oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 11. 06:56,  Au pairnek lenni – pro és kontra 98 komment

2012. december 11. 06:56 Határátkelő

Au pairnek lenni – pro és kontra

Akadt már egy pár viharos au pair történet itt a blogon, ezért is örültem meg Klaudia írásának, aki személyes tapasztalatból kiindulva próbálta meg (szerintem sikerrel) felvázolni ennek a nagyon különleges és sok potenciális feszültségforrást magában foglaló munkának a pozitív és negatív oldalait. (A kép csak illusztráció.)

au pair 2.jpg

„Én is au pairként dolgozom Olaszországban, immár 8 hónapja. Engem nem nyelvtanulás vagy kalandvágy hozott ide, hanem szeretnék itt végleges munkát találni. Ezt volt a legegyszerűbb és legolcsóbb módja, hogy elkezdjem. Talán ezért is látom kicsit másképp a helyzetet.

Az interneten találtam rá a családra, fiatal szülők, anyuka dietetikus, apuka ügyvéd, egy ötéves, tündéri kisfiúval.

A honlap szerint egy hatórás au pair 240 eurót keres Olaszországban, ők viszont rákérdeztek, mennyit szeretnék. Én havi 300 eurót mondtam, plusz ugye lakhatás, kaja, mint általában, ő pedig rábólintottak.

Ez a következőket foglalta magában: reggel elvinni a gyereket óvodába, délután fél 3-kor érte menni, délután jót játszani vele, és a legfontosabb, hogy mindent angolul, mivel elsősorban nem a gyerekfelügyelet, hanem a nyelvtanulás miatt kerestek au pairt. Ezzel nincs is probléma, mivel folyékonyan beszélünk angolul, én is és a kisfiú is.

Ezen kívül természetesen a gyerekkel kapcsolatos teendők is rám vártak (hangsúlyozom, ezzel nincs gondom, ez normális): ruhák mosása, vasalása, szoba kitakarítása. Ezen kívül ebédet, vacsorát is én főztem mindannyiunknak, mivel – akármilyen meglepő – a dietetikus anyuka még egy fazék vizet sem tud felforralni.

Jött a kérdés

Gondoltam, miért ne segítenék, aztán sokasodtak a feladatok. Ekkor jött a nagy ötlet anyukának: mi lenne, ha az ő ruháikat is én vasalnám, mindennap bevásárolnék és heti egyszer a takarítónő helyett én takarítanék, 50 euróval többért.

Hát nem állt arányban a pénz a tennivalókkal, de rábólintottam, „ki a kicsit nem becsüli" alapon. Ez egy hétig ment így, mert a takarítás a villanykapcsolók csillogóra való suvickolásán át az ágy szállodai módon történő, ránc nélküli bevetését jelentette és még sok egyéb szőrszálhasogató dolgot, amit inkább nem ecsetelnék, mert nem a siránkozás a fő célom.

Miután minden nap zombiként zuhantam ágyba, közöltem, hogy ezt nem csinálom, nekem megfelel a 300 euró, és csak a gyerekkel foglalkozom. Ezen aztán elgondolkozott a családi kupaktanács és sikerült kiegyeznünk napi 1,5-2 órás itthoni tennivalóban a plusz 50 petákért.

Pro és kontra

Mielőtt megkapnám a magamét a kommentelőktől, leszögezném, hogy ez nem a „sajnáljuk együtt szegény au paireket" poszt. Mielőtt kijöttem, tisztában voltam vele, hogy ez nem egy partinyaralás, hogy nem csak a gyerekkel kell majd tenni-venni és nem csak 6 órát – és bizony sokkal kevesebbet fogok kapni, mint amennyit a munkám ér. (Ha nem így lenne, nem érné meg nekik a takarítónő helyett engem fizetni.)

Sok au pairrel találkoztam az itt eltöltött idő alatt, főleg anyanyelvi angolokkal, mert itt nagy divat a gyerek ilyen módon történő nyelvtanulása. Senki sem bírta egy hónapnál tovább, mindenki fejvesztve menekült haza. Valóban nagy hiba, hogy sokan azt hiszik, majd elbabázunk pár órát, de ezen kívül körbeturnézzuk az országot, mindenhol óriási bulikba keveredünk és emellett egy halom pénzt keresünk.

Sokan kifogásolják azt is, hogy a család miként bánik velük, nem barátságosak, stb. Le kell szögeznem, hogy ez a dolog mindkét félen múlik. Nekem szerencsém volt, mert kedvesek velem, sokat beszélgetünk, nem érzem magam feszélyezve a társaságukban.

Soha nem leszel igazi családtag

De szerintem sokan ennél többet várnak, hogy lelki támaszként vagy legjobb barátként kérdezgessék a családtagok, hogy vagy, mi újság, stb.... Legalábbis ezt tudom elképzelni az eddigi posztok alapján, mert sokan sérelmezték, hogy nem barátságos velük a család, ennek ellenére rengeteg helyen utalnak rá, hogy teljesen normális a kommunikáció.

El kell fogadni, hogy egy fogadó család kedvessége nem azt jelenti, hogy babusgatnak, hanem azt, hogy normálisan, korrekt módon viselkednek vele, hiszen igazi családtag sosem leszel és ebben nincs is hiba.

Ezen kívül nem szabad hagyni, hogy kihasználják az embert. Szerintem minden család bepróbálkozik legalább egyszer, hogy mennyit lehet kifacsarni az au pairből, meddig lehet nála feszíteni a húrt. Itt rögtön szólni kell, különben a fejedre nőnek és ha nem változik semmi, akkor pakolni, nem pedig siránkozni.

Ugyanakkor megdöbbentett, hogy a kommentelők gyakran milyen rosszindulatúan állnak ehhez a témához.

A nehézségek

Azért egy au pair élete nem könnyű (tudom, senkié sem az), attól függetlenül, hogy sokan maguknak nehezítik meg. Számomra a legnehezebb része az együttlakás, hiszen mielőtt kijöttem, három évig albérletben laktam egyedül, ehhez képest a mostani helyzet erős visszalépésnek számít.

Ezen kívül elég kicsi a szocializáció lehetősége, hiszen ha szükség van rád, itt kell lenni, délután 4-kor nem teheted le a melót azzal, hogy végeztem.

Igen, tisztában vagyok vele, hogy ez ennek a stílusnak a velejárója, és azzal is, hogy ezt mindenki magának választja (ezzel az erővel senki ne írjon negatív dolgokat a blogra, mert mindenki magának választotta ezt a sorsot), csupán azt szeretném érzékeltetni, hogy ezek a pici apró dolgok összességében azért nem teszik könnyűvé az életet (amihez még hozzájönnek azok, amik minden határátkelőnél jelen vannak: honvágy, beilleszkedési, nyelvi nehézségek). És nem vagyok benne biztos, hogy az oly kritikus kommentelők közül mindenki szó nélkül, hősiesen viselné ezeket.

Amin még fennakadtam: sokan írták, hogy a gyereket nem lehet kikapcsolni, hogy jön ahhoz egy au pair, hogy 6 óra után elvonuljon. Féligazság: valóban felesleges az órákat számolni, ez egy bizalmi és rugalmas munka. Előfordulhat, hogy néha pár órával többet kell a gyerekkel lenni, de hát pontosan ezért alkalmaznak a szülők, hogy kéznél legyek minden helyzetben.

Emberek vagyunk

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy ez nem az én gyerekem! Nekem nem véletlenül nincs még, mert tudom, hogy ez egy 0-24-es elfoglaltság, és bizony minden nap minden órájában nem az én feladatom, hogy vele legyek. Így tehát az, hogy nem lehet „kikapcsolni", hadd ne az én gondom legyen. Akinek pedig ez nyűg, ne vállaljon gyereket.

Egy utolsó kifogás: hogy jön az au pair ahhoz, hogy kritizálja a család szokásait, semmi köze hozzá. Valóban semmi köze hozzá, és nincs is joga azokat megváltoztatni, de mindannyian emberek vagyunk, nem pedig gépek, és lehetnek észrevételeink.

Szerintem nem meglepő, hogy meglepődöm olyan dolgokon, hogy egy kisgyerek heti egyszer fürdik (azt is én csinálom az uszodában), hogy nem ismer olyan alapételeket, mint például a gomba, vagy hogy gyöngyvásznas tavaszi sportcipőben jár 10 centis hóban. Nem próbálom megváltoztatni őket, hiszen ez az ő életük, de csapnivaló embernek sem érzem magam amiatt, hogy ezeken néha fennakadok.

Azt hiszem, mindent elmondtam, nem igazságot szerettem volna tenni, és nem is prédikálni. Csupán annyit, hogy azok, akik olvassák ezt a posztot, jobban gondolják át vagy azt, hogy miről szól ez a munka, vagy pedig azt, hogy nem feltétlenül kell mindenért lehurrogni a másikat."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: au pair Olaszország au-pair

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr764959067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NIKI LAURA 2012.12.11. 07:31:47

Igazad van,itt mindenki hülye,u are the king!

tanato 2012.12.11. 07:46:17

Hú mennyi au-paires post,lassan átmegyünk au-pair blogba.Mondjuk a cím igazán akkor ülne a pro és kontra,ha,megszólalnának azon fiatalasszonyok is akik meg au-pairt alkalmaznak.Kommentelni már kommenteltek ilyenek ,de még postot nem írtak.A cikkírónak tényleg szerencséje volt,hogy a házban volt külön takarítónő is,nem ez a jellemző az eddigi au-paires leírások alapján.

tanato 2012.12.11. 08:29:28

Egyébként írtam itt a HÁ-n régebben még az origós időkben egy volt ált.iskolai osztálytársam lányáról aki szintén így kezdte olaszországi életét,érettségi után mivel olasz tagozatos volt,Palermóban volt jó pár hónapig egy családnál hogy el tudja kezdeni a kinti életét,most már egy illatszerboltban dolgozik egy nagyáruházban,azt mondja mint nálunk a Douglas Palermoban és már férjhez is ment közben egy szicíliai fiúhoz.Szegény apja mindig panaszkodott nekem hogy félti a Maffiától,de azt elismerte hogy jobb neki kint mint ha itthon maradt volna.Na szóval tavaly találkoztam a lánnyal,aki mondta,hogy azért rendesen kihasználták őt is, meghajtotta az olasz fiatalasszony rendesen,mint Singer a varrógépet,de mondjuk ők így is egyeztek meg a kissé nagyobb pénzért,bevállalt házimunkát is.Igaz ő az olasz nyelvtudása miatt hamarabb szabadult,hamarabb talált más munkát,nem kellett neki 8 hónapot "cselédeskedni."És tényleg,említette,hogy nagyon sok gazdagabb szicíliai család kifejezetten angol anyanyelvű lányt keresett a a kis bambínók nyelvtanítása céljából.

nyuszigonosz 2012.12.11. 08:34:16

@tanato: Jó lenne itt-ott azért a templomot a faluban hagyni: és különbözö munkaköröket nem "cselédeskedésnek" nevezni!

Au pair - bejárónö - takarítönö : ezek fizetett munkák.
Ha valaki ezt vállalja, akkor ez a dolga, ezért fizetik. Pont.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.12.11. 08:44:15

Ha nem lett volna a sok hivatkozás a "gonosz kommentelőkre", egész élvezetes lett volna az írás.
:)
Egyébként sok igazság van abban amit leírtál, egész más a hangnem, mint az eddigiek.
Minden munkának van árnyoldala, ahogy te is írtad, nem ennek a megosztásával volt a probléma eddig sem.
Nekem, az előző írásokból a másik oldal hiányzott: a pozitívumokról SEMMIT sem olvashattunk.
Az írásodban ez másképp jelenik meg, ez tetszett.
Az egészséges határozottság előny lehet a későbbiekben is.
Kíváncsi lennék a hogyan továbbra.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 09:10:07

Azt hiszem, hogy ott rontják el a dolgot, hogy nem állapodnak meg munkaidőben. Ha 6 óra az elfogadott munkaidő naponta, akkor ki kellene kötni, hogy mikortól meddig, meg ha mondjuk délelőtt van 2-3 óra szünet is közben. Minden " üzleti kapcsolatnak " a kritikus pontja a szerződés felteteleinek a tisztázása. A lányom, amikor Londonban tanult, végig gyerekes családoknál lakott es dolgozott, sosem volt rabszolga, reggeltől estig, napi 5 órát dolgozott a gyerekekkel, es ha este is vigyázni kertek, akkor előre egyeztettek vele, hogy egyáltalán ráér vagy sem... Vagy külön megfizették, vagy szabad időben kapta, a lányom kívánsága szerint. Soha nem takarított, mert az más minőség a munkában. Sokra becsülték, mert ő azt sugározta magáról, hogy nem becsüli le saját magát sem. Vagyis, a munkafeltételek alapvetően attól függenek, hogy valaki milyen határozott a szerződéskötéskor, es mennyire becsüli saját magát. A lányom szlogenje az volt, hogy a családnak a gyerekük a legnagyobb értek, nem bízhatjak rá akar kire - amikor a gyerekekkel volt, mindig maximálisan odafigyelt rajuk, imádták öt a gyerekek, es ezen keresztül a szülők megbecsülése is nagy volt a munkája iránt. Nem dolgozott bagóért, es nem csabult el meg nehány fontért, hogy olyan munkát is végezzen, ami nem az eredeti megállapodásban volt. Több, Londonban elő amerikai családnál volt az évek során, es amikor az első drámáját akarta színpadra vinni, akkor ezek a családok szponzoralták, később az esküvőjére is elutaznak egy másik kontinensre - mai napig kapcsolatban vannak. Tudni kell munkát vállalni is is... Ne legyetek soha kiszolgáltatott helyzetben, dolgozok vagytok, nem rabszolgák!

tanato 2012.12.11. 09:11:46

@nyuszigonosz: Hát persze szó sincs a "klasszikus"cselédeskedésről,mégis sok lány annak érzi az au-pair munkát és biz. sok kisgyerekes nyugati fiatalasszony meg abba a szerepkörbe is kívánná is belehelyezni a lányt,nem csak gyerekfelvigyázónak,na ebből jön aztán a sok gebasz meg a sok negatív post.

tanato 2012.12.11. 09:15:53

@Amichay: Kissé Off:Szeretném megkérdezni,hogy Izraelben a tehetősebb családoknál európai típusú bejárónők vannak,vagy inkább a bentlakó cselédlány típusú háztartási segítség a jellemző,mint az Izraellel határos arab államokban?

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 09:41:15

Meg valami: Izraelben is egyre többen tartanak bentlako "segítséget" - a lakások nem kicsik, az újonnan epulok szinte mindegyikében mar ott van a " cseléd szoba" - egy építési vállalkozónak éppen én hívtam fel a figyelmet, hogy lehet ezt jól megoldani, hogy a bent lako alkalmazott ne legyen megalázó helyzetben, mert bizony az együtt lakás a legrosszabb ebben, hogy nincs magánélete az illetőnek. Mivel a lakás rezsi elég magas Tel-Avivban, rengeteget lehet spórolni azzal, ha valaki ilyen munkát elvállal. Másfelől pedig, a munkáltató család, szeretné minél inkább kihasználni az alkalmazottat, hiszen ki kell fizesse a minimálbért - kb. 4500 sékel= 270 ezer forint - es a teljes ellátást. Ez heti 45 órás munkaidőt jelent, évi 14 nap szabadságot, plusz az ünnepeket ( az viszont, kb. 20 nap évente). Ha valaki jó szerződést köt, akkor heti két nap szabad, es napi 9 órát dolgozik. Izraeli lányok, fiúk is el vállalnak ilyet, egy-egy évre, ha spórolni akarnak, de a legtöbb bent lako metapelet (gondozó) afrikai, mert ok ugyanabba a csapdába esnek bele, amibe sok kelet-európai is: több pénzt akarnak keresni, ezért mindent elvallalnak. Egy eritreai lány panaszkodott nekem, hogy egy hatalmas házban, három gyerek es a teljes háztartás volt a dolga, es megbántani kutyákat is neki kellett fürdeni... Persze, arra a kérdésre, hogy miért vállalta el, mar nem tudott válaszolni. Három éven át csinálta, mire elkezdett más munkaadó után nézni. A családot, akiknél dolgozott, ismertem. teljesen normális emberek voltak, es miután az eritreai lány csak magában duzzogot, de sosem szólt, nekik fogalmuk sem volt arról, hogy elégedetlen. Ok kerestek egy bent lako cselédség, amikor jelentkezett mindent elvállalt, es a pénzben sem volt semmi ellenvetése - három év után a munkaadó család meglepetten hallotta vissza, hogy mennyire elégedetlen volt.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 09:49:07

@tanato: mielőtt kérdezted volna, mar írtam erről. Viszont tudni kell: munkavállalási vízumot erre nem lehet kapni! Ezért itt a legtöbb afrikai lány, akik mindent megcsinalnak. Kelet-europaiak csak beteg ápolásra kaphatnak munkavállalási vízumot, kivéve persze, ha valaki zsido származású, es ezért bevandorolhat.

tanato 2012.12.11. 09:57:29

@Amichay: Nagyon szépen köszönöm a részletes választ,én már minden nem európai országban élő magyar hölgynek feltettem ugyanezt a kérdést itt a Há-n.Érdekel a téma.Pontosabban az milyen formában él tovább a világ nagy részén az úgynevezett harmadik világban az a bizonyos bentlakásos cselédrendszer ami nálunk is létezett úgy cirka 80 éve.Bár Izraelt azért nem tudom hová tenni ilyen szempontból,mármint hogy a harmadik világhoz vagy inkább Európához tartozik e inkább kulturálisan,bár mindkettő egyszerre ha pl. összevetjük arab Jeruzsálemet vagy a a másik területet a zsidó Jeruzsálemet.

tanato 2012.12.11. 10:02:51

@Amichay: Igen,megérezted mit akarok kérdezni,van ilyen,telepáthia. Ugyanígy jártam a szingapúri magyar hölggyel aki itt kommentelt régebben.A saját blogjában már részletesen írt erről a témáról,nem sokkal azelőtt mielőtt feltettem neki a kérdést.Visszatérve az összehasonlításra,pl. a Kuvaitban élő kommentelő magyar hölgy leírásai alapján pl. ott is a szomáliai lányok által végzett bentlakó cselédmunka és élet szinte szóról-szóra ugyanaz,mint itthon 80 éve a magyar cselédlányok helyzete volt.

Moszkuito 2012.12.11. 10:10:23

Hm. Szerintem ez országonként sokat változik, mennyit kapsz és mit kell ezért tenned cserébe. Sőt, családonként is. Igazából én is hallottam sok au pairtől panaszt, hogy mennyire túldolgoztatták őket, de valahogy velem itt Finnországban ez nem fordult elő, és akiket innen ismerek azok is szeretnek itt au pairkedni (amennyiben mindkét szülő finn). Itt kötelező heti egyszer kitakarítani a lakást, de eddig egyik család sem volt szőrszálhasogató, nem nézték meg, mennyi por maradt a legfelső polcon, vagy hogy ágyaztam meg. Az alapbérnél nem szoktam többet kapni, de a telefonszámlám fizetik, és az autót is használhatom, amikor nekik nem kell. Összességében heti 30 óránál nem dolgozok többet, erre nagyon odafigyelnek és arra is, hogy 5-re hazaérjenek, amennyiben nem egyeztünk meg korábban, hogy később jönnének. És a munka nagyon pontosan le van írva, mikor, mit, hogyan kell csinálnom, ennél többet sosem kellett. Szerdánként és péntektől hétfőig vagyok a barátomnál, mert csütörtök és hétfő reggelem szabad, arra nagyon figyelnek, hogy ilyenkor időben érjenek haza, hogy el tudjak menni. Úgyhogy kicsit talán más a hozzáállás a dolgokhoz itt, északon, legalábbis a bejegyzés és saját tapasztalatok alapján.

Alice in Wonderland 888 2012.12.11. 10:25:24

Nekem szimpatikusabb volt az írásod, mint a többieké.
Nagyon normálisnak találtam a szülők hozzád állását is: megkérdezték, hogy mennyire gondoltál, a plusz munkáért fizettek és amikor látták, hogy sok neked, akkor változtattak.
Mint már írtam, mindkét félnek nehezebb az együttélés...és igen, hosszabb idő után lesz csak az ember barát egy ilyen helyzetben, családtagi pozícióhoz pedig szerintem hosszabb évek kellenek, ahogyan régen a dajkáknál ez jellemző volt.

Alice in Wonderland 888 2012.12.11. 10:26:53

@Moszkuito: Igen, én is így képzelem el ezt az állást: kölcsönös odafigyelés és alkalmazkodás. Örülök, hogy végre írtál és így az is kiderült, hogy van ilyen is.

Alice in Wonderland 888 2012.12.11. 10:28:13

@Amichay: Igen, neki nagyon jó lett a kapcsolata a családdal/családokkal..ez is azt bizonyítja, hogy a jó kapcsolat mindkét fél hozzááállásán múlik.

tanato 2012.12.11. 10:32:00

@Karinette: Tényleg a legjobb írás volt az újabban megszapaorodott au-paires cikkek közül.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 10:44:14

@tanato: a cseléd rendszer nem a harmadik világ jellegzetessége, hanem olyan társadalmakban jelenik meg, ahol a különböző gazdasági-szociális rétegek között nagy a polarizacio. Izrael, kezdetben nagyon "szocialista" ország volt, bár azért meg kell hagyni, régen is tartottak cseledeket az igazán gazdagok. Ma mar a felső-középosztály is megengedheti magának, ha pedig valamire van igény, akkor kialakul a kínálat is.

tanato 2012.12.11. 10:49:54

@Amichay: Világos,inkább úgy fogalmaznék,az osztálytársadalmak jellegzetessége,ahol élesen elkülönülnek egymástól a különböző társadalmi rétegek,mint nálunk 80 éve vagy pl. Latin -Amerikában ahol még csak nem is laknak egy utcában vagy egy városrészben a különböző osztályokhoz tartozó családok.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 10:50:04

@tanato: minél kiszolgáltatottabb a munkavállalók helyzete, annál inkább rabszolgaság jelleget ölt a munka. Én ezen nem tudok megbotránkozást, legfeljebb azt tudom mondani, hogy aki munkát vállal, az legyen észnél, es ne hagyja magát kizsigerelni. De sokan lustasagbol nem keresnek addig, amíg jó munkát találnak, hanem megelégszenek azzal, ami szembejön velük. Az eritreai lánynak is csak azt mondtam, hogy nem panaszkodni kell, hanem keresni egy jobb munkahelyet. Természetesen, van munkaügyi biróság is, egy munkavállaló nem csinálhat azt, amit akar, de az ember a jogait ki kell követelje. Ilyen az élet.

tanato 2012.12.11. 10:51:25

@tanato: Az au -pairkedés is azért érdekel mert az meg valami katyvasza a bentlakó cselédlánykodásnak,a modern bébiszitterkedésnek,meg a bejárőnő féle munkának.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 10:58:00

@tanato: minden társadalomban vannak osztályok... Meg a szocializmusban is voltak olyanok, akik egyenlőbbek voltak...:)
A kereslet es kínálat törvénye érvényesül itt is, azon belül, aki jó szolgáltatást nyújt, es ezt tudja magáról, az többet, jobb feltételeket követelhet ki magának. Nyilván, szerepe van annak is, hogy az adott család mit gondol az olyan emberekről, akik a kezük alá dolgoznak, de ezt egy normál munkahelyen is lehet látni a főnök-beosztott kapcsolatban. Ott, ahol a beosztott magát munkatársként pozíciónalja, ott akar a port is törölgetheti, megbecsült munkatársnak tartják. Láttam én mar ügyvédi irodában dolgozó jogi diplomást, akit rabszolgaként ugraltattak...

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 10:59:00

@tanato: te voltál valaha ilyen élethelyzetben?

traktoroslány 2012.12.11. 12:26:22

Úgy látom az Au-pair-kedés sokat változott újabban. Nekem két ismerősöm volt au-p kb. 20 évvel ezelőtt Németországban. Ők egyértelműen nyelvtanulás céljából voltak ugyan annál a családnál egymás után. Ott akkor volt 4 gyerek, mindkét szülő dolgozott. Munkájuk csak a gyerekekkel volt, takarítani nem kellett. (Volt külön takarítónő). A család az ellátás mellett fizette a nyelvtanfolyamot a Goethe Intézetben. Ezért ők úgy tudom, hogy kaptak adókedvezményt. Ezen felül kaptak valami nagyon kevés pénzt. Persze azért időnként őket is megkérték valami másra is (boltba menni, kertben segíteni ásózni... ilyesmi), de azért a 4 gyerek mellett tudtak tanulni, és valami komoly vizsgát is szereztek. De a legfontosabb, hogy tökéletesen megtanultak németül.

Szóval régen ez volt az au-pair-kedés. Most meg olvasom, hogy cseléd, meg ilyenek. Fura.

traktoroslány 2012.12.11. 12:44:15

"Szerintem nem meglepő, hogy meglepődöm olyan dolgokon, hogy egy kisgyerek heti egyszer fürdik (azt is én csinálom az uszodában), hogy nem ismer olyan alapételeket, mint például a gomba, vagy hogy gyöngyvásznas tavaszi sportcipőben jár 10 centis hóban. "

Ezeken meg lehet lepődni, vagy botránkozni: Nekem az volt a bajom, hogy ilyenek alapján írták itt néhányan, hogy "koszosak és buták a németek, a svájciak meg az írek...stb. Én ismerek a szomszéd lépcsőházban olyan családot, ahol botrányos, hogy mennyire nem foglalkoznak a gyerekkel, szóval van ilyen nálunk is. (nem cigányok). A másik problémám, hogy ez itt a határátkelő blog és nem a gyereknevelő blog. Itt az érdekel, hogy mi van külföldön, hogyan lehet ott élni, boldogulni... stb.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 13:42:55

Nekünk kétszer volt cselédünk.

Első alkalommal bentlakásos cseléd.

Első alkalommal amikor 3-6 éves koromban apám Peruban dolgozott. A cselédünk egy 17 éves csaj volt. Úgy volt, hogy kéthetente egy nap szabad. Mindent csinált, takarított, vasalt, előkészített ételeket (de nem főzött, mert azt anyám nem engedte, ő maga akart főzni, csak az előkészítést csinálta a cseléd), mosott (csak az én és apám ruháit, saját ruháit anyám nem engedte másnak mosni), játszott velem, gondozta a kertet, stb.

Kb. fél év után elkezdett dolgokat mesélni, hogy milyen a cselédélet Peruban és hogy nálunk milyen jó.

Pl. elmondta, hogy furcsa volt neki, hogy nálunk ő velem és anyámmal egy asztalon ehet és ugyanazt a kaját. Elmondta: ez nagyon nem szokás, a családok általában külön vesznek olcsóbb ételt a cselédnek, s abból van külön főzés nekik, a cseléd nem nyúlhat a család ételéhez. Ekkor értettük meg miért van a legtöbb hűtőszekrényen lakat!

Aztán egy nap nagy kéréssel fordult anyámhoz: engedjük meg neki, hogy ne vegye ki a kéheti egy szabadnapját, mert nincs hová mennie, s csak reggeltől estig sétafikál a városban.

Azt is mondta: a cseléd nem ülhet, ha jelen van egy családtag. Fel kell állnia. Megszoktattuk, hogy nálunk erre nincs szükség. Meg is szokta, de csak vele és anyámmal. Ha apám megjelent, már felállt, mert azt abszurdnak tartotta, hogy még a családfő előtt is ülve maradjon.

Nekem gyakorlatilag olyan volt, mint egy nővér. Gyakran együtt játszottunk. Magyarul is tanítottam.

Aztán Kubában is volt cselédünk, de ő bejárt. Minden nap 9-re jött és 16-kor ment,

Anyáméknak aztán Mo-n is volt bejárónőjük, heti 3 alkalomra, napi 8 órára. Emlékszem: a normál tarifa 400 Ft/óra volt, ez a 90-es évek vége és a 2000-es évek eleje. Persze mindig feketén, ebben az iparágban ez a szokás.

2012.12.11. 13:48:47

@Amichay: +1

En meg EU-csatlakozas elott voltam au pair, mivel csak au pair vizummal tudtam akkor Angliaban dolgozni. Az elso csalad nagyon kihasznalt, mivel fiatal es hatarozatlan voltam es alig beszeltem angolul. Mikor jobban megtanultam a nyelvet es megnott az onbizalmam, talaltam munkat jobb feltetelekkel olyan csaladoknal akiknel volt takaritono, jobb volt a fizetes, fix munkaido volt stb. Cserebe mindig a maximumot nyujtottam mikor dolgoztam, nem probaltam meg kibujni a munka alol es foleg nem kritizaltam a fogado csalad eletmodjat.

2012.12.11. 14:00:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Mikor au pair voltam, en sem ehettem ugyanazt az etelt egyik csaladnal sem amit ok; kulon polcom volt a hutoben amin olcso etelek voltak nekem (sokszor a 'fizetesembol' kellett ezt kiegesziteni, kulonben eheztem volna).

Erdekes amit az ulessel kapcsolatban mondasz; egyszer egy gazdag indiai csaladnal laktam akiknek bentlako szolgaik voltak, ok szinten nem ulhettek le a 'fonokok' jelenleteben, sot mi tobb, nem hasznalhattak a butorokat, csak a foldon ulhettek illetve a foldon aludtak az agyak mellett (a haz teljesen europai stilusban volt berendezve, tehat voltak agyak, szekek, ulogarnitura stb.). Egy ido utan meggyoztem oket hogy ha csak en vagyok jelen, le lehet ulni, de igy is csak a foldre mertek es minden zajra rettegve felugrottak, attol felve hogy meglatja oket valaki a haziak kozul.

Atlagosan heti harom orara hagyhattak el a hazat, amikor templomba mentek; maganeletuk nem volt, sem sajat szobajuk vagy lakreszuk. Ez az eletforma teljesen mas mint az au pair, nem ertem azokat akik osszemossak a kettot. Egy au pair mindig is osszehasonlithatatlanul jobb helyzetben van mint egy Europan kivuli orszagban elo cseled / szolga.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 14:18:56

@Mirjam2:

Peruban ez úgy volt, hogy voltak eleve cselédboltok, kb. az állateledel üzletek mintájára. Pl. a vágóhídról lejött csúnyább hús, amit nem lehet rendes boltban eladni. Tehát pont mint egy állatétel bolt. S onnan vették az ételt a cselédeknek. A cseléd pedig duplán főzőtt: magának a cselédanyagból, s a családnak a normál boltiból.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 14:19:23

Es az au-pair milyen jogviszonyban dolgozik?Tehat be van e jelentve, milyen vizummal, mi van a betegellatassal, van e munkaszerzodese?
Bocs, ha sok baromsagot kerdezek..

Anne! Shirley 2012.12.11. 14:20:26

Klassz írás! Szerintem nem válik a poszt hátrányára, hogy válaszol a különböző kommentekre, hiszen pont ebből a célból írta a szerző; helyére tenni, úgy megvilágítani a dolgokat, hogy mégse az jöjjön le, hogy "te ezt nem értheted, mert nem au-pair vagy."
Amúgy én is au-pairként dolgozom Hollandiában és az au-paires sztorikat olvasva mindig rá kell jönnöm, hogy borzasztóan kiváltságos helyzetben vagyok: csak a gyerekekkel kell foglalkoznom, nem kell mosnom senkire, takarító jár heti egyszer és családtagként kezelnek. Én a családdal élek és 300 eurót keresek, de egy ideig keveseltem. (tudom-tudom, fogd be a szád, nem kell semmire költened, nincs rezsi, kaja stb.) Nem azért kevés, mert ebből akarok meggazdagodni vagy félre tenni öreg napjaimra, hanem azért, mert ha azt nézzük, hogy mekkora felelősség, akkor többet is fizethetnének. Majdnem azt mondtam, hogy nyilván az megy au-pairnek, aki szereti a gyerekeket, de eszembe jutott egy poszt, amiben a csaj kerek-perec kijelentette, hogy utálja a gyerekeket - így ez megdől, és ennek tudatában szerintem méginkább megbecsülendő lenne egy jó au-pair. Ahol én vagyok immár másfél éve, ott az előző 4 au-pairrel eléggé ráfaragtak, az utolsóval különösen, mégis tudom, hogy ő több pénzt keresett mint én.
Szumma-szummárum, én boldog vagyok és hálás, hogy ott vagyok ahol. Ha nagyon akarom, akkor tudok félretenni, mivel ezen a nyáron például 3 hetet az USA-ban nyaraltam úgy, hogy félre tettem 8 havi fizumat teljes egészében. Akkoriban volt egy takarítói állásom is heti egyszer, ami fedezte a hobbimat. És hogy ez hogy lehet? Nyilván úgy, hogy nem kell rezsit és kaját fizetnem ami több mint nagy segítség. Mellesleg tuti sokan megköveznek majd ezért, de vallom azt, hogy az embernek arra van pénze amire akarja (középosztályról beszélek, nem a szegényekről).

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 14:24:31

@Anne! Shirley: es meddig tervezet ezt az eletmodot?Vagy ezt lehet foallasban is csinalni?

Anne! Shirley 2012.12.11. 14:27:21

@hogyne,persze,igazad van!:
betegbiztosítást a család fizet; ha vízum kell, azt is a család fizeti (az én esetemben nem kellett, de az előzőek esetében, akik Dél-afrikaiak voltak, igen), szerződés van, ha írtok, vagy ha közvetítő irodán keresztül vagy, (nekem nincs); a lakcímre elméletileg bejelentkezhetsz (én igen, de hallottam olyanról, aki nem); elméletileg teljesen legális az egész.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 14:27:45

@Mirjam2:

Peruban - s általában Latin-Amerikában - ennél jobb a helyzet: a saját szoba minden cselédnek jár, sőt mellette saját fürdőszoba is van mindig. A cselédnek eleve meg van tiltva, hogy ne a saját fürdőszobájában tisztálkodjon, vécézzen.

Viszont a munkaidő napi 24 óra, ez a szokás. Azaz amikor szükség van rá, akkor mennie kell. Persze a gyakorlatban éjfél és 6 között alvás van.

S nagyon olcsó ez a munka. Mivel teljes ellátás van, a fizetés kb. zsebpénz kategória.

Apám, ugye, egyszerű magyar külkeres volt, nem éppen tipikus millomos, s teljesen természetes volt, hogy kell a cseléd. S simán meg tudta fizetni. A perui alsó-középosztálybeli családoknak is volt mindig cselédjük. Ha valakinek nincs cselédje, az a szegény osztályhoz tartozást jelentette. A különbség a középosztályon belül abban nyilvánult meg, hogy HÁNY cseléd van. A normál alsó középosztályban csak 1. Feljebb meg jellemzően sofőr, kertész, szakács, mosónő, általános cseléd. A felső-középosztályban meg inasok is. A felső rétegben meg mindebből több, plusz testőrök meg hasonlók.

Anne! Shirley 2012.12.11. 14:29:40

@hogyne,persze,igazad van!:
mivel elég idős vagyok már hozzá, így csak addig, amíg meg nem tanulok rendesen hollandul, mivel itt akarok letelepedni :) Tudtommal lehet főállásban is, de az elég macerás és nem szeretik a családok általában (gondolom csomó járulék, papírmunka stb.). Ezzel a családdal én még 1-2 évet tervezek maradni.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 14:34:52

Gyerekek, nagyon OFF, de muszaly segitseget kernem.Ha valakit zavar ne olvassa el.
Sokat tepelodtem a kulfoldimunk/nemkulfoldimunka dolgon, vegul az itthoni kinlodas utan elkuldtem "veletlenul" az oneletrajzomat egy kulfoldi szallodaba, gondolvan ugy sem vesznek fel..Aztan hogy hogynem, egykettore kint talaltam magam a probanapon, es probanap utan felajanlottak a felteteleket.:napi 8-10ora a munka.Heti 5nap.13.,14. havi fizetes.
szallas:ha akarom, 300chf-ert szallast adnak, munkanapokon 2x etkezes.Valaszthatok felpanzios ellatast,500CHF,heti 7nap napi 3x etkezes, net,tv,szoba takaritas benne van.Munkaruhat adnak/mossak,civil ruhat mossak.Havi fizetes 6000CHF brutto, papirokat intezik.Az sem zavarta oket,hogy bar elvileg beszelek nemetul, abbol a rettenetes tajszolasbol semmit sem ertettem.
Jol kepzett szakmunkas vagyok,nagyon jo angol,francia, es gyenge nemet nyelvtudassal.A hely,falu, Lenk Im Simmental, bar elegge eldugott helyen van fent a hegyekben, hulye fahazakkal, meg csengettyus tehenekkel, nem tunt lepusztultnak..
Nagy a kisertes, de lelkiismeretfurdalasom is van..
Ti mit tennetek?

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 14:39:17

@hogyne,persze,igazad van!: ja, azt efelejtettem, hogy ha nem akarok szallast, segitenek keresni a kornyeken,de marcius elott eselytelen.Es van 6 het fizetett szabadsag, a 2 foszezon (tel/nyar)kozott..

bbppoo 2012.12.11. 14:42:43

Én 19 éve voltam au-pair Brüsszelben, és voltak dolgok, amitől az érkezésem utáni pillanatban hanyatt szálltam.
Azt mondták, 10 hónapos kislány mellé kell angolul beszélő baby sitter. Amikor odaértem, egy 2,5 éves, csak franciául tudó tündérke fogadott. Másnap reggel a nem kicsit terhes (9. hónap végén) lévő feleség elmondta, hogy valójában au-pair-re van szükségük, és vázolta, hogy mik a teendők. Mosás, bevásárlás, főzés, vasalás. Cserébe kapok nyelvtanfolyamot, heti 2 szabadnapot, és havi 40000 Ft-nak megfelelő készpénzt. Belementem. 3 hónapig voltam náluk, szerettem őket, ők is engem, de a férj munkát kapott Amerikában, és oda nem vittek magukkal :-(. Sajnos. Úgyhogy hazajöttem, hátra hagyva a kényelmes kis életemet, és 3 szemeszterre elegendő pénzmaggal elkezdtem az egyetemet.
Én nem a pénz miatt mentem ki, hanem kalandvágyból. Anyukám minden alkalommal elmondta a telefonba, hogyha nem birom, jöjjek haza, nem esik nehezükre kifizetni a tandijat sem, és boldogan eltartanak. 19 éves voltam, makacs, és nagyon szerettem volna bekukkantani egy más világba.

Ronald 2012.12.11. 15:10:54

Ezt nem én írtam:

"Typically, au pairs take on a share of the family's responsibility for childcare as well as some housework, and receive a small monetary allowance for personal use."
.

KaMon 2012.12.11. 15:28:56

@hogyne,persze,igazad van!: Meglehetősen jó állásajánlatot kaptál. Bár az nem teljesen világos számomra, hogy az 500 CHF-ért félpanzió mit takar?! Nem inkább 300 CHF-ért szállás és munkanapokon 2x étkezés vagy 500 CHF-ért szállás és napi 3x étkezés?

KaMon 2012.12.11. 15:33:43

@hogyne,persze,igazad van!: Szobát ennél csak drágábban találnál és azt nem is takarítanák, sőt nem sem biztos, hogy lenne benne :)

KaMon 2012.12.11. 15:35:27

bocs, nem=net (ami könnyen lehet, hogy nem tartozik egy kiadó szobához)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 15:35:51

@KaMon:
Valszthatod azt, hogy keresel magadnak szallast, es fizeted, mint sokan masok.Vagy, a szalloda ad szallast, megneztem, nagyon franko szoba, net, tv, akarmi, es kulon furdoszoba, illetve kozos dohanyzo, konyha, nagyokat szoktak ott okorkodni.
Ezert fizetsz 300CHF/ho.A munkadhoz tartozik a munkanapjaidon napi 2x etkezes.
Ha felpanziot valasztod, az 500CHF/ho, akkor a szabadnapjaidon is ehetsz a szallodaban, vagyis a kantinban, ami egy kisebb bisztrohoz hasonlo, napi 3x ehetsz, es mindig van udito, gyumolcs, stb.
Nagyon kedvesek es aranyosak voltak az emberek, es nagy a kisertes, de sok ismeros jon a dumaval, hogy csak a gyavak menekulnek, viszont nem tudom mikor lesz ilyen lehetoseg otthon.nekem ez a 6000CHF nem tunik alamizsnanak..

KaMon 2012.12.11. 15:46:21

@hogyne,persze,igazad van!: Évi 14x6000=84000 CHF közel sem alamizsna itt Svájcban. Különösen, hogy rendkívül olcsón biztosítanak neked szállást és étkezést (mármint ami az itteni árakat illeti). Nem gyávaság külföldön kipróbálni magadat és megismerni egy másik országot. Ráadásul nem kevés pénzt fogsz ebből félretenni, amivel később akár Magyarországon is sokkal könnyebben megvalósíthatod álmaidat. Persze csak ha vissza akarsz majd menni :)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 16:02:11

@KaMon: igen,csak tudod az itteni "barataim" rogton elkezdtek a szar dumat hogy :"rohadt arulo vagy ha kimesz, ehberert mosogatni, egy bevandorlo roman leszel ott, helyiek nem is vegeznek ilyen munkat,stb"
Es odakint senki nem szegyell dolgozni, meg a mosogatot is tisztelik, es vannak nemetek, meg rengeteg helyi.Ha egy nemetnek ,svajcinak megfelel, akkor nekem nem??
Es a reszlegen, ahova kerulok kozepvezeto lennek, lennenek alattam svajciak is, szoval egyaltalan nem tunik megalazo munkanak, sot szamomra egyik munka sem megalazo.
A masik dolog amivel riogattak, hogy a videk az lepusztult proszto hely, csak a nagyvaros.
Hat, ez a hely a svajci alpokban van, Lenk im Simmental a hely neve, es valoban videk, de en meg eletemben ilyen gyonyoru helyen nem jartam.Szep hegyek, tavak,szakadekok, szep alpesi hazak, gyonyoru utcacskak, es olyan tisztasag mint amilyen csak filmekben van.A helyiek radkoszonnek, es vigyorognak, es ha latjak hogy elveszetten boklaszok es keresek valamit, egybol odajonnek segiteni, es egyuttal szoba is elegyednek veled.
De itthon azert megnehezitik a dontest, kiveve a csalad, ok tamogatjak hogy menjek.
Nekem itthon eleg jomodu a csaladom a nagyatlaghoz kepest, inkabb ugy mondanam jo polgari szinvonal.Nincs feleseg, se gyerek , 30vagyok, jolkepzett szakmunkas.
Apam azt mondta, fiam utalok a szamladra 2millio forintot, ha baj van hazajossz, a penzt meg vissza kell fizetned.
Meg kellene probalni?
Ja, a probanap utani beszelgetesen azt mondtak,hogy van meg 2 jelentkezo, de utana ertesitenek mi a helyzet.Mire en azt valaszoltam, hogy csak az idejuket pazaroljak, en vagyok a megfeleleo, ez nem kerdes.Es kepzeljetek el, szombat reggel, miutan kezet fogtunk, es abban maradtunk a jovo heten kapok valaszt, amikor ezt az emilt kaptam:"

Lieber Herr Binder

Ich hoffe, Sie sind gut und pünktlich in Budapest angekommen.

Vielen Dank für Ihren Besuch bei uns in der Lenk und Ihre tatkräftige Unterstützung in der Küche gestern.

Nach Rücksprache mit Herrn Haseloh, darf ich Ihnen mitteilen, dass Sie uns überzeugt haben, dass Sie „der Richtige für diesen Job“ sind! Wir freuen uns, Sie baldmöglichst in unser Team aufzunehmen!

Ich werde Sie am Montag anrufen, um alle Details mit Ihnen zu klären!

Ein schönes Wochenende und einen stressfreien Arbeitstag wünsche ich Ihnen.

Nicole Schutz
Human Resources Manager

Lenkerhof gourmet spa resort
Badstrasse 20
3775 Lenk im Simmental

T: +41 (0)33 736 36 67
F: +41 (0)33 736 36 37

n.schutz@lenkerhof.ch
skype.lenkerhof
www.lenkerhof.ch "

ez olyan mint a meseben, nem tudom hogy nem fogom e megbanni ha visszautasitom..

Politikailag inkorrekt eszkimó 2012.12.11. 16:05:52

@hogyne,persze,igazad van!:

Egy jotanacsot adhatok? Munkaval kapcsolatos magan emailt nem szokas kozszemlere tenni.

micsoda? 2012.12.11. 16:12:06

Ami azt illeti nem sok az 300 € + 5o napi másfél óráért meg pláne. Nagyon helyesen tette a posztoló, hogy több munkát nem vállalt. Mégis mit gondol az ilyen család, egy gyerekkel felelősség jár. Megsütheti, ha valami baja lesz a gyereknek. Nekem volt olyan fiú gyerekem aki mellett három havonta változott a felügyelő. Meg is látszott rajta. Vittem, és hoztam az óvodába, a kezét véletlenül sem engedtem, miattam akár végig sírhatta az utat. Ugyanis ha valami nem tetszett, bömbölt. Napi 12 órát dolgoztam, főztem, mostam, vasaltam takarítottam. Az egyik szemem a gyereken volt. Néha mégis kevés volt. Egy alkalommal felmászott a székre, és levert egy bögrét. Na, anyuka felelősségre vont, miért nem vigyázok. Válaszom, kössem magamhoz, mert wc-re kell mennem. Igenis nem a fizikai munka nehéz, hanem felelősség a gyerek testi épségéért, valamint állandó kedve a játékra. Ezért jól gondolja meg aki au- pair munkát vállal, és mit mennyiért.

KaMon 2012.12.11. 16:17:23

@hogyne,persze,igazad van!: Kb. 12% adót (Quellensteuer) vonnak a havi 6000 CHF fizetésből itt Bern kantonban, ha egyedülálló vagy. A 13. és 14. haviból viszont többet. Betegbiztosítást 200-250 CHF-ért tudsz kötni, ha nincsenek extra igényeid és magasabb önrészt vállalsz. A nyugdíj és egyéb járulék levonások összesen kb.7 %.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 16:21:38

@KaMon: igen, a quellensteuert mondtak, illetve a betegbiztit is.Tudom h draga az elet, de annyira nyugalom, es kiszamithatosag volt az emberek pofajan, hogy mar irritalo volt.
Nem kertek bizonyitvanyt, nem kertek referenciat, nem kertek verkepletet, meg mindenfele baromsagokat.Probamunka volt, megcsinaltam, ennyi.Hihetetlen vilag, ugy tunt, ha dolgozol, es megbecsulod magad, akkor szep, nyugodt eleted lehet.Ezt irigylem toluk..

KaMon 2012.12.11. 16:29:09

@hogyne,persze,igazad van!: Én is Bern kantonban lakom és az a környék valóban csodálatosan szép és az emberekről is alapvetően jó véleményem, benyomásaim vannak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 16:33:12

@Identitásfosztott lelki jobbágy:

Csak 3-6 éves koromban éltem ott.

Egyébként abszolút zárt világ.

Van 80 % indián, a nagy részük nem is tud spanyolul, a hegyekben élnek, s a pontos számuk sem ismert. Ha bejönnek a városba, mutogatnak.

S van 20 % mesztic és fehér, ők irányítanak mindent.

A mi cselédlányunk 1/8 fehér. 7/8 indián volt, s ő is nagyon büszke volt rá, hogy nem indián, hanem mesztic. S az, hogy volt 6 elvégezett osztálya, tudott írni-olvasni, eleve a szegények elitjébe lőtte ki őt.

A társadalmi rétegeket illetően hasonló a helyzet. A középosztály csak akkor érintkezik a szegényekkel, amikor az munkát keres pl. cselédként. De a cselédeskedők eleve a szegény réteg elitjét képezik! Az igazi szegényről csak annyit tudsz, hogy valahol van.

A jó lakónegyedekben rendőrök vigyáznak ne jöjjenek be betolakodók. Mi a legelején emeletes bérházban laktunk. Ott pl. fegyveres őr volt a földszinten éjjel-nappal. Ha vendég jött, az őr felkísérte. Ha valaki meg csak úgy bejött az utcáról, az őr fejbe lőtte - ez nem vicc, joga volt hozzá.

Emlékszem, minden nap jártunk anyámmal a klubba (ahol medence, játszótér, stb. volt). Egyszer anyám gyalog ment velem haza. Amikor elmondta a cselédlánynak, az nagyon megrémült. Aztán több ideje ott élő magyarok elmondták, soha többet ilyet ne csináljon, nagy szerencséje volt, hogy nem támadtak meg minket.

Persze ez 40 éve volt. Azóta változott valami. De az alapképlet ugyanaz: az indián és a középosztály között sokkal nagyobb a különbség, mint Mo-n egy milliárdos és egy gettócigány között.

2012.12.11. 16:36:39

@hogyne,persze,igazad van!: Hulye lennel, es eleted vegeig bannad, ha visszautasitanad. Ez nem is kerdes, menj. A 'hazaarulozos' barataid vagy irigyek, vagy tajekozatlanok, vagy mindketto. Keress masik baratokat, akar Svajcban, akar masutt. Sok szerencset az uj munkahoz Svajcban, es remelem irsz majd ide posztot valamikor!

KaMon 2012.12.11. 16:37:20

@hogyne,persze,igazad van!: A te esetedben nem is lenne annyira drága az élet a felajánlott szállás és étkezési lehetőségekkel. Ha mindent (adókat, szállást, étkezést) levonsz is marad kb. 4000 CHF-ed. Ebből tényleg élhetsz nyugodtan és utazgathatsz sokfelé és a kölcsön pénzt is hamar vissza tudod majd fizetni. Csak bátran, sok szépet fogsz látni errefelé. :) Persze kerítést kolbászból nem :) és a munkádnak is pontosnak kell lennie, mert az itt elvárás.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 16:42:00

Koszonom.
Azt hiszem enis, hogy ez egy olyan lehetoseg amit ki kell probalnom.

tanato 2012.12.11. 16:45:26

@Amichay: Természetesen voltam,kezdő orvos koromban az idősebbek minket csicskának néztek/pedig akkor ez a kifejezés még nem is létezett/ és úgy is bántak velünk.

2012.12.11. 16:47:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nem semmi, ugy hangzik mint az a vilag amit a La Zona film mutatott be; nagyon szeretem ezt a filmet, de mindig ugy kepzeltem, foleg fantazian alapul - ezek szerint nincs is olyan messze a valosagtol mint gondoltam (www.guardian.co.uk/film/2008/oct/17/la-zona).

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.11. 16:48:35

@Mirjam2: Szerintem is ez a legjobb megoldás - nem a panaszkodás...:)

tanato 2012.12.11. 16:52:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Maxval,véletlenül nem a te anyukád írt egy könyvet a perui történetetkeről/Aranyrögön ülő koldus címmel?Régebben írtam erről a könyvről itt a HÁ-n is.Egy Peruban dolgozó magyar mérnök felesége írta még vagy 20 egynéhány évvel ezelőtt.Többek között írta,hogy először mint magyar nő idegenkedett a bentlakó cselédlányok alkalmazásától,de később meggyőzték a szomszédja/mérnökök,orvosok,jogászok feleségei/hogy ez itt nem járja,hogy maga dolgozzon az asszony a háztartásában ebben a statusban,és felvett előszőr egy,majd kettő bentlakó cselédlányt.Később összebarátkozott a lányokkal akik nagyon megszerették,mert nem bánt olyan megalázóan a lányokkal mint a többi háziasszony és nem hajtotta őket agyon,mint akkor ott szokás volt a cselédlányokat.

2012.12.11. 17:00:36

@hogyne,persze,igazad van!: Ahogy azt mar masok is mondtak, nem volt a legjobb otlet szemelyes e-mailt kozzetenni, de mivel megtortent gyorsan utananeztem a helynek Tripadvisor-on es nagyon jo visszajelzesek vannak. Ugy tunik tenyleg jo, szinvonalas helyen ajanlottak neked allast. Nagy hiba lenne a haverjaid miatt kihagyni ezt a lehetoseget.

Tudom hogy nem lehet osszehasonlitani, de mikor tobb mint tiz evvel ezelott elhataroztam hogy Angliaba koltozom, az akkori barataim mind kivetel nelkul arrol probaltak meggyozni hogy ne menjek, mert volt egy allasom (bolti elado) Budapesten amit szerintuk nagy felelotlenseg volt ott hagyni... Na az osszes ilyen volt barat meg mindig azert kuzd Budapesten hogy ki tudjak fizetni a szamlakat honap vegen, nekem meg az eletem legjobb dontese volt hogy idekoltoztem Londonba. Es nem, nem minimalberert mosogatok itt, es uj, ertelmes barataim vannak.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 17:07:23

@Mirjam2: Koszonom a valszt, es meg halasabb vagyok a kritikaert a mi a levelet illeti.
Sajnos en is rajottem, hogy hiba volt kozzetenni, de mar nem tudom visszacsinalni.
Azt hiszem en is, ugy erzem ezt meg kell probalnom, nincs veszitenivalom.Majd kesobb leirom a tapasztalataimat.
Mellesleg nekem a mosogatas sem szegyellnivalo, az is munka, es mint olyan, tisztelni kell minden munkat, es azt is aki dolgozik.
Valoban, kritizalni, osztani az eszt az konnyu, tanacsot adni nehez.

tanato 2012.12.11. 17:10:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Viszont javaslom hogy olvasd el a könyvet nagyon sok a hasonlóság azzal amiket te most írtál a kommentjeidben.Pl. a teljes elzártság a szegényebb néprétegektől/kizárólag a cselédek révén érintkeztek velük stb./,fegyveres őrök a középosztály által lakott lakóparkokban épülettömbökben,közbiztonság stb.Nagyon jó útleírás egyéb témákban is,bejárták persze az ott töltött évek alatt egész Perut az Andoktól az Amazonas esőerdejéig.Cselédlányokra visszatérve:Mikor az asszony magyar létére nem akart cselédeket alkalmazni,a szomszédasszonyok azzal érveltek,hogy jót tesz ezekel a vidékről Limába érkező lányokkal,mert ha nem találnak maguknak cselédlányi statust valahol,előbb utóbb az utcasarkon vagy egy bordélyban végzik.Végül is ez hatotta meg a magyar nőt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 17:51:57

@tanato:

Így igaz. A cselédmunka kiemelkedést jelent alapvetően.

2012.12.11. 19:06:41

@hogyne,persze,igazad van!: Teljesen egyetertek a mosogatassal stb. kapcsolatban. E-maillel kapcsolatban pedig esetleg kerd meg Hataratkelot hogy tavolitsa el azt a hozzaszolasodat amiben az adatok voltak; igy nem allhat fenn az a veszely hogy allaskereso honfitarsaid felhivjak leendo fonokodet arrol erdeklodve hogy keresnek-e meg munkaerot...

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 19:10:00

@Mirjam2: es hol lehetne ezt megtenni?szivesen elarulom melyik honlapon talaltam, rengeteg van..

nyuszigonosz 2012.12.11. 19:23:13

@hogyne,persze,igazad van!: Ne gondolkozz, menj!

Egész életedben bánnád, ha nem élsz most a lehetöséggel!
És akik lebeszélni próbálnak, azok esetleg csak azt sajnálják, hogy nem nekik lenne lehetöségük erre.

Menj és sok sikert!

Sanyi9 2012.12.11. 19:24:27

@hogyne,persze,igazad van!: Most irtam egy e-mailt Frau Schulznak, hogy megse vegyenek fel teged, mert budos a labod. Remelem nem problema.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 19:24:53

hm..nem is vagy ta olyan gonosz nyuszi!

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 19:28:12

@Sanyi9: remelem csak viccelsz..nem akarom elhinni hogy ilyen honfitarsaimm vannak..

Alice in Wonderland 888 2012.12.11. 20:38:34

@hogyne,persze,igazad van!: Ne próbáld, hanem tedd meg és ahogyan előttem is írták:keress új barátokat!
Majd jelentkezz, hogy mi történt!

Alice in Wonderland 888 2012.12.11. 20:40:17

@Mirjam2: Igen, ez nagyon fontos. Távolítasd el, mert még mindig kint van!Nem bízhatsz meg mindenkiben. Pláne az elején. Legyél óvatos!

Alice in Wonderland 888 2012.12.11. 20:43:38

@Mirjam2: Jól csináltad! Igazad van,azok az emberek sajnos nem is igazi barátok, akik nem állnak melléd és nem hagyják azt, hogy te dönts.

2012.12.11. 21:58:59

@hogyne,persze,igazad van!: Ne parazz, ugy tudom nagyon sok e-mailt kap, gondolom eltart neki egy ideig mire megkapja a tiedet; remelhetoleg egy ido utan eltavolitja a kommentet.

Sanyi9 2012.12.11. 22:18:24

@hogyne,persze,igazad van!: nana, azert ne szegyeld annyira a honfitarsaidat, nem vagyunk mi annyira rosszak. Amugy igen, csak vicceltem, gondoltam nem art a dolgokat egy kicsit konnyebben venni, mikor tul komoly a beszelgetes. Sok szerencset a tovabbiakban, otthon es kulfoldon is!

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.11. 22:23:42

@Sanyi9: haha Sanyikam!Az ne zavarjon hogy a sz.r is vigyazba allt bennem.Am ha v.kit erdekel elmondom hol talaltam az allasokat..

tsík 2012.12.12. 00:16:05

@hogyne,persze,igazad van!:nekem elsőre marha magasnak tűnik a bruttó 6000 frankos fizetés "kétkezi" munkára, de mondjuk totál nem vagyok képben a hotelszakmával.
www.lohncheck.ch/lohn/gastgewerbe/Servicefachangestellter/geschlecht

na nagyjából 4700-4900 nettó fizut jelent ez majd neked. ezen kívül csak a betegbiztosítást kell fizesd, ami olyan 250-ből megúszható (sőt kevesebb is, ha baromi magas önrészt bevállalsz - de az kockázat). ja meg ha lesz saját tévéd (rádiód), akkor az elképesztően pofátlan összegű tévéadót is. de ha a hotelban laksz, ez a tétel nincs.
és sok sikert.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.12.12. 04:27:34

@tilmir: szerintem a gonosz kommentelők rész is objektív volt, teljesen (önérzet közbeszól, tilmir?). Tényleg minden ilyen mondat után ki kell kötni a kikötendőket, különben be le lesz kötve! A sok gyetva pötyögő ott ragadja meg kicsinyeskedni az alkalmat, ahol csak tudja, szóval kellett ez.
@tsík: a pofátlan összeget konkretizálhatnád is akár.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.12. 09:00:32

@tsík: joszonom a hozzaszolasogdat.Az osszeg nem magas, elarulom hogy cukraszrol van szo, es egy kezdo cukrasz 3000-et kap egy curaszsef akar 10000folott.Jol megfizetik.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.12.12. 09:49:01

@Kellemes Zérókomponista: ez nem önérzet kérdése, de minden mondatot kiegészíteni ezzel.... hááát....

SilentDreams 2012.12.12. 14:03:27

@hogyne,persze,igazad van!: Az szép! Atképeztetem magam cukrásznak :) (de ez nálam veszélyes lenne, mert nagyon szeretem a tortákat... :))

Nagyon jó fizetés, amiböl alig kellene költened (kedvezményes szállás ill. kaja), így szépen lehetne belöle gyüjteni is, akár még utazgatások mellett is. A munka is tetszik a kipróbálas alapján, te is bejöttél nekik, eddig minden passzol.
Amit még szerintem át kellene gondolnod, az az eldugott hely a hegyek között. Ehhez azért bizonyos tipusúnak kell lenni szerintem, hogy tartósan jól érezd ott magad. Nem mintha nem lehetne "leugrani" valamiylen nagyobb városba, de az elég sok idö, s munka meleltt hét közben nem nagyon ugrálhatsz.

Nekem szerintem bejönne, habar még csak túristaként voltam 1-2 hétre ilyen helyeken, tartósan nem. 4-5 éve kb 30 km-re voltam az általad emlitett helytöl 1 hétre, fantaszikus vidék, annak aki szereti a hegyeket....

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.12. 14:12:43

@SilentDreams: Hat ezaz!!
Nagyon szep volt 3 napig.De mi lesz kesobb?
Majd kiderul.Koszonom a valaszod.

Ezüst Utazó 2012.12.12. 22:20:58

@hogyne,persze,igazad van!: Szia engem érdekelne melyik oldalon találtál rá erre a lehetőségre :)
Amúgy szerintem, mindenképp menjél, ha nem működik, haza tudsz jönni. Egy tapasztalattal gazdagabb leszel, ha már belevágtál, ne most hátrálj meg. Sok szerencsét:)

tsík 2012.12.13. 00:19:49

@hogyne,persze,igazad van!: egy képzett cukrász egész más, én valamiféle szobalányos-takarítós munkát vizionáltam

mint említettem, nem vagyok nagyon képben, de egy cukrászt már úgy képzelek, aki képes egy desszerttányért megalkotni és ennek a minőségét fenntartani... amit én is bőven 6000 frankkal (ha nem többel) jutalmaznék, tehát ez tök oké

én a helyedben nem csak a pénz miatt vállalnám a munkát, hanem mert amilyen válságban van a hazai gasztronómia (azaz ahogy náncsi néni elválik széll tamástól), ott az önéletrajzban és a munkatapasztalatban még a svájci hegyi szálló is tanítómester, és remek tapasztalat lehet. de ezt neked kell tudni...

tsík 2012.12.13. 00:27:29

@Kellemes Zérókomponista: a pofátlan összeg a kéthavonta 77 CHF

azóta egyébként revidáltam a nézeteim, amióta Swisscom Vivo Casa csomagom van, és állami pénzen 2 kiváló jazzadót, és 3 komolyzenei adót hallgathatok eszméletlen minőségben.

eltartott egy darabig, míg az összefüggést felfedeztem, de a "rétegzenémet" nyilvánvalóam a Billag fedezi. A sírjak vagy nevessek játszmában részemről a nevetős vagyok :)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.13. 14:49:56

Kicsit Off, de gondolom mar mindneki tovug ragta az ujjait, hogy mi lehet velem, hat orommel kozlom, hogy ertesitettt a leendo munkaadom, hogy postara adta a munkaszerzodest..
Irany Svajc!!hehe

wowerman 2012.12.13. 16:06:51

Nem értem ennek az egész "szakmának" az elterjedtségét és jelenlétét a mai magyar lányok fejében... Nem lehet külföldre menni és más rendes munkával ott élni? Nem lehet itthon rendesen nyelvet tanulni? Talán egyszer kipukkad ez a buborék is...

2012.12.13. 20:27:27

@hogyne,persze,igazad van!: Gratulalok, kalandra fel :). Ahogy masok is mondtak, csak hasznodra valhat a Svajcban gyujtott toke es tapasztalat, akkor is ha hosszu tavon Magyarorszagon tervezel elni.

2012.12.13. 20:44:03

@wowerman: EU csatlakozas elott szinte csak au pair vizummal lehetett Nyugat-Europaban elni / dolgozni (meg gondolom akkor ha mernok vagy diplomata volt valaki). Europan kivuli orszagokba ma is ez az egyik legegyszerubb ut.

Az au pairkedes jo megoldas akkor ha valakinek nincs kezdotokeje illetve nem tul jo a nyelvtudasa, mivel nem kell a kulfoldi eletet lakaskeresessel kezdeni, nem kell elore tobb honap lakbert kifizetni stb., a csalad altalaban segit a kezdeti ugyintezesben. Oszinten szolva en sem ertem azokat akik evekig elnek au pair-kent, foleg az EU-n belul. Miutan belejottek a nyelvbe, minden papirjuk megvan, kiismerik magukat az orszagban, miert nem keresnek maguknak 'normalis' allast normalis fizetesert? Fogalmam sincs.

tanato 2012.12.13. 20:51:24

@Mirjam2: Nem,nem,orvos,mérnök nem dolgozhatott 2004 előtt simán,csak különleges engedéllyel .Pl.az egyik orvoskolléga a 90 évek elején,akinek a felesége diplomataként volt kiküldve Strasbourgba,csak majd egy éves bürokratikus eljárás után állhatott munkába az egyik helybeli klinikán.Csak au-pair vízumot kaptak akkoriban a magyarok/is/,mert az nem számított munkaviszonynak,csak zsebpénz járt érte.Egyébként a második bekezdéssel abszolúte egyetértek,kezdésnek tényleg jó,de a mai viszonyok között folytatásnak nem túl előnyös.

Ezüst Utazó 2012.12.13. 21:13:33

@hogyne,persze,igazad van!: Köszi az oldalt, és még egyszer sok sikert! Jelentkezz majd és mesélj! :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása