oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. május 01. 06:51,  Amit őrültség lett volna kihagyni 230 komment

2013. május 01. 06:51 Határátkelő

Amit őrültség lett volna kihagyni

Mindig örömmel osztok meg sikertörténetet, márpedig spanyol országfelelősünké, Roxié kétségtelenül az. Akik követik a blogot, azok tudják, hogy Roxi eddig Madridból küldte jobbnál jobb írásait, nos, mostantól változik a helyszín, mert áttelepült a tengerpartra. Menjünk vele mi is!

cím_29.jpg

„Eddig Madridról szóltak a posztok, most majd innen, a Costa Braváról. Történt ugyanis, hogy itt kaptam egy állásajánlatot, amit – valljuk be - őrültség lett volna kihagyni. Így kerültem Sant Feliu de Guixols-ba.

St Feliu (a továbbiakban rövidítsük) teljes neve fonetikusan így ejtendő: Szan Felü de Gizsolsz - a zs az inkább valahol a cs és a zs között van, amolyan katalánosan, ahogy a Xavit is ejtik.

A városka Girona tartományban, a tartományi székhelytől, Girónától 30 km-re délre található, Barcelónától északra 100 km. a statisztika szerint 21 ezren lakják, de lehet, hogy aki a népszámlálást készítette, az augusztusban járt itt, mert holtszezonban tuti nincsenek ennyien. A város elég nagy területen terül el, nyugatról hegyek, keletről a Földközi tenger határolja.

És igen, katalánok - lennének, de mégsem, mert szerintem errefelé sokkal több a külföldi, mint a helyi. Hollandok, britek, franciák és oroszok vannak a legtöbben, katalánul itt csak elvétve beszélnek. Ahol dolgozom (egy telecom cégnél vagyok ügyfélszolgálati vezető), a 80 főt 32 nemzet tagjai alkotják, el lehet képzelni, mennyire multikulti a környék!

Picit Monaco, picit Malaga

Nagyon érdekes hangulata van a helynek. A tengerpartján van kikötő, egy kis területen strand, és mivel egy öbölben fekszik, két oldalról sziklás ormok óvják a hajókat és a fürdőzőket az erősebb hullámoktól és a viharoktól. A tenger pedig egészen mélykék.

Ez a táj egészen egyedi hangulatot ad a helynek, pláne, hogy ha háttal állsz a tengernek, akkor a Casinót látod szemből, meg van itt még egy régimódi vidámpark... az egész olyan, mintha itt ragadtak volna a 30-as évek.

1_10.jpg

Egy picit Monaco, egy picit Málaga, és mégis mindez nagyon kicsiben. Ha a tengerparttól elindulsz a belvárosba (felfelé, szó szerint, mert emelkedik az út végig), hangulatos, szűk kis utcácskákon vezet az út, természetesen macskakővel, ahogy kell.

Aranyosabbnál aranyosabb üzletek, kávézók és éttermek várják a vendégeket. Ugyanakkor érdekes, az a csillogó "shopping" hangulat itt nincs, de arra ott van a szomszédban Platja D'Aron, ami a Costa Brava egyik legfelkapottabb üdülőhelye (a másik ugye Lloret de Mar).

A mercadillo és a terracita

Azt azért nem állítanám, hogy itt nem lehet vásárolni, de nincs 2 kilométeres bevásárlóutca. Van viszont vasárnaponként Mercadillo (bolhapiac), ami engem a veresegyházi vásárra emlékeztet, van itt minden, mint a búcsúban... ja, merthogy ez amolyan békebeli búcsúhangulatban zajlik.

Az emberek vasárnap reggel kisétálnak a partra, nézelődnek, vásárolgatnak a mercadillón (kirakodóvásár, bár én kínai piacnak nevezném), kiülnek a terracitákba kávézni, fagyiznak a mólónál, a gyerekek meg közben a mini vidámparkban szórakoznak.

Ami a mindennapi életet szolgálja, van itt több nagyobb szupermarket, meg persze rengeteg kis üzlet. Ja, van kínai áruház is, szóval ott meg ami nincs, az nem is létezik. :) Az élelmiszerárak ugyanazok, mint Madridban, van ami néhány centtel olcsóbb, van ami néhány centtel drágább, de igazából a végszámlán nem látszik a különbség.

(Összehasonlításul: a spanyol árak megegyeznek, illetve néha egy picit alacsonyabbak a magyar áraknál. A ruházat pedig kb. 10-20 %-kal olcsóbb, leárazáskor meg aztán ennél is kedvezőbbek az árak.)

Meki kontra pizza

Gyorséttermek nincsenek, kebabos van, és vannak nagyon jó kis tapas bárok. Ja, és itt valami miatt nagyon sok a pizzás, az emberek erre nagyon pizzások.
Aki gyorsétterembe vágyna, annak McDonald's Platja D'Aróban, Burger King meg Gironában van. De kérdem én, ki vágyna a mekibe, mikor egy menü áráért itt egy malomkerék pizzát kap? Vagy egy mekis menü áráért itt is megeszik egy menüt hétköznap?

Ha valakinek ez még mindig nem elég és még extrémebb bevásárlásra vágyik, akkor a szomszéd faluban, Platja D'Aróban van valóban két kilométeres bevásárlóutca, gyakorlatilag az összes világmárkával (és hivatalos FC Barcelona shoppal, mondjuk én továbbra is Madridista vagyok), valamint számos étterem: kínai, orosz, thai, török, olasz, és indiai is.

Ja, és van multiplex mozi meg bowling is, meg vidámpark, meg aquapark (ez utóbbit még nem fedeztem fel, de van). Azt azért érdemes megjegyezni, hogy a szolgáltatások (pl. fodrász, kozmetika, autószerelők, stb.) árai itt magasabbak, mint Madridban, de mindez csak azért, mert ez egy üdülőkörzet. Ha Gironába mész, ami 30 km, már eltűnik a különbség.

St Feliu a szomszédos Platjánál kicsit régiesebb hangulatot áraszt, itt is vannak újabb építésű házak, de valahogy sokkal több régi, emeletes ház maradt meg, valahogy nem árasztották el annyira az építkezések ezt a falut. Ahogy az úton Platja D'Aro felé mész, az már valóban egy újabb városrész, ahol valóban vannak tágasabb parkok, újabb házak, de St Feliu mindezzel együtt megőrizte a XX. század eleji báját.

Munkalehetőségek és lakásárak

Meglepődtem, de a környéken nincs akkora versengés, mint Madridban. Nyilván akkora választék sincs munkahelyekben, mint a fővárosban, de 1-1 állásra nem 400-an, hanem 30-an jelentkeznek, nincs akkora konkurencia.

Ráadásul szezonban megsokszorozódnak a lehetőségek, hiszen akkor van itt igazán élet, és kell az extra munkaerő. Már most a városban sétálgatva láttam több hirdetést, hogy eladót, vagy kisegítőt keresnek. (Minimum 2 nyelv ismerete kell, és nyilván rendezett spanyol papírok: NIE, TB szám, stb.). Ugyanakkor az is tény, hogy ezek az állások szezonálisak, tehát max. 3-4 hónapra szólnak.

2_2.JPG

Az albérlet árak is érdekesek. Ha nem szezonban bérelsz, akkor a lakásárak nagyságrendekkel olcsóbbak, mint a madridi árak. Például itt már 300 eurótól lehet lakást bérelni, Madridban ennyiért egy szobát kapsz.

Én 450 EUR-ért találtam 85 négyzetméteres lakást, központi fűtéssel, és minden szobának terasza van. Azonban ne legyenek illúzióink, ha szezonban jössz (júniustól szeptemberig), akkor képesek hetente elkérni 500 EUR-t, tehát aki itt bérel, annak megéri az éves bérlést választani.

Sajnos, mivel a legtöbb ember, aki kiadja a lakását nem él itt, ezért a hirdetések 90%-a ügynökségen keresztül bonyolódik, Madridban sokkal könnyebb találni olyan hirdetést, ahol a tulajdonos hirdet közvetlenül. Úgyhogy ha valaki „particular" által hirdetett ingatlant talál ebben a körzetben, nagyon gyorsnak kell lennie, sajnos én 3-ból 3 esetben nem voltam az.

Szóval St Feliuben dolgozom jelenleg, de a cég által bérelt apartmanban lakok Platján, szemérmetlenül gyönyörű helyen, a teraszom a kikötőre néz, félelmetesen szép a látvány. De már nem sokáig leszek itt, ha minden jól megy, akkor a napokban aláírom az albérleti szerződést, átadják az új bérleményem kulcsait, és a párom Madridból költözik a macsekokkal jövő héten!

Ő búvár, így amikor aggódva hívtam fel, hogy remélem, hogy tetszeni fog neki a hely, csak annyit kérdezett: tenger van?"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország országfelelős Sant Feliu de Guixols

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr175254205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

váj mí 2013.05.01. 18:05:48

@Len.Mag: @maxval, a gondolkodni próbáló birca:
És közérthető, találtam táblázatos, számításos anyagokat is, de naneee.....

@hagyma: De fogok, most készítem éppen :P

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 18:06:42

@Amarante:

Igen, ez megesik olyan helyen, ahol tömegesen vannak egymástól eltérő naptárú egyházak. Gond csak akkor van, ha szabálytartó hívőkkel kerül kapcsolatba egy nem hívő. Ilyenkor van a sértődés. Láttam már ilyet: ment a kalács- meg a tojás- és sonkakínálás, mire az egyik ember nem kért, mert ortodox volt és neki még böjt volt akkor, mire a másik meg ezt úgy értelmezte, hogy az direkt nem eszik az ő tojásából.

váj mí 2013.05.01. 18:14:05

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ezt hívják süketnémák párbeszédének. Vagy valami hasonlót ...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 18:15:02

@Len.Mag:

Ma már ez kevés embert érint Európában, de korábban bizony érdekes probléma volt!

Pl. az utolsó európai ország, ahol államilag be lett vezetve a Gergely-naptár Görögország volt, ott 1923-ben történt ez. Na most, tegyük fel, te 1917. augusztus 8-án születtél. Mit tettél 1923 után? Mert, két lehetőséged volt:
- ezután is augusztus 8-án ünnepelted a születésnapodat,
- ezentúl augusztus 21-én ünnepelted, mivel 1917. aug. 8 = aug. 21. a Gergely-naptár szerint.

Mo-n is volt olyen gond, de nagyon régen, hiszen Mo-n 1582 óta van Gergely-naptár államilag.

Hasonló gond van pl. muszlimoknál: a muszlim naptár szerinti születésnapot ünnepeljék vagy annak polgári naptár szerinti napját? Volt annak idején egy afgán barátnőm, ő mind a kettőt ünnepelte, de a családjában csak a muszlimot.

váj mí 2013.05.01. 18:16:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Érdekes, bár nem biztos, hogy 3847-ben még lesz húsvéti ünnep ;).

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 18:19:55

@váj mí:

Inkább a butaság és az agresszió találkozása ez. S nem kell hozzá vallás. Ismerős a miért nem kérsz, de csak egy falatot, stb. történetekből.

váj mí 2013.05.01. 18:29:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Hm, na igen. Nekem is volt még otthon-otthon hívő ortodox kollégám, de eljött a mi Húsvétunkor locsolni. Mondta, hogy bocs, de ő betartja a böjtöt, így üdítőt ivott meg olyasmit evett, ha kért, amivel nem szegte meg a böjti előírásokat.
Mondjuk, ő tojást evett, csak húst nem.

montroyal ( CAN qc) 2013.05.01. 18:48:14

gratula a postolonak en is szeretnek tengerparton élni.. lloretdemar szep emlekek .. masodik naszutam . de akkor meg az IBUSZal .. hu de oreg vagyok

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 18:51:26

@váj mí: mit eszel?
@Amarante: Te vagy a masodik Mary mellett:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 18:56:40

@váj mí:

Sokféle böjti megoldás van. Időben is, témában is.

Vannak nagyon kemény emberek, akik nemcsak minden állati terméket hagynak ki, de növényi zsiradékot is, sőt édeset. Húsvét hetén meg nem esznek semmit.

A másik véglet meg csak Nagypénteken és szombaton böjtöl, de akkor is csak úgy, hogy csak húst nem eszik.

A trükkös emberek kagylót, polipot, meg hasonló jaoán kajákat esznek, ugyanis ezek nem minősülnek állati terméknek.

Persze a nominális hívők 90 %-a nem böjtöl sehogy. De ez egyéni ügy, szóval mindenki maga dönt.

spangola 2013.05.01. 18:57:06

@hagyma:

Amerikában eszik a bikatökét, nem?

Mi meg kakasherét itthon. Én már főztem is kakasherepörköltet.

Bár én inkább maradok a velőnél, annak legalább karakteres íze van, a kakasherének semmi íze nincs szerintem.

váj mí 2013.05.01. 19:05:57

@hagyma: Sült csirkemell, krumplilepény, ananászos-almás-hagymás gezemice, savanyúság helyett.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Hát az első kategória már fanatizmus szerintem. Rosszabb, mint a vegán étrend. Az meg, hogy egy hétig semmit sem esznek biztos jót tesz az egészségüknek. Gondolom, nem is dolgoznak.
Én akkor szoktam vigyorogni, amikor valaki fennen hirdeti, hogy ő bizony böjtöl (vagy éppen vega), de a halat és tengeri izéket, azokat kétpofára tolja.

M. Péter 2013.05.01. 19:12:31

@zopilote: Kolumbiában a gyerekek castellanónak hívták a spanyolórát az iskolában, azt nem tudom, hogy ez volt-e a hivatalos neve is.

(deleted) (törölt) 2013.05.01. 19:14:35

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: mi szoktuk tartani a 40 napos böjtöt, nem vallási alapon, just for fun :) reggelire nyers répa dióval, semmi tej, semmi édesség, semmi kávé, nyilván semmi alkohol, hús se, néha hal, mert nem akarunk rosszat magunknak, fehérje meg kell, de a halból is megárt a sok (pl. tonhal a higany miatt). Nagyon jó egy ilyen böjt, most persze nem írtam le az egészet, hogy miket eszünk ilyenkor, de érdemes személyre szabottan csinálni néha ilyent. A kihagyott dolgok nélkül is nagyon jól, változatosan lehet étkezni.

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.01. 19:16:53

@hagyma: nézd, zacskón belül fehér. csak hogy tudjad.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 19:26:12

@váj mí:

Ezért mondom: ez alapvetően lelki kérdés. Csak a formalitásra koncentrálni nem vezet sehová.

Len.Mag 2013.05.01. 19:26:37

@váj mí: Jaj, ne is mondd! Én megkérdeztem a kollégámat, hogy ha nem akar ártani az állatoknak, akkor mégis miért eszik halat, mire a válasz: de az nem ad hangot, csak pislog. Nem visít, amikor ölik.
No comment....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 19:36:22

@szerengeti:

Én csak vallásilag csinálom, de nem mindig. S sosem hirdetem, amikor csinálom. Ha dicsekszünk a böjttel, akkor az egész már szart se ér szerintem. Múltkor is munkahelyen volt ünnepség, s hozattak egy rakás Subway-szendvicset. Böjti Subway-szendvics nincs. Ha kérdezik, hogy miért nem eszem, a válasz "nem vagyok éppen éhes", "fáj a gyomrom", "épp az előbb ettem", stb., de sosem az igazság.

Az egészségügyi gond nem maga a böjt, hanem a visszatérés a nemböjtre hosszú böjt után. Tavalyelőtt pl. végigcsináltam az egész nagyböjtöt, azaz 47 nap hús nélkül (halat beleértve) és 40 nap tejtermék nélkül. Na, aztán az első böjtmentes nap végén ültem sokat a vécén, mert a hirtelen bezabált sült hús, sajt, sonka, joghurt eléggé váratlanul jött a gyomromnak. Rögtön éjfelkor befaltam fél kalácsot, fél kiló sonkával és 8-9 tojással...

váj mí 2013.05.01. 19:36:37

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Hm, hát vannak mindenféle lelkek, az kétségtelen .....

@Len.Mag: Jaja, ha gonosz kedvemben vagyok szeretem szívatni ezeket a széplelkeket. Legfeljebb megsértődnek.... na und? Addig sem akar téríteni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 19:41:45

@váj mí:

A kedvenc Jézus-idézetem "nem az ember van a szombatért, hanem a szombat az emberért". Le is van nekem jegyezve 60 nyelven. wp.me/p2oZYa-13R

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 19:47:13

@Len.Mag:

A vadabb változat a fruteriánus. Ő növényt sem eszik, mert, ugye, a növény életét is el kell venni. Szerinte a vegetáriánusok gyilkosok és semmivel sem jobbak a mindenevőknél. Így ő csakis természetes halállal meghalt terméket fogyaszt.

váj mí 2013.05.01. 19:50:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ez úgy valahogy elfelejtődött az évszázadok folyamán, mintha ....

váj mí 2013.05.01. 19:52:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Öööö, úgy érted dögöt és rothadt növényeket?

Len.Mag 2013.05.01. 19:52:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Igen, az egyik vega ismerősünket is azzal provokáltuk, hogy megkérdeztük tőle, hogy van szive füvet nyírni??? :)

Len.Mag 2013.05.01. 19:54:32

@váj mí: Gondolom hullott gyümölcsöt és... igen.

Azért belegondolok, hogy ha a természet is ezt az elvet követné - amihez hál'Istennek messze túl intelligens - akkor pl. láthatnánk tigriseket unatkozni a csorda mellett, arra várva, hogy az öregek egyike kihulljon.... :D

tanato 2013.05.01. 19:59:18

@Gilda66: Na Santa Susannában tavalyelőtt voltunk,és annyi de annyi orosz turista volt,szinte Hévízen érezhettem magam,ott vannak ilyen sűrűségben.Na hátha Putyinék mentik meg a spanyol idegenforgalmat.

váj mí 2013.05.01. 20:04:37

@Len.Mag: Jézusom! Ahelyett, hogy hálás lenne amiért gyerekkorában nem vitte el a torokgyík...
Nem értem, én tényleg nem értem meg ezeket az embereket. Főleg azt nem értem meg, hogyan élte túl a génállományuk a jóléti államot megelőző évezredeket?

Len.Mag 2013.05.01. 20:08:23

@váj mí: Meg amikor a táplálkozási elveiket a fejlődésben lévő gyermekeikre erőltetik..

váj mí 2013.05.01. 20:18:55

@Len.Mag: Ahham, a gyerekeikre, ahham ... Akkor van még valami, amit nem értek, a "hogyan élte túl"-on kívül. Azt sem értem, hogy minek?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 20:28:08

@váj mí:

Nem. Hanem olyasmit esznek, ami nem vezet az élőlény halálához. Pl. almát lehet szedni a fáról, mert az almafa életét nem befolyásolja. A radikálisabb frutariánusok azonban nem szedik le az almát, hanem várják, míg magától leesik. A mérsékeltebb ág viszont leszedi. De pl. sárgarépát egyik ág sem eszik, mert a sárgarépa megölése nélkül nem lehet sárgarépához jutni.

váj mí 2013.05.01. 20:30:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Édesjóistenem... first world problems ....

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.01. 20:35:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"frutariánusok"

A frutariánusok is vitatkoznak azon, hogy mikor kezdődik az alma élete?
Az alma testét mennyire lehet megenni anélkül hogy a magját fizikai, vagy lelki sérülés érje?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 20:39:38

@Len.Mag:

Hát vannak furcsa dolgok, az tény. Én a keresztény táplálkozási szabályokat tartom. Ezek betartása pofonegyszerű, ugyanis emberevést leszámítva mindent lehet enni.

Persze vannak keresztény étkezési tanácsok is, de ezek CSAK tanácsok. Viszont e tanácsok betartása sem nagy nehézség:
- ne együnk vért - oké, disznóvágásnál ez gond lehet, de nemigen kedvelem a disznóvágást amúgy sem,
- ne együnk vízbe fulladt vagy betegségben meghalt állatot - hát, bevallom nem is lenne nagy kedvem ehhez,
- ne együnk olyan állatot, melyet idegen vallásban feláldoztak - hát ilyen állattal elég ritkán találkozom,
- ne együnk élő állatot - hát, ez jellemzően osztrigánál szokott megesni, s nem szoktam osztrigát enni, Kínában és Japánban népszerű az élő hal evése, meg Indiában az élő állat agyvelejének fogyasztása, plusz Vietnámban az élő kígyó vérének ivása, de amúgy is irtózom az ilyesmiktől.

Len.Mag 2013.05.01. 20:41:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Lehet, hogy a kutyánk frutariánus volt, mert gyakran láttam őt az ablakból, ahogy a szemével bűvölte a barackokat a fán. :))

De az is lehet, hogy csak nem tudott felmászni érte.

(A legjobb az volt, hogy látta, hogy mi kiszedjük a magját, és aztán ő is mindig odahozta, amit talált, hogy magozzuk ki neki! De ilyen zölden lehullott, félig ütődötteket is, amit aztán nyálasan, a fognyomaival odatett elénk a fűbe. :D )

Len.Mag 2013.05.01. 20:44:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Mondjuk ezen szabályok egy része (elsősorban a vízben elhulottra gondolok) elég logikus okokból fakadhat, hogy elkerüljék a mérgezéseket.

Len.Mag 2013.05.01. 20:48:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Egyébként 4 vegetáriánus embert ismertem, az egyikük ma úgy néz ki, mint a saját árnyéka, és komoly egészségügyi gondokkal küzd. Egy másikuk sajnos meghalt, még a kórházban az orvosok kifejezett javaslatára sem volt hajlandó húst fogyasztani az utolsó időkben. A harmadikukkal elveszítettem a kapcsolatot, de ő mindig borzasztóan vékony volt, remélem ma is egészséges. A negyedik még fiatal, egyébként ő fogyaszt halakat. Ez persze nem reprezentatív minta, de nekem elég volt, hogy meggyőzzön..

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 20:48:58

@ctboy:

Ezeket a dolgokat figurázza ki Robert Schekley egyik sci-fi szatírájában. Ott beszélgetnek az emberek ételekről. Szóba kerül valamilyen idegen bolygóról származó lény húsa. Kiderül, hogy kíváló étel. Majd az ajánló hozzáteszi:
- Na és mielőtt levágnád és megsütnéd, kérd, hogy mondjon el neked egy verset! Ugyanis ezek a lények nagyszerű költők.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 20:57:31

@Len.Mag:

Nem véletlen, hogy nem létezik olyan hagyományos vallás, mely alapból tiltana mindent mindenkinek. Ahol vannak tiltások, azok:
- nem egész ételkategóriákra vonatkoznak, hanem csak azon belül egyes ételekre (pl. zsidó nem ehet polipot, de ehet halat),
- csak egyes személyekre vannak szigorú tilalmak, pl. szerzeteseknek,
- tilalmi időszakok váltakoznak tilalommentes időszakokkal.

A legtöbb tilalom a hinduknál van, ott is 3 átlagos hívőből csak 1 vegetáriánus. Viszont ők is csak húst nem esznek, azaz tejet, tojást igen.

2013.05.01. 20:59:47

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: kosher tengeri kaja: scales van a testen es uszonya van

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 21:07:24

@charlieharper:

Igen, tudom.

Ez egyébként egy érdekes különbség a kóser és a halal között. Nagyon sokban a 2 ugyanazt tiltja, de a halalban az összes tengeri lény szabadon ehető.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.01. 21:07:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"Ugyanis ezek a lények nagyszerű költők."

Bizony magyon kell vigyázni.
A napokban olvastam egy könyvet, amiben a tölgyfa, truffle (gomba) és a disznók szimbiózisáról volt szó.
A tölgyfa ami tud fotoszintetizálni, ellátja cukorral a gombát. A gomba cserébe foszfort és egyéb mikroelemeket gyüjt a tölgyfának.
A gomba viszont nem tud szaporodni, hiszen 90 centiméterrel a föld alatt lakik.

Szüksége volt valamire ami inteligens, szeret türkálni a földben, és hajlandó leásni 90 cm mélyre.
Igy választotta a truffle a disznót. Ahhoz hogya disznó megtalálja, a truffle kifejlesztette és termelni kezdte a him disznó kommunikációs nem hormonhát, ami a nőstény számára ellenállhatatlan. Persze a lány nem találja meg élete párját a föld alatt, de legalább cserébe kap egy finom falatot,

A kérdés az volt, mennyire kellett inteligensnek lennie a truffle-nak ehhez a biokémiai fejlesztéshez? Ezen kivül vajon, milyen lépéseken keresztül jutott el gomba ahhoz a bizonyos ellenállhatatlan szaghoz?

Jó lesz vigyázni a truffle-lal töltött csokoládékkal is, mert az is beszélni kezd, vagy megoldja kémia házifeladatot mielőtt megeszed.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.01. 21:10:50

@ctboy:
nem hormonhát, = nemi hormonját

ezt még gyakorolnom kell

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 21:12:04

@spangola: nem tudom, en mar nem eszek belsoseget
legutoljara marhaagyat ettem/foztem/
letettem a belsoegekrol@váj mí: nalam sima purkolt es csak combbol
vgan csirkemaj is de csalinak vettem, Mary nem eszi meg
@Babette_: mindig tanulok
Te rendszeresen ki is bontod?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 21:22:43

@hagyma:

Egyszer amerikaiknak sütöttem csirkemájat és zúzát. Hát, nagyot néztek. Szerencse, hogy volt ananászos-sonkás pizza is az étrendben, mert különben éhesek maradtak volna.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.01. 21:34:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"csirkemájat és zúzát" ezekkel itt nehéz népszerünek lenni.

Néhány boltban meg lehet venni, mind a kettőt sőt csirkelábat is, de csak előre csomagolva. Pacalt is van de azt rendleni kell, és kb kétszer annyiba kerül mint a hátszin.

Ha a pénztáros meglátja mit veszel, megkapod a "barbár bevándorlók" pillantást.

Jobban jársz ha az automata pénztárnál fizetsz. Az sokkal toleránsabb.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2013.05.01. 21:48:43

Az én tojásom nem tudom, milyen színű, de a lényeg, hogy van benne fehérje.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 21:49:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: az en felesegem, annyira szerelmes volt, hogy egyszer zuzaporkoltet, egyszer korompolkoltet is megevett amit foztem
es meg is ette
valahogy nem volt oszinte a mosolya
azutan nem eroltettem ezeket a dolgokat, sot mar nekem sem kell

de pl a paprikaskrumplit es a rantotthust szereti

belsoseget nem

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 21:53:33

@ctboy: @hagyma:

Egy Kaliforniában élő bolgár ismerősöm mesélte, hogy csinált egy kerti partit csak 3-4 bolgár ismerősének. Többek között juhfejet sütöttek nyárson, majd a szemét megették. A szomszéd másnap megkérdezte "láttam, hogy tegnap valamilyen vallási szertartás volt nálatok, mi a vallás neve, ha nem titok?".

zopilote 2013.05.01. 22:02:49

Eszak - Amerikaban a korai kereszteny telepesek böjtkor megettek a hódot is, mivel vizi
allat:) Kesobb csak a farkat, mivel az pikkelyes:) Ugyan ez volt ervenyben a pezsmapocok-
ra. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 22:10:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: hat ja
mondjuik nejemnek van olyanja is, hogy nem eszik krumplipuret sem
O s em tudja miert
krumplit minden mas formaban
belsoseg, disznokorom, krumplipure
NEM
amugy tudom Te szereted spanyolorszagot, de nem ertem miert?

2013.05.01. 22:26:08

@Amarante: 'Azt hiszem,hogy egyszer jo lenne osszeszedni minden olyan infot,aminek anyagi vonzata van es egy helyen tarolni,orszagokra lebontva.'

Ilyen van: www.expatistan.com/cost-of-living/index

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 22:27:03

@spangola: bikatoket meg sehol nem lattam boltban, de lehet vannak specialis boltok...
nem jellemzo, az tuti
sot
egyaltalan nem jellemzo
a bika toke

zopilote 2013.05.01. 22:35:40

@ctboy:
Amikor Vancouverben laktam, hetente vasaroltam sult kacsamajat a kinai negyedben,
rendkivul olcso volt, kb 2$/pond. Nem nagyon vettek meg a kinaiak sem. Amikor pa-
calt rendeltem az etlap bongeszese utan, a pincer mindig megkerdezte, tudom - e, hogy
mi az a tripe:) Ugyanis azt feher ember nem eszik:) (csak a hulye magyar) :)
" megkapod a "barbár bevándorlók" pillantást "
En nem csak pillantast kaptam, hanem lebacast is az exemtol a nyers fustolt szalonna jo -
izu fogyasztasa kozben:) Aki verszerint jobban matyar volt mint en, raadasul vegetarianus
is:) De azert egy ev utan ugy raszoktottam a magyar fustolt arura, hogy az anyja megatko -
zott ( az veresszaju vegetarianus volt, en csak veganacinak hivtam magamban) :)
Amugy egy dolog van Amerikaban, amit meg az ehenhalas kuszoben sem ennek meg,
az pedig a penat butter:(((( Meg a szagat sem birom, kenhetnek nekem ra juharszirupot,
afonyadzsemet, akarmit. Meg surviving foodnak sem tettem be a hatizsakomba, amikor
egyedul eltem a vadonban es ki kellett mennem 50 km - rekre a tabortol telen kulonfele
ellenorzeseket csinalni. Tulelesi kajanal az a legfontosabb, hogy utalja vagy legalabb is ne
szeresse, mert kulonben ido elott megenne az ember:) Ezert nekem mindig volt 2 kg keseru
csokolade erre a celra a zsakban, azt ugyanis nem szerettem, de meg az ehetoseg hataran
belul volt, nem ugy, mint a penat butter:) Van egy allatt, amit csak vegszukseg eseten szabad
megolni, akkor is csak tulelesi kaja miatt, ez pedig a porcupine. Csak azt nem tudom, hogy
tudjak megnyuzni:) Amugy mondjak, hogy ha beleszurnak egy kest, nem ver folyik belole,
hanem a zsirja:)

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.01. 22:41:18

@zopilote: Megértelek a "peanut butter " földimogyoró vaj nekem sem a kedvencem.

Az egerek és az amerikaiak viszont imádják.

Len.Mag 2013.05.01. 22:45:43

@tildy:): Szóval nem a sok klorofiltól lett vörös a hajad? ;))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 22:49:08

@tildy:): azt csak nyersen szeretem
kis dip-el

zopilote 2013.05.01. 22:54:00

@ctboy:
Olyan nekik a penat butteros kenyer, mint nekunk volt a zsiroskenyer:) Mindig keznel volt es hamar meg lehetett kenni vele a kenyeret. Zoldhagymaval fenseges tudott lenni:) Amikor kijottem, lehetett kapni zsirt a magyar deliben, roppant olcso volt. Ma mar nincs:( Akkoriban centekert adtak a pacalt, csulkot, majat, belsoseget. Ma a pacal 10 $ - nal kezdodik kiloja:( Neha szoktam venni hasaalja hust, amibol abalt szalonnat csinalok, de mar az is ritkan van es kb 8 $ kiloja. Erdekes, regen volt Unicum is egy elelmiszer boltban, vasarnaponkent azt ittuk, mert a liquer storok be voltak olyankor zarva:) Raadasul relative olcso volt, fel liter kb 5 $:)

zopilote 2013.05.01. 22:56:23

helyesbites: liquer = liquor

spangolo 2013.05.01. 22:56:28

@tildy:):
"en repat nem" milyen répát nem? egészet vagy reszeltet?

zopilote 2013.05.01. 22:57:54

store - ok, szinten helyesbites, mielott belekotnek a nyelvnacik:)

(deleted) (törölt) 2013.05.01. 23:01:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: hát jó, bennem nincs olyan nagy várakozás a böjt utáni kajálásra olyankor, úgyhogy nem szokott zaba lenni. viszont azért jobban megérzem a tejtermékeket, amiket kicsit nehezebben bírok.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.01. 23:03:13

@zopilote: Igy van. Minden egzotikus kaja borzasztó drága lett. Egy rendes adag steak-et sokkal olcsobb megvenni mint a pacalt.

Unicum - ez nekem is nagy fájdalmam, hogy nem lehet itt kapni.
Van helyette az Unicum Next- Zwack likör néven, de azt ki nem állhatom.

Ha kapok egy üveg igazi Unicumot azt még magam elől is dugdosom, akkora kincs.
Csak akkor iszom belőle ha kiérdemlem.
Mint a kutya treat-et (ajándék falatot?).

spangolo 2013.05.01. 23:05:41

@tildy:):
Nincs minden répának rossz ize és nem is kell mindet lenyelni.

Len.Mag 2013.05.01. 23:20:11

@hagyma: Látom, Amerikában is tavasz van... :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 23:21:24

@Len.Mag: mar-mar nyar
jon a horgasz szezon:)

montroyal ( CAN qc) 2013.05.01. 23:37:48

@ctboy: jovo heten szombaton magyar etterembe pacal este leves + porkolt .. nyamy.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.05.01. 23:47:33

@montroyal: legyen szerencsed
itt amerikaban kb negyszer voltam magyar etteremben es mind nagy csalodas volt, pedig nem vartam csodat!
ha nagyon magyart akarok inkabb megfozom itthon
a mai csirkeporkoltom pl hetnyelven beszel!:)

Világpolgár2012 2013.05.02. 00:14:47

@nyuszigonosz:
Én nagyon szeretem a Roses körüli kis falvakat: Cadaques, El Port de la Selva, Llanca. Meg a kacskaringós utakat, amig eljutunk valamelyikbe. De a francia határtól Barcelonáig bármi jöhet a parton :)

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.02. 01:38:31

@montroyal:
Jol hangzik.
Hol van ott magyar etterem?

pappito · http://pappito.com 2013.05.02. 02:45:45

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Az eredeti módszertan: akkor amikor a zsidó Húsvét van, azaz Nisszan hónap 14. napján. Hiszen akkor volt Jézus kereszthalála és feltámadása 33-ban."

nincs zsidó _húsvét_ és amiről beszélsz (Pészach, Niszán 14-21-ig) annak semmi köze nincs a megváltóhoz. (ha csak úgy nem, hogy Krisztus utolsó vacsorája szédereste volt) az utolsó csapás elkerülését ünneplik. Ez amikor nem lehet kovászos a házban.

Egyébként az időbeli egybe, illetve közelesés csak egy példa a rengeteg esetre, amikor a később jövő vallások ráülnek a korábban bejáratott napokra, és más eseményt ünnepelnek. Van sok összemosódás is.

De a húsvét tudtommal a megváltó feltámadásáról szól, akiről szó se volt az egyiptomi tíz csapás idején.

szóval ez legalább olyan pongyola fogalmazás, mint spanyolnak hívni egy katalánt :)

pappito · http://pappito.com 2013.05.02. 03:55:51

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ""fáj a gyomrom", "épp az előbb ettem", stb., de sosem az igazság. "

de hazudni se szabad a keresztényeknek, nemde? ha megkérdik, hogy kérsz-e és azt mondod, köszönöm, de most böjtölök az még nem dicsekvés, nem szaladgálás körbe ordibálva, hogy te most böjtölsz, nem?

csak kérdem

nyuszigonosz 2013.05.02. 08:48:09

@Világpolgár2012: Milyen jó lenne most ott lenni!
De mikor elöször mentünk St.Margarithából Cadaquesba, hát a fél úton elkezdett felhöszakadni! Hát bizony féltem! De fantasztikusak azok az utak! Meg Portbou- menni! Ahol az a sok sok vasúti sín van, hát az is egy élmény oda felkapaszkodni kocsival azon a keskeny úton! De megéri!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 09:29:32

@pappito:

Persze, ez igaz. A "zsidó Húsvét" természetesen egészen mást jelent, mint a keresztény. Az elnevezés arra utal, hogy e zsidó ünnep alatt lett megfeszítve Jézus. Innen a "zsidó Húsvét" név.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 09:31:30

@pappito:

A hazugság nem általános tilalom. Én pl. gyakran szoktam hazudni. Alapvetően a dolog szellemét kell nézni, nem a formális oldalát.

Szerintem manapság, a mai szekuláris világban a "köszönöm nem, de én böjtölök" kemény dicsekvés.

(deleted) (törölt) 2013.05.02. 09:45:35

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: btw, én sem szoktam reklámozni, ha épp böjt van, de nem azért, mert elveszne a dolog "szentsége", hanem mert unom az értetlenkedést, meg az olyanokat, hogy "hogy lehet kibírni??"

kúrórudi 2013.05.02. 15:53:38

Hát az, aki a spanyol tengerparton meki vs. pizza összehasonlításról ír az egy nevetséges balfasz és olvasni sem érdemes.... vagy kamu az egész alapsztori azért nem ért hozzá vagy hülye mint a segg....

kúrórudi 2013.05.02. 15:55:08

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

"Én pl. gyakran szoktam hazudni."

ezt már tapasztaltuk itt....

btw orbán szerinted hazudott azzal amikor azt mondta h ő sohasem hazudott még?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 16:37:10

@kúrórudi:

Nem ismerem személyesen Orbánt. Eleve politikusoknál kérdés, hogy mit értünk hazugság alatt. Profi politikus - mint amilyen Orbán is - eleve sosem beszél egyértelműen, ezért aztán utólag lehet sokféleképpen magyarázni a mondatait..

kúrórudi 2013.05.02. 20:32:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

ha ugyanaz akkor orbán többet hazudik azzal h folyamatosan többnek igazmondónak nemzetinek mondja magát....

kúrórudi 2013.05.02. 20:55:05

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

ezt orbánéktól meg a jobbos hívektől kérdezd, ők cimkéznek...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 21:03:16

@kúrórudi:

Akkor Orbán nem hazudott ebben, ő tényleg "nemzeti".

kúrórudi 2013.05.02. 21:44:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

a felsorolásnak ne csak egyetlen elemét nézd mert kinevetteted magad...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 21:50:44

@kúrórudi:

Kérdésednek nincs értelme. Ha a "nemzeti" szó fideszes értelmezését fogadjuk el, akkor Orbán természetesen nemzeti. Ha meg a jobbikos értelmét, akkor nem az. Ha meg valamilyen más érfelmezést, akkor az illető értelmezéstől függ. Azaz az általad felvetett kérdés valójában egy álprobléma.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása