oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 18. 06:48,  A beilleszkedés nehézségei 237 komment

2013. március 18. 06:48 Határátkelő

A beilleszkedés nehézségei

Néha az az érzésem, mintha kicsit háttérbe szorulna a határátkelésnek az a lelki folyamata, ami független pénztől, áraktól és bérektől, egyszóval az anyagiaktól, mert az új élet kezdetének nehézségeiről is szól. Miként Zsolt mai írása.

FOGADÓ A HATÁRON!!! Ma rendkívüli különkiadás egyenesen Egyiptomból! Gyertek magyar idő szerint ESTE 2100-től a blog Facebook-oldalára és kérdezzetek Timitől Egyiptomról egy órán keresztül!

fish and chips.jpg

„Úgy vettem észre, mostanában mintha kevesebb lenne az angliai poszt az oldalon, úgyhogy a magam részéről megpróbálom helyrebillenteni a világ rendjét , gondoltam, leírom az én történetem, annál is inkább, mert szerintem nem nélkülözi a tanulságokat.

A biztonság kedvéért előre szólok, hogy nem lesznek se árak, se bérek, se rezsi – én inkább a „határátkelésem" lelki oldaláról szeretnék írni, remélem, jól fogadjátok majd!

Nem olyan régen, fél éve élek Londonban, és bár tudom, messze vagyok még attól, hogy igazán jól ismerjem a várost és az itt élőket, azért talán némi rálátásom már kezd lenni a dologra.

Miért vagyok itt?

Ezt a kérdést én is feltettem már párszor magamnak (erről majd később), ha szigorúan vesszük, akkor valószínűleg a más kultúra megismerésének a vágya és a város szeretete hajtott, ugyanis korábban már többször jártam itt és nagyon szeretem Londont.

Szóval nem gazdasági menekült vagyok, hanem tudatosan próbáltam abba az irányba haladni az életemben, hogy eljussak ide (például a munkahelyválasztásnál).

Mindezt csak azért tartottam fontosnak leírni, mert szerintem igenis van jelentősége, hogy nem egy teljesen ismeretlen helyre érkeztem meg, nem bolyongtam egyetlen pillanatig sem a városban, nagyjából tudtam, mi merre van, mik a fontos rutinok (metrón, vonaton, stb.).

Amikor ülsz az ágy szélén

Mivel cégen belül pályáztam, így nem volt gondom az elején a szállással, az első hetekben egy olyan B&B-ben laktam, amivel a cégnek szerződése volt (azaz a „listaárnál" olcsóbb volt), és bár hosszú távon így sem lett volna tartható anyagilag a dolog (még így is eszméletlenül drága volt), az első pár hétben jó, hogy akadt egy normális szállásom.

Még így is akadtak nehéz pillanatok, mert amikor ott ülsz az ágy szélén abban a lyukban, amit egyébként szobának neveznek, akkor eszedbe jut az otthoni lakásod, meg a barátok és álom ide, álom oda, arra gondolsz, mit is keresel tulajdonképpen itt?

Az első napokban felszabadultságot éreztem, eufóriát nem (talán mert nem hirtelen elhatározásból jöttem, hanem többé-kevésbé megtervezetten), és engem is meglepett, mennyi nehéz pillanat jött. De tudtam, szeretem a várost és be fogok itt rendezkedni.

Multikulti munkahely és a pénteki pubozás

Ebben sokat segített, hogy el kellett kezdeni ügyintézni, amiben bár sokat segített a cégem is, azért mégis lefoglalt rendesen, meg persze a munkahelyemen is el kellett intézni a formaságokat, végigülni a health and safety őrületeit (ez is megérne egy külön írást), ilyenek.

Meg aztán ott volt London, ami még mindig a szívem csücske, csodálatos, nyüzsgő, változatos, sokszínű. Imádom, hogy senkit nem érdekel, mi van rajtad, hogyan nézel ki, hogy itt mindenki önmaga lehet.

A munkahely maga a multikulti, sokféle náció van jelen (közép-európaitól az indiaiig) és elég gyorsan befogadtak. Amiben nyilván segítettek a hagyományosan péntek délután a sarki pubban (pontosabban: szigorúan az utcára szorulva, álldogálva) legurított sörök is...

Aztán pár hét után sikerült kijutni a B&B-ből is, lett saját albérlet, ami ugyan csak alig valamivel nagyobb, mint a bed and breakfast volt, de legalább úgy érezhetem, hogy a sajátomba érek haza esténként. Azért ez nagyon nem mindegy.

Aztán a környéken is tudom már, hol az olasz pék, a sarki kis és a kicsit messzebb lévő nagy bolt, meg hol a jó fish and chips, ilyenek. Beilleszkedtem, na!"

(A kép forrása.)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: London Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr185140204

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A fájó pont 2013.03.18. 16:03:16

Hogy egy kis személyes dologról is írjak… Bár azt gondolom, hogy ez a téma is nagyon sok  embert érint, akik szeretnének kiköltözni Angliába és itt munkát találni. Ez a téma számomra különösen érzékeny. A család vagy a gyerekek hátrahagyása. Felm...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NIKI LAURA 2013.03.18. 06:58:34

Ez most mi vôt,ez a kb 25 sor?
Èletem Jaszfaxakarajenōn?

Sent from my Apple IPad

tableno 2013.03.18. 07:15:55

Hát ezúttal NIKI gyereknek igaza van. Ez nulla.

b@rlang 2013.03.18. 07:22:56

A tema (a 'hataratkeles' erzelmi oldala, emocionalis hullamai) erdekes, de nem konnyu megragadni a lenyeget.

Ugy erzem, itt nem is sikerult, leginkabb talan azert mert fel ev utan meg boven benne van a szerzo az erzelmi hullamokban, a beilleszkedes meg messze nem zarult le (akkor sem, ha egy angolszasz befogado multikulti kornyezetben mar par honap utan ugy erzi, de kesobb ez az erzes meg fejlodni fog)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.03.18. 07:27:40

Ez nem sok.
Ha a pénteki sörözés egyenlő a beilleszkedéssel...
Hm...
Ilyenkor mondaná boldogult nagyapám: Fiam, ezért kár volt ennyit tanulni.
Bocs.

pappito · http://pappito.com 2013.03.18. 07:42:42

mit vártok? megint egy aki hat hónap után érzi magát beilleszkedettnek.

(mondjuk ő még a jobbik, legalább nem azon sopánkodik, hogy külön van a hidegvízcsap a melegtől :)

Az én szerény véleményem, hogy azért UK annyira nem egzotikus hely, hogy egy fél éve ott zsinnyegő lelke legyen érdekes húsz sorban. Kenyának elnézem a hat hónapot, mert Kenyáról lószart se tudok és öröm olvasni valaki ott élő véleményét v érzéseit, tapasztalatait. De UK-ba menni cégen belül és hat hónap alatt betakarni a "mit keresek itt"-től a "beilleszkedtem"-ig?

ne már

Zka77 2013.03.18. 07:48:02

Ez tényleg elég harmatos volt sajnos.

rafflesia 2013.03.18. 07:50:48

??? ez nagyon gyenge poszt, mintha félbe lenne hagyva....

Elizabeth72 2013.03.18. 08:01:32

Nem tudom mit vartok el tole, leirta a modot, ahogy neki sikerult. Nem vagyunk egyformak. Majd egyszer en is megirom a enyemet, az meg hosszu lesz, es kritizalhato. Mer ugye a miert nem igy meg ugy kerdesek mindig ozonlenek..
De ha mar itt vagytok, adhattok neki meg tanacsot, termeszetesen joindulatura gondoltam...
Vagy megirhatjatok a sajat torteneteteket is...aztan majd azt is lehet kritizalni. Jo reggelt.

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.03.18. 08:05:57

Elfogytak a cikkek?
Ezt inkabb nem jellemeznem :)

Stupidella 2013.03.18. 08:08:47

Kicsit kurta lett tenyleg. Kerdeznem, hogy jart-e azota otthon a posztiro, mert en pl mindig akkor zuhanok meg (de nagyon), miutan hazaugrottam, vagy meglatogatott vki otthonrol. Anyukamat mar inkabb arra kerem, ne csomagoljon semmit otthoni kajat, mert kepes vagyok zokogva azt enni. Kb egy het, mire helyrerazodom erzelmileg es kezdem jol erezni magam a boromben itt kulfoldon, kb egy het, mire eljezdem ujra ertekelni, hogy van munkam es meg is elek belole. Persze ha a ferjem is kint elhetne velem, biztosan konnyebb lenne, de igy egyedul eleg hullamzo a kedelyallapotom a hazalatogatasok utan. Egy darabig ritkitom is.

2013.03.18. 08:35:30

@Elizabeth72: Ha valaki megír valamit és utána útjára engedi, viselje a kritikákat is. Jó reggelt.

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2013.03.18. 08:38:45

gyors, tömör :) ja és tudtál angolul, nem szarakodtál :)) király ;)

pappito · http://pappito.com 2013.03.18. 08:48:18

@Elizabeth72: "Vagy megirhatjatok a sajat torteneteteket is...aztan majd azt is lehet kritizalni. "

hát ezen sokan túlvagyunk már, úgyhogy vidáman kritizálunk.

btw én spec a HÁ-t kritizáltam, aki eldöntötte, hogy ezt lehozza.

thomato 2013.03.18. 08:54:09

hol voltak ebben a lelki dolgok? pedig lehetne mit mesélni....

nigara 2013.03.18. 08:54:36

nna, valahogy így kell határátkelni - ez volt az első gondolatom az első pár sor után.
Ezzel nincs is baj - cégen belülről váltani, király. Minden gond kilőve.
Tök jó.
De azért ha már a gondokról nem tudott írni, valami mégiscsak történt vele fél év alatt? vagy nem? jó sem történt?
Semmi benyomás? (csak pénteken?)

Elizabeth72 2013.03.18. 09:01:57

Ez jo:) Csak penteken:) Meer, nekem is az a kedvenc napom:)

30-06 2013.03.18. 09:22:31

Na ezt gyorsan elolvastam.
Nem egy enciklopédista írás, de pont annyi élményanyagot tartalmaz, amit el tudunk egymásnak mondani a pultnál egy korsó sör mellett, feltéve, ha már ittunk előtte valami töményet és megindult a lelkünk

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.18. 09:32:28

kicsit rövidke, de nem rossz a poszt.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 09:34:40

van egy szoba-konyham es tudom, hol a sarki bolt
beilleszkedtem

ffüttyfürütty 2013.03.18. 09:39:47

Ennyi? Te voltál az anti-ausztráliába férjhezmenô szõvegmennyiség tekintetében. De lerõvidíthetted volna: Nem kõnnyũ, de az itteni ágyaknak is van széle. Pénteken kocsmázom a munkatársakkal, tehát helyzet javulóban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 09:55:16

milyen kocsid van?
milyen nemzetisegu a baratnod/feleseged/?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.03.18. 09:57:51

Mikor fog megjelenni az én posztom második része?

lámalány 2013.03.18. 10:15:33

Én április végén költözöm és ha már a dolgok lelki részéről van szó, nálam ez eléggé hullámzó. Néha egészen pozitívan látom, máskor meg maga alá temet a szentimentalizmus és nem utolsó sorban a tennivalók hada. :-/ Ha valaki hasonló cipőben jár és szívesen beszélgetne az épp aktuális érzelmekről, feladatokról, örömekről, akkor írjon nyugodtan a hpannyi@yahoo.com-ra.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2013.03.18. 10:17:06

Hát ez egy nagy szar volt. Fél év alatt beilleszkedni... :)

szaszo71(D) 2013.03.18. 10:17:28

Azért szerintem a beilleszkedés kicsit több annál, h.van "saját" lakásom, tudom, hol a bolt. Pont a "lelki" dolgok hiányoznak a posztból.
Mit csinálsz szabadidődben(kivéve a péntek délutánt)?
Van olyan, aki ha nem is a barátod, de van kihez szólnod, kicsit megbeszélni, ami foglalkoztat? - Ilyesmikre gondolok.
(Kicsit OFF: A fiam tegnap este indult osztálykirándulásra Angliába, a szállás Eastbourne-ben van. Milyen idő van arra? Mert itt Németo-ban szakad a hó:((( )

tableno 2013.03.18. 10:31:56

Itt van egy kis olvasnivaló annak, aki értelmes beszélgetést is szeretne mára:

index.hu/belfold/2013/03/18/miert_koltoznek_haza_az_elvandorolt_magyarok/

01234567 2013.03.18. 10:37:11

Gyenge. És igazán nem értem, az ilyen sivár embereknek szokott a legkevesebb gondja lenni érzelmileg egy országváltásnál. Gyakorlati problémáik szoktak lenni, és az hiszik az érzelmi.
A fél évről: az pont az az idő, ami alatt eldől vissza mész e, a beilleszkedés azután kezdődik, ha maradtál.

ablakkktalan (törölt) 2013.03.18. 10:37:59

Kicsit rövid a poszt, meg nem is a beilleszkedésről szól, fél év után még senki nem iszkelledett be sehova, max. a kijövetel körüli lelki viharfelhők elültek és kicsit nyugalom van. Az nem egy jó hozzáállás, hogy az ágy szélén ücsörögsz, intézd a dolgaid, tanulj nyelvet, sportolj, járj múzeumba, akármi, az ücsörgéstől nem fogsz előrébbjutni és itt senki nem fog kézen fogva vezetni.

Az meg egy tévhit, hogy a külföldi magyarok akkora trógerek lennének (reakció a mai indexes cikkre), az a gond, hogy sokan kijönnek, úgy, hogy egész életükben burokban éltek és a kisujjukat nem mozdították meg semmiért, meg úgy, hogy nem tudnak megszólalni angolul, aztán meg megsértődnek, ha a másik nem áldoz arra teméntelen időt és fáradtságot, hogy kézenfogva elmenjen vele NI számért, állást keresni, segíteni elintézni minden apró-cseprő dolgot. És ezt - hogy "de én nem tudok angolul" - olyan vádló hangsúllyal tudja mondani némelyik, mintha az én hibám lenne. Aztán többnyire az ilyen piócák, akik egy idő után persze el lesznek küldve a jó k anyjukba, terjesztik, hogy a külföldi magyarok milyen köcsögök...

Több itt a pióca, mint a mocsárban.

ablakkktalan (törölt) 2013.03.18. 10:43:33

@tableno: Hát ja, aki gyökér, az nem fog beilleszkedni sosem, bárhova is megy. Amúgy meg minek annyira beilleszkedni? Attól most boldogabb lesz az ember, ha a barátai hollandok, nem hollandiában élő magyarok?

Mrs. Clayton 2013.03.18. 10:45:45

@szaszo71: egész tavaszias, max nem süt a nap
egyébként egyszer már én is beilleszkedtem Genfben, mert összecimbiztem a Hotelben a recepciós lányokkal, meg egy idegenvezetővel és a Hoteltől balra volt egy kisbolt, meg ültem is ott a helyijáratos buszon, azt hiszem kicsit én is genfi lettem akkor

Globetrotter2014 2013.03.18. 10:49:25

Ismerős a fíling, már egy tucatszor átmentem rajtra. Az elején fel kell térképezni és meginsmerni a dolgokat. Munkahely/iskola boltok, ha van átmentei szállás akkor állandót keresni.

Sok-sok inger.

Majd 2-3 hónap múlva az első letargia, amikor már nincs újabb ingerküszöb emelkedés. Ilyenkor jön a honvágy is.

Aztán egy másik dolgo hogy kialakulnak a törzshelyek, miután sokadszor látogatunk el valahova. Ehhez a msotani roszágban vagy 2 év kellett. De van ahol gyorsabban összejön.

Egyébbként ehhez nem kell feltételnül külföld, elég elkeróülne egy másik városba egyetemre, valahol ugyanez a procedura. :)

szaszo71(D) 2013.03.18. 10:55:04

@ablakkktalan: Én pont csütörtökön találkoztam a "nem tudok angolul" ellenkezőjével. Németet tanítok, mint már többször írtam, van a csoportomban egy magyar csaj. Ő megismerkedett más magyarokkal, mondta, h. jár tanfolyamra, ettől eddig tart, ha éredkli őket, jöjjenek oda. Hát óra után tényleg jött is az egyik, szépen elmondtam mindent, hogyan lehet jeélentkezni, stb. Próbáltam megállapítani, h. beférne a csoportba a tudása alapján, de nem nagyon válaszolt a kérdésemre. Majd, miután este fél 7-től a saját szabadidőmben rászántam fél órát, kinyögte, h. nem akar olyan csoportba járni, ahol magyar a tanár, én szerezzek neki egy csoportot német tanárral. A mi sulinkban nincs olyan, amúgy is kevés a német némettanár, adtam neki egy-két ötletet, de persze egyik se felelt meg. (Nem jó az időpont, drága, stb.) Nagyon felhúztam magam, hogy hogy jön valaki ahhoz, h. feltartson tök idegen embereket csak azért, mert egy országból jöttünk. Most lehet, h.ő is azt mondja, milyen gonoszak a kint élők, nem segítenek...

Völgykovács 2013.03.18. 11:03:49

Sziasztok!
Inspiratív az írás, köszönöm!
Rögvest bemutatkozáskép engedjetek meg nekem egy éves értékelőt! - tegnap volt egy éve, hogy megjelentem Londonban.
No igen, az "ágy szélén ülve azon merengek, mit is keresek én itt?"
Budapesten volt egy (viszonylag) jó és (aránylag) nem rosszul fizető állásom, amit szerettem is. Hirtelen elhatározásból - én sem igazán tudnám megmondani miért - egyszer csak itt találtam magam. Úgy éreztem megrekedt az életem, vagy csak túl jó sorom volt. Hátrahagytam a szüleimet, kutyáimat, baráti kört.
Pár állásinterjút előre megbeszltem, az egyik össze is jött. Pár hét múlva váltottam, és azóta is ott dolgozom. Nem nevezném GDP rengető karriernek: szakács vagyok egy multicég jól menű pubjában. Munkámmal kapcsolatban már csak nihilli, méla undor fog el - a kezdeti lelkesedésem után néha sokkal rosszabb volt. Cserébe a fizetésem itteni viszonylatokban kb nulla. A munkahelyemen mindenki kedves, aranyos, barátságos. Mivel szintén (legalábbis döntő többségében) bevándorlókkal dolgozom együtt, nem igazán fejlődik az angolom.
Most szüneteltetem épp az álláskeresést, az elmúlt két hónap nem hozott egy darab visszahívást sem. Bármilyen irodai munkáért ölni tudnék, ez az agynélküli fish&chips sütés konkrétan kikészít. Érzem, hogy nagyon sokat jelentene az önbecsülésemnek és így nem csak a város, hanem az ország új részeit is megismerném. Más "londoninak" lenni és más angolnak.
A beilleszkedés jó kérdés. Bevándorló vagyok, bevándorlókkal élek, bevándorlókkal dolgozom, (rémes?) akcentussal beszélem a nyelvet és kicsivel a minimálbér felett keresek. Ha elmegyek bankba ügyintézni, postára, boltba, vagy akár a körzeti orvoshoz, szinte biztosra vehetem, hogy a pult másik oldalán álló ugyanebben a cipőben jár. Azt hiszem mondhatom, hogy London egy szintjére beilleszkedtem. Tisztában vagyok egy másik szint létezésével, ami tényleg színesebbé teheti az ittlétet, és izzasztó tégelyből statikus zajjá "emeli" még a tömegközlekedést is, de az még zárva van. Ahhoz képest nem sikerült beilleszkednem.
Szerintem kulcskérdés, hogy az ember mit akar kezdeni, mi a koncepciója. Az egy dolog, hogy megkötöttem otthon bizonyos kompromisszumokat, amiket itt lecseréltem másokra. Az még fontosabb, hogy ha sikerül egy úton maradni és azon menni előre, akkor már nem kompromisszumként fogok ezekre gondolni, hanem az életemként. Szelídebb érzések fognak majd el a Túri Rudi említésére és mivel inkább vagyok önmagam, a be is tudok illeszkedni abba a Londonba, Egyesült Királyságba, ahova tartoznom kell.
A családom és kutyáim mindig hiányozni fognak, amin a szinte korlátlan telefonpercek csak enyhíteni tudnak. Új barátaim lesznek, a régi kapcsolataim pedig ünnepnapok, ezzel sajnos nem nagyon lehet mit kezdeni.
ui.: Elképzelni sem akarom mi fordult meg annak a felhasználónak a fejében, aki a különálló csapokat teremtette - és úgy hagyta. Nem akarok mélylélektani filozófiát belevinni, de ez így tényleg nem emberséges. A másik oldalon közlekedés első pillanattól egyértelmű.

chocco channel 2013.03.18. 11:05:15

A beilleszkedes nem ott kezdodik, hogy tudom, hogy hol van a sarki pek es a hentes es tudok kozlekedni a metron.Szamomra ott kezdodik, amikor egy ember megismeri a kulturat es megerti, h mi es h mukodik (nem a metrora gondoltam:-)))

Amikor tullesz azon valo fehaborodasan h itt nincs turo rudi es az angol kaja szar, az idojaras szar, az angolok hulyek es egyeb derogativ kozhelyek. Amikor megismersz eleg angolt es rajossz, hogy van koztuk hulye es ertelmes is, es akkor amikor "megszunsz" magyar termekeket, szokasokat keresni ott ahol nincsenek.

Amikor megprobalod megerteni az angol barataidat "lekicsinyles "nelkul es nem probalod azt bizonygatni, h a magyaroknal meg a kaja is jobb.

Amikor nem csak te tudod hol van a pek, de a pek is megismeres elokesziti a kedvenc kenyeredet es amikor felveszed a varos ritmusat es vele egyutt luktetsz.

Amikor karacsonykor nem azon sipitozol, h nem a Jezuska jon hanem a telapo es igen, felveszed a karacsonyi menuhoz a koronat es nem megbantasz massal azokat h nem asszimilalodsz.

Nem kell kitenni a kokardat a Rememberance Day-re, de azert az 5 perc csond kibirhato(persze lehet h csak 2 pec).Amikor nem rohogsz a kiralynon hanem megprobalod pozitivan szemlelni magat a jelenseget.Amikor nem csak a tortenelmuket ismered, hanem a szokasaikat, gondolkodasmodjukat is, velemenyuket a nagyvilagrol.

Amikor nem csak azt tudod, hogy hogy muxik a segely rendszer, de azzal is tisztaban vagy,hogy mukodik minden mas pl: mi az akas es hasonlok.

Amikor ahelyett, hogy azon rohognel hogy itt sokat beszelnek az idojarasrol nem szakitanad meg a beszelgetest valami massal, leven ok imadjak az idojarast kibeszelni es nem all semmibol hallgatni es bekapcsolodni:-)

Amikor tudod, hogy milyen part it kepvisel es miert es minek mi volt a tortenelmi elozmenye. Amikor ertekeled a jo dolgokat a rendszerben es nem a rosszakat keresed.Amikor befejezed az altalanositast mert rajossz, hogy ez nem mukodik, amikor tudod, hogy egy Brit miert nem megy Skociaba es kepesvagy elsore megerteni egy ir akcentust annak ellenere h az eletben nem eltel Irorszagban.

Amikor elkezded erteni a vicceket, marmint azokat amik tullepnek" a nyul nekiment a fanak muhahaha" kategorian es amihez kell a rendszerek es szlengek ismerete.

Amikor elkezded szeretni ezt az orszagot minden furcsasagaval egyutt es amikor azon kapod magad, hogy mas orszagok elleneben anglianak szurkolsz az Olimpian/sportokban/vetelkedokben.

Amikor teged is felhaborit h egyes kozosseget angol kokardat egetnek, es nehany suliban mar nem az angol az elsodleges nyelv.

Amikor egyutterzel az orszaggal es az angolokkal annak ellenere, hogy horribile dictu te mas velemenyen vagy. Amikor tiszteletben tartasz szokasokat, nem pedig rohogsz rajtuk.

Amikor kiakadsz mert a kiralyno kezet fogott az IRA egykori vezerevel aki megolte a ferje unokatesojat, de muszajbol odamentek es megtettek akkor. Amikor erted, hogy a neve hallattan miert kopnek a foldre az angolok.

...vegtelen a sor.

Ha pedig ezek egyiket sem erzed meg egy ev utan sem, akkor lehet, hogy itt az ido, hogy mas orszag utan nezz. mert semmi ertelme egy olyan orszagban elni amit se nem ertesz, se nem szeretsz es megerteni egyaltalan nem akarsz.

psych. 2013.03.18. 11:06:03

@szaszo71 Hastingsben borus, esőt jelez néha, múlt heten hétfőn volt hó...na az durva volt.

Mrs. Clayton 2013.03.18. 11:09:35

@szaszo71: félre ne értsd, mert egy magyar anyanyelvű tanár idegenben lehet jobb, mint egy helyi, nekem sokszor problémát jelent, h nem tudják kifejezések pontos értelmét elmagyarázni v átrakni az én nyelvemre, s így tovább tart míg megértem h miről van szó, de egyébként lehet csak volt már kellemetlen tapasztalata
lehet előítéletes vagyok, de én a kezdetektől elzárkózom mindenkitől, aki magyar, erre az angol főnököm direkt összerakott egy magyarral, mert h az milyen jó lesz, ja, addig cseszegetett, fúrt a magyar kolléga míg felmondtam, és nem is leszek hajlandó olyan helyen dolgozni, ahol akár egy magyar v magyar származású is van

VíziLó 2013.03.18. 11:10:37

Ez volt a poszt? Vagy a fele lemaradt? Nem értem.

Ha Határátkelő nem kap elég színvonalas posztot, akkor könyörgöm inkább tartson pár nap szünetet, de az ilyenek mint a mai, meg a tegnapi nem csak a törzsközönséget riasztják el, de ha valaki ma idetéved az sem fog többet idejönni, nem hogy feliratkozni az oldalra.

VíziLó 2013.03.18. 11:16:30

Bocsánat nem a tegnapi afrikaira, hanem a tegnapelőtti anyai levélre vonatkozott a kritikám.

szaszo71(D) 2013.03.18. 11:16:56

@Jess G: Nemrég van itt, otthon tanult egy kicsit németül. Azon kívül a tanfolyamon csak németül beszélek, végülis a legtöbb résztvevő nem magyar. Egyébként nem az a bajom, h. nem akar odajárni, hanem az, h. ha előre tudja, h. nem akar, akkor mért tart fel.

tableno 2013.03.18. 11:19:18

@Völgykovács: hát nem tudom, de szerintem neked tök fölösleges volt kimenned akárhova is. "Hirtelen elhatározásból - én sem igazán tudnám megmondani miért - egyszer csak itt találtam magam." - huszonöt éves kortól ez így nehezen védhető...

ablakkktalan (törölt) 2013.03.18. 11:19:59

@szaszo71: Mwahhahhahh, na ja, ilyesmikre gondoltam.

Amúgy van, aki akkor sem szokik le a segítségkérésről, ha már évek óta itt van, ismerek én is ilyeneket, az évek során egy angolkönyvet elő nem vesznek, beleszarnak az egészbe, aztán meg jön minden papírral, hogy de fordítsuk le neki. Egy ideig persze segít az ember, de amikor évek múltán is ugyanez a helyzet, azért eszembe jut, hogy ugye amíg én meló után beszarásig angolt tanultam, addig ők a kis dákójukat simogatták, aztán meg életvitelszerűen engem basztatnak a fordításért... Szimpla vérszívás ez már.

Újabban lepattintom az ilyen kis geciket és hirtelen máris csak azokkal vagyok jóban, akik nem érdekből cimbiztek velem és nem szívják a vérem mindennel - sokkal jobban is érzem magam. (megfigyelésem szerint amúgy, aki egy dologban a másik vérét szívja, az minden másban is fogja, a vérszívásra hajlam egy alap tulajdonság, ami mindenhol kiütközik).

Mrs. Clayton 2013.03.18. 11:25:03

@szaszo71: nem tudom mi járhatott az illető fejében, de az én magyar kollégám alig beszélt magyarul, egymás közt soha nem beszéltünk magyarul, amennyit nekem mondott pár szót azt is erős brit akcentussal mondta, szóval a baj nem ebből fakadt, ettől még tipikus magyar volt, és annak megfelelően is viselkedett
rám pl az itteni magyarok épp emiatt fújtak az első pillanattól, mert én ezt nyilvánvalóvá tettem, nem járok magyar estre/klubba, ha kérdik megmondom, h magyar vagyok, de ha kiderül h van magyar a cégnél tuti elkerülöm, mert előre tudom, h nem szül jót, egy felnőtteket tanító tanár sztem azért más eset, abban tennék kivételt, főleg h az én német tanárom egy tuskó, köcsög kiscsaj volt, de pöpecül tanított, így elnéztem neki a bunkóságát

2013.03.18. 11:31:45

@chocco channel:
Nagyon tetszett a kommented, szerintem jobb mint a poszt!
En ugyanigy vagyok (nagyjabol) az USA-val.

Fotelbetyár 2013.03.18. 11:37:24

Gyenge ez az írás. Sokkal részletesebben ki lehetne fejteni. Szerencsére a hozzászólások hozzáteszik azt, amiért idejöttem olvasni, de az kicsit gáz, amikor egy blogposzt témájának a 90%-át a hozzászólások jobban körülírják, mint maga a bejegyzés.

Pitykeőrmester 2013.03.18. 11:39:25

Ez egy poszt volt a "Beilleszkedés nehézségei" címmel? Hmmm...hááááát ennek a posztolónak semmiféle nehézségei nem voltak. A lelki része a dolognak meg egyáltalán nem jött át ebből a 10 sorból. Mondjuk lehet fél év alatt még nem jelentkeztek nála a lelki problémák. Az, hogy "mi a fenét keresek én itt?!?!?!?!" az nem lelki oldal. Ezt a kérdést szinte bármilyen - kevésbé átgondolt - helyzetben felteheti magának az ember.

szaszo71(D) 2013.03.18. 11:49:03

@psych.: Kösz, ettől tartok, h. majd minden nap eláznak.

chocco channel 2013.03.18. 11:50:52

@vágtázó halottkém: Ooooo hat koszi:-))Ezekhez a dolgokhoz nyitottsag kell es egyfajta kivancsisag, es egyfajta lojalitas az orszag fele, ami befogadott.

Te miota elsz az USA-ban (en 6 eve elek Angliaban)?

pappito · http://pappito.com 2013.03.18. 11:51:50

@Fotelbetyár: ebben nincs semmi meglepő, a kommenteket jobbára olyanok irják, akik nem most érkeztek a hathuszassal

Pitykeőrmester 2013.03.18. 11:55:32

@ffüttyfürütty:

:D Ez hatalmas, de kábé ennyi volt a poszt.

Szerintem órákon át lehetne sorolni a külföldre költözés lelki oldalát, ami teljesen más akkor, ha az ember kényszerből megy külföldre és teljesen más, ha mondjuk két lehetőség közül választja ezt. A kényszer költözőktől már hallottunk/olvastunk lelkis beszámolókat. Egyébként én is közéjük tartozom.

A nem kényszerből költözöttek lelkében pedig valószínűleg sokkal kevesebb probléma húzódik meg.

Qué-Béka 2013.03.18. 12:00:49

@chocco channel:
Jól összeszedett pontok. Elkezdtem én is strigulázni, mi van meg és mi az, ami még várat magára. Én épp most a québec-i politikába ásom bele magam, de gyomorgörcseim vannak tőle. :-((( Viszont ennek is meg kell lennie.

szaszo71(D) 2013.03.18. 12:16:19

@Pitykeőrmester: Persze felmerül a kérdés, mi az a kényszer. Ha nekünk minden úgy jött volna össze, ahogy szerettük volna, pl. a férjem a német diplomája miatt nem szívott még évek múlva is, akkor mi még otthon lennénk. Viszont nem fenyegetett minket az éhenhalás, a hiteleinket is tudtuk fizetni.
Most akkor ez kényszer vagy nem?

tableno 2013.03.18. 12:16:57

@ablakkktalan: Szerintem sokat számít, ha az embernek vannak helyi barátai. Ugyanis kizárólag tőlük tanulhatod meg a helyi kultúrát, mentalitást. Ha csak külföldiekkel érintkezel, soha sem fogod magad otthon érezni az adott helyen, mindig "expat" leszel.

Tökfőzelék (törölt) 2013.03.18. 12:28:23

@tableno: a cikkből:
"Csak ezek után említettek meg néhány objektív okot is a hazaköltözésre. A legjellemzőbb nem is a pénztelenség, hanem a nyugati ország magas árszínvonala volt: „Meg vagyok győződve arról, hogy itthon egy picivel az átlag felett kereső jobb életszínvonalon él, mint kint egy jól kereső fiatal”"

Én sajnos ezt nem tudom megerősíteni itthon jól kereső fiatalként.

"egy picivel az átlag felett kereső": az átlag 150 nettó, picivel az átlag felett keresni legyen 200 nettó

Én is e körül keresek, mégis óriási ugrást látok a statisztikákban a külföldi keresetek és az én keresetem között a kiadások levonása után is.

A kilátások és karrierlehetőségek pedig ott még mindig jobbak csak kereset szempontjából tekintve.

London2009 2013.03.18. 12:39:43

: ))) Ez mi volt?? Tehát a posztoló úgy érzi beilleszkedett? Gratulálok.
4 éve élek kint, angol a barátom és imádjuk egymást a családjával, van baráti köröm, kozmetikusom, fodrászom, fogorvosom, biciklim, a szomszédnál hagyom a kulcsot ha elutazom és még sorolhatnám.
A hétvégén voltam egy olyan buliban ahol csak magyarok voltak. Évek óta itt élnek és még mindig csak egymás társaságát keresik. Annyira fura volt az egész parti hangulata, hogy azt hiszem legközelebb kihagyom... Az egész arról szólt, hogy te mit csinálsz, mióta vagy itt és hogyan tudnál segíteni. Ha kiderült, hogy jól keresel, nincs anyagi gondod és nem magyar a párod, akkor már ki is lettél taszítva a körből. Szánalmas. Na ők azok akik sosem fognak beilleszkedni.

f.nero 2013.03.18. 12:45:21

Az még igen messze van a beilleszkedéstől, hogy tudod, hol a pék.
Az ilyen lelki problémák inkább pár év után kezdenek el jelentkezni, amikor már berendezkedtél, megismerted a környezetedet, már vannak kapcsolataid is, de észreveszed, hogy ezek között nincs egy igazi barátság sem. Amikor szembesülsz vele, hogy még évek múlva is idegen vagy, és hogy valószínűleg az is maradsz.

ablakkktalan (törölt) 2013.03.18. 12:46:40

@tableno: A kollégáktól ígyis-úgyis átveszel némi helyi kultúrát, de olyan mint ők sosem leszel, ahhoz neked is tizenöt évesen mezítláb kellett volna rohangálnod télvíz idején fullbenyomva, azt meg már nem tudod bepótolni, szóval bármennyire fáj, mindig lesznek olyan dolgaik, amiket te nem fogsz megérteni.

Sajnos én meg már öreg vagyok ahhoz, hogy ezen túlmenően más emberek barátságáért pitizzek, akár helyi, akár nem helyi. Nem kell annyira teperni azért a kultúráért, az itt élő 25-30 éves echte angol gyerek bármennyire sápítozik, hogy ez az ő országa, meg az ő kultúrája, én már jóval több adót fizettem be ide, mint amennyit ő, arról én meg nem tehetek, hogy véletlenül kétezer kilométerrel odébb születtem, ő meg itt. Neki sincs több joga itt élni, mint nekem, bármennyire is fáj, nem nehéz belátni, hogy ő is születhett volna mondjuk azerbajdzsánban, szóval puszta mák, hogy ide hozta gólya.

Engem speciel rohadtul nem érdekel a helyi kultúra (ami nagy vonalakban abból áll, hogy menjünk le tréningben a kocsmába és basszunk be, majd vörös fejjel ordítozzunk), mégis jól érzem magam, nem függök senkitől, csinálom a dolgaimat, elvagyok, vannak barátaim is, azt sosem néztem, hogy helyiek, vagy nem helyiek, mert nekem az nem szempont.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 12:49:38

@chocco channel:

Igen, ez egy hasznos hozzászólás volt.

Alapvetően háromféle embertípus van:
- emigráns,
- kisebbségi,
- helyi.

Az emigráns az, aki tudatosan vagy nem-tudatosan azt választja, hogy nem illeszkedik be. Ő idegen akar maradni. A helyi szokások idegenek maradnak számára. Ez az embertípus lehet persze nem igazi emigráns is, az "emigráns" csak egy elnevezés. Ilyen még a szűken vett emigránson kívül a vendégmunkás, a diplomata, a céges kiküldött, a letelepedett nyugdíjas, a diák is.

A kisebbségi az, aki otthon érzi magát, de saját magát nem tekini a helyi közösség mainstream tagjának, azaz valamiben kilóg. Bent is van és kint is. Jellemzően kettős identitása van.

A helyi meg az, aki integrálódott minden szempotból.

ablakkktalan (törölt) 2013.03.18. 12:54:52

@London2009: Mér' ha angolokkal találkozol előszőr, azok nem azt kérdezik, hogy mit csinálsz, kivagy-mivagy?

Ha már itt tartunk az ilyenenekt sem szeretem, akik annyira nagyra vannak azzal, hogy kijöttek, kitolták a csöcsüket és felszedtek valami angol csávót 1 perc alatt, aztán meg azzal gizdáznak, amit ezáltal elértek (pölö jellemzően az így összeszedett angol nyelvtudással szoktak), holott az angol pasija nélkül egy másodperc alatt eltűnne a talaj a lába alól. De azért közben ossza az észt, hogy ő mit ért el. Semmit, pusztán áruba bocsájtotta a testét, cserébe a haszonért. Mondjuk a nők alapból is ezzel a stratégiával próbálkoznak, nem kell ehhez külföldre menni.

London2009 2013.03.18. 13:04:03

Barátom, te tényleg ablaktalan vagy! Valami kis fényt engedj már be néha! Hátha megvilágosodsz! Úgy jöttem ki, hogy már volt munkám és kiválóan beszéltem angolul és még másik pár nyelven. Az „angol csávó” nélkül is pont olyan két lábbal állnék a földön mint ahogy idáig is tettem egész életem során. De remélem most jobban érzed magad, hogy ismeretlenül lekurvázod a másikat.
Ha te a kocsmában ordítozó részeg angoloknál távolabb nem látsz és ezt jelenti neked az angol kultúra, akkor azt hiszem ez mindent megmagyaráz.

tableno 2013.03.18. 13:13:05

@ablakkktalan: tipikus megkeseredett emigránsduma. Na az ilyenre mondják teljes joggal a helyiek, hogy "ha ennyire nem tetszünk neki, minek jött ide?".

tableno 2013.03.18. 13:15:48

@Tökfőzelék: "Csak ezek után említettek meg néhány objektív okot is a hazaköltözésre. A legjellemzőbb nem is a pénztelenség, hanem a nyugati ország magas árszínvonala volt: „Meg vagyok győződve arról, hogy itthon egy picivel az átlag felett kereső jobb életszínvonalon él, mint kint egy jól kereső fiatal” - ezen a mondaton én is fennakadtam. Tényszerűen nézve egyszerűen nem igaz. Akkor fordulhat elő, ha az illetőnek otthon tehermentes saját lakása van, kint meg London belvárosában saját lakást bérel.

micsoda? 2013.03.18. 13:40:01

Talán elaludt a poszt írója, mert se füle, se farka.

Spacecake 2013.03.18. 14:10:18

@tableno: ezzel a kitetellel viszont nagyon is igaz lehet,persze az orok dilemma,h kinek mi a fontos es kinek mit jelent az eletszinvonal...
a sajat-akar tehermentes lakas meg itthon nem tartozik a ritka jelensegek korebe.

2013.03.18. 14:26:29

Igen rovid a poszt. Mi is okozott anno beilleszkedesi nehezsegeket:
- nem csodalkozni azon, hogy az angol kiralyi csalad nemet, dan es gorokok leszarmazotrai
- nem idegesiteni magam azon, hogy a 21. szazadban egyhazi urak ulnek a House of Lordsban. Ez nem sikerult, meg mindig idegesit.
-nem csodalkozni azon, hogy az a nap hire, hogy Kate tegnap azt a kabatot vette fel St Patrick napra, mint tavaly ilyenkor. Ez le is soporte a Ciprusi bail-outot az elso oldalrol.

ne most 2013.03.18. 14:34:24

Legközelebb talán arról a 15 percről, amit a buszmegállóban várva töltöttél.

Mrs. Clayton 2013.03.18. 14:37:05

@charlieharper: mit olvasol? nálam se a bulvárban se a politikai lapban ez nem is volt hír, legalábbis nem verte ki a szememet, mármint Kate és a kabát, ellenben mindegyik cikkezett Obama és a sátán hasonlatosságáról

morsels (törölt) 2013.03.18. 14:39:25

@VíziLó: Olyankor tarthatnanak Hagyma napot.
:-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.03.18. 14:47:38

@rafflesia: te merrefele? Malaysia? csak a névből gondolom, hogy biztos Borneó vagy ilyesmi :-) bocs, ha lemaradtam az infóról.

én nem tudom, mi is az a beilleszkedés. nyilván nem fogok Ázsiában integrálódni. viszont soha, az első percben se éreztem úgy, hogy mi a fenét keresek itt, mi ez az egész, minden idegen, segítség! nagyon is jól elvagyok, Chiang Mai az első perctől fogva HOME (ahova most Burmából visszavágyom még mindig), nem hiányzik Magyarország. ezer éve nem is voltam látogatóban. az ilyesmi életérzés hova sorolódik?

tableno 2013.03.18. 15:09:56

@Spacecake: Persze, de akkor pontosan kell fogalmazni. Az idézett állítás így, ebben a formában hamis.

qengland 2013.03.18. 15:12:40

Az, hogy mit jelent a beilleszkedés, szerintem egyén függő. Én pl. soha nem voltam egy sörözős, szóval nem hiszem, csak azért mert vannak, akik elmennek péntekenként sörözni egyet, én is csináljam, csak azért, hogy bizonygassam, hogy beilleszkedek. És mi van, ha nem érdekel a királynő vagy a politika? Akkor már nem is akarok beilleszkedni, húzzak vissza Magyarországra? Nekem nem az a célom, hogy angol úriemberré válljak, hanem, hogy boldogan élhessek a családommal. Aztán ha esetleg összebarátkoznék helyiekkel, mert úgy hozza az élet, hát legyen, de ezen nem fogok görcsölni, hogy bizonygassam, hogy beilleszkedek. Persze még csak pár hónapja élek itt Londonban, de nekem különösebb gondom nincsen, csak a családom hiányzik, feleség, gyerekek, de remélem hamarosan majd utánam jöhetnek. Inkább az zavar, hogy nem tudok még annyira angolul, hogy csak úgy elbeszélgessek bárkivel, bármiről. Magyarországon ismertem olyat, aki nem magyar volt, magyart is törte, de soha nem gondolkoztam azon, hogy na, vajon hol tart ő a beilleszkedésben, elég magyarosan viselkedik-e, elég magyar hírről jól informált-e, melyik pártra szavazna, szereti-e a gulyást, meg a túri rudit. Hülyeség. Nem hiszem, hogy az angolok is itt méregetnének, hogy na, hol tartok a folyamatban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 15:17:22

@charlieharper:

Attól függ mit olvasol...

Ha megnézed a blikk.hu és a nol.hu címlapját, szinte egyetlen azonos hírt sem fogsz látni.

mojoking77 2013.03.18. 15:18:01

@London2009: :) Igen, a magyar bulik erdekes hangulatuak voltak Londonban. 2008-ban eltem kint 3 honapot, ez ido alatt ketszer is volt. Eloszor Ganxta Zole koncert, gondoltuk persze, miert ne, nezzunk korul. A koncert utan ket orat birtuk, utana hazajottunk. Javitsatok ki, Pestem mar reg nem voltam csajozni, de ugye otthon nem az az elso kerdese a holgyeknek, hogy mennyi a fizetesed? Csak mert itt, en ketszer is beleszaladtam ilyen lanyba fel ora alatt. Kollegamat kozben szajba akartak verni, mert rossz helyen allt (A pult mellett....). A masodik bulit mar nem eroltettuk.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 15:20:28

Fő hírek a Blikkben:
- Egyre több a péniszlopás Afrikában,
- Szakít pasijával a szexi modell
- Dundika és Majka

NOL:
- Itt az első komoly összecsapás az MSZP és az Együtt 2014 között
- Nő a Fidesz előnye
- Hó alatt hagyták az országot?

Mrs. Clayton 2013.03.18. 15:20:30

jut eszembe, asszem én is beilleszkedtem, úgy eszem a paracetamolt mint a bennszülöttek, cukorka szerűen, bármikor bármire jöhet 2, most épp kisütött a nap, de tegnap havazott, nem bírom ezt az időjárást

Mrs. Clayton 2013.03.18. 15:23:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: és vajon mit csinálnak egy lopott pénisszel? megeszik? felvarrják maguknak? beszámolhatnál, mert ez a poszt már kb 2 órája kifújt

NIKI LAURA 2013.03.18. 15:38:08

Nekem az a fő gondom,hogy a Ha-n kizárólag jogkövető,család modelles,csupa szív-becsületes egy kaptafára készülő cikkek vannak!

Szeretnék olvasni egy egy vagánytól,egy házasság szédelgő,vagy állampolgárságot okosba megszerző,egyszóval egy csibész tollából megszülető írást!!!
Mert van ám ilyen,csak nem meri lekarcolni,de nyugodtan...senki sem fogja felismerni!:)

NIKI LAURA 2013.03.18. 15:45:41

Na meg tegnap nézem a Tvrtkot a Tv2-ön,egy világhíres gerinc Prof műti a magyar gyereket svájcban.
A magyar orvosok Pécsett megműtötték,de elbasztak valamit,illetve mindent.
A magyar Tb úgy "engedi"a svájci műtétet,hogy egy magyar orvosi konzilium gyógyithatatlannak állapítja meg a srácot,akinek a beavatkozását -egyébként-magyar orvosok cseszték el.

Na,ennek a Profnak az írását szivesen olvasnám!!!

VíziLó 2013.03.18. 15:51:35

@qengland: Bizonyos munkahelyeken egyszerűen erősen ajánlott elmenni sörözni a kollégákkal, mert sokszor jobban befolyásolja a karriert mint a munkahelyi teljesítmény. Láttam olyat, hogy leépítéskor nem a lustát és tehetségtelent rúgták ki, hanem azt, aki nem ment el velük inni, s nem értett a focihoz.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 15:54:12

@NIKI LAURA:

Ilyen az emberi lélek. Csak a keresztények ismerik el, hogy rossz emberek, s kevés a keresztény. De még a legtöbb keresztény is igyekszik csúsztatni.

Csak én mertem megírni, hogy úgy mentem el legutoljára Mo-ról 2007-ben, hogy még milliós parkolási bírságokat is hagytam. Erre még Hagyma is megszidott, hogy rossz ember vagyok.

VíziLó 2013.03.18. 15:55:09

@chocco channel: Az íreket már megértem, a skótokat sajnos nem mindig. Emlékezés Napján kitűzöm a pipacsvirágot (angol kokárdát), s felbosszantott, amikor a muszlimok égették. Ma már jobban követem a brit politikát mint a magyart, s májusban a UKIP-re fogok szavazni. Kezdek angolosodni?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 15:55:55

@VíziLó:

Mindig az emberi kapcsolat a legfontosabb. Ezért is nincs nekem karrierem. Mert ki akarna egy antiszociális, tudálékos alaknak segíteni?

jánosbácsi (törölt) 2013.03.18. 15:57:48

Hát igen, ez kevéske és nem akarom elkeseríteni - mások már megtették - de olyan messze van még a beilleszkedéstől ( ha egyátalán sikerül valaha!), mint Makó Jeruzsálemtől. Az angolok közé amúgy sem fog tudni beilleszkedni - erről az illúzióról már most mondjon le, legfeljebb a bevándorlók közé sikerülhet. Sok év múlva...

PannonBoy 2013.03.18. 15:58:20

Rövid írás, és nem is ment bele az érzelmi oldalba nagyon. Jó lett volna, ha legalább a szakmáját is leírja.

DieNanny CH 2013.03.18. 15:58:32

Én egyszer olyantól olvasnék egy részletes posztot, aki önkéntesnek ment valahova a világba. Én még soha nem önkénteskedtem, úgyhogy kíváncsi vagyok az ilyen emberek indíttatására. Meg akkor legalább senki nem szólná meg, hogy elment Mo-ról, putriban lakik huszadmagával és éhbérért mosogat... Ja, és még talán jól is érzi magát...

veracity 2013.03.18. 15:59:23

@Völgykovács: Szóval nem van lenni még jobb az angolod? De legalább már felejtesz magyarul!

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 16:02:44

@Jess G: felvarrják maguknak? regi de leirom

egy dadogos pasit vizsgal az orvos latja hatalmas farka van meg is allapitja tul sok ver megy oda , nem marad az agyban , az okozza a dadogast ,le kell vagni.. ugy is lett es a pali nem dadog tobbet..
par het mulva visszater - doktor ur a felesegem reklamal azt mondja inkabb dadogjak vissza tudna varrni?
mire a doktor- ssssaaajjnnaallommm tuuuul kéésssssooo..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 16:10:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: en oszt nem, csak nem tartom dicsekvesre meltonak

a beilleszkedes egeszen apro hetkoznapi dolgoktol fugg es ehhez evek kellenek
- ismeroskent koszont a benzinkutas, aki mar tudja hol dolgozol es megbeszelitek a vasarnapi focimeccset
- a boltos is ismer stb.
- a munkatarsaid mar abszolute amerikaikent kezelnek
- a vilag legtermeszetesebb modjan eszed azokat a kajakat, amit10 eve meg elkerultel
- tudod mikor melyik show kezdodik a tv-ben
- teljesen otthon vagy a kozlekedesben
stb stb stb
azutan van a komolyabb resze
- felveszed az allampolgarsagot
/holnap 10 AM:)/

mojoking77 2013.03.18. 16:18:11

@hagyma: De akkor a metropoliszok lakoi soha nem fognak teljesen beilleszkedni... Plusz nincs olyan eg, hogy egy szuletett New Jersey-i koszonni fog elore.

mojoking77 2013.03.18. 16:19:10

@hagyma: BTW, ki volt a 25. elnok? (nem er puskazni... :))

chocco channel 2013.03.18. 16:26:15

@VíziLó: A hozzaszolasom lenyege nem az "elangolosodasrol" szolt, es a celja sem az volt, hanem a kultura ismerete es szeretete:-))

Szerintem ettol nem kell tartanod:-))))

Angolla valni nem cel (legalabbis nekem nem) leginkabb azert mert en egy tipikus nemzet -identitas nelkuli ember vagyok, amire egyaltalan nem vagyok buszke de ennek kovetkezteben nyitott es befogado vagyok mas orszagok ismeretere/kulturajara.

Nyilvan ennek nem elofeltetele a nemzeti identitas hianya:-))

Termeszetemnel fogva soha nem tudnek patriota lenni, mert attol, hogy x orszagba szuletek nem jelenti azt, hogy automatikusan szeretni fogom az orszagot, azt viszont igen, hogy halas leszek neki es mindig joerzessel fogok visszagondolni ra.

Ez pedig szamomra a vilag osszes orszagara igaz.

A ferjem apukajanak a testverenek (ok tipikus nehezen kovetheto ize:-)) a felesege svajci es 36 eve el angliaban. Imadja a ferjet, perfektul, akcentus nelkul beszeli a nyelvet megis hihetetlen buszke arra h svajci, es egyaltalan nem angolosodott el. Fantasztikus neni, habar a mai napig kivulallonak tekinti magat.

Az egyik ismerosom Francia, o 15 eve el itt, hihetetlen eros Francia identitassal es mindennap szembesil legalabb egyszer azzal, hogy itt a franciakat nem igazan szeretik. Meg mindig eros akcentusa van, de klasszul eleldegel, dolgozik, szoval x ev utan sem angolosodnak el az emberek:-)

Ugyanakkor evekkel ezelott futottam mar bele olyanban aki letagadta, hogy Nemet,mert o Angol akart lenni, haaaat ilyen is van.

A vilagjaro lelkivilagomat nemikepp kibillentette amikor az olimpian Karoly azt mondta az anyukajanak, hogy "neked koszonhetoen buszkek vagyunk arra, hogy angolok vagyunk". nem szoszerint, de valami ilyesmi es akkor elbogtem magam-aaaaaaaaa gigaszupergaz volt:-))))))Akkor dobbentem ra, hogy hanem vigyazok meg vegen en a vilagjaro, angolnak erzem magam (soha,semminek nem ereztem magam, pedig eltem mar par orszagban)-azota persze az erzes elmult, de azert ijeszto volt:-)))

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 16:28:52

@hagyma:

Ezek alapján én sehol a világon nem vagyok beilleszkedve,

"ismeroskent koszont a benzinkutas, aki mar tudja hol dolgozol es megbeszelitek a vasarnapi focimeccset"

Nem szoktam beszélgetni benzinkutassal, nem nézek meccset.

"a boltos is ismer stb."

Na jó, ez az ami előfordul.

"a munkatarsaid mar abszolute amerikaikent kezelnek"

Engem mindenhol mindenki alapból külföldinek tekint, Mo-n is.

"a vilag legtermeszetesebb modjan eszed azokat a kajakat, amit10 eve meg elkerultel"

Mindig ilyen voltam, érdekeltek az új dolgok.

"tudod mikor melyik show kezdodik a tv-ben"

Utálom a sókat a tévében.

"teljesen otthon vagy a kozlekedesben"

Ez oké, de ez ott is megvolt 3 hónap után, ahová nem is akartam beilleszkedni.

"felveszed az allampolgarsagot"

Én ezzel kezdem...

aleb19 2013.03.18. 16:30:04

@hagyma: '- tudod mikor melyik show kezdodik a tv-ben' ez csak azt jelenti hogy coachpoteto vagy

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 16:33:10

annyian hianyoljak az othoni baratokat rokonokat ,és elgondolkoztam ezek szerint én beilleszkedtem
?ha szert teszek rà ,nem baratkozok magyarokkal be vagyok illeszkedve? az otthoni barataim rokonaim eltuntek szetszorodtak megvaltoztak... itt viszont nem tettem szert uj baratokra 25 ev alatt sem..olyanok mint otthon gyermekkorbol iskolabol munkahelyrol .. itt soha nem lesznek
minden mas szempontbol napra kész vagyok politaka hirek muveszetek sports szinhaz filmek festivalok, ismerem a szomszedokat , visszajaro klienseket, magamnak erzem ismerem az itteniek bujat bajat oromet.. tehat beilleszkedtem? csak itt élnek vagyis nem élnek mashol ( legkevésbe Mo-on)mert ezt ismerem ezt szoktam meg .. ide kot minden ...de baratok csalad az mar sem itt sem Mo-on.. beilleszkedes szerintem 5+év...

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2013.03.18. 16:35:54

@London2009: hehe ilyenektol ment meg Uram minket!!
sajnos ez van..en soha nem kerestem a magyarok tarsasagat, felesleges..ugyan az megy mint Mo-on...

mojoking77 2013.03.18. 16:40:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Albany, es Sacramento. Ezek nem voltak nehezek, mert epp itt elek NY/Jersey hataran, ugtyhogy multkor felmentunk megnezni, illetve itt olvastam Scharzenegger konyvet, aki Kalifornia kormanyzoja volt, es tobbszor is emlitette. Hagymatol azert kerdeztem, tudja e ki volt az X. elnok, ert honap vizsgazik belole...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 16:43:45

@mojoking77:

S egy beugratós kérdés, melyre az amerikaiak 99 %-a sem tud válaszolni: az 50 államon kívül még két terület az USA szerves része (incorporated territory), az egyik Washington D. C,, de melyik a másik?

Ugyanis az amerikai közjogban van szerves/szervetlen (incorporated és unincorporated) és szervezett/szervezetlen (organized és unorganized) terület. Tehát lehet:
- szerves és szervezett - az 50 állam és Washington,
- szerves és szervezetlen - na ez mi?
- szervetlen és szervezett - külbirtokok, melyeknek van önkormányzata (pl. Puerto Rico),
- szervetlen és szervezetlen - külbirtokok, melyeknek nincs önkormányzata (pl. a Midway-szk).

A szerves és a szervetlen között a lényegi különség az, hogy a szerves területen az amerikai jogrend teljes egészében hatályos, míg a szervetlenen nem feltétlenül. Magyarul: a szerves az az ország része, a szervetlen meg külbirtok, külső terület.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 16:45:50

@mojoking77:

Az elnökös kérdésekre nem tudnék válaszolni. Mondjuk 30 elnököt fel tudnék sorolni fejből a 44 közül, de évek nélkül.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 16:49:03

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: azt hiszem a magyarok jobban tudjak mint az ott szuletettek hogy 2 new york es washington van mi pl new york allamba megyunk at ha autoval megyunk de nem tudnam megmondani syracuza v albanie az fovarosa a masik washington pedig vancouver alatt van .. az itteniek foldrajza nem hires..

mojoking77 2013.03.18. 16:50:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Passz... Nem akarok hulyeseget mondani, talan Guantanamo, de inkabb csak tipp a leiras alapjan. Amugy NC fovarosaval is bajban lennek, de ebben pont kozos baratunk Hagyma az expert... Legalabb is annak kell lennie holnap.. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 16:50:52

aki nem erti ezt a show temat annak meg nem volt /vagy van/ amerikai felesege
bar csodalkozom, ha otthon senki nem nezne x faktort meg ilyeneket
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ahhoz kepest eleg sok pontban megerositettel, termeszetesen a benzinkutassal beszelgethetsz az idojarasrol is, persze ez kepletes, a lenyeg hogy korabban vadidegen emberek az ismeroseidde valnak egy bizonyos szinten
@mojoking77: nem tudom, de a teszten mar tul vagyok, holnap mar "csak" a ceremonia lesz az eskuvel

mojoking77 2013.03.18. 16:52:11

@montroyal: 1 New York van, csak nem NY az allam fovarosa... Hulye amerikaiak, amerikiai hulyek.....

VíziLó 2013.03.18. 16:53:20

@chocco channel: Szerintem van egy kulturális identitás és egy állampolgári, jogokkal és kötelességekkel járó identitás. A kettő a legtöbb esetben egyezik, de nem feltétlenül. A két (vagy akár több) identitás eltérése előfordulhat nemzeti kisebbségeknél, kivándorlóknál vagy a hozzád hasonló világpolgároknál is. Ugyanis a kozmopolita sem kozmopolita igazán, ugyanis csak azokon a kultúrákon és nyelveken belül mozoghat, melyeket ismer.

Én kulturálisan és nyelvileg magyar vagyok, s érzelmileg is kötődöm az óhazához, s ezt soha nem fogom letagadni. Mindazonáltal Angliában élek, hamarosan állampolgár leszek, s hálás vagyok ennek a országnak, amiért befogadott és lehetőségeket biztosított a számomra. Igyekszem megismerni a befogadó ország nyelvét, kultúráját, történelmét, s foglalkoztatnak a helyi és országos problémák, s ha tehetem kiveszem a részem a megoldásukból.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 16:55:19

@mojoking77: igen ugy gondoltam new york varos es az allam kulon
tobbszor vezetunk keresztul rajta

mojoking77 2013.03.18. 16:59:33

@hagyma: Gratula. Es mennyire volt szorszalhasogato? Cimboramnak egy kb 30 oldalas konyvet kellet bevagnia Ausztraliaban, ugy hogy meg volt adva az 50 lehetseges kerdes....
Hat nem egy analizis szigorlat szintu volt.......

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 17:02:59

godolom Londonban is fenn all ez a problema.. hova kell beilleszkednem .. mint nekem pl? canadai magyar letemre (az vagyok) a canadai olaszok a canadai pakisztaniak a canadai jamaikaiak haitiaik stb koze a canadai franciak v angolok koze... mivel nagy varosba elek nem nagyon fontos persze egy kis telepulesen fontosabb lenne..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 17:08:07

@mojoking77: ah 10 perc es az en tudasommal is 100 %-ra teljesitettem
olvasni kellett angolul
1 db elmondott mondatott helyesen leirni angolul
es 10 kerdest megvalaszolni az orszgrol / politika, tortenelem/

Mrs. Clayton 2013.03.18. 17:16:05

@hagyma: hát szerencséd, h nem magyar ápságot akartál kapni, mert anno nekem egy volt jugoszláv ismerősöm úgy nyilatkozott, h kifejezetten nehéz töri kérdéseket kapott, pedig akkor gimis volt és jó tanuló, állítólag a tanára is kapkodta a fejét, h nem csak azt kérdezik mi a főváros

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 17:16:07

@mojoking77:

Nem. Guantánamó bérelt terület, s nem áll ameriaki szuverenitás alatt. Ott csak amerikai igazgatás van, de egyébként Kuba szerves része.

mojoking77 2013.03.18. 17:16:40

@hagyma: Belehuztak... Kolegaim most csinaljak a jogositvanyt. Allitolag az is ilyen melysegekben kerdez (marmint a kresz). Anno erdelyi barataim kozul nemelyik megcsinaltatta az allampolgarsagot (reg volt, a 90'es evek kozepen), akkor meg allitolag eleg izmos kerdesek voltak, meg is vagtak tortenelembol nehanyat :))

mojoking77 2013.03.18. 17:19:03

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Akkor passz... Utana kellene nezni, de most a Google nem az en baratom... :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 17:20:25

@hagyma:

A magyar állampolgársági vizsga ennél könnyebb, Olyan ismerősöm is letette, aki az "utca" szót utkának olvasta és annyit tudott Mo-ról, hogy a főváros Budapest és Gyurcsány a köztársasági elnök, az alelnök meg Medgyessy.

tableno 2013.03.18. 17:20:45

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: New York (állam) fővárosa Albany, Kaliforniáé Sacramento. Fejből vágom, pedig nem is készülök állampolgári vizsgára... :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 17:28:22

@Jess G: azert a 100-bol volt 50-en aminek utana kellett neznem
@mojoking77: a jogositvanyt annak idejen ugy delelott 10-kor kezdtem az elmeleti vizsgaval, utana vezettem nekik 10 percet es 3 korul a kezemben volt a jogsi
/termeszetesen elotte nincs kotelezo elmeleti vagy gyakorlati tanfolyam, igy azon nem is vettem reszt/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 17:31:31

amugy barki megtalalja a neten a kerdeseket, akit erdekel
nem nagy etvasz
a lehetosegig eljutni
na az etvasz

mojoking77 2013.03.18. 17:36:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: :)) Jar menetrend szerinti jarat LA-bol?
Az en kedvenc oceaniai szigetem Pitcairn Island.
en.wikipedia.org/wiki/Pitcairn_Islands

Es meg reptere sincs......

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 17:39:05

@hagyma: az elmelettel nem volt baj magyar tolmaccsal volt aki pici szunetet tartot a jo valasz utan a tobbit elhadarta persze eltte talalkoztunk a lakasan$ .. ilyen mar nincscomputeres vizsga van es van tolmacs de nagyon figyelik .. gyakorlatibol mindenkit megvagnak leven nincs canadai gyakorlata es fizes a potvizsgaert .. egy vasarnapi vezeto not atengedtek aki csak kicsit lokte fel a bolyat gondolom hogy ne legyen disscriminacio..

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 17:44:23

@mojoking77:

Nem, nehéz oda jutni. Eleve engedély kell, mert az egészet Bush természetvédelmi területté nyilvánította több más, amerikai szuverenitás alatt álló csendes-óceáni szigettel. Egyes szigeteken korábban katonai támaszpontok voltak, ezeket megszüntették. Szóval engedély.

Ha jól tudom, Hawaiiról szerveznek utakat, korlátozott létszámban.

Igen. Pitcairn az érdekes. Néha olvasom a pitcairni sajtót, nem vicc, van egy darab újság ott.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 17:44:45

@mojoking77: Es meg reptere sincs.

akkor csak ejtoernyosoknek?

mojoking77 2013.03.18. 17:47:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Draga unokaocsem cseppet megorult egy par eve, es elvett egy adventista csajt. O emlitete a szigetet, mint paradicsomot (a szex botranyrol bolcsen hallgatott). Sajnos az egyhazuk anyagilag nem tamogatja a kitelepulest, apja meg nem teljesen hulye, hogy penzt adjon a fiacskaja legujjabb idiotasagara.....

mojoking77 2013.03.18. 17:48:18

@montroyal: Hajoval, kb 3 het az ut, es kb 1.5 millio Pestrol/fo...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 17:55:55

@mojoking77:

Pitcairn nagyon kicsi, pontosabban nem is kicsi, hanem alkalmatlan az életre. Nem véletlen, hogy a lakosság 50 körül van, s amikor megemelkedik, kivándorlás zajlik. Ma is csak abból él meg, hogy jönnek turistahajók időnként.

Egyébként ez az advetista dolog érdekes. Úgy tudom, hogy ez a világ egyetlen önálló státuszú területe, ahol az adventizmus a fő vallás.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 18:02:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: megneztem
szep lehet
ezt is a listamra tettem
lista hogy mit
csinalok ha nyerek a lotton..

xylon 2013.03.18. 18:23:54

@mojoking77: csak a 21diket tudom (Chester A Arthur) :)

Északifény74 2013.03.18. 18:39:24

@chocco channel: Ez nagyon tetszett..szerintem ez egy poszt is lehetett volna:)

DieNanny CH 2013.03.18. 18:49:40

@mojoking77:
Kb 2 hete volt egy cikk az itteni újságban az állampolgárságról. Schwyz kanton tesztjét be is tették, 10 kérdésből áll, amiből ha 6-ra jól válaszolsz, állampolgár lehetsz.
Csak azt nem értem, az Állam tesztje 30-ból áll. Lehet, itt van 'Kantonpolgár' is? Na, mindegy. 3 kérdést eleve meg tudok válaszolni (Mi az államforma, mióta szavazhatnak nők (1971), mit jelent a CH rövidítés.) De olyan is van, hogy 3 folyót kell megnevezni a Kantonban (Ebből egy a bölcsim mellett folyik).
Ha belegondolok, 30 kérdésre a választ bevágni nem is olyan nagy dolog!

xylon 2013.03.18. 19:27:22

@DieNanny: az angolon siman meg lehet bukni, pl hogy mikor milyen munkara honnan erkeztek a bevandorlok (namost Angliaban a haboru utantol oriasi joves-menes volt szoval nem konnyu mindent eszben tartani).

Kedvenc tesztkerdesem: Rakd sorrendbe a Home Countrykat a vedoszentjeik nevenapja alapjan.

Muscari 2013.03.18. 20:16:34

Hat errol a posztrol nekem egy hajdani kozepiskolai magyarora jutott az eszembe.
Ofo, aki a magyartanar is volt egyben:
-Gyerekek, ezt a verset mar a vege elott joval be tudta volna fejezni a kolto, megis tovabb irta.
Sz. Zoli, jo hangosan:
-Igen, mindjart az elejen.

Szoval a tema jo lenne, de valahogy a szerzonek nem sikerult a lenyeget megragadni. Vagy csak tul hamar befejezte...

Muscari 2013.03.18. 20:23:58

@xylon: azert annyira nehez nem lehet. Egy kolleganom, akit mindenki a sziveert szeret, nem az eszeert, siman atment. De a KRESZ (vagyis itt nem tudom, hogy hivjak) vizsgan negyszer bukott meg, aztan feladta.

dean23 2013.03.18. 20:24:42

"Kijöttem oszt jónapot!" Kb. ennyi a poszt...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:29:19

@montroyal: itt is computeres van naturlich es x szazalekot kell tudnod
talan 25-bol huszat?
rogton ki is irja hogy jo-e a valaszod vagy nem
es ha mar 6 nem sikerul akkor leall a gep
mehetsz masnap
egy nap nem lehet ketszer probalkozni
tolmacsot nem tudom lehet-e alkalmazni de szotart igen az biztos
/hallottam valakitol, hogy lehet tolmacsot is de akkor felvesznek mindent es van esely,, hogy visszahallgatjak, de akinek ehhez a teszthez tolmacs kell.../

2013.03.18. 20:29:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Ilyen az emberi lélek. Csak a keresztények ismerik el, hogy rossz emberek, s kevés a keresztény."
Ugye csak vicceltel?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 20:32:08

@charlieharper:

Kicsit túloztam, de alapvetően igazat mondtam. Alapvetően a kereszténység az a vallás, ahol nem szégyen rossznak lenni.

2013.03.18. 20:32:42

@Muscari: par eve meg iszonyat konnyu volt, kb 5 perc. A kerdesek egy resze arrol szolt hogy kell benefitre jelentkezni es volt nehany olyan kerdes, hogy hany eves kortol jarhatsz pubba. A tobbire nem emlekszem, de hasonlo kaliberu.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:33:24

es ha egyik allambol a masikba koltozol akkor az elmeleti /computeres/ tesztet le kell tenned az adott allamban
a gyakorlatit nem
orvosi vizsga nincs
latasvizsgalat van az olyan hogy belenezel ilyen akarmibe es el kell mondani milyen betuket latsz
ja es ugyanebben van kb 20 kozlekedesi tabla
el kell mondani hogy melyik mi

2013.03.18. 20:36:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ezt az allitast mire alapozod es a keresztenyseg melyik agarol beszelsz?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:37:54

@charlieharper: hat itt is az van, hogy aki eljut odaig, hogy levizsgazhat az esku elott es nem tudja megoldani az hulye
olyan fel orat foglalkoztam a konyvvel, mert azert azt nem tudtam pontosan hanyan ulnek a kongresszusban, ki itt a helyi szenator, meg hogy mikor irtak az alkotmanyt stb.
a kerdesek masik felet egy magyar gimnazista is vagja
gondolom
bar nem vagyok tisztaban a mai gimnazistak tudasaval:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 20:38:18

@Muscari:

Van egyik amerikai vígjáték, melyben a milliárdos emberke mindenáron le akar diplomázni. Tanulni nem akar, így igyekszik megoldalni pénzzel. Amikor pl. az a feladat, hogy elemezni kell Kurt Vonegut egyik művét, telefonál Vonegutnak, egyezteti, hogy mennyiért vállalja, majd megjelenik Vonegut és megírja a dolgozatot. Aztán a milliárdos emberke beadja a dolgozatot, de a prof nagyon leértekli "ez butaság, Vonegut biztosan nem gondolhatta ezt amikor írta a művét" szöveggel.

Külön poén volt a filmben, hogy Kurt Vonegut szerepét a valódi Kurt Vonegut játszotta.

Muscari 2013.03.18. 20:41:04

@charlieharper: hat, ha minden igaz, meg negy evet kell varnom, hogy megtapasztaljam szemelyesen is. Az allamivizsganal biztosan nem nehezebb, aztan az is siman sikerult ;-)

2013.03.18. 20:47:46

@Muscari: ennel sokkal nagyobb elmeny a ceremonia, ahol a tarsasag fele azt sem erti, hogy "stand up please for the national anthem".
Egesz fel ora alatt akkor azon toprengtem, hogy mehettek ezek at a vizsgan. Azota Niki Lauratol jott a megvilagosodas :))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 20:54:20

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: kosz, de azert en megadom a modjat a dolognak
ettol fuggetlenu leirtak, hogy azert ne farmerben gyere
es ne vigyek fegyvert

Muscari 2013.03.18. 20:55:42

@charlieharper: :-))))
Mit irt Niki? Nem emlekszem ra. Azt meg tudod mondani, hogy o most "igazi" izraeli allampolgar, vagy sem? Mert arra emlekszem, mikor elsorolta az allampolgarsagait, de valami ott nem volt kerek.

mojoking77 2013.03.18. 20:59:04

@hagyma: Menteben szigoruan, es kokardaval a szived folott.....
Na jo, nem biztos, hogy ertenek a humort. Vagy meg ha ertenek is, valoszinuleg nem annyira szeretnek...

Muscari 2013.03.18. 21:00:25

@hagyma: Es nagyon vigyazz, nehogy addig megoljel valakit :-)
Mert akkor aztan lottek az allampolgarasgnak.
Akkor ezek szerint holnap ne is keressunk itt, ugye? Hanem inkabb az asztal alatt valahol Charlotte-ban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:03:29

@charlieharper: ket mondatot kell felolvasni angolul
ez ugye megy barmekkora akcentussal
es egy rovid mondatot leirni angolul, eserre van 3 kiserleted, ha hibazol....
nekem azt kellett leirnom, hogy az elnok a feherhazban el
szoval kevesen buknak meg
es aki megis az mehet meg egyszer
ha masodikra is bukik, akkor megint fizetni kell a 700 dollart es kezdheti elolrol
mondom, aki mar eljut odaig, hogy jogosult azzal mar nem sokat pocsolnek
azt a 100 kerdest meg aki nem tudja megtanulni...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:06:49

@mojoking77: tuti mehetnek menteben, az nem farmer, de otthon sem abban jartam:)
@Muscari: hat valahogy mar kihuzom holnapig buncselekmeny nelkul
itt lesz Ashevilleben, halistennek nem kell megint charlotteba menni
asztal alatt nem lesz
elmegyunk egy jo steakhausba Maryvel este oszt annyi
/raadasul rajtunk van meg mindig az influenza, nem orom/
szerdan meg adom be az utlevlkerelmem:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:08:11

csugtortoktol meg mar melozni es kene, mert az iden meg nem sok penzt csinaltam

2013.03.18. 21:08:19

@Muscari: Niki szerint meg lehet mindent "okosba" oldani, o mondta, hogy mas ment el vele vizsgazni.
Niki aliyazott. Ndm tudom hanyban ment ki.
Engem meg 91 korul hulyitett a rabbi, de nem mentem. Akkor zsidosagi papir kellett (pl hiva vannak nagyszulok eltemetve) es a Szochnut intezett minden mast.
Megerkezes utan allpolgar, de utlevelet egy ideig nem kaptak az olek, csak ideigleneset.
Mivel Nikink ferfi, 18 eves kor folotti aliyzaonak akkor 2 ev volt katonasag. Ha nincs szulo/testver ott, akkor mehettel golyofogonak. En csak masodkezbol ismerem a reszleteket. Niki majd javit

2013.03.18. 21:10:42

@Muscari: Niki szerintem allpolgar, de nincs utlevele, mert ahhoz maradnia kellett volna meg.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:14:33

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: amugy Mary kulon uj oltony- ing- nyakkendo kombot vett az esemenyre
/pedig van es mondtam, hogy nem kell, meg persze maganak is valamit, sose , de sose vegyetek el amerikai not, csaxolok/
a vasarlas az eletuk
bar a szivuk nagy

Fekete Dália 2013.03.18. 21:16:23

Vigyázzunk, hogy vagyunk felöltözve, hogy jól bele tudjunk simulni a szocialista országok munkásai közé.
Igaz birka?
Máskülönben hogyan jelentgethetne az ember fia mindenféle népekről?

Mint egy paraszt úgy vagy öltözve!

mojoking77 2013.03.18. 21:17:58

@hagyma: :))))
Reg eljohettel mar, a magyar nok semmivel sincsenek elmaradva e teren. Lassan elore koszon az osszes elado a Century21-ben..... Mostnaban meg en vagyok a szoros szivu kelet europai, mert nemet mondok a vasarlasokra...
(Letelt a sale season, legkozelebb juniusban lehet folytatni a penzszorast....)

Muscari 2013.03.18. 21:19:56

@charlieharper: igy mar ertem, koszi. Egyebkent szerintem is ferfi. Es a repuleshez is van koze, mert volt nehany olyan jellegu hozzaszolasa.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:23:07

@mojoking77: nincs beleszolasom
kulon bankkartyaja van

mojoking77 2013.03.18. 21:28:05

@hagyma: Az a szornyu amugy, hogy itt ha sale van akkor tenyleg leviszik az arakat. A $3-os polokra, es a $15-20-os cipokre, azert en sem tudtam mar eszervet felhozni. Most borondot nezunk, pedig direkt nem hoztunk ki sok cuccot magunkkal.
Mi csinaltunk kozos szamlat is, tolunk is bele penzt mind a ketten, de megmaradt a sajat szamla intezmenye is. Egyenlore meg mukodik....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:31:17

@Fekete Dália:

Jelentgetni csakis szmokingban szabad.

Én nem tudok jelentgetni, mert nincs rendes ruhám. Nem szeretem a férfidivatot, így én télen-nyáron mindig ugyanazt viselem. S összesen 2 cipőm van, egy nyári meg egy téli. Amikor valamelyik lerohad a lábamról, újat veszek. Mindig csak egyet.

Régebben a hajviselt okozot egy kis gondot. Aztán egyszer a fodrász véletlenül olyan frizurát csinált, mint az amerikia tengerészgyalogosoknak. Akkor döbbentem rá, hogy ez a minimalista stílus az igazi.

Azóta a fodrászkodásom egyszerű: bemegyek és mondom "a 5 mm-es borotvál mindenhonnan egyenesen!". Ezt télen. Nyáron meg a 3 mm-est választom. Aztán várok pár hétig, s amikor már érzem, hogy megnőtt, megyek ismét fodrászhoz. Múltkor nem mentem el 2 hónapig a hideg miatt, de nem éreztem jól magamat.

Egyszer feleség is leutánzott, de azóta megtiltottam neki. Felvetette, hogy az ő kizárólagos döntése az ő saját haja, de én felvilágosítottam: a nő teste, hajastul, házasságkor a házasok közös tulajdonává válik, így a házas asszony nem jogosult önkényes döntéseket hozni ilyen ügyekben.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:34:13

@hagyma:

Nekem is volt öltönyöm úgy 15 éve, amikor bankban dolgoztam, s előtte meg éjjeliőr voltam. De akkor 20 kilóval több voltam, mint most, s rám se menne rendesen, azaz lógna rajtam röhejesen.

Valaki meg is kérdezte:
- Te, temetésre is rövidujjú pólóban mész majd, ha kell?
- Igen - válaszoltam -, vannak nagyszerű fekete pólóim.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:36:58

@charlieharper:

Azt mondták ismerősök 1 év után adnak rendes útlevelet. Rossz az infóm?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:39:49

@hagyma:

Ez olyan mint az aitóvezetői vizsga Kubában. Csak ott képtelenség megbukni. valószínűleh csak az bukna meg, aki bemegy és kijelenti, hogy nem hajlandó írni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 21:44:35

@vágtázó halottkém: "@chocco channel:
Nagyon tetszett a kommented, szerintem jobb mint a poszt!
En ugyanigy vagyok (nagyjabol) az USA-val. "

egyetertek!:) mindkettovel:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 21:46:43

@mojoking77: nekunk nem kellett
kb 1000-1000 dollarral kezdtunk
szoval a nullarol
de jovunk fel mint a talajviz
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nekem sem lognak a gardrobban, de neha fel kell venni
karacsonyi ceges buli
allampolgarsagi ceremonia:)
szoval van altalaban 4 nap egy evben amikor nem farmer
otthon utoljara az eskuvomon volt rajtam 83-ban

mojoking77 2013.03.18. 21:50:40

@hagyma: Detto.
Csak az mar 14 eve volt. :)
Amugy nem teljesen hulyeseg a masodik szamla, ahoz az ember elvbol nem nagyon nyul hozza, inkabb ketszer atgondolja a kolteseket a foszamlarol (magat az elvet egy zsido ismerosom javasolta, s hogy hogy nem, mukodik. De tovabb nem feszegetem a temat, mert rogton kikerulunk az Index cimlapra, es lesz nemulass..)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 21:57:27

@hagyma:

Én olyan helyeken dolgozom immár 6 éve, ahol nincs dress code. Nyáron már a főnököt is láttam bejönni az irodába rövidnadrágban és papucsban. Én rövidnadrágot és papucsot nem viselek ugyan, mert nem szeretem, de pl. ing évek óta nem volt rajtam. Nekem csak rövidujú pólótrikóim vannak. S pluszban pulóverek, ha hideg van, a pólóra rávéve.

Feleség mondta is, hogy röhejes, hogy egy 45 éves középkorú férfi tök ugyanúgy öltözik, mint 18 évesen (azóta ismer), de azért nem ugyanúgy öltözöm, mert most már szöveges pólókat nem hordok, csak egyszínűeket.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.18. 22:01:20

@mojoking77:

Akkor most már értem! Feleség félig zsidó, s neki is van 2 számlája. Sosem értettem mi a fenének.

A másik fura szokása, hogy nem használ bankkárttyát fizetésre "mert meglesik a PINt" mondja, hanem kivesz nagyobb összeget, az befőttes gumival tekercseli és készpénzben fizet. Tavaly amikor mentünk nyaralni, nagyon vicces volt ez.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:03:06

@NIKI LAURA: majd jon hagyma, az ove olyan lesz:D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 22:04:15

@hagyma: "latasvizsgalat van az olyan hogy belenezel ilyen akarmibe es el kell mondani milyen betuket latsz"

Na, itt Kaliforniaban (legalabbis itt LA kornyeken:) ez egy vicc: a DMV-ben log egy nagy tabla kifugesztve az ugyintezo feje folott, azt mondja: takard le a jobb/bal szemed, es olvasd le a betuket :) Ennyi:)

mojoking77 2013.03.18. 22:07:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Van egy masik tipp, az egy fokkal komplikaltabb, eddig meg nem sikerult megvalositanom teljesen:)
Lenyege, hogy ha akarmilyen beveteled jon, (magamfajta mindenre hasznalhatatlan kereszteny eseten, havi fizetes), oszd harom fele. Az elso felet tedd felre, barmire kellhet (esetunkben ez megy a masodik szamlara), a masodik felet forgasd vissza a boltba (esetunkben fizesd ki a szamlakat), a harmadik felet koltsd el (ez azert szokott menni).. Allitolag a konzervativ zsidok egyik legfobb elve.....

mojoking77 2013.03.18. 22:08:49

@mojoking77: Kerlek ne jegyezd meg, magam is visza olvastam ,es hulyen hangzik, termeszetesen elso harmadat.. masodik harmadat... harmadik harmadat

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:10:58

@charlieharper: Azert 5 percnel kicsit tobb, es tudnod kell hany maganiskola van, illetve mikor emigralt ide sok amerikai, stb. Igaz , felkeszules nelkul is ossze tud jonni 40%, de azert vannak szivatos kerdesek.

itt van par tesztkerdes: www.theuktest.com/life-in-the-uk-test/1

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:12:48

@xylon: szokott meg datum alapjan is lenni:D

2013.03.18. 22:14:58

@tildy:): konkretan 5 perc utan jottem ki a terembol. 45 perc a max ido, de akkor jossz ki, ha kesz vagy. Az 5 percben az atnezes is benne volt.

2013.03.18. 22:16:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: olyan nics, hogy felig az az asszony. Ez binaris a halacha szerint. Vagy az, vagy nem az. Az apa oldalit szoktak igy hivni, ami nem szamit annak.

2013.03.18. 22:19:00

@mojoking77: en a kulon szamlat a tozsdere tartom es abbol fizetem a hobbikat. Ahhoz asszony nem nyul, a sima fizeteshez igen.
Ha nagyon jo az ev, akkor a gyerek tandijat is a kulon szamlabol fizetem a hobbikon kivul :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.18. 22:19:17

@charlieharper: Akkor jo kerdeseket kaptal, nekem is sikerult a vizsga, de azert atneztem mindent, kb 10-15 percet voltam benn.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.18. 22:23:51

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: dress code
regi tortenet.. mentunk egy szorakozohelyre ahol ki volt irva nem megfelelo ruhaban nem lehet bemenni
-es mi az ami nem megfelelo -kerdeztuk
-az ures zseb -volt a valasz..

mojoking77 2013.03.18. 22:24:00

@charlieharper: Par hete lementunk turazgatni egy kicsit, es korulneztunk a Princeton-on. Nagyon tetszett az egesz. Utana hazajottunk es utananeztunk a tandijnak. Azota nagyon nem tetszik az egesz. Egy biztos (na jo, 95%), ha a gyerek egyetemre megy, az nem az USA-ban lesz....

mojoking77 2013.03.18. 22:27:41

@montroyal: Mi Botswana fovarosaban jartunk igy, ott a dress code a borunk szine volt a gabarone-i Fashion Cafe-ban (ami nem volt igenytelenebb belulrol, mint a new york-i, vagy akar emlyik nagyobb nevu europai klub)....

2013.03.18. 22:33:27

@mojoking77: pedig jo az. Mi arra sporolunk, hogy majd arrafele menjen. Addig viszont neki is le kell tennie az asztalra, ossze kell kapnia magat es tanulnia kell.

mojoking77 2013.03.18. 22:37:11

@charlieharper: Eloszor az aron kaptunk infarktust ($54000/ev).
Utana azon, hogy ezzel az arral nincs benne az USA 100 legdragabb egyetemeben.
Inkabb legyen real beallitottsagu, es huzzon el a Sorbone-ra. Parizst ugyis szerettem, majd megyek meglatogatni neha :))

2013.03.18. 22:43:04

@mojoking77: igen, ismerem az arakat, ezert sporolunk ra. Akkoris amondo vagyok, hogy menjen Ivy Leagueba. Hatalmas elmeny. Mibe fektessek, ha nem a gyerek oktatasaba?!

mojoking77 2013.03.18. 22:47:14

@charlieharper: Maximalisan egyetertek egy oldalrol. Az viszont elgondolkodtato, hogy meg a legnagyobb europai egyetemek (Cambridge, Oxford, Sorbone) is toredek arakon dolgoznak. Ami meg mindig nem olcso (Sorbone atlag 3000 Euro/felev, kollegiumi elhelyezessel), de akkor is mondjuk 20%-a az atlag amerikai nagy egyetemeknek. Ebbe mar belefernek a repjegyek is kenyelmesen.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 22:50:46

@mojoking77: az egy szamlan belul is elkulonitheto
ahogy nalunk is@maxval, a gondolkodni próbáló birca: rovidnadragot 6 eves kor utan ferfi nem visel
farmer -polo nem kerdes
@Zsuzsi65: ugyanaz
meg otthon is
eleg az, lehet itt is van a falon is, mar nem emlekszem 8 evekre kapom a jogsimat

2013.03.18. 22:51:43

@mojoking77: a kapcsolati toket kapja az Ivy Leaguebol. Europaban nem kap olyan minosegut.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 22:51:53

@mojoking77: nalunk megy direktben minden fizetes a szamlara es veszunk ami kell kartyaval

mojoking77 2013.03.18. 22:52:43

@hagyma: Igaz, viszont szemlyes tapasztalat, hogy azt sokkal nehezebben allja meg az ember (en legalabb is).... :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.18. 22:54:17

@montroyal: itt van jo par hely, ahol a zako -nyakkendo kotelezo
es tartanak is parat ha valaki nem ugy menne, adnak neki

mojoking77 2013.03.18. 22:56:56

@charlieharper: Nehogy ugy erezd, hogy le akarlak beszelni rola, szimplan ez felette van annak az osszegnek, amit ugy todok megkeresni, hogy mellette meg elek is valamennyit, es nem hitelekbe verem magam. Mar az europai egyetemek is izmos megprobaltatast fognak jelenteni.. Vagy elzavarom a kolket ameikai focizni, hatha osszeszed valami jo fele osztondijat. Mondjuk pont a Princeton-on lenne elonyunk, ha maradnank, mivel minden NJ-i lakosnak ad extra kedvezmenyeket, de meg igy is rengeteg....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 23:10:41

@mojoking77: "es korulneztunk a Princeton-on. Nagyon tetszett az egesz. Utana hazajottunk es utananeztunk a tandijnak. Azota nagyon nem tetszik az egesz."

:) nem csak a Princeton letezik, szerintem vannak azert meg jo egyetemek, nem annyira csillagaszati arral:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.18. 23:14:01

@mojoking77: "Vagy elzavarom a kolket ameikai focizni, hatha osszeszed valami jo fele osztondijat. Mondjuk pont a Princeton-on lenne elonyunk, ha maradnank, mivel minden NJ-i lakosnak ad extra kedvezmenyeket, de meg igy is rengeteg...."

es meg ott van a FEFSA is, ami eleg nagy segitseg, en most benne vagyok ebben a temaban, a lanyom elso eves college-ban:)

morsels (törölt) 2013.03.18. 23:26:04

@Zsuzsi65: Persze hogy vannak, a kerdes az, hogy ugyvednek, uzletembernek, vagy mernoknek tanul.

Az Ivy League kategoria mindegyik csoportban draga, kiveve ha osztondijat kap. Es azert egy MIT vagy CalTec, vagy Haward nem a focicsapatarol hires elsosorban.

LyukasBogrács 2013.03.18. 23:29:29

@DieNanny:
Én voltam önkéntes.
Két hetet adtam az életemből, két évet kaptam vissza.

morsels (törölt) 2013.03.18. 23:34:05

@Zsuzsi65: Egyszer valaki meselte, hogy az (amerikai) anyosa ugy vezetett, hogy nem hasznalta a visszapillanto tukrot. Az autopalyan kitette az indexet, ha dudaltak ra, akkor maradt a savjaban, ha nem dudaltak, akkor savot valtott :-).

Egyebkent tenyleg nem foglalkoznak a szemvizsgalattal olyan szinten, mint mondjuk Magyarorszagon, de a balesetek nagyreszt nem is abbol vannak, hogy a vaksik ossze-vissza autoznak.

Mondjuk mar volt szo arrol, hogy bizonyos kor felett komolyabb fizikai vizsga kene, de aztan nem jutott sehova az sem. Ami magyar, vagy akar europai szemmel nezve nevetseges lehet, ezert nem is irom le, hogy miert nem volt eselye egy ilyen torvenynek atmennie.

pappito · http://pappito.com 2013.03.18. 23:57:19

@mojoking77: "Az en kedvenc oceaniai szigetem Pitcairn Island."

mert nem kell ott élned. amúgy klasszikus elszigetelt kisközösség, annak minden kócával, nem véletlen, hogy a briteknek oda kellett küldeni a rendőrüket, hogy a kedves pitcairniak ne basszák meg a saját 7-8 éves lánygyerekeiket végre...

Szép a pasifika messziről meg egzotikus, de van annyi sötét, beteg dolog, mint bármelyik ritkán lakott helyen (vagy az európai kistelepüléseken, hehe)

Na jó, közelről is szép, csak nem olyan folttalan és romantikus, mint ahogy gondolják messziről.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.19. 00:46:50

@mojoking77: akkor meztelenul nem lehet bemenni egyszalpo.. borben

mirx 2013.03.19. 01:37:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: azért tőled elvártam volna, hogy a "Vonnegut"-ot sikerül leírni...

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.03.19. 02:14:13

a thai kresz-vizsgát egy pár nyelven le lehet tenni, computeres, beállítják, hogy angol, kínai, japán, mittomén mi van még.
a gyakorlati vizsga a vicces, tanácstalanok voltak, hogy motor nélkül állítottam be, akkor most mi van. persze volt motorom, csak kint hagytam, adtam a látszatra. mint mindenki más, én is jogosítvány nélkül toltam pár évig, amíg nem vettem ki erre szabadnapot.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.03.19. 02:18:46

ja és a vizsga előtt végig kell nézni egy egyórás videót, nagyon tanulságos meg kicsit vicces, mert a gyakorlatban ha szabályosan vezetsz, akkor két nap alatt letarol majd valaki. pl soha senki nem néz hátra, nem szabad azt feltételezni, hogy látják a tükörben, mit csinálsz. mondjuk kivágja a kocsiajtót az orrod elé aztán repülsz motorostul.

DieNanny CH 2013.03.19. 07:59:00

@LyukasBogrács:
Ez érdekelne! Leírod bővebben?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.19. 08:47:08

@charlieharper:

Oké, ezt tudom. De egy dolog a halaha, más dolog az etnikum. Attól még, hogy a halaha szerint valaki nem zsidó, nem nullázódnak le a zsidó ősei.

Feleség apai ágon az 1492-ben Spanyolországból elűzöttek utóda. Akkoriban nagyon sok onnan kiűzött zsidó az akkori Oszmán Birodalomban telepedett le. A legnagyobb zsidó város Thesszaloniki lett, egy időben több volt a városban a zsidó, mint a görög! Sőt, a zsidó jelenlét később is nagyarányú volt, csak a német megszállás a II. vh-ban vetett ennek véget, a zsidók 95 %-át elküldték a haláltáborokba, ma már csak dísznek maradtak zsidók arrefelé.

Eleve az Oszmán Birodalomban erős volt mindig a zsidók szerepe. Pl. az első oszmán bankot is zsidók alapították a mai Bulgária területén.

De szóval, visszatérve feleségre, volt széttelepülés az Oszmán Birodalom más részein is, így a mai Bulgáriában is. Ezért a bolgár zsidók 95 %-a szefárd ma is. Feleség őseinek valamilyen boltjuk volt a Fekete-tenger partján, az ős használt cikkkekkel kereskedett.

Aztán amikor Bulgária felszabadult a török uralom alól, a család keresztény lett. (Ez nem volt ritka jelenség egyébként.) A XX. sz. elején és két vh között az egyik rokon a bolgár hadiflotta admirálisa volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.19. 08:49:15

@montroyal:

Kubában a 80-as években ez úgy volt, hogy szórakozóhelyen kötelező a hosszúujjú ing és a hosszúnadrág, de ez nem vonatkozik arra, aki dollárral fizet. Így alakult ki a közmondás "hosszúujjú ing vagy dollár".

mojoking77 2013.03.19. 14:16:06

@pappito: :) Ne legyunk szorszalhasogatok... Ha elolvastad volna a kovetkezo hsz-omat, akor tudnad, miert irtad az egeszet feleslegesen. Egyebkent harom honapot eltem Uj Kaledonian, koszonettel, de nem kell elmagyarazni a helyiek problemait....

mojoking77 2013.03.19. 14:20:17

@Zsuzsi65: Erre irtam, hogy az igazi meglepetes akkor ert, hogy hiaba a vilag legjobb 5 egyetemenek egyike mar evek ota, nincs benne a legdragabb 100 amerikai egyetem listajaban....

River_Of_No_Return 2013.03.19. 16:26:16

@mojoking77:
Neked van gyereked? Nem emlékszem, hogy eddig szó lett volna róla a hozzászólásaidban. Ha van, akkor ő is mindig költözik veletek?

mojoking77 2013.03.19. 17:31:11

@kalandortexasi: Most meg tul kicsi, hogy akarmit is csinaljon. Jon anyuval (anyuban... :))

mojoking77 2013.03.19. 17:33:22

@kalandortexasi: Mult het vegen felmentunk kicsit eszakra, megneztuk a West Point-ot (alapvetoen rohogni, hisz mind a ketten nagyon erosen pacifistak vagyunk). Oda a legkozelebbi szabad hely a 2017-es tanevtol van. Elore kell gondolkodni.... :))

River_Of_No_Return 2013.03.19. 21:29:03

@mojoking77:
Akkor még van közel 20 éved gyűjtögetni az Ivy League-re. :) USA-ban fog születni?

mojoking77 2013.03.19. 21:52:21

@kalandortexasi: Nem ,megyunk haza.. .Sajnos L1-es vizumommal nem tudok olyan biztositast kotni, ami fedezne a szules koltseget, ami pedig also hangon kb $25-30000. Aztan majd latjuk, kijovunk e vissza egyutt, vagy inkabb valahova Europaba... ez meg gondolkodas targya. Amugy teljesen ertheto az USA allaspontja ez ugyben, kulonben gyakorlatilag mindenki itt szulne, es szerezne meg a kicsiknek az amerikai allampolgarsagot...

River_Of_No_Return 2013.03.19. 23:02:04

@mojoking77:
Szerintem az USA-nak ehhez nem sok köze van, a biztosítók döntik el, hogy mi éri meg nekik. Plusz a céged döntése, hogy fizet-e neked bármilyen biztosítást. Valószínűleg sokan csinálják, hogy a munkavállalási vízum ideje alatt vállalnak gyereket, pont az állampolgárság miatt. A férjem egyik munkatársának L1 vízummal már két gyereke is született itt.
Én azért jól meggondolnám, ha „csak” 30 ezer dolláron múlna a gyerekem USA állampolgársága, bár én most már nagyon elfogult lettem, mióta itt élünk. :)

M. Péter 2013.03.19. 23:23:36

@mojoking77: Kicsit meglep, hogy olyan állásod van, amelyre adtak L-1-es vízumot, viszont tisztességes betegbiztosítás nem jár hozzá. Meg lehet csinálni, hogy előre kifizet az ember egy fix összeget a kórháznak, és akkor is annyiba fog kerülni, ha komplikációk lépnek fel. Így $10000 alatt meg lehet úszni.

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 02:27:14

@mojoking77: "Egyebkent harom honapot eltem Uj Kaledonian, koszonettel, de nem kell elmagyarazni a helyiek problemait...."

hú, 3 hónapot? kéne posztolnod az oda kivándorlásról is, hiszen gyakorlatilag beilleszkedtél...

(btw arra reagálok amit olvasok, nem olvasok végig többszáz kommentet egyszerre mielőtt hozzászólok. De ha időgépem lenne és csak egyszer használhatnám, biztos ezt hoznám helyre!)

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 02:35:34

@mojoking77: "ami pedig also hangon kb $25-30000. "

aztabetyár, ezt nem gondoltam volna. Itt ha nem vagy jogosult az ellátásra valamiért akkor 3-5000 dollár (ráadásul NZD) között megy egy szülés. Sima közkórházban. (viszont jó eséllyel nem jár hozzá állampolgárság)

Durva különbség

xylon 2013.03.20. 02:44:54

@pappito: de az nem onkoltseg gondolom. Angliaban is kb 30k fontra saccolnak egy szulest (volt szerencsem haromszor is igenybe venni).

Mi van akkor ha valaki szul de nincs meg a megfelelo egeszsegbiztositasa?

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 02:52:45

@xylon: nem tudom h önköltség-e, ha nem jár neked az állami egészégügy és nincs mondjuk erre is érvényes turistabiztosításod, akkor az állami kórház ilyesmi összegget számláz neked. (ha nincs komplikáció, a császározás pl. plusz egy ezres :) De ha már az egyik szülő permanent resident, vagy két évnél hosszabb munkavállalási engedélye van (ezt lehet h már változtatták) annak ingyen van az ilyesmi.

Viszont itt gyakorlatilag mindenkinek jár az állami eü, ami azt jelenti, hogy a midwife és a kórház is ingyenes, én senkit nem ismerek a környezetemben akinek egy fillérjébe is került volna a szülés, ideértve saját magunkat is. Azt hiszem, ha kell obstetrician akkor az viszont extra mulatság, de egy sima szülésnél a midwife tök elég, nem kell orvos.

(mondjuk itt elég nagyvonalúak szoktak lenni az eü kiadásokkal sokszor a töröttlábú, biztosítatlan turistán se verik le amit rá kell költeni)

mojoking77 2013.03.20. 03:10:27

@M. Péter: Nekem magyar munkahelye@pappito: m van csak STA-t toltok kint (egyenlore max 3 ev, aztan majd latjuk), es ehez magyar biztositas van. Keresgeltunk olyan biztositas utan, ami esetleg, lefedheti, de amit talaltunk azhoz is legalabb egy evet kint kell lenni kar nelkul, hogy a terhessegi resz aktivva valjon... Jo lett volna, de raadasul ez egy ovatos becsles, normal szulessel, komplikaciok nelkul. Mondta a doki, egy komolyabb, problemas szules, csaszarral, minden egyebbel, plusz ugye a szules utan dupla agykoltseggel, szo nelkul felmehet, akar 60-70 000-ig is...
A szep, hogy a helyieknek igy is ki kell fizetni altalaban a 10%-at

mojoking77 2013.03.20. 03:12:58

@pappito: Gondolkodtam, hogy kirakom a postot, de mar megtettem az ongon, ha ramesz Uj Kaledoniara (vagy a Kongoi Demokratikus Koztarsasagra :)) akkor az en postommal talalkozol. Egy postot raktam ide is, de ketszer atgondolom a kovetkezot :))

pappito · http://pappito.com 2013.03.20. 03:27:54

@mojoking77: a 10% az még elfogadható költség, de a full összeg az értelmezhetetlen kategória...

mojoking77 2013.03.20. 03:30:38

@pappito: A 10%-ot altalaban a biztositottaknak kell fizetni.. Nem veletlenul vannak gondban az aegeszsegugyben :))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása