oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. október 09. 06:47,  Szülőként a szülőföldtől távol 411 komment

2013. október 09. 06:47 Határátkelő

Szülőként a szülőföldtől távol

Amikor az ember úgy dönt, külföldön folytatja életét, bár nyilván sejti, de tudni a legritkább esetben tudja, lelkileg is mennyire nehéz időszak következik az életében. A helyzetet súlyosbítja, ha gyerek(ek) is érintett(ek). A mai poszt szerzője, Anna, ezzel a kérdéssel foglalkozik hivatásszerűen is. Mai témánk tehát: miért lehet szükségük a határátkelő családoknak pszichológiai támogatásra?

London, család.jpg

„Egy idegen országban való letelepedés, az új otthon és élet megteremtése izgalmas, többnyire lelkesítő feladat a családok életében, amely új sikerek lehetőségét rejti magában. Így gondoltuk ezt mi is a férjemmel, amikor pár éve a kitelepülés mellett döntöttünk.

A szokásos, „eleinte borzasztó nehéz volt boldogulni" scenario is csak korlátozottan érvényesült nálunk szerencsére; férjem konkrét állásajánlatra jött ki, megvolt a lehetőség, hogy a család kiköltözését minden szempontból előkészítse.

A gyerekek is meglepően jól vették a kanyart, én több sírás-rívásra, honvágyra, iskolai és nyelvi nehézségre számítottam, de szerencsére félelmeim nem igazolódtak. Lassanként már magam is kezdem megtalálni a helyem, már nem gyerekeket kísérgetek iskolába, hanem pszichológusi végzettségemnek megfelelően terapeutaként dolgozhatok.

Úgy érzem tehát, a kitelepülés első, igazán stresszes és csak a lényeges (praktikus) dolgokra koncentráló időszaka mintha lassan lezárulna az életünkben és átadná a helyét kicsit más feladatoknak.

A legalapvetőbb életfeltételek megszervezése után ugyanis észre kellett vennünk, mennyi érzelmi változáson is átmentünk ezekben az években. Be kellett látnunk, hogy az emigráció lélektani szempontból is erőt próbáló, hatalmas kihívás, mind a szülőpár, mind a gyerekek számára, amely speciális stressz és pszichológiai sérülékenység forrása lehet.

A jelenség nem csak magánemberként, szakmabeliként is érdekelni kezdett, hiszen pácienseim közül (magyarok és máshonnan idetelepültek egyaránt), sokan számoltak be hasonló nehézségekről. Utánaolvastam kicsit, megkérdeztem itteni kisgyerekes ismerősöket és néhány kollégát is, és a következő nagyobb problémakörök rajzolódtak ki

Hagyományőrzés vagy asszimiláció?

A nyolcvanas évek végén néhány hónapot 56-ban kivándorolt amerikai nagynénéméknél vendégeskedtem. Akkoriban jókat derültem sajátos nyelvhasználatukon, olyanokat mondtak pl. egymásnak, hogy „Most akkor szósz megyünk vagy nórsz megyünk a farmaciba?"

Nem gondoltam volna, hogy néhány évtized elteltével én és gyerekeim között is hasonló beszélgetések zajlanak majd le. Pl. „Na és mit mondott a headteacher az assembly-n?" „Kell a medical card is vagy csak a student pass?" És még számtalan ehhez hasonló Hunglish szófordulat hagyja el a szánkat egyre gyakrabban.

Ismerek olyan anyukát, aki a vizsgákra korrepetálva gyermekét, egy idő után nem bajlódott a tankönyv szövegének magyarra fordítva magyarázásával, egyszerűen angolra váltottak a gyerekkel, mert felesleges plusz energiabefektetésnek tűnt a fordítás, hiszen mindketten tökéletesen értettek angolul és könnyebb volt a tananyagot eredeti nyelven értelmezniük.

Mindeközben a legtöbb külföldre települt szülő úgy gondolja, hogy szégyen, és persze nagy veszteség is lenne, ha gyermekük hibásan írna, akcentussal beszélne magyarul, ezért ragaszkodnak hozzá, hogy magyar mesekönyvek, filmek is legyenek a háznál, sőt, számos magyar hagyományőrző, anyanyelvápoló hétvégi klub és iskola működik itt Angliában, Londonban és környékén legalább 4-5 ilyenről tudok. A két nyelv és a mögötte álló két kultúra együttes ápolása azonban nem feltétlenül megy harmonikusan.

Egy adott nyelv használata ugyanis nemcsak a kommunikációs eszköz megválasztását jelenti, hanem érzelmi azonosulást, gondolkodásmódot is. Egy idő után a legtöbb bevándorló család életében eljön a pillanat, amikor már idegen nyelven nézik a tévét együtt vagy helyiek jelenlétében automatikusan idegen nyelvre váltanak egymás között is a családtagok.

De nemcsak a nyelvhasználat tükrözi az identitás változását. Ha esetleg a szülők ragaszkodnának is a magyar szokásokhoz (pl. karácsonyi ajándékozás 24-én este, nem 25-én reggel, anyák napja május első vasárnapja és nem március közepe, farsangkor fánk készül, nem pedig palacsinta, stb., stb.), a gyerekek elég hamar átveszik a környezet szokásait, a kicsik nem értik, miért kellene mindent máskor és másképp tartani, a nagyobbak kínosnak találják és titkolni szeretnék, hogy „mi nem vagyunk olyanok, mint a többiek".

Angliában egyébként az az általános tapasztalatom alakult ki, amit a gyerekek viselkedése nyilván jól tükröz, hogy nagyon toleránsak a mássággal szemben, egyáltalán nem ellenségesek, sőt segítőkészek a bevándorlókkal, addig és amennyiben a bevándorló nyilvánvaló szándéka és látható erőfeszítése, hogy minél hamarabb angollá váljon. Senki sem szól le a másságod miatt, de azt ne várd, hogy igazi érdeklődést mutasson a te kultúrád értékei iránt.

Ez némileg ellentmondásos érzéseket hagy az emberben, mert persze jó, hogy semmi akadálya, hogy befogadjanak (előbb-utóbb, de legalábbis majdan a már akcentus nélkül beszélő gyerekeimet), de mennyire leszek még ÉN az, akinek a múltja, az élettörténete, az otthonról hozott személyes szokásai ennyire nem érdekelnek senkit?

A többnyelvű szülőpár: kultúrák találkozása a gyereknevelésben

Az előző problémához kapcsolódik a többnyelvűség, multikulturalitás témája is. Ha a szülők különböző nemzetiségűek, az sajátos félreértéseket és konfliktusokat hozhat a gyereknevelésben.

Míg szerelmespárként izgalmas és felfedezni való dolog volt a partner mássága, a közös családi szokások és értékek kialakításában hirtelen akadállyá válhat. Lásd karácsonyi ajándékozás, anyák napja, fánk vagy palacsinta, stb., stb.

Milyen érzés, ha a gyerek az egyik szülővel a másik számára érthetetlen idegen nyelven beszél, vagy, ha mondjuk a helyi származású szülőfél evidensnek tartja, hogy a közös gyermeket minden tekintetben a helyi normáknak megfelelően kell nevelni?

Szülői kompetenciavesztés

Az új környezetben az otthonról hozott tapasztalatainak hasznossága korlátozott, a szülő, mint példakép megkérdőjeleződhet. Nem csak arra a velem egyre gyakrabban előforduló jelenségre gondolok itt, amikor kénytelen vagyok gyermekemre hagyatkozni vásárláskor, mert, ha agyonütnek sem értem, hogy mit magyaráz nekem a brixtoni piacon valami rejtélyes kinézetű ételeket árusító egzotikus külsejű eladó, a gyerek viszont könnyűszerrel tolmácsol.

Lehet, hogy hivatalban kell ügyintéznem, a gyereket orvoshoz, fodrászhoz, fogászatra viszem, a továbbtanulásával kapcsolatos döntéseket kell hoznom és még számtalan hasonló helyzet, ami otthon, hazai terepen nem jelentett gondot.

A saját városomban, az anyanyelvemen pontosan tudtam, mi merre hány méter, itt meg hirtelen olyan vagyok, mint aki „most érkezett a hat húszas vonattal", hogy egy szép magyar kifejezéssel éljek. És ezt bizony a gyerekeim is észreveszik. „Jaj, anya, ezt nem úgy kell!" (automatából jegyet venni), „Hagyd, majd én elintézem." (taxisnak útirányt elmagyarázni), vagy nemes egyszerűséggel: „Apa, jobb lesz, ha te meg se szólalsz."

Helikopterszülőség

Helikopterszülőség alatt azt értem, amikor az „idegenben vagyunk" érzése túlvédő, gyerek szerepben tartó viselkedést alakít ki. A szülői bizonytalanság egyik lehetséges következménye ugyanis a túlvédés, indokolatlan aggódás.

Sokszor tapasztalom bevándorló családoknál, hogy a már egészen nagy, 16-17 éves gyerekeiket is olyan gondoskodással veszik körbe, amit az életkoruk már régen nem indokolna.

Egy olyan középiskolás gyerek, aki Magyarországon már felsős általános iskolás korában is egyedül közlekedett, moziba mehetett a barátaival vagy elmehetett hozzájuk vendégségbe, itt, bár már érettségire készül, még mindig az anyukája kíséri el az iskolába és nem engedi el sehová „idegenekkel", akik adott esetben az osztálytársak lehetnek.

A „túl jó gyerek" szindróma

Amikor egy család teljesen új környezetben kénytelen hirtelen számos téren is boldogulni, rengeteg nehézségen felülkerekedni, annak a szülőkre nehezedő terhét a gyerekek is értik.

Pontosan látják, hogy a szülők most "kifelé" harcolnak, (jól kell teljesítenem a munkahelyemen, nagyon felelősen kell beosztanom a pénzt, nem lehetek beteg, stb.), nincs már arra energiájuk, hogy napi csatározásokat vívjanak meg nem írt leckék, tönkretett játékok vagy evéssel kapcsolatos faksznik miatt. Ilyenkor alakul ki a 'túl jó gyerek' jelenség, vagyis a saját magát túlszabályozó, erején felül alkalmazkodó, irreálisan segítőkész és engedelmes viselkedés.

Bevallom, eleinte magam is örültem, hogy a korábbi kínkeserves reggeli ébresztgetéses műsor után, gyermekem saját ébresztőórára kel és ágyba hozza nekem a kávét.

Amikor azonban kérés nélkül mosogatni és teregetni is kezdett, akkor azért egy kicsit elgondolkodtam: vajon tényleg ennyire gondterheltnek és támaszra szorulónak lát engem? Biztos, hogy jó az, ha egy kamasz nem szemtelen, soha nem kreál konfliktust, és inkább lebeszél róla, hogy ajándékot vegyek neki, mert tudja, hogy spórolni kell? Néha azt szeretném, engedje már magának azt a luxust, hogy nem akar minden vele kapcsolatos nehézségtől megkímélni.

Elfelejtett gyászmunka

Amikor új országban egy új életbe belevágunk, hajlamosak vagyunk eleinte csak a nyereségekre koncentrálni, hogy itt mi minden működik jobban és a gyerekeknek is mi minden megy könnyebben.

Abba már kevésbé szívesen gondolunk bele, hogy mi megy sokkal nehezebben, mi az, ami otthon megvolt, itt viszont le kell mondanunk róla. Azzal áltatjuk magunkat, hogy Skype-on is lehet jókat dumcsizni a haverokkal, és a webkamerán keresztül is láthatja a nagyi, milyen szépen cseperednek az unokák. A lelkünk mélyén azért pontosan tudjuk, hogy ez nem ugyanaz.

Eltűnnek az életünkből a kirándulós hétvégék a baráti családokkal, a fussunk össze egy kávéra találkozók, a kötelező vasárnapi rokonlátogatások és még mennyi minden más.

Új helyzetünkben azonban nem szívesen engedjük meg magunknak, hogy átérezzük és meggyászoljuk mindazt, amit magunk mögött kell hagynunk. Pedig a veszteség akkor is veszteség és fájdalommal jár, ha nagyon sok jó élmény és lehetőség van is a mérleg másik serpenyőjében.

Mindezen tapasztalataink hatására szintén magyar származású pszichológus kolléganőmmel elhatároztuk, hogy élményfeldolgozó és hatékonyságnövelő támogató hétvégi szülőcsoportot indítunk magyar nyelven kisgyermekes bevándorlók számára Londonban.

A közös problémamegoldó beszélgetéseket pszichodramatikus, játékos elemekkel egészítjük ki, ezzel is segítve a problémák felszínre hozását és hatékony megküzdési módok megtalálását.

Nektek milyen tapasztalataitok vannak?"

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr925557898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.09. 22:04:45

@Quercus58:
Így ahogy mondod csak ott a sebész fizet:))))))))))))))

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 22:09:24

"2. Beszéljen-e a szülő idegen nyelven a gyerekkel ?
Nem érzem magam a haza bölcsének, de nekem az az érzésem, hogy csak a saját anyanyelvemen lehetek igazán hiteles személy, vagy inkább így mondom, ha van rá lehetőségem, hitelesebb lehetek az anyanyelvemen. Több szót ismerek, jobban érzem az árnyalatokat,...." >> Szerintem is ez a legoptimálisabb út, hacsak a másik vagy a többi nyelvet is nem beszéli anyanyelvi szinten az ember. Megmagyarázom. Ha adott az anyanyelv, amit ugye" kis kivétellel" :-) de a legtöbbünk igen szépen, helyesen és választékosan használ, akkor a legnagyobb esély itt van arra, hogy egy nyelvet a gyerek már tuti perfekt módon , vagyis anyanyelvi szinten képes lesz megtanulni. Azonban , ha a szülő , hasonlóan mint jómagam, nincs teljes birtokában a 2. vagy 3. idegen nyelvnek, esélytelen , hogy a gyermek tökéletesen megtanulja azt. Ismerek olyan családokat, ahova ez már le is csapódott a negatív vonzataival. Ugyanis, a kisgyerek, annak elleénre , hogy életkor szerint a legfogékonyabb időszakában van, 2 nyelv helyett egyet sem beszél, vagyis igaziból pár szavat mond, magyarul is és angolul is. Mondjuk az is igaz, hogy mindenféle tematikát, rendszert nélkülöz a vele való foglalkozás. Ahogy sikerül+ ott a tv....Miközben az egyik kis unoka hugicám, épp egy évvel fiatalabb és folyékonyan beszél, kerek mondatokban, ragyogóan kommunikál magyarul.
Véleményem szerint, ez igenis komoly, nagy felelősség, csak okosan, jól átgondoltan és nagy-nagy kitartással lehet hozzávetőleges eredményt elérni.
Az idegen nyelv tanításában pedig, később biztos nagy segítség lesz az ovi, iskola, ahol az anyanyelven beszélő tanárok, nevelők és gyerekek majd észrevétlenül is fejleszteni fogják a gyerkőcöket.
De a szülők felelőssége elvitathatatlan.

eagles 2013.10.09. 22:16:55

@diggerdriver:

Hát jó vágásúnak jó vágású, csak az a baj, hogy hátul van nekije a vágás.

Rozmaring Rozi 2013.10.09. 22:17:47

Kedves Anna, A problemaval, vagyis azzal, hogy kulfoldre akartunk koltozni az akkor meg 4 eves fiunkkal meg tavaly oktoberben szembesultunk igazabol, mivel tavaly november ota elunk kinn Franciaorszagban Grenoble-tol nem messze egy gyonyoru hegyi faluban... Szoval adva volt egy elozetes problema, vagyis az, hogy 1,5 eves koratol sajnos kenytelen volt kulfoldon dolgozni a ferjem, mivel Magyarorszagon keptelenek lettunk volna megelni enelkul... Szoval adva volt a problema, vagyis 3 evig 3 havonta latta csak az apjat 1-2 hetre a fiunk es aztan megint ketten maradtunk a berhaz 4 emeleten varva, hogy ujra hazater ... ezert dontottunk ugy 3 ev utan , hogy itt a vege ! Most mar csakis egyutt, akarhol, ahol meg tudunk elni es az sajnos nem Magyarorszag volt es lesz is ugy tunik ...
Itt szuletett aztan majusban a kislanyunk Lily-Rose, aki mar francia es magyar nyelven is egyarant fog beszelni ...
Visszaterve a fiunkra, hat nekunk is elkelt volna egy kis pszichologusi segitseg, mert eleinte nagyon befeszitett minden ellen ( emeberek, iskola, nyelv ) de ugy aprilis ota hirtelen ez elmult es folyekonyan kezdett el beszelni ( rajott, hogy addig nem lesznek baratai ) es szeptembertol mar itt kezdte el az 1.osztalyt a tobbi francia gyerekkel egyutt. De ami engem meg mindig aggaszt az a viselkedese. Ami nem tudom, hogy elkenyeztetes vagy a koltozes eredmenye. Nem reagal, ha szolunk hozza, ha kerunk tole valamit ( gyere enni, huzd fel a cipod, moss fogat ) uvoltozik es rohangal neha magabol kikelve mint egy orult , vergodik es nem tudja megmondani miert. Ha valaki sir vagy hisztizik az iskolaban az biztos, hogy o. Ez akkor is ha nagyon boldog es mindig szinte orditva beszel, ami mar feltunt az iskolaban is es egy kisgyerek mellett nem epp aldas ;-( Kezdek aggodni, hogy hiaba tanulta meg a nyelvet es vannak baratai, valami megis eltort benne es azt nem tudja/tudjuk helyre tenni. Arrol persze meg nem is irtam, hogy otthon van anyam, a kedvenc nagyi, aki ot a vilagon legjobban szereti es volt hogy apja helyett nevelte abban a 3 evben mig apa nem volt kepben es orult volna neki, ha mar lenne tobbet ... szoval elegge osszetett a kirakos, aminek a kozepen egy 5 eves all, akinek elegge kemeny megbirkozni a helyzettel... Hogyan segitsek neki ? Elore is koszonom a valaszt ;-)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 22:19:57

@tildy:): Most ezt nem vágom, bocs! Egy szóval nem állítottam, hogy ez csak azokat érintheti akik külföldre mentek, vagy mennek....
"Kb pontosan annyiszor latom a magyarorszagi barataim, mint amikor otthon eltem."..

Feltételezem a te eseted speciális lehet, de azt is el tudom képzelni, hogy vannak merőben más beállítottságú emberek is, akiket egy skype sosem fog maradéktalanul boldoggá tenni. Ugródeszkának jó, át lehet vele hidalni sok dolgot.......Pl. Nekem speciel sok mindent nem pótol, vagy helyettesít.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.09. 22:27:16

@rumitom:
Ez jó, akkor ha egyszer úgy alakul, hizelkepes leszek annyira eladósodni, hogy minden addig felépített kuriózumságom összeomoljon :D

@Babette_:
:)
Akkor már ketten döntjük meg a fogyasztói társadalmat :D

Mondjuk jövőre meg kell vegyem az új Samsung Galaxy S(n+1)-et!

@andaluzkutya:
Akkor hasonló.
Nem tudom mennyi itt egy "jéger", de biztosan nem olcsó. Nem nagyon veszek boltban semmi alkoholt. Mondjuk máshol sem. :)

Arról semmit sem tudok, hogy kiskorúan pl. szülő adhat-e alkoholt. Ha a rendőr utcán meglátja a fiatalokat inni, akkor azt hiszem kiönti a cuccot és ennyi. Kollégák valami ilyesmit meséltek.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 22:29:35

@Kovermadar: es mennyi arra a cucc ara? vagy te termeled?

Shanarey 2013.10.09. 22:31:36

Tessék bevallani kérem, ki ölte meg a moderátort?
:-))))

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 22:33:42

@Shanarey: nemtudom, de ez a moderalos tema annyira lelassitotta a blogot, hogy faj

Shanarey 2013.10.09. 22:36:32

@Mr. Long [wannabe Briton]:

Nem az lassított, mert a moderátor már pár napja nem működik, és a blogmotor tegnap is szórakozott

Győrfi Anna 2013.10.09. 22:39:22

@Rozmaring Rozi:
Kedves Rozmaring Rozi!

Úgy tűnik, a kisfiú normálisan reagál egy, a maga szempontjából abnormális helyzetre. 'Normál' körülmények között egy kisgyerek nem esik át ennyi változáson, váltáson, veszteségen, új kihíváson ilyen kis korban. Ő úgy jelzi, hogy ez bizony nem könnyű, ahogy gyerek nyelven tudja. Azt is jelzi ugyanakkor, hogy jól jönne neki egy kis segítség az események feldolgozásához. Szerintem pont ilyen helyzetekre találták ki a gyerekpszichológust. Van lehetőségük felkeresni egyet?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.09. 22:39:37

@sodalisO: Pedig egyszeru, arra reagaltam, hogy eltunnek az ember eletebol a baratok, skypeos kapcsolattartas marad.

Pedig tekintve a fovarosban videken lakok szamaranyat (2 millio kontra 8) siman elo tud fordulni akar otthon is. Nem hinnem, hogy a sajat peldam annyira egyedi lenne, nagyon sok ismerosom akkor is videken elt, mikor Budapestre koltoztem. Es sokan jottek Zalabol, Nyirsegbol is a fovarosba, valoszinuleg nem minden baratjuk koltozott a fovarosba, azok otthon, vagy mas varosban maradtak. Egyeztetni a latogatast ott sem egyszeru.

Nem hinnem, hogy egyedi esetem lenne. Sot, ismerosi korben szetnezve inkabb altalanos.

Nekem igazan kozeli baratom keves van. Veluk meg kb pont annyiszor talalkozom, mint amikor otthon eltem. Mert akkor is, most is utazni kell hozza. Nem keveset.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 22:45:13

@tildy:): eleg, ha csak kikoltozik egy-ket barat az aglomeracioba. egybol nem ugy lesz, hogy ugorj at egy sorre. foleg, ha gyerekek is vannak. max marad a hetvegen meglatogatjuk egymast. esetleg egyutt ebed hetkozben, hakozel dolgozunk egymashoz.

nyuszigonosz 2013.10.09. 22:45:14

@Shanarey: Különbözö szörnyü gyilkokra én lennék a specialista, de most nem én voltam. :-)))

Lehethogy a moderáció disszociatív menekülésben van. :-))

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.09. 22:48:17

@tildy:): Azt mar nem is mondom, hogy minden koltozeskor lehet uj baratokat talalni. Az igazan fontosak akkor is megmaradnak, ha 2000 km vagy tobb valasz el, a tobbi meg idovel valtozik. Szerencsere jopar regi baratunk is UK-be koltozott , de lettek ujak is.

Szoval mirol is beszelunk akkor?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.09. 22:50:58

@Mr. Long [wannabe Briton]: Nekem Gyongyoson el egy nagyon jo baratnom, mikor otthon eltem is kb ketevente tudtunk osszefutni, most is kb hasonlo. De tartjuk a kapcsolatot.

Abszolut igaz, amit az agglomeraciorol irsz.
Szuleimet otthon kb kethavonta latogattam, most 3-6. Skypeon meg joval tobbet besyelunk, miota itt vagyok. Van durva kulonbseg? Nem hinnem.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 22:53:09

tokom! nem tudok linket tenni ide. felvetettem a kerdest a gyakorikerdeseken is, ha valakit erdekelnenek a valaszok :) csak ez a szar nem engedi a linket...

btw neha csemegezek az uk yahoo answer oldalon is. hat nem csak magayrorszagon vannak idiotak...
kedvencem az a fazon volt, aki szereti a szep jegyzetfuzeteket. van neki tiz, de megkerdezte, hogy mire hasznalja oket...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.09. 22:53:20

Na úgy látszik teljesen elhalálozik a számítógépem.
Nem lehet róla törölni a szart és belemászik mindenbe.
Újra kell telepíteni.
Javaslat?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 22:53:30

@tildy:): Értem amit írsz, de nem értem, ezt mért nekem küldöd, :-)) sztem ezt benézed most, én még hangyafasznyit sem érintettem ezt a kérdéskört ma, volt egy kivágásom, idéztem Annától és arra írtam 2 mondatot.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.09. 22:57:48

@sodalisO: oke, lehet beneztem az idezetet :B

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:00:05

@sodalisO: most neze! egyre kacerabb kepeid vannak! kezded a garbot is lecserelni meloban? ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.09. 23:04:36

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Megtörtént:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

dobzse.laci 2013.10.09. 23:07:25

@tilmir: Kérdezz meg egy managert egy autóról, amelyet 0 és 1 éves kora közt, a cég költségén használ.
Kérdezz meg ugyanarról egy autószerelőt, aki abból még ép példányt nem látott.

Na ugye!

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 23:08:48

@Mr. Long [wannabe Briton]: Hát, esküszöm megfontolom, de most még egyelőre a jól megérdemelt szabimat töltöm itthon.:-))))
Amúgy meg a mai képem, még nagyon is konszolidált a tegnapihoz képest. Ráadásul már régóta szerettem volna magamnak egy fekete toll keppet. Egyszer majdnem vettem is Párizsban, de a családom leugatott:

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:10:24

@Kovermadar: 5g fel evre? akkor az csak unnepnapokon van hasznalva...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:13:27

@sodalisO: jo pihit es csak bartran a kirakattal! :) a kepet meg vedd meg, ne hagyd magad lebeszelni!

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 23:19:02

@Mr. Long [wannabe Briton]: Köszi...:-D De nem kép...hanem toll kepp!!!! Olyan amiket régen a szinpadon a Medveczky Ilona tekergetett magára, olyan nagyon hosszú pihe tollas stóla vagy mi, baromság......:-)))
De hát, ez a vonat már elment...mostmár csak a képen nézegetem, pl a main.:-)))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.09. 23:30:42

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Ha nem is csak ünnepnapokon, de nem sűrűn.
Amikor előkerül, akkor sem eszeveszett módon, hanem egy kellemes, zsibbadós, adott esetben beszélgetős mennyiség.

De végülis teljesen mindegy a mennyiség és időtáv, ugyan annyi időre ültetnek le miatta...

nyuszigonosz 2013.10.09. 23:35:45

@Kovermadar: Meg ennél az a nemjó, hogy 150 napig kimutatható a vérben a rendszere, fogyasztás.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:37:43

@sodalisO: aaaaaaaaaaa, az nagyon tud vad lenni! /ez nagyon magyartalan?/ simanjo!!!! csak ne a szalonban, mert felreertik. :) de valakinek kedveskedni benne otthon nagyon utne! :D:D:D

tsabus UAE 2013.10.09. 23:39:46

@Babette_: Jó 30 éve azt olvastam valahol, hogy a külföldiek között végzett felmérés szerint, a "cipőfűző" szavunk végzett az élen. Emlékszem, milyen jót röhögtem rajta... :-)

tsabus UAE 2013.10.09. 23:39:47

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Kis fejszámolás után arra jutottam, hogy a 70(!) legelterjedtebb nyelvben benne lehet a magyar. Én leginkább az első 10-re, annak is az elejére gondoltam, mikor jobban hasznosítható nyelvekről írtam.
Lezárásként: Ha végre megállapodnánk és gyerekünk lenne, akkor nem tanítanám magyarra. Nem hiszem, hogy a nyelvi képességeimtől lennék hiteles, vagy csak cirkalmas magyar mondatokkal tudnám a szeretetem kifejezni. De az is lehet, hogy akkor úgy gondolkodnék, mint ti. Lehetséges...
Ígérem, beszámolok róla, ha van valami változás. :-)

Rozmaring Rozi 2013.10.09. 23:39:47

@Győrfi Anna: Sajnos nincs, de ha lenne sem tudnank megfizetni... masreszt bar jol beszel franciaul, kerdes, hogy ilyen temaban mennyire lenne jobb valakivel magyarul beszelnie...

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 23:42:05

@Mr. Long [wannabe Briton]:gyagya :-DD De akkor most már legalább vágod mi is ez.:-)) Barátnődnek lehet venni ezerrel !!!!!
@Kovermadar: :-)))))))))))

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:45:34

@sodalisO: nemvagyok, de vannak latvanyok, amikol az leszek es korlatozza a beszedkeszsegem is ;) asszonynak (sajnos) nemilyen a stilusa... bar en borparti vagyok, de ilyen szoszos izekkal is meg/le lehet gyozni! :D

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:47:39

@sodalisO: bar ezen a kis kepen, nem ilyen boa van a csaj felkarjanal, hanem csak legyuszott a vallarol a ruha.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.09. 23:51:22

@nyuszigonosz:
Tudomasom szerint verbol par ora alatt kiurul. Vizeletbol 1-3 honap. Gerincveloi folyadekbol 2 generacion at.

Esetemben drogtesztet nem valoszinu, hogy vegeznek (nem olyan a szakmam). Mutet elott ha valamiert ra is neznenek (verbol addigra kiurult), akkor sem szolhatnak senkinek sem. De errol andaluzkutty tobbet tud.

Tevedes jogat fenntartom :)

nyuszigonosz 2013.10.09. 23:53:47

@Kovermadar: A tévedés jogát én is fenntartom. :-))
Ezt csak nemrég hallottam.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 23:53:48

@Mr. Long [wannabe Briton]: .......és neked van igazad!!! Ezt nem hiszem el!!!! Tényleg csak a ruhája, de kicsit homályos a felső széle, attól gondoltam, hogy olyan tollaspihés....:-)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:56:09

@Kovermadar: nalunk hala hulye angol healthy & safety policy-nak kb barmikor mennem kell alkohol es drogtesztre... mivel barmikor kuldhet a ceg veszelyes uzembe es ott kell csinaltatni a belepesi engedelyhez. de a legjobb, hogy a szerzodesem tartalmazza alapban ettol fuggetlenul a megengedett maximalis veralkohol szintet. :D mondjuk egy olyan orszagban, ahol a parlamaenti bufebe azert lehet csak sort kapni, mert a tomenyet a reszegeskedo kepviselok miatt megtiltottak.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 23:57:04

@sodalisO: ebben a korban lehet szemuveg kellene? ;) na jo, ez nem volt szep vicc egy fiatal lannyal szemben! :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.09. 23:57:23

@nyuszigonosz:
Egy esetleges szures eseten ha azt mondja az ember, hogy a hetvegen volt Amstetdamban vagy csak Daniaban, akkor mi tortenhet?

Vagy kulfoldon a hazai torvenyeket is be kell tartani? Es ha igen, akkor melyik a hazai? A sved vagy a magyar? (gyakorlatilag hasonlo a szabalyozas, igy mindegy).

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.09. 23:59:24

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Hatazerezna... :)

Nem tudom a magyar parlamentben mit arulnak a bufeben, de jo anyag lehet az is :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.10. 00:00:15

@Kovermadar: neked mindketto, de amszterdamban csak a magyar es olland ervenyes rad.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.10. 00:01:43

@Mr. Long [wannabe Briton]: vagyis sved es magyar svedben, arra gondoltam mindketto alatt.

nyuszigonosz 2013.10.10. 00:01:50

@Kovermadar: Hát neked a svéd törvény a törvény, és én sem a magyar törvényt ismerem erre.
Gondolom nem vezetsz rendszeresen, meg azt sem tudom, hogy a svéd rendörség csinál vagy nem drogtesztet közúti ellenörzéseknél.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.10. 00:07:17

nahat, hogy mennyit pofaztam ebben a blogban... most toltottem ki a kozosseg altal kert adataimat az adatlapomon es lattam, hogy mar 1500+ tavaly szeptember ota. bele sem merek gondolni, hogy pl maxnak mennyi lehet...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.10. 00:08:15

@nyuszigonosz:
Szondat fujni kell mindig, de drogteszt szerintem csak gyanu eseten van (biztos nem olcso). Gyanuhoz pedig minimalis befolyasoltsag kell. Befolyasoltan pedig soha nem vezetek.

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Tehat az adott torvenyek + az allampolgarsag helyenek torvenyei is. Szegeny amszterdami turistak :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.10. 00:09:13

@Kovermadar: tudtommal igen es ez csak durvul tobbes allampolgarsag eseten... :)

nyuszigonosz 2013.10.10. 00:10:24

@Kovermadar: Helyi törvények. Állampolgárság törvényei azok csakis az állampolgárság szerinti országban történt dolgokra vonatkoznak.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.10. 00:12:49

@nyuszigonosz: no, nem igy tudtam, de jo! bar nem mintha torvenytelenkednek :)

vazzup 2013.10.10. 00:13:14

@Kovermadar: @nyuszigonosz: jepp, mindig az számít, ahol éppen vagy. De, ha Amszterdamban füvezel, svájban karambolozol autóval, csinálnak drogtesztet, lehet, hogy rádhúzzák, hogy drog hatása alatt okoztál balesetet. Csak példaként...

2013.10.10. 00:14:51

@Barátusz: Igaz, hogy nem lehet csak az egyiket, vagy csak a másikat hibáztatni, de amikor egy szülőről van szó, akkor többnyire neki kell felelősséget vállalni a gyereke neveléséért, mégha ez a múltba való visszanézést is jelent. De mondjuk ha a második generációs drogos szülő elhanyagolja vagy bántalmazza a saját gyerekét, akkor ezt már nem lehet a nagyira meg a különböző értékekből fakadó konfliktusokra kenni.

"És - nem genyózásból, de - sajnos az "integráció=asszimiláció"-félreértés problémáját nem lehet ma megkerülni."

De én nem is erre gondoltam. Ez konkrét kritika volt, amire a posztiró válaszolt, és nem a szakma általános birálata.

@vazzup: "ugyanitt szokás sokszor fogalmatlan "szakembereket" képezni. (Nem a szerzőt minősítem ezzel, nem ismerem) Azok után mit lehet azon csodálkozni, hogy az emberek inkább nem bíznak - úgy általában - a szakemberekben?"

Most ezt úgy érted hogy a szakember képzés alacsony szinvonalú? Megeshet, nekem fogalmam nincs hogy milyen a pszichológusképzés Mo-n, a szerzőről viszont, ahogy mondod, nem tudunk eleget ahhoz hogy a szakértelmét megállapitsuk. Én csodálkozom, igen, ha az emberek nem biznak meg szakemberekben. Pl. én megbizok a vizvezetékszerelőben aki most épp a házamban ügyködik, pedig messze távol áll tőlem ez a szakma. :)

@charlieharper: A különbség az hogy az én helikopter nagyanyómnál ez a dolog már kóros. Amúgy a magyar szülők is úgy általában jobban beleszólnak a gyerekek dolgába pl. az itteni angolszászokhoz képest, de le lehet őket rázni. Tapasztalatból tudom. :)

vazzup 2013.10.10. 00:20:04

@cougarcat: általánosságban értettem. De direkt oda is írtam, hogy nem a posztolóra gondolok, hanem az általános bizalmatlanságra. Mert van alapja, valahol.
Megbízható magyarországi vízvezeték-szerelő? :O Budapesti? Kontakt? :)

BTW én ilyen szakiban még annyira sem bízom, mint másmilyenben, itt Mo-n. Annyi hülyeséget (és hülyét) láttam már, hogy a fülemen folyik ki.

Shanarey 2013.10.10. 00:20:40

@nyuszigonosz:

A hajszálakban tovább is.

nyuszigonosz 2013.10.10. 00:26:55

@Shanarey: Jé, akkor mint az arzén vagy hát a mérgek.

2013.10.10. 00:29:51

@vazzup: Akkor én már átnevelődtem itt az évtizedek alatt. :) Ma már alapból megszavazom mindenkinek a bizalmat. Nem volt ez mindig ilyen, pl. új bevándorló koromban rettegtem az itteni kormány hivataloktól, úgy éreztem mindig ki akarnak velem tolni. Most hogy én is egy ilyenben dolgozom, már teljesen nyugodt vagyok. :)

Shanarey 2013.10.10. 00:32:02

@vazzup:

Létezik, de senki sem látta mostanában.
:-)

Ha hallottad volna, hogy az ügyfeleim mekkora siránkozást rendeztek, amikor bejelentettem hogy eltűnök Magyarországról.
S egyáltalán nem volt vicces amikor a 15. alkalommal hallottam azt hogy: -Mi lesz velünk maga nélkül. pedig igazából 3 évente akku csere a lakás riasztóikban, és ennyi.

2013.10.10. 00:34:46

@vazzup:

Bocs, lemaradt hogy a vizvezetékszerelő kanadai. Valami 80 dolláros órabérrel dolgoznak, ezért legyen is szuper. :) (ezért kell vállalkozó ha felújitás van, igy jobban megéri)

BTBTBT 2013.10.10. 00:35:53

@cougarcat:
Ez a drogos szülő azért eléggé szélsőséges példa, nem? Még akkor is, ha találkoztál ilyennel.

Nem a poszterina pszichológiával kapcsolatos szakmai hozzáértésével volt gond, hanem az egyáltalán nem véletlenül a szövegbe került fogalomzavarral, ami egyfajta járatlanságot mutat az általa ismertetett témában. Innentől fogva pedig talán nem vagyok egyedül azzal, hogy nem értem, hogy mitől lesz "szakember".
Ráadásul itt gyűjt anyagot? Ne már.

A szüleim akkor nem az "általában"-csoportba tartoznak, mert azon túl, hogy nagy bajom ne legyen semmiből, nem szoknak belepampogni a dolgaimba. A kis bajból meg csak okulok.

M. Péter 2013.10.10. 00:40:15

@nyuszigonosz: Messze nem igaz. Pl. brit állampolgár akárhol elkövetett gyilkosságért büntethető az Egyesült Királyságban, kiskorúval való nemi kapcsolatért szintén, USA állampolgár nem költhet pénzt Kubában engedély nélkül, a legtöbb országban az ott dolgozó magyar állampolgárnak egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie, stb.

Shanarey 2013.10.10. 00:45:35

@M. Péter:

" a legtöbb országban az ott dolgozó magyar állampolgárnak egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie "

Ezt kifejtenéd bővebben?

Mert a jelenlegi szabályozás szerint, aki az adott országban fizet annak otthon nem kell. Bejelentési kötelezettség viszont van. Vagyis aki munkát talál és rendesen kap fizetést, és a cég fizeti az ő TB kategóriáját, az köteles jelezni ezt a tényt a Magyar hatóságnak. persze ez csak azokra az országokra vonatkozik amelyek EU vagy egyéb szerződés okán társultak ebben a témában Magyarországgal.

M. Péter 2013.10.10. 00:58:42

@Shanarey: A világ legtöbb országával nincs ilyen egyezmény.

2013.10.10. 01:02:51

@Barátusz: Az lehet hogy szélsőséges, hogy egy bevándorló gyerekéből drog függő lesz, de attól még érdemes tisztában lenni a veszély helyzetekkel és bizonyos problémákkal, amit az új országba beilleszkedő gyereket érintheti. Amúgy a tizenévesek drogozása egyre növekvő probléma Kanadában (nemcsak könnyü drogról van szó) - és a bevándorló gyerek sok szempontból veszélyeztetve van. Érdemes a szülőnek odafigyelni és megérteni a gyereke különleges helyzetét. Ennyi.

"Innentől fogva pedig talán nem vagyok egyedül azzal, hogy nem értem, hogy mitől lesz "szakember"." Nézd, ezt nem tudom neked feloldani. Én elolvastam a posztot, és világos volt, hogy miről beszél. Úgy érted hogy miért itt reklámozza magát? A szinvonal alatti útikönyv irója is ezt tette, nekem ez kevésbé tetszett.

"A szüleim akkor nem az "általában"-csoportba tartoznak, mert azon túl, hogy nagy bajom ne legyen semmiből, nem szoknak belepampogni a dolgaimba."

Most mit dicsekedsz? :) Az én családom nem ilyen. Idősebb korosztály is vagyok, szerintem akkor még más volt a nevelési stilus. Hogy úgy mondjam "hagyományos".

Shanarey 2013.10.10. 01:15:52

@M. Péter:

Azon országokkal van egyezmény, ahol van esély arra hogy nagy létszámú magyar megy ki.

Van egy marék ország, amelyekről egy átlag Magyar nem is hallott, oda ki akarna menni. A szabályozás nem egy ember miatt kell hogy létezzen.

BTBTBT 2013.10.10. 01:21:29

@cougarcat:
Bár a kanadai helyzetet ezerszer jobban ismered nálam, de szerintem nem kell ahhoz bevándorló gyerekének lenni, hogy drogozzon az ember. Inkább az eltűnő szülői kép/fegyelmezés okozza a problémát, az ótra bocsátott "gyenge emberek"-et.

Egyáltalán nem érdekelt az önreklámja, mert el sem jutottam odáig. Ahogy a legelső hozzászólásomban említettem, az "asszimilációs" résznél abbahagytam az olvasást. (A kommentekből jött le a reklám.)
Ugyanakkor éppen ez a "hagyományőrzés vagy teljes beolvadás"-dolog jórészt értelmetlenné tette az egész posztot, hiába jó a szándéka.
Nem nagyképűségből, de a bevándorlással kapcsolatos ismeretek megszerzéséhez nem kell szakirányú egyetemi végzettség, csupán jó megfigyelőképesség és empátia.

Dehogy dicsekedtem. Mindenkinek megvan a keresztje, nem? Csak másmilyen.
Egyébként csak bő 10 év van köztünk, úgyhogy nem hiszem, hogy a családnál lévő kor befolyásolná a gyerekekkel való viselkedést.
Illetve anyám eléggé fiatalos. :)

Shanarey 2013.10.10. 01:23:00

@cougarcat:

Ez a helikopter szülő dolog szerintem gyári hiba és a határátlépés ténye az amely ezt katalizálja. A drága jó anyukám is ilyen kategória, ha nem hívom fel hetente akkor kitér a hitéből. Amíg otthon voltam, ha nem tudta merre járok este, neki az is probléma, hiába vagyok mindjárt 45 éves. Az exem szintén efféle a gyerekeket idegesíti ezzel rendszeresen. A fiam 22, a lányom 15, és egyik sem az a kimaradós típus.

Shanarey 2013.10.10. 01:26:46

@Barátusz:
Na igen, a hagyományőrző, az maradjon otthon.
Az ilyen ne menjen sehová.

Egy felelős szülő, megpróbál asszimilálódni, azért hogy a gyerekeinek ez ne legyen később gond.
Attól még a Magyar nyelv megtartása is megoldható.

Shanarey 2013.10.10. 01:30:32

@Barátusz:

Ja és mindez Londonban játszódik, amiről a poszt írója írt.

Ami azért vicces mert kis túlzással ott már mindenki bevándorló, de legalábbis a 60 % az. Vagyis egy átlag bevándorló nem sok native English-t fog hallani, és látni.

M. Péter 2013.10.10. 01:36:05

@Shanarey: Arról nem írtam, hogy hol hány magyar dolgozik, de az USA-val pl. nincs ilyen egyezmény.

BTBTBT 2013.10.10. 01:44:06

@Shanarey:
Bocs, de szerintem te ezt most benézted.
Korábban arról beszéltem, hogy az integráció és az asszimiláció nem ugyanaz, a poszterina viszont az előbbit kivette az egyenletből.

Szeretném látni azt az asszimilálódott magyart, aki megoldja az anyanyelve külföldön való megtartását.

Egy felelős szülő nemcsak az utódok miatt, hanem önmaga és a gyerekei érdekében próbál meg integrálódni.

Lehet, hogy van már újabb adat, de a legjobb tudomásom szerint Londonban picivel 50% fölött van a bevándorlók száma (tehát jóval 60% alatt). Éppen ezért lehet még ott jócskán hallani "native English"-t.

Definiáld az "átlag bevándorló"-t.

Szerinted attól helikopter egy anya, mert hetente tudni akarja, mi van az akárhány éves gyerekével, vagy attól, hogy beleugat annak életébe?
Kérdezem ezt úgy, hogy nem hetente beszélek anyámmal.

2013.10.10. 01:48:52

@Barátusz: Nem kell ahhoz bevándorlónak lenni, mégis gyakran megesik olyan középosztálybeli bevándorló családokkal, akikkel nagy valószinüség szerint a hazájukban ilyesmi nem fordult volna elő. Ez sztem a tragédia.

A letelepedési ügyekkel nem is egyetemi végzettségüek foglalkoznak, de ha pl. egy tizenévesnek lelki problémái vannak, akkor már nem árt szakember. Egyébként nálunk a terapeuta sohasem pszichológus, hanem MSW. A pszichológushoz csak az kerül, akinek már komolyabb problémája van, és pszichiáterhez az, akit gyógyszerezni is kell.

@Shanarey: Igen, lehet hogy erről is van szó. Én úgy érzem hogy amikor látogatóba megyek akkor apám töményen rámzúditja a szülői "intervenciót", mintha igy is be akarná hozni azt, ami az idők során kimaradt. :) Viszont a heti Skype beszélgetéseink normálisak.

BTBTBT 2013.10.10. 01:58:09

@cougarcat:
A középosztálybeli bevándorló családoknál? Hogyhogy nem a szegényeknél? Felétek nem rombolták még szét az előbbit?

Lehet, hogy ez most okoskodásnak hat, de nem hinném, hogy a drogossá levésben a karakter erősségén/gyengeségével - és esetenként a körülményekkel - egyenértékű lenne az, hogy valaki bevándorolt-e vagy sem.

A bevándorlókkal kapcsolatos pszichiáteres részt nem Kanadára értettem.

Shanarey 2013.10.10. 02:27:36

@Barátusz:

Átlag bevándorló, az aki nem IT kategória, nem várja egy jólfizető magas pozíció. S ha nem is "mosogatással " de valami átlag munkát tud , akar csak elérni. Én is ilyen átlag vagyok, egyenlőre. Nekem csak annyiban más a helyzetem, hogy itt a külföldiek aránya kicsi, 10% alatt van.

Ha én nem beszélnék az én anyámmal egy hétig akkor az egyik unokaöcsémen keresztül megtalál a facebook által. Még mindíg ott tart hogy mit egyek, és mire figyeljek, pedig szegénynek fogalma sincs arról mi itt a bolti kínálat. Jönnek a kérdések eszek e rendesen, van e valamire szükségem, stb.

Shanarey 2013.10.10. 02:37:46

@M. Péter:

Az okot nem tudom, de egy egyezményhez két oldal minimum szükségeltetik.

Amúgy itt a lista kivel van:
www.oep.hu/pls/portal/docs/PAGE/LAKOSSAG/OEPHULAK_EBELLAT/KETOLDALUEGYEZM/EUN_KIVULI_ELLATASOK.PDF

2013.10.10. 02:46:40

@Barátusz: Nem, még nem rombolták szét a középosztályt. :)

"de nem hinném, hogy a drogossá levésben a karakter erősségén/gyengeségével - és esetenként a körülményekkel - egyenértékű lenne az, hogy valaki bevándorolt-e vagy sem."

Nem a bevándorlás maga a gond, hanem az a tendencia, ha a bevándorló szülő "merev" vagy irreális elvárásai vannak a gyerekeitől (amit már a legelső kommentemben felhoztam). Persze értem én, hogy a szülő csak a saját nevelési stilusát akarja hozni. De nem müködik az új országban.

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.10. 06:11:19

@Kovermadar: a jogszabály területi hatálya szerint Magyarországon hatályos, a személyi hatálya pedig a magyar állampolgárokra terjed ki (akkor is, ha külföldön tartózkodik).

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.10. 07:36:44

@Shanarey: ellenben manchestert mondjak a drog fovarosanak angliaban... /mondjuk iytt is sok a bevandorlo, de talan nem olyan aranyban, mint londonban/

andaluzkutya 2013.10.10. 08:37:48

@Kovermadar: A legtöbb, amit eddig beteg bevallott, napi 10g volt. Na ő volt az ellenpéldája annak, hogy a cannabis megvonás nem lehet komoly...

Itt mostanában kampányszerűen végeznek drogtesztet is közűti ellenőrzésnél, nyálból. Ezek a tesztek jellemzően rövid ideig mutatják ki a drogot, tehát arra mennek rá, hogy ki az, aki droghatás alatt vezet. Meglepően sokan szoktak megbukni...

Gizi06 2013.10.10. 09:26:44

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Ha nem csak gondolkodni iigyekeznel, hanem hasznalnad is az agyadat, akkor bizony rajönnel, hogy senki sem szereti , ha valaki olyan nyelven beszelget,a jelenletedeben, amit nem ertesz, Bizony ez elemi udvariassag a masik fele es nem ökörseg.Ha azeretnel a kürnyezeteddel jo kapcsolatot kialakitani, akkor nem csinalsz ilyet.....dehat egy ujszülöttnek minden vicc uj....

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 09:32:17

@Gizi06:

Az olyan ember, aki nem szereti, ha valaki olyan nyelven beszelget,a jelenletében, amit nem ert, az xeonofób. S kit érdekel egy xenofób véleménye?

tsabus UAE 2013.10.10. 10:14:26

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Azert ha valakivel egy asztalnál ülsz (nem idegenként), akkor illik egy közös nyelvet használni, hogy esélyt adj neki bekapcsolódni a beszélgetésbe.
Ha nem teszed, olyan, mintha kirekesztenéd és ez jogosan nem tetszene neki. Sőt, jogosan tartana taplónak...

BTBTBT 2013.10.10. 12:23:15

@cougarcat:
Továbbra sem látom az összefüggést a gyerekével mereven viselkedő bevándorló szülő és a gyereke drogok felé fordulása között.
Azért, mert szigorú családban nősz fel, még nem kezdesz anyagozni. Ha igen, akkor ott a belső tartással, esetleg szellemi kapacitással is gond van. Ezért írtam, hogy nem lehet ezt csak a szülőre kenni.

Megkönnyebbültem, ha a kanadai középosztály még létezik. :)

@Shanarey:
Akkor megnyugodtam. Ebből a szempontból nem számítok átlagosnak. :)

Akkor nekem másokhoz hasonlítva tök okés a kapcsolatom anyámmal.

Andaluzkutya? Mit gondolsz? :)

andaluzkutya 2013.10.10. 13:36:39

@Barátusz: ma sok a munkám, úgyhogy nem gondolkodom:) De ha anyáddal való kapcsolatodra gondolsz, örülök, hogy szerinted okés:)

BTBTBT 2013.10.10. 15:14:09

@andaluzkutya:
Ha tudnád, mekkora kő esett le a szívemről, hogy a szakember is így látja. :D
(Csak zárójelben: anyám szerint is okés.)

PannonBoy 2013.10.10. 16:53:12

Szerencsére a gyerek téma engem nem érint, így el sem olvasom a cikket. :)

2013.10.10. 17:26:34

@Barátusz: "Továbbra sem látom az összefüggést a gyerekével mereven viselkedő bevándorló szülő és a gyereke drogok felé fordulása között."

Nézd, a drogozás miértje mögött nagyon sok tényező van és nekem se időm, se kedvem ebbe a témába belemászni, röviden annyit hogy nem igaz, a merev nevelési stilus nagyon sok konfliktus okozhat tizenévesekkel és ebből komoly problémák származhatnak, mint pl. elszökdösés és drogozás, vagy éppen görcsölés, depresszió. Mind "álprobléma" ugye mint megtudtuk a kedves szakértőktől.

Ez nem igazán rád vonatkozik, de itt kinyilatkoztatták emberek hogy nekik és a gyerekeiknek az égvilágon semmi problémát nem okozott az hogy kivándoroltak, boldogan élnek minden probléma nélkül és kolbászból van a kerités. A pszichomókusok meg hülye pózerek akik nem tudnak semmit, na és azok a hülye szakmai szavak amiket használnak, felháboritó. Igaz a pszichiáter is hozzájuk referál terápiára ügyfeleket, de hát arról nem beszélünk, ne tartsunk össze. Viszont az svájci óvodás helikopter anyuka, az igen.

Na, nekem itt volt a türőhatár, mentem.

Herr Géza 2013.10.10. 17:31:20

Halihó, akkor most mi lett a vonattal meg az öt vasutassal? Szétizgulom az agyam és semmi?

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.10. 17:39:37

@Herr Géza: rég hazaértek, csezmeg. még akkor is, ha mávosok.

Gizi06 2013.10.10. 19:34:45

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Nem kell ilyen magasröptüen kifejezned magad....:)) egyebkent meg bizony erdekel a környezetem, mert idegen vagyok közöttük es fontos, hogy el-es befogadjanak.Persze csak akkor , ha hosszutavu terveid vannak es jol akarod magad erezni ,ott , ahol laksz. Szamomra ez fontos.Ennek köszönhetem, hogy mindig szamithatok a környezetm segitsegere, ha szüksegem van ra. Ezzennel a tema reszemröl lezarva, mert nem akarok belemenni abba, hogy milyen buta az az ember aki egy idegen orszagban ugy viselkedik, mintha mindenkinek be kellenne hodolnia, csak azert .mert en "külföldi" vagyok....

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 19:45:40

@Gizi06:

Két x nyelvű beszéljen x nyelven, s ha ez y-nak nem tetszik, akkor a probléma y-nal van.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.11. 21:31:43

@andaluzkutya:
10g naponta?
Az azért már súlyos... mi, ha úgy belelendülünk, akkor jó, ha 1g elmegy és egy slukkal sem kívánok többet.
A 10g-ba bele sem tudok gondolni, ott már nem kis rezisztencia lehet (már ha) és gyakorlatilag folyamatosan szívni kell.

andaluzkutya 2013.10.12. 11:21:04

@Kövérmadár [wannabe Ditrigonális Ikozidodeka]: elmondása szerint folyamatosan szívott. Leginkább azért, mert ha nem szívott, elviselhetetlen szinten szorongott. Meg hányt, aludni nem tudott meg hasonló huncutságok. Röviden és tömören: nem volt jól.

2013.10.22. 18:09:38

@Győrfi Anna:

"Úgy tűnik, 2. generációs bevándorló vagy. [..] Érdekel ez a téma, és anyagot gyűjtök :-)"

Áhh, elnézést a kései válaszért.
Nem, igazából épp ellenkezőleg, én tök friss bevándorló vagyok (ez a harmadik év), csak így még látom magamon és másokon is, hogy tud ez nehéz lenni, és azt is látom, hogy sokan azzal menekülnek előre, hogy hazudnak maguknak (ez a kognitív disszonancia alighanem), ami a gyerekek szempontjából baromi kontraproduktív, gondolom, mert A) a szülő önhazugságai a gyereknek nem könnyítenek meg semmit, és B) ha a szülő azzal hitegeti magát, hogy minden rendben, vagy elbagatellizálja a dolgot, akkor nem fog segíteni a kölykének. Ami gáz.

Szóval szerintem abszolút valós és fontos a probléma, és sok sikert az anyaggyűjtéshez! :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása