oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. február 27. 06:55,  Hollandia önkéntes alapon 172 komment

2013. február 27. 06:55 Határátkelő

Hollandia önkéntes alapon

Hollandiában komoly hagyományai vannak az önkéntes munkának, odafigyelnek egymásra az emberek, és még környezettudatosak is. Persze a sok pozitívum mellett akadnak hátrányok is, például a lakáskeresés ott (sem) egyszerű – mint erre mai szerzőnk, Anna is rájött.

kite fest 2.JPG

„2012 augusztusában jöttem ki Utrechtbe egy szakmai gyakorlatra, egy kis művészeti alapítványhoz, másodéves egyetemistaként, az Erasmus Training Program keretében. A gyakornoki munkáért nem fizetnek, azért jelentkeztem, mert érdekelt a munka és hasznos, ha az ember már némi szakmai tapasztalattal rendelkezik, amikor friss diplomásként kikerül az egyetemről.

Gyakori az olyan álláshirdetés, ahol fiatal, dinamikus dolgozót keresnek, 3-5 év munkatapasztalattal, ez pedig másképp nem megy, mint ha eleinte elvállal az ember egy-két ingyen munkát is, ami még ráadásul érdekli is és kapcsolatépítésre is remek.

Ezekkel a gondolatokkal indultam neki Hollandiának, miután megkaptam az alapítványtól is, illetve az egyetemtől is a pozitív visszajelzést. A félreértések elkerülése végett: az egyetemem által biztosított Erasmus-ösztöndíjból megélni nem lehet, maximum zsebpénznek elég, főleg, mivel Utrechtben, lévén egyetemváros, elképesztően magasak az albérletárak, még holland szemmel is (erről még írok később bővebben).

Nehezített lakáskeresés

Még 2012 januárjában dolgoztam két nagyon jó fej holland újságírónővel a projektjük magyarországi szakaszában, velük a mai napig tartom a kapcsolatot, sőt egyiküknek köszönhetem, hogy mikor kijöttem volt fedél a fejem felett: a barátai éppen kerestek valakit, aki gondozná a macskáikat, amíg nyaralnak, cserébe ott lakhattam.

Ez a lakás Amsterdamban volt, innen jártam be heti 5 alkalommal Utrechtbe dolgozni. Közben egyre fogyott az idő, hogy megfelelő szobát találjak, amit az is nehezített, hogy a barátom is úgy döntött, utánam jön, tehát kettőnk számára kellett találjak valamit, így SSH diákszállóval nem is próbálkoztam.

summer garden.JPG

Az alábbi tényekkel kellett szembesülnöm:

1. a szobakeresős honlapokon (pl.: kamernet.nl, easykamer.nl) nagyon sok a béna lehúzós próbálkozás, melyekre a honlap figyelmeztet is. Kb. a hirdetések fele ilyen az alacsonyabb árkategóriákban. Ez úgy néz ki, hogy az érdeklődésre egy ilyen történet a válasz a hirdető részéről: Sajnos nem tartózkodom Hollandiában (itt meg szokták írni a változatos okokat), így a lakbért és a depozitot Western Unionnal (!) utalja át, és én elküldöm a kulcsokat postán. Aki ennek bedől, az megérdemli – mondják sokan – de gondolom biztos előfordul, hiszen különben nem csinálnák.

2. A holland szabályok szerint 40m2-nél kisebb szobát legálisan maximum 1 embernek lehet kiadni. Hollandiában 40 m2-nél nagyobb szoba nem létezik ritka, és eleve nem is hirdetnek szobát egynél több embernek.

3. A szobaárak Utrechtben 350-480 euró/hó körül vannak, de persze a határ a csillagos ég, van szoba 600-ért is. A szobaárak általában inkluzív értendők, tehát maximum az internetért kell külön fizetni, de ezt nyilván tulajdonosa válogatja.

4. Ha két ember szeretne legálisan együtt lakni, akkor lakást kell keresniük, de nem akármilyet, ugyanis a 30 m2-nél kisebb stúdiókat is szigorúan csak 1 embernek adják ki, csakúgy, mint az egyszobás vagy kicsi – tehát viszonylag olcsó 590 – 680 eurós – lakások nagy részét. Ezen kívül kevés a közvetlen, tulajdonos által hirdetett kecó, és az ügynökségek általában egy havi lakbérnek megfelelő díjat számolnak fel a bérlőnek (is). A két embernek is megfelelő lakások – elhelyezkedéstől függően – 800-1200 euró körül kezdődnek.

5. Általában mindent bútorozatlanul adnak ki, de ez igazából nem baj, hiszen rengeteg jó állapotú bútort lehet találni az utcán, kanapét átlag minden második héten (nem vicc, tök jó állapotú Ikea Klippant például, mivel nem viszik magukkal költözéskor vagy megunják).

Ezen kívül van a gratisoptehalen.nl, ami egy ingyen elvihető cuccokra specializálódott holland Ebay. Ha még mindig van olyan bútor, amit nem sikerült beszerezni, akkor érdemes megnézni a second hand kínálatot a marktplaats.nl-en, vagy elugrani valamelyik kringloop winkelbe, ezek közül nekünk a kedvencünk a lomboki Emmaus.

1_6.jpg

Hollandia legrosszabb főbérlője

Mi az első pár hónapban egy viszonylag nagyobb szobát béreltünk, amelyhez egy szép kis kertre nyíló fedett terasz is csatlakozott. Persze illegálisan, szerződés nélkül, Hollandia hírhedt és több ízben legrosszabbnak megválasztott főbérlőjétől, Ms. Chang-tól, 450euró / hó-ért, 3 havi depozittal az összesen 5 hónapra. (Mellesleg illegális 1 hónapnál több depozitot kérni a főbérlőnek.)

Ide azonban csak egyikünk regisztrálhatott, hiszen egy szobában legálisan csak egy ember lakhat. Úgy döntöttünk, hogy a barátom fog regisztrálni, mivel neki addigra már sikerült találnia munkát, ahol a szerződéshez kellett a burgservicenummer (alias: BSN vagy bullshitnumber, a létezés alapja Hollandiában), amit a bejelentett lakcímre küldenek ki, a regisztráció után kb. 2 héttel.

Ez a meló sajnos nem jött össze, de mivel bicikliszerelő ifjú titánról volt szó, ezért tudtuk, hogy hamarosan fog másik munkát találni, és lőn.

Családias munkahely

Az én gyakornoki munkámhoz nem kértek regisztrációt, mivel fizetés sem járt, ezért a szerződés is teljesen informális volt. Egyébként egy nagyon kis családias légkörű szervezetről van szó, amit legjobban a közös, piknik-szerű ebédek illusztrálnak: minden munkanapon két gyakornok elmegy a boltba, és vesz mindenféle ínyencséget, sajtokat, pékárut, zöldséget, gyümölcsöt a megadott büdzséből, majd terülj-terülj asztalkámat varázsol a tárgyalóba, és mindenki együtt ebédel.

office lunch.jpg

Mivel egy nagyon apró, és nem túl gazdag alapítványról van szó, ezért rászorulnak a gyakornokok ingyen munkájára, viszont pont ezért rendes, felelősségteljes feladatokat kapunk, és eléggé kreatívnak és önállónak kell lennünk, cserébe viszont nagyon megbecsülik a munkánkat.

Tehát nem fénymásolásról és kávéfőzésről volt szó, hanem egy fesztivál szervezésének a sűrűjébe csöppentem bele, úgy, hogy rám bízták egy elég komoly részét a programnak, a konferenciák és kerekasztal beszélgetések megszervezését és kivitelezését is.

Mivel kevesen voltunk, ezért alap volt a multi-tasking, és tök normális volt az, hogy míg egyik kezeddel próbálsz operatőrt keríteni a residency program művészének, a másikkal ajánlót írsz a jövő heti programokról, a harmadikkal éppen szíriai bloggereket próbálsz felkutatni egy kerekasztal beszélgetésre.

vernissage_ objects in the mirror are closer then they appear.jpg

Szuper ajánlólevél

Végül megérte a sok meló, mert remek embereket ismertem meg, és jó érzés volt, hogy megköszönik, értékelik a munkámat, többek között egy szuper kis ajánlólevél formájában. Ezzel egyből meg is pályáztam egy következő – immár fizetős – gyakornoki állást egy másik kulturális alapítvány, akikkel az előző munkám során együtt dolgoztam egy projekten.

Az ünnepekre hazamentünk Budapestre, én levizsgáztam az egyetemen, majd január végén visszajöttünk. Engem várt az új gyakornoki melóm, a barátomat meg már nagyon várták vissza a bringaboltba. Olyannyira, hogy amíg nem találunk megfelelő lakást, addig a bolt tulajdonosának üres házában „couchsurfölünk" egy spanyol lánnyal.

Nem akarom elkiabálni, de úgy néz ki, hogy márciusban költözünk a saját kis otthonunkba, és akkor én is regisztrálhatok, és kapok BSN-t, ami elengedhetetlen a munkaszerződéshez. Emellett a regisztrációval megnyílnak a lehetőségek mindenféle támogatásokra az alacsony jövedelműeknek, például lakbér-támogatásra, de ennek még nem néztem bővebben utána.

impakt festival molino.jpg

Pénzt is kellene keresni

Közben részmunkaidős melóra vadászom, mert azért a gyakornoki meló mellett valamivel pénzt is kellene keresni. Jelentkeztem kismillió helyre, főként a vendéglátás területén, mivel ebben van tapasztalatom (egy kevéske budapesti pultos múlttal).

Sajnos a holland nyelv hiánya eléggé limitálja a lehetőségeket, az Ikeaból és a Hemaból küldtek korrekt visszautasítást, call centeres melókról nem érkezett válasz, mint ahogy a legtöbb felszolgálói állásról sem jött visszajelzés.

Eddig 3 állásinterjú az eredmény, egy pultos, egy konyhai és egy szállodai szobalány munkára. Remélem, valamelyik összejön. Addig is önkéntesként pultozok egy alternatív kocsmában, hogy ne essek ki a gyakorlatból nagyon. :)

Árak, bérek

Végül a praktikus infókat követelők kedvéért, íme, pár adat: nagy mázlink volt, találtunk egy 54 m2-es lakást közel a belvároshoz, ami tulajdonostól közvetlenül kiadó 790 inkluzívért.

A barátomnak heti 3 napra van szerződése a bringabolttal, ez nettó kb. 1100 euró. Ezzel szakszervezeti tagság is jár, biztosítás, fizetett szabi és beteg szabi is. Igazából sokkal többet, kb. heti 4-5 napot van a boltban, mivel szükség van rá, tulajdonképpen ő az egyetlen profi szerelő. :)

my man at work 2.JPG

Én a gyakornoki melóra kapok némi zsebpénznek 150 eurót, illetve fizetik az ingázásomat Amszterdamba. A részmunkaidős második munkámtól olyan 800 euró körüli nettóra számítok, ha összejön.

Sajnos beüthet, hogy 23 év alatt juvenal wage jár, ami kevesebb, mint a minimál bér. Hollandiában gyakran a munkatapasztalat arányában fizetnek, ezért az idősebb, több tapasztalattal rendelkező kolléga többet visz haza, mint a fiatalok, de ez tulajdonképpen fair.

A lakáson kívül nagyjából minden olcsónak vagy megfizethetőnek mondható, az élelmiszer olcsóbb, mint otthon, pedig általában mindenből az organikusat vesszük. A telefon fillérekbe kerül a Lebaranál, az utazás bringával szinte mindenhova megoldható, ha meg nem, akkor a vonatra évi 50 eurós chipkaart-tal 40%-os kedvezmény jár.

Bulizni nagyon változó árakon lehet, amszterdami menő helyeken elég drágán is, de sokszor kisebb fesztiválokon nagyon olcsón kijön egy este, kinek-mi tetszik. Egy sör átlag 2-3 euró, a belépők nyilván hely és fellépő függőek.

Jól érezzük magunkat

Most itt tartunk, és úgy néz ki, hogy egy kicsit tovább maradnánk Hollandiában, mint eleinte gondoltuk. Jól érezzük magunkat, szeretjük a munkánkat, az embereket, akik körülvesznek. Tetszik, hogy itt nagyon környezettudatosak, szelektíven gyűjtik a szemetet (a vegyes szemétbe dobott üvegért pénzbüntetés jár!), figyelnek egymásra, érdeklődőek.

Kíváncsiak a másik értékeire, segítenek, amiben tudnak, cserébe mi is segítünk, ha épp arról van szó, költözéskor, felújításkor, kiállítás építéskor, stb...

Általában is elmondható, hogy rengeteg minden működik(!) itt önkéntes alapon, és az önkénteskedésnek komoly kultúrája van, és ez megérződik az emberek viselkedésén.

Remélem hasznos infók is voltak a kicsit hosszúra nyúlt posztban, már egy ideje terveztem megírni. Pacsi mindenkinek, ha erre jártok, szóljatok! ;)"

kite fest.JPG

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia Utrecht

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr205106451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 13:36:54

@hothead: najo ez a lakasdolog eleg zavaros azert 40 negyzetmteres szobat kivehet 2 embr/az egy tornaterem/ de 39-et nem, viszont Musztafa kivehet 30 negyzetmetereset de illegalisan, ahova besliccol a baratnoje es kinai a tulajdonosa
hogy egy egyszobas "kecot" miert ne foglalhatna el egy par, az kulon talany
ha gyerek is van meg talan el is fogadnam, bar akkor sem feltelen

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 13:38:31

@bpetya75: nalunk nem fagy el mert a boltban veszi Mary es nem is kell huteni
a hibiszkuszomra viszont vigyazni kell

Muscari 2013.02.27. 13:44:48

@bpetya75: Fejerben is elfagy, atlag ket-harom evente, nem minden telen. Pecsen viszont tenyleg nem, hatalmas fakat latni. De hat Pecsnek tenyleg egyedi mikroklimaja van.

Most olvasgatom a mult heti termest, sajnos nem volt lehetosegem a szamitogep kozelebe kerulni, mikor otthon voltunk, a gyerekek teljesen lefogltak az egyetlen gepet. Mert hat egy nap sem telhet el anelkul, hogy Skype-oznanak a barattal-baratnovel (ki-ki az ellenkezo nemuvel persze).
Latom, jo kis bulibol maradtam ki, foleg az izlandi poszt kapcsan voltak erdekesek a kommentek. Nem hiaba ereztem az elvonasi tuneteket, ugy latom, teljesen HA fuggo lettem.

Taxomükke (UK) 2013.02.27. 13:58:22

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Az ilyen megkeresesekre egy haverom azt szokta mondani: "Sajnos most nem erek ra, de adja meg a fonoke otthoni telefonszamat, este visszahivom."
Nem szoktak forszirozni a dolgot.

hothead 2013.02.27. 14:14:00

@hagyma: valahol meg kell húzni a határt. így lehet elkerülni, hogy tömegszállássá váljon a lakás, esetenként a tulajdonos tudta nélkül. (a legtöbb lakást tényleg ügynökségen keresztül lehet kivenni).
nm-ekkel nem vagyok naprakész, csak egy példa: a velünk szemben levő 8 lakásos házban az összes lakás 1 hálószobás volt, és kizárólag egyedülállóak ill. párok laktak bennük.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 14:17:19

@hothead: jo de 40 negyzetmeteres szoba???
az mar lakas
az meg nem eleg egy parnak?
nebassz fel az elso lakasom akkora volt gyerekkel masfelszoba oszkomfort
a hatart termeszetesen meg kell huzni
12 embernek ne aggyanak ki egy garzont

padlas 2013.02.27. 14:22:49

Tetszett a poszt, de két dolgon kicsit fennakadtam.

"A holland szabályok szerint 40m2-nél kisebb szobát legálisan maximum 1 embernek lehet kiadni. "
"Ha két ember szeretne legálisan együtt lakni, akkor lakást kell keresniük, de nem akármilyet, ugyanis a 30 m2-nél kisebb stúdiókat is szigorúan csak 1 embernek adják ki"

Ezeket honnan szedte a posztíró? Én ilyesmiről még nem hallottam, igazán adhatna erre valaki valami forrást (pl a posztíró is megjelenhetne).

Muscari 2013.02.27. 14:37:54

Itt van egy kis olvasnivalo megint a kivandorlasi adatokrol. index.hu/gazdasag/penzbeszel/2013/02/27/mi_igaz_a_kivandorlasi_parabol/
A cikk szserint az egesz EU-ban valamivel tobb, mint 200 ezren vagyunk magyarok, ezt az Eurostat adatokbol meg kulonbozo nemzeti -nem magyar- statisztikakbol szurtek le.

Hol a posztolo mar megint?

bpetya75 2013.02.27. 14:42:31

@Muscari:

Vigyázat, veszélyes dolog a függőség. Két hete direkt örültem, hogy lefoglalt egy feladat, mert így be tudtam magamnak bizonyítani, hogy ugyan a gép előtt ülök, és beleolvashatnék a blogba, de nem teszem, mert közeledik az a rohadt határidő ;-)

Muscari 2013.02.27. 15:08:36

@bpetya75: ;-))))))))))))
En szerencsemre nem tudok internetezni a munkahelyemen. Igy is azzal kezdem minden napomat, hogy atfutom a hireket, majd ha marad idom, a Hataratkelot. Ha reggel nincs ra idom, delutan vagy este, ha hazaerek, ugy kajalok, hogy kozben olvasom.
Kivancsi lennek, Andaluzkutya velemenyere, hogy ez vajon mar fuggoseg-e, azzal egyutt, hogy napkozben neha eszembe jut, hogy vajon Birca kivel vitatkozik ma ossze, vagy Hagyma kinek szol be. Egy North Carolina-i sracnak pl. ugy meseltem Hagymarol, mint az ismerosomrol.

Egyebkent az exemmel is megosztottam a kis faludbol szarmazo hireket, amelyeknek o is nagyon orult, meg a nagyfiam is.

Na, sajna mennem kell dolgozni, este meg biztosan benezek. Bar ma nem varhato valami oruletes kommentfolyam, azert jo szorakozast.

montroyal ( CAN qc) 2013.02.27. 15:12:12

@Muscari: mi bajod a szikhekkel? ;-)
vajon mit csinalnak a kirpanjukkal a repulon hogy vannak meg nelkule canadaban a legfelsobb birosag megitelte nekik hogy hordhatjak az iskolakban is a kolykok mig a kés ( arme blanche ) buntetendo..

tanato 2013.02.27. 16:40:07

@Muscari: Na hazajöttem a munkából:Szóval én először az egyházaknál érdeklődtem,ott már egészen 1780-ig tudtam visszamenni,az ez előtti időszakról meg a központi levéltárban lehet információhoz jutni.De vannak erre szakosodott cégek is akik kompletten lefolytatják a kutatásokat,jó pénzért persze.

tanato 2013.02.27. 16:46:30

@Határátkelő: Igen sajnos az internetfüggőség elég gyakori civilizációs betegség.Nem is egy példa van rá hogy osztályos befekvés a vége.Több esetben leírták már psychiáterek,hogy az első időkben a lélekgyógyászok is csak emailben tudtak kommunikálni a paciensekkel mert más közeledést nem fogadtak el.

2013.02.27. 17:02:17

Stramm írás, tetszett. :)

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 17:26:35

Novemberben irtam, idezek belole, hogy lassatok Genfben is vannak korlatozasok, igy en siman el tudom kepzelni a hollandiai szabalyt...

"Érdekes hír a mai GHI vezércikke:

a genfi hivatal úgy döntött, hogy átvizsgálja a gyermekek és szüleik helyzetét, kb 11000-15000 családról van szó, és ha a keresetük csak a lakásra, a rezsire és minimális ételre elég, akkor elveszi a gyerekeket a szülőktől és elhelyezi őket.
A lap kiemelte, hogy ez nincs leírva a törvényben, mégis elkezdték alkalmazni.
Két családtól vették el eddig a gyerekeket.

Az egyik család 9 gyermekes, a családfő keresete frs3000 és a lakás bérleti díja frs2700, az ok a kereset nem elég és a 9 gyerek egy ekkora lakásban nem tud normális életet élni..naná, hogy nem tud! Ám lehetőségük sincs váltani, ismerve a genfi lakáshelyzetet.

A másik család helyzete: külföldről érkeztek a jobb élet reményében, de belátták, hogy Genf egyre drágább a lakásokat és az életet tekintve, így úgy döntöttek, hogy hazautaznak.
Ám a pénzt erre nem sikerült összespórolniuk, ugyanis az folyamatosan elment a lakás bérleti díjára és a rezsire.
Mindkét család pici lakásokban élt, az első egy 2 szobásban, a második egy 1szobás lakásban..."

AnnaUtrecht 2013.02.27. 17:32:53

Az életkor arányos fizetés természetesen nem örökre szól, hanem 23 éves kor alatt. Azért mondtam, hogy fair, mert egy 15 éves kezdő sokszor több energiába és időbe, tehát pénzbe kerül a munkáltatónak, hiszen mindig ellenőrizni, tanítgatni kell és kevesebb a munkabírása is. A minimálbérekről életkor szerint itt, akit érdekel, található egy hivatalos táblázat: www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.government.nl%2Ffiles%2Fdocuments-and-publications%2Fleaflets%2F2011%2F09%2F02%2Fthe-minimum-wage-everyone-is-entitled-to-it%2Fthe-minimum-wage-everyone-is-entitled-to-it.pdf&ei=EDMuUa7SHYeO0AXu0IGQCA&usg=AFQjCNHOjHQtWSSCgvIIA-4IGKBFGNup7g&sig2=kRpEM0So_JnmuLMY1Vy7KA&bvm=bv.42965579,d.d2k&cad=rja

Amit nem értek, hogy miért a barátom nemzetisége a legfontosabb a poszt kapcsán. A barátom kb. pont annyira mint én (de az is lehet, hogy bizonyos szempontok szerint kicsit magyarabb is). Na, lehet rágni tovább a gumicsontot :P

Mrs. Clayton 2013.02.27. 17:39:37

@Karinette: hát, ha jól visszagondolok, amikor gyerek voltam, akkor 2 szinttel alattunk volt egy család, akinek volt 3 felnőtt gyereke plusz a 2 szülő, egyszer aztán a nagyobbik fiúgyerek megnősült és odahozta a feleségét is, aki egyszer hogy hogy nem, de terhes lett és egyszer csak meg is született a baba
ők 7-en éltek 2 szobában és nem voltak rettentő szegények, idővel mindenki elköltözött és csak a szülők maradtak
nem gondolom, hogy ilyenre a megoldás, ha elveszik vkitől a gyerekét
érdekes hogy attól a családtól, ahol a 17,5 éves lányt anya már befizette mellplasztikára, és minden hétvégén apával együtt kokainozik, ezt a gyereket senki nem akarja megmenteni, hanem mindenki irigyli a jó sorát, mert mindene megvan

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 17:39:46

off
most nezem az Argot, erdemes mindenkinek, aki meg nem latta
on
az most nincs

Len.Mag 2013.02.27. 17:52:50

@Babette_: A hajléktalanok gondolokodásáról elég friss élményem van: hétvégén este, nem túl későn, 8 óra körül egyedüliként érkeztem egy Bp-i villamosmegállóba (6-os vonal). Hamarosan megjelent egy nő, hogy kolduljon tőlem. Elég gyorsan eljutott a 3 napja nem ettem szövegtől a hattyú haláláig, de nem csak ezért - adtam neki valamit. Kb. eddig, a Köszönöm mondatig kontrollálhatta magát iszonyatosan, ekkor elkezdett tántorogni, állandóan felém billenve. Megfordult a fejemben, hogy valami trükkre készül, meg egyébként sem gondoltam vele hosszasabban társalogni, ezért kimentettem magam és otthagytam. Erre követni kezdett és üldözött "megálló-szerte", végül nyomdafestéket nem tűrő stílusban kígyót békát kiabált rám.

Tudom, hogy nem szép dolog általánosítani, de most egy darabig elszállt a segítő kedvem.

Bocsánat az offért, tudom inkább a poszthoz kéne hozzászólni.

Ugyandehogy (törölt) 2013.02.27. 17:55:19

@Len.Mag:
nagyon sok közöttük a mentális beteg. köztük is a skizofrén.

M. Péter 2013.02.27. 18:43:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A török vagy örmény származás nem volt gond a zsidótörvények szempontjából, az örmény még valószínűleg keresztény is volt, de ezt bemondásra nem hitték el. A nagyszüleim is mesélték, hogy valamikor be kellett szerezniük a nagyszüleik keresztlevelét, nem tudom, hogy pontosan milyen célra. Azt nem tudom, hogy azok mit csináltak, akik nem voltak se keresztények, se zsidók.

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 18:53:06

@Jess G: Igen, nagyon durva!

Rengeteg barátunk él Genfben (nem magyarok), egy-két szobás lakásokban 1-4 gyerekig, mert nem tudnak ,megfizetni egy nagyobb lakást. A lakás bérleti díjak frs1500-frs7000-ig vannak, illetve a gazdagabb üzletemberek részére e felett. A legtöbb itt élő svájci átlagcsalád kénytelen a lakásra és az étkezésre elkölteni a legtöbb pénzét, szóba sem jön náluk a magánsuli vagy luxusdolgok.

A férjem cége kifestett egy lakást, ahol egy 12 gyermekes család élt (2 szoba+nappali+konyha+ fürdő), vicces volt hallani a szülők találékonyságát: a szobákban emeletes ágyak a gyerekeknek, mint a katonaságnál, a nappaliban egy hatalmas plazmatv és egy hatalmas szőnyeg...miközben a munkások dolgoztak, a gyerkőcök szőnyegen ülve nézték a tv-t...:))))

AnnaUtrecht 2013.02.27. 19:02:31

@hagyma:
A lakás dolog tényleg így van. Szobát még azért (is) nem adnak ki egynél több embernek, mivel ha két ember lakik egy szobájában, az sokkal több adóterhet jelent a tulajdonosnak, más adókategória, mint ha két külön szobát adna ki két embernek. - ezt egy lakástulajdonos ügyvédje mondta, mikor kiderült, hogy ketten szeretnénk bérelni. Egyébként is teljesen ledöbbennek, hogy miért akarnál egy szobában élni a pároddal, nem pedig egy lakásban. A stúdiókat és egyszobás lakásokat meg szigorúan egy személyre hirdetik és nem adják ki két embernek - megpróbáltuk, több helyen is, nem lehet. Ezeket a négyzetméter adatokat az egyik ügynökségtől kaptam, akiktől nagyon ki akartunk venni egy stúdiót.

Gondolom akik ezeket a szabályokat lefektették, a bérlők védelmében tették, hogy ne lehessen cipős skatulya méretű szobákat akárhány embernek kiadni sok pénzért, például azoknak a diákoknak, akiknek a tanév kezdete előtt mindenképp találniuk kell valamit, és bármit bármennyiért kivesznek.

Szerintem egy felnőtt holland párnak nem probléma kifizetni egy rendes lakás árát, valamint ők beadhatták a pályázatot évekkel ezelőtt az önkormányzathoz egy reális árú lakásra, amit 2-3 év alatt kiutalnak nekik. Utrechtben működik ilyen pályázós rendszer, mert az önkormányzat is tisztában van az irreálisan magas albérlet árakkal, és akinek nem azonnal kell lakás, az kivárhatja, míg kap egyet normális áron a pályázat során. Az elszabadult árakat enyhítendő az önkormányzattól lehet igényelni az alacsony jövedelműeknek lakbér-támogatást.

Ferdeszemüveg 2013.02.27. 19:09:42

azt nem értem, miért kellett azon trnázni, hogy milyen nemzetiségű a fiú? egy helyes srác, a lány meg ügyesnek és értelmesnek tűnik. de az biztos, hogy többt nem fognak ide poszotolni,ha ilyen kommenteket kapnak. Én nemrég költöztem Hollandiába, úgyhogy nekem nagyon érdekes volt a poszt. A negyven négyzetméteres szobáról csak annyit, hogy itt azért vannak focipálya méretű nappalik, simán el tudom képzelni, hogy a 40 nm az tényleg szoba. A lakáskeresésről anno énn is írtam egy posztot, az tényleg horror itt, és mi szerintem költözni is fogunk, ha lejár ez a szerződés, mert nem szeretek egerekkel lakni. Ez itt általános? Nem lepődnék meg, ha igen, mert feltűnően sokan tartanak macskát, ha benézegetsz az ablakokon. Viszont én egyáltalán nem érzékelek semmit a környzettudatosságból, kifejezetten zavar, hogy itt nem tudom szelektíven gyűjtnei a szemetet, mert nincs hol, és hogy a boltokban még a retket is műanyag zacskóba rakják, meg gyakorlatilag mindent.,

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:11:05

@M. Péter:

Az első zsidótörvény (1938) szerint zsidó az, aki zsidó vallású a jogszabály hatályba lépésekor, valamint az, aki nem zsidó vallású, de 1919. augusztus 1-jén még zsidó vallású volt. Mentességet élvezett az a zsidó, aki:
- háborúban rokkant meg vagy frontszolgálatot teljesített,
- háborús hősi halott özvegye vagy gyermeke.

A második zsidótörvény (1939) szigorított. Már mindenki zsidónak számított, akinek legalább egyik szülője vagy legalább két nagyszülője zsidó BÁRMIKOR zsidó vallású volt. Itt a mentességek köre kibővült, pl. olimpián magyar sportolóként érmet szerzett személy is mentesült.

Szóval lehetett nem lenni kereszténynek, a lényeg, hogy ne legyen az ember zsidó. Azaz pl. muzulmán lehettél. Eleve az iszlám elismert egyház volt akkoriban Mo-n.

Viszont hiába voltál nem zsidó vallású, zsidó nagyszülőkkel már nagy bajban voltál.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 19:11:31

@AnnaUtrecht: nemm ketelkedem, inkabb csodalkozom
egy hazaspar ugyan miert ne lakhatna akar egy studioban is?

Taxomükke (UK) 2013.02.27. 19:19:03

Itt Angliaban is meghatarozzak (meg ha nem is mindig tartatjak be szigoruan), hogy hanyan mehetnek lakni egy adott szobaszamu lakasba. Nem akarnak pl. olyat, hogy ket felnott, ket nagyobb gyerek egy 2 haloszobas ingatlanba menjen, meg akkor sem, ha a gyerekek egynemuek.
Viszont 4 negyzetmeteres szobat siman haloszobanak titulalnak.
Hat b+.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:22:43

@Karinette:

Amikor Kubában éltünk, egy 800 négyzetméteres házban laktunk 6 éven keresztül, Csak a normál szint volt ennyi: az én szobám volt csak 60 négyzetméter. 3 hálószoba, három fürdőszoba, 2 dolgozószoba, 2 nappali, egy ebédlő, egy bár, konyha, spejz, mosókonyha, előszoba - együtt 800 nm. Nem számítva a külső 200 nm-es teraszt. S volt 1000 nm kert még, s volt egy 200 nm-es cselédlakás a pinceszinten, szintén háló, nappali, fürdőszoba, konyha, mosókomyha. Meg persze egy hatalmas garázs.

Szabályosan fárasztó volt elmenni a hálószobából a konyhába, az ember kétszer is megfontolta, tényleg kell.e mennie.

Ja, s az egész ház az eredeti berendezéssel volt berendezve! A tulaj mindent úgy hagyott, amikor 1959 januárjában elmenekült, azt hitte megbukik úgyis a Che-Castro-banda pár héten belül.

Az egyik leglátványosabb bútor egy hatalmas 12-személyes asztal volt az ebédlőben, kb, 30 centi vastag üveglappal valami nagyon drága üvegből, mindez hatalmas tölgylábakon. Amikor mi használtuk, már 25 éves volt, s olyan állapotban, mintha új lenne, egy karcolás sem volt rajta.

A napokban meg iskerestem aházat a Google Mapson.

Taxomükke (UK) 2013.02.27. 19:23:40

@hagyma: Azert, mert akkor egymasra masznak, jon a gyerek, na es akkor mar nem fernek el.
Amugy meg en is ruhellem, hogy belepofazik az allam egy csomo dologba, amibe nem kellene.
Azt meg nem hatarozzak meg, hogy pl. maximum 30 napon belul ki kelljen fizetni a beszallitot/alvallalkozot. Pedig az szerintem sokkal nagyobb baj, mint az, hogy egy hazaspar (aki esetleg csak aludni meg osszebujni jar haza, amugy ejt nappalla teve dolgoznak) mekkora lakasban lakik.
Kurvara a fejunkre nottek az allamok meg a nagy cegek, az a baj.

tanato 2013.02.27. 19:25:33

@AnnaUtrecht: Köszi a választ,de tényleg nagyon hasonlít egy két általam ismert iráni fiúra a barátod.Egyébként a tegnapi egyiptomi cikk miatt lett felkapva ez a téma.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:25:48

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Na, ki találja ki mennyi volt a havi bérleti díj? Mondjuk az akkori összeget 10-zel beszorozva, hogy mai értékről beszélhessünk!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:27:12

@Taxomükke:

Igen, hihetetlen volt, de az volt. Sajnos akkoriban nem voltam az a fényképezős típus...

tanato 2013.02.27. 19:27:43

@M. Péter: Erről van szó,bemondásra nem hitték el és a feleségem nagyapjának,nagyanyjának nagyszülei még Törökországban látták meg a napvilágot.

Mrs. Clayton 2013.02.27. 19:31:11

@Taxomükke: ezt ne is mondd, két napja elmentünk megnézni egy házat, amit 3 hálóval hirdettek, annyira kiakadtam, amikor megláttam az un. 3. hálót, amibe gyak egy kisebb fajta bébiágy ha befér, de pelenkázó nélkül meg max egy szék, szekrény semmi, szinte köszönés nélkül hagytam ott az ügynököt
azért Mo-n ezt max félszobának hirdetik

tanato 2013.02.27. 19:33:00

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Na szerintem a második zsidótörvény miatt kellett igazolni a nejem nagyapjának a nagyszüleinek a származását,és mivel ők még török állampolgárok voltak,azért kellett a papírokat megszerezni az egyébként a nácikkal kokettáló/a szovjetek ellen majdnem beszálló/ Törökországtól.

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 19:33:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Passz! Mennyi?
Szeretnem latni is, ha lehet...marmint a hazat!:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:34:18

@Karinette:

Biztosan. Én is örültem, hogy máshol lehetek. Akkoriban eleve nagyon keveseknek adatott meg, hogy huzamosan külföldön éljenek. Nem úgy volt mint manapság, hogy bárki áttörheti a határt és mehet merre csak akar. Én nagyon sokat kaptam attól, hogy nem csak Mo-n nőttem fel.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:36:13

@tanato:

Oké, lehet. Az anyai nagyapám pechére ateista volt, utálta a vallást, de 1938-ban végig kellett járnia egyházközségeket papírok miatt, hogy ne rúgják ki a munkahelyéről.

Taxomükke (UK) 2013.02.27. 19:37:38

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: 30 mm, gondolom, nem 30 cm. Legalabbis hihetetlen, 30 cm uveg az veszett vastag.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:40:05

@Taxomükke:

Mint egy fél kar olyan vastag volt. S irtózatosan nehéz. Az asztalt nem is lehetett megmozdítani.

2013.02.27. 19:40:16

A posztban emlitett alberletarak draganak szamitanak Nyugat-Europaban? Ezek szerint tenyleg nagyon el vannak szallva az arak itt Londonban...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 19:41:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ugy tunik a Te csaladod mindent masoktoll "orokolt"
@Taxomükke: amerikaban is van allam, ahol esetleg kotekednek, ha sok a gyerek, de abba pl nem szolnak bele ha mondjuk 6 egyetemista s zezonra kiberel egy 2 szobas lakast
/a nejemek kilencen voltak testverek es felnottek egy 3 szobas hazban
sajat tulajdonnal gondolom mashol sem szabalyozhatjak a dolgot...
az mas kerdes, hogy ha apartman van a tulaj kikothet barmilyen feltetelt, mert az ove/ OK majdnem barmilyet, azt nem kotheti ki hogy feketek nem johetnek pl./
@AnnaUtrecht: nem gu,icsont ha nincs tegnap egyiptom akkor szoba sem kerul
nem kell mindent veresen komolyan venni
ettol fuggetlenul erosen irani feje van:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:42:29

@Jess G:

Nem hiszem, hogy a Google elmenne Kubába megcsinálni. S nem is engednék nekik.

Pár éve még tilos volt gps-t Kubába bevinni, a határon elvették a turistáktól és vámletétbe helyezték a gps-sel ellátott eszközöket.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:46:23

@hagyma:

Nem éppen. Mi csak ott laktunk. A kubai állam tulajdona volt, miután 1959-ben elkobozták az eredeti tulajtól. A magyar Külker Minisztérium bérelte nekünk (apámnak ingyen járt a lakás), mint ahogy a többi kiküldöttnek is, bár a többieké szerényebb volt. (Ennek oka: apámnak fogadásokat is kellett szerveznie, azaz ezért szükséges volt a reprezentatívabb ház.) Csak a magyar nagykövet lakott nagyobb házban, az övé 3-szor ekkora volt, s a telek meg kb. 7-8 ezer nm!

Mrs. Clayton 2013.02.27. 19:49:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: naná, ezért írtam, azt hittem érted a célzást

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 19:49:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: szuleidnek bejott az elet
hutott garazsfelhajto volt?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:50:53

Aztán mindig marha szar volt hazamenni Budapestre. Akkoriban szüleim lakása egy 2-szobás, erkéllyel együtt 55 nm-es lakás volt.

El lehet képzelni: az én havannai hálószobám fürdőszoba nélkül nagyobb volt, mint az egész budapesti lakás. Az első pár napban folyamatosan beleütköztem Budapesten a falakba, míg megszoktam.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 19:52:44

@hagyma:

Nem volt. Sőt elektromos garázsajtó sem volt! A ház 1953-ban épült, akkoriban ez, úgy tűnik, nagyon luxus lett volna, még egy hasonló ház tulajdonosa számára is.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 20:22:55

@Karinette:

Akkori pénzban a havi bérleti díj 65 peso volt, ez akkor kb. 900 Ft volt. Mai pénzben mondjuk legyen a 20-szorosa, azaz 18 ezer Ft.

Összehasonlításként, akkoriban egy magyar átlagfizetés 3 ezer Ft volt, azaz kb, a harmada egy akkori fizetésnek.

Vicces: a barátnőmék egy 300 nm.es lakásban laktak, toronyház 20. emeletén, s annak a bérleti díja meg 120 peso volt, azaz majdnem a duplája.

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 21:13:10

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Sejtettem, hogy ilyesmi lesz a valaszod..:)

mas...
Regota szeretnek feltenni egy kerdest egy nyelvesznek, azaz neked:
Miert van az, ha egy uj nyelvet tanulok, akkor a szintugrasaimnal romlik a tobbi? Csak velem van igy vagy masokkal is megtortenik? Utana visszaall vagy eroteljesebben ra kell fekudnom a tobbire is ujra?
A most tanult nyelv,amiben ugrasszeruen haladok a francia...viszont romlik az angol, nemet es orosz tudasom, raadasul a magyar szerkezeteknel is gondolkodnom kell neha...
Otlet, hogy mit tegyek?
Mindegyik nyelvet kozepszinten beszelem, kiveve a franciat, mert azzal rohamosan haladok...
Masok azt mondjak, nem ertik, veluk ilyen sosem fordul elo...
Szoval, te mit gondolsz?

M. Péter 2013.02.27. 21:14:25

@Taxomükke: Egynemű gyerekek nyugodtan aludhatnak egy szobában. Két szabály van, az egyik az, hogy külonböző nemű 10 éven felüliek csak akkor aludhatnak egy szobában, ha házastársak vagy élettársak, a másik szabály meg megszabja, hogy egy szobában hány személy aludhat a szoba alapterülete függvényében, 10 éven aluliakat 1/2 személynek, 1 éven aluliakat 0-nak számolva. (Egyébként 4 m2 még nem számít szobának, kb. 4,6 m2-nél kezdődik az egy gyereknek alkalmas szoba.) Ezek a szabályok csak bérelt ingatlanra vonatkoznak, a bérbeadót büntethetik, ha a bérlők számához és összetételéhez képest túl kicsi a bérlemény. A saját házában viszont mindenki kedve szerint nyomoroghat. A feltételeknek csak beköltözéskor kell megfelelni, az nem gond, ha azért lesz túlzsúfolt a lakás, mert megnőnek a gyerekek, vagy újabb gyerekek születnek.

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 21:16:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: az elozo haromnal nem jott elo ilyen problema, most a francianal arra tippelek, hogy azert, mert erre sokkal jobban "rafekudtem" es biztosan jobban is beszelem es fogom beszelni, mint a tobbit...csak neha nagyon fura, hogy egyik nyelvre sem tudom leforditani a franciat, egyszeruen csak tudom, hogy mit beszelek...nagyon mas. A kerdes: miert?
Mar ha erre van logikus magyarazat.

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 21:19:10

@M. Péter: Van benne logika, bar fura, hogy csak a berelt hazakra vonatkozik, ha mar torveny. A sajat hazaban mindenki kedvere nyomoroghat...-ezt jol megfogalmaztad!:)
Itt a franciak azt is megszabjak, hogyan kell tartani a kutyat es milyen legyen a kutyahaz...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 21:21:12

@Karinette:

Amit írsz, az teljesen természetes jelenség. A legtöbb embernél így van.

Ha egy nyelvet az ember nem használ, az elkopik. A megoldás az lehet, ha mindegyik nyelvet igyekszel valamennyire használni. Ekkor is lesz romlás a kevésbé használt nyelveknél, de kisebb.

Viszont ha egy adott nyelvben elértél egyszer mondjuk olyan jó B2-es szintre, s aztán nem használod, majd újra használni kezded, pár nap alatt vissza szokott jönni a tudás nagy része.

Akár még az eredeti anyanyelv is elkophat, ha az ember nem használja!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.27. 21:27:15

@Karinette:

Ha elérsz egy nyelvben magas szintet, mondjuk C1 szintet legalább és már képes vagy az adott nyelven gondolkodni, gyakori jelenség, hogy az ember nem tud jól fordítani két magas szinten beszélt nyelve között. Kettős anyanyelvű embereknél is nagyon gyakori ez, hogy mindkét nyelvén anyanyelvi szinten fejezi ki magát, de amikor azt mondják neki "fordítsd le ezt a mondatot", elkezd gondolkodni.

Vannak emberek akiket ez nem érint, ők a született tolmácsok. Hála Istennek én is ilyen vagyok. Így nekem a világ legkönnyebb munkája volt, amikor tolmácsként tevékenykedtem. Mindig szinkronban tolmácsoltam, akkor is amikor elég lett volna a konszekutív - de nekem egyszerűen könnyebb a szinkron, kevesebb erőfeszítést okoz.

nyuszigonosz 2013.02.27. 21:45:28

@M. Péter: A saját házában mindenki kedve szerint nyomoroghat.

Régen nem nevettem ilyen jót! Pedig így van!

nyuszigonosz 2013.02.27. 21:54:00

@Karinette: Nem tölem kérdezted, de mivel a nyelvek a munkám, gondolom válaszolhatok.

Természetes jelenség, hogy most úgy érzed, a tanult nyelvet, ebben az esetben a franciát tudod most a legjobban. És nehéz váltanod, szavak, szószerkezetek, mondatok nem jutnak eszedbe.
Meggyözödésed, hogy most nem tudnád lefordítani más nyelvre azt, amit franciául tudsz.

A további nyelvek tudása is megvan benned, használni kell azokat is. Elovasni egy egy ujságcikket, beszélni, séta közben egy másik nyelven igyekezni valamit átgondolni.

Taxomükke (UK) 2013.02.27. 21:56:24

@hagyma: Hagyma, Kubaban nem fagy ra a ho a garazsfelhajtora.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 22:06:45

@Taxomükke: ezert is irtam hutest...
@nyuszigonosz: nana hogy igy van, remelem meg ott nem tartunk, ha felepitek egy hazat, jon valami szocialisan erzekeny es eldonti hany gyerekunk lehet

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 22:10:06

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Koszonom szepen, valahogy igy gondoltam en is.
Kicsit irigyellek, en nem vagyok ezek szerint szuletett tolmacs!:)
csak viccelek, de azert picit tenyleg irigyellek! Mindig csodaltam a hozzad hasonlo embereket!

@nyuszigonosz: Koszonom szepen neked is,te is nyelvesz vagy?

Tudjatok, mar kezdtem azt hinni, hogy megbolondulok, neha magyarul is nehezen ment a beszelgetes es az iras, ezert kezdtem el irni a blogot...nem szeretnek elfelejteni csodaszep szavakat, de sajnos itt mindenkivel csak franciaul tarsalgok, neha angolul, de mar sajnos az angol kiejtesem is kezd franciassa valni.
Igy hasznalom neha picit az angolt, olvasok angol cikkeket, de a francia kezd annyira belemivodni, hogy mar kezdenem keverni a magyar nyelvbe is, azt pedig rettento csunyanak tartom.

Gondoltam, hogy elkezdem fejleszteni az angolt ujra, a masik kettot egyelore hagyom, igy magyarul olvasni fogok es irni, franciaul detto es kozben keresnem kellene egy angol tanart is, akivel ezzel is haladhatnek, de most a heti 4 francia es az egyeb teendoim mellett + egy keteves tanitgatasa kozben nem fer bele, majd csak szeptembertol.

Addig akkor nem agyalok ezen es aztan elkezdem ujra a tobbit is szintre hozni. Most mar csak az motoszkal bennem, hogy akkor az osszes tobbi ismerosom, aki siman kijelentette, hgy ilyen nincs, ne agyaljak, ok is szuletett tolmacsok?!

Ha nem titok, ti hany nyelven beszeltek?

nyuszigonosz 2013.02.27. 22:10:44

@hagyma: hehehehe!

Amúgy meg pont kezdtem írni, hogy a hagyma hütöttet írt.... :DDD

nyuszigonosz 2013.02.27. 22:19:04

@Karinette:
Akik azt jelentették ki, hogy ilyen nincs, és ne agyaljál, pontosan azok a NEM született tolmácsok. :))))

Szinkrontolmács vagyok, 4 nyelvet használok, tolmácsolok, fordítok.
Nekem is használnom kell az összeset.

Pár többit értek, vagy úgy-ahogy ha nagyon kell beszélek is.
Most azért irigyellek a francia nyelvért. Azt majd ha egyszer ráérek, jó lenne rendesen megtanulni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 22:21:29

szerintem a hallas az egyik legfontosabb dolog a nyelvhez /mar a szorgalmon kivul/ namost az en hallasom peldaul minusz gyokketto, olyan is az angolom
de altalaban azert mar megertenek:)
mondjuk en eletemben azt hiszem 2 orat tanultam angolul osszesen

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 22:22:02

ja, mert a szar hallasom mellett eszmeletlen lusta is vagyok tanulni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 22:28:41

igy belegondolva, lehet csak 1 orat
elfogyott a lelkesedesem eleg gyorsan
/aze' most az eskut meg kene tanulni, ne csak tatogjak, bar abban nagy vagyok, mert ha valaki nem tudna march 19th 10am:)

nyuszigonosz 2013.02.27. 22:31:19

@hagyma: ."..de általában azért már megértenek:) "

Hát, jól is néznél ki, ennyi év után ott, ha még mindig nem értenének meg. :)))

A hallás mint olyan: természetesen jobb egy nyelvet ott tanulni ahol azt beszélik. Kiejtést hallani, hallgatni, hallás alapján valamit megérteni, mikor tanulsz.
Késöbb persze a nyelvjárásokat "ki hallani".

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 22:32:04

@nyuszigonosz:

Koszonom szepen!
Akkor neked ez is tuti, hogy gyorsan menne!
En is irigyellek egy picit, mert az en terveimhez elengedhetetlen minimum ket vilagnyelv hasznalata es ebbol most nagyon kilog a francia mellett mindegyik.
Mivel azonban a francia szamomra a letfontossagu, igy nem panaszkodom!;)

Rengeteget tanulnek, ha lenne idom, igy csak napi ket oram van ra, mikor Dominique alszik delutan...de hamarosan ez is valtozik, tobb idom lesz...

Hala es koszonet meg 1x!

Alice in Wonderland 888 2013.02.27. 22:35:20

@nyuszigonosz: hajaj, de meg mennyire!
Feltetelezem barmely nyelven brutal nemelyik, de biztos vagyok benne, hogy a francianal ez ott van az elso helyen a szornyu tajszolasok bajnoksagan!:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 22:37:10

@Karinette: kosz
mar sikerult
ez formasag, ha nem nyirom ki mondjuk Maryt 19-ig, vagy nem rabolok bankot, akkor nem sok minden tortenhet:)
ezekre az opciokra kicsi az esely
@nyuszigonosz: en komolyan nem tanultam 1 oranal tobbet angolul
ezt vedd szo szerint

enrobag 2013.02.27. 23:04:40

@Taxomükke:
Nem voltam gép-közelben, csak most látom, hogy megszólítottál a hajléktalanokról írt véleményem miatt. Nem akarom én ezt túlragozni, de megmagyaráznám mit értettem a provokálás alatt.
Ez az öt ember a Petőfi Sándor utca és a Kossuth Lajos utca sarkán lévő árkádok alatt lakik.
Nem tudom, mennyire ismered a helyet, de egyáltalán nem szélvédett, hanem nagyon is huzatos. Nem a ház fala mellett, hanem a járdán keresztben fekszenek. Merőlegesen a gyalogosok forgalmára. Most éppen átépítik a Ferenciek terét, ezért áthelyezték a Jégbüfé előtti 6-8 busz megállóját, mégpedig pár méterre ezektől a hajléktalanoktól. Vagyis egy fokozott forgalmú gyalogjáró szakaszon fekszenek. És senki nem küldi el őket, mert ha így történne, akkor szépen meg is valósulna a (szerintem) provokatív szándék: olyan tettre késztetné pl. a rendőröket, ami aztán szépen ellenük fordítható lenne. Én így gondolom. És nem úgy, hogy velem akarnának „kibaszni”.

Taxomükke (UK) 2013.02.27. 23:23:28

@M. Péter: Koszonom, nem ismertem ennyire pontosan a szabalyokat.

Taxomükke (UK) 2013.02.27. 23:25:16

@hagyma: ... en meg jol felreolvastam, pedig gondoltam, hogy viccelsz...

meatclone 2013.02.27. 23:26:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Hat ezen a nigeriai (vissza) atveresen sokat nevettem.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 23:39:59

@Taxomükke: igyekeztem viccelni, mert gondolom a garazsbejarot meg bircaeknak sem kellett huteni:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.27. 23:46:37

bar figyelembe veve a szoros kapcsolatot a cubai es amagyar kommunista-szocialista part kozott egyaltalan nincs kizarva
azert vol t kero 60 peso, mert a cubai meg pesten megkapta 1000 forintert
ez ilyen egyszeru
az internacionalizmus esete
amugy konzervativ letemre inkabb vagyok a baloldalon, mar a konzervativok baloldalan
nem hiszek, a mindent a vadkapitalizmus, a piac es az ember dont el
ez sok szempontbol nem mukodik
az allamnak bizony vann dolga es teszi is
amerikaban jobban mint otthon

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.02.27. 23:48:47

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Amikor a múltkor nyertem a lottón 800 ezer angol fontot (én hetente átlag kétszer nyerek lottón, szerencsés alkat vagyok), éppen volt egy kis felesleges időm, így nem töröltem az értesítést a nyerésről, hanem válaszoltam rá...."

:-DDDDDDDD Ez nagy volt, Maxval:))

meatclone 2013.02.28. 00:15:08

@nyuszigonosz: Csak az a baj hogy az emberek nem a hallas utan mondjak a szavakat hanem latjak a lelki szemeik elott a szot es ugy ejik ki mint Magyarul tennek. Ha en tanitanek (angolt) akkor nem lenne iras olvasas az elso nehany evben es ezert csak a hallas utan tanulnanak az emberek. Lehet hogy vannak olyanok akik ugy gondolnak hogy ezzel veszitenek valamit de hosszu tavon kifizetodobb lenne.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.02.28. 00:19:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Ha sokat akarsz röhögni, olvasgasd a www.419eater.com honlapot. Az egyik legjobb történetük ez: www.419eater.com/html/bigman.htm - mindenkinek ajánlom."

Ez nem semmi, csak vegigolvasni is:) Ha van egy kis idotok, erdemes:) A vegen mar szinte sajnaltam Mr. Obo-t, alaposan megszivatta ot Mr. Antony:))))

meatclone 2013.02.28. 00:23:48

@hagyma: "en komolyan nem tanultam 1 oranal tobbet angolul
ezt vedd szo szerint" Ez igy nem igaz. Ugy valoszinubb hogy iskolaban nem tanultal 1 oranal tobbett., mert ha akarod ha nem az elo nyelv kornyezeteben vagy , hallod naponta es kommunikasz.
A tanulas nem csak iskolat jelent.
"I won't let my schooling interfere with my education" Mark Twain

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.28. 00:28:38

@meatclone: ez igy igaz
a tanulas az, ha ijkolaban tanulod,
vagy eloveszel egy nyelvkonyvet, fuzetet, internetet
nem vagyok ra buszke mert sokkal jobb lenne az angolom ha tanultam volna is
de mar leszarom
nekem eleg

hothead 2013.02.28. 01:03:25

@Ferdeszemüveg: én pont az ellenkezőjét tapasztaltam hollandiai életünk során:
"Szelektív hulladékgyűjtés a legmagasabb szinten

A családi házaknak 2 db kukájuk van. Az egyik belül ketté van osztva, hogy a háztartási hulladék és az újrahasznosítható műanyag külön rekeszbe kerüljön. Csak zsákba tett szemét dobandó bele. A másik kukába a kerti hulladék kerül, ez a „zöldkuka". Ezeket heti váltásban, tehát kéthetente ürítik.

A társasházak lakói egy földbe süllyesztett szeméttárolóba dobhatják a szintén bezsákolt szemetet. Egy ehhez használatos kártya lehúzásával nyílik a tároló fedele. Az újrahasznosítható papírt havonta gyűjtik össze a ház elől. Az üveget el kell vinni a legközelebbi gyűjtőhelyre, ugyanitt a még használható ruhát, cipőt is bedobhatjuk a megfelelő tárolóba. Ezek a gyűjtők szintén besüllyesztett, hatalmas fémtartályok."
ez az idézet egy korábbi posztomból való.

AnnaUtrecht 2013.02.28. 08:17:50

@hothead: pontosan, a háztól csak a restavfal-t, vegyes szemetet viszik el, meg a zöld szemetet. A többiért el kell menned általában a szupermarkethez, ahova amúgy is mennél, és ott vannak földbe süllyesztett nagy tartályok mindennek: papír, üveg, színes üveg, textil, stb... Mindenki szelektíven gyűjt itt. El kell vinni 200 m távolságra az összegyűjtött üveget, nem halsz bele. Elég sok helyen vannak ilyen gyűjtőhelyek, eddig mindig max 1 sarokra onnan ahol laktam. Kivéve a műanyagot, az csak nagyobb szupermarketek előtt szokott lenni.

Amit még észrevettem, az az, hogy sok az elektromos autó itt Utrechtben, és töltő állomás is van jó pár helyen. Persze ettől még szennyez, ott ahol az áramot előállítják, de akkor is zöldebb :)

a Férj (törölt) 2013.02.28. 09:00:23

Szerintem ezek az alberlet-arak kifejezetten kedvezoek.

AnnaUtrecht 2013.02.28. 09:28:29

@Ferdeszemüveg: az egér elég elterjedt, de ezen a macskák nem segítenek, azok whiskast vennének... tudod.. De nálunk nem vészes az egér dolog, eddig egyszer láttam.
Amsterdam rosszabb, ott patkány is van...

Minden ételt zárj el, ha valamit papír zacskóban, nyitott csomagolásban tartasz, azt tedd át üvegbe. Ne hagyj elől semmilyen ételt. Ha nem lesz mit enniük, hátha tovább állnak :)

Még Mo-n próbálkoztunk ezzel a módszerrel, szintén egér ellen: Nagy, 5 literes befőttes üveg aljára tettünk sajtot, hogy majd nem tud kijönni a falánk egér. De kiugrott valahogy, mert reggelre sajt se, egér se. Lehet, hogy nagyobb üveg kell :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.28. 14:35:23

ott lehet kultúrája az önkéntességnek ahol ki lehet venni fizetés nélküli szabadságot, úgy, hogy

a) nem halsz éhen, mert előtte kerestél annyit, hogy félretehess.

b) nem rúgnak ki ha azzal mész be a főnökhöz, hogy el akarsz menni szabira fél-egy évre.

AnnaUtrecht 2013.02.28. 15:32:25

@doggfather: persze, annak az önkéntességnek is van hagyománya, hogy elmennek félévre valamelyik volt gyarmatra árvaházi gyerekeket tanítani vagy fákat ültetni, de én a mindennapi önkénteskedésre gondolok. Nem egy és nem két bár, kávézó működik csak önkéntes alapon, havonta 2-3 műszakot csinál 1-1 önkéntes, annyi munka mellett is belefér. Ezeken a helyeken még a borravalót is valami jótékonysági szervezetnek adják. Sok kommunális lakóház, társasház is van, ahol be van osztva, hogy ki mikor takarítja a közös konyhát, fürdőt, közös kertért ki a felelős. Ezek elég hippis helyek, hippis arcokkal, a 60-as években épültek ilyenek főleg. Akik itt laknak, azok extrém mértékben nyomják az önkénteskedést: a szomszéd megcsinálja neked a könyvelést, cserébe esetleg te megjavítod a csaptelepet mondjuk ha megkér rá 1 év múlva. Egyszóval, iszonyú segítőkészek is az emberek, és sokaknak van a rendes munkahelyük mellett önkéntes munkája is. Még egy példa: jelenleg holland órákra járok, amiket egy önkéntes tanárok tartanak, teljesen ingyen a szabadidejükben.

Szerintem ez a hagyománya az önkéntes, ingyen munkának, jó cselekedetnek inkább az ország kálvinista kultúrájából eredeztethető.

DieNanny CH 2013.02.28. 18:55:14

@Jess G:

Ez pont olyan, hogy a magyar gyámügy igazolást kér attól, aki külföldre költözik a gyerekével, hogy van-e megfelelő keresete, lakása, megélhetése. Nem ám a Magyarországon élő családokat ellenőrizné!!!

Ferdeszemüveg 2013.03.01. 08:29:31

@hothead: érdekes, mondjuk mi Rotterdam belvárosában lakunk, és sokszor néhány utcában szimplán kirakjék az utcára a szemeteszskokat, ahol nincs a közelben gyűjtő. Persze a nagyvárosok általában kaotikusabbak, mint a kistelepülések.

Ferdeszemüveg 2013.03.01. 08:33:24

@AnnaUtrecht: nyilván elzárok mindent :) meg leragasztottam minden lukat a konyhaszekrény hátulján, a falon lévő lukakat is kitöltöttem glettanyaggal, és még mindig itt van :) kezdem tisztelni, szisztematikusna kikerüli az egérfogót, a csapdát és még a ragasztócsíkokat is :)
fúj, mi nemrég láttunk egy lelőtt patkányt az utcán, az elég undorító volt.

Carla Dawn 2014.03.28. 23:39:01

a blog írójától kérdeznék az alapítványról bővebben, amit a szövegben említett. Van valami elérhetősége ahol fel tudom venni vele a kapcsolatot?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása