oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. július 12. 06:40,  Hányan is vagyunk határátkelők? 1170 komment

2013. július 12. 06:40 Határátkelő

Hányan is vagyunk határátkelők?

Mióta a külföldi munkavállalás és letelepedés ilyen fontos és gyakori beszédtéma lett, állandó találgatás tárgya, vajon hány magyar is választotta a határátkelést. Nos, az elmúlt napokban két, egymástól független felmérés is nagyon hasonló eredményre jutott, úgyhogy gondoltam, ideje írni róla.

család pakol_3.jpg

A GKI Gazdaságkutató Zrt. júniusban végzett egy ezer fős reprezentatív felmérést a témában, melynek az lett az eredménye, hogy adott pillanatban 250 ezer ember dolgozott legalább fél éve külföldön, ami a teljes munkakorú népesség valamivel több mint 4 százaléka.

Ennél az adatnál számomra az még megdöbbentőbb, hogy a háztartások 9 százaléka érintett, azaz nagyon durván leegyszerűsítve, minden tizedik magyar családban van olyan családtag, aki külföldön dolgozik (és jó eséllyel ezek egy része ott is él). Ez elég durván hangzik még akkor is, ha ezek egy része nyilván a nyugati határszélen ingázik.

Három év alatt 190 ezer ember

Ami ennél is elgondolkodtatóbb (és utal rá a GKI elemzése is), hogy egy 2010-es Kopint-TÁRKI felmérés három évvel ezelőtt 60 ezer főre becsülte a tartósan külföldön dolgozók számát, azaz három év alatt 190 ezer ember döntött úgy, hogy máshol képzeli el az életét, máshol keresi a boldogulást. Még egyszer: három év alatt négyszeresére nőtt a határátkelők száma.

Mielőtt áttérnék a KSH felmérésére, hadd idézzek a GKI-tanulmány rövid összefoglalásából: „a hazai foglalkoztatás 2010 óta jelentősen mérséklődött, még az ideiglenes munkásokat figyelembe véve is. A fokozódó „kitántorgás" pedig arra utal, hogy a hazai munkakeresők elégedetlenek az itthoni lehetőségekkel (miközben külföldön láthatóan kiválóan megfelelnek a követelményeknek)". (Most a korábban már itt is vihart kavart „kitántorgás" kifejezéssel ne foglalkozzunk.)

A KSH adata még keményebb

Ami a KSH-t illeti, a hivatal Népességtudományi Kutatóintézetének minden eddiginél pontosabb kutatása szerint az állandó magyar lakhellyel rendelkező 18-49 éves magyar állampolgárok 7,4 százaléka tartózkodott 2012 és 2013 fordulóján tartósan külföldön, ami 335 ezer főt jelent.

Ez voltaképpen durvább adat, mint a GKI száma, hiszen egyfelől itt egy szűkebb korcsoportot vizsgáltak (értelemszerűen nem szerepelnek benne például a gyerekek, akik nyilván elég sokan lehetnek) és másfelől csak azokat vették figyelembe, akiknek van bejelentett magyar lakhelye.

Azt a szakemberek is hangsúlyozták (és logikusnak is tűnik), hogy ez a 335 ezres szám nem egyenlő a kivándorlók teljes számával, azaz alighanem ennél többen hagyták el Magyarországot.

Összefoglalva

Immár több, egymástól független felmérés is azt mutatja, hogy a külföldön dolgozók és élők száma minden bizonnyal meghaladja a 300 ezer főt, de valószínűleg magasabb ennél. A pontos számot szerintem soha nem fogjuk megtudni, hiszen az az itteni történetekből is kiderült, hogy az emberek igen jelentős része nem foglalkozik azzal, hogy hivatalosan bejelentse határátkelési szándékát.

Egy biztos, csak az én magyarországi ismerősi körömben van legkevesebb négy család, akik idén nyáron költöznek külföldre (Svájc, Németország, Skócia és az Egyesült Államok a cél), ráadásul minden családban van legalább egy, de jellemzően több gyerek.

A kérdés most már csak az, hogy lesz-e majd számukra visszaút is...

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kutatás vitaindító KSH Magyarország GKI

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1005400932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amarante 2013.07.13. 01:23:18

@morsels:

:)

Lehet nem is akarna.

Igényes 2013.07.13. 01:32:46

@Amarante: @morsels: Szerintem váltsunk témát, mert képes csakazértismegmutatnihogyőnagyonde.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.13. 02:15:39

@Igényes: 3db
van
egy elektromos, ami a konyhaban mukodik
es ketto kulso helyszinekre
az egyik gazsos
a masik faszenes, vagy csak fas, avgy szenes, azt teszel bele amit akarsz

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.13. 02:19:42

@morsels: tuti nem, bar az utlevelem es a szemlyim-jogsim lejart, van egy szuletesi anyakonyvi kivonatom, ami magyar
tehat az allampolgarsagomat nem kell ujre kervenyeznem, csak ha akarok hivatalos papirokat, ami ennek birtokaban nem problema
bar igazan nincs ra szuksegem
/azert a magyar utlevelem meghosszabbitasan meg gondolkodom, mert miert ne...?/

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.13. 02:43:28

@zseketto88: Mar irtam, IT-s voltam otthon is, a kurvajol keresestol meg igen tavol alltam. Vagy talan az lehet, hogy noi informatikust keveset lattak, es nem is mertek bizni a tudasomban? Ala mit keres egy no infos palyan, miert szeret programozni.

Biztos en voltam balfasz, fura modon itt pikk-pakk sikerulget egyre elorebb lepnem, pedig meg a nyelv is "idegen".

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.13. 02:45:10

Es mielott hagyma beleokoskodna: hetfon interju. Nem nekem.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.13. 02:57:06

@morsels: ja nekem azt kene amugy kervenyeznem, hogy lemondhassak a magyar allampolgarsagomrol
de miert tennem?

2013.07.13. 04:20:35

@morsels: "Najo, ez a strucc, nem a birka, nadehat az elozo hozzaszolasokhoz fuzve talan nem is az a lenyeg, hogy te szo szerint mit irtal, hanem hogy mit ertettel."

Épp ez az, nem fogadod el hogy én mit értettem, mindenáron be akarod magyarázni, hogy valami mást. :( Elfogadom, hogy nem tetszik a véleményem én maradok ennyiben. :)

"Azert egy federal alkalmazottol jol hangzik az, amikor masoknak mondja azt, hogy a szocializmusra vagynak :-) "

Tartományi alkalmazott vagyok, de ez nem lényeg... Nem a kormány alkalmazott irányitja a politikát. Az, hogy Kanadában "szocializmus" van vagy nincs, az a szavazóktól függ (tőled is) meg a politikusoktól. Attól hogy én a kormánynak dolgozom, még nem jelenti azt hogy mint szavazó vagy magánember nincs más véleményem. Nem vagyok a szocializmus hive, se Mo-n, se Kanadában, ez az igazság.

bat4 2013.07.13. 05:29:55

Ki nem szarja le, hogy hányan vagytok?!

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.07.13. 06:16:33

@tucano: öööö, mondjuk Burma még nem az EU tagja, de azért én elvagyok itt is :-)
ez az egész kérdés nekem Indonéziában sokfele mászkálva volt érdekes. kulturálisan, történelmileg, nyelvileg stb sokkal sokszínűbb, mint az EU, de összehoztak a romjain egy nagy országot, és hirtelen mindenki elkezdett mindenhol máshol munkát, lehetőségeket, új életet keresni, nem a saját anyanyelvén élni (csak a 20% anyanyelve az iskolákban, tv-be stb beszélt indonéz). teljesen természetes, hogy a floresi elmegy Pápuára, a pápuai Jávára, a jávai Borneóra, stb stb stb. és mégse hazaáruló egyik se, pedig ezzel az egész logikával lehetne.

DieNanny CH 2013.07.13. 07:34:24

@diggerdriver:

Nekem úgy rémlik, hogy egy posztban olvastam, vagy posztoló kommentjében. A héten valamikor. De lehet, tévedek.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.07.13. 08:04:01

@bpetya75: Dr Justice 1975-ben ügyködött? Mert ez lehet az egyetlen ok, hogy lemaradtam róla, a koromat illetve.
Viszont Linda megvan, ha már karate :- )
Pedig azt hittem, hogy az évezredeket átívelő karrieremmel bátran ajánlhatok már bárkinek bármit : - )
Jó látni téged, hiányzol itt.

labirintus1 2013.07.13. 08:10:02

@Igényes: Ahol én lakom, ott csak marokkóiak vannak. De egyelőre az is kimaradt. Biztos, mert előítéletes vagyok...:-))

2013.07.13. 08:21:03

@bpetya75: A TV székház ostromára gondolsz? Az egy megrendezett sz@r volt...

Az sem megoldás, hogy az emberek egymásnak panaszkodnak egy kicsit, vállat vonnak, aztán megy minden tovább. Nem csoda, hogy birkának mondják a magyar népet, mert az is. Legalábbis jelentős része.

Behajtó70 2013.07.13. 08:28:06

Mindigis a jobb megélhetés irányában ment mindenki..hülye lenne, aki nem. Csak eddig nem voltak nyitva a határok a munkavállalók előtt, és nem volt akkor hatása a válságnak, mint az utóbbi években. Mivel az MSZP és a "liberálisok" mindent eladtak a külföldieknek, így nem maradt magyar gazdaság. Semennyi sem. És ha válság van, és csökkenteni kell a termelést, akkor pl a németek nyilván nem a németországi munkavállalóikat rúgják ki, hanem a magyarországon lévőket, mert az itteni gyárakat zárják be...ezt németországban nem lehetne megtenni, ott nagyon erős a szakszervezet.

Ilyen egyszerű ez. Nem kell hozá szok ész megérteni.

bpetya75 2013.07.13. 08:40:16

@tildy:):

Asszonykáméknál annyival jobb a helyzet, hogy a vele együtt kezdő férfi kollégáját hozzá hasonlóan nem fizetik túl, így nincs része női programozóként hátrányos megkülönböztetésben ;-)

Mondjuk helyi viszonylatban így is jól keres, de ez inkább a somogyi viszonyokat jellemzi. Valami portálon talált összehasonlító jövedelmi adatokat, ott az látszott, hogy a szakmai átlagkereset alig felét kapják meg.

@Chang Yai:

'70-es '80-as évek, Kockás képregény. Mivel már akkor is számos idegennyelvet ismertem, ezért doktorjusticének olvastam a nevét, de ahogy most utánanéztem doktordzsösztisz a helyes kiejtés, lévén francia származású a lelkem. Egyébként amellett, hogy frankón nem lehet legyőzni közelharcban, még orvos is, és általában a harmadik világban ügyködött a szegények megsegítésén és a gonoszok megbüntetésén. Ha Lindát közelebb állónak érzed, az se rossz, bár neki nincs doktori címe, csak egy ciki klumpája ;-)

Most csak így vagyok. Időnként beszabadulok ide, tobzódok egy sort, aztán szünet. Majd az ősz második felétől többet leszek ismét, lesz belőlem elegetek ;-)

bpetya75 2013.07.13. 08:48:46

@Philosoraptor:

Dehogy! Az csak egy durva performance volt pár ezer barommal.

Abban egyetértek veled, hogy a rezignáltság nem megoldás, ellenben érthető. Ezért kezdtem el firtatni, hogy mit, meg hogyan kéne, mert lövésem sincs róla. Persze olyanokról már én is álmodoztam, hogy puccsal megdönteni az éppen regnáló kormányt, az átmeneti kormány eltörli a politikusok mentelmi jogát, aztán kiírják az új választásokat. Nem is egyedül álmodozom ilyesmiről. Csak mind mástól várjuk, hogy kockáztasson.

pappito · http://pappito.com 2013.07.13. 09:23:49

@bpetya75: Ha Lindát közelebb állónak érzed, az se rossz, bár neki nincs doktori címe, csak egy ciki klumpája ;-)

és a babetta???

lavór 2013.07.13. 09:26:52

Na szóval... számoljunk! Kiment pár százezer fiatal és középkorú.
A fiatalok esetleg megteremtik annak feltételeit, hogy itthon senyvedő szüleiket is kivigyék. Akik maradnak: nyugdíjasok, romák, rokik, politikusok. A multik lassan kivonulnak, illetve átteszik gyártósoraikat máshová.

andaluzkutya 2013.07.13. 09:40:44

@Igényes: Ha Bp-nél nagyobb várost keresed, akkor Norvégia felejtő, de gondolom erre magadtól is rájöttél. Viszont vannak itt egyéb előnyök, amik leginkább a családosoknak, így nekem kedveznek.
Remélem azóta sikerült elaludni. Ha nem, akkor ajánlanám a főszponzoromnak (egy gyógyszergyárnak) a termékét:))

@bpetya75: igen, holnap indulunk, a kicsik már ott vannak a nagyszülőknél.
A külsőmnél jól tippeltél, legalábbis erre hamarabb gondolnak, mint a tényleges szakmámra:)

bpetya75 2013.07.13. 10:30:56

@pappito:

Basszus mekkora gáz vagyok! Arról teljesen elfelejtkeztem! Igazad van. Így máris vonzóbb a karakter ;-)

@andaluzkutya:

Akkor jó utat! De mielőtt elhagyod az osztályt, még amúgy eperjesesen közölhetnéd a bagázzsal, hogy "Csendet, rendet, fegyelmet!"

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.13. 10:37:26

@morsels: hát előfordulhat, de amíg olyan érzékletesen tudja leírni a markolókanál kezelését, hogy egy építkezésen azt figyelem, hogy az ottani muksó is úgy csinálja-e, addig semmi baj nincs vele:)

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.13. 10:45:04

@diggerdriver: az hagyján, de hova tűnt Jani haverja??????

andaluzkutya 2013.07.13. 10:52:56

@bpetya75: Köszi:)
Erről már lemaradtam, mivel tegnap voltam utoljára és legközelebb négy hét múlva megyek a munkahely közelébe. Majd a frissdiplomások megoldják:)

@Babette_: Jani haverja nekem is rendszeresen eszembe jut, amikor a betegeim említik, hogy az albán maffiának nem szerencsés tartozni, mert ők kifejezetten barátságtalanok:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.13. 10:59:32

@Babette_:
Az albán maffia keze betette a lábát hozzá:)))))))))))

tanato 2013.07.13. 11:04:46

@Babette_: Igen tényleg érdekes Diggerdriver személyisége,egyszer én is azt hiszem hogy tényleg gépkezelő,máskor meg írá
sai alapján kifejezetten egy egyetemi bölcsészdiplomával rendelkező magasan képzett blogger rajzolódik meg bennem.

tucano 2013.07.13. 11:13:59

@Chang Yai: pontosan:)
Nem is mertem szélesebbre nyitni az ollót, mert van egy csomó olyan dolog, amely azonnal éles vitát teremt és nincs hozzá kedvem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.13. 11:14:05

@tanato: Itt van valahol az 1100 komment között de hogy én nem keresem ki az biztos.:))))))))))))))))

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.13. 11:15:58

@Amarante: hát...
éppen a minap olvastam egy eszmefuttatást arról, hogy eddig azt hitték, Szálasi örökébe kíván lépni, mint "nemzetvezető", de újabban az a benyomásuk az elemzőknek, hogy inkább Horthy rekordját akarja megdönteni a kormányzási idővel.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.13. 11:16:39

@tanato:
Most akkor nem tudom ezt dicséretnek vegyem vagy sértésnek.
Bölcsészdiplomás létemre diggernek tartotok vagy hogy digger létemre bölcsészdiplomásnak:))))))))))))))))))

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.13. 11:21:01

@tanato: upsz, akkor szerinted csak egy tarisznyarák lehet ilyen kifejezetten művelt, tájékozott és értelmes?
szerintem meg pont nem:)

Amarante 2013.07.13. 11:21:23

@Babette_:

Tolem akar I Ferenc Jozsefet is megdonthetne,ha jol csinalna a dolgat.De nem csinalja...

tanato 2013.07.13. 11:24:30

@diggerdriver: Lehet hogy mind a két szakmát műveled.Vedd ezt dícséretnek.

tanato 2013.07.13. 11:28:24

@Babette_: Szó nincs róla,de általában/hangsúlyozom általában,kivételek mindig vannak/aki ilyen művelt,érdeklődő tájékozott,jó stílusú,ritkán áll meg a gépkezelői munkakörnél.Sajnos azon gépkezelők akiket én ismerek személyesen,közelébe sincsenek Digger ilyen irányú képességeinek.De ez tulajdonképpen nem az én ötletem hanem Morselsé,én csak ráharaptam egy kicit.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.13. 11:52:40

@tanato:
Még a végén elpirulok:))))))))))))
Azért elég jól sikerült felépíteni a diggerdriver legendámat. Ahogy a kémeknél szokás mondani:)))))))))))))))
Olyan titkolózó vagyok hogy még a Feleségem sem tudja hogy blogot írok. Tényleg.

Kacorlakk 2013.07.13. 11:54:00

@diggerdriver:
Itt a kedvenc Bicsek, parancs.

tucano 2013.07.12. 19:14:12

@Chang Yai: sztem teljes a félreértés ezügyben. Már a gondolat is értelmezhetetlen, az EU polgáraként az égvilágon semmilyen (elvi) különbséget nem látok aközött, hogy Berlinben vagy Bicskén termeli az ember a GDP-t. Sőt, a külföldön megkeresett pénz utáni adóból "épül" Magyarország is. Integráció jó, szegregáció rossz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.13. 11:58:52

@Kacorlakk: Köszi.
Egy életre leköteleztél:)))))))))))
Akkor Tucano volt.

@tucano: Megvagy gazember:))))))))))))))
Miért pont Bicskét emlegetted?

Amarante 2013.07.13. 12:02:49

@diggerdriver:

Es miert nem tudja?:)))

Tan kommentelne es kiderulne valami??Akkor meg oda a jol felepitett imazs!:))))))

tucano 2013.07.13. 12:37:42

@diggerdriver: nem tudom, hogyan írják azt helyesen, hogy "Bátonyterenye" :D

sylblog 2013.07.13. 12:45:19

Középiskolások véleménye kivándorlásról-határátkelésről-jövőről szummázva az elmúlt 2 évből (vendéglátós-idegenforgalmi és kereskedelmi szakmát tanulók köréből) tanári beszélgetéseim alapján:
1. Anya, apa, (tesó, akármelyik rokon) már külföldön van, a kedvükért elvégzem a sulit, de rohadtul nem érdekel, aztán megyünk dolgozni hajóra, akárhova.
2. Szüleimet nem érdekli mi van velem, nekem mindegy, csak jobb külföldön, ha más is elindult, én is neki indulok, sok pénz nem kell hozzá.
3. Biztos többet lehet keresni és nem kell különösebb nyelvtudás.
4. Aztán van olyan diák, aki úgy gondolja, ha már egyszer valaki elment, ne jöjjön vissza, mert biztos el fogja venni a munkát az elől, aki itthon maradt (ami persze marhaság, nem kis pedagógiai feladat formálni szakképzésben tanulók gondolatait terelgetni).
Visszajelzések: akinek szülői meggondoltan tervezték meg országváltást, ott gyerek is nagyobb sikerrel vette külföldi akadályokat. A céltalanul elindulók közül elég hamar sokan visszajönnek, pénz nélkül. Kevés a siker történet, rájönnek a nyelvtudás hiánya kemény dolog.

bpetya75 2013.07.13. 12:48:56

@diggerdriver:

Ha ott is ilyesmi avatárral tolod, akkor nem is csodálom ;-)

bpetya75 2013.07.13. 12:53:23

@Amarante:

Tudhatnád, hogy a nőkben nem lehet megbízni. Vagyis várjunk csak! Lefogadom, hogy Te úgy tudod, hogy a férfiakban nem lehet. ;-)

bpetya75 2013.07.13. 12:54:50

@andaluzkutya:

Nahiszen! Rookiekkal fogják pótolni a mastersmasszert?

PannonBoy 2013.07.13. 13:38:02

@hagyma: Hát, ha már nincs szükséged rá, meg nem mész Mo-ra, akkor kérvényezheted. Talán annyi jelentősége van, hogy akkor a mindenkori magyar hatalom nem tud utánad nyúlni. De szerintem ez inkább meggyőződés kérdése.

@lavór: A fiatalok nem egyhamar tudják megteremteni a feltételeit, hogy a szüleiket kivigyék. Ne felejtsük, hogy a karrierjük kezdeti szakaszában nem keresnek annyit, ráadásul ő maguk is többekkel (esetleg idegenekkel) laknak együtt. Annak, hogy még többen nyomorogjanak a tömegszállásokon, nincs értelme.

A multik nem fognak még kimenni, mert itt relatíve olcsó a munkaerő és a magyar munkavállalók között sokan vannak, akik jól képzettek. Mellesleg a multik tartják el az ország nagy részét, szóval inkább örülni kéne.
Ha például kimenne az összes multi, mobiltelefonálni azon nyomban nem tudnál, ugyanis nincs magyar tulajdonú mobil telekom cég.

macamuca [IHUN] 2013.07.13. 13:56:36

@tanato:
A képesség kibontakoztatásához kell még
1: szándék
2: lehetőség.

1: Ha valaki a képességei alapján klassz akármi lehetne, még nem biztos, hogy kedve is van hozzá, és megpróbálkozik vele.
2:Ha megpróbálkozik is, nem biztos, hogy a körülményei lehetővé teszik, hogy végigvigye a "projektet" (tanulás, végzettség/bizonyítvány megszerzése, gyakorlat/tapasztalat megszerzése adott szakmában).

Akár egyik, akár másik (netán mindkét) feltétel hiányzik is a kibontakozáshoz, attól még a képesség/készség megmarad, és jellemzően megnyilvánul valamiben.

Példaként Apumat tudnám említeni (és tényleg nem azért, mert igen közel áll hozzám és dicsérni akarom :) ):
3 gyerek közül legidősebbként elsőként állhatott munkába, válhatott keresővé, amire szüksége volt a családnak = a továbbtanulás szóba sem jött. A 2 fiatalabbnál már igen, egyikük technikumot végzett, másikuk mérnökként diplomázott (akkor, amikor ez nem volt éppen könnyű dolog, pláne egy igen vallásos anyával a háttérben...). Bizonyítványa tehát nincs Apumnak, viszont érdeklődése, esze, intelligenciája jócskán = olvasott, sokat. Tudása és fogalmazókészsége alapján aki nem tudja a hátteret, az nem mondja meg, hogy 8 általánost végzett emberrel beszél....

Tehát a szakképzettséggel/kevés bizonyítvánnyal rendelkező embereket általánosságban tájékozatlannak és alacsony intelligenciájúnak tartani beskatulyázás, merthát az kényelmes (mármint a skatulya), és ha ebből "kilógó" valakivel találkozik a sablonokban gondolkozó, akkor csodálkozik....

:)

Igényes 2013.07.13. 13:58:09

@sylblog: Süketnémának lenni általában kemény dolog. De ez most trendi a kölykök körében, mindenhol ezt hallják. Ha mindenki ezt csinálja, akkor biztos jó, úgy hogy ő is.

@andaluzkutya: Közben összejött, fasza rémálmaim voltak... valami lepukkant ócska kastélyban hajkurásztuk egymást egy rakás beatlest éneklő kísértettel. Pedig nem szoktam ilyet.

2013.07.13. 14:04:06

@bpetya75: Épp ezért, nem fog soha semmi sem változni.

Nzoltan 2013.07.13. 14:39:58

@Elizabeth72: "Nem beszelve arrol, hogy hany es hany fiatal mond le arrol, hogy csaladot alapitson, mert nincs jovokep,..."

Milyen jövőképről beszélünk? Olyan balfaszok a mai huszonévesek, hogy a nagy részük felnőtt fejjel otthon lakik az anyjával., aki naponta megmondja nekik mit kell csinálni.

"Rengeteg baratom minimum egy, de inkabb tobb diplomaval keptelen barmit is kezdeni otthon, inkabb egyutt takarit az angol fogyatekos emberekkel, mert ugye az eselyegyenloseget igy is lehet amugy ertelmezni..."

Most nemazé', de takarítani itthon is tudott volna. Ezekszerint a diplomával odakint sem járt jobban. Elbaszott az életéből egy csomó évet, aztán ugyanolyan kutyaütő lett belőle, mint a lenézett nyolcosztályosokból. Gratulálok.

Nzoltan 2013.07.13. 14:50:12

@bpetya75: A fidesz nyerni fog, ez már most is látszik. A kétharmadra meg már nem lesz szükség, mert a legtöbb kétharmados törvényt már átalakították.

bpetya75 2013.07.13. 15:01:14

@Philosoraptor:

Pedig valaminek változnia kell, mert a belpolitikai helyzet egyre fokozódik. Legalább is nekem úgy tűnik. Csak attól tartok, hogy ez a "lépni kéne valamit, de nem tudjuk, merjük meglépni, amit kéne" dolog a szélsőségeseknek enged teret egy jó kis őrjöngéshez. Nem lesz valami jó...

@Nzoltan:

Da azért a többség kellene nekik. Én abban reménykedem, hogy az nem lesz meg nekik. Félek tőle, hiú ábránd, de hátha elszámolták magukat a választójogi törvénynél (is).

bpetya75 2013.07.13. 15:05:28

@macamuca:

Pedig logikus dolog ez a skatulya, hiszen az esetek többségében találó. De ha valaki az alacsony iskolázottságú emberek skatulyájába tartozókat nem nézi le (biztos vagyok benne, hogy tanato nem teszi), és még rugalmasan is képes kezelni a skatulyáit, akkor simán át tudja helyezni érdemei szerint a delikvenst másikba. Ott van baj, akinél a skatulyázáshoz végleges értékítélet is társul.

macamuca [IHUN] 2013.07.13. 15:40:30

@bpetya75:
lenézés: nagyon régóta olvasom a blogot (bár kommentelni ritkán szoktam), így a kommentjeik alapján alkotok egy véleményt a "megszólalókról". Ennek alapján úgy gondolom, hogy @tanato nem nézi le az alacsonyabb iskolázottságúakat (meg sokan mások sem).
Igazából én is általánosságban fogalmaztam, egy konkrét példát említve, ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy Apum személye csak megalapozott egy véleményt, a későbbi tapasztalataim voltak azok, melyek megerősítették azt = sok példát tudnék említeni.
Nem "támadásnak" szántam tanato "ellen" :), hanem egy véleménynek, a szintén sokszor megtapasztalt skatulyázás-csodálkozás jelenség kapcsán.

Áthelyezés: nos, aki nem nézi le az alacsonyabb iskolázottságúakat, illetve nem az iskolai végzettség alapján skatulyáz (mert igazából mindannyian csoportosítjuk valamilyen szempontrendszer alapján embertársainkat :) ), annál a lenézés is elmarad, amennyiben emberi tulajdonságok alapján sorolja be a többieket.
Ha a besorolás alapja más (pozíció, beosztás, anyagi helyzet, befolyás/hatalom, származás, rang, nemzetiség, stb), akkor a lenézés bizony nagyon is jelen van, függetlenül attól, hogy milyen az iskolázottság, és milyen emberi tulajdonságai vannak a másiknak....

Végleges értékítélet: én inkább előítéletről beszélnék, amely (szintén általánosságban értve) jellemzően megváltoztathatatlan. A megtudott tulajdonság (végzettség, érdeklődés, anyagiak, stb) alapján besorolja valahova és "felruházza" adott csoport tulajdonságaival, függetlenül attól, mennyire helytálló vagy sem a "gyorsjelentése" az illetőről, és eme kép alapján ítéli meg. Persze, mint mindennek, az előítéleteknek is kiindulási alapjuk, ugyanakkor kényelmes is: nem kell a megismerésre időt-energiát-fáradságot fordítani, "csak" besorolni, mert "úgyis olyan, tuti". Valahol ez a kényelmesség az oka (szerintem) annak, hogy sok előítélet kialakul és fennmarad.

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.13. 15:58:22

@Nzoltan: még várd ki, hogy az utolsó lépésük az lesz, hogy átírják őket négyötödösre....
ne legyen igazam.

macamuca [IHUN] 2013.07.13. 16:00:13

@Nzoltan:
balfasz huszonévesek: nos, a mama-hotel-jelenség kialakulása nem a balfaszságnak köszönhető, hanem a szülőknek, akik "ha nekem nem lehetett, legalább a gyerekemnek hadd legyen!"-mentalitással sokkal kényelmesebbé nevelték ezt a korosztályt.
Más körülmények és lehetőségek között nőttek fel a szülők, és érthető, ha szeretnék, hogy a gyerekeiknek jobb legyen, bármit jelentsen is ez a jobb 1-1 konkrét családnál. Ennek a törekvésnek az eredménye, hogy sok szempontból elkényelmesedett ez a korosztály, nomeg annak, hogy a körülmények ismét változtak: az önállósodáshoz szükséges önfenntartási lehetőségek is erősen beszűkültek (munkalehetőség, önálló jövedelem, önálló lakhatás megteremtése /annak minden apró-cseprő feladatával: számlabefizetés, bevásárlás, stb/).
Ezek együtt azt eredményezik, hogy a fiatalok otthon maradnak (lakni), nem is igazán látnak lehetőséget arra, hogy jelentősen megváltpzzon a helyzet = kialakul és teret nyer az "élj a mának"-felfogás, nyersebben fogalmazva folyamatosan szedik a lesz...rom tablettát.

takarítani itthon vagy külföldön: végzettségtől függetlenül "mindössze" számolni kell:
1: volt-e itthon ilyen munkára (vagy akármilyenre...) lehetősége
2: a kapott bér mire elég? konkrétan itthon hogyan él meg havi nettó 65-70.000 forintból, illetve a takarításért kapott fizuja kint mire elég?
Itthon ebből saját lakást nem tud vásárolni (még hitelre sem..). marad az albérlet, ami 35-40.000 ft/hónál kezdődik, kisvárosban, plusz rezsi, és még enni is kellene, netán bérletet venni. Már ezekre nem elég a fizu, és tervezni valamit.... hát mire-miből?? Üres zsebbel max álmodozni lehet, igaz, itthon ezt favorizálja a kormány.....
Kint kissé másként műxik. Igaz, takarítással foglalkozó ismerősöm nincs, egyikük újságkihordásból él. 1200 euró/hó, nettóban, bejelentett munka. Itthon 100.000 ft körül keresett, míg volt munkája, majd jött a leépítés és 50+-ként sehova sem kellett.. ment hát külföldre, a gyereke után, vitte magával a 2 kisebb gyereket is... A nagylány segítette a kitelepülő szüleit a kezdésben, és nem ők az egyetlenek, ahol ez volt a sorrend: ment a gyerek, utána meg a szülő(k).

andaluzkutya 2013.07.13. 16:23:54

@macamuca: előítélet azért van, mert képtelenség annyi embert megismerni, ahánnyal az ember találkozik, viszont jobb valahova elhelyezni őket, a saját lelki egészségem érdekében, mint azon rágódni, hogy ő most vajh milyen ember valójában. Szerintem:)

@bpetya75: Norvégiában ilyen a nyár. Lényegében mindenki elmegy szabadságra és csak nyári munkások, főleg fiatalok dolgoznak. Aki beteg lesz, az nagyjából tisztában van ezzel. Amúgy nem dolgoznak teljesen önállóan: ha kérdésük van, vagy baj van, van szakorvos a közelben, akitől tanácsot kérhetnek.

@Igényes: Nem kéne annyit kommentelni és akkor nem álmodnál hülyeségeket. Az alvászavar számomra megfoghatatlan, életemben talán kétszer volt, hogy éjjel nem tudtam elaludni, amikor akartam. Lefekszem, alszom. Ennyi:)

bpetya75 2013.07.13. 16:33:36

@macamuca:

Nem is tanatot védtem, hiszen nincsen rászorulva :-)

Egyszerűen érdekel ez a skatulyázós, előítéletezős téma. Leginkább azért, mert általában negatív előjellel szoktak beszélni róla, pedig egy teljesen természetes dologról van szó, amit lehet jól és rosszul is használni. Érzésem szerint a többség rosszul, de legalább is nem elég jól használja.

Amarante 2013.07.13. 18:08:37

@bpetya75:

Az en mondasom ugy szol,hogy: Senkiben ne bizz meg,senkitol ne varj semmit es akkor csupa kellemes meglepetesben lesz reszed:))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.13. 18:10:58

@bpetya75:
Ezen a téren meglehetősen edzett már:))))))))))))

Amarante 2013.07.13. 18:13:33

@diggerdriver:

Na hallod!!!
Mint a blog rangidos oreganyja kell is tudnom:))))))

tanato 2013.07.13. 19:32:17

@bpetya75: @macamuca: Köszi,tényleg nem vagyok előítéletes,csak meglepett Digger stílusa,akár csak Morselst.Skatuláyról nincs szó.Kevésbé iskolázott is lehet nagyon művelt,meg magasan iskolázott is nagyon sötét,bunkó stílusú/igaz másképpen mint egy analfabéta bunkó/

tanato 2013.07.13. 19:38:31

Lenézésről ugye meg egyáltalán nincs szó hiszen mint már többször is írtam itt mindkét nagyapám szakmunkás volt,az egyik kőmüves a másik meg ács volt.Na meg munkám során is döntő többségében kevésbé iskolázott emberekkel foglalkozom és hál 'Istennek jól megvagyunk együtt.Viszont egy ilyen választékos irodalmi stílus tényleg nem szokványos egy gépkezelőtől.De ezt Drigger lánya már levezette miért nem volt lehetősége apukájának tanulni.Így már azért érthető a dolog.

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.13. 20:07:37

@bpetya75: az előítélet eredetileg egy szükséges dolog. csak annyit jelent, hogy tapasztalat alapján valamihez általánosítva hozzákapcsolunk egy tulajdonságot. pl. a tűz éget.

tanato 2013.07.13. 20:29:02

@Babette_: Én úgy gondolom Macamucáról van szó.

Igényes 2013.07.13. 21:14:04

@andaluzkutya: Hogy kevesebbet kéne kommentelni, erre már én is gondoltam, látod. De hát úgy a szívemhez nőttetek. A HA előtt sosem voltam barátuszaim.

Amarante 2013.07.13. 21:21:59

@Igényes:

Na akkor most lett nagy hirtelenseggel egy sarga talra valo:)))))

2013.07.13. 21:28:14

@Igényes: Itt úgy érzed, hogy tartozol egy barátusz közösséghez? :)

2013.07.13. 21:28:50

@Babette_: Micsoda titkok kerülnek napvilágra! Hallatlan!

Amarante 2013.07.13. 21:28:59

@Babette_:

Nem a lanya!!!!!!O csak peldanak hozta fol a sajat apukajat arra,hogy nem feltetlenul kell a diploma az intelligenciahoz:))))

Igényes 2013.07.13. 21:32:48

@Amarante: Igen. .)

@Philosoraptor: Viccen kívül, tényleg meglepően jó társaság gyűjt össze. Az origón párszor beleolvastam a blogba, annyira nem nyűgözött le. De most teljesen oké.

tanato 2013.07.13. 22:05:31

@Amarante: Mintha említette volna régebben hogy apa és lánya..

2013.07.13. 22:06:45

@Nzoltan: Jó nagy pöcs vagy, már ne is haragudj. A probléma forrása az, hogy az éhbérből nem lehet egyedül megélni. Fölösleges idekeverni azt, hogy szerinted a fiatalok eltartatják magukat a szüleikkel, mert az jó(!) nekik... Az lenne a jó, ha tudna az ember függetlenedni, és nem kellene a szüleivel élnie. Legalábbis én ezt vallom, szívesen élnék külön a szüleimtől, ha lenne rá lehetőség.

2013.07.13. 22:09:23

@bpetya75: Majd lenyugszanak a kedélyek, kicsit panaszkodik mindenki, aztán megy minden tovább. Mint eddig is. :) A hatalmas belpolitikai krízis is mutatja, hogy a sok birka majd megszavazza jövőre is a dilettáns barmokat. Persze kétlem, hogy a másik oldal bármivel is jobb lenne.

tanato 2013.07.13. 22:20:53

@Babette_: @Amarante: július 11. 9 h 21 Belefásultam a kilátástalanságba című cikk:ott írja hogy apa és lánya.

Latcho Rom 2013.07.14. 01:57:13

Ezt Marai irta te gizda, zavarodott seggfej:

"Az oroszok olyanok, amilyenek, semmit nem ígértek nekünk, semmit nem akartak tőlünk, mi üzentünk hadat nekik, s most a fegyver jogán érkeztek hozzánk, legyőzött országba, mely jogcím nélkül megtámadta hazájukat. Nem illethetjük őket szemrehányással. De a magyarok! Az egyetlen ország Európában, ahol a nemzet történelmének legválságosabb pillanatában akadt egy Szálasi-kormány, akadtak törvényhozók, akik iparkodtak megjátszani a legalitás komédiáját e horda számára! Csak hogy a zsákmányt kiegészítsék még, néhány héttel prolongálják létezésüket is, hogy elveszejtsék Budapestet s mindent, ami az országból megmaradt! Ezekkel csakugyan nincsen alku, ezek számára nem lehet kegyelem.
A zsidófaló, nácibarát középosztály most megkísérli, hogy mindazért, ami most történt, a nyilasokra hárítsa a felelősséget.
Nem igaz, hogy a nyilasok a főbűnösök. A nyilasok csak következménye mindannak, amit ez a társadalom az elmúlt 25 évben elkövetett, hogy műveltség, erkölcs és tehetség nélkül érvényesülhessen. A nyilas horda éppen olyan bűnös, mint az a magyar vezető réteg, mely az alkotmányosság palástja alatt Horthy 25 évében szemérmetlenül fűtött, buzdított mindenfajta reakciót. Ez a társadalom ilyen, egyszerűen nem háríthatja el a felelősséget. Most szívesen odadobják koncnak a nyilasokat, hogy meneküljenek. De ilyen olcsón nem menekülnek.
Csak egyről nem beszélnek a parasztok, nagyságosok és méltóságosok: arról, hogy mit szenvedtek az orosz városok és falvak lakósai, s arról, hogy esztendő előtt magyar állampolgárok százezreit rúgták ki lakásukból, elvették
minden holmijukat, nyomorúságos batyukkal gettókba, téglagyárakba, disznóhízladákba zárták őket, onnan nyolcvanával, leplombált vagonokba préselték - gyermeket, asszonyt, férfit vegyesen - ezt a nyomorult tömeget, s a vagonokban, égő hőségben hat napig utaztak a lengyelországi deportációs telepek felé, megőrültek a szomjúságtól, anyák szültek a vagonokban, és a gyermek ott hevert halottan az ölükben, s a férfiak tébolyodottan ültek a halottak mellett, húsz százalék volt a vagonokban a mortalitás... S végül az auschwitzi, olmützi Vernichterunslagerekben a gyermekeket, öregeket gázkamrákban megölték, a munkabírókat egy ideig még dolgoztatták, a lányokat, asszonyokat a kísérleti telepen beoltották betegségekkel...
Mindezekről nem beszél senki azok közül, akik most rettegnek a beszállosolástól, és féltik a "zabrálóktól" a lisztet, a fehérneműt.
Ahhoz, hogy Magyarország megint nemzet legyen, megbecsült család a világban, ki kell pusztítani egyfajta ember lelkéből a "jobboldaliság" címkéjével ismert különös valamit, a tudatot, hogy ő, mint "keresztény magyar ember" előjogokkal élhet a világban, egyszerűen azért, mert "keresztény magyar úriember", joga van tehetség és tudás nélkül is jól élni, fennhordani az orrát, lenézni mindenkit, aki nem "keresztény magyar" vagy "úriember", tartani a markát, s a keresztény magyar markába baksist kérni az államtól, társadalomtól: állást, kitüntetést, maradék zsidóbirtokot, potya nyaralást a Galyatetőn, kivételezést az élet minden vonatkozásában. Mert ez volt a jobboldaliság minden értelme. S ez a fajta nem tanul. Aki elmúlt 30 éves, és ebben a szellemben, légkörben nevelkedett, reménytelen. Talán megalkuszik fogvicsorgatva, s mert önző és gyáva: bizonyára hajlong
majd az új rend előtt, de szíve mélyén visszasírja a "jobboldali, keresztény, nemzeti" világot, amelyen belül olyan szépen lehetett zsidó vagyont rabolni, versenytársakat legyilkolni, és aladárkodni a nagyvállalatokban képzettség és hozzáértés nélkül.
Ez a fajta soha nem változik meg, de amíg ezeknek szavuk van vagy befolyásuk, Magyarország nem lesz nemzet."

macamuca [IHUN] 2013.07.14. 07:04:42

@bpetya75:
"Egyszerűen érdekel ez a skatulyázós, előítéletezős téma."

Igen, engem is érdekel, ezért pötyögtem be a korábbiakat, ha már felvetődött a téma :)

macamuca [IHUN] 2013.07.14. 07:09:33

@tanato:
Digger nem az Apukám, bár a felfogásuk nagyon hasonló és a keresztnevük is stimmel, és amikor ez "kiderült", akkor írtam poénból, hogy "Apu, Te vagy az?" :D
Erre válaszolt Digger igenlően, de tuti nem Apum, tekintve, hogy ő egyáltalán nem használ sz.gépet-netet (sajna), plusz nem stimmel még 1-2 "apróság" :)))

macamuca [IHUN] 2013.07.14. 07:10:41

Ja, és fentiek okán "bevállalnám" ugyan apának (felfogás+egyebek), de életkor okán max bátyám lehetne :)

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.14. 07:17:18

@macamuca: akkor mégsem én vagyok figyelmetlen:)

bpetya75 2013.07.14. 08:23:58

@shakti_rom:

Ezt kinek és mire válaszul másoltad be?

bpetya75 2013.07.14. 08:28:59

@Babette_:

Most is az, csak előszeretettel állítják be negatívumként.

@Philosoraptor:

"Persze kétlem, hogy a másik oldal bármivel is jobb lenne. "

Itten van az eb elhantolva szerintem. Nincs igazi alternatíva. Nem nagy különbség van aközött, hogy balról jobbra hajolva cseszik el a dolgokat vagy fordítva. Épeszű, tisztességes ember, aki a magáén kívül az ország dolgára is képes lenne gondolni, közelébe se megy a porondnak, vagy ha igen, akkor beállítják a sorba. Ha nem áll be, akkor partvonalra állítják, pl Ángyán.

tanato 2013.07.14. 09:04:16

@macamuca: Én meg azt hittem igazából az apukád.Bár gondolhattam volna hogy ezt azért úgysem írnád ki.

2013.07.14. 09:52:21

@bpetya75: Mi az oka annak, hogy nincsen alternatíva?

Vadalmaaaaa 2013.07.14. 10:58:08

Ok mi magyarok elhagyjuk a Karpat - medencet, ez vilagos,de kik jönnek a helyünkre?

bpetya75 2013.07.14. 12:03:39

@Philosoraptor:

Gondolom már az elején elcseszték. Tizenévesen nem foglakoztatott a dolog, de csak akkor csúszhatott be valami gebasz. Mert az, hogy a környéken van, aki most jobban, vagy sokkal jobban áll, mint mi, arra utal, hogy ők jobban csinálták a maguk gengszerváltását.

Fekete Pestis 2013.07.14. 14:18:41

@charlieharper:
IB, egy idöben wealth mgmt, de a csopvez összebalhézott bónuszügyben az igazgatóval, cserébe lapátra tették öt is + minket is.

Sajnos quant ügyben már nem olyan a világ mint régen : most azon gondolkodok, hogy merre (milyen iparágba) kellene menni, ahol erös matematikai komponens van + fejlödni fog.

Vadalmaaaaa 2013.07.14. 14:48:07

@macamuca:
a végzettség alapján jogos az előítélet
ma már mindenki tanulhat,aki nem lusta

Vadalmaaaaa 2013.07.14. 16:15:50

"a kérdés csak az ,lesz -e számukra visszaút"

ekkora marhaságot

miért ne lenne?

mi az ,hogy visszaút?

nem hagyjuk ,hogy mo-on költsék el pénzüket?

2013.07.14. 16:19:10

@Fekete Pestis: akkor konkurencianal vagy

Vadalmaaaaa 2013.07.14. 16:21:14

@KrisztinaKrisztina: mennyit visz el? kevesebb lesz a munkanélküli ? az jó
az én gyerekeim se Magyarországon születtek és akkor mi van?

ettől nem vittek el az országból semmit
senki nem pótolhatatlan

a magyarok elmennek,jönnek helyette mások
nem magyarok fogjak belakni a Kárpát -medencét és akkor mi van? semmi.
új nyelv,új kultúra, új kilátások
volt már ilyen a történelemben nem is egyszer

2013.07.15. 05:48:27

@A sellok hova alljanak?: Jó messze van innen - West Coast, BC. :) Welcome to Canada és sok sikert!

lisandra 2013.07.16. 10:19:04

Tökfőzelék1
Tévedés hogy török negyed,magyar negyed-vannak helyek ahol sok magyar,török vagy akármi náció él nagyobb számban,én arrol beszéltem hogy az utcán mész és több m,agyar szót hallasz mint németet mert az emberek nagy többsége már jött valahonnan és az anyanyelvét használja
Ausztria egy kis ország: 83 858 négyzetkilométer nagyságú területen helyezkedik el. Lakosainak száma 8 millió fő. A fővárosban, Bécsben 1, 5 millióan élnek.Ezek az adatok arra vonatkoznak aki már 20-30-40 éve él az országban és a német nyelvet használja de a fövárosban élö 1,5 milliobol kb.fele nem német anyanyelvü.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása