oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 10. 06:57,  Túllépni a kishitűségen 167 komment

2012. december 10. 06:57 Határátkelő

Túllépni a kishitűségen

Nem igaz, hogy Magyarországról nem lehet sok mindent elintézni, az sem, hogy ne lehetne rendesen angolul megtanulni – írja mai posztunk szerzője, Kriszti, aki Dublinban végzett el egy főiskolát és találta meg a helyét. Ami még ennél is fontosabb: levetkőzte az otthonról magával hozott negatív tulajdonságok nagy részét.

Dublin college terem.jpg

„Mindig olvasgatom a bejegyzéseket - tudom, Írországos meg Angliás írásokkal már Dunát lehetne rekeszteni, de eddig még nem találkoztam olyannal, ami kitért volna az ír oktatási rendszerre és a konkrét továbbtanulási lehetőségekre.

Mostanában nem sok jót hallok a magyar felsőoktatásról, úgyhogy gondoltam megírom az én kis tapasztalataimat, hátha valakinek segítek vele. Mert van alternatíva, csak talán nem mindenki tud róla.

Arról, hogy hogyan s miként érkeztem az országba külön hosszú bejegyzést tudnék írni - én nem ide indultam, nem ezt akartam, de így jött ki a lépés. 2008 nyarának közepén költöztem ide, akkor egyenesen Spanyolországból, az ottani nyárnak megfelelő egy utazótáskányi ruhatárral és kb €150 készpénzzel.

Hosszú történet, a lényeg hogy nem volt sima ügy, de a válság hajnalán még épp kaptam munkát két héten belül, kivettem egy szobát a városközpontban, maradtam fél évig, hazamentem egy félévet megcsinálni még az egyetemen (amit az itt összegyűjtött kis pénzecskémből pont ki tudtam gazdálkodni), aztán jöttem is vissza, a munkahelyemen már vártak a megújított szerződéssel.

Tippeket adtak

Abban a két hétben, amikor először ideérve ezerrel küldtem az önéletrajzokat, csak úgy kíváncsiságból kitöltöttem egy jelentkezési lapot az egyik itteni college honlapján. Valamiért még abban a hónapban behívtak felvételi beszélgetésre - akkora már aláírtam az új munkahelyen a szerződést, de elmentem, kíváncsiságból, mert motoszkált bennem, hogy a következő évben megpróbálom.

Természetesen nem vettek volna fel, de mivel elmagyaráztam, hogy mi a helyzet, végül is nagyon segítőkészek voltak, mindenféle tippeket adtak hogy hogyan tudok felkészülni a következő tavaszi felvételikre és sok sikert kívántak.

A hátteremről annyit, hogy én otthon még osztatlan képzésben kezdtem a bölcsészkart, két szakkal. A családom támogatott, amennyire tudott, de soha nem voltunk nagyon eleresztve anyagilag. Én 2004-ben felvételiztem, amikor még a hagyományos rendszerben zajlottak a dolgok, nekünk még járt tanulmányi alapon az ösztöndíj, nem volt tandíj, és kollégiumban laktam.

A bölcsészkarra úgy esett a választásom, hogy humán tárgyakból voltam jó, muszáj volt továbbtanulni, nem volt jobb ötletem, ennyi. Egy év után már biztosan tudtam, hogy nem az én világom, de hogy akkor mégis mit szeretnék, abban nem voltam biztos. Maradtam, mert legalább így volt esélyem Erasmussal eljutni valahova.

Három év után jöttem rá, hogy nekem a tervezőgrafikához lenne kedvem meg indíttatásom - de utoljára általános iskolában rajzoltam bármit is, meg nem is akartam elkezdeni elölről még egy 5+ éves egyetemet (még ha fel is vettek volna...), illetve fizetős képzésre benevezni esélyem sem volt. Úgyhogy maradtam, ahol voltam.

Angol mintára

Írország 2009-ben még azon kevés országok közé tartozott az EU-ban, ahol volt tandíjmentes képzés a felsőoktatásban. (Nem vagyok benne biztos, hogy azóta miként változott a helyzet...)

Az oktatási rendszer itt az angol mintát követi, erről már többen írtak, úgyhogy nem részletezem. Érettségi (leaving cert) után lehet menni college-ba (felsőfokú szakképzést vagy BAs diplomát szerezni), illetve egyetemre (BAs diploma), utána meg továbbtanulni, Masterst meg PHD-t csinálni, kinek mire van igénye meg kerete.

Nem állítom, hogy teljesen átlátom a rendszert, mert én csak a saját kiválasztott szakomnak néztem jobban utána, meg a barátok/ismerősök példájából tudok kiindulni.

Az egyetem itt is olyasmi, mint otthon, vannak tárgyak meg leadandók meg vizsgaidőszak, csak a követelmény átláthatóbb és az osztályozás igazságosabb. Vizsgaidőszakon kívül itt is lehet mulatni, barátkozni, utazgatni, bulizni. A college olyan intézmény, aminek nálunk szerintem nincs pontos megfelelője (vagy nem tudok róla), ezekben inkább gyakorlati dolgokat oktatnak és az egy évestől a 4 évesig mindenféle kurzus van.

Az egyetemeken van tandíj, a college-okban ez idáig volt állami támogatás, most nem tudom. A saját és baráti köröm tapasztalatai szerint sokkal nehezebb egy ilyet elvégezni, mivel projektorientált az oktatás sok szakon, és nagyon nagy a követelmény, folyamatosan teljesíteni kell.

A college-ban szerzett képesítés itt a munkaerő-piacon rendesen értékesíthető, egyáltalán nem néznek le, amiért ilyened van és nem egyetemi diplomád. Ez persze nem objektív adat, tényleg csak saját tapasztalat, és minden esetben tanult szakterülettől, és az azon belül felmutatott egyéni teljesítményektől függ.

Hogyan kerüljünk be?

Amit én kinéztem magamnak, az egy tervezőgrafikus (graphic design) kurzus volt, 2 éves, a végén egy ún. Higher National Diploma jár. Ebben a szakmában a portfólió a lényeg, mindenhol azt nézik, az önéletrajz csak a második legfontosabb.

A kurzusra úgy lehet bekerülni, hogy ki kell tölteni a honlapon a jelentkezési lapot, ennek alapján behívnak egy interjúra, ami maga a felvételi. (Én a magyar érettségim adatait írtam be, a világon semmit nem tudtak vele kezdeni, mert nem kompatibilis az ittenivel, de nem volt baj. Nem kellett lefordíttatni, nem kértek nyelvvizsgát se, semmit.)

Az interjúra vinni kell a portfóliót - hogy ebben minek kell szerepelnie, azt a honlapon részletesen leírják, de meg is lehet tőlük kérdezni nyílt napon személyesen. Ha valakinek nincs elég jó portfóliója, akkor el lehet végezni egy egyéves portfoliókészítő kurzust ugyanott, amire viszont szintén portfolióval kell jelentkezni, de ez lehet egy kicsit gagyibb.

A portfolió megléte az ír diákoknak nem nagy ügy, ahogy elnéztem, itt az iskolai tananyag szerves része a változatos művészeti és rajz oktatás (ha valaki azt választja gimiben), nem kell hozzá külön rajzszakra menni.

Mint már írtam, nekem nem volt portfolióm, viszont amikor előző nyáron bementem a suliba megnyugtattak, hogy nem számít, hogy 10 éve egy vonást sem rajzoltam, ha van hozzá érzékem elő fog jönni, csak gyakoroljak sokat és hozzam a végeredményt a felvételire.

A mappáról egy szót se

Úgyhogy abban a félévben, amíg itt dolgoztam, hetente kétszer eljártam rajzolni munka után, és gyűjtögettem a lassan javuló tendenciát mutató alkotásaimat. 2009 márciusában aztán ezzel a mappával állítottam be az interjúra, ahol először kijött a két oktató közül az egyik, elvitte a mappámat, majd kettő perc múlva szólított, hogy menjek be.

A mappáról nem esett szó egyáltalán, ott hevert egy asztalon, mintha ki se nyitották volna. Az interjún a magyar oktatási rendszert próbáltam (sikertelenül) elmagyarázni nekik, valamint az egyik oktatóval sikerült összevitatkoznom azon, hogy Írország vagy Magyarország van-e nagyobb válságban. Végül úgy jöttem ki, hogy tudtam: nem vettek fel. (Most már persze értem, hogy a munkák alapján fél perc alatt fel tudják mérni a jelentkezők képességeit és ez alapján meghozni a döntést...)

Nyáron végül is megkaptam a levelet, hogy felvettek, küldjem a hozzájárulási költséget (tandíj EU-s állampolgároknak nem volt, ez a költség akkor kb. €350-re jött ki egy évre, második évben valamennyivel kevesebbre). Jellemző módon az itthoni rendszerben annyi gátlást és kishitűséget sikerült felhalmoznom az évek alatt, hogy hónapokig abban a hitben éltem, hogy valami adminisztrációs hiba miatt vettek fel.

Amikor pedig az első napon elárulták, hogy tízszeres túljelentkezés és rendkívül erős mezőny volt abban az évben, két hónapig szinte minden este sírva mentem haza, mert azt képzeltem, hamarosan rájönnek, hogy véletlenül vettek fel és kiteszik a szűrömet. Tényleg biztos voltam benne.

A pénzekről

A képzés nappali tagozatos volt, nagyon nem ajánlották, hogy mellette valaki munkát vállaljon - hamar kiderült, hogy miért. Én előtte végigdolgoztam a nyarat, és úgy döntöttem, megtartom a munkám hétvégékre.

Itt tanulmányi ösztöndíj nincs, hozzájárulásra lehet pályázni (maintenance grant), lakóhelytől függően a helyi irodában (Vocational Educational Comitee). Ennek maximális összege akkoriban €6-7000 volt. Mivel én teljes munkaidőben dolgoztam közvetlenül a tanév előtt, nekem ennek csak a fele járt, amit havonta utaltak. Ehhez egy kazal papírt kellett összegyűjteni és leadni - mivel elmúltam 23, szerencsére a családomtól nem kellett sok mindent beszerezni.

Fontos, hogy akkor a legmagasabb iskolai végzettségem még mindig az érettségi volt, az itthoni egyetemen úgy sakkoztam, hogy a diplomámat akkor kapjam meg, amikor itt is pont befejezem a kurzust. Ha valakinek már van valamilyen végzettsége, akkor is lehet pályázni, van ilyen 'Back to Education' támogatás, több 30 év feletti osztálytársam is ebből éldegélt abban a 2 évben, ez kb havi €7-800 volt akkor.

A támogatást nekem először első év novemberében utalták, egyből az első 3 hónapot, utána havonta rendesen jött mindig. Az első év után küldtek egy levelet, abból egy papírt kellett kitöltve visszaküldeni, hogy igazoljam, második évre is beiratkoztam, és szeptembertől automatikusan jött megint a pénz. Amikor végeztem a kurzussal, küldtek még egy utolsó levelet, amiben gratuláltak és sok sikert kívántak a továbbiakban.

Szóval első évben a nyáron félretett pénzemből, a támogatásból meg a hétvégi munkámból éltem. Ebből nagyon kényelmesen ki tudtam jönni, az év végére még egy új laptopra valót is sikerült összegyűjteni. A második évben már nem dolgoztam hétvégén, egyrészt mert a megszorítások miatt megszűnt alólam az állami munkahely, másrészt meg nem is lehetett volna az iskola mellett. Akkor azért szorosabbra kellett húzni a nadrágszíjat.

Durva hajtás volt

Mint említettem, otthon két szakra jártam, voltam Erasmuson is Skóciában, szóval volt tapasztalatom. De azt kell, hogy mondjam, a legdurvább vizsgaidőszak is csupán móka-kacagás ahhoz képest, amit itt kellett teljesíteni.

Az én iskolámban évfolyamonként 20 embert vettek fel minden osztályba, és ha valaki nem teljesített, simán kitették. Volt olyan, akit a második év vége előtt egy hónappal. Először is, hiányozni lehet, maximum 2 hetet igazolatlanul, de nem érdemes.

Itt a támogatásból arányosan vonják le a hiányzásokat - minden óra elején alá kell írni a jelenléti íveket, a jelenlétet az iskola igazolja az adott szervezetnek, akitől a diák a támogatást kapja. Persze lehet egy-két napot betegség vagy egyéb magánügy miatt kimaradni, ha nem lógásról van szó az oktatók megértőek szoktak lenni. De aki túllépi a határt, azt egyből kiteszik.

Az osztályozás viszonylag egyszerű, Háromféle jegy van, pass, merit és distinction. Pass az, amikor az ember mindent megcsinál, minden órán ott van, és a részfeladatokat is határidőre teljesíti, mindezt jó végeredménnyel.

Distinction az, amikor minden megvan, de sikerült túlszárnyalni az oktató elképzeléseit és alaposan túlteljesíteni a követelményeket. Na, ezt nem adják könnyen, első évben főleg alig-alig van rá példa. Merit a kettő között, ha valaki ilyet kap, arra már lehet büszkének lenni.

Ha valami nincs kész határidőre, az automatikus bukás. Ha kész van, de hiányos, az is bukás. Ebben az esetben még adnak egy esélyt a javításra. Ha valaki egy tantárgyból egyszer megbukik, akkor azonnal kiteszik az iskolából, esetleg következő évben újra próbálkozhat.

A képzés nappali tagozatos, nekünk úgy intézték, hogy heti 4 napon voltak csak óráink, első évben a szerdánk volt szabad, másodikban a péntek, az nagyon jó volt. A követelmények miatt a szabadnapjainkat mind a projecteken dolgozva töltöttük - csütörtök esténként szoktunk együtt bemenni a városba mászkálni meg beülni valahova beszélgetni - de ennyi, ezen kívül senkinek nem volt se ideje, se pénze, se energiája eljárni iszogatni meg bulizni. Ez a két év mindenkinek, aki végül is megszerezte a képesítést folyamatos kemény munkát jelentett.

Rendes oktatók, személyes kapcsolat

Az oktatók mind nagyon jó fejek voltak. A kis létszám miatt mindig mindenkivel személyesen konzultáltak az összes projectről, valamint az osztály együtt is értékelte a munkákat. Voltak 'igazi' projectek, amiket vagy egyénileg, vagy csapatmunkában csináltunk - másodévben az én csapatom kampányával volt tele a város, amit egy non-profit szervezetnek készítettünk.

Minden egyes leadott munkáról részletes, több oldalas értékelést kellett adnia az oktatónak, amit egy másik oktató is ellenőrzött. Az állam félévenként küldött ellenőrző bizottságot, hogy tényleg rendesen osztályoznak-e. (Itt nincs ilyen, mint otthon az egyetemen, hogy az oktató hobbiból, indoklás nélkül buktathat meg 100 vizsgázóból 98-at...)

A két év alatt végül is az osztály kb. harmada morzsolódott le. A maradék vagy továbbtanult, vagy egyből munkát keresett (és talált). Itt az egyetemek beszámítják ezt a képesítést, lehet másod- vagy harmadévre jelentkezni, minden egyetem fenntart néhány helyet erre a célra.

Ahhoz, hogy valaki ilyenre bekerüljön, nagyon jónak kell lenni, mert nagy a túljelentkezés és magas a színvonal. Az én osztálytársaimnak sikerült, majdnem mindenkinek felsőbb évfolyamra.

A helyemre kerültem

Én nem akartam továbbtanulni, mivel itthon közben befejeztem az egyetemet és már volt diplomám (szerencsére angolul is beleírták, hogy 'Diploma with Master Degree...'). Úgy döntöttem, hazamegyek kicsit nyaralni, töltődni, feltuningolni a portfoliómat, és megpróbálok egyből elhelyezkedni.

Szerencsére viszonylag hamar sikerült (1 hónapig küldözgettem a PDF-eket), azóta dolgozom. Mint kiderült, az iskolámnak kifejezetten jó neve van itt Dublinban a munkáltatók körében. Úgyhogy most végre az áhított szakmában dolgozom, minden jól van.

Csak azt szeretném ebből a hosszúra sikeredett írásból kihozni, hogy én mindenkit nagyon bíztatok: ha valamit szeretne, akkor vágjon bele. Itt Dublinban van egymillió féle kurzus, csak utána kell járni. Szerintem jó ötlet, hogy ha valakit érdekel az ilyesmi, jelentkezzen animáció vagy games (számítógépes játékkészítő) szakra, azokat is el lehet végezni 2 év alatt, és nagyon nagy kereslet van rá.

Nem baj, ha az ember nem járt rajzszakra vagy egyáltalán nem volt rajzórája a gimiben, elég, ha otthon rajzol annyit, amiből összerak egy portfóliót. Az én volt iskolám az egyik legjobb hely, ahol ezt lehet tanulni, pl. az Avatar és hasonló filmek sokaságán dolgoztak/dolgoznak olyanok, akik oda jártak.

Azért írtam le a történetemet, mert szerintem sokan vannak úgy vele, mint én annak idején, hogy meg se próbálnak elindulni vagy váltani, mert nincs elég önbizalmuk, vagy úgy érzik, nincs elég tudásuk hozzá, vagy félnek attól, hogy nagyon sok pénzbe fog kerülni. Itt nem az számít, hogy ki honnan jött, hanem a tehetséget és a szorgalmat nézik elsősorban. Igen, nagyon meg kell dolgozni a jó eredményért, de szerintem megéri.

Otthon is meg lehet tanulni angolul

A nyelvtudásról annyit, hogy a magam és sok ismerős példájával tudom igazolni, hogy otthonról is meg lehet tanulni rendesen angolul (vagy bárhogyan). Akarni kell, rászánni időt-energiát, de lehetséges. Nyelviskola meg magánórák nélkül is. Tőlem (és mindenféle külföldi barátaimtól) itt soha senki nem kért még nyelvvizsgát, se munkahelyen, se iskolában.

Egy gyakorlati képzésen, mint amilyen az enyém is volt, nem kell tökéletesen beszélni a nyelvet - a diákok túlnyomó többsége ugyan ír volt, de az osztályomba járt szlovák, lengyel, moldáv és spanyol is, egyikük sem beszél/ír angolul teljesen hibátlanul, mégis jó eredménnyel végeztek. Természetesen alap, hogy azért az ember folyékonyan tudjon kommunikálni.

Szóval én azt javasolnám, hogy mielőtt bárki feladja az álmait, vagy pláne álmodni sem igazán mer, tanuljon inkább kicsit angolul és nézzen utána a lehetőségeknek, mert vannak.

Dublin nem olyan rossz hely, van bőven túró rudi meg Pick-szalámi a magyar boltban, van néha Dumaszínház is meg koncertek, ha valakinek hiányzik a kultúra. Az eső meg a szél ellen fel kell öltözni, a nem túl jó fűtés ellen lehet melegvizes palackkal védekezni (€5...), és nyáron nyugodtan haza lehet menni egy-két hétre családot látogatni és napozni a Balaton partján.

Az írek az én tapasztalataim szerint többnyire segítőkészek és megértőek a bevándorlókkal (mivel mindenkinek volt/van a közvetlen családjában olyan, aki szintén emigrált valahova), a hivatalokban normálisan állnak az emberhez és segítenek az ügyintézésben.

Semmit nem adnak ingyen itt sem, és a sikerért áldozatokat kell hozni és dolgozni, dolgozni, dolgozni keményen, de legalább van rá esély, hogy hosszú távon el is érjen valamit az ember.

A legnehezebb része számomra talán nem is a sok tényleges munka, hanem az, hogy túllépjek az otthonról (az országból, nem a családomból) hozott kishitűségen, pesszimizmuson, kritikus hozzáálláson és előítéleteken, mert ebben a világban ezeket le kell vetkőzni, ha valaki sikeres akar lenni. Azért aki ide jön, inkább költözzön a város déli oldalára és ne az északira, mint a mekiben dolgozó leányzó, aki a múltkoriban olyan negatív bejegyzést írt..."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás Írország Dublin

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr774957028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

váj mí 2012.12.10. 16:42:29

@Kriszta D: Tökéletes kiejtés? Ezt mégis hogy? De tényleg. Volt szerencsém olyan angol vámtisztviselőhöz, akinek a született angol kollégái is csak minden harmadik szavát értették, mert valami istentelen tájszólásban beszélt. És neki, meg az otthoniaknak meg az jelentette a tökéletes kiejtést.

SilentDreams 2012.12.10. 16:47:11

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Mindig a többség dönt, s a legműveltebb okos ember sem tudna győzni a számszerileg többségben lévők ellen. "

En pedig nagyon harcolok egyes szavak ellen, mint pl. a "gagyi". Egyszerüen ki nem állhatom, föleg a gondolkozás miatt, amit hozzá társítok: "nekem nem tetszik, tehát akkor már sz@r, függetlenül attól, hogy mások mit gondolnak róla".
De "egyedül" tényleg nem sokat érek a "gagyizó" százezrek ellen...

SilentDreams 2012.12.10. 16:51:56

@váj mí: Gondolom minden nyelvben van egy "alap"-nak titulált nyelvváltozat, amihez egy kiejtés is társul, mint pl. a Hochdeutsch. Angolban nem tudom hogy hívják, de gondolom ott is van...majd Birka kisegít :)

Ezt az "alap" nyelvváltozatot persze sok esetben egyes "bennszülöttek" sem beszélik... :)

mens sana 2012.12.10. 16:53:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: a lükverc, az inekció, a licsó, a röggöny, a sparhelt meg a többi, tudatlanságból származó "kifejezés" NEM létező nyelvváltozatok. ezek *hibásan* elsajátított vagy konyhanyelvre házilag "magyarított" idegen kifejezések. ennek a gyökere nem valamiféle szépséges tájnyelv, hanem az iskolázatlanság.

mondom, ismerem ezt az érvelést, hogy ha x és y faluban úgy beszélnek, hogy "dolgoznák", meg "én ilyet nem tudnák", meg "bántsa a fülemet", akkor az már élő nyelvváltozat, de inkább nem értek vele egyet, mint igen.

váj mí 2012.12.10. 17:01:09

@SilentDreams: Gondolom, a british english lesz az.
Viszont elég régóta élek már német nyelvterületen, de még élő bennszülöttel nem találkoztam, aki a hochdeutschot beszélte volna. Khm, sőt BW-ről tudom, hogy a suliban sem a hochdeutsch az etalon, hanem a sváb változata. Mondjuk, az annyira nem durván eltérő.

Kriszta D [wannabe prehensile tailed porcupine] 2012.12.10. 17:03:53

@Nyulz of the World: gondoltam leállok mára a kommenteléssel, de ehhez hozzá kell szólnom.

Én is belefutottam ebbe az 'amit elkezdesz...' dologba, én be is fejeztem (a felét), de ha nem fejeztem volna be, akkor sem érezném úgy, hogy elveszett az az idő az életemből. Nem, az nem hiába eltöltött idő volt, hanem 5 év, ami alatt a világnézetem, háttértudásom, általános műveltségem, személyiségem stb. olyan szintre feljődött, hogy amikor pályát váltottam, ez mind közvetetten hozzájáruljon ahhoz, hogy az új területen sikeres legyek.

Viszont a diploma minden szinten telsejen haszontalannak bizonyult.

Szerintem elég szomorú hogy ilyen nyomás van az egyetemistákon, hogy ha már elkezdték meg a család beleölt ennyi pénzt az első 2 évbe mondjuk, be is kell fejezni, akkor is, ha 6-10 évig tart, akkor is, ha már rég tudja, hogy nem azt akarja csinálni. Utána meg már 'késő' váltani - ugye, 30 felé már illene biztos megélhetés után nézni meg családot alapítani, az általános vélekedés szerint. Nyugaton ezzel a hozzáállással még nem találkoztam.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 17:18:48

@SilentDreams:

Én is így vagyok dolgokkal. Következetesen nem használok egyes új szavakat, mert utálom őket. Így tudok hatni másokra, De aztán a többség dönt a végén.

Vannak azért sikerélményeim is. A 90-es évek közepen kezdett terjedni az "emil" szó email értelemben, Én viszkettem tőle, Szerencsére azóta kihalt. S persze én sosem mondtam ki.

Vagy a másik idegesítő agyszülemény, a "kompúter". Ma már szinte mindenki "számítógép"-et mond, s ha nem, akkor is "kompjúter"-t, a "kompúter" hála Istennek kihalt.

A fordítottja is van. A "médium"/"médiumok" mint sajtótermék/ek. Itt meg a vesztes oldalon vagyok, mert sajnos elterjedt. Pedig nekem a "médium" nem sajtótermék, hanem valami jövendőmondó. Én most sem használom sosem a "médium"/"médiumok" szót ilyen értelemben. Nekem a sajtótermék/ek az "média"/"médiák".

A nyelvtannal pedig nem harcolok sosem. Bár én személyesen az átlagosnál konzervatívabb nyelvtant használok, tudomásul veszem, hogy az én konzervatívabb nyelvtanom nem jobb a jelenlegi átlagnál.

Azt hiszem, "harcolni" leginkább szavaknál érdemes.

Kriszta D [wannabe prehensile tailed porcupine] 2012.12.10. 17:30:38

@váj mí: Na, ez is magyarázatra szorul.

Én annak idején az egyetem (!) véletlenül beültem egy nyelvészet előadásra, ahol a professzor asszony (!!) csak arról magyarázott 90 percen keresztül, hogy ő milyen büszke magára, mert neki az volt a célja, hogy tökéletes kiejtésssel beszéljen angolul (BBC vagy Oxford English, valami ilyesmi), és ezt el is érte hosszú évek munkájával. Nem egy nagol szakossal is találkoztam, aki szintén ezen a nyomvonalon haladt, viszont mást meg egy az egyben kitettek egy óráról, mert egy szót yorkshire-i kiejtássel olvasott fel.

Amúgy én nem hiszek ebben az akcentus dologban, szerintem beszéljen mindenki úgy, ahogy jól esik neki. A magam részéről a nyelvhelyességet fontosabbnak tartom, mint a kiejtést.

De itt egy kis anekdota még a végére:
Otthon sétáltam egy ír barátommal egy vidéki városban, angolul beszéltünk. Egyszer csak a következőt hallom a mellettünk elhaladóktól: 'Milyen jól beszél angolul a srác, nincs is akcentusa!' (aki hallott már írt beszélni, az tudja, hogy de, van...)

Világpolgár2012 2012.12.10. 17:36:33

@SilentDreams:
Standard English vagy The Queen's English vagy Oxford English vagy BBC English.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.10. 17:36:33

hát az én vizsgaidőszakaim egyáltalán nem mókacagás....

egyébként meg a könnyű dolgokat bárki meg tudja csinálni....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 17:39:05

@SilentDreams:

Tegyünk különbséget eleve tájszólás (nyelvjárás) és regiszter között.

A tájszólás az evidens, hogy mi. Jellemzően szokott lenni presztízs-tájszólás a legtöbb nyelvben. Pl. a magyarban a budapesti nyelv. Sajnos a magyarban ez túlságosan is erős, de facto mindenki bunkónak minősül, aki nem budapestiül beszél. Még a legapróbb kifejezésbeli különbségekért is lebunkózás meg leparasztozás jár. (Pl. a magyar nyelvterület nagyobb részen a "nagyobb tőle" a szabványos alak, viszont Budapesten a "nagyobb nála". Hallottam már embereket lebunkózni másokat csak emiatt.)

Az angolban pl. nincs prezstízs-nyelvjárás, ott ez országonként változik.

A regiszter viszont a nyelvnek valamilyen társadalmi alakja. Pl. irodalmi alak, köznapi semleges alak, szleng, hivatalos alak, stb. Egy jó példa: ami az orvosi szaklapban excrementum, az a művelt nyelvben széklet, a hétköznapi nyelvben szar, de a gyereknyelvben meg kaki, stb.

Amikor valaki idegen nyelvet tanul, jellemzően a hétköznapi nyelvet tanulja, ha jó a nyelvkönyve, s ez ki van egészítve a művelt nyelvvel.

Ugyanez a nyelvhasználatban is, nem csak a szavaknál. Példa az ikes igék használata:
- ikes igék mindig ikesen ragozása = régies, sőt vicces regiszter
- legtöbb ikes ige ikesen ragozása csak kijelentő módban = művelt regiszter
- legtöbb ikes ige iktelen ragozása = hétköznapi regiszter
- minden ikes ige iktelen ragozása = tanulatlan regiszter
S persze mindez idővel folyamatosan változik.

Világpolgár2012 2012.12.10. 17:41:42

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Engem is nagyon zavar egy pár szó, bár inkább azért mert még nem voltak használatban, amikor eljöttem Mo.-ról. Azóta sem tudtam pl. ezeket megszokni: para, parázni, verda, budzsé. Ilyen az emil is, ráadásul én azt sem tudtam, hogy már nem használják. Nekem egyébként ezek teljesen idegen szavak, amiknek használatát nem is akarom megtanulni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 17:43:15

@mens sana:

"a lükverc, az inekció, a licsó, a röggöny, a sparhelt meg a többi, tudatlanságból származó "kifejezés" NEM létező nyelvváltozatok. ezek *hibásan* elsajátított vagy konyhanyelvre házilag "magyarított" idegen kifejezések. ennek a gyökere nem valamiféle szépséges tájnyelv, hanem az iskolázatlanság"

Az iskolázatlanok határozzák meg jellemzően a nyelvi változásokat. Pl. a mai spanyol és a francia úgy lett, hogy a sok rohadék bunkó nem volt hajlandó úgy beszélni latinul, mint Iulius Ceasar meg Cicero... Aki ma franciául beszél, az mind bunkó! :-)

váj mí 2012.12.10. 17:45:21

@Kriszta D: Ahham, akkor a klasszikus british englisht tekintik tökéletes kiejtésnek. Mondjuk, ez az órárólvaló kirakás egy tájszó miatt ... hm, izé. Vagy feltétel volt a british english a részvételhez?
Amúgy perszehogyvan, mármint az íreknek akcentusuk, mármint a klasszikus angoltól eltérő, de jópofa ;). Igaz, az angol anyanyelvűek különböző akcentusai annak nem tűnnek fel., aki csak a suliból ismeri a nyelvet.
A németek ilyen szempontból másként állnak hozzá. A hochdeutschot én eddig csak a tévében hallottam. Illetve, állítólag használják pl. a stájerországiakkal, mert azt a tájszólást megérteni!

bpetya75 2012.12.10. 17:59:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Miért támasztja alá az igazadat az aludnék szó? Tényleg nem értem. A tsík által emlegetett suk/sükölés, pari, papri, patikuki, izé, cúl, shoppni ettől még nem lesz helyesebb aszöveg...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 18:04:47

@Világpolgár2012:

Ha egy neked nem tetsző szó elterjed, akkor nem lesz más lehetőséged. Hiszen ha elavult szót használsz, TÉGED fognak hibásan beszélőnek mondani. Próbálj ikes igét ikesen ragozni feltételes módban, sok esetben meg se fognak érteni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 18:07:50

@bpetya75:

Az "aludnék" bunkóságnak számított még 60-80 éve. Hiszen az "aludnék" az iktelen ragozás, az "alszik" szó viszont ikes ige. Azaz semmiben sem más kategória, mint a suksükölés. Az egyetlen különbség: az "aludnék" manapság már része a művelt nyelvhasználatnak is, míg az suksük meg még nem.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 18:15:29

@váj mí:

A probléma valójában álprobléma. Az átlagmagyar sosem veszti el a hibás magyar akcentusát pl. angolul, így tök mindegy, hogy melyik angol kiejtésváltozatot fogja rosszul utánozni... :-)

Én azt szoktam mondani: amikor eljutsz oda, hogy már majdnem anyanyelvi szinten vagy, akkor kezdj foglalkozni azzal, hogy milyen nyelvi változatok vannak az adott nyelvben.

"Kedvenc" nyelvtanuló típusom: az alapfokú nyelvkönyv 5. leckéjének teljesítése után elkezd azon problémázni, hogy most akkor az ausztrál nemzetiségű anyenyelvi tanár miért nem skót nyelvjárásban beszél.

bpetya75 2012.12.10. 18:43:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Viszont jelenleg itt van az aludnék alak, de használják az aludnák-ot is, ami nem helyes, vagyis helyetlen. De a logikád szerint nincs különbség az érhetőséget igen hátrányosan befolyásoló lépten-nyomon "izé"-lő beszédstílus, meg a választékosabb között!?

Nem értek egyet s mást veled...

váj mí 2012.12.10. 18:46:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Hm, igaz, van egy átlagmagyar-akcentus angolban és németben is. Engem rendszerint nem tudnak behatárolni. Ok, az nyilvánvaló, hogy nem német, nade-akkor-milyen?
Hm, azért vannak olyan élethelyzetek, amikor kénytelen vagy azzal foglalkozni, milyen nyelvi változatokkal futhatsz össze egy adott nyelvben... ;)
Erről a tanulótípusról jutott eszembe valami.Még anno, nagyon anno azzal kerestem pár garast, hogy egyetemre készítettem fel angolból népeket. Egyszer akadt egy olyan tanítványom, aki határozottan meg volt győződve arról, hogy a 'night' szót helyesen 'nite'-nak írják. Naja, kinyomoztam, hogy az amerikai angol azért más... Mondjuk, ő nem volt problémás, csak meglepődött.

Világpolgár2012 2012.12.10. 18:49:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ha esetleg valamikor visszaköltözök, akkor valószínűleg nem lesz más választásom, ez biztos, meg kell tanulnom ezeket az új szavakat. Addig meg nézhetnek rám furcsán, amit már úgyis megszoktam, mert sajnos egy kis angol akcentussal beszélem a magyart.

SilentDreams 2012.12.10. 19:08:35

@Világpolgár2012: Ezt honnan tudod? Hallod te is magadon vagy mások mondták?

Mikor Anglia után Németországba költöztem, számomra borzalmasan hangzó angol akcentussal szólaltam meg németül, amit korábban (Anglia előtt) elég jó német keijtéssel beszéltem. Kb 1 hét kellett és ledobtam az angol akcentus nagy részét, pár hét múlva meg teljesen, és "visszajött" a régi német kiejtés.... Nem tudom, hogy ebben mennyi szerepe van annak, hogy csak 2,5 évet voltam Angliában. 10-20 év után lehet nehezebb lenne megszabadulni tőle....

bpetya75 2012.12.10. 19:26:35

@Nyulz of the World:

De jó, hogy újra itt vagy, gyorsan be is szóltál a műszaki értelmiségnek ;-) Illetve, nem is. Fel vagyok háborodva! Node ilyet!

Bár duzzogva be kell valljam, hogy némi alapja van annak, amit írsz. Negyedik félévben tűnt fel a dolog. Addig úgy véltem, hogy az erdőmérnöki karon elég szerteágazó az oktatás (műszaki alapok, biológiai alapok, közgazdasági alapok). Aztán kötelező műveltségi tárgyként belefutottunk a politológiába, amit zsigerből féllvállról vett az évfolyam. Az oktató feldobta a labdát a vizsgaidőszak elején. Kijelentette, hogy aki a magyar történelem egy szakaszából felkészül, azzal szívesen beszélget az adott korról, és ez alapján ad neki jegyet. Hirtelen egy kis füzetecskét leltem az abszolutizmus koráról, amit amúgy nagyon nem komálok. Két év humán kihagyás után viszont ittam befele az egészet. Szinte fizikai gyönyört okozott, hogy törizhettem kicsit.

Visszakanyarodva a műszaki értelmiség beszűküléséhez. Van alapja a felvetésnek, viszont a magasabban kvalifikált munka esélyt teremthet a mérnöknek arra, hogy több ideje, energiája, igénye legyen más témákkal foglalkozni, és az iskolában tanultaktól függetlenül széleskörű műveltséget szerezzen. Sőt, megfordítom a dolgot. Nagyobb esélyét látom annak, hogy egy mérnök komoly humán műveltségre tegyen szert, mint hogy egy bölcsész komoly műszaki tájékozottságot. Bár nem kedvelem a fószert, de úgy vélem, hogy az ország sokáig ügyeletes művelt embere nem véletlenül nem bölcsész, hanem vegyész végzettségű.

Szóval kedves Nyulz, vedd úgy, hogy en garde! :-D

SilentDreams 2012.12.10. 19:31:19

@váj mí: "A németek ilyen szempontból másként állnak hozzá. A hochdeutschot én eddig csak a tévében hallottam."

Szerintem ez a Hochdeutsch kérdés mostanság leginkább Németországon kívül jön szóba, Ausztriában, Svájcban.
Ausztriában rengeteget jártam családi panziókban megszállva, s a tulaj velem, mint külföldivel mindig "németül" beszélt, míg maguk között a saját nyelvjárásukban. Svájcban kevesebbet voltam, de ott is ezt tapasztaltam.
Németországban nem sok tapasztalatom van még, de itt lehet, hogy "kevésbé szokás" manapság tájszólással beszélni. Ezt támasztja alá egyik kollégám, aki echte Hesseni, de "hessisch" dialektusban elmondása szerint csak akkor tud beszélni, ha úgy szólnak hozzá. Egyébként teljesen leszokott róla :)))

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 19:42:21

@bpetya75:

Mi a helytelen az aludnák szóban? Mi alapján helytelen? Mióta helytelen? Meddig helytelen?

Miért helyes az aludnék szó? Mi alapján helyes? Mióta helyes? Meddig helyes?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 19:44:06

@bpetya75:

"De a logikád szerint nincs különbség az érhetőséget igen hátrányosan befolyásoló lépten-nyomon "izé"-lő beszédstílus, meg a választékosabb között!?"

Természetesen van különbség. Mint ahogy a szerelmeskedik, a baszik és a közösül szavak között van különbség, de mondanád bármelyikről, hogy hibás?

Világpolgár2012 2012.12.10. 19:54:47

@SilentDreams:

Erre akkor döbbentem rá, amikor először megkérdezték tőlem egy boltban (vidéki kisvárosban), hogy angol vagyok-e. Azóta már sokszor előfordult, hogy angolnak tituláltak. A családot és barátokat csak ezután kérdeztem meg, a legtöbben csak annyit mondtak, hogy igen, máshogy beszélek, de ezt ők már megszokták.

És igen, azt én is észrevettem, hogy minden más nyelvben, amit valamennyire is beszélek, angol lett az akcentusom (német, portugál, francia, stb). Ha Franciaországban járunk, akkor rögtön angolnak skatulyáznak be és ilyenkor egy hotelben pl. imádom odaadni a magyar útlevelemet, csak hogy ne nézennek hülye "rosbif"-nek.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.12.10. 19:57:00

hogyan kellene helyesen ragozni ahelyett, hogy aludnék? mert semmi nem jut eszembe. viszont irigylem a kommentelők problémáit, szeretnék cserélni :-)

Világpolgár2012 2012.12.10. 20:04:01

@Chang Yai:

Aludni szeretnék :) Persze ez az én egyáltalán nem tudományos, szubjektív verzióm.

váj mí 2012.12.10. 20:15:53

@SilentDreams: Ausztriában én főleg Bécsben éltem. Ott valami hochdeutsch-féle volt használatban. De amikor beköszönt a steiermarki vendég telefonon, hát .. hmmm, nem igazán értettem. Amikor el is jött, az már kön nyebb volt, de telefonon leginkább haldokoltam a steierivel ;).
Hm, most épp Hessenben vagyok, hááát kiszólnak, rendesen. Persze nagyjából érthető a mondanivaló. Node, jövő héten megyek a bajorokhoz ;)

váj mí 2012.12.10. 20:24:32

@Világpolgár2012: "Álmos vagyok (és a fejem is fáj), b+!" ... Kifejezőbb ;)

SilentDreams 2012.12.10. 20:26:45

@váj mí: A stájer az egyik legkacifántosabb akcentus Ausztriában, először csak egy-egy szót értettem belőle, de idővel érthetőbb kicsit... :)

S mit csinálsz itt nálunk Hessenben? :))))))))

fhdgy 2012.12.10. 20:37:18

@bpetya75: Egy matematikus nem bölcsész, ugye? Nekem is sokszor vágták a fejemhez humán tantárgyakat tanító tanárok, humán beállítottságú iskolatársak, hogy "szakbarbár", ők az intelligens humán műveltségüek, mi pedig csak a szakbarbárok. Több mint negyven éve érettségiztem, ajánlanék egy szakbarbársági tesztet: érettségizzünk le megint! Se magyarból, se történelemből, sem mondjuk németből nem buknék meg. Ők matematikából, fizikából, kémiából hányast kapnának, pártatlan, igazságos, de szigorú vizsgán?

váj mí 2012.12.10. 20:47:28

@SilentDreams: Hát a stájer az egy külön nyelv, nekem ;).
Amit eddig is, ez a második hetem, két hétre jöttem át melózni, tudod recizni. Jövő héten München lesz. Próbálok a bajor-sváb-frank háromszögben maradni.

bpetya75 2012.12.10. 20:52:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Vannak bizonyos szabályok, amit valakik megalkottak, a többség meg elfogadott. Ettől fogva van helyes, nem annyira helyes és teljesen helytelen is. Van olyan, hogy nyelvhelyesség. Vannak nyelvtani szabályok. Természetesen egy élő nyelvet nem szabad statikusan szemlélni, de azért a káoszelméletet sem alkalmaznám rá.

@fhdgy:

Ilyesmire gondoltam én is. Mondjuk nekem a kémia nagyon kiesett már. Legyen mondjuk 3-4 hét felkészülési idő ;-)

fhdgy 2012.12.10. 21:05:55

@bpetya75: 3-4 hét felkészülési idő? Tisztességtelenül sok! Egy cellába ( magánzárka ) bezárni a delikvenseket és minden tantárgyból megkapja a gimnázium ( akkori ) tankönyveit, mind a négy évet! Nincs telefon, nincs internet, nincs csalás! Egy nap, csak egy nap, másnap abból a tantárgyból vizsga! Én matekból, fizikából, magyarból és történelemből érettsigiztem! De mint buzgómócsing, bevállalok hozzá még egy kémiát és egy németet!

Aki rosszabb eredménnyel (újra ) érettségizik, az a szakbarbár! Ha csak egy tantárgyból is megbukik, akkor természetesen az érettségi is bukott!

Németországban dolgoztam, elég sokat beszélgettem a német főnökömmel, szakmán kívüli dolgokról is. Egyszer megkérdezte, hogy ugye sokat olvasok? Meglepődött, amikor azt mondtam, hogy nem, csak lassan! Magyarul, amit elolvasok, azt meg is akarom jegyezni! Nem kell túl sok, de az legyen jó! Nekem 35 éve egyetlen diplomám van! Nem is vágyom többre! Akinek nem elég az egy, annak minek kettő-három, ki tudja mennyi?

2012.12.10. 21:08:18

@bpetya75: Ha majd te is elolvasol 10-15 ezer oldalt egy vizsgaidoszakban (levelezon is legalabb 3-4000), akkor megrted, mirol beszelek... ;) Amikor tanulsz latint, (esetenkent tovabbi klasszikus nyelveket), tortenelmet, politologiat, szociologiat, filozofiat, neprajzot, es folytathatnam, szakoktol fuggoen, akkor majd meglatod, hogy mennyire beszukultek a muszaki emberek. Mondom en, az informatikus, aki azert ment bolcseszkarra, mert sajat magan is erosen eszlelte ennek a jeleit. ;)

váj mí 2012.12.10. 21:10:20

@fhdgy: Hogy minek több diploma vagy szakma? Hm, talán nem mindenki olyan határozott, hogy 19-20 éves korában eldöntse, mivel akarja tölteni kizárólagosan a következő 50 évet. Persze, vannak ilyen kurvahatározott egyedek is, akik már 10 évesen is kukások akartak lenni, mert a narancssárga szép.

SilentDreams 2012.12.10. 21:14:42

@váj mí: Jaaa, nem tudtam, hogy ilyen sűrűn "váltogatod" és hogy ilyen nagy területen. Akkor a változatosság adott nagyjából :)

fhdgy 2012.12.10. 21:14:53

@váj mí: Tudás kell vagy diploma? Ha diploma, akkor gyűjteni kell! Ha tudás, akkor tanulni!

SilentDreams 2012.12.10. 21:18:32

@fhdgy: Szakbarbár jelentkezik. A hátam közepére sem kívánom a magyar (irodalom) és történelem érettségit, épp elég volt egyszer megejteni azokat! :))))

Nyelvek, matek, fizika jöhet szívesen :)

váj mí 2012.12.10. 21:22:18

@SilentDreams: Sűrűn? 2-3 hetet azért vagyok egy környéken egyidejűleg. És csak 3 tartományban mozgok, az nem nagy táv, Stuttgartból kiindulva átlag 200 km-s körzetben mászkálok. Ez nem sok.

@fhdgy: Ezt biztos nekem szántad?
Ugyanis én arra reflektáltam, hogy egy diplomával/szakmával a nyugdíjig, fél évszázadon át.

fhdgy 2012.12.10. 21:25:51

@SilentDreams: Jó, de hol a büszkeség? Nem érne meg Neked pár napot, bebizonyítani, hogy szinte az összes "nemszakbarbár" megbukna matekból? Mi, a "szakbarbárok", azért csak leérettségiznénk magyarból, történelemből! Vagy nem így gondold?

fhdgy 2012.12.10. 21:32:07

@váj mí: Igen, Neked szántam! Ha elég egy diploma és a tudás, akkor válaszd az arra vonatkozó részt! Ha nem elég egy diploma, akkor választhatod a másik részt! Mivel úgy veszem, hogy Neked elég az egy diploma, tudással, akkor nincs ugye baj?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 21:34:09

@bpetya75:

"Vannak bizonyos szabályok, amit valakik megalkottak, a többség meg elfogadott"

Mely szabályok ezek? S kik alkották meg őket?

bpetya75 2012.12.10. 21:34:10

@fhdgy:

1 hét az egészre? Abban mi a buli? Az érettségi szünet is több volt ;-)

@Nyulz of the World:

Pont erre mondtam, hogy van benne valami. Node ami utána jön?! Fenntartom, nagyobb az esélye egy reálosnak komolyabb humán műveltségre, mint fordítva. Márpedig nem csak a történelem, a filozófia és a művészettörténet alkotja a műveltséget. Szerintem ;-)

fhdgy 2012.12.10. 21:38:36

@bpetya75: Az is egy mérce, hogy ki mit tud megtanulni 3-4 hét alatt! De az is, hogy alapjaiban mit tud, egy nagyon rövid felfrissítés után! Melyiket szeretnénk inkább mérni, hogy dönthessünk a szakbarbárság kérdésében?

bpetya75 2012.12.10. 21:39:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Max! Ne idegesíts! Az egész emberi civilizáció olyan szabályokra épül, amiket valakik valamikor megalkottak, vagy megkaptak, és elfogadtak, a magukévá tettek. Ezt hívják civilizációnak. A természet által diktált szabályok a legegyértelműbbek. Meg lehet próbálkozni azzal, hogy télen vet az ember, de baromi gyorsan kiderül, hogy nem éri meg. Az emberi kapcsolatokat befolyásoló szabályok már jóval képlékenyebbek, átértelmezhetőbbek. De attól még léteznek. Lehet nagyokat álmodni és "engem nem kötnek meg efféle kispolgári dolgok"-at játszani, de ez önbecsapás. Vagy kivonulás a társadalomból. Ha ez a cél, akkor hajrá.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 21:40:58

@bpetya75:

"Ettől fogva van helyes, nem annyira helyes és teljesen helytelen is."

Nincs értelme a "helyes" szónak. Itt csak arról beszélhetünk, hogy a többség hogyan használja egy adott idősíkban.

"Van olyan, hogy nyelvhelyesség."

Hol van, miben, honnan?

"Vannak nyelvtani szabályok."

Igen, vannak. Azonban kivétel nélkül spontán módon alakulnak ki, s folyton változnak. S a használati mód határozza meg mi az éppen aktuális szabály.

"Természetesen egy élő nyelvet nem szabad statikusan szemlélni, de azért a káoszelméletet sem alkalmaznám rá."

Ez nem káosz. A nyelve önmagát szervezi, Az a tény, hogy a magyarok megértik egymást és nyelvüket használni tudják azt mutatja, hogy rend van káosz helyett. Azonban ez a rend önszervező és változó rend.

fhdgy 2012.12.10. 21:42:36

@bpetya75: Bár igazad van, 3-4 hét sem elég, hogy valaki néhány tíz év távlatából valamit is megtanuljon pl. matekból, amit akkor sem értett, most sem fog. De egy dolgot nagyon szeretnék hangsúlyozni: nem a matek a lényeg! Esélytelen a fizika, a kémia is. Minden, ahol nem lehet mellébeszélni!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.10. 21:42:46

@bpetya75:

"Az egész emberi civilizáció olyan szabályokra épül, amiket valakik valamikor megalkottak, vagy megkaptak, és elfogadtak, a magukévá tettek"

De nem a nyelv. A nyelv nem jogszabály.

Mert ha a nyelv az lenne, akkor felmerül a kérdés:
- honnan kaptuk a magyar nyelv szabályait?
- miért változnak folyamatosan?

bpetya75 2012.12.10. 21:43:56

@fhdgy:

A "ki mit tud"-ra nyilván a Te módszered az alkalmasabb. Én benne lennék egy ilyenben. Bár az eredményemet nem borítékolnám ;-)

váj mí 2012.12.10. 21:46:46

@fhdgy: Nekeeem? Én már minden voltam eddigi életemben, darling, az egy akasztott embert kivéve. Az még előttem áll ;).

fhdgy 2012.12.10. 21:51:01

@váj mí: Én pedig sok minden nem voltam még! Még Darwin sem, nemhogy darlig!

fhdgy 2012.12.10. 21:53:14

@bpetya75: Nem is kell borítékolni! Elég lenne kipróbálni! A többi adná magát! Reckír nélkül nincs rizikó!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.10. 21:59:43

Kivancsi vagyok, ha 14-15 eves koraig mondjuk nem tanulhatott volna angolul (mert nem oktattak, csak mas nyelveket) , akkor is ilyen konnyen beszelne-e a nyelvtudasarol?
De hogy korrektek legyunk, mondjuk mandarint, vagy lengyelt mennyi ido alatt tanulna meg felsofokra?:)

Es akkor meg nem is beszeltem arrol, hogy mig egyesekneka nyelvtanulas megy jol, a logikai, matekos dolgok kevesbe, ugy forditva is megvan. Termeszetesen gyakorlas, gyakorlas , gyakorlas, de nem olyan konnyu belerazodni egy uj nyelvbe, foleg ha valaki mar felnottkent kezdi. Nem lehetetlen, es menni kell elore. Csak azt mondom, aki 6-8 evesen kezdi, sokkal konnyebb dolga van.

váj mí 2012.12.10. 21:59:47

@fhdgy: De azért szerinted amolyan őskövület üzemmódban működök .... nem baj schatzie, az lesz a baj, amikor már pénzért sem leszel darling ...

fhdgy 2012.12.10. 22:01:27

@bpetya75: No, de tegyük félre a tréfát! Szerintem az esetek többségében nem is az a kérdés, hogy ki mit tudna megtanulni, mire lenne képes! Sokkal inkább az a kérdés, hogy mihez van kedve, mihez nincs, mi tetszik neki, mi nem! Sok esetben egy diák "képességei" nem azon dőlnek el, hogy mire lenne képes, hanem azon, hogy melyik tanár tudott rá nagyobb hatással lenni! Ez a tanárok felelősége! Ez a tanári pálya csodája! Egy jó tanár csodákra képes! Egy rossz tanár tönkre tud vágni mindent! Ráadásul ehhez a tanár tárgyi tudása sem döntő! A tanár személyisége a lényeg! Jó tanár nem terem minden bokorban, ahhoz születni kell!

Sanyi9 2012.12.10. 23:09:06

@tildy:): en 24 evesen jottem el Nemetorszagba es itt tanultam meg nemetul. Vegulis mindegy mikor kezd el az ember egy idegen nyelvet tanulni, az mindig idegennyelv marad (kevesen jutnak el a ketnyelvuseg szintjere, hogy majdnem anyanyelvi szinten beszeljek az ujonan tanulu nyelvet).

váj mí 2012.12.10. 23:35:07

@Sanyi9: Ez már azért is valószínűtlen, mert egy anyanyelvi szinthez nemcsak a nyelvet, mármint nyelvtant és szókincset kell elsajátítani, hanem ismerni kell(ene) az illető nép kultúráját, történelmét, népi hagyományait, meséit, mondáit, gondolkodásmódját, hasonlókat. Egy második nyelv esetében ezt jó eséllyel gyerekkorban lehet elsajátítani. Később legfeljebb a nyelvtan lesz meg és a szókincs. Lelkiismeretesebbeknél valamennyi a fentebb felsoroltak közül is, de ...
Ja, szerintem, persze.

Taxomükke (UK) 2012.12.10. 23:40:51

@Kriszta D: Ha nem az anyanyelved, biztosan nem beszéled "tökéletesen".

pappito · http://pappito.com 2012.12.10. 23:41:24

@fhdgy: " No, de tegyük félre a tréfát!"

Meg a folyamatos felszólító módot is, ha lehet

fhdgy 2012.12.10. 23:50:24

@pappito: Mi bajod van? Ha nem érted, akkor tedd félre a hülyeséget! Így jobb? Ha még ezt a felszólítást sem érted, akkor lennél kedves mással szórakozni és nem beleütni ebbe az orrocskádat? Ugye, ez már nem felszólítómód volt?

Sanyi9 2012.12.11. 00:47:30

@váj mí: szerintem ezeket a dolgokat sokkal konnyebb megismerni, mint tenyleg legtanulni a nyelvet. Egy par konyv, interneten dokumentalodas, egy par eloadas es mar meg is van. Mig egy nyelv magas (anyanyelv kozeli) szintu elsajatitasa evtizedekben merheto.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.11. 02:27:44

@váj mí: Nekem az altalad mondottak hianyoznak nagzon, tudod, mikor belekezdesz dudolni, hogy "Talpan dolt betu..." es tudod folztatni, na.. MEg mondokak, meg gyerekdalok.Ajhh.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.11. 02:33:50

@Keppi: Kijottunk UK-be, es a valoban felsofokon tudo parom kopni nyelni nem tudott a dgyünü szü ikxre bög-n...Azota ritkan fordul elo, hogy valamit nem ert, de neha szokott lenni, minap egy teljes , hosszu mondtaban ket szot, ha ertett.

Angolul tud... Britul nem (teljesen meg).

bpetya75 2012.12.11. 08:22:54

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Miért változna folyamatosan? Szakaszosan változik. Ami folyamatosan változik az a szókészlet, nem a nyelvtani szabályok. A lányom ugyanolyan helyesírási szabályokat tanul az iskolában, mint én 30 évvel ezelőtt.

bpetya75 2012.12.11. 08:27:24

@fhdgy:

Így igaz. A tanári pályán belül pedig a legnagyobb szerepe, felelőssége, lehetősége a tanítóknak van. Persze ehhez kellene egy normális tanterv, normális iskolavezetés meg normális szülők. Ha a háromból egy hiányzik, nehéz a tanító dolga. Ha kettő, akkor piszkosul nehéz. Ha három, akkor meg lehetetlen. Na ebbe fáradhattak bele sokan közülük.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 08:33:03

@bpetya75:

A helyesírásnak SEMMI köze a nyelvtanhoz.

Amit írsz, CSAK a helyesírásra igaz - azt valóban megállapítják valakik, s a többiek meg igyekeznek alkalmazkodni hozzá.

De a nyelvtanra ez nem igaz.

Számtalan nyelvtani változás történt az utóbbi 100 évben is. Erre volt az "alszom" példám is. Miért vannak ezek a változások, ki csinálja őket?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 08:40:36

@tildy:):

Igen, de ez már nyelvtudás, hanem a kultúra ismerete.

Amikor angolul próbáltam játszani a Legyen Ön Is MIlliomos! játék netes változatán, szembesültem ezzel: rendre kiestem az első 5 kérdésen, mert pofon egyszerűek, de ismerni kell az amerikai kultúrát hozzá. Ha meg szerencsével túljutottam az első 5 kérdésen, a többi már nem volt gond, hiszen ott már konkrét tényekre kérdeztek rá, melyek 90 %-a nem volt kultúrafüggő.

Volt egy évfolyamtársam az egyetem. Színmagyar gyerek, de egész életében a Szovjetúnióban nőtt fel (kárpátaljai magyar gyerek) és ott orosz iskolába járatták a szülei. 1992-ben költözött Magyarországra. Bár magyarul tökéletesen, minden akcentus nélkül beszélt, egy rakás evidens dologról fogalma sem volt. Egyszerűen nem ismerte azt, amit minden Magyarországon felnőtt ember alapból ismer.

váj mí 2012.12.11. 09:04:03

@Sanyi9: Hm, pár könyvből és a netről valóban képet lehet alkotni az illető társadalom kultúrájáról, de ez csak egy többé-kevésbé felületes kép lesz. Én gyakorlatilag kétnyelvű vagyok, de a második nyelv esetében vannak bizony kulturális hiányosságaim, ha összevetem az anyanyelvemmel. Pedig kétnyelvű környezetben nőttem fel.

@tildy:): Ahham, ilyesmikre gondoltam.

bpetya75 2012.12.11. 09:07:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ki csinálja őket? Erre neked kéne tudnod a választ. Te vagy a nyelvész, vagy mifene. ;-)

Érdekes dolgokat írsz, de nekem az az érzésem, hogy az álláspont, amit képviselsz szakmai körökben is vitatott lehet. Vagy nem...

pappito · http://pappito.com 2012.12.11. 09:18:39

@fhdgy: az a bajom, hogy majd szétcsattan a fejed saját magadtól olyan okos vagy, mégsem vagy képes egy szimpla kommentben felkiáltójel nélkül befejezni egy mondatot. Te, aki mindenből most azonnal leérettségizne.

Egyébként, ha kérdőjelet teszel egy felszólító mondat végére, attól az még felszólító módban marad. Egyébként én civilizáltan szóltam, úgyhogy kushadj és viselkedj, nem a laktanyában vagy.

bpetya75 2012.12.11. 09:23:02

@pappito:

Érdekes, hogy ki mire ugrik. Téged mi bosszant abban ahogy fhdgy ír?

Nem kötözködés, tényleg érdekel.

pappito · http://pappito.com 2012.12.11. 09:30:26

@bpetya75: nem ugrottam, ennyi történt:

"@fhdgy: " No, de tegyük félre a tréfát!"

Meg a folyamatos felszólító módot is, ha lehet"

Erre elkapta a hiszti! Olyan, mintha egy tüntetésen szónokolna! Minden mondata végén felkiáltójel van! Miért! :)
Még csak nem is bosszant, persze az, hogy parasztmód válaszolt az már bosszant :)

bpetya75 2012.12.11. 09:32:52

@pappito:

Nekem fel sem tűnt a sok felkiáltójel. Csak nem humán értelmiségi vagy? ;-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 09:35:53

@bpetya75:

Én tudom: a nyelvtant az anyanyelvi közösség csinálja.

Ez az álláspont NEM vitatott.

Ami vitatott, az a 2 fő iskola vitája: a preskriptív és a deskriptív iskola vitája. A preskriptív iskola másik neve nyelvművelői iskola. A deskriptív iskola másik neve: nyelvleíró iskola.

A különbség:
- a deskriptívek szerint a nyelvészet olyan, mint a biológia vagy a csillagászat: azaz feladata megfigyelni a nyelvi folyamatokat és azokat leírni, értékítélet nélkül, mint ahogy egy csillagász sem mondja pl., hogy "a Merkúr csúnya bolygó, jobb, ha nem is nézzük",
- a preskriptívek szerint a nyelvészetnek a fentieken kívül olyan feladata is van, hogy alakítsa a nyelvhasználatot, azaz megmondja mi szép és mi kerülendő.

De a preskriptívek sem gondolják, hogy a nyelvet nem a nyelvi közösség alakítja! Csak ők úgy látják, a nyelvész feladata e folyamatra hatni pl. nyelvművelő írásokkal.

Nemzetközi méretekben a nyelvészet szinte teljesen a deskriptív iskolát támogatja. Magyarországon is a deskriptívek vannak többségben, de Mo-n komoly hagyománya van a preskriptív iskolának is, bár - hála Istennek - egyre jobban szorulnak vissza.

Azt hiszem nyilvánvaló, hogy én a deskriptív oldalt támogatom.

Ha deskriptív cikkeket akarsz látni, érdemes pl. Nádasdy Ádámot vagy Kálmán Lászlót olvasni, rendszeresen írnak népszerű ismeretterjesztő cikkeket. Ajánlott honlap: www.nyest.hu

A preskriptív oldalról meg Lőrincze Lajos a legismertebb, a ma élők között pedig pl. Balázs Géza. Ajánlott honlap: edesanyanyelvunk.anyanyelvapolo.hu

Persze Mo-n az ügy el van politizálva rendesen. A preskriptív oldalon túltengenek a fideszes és jobbikos irányúak, míg a deskriptíven a szocialista és liberális irányúak... s ez nem vicc.

pappito · http://pappito.com 2012.12.11. 09:36:21

@bpetya75: nem, szimplán nem szeretem, ha ordítanak velem

2012.12.11. 09:37:54

@bpetya75: @maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Én outsiderként ugatok bele, mert nem vagyok nyelvész.
De tudtommal kétféle megközelítés van, az egyik a leíró nyelvészet, a másik meg az előíró. Az előbbi próbálja leírni a jelenségeket, szabályokat, az utóbbi meg próbálja _elő_írni a szabályokat.

Nálunk a grétsy féle vonulat meg a hasonló szemléletű nyelvtantanárok miatt az előíró szemlélet honos, pedig sznoboskodáshoz vezet, helyesírásnácisághoz, meg az állandó félelemhez, hogy a nyelv hanyatlik és sorvad -- pedig csak változik.

És hogy ki csinálja a szabályokat? Te meg én, meg akik még beszélnek. A nyelvésznek annyi a dolga, hogy ezt rögzítse, nem az, hogy megmondja, elég művelt beszélőnek tart-e.

De lehet, hogy birca kijavít, mondom, outsider vagyok.:)

2012.12.11. 09:38:37

Hopp, meg vagyok előzve, kérem szépen.

Keppi · http://keppi.blog.hu/ 2012.12.11. 09:47:43

@tildy:): Nem is lehet arra számítani, hogy mindig, mindent érteni fog. Mindig lesznek olyan szavak amiket nem értünk. De te magad írtad, hogy azóta szinte mindenhol boldogul, és nekem is ez a tapasztalatom.
Arra nem is szabad számítani, hogy angol (brit vagy amerikai) anyanyelvűek ne tudjanak újat mondani. Érdemes ezt a Hugh Laurie-s talk showt megnézni (ő ugye brit), hogy mennyit ért az amerikai angolból. Angol angol, mondja mindenki, közben rengeteg különbség van.
www.youtube.com/watch?v=wYmrg3owTRE

bpetya75 2012.12.11. 10:35:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Gondoltam, hogy Nádasdy Ádám neve előkerül. Mikor kicsit utána néztem a dolognak, az Ő nevébe egyből belefutottam. Nem akarom tovább kötözgetni az ebet a karóhoz.

Részemről zárszóként még annyit a témához (kicsit visszautalva tsík megjegyzésére), hogy lehet, hogy mondhassuk így is, de nekem akkor is hasogassa a fülemet ;-)

@Th's child:

Nálam outsiderebb (de szép, új magyar szó!) biztosan nem vagy. Ezzel a kettősséggel én kb 1 órája szembesültem ;-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 10:46:34

@bpetya75:

Az, hogy TÉGED valami zavar, azzal semmi gond. Viszont attól, hogy téged zavar valami, az még nem hibás.

Engem is zavar pl. a sárgaborsó-főzelék, de ebből nem következik hogy az egy hibás étel lenne.

Ezt kell csak megérteni. Beszélj ahogy akarsz, ezzel te is alakítod a nyelvet. De ne mondd, ne gondold, hogy aki másképp beszél, az "rosszul" beszél.

bpetya75 2012.12.11. 10:57:49

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Csak nem bírok a véremmel...

Én azért ezzel értek egyet: „bizonyos állásokat nem fogsz megkapni, ha így írod/mondod”. Tudom, ez már a nyelvhelyesség-nyelvi ismeretterjesztés témája, de én azért attól tartok, hogy meg fogom kaparni a falat ha valamelyik lányomnak a barinője fogja csörizni a telijét ;-)

fhdgy 2012.12.11. 11:02:34

@bpetya75: Igen, a tanító szerepe nem becsülhető eléggé. Tudod azt, hogy egy pár dologról mi a véleményem, mi a beállítottságom. Azt viszont egy csodálatos Öreg Tanító Bácsinak köszönhetem ( nekem volt tanító bácsim ), hogy pl. a történelmet szeretem. Miért? Mert tanterv ide, tanterv oda, Ő mindig úgy kezdte az órát, hogy "gyerekeim, ha jók lesztek, a végén mesélek nektek!". Soha nem tudtunk olyan rosszak lenni, hogy az óra végén "ne érdemeltük" volna meg a mesét. Voltak népmesék is, de jellemzően a magyar történelem egy-egy pillanata adta a témát. Csak pár ilyet: Szondi két apródja, Zrínyi kirohanása, Jurisics és Kőszeg, Mátyás király, Hunyadi János, Kinizsi Pál. Akkor azt hittem, hogy "csak" mesél. Ma már tudom, hogy a legcsodálatosabb tanítás volt. Megszerettetni valamit, felkelteni az érdeklődést, életre szóló élményeket adni, stb. stb. nem folytatom.

bpetya75 2012.12.11. 11:14:45

@fhdgy:

Nem is értem, miért nincs meg a kellő megbecsülés, illetve ezzel párhuzamosan felkészültségi, elkötelezettségi elvárás feléjük.

Tudom, hogy sok hivatás képviselői érdemelnék meg, hogy komoly bérfejlesztést kapjanak, de biztos vagyok benne, hogy a tanítók a legfontosabbak. Ha érdeklődő, tanulni tudó és szerető gyerekeket nevelnek a 6-10 évesekből, az hatalmas lehetőséget hordoz magában a jövőre nézve.

Kísérleti általánosba jártam, nagyon szerettem. A 20 éves osztálytalálkozón meséltük egymásnak a későbbi élményeinket. Bármilyen suliba mentek tovább az osztálytársaim, mindenhol jó eredményeket értek el. Pedig nem egy elit osztályról volt szó. Csak jó tanítóink voltak és jó volt a módszer is...

xylon 2012.12.11. 11:37:12

@Keppi: mostanaban neztem a "The Thick of It" cimu sorozatot, na ha tesztelni akarod a tudasodat (ertesedet) akkor ez kivalo anyag ;)

A masik amivel kuzdeni szoktam az a Shameless, bar itt maga a tortenet engem annyira nem vonz de a szereplok "autentikusak".

fhdgy 2012.12.11. 11:50:49

@bpetya75: Az oktatás helyzete, megítélése olyan, amilyen. Itt, a Határátkelőn is nagyon sok olyan hozzászólás van, ami azt mutatja, hogy nagyon sok szülő valamiféle ellenségnek tekinti az iskolát, az oktatást, általában a tanárokat is. Sok szülő nem látja be, nem veszi észre, hogy a saját gyereke érdekében együtt kellene működnie és nem ellenségeskednie. Vannak rossz tanárok, vannak rossz iskolák, ez vitathatatlan, de a rossz szülők viszik a prímet. Nem vagyok tanár, nem hazabeszélek, csak nem felejtettem el, hogy mennyire meghatározta jó értelemben az életemet az, amit a tanáraimtól kaptam. A tanulás szempontjából a szüleimtől "csak" kettő dolgot kaptam: biztatást és azt, hogy megadták azt a szerény lehetőséget ( ami nekik erőfeszítés volt ), hogy tanulhassak! Kell ennél több?

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.12.11. 11:57:16

Továbbra se tudom, mi a helyes, ha nem "aludnék" .... senki nem vállalja fel a nép okítását? :-)
És miért lesz minden harmadik blogból ez a beszélgetés? Érdekes. De mg mindig jobb, mintha anyázás lenne....
Egyébként ha a native angolok azt mondják, hogy simán eladhatnám magam annak, akkor az számít, vagy csak nem tudják, miről beszélnek, és valaki majd úgyis megmagyarázza nekem, hogy miért nem?

bpetya75 2012.12.11. 12:15:53

@Chang Yai:

"Egyébként ha a native angolok azt mondják, hogy simán eladhatnám magam annak, akkor az számít...?"

Szerintem simán számít ;-) Öcskösről is azt állapították meg Németországban egy idő után, hogy nem akcentussal, hanem tájszólással beszél.

Egyébként mi a baj ezzel a beszélgetéssel? A poszthoz azért még hozzá lehet szólni, mert mi itt nyelvészkedünk ;-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.11. 12:57:21

@bpetya75:

Persze ebben igazad van, de ez nem nyelvhelyességi, hanem kulturális kérdés.

Ha egy nőgyógyász picsának nevezi a vaginát, ki fogják rúgni a tudományos konferenciáról. De ha valaki baráti társaságban "menj a picsába" helyett azt mondja, hogy "menj a vaginába", az ugyanúgy nem helyén való.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.11. 21:25:49

@Keppi: Az oke, de amikor egy 2 perces szovegbol 2 szot ertesz meg, felsofoku szinten?

Na szoval, nekem, nekunk a tokeletes szint, amikor mar ilyen problemak sincsenek.

Bar most igy visszagondolva, mikro Ozoran voltunk fesztivalozni, a juhasz is eleg erdekesen beszelt. Hiaba volt o is, mi is magyarok.
Horra'tette, horra'tette, ha no: fo:mu: a hu:gyre... Azt ertsd meg.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.11. 21:27:59

@Chang Yai: Erdekes amugy, hogy aludNEK egy jot, de ataludNAM a napot. Erdekes dolog ez a hangrendiseg.

Mifelenk a darazs is nem megcsipett, hanem megcsipott.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.12.12. 09:52:00

Tildy - ez nem alanyi és tárgyas ragozás közötti különbség simán? nemtom, az agyam most nagyon nem fog, csikorog, ha magyarul kell ragozni. 9 év külföld az 9 év külföld. az angol jobban megy, ha az ember évekig nem beszél magyarul, és olvasni is csak blogokat.

xylon 2012.12.12. 11:10:15

@Chang Yai: szerintem is az lesz az, az elso verzio nem targyas ragozas mivel az "egy jot"-ra nem ugy kerdezel ra hogy "Mit aludtam", hanem hogy "Milyet aludtam?".

De en is regen tanultam mar magyar nyelvtant, majd jon valaki es kijavit.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.12. 14:05:03

@Chang Yai: de , az a kulonbseg, ellenben vannak szavak ahol nem valt magasbol mely hangrendbe.

Pl. vennék , venném, szednék, szedném. Mindegy. Szerintem is az aludnek a helyes.

Meridian74 2012.12.23. 19:58:51

@Anti Anyag: van már emeltebb szintű OKJ-s képzés is, vagyis volt, mert jövőre megvariálják. Az OKJ képzési szám első számjegye dönti el hogy felsőfokú vagy csak egy egyszerűbb tovább képzésről van szó. Ha 55-el kezdődik a szám akkor felsőfokú, ha 54-el akkor valami más, emeltszintű továbbképzésnek számít. Az 55-esek mindig 4 félévesek, az 54-essel kezdőek változó időtartamúak, általában max 1-2 félévesek...

Meridian74 2012.12.23. 20:15:45

@fhdgy: az hogy humán tartágyakból a humánszakosok x 10 év után is le tudnának érettségizni, míg pl matekból a műszakisok egy jó része nem, az azért is van sztem, mert ennyivel nehezebb és elvontabb tárgyak is. Nem véletlenül sajnálják le a bölcsész diplomákat a műszaki területen lévők, mert a műszaki tárgyakat nem elég csak megtanulni (vagy bemagolni), hanem meg is kell érteni, ami már sokkal nehezebb. Sokkal könnyebb 30 évszámot megjegyezni, mint pl bizonyítással levezetni a másodfokú egyenlet megoldóképletét...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása