.

„Eddig nem volt ilyen hullám, de lehet holnap, vagy akár jövőre – nem tudjuk, és ez gondot jelent. Jugoszláviából is érkezhet ilyen hullám" – jelentette ki.

A kérdés tehát az: vajon hangulatkeltés zajlik Angliában (és a posztban végül kevesebbet emlegetett Németországban), vagy valós a határátkelőktől való félelem?

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország Anglia Nagy-Britannia Victor Spirescu Nadine Dorries Ion Jinga

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr465752003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quercus a favágó 2014.01.11. 22:09:55

@diggerdriver:
Megmondom hogyan lehet még ezt fokozni. Farmer helyett tigrismintás leggings!!! Akkor még max is dobna egy hátast!

@charlieharper (UK, de nem London!):

Látszik,hogy nem élsz itthon. Nem hallottál még a frakcio fegyelemről. A kutyát nem érdekli a választó véleménye. legfeljebb a választáskor. Az a jó,amit a párt mond. A választó meg fogja be, vagy húzzon el. Pl.Angliába.
A demokrácia meg egy kapitalista-liberalista-jóskapista csökevény. Pfujjj!

Egyébként amikor leszoktam az asszonyról, nem voltak ilyen tüneteim, mint neked a kávénál. Persze a kávé élvezeti cikk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:10:33

@charlieharper (UK, de nem London!):
Jelenleg van minden kormánynak egy X évre szóló mandátuma.
Hogy jól kormányoz vagy sem azt a ciklus VÉGÉN eldöntik a választók.
Ha visszahívhatók lennének a képviselők akkor egy kormány sem töltené ki a mandátumát és évente választások lennének.
Egyébként Magyarországon volt ilyen rendszer azt hiszem a szocialista kormány utolsó ciklusában.
Antallék első intézkedése volt a visszahívhatóság eltörlése.
Helyesen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:12:47

@33621:
Magyarországon is tervbe volt véve hogy gyártanak törpeautót.
A prototípusok készen is voltak. Surányi Endre tervezte.

2014.01.11. 22:12:51

@diggerdriver: Churchill a haboru akatt nagyszeru politikus volt. Haboru utani idoszakkal viszont mar nem tudott mit kezdeni.

Ebben a ket mondatban ossze is foglaltad
"A létező legnagyobb tévedés hogy a nép akarata a lényeg. Az ország érdeke a lényeg és ez nem mindig egyezik a nép akaratával." Igy igazabol az, hogy az MP teged vagy engem kepvisel, az csak porhintes. Az orszag erdeke erosen szubjektiv, jelen rendszer szerint, az MPk szerinti erdekek vannak. Tudom, hogy technikailag megoldhato, de erosen utopista gondolat. Ha majd kidolgoztam, szolok es vitara bocsatom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:16:51

@charlieharper (UK, de nem London!):
Na de bazmeg. Amiről beszélsz az úgy van ahogy akarod.
Aki dolgozott az ott kapja a munkanélküli segélyt ahol befizette.
A román aki idejön az nem itt kap munkanélküli segélyt.
Itt akkor kap ha már itt dolgozott.
Mostmár csak azt kéne megbeszélnünk hogy milyen segélyre gondolsz?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:20:04

@QUERCUS:
Az a mozgás te...
El tudod te ezt képzelni hátulról?
Atyaúristen.
Azt hinném az Isten nyúlt le értem.

Quercus a favágó 2014.01.11. 22:24:31

"táliában a Borgiák harmincéves uralkodása alatt háborúztak, gyilkoltak, és folyt a vér. Ebből lett Michelangelo, Leonardo és a reneszánsz. Svájc a testvéri szeretet hona, és ötszáz éve demokráciában él, aztán mit találtak fel? A kakukkos órát."

2014.01.11. 22:28:15

@diggerdriver: a visszahivhatosag ertelmet veszti egy direktben szavazos rendszernel.

33621 2014.01.11. 22:33:30

@diggerdriver: Mivel én a te korosztályod vagyok, ugye ,,öcsém,, szerencsére én is olvastam Surányi Endre könyvét. Amúgy meg ha megfigyelted volna hasonló az érdeklődésünk autó motor téren. Én jártam motoros találkozókra annak idején a 80-as évek első felében, ott és akkor sok érdekességet lehetett látni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:33:56

@charlieharper (UK, de nem London!):
Az MP-nek csak annyira érdeke téged képviselni hogy megint rá szavazzál.
A kormányzás jórészt szakmai munka.
Hogy tudná John Smith pékmester eldönteni hogy a Temzére épüljön meg az új Heathrow vagy valahová máshová?
Ő annyit tehet hogy megválaszt egy SZERINTE okos embert aki még mindig nem tudja eldönteni de módja van meghallgatni szakértői véleményeket és azok alapján dönteni.
Nem az a tudomány hogy meghallgassa a repülési szakembereket hanem hogy meghallgassa a repülési, a vízügyi, a városfejlesztés, a költségvetési, a környezetvédelmi, és még ki tudja hány szakembert és az ő véleményüket ÖSSZEVETVE foglaljon állást és szavazzon....
Nem, nem úgy ahogy a legjobb tudása és a lelkiismerete diktálja hanem ahogy a pártja megmondja neki.
Na innentől kezdve áll meg igazán Churchill mondása.

Winston nekem nagy kedvencem.
Hatalmas egyéniség volt kiváló szónok remek debattőr.
A háború után nem választották újra, Attle lett a miniszterelnök és utána hozták vissza a nagy öreget.

RoxyCRX 2014.01.11. 22:35:04

digedriver , megprobalom megvalaszolni....
szoval... a roman csinal egy ceget romaniaban amivel az angol ugynokseg szerzodest kot. igy a roman cege vagy mi, bruttoban kapha meg a fizeteset az agencytol, amibol utana az angol allamnak be kene fizetnie az adot. de nem teszi mert aszondja hogy o egy vallalkozo aki majd a roman allamnak fizeti az adot, de oda sem teszi. szoval mig te ha be vagy jenletve es'fizetsz ni -t meg adot meg penwiset amit a ceg akinel dolgozol kifizet utanad addig ok mint egy normal ceg aszondjak hogy nekik ilyen es ilyen koltsegeik voltak amiket leir, es mivel roman vallalkozasrol beszelunk ok aszondjak hogy a maradekot romaniaban fizetik meg, amit nem tesznek. ergo az angol allam kifizeti a roman cegnek a brutto sszeget, ok leirjak ami "koltsegkent" felmerul es a maradekot se fizetik be romaniaban. szamositva, ha te 6.68 at keresel nettoban o kapja ennek a bruttohat ami kb 8.80 - 9.00 font es az szepen zsebre teszi. ennyi.

2014.01.11. 22:36:04

@diggerdriver: Kanadaban ez anno ugy volt, hogy ha szponzoraltad a felesegedet, hogy Kanadaba tudjon kivandorolni, akkor az allam alairatott veled egy papirt, hogy 2 (lehet, hogy 3) evig semmilyen benefitet nem vehet fel, akit szponzoralsz a bevandorlashoz. Ha felvett megis, akkor azt hiszem joga volt az allamnak azt levonni a fizetesedbol.
Tavaly vagy tavalyelott volt egy cikk, nem emlekszem talan a Telegraphban, hogy azok a UK allampolgarok, akik Bulgariaba mentek dolgozni, alairattak veluk egy papirt, hogy 2 evig nem kapnak semmilyen segelyt az allamtol. Lehet, hogy Birca tud errol.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:36:14

@33621:
Így van nagyon egyívásúak vagyunk.
Én a 80-as években veterán motoros találkozókra jártam.

2014.01.11. 22:39:25

@diggerdriver: pont ezt mondom. Az MP tovabbra is csinalja a kutatomunkat es a Parlamentbe elmondja, hogy miert kellene az o javaslatara szavazni. Egy ertelmes ember, aki szavaz kepviselore, a kepviselo kutatomunkaja es meggyozo szovege utan tud szavazni, hogy szerinte amit hallott, most megis Igen/Nem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:40:18

@RoxyCRX:
Ezt most nem értem.
Úgy tudtam hogy egy cég oda fizet adót ahová be van jelentve.
De hagyjuk ezt mert nem értek a cégügyekhez.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:42:39

@charlieharper (UK, de nem London!):
A direktben szavazós rendszernél elveszik az a lehetőség amit fentebb vázoltam, a szakértői kormányzás lehetősége.
John Smith pékmester dönt arról amiről fogalma sincs.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:51:28

@charlieharper (UK, de nem London!):
Jó, akkor nézzük meg másik oldalról.
Idejövök dolgozni ebbe az országba.
Itt árulom a szaktudásom amire igény van.
Az angol kormány sem a felnevelésembe sem az oktatásomba sem a szakmai tudásom megszerzésébe nem ölt bele egyetlen penny-t sem. Készen kapott egy szakembert.
Tegyük fel hogy igényelek Child benefitet.
A te logikád szerint egy olyan ember inkább kapjon Child benefitet aki életében nem dolgozott de belekerült az angol adófizetőknek néhány százezer fontba a puszta léte és mindössze annyiban különbözik tőlem hogy az anyja itt pottyantotta a világra.
Ő kap mert itt született én nem mert nem itt születtem.
Hogy ki mennyibe került az adófizetőknek hogy ki mennyit tesz le az asztalra az nem érdekes, az számít hogy hol született.
Hogy is van ez?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 22:55:39

@charlieharper (UK, de nem London!):
Igen igazad van, a kulcsmondat az ÉRTELMES EMBER.
Nézzél körül az utcában ahol laksz.
Hány emberre mondanád hogy az értelmes ember és szavazzon az MP-ről?
Mi alapján mondod valakire hogy értelmes ember és hogyan szűröd ki a hülyéket?

2014.01.11. 22:58:58

@diggerdriver: szerintem ezt megvalaszoltam. Tovabbra is meglenne a dontes mogotti kutatas es vita, amit utan megszavaznanak. Aki errol szavazna, na az valtozna. Ertem, hogy azt mondod, hogy Jane Doe nem eleg okos arra, hogy egy vita utan szavazzon, de akkor a jelenlegi redszer szerint sem eleg okos, hiszen a ket-harom part kozul arra szavaz, aki szerinte szimpatikus (remelhetoleg a vitak, part program alapjan es nem aszerint, hogy milyen szinu a kepviselo nyakkendoje).

2014.01.11. 23:00:42

@diggerdriver: az, hogy ki szavazhat, azttorveny szabalyozza. Ugyanazok szavazhatnak arrol, hogy ki legyen kepviselo.

Quercus a favágó 2014.01.11. 23:04:28

@diggerdriver:

"Az angol kormány sem a felnevelésembe sem az oktatásomba sem a szakmai tudásom megszerzésébe nem ölt bele egyetlen penny-t sem. Készen kapott egy szakembert."

Na ezt kellene egyszer tisztába tenni. Amikor sír a szája az angol, a német, a holland, stb. embereknek. Hogy mennyi támogatást kapnak az eu. periféria országai. Az ő pénzükből. Mert a kész szakembereket meg a mi pénzünkből kapták. Náluk már csak dolgozik, és adót fizet.
De az a pénz, amit az egyes államok ráfordítottak ezen szakemberek kiképzésére az adófizetők pénzéből, az hol van elkönyvelve? Azt nem úgy kellene venni, mint befizetést a közös kasszába pl. Magyarország részéről, és támogatásként elszámolni pl. Anglia részére? Mennyibe kerül egy kész orvos? Hány magyar orvos dolgozik Angliában?
Érdekes számok jönnének ki szerintem. Még az is lehet, hogy a "lebecsült"országok lennének a nettó befizetők.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 23:07:52

@charlieharper (UK, de nem London!):
Valamikor a Rákosi rendszerben a hiánygazdaság korában volt egy mondás miszerint a konyak az a munkásosztály itala amit a képviselőin keresztül fogyaszt.
Te most azt mondod hogy a konyakot közvetlenül a munkásosztály igya.
Még mindig nem válaszoltál hogy kinek adnál és mi alapján szavazati jogot?

PannonBoy 2014.01.11. 23:11:11

@diggerdriver: Ez egy igen hathatós, jól összeszedett érvelés, egyet kell értenem.
Mondjuk tegyük fel, hogy van egy egyetemet frissen végzett szakember, aki úgy gondolja, hogy dobbant és Angliában fog dolgozni. A magyar felsőoktatás (csak a felsőoktatás) mondjuk belefektetett 2 millió Ft-ot. Ez tehát neki költség. A frissen végzett elmegy Angliába, ahol az adót és egyéb költségekett fizeti, valamint ott költi el a megszerzett pénzét.
Ki jár jól és ki jár rosszul? Biztos, hogy nem Mo. van a nyertes oldalon.

2014.01.11. 23:12:21

@diggerdriver: na, ez a kulcs. Te szakmai tudast hozol es dolgozol. A vita ugy kezdodott, hogy UKban az angoloknak akikbol eleguk van, azok az ujonnan jott sok kepzetlen munkaero, akik nagy esellyel nem fognak (esetleg nem akarnak) egy jo ideig munkat talalni es bekerulnek a benefit rendszerbe.

Amit fent irtam, a Labour legujabb agymenese, hogy csak a fix munkaajanaltra johessen ember, azzal nem ertek egyet. Nem mukodne az EUn belul.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 23:15:58

@charlieharper (UK, de nem London!):
Ha ugyanazok szavazhatnak arról hogy ki legyen képviselő vagy ugyanazokra rábízzuk a kérdés eldöntését az nem ugyanaz.
Ha a kérdést te döntöd el akkor a képviselő csak egy közvetítő láncszem ráadásul feléd ő kommunikálja az eldöntendő kérdést és így te manipulálhatóvá válsz.
Nade te okos vagy téged nem lehet manipulálni. Pedig dehogynem.
Akkor miképp döntenének a kevésbé okosak?

2014.01.11. 23:16:10

@diggerdriver: mondtam, hogy meg nem dolgoztam ki minden reszletet. Komolyabb gondolkodas nelkul, nem lehet ugy gondolkodni, hogy kozben a felesegem veszekszik a lanyommal. Elso ranezesre ugyanannak, aki jelen pillanatban MPre szavazhat a parlamenti valasztason.
Holnap vagy hetfon folyatjuk.

2014.01.11. 23:20:10

@diggerdriver: aaaargh. Nem erted. Rendes vita utan szavazol. Nem csak a te sajat kepviselod mondokaja utan.

33621 2014.01.11. 23:22:11

@diggerdriver: Azokon a találkozókon abban az időben sok veterán motor is szerepelt. Emlékszem egy idős BMW-s motorosra aki Szegedről, vagy a környékéről volt és azt mondta akkor, hogy az ő udvarára kétütemű járművel nem léphetnek be. Pedig ha jól emlékszem javítással foglalkozott akkor is.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 23:23:39

@charlieharper (UK, de nem London!):
Én folyamatosan azt próbálom mondani hogy nem lehet kimazsolázni a dolgozni akaró embereket a léhűtők közül.
Bizony Angliába a tiszta búza mellett az ocsú is jön.
Két lehetőség van.
Vagy beengedik a tiszta búzát és az ocsút együtt vagy megszűrik de akkor a tiszta búza jelentős része is kint marad.
Le kell nyelni hogy bizony a jó szakemberek árnyékában jön egy segélyen élni akaró réteg.
Biztos vagyok benne hogy arányaiban nincs nagy különbség az itt született melós-segélyezett réteg és a bevándorló melós-segélyre ácsingózó réteg között.
Az egész csak habverés.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 23:30:46

@charlieharper (UK, de nem London!):
Köszönöm uram, egy élmény volt önnel beszélgetni:)))))))))))))))))))))

Nyitok egy sört.

Varga Mariann Manka 2014.01.11. 23:45:12

@tildy[UK]: A jó ég tudja miért, de hajlamos vagyok kettővel írni :-) annak ellenére, hogy sosem volt különösebben gondom a helyesírással :-)

A kép fenomenális. Én ennél egy kicsit diplomatikusabb voltam, elvégre egy helyen dolgozunk.

Amúgy a munkahelyemen pont a benszülöttek a leglustábbak. Nem szeretem azokat a műszakokat, ahol több brit van, mint külföldi, mert akkor általában két ember munkáját is el kell végeznem ahhoz, hogy a lelkiismeretem rendben legyen, amikor hazamegyek.

wuaaa 2014.01.11. 23:46:08

Remélem a többség tisztában van vele, hogy Románia és Bulgária EU tagsága azért volt fontos, hogy az innen (is) érkező putrilakó nagycsaládosok ne kérhessenek menekültjogot egy másik EU tagállamban (EU-n belül nem lehet), mert a menekültjog elbírálása alatt a kérvényező tartózkodhat az elbíráló ország területén és más bevétel hiányában az elbíráló ország kötelessége eltartani őt és kedves családját, biztosítani a lakhatási lehetőségeket és az erre az időre járó szociális juttatásokat. Ez volt az első lépés.

A második lépés a "jobbseekerek" szabad áramlásának korlátozása lesz, így, vagy úgy, de valahogyan biztosan, csak idő és politikai helyzet kérdése, mert egyértelmű, hogy ez egyre több ország érdeke kezd lenni. A szociális rendszer a helyi viszonyokra volt méretezve, nem arra, hogy külföldiek plussz ezreit tartsa el. Norvégiában a legutóbbi választások óta (más került az élre) jött egy fejlemény ezen a téren, bár egyenlőre még csak kísérleti stádiumban van egy Oslo-közeli megyében. Ennek lényege, hogy munkanélküli segélyen lévő EU-országból származó munkanélkülinek a helyi munka- és szociális hivatal az EURES-szel egyetemben a saját hazájában próbál munkát találni. Ha elutasítod, nem kapsz tovább segélyt. Norvégiában ezt annyival egyszerűbb volt meglépni, hogy nem EU tagállam, így Brüsszel nem nagyon beszélhetett bele. Amennyiben eredményes lesz ez a projekt, országos szinten hatályba szeretnék léptetni ezt a rendszert. Naívság lenne azt gondolni, hogy a többi EU tagállam (főleg azok, akiknél ez megoldásra váró probléma) nem kíséri figyelemmel és nem inspirálódik az ilyen hírek hallatán. Azt hiszem, inkább csak várnak egy precedens értékű döntésre valakitől, ami ugyan nem fog egyszerűen megszületni és biztosan nagy lesz körülötte a zaj, de mint minden szenzáció, ez is három napig fog tartani.

Tíz-tizenöt év múlva az fog furának tűnni, ami ma van. Sokan fogják mesélni gyerekeiknek, unokáiknak, hogy anno nulla nyelvtudással neki lehetett vágni Európának és munkanélküli segélyből királyként lehetett élni, sokkal jobban, mint otthon dolgozva. Remélem nem én vagyok az egyetlen, akinek ez már ma is furának tűnik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 23:50:27

@33621:
Csodaszép.

A kétütemű motorok iránt olyan elementáris gyűlölet van bennem hogy ránézni sem vagyok hajlandó.
Elnyűttem 3 Wartburgot.
Babetta, Komár, Jawa Mustang, MZ 250TS után elég volt belőlük.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.11. 23:56:29

@wuaaa: Én meg azt mondom hogy a szociális rendszer képes eltartani a külföldiek plusz ezreit amennyiben jön velük egy megfelelő nagyságú dolgozni akaró és tudó adófizető réteg is.
Márpedig jön velük csak ezt nem nagyon emlegetik.

33621 2014.01.12. 00:14:55

@diggerdriver: Verhovina, 2 Simson, TS 250/1, ETZ 250 dob, ETZ250 tárcsa, ETZ 150,

morsels (törölt) 2014.01.12. 00:26:56

@charlieharper (UK, de nem London!):
Ugy emlekszem, hogy az 5 ev volt (marmint a szponzoralas), viszont akkoriban (vagyis jo 20 eve) ha mondjuk egy ev utan lemondtal a szponzoralasrol, akkor lehetett igenyelni az allamtol benefitet.
Nem, nem vontak le semmit attol, aki lemondott a szponzoralasrol, csak tobbet nem szponzoralhatott senkit.

Azt nem tudom, hogy most hogy van.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.12. 00:59:13

@diggerdriver:
De miért kell adni benefitet bárkinek is, aki még soh nem doglozott Angliában? Én ezt nem értem...

Annakidején Magyarországon sem kaptam benefitet, mikor munkanélküli lettem, mert nem volt meg a minimum szükséges idő. Azt mondták, sorry... az államtól akár éhen is halhattam volna.

Milyen igazságtalan az Angliában dolgozó emberek adóbefizetéseit kiosztani minden jöttmentnek?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.12. 01:05:32

@edina.: 6 ev itt , lituk, + ESOL qualifications entry level 3 or level 1 or level 2 vagy annal jobb.

svajcineger 2014.01.12. 02:15:37

@Kövérmadár [swe]:
Pont ez jutott nekem is eszembe. Miert kell adni annak barmit is, aki meg semmit nem rakott bele a kozosbe?
Hogyan mukodik ez egyaltalan a UK-ban?
Svajcban pl. ha nincs egyeves munkaviszonyod, akkor mehetsz haza, vagy mehetsz kolcsonkerni, de az allamtol nem kapsz egy vasat sem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.12. 02:17:16

Szerencsétlen román gyerek, jól kib@...bráltak vele.
Csak tudnám, hogy hogy a vérbe szagolták ki az újságírók, hogy ő az aki munkát vállalni jött, szemben az összes többivel, aki csak látogatóba/látogatásból vissza...
Na mindegy, ez volt a kétszázadik komment, lehet zárni a posztot.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.12. 02:46:32

@Kövérmadár [swe]: No, nálunk is esett valami vérmes 3 centi.Ami lehet, hogy szerdára elolvad. Na és? :D

Persze nem biztos...

2014.01.12. 07:56:59

@QUERCUS: @diggerdriver: @charlieharper (UK, de nem London!):

Figyelemre méltó polemizálás volt. Érdekes gondolatokkal.

DieNanny CH 2014.01.12. 08:58:42

@charlieharper (UK, de nem London!): @diggerdriver:

Figyeljetek, mondom én, hogy kellene vennünk egy szigetet, aztán a magyar határátkelők ott megalapíthatnák a saját országukat... Hiszen ti már fogalmazzátok a törvényeket! :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 10:00:53

@33621:
Nekem az MZ 250TS után már a veteránok jöttek.
A K800 Zündapp és a BMW R66.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 10:33:02

@Kövérmadár [swe]:
Na figyelj Madár.
Az hogy milyen és mennyi segélyt osztanak ki kormányok a saját lakosságuknak az függ a gazdaság állapotától a választási ígéretektől a segélyezés remélt céljától a megváltozott körülményektől.
Nagyjából ennyi.
Például a Child benefit remélt célja a gyermekvállalás ösztönzése. Valamint, az egyik leglényegesebb hogy azokat segélyezzék akik ilyen-olyan okból nem dolgoznak.
Ennek oka a társadalmi feszültségek elkerülése a hajléktalanok számának növekedése szélsőséges esetben az éhséglázadások megelőzése.
Ne menjünk most bele hogy a segélyek elérik e a céljukat.
Angliában fizetnek segélyt ha egy bizonyos szintnél kevesebbet keresel.
Például minimálbérre nem jár segély de ha két felnőtt két gyerekkel keres két minimálbérnyi összeget abból fele elmegy albérletre akkor az egy főre jutó összeg kevés a megélhetéshez.
Aztán fizetnek albérlet hozzájárulást ugyanezen okból.
Na most a te kérdésed arra vonatkozik hogy aki külföldi az miért kap ezekből a juttatásokból.
Miért ne kapjon?
Dolgozó adófizető állampolgár.
A segélyeket adókból fizetik.
Ha a bevándorló adót fizet akkor azt az adót miért olyan élvezze aki pusztán annyiban különbözik hogy a gólya ide hozta.
Azt mondod hogy jó de az olyan bevándorló ne kapjon aki nem dolgozik.
Jogos.
Ettől a nem dolgozó bevándorlótól miben különbözik a segélyezett de soha nem dolgozott helyi lakos?
Annyiban hogy helyi lakos.
Jó helyre született.
Az angol útlevelén kívül semmiben sem különbözik egy román cigánytól. Megértem én hogy egy angol azt mondja hogy ha nem is szívesen de kénytelen kifizetni léhűtő honfitársa segélyét de ne akasszanak a nyakába még néhány százezer Kelet Európai ingyenélőt.
Igenám de mint fentebb írtam ezek mellé kap sokkal több jómunkásembert akik kész szakemberek és egy penny-ébe nem kerültek az angoloknak.
A dolgok kiegyenlítik egymást.
A kérdés nem az hogy a bevándorló miért kap segélyt hanem hogy akik nem hasznos tagjai a társadalomnak miért kapnak segélyt?
A választ lásd fent.

2014.01.12. 10:34:57

@morsels: mar nem emlekszem. Szerintem a mi idonkben volt valami fenyites, hogy az allam behajtja a szponzoralon a benefitet.

@lexrex: nem jutottunk dulore. Meg csak annyiban ertettunk egyet, hogy a technikai hatter adott hozza. @diggerdriver:

@svajcineger: azert nem tudom 100% pontosan, mert en semmit nem kapok.

Digger, az, hogy ki szavazhatna, az akkor megbeszelve?

2014.01.12. 10:37:55

@diggerdriver: az angol erre a "selejtre" azt mondja, hogy de az a mi selejtunk, nem importalt (bevandorlo). Gyakorlatilag en ezt az ervet lattam eddig. Mast meg nem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 11:30:34

@charlieharper (UK, de nem London!):
Ok. Talán kezdem érteni mit akarsz mondani.
Maradjunk a repülőteres példánál.
Minden párt meghallgatja a szakértőit majd kialakítja a saját álláspontját és a választók elé tárja.
A választók pedig szavaznak otthonról.
Tegyük fel hogy én vagyok John Smith patikus.
Találkozok veled.
Charliiii eszednél vagy? Ki a tököm akar foglalkozni a politikával?
Leszarom hogy az a repülőtér hová épül meg. Azért küldtem oda a képviselőmet mert ő tanultabb, okosabb, felkészültebb mint én.
Egész nap kínlódok a sok hülye vevővel és ha hazamegyek akkor meg még az országos gondokat is én oldjam meg mikor én dugni akarok meg sörözni.
Oldják meg helyettem, azért vannak olyan jól megfizetve.
Nem érdekel a politika nem akarok szavazni.
Ez volt John Smith patikus véleménye.
A parlamentben évente rengeteg szavazást bonyolítanak le a képviselők.
Ha ezeket mindet a lakosság nyakába varrnák akkor egy idő után olyan érdektelenség lenne hogy csak a mániákusok követnék figyelemmel az eseményeket.
A jelenlegi rendszerben a lakosság választ egy képviselőt akiről szinte semmit nem tud csak az iskolai végzettségét a munkahelyeit meg hogy milyen szépen néz a plakáton. Ja és hogy mit ígér.
Mi a jobb, ha ő szavaz országos dolgokról vagy egy közösség ahol Charli százakárhányas IQ-jára esik egy negyven IQ-jú is és a közösség átlag IQ-ja nem több hatvannál?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 11:35:20

@charlieharper (UK, de nem London!):
Én meg azt mondom az angolnak válaszul hogyha a csirkének lerágod a húsát akkor a csontot is takarítsd el.
Ha hasznot húzol a szakemberekből akkor tartsd el a selejtjét is.

2014.01.12. 12:08:40

@diggerdriver: este valaszolok, megyunk a kikotobe amig joido van. Beazott a hajo, szerintem rosszul zartam le telire. Tiszta penesz belulrol a kabin.

wuaaa 2014.01.12. 13:21:54

@charlieharper (UK, de nem London!):
"Tiszta penesz belulrol a kabin."

Vagy túl jól zártad le. Szilikagélt használsz-e?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.12. 13:40:16

@svajcineger: Bocs, hogy csak most välaszolok, de dolgoznom (is) kellett. :-)
Igen, az a cég...de mäshol sem jobb. Mindenütt vannak elönyök, és hätränyok is, morogni még akkor is lehet, ha az ember vällalkozo. Csak akkor nem a hülye fönökeit/rendszert szidja, hanem a partnereket. :-)
"Svajcban pl. ha nincs egyeves munkaviszonyod, akkor mehetsz haza, vagy mehetsz kolcsonkerni, de az allamtol nem kapsz egy vasat sem." - Ezzel te tisztäban vagy, hogy hogy müködik, vagy csak hallottad? :-) Azt tudod pl, hogy a szociälis segélyt itt ugy müködik, mit egy hitel? Amit anno kaptäl, mert megszorultäl, azt vissza szoktäk kérni ha mär jobban megy. A különbség a banki hitellel szemben, hogy ezen nincs kamat... :-)

adg 2014.01.12. 14:45:44

@diggerdriver: +1

A szavazási rendszer nagy hibája, hogy értelmi szinttől függetlenül szavazhat majdnem mindenki. Az emberek jelentős része könnyen befolyásolható, minden hülyeséggel megetethető, vagy egy doboz sörért a megadott emberre szavaz, vagy szalacsi sándor.
Ha rajtam állna, minden szavazólap alján lenne egy random feladat. Valami kis egyszerű, rajzolj két háromszöget meg egy karikát, vagy tegyél egy pontot a lap sarkaiba, vagy valami hasonló. Ha nem sikerült megoldani, akkor érvénytelen a szavazat, mert nyílván felelős döntésre sem vagy alkalmas. Így a politikusoknak is ki kellene találni valami értelmesebb ígéreteket, mint az "én eggyel többet adok, mint a másik" jellegűek.
Az embereket meg nem lehet megszavaztatni minden szarról, hiszen több tucat szavazás van naponta az országgyűlésben néha, erre normális embernek se ideje, se energiája. Gyorsan apátiába torkollana. Egy sima országgyűlési választásra is csak az érdekeltek alig fele megy el, hányan szavaznának akkor olyan dolgokról, hogy pl. a biztonsági gyerekülés magasságának meghatározása, vagy valami hasonló móka.

2014.01.12. 17:42:42

@wuaaa: igen, hasznalok, de tul sok volt bent a viz. megneztem, az ajto rosszul zar.

2014.01.12. 17:56:37

@diggerdriver: @adg: ez jo kerdes, de szerintem megoldhato

Ugye, en nem azt mondom, hogy abszolut ne legyen kepviselo, hanem, a szavazast vigyek a szavazokepes allampolgaroknak (mert ez technikailag lehetseges). A kepviselo rendszer ugyanugy marad, mint most, vagyis ugyanugy lehet rajuk szavazni 5 evente.

Tegyuk fel, hogy Diggert nem erdekli az egesz politikabol semmi, csak a penzugypolitika. A tobbi, mint kulpolitika, szocialis dolgok, biztonsagpolitika nem erdekli es nem kivan szavazni ezekben a kerdesekben, rabizza a kepviselore. Mondjuk be lehetne jelolni elore (amit, ha akar utkozben valtoztathat egy-egy kerdesben), hogy az osszes temaban helyette ugyanugy a kepviselo szavazzon, mint eddig. Viszont, ha adopolitikarol van szo, abban Digger akar szavazni. Es lenne mondjuk 1 het (az idotartamot meg nem talatam ki), hogy hetvegen vagy pentek este megnezze az iplayer-rol a vita osszefoglalojat vagy ha erdekli a teljes vitat, ami alapjan szavazhat.
Igy, azok, akiket nem erdekel semmilyen kerdes, azok helyett, mint most, a kepviselo szavazna. Akik viszont akarnak donteni, azoknak a lehetoseg megvan ra.
Igy a patikus, mondjuk csak a gyogyaszati kerdesekben szavaz, ha akar, mert o csak azt jelolte meg a profiljan. Atobbi nem erdekli es ideje sincs ra. Minden masban a szerinte okosabb kepviselo dont helyette.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 18:11:11

@adg:
Amióta létezik a szabad választás fogalma azóta számtalan ötletet vetettek fel a szavazójog korlátozására.
Voltak elképesztően vad ötletek is amik például a vagyon nagyságához kötötték a jogosultságot.
Aztán volt olyan indítvány hogy a bizonyos iskolai végzettséget igazolni tudóknak duplán számítson a szavazata.
Ez itt a Horthy rendszer választójogi törvénye. Érdekes.

" Szavazópolgár lehetett az a férfi, aki 24 éves és elvégezte az elemi iskola négy osztályát, a nõknél követelmény volt a 30 éves kor és az elvégzett 6 osztály, vagy annak hiányában 3 élõ gyermek vagy önálló háztartás saját jövedelembõl. A korabeli statisztikát egy új index bevezetésével egészítettük ki. Az index azt mutatja, hogy az adott társadalmi csoport és a felnõtt lakosság aránya hogyan viszonyul a választójogosultak közötti arányukhoz.
A tulajdonnal rendelkezõk igen magas arányban kerültek a szavazásra jogosultak közé. A tulajdon és a mûveltség között szoros volt az összefüggés. Minél alacsonyabban helyezkedett el egy réteg a társadalmi hierarchiában, annál kevesebb lehetõsége volt a minimális iskolai végzettség megszerzésére. Ennek hiányában azután a választójogosultságból is kiszorult. A választójog mûveltségi cenzushoz kötése általában nem kifogásolható, ez Európa más országaiban is általános volt. A választójogosultság kiterjesztése másutt is szorosan kapcsolódott a mûveltségi színvonal emelkedéséhez."

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 18:24:02

@charlieharper (UK, de nem London!):
Ok.
Értem már mi a lényeg. A választópolgár közvetlen beleszólásának a lehetősége.
Próbáljuk lemodellezni.
Maradjunk a patikus példánál.
Van egy képviselő akinek a válaszóterületén él 100ezer választópolgár.
Az eldöntendő kérdés hogy megszavazzák e a készülő gyógyszertörvényt.
A válasz igen vagy nem lehet.Ha a 100ezerből online szavaz 20ezer és az igenre 11ezer akkor a képviselőnek igennel kell szavaznia hiszen a választópolgárai többsége igennel szavazott.
Jaaa hogy a 9ezerben van az összes patikus akik nemmel szavaztak és a képviselő is nemmel szavazott volna az kit érdekel?
A többség igennel szavazott.
Két kérdés merül fel.
Mi szükség a képviselőre?
Hol van a szakmaiság a döntésben?

2014.01.12. 18:46:21

@diggerdriver: mar langysodik, de meg mindig nem meleg. A Ukben van kb 35millio valasztasra jgosult ember. Tehat osszesen, ha mindenki szavaz egy kerdesben, bejohet 35millio szavazat (650 valasztokorzet van)
A peldadban, a valasztokorzetbol 100ezer szavazatot szamolunk osszesen. 20ezer szavazott online, tehat az ovek eloszlott Igen(11ezer)/Nem(9ezer). A maradek 80ezer szavazat aszerint lesz Igen vagy Nem, hogy helyettuk az o valasztott kepviselojuk mit valaszt. Ha Igent, akkor lesz 91ezer Igen abbol a valasztokeruletbol es 9ezer Nem az osszen 35millio szavazatbol.
Az a lenyeg, hogy minel jobban elokeszitik a vitat, annal jobban tudsz az informacio alapjan donteni.
Ebben az esetben, lehet, hogy a 9ezer Nem a gyogyszereszekbol kerult ki. Ezekszerint, az orszagnak jo lenne a gyogyszer torveny, mert a vita, ami alapjan a 11ezer ember plussz a kepviselo (masik 80ezer) szavazott, nem lett meggyozve, hogy a torveny ellenuk dolgozik.
A kepviselo szavazata, akkor dob sokat a latba, ha olyan kerdesek vannak napirenden, amik nem sok embert erintenek/erdekelnek. De pl egy kuldjuk -e a hadsereget Sziriaba, az sok embert mozgatna, vagy az adokerdes, stb. Olyankor a kepviselo valoszinuleg kevesebb embert kepvisel, mert tobb az egyeni online szavazat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 19:00:32

@charlieharper (UK, de nem London!):
Ezek szerint ha a részvételi arány nem haladja meg az 50%-ot vagyis a képviselő dönt 50ezer plusz egy nevében akkor a 49999ember szavazata felesleges volt?
Hiszen a fennmaradó 49999 ember szavazata vagy részvételi aránya bármerre mutat is a képviselő kezében van a döntés joga mindegy milyen arányban szavazott igenre vagy nemre a 49999 ember.
Szélsőséges példát mondok.
Egy ember igennel szavaz a 49998 pedig nemmel.
Bármelyik oldalra áll a képviselő többsége van. Vagy 999999 vagy 50002 de többsége van.

2014.01.12. 19:06:02

@diggerdriver: nem, nem volt felesleges. Aggregalodik orszagos szinten. A tobbi korzet, ahol tobb a patikusok vagy a gyogyszeripart sziven viselok, meg kiegyenlithetik. Egy korzet szavazata nem 1-et kepvisel, hanem a peldadban 100ezeret.
Abban egyetertek, hogy nem fog minden tema mindenkit megmozgatni, hogy szavazzon. Se ideje nincs arra mindenkinek, se erdeklodese. Ha a patikatorveny a cannabis dekrimilazasarol szolna, akkor valoszinuleg nem csak 20ezer szavazna online a 100ezeres valasztokorzetbol.

2014.01.12. 19:09:46

@diggerdriver: a szelsoseges peldad adott meg egy gondolatot. A kepviseloknek mondjuk plussz 1 napos hataridejuk lenne szavazni. Azert, hogy lassa mi a sajat korzetenek a velemenye.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 19:15:12

@charlieharper (UK, de nem London!):

" nem, nem volt felesleges. Aggregalodik orszagos szinten. A tobbi korzet, ahol tobb a patikusok vagy a gyogyszeripart sziven viselok, meg kiegyenlithetik. Egy korzet szavazata nem 1-et kepvisel, hanem a peldadban 100ezeret."

Ezt nem értem.
Hacsak nem egy olyan rendkívűl bonyolult választási rendszert akarsz mint a magyar ahol listás helyek is vannak és a töredékszavazatokat is beszámítják.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 19:17:18

@charlieharper (UK, de nem London!):
Mit számít a körzetének a véleménye ha a pártjának az álláspontjával ütközik.
A képviselő a körzetének a véleménye alapján ellenzéki álláspontot képviseljen a pártján belül?

Shopping 2014.01.12. 19:30:44

Tegyük a kezünket a szívünkre!!!

MI örülnénk ha Bolgár, Román, Lengyel munkások lepnék el Magyarországot?
NEM!

Szerintem az Angolok jogosan reklamálnak.

2014.01.12. 19:36:45

@diggerdriver: nem. Tok egyszeru rendszer lenne. Osszesen kell lennie 35millio szavazatnak. Abbol 100ezer szavazat jon be a valasztokorzetedbol. A 100ezer ugy oszlik meg, hogy az online szavazok es a kepviselo, aki azokat ekpvisel, akik nem akarnak szavazni abban a kerdesben. A kepviselo iteleteben viszont az a valasztokorzet nagyjabol megbizik, hiszen megvalasztottak. De, nem azt jelenti, hogy minden egyes kerdesben megbizik benne.

Mondok egy elo peldat (Maxvalnak tetszeni fog). Cameron beterjesztette a homokos hazassag legalizalasat. A Toryknak ki lett adva, hogy Igennel szavazzanak. Teny, hogy a Conservative-ok szavazobazisa, valojaban nemmel szavazott volna. Ez az ugy, ha emlekszel, nagy port kavart fel es midenhol arrol cikkeztek, hogy nem ezert szavaztak a Conservativeokra. Ha a valasztokorzet szavazott volna, es ez a kerdes valoszinuleg megmozgatta volna oket, nagy esellyel nem ment volna at a torveny.
Most mindegy, hogy te vagy en mit gondolunk a homokos hazassagrol. Lenyeg, hogy ilyen esetben, olyan torveny szuletik, ami az allampolgarok ertekrendjet kepviseli, meg akkor is, ha az a kormanyzo part ellen van. Nem tud elmenni egy part olyan ertekrend iranyaba, amire nem adtak neki felhatalmazast. Legalabbis olyan kerdesekeben, ami sok embert megmozgat.

Ne ragadjunk le a homokos hazassagnal. Mondhattam volna az afghan haborut is.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 19:39:07

@Shopping:
Tedd a szíved a kezedre.

Ugyanaz a két gazdaság helyzete?
A munkaerőviszonyok hogyan aránylanak egymáshoz?
Természetesen az angoloknak igazuk van csak az ország érdeke teljesen más.

chocco channel 2014.01.12. 19:42:36

Nem tudom mennyire megalapozott a felelem, de ha annyi cigany lesz mint pesten akkor a ceg New York-i irodajaba tavozok hihetetlen gyorsasaggal.

svajcineger 2014.01.12. 19:46:17

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ):
Személyes tapasztalatom nincs szerencsére a témában, de több forrásból is így tudom. Egy év folyamatos munkaviszony nélkül semmi, utána max. egy év munkanélküli segély. Aztán utána, ha van összaesen legalább két ledolgozott éved, akkor max. két év segély. Ezután már nincs több fokozat, ha negyven év munkaviszonyod van, akkor is max. két év. Ami idő alatt persze, nem hagynak nyugodtan otthon (pláne nem külföldön) feküdni. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 19:46:19

@charlieharper (UK, de nem London!):
Igen teljesen értem mit akarsz.
A legnagyobb probléma az a rendszerrel amit felvázoltál hogy csak az egyéni érdeket nézi és nem az országét.
Az egyéni érdek azt mondja hogy ne engedjék be a Kelet Európai bevándorlókat. Az országnak viszont égető szüksége van szakmunkásokra.
A te rendszeredben simán leszavaznák a bevándorlást. (tekintsünk el most az EU elvektől)
Képzeld el ha szélsőséges estben egy agyament párt szavazásra bocsátaná hogy utasítsák ki a bevándorlókat.
Erősen ütközik az egyén érdeke az ország érdekével.
Ezért veszélyes ilyennel játszani.

2014.01.12. 19:46:43

@chocco channel: ugyis atakartal menni NYba, nem? Megkered az L1-et es mesz

svajcineger 2014.01.12. 19:48:22

@adg:
Na, Svájcban pedig pont így csinálják. Minden héten népszavaznak valami faxságról. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 19:51:35

@charlieharper (UK, de nem London!):
A homokos házasság nem rendíti meg az ország helyzetét akárhogy szavazzanak is róla.
Jelentéktelen ügy.
Ennél súlyosabb ügyekben kikérni a lakosság véleményét lehetne de nem ügydöntő módon.
Be lehetne vezetni a te rendszeredet de a képviselőkre nézve csak tájékozódási kötelezettséggel nem ügydöntően.
Csak monitorozni a választópolgárok álláspontját.
Arra jó volna.
Sőt arra kiváló ötlet.

svajcineger 2014.01.12. 19:51:42

@chocco channel:
Na, ott fogsz ám igazán "színesekkel" találkozni! :)

2014.01.12. 20:02:23

@diggerdriver: a k-europaiakkal kapcsolatban meg a legveres szajubbak is egyetertenek abban, hogy aki mar itt van es dolgozik, az marad. Az is mas kerdes, hogy rengeteg keleti felvette mar a brit allampolgarsagot es ha kilepes szobakerul, akkor megtobb lesz.Ha csak az ideirokat nezed statisztikai minta alapjan, Mirjam, Baratusz, Tildy a jovoben csinalja, VHB is, nekunk is megvan.
Amikor en jottem UKbe 2003-ban meg boven munkavallalasi engedely kellett. Siman megkaptam. Rengeteg emberrel dolgozom egyutt, akik munkavallasival vannak UKben. A roman orvosok eddig is johettek. A munkavallaloi programot ki lehet terjeszteni mas hianyszakmakra, pl epitkezes. Kanada megcsinalta, Oz is.
Az mas kerdes, hogy a jelenlegi EU szabalyozasban ez nem mukodne.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 20:10:17

@charlieharper (UK, de nem London!):
OK. ez mind rendben van én sem gondoltam komolyan az ittlévő bevándorlók kiutasítását csak arra akarok rávilágítani hogy más az egyéni érdek és más az országos.
Fel lehetne hozni példákat a tengeri halászattól kezdve a szélerőművek telepítéséig ahol ütköznek az érdekek.
Ezért mondom azt hogy (bár erre az álláspontra az utóbbi néhány kommentben jutottam) hogy jó amit mondasz az egész rendszer gyakorlatilag egy folyamatos élő közvéleménykutatás csak ne legyen kötelező érvényű.
Igen, lehessen mindenről véleményt mondani szavazás formájában és a politikusok naprakészen kapják meg a szavazópolgárok álláspontját csak eddig és ne tovább.
A döntés legyen továbbra is a politikusok felelőssége.

2014.01.12. 20:15:40

@diggerdriver: meg nem dolgoztam ki minden reszletet, ugyhogy meg nincs egyertelmu velemenyem. A nem letezo rendszeremrol viszont jol elvitatkoztunk.

Mondtam mar, hogy a mi reszunkon azert nincs szeleromu (wind turbine, ugye a szeleromu?), mert az egyik faluban panaszkodott valaki, hogy akkor szerinte kevesebb madar fog felenk szallni?

2014.01.12. 20:32:52

Hogyan is van ez akkor Albionban?

-Kelet-európai piacok megszerzése: OK
-Olcsó kelet-európai munkaerő otthon: OK
-Magasan kvalifikált képzett kelet-európai
bevándorlók(orvosok,mérnökök, IT szakemberek, stb.): OK
-Kelet.európai színesfémhulladék gyűjtők: NEM OK?

Dehogy nem OK. OK a kilépésre.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 20:33:53

@charlieharper (UK, de nem London!):
Abszolút élveztem a beszélgetést.

Manapság egyre nagyobb nyomás nehezedik a politikusokra a megújuló erőforrások kiaknázásának szükségességéről.
A sok hülye faölelgető egyre nagyobb teret kap sajnos.
Arról senki sem beszél hogy a környezetszennyezés különböző formái között létezik egy olyan kategória is hogy vizuális környezetszennyezés.
A szélerőművek pontosan beleillenek ebbe a kategóriába.
Sok időnek kell még eltelni míg az emberiség rájön hogy egyre növekvő energiaigényét folyamatosan egyenletes szinten a legolcsóbban csak és kizárólag az atomenergia biztosítja.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 20:36:56

@lexrex:
Pontosan erről beszélek itt folyamatosan.
Jó mondjuk kilépni nem fognak.
Eddig is az EU-nak csak az előnyeit élvezték és maximálisan kihasználták.
Ezután is ezt fogják tenni.
A többi habverés.

2014.01.12. 20:39:07

@diggerdriver:

Minden centrumország ezt csinálja.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 20:46:47

@lexrex:
Ezt csinálja és az vesse rájuk az első követ aki nem úgy csinálná ha megtehetné.
Ezt érdekérvényesítésnek nevezik és a világ legtermészetesebb dolga.

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.12. 22:23:13

Az angolok (svájciak, stb.) az identitásukat féltik. Anglia fővárosában már most kisebbségben vannak az angolok. Vannak negyedek, ahova veszélyes angolnak betennie a lábát még nappal is. De ha nem veszélyes, akkor se jó érzés, amikor a saját hazádban idegenként néznek rád, és idegennek érzed magad, mert egész városnegyedek váltak effektíve idegen enklávékká. Ez nem tetszik nekik, és a minimális (és főleg hosszabb távon eléggé kétséges) gazdasági haszon ezt nem ellensúlyozza.

Csak erről nem "illik" beszélni, mert a nagy politikai korrektségben az őshonos népesség etnikai identitása csúnya dolog, miközben minden (jórészt bevándorló) kisebbség gyakorolhatja identitását, aközben az angoloknak gazdasági érdekek meg hasonlók mögé kell bújniuk, ha az identitásukat féltik.

Amúgy az angolok nem nagyon agresszívak, kivéve ha isznak, de a chav-okat amúgy is érdemes elkerülni, turistaként is.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.12. 23:57:25

@svajcineger:
Ez egy kicsit bonyolultabb ennél. Különben nem Sväjc lenne. :-)
Diohéjban:
Az utolso 2évben kell fölmutatni legaläbb 1év befizetett ALV-t (Arbeitslosenversicherung). Hozzäszämoljäk, ha EU vagy EFTA orszägban dolgoztäl azt is. Függ az életkortol, van-e 10év alatti gyereked, és ekkor kaptäl-e az uccso 4évben munkanélküli segélyt stb. És csak 126ezer éves fizetésig van a munkanélküli segély biztositva. Tehät, ha 200ezres az éves fizud, akkor is csak a 126ezernek kapod a 70% vagy 80%-ät.
Az idötartama 260 és 520 nap között van. (itt is lehet igen alapos indokkal kivétel) Ha te mondtäl föl, vagy 25év alatt vagy és nincs szakmäd, akkor 120napig nem kapsz semmit (büntetnek).
Az összeg attol függöen, hogy van-e gyereked, rokkantnyugdijas vagy-e, vagy az uccso fizetésed nem volt nagyobb, mint CHF 3797 az uccso fizetés 80%-a, ha mindezek nem ällnak fönt akkor a 70%-a. Ha elmész nyaralni, le kell jelenteni, arra az idöre nem kapsz pénzt.
Mär a fölmondäsi idö alatt produkälni kell. Heti 2db jelentkezést värnak el. Viszont itt is, mint mindenhol lehet trükközni.
5 volt kollégärol tudok, akik be voltak jelentkezve mäshoz, és a havi 1 személyes talälkozora visszarepültek. Ezek még mind akkor történtek, amikor még 2évig simän megadtäk a segélyt. Volt aki közben dolgozott is. :-)

svajcineger 2014.01.13. 00:10:59

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ):
Ennyire reszletesen valoban nem neztem utana. De, mint Te is irod manapsag mar nem hagynak "nyaralni" munkanelkulikent, az biztos.

BKV reszelő 2014.01.13. 07:16:29

Egyértelmű hangulatkeltés folyik. Persze meg lehet lépni a bevándorlás korlátozását és hazaküldeni a kelet-európaiakat, de akkor az árukkal is ezt kell tenni, azaz a brit, német árut meg kell állítani a határokon errefelé és csak vám megfizetése után beengedni. Sajnos az érem olyan entitás, aminek két oldala van.

Zerwikaptur - Hármat egy csapásra! 2014.01.13. 07:16:43

Alapvetően értem az angolok félelmét a bevándorlóktól, hiszen lenyomják a béreket, elfoglalják a munkahelyeket, más kultúra, szokások, politikai beállítottság stb.

De.

Miért van az, hogy a britek szemét csak az európai bevándorlók csípik, az egykori gyarmatokról érkező, az övéktől teljesen különböző szokásrend szerint élő pakisztániak, indiaiak, feketék stb. nem. Pedig a bevándorlók többségét szerintem még mindig ők adják + egy csomóan már eleve az UK-ban születtek.
Így kívülről nézve ez a népesség jóval nagyobb kockázatot jelent az angolok számára, sok köztük a radikális iszlamista, a munkanélküli segélyes, gettóban élő félmaffiózó. Nem túl valószínű, hogy a jellemzően jól képzett román, magyar vagy bolgár bevándorló fog legközelebb autókat égetni, meg kirakatokat törni London utcáin.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.13. 07:55:04

@diggerdriver:

Ennél bonyolultabb volt.

Mo-n 1920-ig volt vagyoni cenzus. Azaz kellett egy bizonyos anyagi helyzet (jövedelem) ahhoz, hogy az ember választhasson.

A népképviseleti választási rendszer bevezetése (1848) után pl. ez a határ legalábbi évi 100 Ft jövedelem volt. Ahhoz, hogy érteni lehessen: akkoriban egy egyszerű paraszt havi jövedelme 5 Ft körül volt. Azaz a rendszer kizárt a parasztok közül de facto mindenkit, kivéve a módos réteget, valamint az összes segédmunkást, s más alacsonyan fizetett embert, pl. inasokat, cselédeket.

Nagyjából ez így is maradt 1920-ig, persze nyilván változtatásokkal. amikor Horthyék végleg megszüntették a
vagyoni cenzust.

A másik a műveltségi cenzus. Ez 1848-tól 1938-ig volt, ezt is Horthyék szüntették meg.

Szóval az első választás, ahol nem volt se műveltségi, se vagyoni cenzus az 1939-es volt.

S persze sok más cenzus is volt.

Pl. nembeli és vallásbeli. 1874-ig pl. a zsidók nem szavazhattak! S a nők sem 1920-ig.

ropile 2014.01.13. 08:00:06

Hangulatkeltes, mert epp olyan jol hangzik, mint a rezsicsokkentes, ha nem jobban, ellenben nagyon sok olyan keleteuropai ment külföldre( legyen az lengyel, magyar, etc...) aki nem beszeli a nyelvet. Ez persze jo abbol, hogy olyan munkat amit eddig mondjuk az alul kepzett pakik csinaltak megolcsobb lett, de szegeny paki/torok ( resp. anglia/nemetorszag) mehezebben kap munkat. A diplomasok eseten en ezt a kepet arnyaltabbam latom...

ropile 2014.01.13. 08:00:06

@lexrex: jo, de te se akarsz a faludban alulkepzetteket

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 08:13:35

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
Igen, teljesen igazad van én csak egy kiragadott példát hoztam fel illusztrálni hogy milyen szempontok alapján korlátozták a szavazójogot.
Amit írtál az teljesen igaz és még volt szàmtalan agyament ötlet is amit aztán elvetettek.

Exploiter 2014.01.13. 09:05:24

@Zerwikaptur - Hármat egy csapásra!:

Azt mégsem lehet mondani, hogy csak azokkal van baj, mert az nem pc. Inkább összevonják a jelenséget.

sírjatok 2014.01.13. 09:05:26

"A helyzet tehát úgy néz ki, hogy a hangulatkeltés ellenére a határátkelők többet hoznak a brit gazdaságnak, mint amennyit kivesznek belőle"

Biztos írták már, de:
A helyzet még ennél is jobb Angliának, hiszen egyrészt "kész" felnőtt embereket kap, amiket/családjukat nem ő pénzelt 18 éves koráig diákkedvezményen meg GYES-en meg nemtomhányféleképpen, másrészt a tanításukat sem neki kellett fizetnie (ha valami komolyabb szakmával rendelkeznek), szóval nekik aztán eléggé megéri csak úgy készen kapni egy embert.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása