oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 18. 06:48,  A beilleszkedés nehézségei 237 komment

2013. március 18. 06:48 Határátkelő

A beilleszkedés nehézségei

Néha az az érzésem, mintha kicsit háttérbe szorulna a határátkelésnek az a lelki folyamata, ami független pénztől, áraktól és bérektől, egyszóval az anyagiaktól, mert az új élet kezdetének nehézségeiről is szól. Miként Zsolt mai írása.

FOGADÓ A HATÁRON!!! Ma rendkívüli különkiadás egyenesen Egyiptomból! Gyertek magyar idő szerint ESTE 2100-től a blog Facebook-oldalára és kérdezzetek Timitől Egyiptomról egy órán keresztül!

fish and chips.jpg

„Úgy vettem észre, mostanában mintha kevesebb lenne az angliai poszt az oldalon, úgyhogy a magam részéről megpróbálom helyrebillenteni a világ rendjét , gondoltam, leírom az én történetem, annál is inkább, mert szerintem nem nélkülözi a tanulságokat.

A biztonság kedvéért előre szólok, hogy nem lesznek se árak, se bérek, se rezsi – én inkább a „határátkelésem" lelki oldaláról szeretnék írni, remélem, jól fogadjátok majd!

Nem olyan régen, fél éve élek Londonban, és bár tudom, messze vagyok még attól, hogy igazán jól ismerjem a várost és az itt élőket, azért talán némi rálátásom már kezd lenni a dologra.

Miért vagyok itt?

Ezt a kérdést én is feltettem már párszor magamnak (erről majd később), ha szigorúan vesszük, akkor valószínűleg a más kultúra megismerésének a vágya és a város szeretete hajtott, ugyanis korábban már többször jártam itt és nagyon szeretem Londont.

Szóval nem gazdasági menekült vagyok, hanem tudatosan próbáltam abba az irányba haladni az életemben, hogy eljussak ide (például a munkahelyválasztásnál).

Mindezt csak azért tartottam fontosnak leírni, mert szerintem igenis van jelentősége, hogy nem egy teljesen ismeretlen helyre érkeztem meg, nem bolyongtam egyetlen pillanatig sem a városban, nagyjából tudtam, mi merre van, mik a fontos rutinok (metrón, vonaton, stb.).

Amikor ülsz az ágy szélén

Mivel cégen belül pályáztam, így nem volt gondom az elején a szállással, az első hetekben egy olyan B&B-ben laktam, amivel a cégnek szerződése volt (azaz a „listaárnál" olcsóbb volt), és bár hosszú távon így sem lett volna tartható anyagilag a dolog (még így is eszméletlenül drága volt), az első pár hétben jó, hogy akadt egy normális szállásom.

Még így is akadtak nehéz pillanatok, mert amikor ott ülsz az ágy szélén abban a lyukban, amit egyébként szobának neveznek, akkor eszedbe jut az otthoni lakásod, meg a barátok és álom ide, álom oda, arra gondolsz, mit is keresel tulajdonképpen itt?

Az első napokban felszabadultságot éreztem, eufóriát nem (talán mert nem hirtelen elhatározásból jöttem, hanem többé-kevésbé megtervezetten), és engem is meglepett, mennyi nehéz pillanat jött. De tudtam, szeretem a várost és be fogok itt rendezkedni.

Multikulti munkahely és a pénteki pubozás

Ebben sokat segített, hogy el kellett kezdeni ügyintézni, amiben bár sokat segített a cégem is, azért mégis lefoglalt rendesen, meg persze a munkahelyemen is el kellett intézni a formaságokat, végigülni a health and safety őrületeit (ez is megérne egy külön írást), ilyenek.

Meg aztán ott volt London, ami még mindig a szívem csücske, csodálatos, nyüzsgő, változatos, sokszínű. Imádom, hogy senkit nem érdekel, mi van rajtad, hogyan nézel ki, hogy itt mindenki önmaga lehet.

A munkahely maga a multikulti, sokféle náció van jelen (közép-európaitól az indiaiig) és elég gyorsan befogadtak. Amiben nyilván segítettek a hagyományosan péntek délután a sarki pubban (pontosabban: szigorúan az utcára szorulva, álldogálva) legurított sörök is...

Aztán pár hét után sikerült kijutni a B&B-ből is, lett saját albérlet, ami ugyan csak alig valamivel nagyobb, mint a bed and breakfast volt, de legalább úgy érezhetem, hogy a sajátomba érek haza esténként. Azért ez nagyon nem mindegy.

Aztán a környéken is tudom már, hol az olasz pék, a sarki kis és a kicsit messzebb lévő nagy bolt, meg hol a jó fish and chips, ilyenek. Beilleszkedtem, na!"

(A kép forrása.)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: London Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr35140204

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A fájó pont 2013.03.18. 16:03:16

Hogy egy kis személyes dologról is írjak… Bár azt gondolom, hogy ez a téma is nagyon sok  embert érint, akik szeretnének kiköltözni Angliába és itt munkát találni. Ez a téma számomra különösen érzékeny. A család vagy a gyerekek hátrahagyása. Felm...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 18:02:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: megneztem
szep lehet
ezt is a listamra tettem
lista hogy mit
csinalok ha nyerek a lotton..

xylon 2013.03.18. 18:23:54

@mojoking77: csak a 21diket tudom (Chester A Arthur) :)

Északifény74 2013.03.18. 18:39:24

@chocco channel: Ez nagyon tetszett..szerintem ez egy poszt is lehetett volna:)

DieNanny CH 2013.03.18. 18:49:40

@mojoking77:
Kb 2 hete volt egy cikk az itteni újságban az állampolgárságról. Schwyz kanton tesztjét be is tették, 10 kérdésből áll, amiből ha 6-ra jól válaszolsz, állampolgár lehetsz.
Csak azt nem értem, az Állam tesztje 30-ból áll. Lehet, itt van 'Kantonpolgár' is? Na, mindegy. 3 kérdést eleve meg tudok válaszolni (Mi az államforma, mióta szavazhatnak nők (1971), mit jelent a CH rövidítés.) De olyan is van, hogy 3 folyót kell megnevezni a Kantonban (Ebből egy a bölcsim mellett folyik).
Ha belegondolok, 30 kérdésre a választ bevágni nem is olyan nagy dolog!

xylon 2013.03.18. 19:27:22

@DieNanny: az angolon siman meg lehet bukni, pl hogy mikor milyen munkara honnan erkeztek a bevandorlok (namost Angliaban a haboru utantol oriasi joves-menes volt szoval nem konnyu mindent eszben tartani).

Kedvenc tesztkerdesem: Rakd sorrendbe a Home Countrykat a vedoszentjeik nevenapja alapjan.

Muscari 2013.03.18. 20:16:34

Hat errol a posztrol nekem egy hajdani kozepiskolai magyarora jutott az eszembe.
Ofo, aki a magyartanar is volt egyben:
-Gyerekek, ezt a verset mar a vege elott joval be tudta volna fejezni a kolto, megis tovabb irta.
Sz. Zoli, jo hangosan:
-Igen, mindjart az elejen.

Szoval a tema jo lenne, de valahogy a szerzonek nem sikerult a lenyeget megragadni. Vagy csak tul hamar befejezte...

Muscari 2013.03.18. 20:23:58

@xylon: azert annyira nehez nem lehet. Egy kolleganom, akit mindenki a sziveert szeret, nem az eszeert, siman atment. De a KRESZ (vagyis itt nem tudom, hogy hivjak) vizsgan negyszer bukott meg, aztan feladta.

dean23 2013.03.18. 20:24:42

"Kijöttem oszt jónapot!" Kb. ennyi a poszt...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:29:19

@montroyal: itt is computeres van naturlich es x szazalekot kell tudnod
talan 25-bol huszat?
rogton ki is irja hogy jo-e a valaszod vagy nem
es ha mar 6 nem sikerul akkor leall a gep
mehetsz masnap
egy nap nem lehet ketszer probalkozni
tolmacsot nem tudom lehet-e alkalmazni de szotart igen az biztos
/hallottam valakitol, hogy lehet tolmacsot is de akkor felvesznek mindent es van esely,, hogy visszahallgatjak, de akinek ehhez a teszthez tolmacs kell.../

2013.03.18. 20:29:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Ilyen az emberi lélek. Csak a keresztények ismerik el, hogy rossz emberek, s kevés a keresztény."
Ugye csak vicceltel?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 20:32:08

@charlieharper:

Kicsit túloztam, de alapvetően igazat mondtam. Alapvetően a kereszténység az a vallás, ahol nem szégyen rossznak lenni.

2013.03.18. 20:32:42

@Muscari: par eve meg iszonyat konnyu volt, kb 5 perc. A kerdesek egy resze arrol szolt hogy kell benefitre jelentkezni es volt nehany olyan kerdes, hogy hany eves kortol jarhatsz pubba. A tobbire nem emlekszem, de hasonlo kaliberu.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:33:24

es ha egyik allambol a masikba koltozol akkor az elmeleti /computeres/ tesztet le kell tenned az adott allamban
a gyakorlatit nem
orvosi vizsga nincs
latasvizsgalat van az olyan hogy belenezel ilyen akarmibe es el kell mondani milyen betuket latsz
ja es ugyanebben van kb 20 kozlekedesi tabla
el kell mondani hogy melyik mi

2013.03.18. 20:36:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ezt az allitast mire alapozod es a keresztenyseg melyik agarol beszelsz?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:37:54

@charlieharper: hat itt is az van, hogy aki eljut odaig, hogy levizsgazhat az esku elott es nem tudja megoldani az hulye
olyan fel orat foglalkoztam a konyvvel, mert azert azt nem tudtam pontosan hanyan ulnek a kongresszusban, ki itt a helyi szenator, meg hogy mikor irtak az alkotmanyt stb.
a kerdesek masik felet egy magyar gimnazista is vagja
gondolom
bar nem vagyok tisztaban a mai gimnazistak tudasaval:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 20:38:18

@Muscari:

Van egyik amerikai vígjáték, melyben a milliárdos emberke mindenáron le akar diplomázni. Tanulni nem akar, így igyekszik megoldalni pénzzel. Amikor pl. az a feladat, hogy elemezni kell Kurt Vonegut egyik művét, telefonál Vonegutnak, egyezteti, hogy mennyiért vállalja, majd megjelenik Vonegut és megírja a dolgozatot. Aztán a milliárdos emberke beadja a dolgozatot, de a prof nagyon leértekli "ez butaság, Vonegut biztosan nem gondolhatta ezt amikor írta a művét" szöveggel.

Külön poén volt a filmben, hogy Kurt Vonegut szerepét a valódi Kurt Vonegut játszotta.

Muscari 2013.03.18. 20:41:04

@charlieharper: hat, ha minden igaz, meg negy evet kell varnom, hogy megtapasztaljam szemelyesen is. Az allamivizsganal biztosan nem nehezebb, aztan az is siman sikerult ;-)

2013.03.18. 20:47:46

@Muscari: ennel sokkal nagyobb elmeny a ceremonia, ahol a tarsasag fele azt sem erti, hogy "stand up please for the national anthem".
Egesz fel ora alatt akkor azon toprengtem, hogy mehettek ezek at a vizsgan. Azota Niki Lauratol jott a megvilagosodas :))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:54:20

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: kosz, de azert en megadom a modjat a dolognak
ettol fuggetlenu leirtak, hogy azert ne farmerben gyere
es ne vigyek fegyvert

Muscari 2013.03.18. 20:55:42

@charlieharper: :-))))
Mit irt Niki? Nem emlekszem ra. Azt meg tudod mondani, hogy o most "igazi" izraeli allampolgar, vagy sem? Mert arra emlekszem, mikor elsorolta az allampolgarsagait, de valami ott nem volt kerek.

mojoking77 2013.03.18. 20:59:04

@hagyma: Menteben szigoruan, es kokardaval a szived folott.....
Na jo, nem biztos, hogy ertenek a humort. Vagy meg ha ertenek is, valoszinuleg nem annyira szeretnek...

Muscari 2013.03.18. 21:00:25

@hagyma: Es nagyon vigyazz, nehogy addig megoljel valakit :-)
Mert akkor aztan lottek az allampolgarasgnak.
Akkor ezek szerint holnap ne is keressunk itt, ugye? Hanem inkabb az asztal alatt valahol Charlotte-ban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:03:29

@charlieharper: ket mondatot kell felolvasni angolul
ez ugye megy barmekkora akcentussal
es egy rovid mondatot leirni angolul, eserre van 3 kiserleted, ha hibazol....
nekem azt kellett leirnom, hogy az elnok a feherhazban el
szoval kevesen buknak meg
es aki megis az mehet meg egyszer
ha masodikra is bukik, akkor megint fizetni kell a 700 dollart es kezdheti elolrol
mondom, aki mar eljut odaig, hogy jogosult azzal mar nem sokat pocsolnek
azt a 100 kerdest meg aki nem tudja megtanulni...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:06:49

@mojoking77: tuti mehetnek menteben, az nem farmer, de otthon sem abban jartam:)
@Muscari: hat valahogy mar kihuzom holnapig buncselekmeny nelkul
itt lesz Ashevilleben, halistennek nem kell megint charlotteba menni
asztal alatt nem lesz
elmegyunk egy jo steakhausba Maryvel este oszt annyi
/raadasul rajtunk van meg mindig az influenza, nem orom/
szerdan meg adom be az utlevlkerelmem:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:08:11

csugtortoktol meg mar melozni es kene, mert az iden meg nem sok penzt csinaltam

2013.03.18. 21:08:19

@Muscari: Niki szerint meg lehet mindent "okosba" oldani, o mondta, hogy mas ment el vele vizsgazni.
Niki aliyazott. Ndm tudom hanyban ment ki.
Engem meg 91 korul hulyitett a rabbi, de nem mentem. Akkor zsidosagi papir kellett (pl hiva vannak nagyszulok eltemetve) es a Szochnut intezett minden mast.
Megerkezes utan allpolgar, de utlevelet egy ideig nem kaptak az olek, csak ideigleneset.
Mivel Nikink ferfi, 18 eves kor folotti aliyzaonak akkor 2 ev volt katonasag. Ha nincs szulo/testver ott, akkor mehettel golyofogonak. En csak masodkezbol ismerem a reszleteket. Niki majd javit

2013.03.18. 21:10:42

@Muscari: Niki szerintem allpolgar, de nincs utlevele, mert ahhoz maradnia kellett volna meg.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:14:33

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: amugy Mary kulon uj oltony- ing- nyakkendo kombot vett az esemenyre
/pedig van es mondtam, hogy nem kell, meg persze maganak is valamit, sose , de sose vegyetek el amerikai not, csaxolok/
a vasarlas az eletuk
bar a szivuk nagy

Fekete Dália 2013.03.18. 21:16:23

Vigyázzunk, hogy vagyunk felöltözve, hogy jól bele tudjunk simulni a szocialista országok munkásai közé.
Igaz birka?
Máskülönben hogyan jelentgethetne az ember fia mindenféle népekről?

Mint egy paraszt úgy vagy öltözve!

mojoking77 2013.03.18. 21:17:58

@hagyma: :))))
Reg eljohettel mar, a magyar nok semmivel sincsenek elmaradva e teren. Lassan elore koszon az osszes elado a Century21-ben..... Mostnaban meg en vagyok a szoros szivu kelet europai, mert nemet mondok a vasarlasokra...
(Letelt a sale season, legkozelebb juniusban lehet folytatni a penzszorast....)

Muscari 2013.03.18. 21:19:56

@charlieharper: igy mar ertem, koszi. Egyebkent szerintem is ferfi. Es a repuleshez is van koze, mert volt nehany olyan jellegu hozzaszolasa.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:23:07

@mojoking77: nincs beleszolasom
kulon bankkartyaja van

mojoking77 2013.03.18. 21:28:05

@hagyma: Az a szornyu amugy, hogy itt ha sale van akkor tenyleg leviszik az arakat. A $3-os polokra, es a $15-20-os cipokre, azert en sem tudtam mar eszervet felhozni. Most borondot nezunk, pedig direkt nem hoztunk ki sok cuccot magunkkal.
Mi csinaltunk kozos szamlat is, tolunk is bele penzt mind a ketten, de megmaradt a sajat szamla intezmenye is. Egyenlore meg mukodik....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:31:17

@Fekete Dália:

Jelentgetni csakis szmokingban szabad.

Én nem tudok jelentgetni, mert nincs rendes ruhám. Nem szeretem a férfidivatot, így én télen-nyáron mindig ugyanazt viselem. S összesen 2 cipőm van, egy nyári meg egy téli. Amikor valamelyik lerohad a lábamról, újat veszek. Mindig csak egyet.

Régebben a hajviselt okozot egy kis gondot. Aztán egyszer a fodrász véletlenül olyan frizurát csinált, mint az amerikia tengerészgyalogosoknak. Akkor döbbentem rá, hogy ez a minimalista stílus az igazi.

Azóta a fodrászkodásom egyszerű: bemegyek és mondom "a 5 mm-es borotvál mindenhonnan egyenesen!". Ezt télen. Nyáron meg a 3 mm-est választom. Aztán várok pár hétig, s amikor már érzem, hogy megnőtt, megyek ismét fodrászhoz. Múltkor nem mentem el 2 hónapig a hideg miatt, de nem éreztem jól magamat.

Egyszer feleség is leutánzott, de azóta megtiltottam neki. Felvetette, hogy az ő kizárólagos döntése az ő saját haja, de én felvilágosítottam: a nő teste, hajastul, házasságkor a házasok közös tulajdonává válik, így a házas asszony nem jogosult önkényes döntéseket hozni ilyen ügyekben.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:34:13

@hagyma:

Nekem is volt öltönyöm úgy 15 éve, amikor bankban dolgoztam, s előtte meg éjjeliőr voltam. De akkor 20 kilóval több voltam, mint most, s rám se menne rendesen, azaz lógna rajtam röhejesen.

Valaki meg is kérdezte:
- Te, temetésre is rövidujjú pólóban mész majd, ha kell?
- Igen - válaszoltam -, vannak nagyszerű fekete pólóim.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:36:58

@charlieharper:

Azt mondták ismerősök 1 év után adnak rendes útlevelet. Rossz az infóm?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:39:49

@hagyma:

Ez olyan mint az aitóvezetői vizsga Kubában. Csak ott képtelenség megbukni. valószínűleh csak az bukna meg, aki bemegy és kijelenti, hogy nem hajlandó írni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 21:44:35

@vágtázó halottkém: "@chocco channel:
Nagyon tetszett a kommented, szerintem jobb mint a poszt!
En ugyanigy vagyok (nagyjabol) az USA-val. "

egyetertek!:) mindkettovel:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:46:43

@mojoking77: nekunk nem kellett
kb 1000-1000 dollarral kezdtunk
szoval a nullarol
de jovunk fel mint a talajviz
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nekem sem lognak a gardrobban, de neha fel kell venni
karacsonyi ceges buli
allampolgarsagi ceremonia:)
szoval van altalaban 4 nap egy evben amikor nem farmer
otthon utoljara az eskuvomon volt rajtam 83-ban

mojoking77 2013.03.18. 21:50:40

@hagyma: Detto.
Csak az mar 14 eve volt. :)
Amugy nem teljesen hulyeseg a masodik szamla, ahoz az ember elvbol nem nagyon nyul hozza, inkabb ketszer atgondolja a kolteseket a foszamlarol (magat az elvet egy zsido ismerosom javasolta, s hogy hogy nem, mukodik. De tovabb nem feszegetem a temat, mert rogton kikerulunk az Index cimlapra, es lesz nemulass..)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:57:27

@hagyma:

Én olyan helyeken dolgozom immár 6 éve, ahol nincs dress code. Nyáron már a főnököt is láttam bejönni az irodába rövidnadrágban és papucsban. Én rövidnadrágot és papucsot nem viselek ugyan, mert nem szeretem, de pl. ing évek óta nem volt rajtam. Nekem csak rövidujú pólótrikóim vannak. S pluszban pulóverek, ha hideg van, a pólóra rávéve.

Feleség mondta is, hogy röhejes, hogy egy 45 éves középkorú férfi tök ugyanúgy öltözik, mint 18 évesen (azóta ismer), de azért nem ugyanúgy öltözöm, mert most már szöveges pólókat nem hordok, csak egyszínűeket.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 22:01:20

@mojoking77:

Akkor most már értem! Feleség félig zsidó, s neki is van 2 számlája. Sosem értettem mi a fenének.

A másik fura szokása, hogy nem használ bankkárttyát fizetésre "mert meglesik a PINt" mondja, hanem kivesz nagyobb összeget, az befőttes gumival tekercseli és készpénzben fizet. Tavaly amikor mentünk nyaralni, nagyon vicces volt ez.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:03:06

@NIKI LAURA: majd jon hagyma, az ove olyan lesz:D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 22:04:15

@hagyma: "latasvizsgalat van az olyan hogy belenezel ilyen akarmibe es el kell mondani milyen betuket latsz"

Na, itt Kaliforniaban (legalabbis itt LA kornyeken:) ez egy vicc: a DMV-ben log egy nagy tabla kifugesztve az ugyintezo feje folott, azt mondja: takard le a jobb/bal szemed, es olvasd le a betuket :) Ennyi:)

mojoking77 2013.03.18. 22:07:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Van egy masik tipp, az egy fokkal komplikaltabb, eddig meg nem sikerult megvalositanom teljesen:)
Lenyege, hogy ha akarmilyen beveteled jon, (magamfajta mindenre hasznalhatatlan kereszteny eseten, havi fizetes), oszd harom fele. Az elso felet tedd felre, barmire kellhet (esetunkben ez megy a masodik szamlara), a masodik felet forgasd vissza a boltba (esetunkben fizesd ki a szamlakat), a harmadik felet koltsd el (ez azert szokott menni).. Allitolag a konzervativ zsidok egyik legfobb elve.....

mojoking77 2013.03.18. 22:08:49

@mojoking77: Kerlek ne jegyezd meg, magam is visza olvastam ,es hulyen hangzik, termeszetesen elso harmadat.. masodik harmadat... harmadik harmadat

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:10:58

@charlieharper: Azert 5 percnel kicsit tobb, es tudnod kell hany maganiskola van, illetve mikor emigralt ide sok amerikai, stb. Igaz , felkeszules nelkul is ossze tud jonni 40%, de azert vannak szivatos kerdesek.

itt van par tesztkerdes: www.theuktest.com/life-in-the-uk-test/1

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:12:48

@xylon: szokott meg datum alapjan is lenni:D

2013.03.18. 22:14:58

@tildy:): konkretan 5 perc utan jottem ki a terembol. 45 perc a max ido, de akkor jossz ki, ha kesz vagy. Az 5 percben az atnezes is benne volt.

2013.03.18. 22:16:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: olyan nics, hogy felig az az asszony. Ez binaris a halacha szerint. Vagy az, vagy nem az. Az apa oldalit szoktak igy hivni, ami nem szamit annak.

2013.03.18. 22:19:00

@mojoking77: en a kulon szamlat a tozsdere tartom es abbol fizetem a hobbikat. Ahhoz asszony nem nyul, a sima fizeteshez igen.
Ha nagyon jo az ev, akkor a gyerek tandijat is a kulon szamlabol fizetem a hobbikon kivul :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:19:17

@charlieharper: Akkor jo kerdeseket kaptal, nekem is sikerult a vizsga, de azert atneztem mindent, kb 10-15 percet voltam benn.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 22:23:51

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: dress code
regi tortenet.. mentunk egy szorakozohelyre ahol ki volt irva nem megfelelo ruhaban nem lehet bemenni
-es mi az ami nem megfelelo -kerdeztuk
-az ures zseb -volt a valasz..

mojoking77 2013.03.18. 22:24:00

@charlieharper: Par hete lementunk turazgatni egy kicsit, es korulneztunk a Princeton-on. Nagyon tetszett az egesz. Utana hazajottunk es utananeztunk a tandijnak. Azota nagyon nem tetszik az egesz. Egy biztos (na jo, 95%), ha a gyerek egyetemre megy, az nem az USA-ban lesz....

mojoking77 2013.03.18. 22:27:41

@montroyal: Mi Botswana fovarosaban jartunk igy, ott a dress code a borunk szine volt a gabarone-i Fashion Cafe-ban (ami nem volt igenytelenebb belulrol, mint a new york-i, vagy akar emlyik nagyobb nevu europai klub)....

2013.03.18. 22:33:27

@mojoking77: pedig jo az. Mi arra sporolunk, hogy majd arrafele menjen. Addig viszont neki is le kell tennie az asztalra, ossze kell kapnia magat es tanulnia kell.

mojoking77 2013.03.18. 22:37:11

@charlieharper: Eloszor az aron kaptunk infarktust ($54000/ev).
Utana azon, hogy ezzel az arral nincs benne az USA 100 legdragabb egyetemeben.
Inkabb legyen real beallitottsagu, es huzzon el a Sorbone-ra. Parizst ugyis szerettem, majd megyek meglatogatni neha :))

2013.03.18. 22:43:04

@mojoking77: igen, ismerem az arakat, ezert sporolunk ra. Akkoris amondo vagyok, hogy menjen Ivy Leagueba. Hatalmas elmeny. Mibe fektessek, ha nem a gyerek oktatasaba?!

mojoking77 2013.03.18. 22:47:14

@charlieharper: Maximalisan egyetertek egy oldalrol. Az viszont elgondolkodtato, hogy meg a legnagyobb europai egyetemek (Cambridge, Oxford, Sorbone) is toredek arakon dolgoznak. Ami meg mindig nem olcso (Sorbone atlag 3000 Euro/felev, kollegiumi elhelyezessel), de akkor is mondjuk 20%-a az atlag amerikai nagy egyetemeknek. Ebbe mar belefernek a repjegyek is kenyelmesen.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 22:50:46

@mojoking77: az egy szamlan belul is elkulonitheto
ahogy nalunk is@maxval, a gondolkodni próbáló birca: rovidnadragot 6 eves kor utan ferfi nem visel
farmer -polo nem kerdes
@Zsuzsi65: ugyanaz
meg otthon is
eleg az, lehet itt is van a falon is, mar nem emlekszem 8 evekre kapom a jogsimat

2013.03.18. 22:51:43

@mojoking77: a kapcsolati toket kapja az Ivy Leaguebol. Europaban nem kap olyan minosegut.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 22:51:53

@mojoking77: nalunk megy direktben minden fizetes a szamlara es veszunk ami kell kartyaval

mojoking77 2013.03.18. 22:52:43

@hagyma: Igaz, viszont szemlyes tapasztalat, hogy azt sokkal nehezebben allja meg az ember (en legalabb is).... :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 22:54:17

@montroyal: itt van jo par hely, ahol a zako -nyakkendo kotelezo
es tartanak is parat ha valaki nem ugy menne, adnak neki

mojoking77 2013.03.18. 22:56:56

@charlieharper: Nehogy ugy erezd, hogy le akarlak beszelni rola, szimplan ez felette van annak az osszegnek, amit ugy todok megkeresni, hogy mellette meg elek is valamennyit, es nem hitelekbe verem magam. Mar az europai egyetemek is izmos megprobaltatast fognak jelenteni.. Vagy elzavarom a kolket ameikai focizni, hatha osszeszed valami jo fele osztondijat. Mondjuk pont a Princeton-on lenne elonyunk, ha maradnank, mivel minden NJ-i lakosnak ad extra kedvezmenyeket, de meg igy is rengeteg....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 23:10:41

@mojoking77: "es korulneztunk a Princeton-on. Nagyon tetszett az egesz. Utana hazajottunk es utananeztunk a tandijnak. Azota nagyon nem tetszik az egesz."

:) nem csak a Princeton letezik, szerintem vannak azert meg jo egyetemek, nem annyira csillagaszati arral:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 23:14:01

@mojoking77: "Vagy elzavarom a kolket ameikai focizni, hatha osszeszed valami jo fele osztondijat. Mondjuk pont a Princeton-on lenne elonyunk, ha maradnank, mivel minden NJ-i lakosnak ad extra kedvezmenyeket, de meg igy is rengeteg...."

es meg ott van a FEFSA is, ami eleg nagy segitseg, en most benne vagyok ebben a temaban, a lanyom elso eves college-ban:)

morsels (törölt) 2013.03.18. 23:26:04

@Zsuzsi65: Persze hogy vannak, a kerdes az, hogy ugyvednek, uzletembernek, vagy mernoknek tanul.

Az Ivy League kategoria mindegyik csoportban draga, kiveve ha osztondijat kap. Es azert egy MIT vagy CalTec, vagy Haward nem a focicsapatarol hires elsosorban.

LyukasBogrács 2013.03.18. 23:29:29

@DieNanny:
Én voltam önkéntes.
Két hetet adtam az életemből, két évet kaptam vissza.

morsels (törölt) 2013.03.18. 23:34:05

@Zsuzsi65: Egyszer valaki meselte, hogy az (amerikai) anyosa ugy vezetett, hogy nem hasznalta a visszapillanto tukrot. Az autopalyan kitette az indexet, ha dudaltak ra, akkor maradt a savjaban, ha nem dudaltak, akkor savot valtott :-).

Egyebkent tenyleg nem foglalkoznak a szemvizsgalattal olyan szinten, mint mondjuk Magyarorszagon, de a balesetek nagyreszt nem is abbol vannak, hogy a vaksik ossze-vissza autoznak.

Mondjuk mar volt szo arrol, hogy bizonyos kor felett komolyabb fizikai vizsga kene, de aztan nem jutott sehova az sem. Ami magyar, vagy akar europai szemmel nezve nevetseges lehet, ezert nem is irom le, hogy miert nem volt eselye egy ilyen torvenynek atmennie.

pappito · http://pappito.com 2013.03.18. 23:57:19

@mojoking77: "Az en kedvenc oceaniai szigetem Pitcairn Island."

mert nem kell ott élned. amúgy klasszikus elszigetelt kisközösség, annak minden kócával, nem véletlen, hogy a briteknek oda kellett küldeni a rendőrüket, hogy a kedves pitcairniak ne basszák meg a saját 7-8 éves lánygyerekeiket végre...

Szép a pasifika messziről meg egzotikus, de van annyi sötét, beteg dolog, mint bármelyik ritkán lakott helyen (vagy az európai kistelepüléseken, hehe)

Na jó, közelről is szép, csak nem olyan folttalan és romantikus, mint ahogy gondolják messziről.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.19. 00:46:50

@mojoking77: akkor meztelenul nem lehet bemenni egyszalpo.. borben

mirx 2013.03.19. 01:37:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: azért tőled elvártam volna, hogy a "Vonnegut"-ot sikerül leírni...

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.03.19. 02:14:13

a thai kresz-vizsgát egy pár nyelven le lehet tenni, computeres, beállítják, hogy angol, kínai, japán, mittomén mi van még.
a gyakorlati vizsga a vicces, tanácstalanok voltak, hogy motor nélkül állítottam be, akkor most mi van. persze volt motorom, csak kint hagytam, adtam a látszatra. mint mindenki más, én is jogosítvány nélkül toltam pár évig, amíg nem vettem ki erre szabadnapot.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.03.19. 02:18:46

ja és a vizsga előtt végig kell nézni egy egyórás videót, nagyon tanulságos meg kicsit vicces, mert a gyakorlatban ha szabályosan vezetsz, akkor két nap alatt letarol majd valaki. pl soha senki nem néz hátra, nem szabad azt feltételezni, hogy látják a tükörben, mit csinálsz. mondjuk kivágja a kocsiajtót az orrod elé aztán repülsz motorostul.

DieNanny CH 2013.03.19. 07:59:00

@LyukasBogrács:
Ez érdekelne! Leírod bővebben?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.19. 08:47:08

@charlieharper:

Oké, ezt tudom. De egy dolog a halaha, más dolog az etnikum. Attól még, hogy a halaha szerint valaki nem zsidó, nem nullázódnak le a zsidó ősei.

Feleség apai ágon az 1492-ben Spanyolországból elűzöttek utóda. Akkoriban nagyon sok onnan kiűzött zsidó az akkori Oszmán Birodalomban telepedett le. A legnagyobb zsidó város Thesszaloniki lett, egy időben több volt a városban a zsidó, mint a görög! Sőt, a zsidó jelenlét később is nagyarányú volt, csak a német megszállás a II. vh-ban vetett ennek véget, a zsidók 95 %-át elküldték a haláltáborokba, ma már csak dísznek maradtak zsidók arrefelé.

Eleve az Oszmán Birodalomban erős volt mindig a zsidók szerepe. Pl. az első oszmán bankot is zsidók alapították a mai Bulgária területén.

De szóval, visszatérve feleségre, volt széttelepülés az Oszmán Birodalom más részein is, így a mai Bulgáriában is. Ezért a bolgár zsidók 95 %-a szefárd ma is. Feleség őseinek valamilyen boltjuk volt a Fekete-tenger partján, az ős használt cikkkekkel kereskedett.

Aztán amikor Bulgária felszabadult a török uralom alól, a család keresztény lett. (Ez nem volt ritka jelenség egyébként.) A XX. sz. elején és két vh között az egyik rokon a bolgár hadiflotta admirálisa volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.19. 08:49:15

@montroyal:

Kubában a 80-as években ez úgy volt, hogy szórakozóhelyen kötelező a hosszúujjú ing és a hosszúnadrág, de ez nem vonatkozik arra, aki dollárral fizet. Így alakult ki a közmondás "hosszúujjú ing vagy dollár".

mojoking77 2013.03.19. 14:16:06

@pappito: :) Ne legyunk szorszalhasogatok... Ha elolvastad volna a kovetkezo hsz-omat, akor tudnad, miert irtad az egeszet feleslegesen. Egyebkent harom honapot eltem Uj Kaledonian, koszonettel, de nem kell elmagyarazni a helyiek problemait....

mojoking77 2013.03.19. 14:20:17

@Zsuzsi65: Erre irtam, hogy az igazi meglepetes akkor ert, hogy hiaba a vilag legjobb 5 egyetemenek egyike mar evek ota, nincs benne a legdragabb 100 amerikai egyetem listajaban....

River_Of_No_Return 2013.03.19. 16:26:16

@mojoking77:
Neked van gyereked? Nem emlékszem, hogy eddig szó lett volna róla a hozzászólásaidban. Ha van, akkor ő is mindig költözik veletek?

mojoking77 2013.03.19. 17:31:11

@kalandortexasi: Most meg tul kicsi, hogy akarmit is csinaljon. Jon anyuval (anyuban... :))

mojoking77 2013.03.19. 17:33:22

@kalandortexasi: Mult het vegen felmentunk kicsit eszakra, megneztuk a West Point-ot (alapvetoen rohogni, hisz mind a ketten nagyon erosen pacifistak vagyunk). Oda a legkozelebbi szabad hely a 2017-es tanevtol van. Elore kell gondolkodni.... :))

River_Of_No_Return 2013.03.19. 21:29:03

@mojoking77:
Akkor még van közel 20 éved gyűjtögetni az Ivy League-re. :) USA-ban fog születni?

mojoking77 2013.03.19. 21:52:21

@kalandortexasi: Nem ,megyunk haza.. .Sajnos L1-es vizumommal nem tudok olyan biztositast kotni, ami fedezne a szules koltseget, ami pedig also hangon kb $25-30000. Aztan majd latjuk, kijovunk e vissza egyutt, vagy inkabb valahova Europaba... ez meg gondolkodas targya. Amugy teljesen ertheto az USA allaspontja ez ugyben, kulonben gyakorlatilag mindenki itt szulne, es szerezne meg a kicsiknek az amerikai allampolgarsagot...

River_Of_No_Return 2013.03.19. 23:02:04

@mojoking77:
Szerintem az USA-nak ehhez nem sok köze van, a biztosítók döntik el, hogy mi éri meg nekik. Plusz a céged döntése, hogy fizet-e neked bármilyen biztosítást. Valószínűleg sokan csinálják, hogy a munkavállalási vízum ideje alatt vállalnak gyereket, pont az állampolgárság miatt. A férjem egyik munkatársának L1 vízummal már két gyereke is született itt.
Én azért jól meggondolnám, ha „csak” 30 ezer dolláron múlna a gyerekem USA állampolgársága, bár én most már nagyon elfogult lettem, mióta itt élünk. :)

M. Péter 2013.03.19. 23:23:36

@mojoking77: Kicsit meglep, hogy olyan állásod van, amelyre adtak L-1-es vízumot, viszont tisztességes betegbiztosítás nem jár hozzá. Meg lehet csinálni, hogy előre kifizet az ember egy fix összeget a kórháznak, és akkor is annyiba fog kerülni, ha komplikációk lépnek fel. Így $10000 alatt meg lehet úszni.

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 02:27:14

@mojoking77: "Egyebkent harom honapot eltem Uj Kaledonian, koszonettel, de nem kell elmagyarazni a helyiek problemait...."

hú, 3 hónapot? kéne posztolnod az oda kivándorlásról is, hiszen gyakorlatilag beilleszkedtél...

(btw arra reagálok amit olvasok, nem olvasok végig többszáz kommentet egyszerre mielőtt hozzászólok. De ha időgépem lenne és csak egyszer használhatnám, biztos ezt hoznám helyre!)

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 02:35:34

@mojoking77: "ami pedig also hangon kb $25-30000. "

aztabetyár, ezt nem gondoltam volna. Itt ha nem vagy jogosult az ellátásra valamiért akkor 3-5000 dollár (ráadásul NZD) között megy egy szülés. Sima közkórházban. (viszont jó eséllyel nem jár hozzá állampolgárság)

Durva különbség

xylon 2013.03.20. 02:44:54

@pappito: de az nem onkoltseg gondolom. Angliaban is kb 30k fontra saccolnak egy szulest (volt szerencsem haromszor is igenybe venni).

Mi van akkor ha valaki szul de nincs meg a megfelelo egeszsegbiztositasa?

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 02:52:45

@xylon: nem tudom h önköltség-e, ha nem jár neked az állami egészégügy és nincs mondjuk erre is érvényes turistabiztosításod, akkor az állami kórház ilyesmi összegget számláz neked. (ha nincs komplikáció, a császározás pl. plusz egy ezres :) De ha már az egyik szülő permanent resident, vagy két évnél hosszabb munkavállalási engedélye van (ezt lehet h már változtatták) annak ingyen van az ilyesmi.

Viszont itt gyakorlatilag mindenkinek jár az állami eü, ami azt jelenti, hogy a midwife és a kórház is ingyenes, én senkit nem ismerek a környezetemben akinek egy fillérjébe is került volna a szülés, ideértve saját magunkat is. Azt hiszem, ha kell obstetrician akkor az viszont extra mulatság, de egy sima szülésnél a midwife tök elég, nem kell orvos.

(mondjuk itt elég nagyvonalúak szoktak lenni az eü kiadásokkal sokszor a töröttlábú, biztosítatlan turistán se verik le amit rá kell költeni)

mojoking77 2013.03.20. 03:10:27

@M. Péter: Nekem magyar munkahelye@pappito: m van csak STA-t toltok kint (egyenlore max 3 ev, aztan majd latjuk), es ehez magyar biztositas van. Keresgeltunk olyan biztositas utan, ami esetleg, lefedheti, de amit talaltunk azhoz is legalabb egy evet kint kell lenni kar nelkul, hogy a terhessegi resz aktivva valjon... Jo lett volna, de raadasul ez egy ovatos becsles, normal szulessel, komplikaciok nelkul. Mondta a doki, egy komolyabb, problemas szules, csaszarral, minden egyebbel, plusz ugye a szules utan dupla agykoltseggel, szo nelkul felmehet, akar 60-70 000-ig is...
A szep, hogy a helyieknek igy is ki kell fizetni altalaban a 10%-at

mojoking77 2013.03.20. 03:12:58

@pappito: Gondolkodtam, hogy kirakom a postot, de mar megtettem az ongon, ha ramesz Uj Kaledoniara (vagy a Kongoi Demokratikus Koztarsasagra :)) akkor az en postommal talalkozol. Egy postot raktam ide is, de ketszer atgondolom a kovetkezot :))

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 03:27:54

@mojoking77: a 10% az még elfogadható költség, de a full összeg az értelmezhetetlen kategória...

mojoking77 2013.03.20. 03:30:38

@pappito: A 10%-ot altalaban a biztositottaknak kell fizetni.. Nem veletlenul vannak gondban az aegeszsegugyben :))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása