oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. november 06. 06:57,  Miért költöztem vissza Svájcból? 247 komment

2012. november 06. 06:57 Határátkelő

Miért költöztem vissza Svájcból?

Még szeptemberben jelent meg itt Tamás posztja, aki akkoriban kezdte meg Svájcban egyetemi tanulmányait. Most azonban mégis úgy döntött, visszaköltözik Magyarországra. Sok minden más mellett ennek okára is fény derül mostani írásából.

cím_6.jpg

„Eltelt nagyjából egy hónap a legutóbbi poszt megírása óta, és bár kaptam hideget (pl. selyemfiú, protekciós) és meleget (támogatás, dicsérés, védés) elmesélném életem piciny részét. Ki örül, ki nem megírtam ezt a posztot is, nyugodtabban, csendesebben, jelentősen hosszabban. Már tudom, hogy merre tartok.

Off: Az árakat begyűjtöttem szavamat tartva, amennyire tudtam széles spalettát írtam össze, ami az írás alján megtalálható.

Lakhatás II.

Az első posztban említett Vöröskeresztes programban helyet kaptam (pontos linket nem találtam hozzá, kérésre privátban tudok e-mail címet küldeni). Így, jelenleg Lugaggiában lakom, egy idős hölgynél.

Catherina 84 éves, 7 gyermeket nevelt fel, Indonéziában született, átélte a II. Világégést. 4 nyelven beszél (angol, német, francia, olasz) így az angol és az olaszt használom, használjuk. Olaszul már valamicskét elpötyögök, de még mindig csak az alapszint töredékét.

A szobám kb. 7m x 5m –es, saját/külön bejárattal, fatüzelésű kályhával. Az egész lakás a hegyoldalban található, a völgyből hallani a tehenek kolompolását, reggelente a madarak csicsergését. Azt nem tudom, hogy más időseknél milyen a környezet, de itt nincs okom panaszra. A program keretein belül 300 CHF/hó a lakhatásom költsége. Az összeg magába foglalja a rezsit és minden más költséget is.

A lakáskeresés nem egyszerű, aki ide szeretne jönni (szerintem) 3-4 hónappal korábban kezdjen el kutakodni.

Közlekedés II.

Lugano és vonzáskörzete zónákra van felosztva (ha jól tudom Londonban is így van) és zónák szerint kell bérletet vagy jegyet venni. Nekem 2 zónás bérlet szükséges, 26 év alatt 47 CHF/hó, 26 év felett 60 CHF /hó az ára.

Egy Lugano Central (busz pályaudvar) – Tesserete/Lugaggia jegy ára (26 év feletti, oda-vissza) 7,60 CHF. Használható képet nem találtam róla, az érdeklődőknek segíthet ez a link, vagy ez.

A tavon hajóval is lehet közlekedni a városrészek között, városi buszok, vonatok mellett - erről sajnos nem tudok mesélni, nem használtam sosem.

Egyetem és miegymás

No, itt szeretnék tisztázni dolgokat. Igen, jó családi közegből származom és nem, nem BMW volt a jelem oviban. Amit elértünk, azt családilag értük el okosan, gondolkodva lépkedve előre. 16 évesen önakaratomból dolgoztam nyáron, az egyetem alatt is próbáltam magamat eltartani, minél kevesebb pénzből.

Aláírom, hogy pénzt nem csak kétkezi munkával, de befektetéssel is kerestem (pl: válság alatt OTP részvény vásárlása 1.600-ért utána eladni 4.000-ért, kamaszkori „ünnepi & munka" –pénzek aranyba fektetése).

A tandíj 4.000 CHF/félév. Ezért az összegért az ember kapja az oktatást és a szolgáltatásokat (ingyenes nyomtatás, ingyen (nyomtató) papír, karrier/önéletrajz tanácsadás, AISEC és más tanulmányi csoportokhoz lehet csatlakozni, 0-24 órás könyvtárhasználat (diákigazolvány a belépőkártya), tanulmányi tanácsadás, kutatás/sport –csoportok).

A tanítás 8.30-kor kezdődik, az órák 45 percesek, legtöbbször 2-es „tömbök" vannak. A szünetek hossza és gyakorisága tantárgy- és tanárfüggő. Az sem meglepő, hogy egy tantárgyat leadnak 6-8 hét alatt, hetente magas óraszámban.

Így értékelnek

Általánosan elmondható, hogy mindegyik (!) tárgyhoz szükséges mennyiségben és minőségben is olvasni. Legtöbbször tudományos folyóiratból publikált cikket kapunk (3-6 db/ tárgy) és/vagy tankönyvi fejezet(ek)et.

A cikkek legtöbbször 10 oldalnál hosszabbak, otthon elolvasod, feldolgozod, következő órán megvitatjátok. A vitát lehet szó szerint érteni, állás/néző –pontok ütköztetése. Ehhez jön még hozzá a beadandó („assignment"). Ebből nekünk 2 fajta volt:

1. Otthoni munka

2. Óra (idő)keretén belül.

Erre kapunk pontokat, amik a végső jegy megadott hányadát adja ki. Az osztályozás 1-10-ig terjed (1- leggyengébb 10- legjobb), órai munka, kiselőadások, beadandók (tantárgyfüggő) adja a végjegyet, de ha jól tudom, van olyan kanton/egyetem, ahol 1-től 6-ig van osztályozás.

Félévente 6-8 tantárgya van a diáknak, az utolsó félévben „csak" a „thesis" (~ záró/szakdolgozat). Mennyiségét tekintve 80-120 oldal az átlag, amit elbírálásra beadnak – ezt elmondásból tudom, ennek folyamatáról nem tudok információt adni. Ezen a linken elérhető az órarendem.

Amikor nem kell gondolkodni

Az órák látogatása erősen ajánlott, most október 11-et mutat a naptár, de már 2 különböző tárgyból vagyok benne csoportmunkában és túl vagyok kb. 6-8 beadandón, amiből 1-2 volt hosszabb (5 oldal+).

A pontozással, értékeléssel nem mindig értek egyet (0 pontot kaptam, mert túl mélyen mentem bele 1 kérdésbe), ilyenkor a javító tanárral (Prof vagy PhD hallgató) lehet egyeztetni és elmondják, hogy miért annyi amennyi.

Ami meglepett, hogy egyes tárgyakból itt (sem) kell gondolkodni. Kiadott szövegből definiáld A-t, definiáld B-t, összefüggés/összegzés = max. pont (ezt a javító, PhD hallgató mondta). Elég sokat kell idézni a szövegeket (APA style), plagizáción gondolkodni sem érdemes – elsőre kirúghatnak.

Amerikai lehetőség

Számomra azért erre az egyetemre, szakra esett a választás, mert a Virginia Tech (USA, keleti part) egyetemmel van „double-degree" (dupla diploma) programja. Egy félév Amerika, megér még egy diplomát (Business Administration (Marketing)), úgy, hogy nem kell többet fizetnem. Évente maximum 10 fő mehet ki.

A másodévesek elmondása szerint a V-Tech könnyebb, mint az USI és a megélhetés is olcsóbb. Az amerikai campus/egyetem európai szemmel nézve hatalmas, 30.000 diákja van. Az egyik tanár, PhD tanuló elmondása szerint jelenleg a washingtoni egyetemmel is tárgyalásokat folytatnak egy hasonló programról.

A bulizásról nem tudok mit írni, már otthon se nagyon jártam el. Eddig egyszer ittam egy pohár sört az egyetemhez közeli bárban, ott 4 CHF-et fizettem érte. Számomra szimpatikus, hogy a bárokban, ahogy jönnek az esti órák „nasit" automatikusan adnak az italok mellé.

Részidős állást nehézkes találni, azt tapasztalom, hogy itt sem szeretnek visszaírni a jelentkezőnek és itt (Ticino kanton) szinte mindenhova kell az olasz nyelv (magas fokú) ismerete.

Egyéb információk

Aki vállalkozni szeretne, annak érdemes gyűjtögetni, 25.000 CHF az ára egy Kft-nek. Megfelelő segítséggel 5.000 CHF is elégséges (egy itt élő erdélyi mondta), az egyéni vállalkozás elindítása 200 CHF-be kerül egy zürichi srác szerint.

A magyar ember okos, kreatív nekem is van a fejemben 1-2 ötlet, amiben van fantázia. A piac, választék széles, de meg lehet találni a foltokat, ahová érdemes lehet belépni.

Ticino a harmadik legjelentősebb kanton (ha jól emlékszem) az országban, itt is rengeteg a bank (UBS, Credit Suisse, Raiffeisen, Banco San Paulo, Banco Zürich stb.) így a menedzseri, pénzügyi diplomákkal érdemes megnézni a lehetőségeket.

A városban több egyetem is található, itt van az USI, a BSI, a SUPSI és a Franklin College. Sok a szabadkőműves, az USI egyetem is az. Itt született a „Lugánói tanulmány" c. könyv is Susan George tollából (érdemes utána nézni).

Say goodbye, Hollywood!

A leírtak ellenére 5-7 napon belül hazaköltözöm. Miért? Krónikus boldogtalanság. Amikor kiköltöztem ide egy csillogó szemű, vibráló személyiség voltam – most alig 6 héttel a kiköltözésem utána be vagy zombulva. Boldogtalan vagyok, és számomra a boldogságnál nincs fontosabb dolog.

1.jpg

Az ösztöndíjamat jó eséllyel megtarthatom, de ha nem, akkor is jó eséllyel fogom újra megkapni (programvezető szerint, ha egyszer odaítélik, akkor másodszor is jó eséllyel megítélik). Mivel a kezdéstől számított 7 héten belül halasztottam, így a tandíjam felét visszatérítik.

A számlán lévő pénzt nem hagyom parlagon heverni, amíg én máshol leszek, addig a pénz be lesz fektetve, gyarapodik. Hogy itt folytatom-e? Nem tudom, lehet. A skandináv államokban, Ausztriában és itt-ott még a németeknél is ingyenes az oktatás.

Visszaköltözöm Magyarországra, Kedvesemhez – megtalálom magamat és folytatom az utamat. A döntés a sajátom volt – aki hiszi, hiszi, aki nem, nem - a boldogságot (szerintem) sem eladni, sem megvenni sem lehet.

Úgy hiszem, hogy sikerült tanulnom az Élettől, eddig is tudtam, hogy nem a Barátok közt-ben kell az álmomat keresni, Red Bullal a kezemben, és ha Isten velem, ki lehet ellenem?

Végül az ígért árak

Szőlő (fehér) 3,60 CHF/kg
Szőlő (piros) 2,60 CHF/kg
Szilva 4,90 CHF/kg
Barack 2,70 CHF/kg
Alma 2,70 CHF/kg
Paradicsom 2,60 CHF/kg
Uborka 1,50 CHF/kg
Krumpli 1,30 CHF/kg
Vörös hagyma 1,60 CHF/kg
Fokhagyma 0,80 CHF/kg
Étolaj (Budget) 5,30 CHF/ 1l
Oliva olaj (Budget) 5,60 CHF/ 1l
Toast kenyér 1,05 CHF/kg
Bio Barna kenyér 1,95 CHF/ 300g
Mirelit Pizza 5,60 CHF/ db (330g)
Joghurt 0,55 CHF/ db
Sajtkrém 1,25 CHF/ 500g
Mozzarella 1,45/ 150g
Tasakos leves/szószok, Bon Chéf 1,45 CHF/ db
Felvágott 3,00 CHF/ 100g
Tej, bio 1,80 CHF/ 1l
Tej, dobozos 1,90/ 1l
Tea (kamilla) 1,00 CHF/ 20 tasak
Tojás 2,40 CHF/ 10 db
Kakaópor (Budget) 3,50CHF / 1kg
Nescafé Gold 13,90CHF / 200g
Müzli (Budget) 3,60 CHF/ 1 kg
Rizs 2,30 CHF/ 2kg
Vörös lencse 2,20 CHF/ 500g
Majonéz 1,10CHF / 265g
Tonhal 1,50 CHF/ 155g
Ásványvíz 0,70 CHF/ 1,5l
Spagetti tészta, durum 1,70 CHF/ 500g
Elem, AA(Energizer) 14,90/ 8 db
Fogkrém (Budget) 0,70 CHF (125 ml)
Dezodor, Axe 5,20 CHF/ db (150 ml)
Tusfürdő, Nivea 3,95 CHF/ db (250 ml)
Mosószer, „Yvette Color" 11,20 CHF/ 2l
Csirkemell filé 4,05 CHF/ 100g
Csirkecomb, felső 1,90 CHF/ 100g
Kristálycukor 1,25 CHF/ 1 kg
Liszt (Budget) 0,90 CHF/ 1kg

Svájcban 4 nagy élelmiszer lánc van (Migros, Coop, Denners, Manor), a táblázat a tesseretei Migros alapján készült (2012. október 11-én).

Update: Azóta hazaköltöztem, már Dunaharasztin élek."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr874892942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tiheli 2012.11.06. 13:38:55

@kkkchris: A beilleszkedésröl annyit: egyetemre ment ki. Az egyetemeken viszonylag magas a külföldiek aránya, az oktatók/kutatók és a diákok között is. Ha nem is lehet egy bevándorlóból falu kedvence, azért kötve hiszem, hogy egy diák elszigetelt lenne csak azért, mert külföldi.

A poszthoz csak annyit, a 6 hét tényleg igen rövid idönek tünik egy ilyen döntéshez, dehát ö tudja. Amit nem értek, ha a család/kedves jó anyagi körülményekkel rendelkezik, miért nem látogatták meg mondjuk kéthetente hétvégén? Távkapcsolatban élni nyilván nem ideális, de azért ki lehet bírni, ha muszáj egy adott cél eléréséhez.

nigara 2012.11.06. 13:53:32

@bpetya75: "nincs jobb annál, amikor az ember a teljesítőképessége határait feszegetve megold valamit. Ha ezt nem éli meg néha az ember, akkor nem él teljes életet. "

ez milyen igaz!!!

nigara 2012.11.06. 13:54:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: na igen ez még megvolt, csak az nem, hogy az egyetem maga az most akkor hogyis meg mit...

Tiheli 2012.11.06. 13:55:11

@Frau Holle: mégis szerinted mit kéne tolerálnia, amit a hsz alapján nem tolerál?

bastian 2012.11.06. 13:55:16

Külföldön élni egy pszichológiai kihívás is, nem csak egyszerű döntés kérdése. Erre fel kell készülni mentálisan is és kell egy nagyon erős motiváció hozzá.
A jelen esetben ez nem volt meg, valószínűleg csak az volt a fontos, hogy "külföldre megyek, mert megtehetem" és semmi konkrét cél, életút felépítés nem volt mögötte. Ha nem ide, akkor oda, ha nem skandináv, akkor Amerika, a nem Svájc, akkor.... akármi.
Ez nem szokott sikerülni. El kell határozni a célokat és ahhoz találni megfelelő helyszínt, munkahelyet, stb...
Cél nélkül teljesen felesleges külföldre menni, csak azért, hogy "ott legyen", de valójában nem érdekli semmi.
Amikor én mentem ki, akkor a pénz volt a motiváció, élére raktam, sok éven keresztül és mikor megvolt amit akartam, hazajöttem.
De cél nélkül lézengeni, az csak időpocsékolás...

Aussie pride 2012.11.06. 13:56:48

@wásztákhurwáh: ha van pl 10 hely az egyetemen, es o megkapja akkor a 11-ik mar nem. Namost 6 het utan visszalepni annyit tesz, hogy az a bizonyos 11- ik mar nem tud a helyebe lepni, tehat elvette mas elol a lehetoseget.

balage_81 reloaded (törölt) 2012.11.06. 13:56:58

Voltam ebben a helyzetben, ismerem az érzést. A posztoló nagy hülyeséget csinált, maradjunk ennyiben. Fiatal gyerek, barátnő otthon, de mi van, ha ez a barátnő később már nem lesz (különben is, ment volna inkább ő utána idővel). Ott hagyni egy külföldi egyetemet, lehetőségeket, mindent....Ha csak nem egy zseni, akit úgyis felvesznek valami közeli országban bárhová dolgozni (pl Bécs), én az ilyeneket sose fogom érteni. Tessék megszokni, hogy az élet néha fáj, a jobb életnek magasak a kezdeti költségei. Valamiért eljött itthonról.

Frau Holle 2012.11.06. 13:57:45

@bpetya75: No, most már volt időm végighallgatni.
Ez tök jó! :)

Rocks 2012.11.06. 13:59:43

Kis butam, a boldogtalansagod nem Svajcon mulik, odabent kellene keresni az okokat. Gondolod, pl. Norvegiaban majd jobb lesz? Ha ha. Maradj mo- n es brillirozz a szuper kis befekteteseiddel.

Frau Holle 2012.11.06. 14:00:58

@Tiheli: Azt, hogy más másként ítéli meg, hol van helye, hol nincs. Mondjuk a nagyvonalúan meghúzott irodalomóra-vicc halmazon kívül, a magánélet pedig határeset...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.06. 14:03:29

@nigara:

Gondolom kapcsolatban állnak valamilyen szabadkőműves páhollyal, esetleg az egyetem vezetősége is szabadkőműves és általában a szabadkőműves értékrendet tekintik alapvetőnek.

2012.11.06. 14:05:40

Jött volna haza a halál... :D

butyko2 2012.11.06. 14:06:02

@madscientist: Kedves Frau Holle!Én úgy éltem le az életemet,ahogyan leírtad.Boldog,sikeres,tartalmas volt.De most 67 évesen a harmadik feleséggel,nagyon kevés baráttal két gyerekkel,egy unokával élek.Sok ismerős és rokon szerint kőszivű szigorú akarnok vagyok,akit kevesen szeretnek igazán.Szerinted megérte?

hothead 2012.11.06. 14:09:52

nem ilyen folytatásra számítottam. ez nem volt rendesen végiggondolva. vagy valami egyéb ok is van a háttérben, amit nem szeretne megosztani velünk a posztoló (szíve joga). 6 hét? nekem nem kerek a történet.

Zsíros Bunci 2012.11.06. 14:13:58

Dánia és Svájc nem a szegények országa és ennyi. Oda az menjen ki, akinek lesz egyből állása és nem utcatakarító. Szoftverfejlesztőknek én ajánlani tudom, mert Európában ott a legmagasabbak a bérek és bár a költségek is magasak, de bőven tud élni az ember ÉS egy olyan országban, ahol jó élni.

Tiheli 2012.11.06. 14:14:38

@Frau Holle: te vajon mennyire tolerálod az ö véleményét? Leginkább semennyire, mert muszáj volt megjegyzést tenned rá. Holott semmi felháborítót nem írt, csak annyit, hogy a vallásnak nincs helye az államigazgatásban, a tudományban és az oktatásban. Ha számodra ez nem elfogadható, akkor pont te vagy az, aki nem tolerálja az eltérö véleményeket a vallással kapcsolatban.

Frau Holle 2012.11.06. 14:19:08

@Tiheli: :))
Nem. Behatárolta hol lehet, én pedig kétségbevontam ezt anélkül, hogy kijelöltem volna bármilyen határt.
Mert nem zavar ha másol is van, ugyanis tolerálom.
Tecccik érteni?

Frau Holle 2012.11.06. 14:22:24

@butyko2: Mire gondolsz?
Én arra utaltam, hogy a döntéseinket nem annak kell alárendelni, mit vár el tőlünk a tágabb környezetünk.
Őszintén szólva nem értem, mire gondolsz.
Kifejtenéd?

madscientist 2012.11.06. 14:22:42

@butyko2:

Nem látok az életedbe, szóval nem tudhatom. :)

Viszont inkább kevesen szeressenek, de ők igazán (és azért vannak ilyenek), mint sokan és még csak nem is igazán azért, ami valójában vagyok és azzal együtt amit gondolok. Azt se feledd, hogy nem mindenki jön idilli családból, mielőtt kinyílt volna szemem, sem számíthattam sokat a legközelebbi családra se...szóval nekem nem volt túl nagy kockázat megmondani az őszintét. Viszont azóta nem kell hallgatom a hegyibeszédet. :)
Sosem feledem, mikor a 79 éves nagymamám (nem kevés nehézséggel és élettapasztalattal a háta mögött) adta pont azt a tanácsot, hogy csak azért, mert valaki vérrokon nem kell, hogy minden hülyeséget eltűrjek, meg hallgassak, és főleg nem kell megengedni, hogy ilyen alapon megkeserítse más életét. Van mikor eljön az idő megmondani a dolgokat, őszintén.
Szerintem igaza volt, az időt, helyet és a megfelelő szavakat kell megtalálni hozzá, ennyi.
Engem, akik szeretnek tudják, hogy sosem bántásból mondom, ha valami nem tetszik, ja és ők nem veszik magukra..szerintem eközt és a "kőszívű akarnok közt" nagy-nagy különbség van. :)

Nah nem akartam nagyon eloffolni, de ez még idekívánkozik.

vasgyuszi 2012.11.06. 14:27:06

"spalettát " ezé' kár vót egyetemre járni...

wásztákhurwáh (törölt) 2012.11.06. 14:34:06

@Aussie pride: ebből rögtön adódik a kérdés, hogy ha a 11. valaki, akkor neki eleve coki, nem ő nyerte, ergo nem pampogni kell, ha egy nála jobb bármilyen okból visszalép, hanem a pályázaton teljesíteni
ha a srác betegség vagy más ok miatt lép vissza, akkor is elvette a helyet mástól?

a 11. emberke azért lett 11., mert szarabb volt, mint az első 10

Ha megnyerek egy álláspályázatot, és 8 hét múlva közös megegyezéssel felmondok, akkor most az összes, aki "elől elvettem a lehetőséget" köpködhet rám, hogy miattam munkanélküli? Nem.

A nyertes azt csinál a megnyert pályázati lehetőségével, amit akar és ami a szerződésbe belefér.

ENNYI!!!

Frau Holle 2012.11.06. 14:37:28

@butyko2: Gondolkodtam kicsit azon amit írtál. Én nem gondoltam arra, hogy a adöntésekben enyémnek kellene lenni az utolsó szónak mások ellenében. Arra gondoltam, hogy azt a pályát, párt, lakóhelyet, életmódot stb. kell választani, ami nekem megfelel. Nem azt, amit elvár, helyesnek tart a környezet. Mint pl. amikor az egész család azt várja a gyerektől, menjen orvosira mert olyan kis okos, ő meg inkább tanár szeretne lenni. Ha boldog lesz úgy, előbb-utóbb a család is elfogadja a döntését.
A családi közös döntések, amiből egy házasságban konfliktushoz vezethetnek, már nyilván közösek kell legyenek. Mindkét oldalról így értékelve.
Ilyesmire gondoltál?
Mert szerintem eredetileg nem ugyanarra gondoltunk.
Még valami: ha figyelmeztetésnek szántad, akkor köszönöm a szándékot. Komolyan.

mojoking77 2012.11.06. 14:37:35

@tableno: "..egyszerűen nem találtam olyan kaját, amiről tudtam volna, micsoda.."
Hehehehehehe... Mindezt Japanban? Nem mondod. En imadtam. Nem emlekszem ,hogy belefutottam volna nagyon szornyu dolgokba (jo, en csak 10 napot toltottem Tokyoban), pedig direkt olyan kajakat neztem, amikrol elsore azt sem tudtam, hol kezdodik, es hol vegzodik. Mondjuk Botswanaban is kiprobaltam a fott/fustolt ferget (ott meg az a nemzeti kaja), de szerintem a japan cuccokkal semmi gond nincs. Amit tapasztaltam, azok alapjan lenyegesen tisztabbak, mint sok agyon hype-olteuropai nep.
Emberunknek pedig sok sikert kivanok a tovabbi eletehez, remelhetoleg ez olyan tapasztalat volt, amit hasznostani tud a jovoben...

Kis Leokádia 2012.11.06. 14:41:34

@Zsíros Bunci: Azért Svájchoz az átlagmagyartól kissé eltérő mentalitás szükségeltetik.

Aki szerint rideg, steril, túlszervezett, az el se induljon. Aki szereti a gondoskodó államot, az se.

A steril + túlszervezett általában olyanok érve, akik egyáltalán nem képesek szabályokat követni. Svájcban van pár szabály, amit nem szabad átlépni.

Ezek egyik része az egymásmellett élés szabályai (már 8millió lakos félmagyarországnyi területen, aminek fele földrajzi adottságok miatt lakhatatlan). Igen a KRESZ is idetartozik.

Másik része pénzügyi jellegű: az állam a fizetésekhez képest sokkal olcsóbb a magyarnál. Na ja, mert beszedik ami jár.

Neked kell megismerned a szabályokat, neked kell proaktívan utánuk menned. Cserébe az állam általában nem ugat bele a dolgaidba, de ha áthágod őket, akkor jön a masszív büntetés.

Rideg - igen, senki sem érez késztetést arra, hogy belepofázzon az életedbe (feltesszük, hogy betartottad a szabályokat). Ha ismerkedni akarsz - megintcsak neked kell utána menned.

Szerintem elsősorban a mentalitáson múlik, hogy tudsz-e ott (boldogan) élni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.06. 14:43:14

azért "jó" néha olyat is olvasni, hogy valaki hazaköltözik, mert nem jött be külföld, így azért sokkal valóságosabb a blog.

micsoda? 2012.11.06. 14:57:56

Fiatal a posztíró, mégis hamar rájött, hogy a boldogság mennyire fontos. /persze a rideg- hideg Svájcban elöbb rá lehet jönni/ Ügyes, nem féltem, itthon is remekül meg fog élni.

tableno 2012.11.06. 15:06:18

@mojoking77: Hehehe bizony... Én is szeretem az egzotikus kulináris kalandokat, de hidd el nem ugyanaz 10 napig kipróbálni új kajákat, mint hónapokon keresztül keresgélni olyan kenyeret aminek kenyéríze van! Egyébként később nem csak hogy megszoktam az ottani ízeket, de amikor visszajöttem Európába már az zavart, hogy nem kapok a sarki közértben normális umeboshi onigirit (egy rizsgombóc sózott szilvával töltve és tengeri algába göngyölve) :)

Aussie pride 2012.11.06. 15:06:42

@wásztákhurwáh: nem, mert a 11-ik lehet hogy ugyanannyit teljesitett, netan jobbat de megis ot valasztottak. Errol oldalakat lehetne megtolteni. Te igy latod, en ugy.
ENNYI!!

kozmopolita 2012.11.06. 15:12:38

@dzsekwolf: Azért ment utána a paradicsomáraknak a szerencsétlen, mert az elözö posztja után éppen ennek a hiánya miatt ekézték (erre utalt is az elején).

Hej, gyerekek, ha van rajta sapka, ha nincs...

PermanentDestructor 2012.11.06. 15:13:33

Semmi sem egyenes, minden srég,
szar az egész világmindenség.

kozmopolita 2012.11.06. 15:14:44

@Kis Leokádia: Korrekt.

És azért aki Ticinóban be tud zombulni, az bárhol be tud. Mi oda járunk lazulni :)

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.11.06. 15:16:38

@kalandfereg: Én is szenvedtem már sokat tőle, aztán rájöttem, hogy nem is létezik... Az általad felsorolt listában is szerepel, ami legalábbis engem megzavart: a múlt. Az összes többi elemre simán rá lehet találni az új helyen is és némelyiket még csak nem is nehéz megtalálni.

Nekem legalábbis a múltban történt dolgok voltak, ami igazából hiányoztak, az adott helyekhez, emberekhez kapcsolódó történések. Ezeket pedig nem azért nem kapod vissza, mert külföldön élsz, hanem azért mert elmúltak. Nekem is őrült sok kötődésem van egyes helyekhez, ahol nyaranta lógtunk, de ezek a jelenben már nem is jelentenének sokat, mivel dolgozom és családom van és akikkel anno ott lógtam ott, nekik is más a prioritásuk. Szép emlék, de ennyi.

De nézzük részletesen a témákat.

ismerős időjárás-hóemberek témakör: hát igen ez húzós lenne felfedezni mondjuk Ausztráliában, de ezek az "élmények" pótolhatóak egy-egy nyaralás során is.

Ismerősök-barátok-rokonok: Nálunk remekül működik, hogy évente egyszer-kétszer vendégül látjuk őket, nálunk töltenek pár napot, ami nekik is különleges és nekünk is. Hozzászámolva a hazalátogatásokat is szerintem nem sokkal többször látom őket, mint korábban, amikor csak másik városban éltünk. A barát/barátnő téma mondjuk véleményem szerint nem működhet hosszú ideig távkapcsolatban, vagy legalábbis túl sok szenvedéssel jár mindenkinek. A kapcsolat próbájának nagyon jó, de személytől függően 6-12 hónap után dönteni kell, hogy együtt élünk-e vagy külön. Talán ez a legfontosabb "elem" ami megkönnyíti a kint létet, ha Veled van a Társad. Ahogy a dal is mondja: "...rád nézek néha némán, s az otthon visszanéz rám..."

Kirándulások-erdők-fogaskerekű: Na hát ez igazán nem gond, tekintve, hogy az új helyen is egy csomó mindent lehet felfedezni, plusz ha ezek valóban nagyon fontosak, akkor haza lehet menni miattuk évente egyszer-kétszer. (Tekintve, hogy mennyire messze is kerültél)

Tudom, hogy mindenkinél másképp van ez, nem okoskodni akartam, csak nagyon is sokat gondolkodtam én is ezen, ezt próbáltam átadni... :)

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.11.06. 15:18:23

@kalandfereg: Én is szenvedtem már sokat tőle, aztán rájöttem, hogy nem is létezik... Az általad felsorolt listában is szerepel, ami legalábbis engem megzavart: a múlt. Az összes többi elemre simán rá lehet találni az új helyen is és némelyiket még csak nem is nehéz megtalálni.

Nekem legalábbis a múltban történt dolgok voltak, ami igazából hiányoztak, az adott helyekhez, emberekhez kapcsolódó történések. Ezeket pedig nem azért nem kapod vissza, mert külföldön élsz, hanem azért mert elmúltak. Nekem is őrült sok kötődésem van egyes helyekhez, ahol nyaranta lógtunk, de ezek ma már nem jelentenének sokat, mivel dolgozom és családom van és akikkel anno ott lógtam, nekik is más a prioritások.

ismerős időjárás-hóemberek témakör: hát igen ez húzós lenne felfedezni mondjuk Ausztráliában, de ezek az "élmények" pótolhatóak egy-egy nyaralás során is.

Ismerősök-barátok-rokonok: Nálunk remekül működik, hogy évente egyszer-kétszer vendégül látjuk őket, nálunk töltenek pár napot, ami nekik is különleges és nekünk is. Hozzászámolva a hazalátogatásokat is szerintem nem sokkal többször látom őket, mint korábban, amikor csak másik városban éltünk. A barát/barátnő téma mondjuk véleményem szerint nem működhet hosszú ideig távkapcsolatban, vagy legalábbis túl sok szenvedéssel jár mindenkinek. A kapcsolat próbájának nagyon jó, de személytől függően 6-12 hónap után dönteni kell, hogy együtt élünk-e vagy külön. Talán ez a legfontosabb "elem" ami megkönnyíti a kint létet, ha Veled van a Társad. Ahogy a dal is mondja: "...rád nézek néha némán, s az otthon visszanéz rám..."

Kirándulások-erdők-fogaskerekű: Na hát ez igazán nem gond, tekintve, hogy az új helyen is egy csomó mindent lehet felfedezni, plusz ha ezek valóban nagyon fontosak, akkor haza lehet menni miattuk évente egyszer-kétszer. (Tekintve, hogy mennyire messze is kerültél)

Tudom, hogy ez mindenkinél máshogy alakul, én sem okoskodni akartam, csak sokat gondolkodtam rajta, ezt szerettem volna megosztani. :)

kozmopolita 2012.11.06. 15:20:27

Amúgy meg ebben a posztban Svájc helyére bármilyen országot be lehetne írni.

Tomi szerelmes, ennyi az egész, kár ragozni. Emiatt hibáztatni meg végképp butaság, megesik bárkivel, föleg az ö korában :)

Rocks 2012.11.06. 15:22:01

Ez a ridegseg, hidegseg, tulszervezettseg duma nagy marhasag. En is Luganoban elek. Kicsit mindennek joletszaga van, ebbol adodik a nyugalom, biztonsag es a kellemes unalom. Mindez persze annyira tavoli a magyar viszonyoktol es a magyar mentalitastol, hogy valakinek, aki arakon es a sajat penzkeresesi praktikain keresztul akar bemutatni egy orszagot, nem javaslom ezt az orszagot. En nagyon szeretek itt elni. Millio csodas dolgot lehetne meselni az itteni eletrol. En halas vagyok a sornak, hogy idesodort.

Kis Leokádia 2012.11.06. 15:23:39

@kozmopolita: A nagyobb városokban szerintem mindenhol lehet lazulni. Ok. Vasárnap este macerás normális helyet találni, de akinek már vasárnap este lazítással kell indítania a következő hetet, az gondolkozzon el a saját problémáin.

kozmopolita 2012.11.06. 15:27:30

@Kis Leokádia: Egyetértek, itt Zürichben is millió bulizóhely van. Arra céloztam, hogy Ticino még Svájcon belül is érthetöen egy lazább hely, hiszen olasz, meg süt a nap, meg egyáltalán...

Ha nem lennének alacsonyabbak a keresetek és magasabbak az adók, mint Aargauban, máris átköltöznék, így csak átjárunk :)

Kis Leokádia 2012.11.06. 15:38:35

@kozmopolita: délen munkavállalás sem egyszerű, nem egyszerűen alacsonyabbak a keresetek, hanem az átjáró olaszok mindent megcsinálnak bármennyiért (napi ingázás).

Volt kollégám ott robotolt egy ideig mert a cég odaköltözött, utána Bázelig kellet menekülnie, hogy normális munkát kapjon (IT).

bpetya75 2012.11.06. 15:43:22

@Frau Holle:

Örülök, hogy tetszett :-)

Alikam 2012.11.06. 15:51:28

@Merész kőszáli kecske: ki a fasz akar seggfejekkel haverkodni?
A haverkodás az nem olyan, legalábbis az én fogalmazatomban, hogy rá vagyok kényszerítve és az össze buta paraszttal muszáj jópofizni mert hogy kint hátrányban vagy.

Azzal haverkodjál akivel van kedved....

clegane 2012.11.06. 15:51:34

hű hogy ez mennyire modorosra sikerült, na de sebaj, fiatalság bolondság!

Alaister Grand 2012.11.06. 16:04:01

Ha isten veled, ki ellened?
Hát te, te szerencsétlen.
Boldogság nélkül nem tudsz élni, mi?
Jó ég. Hány éves is vagy? És tényleg azt hiszed, hogy a boldogság az úgy van?
Ehhh, mit...

tsík 2012.11.06. 17:03:44

Számomra félelmetesen felszínes a poszt. Ha az ember már odáig eljut, hogy boldogtalan, akkor szerintem egy olyan 100-as iq körül már el tud, és el is akar gondolkodni rajta, hogy miért. Ha leírta volna a posztoló, hogy azért, mert csak a barátnőjével tud boldog lenni, oké. Vagy csak ha magyarul szólnak hozzá a boltban, oké. De így?
Rétestészta hosszúságú tényfelsorolás a szoba négyzetmétereiről, az órarendről, a múltról, majd odarittyentve egy "boldogtalan vagyok", lezárásképpen egy zöldség-gyümölcs bevásárlólista. Gimiben koherensebb fogalmazásokat írtunk házi feladatnak. Nem értem, és nem is akarom.

kalandfereg 2012.11.06. 17:05:53

@multikarrier:
Köszi a hozzáfűzéseket. :)
Mindennel egyetértek, és igen, ez a fő baj, hogy a honvágy igaziból nem is létezik, it's all in your head.

butyko2 2012.11.06. 17:10:00

@Frau Holle: Német tolmács voltam.Sokszor megkérdeztek fiatalon,hogy miért nem disszidálok?Hát azért nem,mert MAGYAR vagyok.Ha hoztam valamit,soha nem jutott mindenkinek.Ezért megszóltak.De egyikük sem próbálta,vagy próbálhatta azt az érzést,amikor HAZA TÉREK!!!Sok olyan dologban volt részem,ami másnak nem adatott meg P.l:kívülről ismertem azokat a nevezetességeket amikért a turisták oda mentek,de én nem nézhettem meg,mennem kellett tovább a munkámat végezni.Én a német nyelvű országokat szeretem,de az embereket nem,mert ők mások.NEM MAGYAROK!!!

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.11.06. 17:15:58

1) Hat hét egy hosszabb nyaralás, rövidebb cserediák-program, ilyesmi. Nem életed volt ott, csak egy tanulmányi ösztöndíjad.

2) Van egy csajod Dunaharasztin és hiányzott. Értem. Ne legyen igazam, de úgy meg fogod gyűlölni ezért, amint lejjebb lohad az izgalom.

3) A boldogság és elégedettség nem földrajzi kérdés. Itthon is neked kell majd megpróbálni pozitívan látni a környezeted és a kilátásaid. Annyi lesz a különbség, hogy a pozitívan gondolkodó és boldog emberre itt gyanakodva néznek, mert biztos más kárára boldog. Titkolni meg ugye nem az igazi a boldogságot.

4) Hat hét után feladni sokat mond rólad, semmit Svájcról.

Bocs a pesszimizmusért, én ennél sokkal megalapozottabb okokból jöttem vissza (átmenetileg) és még azt is bánom.

tableno 2012.11.06. 17:18:32

@butyko2: Oh yeah! Aki MÁS, az NEM MAGYAR, tehát nem lehet szeretni! Szép kis életfelfogás, mondhatom... :-S

gatyamadzag (törölt) 2012.11.06. 17:19:28

mennyire drága minden :)

bpetya75 2012.11.06. 17:27:04

@Eltévelyedés:

A "délebédhez hozzászóltam" ölég sarkosra sikeredett. Ez a verzió sokkal emészthetőbb. Meg egyetértősebb is ;-)

LenaLondon 2012.11.06. 17:30:59

...mi van ha rájött, hogy nem tud angolul és nem tudja csinálni az egyetemet... itt meg parasztvakít? Nekem nagyon különös ez a hat hét után szerelmemhez haza.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.11.06. 17:32:08

További észrevételek:

- Valszeg azárt voltál boldogtalan, mert csak isten volt veled - senki más. Lehet, h csak véletlen de figyeld meg, h minden érdektelen hülyeséget leírtál az órarendedről, de semmit a társaságról, a többi diákról, az egyetemi életről. Erre pedig húzós szak mellett is kell időt szakítani,. ez a lényeg.

- Hiba kirekeszteni magad az egyetemi életből - és beköltözni egy nénihez, akinek te vagy az unaloműzője. Spórolni lehet vele, de ha valamirevaló huszonéves lennél, tudnád, hogy inkább szétdolgozod a beled, de diákokkal laksz együtt, minthogy olcsó, vöröskereszes szállásért cserébe elszigetelődj.

- Azért jó látni, hoyg hagytál magadnak egy kibúvót (ie. még jövőre visszamehetsz) Bár az sem baj, ha végül nem. Nekem csak jobb, ha a savanyújóskák nem terjesztik országunk hírét odakinn - pár hetes látogatás után.

És egy kérdés: a Red Bull és a Barátok közt amolyan shorthand hívők közt az erkölcsi romlásra? Tényleg kíváncsi vagyok.

butyko2 2012.11.06. 17:33:54

@tableno: Persze,hogy lehet szeretni,de ez az amit írtam.Próbáld ki a gyakorlatban és látni fogod.Szeresse őket más.Mért pont ÉN?

Frau Holle 2012.11.06. 17:40:36

@LenaLondon: Vakítana egy posztoló? Ne már! :))

tableno 2012.11.06. 17:44:47

@butyko2: Akkor ne szeresd őket. Tőlem akár utálhatod az egész világot is, a te bajod...

LenaLondon 2012.11.06. 17:47:46

@Frau Holle: Mittudom én. Ez a boldogság/KEDVESEM/életem értelme szöveg nekem olyan.
Nem tudta a nyelvet, sokat kellett olna tanulni, unatkozott, nem volt vele azikboksza aztán inkább hazament anyucihoz.

Dubito 2012.11.06. 17:48:29

Egyetlen pohár sör 6 hét alatt?? Hát ettől én is boldogtalan lennék... Ráadásul ebben is az volt a legjobb, hogy nasit is adtak mellé.

Frau Holle 2012.11.06. 17:55:06

@LenaLondon: Valójában nem vontam kétségbe!!! :)
Igazad van, alapból lehet hogy le lehetne írni így is, de hogy mutatna már az oldal tetején? :)

LenaLondon 2012.11.06. 18:07:19

@Frau Holle: Elnézést, nem vettem észre a mosolygós-karaktereket a mondatod végén.
:-)

LenaLondon 2012.11.06. 18:08:13

Egyébként akinek nehéz, annak az első egy év nehéz, akinek kurva nehéz annak az első három. De mindenbe bele lehet szokni.
Én a három éves bagázsba tartozom.

2012.11.06. 18:21:12

@gatyamadzag: Nem véletlen járnak át vásárolni a határmentiek... Bizonyos fizetés felett már meg sem érzed ezeket az árakat. :)

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.11.06. 18:53:25

Ez a poszt nem Svájcról szól, hanem az emberről.
Természetesen meg tudom érteni, mert fiatal, hiányzik neki a család, a barátnő...
De 6 hét után én azt érzem, hogy feladta, talán el se kellett volna indulni...nem ide, sehová sem!

igi1 2012.11.06. 19:40:01

A poszternek utazásos munka kéne, nem állandó munkahely, meg élet, x helyen.

A poszt is mutatja, egy helyben képtelen megmaradni, egy dolgot rendesen elvégezni, amibe belekezdett, mindent félbehagy.

Nézzen másik munkát, ami utazással jár, itthon, vagy külföldön

Másképp sehol sem fog semmit sem kezdeni magával.

Mr. Waszabi 2012.11.06. 19:49:05

Megtisztelő Tamás beszámolója, csupán azt nem láttam benne - lehet, én vagyok a figyelmetlen - , hogy mennyi jövedelemből, keretből gazdálkodott. Mert ezt a blogot nem csak tanulók olvassák, így az árak önmagukban nem relevánsak.
Ahogy nálunk sem.

Kókuszmenyét 2012.11.06. 19:49:26

Érdekes, mennyire másképp látják az emberek a világot... Nem ítélem el a poszt íróját, ha neki jobb Dunaharaszti az az ő dolga, de a 6 hét... ez iszonyúan kevés...nem is értem mire számított...
Én 5 hete léptem le (nem tanulás, más okok miatt)... hiányoznak a barátok, és kicsit be vagyok zombulva, de tudom, hogy jó lesz itt nekem ....dögöljek meg ha feladom!!!! :-)

DieNanny CH 2012.11.06. 19:51:33

Köszi szépen a posztot, nagyon részletesen leírtál mindent. Hát, igen, honvágy ellen nincs orvosság. Talán, majd ha idősebb leszel, elég lesz 3 havonta látnod a hazádat.
Sok sikert a további életedhez!
...Most pedig elolvasom a hozzászólásokat...

Nick Leeson 2012.11.06. 19:53:46

Jól tetted, hogy otthagytad a sulit!
Ha nem volt oké, akkor nem volt oké és kész!

Ha ennyire jól nyomod a befektetéseket, mint ahogy említetted, akkor a világ bármelyik pontján, egy laptoppal szarrá tudod magad keresni!!!

Bődületes állatságnak tartom ezt manapság elterjedt diploma mániát! Sokszor többet ér egy magánéletben boldog, lelkiismeretes fodrász, mint egy "agyoniskolázott" középszerű idióta, akit élete végéig sodornak a multik szeszélyei!!! Arról nem is beszélve, hogy a fodrász jobban is keres (nem mind!)!!!

2012.11.06. 19:58:58

Elolvastam a posztot, a hozzászólások többségét is.

Én úgy látom, hogy eldobtál magadtól egy kiváló lehetőséget, ámbár ez a te döntésed, te tudod, hogy mi a jó neked. :)

Guybrush Threepwood 2012.11.06. 20:34:27

Csatlakozom az elöttem szolokhoz, szerintem is jol tetted hogy visszajöttel. Ha nekialsz eröltetni csak meggyülölöd az orszagot meg a kinti embereket annak meg sok ertelme nincs. Manapsag küföldön elni nem akkora nagy ördöngösseg, biztos lesz meg ilyen lehetöseged több is.

33621 2012.11.06. 21:57:06

Jól olvastam!

Csirkemell filé 4,05 CHF/ 100g vagyis Kb. 10000Ft/Kg ha jól saccoltam. Itt a lehetőség a meggazdagodásra, ha csak féláron adjuk nekik a magyar terméket már akkor is jó haszon van rajta.
Vállalkozók előnyben!

blacklord 2012.11.06. 22:05:34

@Frau Holle: kissé l'art pour l'art akkor a megközelítésed. Ezek szerint úgy gondolod, hogy továbbra is az egyházi vezetőknek kéne megszabniuk, hogy ki kaphat szoc. támogatást a faluban, hogy elvetetheti-e valaki a gyerekét vagy sem, hogy összeházasodhatnak-e a melegek, vagy úgy egyáltalán, vállalhatják-e identitásukat vagy az állam elküldi-e őket gyógykezelni mondjuk. Noooooormális? Ő elvekről beszél, te érzelemből gyorstüzelsz totál oktondi bázisról. Nem vagytok egy szinten, na.

GrandMasterB 2012.11.06. 22:10:55

@33621: A csirkemell ara eleg tag hatarok kozott mozog. A Lidl-ben a nemet/magyar/szlovak csirkemellfile ara ~1.5CHF/100g, de van torok boltban 0.65CHF/100g is (brazil, 2.5kg-os kiszereles... nem ajanlom emberi fogyasztasra). A helyi, naturafarmos pedig 5.2CHF/100g.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.11.06. 22:58:16

Valaki említette a magyar termékeket...
A minap betévedtem egy bioboltba, ahol sokkal magasabak az árak, mint pl. a Coopban. Meglepve és örömmel tapasztaltam, hogy nagyon sok magyar termék van, persze az itteni árakon ...
Ezek szerint nem lehetetlen erre a piacra betörni! Sőt. a Coopban kapható bio, konzerv csemege kukorica is magyar!

Star27 2012.11.06. 23:37:22

Kedves komment olvasók...Kicsit érdekfeszítően olvasom a fiatal úr bejegyzéseit pl. a végén felsorolt termékek árairól...Amivel nem értek egyet...én az időm nagy részét már több mint egy éve Svájcban töltöm..de én még nem vettem ilyen olcsón kint hústerméket...Különben meg a csirkemellett ha nem kilóra hanem tálcás csomagolásban vásárolod közel nem kerül 2 CHF-ba, hanem ez sokkal drágább....Különben meg 3 nagyobb élelmiszer üzletlánc van, nem pedig 4...A Denner a legolcsóbb, ezt az itthoni boltok közül a Penny markethoz hasonlítanám..rengeteg az akció, és sok terméket csomagos kiszerelésekben lehet megvásárolni, rendszerint ki van fosztva az üzlet...A Migros a közepes árkategóriájú boltok közé tartozik de itt sem található meg minden, mint ahogyan a Dennerben sem..A Coop-ot nem úgy kell elképzelni, mint az itthoni-t teljesen más, csak a neve ugyanaz..És ez a drágább a 3 közül, viszont itt sokkal nagyobb a választék...A Manor sajnálatosan nem élelmiszer üzlet, hanem drogéria, ahol finom márkás parfümöket vásárolhatsz meg, ékszereket, táskákat...olyan mint mondjuk a Douglas...Sokszor be megyek oda ha kell valami ilyen nőies holmi...Egyébként meg tény drágább kint sokkal az élet....és pl egy tálcás csirkemell a Coopban 10-14 CHF-ba is kerül...de pl ez a Dennerben lehet a fele is..Majonézt még nem láttam kint 2 CHF alatt az mindegyik üzletben 2.50CHF....Pl. egy nagy Mosógél Ariel ami közel 6 literes az 18-20 CHF...De különben meg ha rendesen be akarsz vásárolni sajnos mind a 3om boltba el kell menni, mert ami az egyikben van az a másikban nincs...És sajnos kint nem létezik sem túró, sem tejföl,creme chantille van ami hasonló mint a tehföl, de krémesebb. de a trappista sajtot sem ismerik..Rengeteg sajtféle van,.de én nem szeretem...Mondjuk megfordultam már párszor beülős bárban a barátokkal, de érdekes elénk nem tettek ropogtatni valót...Kint az a baj, hogy pl ezek a helyek, és szórakozó helyek főleg a kisebb városokban hamar bezárnak...éjfél...hétköznap...hétvégén meg max 4-5 között, de ez az időpont csak a nagyobb városokra jellemző...Nagy szívás, hogy kint minden hétköznap az élelmiszer üzletek is már este fél7kor bezárnak, előtte kell mindent beszerezni, mert utána már nem tudsz..nincs éjjel-nappali bolt, mint ahogyan itthon minden egyes utcában Budapesten..:)De szeretek kint lenni, teljesen nyugodt minden és szerintem egy nagyon szép ország...Tény más mentalitás van mint itthon, de ezért is vannak a kultúrák közötti különbségek...Viszont az élelmiszerekhez még visszatérve csak annyit, hogy kint imádom a gyümölcsöket, zöldségeket még ilyenkor is ropogósak, frissek, mintha akkor kerültek volna ki a kertből...nem úgy mint itthon , hogy alig tud az ember valami normális paprikát levenni a pultról...És ami meglepő, hogy a kinti olcsóbb termékek minőségben sem eltérőek mint itthon...finomak...Azért mert olcsóbb nem spórolják ki belőle a lényeget, az ízt és a minőséget...Nem tudom , hogy a hegy közeli falukban vagy házakban hogyan fűtenek, de kint minden árammal megy..nem gázzal mint itthon..És ami nekem az elején meglepő volt, hogy a lakásokban nincs bent mosógép, hanem az épületen belül van egy mosószoba, mosógéppel és szárítógéppel és az ott lakók akkor moshatnak, amelyik napra be vannak osztva...ez kicsit koleszos feeling..és olyan amerikaias..ami mondjuk nekem egyáltalán nem jön be, mivel rengeteget mosok..sokszor azért maradtam fent hajnalig, hogy tudjak mosni, ha már más nem...Szerencsére most van a lakásban gép...be lehet szerelni, de szerintem ezzel is spórolnak..:):):)Mindent össze vetve, nem értem a fiút miért jött haza, oda inkább mindenki kivágyna..Tény nem kolbászból van a kerítés kint sem..de egy másik világ...egy gyönyörű ország...már ahogy belépsz a légtérbe, és kilátsz az ablakon le az országra akkor is érezhető és látható mindez a gazdagság...Bizonyos dolgok bonyolultabban működnek kint mint itt...A lakhatás nagyon drága ha egyedül bérelsz egy lakást...van olyan hely ahol pl referenciát is kérnek , igazából ez egy igazolás jellegű papír amivel te azt bizonyítod, hogy rendesen dolgozó ember vagy akinek havonta van fix keresete és tudod fizetni a lakást...Nagyon sok a bevándorló az országban és rengetegen átjárnak külföldről dolgozni...Mondjuk a divat terén még fejlődhetnének..legalábbis amit én eddig láttam a kirakatokban, viszont tök jó, hogy vannak olyan dolgok amik itthon nincsenek...Pl használok egy parfümöt ami csak most került be az országunkba...de ott meg nincs túrórudi...És ami meg engem bánt..hiszen imádom az ételkultúránkat, nagyon nehéz egy igazán finom és jó magyar ételt a kinti alapanyagolnól összedobni...fűszerekre gondolok konkrétan..Ott még a pirospaprika is más színű....az itthoni az igazi..A gulyásleves meg kint felejtős...max ha viszel ki gulyáskrémet, meg pirospaprika krémet és az ilyen jellegű fűszerezéshez való összetevőket...Nem tudnak igazán jókat főzni...:):):)Csak ennyit szerettem volna, köszönöm, hogy elolvastátok...csak kicsit az árak kiakasztottak amit a kedves fiú írt...mert nem tudom, h ő miket vásárolhatott...de kint nincs Tesco....habár Lidl igen..de az is nagy ritkán...jah és ha úgy tervezed, hogy ki utaznál egy kicsit akkor ne felejts el kint egy átalakítót beszerezni közel 10CHF-ért, mert az itthoni hajszárítód és sokaknak a laptop konektorhoz való csatlakozása nem fog működni...csak ezek a nagyon laposak...más a kinti konektor megoldás...:):)További kellemes kommentet....

Frau Holle 2012.11.07. 07:44:28

@blacklord: :-DD
Ezt nem én gondolom, ezt te gondoltad.
Noooormális? :-))
Sok bajom nem lett volna azzal a mit írtál, ha a mondat végére kérdőjelet teszel. Akkor válaszoltam volna a kérdésre, hogy nem, nem erre gondoltam. Ha megkérdezed hogy mire, még azt is leírtam volna.
Tudod, az is egy szint lett volna, meg amit csináltál, az is egy szint.
Ugye nem kell ecsetelnem, hogy az hol helyezkedeik el? Na.

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.11.07. 10:01:05

Sokan írták, hogy mindenki maga dönt, a boldogság a legfontosabb ésatöbbi. Ez mind igaz. CSakhogy 6 hét annyit tesz, hogy a delikvens éppen a kellős közepén volt annak a misztikus dolognak, amit egyébként már ezen a blogon is alaposan kitárgyaltunk valamikor és amiről annyi de annyi helyen lehet olvasni; a kulturális sokknak. Ami szinte mindenkit érint, jobban vagy kevésbé, alkattól illetve a változás mértékétől függően. Magyarán egy kiszámítható, várható, tudományosan leírt jelenség amire fel lehet (KELL) készülni, és ami ilyen-olyan formábam minden kiköltözőt érint. Emiatt feladni éretlenséget, vagy méginkább felkészületlenséget jelent. Kár érte.

blacklord 2012.11.07. 10:03:34

@Frau Holle: NaNa. Jó, akkor a jó szinten állsz és jó fej vagy, csak éppen hellyel-közzel (a túlnyomó többség által) hülyeségként értelmezett dolgokat írsz. NaNaNa.

blacklord 2012.11.07. 10:09:24

@Lobelt Ledfold Reloaded: szerintem nem jól látod ezt, itt a fő probléma nem a külső hatások kezelésében érzett nehézség, hanem a (nő)hiány. Ő tényleg kőszerelmesnek tűnik, gyanítom, hogy egyáltalán nem kereste a kapcsolatot a társaival, sőt, valószínűleg sok megkeresés elől is elzárkózott, hogy chateljen, telefonáljon v. Skypeoljon a nőjével. Ez nyilván az adott helyzet nem optimális kihasználása, ugyanakkor aki egyszer meg tudta magának szervezni a kijutást, az meg fogja tudni máskor is.

Én nem igazán látok bele ebbe a helyzetbe, és hülyének tartom azt a rengeteg adag hozzászólót, akik azon rugóznak, hogy "dehátmilyendologhogyegy20évessrácnak36évesnőjevan". Valószínűtlenebb, hogy egy életre szóló kapcsolat marad? Igen, az. De ettől még nagyon értékes tapasztalat és mérhetetlen boldogság lehet mindkét félnek. Simán lehet amúgy a kapcsolat teljesen rendben is, csak ennyi alapján dőreség eldönteni akarni.

Frau Holle 2012.11.07. 10:12:25

@blacklord:
A lényeg, hogy színes a fantáziád. Megemelem a kalapom.:)
A szövegértésen meg csiszolj még egy kicsit. Nnna. :)

blacklord 2012.11.07. 10:25:40

@Star27: Ó anyám. Ne haragudj, de a te fogalmazási stílusodtól a falat tudom kapargatni. Gondolkozz el egyszer azon, hogy mi a "..." írásjel értelme. Apró segítség: Nem, nem az, hogy minden második mondatot azzal fejezz be. Viszont van remény, a sógoromat leszoktattam róla bő 1 év után...

Rosszul tudod, sok Manorban van élelmiszerüzlet, és minőségben jóval a Coop fölött van (de a Globus szintjét nem éri azért el, szerencsére árban sem).

Másik nagy tévedés: igenis van tejföl, Crème acidulée-nek hívják a francia részen (Sauerrahm a németen) - szinte akármelyik Coopban és Migros-ban találsz. Ezen túl van még a francia Crème Fraiche, ami valahol a tejföl és a tejszín között található (ez már nem ugyanaz, de pótléknak sokszor megteszi). Túrót már nehezebb találni (túróstésztához), de sok városban nem probléma (német oldalon Quark név alatt fut, a francián nem emlékszem, csak párszor találtam több év alatt).

Mosókonyha jövedelmi szint függő, adott szint felett már a legtöbb embernek saját van (mivel hogy a saját házukban élnek, ami paradox módon sokkal olcsóbb, mint egy nagyobb lakás bérlése - csak le kell hozzá tudni rakni egy combos önrészt). Sok házban (ahol az összes lakást kiadják) tényleg csak ez van, de (pl én is ezt tettem) be is építhetsz magadnak egyet (engedélyt kell rá kérni az ingatlankezelő ügynökségtől v. a magánszemélytől, akitől bérli az ember).

A sajtoknak szerintem adj azért még egy esélyt, kb. ugyanúgy nincs "a" svájci sajt, ahogy 1 db rák (mármint a betegség) sincs. Ráadásul a magyarral semmilyen szinten nem állja ki az összehasonlítást, ha egyszer megkóstolsz 20-30 fajtát, erre gyorsan rájössz. Főleg, hogy a nagyobb francia sajtfajták is mind elérhetőek itt, úgy meg aztán teljes felborul a pálya. Egy dologra viszont nagyon kell figyelni - a legtöbb sajtnak (ahogy a bornak is) megvan az üzemi hőmérséklete, és az alatt nem fogod érezni az ízeket. Ökölyszabály, hogy fél-1 órával fogyasztás előtt ki kell venni a hűtőből.

További jó időtöltést Svájcban! :-)

blacklord 2012.11.07. 10:27:03

@Frau Holle: szerintem írj egy manualt, és aztán RTFM-ezhetsz vadul. Alternatív javaslat, hogy szemforgatva mondogathatod magadnak? "Egy?! Dehát mind az ötven forgalommal szemben hajt!!" :-p

blacklord 2012.11.07. 10:27:57

@Gilda66: paprika is nagyon gyakran Magyarországról jön (Migros).

blacklord 2012.11.07. 10:36:27

@Quadrille Lobster:

"- Hiba kirekeszteni magad az egyetemi életből - és beköltözni egy nénihez, akinek te vagy az unaloműzője. Spórolni lehet vele, de ha valamirevaló huszonéves lennél, tudnád, hogy inkább szétdolgozod a beled, de diákokkal laksz együtt, minthogy olcsó, vöröskereszes szállásért cserébe elszigetelődj. "

Ez azért kicsit sarkos, nagyon sokféle ember van, nem véletlen a "couch potato" kifejezés sem. Úgy, hogy nem beszél olaszul és a (Magyarországon megkeresett) megtakarításaiból él, igenis jó döntés, hogy olcsóbb szállást talált - a haverokkal nem feltétlenül kell együtt aludni is :-) . Egy-egy ilyen érdekesebb nyugdíjas amúgy rohamszerű nyelvi fejlődést is tud hozni mellesleg (mivel unatkozik, és meg fogja magát erőltetni is akár, hogy társasága legyen cserébe). Az simán lehet, hogy ebben az adott esetben a poszternek jót tett volna a flatshare és így könnyebben be tudott volna illeszkedni, de azért azt ne felejtsd el, hogy ő nem ugyanazon a pályán játszik, mint feltehetőleg az ott levő diákok 95%-a, akiknek anyagilag nem kottyan meg ez az 1-2 év, és így nyilván a szociálisan kellemesebb közegben élnek.
Azt akarom mondani ezzel, hogy lehet, hogy nem választás kérdése a dolog - olasztudás nélkül elképzelhető, hogy nem találna olyan munkát, amiből valamilyen szinten ki tud jönni a tanulás mellett. Persze nekem fura, hogy miért pont oda ment (gazdaságilag gyenge az olasz rész, és ott hajlandóak a legkevésbé angolul-franciául-németül kommunikálni), ha egyszer nem volt meg a nyelvtudása, de ez a kiindulópont.

Frau Holle 2012.11.07. 10:42:33

@blacklord: :))

Tudod ebben az a vicc, hogy én NEM írtam konkrét határt. Csak azt, hogy az irodalomórán és a viccen kívül tágabban húznám meg. (Nézd vissza nyugodtan!)
Erre rárepültetek többen is, és te leírtál olyanokat, amiket én képtelen lennék kitalálni, mert ehhez szegényes a fantáziám.
Azt érdekes módon senki nem kérdezte meg hogy mégis konkrétan hol, pedig arról már lehetne vitatkozni, és akkor már lenne valami támpont, ami alapján véleményt lehetne nyilvánítani arról, merre megyek az autópályán.:)

Tudod, ez a beszélgetés nem arról szól hogy én mire gondolhattam, hanem arról, hogy neked mi jutott eszedbe erről a témáról. Te ezt szépen leírtad, aztán véleményt is nyilvánítottál róla.
De ehhez nekem mi közöm? :))

blacklord 2012.11.07. 11:37:33

@Frau Holle: Itt nincs mese, ide tudományos igényességű adatbányászat kell... :-p

"×××" jelzi az elhangzottakat, "***" a kommentárjaimat.

××× Eltévelyedés 2012.11.06. 12:03:33
@bpetya75: nagyon ortodox. Istennek helye van Irodalomórán, amikor a bibliáról tanulnak a gyerkőcök.(azt azért kell, mint kultúrkörünk meghatározó könyve) Helye van még a viccekben.

Nincs helye az államigazgatásban. Nincs helye a tudományban, egyetemen. A mindennapi élet határeset, van aki Istenben hisz, van, aki az idegenekben, másokat meg a fű nyugtat meg... Engem a hideg racionalitás.

***: Van helye: Irodalomóra, Vicc.
Nincs helye: Államigazgatás, tudomány, egyetem.
Határeset: Mindennapi élet.

Ez nem egy, a teljes eseményhalmazt lefedő definíció, hanem pár példa. Ergó ha vitába szállsz vele, az (szerintem :-) ) logikusan gondolkodva azt jelenti, hogy ezen halmazbesorolások valamelyikével nem értesz egyet.

××× Frau Holle 2012.11.06. 12:08:58
@Eltévelyedés: De szép, amikor megmondják, hol van helye, hol nincs.
Tolerancia, hajrá!

*** Nem értelmezhető, mivel nem írtad le, hogy mivel is volt konkrétan bajod.

××× Jess G 2012.11.06. 12:15:22
@Frau Holle: ez nem tolerancia, inkább szekularizmus

*** Vele teljesen egyetértek, ennek semmi köze a toleranciához. Élénk fantáziám bizonyítékaképp mondok egy másikat: az, hogy pl. 1000 éve téged mondjuk egyedülálló középkori nőként a vallás nevében mondjuk megégettek volna boszorkányságért, mert véletlenül a 2 szomszédodnak meghalt volna egy-egy gyereke 1 éven belül, az szerintem egy példa rá, hogy az eredeti hsz-ban megfogalmazaott "nincs helye..." jellegű állítások miért nagyon is helytállóak. Van másik: Galilei és Kopernikusz esetei, és a sort még nagyon sokáig lehetne folytatni (többek között benne van Einstein: "Isten nem kockázik" jellegű, téves elképzelése is a kvantummechanikát illetőleg - senki sem inherensen védett ettől a tévúttól)

××× Eltévelyedés 2012.11.06. 12:25:13
@Frau Holle: Lemaradt a "szerintem".
Bár ezeket a meccseket már párszáz éve szekularizáció címen lejátszotta európa, és az lett az eredmény, hogy államban és tudományban helye nincs... (és meggyőződésem, hogy emiatt is indult fejlődésnek a tudomány, és ezért Európa gyarmatosította a világot, nem mások.)

*** Ezzel megint tökéletesen egyetértek.

És mint láthatod, a magánéletbe meg nem szóltam bele, mindenki abban hisz, amiben szeretne... Az meg már az én magánproblémám és világlátásom, hogy mit tartok sokra és mit kevésbé sokra. Nem próbálom meggyőzni a kedves hívőket, hogy nemúgyvanaz. Cserébe elvárom, hogy hozzám se csöngessenek be vasárnap hajnali kilenckor, hogy meghallgassam Isten szavát. (tudom, szűk kör, és biztosan vannak elvakult ateisták, akik meg Bibliát égetnek)

Szóval.. read again.

××× Frau Holle 2012.11.06. 13:06:40
@Eltévelyedés: Tényleg lemaradt.
Nem kell újra elolvasnom, akkor sem lesz benne. :))
És ne mentegetőzz, felesleges. :)

*** Vicces, vicces, de továbbra se konzekvens - azóta se jelezted, hogy az eredeti hsz pontosan melyik állításával szálltál vitába.

××× Tiheli 2012.11.06. 13:55:11
@Frau Holle: mégis szerinted mit kéne tolerálnia, amit a hsz alapján nem tolerál?

*** Itt ő konkrétan rákérdez ugyanerre.

××× Frau Holle 2012.11.06. 14:00:58
@Tiheli: Azt, hogy más másként ítéli meg, hol van helye, hol nincs. Mondjuk a nagyvonalúan meghúzott irodalomóra-vicc halmazon kívül, a magánélet pedig határeset...

*** És itt pontosan eljutunk ahhoz, hogy őt vádolod azzal, amit magad követsz el - ő egyáltalán nem mondta, hogy máshol ne lenne helye (én pl. mondok egyebeket is: kultúrtörténet, képzőművészet, spirituális szeánsz, sarlatánbarlang), csak mondott példát arra, ahol van, arra, hol nincs, és ami szerinte határeset. Te pedig azonnal azzal vádoltad, hogy márpedig ő meg akarja univerzálisan szabni, hogy minek hol a helye (ez az értelmezés onnan fakad, hogy mivel folytatólagosan nem reagáltál a konkrét probléma kérdésére, ezért csak általános jellegű értelmezés marad). Amúgy lehet, hogy méltányolható kifogásod van, de az elhangzottak alapján egy érvet nem sikerült felhoznod eddig, ami alátámasztaná az álláspontodat - amit én úgy értelmeztem, hogy "Eltévelyedés intoleráns véleményt fogalmazott meg".

××× Tiheli 2012.11.06. 14:14:38
@Frau Holle: te vajon mennyire tolerálod az ö véleményét? Leginkább semennyire, mert muszáj volt megjegyzést tenned rá. Holott semmi felháborítót nem írt, csak annyit, hogy a vallásnak nincs helye az államigazgatásban, a tudományban és az oktatásban. Ha számodra ez nem elfogadható, akkor pont te vagy az, aki nem tolerálja az eltérö véleményeket a vallással kapcsolatban.

*** Ezt megint akár én is írhattam volna.

××× Frau Holle 2012.11.06. 14:19:08
@Tiheli: :))
"Nem. Behatárolta hol lehet, "

*** ÉS ezzel megint megérkeztünk a fő problémához. Pont, hogy NEM határolta be!! Mindössze adott példákat erre és arra is.

"én pedig kétségbevontam ezt anélkül, hogy kijelöltem volna bármilyen határt. Mert nem zavar ha másol is van, ugyanis tolerálom. Tecccik érteni? "

*** Én pedig pont arra adtam példákat, hogy de, szerintem téged nagyon is zavarna, ha lenne máshol is. De tényleg takarózhatsz azzal, hogy teljesen indefinit módon fogalmaztál, csak hát annak meg mi értelme, hogy kétségbe vonsz valamit, amit az illető nem is állított (teljeskörű "behatárolás"), a konkrét felosztással nem jelezted a problémádat, és végül azt se fejtetted ki, hogy szerinted miért intoleránsak az eredetileg Eltévelyedés által konkrétan leírt mondatok. Nem, de tényleg, de tulajdonképpen mit is akartál mondani? Ezek után most már kíváncsi lettem...

ps.: bár lenne már komment-válaszok egymás alá rendezése, akkor erre nem lett volna szükség...

Frau Holle 2012.11.07. 11:53:44

@blacklord: Megtisztelő hogy kíváncsi vagy rá, de nekem úgy tűnik, enélkül is kész voltál véleményt alkotni.
Megkérdezhetted volna előtte is. Legközelebb ezt a megoldást javaslom ha valami nem világos (mivel roppant találóan rámutattál, hogy látsz benne hiányosságokat), és akkor szívesen elbeszélgetek veled bármiről.
Az egész nem ért ennyit.

xenuka 2012.11.07. 16:32:53

A spalettázók "genyák" mind. Nem mindenki lehet festő.

xenuka 2012.11.07. 16:43:34

Éltem 2 évet Ausztriában, 3 évet Kanadában és fél évet Svájcban. Nekem mindegyik tetszett. Egy hónapot még Moszkvában is voltam.

Szerintem bárhova mehetsz egy dolgot tudnod kell:
ők ott így élnek, TE illeszkedj be, TE találj társakat, TE építs kapcsolatokat, TE járj klubokba, TE olvass, TE érdeklődj, TE légy nyitott az újra!

ŐK nem fognak megváltozni miattad!

Ne az otthonit, a megszokottat keresd!
Ez másik ország, ahol mások az emberek, más kultúra, más hagyomány.

Ha TE hajlandó vagy változni és feltételek nélkül befogadni őket, majd akkor ők is szívesen és teljesen befogadnak.

Egyébként kívülálló, kitaszított leszel és idegennek érzed majd magad MINDENHOL.

bpetya75 2012.11.07. 18:06:32

@blacklord:

Komoly kutatómunkát végeztél, de ha már tudományos igényű adathalászatról írsz, törekedhettél volna a gyökerek felkutatására is, ami itt nem is olyan bonyolult:

is 2012.11.06. 11:48:04
… az istenre utalás mondjuk sejtet dolgokat…

bpetya75 2012.11.06. 11:51:56
@is:

Az Istenre utalás milyen dolgokat sejtet?

Eltévelyedés 2012.11.06. 11:54:32
@bpetya75: Mondjuk számomra valami borzasztót, de én megrögzött ateista vagyok.

bpetya75 2012.11.06. 11:57:27
@Eltévelyedés:

Akkor elég sok dolgot vehetsz egy kalap alá. Vagyis némi képzavarral élve ortodox ateista vagy ;-)

Ez, úgy vélem némiképp árnyalja a képet.

Másrészről, amivel kiegészítetted az idézeteket, az az egyházról, vagyis az emberekről szól, nem Istenről. Szerintem.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.11.07. 18:49:51

@blacklord:Ezt még nem láttam, bár a paprikát még otthonról hozzuk. De köszi, lehet, hogy szükség lesz rá!

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.11.07. 19:14:06

@Star27: A Manornak is van élelmiszer részlege, igaz drágább.
Bár pl. a bio kenyér ott a legolcsóbb. De sok bio élelmiszer is olcsóbb, mint pl. a Coopban. Egyébként tényleg drága...
Az átalakító a konnektorokhoz jó ötelet! Nekünk is van, különben sok otthonról hozott gépet nem tudnánk használni.

blacklord 2012.11.07. 20:18:44

@Frau Holle: No, és nincs több smiley? ENNYIT nem ér meg az egész!! (és továbbra se reagáltál semmire érdemben :-p )

blacklord 2012.11.07. 20:25:14

@bpetya75: Hö? Az, hogy Eltévelyedés milyen alapról indult ki, az engem nem igazán érdekelt - teljesen kultúráltan és értelmesen nyilvánult meg, amit @Frau Holle: kóstolgatott minden megalapozottságot és összeszedettséget nélkülöző módon.

Most az, hogy mi az egyház és mi a vallás, az - pláne az érintett emberek szemszögéből - egy elméleti diszkurzus. Ezt kb. ugyanolyannak látom, mint amikor dél-olasz, divatból kommunista elveket hirdető emberekkel próbálom megértetni, hogy lehet, hogy a kommunizmus (vallás) szép gondolat, de ha egyszer kivétel nélkül elfajzott megvalósításokhoz vezetett idáig, akkor rohadtul ostoba dolog n+1-edszerre is nekifutni, hogy "de most majd más lesz".

Viszont úgy nézem, úgy fejezete jött el a tényszerű vitakultúrának a magyar blogoszférában a mai nappal. Én, én, én!!! :-D

bpetya75 2012.11.07. 20:52:57

@blacklord:

Nem Eltévelyedés kiindulási alapjára gondoltam, hanem Holle anyóéra. Vélhetően követte ezt a vonalat az elejétől, és a "számomra valami borzasztót" gondolat megalapozhatta a későbbiekkel szembeni ellenérzését. Amit én is osztottam egészen idáig:

"mindenki abban hisz, amiben szeretne... Az meg már az én magánproblémám és világlátásom, hogy mit tartok sokra és mit kevésbé sokra. Nem próbálom meggyőzni a kedves hívőket, hogy nemúgyvanaz. Cserébe elvárom, hogy hozzám se csöngessenek be vasárnap hajnali kilenckor, hogy meghallgassam Isten szavát. (tudom, szűk kör, és biztosan vannak elvakult ateisták, akik meg Bibliát égetnek)"

Ez a leírás ugyanis jóval több toleranciát árul el a korábbihoz képest, merthogy "a mindennapi élet határeset" megfogalmazás erősen kifogásolható szerintem.

Az utolsó bekezdésedben pedig szimplán nem értem mire utalsz.

blacklord 2012.11.08. 11:04:31

@bpetya75: "Az utolsó bekezdésedben pedig szimplán nem értem mire utalsz. "
Hát arra, hogy usernevet, timestampet és pontos idézeteket akkurátusan begyűjtve vitatkozunk, nem pedig ki tudja milyen alapról össze-vissza vagdosva. Ez szerinted nem szokatlan?

bpetya75 2012.11.08. 15:27:09

@blacklord:

Nem mondom, hogy általános lenne, de azért volt már itt ilyenre példa szerintem ;-)

DieNanny CH 2012.11.08. 19:13:06

@Star27:
A Manorban pont hétfőn vettem egy nagy doboz Legót... Az itteni Manorban minden van, ruha, papír-írószer - de a Mo-i papírválaszték még egy falusi boltban is ötször ekkora! -, nyomtatópatront, lakásfelszerelés, most Adventi-naptár... Szóval, ez valószínűleg kantononként változó.
Gyümölcs-zöldség: nekem pont a Mo-i frissesség, "ízesség" hiányzik. Itt túl rövid a nyár szerintem ahhoz, hogy rendesen, ízt adóan megérjenek. De lehet, mivel mindent max 50 km távolságból szereznek be, ez is kantonfüggő lehet, én Schwyz kantonban vagyok.

Star27 2012.11.10. 16:19:28

Kedves Blacklord köszi ,hogy ki akarsz oktatni, de ne tedd, főleg ahogyan és amilyen okoskodóan indítottál.és tetted azt..Itt a Manorban nincs semmi élelmiszer semmi játék és semmi más jellegű ami ehető lenne vagy lenyelhető...Tény valószínű kantononként változó lehet a dolog, de én azt írtam ami itt van...És mivel főzni tudok és rendszeres főző vagyok, elhiheted nekem azt is, hogy tejfölféle sincs itt...ennyire azért nyitva tartom a szemem a vásárláskor...És különben sem német és francia határ határolja azt a települést ahol én lakom...De ezen kár is össze veszni...mindenki mást tapasztal meg egy adott országon belül....és ezzel nincs is probléma..mert azért lehet a blog beírásokra válaszolni, hogy mindenki megossza az embereknek azt amit tapasztal....de nem hiszem, hogy arra lennének kíváncsiak, hogy itt fölényeskedve kioktasd az embert....De azért köszi...
További kellemes napot mindenkinek...

grus 2012.12.25. 22:09:25

Az a 300 CHF/hó-s lakhatás érdekelne... várhatóan tavasszal utazok és szükségem lenne rá.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása