oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. október 07. 06:48,  Csak tudd abbahagyni 262 komment

2013. október 07. 06:48 Határátkelő

Csak tudd abbahagyni

A határátkelés speciális esete a hajós munkavállalás, amiről már több poszt is született a blogon. A mai is ilyen, egyébként pedig részben válasz egy korábbi írásra. Mindenesetre én mindig nagyon érdekesnek tartottam az ilyen életet, noha igazán sosem vonzott, de hát nem vagyunk egyformák. Következzen tehát Drunken Sailor írása arról, milyen is az élet (és mennyit lehet keresni) egy amerikai hajón dolgozva. (A képeket a szerző küldte.)

breeze n pride.JPG

„Néha beleolvasok a blogba, hajósként érdekes a szárazföldi történeteket olvasni, de az ihletet Zsolt Élet egy óceánjárón című posztja adta. Egyrészt mert ugyan annál a cégnél dolgozunk (szerintem egy hajón is voltunk), másrészt van, amiben nem értek egyet illetve pontosítanék. Ezen kívül szeretnék olyan témáról írni, ami sokakat érdekelhet – mennyi az annyi és miért cserébe. A poszt amerikai hajótársaságokról szól, angol nyelvterületeken.

A kezdetek

A kijutás nem nehéz, ezt Zsolt jól leírta. Bejelentkezel egy ügynökséghez itthon, ők megmondják, mire van esélyed az angolod, és az önéletrajzod alapján, illetve ami még fontos - mikor lesz legközelebb interjú.

Ha az ötperces interjún jól szerepelsz, megcsinálod a hajó orvosi papírokat, vársz a szerződésre, majd repülsz. Én november legvégén mentem el az ügynökséghez, december 2-án volt az interjú, február 22-én már hajón voltam, de mivel halasztanom kellett az indulást két héttel, látható, hogy két hónap alatt is ki lehet kerülni.

És itt szeretném felhívni valamire a figyelmet: bizonyos ügynökségek „HAJÓPINCÉR" vagy angol tanfolyam elvégzéséhez (és nyilván annak kifizetéséhez) kötik a kiközvetítést. Erre szerintem SEMMI szükség (az amerikai társaságok esetében) – vagy azért mert az adott cég szinte bármilyen gyakorlat illetve szaktudás nélkül is alkalmazni fog (pl.: Carnival Cruise Lines), vagy azért mert VALÓS (többnyire külföldi) gyakorlat a követelmény (pl.: Disney, Royal Carribean), amely az interjún azonnal leellenőrzésre kerül és kiderül, hogy van/nincs.

Arról nem szeretnék írni, hogy angolul kommunikációképesnek kell lenni, hiszen a hajóig sem jutsz el Ferihegyről, ha ez nincs meg.

Kijutási mennyi az annyi:

1. Ügynökségi regisztrációs és közvetítési díj: ~ 70.000 HUF
2. Orvosi alkalmassági papírok: ~60.000 HUF
3. Repülőjegy (Budapest – Miami): ~160.000 HUF
4. Vízumdíj (USA): 160 USD (36.000 HUF)
5. Költőpénz az első három hétre: 200 USD (44.000 HUF)
6. Ruházat, bőrönd – tetszés és szükséglet szerint
Összesen tehát ~370.000 HUF a kijutás, de olcsóbb repülőjeggyel, kevesebb költőpénzzel ez megállhat ~320.000 forintnál is, és ezek a költségek nem egyszerre jönnek, akár három-négy hónapra is elhúzható az indulás.

A pozíciók

Legtöbbet a bárról tudok írni, hiszen ott dolgoztam hat szerződésen keresztül (bő négy év), és indulok a hetedikre hamarosan. Ezeket mind a Carnivalnál tapasztaltak alapján írom le, de nagyjából hasonlóak minden cégnél.

A) Barwaiter/bartender (bárfelszolgáló/pultos)

Én barwaiter-ként kezdtem, csak úgy lehet a Carnival-nál, de nem is baj, mivel szinte nulla gyakorlatom volt vendéglátásban, felszolgálásban pedig abszolút semmi.

Úgy kezdesz, hogy felszállsz a 300 méteres, 14-18 emeletes hajóra, ahol három hetes „college"-ban (mondhatjuk alapkiképzés/tanfolyam) veszel részt különösen a bárfelszolgáló pozícióra. Itt mindent megtanítanak, az angolba is belerázódsz, megtanulod a szakzsargont, megismerkedsz a munkával, a hajóval.

Ezután az esetek 95%-ban átküldenek egy másik hajóra, ahol első szerződésesként, de már, mint teljes értékű bárfelszolgáló dolgozod le a maradék 5-6 hónapot a szerződésedből.

Előléptetésre van lehetőség a második szerződéstől (de inkább harmadik-negyedik szerződés környékén jellemző), azonban bartenderként azért már nagyobb a felelősség.

Te rendeled az árut, te felelsz a bar és a lounge állapotáért, a felszolgálók alattad állnak a hierarchiában, ami nem az jelenti, hogy te vagy a kiskirály, hanem az ő hibáikért téged is felelősségre vonnak. Viszont alapvetően jobb a pénz, legalábbis kiszámíthatóbb, biztosabb.

A MUNKA: A munkaidő törvényesen heti maximum 74 óra lehet (túlóra nélkül – ami nincs, mert nem szeretik fizetni - ez szinte minden pozícióra igaz), és a beosztásodban ezt próbálják legalább 3-5 órával alulmúlni, hiszen a drillekre (gyakorlatok) és a tréningekre is kell időt szánni, melyek beletartoznak a munkaidőbe.

Tehát van olyan, hogy egy nap 12, vagy akár 14 órát dolgozol, de az átlag SOHA nem éri el a napi 11 órát. Tény, hogy nincs teljes szabadnap (kivéve casino, spa), de minden héten van fél szabadnap, ami azt jelenti bárosok esetében, hogy 4-5 körül kezdesz délután, és éjfélre végzel (szüneted is van), tehát adott nap csak 6-7 órát dolgozol.

Ráadásul felszolgálóként elég nagy a mozgástered, viszonylag sokat lehet „lógni" – habár ez anyagilag nem kifizetődő. Bartenderként már más a történet, nem tudsz csalni a beosztáson, de nem is nagyon kell, 3-4 óránként komoly szünetet kap mindenki, és a kikötői napok elég könnyűek az egész bar departement-nek úgy általában. A munka felszolgálás, az asztalok tisztán tartása, a poharak elmosása, a bár takarítása, mosolygás, nem vészes.

Báros mennyi az annyi:

Megjegyzés elöljáróban: májusban új rendszert vezettet be a cég, miszerint mindenkinek fizetik a repülőjegyét (az elsőt kivéve), de a 15% helyett csak 12%-ot kap meg az ember, illetve bevezettek egy új alapbért, amelyet szintenkénti besorolás alapján kap mindenki. Ez az első pontosításom Zsolt posztjához, na meg hogy ne legyen hőbörgés valakitől, aki idén tavasszal fejezte be és még nem is hallott erről. :)

Barwaiter/Felszolgáló

50 dollár az alapfizetés, plusz a szintenkénti besorolás is, ami 200/220/300 dolláros pluszt jelent a havi alaphoz. Tehát ez szinte semmi, de az eladott italok után fix 15% gratuitiy van, amelyből 12% csak a felszolgálóé – így gyakorlatilag teljesítményen múlik, hogy mennyit keresel.

Én az első szerződésben (gyenge teljesítménnyel) havi 1200-1400 dollárt kerestem az eladásokból. Az átlagos, vagy mondjuk, hogy jó felszolgálók megcsinálják a 2000 dollárt, és vannak a top felszolgálók, náluk nem ritka a havi 5000 dollár feletti kereset (na, erre azért ne sokan számítsanak, hajónként 2-3 ilyen van, és nagyon keményen dolgoznak – mondhatjuk nem magyar a munkamoráljuk).

Bartender/pultos

Itt más a rendszer, egy nagy különbség van. Minden, a pultnál eladott ital után járó 12% egy „poolba" kerül, és a nap végén egyenlően oszlik meg minden a hajón dolgozó pultos között.

Ennek előnye, hogy igazságos, ha éppen alszol, akkor is pénzt keresel és elég jól tervezhető/kiszámítható a fizetésed. Hátránya, hogy ha agyondolgozod is magad, a 12%-ból ugyanannyit kapsz, mint aki könnyebb beosztásban dolgozik, vagy éppen a „színfalak mögött", úgynevezett szervizbárban van. Mindenestre többet keresel, mint a legtöbb felszolgáló, és a pörgősebb helyeken több az extra.

Számszerűsítve (egy-két speciális kivételtől eltekintve, mint pl. európai utak) a gyengébb hajókon 2500-3000 USD havonta, a jobbakon 3800-4200 USD havonta, és erre jön az „extra" amely bizonyos beosztásokban/bárokban a heti 300-500 USD-t is elérheti. Tehát nem lehetetlen (én láttam/tapasztaltam ilyet) a havi 6000 USD (igen, az 1.3 millió forint) egy hónap alatt.

4 hajó.JPG

B) Assitant waiter/asst team waiter/team waiter/head waiter (éttermi felszolgálók)

Itt is lehet tapasztalat nélkül kezdeni, assistant waiterként kezd az ember a személyzeti étkezdében (crew mess), aztán tovább a staff messre, majd room service, lido (a hajó nyitott fedélzetén lévő óriási önkiszolgáló rendszerű étterem) majd az igazi szakma, a dining room.

Itt nincs college, a személyzeti étteremben tanítják meg az alapokat, ami egy büfé rendszer, tehát nem felszolgálással kezd az ember, hanem mondjuk inkább „étkeztetéssel".

Előléptetésre általában itt is a második szerződéstől van lehetőség, a harmadik szint (team waiter) viszont már rátermettségen, és szerencsén múlik. Ezek a pozíciók keményebbek, mint a bárosok, de szakmailag, és anyagilag is kifizetődőbb hosszútávon.

Sajnos pénzt az ember igazán csak a Team Waiter/Team Headwaiter pozíciókban keres, amelyekbe az eljutás általában minimum 3, de a legfelsőbb szintre inkább 5 szerződésig is eltarthat.

A MUNKA: Sok a koránkelés, de itt is van néha éjszakai műszak, és a leggyakoribb szabadnap típus a „lunch off", ami azt jelenti, hogy az ember reggeliztet, 9-10 körül végez, majd csak este 5 körül kezd újra. Ezt lehet alvásra használni, de mivel ilyen szabadnap leginkább csak kikötőkben van, érdemes kimenni.

Sok a töltögetős, takarítós munka az elején, mondhatjuk, hogy a szobaszervizt kivéve szívás az egész, de ha eljut az ember az igazi pincérkedéshez, ott már azért nem olyan vészes a helyzet.

Pincéres mennyi az annyi

Itt is fizetik a jegyet (az elsőt kivéve), ami az ő fizetéseiknél is változást jelentett (nem feltétlenül jó irányba), de erről én sajnos részleteket nem tudok.

Mindenesetre így nézett ki, és ettől nem hiszem, hogy jelentős az eltérés:
Assitant waiter: 1100 USD/hó
Assistant team waiter: 1200-1700 USD/hó
Team Waiter: 1800-2800 USD/hó
Team Headwaiter: 3000-4500 USD/hó

Erre jön rá az extra, ami heti 0-300 USD lehet általában, de csak a második szinttől, az első szinten max a szobaszervizben kapsz (nem sokat). Tehát az elején gyenge, de mivel a headwaiter ezt a pénzt minden hajón megcsinálja (~4000-5000 USD), a bartender meg csak a jobb hajókon/sok extrával – hosszú távon kifizetődőbb.

C) Guest services associate/shore excursions manager/accountant etc.

Ezekről csak rövidebben, általában ezekre a pozíciókba már hajós múlttal kerül az ember (tisztelet a kivételnek Zsolt), és egyáltalán nem biztos, hogy megéri. Vegyük a recepciót (Guest services), fizetés az első szinten (associate) 1500 USD/hó. Fix, nincs extra, de tervezhető.

Akárki akármit mondd, átlag napi 8 órát dolgozni irodai környezetben könnyebb, mint 10-11 órát rohanni a pályán. Megvannak a stresszes pillanatai is a munkának, de általában véve a fizikai terhelést kevésbé bíróaknak ajánlanám.

Az előlépés nehéz, sokáig tart és a következő pozíció (supervisor) 200 dollárral keres többet... még mindig nem értük el a kétezer dollárt, amit bárosként már a második hónapban megkereshetsz.

Körülbelül ugyanilyenek a fizetések a könyvelésen, a túraszervezőknél kicsit magasabb, illetve ott bónusz rendszer is van, de náluk a hajós szempontból „legfiatalabb" is második szerződéses volt, akit láttam, és sok szerencse kellett a váltáshoz az előző pozíciójából.

A fotósok szinte fixen 1300-at keresnek, a gift shoposok (bolti eladók) nagyjából ugyanennyit, és szeretném tisztázni: bónusz van, kb. 50-80 dollár kéthetente, ha nagyon jók voltatok. Igazából azt kellett volna írnom, hogy nincs. Ebben a két pozícióban megvan az átlag napi 10-11 óra talpalás.

Mennyi az annyi staff-ként?

Szerintem nem elég, maximum a rövidtávra tervezőknek, utazásra vágyóknak, vagy akik csak külföldi gyakorlatot akarnak szerezni egy szerződés erejéig. Az egyetlen „staff" pozíció, amit jobban fizetnek az I/S (rendszergazdák), ott 3000 USD-vel kezdesz, de kb. annyi is marad.

Magyar táncost én még nem láttam, zenészt igen, de ők a saját ügynökükön keresztül egyeznek meg a céggel, általában 2400 USD-vel kezdhetsz.

Kaszinósként első szinteken 1500-1800 USD-t lehet keresni, a legjobb hajókon meglehet a 2000, ez jelentősen csak manageri pozícióban ugrik meg.

panama canal.JPGPanama-csatorna

Előrejutási lehetőségek (személyes tapasztalatok)

Általában jól lehet haladni, nem szabad elfelejteni, hogy félig-meddig egy katonai szervezethez hasonlítható a hierarchia. Én a második szerződésben bartender lettem, a harmadikban staff bartender (erről később – jó lesz), kétszer felajánlották az Assistant Beverage Operations Manager pozíciót, amit anyagi okokból nem fogadtam el (a helyettes manager – magyarán a közvetlen főnököm 1900 USD-t keres!!), de végül a hatodik szerződésben a Senior Bartender pozíciót már igen (itt a pénz nem igazán változik, csak több a hatalom MUHAHAHAHA).

Van olyan magyar lány, aki barwaitressként kezdte, a végzettsége (BME) miatt azonban már a harmadik szerződésében Sanitation Officer volt, ma pedig már Enviromental Officer, ami senior management pozíció (!!!) – tehát a váll-lapon három csík van, egyszemélyes kabin franciaággyal, ablakkal, dolgozóval, fürdővel, és gondolom egy tisztességes fizetéssel. Két és fél éve kezdett hajózni, szerintem velem egykorú - 26 éves lehet...

Találkoztam magyar Photo Managerrel, Senior I/S managerrel, Senior Maitre'd-vel, szóval egész sok magyar van egészen magas pozíciókban. Összefoglalva hosszútávon (4-5 év+) komoly karriert lehet befutni.

aruba.JPGAruba - "Viselkedj, vagy menj haza!"

Megjegyzések Zsolt posztjához

A „kasztok" valóban úgy vannak beosztva, ahogy Zsolt megírta, de ez leginkább csak egyenruhában, illetve néhány jogosultságban jelent különbséget. Példa: a hajón ahol együtt dolgoztunk Zsolttal, volt egy első szerződéses, még gyakornok könyvelőlány (talán litván volt) – pozíciója szerint „tiszt".

Egyik nap megjelent a személyzeti bárban ahol épp én dolgoztam, nem először, sőt nem is másodszor, és adott termék megvásárlása után megpróbált kioktatni, hogyan is kéne nekem az adott terméket a rendszerben felütni. Az, hogy félig sem volt igaza, csak egy dolog, de a stílus elfogadhatatlan volt, így elhajtottam elég keményen a francba.

Ez természetesen elképzelhetetlen mondjuk egy első fedélzeti tiszt esetében, de az nem is fog megpróbálni kioktatni valamiről, amit nem tud. Sőt általában egy igazi tiszt normálisabban viselkedik, közvetlenebb, mint egy 20 éves recepciós.

Lényegében tehát az igazi tisztek a fedélzeti, műszaki illetve biztonsági tisztek, a többiek csak fehér egyenruhás kollégák, akinek az esetek túlnyomó többségében nem felelsz.

Ezt minden tisztelettel írom, de ahogy Zsolt is megírta, leginkább a staff gondolja úgy, hogy bármilyen szinten a „crew" felett állnak, még papíron sem igazán így van. A kabinjuk saját fürdővel rendelkezik, tehát 4 fő helyett csak 2 használja, de ezen kívül mindenben egyezik az összes többivel.

regina a delfin.JPG

A hajós élet összegezve

Tény, hogy 6-8 hónapig a világ másik oldalán vagy, és minden egyes nap dolgozol. Tény, hogy mindenkinek nehéz (főleg az elején). Tény azonban az is, hogy a legalacsonyabb belépő pozícióban is negyedmillió forintnál kezdődik a fizetésed, amelyet, ha akarod 97%-ban félretehetsz.

Tény, hogy vezettem jetski-t St. Marteen-ban, láttam a Panama-csatornát, rendszeresen Black Jack-ezek a Bahamákon, béreltünk terepjárót Mexikóban, úsztam delfinnel a Kajmán szigeteken, strandoltam Curacaón, éjszakáztunk a Bermudákon, áthajóztam az Atlanti-óceánt, rendszeresen reggelizünk Miamiban, többször voltam Manhattanben és Kanadában, golfoztam Jamaicán.

Tény, hogy egy több mint 100.000 tonnás, akár 18 emeletes hajón dolgozol és élsz, amin van mozi, minigolf, színház, 18-20 bar/lounge, kaszinó, gift shop, spa, 3 főbb étterem, és több kisebb hely (pizzabár, shusibár, steakhouse), több medence és jacuzzi. Ezek a tapasztalatok/élmények a munkával járnak. :)

Négy év alatt több mint 22 millió forintot tettem félre / fizettem ki hitelekre stb. Volt olyan éjszaka a személyzeti bárban, hogy 980 USD-t tettem zsebre (akkor még készpénz volt, a morális részt most ne feszegessük... :)), volt olyan két hét, hogy kedvesemmel szétosztva az összes bevételt, fejenként 3800 USD-t tudhattunk magunkénak (bő 800.000 HUF).

Ezek csak hajós munkával történhetnek meg az emberrel így egyszerre és ilyen gyorsan, tehát ha van egy kis bátorságod, kitartó vagy és talpraesett - veled is megtörténhet.

Nem lehet életed végéig csinálni (bár találkoztam olyannal, aki több mint harminc éve hajózott), és nem is akarom. Úgy tekintek erre, mint egy lehetőségre, hogy megalapozzam az egzisztenciánkat.

Kedvesemmel minden összerakva egy év múlva már 3 lakásunk lesz tehermentesen (1 itthon, 2 Ukrajnában), az itthoniban élünk, az ukrajnaiakat pedig kiadjuk a fekete-tengeri nagyvárosban.

És utána elég, mert ez tényleg nem „normális" élet, de nem bánom, hogy 5-6 évet így töltök el. Amivel Zsolttal 101%-ban egyetértek – csak tudd abbahagyni. Az ötödik szerződésem volt az utolsó, most indulok a hetedikre..."

Most mi ez a kommentelés, meg előmoderáció? Mire jó ez? És miért pont nekem, amikor én normálisan kommenteltem? Kattints ide és megtudod!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hajó Egyesült Államok ócenjáró

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr435553650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.07. 16:14:28

@Mr. Long [wannabe Briton]: Hallod, ha lesz egyszer egy leparlom bizisten felveszlek minosegellenornek... de azert a biztonsag kedveert legyen B-terved is a nyugdijas evekre. :)

Amugy az itt ritkan kommentelo Furos kollegat kell kerdezgetni, ha jol tevedek o egy brewery-t visz valahol West Midlands sziveben. :)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.07. 16:16:45

@T1GRIS:

Egy kanadai magyar ismerősöm éppen mostanában költözik a Fülöp-szigetekre. Jelenleg a hajója szállítását intézi. Ugyanis a hajó az Ontario-tóban van és innen kell elvinni Manilába. Közvetlen vízi út lenne, de azt mondja, úgy túl bonyolult, így el fogja szállítattani Bostonba vonaton, s onnan majd elhajózik a Panama-csatornán keresztül Maniláig.

2013.10.07. 16:17:19

@T1GRIS: Persze, ebben tok igazad van, dehat altalanossagban elmondhato mindenrol, hogy nem egeszseges atesni a lo tuloldalara :) Epp ezert is tertem ki ra, hogy nem a birtoklas, az anyagi javak felvasarlasa motival, hanem a XXI. szazadi ertelemben vett letbiztonsag megteremtese, nem utolsosorban a csaladalapitashoz szukseges hatter osszeszedese. Engem speciel se kepessegeimbol, se hozzaallasombol adodoan nem fenyeget az a veszely, hogy zsugori karrierista leszek, aki belebetegszik az egeszbe, es nem tudja elvezni az eletet... :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 16:19:16

@Don Kartasch: szervezunk egy latogatast hozza? oda talan el tudok utazni kocsi nelkul is. bar kocsival meg minek?! :D

pamut 2013.10.07. 16:19:22

@Kovermadar: Úgy látom ez a végletekben való, tipikusan magyar gondolkodás megmarad a kivándorlóknál is :/

Nem szeretem én sem a zajt, nyüzsgést, a 3 generáció együttélését. Nem is írtam semmi ilyesmit. De a teljes szeparáció, évi kb. egy találkozás, és a 3 generáció zajos együttélése között azért van még némi átmenet...

Din Serpahis 2013.10.07. 16:22:56

@nemetgabor: Tele van a bankszamlaja? Ugyan, van max 20-30 millaja, az onmagaban edeskeves ahhoz, hogy egesz eletedben abbol elj. Lakas, kocsi, gyerek, hadd ne soroljam.. Felzabaljak egy perc alatt, utana meg ott vagy megint pucer fenekkel a csalanosban.

Ilyenkor van az, hogy visszamesz-e a magyar vendeglatasba minimalberert, vagy jon az ujabb kor a hajon...

Din Serpahis 2013.10.07. 16:22:56

@zöldeketbeszélek: Az en velemenyem errol, hogy az elet igazi tartalmat az emberi kapcsolatok adjak. A csalad, a baratok, a kozosen megelt dolgok.

Abszolut nem tudom emiatt elitelni azokat, akik ragaszkodnak a megszokott emberi kornyezetukhoz, valojaban nekik van igazuk (es ha normalis orszag lenne a hazank, igazabol semmi problema sem lenne ebbol...)

that's it · http://onlymylife.com 2013.10.07. 16:22:56

Csodás amit leirtál,és nagyon érdkes , egyfajta motivációt és pontosságot takar ami majdnem minden embernek tisztába kell lenni ,bár ezt csak ugy tudod elkezdeni ha nincs sem gyerek sem családod .. magad vágsz a nagyvilágba és ott találod meg az igazit :) Sok sikert és boldogságot kivánok !

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.07. 16:49:03

@Mr. Long [wannabe Briton]: Most hivassuk meg magunkat? :D
Asszem digger volt mar nala. O csak szuperlativuszokban beszelt a helyrol... :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.10.07. 16:49:48

@Din Serpahis: Teljesen természetesnek kellene annak is lennie, hogy nem nézzük hülyének azokat, akik ragaszkodnak a szülőföldjükhöz, a kis ingatlanjukhoz és nem károgunk a magyarok rugalmatlanságáról...

Nekem tetszik ez a hajós élet, bár nem szeretek bulizni (10 éve sem szerettem, szóval nem a koromtól függ) és a szabadidőmet valószínűleg olvasással és/vagy alvással tölteném a hajón, amikor meg kiköt, amit tudnék nyilván megnéznék. De ezt tényleg csak fiatalként lehet úgy meglépni, hogy az egészet egy jól jövedelmező bulinak, tapasztalatszerzésnek - ki milyen beállítottságú - éljük meg, és ne hiányozzanak folyton az otthoniak. Otthon hagyott gyerekkel meg persze felejtős.

Dolgoztam pár éve néhány hetet egy lengyel matektanárnővel írországi mezőgazdasági idénymunkán. Ő a nyolc hónapos kisfiát hagyta otthon, mert a férjével ketten sem tudták évek óta befejezni a kis házukat, még a nagyszülőknél laktak. Abból a keresetből, amit eperszedéssel összerakott, a hiányzó anyagot meg tudták venni. De a csaj minden este munka után elvonult sírni...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 16:52:15

@Don Kartasch: szerintem lenne hozza pofank :D olvastam digg blogjaban rola, erdekes lehet. eddig csak a pecsi sorfozdeben voltam, az tetszett. ohh regiszep idok es a soproni, foleg a barna!!

DrunkenSailor 2013.10.07. 17:08:01

@kirándulóutak: a kikőtői napokon amikor este kezdesz, egész napot kint töltheted. így.

DrunkenSailor 2013.10.07. 17:10:47

@T1GRIS: Emlékszem, de nem tudom, hogy ide ilyet szabad e írni. Minden esetre egy imádnivaló hölgyről van szó.

DrunkenSailor 2013.10.07. 17:12:46

@FPetronella: én a GMN-el mentem, ma napig tudom őket ajánlani.

2013.10.07. 17:15:43

Gratulálok Drunken Sailor, jól csinálod! Ahelyett hogy otthon sajnálnád, sajnáltatnád magad, te "megragadtad a bikát szarvánál" és kemény munkától sem visszariadva a tettek útját választottad. :) A négy év alatti megtakaritásod önmagáért beszél, és szerintem lesz még neked több is. Azt azért ki lehet venni hogy takarékoskodni kell, de érdemes is.

A posztod meg szerintem nagy érdeklődést fog kiváltani mert nemcsak informativ, hanem reményt ad egy csomó reményvesztett fiatalnak. Egyéni dolog, hogy ki hogy csinálja, de ez a hajós munka jó megoldás lehet az arra rátermett embernek még mielőtt családot alapit.

DrunkenSailor 2013.10.07. 17:17:46

@VHB: itt inkább arra gondoltam, hogy kérdeznek két olyan egyszerű dolgot, amit csak akkor fogsz tudni, ha ténylegesen van gyakorlatod.

DrunkenSailor 2013.10.07. 17:24:50

@geegee: A Carnivalnál 3 napos utak a legrövidebbek, az átlagos utak 7-8 naposak, akadnak 12-15 naposak is, de ezek ritkábbak, vagy nem rendszeresek. Utakat 150 USD-től 4000 USD-ig simán találsz, csak ennél a cégnél (fejenként).

Semmilyen "jatt" nem kötelező, de mindegyiket automatikusan felszámlázzák. A takarítás (szoba) a felszolgálás (étterem) és az italok utáni 15% mind automatikus, de mind vissza is kérhető. Csak mivel a cég az 50 dolláros havi bérrel operál, ezek gyakorlatilag a személyzet fizetésének nagyját adják, így ha kiveszed a pénzt, neked ingyen dolgozik a személyzet. Ez egy amerikai rendszer, nekem is eltartott egy ideig míg megértettem, hozzászoktam.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.07. 17:27:36

@pamut:
Értem én a kritikát, csak nem szeretem... ;)

A viccet félretéve, én a fél-szeparáció pártján állok, illetve nekem az esik jól. Sosem voltam társasági lény, de ezt már biztosan unja Babette_... :)

@Din Serpahis:
Ezek szerint az én életem tartalmatlan... ráadásul még boldog is vagyok veled. :)

@DrunkenSailor:
A "mi" hajónkon a főpincér magyar volt. Rém marcona, barátságtalan embernek tűnt. Kopasz, kigyúrt és még egy félmosolyt sem bírt elereszteni, csak körbe-körbe ment és figyelt (gondolom a pincéreket).

T1GRIS 2013.10.07. 17:42:04

@DrunkenSailor: Ha hölgy, akkor szerintem tudom, kiről van szó, ő már az én időmben is Photo Manager volt.

nemetgabor 2013.10.07. 17:43:22

@Din Serpahis: Neked volt 26 évesen 22 millád bankszámlán vagy lakásba fektetve? Ha ige, gratulálok. Ha nem akkor pedig mi a problémád?
Vagy kimegy ausztriába, németországba és agyon keresi magát.Szintén vendéglátózásból., mert az kint relative jól fizet
Pláne ha nem akar gyereket majd csak 40 éves korában.
26 évesen 22 millát tehetett félre/rakta be lakásba és ez neked kevés?
Mi kéne még neked?Komolyan, az átlag örül ha nincs adóssága.

T1GRIS 2013.10.07. 17:45:09

@zöldeketbeszélek: "és a szabadidőmet valószínűleg olvasással és/vagy alvással tölteném a hajón"

Bocs, a MIDET? :))) Ahogy még annak idején a hajós blogomban írtam: " A szabadidő mint olyan egy létező, de elvont fogalom a hajón – mindenki ismer legalább egy embert a személyzetből, akinek már volt egyszer olyan."

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 17:49:05

@T1GRIS: Nem kotozkodes, de ezeket feltetelezem nem munkaidoben csinalta: "Tény, hogy vezettem jetski-t St. Marteen-ban, láttam a Panama-csatornát, rendszeresen Black Jack-ezek a Bahamákon, béreltünk terepjárót Mexikóban, úsztam delfinnel a Kajmán szigeteken, strandoltam Curacaón, éjszakáztunk a Bermudákon, áthajóztam az Atlanti-óceánt, rendszeresen reggelizünk Miamiban, többször voltam Manhattanben és Kanadában, golfoztam Jamaicán."

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 17:53:12

@nemetgabor: neki is csak azert vannak lakaisai ebbol a penzbol, mert Magyarorszagon es attol keletre vette. Nyugaton nem tudta volna ezt megcsinalni. Ha meg visszajon a szarazfoldre messze nem fog ennyit keresni pincerkent a neves ettermekben sem.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 17:58:48

@Mr. Long [wannabe Briton]: Magyarorszagon, esetleg nyugaton, de ott meg kiadasai is lesznek!

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 18:02:20

@DrunkenSailor: A kotelezo jattot rohadtul nem tudom elfogadni. Epitsek be a kaja, pia araba a szervizdijat, akkor nem erdekel, de ne tartsa kulon a kezet a pincer. Jol tudom, hogy ugyan ugy szarik a fejemre akkor is (van eleg sok vendeglatos ismerosom, jol tudom)

DrunkenSailor 2013.10.07. 18:16:09

@Mr. Long [wannabe Briton]: Látod ez a különbség Amerikában - egyrészt teljesen természetes a jattolás (a kötelező, nem az extra!!!), másrészt ha leszarnálak sem vennéd észre soha, mert azért azonnal kivágnak, illetve elég keményen beléd verik...ja meg néhány ember még szereti is csinálni, embereknek a munka a világ bizonyos országaiban nem nyűg, hanem egy természetes dolog, tehát jattól függetlenül is elvégzik a munkájukat minimum normális szinten.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 18:27:08

@DrunkenSailor: nekem igazan az a bajom, hogy eddig olyan pincerrel talalkoztam, aki ha nem volt megelegedve a jattal hat hogy is mondjam nem finoman kozolte... peesze, ha meg en nem lettem volba megelegedve a felszolgalasal es szova tennem akkor meg meginkabb en lennek a paraszt... bar lehet mas amerikaban ez, ott nem jartam.

Shanarey 2013.10.07. 18:35:36

@purple ragdoll:

Az enyém a múltból jött, amikor még én is gyerek voltam :-)

Akkoriban nagyon tetszett, pedig a klipet sok évvel később láttam először.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.07. 18:37:49

@Mr. Long [wannabe Briton]: Jattról eszembe jutott egy igen kínos, de utólag már megröhögtető szitu!
Helyszín : angol barber shop. Elkészültem egy klassz hajvágással, a vendég egy fiatal, 20-as éveiben járó fiatal , kedves srác. Nagyon örült a csini hajnak, majd elolvadt. "Lovely, perfect job , thank you very much ". Majd fizetett és nem adott egy fillér borravalót sem. DE! Felém nyújtotta a kezét és /lassan leesett/ kezett fogott velem és mégyegyszer megköszönte. Majd balre el.....Mindenki jót derült az üzletben, a főnököm meg is jegyezte, ő 30 éve itt van de még nem kapott kézfogást senkitől. :-))) 3 héttel később ujra jött a fiú, jelezte, hogy szeretné ha én vágnám le a haját. Megtörtént....Majd fizetett a pénztárgépnél, jatt semmi....De! Nyújtotta a kezét.....és én is nyújtottam a kezem....azt hittem mégis csak ad borravalót......:-)))) De neeeeemmm, és ekkor ismertem fel, hogy jaj, istenem , ez a kééééééézfogós fiúúúúúúú, kezet fogtunk persze, újra édes, hálás mosoly, én meg vérvörös arccal azt hittem lesüllyedek a föld alá és átesek a földgolyó másik oldalára szégyenemben!!!! Rohadék jatt!:-)))))))))))))

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 18:40:42

@DrunkenSailor: gondolkoztam rajta. a jatt plusz szolgaltatasert jarna. azt nem gondolom annak, hogy egy etteremben kihozzak a kajam az asztalhoz vagy mosolyognak ram. lehet most bunko vagyok, meg zsugori, de akkor is! moralisan meg nem erdekel, hogy a pincer a jattbol kap igazi fizut, ne nekem kelljen ezen vendegkent aggodnom.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.07. 18:46:57

de hát ha kötelező fix jatt van, akkor hogy van motiválva a pincér arra, hogy extra odafigyelés, stb?
mert azt még értem (ha nem is szeretem), amikor az amerikai különítmény azt magyarázta, hogy ez azért van így éttermekben, mert emeli a színvonalat, a pincérek jobban odateszik magukat stb, de ezt aztán végképp nem értem.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.07. 18:57:14

@Kovermadar: Na figyelj ide madar! Most kapaszkodj meg az asztal sarkaban mert ez magaval fog ragadni.

Azt ne kerdezd mit lehet csinalni 310 nm-en a bujocskazason kivul...

www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=43559113

Itt konkretan egy felsziget a tied a hazzal egyutt: :)

www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=42049351

Vagy esetleg ha valamiert viziszonyod lenne, akkor:

www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=43770972

Nyilvan ezek teljesen elrugaszkodtak a valosagtol.

Viszont valami ilyennel teljes mertekben kibekulnek es a sajat jovobeli lehetosegeimet tekintve ezt meg realisnak is erzem hogy talan majd egyszer...

www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=44165420

nemetgabor 2013.10.07. 18:59:26

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Ez igaz, nem fog ennyit keresni kanyarban sem, de nem fog felkopni az álla.
Akkor is beforgatta azt a pénzt lakásba.
Attól ,hogy ti azt hiszitek az a pár milla amit megkeresett semmi és az az idő elvesztegetett, attól még ő nincs azon a véleményen.És mellesleg én sem.
Még jó, hogy ez az ő élete.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 19:17:09

@Don Kartasch: jo kecok, de szerintem nagy resze kihasznalhatatlan. bar munkatarsammal azt beszeltuk ma, hogy azert jo a 10 halos haz, mert 18-27 eves lanyokbol, minden evjaratbol tarthatsz egyet egy szobabban.

@nemetgabor: az o dolga, gratulalok hozza. komolyan! csak annyit akartunk kohozni ebbol, hogy kezdo mernokkent is meg lehet ezt csinalni pl angliaban. a munkahelyemen 25k-val vesznek fel friss mernokoket. ebbol 20k a nettod, alapon elve ebbol is felretehetsz evi negy millat forintban. es ezzel kb az eleted vegeig dolgozhatsz, es egyre tobbert, nincs olyan, hogy ki kell szallnod.

DrunkenSailor 2013.10.07. 19:33:22

@Mr. Long [wannabe Briton]: értem én, ott egész egyszerűen más a rendszer, teljesen normális, hogy a szervizért külön fizetsz (egy csekken persze)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.07. 19:34:25

Digger! Ezt muszáj megmutatnom ! Olyan cuki! :-)
Vigyázz ha bulizni mégy! :-D :-D
mifolyikitt.net/post/Voltunk-mar-durva-buliban-de-ez-mindent-visz

DrunkenSailor 2013.10.07. 19:36:48

@Chang Yai: az éttermi kiszolgálásnál azért van motiváció, mert visszavonható a "jatt" (angolul gratuity, vagy tip), tehát boldoggá kell tenned a vendéget ha fizetést akarsz. A bárban pedig az eladás után kapod a 15% ot, tehát érdeked, hogy minél többet adj el (nyilván jobban rajta tartod a szemedet a vendégeiden) illetve bunkó pincértől nem fognak rendelni (tehát próbálsz itt is bevágódni) - mivel itt nincs felosztva a pálya (kivéve az éttermet) bármelyik felszolgáló bárkit bárhol kiszolgálhat.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.07. 20:01:15

@Mr. Long [wannabe Briton]: Persze, ez abszolut igy van.

Hacsak nem tartasz minden este nagy estelyis balokat, akkor keptelenseg 300 nm-et belakni. Csakhat ugye az alacsony nepsuruseg... megszoktak hogy lehet epitkezni vilagba, mert van hely szarasig. :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 20:11:59

@Don Kartasch: mondjuk ahhoz meg keves a 300nm.
de valami ilyesmi kellene nekem itt angliaban.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 20:19:04

@DrunkenSailor: ezt a csekket mondjuk nem ertem. de minden negativum nelkul. miert kellene azert penzt adni, mert elvegzi a munkajat. nem az arba (!) epitett felarral, van gondom, hanem az, hogy adjak 10-15-20% pluszt, mert kell. az autoszerelonek sem adok plusz penzt, mert megcsinalja a kocsim, a penztarosnak sem a boltban, illetve en sem kapok plusz lovet, ha mosolyogva dolgozom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.07. 20:31:50

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/131007/tumblr_mk6rvabT9f1s2s6j6o1_400_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ha határátkelő posztként nézem akkor nekem nem tetszik. Nem érdekes nem humoros nem köti le a figyelmem.
Ha viszont egy informatív posztként nézem ami elsősorban a jövőben hajón munkát vállalni szándékozóknak szól vagy kedvcsinálónak akkor brilliáns. Aki a célközönség annak ennél jobban nem lehet megírni.

Amin jót röhögtem, hogy valaki levezette hogy a megtakarítás osztva nap meg óra és már így nem is olyan sok.
Ritka nagy marhaság.
A posztoló jövedelme nem a megtakarított pénz hanem amire nem kell neki költeni az is.
Azért azt tudjuk hogy ahol sokat lehet keresni ott a rezsi és az egyéb költségek is sokba kerülnek.

@sodalisO: Ez nagyon jó.
Egy olyan kanál kb 50kiló. Egyik oldalon van rajta fogás de a másikon nincs, elég volt odacipelni:))))))))))))))

Taxomükke (UK) 2013.10.07. 21:06:15

@Mr. Long [wannabe Briton]: Most kivételesen örülök, hogy nincs itt hagyma, mert ezen a jatt-dolgon kábé 200 hozzászóláson keresztül rugózna. :)

DrunkenSailor 2013.10.07. 21:14:20

@Mr. Long [wannabe Briton]: a csekk az amin aláírod a vásárlást. ezen van feltüntetve a tip. tehát mondhatjuk h benne van az árban. extrát csak annak adsz akinek akarsz.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.07. 21:34:15

@DrunkenSailor: koszi, mar lattam ilyet, igaz filmben, meg nem hajoztam, csak a balatonon :)

@Taxomükke: huhh igazad van. aaaaaaa, szerintem meg premium tagsagot is ker, hogy ehhez hozzaszoljon :D

tucano 2013.10.07. 21:40:31

@poszt

annyira szép a kép a hajókról a poszt elején. Kedvenc hobbim a hajófényképezés :D

Furos 2013.10.07. 22:14:07

@Don Kartasch: @Mr. Long [wannabe Briton]: Furos kartars jelenleg kisse zilalt lelki es szellemi allapotban van. Latogatni majd ha jobban lesz esetleg.
Most harapok es nem csak ha rantott hust eszem!
A poszthoz annyit meg hogy az en idomben amikor hajoztam akkor en bizony az NBA kozvetitesekbol megismert angol tudasommal jelentkeztem barosnak. Persze kirohogtek es mondtak hogy mivel kurva nagy szukse van emberre ezert nagy duzzogva felvesznek bar utilitynek. Ez akkor eros $650 dollaros fizetes volt embert a barosokon kivul nem latsz es a szerzodes is 9 honap a 6 helyett.
En ugy voltam vele hogy usse kavics, kapitany megse lehetek elsore gondoltam elvallalom aztan talan par szerzodes mulva lehetek felszolgalo kesobb meg talan bartender is ha osszejon.
Nah 3 honap mulva bartender voltam es bizony megkerestem a $3-5000-t. Mondjuk en az elejen 100 oranal ritkan dolgoztam kevesebbet hetente a "szabadidomben" meg a bartendereket figyeltem es tanultam toluk a koktelokat, bar set upot meg ilyeneket.
Most hogy belegondolok en is voltam mar minden csak akasztott ember nem:)
Olvasom a HA-t meg Diggert is de nincs most erom/idom mindig beleirni az okosat:)
Ez a cikk nosztalgikussa tett kisse...

tucano 2013.10.07. 22:14:38

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: tavaly találtam olyat, hogy Trieszt-Brindisi-Genova- Monte Carlo-Malaga-Lisszabon-Miami-valahol Kolumbiában-Recife teljes ellátással 450 euró. Azonnal felhívtam őket és közölték, hogy az egész hajót kibérelték egy az egyben, de maradt egy db hely, inkább reklámnak, de persze az is régen elkelt..., csak "elfelejtették" frissíteni az oldalt.
Sőt volt olyan is, igaz 2000-ben, hogy Gdansk-London-New York-Miami-Curacao-Recife 60.000 forintért teherhajón teljes ellátással és még dolgozni is lehetett. Életem egyik legnagyobb hibája, hogy inkább repülővel mentem :(

tucano 2013.10.07. 22:17:52

@diggerdriver: Hol találtad meg a családi albumot? :D
Fácsén van külön hajó albumom, csak nincs rendes gépem, illetve fotópuskám, mert a fél világ elhajózik az ablak alatt, csak kb. 5 km-re, de a legritkábban jönnek annyira közel, hogy érdemes legyen fotózni őket a sziklák miatt. Brindisiben és Lisszabonban viszont éjjel-nappal fotóztam a hajókat.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.07. 22:20:16

@Don Kartasch:
Jófélék, föleg az a zöld tetejű tetszett :)

Majd megyek sátorozni a kertedbe :)

Furos 2013.10.07. 22:32:14

@tucano: Nemreg felujjitottak ahogy nezem. En meg 2002 ben a kezdeteknel kezdtem ott akkor brand new volt :) ma mar eleg kicsinek szamit a 91000 tonnajaval :)

tucano 2013.10.07. 22:43:17

@Furos: egyre nagyobbak ezek a személyszállítók, az újak Lisszabonban már át sem férnek a híd alatt, kint kell megállniuk, pedig nagyon jól néznek ki az óvárosi rakpartokon.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.07. 22:53:12

@Furos: Neeem, en nem is mondtam komolyan hogy meghivatom magam barkihez is. Nem olyan csaladbol szarmazom! :)
Mindenesetre kitartast a hullamvolgyekhez! ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.07. 22:56:11

@Furos:
Már bocsi de amit én tettem fel Tucanónak az első képen az hangulatosabb:)))))))))))))))))))))))))))

OK. Láttam mi megy meló terén nálad majd ha csillapodnak a hullámok jelentkezz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.07. 22:58:56

@tucano:
Faszbukon nem vagyok hál' Istennek.
Élőben még nem láttam ekkora hajókat sőt a tengert sem láttam még.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.07. 23:20:44

Nem tudom, nekem ez a hajózás olyan idegen. Lehet ott ásni?:))))))
Jó, mint műszaki ember csodálom a konstrukciót.
Micsoda műszaki dokumentációja lehet egy ilyen hajónak.

tisztapista 2013.10.07. 23:24:51

Aki hajóra megy az drogos lesz, vagy befordul. Nem embernek való az egész napos munka. A 14-16 órázás rendszeres. Nem ajánlom senkinek, akinek komolyabb tervei vannak az életben.

rezsoatya (törölt) 2013.10.08. 00:22:35

@diggerdriver: lehetni, éppen lehet, csak a kapitány nem örül neki... :D

@tisztapista: "Aki hajóra megy az drogos lesz, vagy befordul." főleg, ha a Concordiára megy dolgozni... :D
De komolyan: bizony dolgoztam hosszú távon egész napokat Mo-on. Semmi bajom nem lett tőle.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.08. 04:14:21

@DrunkenSailor: értem, arra gondoltam csak, hogy vajon mennyien vonják vissza a jattot? az én gondolkodásommal legalábbis ahhoz nagyon bunkó kell hogy legyen velem valaki, hogy direkt odamenjek és visszavonjak valamit (a cashiernél vagy mittomén). akkora loss of face lenne egyébként is ilyenen rágni a kefét, főleg ha tudja az ember,hogy különben a pincér, még ha az öledbe is öntötte a levest, ingyen dolgozott.

DrunkenSailor 2013.10.08. 04:56:57

@tisztapista: nem tudom hol voltál, lehet valami privát arab cégnél... :)

rumitom 2013.10.08. 05:05:08

@Don Kartasch: fele ennyit meg tudsz keresni a parton hasonlo tapasztalattal mint ami az olyan hajokra kell. es nincs meg a hajos lemondas. commercial hajo nem party hajo a karibin....

FPetronella 2013.10.08. 07:07:42

@T1GRIS:
1. köszi a választ
2. most hogy ilyen kedélyesen ledebileztél, azért nem árt ha tudod, hogy megesik, hogy a rendszer számos frissítés után sem mutatja sem a hozzászólásom, sem a válaszod. talán ezért is tettem fel újra

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.10.08. 07:38:05

Én dolgoztam heti 80-90 órákat az első munkahelyemen. 20 évesen még bírni lehetett és legalább megtanultam, hogy soha többet nem hagyom, hogy szívassanak.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.08. 09:10:00

@rumitom: Amint irtam engem nem erdekel a vendeglatas es nem akarok soha eletemben vendegekkel/ugyfelekkel dolgozni. Nem commercial nyaralo-utazo hajora keszulok, hanem konkretan olajfuro drillship-re vagy offshore platformra (ha isten es a part is igy akarja).

Azon tul hogy mind a ketto vizen van, semmi kozuk egymashoz. Azt hiszem ezt nem is kell kulon reszletezni miert. :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.08. 09:11:44

@Din Serpahis: @Kovermadar: @maxval, a gondolkodni igyekvő birca: @Babette_: @tanato: @DrunkenSailor: Bocs, hogy ilyen megkésve, de mindenkinek köszönöm a válaszokat.

Nincs még semmi sem kinézve, és lehet hogy nem is lesz.Ha egyszer megyünk valami ilyen helyre, valszeg inkább a gyors repülőutat választjuk.Mondjuk ahogy itt valaki említette is, a Hurtigrutent nagyon bevállalnám, de ott sem a hajó miatt, hanem a látvány miatt.

@Drunken Sailor: értem én, hogy ez a rendszer, csak kicsit tetű dolognak tartanám, hogy a hajós cég elteszi a nagy bevételt (4000 usd/fő...) de ebből képtelen kifizetni a munkavállalóját, ezért őt is nekem (az utasnak) kell kifizetni még, pár száz vagy ezer usd-vel megnövelve a költségeimet.Nem tartom egy korrekt dolognak ezt.De nagyon köszönöm, hogy megosztottad.

Sütemény1975 2013.10.08. 09:35:39

@Zka: Tehát aki a tiedétől eltérő véleményt fogalmaz meg, az trollkodik. Érdekes gondolkodás.

zerge44 2013.10.08. 09:35:39

Egy rokonom kukás Németországban. Reggel 6:30-ra besétál, délután 2 körül hazasétál. Szakmája nincs, németül nem beszél(nem mer telefonálni, mert csak szemtől szembe képes valahogy megértetni magát, tévét látja de nem érti miről beszélnek). Hivatalosan bejelentett, 1200eurót keres minden hónapban, 300euró a saját szobája, melyet néhány 3xszálloda is megirigyelhetne errefele. Dolgozni kell, de nem döglik bele a munkába, és főleg nincs bezárva egy fémteknőbe. Lassan de ragad rá a német nyelv, van lehetősége (és pénze) tanulni, tovább lépni, beül a kocsiba és hazalátogat amikor kedve tartja. Ha ennyi energiát(napi 10-14 óra) képes valaki belefektetni a munkába, akkor a tanulásba is képesnek kellene lennie, 5 napi 8 órával és a munkáltató által megbecsüléssel 3ezer eurót keres egy átlagos képességű, 2-3év tapasztalattal rendelkező , 3 éves főiskolát végzett mérnök.

VegaLife 2013.10.08. 09:35:39

Engem érdekelne a további személyzet (ha nem olvastam alaposan, bocs), mint például a szakács, szakácssegéd, orvos, orvos-asszisztens, pap:). Érdekel, hogy kik takarítanak, kik végzik a műszaki feladatokat, s természetesen mindezeknek a juttatása, időbeosztása is.
Jól értelmezem, hogy kvázi szabadnapod abszolút nincs, ha hajón dolgozol? És mi a helyzet azzal, ha valaki mondjuk lebetegszik egy-két napra? Vagy ez kizárt?
Általában meddig van egy-egy kikötőben egy ilyen hatalmas hajó? Milyen gyakran cserélődnek az utasok? Tettél-e szert utassal vagy dolgozóval haveri/baráti kapcsolatra (pl. e-mail cím csere; vagy ajánlotta-e valaki, ha arra jársz, "nézz be hozzá")? Mennyire élnek elkülönült életet az utasok és a dolgozók?
Mennyire volt kommunikáció-képes az angolod, mikor odakerültél, mennyit fejlődött? Mi a terved, ha lejár az 5. szerződésed?
Köszi a válaszokat! (Így sem tettem fel minden kérdést...:) )

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.08. 10:16:46

@Furos: nem akartuk meghivatni magunkat, nem vagyunk mi olyanok! :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.10.08. 10:18:54

Jó kis poszt volt, csak ez nem egészen világos:

"és nagyon keményen dolgoznak – mondhatjuk nem magyar a munkamoráljuk."

Eddig nem volt jellemző (vagy nekem nem tűnt fel), hogy gond lenne a magyar munkamorállal, a posztoló milyennel találkozott?!

justStevee 2013.10.08. 12:14:56

@T1GRIS: Mióta várok arra, hogy újra hajós post legyen de leginkább arra, hogy a post tolója vagy valamelyik kommentelő fotósként legyen érdekelt! ;) ha nem túl nagy kérés akár itt, akár privátban tudnál nekem írni a hajón dolgozó fotós témában? Mekkora az elvárt minimális angol nyelvtudás?
Fotós végzettséggel kell rendelkezni vagy elég ha van egy minőségi portfóliom?
Konkrétan milyen képeket kell egy hajón dolgozó fotósnak készíteni?
Van-e szabadidőd, kikötésnél ki tud a fotós menni az adott városba?
Lehet saját felszereléssel dolgozni vagy van a cég által biztosított "egyen" felszerelés?

Azt hiszem ennyi, de ha van amit szerinted érdemes tudni azt szívesen veszem ha megosztod velem. A válaszaid előre is köszönöm!

T1GRIS 2013.10.08. 13:02:01

@justStevee: Nagyon bunkó leszek, ha azt mondom, hogy tavolafikatol.blog.hu (vagy a bal oldali blogajánlóból is elérhető), és a kezdeti, 2009-2010-es posztokat kezdd el olvasni? :) Ott mindent leírtam a hajós életről meg a fotós munkáról is, úgyhogy, engedelmeddel, én már megtettem a munka rám eső részét, most rajtad a sor. :) (A sallangokat ugord át, nem ismeretterjesztő, nyilvános blognak szántam, hanem a szűk baráti körnek és családnak írtam, ezért sok a személyes vonatkozású bejegyzés.)
Ha összegeznem kéne: ha annyira komolyan veszed a fotózást, hogy még a profilképeden is kamerával vagy, ne menj hajóra. Vagy ne fotósként. Szenvedni fogsz, mert paradox módon a hajón nincs szükség fotós tudásra, senkit nem fog érdekelni, milyen beállításokat találsz ki magadtól, mert azt várják el, hogy a Carnival bevett pózait lődd idomított majomként. Az sem számít, hogy milyen százalékban kelnek el a képeid, mert a menedzseredet csak az fogja érdekelni, hogy hány képet lősz, nem az, hogy abból este hányat adnak el. Ahhoz, hogy meglegyen az ún. rollcountod, pedig nem jó fotósnak kell lenned, hanem jó bohócnak, hogy rávedd az utasaidat, hogy fotózkodjanak. Lehetőleg mindig. Vagyis tukmálni, tukmálni, fáradhatatlanul.
Viszont gyönyörű tájakon fogsz járni, jó fej emberekkel fogsz találkozni, sokat fogsz inni és partizni, és főleg nagyon sokat tanulsz majd magadról. Csak a fotózást felejtsd el, és mindazt, amit eddig megtanultál róla.

Medgar 2013.10.08. 13:05:33

@kutya vacsorája: Ezt hol olvastad? Ezekről a hajókról semmi nem kerül ki.

justStevee 2013.10.08. 14:24:18

@T1GRIS: mindenképpen elolvasom a blogod. Pont ezt a választ vártam hidd el nem szakmai fejlődés miatt mennék hajóra ;) hanem pont a gyönyörű helyek, új emberek, bulik miatt és hogy pénzt gyűjtsek ;) imádom Angliát, imádok itt élni de ez a hajós dolog régóta vonz. Melyik cégnél érdemes jelentkezni? Illetve van olyan cég aminek van interjúja Southamptonban mert ott élek ;) és köszönöm a gyors választ ;)

mojoking77 2013.10.08. 16:00:58

@DrunkenSailor: Egy kerdes.. Bocs ha mar volt. Sokat gondolkodtunk felesegemmel egy komolyabb hajoturan, viszont ezidaig akarhanyszor lattunk oceanjarokat kikotni (Sydney, Noumea, LA, Fokvaros) szinte kizarolag a szuleim korosztalyu utasokat lattam leszallni. Tenyleg a 60 ev az atlag? Ez esetben varok meg egy szuk 25 evet a turaval :))

kifordított nagyanyó 2013.10.08. 16:31:36

Mondjuk az 5000 dolláros keresetnél a nem magyar a munkamoráljuk eléggé durva.
Itthon azért sokan dolgoznak havi 300 órát vagy még többet.
De ilyen hajós melón én is gondolkoztam már.
Kemény meló lehet de fizet és a szállás ingyen van.

micsoda? 2013.10.08. 16:31:37

Tetszett a poszt, kellett ez a fajta leirás. Remélhetőleg sok fiatal rátalál. Tény, hogy sok a munka, de itthon is. Aztán meg az a sokféle ember akik megfordulnak az ilyen utakon. A szárazföldi kirándulás már csak hab a tortán. Ráadásul jól lehet keresni, költeni sem kell, és még a párja is ott van. Egyszóval nagy kár, hogy engem már nem alkalmaznának:)

London2009 2013.10.08. 16:53:32

@Kovermadar: noverem ezzel foglalkozik. Ha kiadja egy evre a lakast, akkor egy havi berleti dij az iroda jutaleka. Szolj, ha erdekel : )

4 evig nem voltam hajlando kiadni a lakasom hasonlo okok miatt. A fenntartasa nekem is megert annyit, hogy legyen hol lennem ha Budapesten vagyok. Aztan vegul ismerosoknek kiadtam, mert be kellett latnom, hogy azert megis csak gazdasgosabb igy. Na es idaig hala a jo egnek semmi gondom nincs, sot, mindig elmondjak, hogy mennyire szeretnek ott lakni. De mikor eldontottem, hogy kiadom ez a ket feltetel volt. Vagy kulfoldinek (na jo, nem asylum seekerre gondolok) vagy ismerosnek...mas opcio nem erdekelt.

London2009 2013.10.08. 17:01:19

@Mirjam2: szerintem ez nem magyar dolog, ez inkann nyugati mentalitas. Minek tartalekolni ha ott a hitelkartya?
Az, hogy az magyar emberek nem sporolnak jelenleg az inkabb azert van mert nincs mibol. Na es azzal is egyetertek, hogy ha meg havi 20 ezret tud valaki felretenni azt meg ne tegye, teljesen felesleges.

macamuca [IHUN] 2013.10.08. 18:01:22

@zöldeketbeszélek:
"... de az is lehet az elszakadni nem akarónál szempont, hogy félti az idős, beteges szüleit és szeretne tőlük elérhető távolságban maradni, szükség esetére."

Az idős, beteg szülőkre történő hivatkozás ott "sántít" (nem kötekedésképpen, csak a tények miatt), hogy az önállósodás, annak vágya, az önálló életvitel kialakítása kb 20 éves kor körül kezdődik (akár az a fő szempont, hogy ne a szülői szemek előtt élje a mindennapjait = csajozás/pasizás/bulizás szabadon, tetszés szerinti fekvés-kelés, cuccok elhelyezése, hasonló kisebb-nagyobb mindennapi tények, akár pedig az a vezérmotívum, hogy egyszerűen a szülői háztól messzebb -néhány tíz vagy néhány száz km.-re- kapott munkát).
Amikor tehát a példabeli fiatal 20 körüli, akkor az átlagszülő 40-50 közötti korú = még nem öreg, és bár lehet, hogy nem tökéletes az egészsége, azért nem 1-1 betegség jelenléte határozza meg a mindennapjait. (Általánosságról van szó, természetesen van olyan is, amikor egy 40-es éveiben járó ember olyan betegséggel él együtt, ami miatt mindennapi szinten aktív segítségre szorul, és ezt a gyereke önként megadja neki = ilyenkor nyilván meghatározza az életvitelét az, hogy a szülején segít.).
Vagyis az idős, beteg szüleire hivatkozó 30-as, 40-es éveiben járó személy csúsztat = a jelenlegi állapotot (=60-as, 70es éveiben járó szülők egészségének féltése: "mi lesz, ha történik velük valami??" = egy még be sem következett bajt "vár", illetve a meglévő eü.-i gondok) próbálja használja fel arra, hogy megpróbálja megmagyarázni, hogy miért nem alakított ki önálló életet magának 10-20 évvel korábban...

Ehhez kapcsolódik még az egyre jobban terjedő jelenség, amit mértéke miatt a szociológia is egyre inkább figyelembe vesz, mégpedig a mama-hotel. Amikor a 20-as éveik második felében, 30-as éveikben járók otthon élnek, mindig is otthon éltek, és nem is szándékoznak elköltözni otthonról, függetlenül attól, hogy van-e önálló jövedelmük, vagy sem (=nem kizárólag az anyagi feltételek hiánya az oka tehát annak, hogy a szüleivel él, illetve a különböző felmérések során megkérdezettek igen nagy számban válaszolták azt, hogy így a keresetüket teljes egészében (!!!) önmagukra költhetik: a költségekhez nem járulnak hozzá, vagy ha mégis, akkor az önálló lakhatás megteremtésével (akár albival) többe kerülne az számukra, a többi, meglévő előny pedig szintén sokaknál volt hangsúlyos, elsősorban a házimunkával kapcsolatos teendők megoldottsága: főzés, mosás, amit jellemzően az anya intéz, ezért lett a jelenség neve mama-hotel).
A mama-hotel jelenség kialakulása tehát elsősorban a kényelmi szempontok miatt volt lehetséges, azzal együtt, hogy több más szempont is lényeges.
No és az is igen lényeges, hogy ki is nevelte ezt a korosztályt olyannak, hogy ez a jelenség kialakult és egyre jobban terjed... itt is figyelembe veendő, hogy más körümények között nőtt fel a szülői generáció, mások voltak az elvárásai, majd ezek teljesülésekor a gyerekeik már ezek között a körülmények között nőttek fel = számukra természetes az, ami szüleiknek még teljesült elvárás volt, tehát az ifjabb generáció már másféle elvárásokat fogalmaz meg, és próbál teljesíteni/megvalósítani.

Úgyhogy az elköltözni vagy maradni, akarni vagy nem akarni generációs kérdés, amire a körülmények is erősen befolyással vannak.

2013.10.08. 18:19:26

Köszi a posztot, tanulságos!

Lehet, hogy ha megunom a mostani munkámat, kipróbálom ezt is ;o)

Kis ember 2013.10.08. 18:19:26

Jó kis írás. Tapasztalt hajós írta.

Kis ember 2013.10.08. 18:19:26

@mojoking77:
A Disney kivételével legtöbbször igen. )
Frank Sinatra meg Elvis a menő.

macamuca [IHUN] 2013.10.08. 18:44:47

@Don Kartasch:
" Tudod, egy olyan igazi kis csendes nyugodt kornyezetben, ahol ha nem figyelsz elegge szelloztetes kozben, akkor a szarvasok bemasznak a hatso kertbol a nappaliba. :D"

Hát akkor ne a hátsó kert felé nézzen a nappalid! :DD

Kreatívabban: ne szellőztess.
Építs passzív házat.

www.google.hu/imgres?imgurl=http://maganszemelytol.com/info/images/stories/passzivhaz-bcs_1.jpg&imgrefurl=http://maganszemelytol.com/info/legfrissebb-ingatlanpiaci-hireink/272-csak-kamu-vagy-tenyleg-olcsobb-a-passzivhaz&h=768&w=1024&sz=180&tbnid=LsoHanQnkdvNXM:&tbnh=99&tbnw=132&zoom=1&usg=__i0i2m6rgffqnhdnWKWM5bmVZAcg=&docid=1Rjk2VcUJx5AyM&sa=X&ei=WTVUUu64BMzbsga9pYDQAg&ved=0CHIQ9QEwBg

www.youtube.com/watch?v=8zhsl566xWI

A házavatón szívesen részt vennék.... :))))))))

Kistitok 2013.10.08. 19:09:47

Engem az (is) érdekelne - elnézést, ha volt erről már szó, nem szeretném végigolvasni mind a 250 kommentet, az is elég, ha valaki megmutatja az idevágó részt -, hogy mondjuk 1-2-3 év hajós tapasztalattal a szárazföldön mit lehet kezdeni. Mennyire veszik komolyan ezt a tapasztalatot hasonló munkakörben, mennyire szeretik alkalmazni a korábban hajón dolgozottakat? Talán pluszt nyújt, mert kemény munka, vagy éppen az ellenkezője valami miatt?

Én elsősorban recepciós lennék szívesen, de nem zárkózom el a többitől sem, gazdasági diplomám van.

macamuca [IHUN] 2013.10.08. 19:20:03

@tisztapista:
"Aki hajóra megy az drogos lesz, vagy befordul. Nem embernek való az egész napos munka. A 14-16 órázás rendszeres. Nem ajánlom senkinek, akinek komolyabb tervei vannak az életben."

Nagy igazság.
A szárazföldön végzett, "mindössze" 12-14 órás napi munka, olykor-olykor 16-tal spékelve, az tutira nem visz a drog felé, és nem is fog befordulni.
Az alkoholizmus, depresszió nem jellemző a szárazföldön dolgozókra, mindannyian sikeresen megvalósítják komoly (és kevésbé komoly) terveiket, kiegyensúlyozottak, harmonikusak, tehát boldogan élnek.
Ez pontosan így van....

macamuca [IHUN] 2013.10.08. 19:25:24

@diggerdriver:
" Lehet ott ásni?:))))))"

Mindent lehet, elvégre mindent/bármit a kedves utas kedvéért!
Tehát: útközbeni kikötéseknél a jónép elmegy parti grillpartira, táncbemutatóra, hasonló programokra, Te meg a kért és természetesen (!!) leszervezett tetszőleges gépeddel a tengerparton áshatsz.
Ha törzsutassá válsz, akkor akár beszereznek egyet, amit veled együtt visznek végig = "saját" géped is lesz (és nem kell a programszervezőnek mindig kajtatni, hogy honnan-hogyan bérelhetne egy markolót = gondolom, a költséghatékonyságot nála is elismeri majd a munkáltatója... :D)
:))))))))

macamuca [IHUN] 2013.10.08. 19:47:45

@Kistitok:
tekintve, hogy a részvételi díjak+egyéb költségek takaros összegre rúgnak, így az utasok elvárják, hogy a pénzükért olyan színvonalú ellátást/kiszolgálást kapjanak napi 24 órában, amihez 2 dolog kell alapvetően:
1: alapos szakmai tudás (és mielőtt valaki "belekötne", a konyhai mosogatás, a takarítás és hasonló munkák sem a háztartási-sarki kisvendéglői-stb módszerekkel/eszközökkel történnek, tehát már ezekhez is kell egy adag ismeret a területről)
2: bírni az igénybevételt, fizikailag és lelkileg egyaránt.

Tehát olymindegy, hogy konkrétan mivel foglalkozott valaki a hajón, ha ezekre képes, akkor azt értékelik a szárazföldön is.
Szakmai szempontból nyilván másban nyilvánul meg a különbség a szárazföldi és hajós között, pld egy szakács és egy könyvelő, egy programszervező és egy szobaasszony között, de hogy a kedves, sokat fizető vendég igényeinek teljesítésére képes volt (bármi is volt az konkrétan), az biztos. Ezt "biztosítja" alapból a hajós múlt.
Nomeg azt, hogy ezek miatt, meg a megszerzett ismeretek miatt utóbb más szempontok alapján fog válogatni a munkahelyek között.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.10.08. 20:34:57

végre egy poszt, amiben pénzről és szó van, és nem végig magyarokat fikáz (csak 1x)

...nem is értem, miért tették ki...

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.08. 20:46:36

@macamuca: Miota eloszor hallottam a passziv haz fogalmat, azota tudom, hogy ha egyszer epitek hazat, akkor az passziv lesz.

Kerdes az hogy fogok-e valaha epiteni.
Attol tartok hogy Norvegiaban az irrealisan magas berek miatt ez picit megfizethetetlen arrafele. :)

Mindenesetre ha lesz ilyen, akkor digger-t tuti meghivom kiasni az alapot. :D

rumitom 2013.10.08. 21:05:18

@Don Kartasch: felre ertettel, vagyis nem voltam eleg konkret, hasonlo kaliberu mernok allasokat mint amit emlitettel (1000font/day) lehet valamivel alacsonyabb jutattasert szarazfoldon is talalni.
a party hajo vs. commercial drilling boatot csak azert vetettem fel, mert egy com. hajon tobb hetet elleni azert eleg "antiszoc" el vagyok magammal jellemet igenyelhet (szerintem).

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.08. 21:32:24

@rumitom: Jol latod a helyzetet. Nagyon jol lehet persze keresni hasonlo jellegu munkakorokben szarazfoldon is. A "gond" inkabb az hogy az offshore szakma szamomra egy gyerekkori alom. :)

Illetve amit sokan hatranynak ereznek, azt en elonynek tekintem (rotational beosztas, az atlagosnal kicsit veszelyesebb munkakornyezet, elszigeteltseg, stb.). Amugy pedig eroteljesen maganyos farkas jellemem van. Bar en inkabb azt szoktam mondani hogy a skandinav modellbe illeszkedem be ( :D ), de magyar mercevel igen, ez az antiszocialis kategoria. Ez van, ebbol probalom kihozni a legtobbet. :)

bopat 2013.10.11. 07:12:38

@DrunkenSailor: a baj az hogy ez nem mindig igaz.
Idén voltam egy hetet egy MSC hajóval a családdal. Ritka lusta pincérek voltak, alig tudtam italt rendelni, mindenhol sorok voltak. Este a programoknal misszion impossible volt az ital.

A medenceknel szinten. Meg is írtam a comment formban...

Ja csak annyit hogy 5 évig dolgoztam az NCL nek, tehát tudom hogy mennek a dolgok. Ezért is lepett meg a dolog, hogy mennyire rossz volt a felszolgalas.

khabarakh 2013.10.11. 09:23:51

Tisztelt Drunken Sailor!
Írtam neked üzenetet, nem tudom, elért-e, vagy esetleg tudnál-e adni nekem mailcímet, vagy bármilyen elérhetőséget? Természetesen a poszttal kapcsolatban, bartender munkáról lenne néhány érdeklődő kérdésem, pont időben olvastam a blogot, nagyon érdekelne a dolog...! Előre is köszönöm!
üdv!
az én címem: swarc@mailbox.hu

mikulenko 2013.10.28. 23:49:48

Sziasztok!
Olvastam, hogy páran még szeretnének hajós történeteket olvasni...
Itt találtok párat, ami szinte ugyanilyen, mint ez:
www.gmnhungary.hu/kulfoldi-munka/hajos-blogok

:)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása