oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 03. 06:58,  Itt az ideje normálisan csinálni 250 komment

2012. december 03. 06:58 Határátkelő

Itt az ideje normálisan csinálni

Előre szólok, hogy ma Magyarországon maradunk (tehát aki részletes országleírást vár, az csalódni fog és várnia kell holnapig – csak hogy megelőzzem az ilyen típusú kommenteket), de időről időre fontosnak tartom, hogy a határátkelők motivációjáról is szó essék. Ráadásul mai szerzőnk, Frejtág még csak el sem megy, de ettől még egész pontosan látja a helyzetet.

család kisgyerekkkel 2.jpg

"Szeretném ezt a kis írást a saját nevemen megjelentetni, de mégis azt kell kérnem, hogy legyen a név mondjuk Frejtág. S ez azért van, mert ebben az országban 10 éve az a szokás, hogy kirúghatnak, ha más a véleményed, s ez sajnos most a legaktuálisabb.

Az elmúlt időben nép-nemzeti kérdés lett a menni vagy maradni? Magam általában elolvasom, meghallgatom a különböző véleményeket, verziókat, pro és kontra.

De amikor az indulatok vagy éppen a most divatos nemzeti demagóg pártszócső beszél, azokat megpróbálom gyorsan el is felejteni, vagy meg sem nyitni. Mindenkinek joga van indulatosnak lenni, hiszen minden oka megvan rá - sajnos.

Egy gyerek, négy diploma, nyolc kerék

Megpróbálom most indulatok nélkül, józan ésszel megfogalmazni, hogy mi is a valóság ebben az országban, ebben a korban. Reménykedve, hogy olyanok is olvassák, akiknek lehet ráhatása a történtekre (hiú ábránd).

Tehát mi újság? Feleségemmel összesen 4 diplománk van, egy kiscsoportos gyermekünk, házunk, melyet magunk építettünk, forinthitelből. Van két autónk, melyek össz-életkora 35 év, s ez csak egyre több lesz (egyik sem veterán, hány éves a kapitány?). A házunkat befejezni nem sikerült, de lakható.

Lehet, hogy soknak tűnik ez, de akkor, amikor ezeket a döntéseket hoztuk, kényelmesen, ha nem is jólétben el lehetett ezt érni, devizahitel még nem létezett.

Nem jutott eszünkbe, hogy a fizetésünk nem nőni fog, hanem csökkenni (4. éve ez történik), hogy elszabadul a gazdasági pokol, és a hatalmon lévő ex-kommunista tolvajok helyett egy nem kevésbé tisztességtelen, viszont a végletekig dilettáns és arrogáns banda jut hatalomra.

Erre álmunkban sem számítottunk, pedig ritkán álmodunk politikáról. Vagyis a főiskola elvégzése után elképzelt és elkezdett jövő mára már luxusnak és nagyképűségnek hat. Sokszor a magam számára is.

Nap mint nap úgy döntünk: maradunk

Mert mi a valóság? A miniszterelnök a napokban kijelentette: nincsenek megszorítások. Az ember igazságérzete nehezen viseli el az otromba pökhendiséget, s ez az. Ilyenkor elkezd külföldi lehetőségeket keresni.

Hiszen amikor a számlák érkeznek, a fizetést elutalják, akkor látjuk, hogy a mindennapi élet már-már elviselhetetlen. mi mégis nap mint nap úgy döntünk, hogy maradunk, még akkor is, ha a számlákat késve tudjuk fizetni, a hitellel többnyire pontosak vagyunk. De ha pár napot késünk, s naponta háromszor fenyegetnek meg telefonon, akkor megint elkezdünk külföldi állásokat nézni.

S mi a helyzet a munkahelyeken? Hiszen nekünk még az is van! A munkahelyeken (bár ez az enyémre éppen nem igaz, de a feleségemére triplán) a kis hatalmi pártkatonák vannak vezető pozícióban, akik komisszárok módjára hajtják a dolgozót, s ha ellenvélemény van, előszeretettel használják kedvenc frázisukat: lehet keresni mást!

De lehet-e?

Városunkban (vidéki kisváros, mely egyre kisebb és lassan összeomlik a semmi alatt) az elmúlt 10 évben 10 ezer munkahely szűnt meg. S mit ad Isten? Egy sem teremtődött gyakorlatilag. Viszont van járda, tűzijáték, és ostoba dilettantizmus tömegével, attól már főváros lehetnénk.

Mert mi a helyzet a város vezetésével? Ugyanaz, mint nagyban, csak még rosszabb. A polgármester egy önálló gondolatot nem tud magából kicsikarni, ötlettelen és szánalmas. Persze erre majd a kommentelők írhatják, hogy így a Fidesz meg úgy az MSZP, de ennek jelentősége nincs.

Tehetséges és tehetségtelen emberek vannak, hozzáértők és kóklerek, tisztességesek és tisztességtelenek. Akik most vannak (s biztosan vannak kivételek), azok az utóbbiak minden jelzőnél. Sajnos.

A demokrácia ne sallang legyen

Mert az átlag itthon-maradott azt szeretné, hogy ez ne így legyen. Hogy ne 90 ezerért kelljen 50 órát dolgozni egy iskolában, hogy a munkahelyen legyen a szakmai munkára forrás és lehetőség, lehessen fejlődni, de úgy nehéz, hogy a fizetésből nem tudsz venni egy könyvet.

Hogy nyelvet lehessen tanulni, hogy utazni lehessen, hogy megismerhess más kultúrát, s azt hazatérve az ország javára fordíthasd. Azt szeretné, hogy adót fizethessen, s amikor ezt teszi, akkor ne érezze azt, hogy egy láthatatlan hatalom az ellopja tőle.

Azt szeretné, hogy a demokrácia ne sallang legyen, hanem valódi választási lehetőség. S talán nemsokára lesz olyan értelmiség, mely egyszer csak azt mondja, elég volt, és mindenki, aki nem odavaló, az takarodjon.

Mert itt az ideje normálisan csinálni, hogy a gyermekeink itt élhessenek. Mert jelen pillanatban én például nem megyek el, mert úgy érzem már késő, de minden megteszek, hogy a gyermekemnek ne ebben az országban kelljen senyvednie - de soha ne felejtse el, hogy honnan jött, s hova tart (ha ez az ország és társadalom is úgy akarja)."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr624944186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drago Brutic 2012.12.03. 16:11:23

@Frejtág: Bocsáss meg, én nem trollkodok (kommentet is ritkán írok) Én csak segíteni szeretnék, hogy ne érezd magad olyan szarul. De sajnos, hiába, úgy tűnik. Sok egészséget, autót, és élj boldogtalanul!

Drago Brutic 2012.12.03. 16:12:54

@Frejtág:
Politizálni te kezdtél a Matolcsy hasonlattal, holott én éppen leszarom a mindenkori kormányt.

Frejtág 2012.12.03. 16:14:56

@Drago Brutic: Köszi a segítséget, én boldog vagyok. Nem érzem magam szarul sem. Amit leírtam, az annyira száraz tény, hogy na. Még csak személyeskedés, politika, indulat sincs benn. Ami szar az szar. És ez most már nagyon az. Ennyi.

osze 2012.12.03. 16:16:28

@Th's child: Igazad van, fel lehet nőni. De mondjuk - értelmiségiként, falun élve - elmennél az asszonnyal moziba, színházba (30-40 km, este pláne nincs tömegközlekedés). Kocsi nélkül kilőheted az életedből ezeket a programokat. Szép perspektíva. :-)

Frejtág 2012.12.03. 16:17:23

@Drago Brutic: Nem akartalak megbántani Matolcsyval, igazad van. Csak a logikátlan ötletelést akartam hasonlítani. Mi az, hogy tekerj 100 km-t és vegyél egy könyvet? Ez annyira hülyeség. Pontosan annyit autózok, amennyit muszáj. Egy kilométerrel sem többet. És nem ezen múlik, nyilván Te is sejted.

Drago Brutic 2012.12.03. 16:18:52

@Frejtág:
Egészen őszintén, szenvedélyesen és barátian kíváncsi vagyok, hogy mit tartasz szarnak? És főleg, hogy mihez, kihez képest.

buday008 2012.12.03. 16:20:47

Valamien szinten a posztoló tökéletesen leírja miért fáradnak bele az emberek ebbe az országba. Mindamelett én sem értek egyet azzal, hogy mi a faxnak 2 kocsi pl..Illetve értem én jól jön a kényelem, meg védelmükbe leírom a következőt: Valamien szinten áldozatók. Áldozatok mert nem tehetnek arról hogy pl anyuka, apuka basztatta őket, hogy külön kell menni, külön ház , stb. Ha más nem hitelből mint anno a szocializmusban. Csak gondolom anyuka azt kurvára elfelejtette megemlíteni, hogy régen felvehették a hitelt akár 25 évre is alacsony kamattal, mert biztosak lehetttek benne , hog y lesz munka. Ha egyik helyen kirugtak ott volta másik. Áldozatok abból a szempontból is hogy a sok kis jatalékéhes banki alkalmazott, ügynököcske szépen az arcukba hazudott. A mindenkori mainstream média által sulykolt venni venni venni "paranccsal" együtt. Áldozatok mert hittek: a 30 éve a elavult tudást tanító tanáraiknak, korrupt politikusaiknak, a bankoknak, a munkahelyükön stb...és elhiszem hogy tele lett a tökük a hazugsággal és a hozzánem értésből és kimennének szívesen...

buday008 2012.12.03. 16:22:05

elnézést a helyesírásért xd

Drago Brutic 2012.12.03. 16:22:11

@Frejtág:
Nem tudom, hány éves vagy, én 40 múltam. Nyilván te is sokat tapasztaltál és gondolkodsz is értelmiségiként ezen az országon. Az illúziókat elhagyva, mihez képest szar itt minden? Németországhoz? Romániához? 80 évvel ezelőtthöz?

2012.12.03. 16:26:28

@osze:
Ez, mondjuk, látod igaz. :-/
Csak visszaér mindig az ember a kolbászhoz meg a kerítéshez.:)

(deleted) (törölt) 2012.12.03. 16:28:32

@tsík: dettó.

És nem is igazán értem, hogy mitől lenne biztonságosabb egy olyan lakásban lakni, amit 25 év hitelre vettünk? Nem, nem csak most nem tűnik annak, ezért nem vettem lakást 2006-ban. Nem tűnt reálisnak, hogy jól érezzem magam a kötéllel a nyakamban, hogy most aztán ez van 25 évig, ha bírod fizetni, ha nem.

Autó vidéken persze érthetőbb, bár engem bicóval vitt az anyám orvoshoz, mikor kicsi voltam. Hánytam is minden sarkon, és nem örült neki, de hát ez volt.

Frejtág 2012.12.03. 16:28:36

@Drago Brutic: 40 leszek. Az általános elvárásokhoz képest szar. Pl.: Fizessenek időben. Ne legyen önkényes fizetéscsökkenés, általában, legyen perspektíva. Ahhoz képest is szar, mint amikor elkezdtünk dolgozni. De ezek általánosságok. Örülök, ha Te nem érzed így. A posztban leírtam egyébként. Hányok a korrupciótól. Pedig attól még tudok boltba menni, de zavar. Hányok a hazugságoktól. Zavar. Zavarja a jóérzésemet. Ezek nem illúziók. Az, hogy elvégzel egy munkát, s azt időben kifizetik, nem ad hoc jelleggel, ez nem illúzió. Vagy az? Mert akkor nincs egy jó orvos ismerősöd? :)

nigara 2012.12.03. 16:29:27

@Th's child: @tsík: egyetértek. A korábbiakkal is. Nna.
Egyébként tényleg furcsa érvelések hangzottak el...

kandel 2012.12.03. 16:36:29

mit jelent az, hogy mar keso elmenni kulfoldre? ha kiscsoportos a gyereked akkor nem lehetsz meg 70 korul. nincs kedved mo-t otthagyni az ok, de akkor azt kell irni es nem az eltelt idore fogni. mas szoval hobbid a a kinlodas amit mo-on szeretnel megvalositani. tiszteletre melto.

Drago Brutic 2012.12.03. 16:38:42

@Frejtág:
Csak minden, amit megemlítettél (korrupció, hazugság, nehéz gazdasági helyzet) nem valami kivételes, extrém hanyatlás, hanem ennek a régiónak, amiben élünk, velejárója. Nem gondolom, hogy pld 100 évvel ezelőtt jobb lett volna, mert akkor nem írták volna meg a Rokonokat vagy a Gavallérokat. Vagy a Puszták népét. Illúziónak én azt tartom, hogy valaki azt gondolja: 10-20-100 év alatt elérjük pld Belgium szintjét. Miért érnénk el?! Persze az akit zavar ez, az elhagyja az országot. Te nem akarsz. Vagyis valahol itt kell megtalálnod a boldogságod, lehet, hogy kompromisszumokkal.

béla a görög (törölt) 2012.12.03. 16:44:33

Minek ilyen ide?
Ha maradni akar maradjon, nyelje a szart, büszkén és öntudatosan haljon éhen, de nem kell neki reklám. Fáraszt ez a fajta mentalitás. Ezen már túl esett egy csomó ember.

tanato 2012.12.03. 16:47:28

@kandel: Hát igen,nem vagyok kötözködős fajta,de hogy egy kiscsoportos gyerekkel nem érdemes már külföldre költözni egy jobb élet reményében,azt igazán én sem hiszem el.Én is azt mondanám,nem akarásnak nyögés a vége.Főleg a gyerek fogja megszívni,hogy egy élhetőbb ország helyett itt kell majd felnőnie.Kár hogy amikor az enyémeik voltak kiscsoportosak,külföldi munkavállalási lehetésőgeknek még híre-hamva nem volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.03. 16:48:43

@tsík:

Sosem éltem bérlakásban, de a másik oldalon már álltam, mint bérbeadó. S innen tudom, hogy nagyon szar dolog bérlőnek lenni.

A lakást nem alakíthatod át, mindenhez engedély kell.

Egy egyszerű szerződést sem tudsz kötni sok esetben (internet, kábeltévé), mert sok szolgáltató nem áll szóba a bérlővel a tulaj hozzájárulása nélkül.

Ha elromlik valami, nem javíthatod meg, hanem várni kell, míg jön a tulaj. Ha esetleg nem jön, napokig vársz.

Bármilyen jó is a viszony a bérbeadóval, bármilyen korrekt bérlő is vagy, megeshet bármikor, hogy a bérbeadónak kell a lakás, s elküld a fenébe egyhónapos előzetes értesítéssel.

Magyarul: a bérlakás folytonos ideiglenes állapot.

osze 2012.12.03. 16:48:57

@Th's child: Kösz. Igazából az itt a lényeg, hogy a posztíró a saját helyzetének megfelelően próbált/próbál racionálisan normális életkörülményeket teremteni a családjának.
A legfőbb problémáját az jelenti, hogy a fizetésük az utóbbi 4 évben még nominálisan sem nőtt (ha tanár az illető, akkor ez a helyzet), az évi 5-6% inflációt számolva reálértékben pedig durván csökkent. És nincs kilátás arra, hogy ez változni fog.

Kivancsi 2012.12.03. 16:51:08

ma reggeltol 2.4ft ot erosodott a juro.... azaz gyengult a forint!
honap vegere de jovo evre meguthetjuk a 350-t.
na az fog fajni mindenkinek es johet az osszeomlas
vege a fiukak nagymellenyenek!!!

Nescafé 2012.12.03. 17:05:46

@Frejtág: Hahahaha.... Én is épp azon elmélkedtem, hogy milyen jó post ez, és hogyhogy elkerülik a frusztrált projektáló paranoiás elemek, csupa normális komment, erre tessék, itt ez a Helen... beletojik az egészbe.
Amúgy pedig: a bérleti kultúra annyira más nálunk, mint kint, itt az albérlőt alig védi valami, és igen, ha a munkát elveszítjük, a saját kecóban megvan a biztonság, hogy legalább a fedél marad. Egy albérletben lakónál ez nagyon nagy stressz, főleg 2 gyerekkel egyedül, családi háttér nélkül.

Frejtág 2012.12.03. 17:12:26

@béla a görög: Köszi az átlag IQ meredek emelését hozzászólásoddal.

Nescafé 2012.12.03. 17:13:00

@tsík: Neked ugye nincs még gyereked? Mert hogy ők mit csinálnának, amíg én boldogan mosolyogva üldögélek a hegy tetején, gyönyörködve a cseresznyevirágzásban... Magával a szemléletváltással egyébként teljesen egyetértek, csak hát nehéz ezt megoldani bizonyos korlátok közé kényszerítve.

Mpatikus Eszetlenellenes 2012.12.03. 17:16:39

@Frejtág:
Ezen a ponton azért hozzá(d)szólnék...
A poszt jól foglalja össze azt a MEGA homályt ahová a "gengszterváltással" érkeztünk 20 év alatt.
A perspektivák totális hiánya és a kilátástalanság valóban nyomasztó méreteket öltött.
DE SAJNOS VAN LEJJEBB...
Az, hogy a gyerekeidért aggódsz jogos, hasonlóan érez a legtöbb szülő, de hidd el van miért aggódnod magadnak is.

A pártállami idők nagy tanulsága volt, hogy kontraszelektálódott az a réteg, aki a jellemtelenségéből élt, haladt, kapaszkodott.
AZ, HOGY MA UGYANITT TARTUNK, na ez a leginkább elgondolkodtató érv amellett, hogy van mit veszítenie egy mai középkorúnak is.
Az a cinizmus és arrogáns kajánság, ami a mai "haszonélvezők" naponta felmutatnak, hát az veri ki a biztosítékot legtöbbünknél a leginkább.
Akkor maradj nyugodt szívvel, ha ettől nem lesz 200 a vérnyomásod, vagy ha van hajlamod arra, hogy ezt szükségből "eltanuld".

Frejtág 2012.12.03. 17:18:47

@Nescafé: Szerintem normálisak a hozzászólók, elenyésző a szellemi zéró. Ha valakinek nem ez a véleménye, az is jó. Nem meggyőzni akarok senkit. Ahogy ez a blog sem szerintem. Viszont ez van és kész. Ha berendezkedsz egy életformára, amit megengedhetsz magadnak, s aztán úgy kavarják a lapokat, hogy 10 év múlva nem engedheted meg magadnak, csak szívsz a sok dilettáns léhűtő miatt, akkor ez lesz, mint ami most. Lehet kiabálni, hogy add el az autód és akkor majd vehetsz könyvet, de ez demagóg hülyeség. Azért tanultam és dolgoztam már a főiskolák alatt is végig, hogy azt csinálhassam, abból élhessek, amit szeretek. Ahhoz, hogy dolgozni tudjak, autó kell. Pont. Nem lehet volánbusszal futkozni időre, munkaeszközökkel (amik sokszor az autóban sem férnek el szinte). Aki ezt nem fogja fel, az menjen biciklivel dolgozni, lehetőleg 20 km-t, -20 fokban. A házat annyiból építettem, mint Pesten egy kétszobás lakás. Saját kezűleg, segítséggel. Forinthitelből. Ezt nem érzem felelőtlenségnek, s 7 év albérlet után azt hiszem, kellően átgondolt lépés volt. Akkor még nem volt annyi rutinom, hogy ezt az országot is bekalkuláljam, mint rizikófaktor. Hahahaha.

csepke 2012.12.03. 17:20:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: így van. De a bérlet azért sem opció itt, mert az emberekbe mélyen beivódott az, hogy ebben az országban amely a történelem legnagyobb inflációját érte meg, és az utcán söpörték a pénzt, a részvényeket, a legbiztosabb befektetése az élet munkájának az a tető a fejed felett. Mibe tette volna másba az ember a pénzét a világháborút követő időkben? Műkincsekhez kevesen értenek, aranyat nem lehet megenni, se lakni benne.

Frejtág 2012.12.03. 17:25:58

Elnézést a bérlet vagy nem bérlet vitában részt vevőktől. De nem azért van kilátástalanság az országban, mert valaki lakást akar venni. Nem? A lakáshitelem egy forintot sem nőtt, de a fizetésem 20 ezerrel csökkent négy év alatt. (plusz infláció, stb) Végülis mindegy, hogy bérlet vagy saját.

Kivancsi 2012.12.03. 17:43:09

A 350-es euroba a devizahitelesek bele fognak dogleni. Elobb-utobb matolcsi szem kiugrik majd a nyakara feszulo koteltol, az tuti. Most volt, hogy Csanyi – OTP vezer – valami osszejovetelen mondta, hogy bammeg ha megfeszulok sem ertem ezt a gazdasagpolitikat. Valaki magyarazza el. Na ha o nem erti es ilyenek mond (pedig orbanek nagy cimboraja), akkor ki erti?

Lehet, hogy jobb is lenne, ha osszedolne. Az lehetne, mint Izlandon: nullarol kell ujraindulni. Minden kulfoldi eltunik, elkezdenek nullarol elindulni a vallalkozasok, talan felviragozna a mezogazdasag is, mert ra lennenek utalva. A politikai elit eltunne (ahogy Izlandon is), es a nepbol valasztananak uj kormany, foleg noket. Ott is ez volt, elvannak.

Ja, a kapitalizmus haldoklik. Akkor miert arrafele akarja mindenki elhagyni kis orszagunkat?
Ugyebar ezt hallgattak apaink negyven even keresztul, azt, hogy a kapitalizmusnak nem sok van mar, megoli sajat magat. Persze koszonte, jol volt, csak hat valamivel kellett hulyiteni a nepet. De a magyarok ebbol nem tanultak. Megint van a piacgazdasag nem eletkepes, haldoklik, Magyarorszagnak jobb modszere van ezert is allamositanak mindent (nem a haverok kedveert). A kapitalizmus megint haldoklik. Persze a tapsikolok elhiszik, mert ok minden elhisznek a kedves vezetonek. Ki kene kuldeni oket is egy kicsit eljenek ott.

SESOSAKA 2012.12.03. 17:49:12

ó gyerekek én is albérletbe lakom .a tulajnak négy gyereke van . a legnagyobb tán 12 éves de nagyonn rendes . mindig később jön a pénzért , de nem is ez a lényeg itt a GONDOLKODÁSSAL van baj. miért stressz eggy albérletbe lakini. inkább ez mint eggy nagy hitel a nyakamonn.ha valami baj van megjavitom vagy megjavittatom. én használom s én karbantartom . nem azért lakok itt mert nem tudnék fizetni eggy kissebb hitelt . most még nincs akkora tőkém hogy belevágjak.s a poszt iróra visszatérve én is gondolkodtam külfőldönn s minden meg lenne csak a NYELV!

SESOSAKA 2012.12.03. 17:55:45

@Frejtág: a lakáshitellel semmi probléma nincs itt . itt az vólt hogy eggyik ember ment a másik után mint eggy piramisjáték , igy lett gázas a helyzet.most már tényleg mindeggy hogy hol laksz de hadd javitsak pár dolgonn . ha nagy bérleti dijat fizetsz el lehet menni nem?? de a lakásodnak ha nagy a törl. részl ete akkor maradni kell . szerintem a mai válságos helyzettel kapcs_ba jobb eggy kis albérlet mind eggy nagy ház a nyakadonn

SESOSAKA 2012.12.03. 17:59:16

@Frejtág: gratulálok nektek tényleg jól csináltátok sajna ez a helyzet hirtelen állt be

SESOSAKA 2012.12.03. 18:09:17

@Frejtág: igen én is tudom hogy mi a létfontosságú.legyen ahol lakni 1. legyen amit enni 2.eggy telefon a háznál s eggy internet ami kb 3 4 ezer ft na ez a fontos . ha gyerek van akkor esetleg eggy autó HA jól s simánn tudod fenntartani . nehogy azt mondja valaki hogy ez sok?

micsoda? 2012.12.03. 18:24:49

@béla a görög: Egyetértek.
Jó elfogadom, hogy a poszt írója a gondolatát osztotta meg velünk. El kell döntenie, hogy siránkozik akár magában is, és megy minden ahogy megy. Vagy határoz, és elindul valamilyen irányba, itthon v. külföldön. Egyhelyben topogás nem vezet sehova, mert egyszer azt veszi észre, hogy elment az idő felette.

Muscari 2012.12.03. 18:29:07

Sziasztok, kicsit úgy érzem, a poszt gumicsont, rágtunk már ilyesmit sokszor. Ennek ellenére együtt érzek a posztolóval, megértem, ha nem akarja az eddig építgetett karrierjét feladni. Persze jöhet majd egy fordulópont, ha pl. valamelyikőtök elveszti a munkáját, szerintem akkor át fogjátok értékelni a helyzetet. Ha már nem csak az ad okot panaszra, hogy nem vagy eléggé megbecsülve, hanem hogy vagy kaját vesztek vagy a törlesztőrészletet fizetitek be- na, az gyökeresen más helyzet. Persze nem kívánom, hogy ez bekövetkezzen, sőt.

Nekünk is van devizahitelünk, CHF-ban. Olyan 6 éve vettük fel, most hirtelen elkezdtem összeszedni a miérteket. Albérletben laktunk, 80 ezer plusz rezsi (Bp. 65 m2)
Egy hasonló méretű lakást vettünk, 50 ezer volt az induló részlet.
Igen, devizában, a forinthitel vagy egy huszassal több lett volna. Ráadásul akkor még azt hittük, hogy néhány éven belül csatlakozunk az eurozónához! Persze az sem svájci frankot jelentett volna, de mindenképpen egy stabil valutát. Ma ez már szinte nevetségesnek hangzik, de mutassatok nekem valakit, aki 2006-ban előre látta az eurozóna válságát. Szóval én azt mondom, utólag könnyű okosnak lenni.

Az autó kérdéséhez: volt néhány év, mikor a gyerekek kicsik voltak, és nem volt autónk. A város szélén laktunk, ez még nem Bp, de nagyváros. Na azt a tortúrát, amit a bevásárlás jelentett, vagy ha valamelyik gyerek beteg volt, nem kívánom senkinek. Aki szerint ez semmi, annak szerintem nincs gyereke, autóra szükség van, az nem luxus.

bpetya75 2012.12.03. 18:40:36

@Muscari:

"Persze jöhet majd egy fordulópont, ha pl. valamelyikőtök elveszti a munkáját, szerintem akkor át fogjátok értékelni a helyzetet."

Vagy Frejtágné az előzőnél sokkal normálisabb főnököt kap, esetleg Frejtág új, tőkeerős, ráadásul tisztességes üzleti partnerekbe botlik. ;-)

Nem akarlak bántani Mus, de kezd itt nagyon általánossá válni az a nézet, hogy az itthoniak számára csak negatív fordulat képzelhető el. Hm?

SESOSAKA 2012.12.03. 18:53:49

@bpetya75: ez tényleg igy van én is bérelek de semmi tartozás s a párom nem melózik csak én s minimálbér van .

bpetya75 2012.12.03. 19:01:16

@tanato:

Ugyan már Dottore!

Emberek lettek itthon is a lányaid! Abban igazat adok, hogy ennyi idősen mehetnének, ha tényleg akarnák, de azért ne tegyél úgy, mintha ezzel a döntéssel "lehúzták" volna a gyereküket a klotyón!

SESOSAKA 2012.12.03. 19:03:31

@Th's child: az 1 es pont hoz szólok.én eggy 38 nm 2 es lakást bérlek mondhatni az őrstől 10 percre s NEM PANEL!!.42 EZER / HÓ . s nagyonn megkerestems a rezsi éves átlaga 35 ezer

tableno 2012.12.03. 19:16:29

@bpetya75: Na igen, szerintem sem az a legfontosabb, hogy milyen orszagban nonek fel a gyerekek, hanem hogy milyen csaladban. (Ha csak nincs valami egeszen extrem helyzet, pl haboru, vagy totalis diktatura).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.03. 19:35:41

na ez tenyleg nem idevalo, el sem olvasom a kommenteket kivetelesen, mert ha politizalni akarok /nem akarok/ arra van sok ballibes blog az INDEX-en.
ez a bejegyzes csak erositi azoknak a velemenyet / itt olvastam, de nem hittem nagyon/ aki azt mondjak a blog celja pontosan tobbek kozott a hangulatkeltes a jelenlegi kormany ellen
hogy jajjistenem mindenki elkoltozik itt a veg
viszlat holnap:)

bpetya75 2012.12.03. 19:57:42

@hagyma:

Kimondottan kevés politizálás volt eddig. Nem fogja megfeküdni a kényes kis gyomrodat, ha elolvasod a kommenteket ;-)

az ajto 2012.12.03. 20:01:55

Sziasztok,

Szeretnélek megkérni titeket hogy nézzetek rá a most indult blogomra a www.azajto.blogspot.com ra ahol egy magyar író által írt regény, folytatásos formában jelenik meg, pusztán a véleményetekre lenne szükségem, szerintem nagyon jó, de én elfogult vagyok.
Köszönöm szépen

G Hardy 2012.12.03. 20:03:37

@osze: Nyugaton élek, de a 2 kocsi még itt sem a "létminimum".
Egy kocsi is elég, ha egy kicsit megszervezi az ember az életét, mégha nincs is tömegközlekedés.
Nem értem, miért tartják emberi jognak a 2 gyereket,2 kocsit, házat stb. és mindezt még fiatalon. Ehhez itt is jo fizetés kell. Mentek volna bankárnak vagy it-szakembernek. Aki pedig azt hiszi, hogy 2 diplomaval magasabb fizetés jár neki, mint 1 piacképessel, az álmodozik.
Sajnálom, de egyszerüen élhetetlennek tünik nekem a posztolo.

DieNanny CH 2012.12.03. 20:13:00

@osze:
Kiszámoltam, hogy itt Svájcban a lakások havi bérletének a díja pontosan 30 év után fogja fedezni a lakás árát. Vagyis: 30 év szorozva 12 hónappal, az 360 hónap, tehát a lakás értékének 1/háromszázhatvanadába kerül egy havi bérleti díj.
Vegyünk egy átlagos, pesti 2szobás, 10 milliós lakást. Senki nem fogja 28 ezerért kiadni! Minimum 50 ezerért. Vagy többért. Ezért "éri meg" Mo-on hitelre is lakást venni, Svájcban meg nem...

Muscari 2012.12.03. 20:21:02

@bpetya75: oké, igazad van, atyám, lehet az pozitív fordulat is.
Sokan köszönhetik a szerencséjüket annak, hogy jókor voltak jó helyen, miért ne lehetne a következő a posztoló, de akár te is, vagy bármelyikőnk? Végül is a reményhal megy utoljára :-)

DieNanny CH 2012.12.03. 20:32:06

@G Hardy:
Mi van akkor, ha a két szülő kétféle irányba megy reggel dolgozni? Akkor is jól meg lehet szervezni?

csepke 2012.12.03. 20:33:43

@G Hardy: Higgyétek el, hogy itt Mo-n vidéken nem lehet megmozdulni kocsi nélkül. A főbb útvonalakon még csak-csak, de az utolsó 15 km-en vagy nincs semmi tömegközlekedés, vagy egy nap 2 pár busz v. vonat, egy reggel egy este. És ehhez nem is kell Bptől többszáz kmre lévő eldugott zsákfalura gondolni. Én mentem úgy nyaralni Bp-től 40-50 km-re gyerekkel, cuccokkal tömeg közlekedve hogy hajnali 4kor kellett indulnunk a Nyugatiból hogy 10 körül ott legyünk a szálláson. Az utolsó kilométereken lépésben ment a vonat, mert annyira rossz volt a pálya. A kalauz fel le ugrált a vonatra, és néha előresétált. Nagyon vicces volt. Vagy hát tragikomikus. És ez nem a világ vége, autóval 25 perc lett volna. És ilyen helyekről Bp-re ingáznak dolgozni.

Sanyi9 2012.12.03. 20:37:52

@tanato: ez azert eleg relativ, hogy hol jobb a gyerekeknek. Van egy roman kollegam (itt Nemetorszagban), aki felkomolyan azt mondta egyszer, hogy az egyszeru korulmenyek emberre nevelnek, mig a tulzott jomod sokszor szornyeket szul. Persze, nem ilyen sarkalatos a dolog, de abban igaza lehet, hogy kivesbe motivalo, ha semmiert nem kell megdolgozni es minden jon szinte magatol. Neki nem volt mas valasztasa (meg nekem se), mint kemenyen tanulni/dolgozni, ahhoz, hogy boldoguljon.

ffüttyfürütty 2012.12.03. 20:39:17

Hm. Nem világos hogy a posztoló mit is csinál akkor másképp (amikor semmit sem csinál a panaszkodáson kívül). Ez az öregnek érzem magam, de majd a most kiscsoportos (!) gyerekem jól elmegy ugyanolyan nulla kibúvó, mint a köztisztviselő apuka sírása hogy minden szar, de szegény ő, akkor is marad. Mi értelme az ilyen posztoknak?

osze 2012.12.03. 20:41:21

@DieNanny: Aha. :-) Tehát Svájcban logikusan dönt az, aki bérel, Magyarországon pedig az, aki bérlet helyett sajátot törleszt.

DieNanny CH 2012.12.03. 20:42:47

@G Hardy:
Az meg, hogy nyugaton élsz, nem mérvadó. Au-pair-ként éltem olyan osztrák faluban, ahol csak iskolai napokon ment 1 busz reggel, 1 délután. Slussz. Na, ott is két autója volt a családnak. Svájcnak még csak olyan helyein jártam, ahol a legritkább közlekedés a 30 percenkénti buszjárat volt minden nap, két irányban. Ott ismerek egy családot, anya egyedül neveli a gyerekeket, nemhogy autója, de jogsija sincs! Merthogy minek.
Mo-on sajnos rengeteg busz- és vonatjárat megszűnt, nem kell ahhoz Mucsaröcsögén lakni! (Pl Paksra nem jár vonat! Dunaújváros a végállomás. A síneket csak azért nem szedik fel, mert atomkatasztrófa esetén az erőműben lévő vonaton menekítenék ki az embereket)

csepke 2012.12.03. 20:43:56

@Sanyi9: Ohh a kemény élet emberré nevel.. . Embertípusfüggő. Van aki megkeményedik, inspirálódik tőle és ha kell átugorja saját árnyékát, van akit viszont megbénít és depressziós lesz.

tanato 2012.12.03. 20:50:26

@bpetya75: Abban az időben minden gyerek itthon lett ember.De hát ezt túl is beszéltük a magyarok jó része immobil,még a szomszéd városba sem szívesen mennek el lakni.De azt tényleg sajnálom,hogy akkoriban nem volt ilyen jellegű választási lehetőség.Persze a mi lett volna ha kérdésnek nincs sok értelme,de azért a mai kisgyermekeseket ebből a szempontból tényleg irígylem,főleg most hogy rövidke kintlétem alatt több kinti magyar kisgyermekes családdal találkoztam és öröm volt hallani hogyan tudnak egyik nyelvről a másikra váltani.Sőt még egy kétnyelvű magyar vizslával mint családtaggal is találkoztam,még kölyökkorában hozták Magyarországról el.A magyar anyuka magyarul beszél hozzá,a francia apuka/nagy vadász az illető/ meg franciául.És a kutyus mindkét nyelven elhangzott utasításokra ugyanúgy reagált.Majd leesett az állam.Tényleg intelligens kutyus,több díjat is nyert vadászkutya-versenyeken.

DieNanny CH 2012.12.03. 20:50:30

@osze:
Bárcsak ilyen egyszerű lenne! Én is törlesztek... :-( A házam kb 8 milliót ér, de még 10,5 millió a tartozásom. Ha a svájci példát venném, akkor 25 ezerért kellene kiadnom. Továbbgondolva: annyiért már nagyon kétes elemek is ki tudnák venni. És mivel nincs - vagy nem tudok róla - bérlakástörvény, ha bármilyen gondom adódna, magamra lennék utalva.
Húgom az ismerőse ismerősének adta ki a lakását, miután férjhez ment. A srác elkezdett nem fizetni, mire a húgom 2 jól megtermett férfiismerősének kellett a srácot "kiköltöztetnie", mert elmenni nem akart.
Szóval, ha meg akarjuk változtatni a dolgokat Mo-on, nagyon-nagyon lentről, kicsi dolgokkal kell kezdeni.

Sanyi9 2012.12.03. 20:50:42

@Frau Holle: erdekes ez a statisztika. Sokan jottek Magyarorszagrol, de azert vannak orszagok ahonnan meg tobben jottek. Peldaul Bulgaria kisebb, mint Magyarorszag, de 25%-al tobben koltoztek Nemetorszagba 2011-ben. Romaniabol nagyjabol olyan aranyban jottek, mint Magyarorszagrol, de figyelembe kell venni, hogy a magyaroknak Nemetorszag sokkal inkabb celorszag, mint a romanoknak (hiszen van 1-1 millio roman Spanyolorszagban, illetve Olaszorszagban, de valoszinuleg Franciaorszagban is sokkal nagyobb aranyban vannak romanok, mint magyarok).

Nem azt mondom, hogy rozsas a helyzet Magyarorszagon, de azert masnak meg nehezebb.

tanato 2012.12.03. 20:54:42

@Sanyi9: Ez igaz de csak bizonyos határokon belül.nem biztos hogy egy nagyon szegény éhező sokgyermekes családban felnőni olyan f-a.dolog.Itt nálunk sok ilyen van sajnos főleg a tanyavilágban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.03. 20:56:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"Ha nincs lakásod, számkivetett vagy. "
Eleg szomoru, hogy sokan igy gondoljak.

Erre szoktak hozni meg a "ha kulfoldre mesz, gyokertelen leszel" szoveget is.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.03. 20:59:11

@tildy:):

Pedig az is igaz. A legtöbb ember gyökértelen lesz külföldön, nem képes sosem helyi lenni, külföldi marad. A hozzám hasonló kozmopolita a ritkább, akinek a hazája mindig ott van, ahol éppen él.

Sanyi9 2012.12.03. 21:00:31

@tanato: Persze, amit mondott az is relativ, nem az abszolut igazsag, de azert valamilyen igazsagtartalma van. Masreszt viszont, nem hinnem, hogy ezen a blogon reprezentalva lennenek azok az emberek, akik a tanyavilagban eheznek. En a Maslow-piramos magasabb szintjeirol beszeltem (neveles, karakter), mikor az alapveto igenyek (etel, ital, stb) ki vannak elegitve.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.03. 21:05:29

@G Hardy: Ahol jo a tomegkozlekedes, ott en sem ertem a "kotelezo" autot. Netan kettot.

Most lett volna mibol, de mi pl elgondolkodtunk, hogy Londonba? Minek? Teljesen felesleges.
Egyebkent otthon meg elvileg fizetni kene a munkaltatonak kb 90%at a berlet aranak. A mi csaladunk anno rendszeresen ingazott 30 kmre, gyerekkent is, igaz volt napi 20 buszjarat iranyonkent minimum. 20 eves voltam, amikor szuleim megvettek az elso autojukat.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.03. 21:09:22

@SESOSAKA: Szerintem sejtem hol van. Arrafele laktam en is, teglalakasok, 35 nm koruliek, anno tisztilakasok voltak, es a rezsi mar 4 eve sem volt tobb 27 ezer forintnal.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.03. 21:15:52

@osze: Ha van tomegkozlekedes, busszal. Nalunk volt: Jaszbenery-Jaszalsoszentgyorgy. Berenybe a reggeli elso busz fel otkor megy hetkozben, este 22.40kor jon az utolso.

Frau Holle 2012.12.03. 21:18:24

@Sanyi9:
Azt, hogy tavaly 42 ezren költöztek innen Németországba, sok lap hozta.
Azt, hogy 25 ezren Németorszgból ide, azt már nem.

Így még érdekesebb.

Muscari 2012.12.03. 21:52:45

@tildy:): Off
Szia Tildy, talált már a sógorod munkát? remélem, nem baj, hogy érdeklődöm, csak emlékszem, hogy említetted, hogy jó régóta keres
On
Londonba tényleg nem kell autó, nagyon drága a biztosítás és a parkolás is, hogy a dugódíjról ne is beszéljek, szóval itt nem lehet kocsiival járni dolgozni. Itt max. hétvégi kirándulásoknál hasznos, de arra lehet bérelni. De ha már leköltözöl vidékre, ott jól jön

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.03. 21:59:05

@Muscari: Volt par interjun, de meg nem. Volt ahol projektre kerestek embert, de leven neki NULLA munkatapasztalata van (hiaba a sulis projektek, az semmi, soha eleteben nem dolgozott meg) igy egyelore sehova nem vettek meg fel.
Tehat adott egy mernok info szak, egy videki foiskolan, munkalehetoseg arra semmi, diploma kb januar vege ota a kezeben. Juniusban jott ki.

Igaz, informatikuskent, gyakornokkent probal elhelyezkedni, szerencsere abban a szerencses helyzetben van, hogy van hol laknia, van mit ennie.

Viszont hatarido van szabva: dec. 31. Ha addig semmi, akkor .... Szoval na, a joszivusegemnek is van hatara.

Muscari 2012.12.03. 22:16:27

@tildy:): Értem, köszi. Ismerek pár embert, aki hasonló cipőben jár, bár itt végeztek, az egyiknek sok év után végre sikerült megcsípnie egy aprenticeship-et. Sajnos tapasztalat nélkül itt is nagyon nehéz. Ez a srác saját maga néhány haverjával kezdett el weblapokat tervezni, fejleszteni, sajna pontosan nem tudom, mit, amellett folyamatosan kávézóban dolgozik, hogy megéljen. Egy másik ismerősöm, aki web design-ban utazik, szintén kénytelen part time-ban minimálbéres munkát végezni, amellett saját céggel próbálkozik. Ő is itt végezte az egyetemet, saját bevallása szerint több ezer CV-küldött már el, eredménytelenül.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.03. 22:20:26

@Muscari: hat, ugy latszik tenyleg nagyon kell itt a referencia. Nekem az angolom volt rossz, de otthon a repter honlapjaban meg jopar oldalban benne volt a kezem, na neki meg felsofoku angol van, de nulla tapasztalat.... Nekem sem ment konnyen, 3 honap volt, de ugye ram azt szoktak mondani "bulldog" termeszetem van.

Megyek, megyek, csinalom, nyomom. A galamb nem fog a szamba repulni , h aolbeteszem a kezem.

Muscari 2012.12.03. 22:27:06

@tildy:): igen, sajnos az első lépés a legnehezebb. Nem vesznek fel, mert nincs gyakorlatod, de ha nem vesznek fel, hogyan lesz? Ördögi kör. Nem akartalak elkeseríteni, de az ismerősi körömben sajnos ilyen rossz tapasztalatok vannak. Bár a bulldog természet sokat segít, az kétségtelen :-)

AudiA4FL 2012.12.03. 22:55:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Igazad van,sajàt lakàs kell,bàrhol èlsz, külföldön is. 12 éve Olaszban lakom, 3 hònapja vettem itt is 1 ùj lakàst. A bank 3,25 netto kamtra adott ki pènzt és nem azon vannak, hogy kibelezzenek, mint otthon!

AudiA4FL 2012.12.03. 23:25:59

@DieNanny:
Szerintem ha külföldön marad végleg az ember, jobb venni, mint bérelni! Ugyanannyi a törlesztõm itt Olaszban havonta,600€, mintha bèrelnék.
Bàrmikor ki lehet adni, ha elköltöznék.
Màsik dolog: aki otthon forintban keres, az ne vegyen fel € vagy chf hitelt! Ez az emberek hülyesége volt!

2012.12.03. 23:30:32

@Frejtág: Ne haragudj, de roviden annyit tudok hozzaszolni a posztodhoz hogy szerintem kisse el vagy tevedve, es nem igazan ertem mire gondolsz, hol es miert varnanak benneteket tart karokkal Magyarorszagon kivul - van olyan nyelvtudasotok illetve piackepes szakmatok amivel jobban tudnatok ervenyesulni kulfoldon? Ha igen, menjetek, ha meg nem, akkor mirol beszelunk?

Ha nem vettetek volna eszre, vilaggazdasagi valsag van. Nekem, es meg sok mas Angliaban elo embernek, csokkent a fizetese es az eletszinvonala az elmult evekben. Persze en sem ezt vartam tiz evvel ezelott, de ez van, most ez kinek a hibaja, vagy mi hova menjunk Angliabol ha ez nem tetszik? Nekem es a 'paromnak' is van diplomank, en is dolgoztam egyetem mellett stb., de nincs hazunk, nincs autonk, es gyerekunk eppen azert nincs meg egyelore mert par evig penzt kell felretennunk hogy megengedhessuk magunknak. Ez van, nagyon sok angol hozzank hasonlo helyzetben van, ettol meg nem erzem szerencsetlennek magam. Nem tudom miert kepzeled hogy van Magyarorszagon kivul egy alomvilag ahol mindenki tele van penzzel?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.03. 23:52:50

@Mirjam2: Keves az ilyen felelossegteljes ember. Akar itt , akar otthon.

Tegnap neztem talan bbc2-n egy sorozatot, azt hiszem Leedsben elt a srac , 24 eves, mar buntetett eloeletu, 4 gyereke van, se neki, se a parjanak nincs munkaja, benefitekbol elnek, onkormanyzati lakasban. Es tobb hasonlo peldat is mutattak. Ugy latszik, minden orszagnak megvan a maga "alsobb retege" , hat nem is tudom hogy fogalmazzak...
Mindenesetre erdekes volt latni, mennyire felelotlenul gondolkodnak, az, hogy dolgozzon, szinte fel sem merul....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.04. 00:45:22

@bpetya75: a tiedet kenytelen voltam, mert sargan villogott
a " kenyes kis gyomrod" meg kibaszottul modoros duma
de ha konkretan erdekel nagyon igyekszem kerulni a magyar belpolitikat
az erdekel mi lesz a vacsora, milyen sort vegyek, hol vegyuk meg a hazunkat, es mi van a kovetkezo heti beosztasommal, meg hogy nyerhetne vegre a Buccaneers
talan vasarnap....

mazsola123 2012.12.04. 01:10:32

@Frejtág:
Hasonlóan gondolkodtam én is még másfél évvel ezelőtt. De nálunk sajnos (bár most már inkább azt mondom, hogy szerencsére) már addig ért a sz.r, hogy lépni kellett. Szintén volt pár kerék, de ezek öregebbre cserélve, szétamortizálva. Diplomákkal kitörölhettük (pedig egyik sem büfészak), de ahhoz meg igen kemény a fedelük, lakás meg csak a pénzt viszi. Mindezt napi 14-15 óra meló mellett.
Most napi 8 óra, zseton amennyi a szerződésben, takkra érkezik, idegbaj nulla. És a parkolással sincs gond, mert sportosban nyomjuk. :)
Nem protestálni akarok, de lépd meg. Pár hónap után nem fogod érteni, miért is nem lépted meg már jóval előtte.

@Mirjam2:
A kolléga nem is arról írt, hogy itt kóbászbó' vóna a kerítés. Sehol sincs abból. Viszont egyes helyeken megbecsülik és nem mellesleg megfizetik, illetve nem vegzálják azokat, akik boldogulni akarnak és keményen dolgoznak. Magyarország ma nem ilyen hely. (Ha jobban belegondolok, sosem volt az, csak az arányok nem voltak ennyire durvák. És nem próbálták meg ennyire arcpirító cinizmussal a pofánkba hazudni, hogy nekünk ez jó.) Anglia viszont igen. Kivételek persze mindig, mindenhol akadnak, de ebben a kérdésben szerintem most van helye az általánosításnak.

portugéza 2012.12.04. 07:48:21

@tsík: [meg a többi hozzászólásod]

"az is ban, hogy van egy ilyen elképzelés az átlag magyar fejében, hogy a saját autó meg a saját lakás, az JÁR, ahogy egy vidéki kozmetikus, elvált, kb 100 ezret kereső ismerősöm fogalmazott, "engedtessék már meg", hogy saját lakásom legyen..."

A magyar rongyrázással én is találkoztam, pl. nyugdíjas házaspár erőn felül devizalízingelt új Suzukit, mer' ennyi évesen már "jár" nekik az új autó.

Ennek ellenére a hozzászólásaid nem győztek meg, ahogy írtad, 32 éves korodig laktál Mo.-on albérletben, utána nem tudom, külföldre költöztél vagy vettél saját lakást, de innentől hiteltelen az érvelésed. Majd ha úgy építed fel az életedet, hogy MAGYARORSZÁGON életed végéig albérletben laksz, akkor szóld le a saját lakásban gondolkodókat. (Mondom úgy, hogy nekem még nincs saját lakásom.)

A kulcskérdés: egyszerűen egy (v. kettő) átlag körüli fizetésből az albérlet kifizetése után alig lehet félretenni, akkor inkább törlesztőt fizetnek az emberek, ha el is bukják, ugyanott vannak, mint ha valakinek a zsebét tömték volna, aki nem is adózik az albérleti díj után. A nettó fizetések és az albérleti díjak arányáról van szó. Nézzük meg ezeket az arányokat Mo.-on, Svájcban, Németországban, Angliában, stb.

A nyugdíjak alacsonyak nálunk, így valóban "életcél" annyi idősen saját lakással rendelkezni, különben éhen hal az ember öregkorában. Így a lakásvásárlás nyugdíj előtakarékosságként is értelmezhető.

"Az, hogy Zürichben pl a sokezer frankos magasságban kereső informatikus kollégáimnak pl simán nincs kocsija, vagy valami 10 éves Opel, és bérlik a lakásukat,"

Simán tud félretenni albérlet mellett is, így könnyű. Nyugati viszonyok között más az albérlet.

bpetya75 2012.12.04. 08:22:54

@hagyma:

Látom fárasztó napod volt, nem sikerült poénra venni.

DieNanny CH 2012.12.04. 08:54:37

@AudiA4FL:
Igen ám, ki lehet adni, ha máshol találsz állást, de ez nem igaz Mo-ra. Mint írtam, semmi nem védi a bérbeadókat, és ahogy valamilyen cikkre a közelmúltból emlékszem, aki nem fizet, azt nincs jogod kirakni!!! Szóval, ha így nézzük, Mo-on sajnos még mindig jobban megéri egy saját lakás.
Most ugyebár kitalálta a kormány, hogy hozzájárul a bérleti díjához annak, aki messze talál munkát. Ha nem lenne saját lakás, 1 szobával nagyobbat lehetne bérelni és mehetne az egész család. Mert a különélés nem tesz jót a házasságnak és a gyerekeknek.
Nagyon sok minden van, amit másként kellene csinálni, csak még nincs listába szedve.

Hari Seldon 2 2012.12.04. 10:10:42

Csak most olvastam.
Egy magjegyzés:
35 évesen késő? Ember!
Mi 40 évesek vagyunk és lépünk, három gyerekkel.

ZOH 2012.12.04. 14:04:38

tok jo iras, de a veget nem ertem: "minden megteszek, hogy a gyermekemnek ne ebben az országban kelljen senyvednie" --> ha ezt komolyan gondolod, megis csak csomagolni kellene, nem?!

ZOH 2012.12.04. 14:53:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "A fő ok, hogy az emberek a gazdagabb országok felé néznek és több pénzt akarnak, Aki politikai okot emleget, nem mond igazat."

De igazat mondok. :-|

Teljesen europai szinten eltunk Magyarorszagon is, minimalis, a meresi hibahataron beluli anyagi valtozast jelentett a valtas, az iranyaban nem is vagyok teljesen biztos. Mas a lenyeg: jovokep, kilatasok, gyerekek lehetosegei.

SESOSAKA 2012.12.04. 19:49:58

@tildy:): IGEN OTT VAN . csak már lassann kicsi lessz mivel majd ovi után nem egészséges a gyerekkel eggy szobába lenni s költözni kell de szeretem a változásokat

2012.12.04. 19:52:03

@tildy:): Igen, Angliaban az a helyzet hogy egy csomo penz kell ahhoz hogy a jovendo gyerekem majd ne a tizgyerekes munkanelkuli gyerekeivel jarjon egy iskolaba. (Termeszetesen ez azon a penzen felul kell, amit mar ado formajaban kifizettem azert hogy a munkanelkulit es tiz gyereket eletuk vegeig eltartsam.) Egyebkent nagyon szeretek Angliaban elni, de a posztolo nyafogasa teljesen kiakasztott, tipikus 'mashol kolbaszbol van a kerites' hozzaallas. Tenyleg kivancsi vagyok milyen munkat tudna vegezni Nyugat-Europaban vagy barhol mashol amibol eltarthatna a gyereket, megengedhetne maganak hogy sajat haza, autoja legyen stb. Ezek a dolgok Nyugat-Europaban sem jarnak alanyi jogon.

SESOSAKA 2012.12.04. 19:52:32

@ZOH: igen sajna a pénz a lényeg mert ha nincs az nagy baj .de én bizok abba hogy ha a párommal kettenn dolgozunk majd 2013 tól nagy az esély hogy még pénzünk is marad a kiadásokonn kivül . s ebbe biztos vagyok

SESOSAKA 2012.12.04. 19:56:48

@tildy:): erre csak annyit mondanék hogy a lustaság az nagy úr . amikor ide kőltöztem ebbe a hatház utcai lakásba akkor az előző lakó nagyonn felhalmozta az adósságot s szerintem még most is tartozik a tulajnak de én voltam annyira jószivü hogy amikor jöttek az első számlák kifizettem s elszámoltuk a tulajjal .amugy nagyonn rendes a tulaj nem hiába 4 gyereke van.

2012.12.04. 19:58:40

@mazsola123: Te talaltal olyan munkat kulfoldon amibol kenyelmesen meg tudsz elni. Semmi biztositek ra hogy a posztolo is talalna ilyet; a poszt egy nyafogo ovodas szintjen van megirva aki azzal fenyegeti a szuleit hogy vilagga megy ha nem adnak neki annyi csokit amennyit a szomszed kislany kap. Megis milyen hozzaallas ez egy felnott embertol hogy 'nem ezt vartam tiz eve'? Egy csomo olyan dolog tortent mindannyiunkkal az elmult tiz evben amit nem vartunk, ez nem igazan a csunya magyar kormany hibaja, ez az elet.

SESOSAKA 2012.12.04. 20:08:31

@portugéza: nagyonn szép hozzászóllás. igen külfőld az más . de maradjunk itt. s a z idős házaspár amelyik lizinges autót vesz mert neki jár . na itt kezdődik a rongy rázás. 2007 benn jöttem ki magyarországra én is s azóta volt 3 munkahelyem . most ahol vagyok ezenn mér lassann 5 dik éve hogy nyomom de az biztos hogy itt az emberek nagyonn túlvállalják magukat mert kell az autó mert a bkv-n büdös van . kell a telefon mrt nem ér rá hazamenés utánn megdumálni a dolgokat . kell a tv ugy e az lcd vagy mit tudom milyen mert nehogy lemaradjon a szomszédtól a fejlődésbe.elmondom . nekem nincs se autó se telefon szerződésem sem lcd , sőt még kábel tv sincs. de basszki ha bedugom azt a kib... szott kártyát az autómatába akkor a 20 ezer nem probléma . nem nyaralok nyáronn hanem maszekelek a szabi alatt (az idénn nrm fogok).kb valahogy igy lehet megélni pestenn

SESOSAKA 2012.12.04. 20:16:45

@DieNanny: aki nem fizet nincs jogod kirakni. igen most nincs de aki nem tud eggy albérletet simánn fizetni az biztos hogy annak az életbe SOHA DE SOHA nem lessz saját lakása még hitelre sem . a saját lakás most is jobb mint az albérlet mert tudod hogy hova megy a pénzed.meg a melóba járás messziről az nem semmi . napi 2 - 3 óra utazás + munka . s ha nem fizeti a főnök a bérletet vagy késik akkor nincs jövés ugy e azért érdekes kérdések ezek.én is majd veszek lakást HA meg lessz a negyede pénz rá.

SESOSAKA 2012.12.04. 20:17:36

mindenkit üdv s megkérem hogy csak véleménynek tekintse

Frejtág 2012.12.04. 21:01:30

Köszönöm a hozzászólásokat. Amiket leírtam, azok tények. Nem nyafogás, ha valaki szerint az, azt sajnálom. Igen, kimehetnénk Angliába szart merni, albérletbe, arról lehet mesélni a gyerekeknek, meg az unokáknak. ITTHON kellene normálisan csinálni a dolgokat, normálisan, tisztelettel állni a másikhoz, s alázattal végezni a vállalt feladatot. És nem eltűrni a mások által okozott káoszt és mások tisztességtelenségét. Semmi sem jár alanyi jogon és nem vagyok öreg az elköltözéshez. Akik ezt írták, azoknak az olvasást-tanulást javaslom, hosszú távon megtérül. Még egyszer: aki ebben panaszkodást lát, azokat nem nehéz kilóra megvenni a választásokkor, bárki, bármit ígérhet. Mert csak az a fontos, hogy mennyi kiflit tud venni. Minden más, kultúra, tartalmas élet csak másodlagos. De nyilván ezt is feleslegesen írom. Azért kösz, hogy elolvastátok ennyien.

mazsola123 2012.12.05. 02:10:18

@Mirjam2:
Nem gondolnám, hogy a Frejtág csak siránkozik. Sőt. Nem azt írta, hogy az elmúlt 10 évben otthon ült és vakargatta az alfelét. Egyébként tök megértem, ugyanezen mentem keresztül én is. Kilógott a belem a melótól, mégsem jutottunk előre. Sőt, egyre hátrább; vagy még inkább lejjebb. Most pedig fele (bár inkább harmad-) annyi erőfeszítéssel haladunk, ahogy kell.
(Ez persze így nem igaz, mert nekem pl. nem egy nagy élmény munka után minden este 11-től az asztal lefejeléséig angolt tanulni. De ez van.)

Szerintem nem gond, ha valaki látja, hogy mi folyik körülötte. Ilyen szempontból a poszt legtöbb megállapításával egyet tudok érteni, illetve egyes kérdésekről jócskán erőteljesebben fogalmazok. De szerencsére egyre ritkábban és kisebb beleéléssel. És ez jó.

mazsola123 2012.12.05. 02:14:28

@Frejtág:
"ITTHON kellene normálisan csinálni a dolgokat, normálisan, tisztelettel állni a másikhoz, s alázattal végezni a vállalt feladatot."

Igen, meg lehetne széllel szemben is, de minek.
Mondom ezt úgy, hogy én is megpróbáltam. Nem ment.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.06. 01:04:00

@SESOSAKA: LEhet meg ismertuk/ismerjuk is egymast. 2008ban koltoztem el onnet. Jo kis albik voltak, igaz rajuk fer a felujitas, de akkor , fiatalon , diplomaskent kezdetnek tokeletes volt.

@Frejtág: Khm, mint az altalad leszolt orszagban elo, tudasabol megelni tudo emberkent err emost inkabb jobb ha nem is mondok semmit. Ja de, tanarsegedkent is mar 20-30 ezer font/ev/bruttot fizetnek. De ha te magad ennyire lebecsulod.

SESOSAKA 2012.12.06. 18:55:17

emlegetjük külföldöt hogy ott ilyen meg olyan. oké de azt el kell könyvelni bár én soha nem vóltam külföldönn , hogy ahhoz hogy elinduljunk 3 dolog mindenképp kell . 1 nyelvtudás 2. jó szakma ( ütőképes ). 3 kezdő tőke . HA CSAK nem ismeretség által megyünk mert akkor csak 2 3 száz euró kell. megjegyzem hogy akinek több gyereke van annak nagyonn nehéz HA CSAK nincs sok pénze. meg ugye akinek hitele van az csak akkor rud menni ha min 3 4 hónapot fedez mert ha csuszás van akkor van fedezet. ezeket az infókat mindet ebből a határátkelő ből tudom s amit hallok az emberektől ugyancsak itt a posztokba . rengeteg infót kiszürtem s nagyonn össze állt a kép. de még maradok itthonn . addig küzdök amig lehet s ha már nem lehet akkor vissza az épitkezésbe s ha ott sem lehet akkor marad a menés . csak nőjön a kis csaj kicsitt

Lökött Tigris 2012.12.08. 03:40:54

@DieNanny: Mit gondolsz mitol annyival olcsobb relative Svajcban az alberlet? Mert a hitelkamatok is joval alacsonyabbak, emiatt ket ugyanolyan erteku lakas havi torlesztoreszlete is joval alacsonyabb lesz. Ha pedig a havi torleszto alacsony a havi lakbernek is alacsonyabbnak kell lennie hisz a "ket termek" egymast helyettesiti, ha tul draga a torleszto az emberek berelnek, viszont ha tul draga az alberlet az emberek vasarolnak. Magyarorszagon nem akkora "buli" hitelre venni a lakast mert a Svajci 1.5-3% helyett 10-12% os THM-et fizetsz...

DieNanny CH 2012.12.08. 08:43:57

@Lökött Tigris:
Ez igaz. Viszont Svájcban nem csak a THM alacsony. Hanem a befektetési kamatok is (nem tudom, mi rá a szakszó). Ha 1%-nál magasabb kamatra tudod lekötni a pénzedet, már jól jártál. Mo-on ez 6,5%. (...ami tulajdonképpen 0, mert akkora az infláció...)
Szóval valamit itt Svájcban nagyon jól csinálnak, hogy egy alacsony fizetésnek - kb 2000 Fr - a 25%-a az albérlet.
(Nekem a Gemeinde írta, mikor kérvényeztem a "B"-t, hogy minimum 1800 Franknak kell lennie a havi fizetésemnek, hogy meg tudjak élni. Ez valami SKOS-Richtlinien alapján van kiszámolva.)

onewayticket 2012.12.09. 22:48:36

Azt hiszem, továbbra is én vagyok talán az egyetlen, aki nem (elsődlegesen) gazdasági vagy politikai okokból szeretne elmenni. Természetesen nekem sem tetszik a gazdasági folyamatok és a közéleti dolgok alakulása, de azok már csak habok a tortán. Ha itt "Kánaán" lenne, én akkor is el akarnék menni.
Gyerekkorom óta elvágyom, megmagyarázhatatlanul szinte. ("Normális", szerető családban nevelkedtem, nem bántottak, ésszerű keretek között, de mindent megkaptam, nem volt rossz gyerekkorom és mégis... Ezt csak azért írtam le, hogy megelőzzem a freudista magyarázat-keresést.)

Szóval nálam többet nyom a latba az, hogy hol érezném jól magam, mely kultúrához, életstílushoz tudnék jobban kötődni és alkalmazkodni - mint a jobb megélhetéshez, vagy a meggazdagodáshoz fűzött remények.

vidranoo 2012.12.12. 00:55:14

hú, nekem ez szívszorító volt. én most próbálom megfogalmazni magamnak, hogy miért megyek el, de gyakorlatilag mindent összeszedtél és klasszul le is írtad.
asszem, az, hogy van egy házatok és 2 kocsitok meg egy gyereketek, az nem lenne "sok" a mi földrészünkön, mint ahogy írtad, hiszen csak egy kocsival több a minimumnál. ;) és ez siralmas, hogy sok év tanulás és munka után az ember a minimumot is kínlódva termeli meg. és sztem ez a lényege a megélhetési panaszoknak, hogy mondjuk 10 év után fölzabálja az ember önbecsülését, hogy ha egyszer kihozta magából a maximumot, akkor miért csak idáig jutott...és egyéni önbecsülés nélkül nincs társadalmi önbecsülés és öntudat sem, ami nélkül meg közösség nincs, közösség nélkül meg nem tudunk épülni. és én nem reménykedek az értelmiségben, aki feláll és rendet tesz, mert a harmincévesek - akik ezt meg tudnák tenni - kábé végigszámolták most, hogy most járnak a felénél, kábé ugyanennyi idő van hátra, az meg kevés egy nagyobb társadalmi-gazdasági szintugráshoz, legalábbis annak jótékony hatásainak kibontakozásához mindenképp. tudom, hogy ez könyörtelenül hangzik, de a második 30 év az életből sokkal drágább, ott már az ember nagyon átgondolja, hogy mivel tölti.
klassz vagy és sajnálom hogy mi itt ilyen hülye szitukban vergődünk. minden jót kívánok.

Vadalmaaaaa 2013.07.26. 16:00:37

@Lökött Tigris:
a svájci ingatlanpiacot mesterségesen tartjak ilyen kondiban
külföldi eleve nem is vehet,csak bérelhet
a magyar lakaspiacra a rendszerváltás óta árfelhajtó erőként hatnak a külföldi vásárlók
és jelenleg a földtörvény módosításával a földpiacon is megindulnak az árak felfelé

Vadalmaaaaa 2013.07.26. 16:02:13

@Frejtág: nekem tetszett az írásod nagyon
köszi

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása