oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 25. 06:52,  Már a középiskolások is elmennek 373 komment

2013. március 25. 06:52 Határátkelő

Már a középiskolások is elmennek

Ma kivételesen maradunk Magyarországon és nem is egy személyes történet következik, hanem egy vitaindító írás. Kiderült ugyanis, hogy már az érettségi előtt álló középiskolások egy igen jelentős része (egyes intézményekben akár az egyharmada!) tervezi, hogy külföldi egyetemen folytatja tanulmányait. A nagy kérdés az, mi lesz így az országgal?

gimnazista.jpg

Nem hogy lassulna, a jelek szerint inkább gyorsul a határátkelés Magyarországról, ráadásul a hullám elérte az érettségizőket is. Az eduline.hu rendkívül tanulságos összeállítása szerint egyre több diák jelentkezik külföldi egyetemre, egyes (jellemzően a legjobb) intézményekben az arányok egészen elképesztőek.

A vezető budapesti gimnáziumokban egyre általánosabb, hogy a diákok egyharmada adja be külföldi egyetemre (is) a jelentkezését, elsősorban az osztrák, a brit, a dán vagy Európán kívül az amerikai felsőoktatási intézmények a népszerűek.

Persze ezek az országok sem tétlenkednek, hiszen az osztrákok és a németek ingyenes képzéseket kínálnak, a briteknél pedig viszonylag könnyen lehet ösztöndíjhoz jutni – már ha elég tehetséges valaki.

Nem kell a röghöz kötés

Persze lehetne azt mondani, hogy ez természetes folyamat (és ez nem is lenne teljesen hamis állítás), ugyanakkor vastagon benne vannak a kormányzati intézkedések is. Az oldal által megkérdezett iskolaigazgatók ugyanis azt mondták, a diákok sokszor azért döntenek a külföldi egyetemek mellett, mert a kormány rendkívüli módon megszigorította (kevésbé megengedően: ellehetetlenítette) az államilag támogatott felvételt a jogi és gazdasági szakokra, és nem segít a hallgatói szerződések kőbe vésése sem.

A jelek szerint a külföldi egyetemeken másképp gondolják, ott valamiért szükség van jogászra és közgazdászra is, mi több, áldozni is hajlandóak arra, hogy a legjobbak (és ne legyenek illúzióink, nem csak a legjobb magyarok, hanem Európa legjobb fiataljai) náluk tanuljanak.

Persze lehet itt arról beszélni, hogy ezek a fiatalok majd tapasztalatokkal felvértezve visszatérnek Magyarországra, csak arra nem válaszolt még senki, hogy akkor miért éri meg a legnevesebb európai egyetemeknek (és az államoknak) finanszírozni a képzésüket.

Talán mert ők is sejtik, hogy ha a legtehetségesebb fiataloknak minden segítséget megadnak, akkor ők jó eséllyel náluk maradnak majd és az ő társadalmukat, gazdaságukat segítik.

Megdöbbentő adatok

Úgy tűnik, a magyar oktatás, és ezen belül is a felsőoktatás éppen fordított utat jár be, mint kellene. Próbálom megérteni, miért kell mondjuk (kiragadott példa) 70 milliárd forint a közmédiára (nem nagyon tudom...), amikor ennek az összegnek egy részéből jelentősen lehetne javítani a felsőoktatás helyzetét és itthon lehetne tartani ezeknek a fiatal felnőtteknek legalább egy részét.

Miközben aláírom, hogy sok szakmában komoly gondot jelent a szakképzett munkaerő hiánya és ezen a területen (is) előre kellene lépni, nem gondolom, hogy jó irány lenne elriasztani az egyetemektől az érettségizőket.

Csak pár elgondolkodtató adat (szintén az eduline.hu cikkéből) a felvételizők és az érettségizők számának alakulásáról 2011 óta (elöl a felvételizők száma, mögötte az érettségizőké): 141 000 – 142 600 (2011); 110 000 – 137 600 (2012); 95 000 – 133 162 (idei becslés). Jól látszik tehát, hogy míg két év alatt az érettségizők száma kilencezerrel csökkent, addig a felsőoktatásba jelentkezőké 38 ezerrel. Kinek jó ez?

Ellentétes folyamatok

A röghöz kötés és a felsőoktatás ingyenességének unortodox módon történő értelmezésével szemben például az osztrák egyetemeken a „tandíj" 17 euró (5200 forint), ráadásul elfogadják a magyarországi érettségit, és a legtöbb helyen még csak felvételizni sem kell. (Ennek fejében az első félév brutálisan nehéz, de az esélyt szinte mindenki megkapja, aki beszél németül.)

Németországban nem egységes a rendszer, de például Bajorországban nemrégiben törölték el (!!) a tandíjat. Igaz, a beiratkozásért 270 eurót (82 ezer forintot) kell fizetni.

A tendencia azonban szerintem elég jól látható: elképesztő harc folyik világszerte a legtehetségesebb emberekért, az államok és az egyetemek is igyekeznek magukhoz csábítani őket, mert pontosan tudják, hogy busásan megtérül a rájuk szánt összeg.

Ezzel szemben Magyarország mindent megtesz, hogy ellökje magától ezeket a fiatalokat, ahelyett, hogy minden erejével támogatná és maradásra bírná őket. Mert tévedés azt hinni, hogy a Túró Rudi, a Balaton és a nosztalgia majd otthon marasztalja azt, aki pontosan látja, külföldön mennyivel jobb esélyeket kap a boldoguláshoz.

Ha a kormány nem tesz semmit, akkor félő, hogy pár év alatt egy generáció legtehetségesebb fiataljai hagyják el az országot, és ha egyszer elmentek, nagyon nehéz lesz őket hazatérésre bírni.

Nem kellene megvárni.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egyetem középiskola vitaindító Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr645166489

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A bécsi diákság legolvasottabb cikke 2012-ben 2013.03.25. 21:15:35

A der Standard-ban 2012. április 20-án megjelent „Uni Wien: Polizei räumte besetztes Audimax” című írás lett a tavalyi év legtöbbet olvasott (126.076-an olvasták) és legtöbbet kommentált (2.533 komment) cikke az újságnál oktatás témában. Miután elolva...

Trackback: Orvosira megyek – Még mindig 2013.03.25. 21:14:50

Még mielőtt a Bécsi Orvosi Egyetem (Medizinische Universität Wien) felvételi tesztjét boncolgatnánk tovább, beszámolok néhány olyan eseményről, amelyek nemrégiben történtek D.D-vel. A felvételire történő internetes jelentkezés határideje 2013. február...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerilgfx 2013.03.25. 21:01:19

ezekkel a munkanélküliségi rátás hülyeségekkel az a baj, hogy ide csak a regisztrált álláskeresőket számolják bele.

ma magyarországon a 20-64 év közötti korosztály kb 60%-a dolgozik. ennek egy része ,,munkanélküli'' - ők azok, akik hivatalosan álláskeresők. a többiek közül néhányan feketéznek, bizniszelnek valamit, a többiek segélyekből élnek, lopnak, sokan már sosem fognak (legálisan) dolgozni, mert akkora tartozásaik vannak, hogy a fizetésük túl nagy részét levonnák tőlük, a maradékról pedig az államigazgatás semmit nem tud.

amit én megoldásnak látok erre a helyzetre - jóllehet, nem értek hozzá, de véleményem azért van, és elég markáns:

-közalkalmazottak 80%-ának elbocsájtása. akik maradhatnak: tanárok, rendőrök, orvosok, katonák, tűzoltók, katasztrófavédők, járványügy, határőrség, parlament, intézmények fenntartó személyzete + létszámstop

-felesleges hivatalok felszámolása: munkaügyi központ, városháza, stb

-bírók 80%-ának elbocsájtása

-kisebbségi szervezetek megszűntetése

-segélyek, támogatások megszűntetése (leszámítva a rokkantakat, nyugdíjasokat, nekik valamennyi pénzre szűkségük van)

-eu tagság felmondása

-szólásszabadságot korlátozó törvények eltörlése (kommunista utcanevek, kommunista-holo-tagadás, stb)

-határellenőrzés vissza

-önkormányzatok megszűntetése, településenként 1 jegyző és egy polgármester

-bankok államosítása. lakáshitelek elengedése max 1 házig. állami hitel-monopólium, városonként max 1 bankfiók.

-feminista, férfiellenes családjog eltörlése, gyermeket vállalni hajlandó férfiaknak gyermekenként 1 millió ft azonnali támogatás

-külföldi vállalatok esetében az itt képződő haszon egy bizonyos hányadát a dolgozók között egyenlő arányban elosztani

-adó csökkentése 5%-ra, amit tranzakciónként vonnának. minden más adónem elengedése. nav felszámolása. minden más adó megszűntetése.

-a létszűkségletek kielégítéséhez szűkséges javak megtermelését tervgazdaság keretein belül folytatni

-telco/energetikai vállalatok államosítása

szerintem ez az egyetlen út az országunk megmentéséhez.

And111 2013.03.25. 21:02:08

@Tökfőzelék:

"minden szakra szükség van, csak sokszor nem olyan mértékben, mint ahányat képeznek belőle" Azalatt hogy nincs ra szukseg azt ertem hogy kis szukseg van ra..nyilvan buddhista teologusra is van szukseg kb 5-re.

Ez nem ciklusok kerdese, torekvo, kemenyen dolgozo, okos emberekre mindig szukseg volt es lesz, es ezek a szakok ilyenek. Tisztelet a kivetelnek, de altalaban az megy kozgazdasznak, aki azert nem viszi tulzasba a tanulast, a bulikat annal inkabb, de nem akar megse bolcsesz lenni.

Az orvosi sem lesz soha divatkepzes, mert az eletben 5-6 evet (+gyakorlat) vegigszopni egy nagyon kemenyen egyetemen nem divat. Anelkul mondom, hogy orvosira jartam volna, egy orvostanhallgato 1 honapban tobbet tanul szerintem mint egy atlag kozgazdasz 1 evben.

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.25. 21:03:52

@Világpolgár2012: akkor valószínűleg idősebb vagy és nem diákmunka szintű és fizetésű munkát végzel a többi időben

ja és lehet, hogy levelező képzés, amire jársz, mert heti 2 nap nem szokásos egy egyetemen, nappali tagozaton

tucano 2013.03.25. 21:05:42

Milyen érdekes, hogy az otthonmaradásra "csábító" kommentek közül milyen kevés az inspiráló. Semmi lelkesítés, sehol a biztatás, tulajdonképpen, ha össze akarnám foglalni, akkor csak azzal az igével operálnak, hogy "KELL", hát nem, nem kell. Pl. nekem hazám a Föld, népem az emberiség, nemzetem a magyar. Nem azért segítek valakinek, mert magyar és nem azért dolgozom valakinek, mert magyar és kizárt, hogy előnyben részesítsek valakit CSAK azért, mert magyar. Ennek nem mond ellen az, hogy szívesen segítek magyaroknak, szívesen dolgozom együtt magyarokkal.
Na, vissza a témához: A szakközépiskolai bizonyítványom átvételének másnapján szűnt meg az elsőnek szakmám: külkereskedelmi bonyolító. Egészen addig a pillanatig az volt a legelitebb elérhető középiskolai végzettség, döbbenetes túljelentkezésekkel, stb. Ha véletlenül megmaradt volna és be kellett volna ülnöm vmi "-impex" céghez, azt se tudtam volna, hogy eszik-e vagy isszák, pedig csak mértékkel voltam hülye a bizonyítvány szerint. Szóval a szakmák középfokú oktatásához szerintem ne fűzzünk túl nagy reményeket, személyes tapasztalat alapján. Nem árt a felsőfokú képesítés, akár diploma. Ha valaki mindezt külföldön tudja megszerezni, akkor meg le a kalap előtte. Pont lényegtelen, hogy gazdag papa elkényeztetett csemetéje-e. Azok az ismerőseim, akik diákéveiket főleg Fort Lauterdaleben töltötték vizespóló versenyek bíráiként, a mai napig legalább olyan jó szakemberek, mint akik otthon tanultak. És megállták a helyüket kint, emiatt a problémamegoldó képességük, kapcsolatteremtő képességük nagyságrendekkel nőtt. Ezzel nem lebecsülném a hazai oktatást, csak sztem hajrá kölkök, nyomás külföldre tanulni, csak nyerhetnek vele.

01234567 2013.03.25. 21:06:22

@tilmir: :)
Azzal együtt én nem hibáztatom a fiatalabbakat, ebbe idomították őket bele.

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.25. 21:06:49

drága @And111:
nem tudom, te hova jártál, de közgazdászon belül is rengeteg ág van, de az igaz, hogy a nagy része kamu és felesleges

tucano 2013.03.25. 21:07:09

@tucano: hopp, így jár, aki nem olvassa át az elküldendő kommentet, bocs a hibákért.

Baldrick68 2013.03.25. 21:09:21

@Babette_:
Elárulom hogy vannak magyar szakmunkások dögivel.
A probléma ott van, hogy ők már réges rég kinn dolgoznak ausztriában meg németországban.

Nem egy ismerősöm van aki szakmunkás (hidegburkoló, kümüves, központi fűtés szerelő, CNC megmunkáló központ kezelő) és már jó ideje (10-15) éve nyugaton dolgozik.
És vajon miért?
Azért mert a melóst itt nem fizetik meg, aki meg egy kiscsit jobban tudott mozogni, ment nyugatra.

tucano 2013.03.25. 21:10:50

@Gerilgfx: hú, de jó, hogy nem vagy döntéshozó pozícióban.
Amit leírtál az maga a megvalósult kommunizmus, kösz nem.

And111 2013.03.25. 21:11:03

@Tökfőzelék: nyilvan, itt altalanositok es kivetelek mindig vannak.

Gerilgfx 2013.03.25. 21:12:03

@tucano: annak, amit leírtam, az ég világon semmi köze nincs a kommunizmushoz. javaslom, hogy nézd meg a wikipedián a kommunizmus szó definícióját.

tucano 2013.03.25. 21:14:32

@Gerilgfx: azt írtam a "megvalósult kommunizmus", nem egyszerűsítenél, hanem túlbonyolítanál mindent, óriási állami túlsúllyal, némi utópikus felhanggal.

KopaszMercis 2013.03.25. 21:17:03

Szerintem Orban terve hogy asajat intelligencia hanyadosanak szintjere huzza le a magyar atlag IQ-t, hogy legalabb emiatt ne legyen kisebbsegi komplexusa!

Gerilgfx 2013.03.25. 21:17:36

@tucano: állami túlsúly? szóval a közalkalmazottak 80%-ának kirúgása, és szinte a teljes álamigazgatás menesztése az állami túlsúlyhoz vezet. ez egy elég érdekes gondolatmenet lesz, kérlek, folytasd :D

Lajos ghr 2013.03.25. 21:20:32

"-bírók 80%-ának elbocsájtása"

igen ez mindent megold.
sőt fel is gyorsítja az ügyek lezárását.

Gerilgfx 2013.03.25. 21:21:16

@Lajos ghr: gondolom bíró vagy. van még annyi más szakma a világon, biztos találsz majd az intellektusodnak megfelelőt.

KopaszMercis 2013.03.25. 21:21:17

@Gerilgfx:
Elkepzelem hogy a 300.000 forintos iPhone-t a postan sorbaallva veszed meg ugy mancika elotted 12:30-kor becsukja az ablakot hogy ebed szunet. LOÁL!
A feminizmust meg erositeni kene nem irtani: nezd meg kik dontottek romba ezt az orszagot? Egy no ilyen gyalazatos fos teljesitmenyre nem lenne kepes. Na jo talan a Selgeczi Mabriella igen...

tucano 2013.03.25. 21:23:04

"bankok államosítása", "tervgazdaság", telcók államosítása, stb. Fejtsem ki részletesen pontról pontra miért nem okosság? Sztem felesleges, de ha szeretnéd:)

cukkerrépa 2013.03.25. 21:25:52

a szokásos álvita, mert aki teheti, az elmegy. egész pontosan: aki tehetős, az elmegy. hiába tervezi az érettségizők 30%-a, hogy majd kivándorol, közülük azok fogják tudni kifizetni a nyugati tandíjat és/vagy megélhetési költségeket, akit papa-mama meg tud támogatni havi kb. 200e forinttal.
vagyis a jómódúak.
ezért álvita a vita.

a BA-kat, BSc-ket sehol nem támogatják úgy a nyugat-európai egyetemek ösztöndíjakkal, mint néhány MA-s, MSc-s helyet, illetve valamivel nagyobb tételben az ígéretes doktoranduszokat (PhD).

vagyis az elit és a felső középosztály gyereki kihúzhatnak Magyarországról IS, ha akarnak, s ha érzelmileg megy nekik. bravó, avagy "örülünk, Vincent?".

és közben egy részük folyamatosan nyekereg majd azon (a kintre szakadt vízvezetékszerelőkkel együtt), hogy milyen csuda sz*r ország Magyarország! meg hogy milyen csuda jó döntés volt otthagyni.

igaz, ami igaz, tetszettünk volna az utóbbi 500 évben gyarmatbirodalmat összeberhelni (mint Anglia, Hollandia), meg szerencsésebb történelmi fordulatokat megélni (mint az USA, Dánia, Ausztria), meg egy rahedli nyersanyagon üldögélni (mint Norvégia, Svédország), esetleg a bankolásra és a banktitokra specializálódni (mint Svájc). oszt mindjárt milyen f*szaság lenne itt élni! meg milyen biztató dolgokat lehetne felhozni érvként az itt maradásra és hazajövetelre! a teringettét!

közben meg a rusnya valóság az, hogy valakinek maradnia is kell, mivel tízmillió nyulacska nem bír emigrálni, mert egyik gazdag nyugati ország se tudna vagy akarna befogadni ennyi embert. pláne nem az egész lekoszlott kelet-eur csürhét (amit Anglia már most is nagyon un, legalábbis Cameron ipswitch-i nyilatkozata ezt sejteti.)

na ezért is álvita az érettségizők álmain merengeni: a geopolitikai és társadalmi helyzetből következik, hogy a többségnek így is, úgy is maradnia kell.

a többi meg zsolozsmázás.

2013.03.25. 21:27:26

@mommmmo: Ezt nem ertem, miert nem lesz nyugdijad? Ha mindketten jol kerestek most a baratoddal, miert kene 65 eves kor utan is dolgoznotok? En pl. legrosszabb esetben siman el fogok tudni eldegelni a brit nyugdijambol a budapesti lakasomban; barki aki most Nyugat-Europaban dolgozik, tud vasarolni egy lakast legalabb Kelet-Europaban vagy mas 'olcsobb' orszagban, ahol a nyugat-europai allami nyugdijbol meg tud majd elni.

Gerilgfx 2013.03.25. 21:28:21

@KopaszMercis: olvasd el mégegyszer a hozzászólásod. ez ám az igazi szexizmus. sőt, vágjuk le akkor már az összes férfi farkát is, attól lesz ám igazán békés a társadalom. szép kis világot építenél, ha rajtad múlna.

@tucano: biztos vagyok benne, hogy ki tudod fejteni pontról pontra, mielyik miért nem okosság. én is tudnék számos ellenérvet hozni bármelyik mellett.

a kommunizmus azonban nem attól volt rossz, amilyen okoknál fogva az imperialisták rossznak beállítani igyekeztek volna. a kommunizmus nem azért volt rossz, mert egy állami bank volt, hanem azért, mert szélsőségesen elnyomta az egyént, megakadályozta az innovációt, és az egyén emberi és szabadságjogait semmibe vette.

hozzáteszem, én nem vagyok kommunista, és elítélem a kommunisták ellen elkövetett emberiség-ellenes bűnöket. amit leírtam, azt nem azért írtam le, mert akármilyenista lennék, hanem azért, mert így gondolom, és úgy vélem, hogy ez jó, ehhez hasonló véleményeket és meglátásokat hallok a környezetemből is, tehát nagyvonalakban ez a szociális hálóm demokratikus akarata.

Gerilgfx 2013.03.25. 21:29:38

@Gerilgfx: *kommunisták ÁLTAL elkövetett*

Augustin 2013.03.25. 21:44:59

Megnyugtat, hogy ennyi pénze van a magyaroknak, hogy német, dán stb... egyetem. Az ottlakás, plusz ottani élet tuti többe kerül, mint itthon a fizetős egyetem.

bpetya75 2013.03.25. 21:50:21

@And111:

Ez azért nem ennyire egyszerű. Elég komoly hullámzás van a munkaerő piacon. Például amikor pörög az építőipar, akkor nyilván rengeteg építészre, építőmérnökre, statikusra, lakberendezőre, stb van szükség. Node most?

Többen óvtak attól, hogy erdőmérnökire menjek, mert az egy zárt szakma, nem nagyon lehet csak úgy, családi háttér nélkül bekerülni bekerülni. Nem hagytam magam eltántorítani, és igazam lett, meg a környező évfolyamokban többeknek. De 5 évvel előttünk, meg utánunk is bejött az intés.

Van igazság abban, amit írsz, de nincs tuti recept.

Gerilgfx 2013.03.25. 21:52:23

@Augustin: nekem van angliában tanuló ismerősöm. tavaj utazott el, fél évet dolgozott, és most jelentkezett az egyetemre. felvették, a brit állam fizeti az egyetemi költségét, és segélyt is kap. ezen felül kap diákhitelt, melyet csak akkor kell majd törlesztenie, ha később olyan munkakörben helyezkedik el, hogy a fizetése meghalad egy bizonyos mértéket, ekkor havonta néhány fontot kell törlesztenie (néhány = szó szerint néhány).

mommmmo 2013.03.25. 21:56:34

@Mirjam2: nekem nem lesz, mert karrierem nagy reszet az Emirsegekben toltottem, ahol nem fizettem nyugdijjaradekot. Amit Magyarorszagon es az UK~ben a par ev munkaviszonyom utan osszeszedtem az rohely. A baratomnak lesz megpedig szep, az tuti, bar nem tudom ebbok az exfelesege mennyit fog lenyulni. De o nem ugy ertette, hogy nem lesz egyaltalan nyugdija, hanem, hogy nem 65 evesen.

tucano 2013.03.25. 22:02:04

@Gerilgfx: hát, én ultrabaloldali vagyok, de szerintem otthon (nem tudom, hogy otthon élsz-e) kicsit el vannak csúszva az emberek úgy egészében, főleg ideológiai téren. Fogalmuk sincs róla, hogy mi működik és ezért ismeretek nélkül próbálnak kiutat keresni. Nem leszólni akartalak, félre ne értsd, csak azért mondom, mert Magyarország állatorvosi ló, soha sem volt szocializmus (az maga Ausztria), sohasem volt demokrácia (az Svájc), csak egy csomó hőzöngő tolvaj. Azt hisszük, hogy nem működik az EU, pedig igen. Azt hisszük, hogy nem működik a bankrendszer, pedig igen. Valójában semmi sem olyan vagy nem olyannak kéne lennie, mint amit otthon mutat a kép. Egy furcsa öszvér jellegű rendszerünk van, ami szemmel láthatólag nem működik. De abból, ami jó, nem vettünk át semmit jól.

And111 2013.03.25. 22:04:25

@bpetya75:

Ez teny, vannak olyan szakok, amik tisztessegesek, nehezek, es megsem lehet itthon jol megelni beloluk sajnos. A legjobb pelda az orvosok, akiket sajnalok is es teljesen megertem azokat akik kimennek kozuluk, mert itthon sajnos nincsenek megbecsulve..

tucano 2013.03.25. 22:06:14

@Augustin: ha így romlik a forint, akkor bukta lesz, de egyébként egy sor olyan hely van, ahol simán, akár hazai segítség nélkül is át lehet vészelni és tanulni rengeteget.

2013.03.25. 22:15:55

@cukkerrépa: Egyszerűbb másra mutogatni, hogy bezzeg nekik milyen jó, mert blablabla, ahelyett, hogy azzal törődnének az itt maradt emberek, hogy jobb legyen itthon. Ettől függetlenül nem vitatom azt, amit leírtál. De hibás elképzelés az, hogy csak amiatt ennyire szutyok itt élni, mert nem ülünk a kőolajon. Pontosabban nekünk is van, csak minimális. :)

"közben meg a rusnya valóság az, hogy valakinek maradnia is kell, mivel tízmillió nyulacska nem bír emigrálni, mert egyik gazdag nyugati ország se tudna vagy akarna befogadni ennyi embert."

Ebben igazad lehet, a probléma forrása csak az, hogy innen nem a selejt emberek mennek el, hanem akik nyelvet beszélnek és van szakmájuk v. alig beszélnek nyelvet és nincsen szakmájuk, de inkább elvándorolnak, mert ott van munkalehetőség. Majd amikor hiányozni fognak ezek az emberek meg a gyerekeik a gazdaságból, kíváncsi leszek, hogy hogyan fogsz vélekedni erről az egész dologról.

kalapocska 2013.03.25. 22:16:32

@GeeRahts: Nyugi a toredekebol ki lehet jonni az elso osztondijig. A kaja olcsobb mint Mo.-n, es minden mast lehet az osztondij utan venni. Sztem 500 $ -bol siman ki lehet jonni de $300 bol is vegso soron. Elso koli dijat mar nem emlekszem mikor kell fizetni de ha jol emlekszem meg a suli is tud eloleget adni. A nagykovetseg biztos tud adni kontaktot olyanokhoz akik meg kint vannak vagy nemreg mentek vissza Mo.ra es ok meg tudjak pontosan mondani. A magyar diakok osszetartanak. Sok sikert!

mommmmo 2013.03.25. 22:20:31

@And111: hat igen, ez egy eleg tipikus muszakis velemeny..
Kozgazdaszbol szerintem sokkal tobb kellene, ha normalisan mennenek a dolgok. En pl kontrollerkent egy kozepszintu vallalat informacios halozata kozepen ultem, mint egy pok, es ha valahol berezzent a halo mert megnovekedtek a koltsegek, stb odaugrottam.
Neked, mint muszakisnak nem lesz teljes keped a tevekenyseged penzugyi hatasairol, es hogyha problema van, az mennyire jelentos a ceg egeszehaz merten. Teljesen altalanos volt, hogy a termelesiek piszlicsare dolgok miatt estek ketsegbe, a jelentos pazarlasok felett meg elsiklottak.
Es egy ilyen informacios halozat kiepitesehez sem lehetsz am teljesen hulye stupid, mert ez vallalat es helyspecifikus, es meg az emberi tenyezok is befolyasoljak, es igy elkerulhetetlenul hasznalni kell az agyadat, hogy mukodokepesre varazsold.

Ez csak egy dolog, hogy mire jo egy gazdasagi szakember, az mas dolog, hogy a magyar vallalati kulturaban az ilyesminek nincs tul sok hagyomanya es gyakran a kontroller is csak egy semmittevo penznyelo. De ha normalisan mukodnenek a dolgok, akkor tobb gazdasagi szakember kellene, es az arukat is kitermelnek.

csőcsere 2013.03.25. 22:31:56

@01234567: ezek nem érvek, hanem személyeskedés, nyuszifül.

cukkerrépa 2013.03.25. 22:39:01

@Philosoraptor:

hogy fogok vélekedni? ahogy most is: szívás. szval szerintem egyetértünk egyben s másban.

Magyarország számára nem látszik igazán jó megoldás, mert elmenni csak azok tudnak, akik elég okosak vagy szerencsések (= szülők gazdagok).

--
"Egyszerűbb másra mutogatni..."

azt nem mondtam, hogy a sok ostoba f*szjancsi miatt nem rossz M.országnak! dehogynem. tele vagyunk inkompetens és pofátlanul rabló politikussal, az ostoba maszlagjuknak felülő sötét szavazókorúakkal és így tovább. de azt vétek volna állítani, hogy

1. mindenki csuda értékes ember, aki Mo-ról elmegy (inkább igaz, hogy szerencsés és/vagy bátor, aztán vannak értékesek meg vannak, well, könnyebb szívvel elengedhetők),

2. mindenki egy kretén, ha marad (ez még kevésbé igaz).

sok kisebb és nagyobb pecsenyét lehet sütögetni Mo-n is, jó értelemben is. ez a blog eleve arra van kihegyezve, hogy "az ország" átlépett egy határt. ez egy butuska és bosszantó sztereotípia, mert "az ország" nincsen, pláne nem lép át **kollektíve** semmilyen határt. sok pici hülyeségből meg némi okosságból meg egy rakás történelmi-földrajzi tényezőből kijön, ami van. ez itt elég ócska, de MESSZE nem olyan ócska, mint amennyire olykor a kivándorlók pocskondiázzák.

nem túl okos vagy empatikus arról zengedezni, hogy Mo egy eleve vesztes hely. nem az. laknánk Szomáliában, irtották volna ki a fél családot a törzsi belháborúkban, úgy szeretnénk ide jönni, mint a fene. röhejesen közhelyes, de minden relatív.

és a boldogságot, elégedettséget csak a kivándorlók kisebb része találja meg. a gyerekeik, az más tészta. azok odakint nőnek fel, helyieknek fognak számítani. első generációs bevándorlónak lenni, na az a legtöbbször elég sz*r. (tudom, tudom, ezt itt a kivándoroltak többsége nem fogja elismerni. nem baj, nem is várom. pszichés okokból így kerek a világuk.)

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.03.25. 22:39:29

@$$$=$$$: Hát, ha így van, akkor erre mondják, hogy öngól.

Bizony mondom néked, ez a hálátlan nép meg sem érdemli azt a csodát, amit fidesznek nevezünk. A bölcs vezetőjének nevét már számra sem veszem, annyira fényes tekintetű.

csőcsere 2013.03.25. 22:44:21

@01234567: na ezek viszont már érvek. Nem értek velük egyet, de érvek. Ha olyan kiváló a magyar munkaerő, miért vált ki 2fajta reagálást egy átlag magar cégvezetőből:
1 brutál rabszolgahajcsár
2 adjon neked munkát a radai rosseb.
A legtöbb vállalkozó eljut erre a szintre, ki-ki vérmérséklete szerint választja ki a neki megfelelő opciót.

albino combino 2013.03.25. 22:48:28

aki elmegy az ott is marad. PONT
tuti, hogy nem lehet visszacsábitani semmivel őket, és meg is lehet érteni ezt. Kint egy sima mezei melós is bőven el tudja látni magát, egy értelmiségi pedig itthoni szemmel luxuskörülmények között tud élni.
Nálunk mi van?
Betanitott melósként éhhalál, de legalábbis nincs előrejutási lehetőség
Vállalkozóként megöl az eszméletlen bürokrácia
sima érettségivel kiröhögik az embert
ha nem informatikus, mérnök, orvos stb divatos egyetemet végez el az ember, akkor esélye sincs normális állást találni, amivel mondjuk nettó 200-250-et hazavihetne.
Ezzel szemben külföldön megbecsülik az embert, értékelik a tudást, pár év ottani fizetésből rendbe tudja tenni az egész életét. Nálunk meg csak a stressz, hajtani naphosszat, anélkül, hogy bármi remény lenne arra, hogy jobbra fordulnának a dolgok.

Egyén szinten nem is akkora a gond, inkább országosan és hosszabb időtávon. Aki látta az Idiocracy cimű filmet az sejtheti mire gondolok.
10-20 év és nem marad az országban senki aki tudná működtetni azt.
Egyrészt öregszik a társadalom, ezzel szemben a cigányok aránya folyamatosan nő. 2050-re minden ötödik újszülött cigány lesz - mondták ezt a nagy kivándorlási hullám előtt.
Jellemzően nem a 8 általánossal rendelkezők hagyják el az országot. Akinek van egy használható szakmája, vagy egy jobb fajta diplomája az mind eljátszott már a költözés gondolatával. A megszokás egy ideig még visszatartja őket, de amikor az újabb és újabb hülye politikusi döntés jön, akkor egy idő után betelik a pohár és váltanak egy jobb élet reményében.
Ráadásul nem is olyan hatalmas a váltás. London 1-2 óra repülővel, Bécs, München szintén itt van egy köpésre.
Ki marad tehát? Rengeteg nyugdijas, akiknek a nyugdiját próbálják valahogy kisajtolni a még ittmaradt aktivból. Rengeteg cigány, aki soha nem látta az anyját vagy apját munkába menni és neki se lesz hozzá késztetése. Aztán itt marad cirka 2 millió ember akinek el kellene tartani a többi 6-7 milliót (több nem marad).
Na meg természetesen a mi drága jó politikusaink akik eladták az ipart, privatizáltak mindent, tönkretették a mezőgazdaságot és most mindent megtesznek, hogy vállalkozni se tudjon az ember. Sok nagy duma, és ezzel ellentétes cselekedetek.
Cudar világ lesz. 1000 évig kihúztuk itt a Kárpát-medencében, de ez a jó kis gengszterváltás 40 év alatt eltünteti a nyomunkat is.

Az egyetlen amiben bizni lehet, hogy nem csak szavakban, hanem tettekben is felébred a nemzet. Nem akarok nagy szavakkal dobálózni, de ha nem fogja lengetni a szél néhány politikus bokáját a lámpavason akkor csendes elmúlás lesz a sorsunk. Külföldről majd 4-5 millió magyar nézi néhány év múlva, hogy tűnik el az a kis nemzet a süllyesztőben

GeeRahts · http://japangee.blogspot.jp/ 2013.03.25. 22:50:11

@kalapocska: Köszönöm! :)
Már nyugtatgattak mások is, hogy nem kell olyan sok, de ennyire keveset azért még senki nem mert mondani; persze örömmel hallom. :P A pénz miatt elsősorban szüleim aggódnak, szerintük 300ezer forint se lenne elég, szerintem meg 100ezerből már aranyéletem lenne.
A nagykövetségen voltunk már egy kis eligazítón, ott egy nemrég hazatért ösztöndíjas segített nekünk, meg szerencsémre többen fogunk majd együtt utazni így a reptéren sem tévedek el :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.25. 22:52:10

@cukkerrépa: Cameron es bagazsa konkretan a a "benefit-huszarokat" unja, vagyis azokat, akik szint epusztna a benefitek miatt jonnek ide. Meg egz olyat sem lattam kozuluk, akia valoban kepzett, professional embereket "kuldene haza" vagy rekesztene ki az orszagbol .

komplikato 2013.03.25. 22:55:49

@Mirjam2: És mi van Skóciával? Ott állítólag ingyenes, annyival rosszabbak ott az iskolák?

tucano 2013.03.25. 22:57:41

@$$$=$$$: ilyen kitűnő munkaerőre a következő kormánynak is szüksége lesz az online fronton, szerintem ha valakinek, akkor neked nem kell tartanod az átszervezésektől.

2013.03.25. 22:58:37

@tildy:): porhintes.
Cameront ez csak azota foglalkoztatja, miota a Toryk harmadikok lettek az idokozi valasztasok es a szavazok a UKIP fele huztak inkabb, minthogy a Toryk fele.
Allitolag csak akkor lesz majd benefit az ujjaknak, ha az "justified" es a tojetlen Council fog donteni.
Majd, ha megjelenik 4 gyerekkel terhesen, melyik Council fogja azt mondani, hogy nem "justified", hogy kapjin lakast es benefitet?

aleb19 2013.03.25. 23:00:29

@tildy:): szerintem ez inkabb pr intezkedes cameronektol,
az eu-nal beprobalkoztak nehany honapja a bolgar-roman mozgas korlatozasaval, de nem engedtek nekik es csunyan leegtek

kalapocska 2013.03.25. 23:00:51

@GeeRahts:nyugtasd meg a szuleidet nem lesz semmi gond. es nyugodtan irj a volt osztondijjasoknak ha van valami kerdesed. (-;
Mind igy kezdtuk.
A masik oldalon majd varnak ratok, remelhetoleg magyarok is de ha nem akkor olyan diakok akik egy-ket evvel elottetek erkeztek valamelyik kozeli orszagbol.

komplikato 2013.03.25. 23:05:30

@Augustin: "Az ottlakás, plusz ottani élet tuti többe kerül, mint itthon a fizetős egyetem."
Egy halom cikk és pár direkt a témával foglalkozó oldal van, hogy hol mennyi a tandíj (már ha van), regisztráció, kollégium vagy osztott albérlet, milyen munka lehetőségek vannak, stb. Nem az a fő kérdés, hogy kint olcsóbb, hanem az, hogy megvalósíthatóbb. SOKKAL.

Ha jól tévedek van olyan Finn egyetem ahol még alap pénzt is kap aki oda jár, de nyugaton a legtöbb helyen maga a suli ad munkalehetőségeket sok helyen a diáknak. Ott nem olyan gagyi haveri alapú és átverős a diákmunka mint nálunk.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.25. 23:05:40

@charlieharper: Persze , de mondhatjak azt -evening standardben ma pont irtak rola - hogy kulonfele felteteleket szabnaka benefithez. Pl. hogy tudjon angolul az illeto, hogy ha gyerekre kap beenefitet, akkor a gyerek itt eljen, vagy hogy a "kuldo" orszag fizesse a jarulekait ( hozzatennem, az itt kb semmir enem lenne szinte eleg)

2013.03.25. 23:14:44

@tildy:): es a Council fogja eldonteni, hogy tud e valaki angolul? :)))
Az utobbirol hetekkel ezelott cikkeztek; heti £1m-ba kerul, hogy a lengyelek felveszik a childcare benefitet es visszakuldik Lengyeloba a gyerekeiket.

En aztan total a benefit kultura ellen vagyok, de a Cameron-fele policy nem fog mukodni. Mar ott megbukik, hogy a helyi Councilra bizza a dontest, hogy ki kaphat.

Ha egy totalis benefit blockot rendelne el az mukodne vagy pl, az elso 2 evig adot kell fizetni, csak (!!) akkor kaphat benefitet. Na, ez mukodne. Elozoheten volt egy cikk, angol dolgozo Bulgariaban. Ala kellett irnia, hogy 2 evig semmit sem kerhet a bulgar rendszerbol, addig csak befizeto lehet a rendszerbe.

Világpolgár2012 2013.03.25. 23:30:17

@Tökfőzelék:
Mint írtam, nappali tagozatra járok, nem levelezőre. A két nap reggel 9-től van min. 4-5-ig, de voltam már bent 8-ig is. Nekem ez így sokkal jobb, mintha 4-5 napot kellene bejárni, fél napokra.

Hogy valami konkrétat is írjak:

Ösztondíj max. £3250/év, diákhitel £6400/év, ezen kívül, ha valakinek pl. van 5 év alatti gyereke, akkor is jár kb. £3500/év, valamint az egyetemtől is lehet igényelni £1-2000-ot évközben, ha valaki nagyon pénzszűkében van. Ezen felül jöhet a munka. Az én osztályomból dolgoznak ruházati boltban, barkácsboltban, kocsmában pultosként, étteremben séfként és tanári segédként általános iskolában (és ezek csak azok, akikkel rendszeresen beszélek, ezért tudom). Ezen kívül van az egyetemen is munkalehetőség, mint már mások is írták, itt is szokás diákokat alkalmazni, szinte minden pozícióra. Szóval attól függően, hogy ki mennyit dolgozik, számolhatsz £5000 és £10000 között évente (ráadásul adózni sem kell belőle).

Az osztálytársaim közül, aki londoni, azok szinte kivétel nélkül otthon laknak, de kb. a fél osztály nem londoni. Ők a diákszállón laknak, eddig csak egy embertől hallottam, hogy máshol bérel szállást. A diákszálló az £4000 és £6700 között van, 40 hétre szeptember közepétől június közepéig. Nyárra vagy hazamennek, vagy ha maradnak, akkor általában dolgoznak teljes időben.

Aki a diákszállón van, annak nem kell utazásért fizetni, mert egy helyen van minden. Aki otthon lakik, annak meg szállásért nem kell fizetni, csak a bejárásért.

Ja, és az összes felszerelésem £30-ba került ebben az évben.

Szóval, szerintem simán ki lehet jönni a pénzből. Persze fel kell vállalni a diákhitelt, de én azon a véleményen vagyok, hogy nem várhatom el másoktól (vagy az államtól), hogy az én egyetemi költségeimet fizesse. A hitel visszafizetési feltételek pedig nagyon kedvezőek és ahogy a cikk is írta, csak akkor kell elkezdeni fizetni, ha az éves fizetés eléri a £21000-ot. De az persze mindenkinek a saját döntése, hogy felvállalja ezt így, nekem nagyon megfelel.

stevestrong 2013.03.25. 23:45:35

@albino combino: Meg mondtad tutit, aki ezt nem latja be az total vesztes. A politikusok is tudjak ezeket a tenyeket, de oket csak a zsebuk megtomese erdekli!
En mar szavaztam a labammal, udv Skociabol!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.26. 00:07:45

Norvegiaban mikor voltam,a suli ingyenes volt,a kolesz viszont 45 ezer forintnak megfelelo korona.Akkor sokaltam, leven odahaza 8 ezret fizettunk a koliert. Kb 90 ezer forintbol eltem ott meg havonta, de ebben a kolesz mar benne volt.

M. Péter 2013.03.26. 00:33:57

@Gerilgfx: A téeszesítés meg a kötelező beszolgáltatás kimaradt. Azt azért megnézném, hogy Budapesten az egy bankfiók előtt mekkora sor állna. :)

Megjegyzem még, hogy a munkanélküliséget úgy is, hogy felmérést készítenek arról, hogy az munkaképes emberek hány százaléka keres munkát, függetlenül attól, hogy kap-e segélyt vagy regisztrált-e.

M. Péter 2013.03.26. 00:37:50

@charlieharper: Írjál már többet az ingyen közműről, idézd a konkrét törvényt amely alapján jár.

netnepper 2013.03.26. 00:51:23

@Prof Kuppelweiser:
Nem látom a dolgot ilyen sötéten.
Ez azért nem ilyen egyszerűen működik...
A feladatokat továbbra el kell látni és a gazdaságnak is legalább takarék lángon de ketyegnie kell.
Nyuggerek, körmöncök, cigók, nem fognak lőni semmihez és amelyik cégvezető nem akarja majd a száját és utána magát is a fogasra kötni, az kénytelen lesz leállni alkudozni az itteni maradék munkaerőért.
Én inkább attól tartok, hogy azok fognak meglepődni, akik most nagy elánnal elhúznak, mert hogy milyen faxa lesz ám Kémbridzses, meg Jéles diplomát szerezni.
Egy diploma viszont ezeken a helyeken is csak akkor válik értékessé, ha utána lehúz a delikvens pár évet egy konkrét szakterületen.
A csávókám belengeti majd a szupi passzust, hogy itt vagyok ragyogok, közben meg rákérdeznek, hogy akkor konkrétan mihez is ért...?
Itthon ugyanis diplomával+nulla szaktudással simán el lehet menni körmöt reszelni egy sóhivatalba, odakint viszont érdemi projectekre hozzáértő szakembereket keresnek.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.26. 00:52:18

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "tanulj, hogy ne kelljen dolgoznod"

tetszik amit irtal, a hivatas, elhivatottsag csak bullshit..nagyon egyszeru miert mennek tanulni.. ha nalunk megkerdezed a rendornek( csak foiskolas rendorok vannak) katona tisztnek tanulo fiatalokat miert tanulnak az oszinte valasz:hogy ne keljen dolgozni .. ezert nem ertem ,nem sajnalom , akik azzal jonnek ... mert en tanultam erte.. igen es elkotelezted magad egy konnyebb eletre munka nelkul( igen ott kell lenni). ezert menekulnek a fiatalok a fizikai munkatol de mint szulo en is azt mondom : miert ne legyen a gyerekemnek konnyebb , tanuljon..

Gerilgfx 2013.03.26. 01:05:29

@montroyal: válassza mindenki munkának a hobbiját, és életében egy percet sem fog dolgozni.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.26. 01:27:47

@Gerilgfx: ha ez ilyen konnyu lenne honnan tudna egy fiatal mi az amit szeretne mibol fog megelni amit 10-20 ev mulva is szeretni fog..... en kozlekedesgepeszetre jartam es soha nem dolgoztam igazan a szakmaban Mo-on... es canadaba 20 eve dolgozok benne , szeretem es visszagondolva jol tettem ebben tanultam..
igaz itt nem fogadtak el a mo-i sulit es masfel evig tanulnom kellet a papirok miatt de nagyon konnyen elvegeztem ...

mzgldr 2013.03.26. 01:54:17

@Gerilgfx: "jóllehet, nem értek hozzá, de véleményem azért van"

Sajnos tényleg nem értesz hozzá.

2013.03.26. 02:54:47

@mommmmo: Ja, igy ertem. Egyebkent en pl. csak 68 eves korom utan fogok nyugdijat kapni UK-ban, ha megerem... Nagyon megemeltek a korhatart, kivancsi vagyok mit fogok dolgozni pl. 67 evesen.

Gerilgfx 2013.03.26. 03:01:16

@mzgldr: viszont mégis így lesz.

PannonBoy 2013.03.26. 03:50:23

Jó cikk lett, eléggé aktuális. Sajnos. Vagy nem sajnos, kinek mi. Nem az a baj, hogy a középiskolások külföldön tanulnak, hanem az, hogy nem nagyon van magyar egyetem, amely nemzetközi szinten megállná a helyét. Márpedig jó lenne, ha a felsőoktatást fejlesztenék, akkor kevesebb ember menne el. Ha lenne jó hírnevű egyetem, hogy az itthoni multik irodáiban tudjunk dolgozni.
Csak egy példa, a közgazdaságot hozom, azon belül a pénzügyet, amiből nem nagyon találni színvonalas képzést, a BME-t és BCE-t leszámítva. Itt is az a gond, hogy nem angolul folyik a képzés (legalább választható lenne).
A nagyobb arányi kivándorlással csak a gond, hogy a legtehetségesebbek mennek el, ez pedig meg fog látszani a gazdaságon. Megoldás lehetnek az SSC-k, melyek vonzó lehetőségeket kínálnak, versenyképes fizetéssel.
Az elkövetkezendő pár év mindenesetre érdekes lesz.

2013.03.26. 04:32:40

@cukkerrépa: Csak annyit akartam kihozni ebből az egészből, hogy ha olyanok mennek el, akik amúgy itthon szívesen dolgoznának (ha lenne esély v. normálisabb fizetés), akkor igazából édes mindegy, hogy maga az ember jellemileg milyen, mármint adófizetés szempontjából.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.03.26. 05:55:31

Az Origo cikke szerint a Radnóti 30 fős osztályából 9-en mennek külföldre, kettőt már felvettek a Cambridgre-re és a Fazekas-ban is hasonló a helyzet:
"Cambridge-ben már van egy fazekasos csapat, amelyik segíti a kiérkező magyarokat."

www.origo.hu/itthon/20130321-egyre-tobb-magyar-diak-valasztja-a-kulfoldi-tovabbtanulast.html

lavór 2013.03.26. 06:50:34

Kimennek az alacsonyan képzettek, árufeltölteni, mosogatni... Kimennek a szakmunkások... Kimennek az orvosok... Ki is marad itthon? A versenyképtelen szakmákat tanultak. Tanár, adóellenőr, bölcsészek, művésztanoncok... és jó sok rendőr.És majd ül a fejük felett a hatalmat képviselő elit, a képzés és szakértelem nélküli politikus gárda.

DieNanny CH 2013.03.26. 06:59:02

@G Boogie:
Amit a mai nyugdíjas 30 éve a kasszába csengetett, azt a 30 évvel ezelőtti nyugdíjas kapta!
Ezért gond a mai munkanélküliség, mert a mai nyugdíjast a ma - 2013-ban! - dolgozó nyugdíjárulékából fizetik (fizetnék)! De mivel ez kevés, ezért máshonnan veszik el az összeget.

DieNanny CH 2013.03.26. 07:00:15

@G Boogie:
Nem kötelező, de sajnos tartozéka...

Behajtó70 2013.03.26. 07:15:03

Mekkora marhaság! Nem kell a röghözkötés? Mert az mennyibe kerül? Többe, mint a külföldi egyetem? Na ne viccelj már! Tényleg van az olvasóid között, aki ezt beszopja?

Ráadásul a magyar egyetemért nem is kell fizetni, ha itthon maradsz. Kintről meg röhögve fizeted vissza rögözkötési díjat a kinti szuperfizetésedből...mert ugye azért megy ki a "fiatal", hogy jobban keressen...ugyeeeeeee?

Annyira gáz már amit művelsz itt az ostoba, alaptalan hazugságaiddal, hogy az elképesztő!

bkkzol 2013.03.26. 07:25:53

Menjenek is kicsit külföldi egyetemekre. Megnézem, hogy egy német, angol egyetemen ingyen kiképzik és mehet Norvégiába dolgozni.

Behajtó70 2013.03.26. 07:26:02

Még annyit te okosblogger: a legtehetségesebbeknek ITTHON sem kell fizetni, sőt kiemelt ösztöndíjat kapnak! Ráadásul a legjobbak itthon is a legjobban fizető állásokat kapják meg. Kevered a dolgokat, a röghözkötés nem a legtehetségesebbeket érinti! Ezért mennek tüntetni a tehetségtelenebbek...meg azért mert ostobaságuknál fogva őket könnyebb megvezetni...ez van...ja, meg azért tüntetnek, mert az ilyen-olyan nemzetközi ifiszövetség tagjai, és két kólára jogosultak havonta, de mint a szövetség tagjai, természetesen tüntetési kötelezettségük is van...ha gazda szól, menni kell, különben ugrika a kóla...

------
Minek írogatsz, ha tények felével sem vagy tisztában!

Fullánkos Algol 2013.03.26. 07:30:15

Azért kell elüldözni az értelmesebbeket, mert ellenkező esetben nehezebben süllyedne le a lakosság a jobboldali szavazótábor szintjére.

Minimálisan Szükséges Változtatás 2013.03.26. 07:41:02

@albino combino:

"Nem akarok nagy szavakkal dobálózni, de ha nem fogja lengetni a szél néhány politikus bokáját a lámpavason akkor csendes elmúlás lesz a sorsunk. Külföldről majd 4-5 millió magyar nézi néhány év múlva, hogy tűnik el az a kis nemzet a süllyesztőben."

Sajnálom, hogy ezt kell mondjam, de ez a csata nagyjából már eldőlt. A politikusokat hiába akasztaná fel a nép, nem oldana meg semmit, mivel a jelenleg eszkalálódó helyzetet maga a társadalom kívánja. Kívánja, amikor akkor is elvárja a 13. havi nyugdíjat, ha annak államcsőd a következménye, amikor bedől az olcsó rezsicsökkentési trükknek, amikor a minimálbér kétszeresre emelését akarja kampányként hallani. Közben pedig a gazdaság teljesítőképességével, annak alapvető mechanizmusaival, irreális vágyálmainak gazdasági hatásaival semmilyen mértékben nem számol. Lehetne azt mondani, hogy de hát az lenne a politikusok dolga, hogy olyat ígérjenek csak, amit a gazdaságból károkozás nélkül ki lehet venni, osztani, de az elmúlt évtizede a magyar politikának éppen arról szól, hogy erre a társadalom részéről nem volt igény, az ilyen jellegű, reálpolitikus próbálkozások villámgyorsan kudarcba fordultak. Éppen emiatt menthetetlen az egész.
Demokrácia van.
A népességi háborút pedig körülbelül 1982 óta elveszítettük. Azóta annyira kevés gyerek született, hogy gyakorlatilag "garantált" az 5-6 milliós Magyarország nagyjából 15 éven belül, és semmi esély nincs arra, hogy ez a demográfiai "örvény" ennél a pontnál ha nem is megfordulna, de legalább megállna. S ezen a politikusok fellógatása (akik tulajdonképpen jelenleg is a többségi népakaratot hajtják végre) semmit nem változtatna.

A legnagyobb baj pedig, hogy bár a helyzet már menthetetlen, még odáig sem ocsúdott fel a hazai társadalom, az értelmiség véleményformáló ereje, hogy legalább a tűzoltást megpróbálja, legalább megpróbálja kitolni a magyar nemzet végső elmúlását 40-50 évvel - a jelenbeli folyamatok, intézkedések, és a hozzáállás egyenesen gyorsítják a jelenséget.

01234567 2013.03.26. 07:43:22

@csőcsere: A magyar vállalkozói moralitás egy külön téma. De azt hiszem a válaszom rövidített változata nem fog tetszeni.
Ma Magyarországon vállalkozóként (kis és középszinten), szinte csak akkor maradsz életben, ha rendelkezel pszichopata tulajdonságokkal. Ez egy 20 éves folyamat, nagyon sok volna taglalni, de teszteredménynek legyen elég: ennyi kopasz, kigyúrt, "vállalkozó" fajlagos arányban Európa normális felén nincs. Aki nem tud fizikálisan, az mentálisan zárkózik fel. De azért azt elismerem a magyar vállalkozásokban az alkalmazott-főnöki viszony egymást gerjesztő folyamat vége, mivel én a rendszerváltáskor már bőven dolgoztam, és azóta szinte minden szerepkörben megfordultam ebben a szférában, bátran mondhatom,a tyúkból és a tojásból, a vállalkozói bunkóság volt előbb.

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.26. 07:53:51

@mommmmo: de az ugye belefér, hogy egy nyugdíjas nem csak erre vágyik?

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.26. 07:54:59

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: már ezer évvel ezelőtt 500 éves lemaradásban voltunk.

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.26. 07:58:28

@Gerilgfx: úgy érted a szocialista gazdaság?

KopaszMercis 2013.03.26. 08:00:23

@Gerilgfx:
Nem szexista vagyok hanem pragmatikus... Apad ezerszer tobb rosszat tett mind Anyad, pedig nem kis hatranyt kellett ledolgoznia az oregnek, mert Anyad a vilagrahozott teged. En egyszeruen latom, hogy mennyivel tobb kart okoznak a ferfiak, es levonom a kovetkezteteseket.
Amugymeg mindig az allamositott telekommunikacion rohogok... Eszak Koreaban is tuti buli ;)

Minimálisan Szükséges Változtatás 2013.03.26. 08:15:13

@netnepper:

Senki nem fog alkudozni versenyképtelen munkaerővel, ezt nagyon gyorsan felejtsd el. A jelen európai versenyhelyzetben ezt egyetlen cég sem engedheti meg magának. Akkor vagy áthelyezi a tevékenységét szomszédos országba, vagy akár horribile dictu, visszaáll az alkalmazotti sorba, megesik, hogy külföldön, akár csak mosogatóként is, nagyobb jövedelmet tud összeszedni, mint amit prosperáló, ám becsületesen leadózó e.v.-ként a zsebében hagy a magyar állam (!!).

Néhány, időközben hiányszakmává sínylődött területen valóban előfordul, hogy lejjebb viszik az igényeket, de ez sem fog menni örökké. Egy tervezőiroda nem fogja túlélni, ha egy mérnöki diploma nélküli egyszerű érettségizett ember ül a gépészeti tervezőprogram elé (el tud majd vele játszani, de pl. a fontos paramétereket képtelen lesz kiszámítani), abból sose lesz elégséges minőségű termék; egy pékségnél nem lehet olyan embert sofőrként alkalmazni, aki nem tud rendesen összeadni-kivonni, és összevissza hordja a kenyeret, ebbe - ha jobbat nem talál - idővel bele fog bukni. Nyolc általánossal nem fog senki normálisan könyvelni, jön egy NAV ellenőrzés, és elviszi a nyereséget állambácsi puttonyába.
Nem fog működni. Már csak amiatt sem, mert az ily módon egyre kevésbé prosperáló, süllyedő gazdaságban nyűglődő cégekre még(!!) egyre nagyobb, és még nagyobb terheket fog rakni az állam. Ezt aztán vagy megunják, és áthelyezik a tevékenységüket, vagy felszámolják a fittyfenébe.
És ez nem fikció, a folyamat már megkezdődött és folyamatosan gyorsul.

Persze, be lehet Észak-Korea módjára zárkózni, csak aztán majd ősszel nem gyújt be a gázkazánban az őrláng, nem lesz koksz a tüzépnél a vegyesbe, nem jön a kútból többé az üzemanyag, nem kap a gazda műtrágyát, etc, etc.

Void Bunkoid 2013.03.26. 08:16:06

Azért azt se feledjétek el, hogy - elég csak saját magatokra gondolni - a középiskolások még _tizenévesek_, és zömüknek a világon semmi affinitásuk a politikához - kivéve azt a párat, aki már akkor DÖK-tag, meg főaktivista-hungarista, meg hasonlók, de az utóbbit inkább már nem is venném bele dologba, inkább maradjunk a dökösöknél.

A hungarista-jobbikos tizenévesek 90 százaléka is PONT azért jobbikos, meg hungarista, amiért mostanában sokan jelentkeznek külföldi egyetemekre.

DIVATBÓL.

És ne próbáljatok ellenkezni, elég csak a saját múltatokba nézni. Az átlag tizenévest (nem a politérzékenyt, a tök átlagot, a tízből kilenc és felet) baszottul nem érdekli a politika, nem aszerint fog cselekedni.

Hanem aszerint, hogy mi most a zsír. Ha külföldre menni "egyetemezni", akkor az. Ha nácinak lenni, és teleszájjal komcsizni, akkor az. Ha vörös zászlóval Internacionálét énekelni, akkor az.

Sztm aki a rendszerváltás-vadperesztrojka körül volt tizenévei derekán, a 90 százalékuk parádézott legalább egyszer vörös zászlóval, meg szovjetszerkóban nyilvánosan. És nem azért, mert meggyőződéses komcsi volt.

Hanem azért, mert amikor már hirtelen nem függtünk tőle, vagány dolog lett a Szovjetunió, márcsak fricskaként is (sőt, ha emlékeztek rá, a fenenagy nyugati rakenroll R-Go is "R-Go Proletars"-ra változtatta hirtelen a nevét...).

Reszelő Aladár 2013.03.26. 08:16:50

Itthon tettegünk a tandijtól, máshol szó nélkül perkálunk. Sőt, a tény odaát még tanulni kell, nem is annyira riasztó. A megélhetés többszörös költsége sem borzaszt el senkit, maximum majd dolgozni is kell. A nyelvtudás meg hirtelen elkezd működni, bár itthon még a nyelvvizsga sem jön össze...

Érdekes, hogy csak itthon nagy az arc, külföldön megjön a szorgalom, csöndben tesszük a dolgunkat. Itthon is ezt kellene...

csőcsere 2013.03.26. 08:22:03

@01234567: honnan tudod, mi volt előbb? 11 éve élek vállalkozóként. Először csillogószemű, világmegváltó tervek, mindenkivel kedvesen bántam, jó pénzt fizettem, fehéren, szakmailag fejlesztettem az embereket stb.
Kb. csak az nem használta ki az általam megteremtett erőforrásokat saját zsebe megtömésére (magyarul: lopott), aki nem akarta. Nem vettem észre egy ideig, aztán igen. Repültek. Hajcsárrá, folyamatos ellenőrré nem akartam válni, businesst váltottam, most csak saját magamnak adok munkát és ez így marad.

Egy dolgot azért nem látni: vállalkozó és munkavállaló ekézi egymást, közben egy ellenség van: a magyar állam. Hatalmas járulékokat szív el, a vállalkozásokat pedig megfojtja a bürokráciával és a kiszámíthatatlansággal.

Lajosforras 2013.03.26. 08:45:52

@csőcsere: naja. ha nem eszközt vagy szerelési anyagot lop,akkor a munkát akarja elvinni "okosba". és a melósok 80-90%-a ezt csinálja, pedig rendes fizetést kap,időben. úgyhogy inkább megyek én, 2 segédmunkással. értem én,hogy haladni akar,de-ha lehet-ne az én forrásaimat használja fel erre.

01234567 2013.03.26. 08:52:22

@csőcsere: Leírtam honnan tudom. 45 éves vagyok, 90-ben már 5 éve dolgoztam. Olyan munkám volt hogy ezekre nagyon jól ráláttam. Ott minden megvolt a 90-es évek nyomorából, mocskából. Állami cégtől, kényszervállalkozásba zavarták az embereket, az egyik fele lett a tulaj, a másik az alkalmazottja. Sok mindenen múlt kiből mi lett, de leginkább az aktuális helyzet és a szerencse dominált. Aztán ezt végig követtem, úgy, hogy közben voltam alkalmazott és vállalkozó is. Majd bejöttek az "újgazdagok", azok a tipikus 90-es évekbeli formák. Egész, vagy fél, tényleges, vagy fehérgalléros bűnözők. Na az adott a morálnak rendesen. Az évtizedek óta kollegális viszonyban lévő, már az előző rendszerben is együtt dolgozó emberek is kifordultak önmagukból. Ember-embernek lett a farkasa. Azóta is. És csak romlik. Aki pedig nem veszi fel a ritmust elhullik. Sok helyen megfordultam, mindenhol ezt láttam.

csőcsere 2013.03.26. 09:21:39

@Lajosforras: így van. Valószínűleg nem csak te és én, nem mi vagyunk az egyetlenek, akiknek leesett, hogy egyszerűbb, ha magam főnöke vagyok és magam végzem el a munkát. Mi 6-7 évvel ezelőtt 20 embernek adtunk munkát. Most saját magunknak. És nem mi lehetünk az egyetlenek. És nem csak a válság miatt van ez, sőt, a válságnak ahhoz semmi köze, hogy saját magamnak adok munkát.

csőcsere 2013.03.26. 09:24:54

@01234567: 23 év nagyon kevés idő. Azért én látok pozitív dolgokat, nem is egyet. Pl. Márc 14-i katasztrófa megmutatta, az emberek segítettek egymásnak, jó volt látni. Lehet, több katasztrófára lenne szüksége az országnak és megtanulnánk, hogy egymásra számíthatunk.

Én látok apró változásokat az országban, a változás lassú és nem látványos.

padlas 2013.03.26. 09:37:59

@Tökfőzelék:

"kicsit régi az a tanulmány, amit idéztél"

Ez azért van, mert a problémát, amit felvetettél, nagyjából 10 évvel haladta már meg a szakma. Egész egyszerűen arról van szó, hogy azok az aggodalmak, amiket megfogalmazol, a 90-es évek felsőoktatási expanziójakor tűntek relevánsnak, aztán a 2000-es évek elején a kutatások cáfolták mindezt.
Mint azt fentebb már többször elmondtam, jelen pillanatban az a helyzet, hogy a felsőfokú végzettségűek aránya nemzetközi összehasonlításban alacsony, éppen ezért nincs ok arra, hogy diplomás többletet vagy valamiféle kiszorítást feltételezzünk.

Az, hogy te mégis ezt teszed, az ismereteid hiányosságából fakad, illetve abból, hogy félreértelmezel adatokat. Az általad belinkelt táblázatok nem alkalmasak arra, hogy az állításaidat alátámaszd, egyszerűen azért, mert nem azt mutatják, ami a szóban forgó kérdés szempontjából releváns. Ugyanez mondható el az általad linkelt cikkekről is (komolyan gondolod, hogy az, hogy a munkavállalók harmada azt gondolja, hogy ő bizony sokkal okosabb mint amit a munkája megkíván, az bármire bizonyíték? Akkor szerinted a görögök állnak a legjobban képzettség szempontjából, hiszen ott 69% gondolja azt, hogy ő aztán sokkal okosabb? LOL)

Mégegyszer, nálunk 20 százalék a felsőfokú végzettségűek aránya, míg az OECD átlag 30 fölött van, és a növelését tűzték ki célul. Ha ezt nem érted, nem tudok mit csinálni. Javaslom, ahelyett, hogy magadtól próbálod feltalálni a dolgokat, olvasd el inkább, hogy mit írnak a téma szakértői. Ezúttal Varga Júlia írását ajánlanám:

"A felsőoktatásba belépők, a továbbtanulók számában és arányában mutatkozó igen jelentős növekedés ellenére azonban a felsőfokú végzettségűek népességen belüli aránya nem csak elmarad továbbra is az OECD és az EU19 országok átlagától, hanem az elmaradás növekedett is az elmúlt 10 évben. 1997-ben, tehát akkor, amikor a felsőoktatási expanzió hatása még nem mutatkozhatott meg a felsőfokú végzettséget elért népesség állományában, hiszen a nagyobb létszámú diplomás még nem léphetett ki a munkaerő-piacra, Magyarországon 12 százalék volt a felsőfokú végzettségűek aránya a 25–64 éves népességen belül, az OECD átlag ekkor 20, az EU19 országok átlaga pedig 18 százalék volt. 2007-re Magyarországon 18 százalékra növekedett a felsőfokú végzettségű népesség aránya, de az OECD átlag 27, az EU19 országok átlaga 25 százalékra nőtt ugyanebben az időszakban, vagyis Magyarország nem tudta csökkenteni a felsőfokú végzettségű népesség arányában mutatkozó különbséget, sőt a különbség 1 százalékponttal még nőtt is"
Forrás: Varga Júlia: Mennyit ér a diploma a kétezres években? (keress rá a google-ben, ki fog adni egy pdf-et)

padlas 2013.03.26. 09:48:04

@Tökfőzelék: ja és még valami:
"Mivel egyre több a diplomás munkanélküli, ezért a túlképzettség döntő problémává lépett elő."

Ennek cáfolatát is leírták már a Kondor-Koren féle cikkben, amit fentebb linkeltem, de a kedvedért most belinkelem külön a grafikont, hogy lásd, a válság miatt minden képzettségi szinten nőtt a munkanélküliség. Tehát nem diplomás problémáról van szó, sőt, a diplomásoknál nőtt a legkevésbé a munkanélküliség, és természetesen továbbra is körükben a legalacsonyabb:
infogr.am/nincs-diplomas-munkanelkuliseg/

pafff 2013.03.26. 11:55:10

Aki a közgazdászokat osztja (talán And111, nem emlékszem és lusta vagyok visszakeresni.), annak üzenném, hogy elég keményen végigtanultam és mellette végigdolgoztam azt a 3,5 évet, ameddig a képzésem tartott (és nem, nem csúsztam, 7 féléves a képzés.). Emellett van egy műszakis öcsém, aki szart sem csinál, csak sörözik egész nap :) Nahát-nahát. Emberfüggő, nem pedig szakma/kar/stb, nem fair így általánosítani.

Amúgy pedig közgazdászra is mindig szükség lesz. Ahogy (majdnem) minden másra is.

Ja, és eszembe sem jut itthon maradni, mikor Angliában vagy Ausztráliában ugyanennyi tandíjért minőségibb képzést kaphatok, ráadásul 90% hogy még a mesterképzés alatt felvesznek valahová dolgozni. ÉS ez nem azért van, mert én lennék a 'kevésbé okos', aki nem tud elhelyezkedni (jelenleg is dolgozok egy bankban, elég jó pozícióban, és ebédszünetben kommentekkel idegesítem magam:) ). Én pont az vagyok, aki a legjobb 5%-ban volt/van mindig, sok tapasztalattal, és külföldön is versenyképes tudással rendelkezem. Mert a seggemet is szétdolgoztam/tanultam érte. Szóval megyek, mert valahogy nem vonz az, hogy a remek unorthodox gazdaságpolitikánk miatt egy erős fizetés után is számolgatnom kelljen minden nap, hogy mit veszek meg a boltban és mit nem, hogy legyen a számlákra is pénz. Inkább kimegyek valahová, ahol neadjisten esetleg nyaralásra is lesz pénzem.

Lehet hazaárulózni, meg egyebek, magasról tojok rá, egy életem van és nem fogom elcseszni azzal hogy verem a mellemet hogy micsoda remek ember vagyok hogy itthon szenvedek, hanem a kezembe veszem a dolgokat, az életemet, és a jobb életszínvonal mellett döntök.

Ez az én véleményem a kialakult helyzetről:)

pkov 2013.03.26. 15:15:49

@Reszelő Aladár:
"Érdekes, hogy csak itthon nagy az arc, külföldön megjön a szorgalom, csöndben tesszük a dolgunkat. Itthon is ezt kellene..."
A válasz egyszerű: kinn megéri!! (nem a levegőbe beszélek, hanem tapasztalatból)

Anikó Dancers'Health · http://www.DancersHealth.com 2013.03.26. 15:57:33

@Tökfőzelék: Londonban én is heti 2 napot jártam nappalis mesterképzésre és mellette 3 napot, napi 8 órát dolgoztam, és megéltem belőle. 2004/5-ben, az igaz, de az akkori minimálbérnél csak 50 pennyvel kaptam magasabb órabért. Az is igaz hogy a 4 szobás lakásban 4-6-an laktunk, mikor hogy. Meg lehet csinálni, csak akarni kell :D

DieNanny CH 2013.03.26. 18:19:46

@montroyal:
"en ha a muhelyembe nincs eleg mun ka akkor is behivom a munkasomat "

A családban, ahol itt Svájcban nanny vagyok, az apa építkezésen dolgozik. Mikor februárban itt nagy hó esett, neki - és még kb 50 munkatársának -, nem kellett dolgozni mennie. Ami azt jelenti, hogy arra az időre rám sem volt szükség, tehát februárban 2x3 napot - kb 60 órát - én sem dolgoztam. Tehát nálam is bevételkiesés volt.
Úgyhogy ez a mentalitás nemcsak magyar.

Gerilgfx 2013.03.26. 18:38:45

@KopaszMercis: az viszont biztos, hogy te több kárt okozol, mint anyám, vagy apám ;)

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.26. 19:03:48

@padlas: hát nem tudom barátom

én is top egyetemen végeztem top szaknak mondott valamin és habár csak pár éve dolgozom, bőven elég lenne a munkámhoz egy BA, mint ahogy szinte az összes munkatársamnak

az évfolyamtársak 70+%-nak az volt a baja végzéskor, hogy értelmetlen munkák vannak csak (közgazdászok), olyanok, amiket egy óvodás is meg tud csinálni, ahhoz képest, amit tanultunk

végül mindenki kénytelen volt elmenni valahova, de bőven 50% felett van becsléseim szerint a túlképzettek száma köztük

a túlképzettséghez tényleg nem tudok tanulmányt mutatni neked, de elég, ha megnézed a legtöbb álláshirdetést, mondok pár példát kiírásokra:
- sok könyvelőnek felsőfokú végzettsége kell, hogy legyen, nem elég a mérlegképes
- a legtöbb multiban elég, ha angolul tudsz, meg hogy közgazdász vagy, felvesznek anélkül, hogy szakmai dolgot kérdeztek volna az interjún, csak az angol és az AC (assessment center) eredménye fontos, ezután betanítanak
- big four: pletyka, hogy bölcsészt is felvettek oda (nem tudom igaz-e), beugró szintén angol + numerikus teszt + elbeszélgetés, hogy miért akarsz ez lenni, semmi szakmai, előtte van képzés 1-2 hónapig, hogy mit kell majd csinálni
- bank: mindenre előírás van, feltétel, hogy tudj angolul és kérdezd meg a főnöködet, ha nem tudsz valamit, nagyon egyszerű munkák vannak, érettségizetteknek való a munkák 90%-a, ehhez képest mind diplomás ül ott
- SSC: a legalja, ide is mind felsőfokú végzettség kell + nyelvtudás, holott betanítanak mindenre
- tanácsadó, saleses: szintén felsőfokú végzettség kell, de minek
- titkárnő: felsőfokú végzettség sok helyen + nyelvek

ezek ma a közgazdász kilátások, tökéletesen egyetértek @Öltönyösrabszolga: blogjával, csak rabszolgákat keresnek sok helyre agy nélkül minél több munkára

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.26. 19:18:04

@padlas: amúgy írd be google-be, hogy overqualified vagy überqualifiziert és máris találsz olyan cikkeket, amik erről szólnak

de találtam tanulmányt is, mostanit, nem 2002-eset (persze az USA-ra): www.usatoday.com/story/news/nation/2013/01/27/study-nearly-half-are-overqualified-for-jobs/1868817/

www.faz.net/aktuell/beruf-chance/arbeitswelt/ueberqualifikation-zu-gut-fuer-diesen-job-1726007.html

itt van összehasonlítás országokra: 1.bp.blogspot.com/-kCvIxwu5IcA/Tm96NlsspPI/AAAAAAAAKPY/UCnlne0iFz0/s1600/Download+%252810%2529.png

csak az tudom mondani, hogy közgazdászoknál biztos, hogy túlképzés van és a dolgozók is túlképzettek, saját és sok mások tapasztalata alapján

KopaszMercis 2013.03.27. 00:08:08

@Gerilgfx:
Ugyan mar mivel, te nagy tudasu... fejtsd mar ki!

Untermensch4 2013.03.27. 08:01:50

@Gerilgfx: hm... markánsnak markáns. a tervgazdaság m.o.-n egyszer már nem vált be. máshol se

pafff 2013.03.27. 11:40:25

@Tökfőzelék:

Én bankban dolgozom, ráadásul jelenleg még asszisztensként (amíg rendesen betanulok, ami kb 1 év azért jellemzően szokott lenni).
A felvételim során ki kellett töltenem egy másfél órás számviteli tesztet, majd egy 2 órás szakmai tesztet a szokásos kompetenciateszteken kívül, majd utána következett soksok kör interjú személyesen, szakmai és egyéb kérdésekkel.
(Annyira nagy a túlképzés és a túljelentkezés ám, hogy államvizsga előtt egy hónappal már volt munkám. )

És a lényeg: nem véletlenül, mert sima érettségivel esélytelen hogy bárki is felfogja és meg tudja ezt csinálni hiba és bizonytalanság nélkül, max 3-4 év betanulással (jé, mégis hasznos tud lenni az egyetem:) ). Az meg mégis kinek éri meg?
A bankos ismerőseim munkájának 90%-ához egy sima érettségivel rendelkező ember hozzá se tudna szagolni egy-két hónap tanulás után sem, csak felemelné a kezét és nőiesen közölné hogy WTF. Szóval nem kell ám mindent fikázni.

Meg Te pl szívesen mennél olyan pénzügyi tanácsadóhoz laikusként, akinek nincs felsőfokú végzettsége?:)

Amúgy természetesen mindenkit be kell tanítani, mert minden munkahelyen más rendszereket, stb használnak. De ha hülye vagy és semmi közgazdászra jellemző tudásod / gondolkodásod nincs, akkor nem vesznek fel úgysem. Mert minek, ha valakit egy hét alatt betanítanak, téged meg két év alatt kell. Szerintem mindösszesen ezt jelzi h miket kérnek. Mert úgyis fog jelentkezni olyan akinek megvan a végzettsége, és úgyis többre fognak vele menni mint azzal akinek semmi szakmai tudása sincs.

padlas 2013.03.27. 11:50:30

@Tökfőzelék: ja, és azt tudtad, hogy felmérések szerint az emberek 90 százaléka szerint ő szebb, okosabb, és többre képes, mint az emberek 50 százaléka? Továbbá túl alacsony a bére, túl kevéssé ismerik el, túl drága minden, és tulajdonképpen nem érti, hogy miért nem ingyenes a sör.

Komolyan, fejezzük már be a viccelődést.

Nem kell semmit beírnom a google-ba, mert nagyjából ismerem a vonatkozó szakirodalmat. Sőt, veled ellentétben arra is képes vagyok, hogy felismerjem, melyik módszertan a helyes az egyes kérdések megválaszolására, ezért nem kétes megbízhatóságú felmérések eredményeire meg kocsmai bölcsességekre támaszkodom.

Voltam olyan jó fej, hogy behivatkoztam neked azt a tanulmányt (Varga Júlia: Mennyit ér a diploma a kétezres években), ami nagyjából lefedi azt a problémakört, ami téged foglalkoztat. Viszont nem fogom neked soronként beidézni, hogy tételesen cáfoljalak illetve megadjam a kérdéseidre a választ, könyörgöm, legalább annyit tegyél meg, hogy elolvasod magadtól, ha érdekel a dolog. Segítek, megteszem az első lépést:
lmgtfy.com/?q=Varga+J%C3%BAlia%3A+Mennyit+%C3%A9r+a+diploma+a+k%C3%A9tezres+%C3%A9vekben%3F#

A legelső találatra kell csupán rákattintanod, és tényleg nem sok (14 oldal), Juli stílusa meg eléggé olvasmányos.

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.28. 18:09:57

@padlas: Elolvastam amit küldtél.
Röviden szólva igazad van.

De a szubjektív véleményem mégiscsak az, hogy nehéz igazi, a képzettségemhez igazán passzoló értelmiségi munkát szerezni ma Magyarországon.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása