oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. április 18. 06:52,  A műtét és a lyukas fánk közepe 373 komment

2013. április 18. 06:52 Határátkelő

A műtét és a lyukas fánk közepe

Az amerikai egészségügyről sokan gondolják azt, hogy ismerik (leginkább talán a rengeteg kórházsorozat miatt), ám a valóság kissé talán más, mint amilyennek elképzeljük. A rendszer finoman szólva is kissé ellentmondásosnak tűnik, legalábbis innen, a távolból. Hogy milyen közelről, azt megtudhatjátok Ctboy írásából.

kórház.jpg

„Ez a mostani bejegyzés az egy évvel korábban Zsuzsi65-től megjelent, Ami a Vészhelyzet mögött van folytatása. Zsuzsi nagyon jól leírja az amerikai egészségügyi rendszer szerkezetét, ezt nincs értelme elismételni.

Én más megközelítésből próbálom bemutatni a mindennapokat.

Előre le kell szögeznem, hogy nagyon hálás vagyok az itteni orvosoknak, és igazából az egész rendszernek. Az itt töltött idő alatt már kétszer mentették meg a felségem életét, lehet, hogy az enyémet is félszer, valamint kalandos előzmények után itt született a kislányom is.

Őt bizony születésétől fogva hívhatom DRÁGA gyermekemnek.

Ha itt-ott túl kritikusnak tűnnék, az leginkább annak a következménye, hogy az itteni egészségügyi rendszer is nagyon messze van a tökéletestől.

A helyzet megértéséhez egy lépést hátra kell lépnünk. Tanult kollégám klasszikus megjegyzése szerint, minden amerikai 20 extra IQ ponttal születik, onnan van a hihetetlen önbizalmuk.

Ezen kívül még egy megingathatatlan hitet is kapnak születésük pillanatában, miszerint a világ legmagasabb fokú higiéniája az USA-ban található, és az itteni egészségügyi ellátás fényévekkel a világ többi része előtt jár.

Egy amerikai számára mondjuk Olaszországban orvoshoz menni, még ha csak sürgősségi okokból is, szentségtörésnek számit. Egy injekciót beadatni - főként önként – már kész horror.

Ebben bizony a legcsóróbb munkanélkülitől a tőzsdecápákig mindenki egyetért. És nincs az a meggyőző erő, ami ebből a hitből egy amerikait kimozdíthatna.

Hogyan is irányítja az egészségügy az egyéni döntéseket?

Pár közhelyet érdemes megtanulni, mert rendkívül tömören jellemez egy-egy komplex problémát.

A POLITIKAI RENDSZER NEM MÁS MINT LEGALIZÁLT KORRUPCIÓ
Ha ez igaz, az egészségügy az USA-ban úgy jellemezhető, hogy az UTOLSÓ JOGSZERÜ KARTELL.

Kik a kartell tagjai?

1. Orvosok, EÜ szolgáltatók, gyógyszergyárak, gyógyszertárak, orvosi műszergyártók

2. Orvosi érdekvédelmi szervezetek kb. Orvosi Kamara

3. Egészségügyi biztositók

4. Orvosi hibákra specializálódott ügyvédek, és az orvosok felelősségbiztosítói

5. EÜ szolgáltatást igénybevevők (VEVŐ)

Mit akar a vevő?

Egészségügyi szolgáltatást, amikor arra szükség van. De leginkább azt, hogy ha orvoshoz fordul, ne okozzon az orvos nagyobb bajt, mint amivel a beteg hozzá fordult.

Mit akar a másik 4 csoport?

Pénzt. Nagyon sok pénzt.

Egyszer valószínűleg összeültek egy sötét hotelszoba mélyén és szivarozva, valamint whiskyt szürcsölve megállapodtak, hogy a verseny ezen a területen nem hasznos. Kinek áll érdekében olcsón dolgozni?

Az orvosnak nem, de hát őt a biztosító fizeti, ha a biztosító képes beszedni az orvos pénzét és még egy kicsi haszon is marad, akkor a biztosító sem érdekelt az olcsó rendszerben. A gyógyszergyár sem érdekelt. Minél drágábban minél több portékát ad el, annál nagyobb a haszon. Egyébként is ki fizet? Igen, a biztosító csakúgy, mint az orvost.

Az ügyvéd, az aztán végképp nem érdekelt egy olcsó rendszerben. 50 százalékos sikerdíjjal dolgozik, minél drágább egy per annál több a bevétel. A bíró, ő az ügyvéd ikertestvére. Nagyobb a perérték, magasabb a fizetés.

Ugye a kapitalizmusban a piac diktál. Szükség van egy szolgáltatásra, annak kialakul az ára a kereslet –kínálat szerint Ha túl magas az ár, növekszik a verseny az majd jól letöri az árat. Ha kevés az orvos, felmegy az orvosi szolgálat ára. Ha sok, lemegy.

Itt a válasz. Több orvosra van szükség. Ez bizony még igaz is lenne, de mint láttuk egy szivarral megpecsételt egyezség szerint ez nem nagyon jó egy bizonyos csoportnak. Lássuk, mit lehet tenni!

Szóljunk a kamarának, hogy a BETEGEK érdekében nehezítsük már meg a pályára kerülést. Képezzünk kevés orvost, a külföldiek elé pedig állítsunk olyan akadályversenyt, hogy kétszer is meggondolják, hogy az USA-ba jöjjenek praktizálni.

Ezek után csak pumpálni kell a korrupt politikusok zsebébe egy kis aprót, - előrelátóan mindkét oldalra egyformán, sose tudhatjuk, ki nyeri a következő választást – hogy gyorsan szemet hunyjanak a nyilvánvalóan versenyellenes lépéseink láttán.

Ha mind a négy csoport (1-4) állandóan sírdogál, hogy nincs pénz, mennek fel az árak, semmit sem tudunk tenni ellene, kezdenek olyan hatékonyak lenni a sírásban, hogy maguk is elhiszik mindezt.

Hogy a jól kiépített rendszer olajozottan működjön, a rendszer az orvost úgy motiválják, hogy minél többet használja a drága gyógyszereket és szolgáltatásokat.

Ne a beteg egészségében legyen érdekelt, hanem hogy minél több és drágább szolgáltatást rá tudjunk sózni. Ha pedig meggyógyult, akkor is rendszeresen jöjjön vissza, hátha valami mást is el tudunk neki adni. Szinte úgy, mint egy autókereskedésben.

Hosszú évekig csak a HMO-k (Health Management Organization) kb. mint egy egészségügyi fogyasztói szövetkezet, tudtak a rendszeren egy-egy karcolást ejteni, de rést ütni már nem.

Ebben az esetben a HMO szerződik a szolgáltatókkal és előre meghatározott összeget fizet csak, nem annyit, amennyit az orvos vagy kórház szeretne. A legtöbb biztosító ilyen HMO típusú biztosítást kínál, ami egy kis féket jelent az állandóan elszabadulni akaró árak ellen.

Hogyan működik mindez a vevő szemszögéből?

1. Ha nincs biztosításod, akkor nagyon vigyázz az egészségedre! Véletlenül se fordulj orvoshoz szükségtelenül. Kezdj el takarékoskodni egy orvosi számlán, amihez csak akkor nyúlsz, ha tényleg beteg vagy. És rettegj, nehogy beüssön valami baj. Nagyon kevesen választják ezt az utat. Akik igen, azok is leginkább kényszerből.

2. Ha dolgozol valahol, a legtöbb cég ajánl egy biztosítást, hol jobbat, hol rosszabbat, de egyre drágábbat.

Milyen egy elfogadható biztosítás?

120 dollár hetente egy család biztosítási díja. A munkaadó még háromszor ennyit tesz ehhez hozzá.

Vizitdíj: a háziorvosnál $30, mindenki másnál $45. Vérvétel / kiértékelés $50, sürgősségi ügyelet $250, ambuláns műtét (nem alszol a kórházban) $500, egy éjszaka a kórházban, csak az ágy, $1500.

Egy kisebb autóbaleset után, JóMunkásEmber el kell, hogy menjen az ügyeletre, (Emergency Room) 4 óra alatt egy orvos megnézi kétszer, kikérdezi, vérnyomást mér, elküldi röntgenre. Többnyire csak egyedül üldögél egy sarokban, és várja, hogy történjen valami.

Négy óra elteltével megállapították, hogy nem tört el semmije. Ujjé! Talán volt egy pillanatnyi agyrázkódása, orvos felír egy adag Kalmopirint, nagyon tudományosan elmagyarázza, hogy az fejfájásra való, majd útjára engedi JME-t. Benyújtott számla: $2500. Két nappal később jön még egy a röntgent értékelő orvostól: $350.

A kezeléseket a biztosító fizeti (a sürgősségi ügyeleti vizitdíjat leszámítva, ami $250), hiszen ez egy elfogadható biztosítás.

Milyen egy kevésbé elfogadható biztosítás? Ez most az új divat, úgy becézik, hogy " Donut Hole" a Lyukas Fánk Közepe (míg a közepén, vagy mindent Te fizetsz).

Ebben az esetben szintén fizet a beteg egy biztosítási díjat, a mi esetünkben ez $94/hét lett volna. Tehát kicsit olcsóbb, mint az előző.

Viszont minden évben az első $2500 egészségügyi költséget zsebből kell fizetni.
A biztosító csak akkor száll be a költségviselésbe, ha a számláid túllépték ezt az összeget.

Hogy viselkedik a JME, ha ilyen a biztositása?

Spórol, mint a fene. Apró dolgokkal nem szaladgál az orvoshoz, hiszen az zsebből fizetve $80-$150 minimum. Augusztus végéig EÜ kiadás nulla (a heti levonást leszámítva).

Ha augusztusban baleset éri JóMunkásEmbert, mint láttuk fentebb, az előirt $2500 limitet 4 óra alatt teljesíti.

Mit csinál JME innentől? December 31-ig minden hülyeséggel orvoshoz jár, hogy még a következő periódus előtt el legyen végezve az összes lehetséges egészségügyi munka rajta, ha szüksége van rá, ha nincs, hiszen mostantól év végéig a biztosító fizet.

Orvos: Szükséged van egy hiszterektómiára (megfelelő eljárás behelyettesítendő).

Beteg: Nincs.

Orvos: Nem baj, most fizet a biztosító csináljuk meg november végén, karácsonyra már rendben leszel, később már nem kell ezzel foglakoznod. (Orvos gondolata... hehe, nekem meg $4000 extra bevétel karácsony előtt kétórai munkáért.)

Orvos: Azon kívül gyorsan csináljunk meg egy kardiológiai stressz tesztet ($1700), és egy kolonoszkópiát ($2900) is. December 31-re még éppen van időpontunk.

A biztosítási díjak évente kb. 10-12%-kal emelkednek, ("normál" infláció 2-3%) és a fenti példa szerinti remek új biztosítási konstrukciók jelennek meg.
A cégek spórolásból sokszor csak ilyet ajánlanak. Egy rosszat, meg egy olyat, ami aztán tényleg semmit nem fedez.

Az orvosi szolgáltatók egyébként mindenütt nagyon kedvesek és legtöbbször nagyon hozzáértőek.

Persze a jó orvos itt is nagy kincs.

Azok sokszor olyan elfoglaltak, hogy új beteggel nem is foglalkoznak, megélnek a visszatérők üzleteiből.

Orvoshoz csak úgy beesni nem lehet, időpontra megy mindenki. Az időpont persze csak rendőrpertuban igaz, Te legyél ott időben, de az orvos lehet, hogy fél - egy órát azért csúszik.

Időpontot egy-két hétre lehet kapni, elfoglaltabb orvosnál ez felmehet 5-6 hónapra is.

Néhány csapda

Preexisting condition (már meglévő állapot) a biztosítók kedvence.

CUKORBETEG fiatal beleesik egy leépítésbe. Biztosítása megszűnik, az átmeneti biztosítást nem tudja fizetni, hiszen $100 helyett már $400 hetente. Pár hónap múlva talál munkát, de mondjuk magának kell fizetnie a biztosítását.

A biztosító befogadja, de szól, hogy csak mostantól fizetünk mindent, a cukorbetegség összes költsége téged terhel. Egész életedben haver, hacsak nem találsz egy olyan munkát, ahol jobb (csoportos) biztosítást ajánlanak.
A Terhesség = "Preexisting condition" (csak szólok)!

Ez az egyik legfontosabb előnye az OBAMA CARE-nek. A biztosítók Preexisting condition hivatkozással nem utasíthatnak el beteget többé.

Kozmetikai jellegű beavatkozás

Ne zsírleszívásra, cici beültetésre gondoljatok! Egy szemölcs, vagy fibroma (apró bőrkinövés) leszedése már annak számít, persze attól függően, hogyan kódolják a beavatkozást. A kód persze titkos, halandó azt nem láthatja.

ÜGYES SEBÉSZ egy vizit alatt a remek szikraégető gépével le tud szedni 5-10 darabot az év végi biztosítási szezonban. De ezért nem sok pénz jár.

Ha van egy szemölcs a fejen, azt már vágni kell. Az agy körül nem hasznos a szikraégetés. Ennek a díja ÜGYES SEBÉSZ irodájában $400, a kórház ambuláns műtőjében $2500.

ÜGYES SEBÉSZ gyorsan rábeszéli JME-t a kórházra, „ott egy fél óra alatt meg tudom oldani azt, amivel több hétig kell szarakodnunk az irodában". Biztositó fizeti, JME belemegy, időpont lefixálva.

Két nappal a műtét előtt egy pénzügyes felhívja JME-t: „Láttuk, hogy jön a műtéted, mindent szépen előkészítettünk. Azt is láttuk, hogy ezt a műtétet az orvos szemölcsnek kódolta, azt valószínűleg fizeti a biztosítód. Azért a biztonság kedvéért gyere csak be hozzánk a műtét előtt, és írj csak alá gyorsan egy nyilatkozatot, ha a biztosító mégsem fizetne - mondjuk kozmetikai műtétre hivatkozva - két szemölcsért, te akkor is jókedvűen ideadsz nekünk $2500-t."

Ha ebbe JME nem megy bele, gyorsan lemondhatja az egész műtétet, ennyit nem ér meg az a két szemölcs. JME lezárja magában a történetet, de egy hónappal később a biztosító elszámolásán bizony rajta találja a kórházi számlát. A munkát nem végezték el, de a számlát kifizettették.

Biztos elfeledkeztek róla.

Orvosi rendelő

Csakúgy, mint a gyógyszergyárak, a kórházak és orvosi rendelők is magánkézben vannak. Sokat a tőzsdén is jegyeznek. Ennek megfelelően úgy is működnek, mint egy klasszikus KFT a 90-es években.

Mivel nem egy TB-vel kell megküzdeniük, hanem mondjuk 20 nagyobbal és 200 kisebbel, egy orvosra minimum 4-5 adminisztrátor jut. Minden biztosító másfajta nyomtatványt használ, más sorrendben kéri a kódokat (legalább a kódok egyformák), más rendszerben packázik az irodával, és más határidővel fizet.

Egy dologban egyformák csak.

HAGYJOOOON ÜZENETET, MAJD JÓL VISSZAHÍVJUK!

Senki nem hajlandó felvenni a telefont, semmit nem lehet időre elintézni. Ami nem automatizált, és számítógépesített, az bizony lelassítja az egész egészségügyi folyamatot.

Egy orvosi rendelő pont úgy működik, mint egy fodrászat, vagy egy pedikűr szalon.

Mit tetszik kérni, itt van, tessék parancsolni, ott kell fizetni. Csak az egy pénztáros helyett a 4 adminisztrátor püföli a gépet, és lóg a telefonon, hogy a számlák ki legyenek fizetve.

Egy ortopéd sebész irodájában (egy orvos) TIZENNÉGY segédet számoltunk meg egy vizit alatt. Az mondjuk már itt is feltűnő volt, de lehet, hogy nem is extrém.

Az orvosok általában jó üzletemberek. (Mármint itt az USA-ban.) Itt egy jól menő praxis millió dollárokat ér, és rendesen adják-veszik, mint egy-egy autószerelő műhelyt.

Kezdő orvos is $100.000 fölött keres, egy radiológus (beteget nem is lát, csak ül a monitor előtt, mint egy videójátéknál) kb. $400,000-t kap. Sebész, helyi kórházban, alkalmazottként $600,000. Ha saját irodája van, még többet. Ezek az összegek még a jónak számító angol, francia, német fizetéseknek is legalább a kétszerese.

Az egészségügy nagyon drága, de az USA mutatói nem kifejezetten jók. A GDP százalékában az egészségügyi kiadás magasan az USA-ban a legnagyobb. A népesség egészségi állapotában azonban, nemhogy nem a legjobb, hanem a gazdagabb országok között inkább csak a középmezőnyre elég.

Pár érdekesség

Az orvos és a betegápoló között Magyarországon tudásban, felelősségben óriási a szakadék. A két munkakör között alig van átmenet, nemhogy átfedés. Az orvos diagnosztizál, kezel, gyógyszert rendel, adminisztrál, szervez, időpontot egyeztet, jelentést ír, statisztikát készít, stb. A betegápoló ágyat húz, vért vesz, vérnyomást mér, stb.

Itt a nővér (nurse = betegápoló) főiskolát végzett (van masters és phd fokozat is belőle), és többet keres, mint egy mérnök. Joga van bizonyos betegségeket diagnosztizálni, gyógyszert rendelni, stb. Nagyon sok helyzetben az orvos egyenértékű helyettesítője.

Van viszont három vagy négy kategória olyan munkakörökre, akik a nővér asszisztensének számítanak (vért vesz, vérnyomást mér, állapot felvételt készít, adatlapot számítógépbe gépel, stb.). Ennek az a célja, hogy drága nővér helyettesítse a még drágább orvost, de a nővér se vesztegesse a drága idejét olyasmire, amit egy $10/óra-s asszisztens is el tud látni.

Bizonyos orvosi tevékenységhez nem kell MD (Medical Doctor) végzettség. Kicsit hasonló módon, mint a fogorvos Magyarországon, speciális rész-orvosi (majdnem) orvosi diplomát kapnak.

Ilyen például a hátorvos (Doctor of Chiropractic medicine), láborvos (Doctor of podiatric medicine), szemész (Doctor of Optometry), a szemsebész az már orvosi egyetemet végez (Doctor of Osteopathic Medicine) és van még pár hasonló. Az orvosi kaszt szerint ezek lenézett szakmák, csak olyan megy ilyen iskolába, akit az orvosira nem vettek fel.

Viszont egy jól menedzselt Chiropractor vagy hasonló praxis nagyon szép jövedelmet tud termelni, lényegesen kevesebb költséggel mint egy MD.

Az USA-ban az orvosok kb. 20%-a végzett külföldi egyetemen. Elvileg egy pár honosítási vizsga és két év kórházi rezidencia után amerikai működési engedélyt kaphat a külföldi orvos. Azonban egybehangzó vélemények szerint ez a folyamat egyáltalán nem egyszerű. Tele van gáncsoskodással, és fölösleges akadállyal, hogy elriasszák, de legalábbis nagyon megnehezítsék a külföldön végzettek dolgát. Természetesen mindezt a betegek érdekében, hiszen nagyon nehéz elbírálni a külföldön végzettek tudásának minőségét.

Az egészségügy az USA-ban egyébként rendkívül színes - legutóbbi két kórházi látogatásunknál az egyik aneszteziológus harmincegynéhány éves lengyel, illetve román doktor volt - talán csak két nemzetiségi csoport statisztikai reprezentáltsága kiemelkedő (feltűnően sokan vannak). Az orvosok kb. 15%-a zsidó (illetve zsidó származású). Az Észak keleti részen és Kaliforniában, ahol a zsidó népesség koncentrálódik, a zsidó orvosok száma még szembeötlőbb.

A másik ilyen csoport az indiaiak. Jelenleg az indiai orvosok számát kb. 9%-ra teszik. Viszont az utóbbi időben az orvosi egyetemekre jelentkező indiai diákok száma eléri a 26 százalékot, tehát a pálya népszerűsége töretlenül emelkedik."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr985232391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tanato 2013.04.18. 21:34:41

@Amarante: Jó ez a domnu,domináns orvos nyersfordításban.

Amarante 2013.04.18. 21:34:54

@hagyma: En nem talalom annyira felhaboritonak,mert amint irtad,a te befizetett penzedbol meg masokat is kezelnek.az osszeg viszont tenyleg elkepeszto!

montroyal ( CAN qc) 2013.04.18. 21:37:45

@tanato: igaz mi quebecois-t beszeljuk de az iroda az orvosé es a cabinet inkab ugyvedi iroda.. de mindent megertunk es keverjuk az angollal..

montroyal ( CAN qc) 2013.04.18. 21:38:45

@montroyal: es a nem korhazban csak altalanos orvosi rendelo egyszeruen clinic..

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.18. 21:40:27

@hagyma:
"Te gondolom az ilyen esetekben hagynad a delikvenst megdogleni"
+1, megint magasrol beszelsz. Meg bekepzelten.

Egyebkent ne gondolj semmit.
Nem, nem hagynam meghalni. De ha mar nincs biztositasom, akkor fizetek, mint a koles. Mert ugy tisztesseges , becsuletes, stb.

Igen, tudom, hogy elszallt arak, tehat tisztessegtelen a biztositok hozzaallasa, de erre nem az a megoldas, hogy nosza en is tisztessegtelen vagyok.

Azok helyet kifizetni meg, akiknek nincs biztositasa, tehat ugymond a tb-vel csalni, szinten nem tisztesseges.
Nekem csak ennyi a meglatasom.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.18. 21:40:41

Megint nem leszek egy darabig.
Azert kerdezzetek, kesobb valaszolok ha tudok.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.18. 21:40:49

@tildy:): amugy az illegalis sajat maganak fizeti az ellatasat, de ha surgossegi eset van, ellatjak es altalaban behajthatatlan
pl ha 4 mexikoi illegalis karambolozik, szerinted ott hagyjak a porban az ut szelen, mert nincs biztositasuk?
mivel illegalisok nincs hivatalos ssn-juk
tudnak roluk egy nevet meg egy lakcimet
de ha 2 het mulva koltozhetnek akar haza, akar masik allamba akar csak a masik utcaba
ki az isten tudja megtalalni oket?
ezket az orszag adofizeto allampolgarai alljak mint pl en/ gondolom

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.18. 21:46:50

@tildy:): nem-nem
nem magas lo
Te kezdet isment arra iranyitasni a temat, hogy en csalo vagyok, mert nem tudtam kifizetni 85 ezer dollart
es nekem most azert kellene 25 evet meloznom es fizetnem mint a koles, mert volt ez a furcsa esetem
meg TB csalasrol beszelsz
Te milyen biztositast fizettel angliaban az elso 6 honapban mig melot kerestel?
a magas lo nalad van, Te akarsz erkolcsosnek mutatkozni, hogy en csaltam, de Te fizetnel mint a koles
/abba most bele sem mennek amugy, mert nem akartam, hogy egy hulye orvos szar tablettat adott es attol estem komaba, ha mar akkor amerikai vagyok, nem en fizetek 84 ezret hanem nekem fizetnek es sokat, de ez mellekszal, akkor eppen csak munkavallalasim volt, meg a zoldkartya elott es emiatt eppen a cegvaltas miatt voltam biztositas nelkul/ a kontraktoros melobol kerultem at hivatalos allomanyba/
az elet nem feher es fekete

Amarante 2013.04.18. 21:52:45

@tanato: Az Isten is Dunezeu,de ha azt mondod Uram( segits) az Doamne(ajuta-ma)Pont a latin miatt konnyu volt itt bizonyos szavakat gyorsan megtanulni nekem.Az meg csak extra,hogy a legtobb esetben a szorend a romannal egyezik igy eleinte leforditottam ma mondokamat romanra es onnam angolra:):)Ezert jo ha valaki tobb nyelvet tud,ott a manko amire tamaszkodhat

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.18. 21:59:33

@hagyma: eloszor is az a 6 honap nem 6 honap, hanem 3. a masik , hogy UK-ben a tarsadalombiztositas olyan ertelemben mint otthon , vagy amerikaban nem letezik. Vannak maganbiztositasok persze, de alapbol biztositott vagy , ha itt elsz.

3 honap utan lett munkam.

2009 november 8-an jottunk ki, 2009 dec 31-ig magyar munkaviszonyom volt. A magyar tb olyan, hogy a munkaviszony megszunese utan meg 45 napig biztositott vagy. Ez 2010 febr 15-en jart le. 2010. febr 11-tol alkalmazasban alltam itt, fizette a ceg utanam az NI-t.

Tehat ha ugy vesszuk, en vegig biztositva voltam . ( De mondom az NI nem tb).

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.18. 22:02:33

@hagyma: "ezket az orszag adofizeto allampolgarai alljak mint pl en/ gondolom" Ez meg veletek szemben nem tisztesseges az o reszukrol. Nem jo az a rendszer igy. Nagyon nem.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.18. 22:04:13

@tildy:): hat ugy konnyu, hogy eleg ott elni es ellatnak ha elut a kocsi
hat itt nem
de az alapot itt is vonjak am, csak loszarra sem eleg
most Obama baromsaga miatt meg szarabb lesz, de 3 ev mulva remelem visszavonjak, ha a repik nyernek

glinolid 2013.04.18. 22:05:10

@zej: Daganatos megbetegedesekre kulon lehet biztositast kotni, kb. havi $100-150.

Amarante 2013.04.18. 22:07:18

@tildy:): Nem tudom,hogy alapbol-e vagy sem,de azon idoszakra amikor nincs munkad pl. evi 180 fontot azert jo ha befizetsz ez a minimum osszeg

glinolid 2013.04.18. 22:07:22

@VT Man: 2008-ban fizettem 34.000Ft egy gyokerkezeles utan.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.18. 22:09:42

@tildy:): persze, hogy nem jo,. de arra akartam ravilagitani, hogy a raszorultakat is ellatjak, akar van biztositasa akar nincs
ahogy az irasban szerepel ez egy oriasi uzlet igy is, hogy sok potyautas becsusszan ellatasra
ez meg valamikor akkor kezdodott felepulni, mikor a "honfoglalas" megtortent es jottek a gyogyszereszek

most is kulon kaszt
az orvosi ellatas vilagszinvonalu/ ha van jo biztositasod/
a muszerezettseg is, a gyogyszerek is
a rendszer szar, ez nem vitas, ezen probalt Obama valtoztatni, de tevuton jar

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.18. 22:11:44

@glinolid: igy van havonta jon a level, ilyen propaganda, hogy kossek rakra biztositast
hat nem kotok

glinolid 2013.04.18. 22:15:50

@zej: Edesanyam kezeleset nem tamogadtja a magyar biztosito, ez neki negyedevente 100eHUF koltseg, szomszedunk fia ausztriabol kapja a kezelesehez szukseges bakteriumkulturat a csaladnak 3 havonta 500eHUF kerul.

Grafogirl 2013.04.18. 22:19:03

Chilében nagyon hasonló az egészségügy, a legnagyobb üzlet az oktatás mellett. Az orvosok tényleg milliomosok, ugyanúgy nehéz egy külföldön szerzett orvosi diplomát honosítani
Van állami biztosítás (Fonasa:a fizetés 7%-a), de kb. ami semmire sem jó és létezik drága magánbiztosítás (ISAPRE) biztosítás ára: határ a csillagos ég.
A magánbiztosító, kor, nem, betegség szerint szelektál. pl. a gyerek többet fizet, mert úgyis beteg lesz, a szülőképes korú nő többet fizet, mert úgyis szülni fog, ha nem akar, vagy papíron terméketlen, akkor is! Sőt a magánbiztosító dönthet úgy, hogy egy krónikus, vagy gyógyíthatatlan beteggel nem szerződik. Gondoljunk egyszerűre pl. asztma, epilepszia

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.18. 22:20:16

@Amarante: gondolom NI-ra gondolsz, de annak a nyugdijhoz van koze. Persze NI-t erdemes fizetni akkor is, amikor epp nincs az embernek munkaja . ( Voluntary National Insurance, hogy meglegyen a 30 eved a teljes nyugdijhoz)

svajcineger 2013.04.18. 22:30:33

@hagyma:
Tuti, hogy nem hagyják megdögleni a kuncsaftot! Az általam említett new york-i kórházban (ER) is ki volt írva nagy betűkkel, hogy itt akkor is jár az ellátás a páciensnek, ha nincs pénze/biztosítása.
Arra azért tényleg kíváncsi lennék, hogy mennyit kellett vajon a biztosítómnak kifizetni az utasbiztosításom alapján az említett ellátásért.
ctboy, van valami tipped esetleg?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.18. 22:37:02

@tildy:): pontositok, nem egeszsegugyi biztositas , hanem eleg sok mindent tartalmaz. Tobbek kozt nyugdijbol erre megy, tobbfele benefitre is, de az NHS is kap belole .
hagyma:
"Anyone who is deemed to be ordinarily resident in the UK is entitled to free NHS hospital treatment in England."
illetve:

"Regardless of residential status or nationality, emergency treatment given at primary care practices (a GP) or in Accident and Emergency departments or a Walk-in Centre providing services similar to those of a hospital Accident and Emergency department is free of charge. "

Charis3 2013.04.18. 22:38:00

Sziasztok, én 31 dollárt fizetek kéthetente eü biztosításra, 2.55 a fogászati (nem családi biztosítás), ezért 15 dollárt kell egy normál orvosi vizitért fizetnem, 250 dolláros éves önrészem van, generikus gyógyszerért 5 dollárt fizetek, röntgen, labor, MRI, CT és UH ha nincs az orvosi ellátásban benne, 9í%-ot fizet a biztosító. Fogászatért évei 50 dollár önrész mellett a diagnózis, megelőzés évi 2 fogtisztítással ingyenes, alap ellátások (tömés, gyökérkezelés, húzás) 80%-ot fizetnek, korona-tömés-híd esetén 50%. Éves maximum amit "költhetek" 2000 dollár. A szemészeti ellátás az eü biztosítás része, évi egy vizsgálat ingyenes, évi 300 dollár van szemüvegre ill. kontaktlencsére. A cég 228.60 dollárt fizet az eü biztosításomra illetve 23.08-at a fogorvosira, szintén kéthetente. Nálunk ehhez még van egy baleset ill. életbiztosítás is, az éves fizetésed 2szeres összegére, amit teljesen a munkáltató fizet. Ja, mindez Texasban :)

Grafogirl 2013.04.18. 22:39:17

@hagyma:
Nálunk Chilében a rászorulókat is ellátják, csak lehet, hogy adnak nekik időpontot mondjuk 4 hónap múlva. Rászorulók alatt értem azt akinek csak az állami biztosítása van, ami kötelező, vagy azt aki munkanélküli és nem fizeti az állami biztosítást sem és pl. autóbaleset érte. Amúgy nem látják el.

Amarante 2013.04.18. 22:40:05

@Grafogirl: Na ez sem semmi!A gyerekeknek nem jar ingyenes ellatas?Itt Angliaban 16 eves korig minden ingyenes(ebben a szemuveg is benne van max £99 keretig)es egy evben asszem 5-szor cserelhet,mert ugye gyerekbol van a lelkem a szemuveg meg nem:):)Amerikaban a gyerekekkel mi a helyzet?

svajcineger 2013.04.18. 22:40:31

@hagyma:
Na, ne már! Egy egynapos kontroll, néhány rutin vizsgálattal???

glinolid 2013.04.18. 22:43:23

@yankeezulu: Tavaly, 5e$ fizettem a kocsim szervizelesere. A muhelyben 100$ os labour feet szamlaztak, $30-ral kevesebbet, mint amennyit a haziorvosom szokott. Furcsa, hogy az embereknek van penze okos telefonra (100$/ho), 200$-os TV+telefon+internet elofizetesre, 300$-os auto lizingre/torlesztesre, de ha orvoshoz kell menni az draga, mikozben 15.9%-os adot fizet (aminek a 6% oregkori ellatasra megy). Azt elvarjatok, hogy az orvos naprakesz legyen, legmodernebb eszkozokkel legyen felszerelve a korhaz/rendelo. Kivancsi vagyok, te mekkora osszegbol uzemeltetnel egy CT-t, szemelyzettel, epulettel, szervizzel, minosugbiztositassal es a varhato perek koltseget figzelembe veve.

glinolid 2013.04.18. 22:46:16

@hagyma: Mindenki mag donti el, hogy mire kolt es mire nem.

Grafogirl 2013.04.18. 22:46:26

@Amarante:
Chile kapitalista itt nincs ingyen szinte semmi. :) A Fonasa (az állami biztosítás)-on belül a gyerek 6 éves koráig ingyenesen mehet a kötelező orvosi vizsgálatokra mint pl. oltás stb. De mondom, ez a legrosszabb egészségügyi ellátási rendszer, több hónapos várokozási lista szinte mindenre.

Amarante 2013.04.18. 22:50:57

@Grafogirl: Ez kemeny.Mondjuk Angliaban sem duhong a coccalizmus,de azert ez rozsaviz.sosem panaszkodom tobbet az itteni ellatasra:):)Van ettol dragabb is meg rosszabb is.igaz eddig sem sokat panaszkodtam:):)

2013.04.18. 22:51:59

Az egyik legerdekesebb poszt amit eddig a Hataratkelon olvastam; koszonet CTboy-nak hogy vette a faradtsagot a megirasra, bekuldesre. Mar csak egy kerdesem van: miert de miert nem lettem en orvos az USA-ban?? :)

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.18. 22:55:27

@Amarante: gyerek a csalad resze, a biztositast ugy kotod hogy egyedulallo + feleseg + gyerekek
Ha gyerek is van a csaladi biztositas mindre vonatkozik. 1-tol x ig
Nalunk van a gyerekekre vedohalo biztositas 18 eves korig ha szulo nem kepes venni piaci alapon

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.18. 22:58:21

@gambl-r: nem lehetett sokkal alatta
@glinolid: ez nem kerdes
@Mirjam2: sosem keso, novereket nagyon keresnek,a zok felig orvosok

Charis3 2013.04.18. 22:59:38

@Charis3: Bocs, ha ismétlés, de nem olvastam végig minden kommentet.... Ezek az összegek amiket fizetek mind pre-tax, vagyis csökkentik az adóalapot. Illetve van még lehetőség ún. "Health Care Reimbursement Account" fiztésére is, ami max.2500 dollár lehet évente. Erről lehet fizetni minden olyan költséget amit a biztosítás nem térít, de ezt a pénzt el kell használni a naptári évben. Sok kollégám ebből fizette a lézeres szemműtétjét.

svajcineger 2013.04.18. 23:03:13

@hagyma:
Hmmm... Én max. 1000USd-re gondoltam. Mindenesetre, az utasbiztosítás nem volt egy rossz döntés! :)

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.18. 23:05:38

@gambl-r: igen. Utasbiztosoitasa mindenkinek legyen ha ide jon.

Grafogirl 2013.04.18. 23:10:53

@Amarante: Itt az összes európai azt mondja, hogy az otthoni eü ellátásra soha többet nem fog panaszkodni.
Ja a biztosítás nem jelenti azt, hogy valami is ingyen járna, hanem "csak" 60-70-80 %-at kell fizetni az ellátásnak. Ha épp nem voltál beteg egész évben, ez a pénz "elveszett" nincs se bónusz se semmi. Akkor jó, ha a munkáltató, vagy te magad fizetsz egy ún. katasztrófa biztosítást, amely valamilyen rendkívüli betegség, baleset esetén jár bizonyos esetekben és akkor ez a biztosítás állja a fennmaradó % egy részét.
Az anyós most készül gerincsérv műtétre, szuper magánbiztosítása van, ez a katasztrófa helyzetre kiterjedő is és így reménykedik hogy nem kell többet fizetnie mint 1,5-2 milio ft! Most még megy az "üzletelés", melyik biztosító ki mennyit áll és hol fogják operálni és hogy ha a "katasztrófa biztosítást" igénybe veszi az anyós ugyan miért nem műtheti meg a saját orvosa, mért jelölik ki neki a kórházat.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.18. 23:20:50

@gambl-r: hat annal biztos, hogy tobb, ha nincs is 10 , amit felsoroltal
@ctboy: nem art de ha baj van ellatjak annelkul is, de mindenkeppen erdemes megkotni
nagyon bonyolult a rendszer es allamonkent is valtozik
itt ashevilleben van egy kozrendelo, ott mindenkit ellatnak, kb 50-60 dollar vizitdijert
persze ez ilyen foghuzast jelent, komolyabb megfazast, rongent
sima flu-nal ahogy irtad az ember bemegy a boltba vesz valami szirupot, betelefonal a meloba, hogy 3 napig nem megyek, forro tea, forraltbor, fokhagyma, szirup es 3 nap mulva semmi baja
ha komolyabb a baj mar kerik az orvosi igazolast, itt asszem a negyedik naptol
nem neked irom, mert tudom, te tudod, csak ugy altalabn

Amarante 2013.04.18. 23:22:37

@Grafogirl: Bar nem ott elek,de osztom a velemenyuket.Azert ez eleg remiszto.Ezek a szazalekok mit jelentenek egy atlagos csalad eseteben?Gondolom sokat kell raforditani a keresetbol.

svajcineger 2013.04.18. 23:27:30

@hagyma:
Még a végén kiderül, hogy itt (CH) ingyen van az orvosi ellátás! :)
Bár, éppen most kaptam egy 300 CHF-es számlát a háziorvostól. :( Semmi extra nem volt benne (egy kb. 45 perces vizsgálat), némi gyógyszerrel megspékelve.

Yasmin5 2013.04.18. 23:45:08

Erdekes tema, jol megirva. Tuti, hogy kotok biztositast, ha egyszer az USA-ba utazom. Amugy nem szoktam.

Grafogirl 2013.04.18. 23:52:27

@Amarante: Család esetében nem tudom, hanem személyre szabottan. Tényleg vége láthatatlan útvesztői vannak a magánbiztosító rendszerének, van amelyik ad kedvezményt ha a gyerek beteg, vagy az anyával együtt biztosít, mint az étlapon, azt választod, ami neked megfelel és amit neked, ahogy a pénztárcád bírja, függően a kórelőzményedtől. HA már volt egy térdműtéted, akkor eleve csak drágább biztosítást választhatsz. Ha most volt a térdműtét, jön a levélke a biztosítótól, hogy emelik a biztosításod árát. Így jártál mert megbetegedtél.
DE pl. Egy átlagos szülőképes korú nő, egy átlagos magánbiztosítással 35-45 ezer ft havonta.
De ha mondjuk az orvos elküld egy sima CT vizsgálatra, arcüreggyulladdás esetén, mert szerinte a röntgen nem jó akkor kb. 40 ezer ft. a CT plusz az orvos vizitdíja amikor visszamész stb. Tehát minden viszgálat pénzbe kerül, a biztosítódtól függ, hogy mennyit fizetsz még rá ezen felül. De az árak rendkívül eltérőek kórházak szerint. Nemrégiben hallottam, hogy ugyanaz a szolgáltatás kórháztól függően akár 500%-os árkülönbség is lehet és ez nem jelent minőségi különbséget!!! Tehát, ha valaki előre programozható műtétre készül, akkor végig telefonálja az ismerőseit, hogy kinek milyen infoja. :)
Nekem ez ilyen horror rémálom kategória!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.04.18. 23:52:43

@zej: "Egy korábbi posztban havi 150$ írtak biztosításnak, a havi családi kiadások között. Itt heti 120$-t ír a szerző. Melyik a valószínűbb? Vagy ekkora különbség lenne az államok és a biztosítók között? "

igen, nagyon nagy kulonbsegek lehetnek, biztositas-tipustol fuggoen.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.04.19. 00:03:51

@mzgldr: "Az érdekes, hogy az amerikaiak egy része már szocializmust kiáltott az Obama-care tervezetre"

Ez inkabb azert nem tetszik sokaknak, mert az allam felulrol jovo "gondoskodasa" nem igazan kapitalista szemleletet tukroz. Minel inkabb "gondoskodik" az allam rolad, annal inkabb veszelybe kerul a az egyeni "szabadsag". na ez az, amit az amerikaiak tobbsege nem szeret, leven alkotmanyos joguknak tartjak.

Grafogirl 2013.04.19. 00:04:53

@Grafogirl: Ja a lényeget lehagytam. A minimálbérből képtelenség magánbiztosítást fizetni. De mondjuk a minimálbér 3-4x szereséből már azért ki lehet fizetni a magánbiztosítót, de a gond akkor van ha tényleg valami komolyabb betegség vagy műtét adódik. Arra elég sok pénzt el lehet verni.
Sokan inkább az állami magánbiztosítót választják, ami a fizetés 7% főleg fiatalok. De ez a biztosítás nem fedez semmilyen fogorvosi ellátást. Pont egy barátnőmnek ilyen van és ki operálták a bölcsesség fogát 200 ezer ft -ot fizetett! plusz a 3 ellenőrzés amire vissza kellett mennie

Amarante 2013.04.19. 00:10:26

@Grafogirl: koszonom a kimerito valaszt.Akkor en mar bele sem merek gondolni,hogy mi van egy tartosan beteg csaladtag eseteben....azt hiszem hogy legtobb ember bele sem gondol igazabol,hogy milyen jo helyzetben van.

glinolid 2013.04.19. 00:14:11

@Zsuzsi65: Nekunk ket ev alatt 71%-kal not a biztositasi dijunk miutan megszavaztak az Obama cart, de meg igy sem eri el azt az osszeget, amit Mo-n fizettunk (az itteni kerestunk hatarozottan tobb, mint Mo-n volt).

glinolid 2013.04.19. 00:18:29

@ctboy: Egy fonotos informacio kimaradt, egyre tobb biztosito fizeti az alternativ kezelesek koltsegeit.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.19. 00:19:38

@Zsuzsi65: igy van, 150 havonta egy csaladnak irrealisan keves
mi valahol 3-400 kozott fizetunk, de csak kettonknek mert mar nincs gyerek
valtozo munkahelyek, valtozo biztositasok
csak egy gepjarmubiztositas kozott is eszmeletlen kulonbsegek vannak nem egy ilyennel

glinolid 2013.04.19. 00:23:55

@hagyma: Nekunk 340, ket fore, de ebbe meg belefer, majd egy gyerek is.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.19. 00:25:04

@glinolid: akkorul van nekunk is de nekunk mar a gyerek nem fer bele:)

River_Of_No_Return 2013.04.19. 00:40:27

Amikor egy korábbi posztnál ctboy felvetette, hogy ír erről a témáról, pont erre gondoltam, hogy annyira változóak az árak, és hogy egyes magánbiztosítások illetve a cégek által nyújtott biztosítások mit milyen százalékban fizetnek, hogy lehetetlen ezt egy posztban összefoglalni.

Amellett hogy ez egy egész jó poszt, az elfogadható és nem elfogadható biztosításra vonatkozó leírás szerintem egy kicsit zavaros. Nem egyértelmű, hogy az ott leírt árak csak példák, nem igazán alkalmasak arra, hogy valaki, aki USA-n gondolkodik, ez alapján tervezze meg a családi költségvetést.

mzgldr 2013.04.19. 00:50:55

@Grafogirl: mióta van ez a rendszer? Nincs zúgolódás miatta? Ez tiszta horror.

@Zsuzsi65: hát sajnos nekem érthetetlen a republikánus felfogás, nem csak ebből a szempontból. Több helyen olvastam amerikaiak részéről, hogy azt hiszik hogy ez itt a tiszta Szovjetúnió Európában amiatt, hogy itt nincs ez a cirkusz az egészségügy körül. Mondjuk csak a megfelelően kell ráijeszteni a népességre, aztán önként és dalolva engedélyezi, hogy még a segglyukába is benézzenek a reptereken, meg monitorozzák a levelezését. Az úgy már harc a szabadságért és a nemzetért.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.04.19. 00:51:06

@bobsys: "a betegen kivul mindenki jol jar.." en azert nem fogalmaznek ilyen sarkosan:) lehet, hogy akinek negativ tapasztalata van, az abbol altalanosit, es vice versa. De azert en ugy latom, hogy a rendelok-korhazak jol felszereltek, normalis ellatast kap a beteg (persze nem egy Isten hata mogotti par lelkes telepulesre kell gondolni, hanem egy atlagos meretu varosra) , es nekem az, hogy a pacienst partnernek tekintik, es nem szellemi fogyatekosnak, mar eleve egy nagy piros pont.

Grafogirl 2013.04.19. 01:12:59

@mzgldr: Chilében ez a magánbiztosítós rendszer 1981 óta van. Én nem érzek zúgolódást, az öregek azt mondják, hogy előtte szarabb volt :). Amikor az otthoni rendszerről mesélek, akkor meg csak pislognak. Azért alapvetően az otthoni nem lenne rossz. pl. egy sima arcüreggyulladás, vagy egy lábtörés elég gyorsan elintézhető. Na, a hálapénz, de azért nem mindig kell fizetni. Próbáltam elmagyarázni itt ezt a zsebberendszert, szerintem ez külföldinek felfoghatatlan, de még akkor is azt mondták, hogy így is megéri ;)
Ja a magánbiztosító és az állami vacak között létezik még egy harmadik biztosítás is. Ez a kapitalizmus a szocializmusban. :):) A katonaság és a fegyveres erők dolgozóinak. Ők 100%-ban ingyen ellátottak, a gyerekeiknek 90%-ban állja a költségeket ez az ellátás, sőt a feleségnek is ha nem dolgozik, vagy ha tiszteletdíjas. Ez a tiszteletdíjas meló itt elég bevett dolog.

Grafogirl 2013.04.19. 01:36:40

@tildy:): "KErdes, akinek nincs biztositasa, azon hogy vasaljak be? ki fizeti ki nekik az ellatast? "
Simán meg lehet úszni. Ezek általában életmentő műtétek és beavatkozások. Nem programozott sérvműtétről van szó, vagy eltörött a kis lábujj.
Ha elcsap valakit egy autó pl. otthon is beviszik és gyorsan megműtik, aztán amikor tud beszélni és kiderül hogy külföldi, se biztosítás se semmi, akkor megmutatják neki a számlát, tud-e fizetni. Ha nem, akkor így járt a kórház.
A válasz a kérdésre: A legtöbb országban erre van egy elkülönített alap, amiből az ilyen kiadásokat rendezik, lehet a kórháznak külön ilyen alapja, és/vagy állami.

yankeezulu 2013.04.19. 02:05:05

@glinolid: En semmit se fizettem a kocsim szerizelesere olajcseren kivul, nincs okostelefon elofizetesem, nincsen kabeltevem, ellenben onhibamon kivul sulyos beteg vagyok. Tolem is erlvarjak a munkahelyemen hogy naprakesz tudasom legyen, a sajat eszkozeimmel dolgozom amiket a fizetesembol veszek, megsincs $500 oraberem de meg a tizedresze sem. Es ha en elrontok valamit, minimum kikell fizetnem es ugrott a munkahelyem. Ha egy orvos felrekezel es nem doglesz bele vagy nincs fizikai serulesed, akkor annyi, sajat tapasztalat. A rendszer romlott es nem mukodik.

Grafogirl 2013.04.19. 02:07:04

@tildy:): Az még lemaradt, az orvosi ellátások "túlárazottak", így a biztosító, azt mondja, hogy milyen jó, mert akár a 60% stb.- át állja az ellátásodnak, milyen remek, nyilván így nyernek többet és még így is bőven megéri a kórháznak. Valójában a kórházi kezelés ára, töredéke annak, amely biztosítással vagy anélkül a a számlára kerül.
Azért az orvos is tudja, hogy 5 napi kórházi fekvés ára infúzióval nem lehetne egyenlő egy 3 hónapos all inclusive karibi nyaralás árával.
De ahogy írtam, erre van külön alap elkülönítve, és abból állják az ilyen esetek költségeit. Vagy elkerülendő a papírmunkát és esetleg az ilyen-olyan felettesek rosszallását, akár az ismerős, barát, családtag nevére is kiállítják a kezelés árát. De ez sok helyen, sok országban nem lehetséges.

meatclone 2013.04.19. 02:09:09

@Amarante: akiknek nincs biztositasuk azok is kapnak ellatast mert van egy olyan torveny Amerikaban hogy a korhaz nem utasithat el embereket azert mert nem tudnak fizetni. A cikk kisse hatasvadasz es felrevezeto. A korhazak azert csinalnak tobb tesztet mert nincs belole hatranyuk. 1. Ha valami tortenik Az ugyvedek nem kothetnek bele hogy miert nem csinaltatok. (ez az elsodleges.) 2. Azert is kapnak penzt.
A sok kisokos kedveert hogy Obama care milyen jo.
Rakenyszerit hogy vegyel eu biztositast.(aminek a biztositok nagyon orulnek) de nem hatarozza meg az arakat es hogy mennyivel emelhetik evenkent. ( Van olyan ismerosom aki szerint arra megy ki a jatszma hogy par even belul olyan magasak lesznek az arak hogy az emberek keptelenek lesznek fizetni es az allam atveszi az egesz eu-t)
A hatterem kozel 30 ev az USA-ban es az egeszsegugyben dolgozom.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.04.19. 02:15:40

@kalandortexasi: Teljesen egyetertek minden szavaddal.
Erre a cikkre en sem alapoznam a csaladom koltsegveteset.
Nobel dijat sem adnek erte
Nem javasolnam senkinek a hiszterektomia mutet elvegzest JoMunkasEmberen
Es tanato-nak sem javasolnam a vizitdij ujra bevezeteset, pedig neki meg tetszett is az intezmeny

Jo magasra tetted a lecet. Ossze kell szedjem magam.

mzgldr 2013.04.19. 02:18:13

@meatclone: ha nem utasíthatják el az embereket, akkor miért fizeti mégis mindenki biztosítást? Szarni bele, úgyis ellátnak, aztán vagy fizetsz, vagy nem. A lyukas fogát betömik akkor is, ha nem tud fizetni? Ha nekem van egy régóta húzódó gerincbántalmam, akkor végigjárhatom biztosítás nélkül a jobb amerikai kórházakat és kiválaszthatom a legszimpibbet, hogy ott végezzék el a bonyolult műtétet?

mzgldr 2013.04.19. 02:22:14

@Grafogirl: hát végülis ha valaki abba születik, akkor ahhoz szokik hozzá. Legalább chilei cégek zsírosodnak ezen?

pappito · http://pappito.com 2013.04.19. 02:25:27

Itt NZ-n van állami eü, mindenkinek jár aki állampolgár, PR vagy megahatározott időnél hosszabb munkavállalói vízuma van. (utóbbi lehet h változott, két év volt régen)

A jövedelmedből nem vonnak tb-t, bár van egy ACC (accident compensation) díj ami inkább kötelező balesetbiztosítás, mint eü bizt. de sokmindent ebből fedeznek (kiropraktort meg ilyen vajákosokat is időnként, de ez fizeti a mentőt is pl.). Az ACC az 1.7% a jövedelmedből, de fizeted gépjárműregisztrációkor is. Önfoglalkoztatók és munkáltatók fizetnek 1.15%-ot, de ez csökkenthető, ha teljesítesz bizonyos követelményeket mnukahelyi biztonság témakörben.

14 éves kor alatt mindent az állam fizet, műtétet, fogorvost, még napszemüveget is ad a gyerekeknek.

Ezért kapsz tisztességes állami ellátást, ami várólistás rendszerű kórházi beavatkozásokkal (már ami nem sürgősségi), vagyis egy-egy műtétre várhatsz hónapokat, rossz esetben éveket, viszont nem kell érte fizetned, az adóból megy, ideértve a terhesgondozást és szülést is.

Ha bajod van, irány a GP, van vizitdíj, kb. $15-60 közötti összeg, környéktől, orvostól függően. Hat éves kor alatt nem szoktak kérni, sok helyen 6-14 éves kor között csökkentett díjat kérnek, de van ahol ez is ingyenes. (mi felnőttért $50-et, a nagyobbik gyerekért meg $20-at fizetünk, a kicsi ingyen van még, de ez drága hely, az orvossal jöttünk át a régi helyéről.)

A gyógyszer a gyerekeknek általában ingyenes vagy erősen támogatott, sokszor a felnőtt gyógyszer is támogatott, nekem legutóbb az antibiotikum adag $3 volt. A kötelező oltások ingyenesek. A rendszer számontartja a kórtörténeted és a gyógyszerfelhasználásod, ha hirtelen elkezdesz túl sok gyógyszert kapni jelez és külön vizsgálják h miért.

Sok gyógyszer kapható vény nélkül, láz és fájdalomcsillapítók, görcsoldók, aspirin, és persze millió féle strepsils meg ilyen tünetenyhítők, szupermarketban, benzinkúton, kisboltban is.

Ha az állami ellátást nem szereted, akkor vásárolhatsz magánbiztosítást és akkor mehetsz a biztosító kórházába és nincs várólista. Sokféle csomag van, mi kb. $120-at fizetünk havonta (az egész családra) ez elég sokmindent fedez, fogorvost nem, de kórházi ügy esetén sippsupp el lennénk látva soktízezer dollárig. A biztosító nem téríti vissza a vizitdíjat.

A rendszer néhol nagyon lassú, néhol nagyon nagyvonalú, de eddig azalatt a szerencsére kevés alkalom alatt végig nagyon kedvesek voltak velünk és segítettek a bajunkon. Ugyanakkor pl. lustaságból a kórház sok esetben inkább kifizetteti az ACC-vel az itt megsérülő turistát (egyszerűbb, mint az esetleges turistabizt. ügyintézés vagy kideríteni, hogy nincs is biztosítása és behajtani a pénzt. és szerintem túl sok fényevő kezelést hajlandóak belőle finanszírozni, de ezt szerencsére már szigorították, ha nem is eléggé. (csontkovács meg masszázsterápia meg a fene tudja mi - ezek inkább wellbeing kezelése mint healthcare szerintem)

Nemrég szenvedett itt balesetet egy Ausztráliában élő ismerősünk és elhempergett pár hétig a kórházban, voltak beavatkozások, de nem piszkálták a költségekkel, ami egyrészt jó, mert csúnyán összetörte magát, utazni se tudott volna, de rossz is, mert én, mint adófizető állom a költségeket. Elvileg van az Ausztrál medicare-rel eü együttműködés, de kétségeim vannak, hogy kifizettette-e a kórház a kezelést az ozzikkal. Ez még sokat fog szigorodni, ahogy a költségek nőnek, gondolom.

Összességében, szerintem sokkal biztosabban kapsz rendes ellátást itt, mint az USÁ-ban, v Mo-n és nem neked kell a wc-papírt meg a gyógyszert a kórházba hordanod, nem hullik a vakolat és szabadon köthetsz extra biztosításokat a magánszektorral.

A hálapéz nem létezik, nincs az értelmezési tartományban.

pappito · http://pappito.com 2013.04.19. 02:36:28

Ja, amit kifelejtettem az előbb, a megelőzés nekem kicsit fura, a nőknél pl az állam finanszíroz mammográfiát a rákmegelőzés (korai felismerés) miatt, de a program a 45-69 éves nőpket érinti csak. Ha te mondjuk már 35 éves kortól odafigyelnél, azt megteheted a saját zsebedre - vagyis mintha nem ösztönöznék a prevenciót igazán.

Ugyanakkor pl. a dohányzásról leszokás minden segédeszköze támogatott, sőt orvoshoz se kell menni hozzá, van website, hotline, csak jelentkezel, megadod az adataid és kapsz egy hónapokra elég tapasz-rágó-mibánat pakkot 3 vagy 5 dollárért.

A szokásos betegségek (szív, cukor, magas vérnyomás) mellett sajnos komoly probléma a kóros elhízás (magas pacific islander arány) és a mentális problémák (szorongásos betegségek).

meatclone 2013.04.19. 02:38:38

@mzgldr: Nem , en surgossegi ugyekrol beszeltem,ezert megy a sok hajlektalan vagy a biztositassal nem rendelkezo az ER-ba, a fogad meg kihuzzak es nem tomik .

2013.04.19. 03:04:59

@pappito:

Állitólag ennek az az oka, hogy fiatalabb nőknél túl sok a "téves pozitiv" eredmény, ami szükségtelen pánikhoz és mütétekhez vezet. Ezentúl azt állitják hogy az 50 év alatti nők szürése nem javitott a halálozási statisztikákon. Kanadában most 50 évtől javasolják két évente. Ettől függetlenül fiatalabb nők is végezhetnek otthoni önvizsgálatot és ha valamit találnak akkor azt meg lehet nézetni.

mzgldr 2013.04.19. 03:11:37

@meatclone: szerintem az igazán gané helyeket kivéve nincs olyan ország ahol ne látnának el például egy baleset után. Az más kérdés hogy utána olyan számlát kapsz, hogy pelenkát is adnak mellé.

Az Obama-care kritikádat kifejthetnéd bővebben, mert én akárhogy is nézem, abban nem látok túl nagy hibát, hogy nem lehet szerencsejátékot űzni a saját egészségeddel. Most szabályozza valami a biztosítási díjak évenkénti növekedését? Lehet hogy a zsebedben marad a biztosítás díja, de ha valami bajod lesz akkor ez az amúgy is nyakig eladósodott amerikai háztartásoknak pont nem hiányzik. Hacsak nem sikerül elmismásolni a dolgot, ami ahogy Hagymát olvasom, nem nagy kunszt.

2013.04.19. 03:15:03

Érdekes és informativ poszt. Néha irigylem az USA rendszert, persze csak a felső középosztály szempontjából. Kanadában minimális összegért ingyenes az eü. ellátás, de van hogy várni kell bizonyos tesztekre, mütétekre. Én szivesen fizetnék többet gyorsabb és magasabb szinvonalú ellátásért.

Az USA szinvonalról annyit hogy van mindenféle, a világhirü Mayo Clinic-től a rettegett HMO-kig. Amerikai barátaimtól tudom hogy rengeteg tesztet kapnak, talán feleslegesen is. Komoly üzletág náluk az eü. ellátás.

Kanadában is sok a bevándorló orvos, itt a Nyugati Parton főleg Dél Afrikából jönnek. Az én orvosom is innen való és nagyon kedvelem. Nemcsak szakmailag felkészült de nagyon lelkiismeretes. A jópofa akcentus meg hab a tortán. :)

River_Of_No_Return 2013.04.19. 03:30:34

@ctboy:
“Jo magasra tetted a lecet. Ossze kell szedjem magam.”

Hogy értetted ezt a megjegyzést?
Sajnálom, ha esetleg túl kritikusnak tűnt a kommentem a poszttal kapcsolatban. Szerintem a feladat nehézségéhez képest jó összefoglaló lett, és nem tudom, hogy hogyan lehetne egy ideköltözni vágyó kívülállónak jobban átlátható képet adni, túl sok változó van a rendszerben. (Még emlékszem, hogy a kiköltözés előtt mennyire vadásztunk minden elérhető adatra, főleg árakra az interneten fellelhető blogokban.)

pappito · http://pappito.com 2013.04.19. 03:36:04

@cougarcat: " fiatalabb nőknél túl sok a "téves pozitiv" eredmény, ami szükségtelen pánikhoz és mütétekhez vezet."

köszönöm, nem tudtam. (ez a mellrák sajnos igen közelről érintett már kétszer, persze komoly döntéseket nem érzelmi alapon kell hozni, belátom)

pappito · http://pappito.com 2013.04.19. 03:38:35

@cougarcat: " A jópofa akcentus meg hab a tortán. :)"

egyszóból ki lehet szúrni a délafrikait, három mérföldről, ellenszélben: here

leírhatatlan ahogy ejtik, itt is sok délafrikán van és bírom őket, általában jópofa népek

2013.04.19. 03:52:04

@pappito:

"ez a mellrák sajnos igen közelről érintett már kétszer"

Sajnálom :(

"egyszóból ki lehet szúrni a délafrikait, három mérföldről, ellenszélben: here leírhatatlan ahogy ejtik, "

Igen, igen. :))

River_Of_No_Return 2013.04.19. 03:52:43

@cougarcat:
“Néha irigylem az USA rendszert, persze csak a felső középosztály szempontjából. Kanadában minimális összegért ingyenes az eü. ellátás, de van hogy várni kell bizonyos tesztekre, mütétekre. Én szivesen fizetnék többet gyorsabb és magasabb szinvonalú ellátásért.”

Ez egy fontos megállapítás. Az hogy melyik ország eü rendszere “jobb”, nagyban függ attól is, hogy az ember milyen anyagi helyzetben van. Egy rosszabb anyagi helyzetű embernek sokkal kedvezőbb egy szolidárisabb rendszer, ahol a gazdagabb emberek befizetései fedezik az ő ellátásának egy részét.
Ezzel szemben egy jobb anyagi helyzetű embernek az ellátás minősége és minél gyorsabb elérhetősége az elsődleges szempont, számára az amerikai rendszer a jobb.

glinolid 2013.04.19. 05:44:33

@mzgldr: yankeezulu eseteben lathatod, hogy mit jelent az, hogy bar bent vagy a rendszerben, meg sem fizetsz megfelelo merteku biztositasi dijat. Jo paran leirtuk, hogy kb. $800-1000 kozotti havi dij az (Mo-on butto 430-500 eFt jovedelem mellett kerul ekkora osszeg befizetesre), ami mellett biztonsgban erezheted magad, azaz egy-egy kezeles nem lehetetlenit el anyagilag. Szerinted mennyien lesznek azok, akik ki tudjak fizetni ezt a biztositasi dijat?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.19. 06:15:04

@mzgldr: hagyma kis h
es meg nem voltam allampolgar
es semmi mismasolas nem volt
a tobbi stimmel

Ugyandehogy (törölt) 2013.04.19. 06:44:17

@Mirjam2: én azért nem lettem orvos, mert azt gondoltam, hogy orvosnak csak a kitűnőknek szabad menni, mert ott nem szabad hibázni.
és te?

Ugyandehogy (törölt) 2013.04.19. 06:45:11

@ctboy: bármikor?
itthon tudtommal van korhatár...

tanato 2013.04.19. 07:03:25

@Babette_: Már nincs korhatár,régebben volt 35 éves korodig el kellett kezdeni.

tanato 2013.04.19. 07:08:59

@ctboy: A vizitdíj nagyon hasznos volt,sok indokolatlan vizitet kiszűrt,több idő volt az igazi betegekre.Természetesen nem lesz újra bevezetve politikai öngyilkosság volna a hatalom részéről.Akárcsak a 65-éven felüliek ingyen utaztatásának szigorítása.

tanato 2013.04.19. 07:17:06

@Grafogirl: Na a chilei eü.-rendszer az tényleg brutál,leírásod alapján.Ahhoz képest a magyar tényleg nem rossz,bár nem lesz sokáig fenntartható ennyi pénzből.A hálapénzzel kapcsolatban igazad van,létezik de nem kötelező.Ugyan mikor fizetnek egy szemésznek önk. rendelőben szemüvegfelírásnál vagy ha valami a szemedbe ment,vagy egy fülésznek fülmosáskor,vagy egy gyerekorvosnak a lázas gyerekek szülei stb.Vagy akár nálam a napi rendelés során,legfeljebb 100 közül ha egy.Sokan a gyógyszert sem tudják kiváltani.

tanato 2013.04.19. 07:28:25

@traktoroslány: Van egy nagyon jó film a gyógyszerügynök kontra orvos témában,hogy hogyan működik ez az USA-ban.A címe:Szerelem és más drogok.Nagyon jó könnyed vígjáték,egy orvosi egyetemről kirúgott srác beáll gyógyszerügynöknek és az ő történetén keresztül láthatjuk milyen eszközökkel próbálják rávenni az orvosokat a cég gyógyszereinek felírására.Van benne borítékban átadott kenőpénz,hawai luxusutazás,csinos női gyógyszerügynökök ráállítása az illető vezető kórházi orvosra stb.Nagyjából hasonló az itthonihoz csak persze nagyságrendileg más a dolog.Szerelmi történet is van a filmben persze a parkinson kór ellenes szerekkel is házaló srác végül beleszeret az egyik parkinsonos fiatal nőbetegbe.Szóval érdemes megnézni,főleg az USA-ban élőknek de másnak is.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.04.19. 09:10:34

@pappito: a sved egeszsegugy szinte szorol szora ugyan ilyen (talan csak a penznem ter el) es tokeletesen mukodik.

Grafogirl 2013.04.19. 17:42:04

@tanato: Igen pontosan, nem kötelező fizetni az orvosnak, én csak azért említettem meg a dolgot, mert amikor a magyar egészségügyet dicsérem, mindig azzal jönnek, hogy jaj de ott a boríték. Nyilván sokszor kellemetlen magának az orvosnak is ez az egész. Az lenne az ideális, ha legalább 3-5x ennyi lenne a fizetésük.
A rendszer valóban nem tartható fenn sokáig, túl kevesen fizetnek, túl sok a "potyautas" a rendszerben! A munkaképes korú lakosságnak alig több mint az 50% dolgozik.

tanato 2013.04.19. 21:27:57

@Grafogirl: Igen, én is kíváncsi vagyok meddig működik még úgy-ahogy.

2013.04.19. 23:44:55

@Babette_: Most lattam a kerdest. En azert nem lettem orvos, mert elajulok ha vert latok. Sajnos kizaro ok...

spangolo 2013.04.20. 00:59:22

@Mirjam2:

"elajulok ha vert latok"

Akkor hogyan eled tul a nehez napokat?

Kómában?

tanato 2013.04.20. 10:17:19

@spangolo: Spangolo Te a Spangola,férje,fiútestvére vagy a fia vagy?

spangola 2013.04.20. 11:21:13

@ctboy:

Kedves virtuális férjem! Már rég nem voltam fenn, de amikor végiglapoztam, hogy milyen posztok voltak az elmúlt napokban, és láttam, hogy van egy EÜ-USA, egyből ezzel kezdtem, aztán meg mikor láttam, hogy te írtad, tudtam, hogy tök jó lesz.

Az is lett. Nagyon jól írsz, van hozzá tehetséged, tök mindegy mi a téma, te akár a szántás-vetésről is írhatnál, az is olvasható és érdekes lenne. Amerikában nagyon jól lehet keresni a könyvírással, nem? Miért nem írsz valamiről könyvet? A te esetedben a téma tök mindegy.

Amit hiányoltam, hogy az elején írtad, hogy szó szerint drága a kislányod, ezt nem fejtetted ki. Nagyon jó poszt volt, érthető, humoros.

spangola 2013.04.20. 11:21:55

@tanato:

Fiiiiiaaaaaaaaaaaa?
Te jó ég! Nekem NINCS gyerekem!

tanato 2013.04.20. 12:21:05

@spangola: Akkor Spangolo is te vagy?

spangola 2013.04.20. 12:29:09

@tanato:
Nem. Én nem is voltam fenn vagy már 2 hete, csak kétszer azt hiszem, ma fogom remélhetőleg elolvasni az eddigi posztokat.
Jön a tavasz, tavaszi nagytakarítás, virágültetés, régi virágokon virágföldújítás vagy átültetés, függöny-, redőnymosás, ablakpucolás, téli ruhák, cipők eltétele, ilyenkor a nőknek elég sok dolga van. Hétköznap meg túlóra, most ott is felgyűlt a meló.

Nem én vagyok Spangolo.

De ki tudja, lehet feltűnik egyszer a színen tanata is...

tanato 2013.04.20. 12:36:06

@spangola: Köszi az infót,tényleg megzavart az az egy szóvégződés o betűje.

tohotom01 2013.04.22. 16:06:27

Kedves posztolo, mi lenne ha pozitivabb dolgokrol irnal, esetleg te elsokent, mert ez a gyalazas ( nem erre a cikkre gondoltam, bar ez is hajaz ra ) mar verrforralo. Szoval ird meg legyszi a pozitiv dolgokat is az USA rol. Pl minden 21 ev allatti gyereknek ingyenes az orvosi ellatas, vagy hogy gyes helyett mennyi mindent kapnak a raszorulo emberek, esetleg a kajajegyrendszerrol, szoval olyan dolgokrol ami nem ilyen szemetnek tunteti fel ezt a rendszert. Meg nem lattam hogy az USA-n kivul ennyire mantraztak volna valaha is egy masik orszagot. Legyel uttoro, vilagositsd fel ezt a sotet nepet mert felek hogy igy marad. Udv, Tamas

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása