oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. november 01. 06:57,  Tiltólistás beszélgetések 93 komment

2012. november 01. 06:57 Határátkelő

Tiltólistás beszélgetések

A minap Ókidli írta meg Németországban au pairként szerzett, finoman szólva sem túl pozitív tapasztalatait. Akár e történet párjának is tekinthető a mai poszt, melynek szerzője, Adri szintén au pairként kezdte, ám az ő útja teljesen más irányt vett.

München söröző.jpg

„Két és fél éve költöztem Münchenbe, majdnem 25 évesen. Otthon angoltanárként dolgoztam, jól kerestem, pörögtem-forogtam, kiterjedt baráti köröm volt. Miért döntöttem mégis amellett, hogy külföldön is megpróbálom? Talán a kalandvággyal magyaráznám. Sosem éltem korábban külföldön, habár angliai ösztöndíjat is nyertem, mégis otthon maradtam.

Miután elhatároztam, hogy nekiindulok, háromra szűkítettem a lehetőséget: Svédország (tanultam az egyetemen svédül, körbe is utaztam egyszer az országot, a fiúk szépek, magasak, rokonok is élnek ott...), Anglia (anyanyelvi szinten beszélek angolul, a munkakeresés nem jelentett volna problémát, vannak 56-os rokonaim), és Németország (németül nem beszéltem, leszámítva a Danke, Hallo, és „Klaus, ich muss erst Pipi machen", keletnémet filmekben gyerekként hallott és azonnal tökéletesen elsajátított kifejezéseket).

A skandináv álomötletet talán elsőként vetettem el, amikor felsejlett, hogy valószínűleg az első tél után lennék masszív alkoholista és kezdenék svéd metált hallgatni.

Angliába szintén az időjárás miatt nem költöztem, mert nem szeretem túlzottan az esőt, viszont imádom a napfényt. Igazán utána nézhettem volna, milyen a müncheni időjárás...

Ítéletidővel indult

Németországba au pairként kerültem, miután teljesen esélytelenül próbáltam angoltanárként vagy asszisztensként valamit kezdeni magammal, még elég jó referenciákkal sem ment.

Ez jelentős visszalépés volt az addig rengeteg munkával felépített életemhez képest mind egzisztenciálisan, mind elismertségben, de azt gondoltam, a nem létező némettudásomra ez megoldást jelent majd (a család félig angol, félig német volt), így emellett a megoldás mellett döntöttem.

Nem közvetlenül Münchenbe, hanem egy 15 km-re lévő, német celebek és focisták lakta kisvárosba (értsd: semmi nincs az égvilágon) kerültem. Április lévén tavaszi és nyári ruhákat költöztettem magammal.

Hiba volt. Harmincnégy napig (számoltam) esett folyamatosan az eső, egyetlen zárt cipőm, egy vászon Converse másodpercek alatt ázott szét. Ez lényegesen megnehezítette az ismerkedést, mert munka után szakadó esőben beindulni a városba egy tízes skálán mérve -5-ös kedvem és lehetőségem volt. A baráti társaságom kiépítését így májusban kezdtem a német tanfolyamon.

Óriási szerencsém volt a családdal

A befogadó családomról és a három gyerekről csak a legjobbakat tudom mondani, nagyon megszerettük egymást, és tovább is maradtam, mint ahogy terveztük. A némettanfolyamom, a tömegközlekedést fizették, emellett 300 eurós „zsebpénzt" kaptam, volt egy kis kocsim, a házon belül, de egy külön lakásban laktam saját konyhával, fürdővel. Nem tudom, hány babysitter lánynak biztosítanak ilyen körülményeket, nekem óriási szerencsém volt.

Minden pozitívum ellenére a 300 euró arra volt elég Münchenben, hogy egyszer-egyszer elmenjek moziba, vagy beüljek egy kávéra, és a legalapvetőbb dolgokat megvegyem (pl. az itteni időjárásnak megfelelő alapruhatárat), így időközben egy magánóvodában tanítottam angolt, és mellette vigyáztam a három gyerekre.

Itt kint sem sokban különbözik egy nyelvtanár helyzete, én az óvodában heti 25 óra munkával 700 eurót kerestem, és mivel délután 2-kor végeztem, nehéz lett volna az au pair munkán kívül más mellékállást találnom.

Másfél év elteltével sikerült megtanulnom annyira németül, hogy egy állásinterjút el merjek vállalni. Óriási szerencsémre egyetlen beküldött jelentkezés után behívtak interjúra, és másnap fel is vettek személyi asszisztensként dolgozni.

Nem lehetetlen munkát találni

Januárban kezdtem az új pozíciómban egy multinacionális cégnél, két menedzser asszisztenseként. A fizetésem német átlagfizetésnek gondolom, bár bevallom, nem tudom, mennyit keres egy árufeltöltő vagy bolti eladó.

Én havi 1900 eurót keresek napi 7 óra munkával (a túlóráimat szabadságnak kivehetem), aminek a fele megy el havonta lakásbérlésre, bérletre, bevásárlásra és kondibérletre (ne valami menő helyet képzeljetek el, konkrétan egy bordélyházra látok a futógépről).

Saját tapasztalataim alapján azt merem mondani, munkát nem lehetetlen találni, ha az ember kellő alázattal áll a dologhoz, és nem akar egyből felsővezetőként csilliárdokat és céges autót.

Nehéz volt barátkozni

Szerintem a probléma (az enyém) az emberi kapcsolatokban rejlik. Annak ellenére, hogy angolul ugyanúgy beszélek, ahogy magyarul, és most már németül is elég jól ellavírozok, nekem óriási nehézséget okozott a barátkozás (és így vagyok ezzel a mai napig).

Nem nyelvi nehézségekről van szó, hanem arról a kulturális sokkról, ami akkor ért, amikor felismertem, hogy én, mi magyarok, mennyire mások vagyunk, mint más nyugat-európai nemzetek.

Itt nincs olyan téma, amiről otthon bárkivel el lehet dumálni egy fröccs mellett. Annyira politically correct itt mindenki, hogy az időjárásra és a múlt hétvégi házibulira korlátozódnak a beszélgetések, minden más tiltólistás.

Ezen felül, noha az ismeretségi köröm otthon értelmiséginek számítana (ügyvédek, mérnökök többnyire angolszász és skandináv országokból), borzasztó felületesnek és érdektelennek találom őket.

Hatalmas lyukak a tudásban

Alapvető fogalmakkal sincs az emberek óriási része tisztában (legnagyobb megdöbbenésemre több alkalommal el kellett magyaráznom, hogy Magyarország a Németország melletti kis országgal, Ausztriával határos, és igen, tagja az EU-nak), így én már-már feladtam, hogy egy könyvről, filmről, aktuálpolitikai kérdésről értelmesen el lehessen beszélgetni valakivel, amikor hála Istennek lett két új kolléganőm, akikkel nagyon jó barátságot kötöttem (egy francia és egy kínai lány).

A németek alapvetően nagyon dolgos, jó emberek, nem kell különösebben részleteznem a precizitásukat, pontosságuk, munkamoráljuk (annak ellenére, hogy itt az irodában open office-ban dolgozunk, még sosem láttam senkit privát telefonokat intézni, az üresjáratok idején az interneten szörfözgetni, de a munkaidő alatt nincs vicceskedés, élménybeszámoló, sztorizgatás sem), ha valamit megígérnek, meg is tartják a szavuk, vagy inkább nem ígérnek semmit.

Mindezen pozitív tulajdonságaik mellett sajnos elképesztően faragatlanok, alapvető udvariassági formulákat sem ismernek (légyszi, köszi, szia, viszlát), gyereket nevelni... azt inkább hagyjuk.

Udvariatlanság és rend

Ha azt gondolnátok, mi magyarok nem tudunk tömegközlekedni, próbáljátok ki egy napra, milyen Münchenben metrózni. Állnak az ajtóban és néznek, mint borjú az újkapura, hogy a megállóban más utasok fel-leszállnának, de nem mozdulnak, állnak megmerevedve, úgy kell átfurakodni rajtuk; még le sem szállsz, de már visszanyom a kocsira két másik ember, stb. A tömegközlekedésen tapasztalt életre szóló élményeimről baromi sokat tudnék mesélni, de ettől most inkább megkímélek mindenkit.

Egyébként óriási a rend és a közbiztonság. A rendőrségnek például van annyi felesleges ideje és kapacitása, hogy 25 euróra megbüntessen azért, mert a biciklimet megállítva, ugyanakkor még gyakorlatilag rajta ülve mobiltelefonálásba mertem kezdeni. Ha a bringád 11 kg-nál könnyebb, csak dinamós lehet a világításod, azonban ha meghaladja a 11 kg-ot, köteles vagy elemre váltani.

A lakásbérlés nehézségei

Ha valaki Münchenbe szeretne költözni és normális lakást szeretne, érdemes felkészülnie rá, hogy nem lesz könnyű dolga. Én / mi pontosan egy éve mentünk ezen keresztül, miután itt megismert (egyébként angol) barátommal szerettünk volna összeköltözni.

Az igényeink nem voltak túl magasak, egy másfél szobás kis lakást kerestünk. Münchenben (azt hiszem, ez kimondottan müncheni sajátosság) kétféle kiadó lakás létezik: a, közvetítői díjat kell fizetni, ami a bérleti díj kb. másfélszerese b, nem kell közvetítői díjat fizetni.

A lakások kétharmadát közvetítő irodákon keresztül adják ki, és itt nem a tulajdonos, hanem a bérlő fizet az ügynöknek, aki általában meghirdet egy időpontot és az összes érdeklődőt odahívja, majd elkéri a fizetéspapírjaikat, munkaszerződésüket (ha a jelentkező havi keresete nem haladja meg a bérleti díj két és félszeresét, feleslegesen próbálkozik), és kizárólag ez alapján választ.

Ugyanezt teszik a lakástulajdonosok is. Mivel mi semmiképpen sem akartunk (és anyagilag sem engedhettük volna meg magunknak) 2000 eurót erre a célra kifizetni, megpróbáltunk tulajdonostól bérelni. Tizennyolc lakást néztünk meg, és az állapotától függetlenül mindegyikre igent mondtunk, ott hagytuk a fizetéspapírokat, és soha választ nem kaptunk.

Utólag derült csak ki, hogy a tulajdonosok nyilván nem szeretik a külföldieket, és az ügyvédeket sem (barátom céges jogász), attól tartva, hogy jogi kiskapukat találnak majd, és szépen beperlik őket.

Itt még azt jegyezném meg, hogy a lakások egy részében NINCS KONYHABÚTOR, ezt vagy hozod magaddal, vagy megveszed az előző bérlőtől, leginkább felárazva és lelakva.

Idegroham, sírógörcs

Volt olyan tulaj is, aki még a telefonban megkérdeztem vállaljuk-e, hogy 3 évig béreljük a lakását, ellenkező esetben meg sem nézhetjük, és olyan is volt, aki közölte, egy másfél szobás lakás kicsi két embernek, és rám csapta a telefont (18 éves koromig egy másfél szobás panelben laktam a szüleimmel és egy kutyával, mégis ember lett belőlem).

Mindezek után többször idegrohammal, sírógörccsel végződtek a lakásnézések. Végül egy távoli ismerősünk posztolt a Facebookon, hogy Svájcba költözik, és segítene a tulajnak annyival, hogy keres maga helyett valakit. Így csaptunk le egy, a tervezettnél sokkal drágább lakásra, de nem volt más választásunk, vaahol lakni kell.

Amúgy a főbérlők sem különböznek az otthoniaktól, nem szeretik, ha valami elromlik, felújítani csak akkor, ha már szétrohadt a jelenlegi. Nincs ez másképp a mi lakásunk esetében sem, pedig havi 1200 euró plusz rezsiért talán kihívhatná a vízvezeték-szerelőt.

Kedves és segítőkész orvosok, ápolók

Egy másik, minden összehasonlításban felmerülő kérdés az egészségügyi ellátás és az oktatás. Megfelelő egészségügyi ellátásban itt az részesül, akinek megfelelő biztosítása van (például amíg au pair biztosításom volt, csak sürgősségi esetben láthatott el az orvos, konkrétan egy menekültnek több joga volt, mint nekem), nőgyógyászati szűrővizsgálat, bőrgyógyászat, stb. nem állt rendelkezésemre.

Ez óriási mértékben megváltozott, amint normális fizetésem lett. Függetlenül attól, mennyit keres az ember, a jövedelem 14 százaléka megy az általad választott biztosítóhoz, de ebben nincs benne a fogorvosi ellátás, és még jó néhány eset, amit nem fizet a biztosító (barátomnak a múlt hónapban 800 eurója bánta ezt).

Mióta itt élek, volt egy ambuláns műtétem és egy kórházi kezelésem. Mindkét alkalommal azonnal elláttak, beutaltak, utóbbinál még aznap MRI-re küldtek, és mindösszesen a kórházi ellátásom után kellett külön fizetnem és természetesen a vizitdíjat. Minden alkalommal elképesztően kedves és segítőkész volt mindenki, az orvosokat, ápolókat is beleértve.

Az oktatásról

Sajnos az oktatásról nem tudok csak jót mondani, szerintem az emberek általános tájékozatlansága és alacsony általános műveltsége is ebben gyökerezik. Az iskola ingyenes, mindenki számára elérhető, vannak jobb és rosszabb környékek, tiszta német és tisztán török óvoda-iskola.

Általánosban az oktatás ebédidőig tart, utána a gyerekek vagy az úgynevezett Hortba mennek át (ezért fizetni kell) maximum délután 5-ig (attól függően, hogy mikor mész a gyerekért, eltérő összeget kérnek), ahol vannak foglalkozások, a házi feladatot viszont csak annak a gyereknek kell megcsinálnia, akinek kedve van hozzá és senki sem ellenőrzi.

Ha a szülők dolgoznak, akkor ebben az intézményben hagyhatják a gyereket, és otthon este még együtt tanulnak (az én au pair gyerekeim naponta bő egy órányi házi feladatot kaptak első és második osztályban, mivel az iskola bezár délben, ezért a tananyagot feladják leckének).

Jellemző, hogy amíg egy negyedikes gyerek az iskolában legalábbis nem tanulja meg, hogy van Németországon kívül más ország is, nincs kötelező olvasmány, olvasónapló (olvasni és folyékonyan írni végül is minek?), történelem, addig pontosan be kell vágnia, a biohulladék hány nap alatt bomlik le.

Korán eldől az ember sorsa

Az első négy osztály után eldől, ki milyen középiskolában tanul tovább(!) az addig jegyek alapján. Gimnáziumban a legjobbak folytathatják, középiskolában a közepes képességűek (a német mérce alapján engem ide soroltak volna annak idején, mert negyedikig átlag 4-es tanuló voltam), és a három évfolyamos suliba értelemszerűen a legbutábbak kerülnek be. Ugyan van elvi lehetőség ezen később változtatni, de annyi plusz évet és energiát vesz igénybe, hogy nagyon ritka.

Egyetemre és főiskolára csak gimnáziumból lehet bekerülni, viszont nem jelentkeznek túl sokan. A kollégáim közül egyedül az egyik főnökömnek és a kínai barátnőmnek van egyetemi, főiskolai végzettsége.

Sokkal elterjedtebb, hogy a középiskola után szakmát tanulnak, cégekkel együttműködve 3 hónapot tanulnak, 3 hónapig gyakorlaton vannak, majd 21 évesen beállnak dolgozni.

Azok, akik főiskolára, egyetemre járnak elképesztően büszkék erre (még a leggagyibb főiskola hallgatói is). Kollégáimtól tudom, hogy egy átlag egyetemista szemeszterenként 4-5 vizsgát tesz le (amikor ezt meghallottam, bevillant az első szemeszterem, amikor dupla szakon 14-et kellett volna letennem és dolgoztam is mellette), és ezt is borzasztó nehéznek értékelik.

Hiányzik az ölelés

Nem tudom, mennyire mérvadóak a müncheni tapasztalataim, tekintve, hogy az egyébként is jóléti német állam egyik leggazdagabb területéről van szó, én azt láttam, a szülők minden létező anyagi és tárgyi segítséget megadnak a gyerekeiknek még felnőtt korukban is, szeretetet, babusgatást, ölelést viszont sajnos annál kevésbé.

München kulturális élete egy szóval összefoglalva unalmas. Operába menni a gazdagok kiváltsága, a komolyzenei koncert szintén, viszont vasárnaponként a múzeumok többségébe 1 euró a belépő.

Sörözni járnak

Alapvetően sörkultúra van, az éttermek nagy része bajor, káposzta, kolbász, csülök van, és mellé egy literes sör. Vicces először, de azért nekem igényem lenne időnként egy középkategóriás étteremben elmenni anélkül, hogy 100 euróba kerüljön egy visszafogott vacsora.

A bárok, bulizós helyek borzasztó unalmasak, nincs is sok, a németek „kreativitása" meg is látszik a belső kialakításokon. A tömegközlekedésen azt látom, elég sokat olvasnak, többnyire krimiket és vámpíros könyveket. Nem tudom, kinek volt kellemetlenebb, amikor egy kolléganőmről valahogy kiderült, fogalma sincs, ki Thomas Mann...

Az átlagembernek nincs igénye színházra, kiállításra, itt sörözni járnak az emberek. A mozikban többnyire amerikai „vígjátékok", akciófilmek, a művészmoziban mondjuk meg lehet nézni a Király beszédét, ennyi. München környékére viszont nagyon szép kirándulásokat lehet szervezni, szép az Alpok, szépek a kastélyok, a természet.

Tévedésben van az, aki azt gondolja, egy német fizetéssel az ember mindent megengedhet magának. Ha ugyanúgy eljárkálnék bulizni, mozizni, fesztiválokra, mint anno otthon, ugyanúgy nem lenne pénz a zsebemben a hónap végére. Az arányok ugyanazok itt is, ha az átlagember helyzetét nézzük.

Egyedül már hazamentem volna

Én nagyon vágyom haza, hiányoznak a barátaim, a családom, az ízek és az illatok (még a szmog is, igen ), de ahogy egyre hosszabb ideje élek itt, annál nehezebb feladni megint mindent, amit szép lassan elértem.

Nagyon szeretnék egyszer hazaköltözni, akkor is, ha nem lesz saját lakásom, mert én oda tartozom, és nem is akarok se német, se angol lenni. Ha egyedül lennék itt, talán már hazamentem volna, de ketten vagyunk.

Nem tudom, hova megyünk innen, de egyikőnk sem szeretne hosszú időt itt tölteni, mindkettőnknek hiányoznak az ingerek és a humor.

Összegzésképpen annyit tudok mondani, szerintem érdemes külföldön szerencsét próbálni, nyelvet tanulni, pénzt gyűjteni, világot látni, mert akkor döbben rá csak az ember, persze nem mindenki, hogy egyáltalán nem biztos, hogy Magyarország olyan szar hely, még ha a Balatonra is járunk nyaralni Barbados helyett."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország München

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr464883129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.11.01. 07:53:29

ez nagyon összeszedett, szuper írás volt. köszönet Adrinak érte!

madscientist 2012.11.01. 08:03:14

Vegyes tapasztalatok, bár az idő múlásával egyre inkább belelát az ember a dolgokba és észreveszi a kontra oldalt is.
Másrészt félelmetes, hogy én ugyan nem éltem még Németországban, de németek között igen (nem is keveset) és ugyanezeket a dolgokat sikerült meglátnom anno és nem is kívánom vissza azt az időszakot, sőt alig vártam, hogy vége legyen. Hosszabb távon engem egy ilyen közeg megölt volna....

Másrészt lakáskeresésnél nekem is volt néhány olyan hullámvölgyem, sokszori sikertelen próbálkozás után, amikor legszívesebben sírtam volna...de végül sikerült olyan lakást kivenni és olyan feltételekkel, amilyet elterveztem.

Mo. egyébként szerintem sem rossz hely minden szempontból, sok dologban nem is tudjuk mennyire jó (amíg el nem költözünk), pl itt Svájcban elég zsúfolt minden, ugye 8,4 milla ember egy fele Mo. területen és csak növekszik :s
Ugyanígy friss tapasztalat az építőipar és minősége, inkább hanyagsága, olyan fatális tévedésekért, félmunkákért, amiket itt láttam, otthon a kőművest/villanyszerelőt/ egyéb vállalkozót össznépileg felkoncolták volna és körbehordozzák elrettentő példaként. Mert ugye gondolná az ember, hogy egy fejlettebb, gazdagabb országban a lakások (is) minőségiek, legalább az újabbak, de legtöbbször nem. Legalább hőszigetelés van, ha már hangszigetelés nem nagyon (papírpadló és társai)....

Alice in Wonderland 888 2012.11.01. 09:05:35

@madscientist:

Igen, a lakasok allapotai Svajcban katasztrofalisak...en megsem a kivitelezoket hibaztatnam, mert van egy kis ralatasom...a ferjem az epitoiparban dolgozik, altalaban azokat a lakasokat ujitjak fel, amelyiket ujra kiadjak es az elejen teljesen le volt dobbenve, ugyanis a tulajdonos folyton azt keri (szinte kivetel nelkul), hogy latszodjon a felujitas, de ne keruljon sokba es legyen kesz par nap alatt, mert ot nem erdekli a lakas valodi allapota, neki az a lenyeg, hogy jonnek a kulfoldiek akik kiveszik 3500-7500 !frs-ert, nem o fog benne lakni es meg orulhetnek, hogy jo helyen, jo lakast bereltek...szornyu. Nyilvan itt is a megrendelo az, aki fizet es aki megmondja, mit akar, igy nincs ertelme vitatkozni. Szoval, en latom, hogy a szakemberek jok, de par hetes munkat leroviditeni par napra- nyilvan csak keves az eselye, hogy valoban jo lesz...az nem kerdes, hogy jol nez ki...PL pont tegnap este meseltek, hogy jott a kovetkezo berlo, egy angol uzletemberrel a felesegevel es ott aradoztak, hogy mennyire szep a lakas es milyen jo helyen van...akik pedig ott dolgoztak a ferjemnek, fogtak a fejuket, mert nem tudtak rendesen szigetelni es tisztaban voltak vele, mennyi hibaja van meg a lakasnak. Megis minden lakast nagyon gyorsan es baromi dragan kiadnak, mivel Genfben szinte lakashiany van, igy mindenki boldog, hogy talal egy-egy megfelelobbet...hat, nyilvan a kivitelezo nem lesz a sajat penze ellensege, igy azt teszi, amiert fizetik.Persze, vannak masok is, akik rendesen megfizetik es kerik a felujitast, de ez a ritkabb.

Itt; a francia oldalon (bar a Genfiek szidjak a franciakat:) ), a tulajdonos azonnal rendbe hozatja, ha valami elromlik, odafigyel ra stb...kicsit alaposabbak, nyilvan nem szoritja oket az ido es nem is kapnak annyi penzt, mint Genfben, itt azonban honapokig is tarthat; mig kiadnak egy lakast, mert rengeteg minden kell a lakasberleshez es leellenoriznek teged maximalisan, mieott melletted dontenek...

fhdgy 2012.11.01. 09:09:57

Én eddig azt hittem, hogy egy München van csak Németországban. Szerintem Adri talált egy másikat! Én is laktam több mint öt évet Münchenben és közvetlen környékén ( az nem Grünwald volt ) és nekem egészen mások a tapasztalaitaim és az emlékeim. 100 Eurós vacsora? Hát nem tudom, nekem egyszer sikerült kettő főre összehozni egy ilyen vacsorát, de az már egy "eszetlen" vacsora volt. Egyész jó vendéglőben ( pl. Augustiener a fő utcán ) egy főre 25 Euróért kellemesen lehet vacsorázni, amibe kettő Maß ( bajor pint, könyörgöm, nem literes sör! ) is belefér! A németek tényleg mások, meg kell őket ismerni, el kell őket fogadni és főleg meg kell őket érteni, ha ez megvan, akkor egy nagyon kiszámítható társaság. Nekem az a tapasztalatom, hogy sokat tudnak Magyarországról, persze ebbe belefér az is, hogy vannak olyanok is, akiknek se kép, se hang. Az udvariasságról: a németek otthon ( nem, amikor kiszabadulnak a "ketrecből", értsd külföldön ) nagyon udvariasak, még akkor is, ha ez nem a magyar elvárás szerinti.
Pl. a nőkkel nem kivételeznek, mert a német nő emancipált, sértésnek veszi, ha egy német a magyar fogalmak szerint udvarias vele szemben! Nem nyítják ki neki az ajtót, nem engedi előre, stb. stb. De, ha valaki kedvesen és ügyesen udvarias, akkor szinte elolvadnak a gyönyörtől ( ennyit az emancipáltságról ). Én kaptam már nagyon komoly elismerést, mert udvarias(abb) voltam. Egy idős hölgy pl. az utcán azt mondta nekem : "Ein richtiger Ritter der alten Schule" ( szabadon fordítva : "egy igazi, régivágásu lovag" ! Miért? Mert ő ugyan mondta, hogy menjek csak előre, mert ő rá ér stb. Én pedig megálltam, és finoman meghajolva ( csak éppen ), azt válaszoltam, hogy az lehetetlen, tessék jönni és megvárom, ehhez nekem is kell, hogy legyen elég időm.
A másik dolog, a beszélgetés németekkel. Igen, a németek között is vannak, aki kiválóan beszélnek más nyelvet. De azt tapasztaltam, hogy egészen más valaki, ha németül beszélsz vele vagy ha angolul. A németek távolságtartók, ez igaz, de ha németül és az ő szokásaik szerint udvariasan beszélsz velük, akkor az a fal szinte a Berlini fal módjára gyorsan ledől. Más ember leszel a szemében, ha németül beszélsz vele.
Még az udvarias beszédről: a cikkben azt írja Adri, hogy a "köszönöm", a "légy szíves" stb. számára nagyon hiányzik. Én félek, hogy nagyon nem a megfelelő helyre került. Én egy nagy cégnél dolgoztam, sok emberrel kellett kapcsolatban lennem, de mindenki nagyon udvarias volt. Egyszer komoly problémám volt belőle, hogy egy e-mail-emből kimaradt egy "bitte". A válaszban az volt egy hölgy részéről, hogy jó, megcsinálja, amit akarok, de vegyem tudomásul, hogy a rabszolgaság már elmúlt. Huhh, nem győztem mosakodni. Utána Passauban személyesen járultam a színe elé és "mea culpa"-ztam!

(deleted) (törölt) 2012.11.01. 09:12:52

Áh, már megint ezek a toposzok a hétköznapi "bunkóságról", időjárás... Amúgy szerintem az átlagember bármely országban pont ugyanúgy leszarja a kiállítást és a színházat. És szépirodalmat is csak kevesen olvasnak, bizony, remélem újdonság volt!

Alice in Wonderland 888 2012.11.01. 09:12:55

Adri, a te posztodat pedig koszonom, erdekes volt olvasni. En nem ismerem a nemeteket es a szokasaikat, de a leirtak alapjan nincs egyszeru dolguk a gyerekeknek sem...4.-ben eldonteni a tovabbtanulast? Hihetelen...

Neked sok sikert es kitartast!

venator 2012.11.01. 09:48:38

Jó kis poszt volt, elég sok dolog visszaköszön itt is belőle. De hát ezek is germánok. :)

tinu 2012.11.01. 09:54:37

Szmog? Ezen hangosan felröhögtem. :) Aki nem élt Pekingben, nem tudja, mi az a szmog. : )))) A végét meg már én is leírtam egyszer kommentben, nem ismétlem magam hosszasan, csak röviden, hogy igen, én egyre inkább úgy érzem, nem fogok külföldre költözni, mert szeretek Magyarországon élni. Szép hely. A gazdasággal meg majd csak lesz valami. Vagy nem.
A műveltséggel kapcsolatban egyetértek szerengeti-vel, mármint hogy szépirodalmat itthon is keveset és kevesen olvasnak. Sajnos.

madscientist 2012.11.01. 09:58:40

@Karinette:

Hát... nekem a frissen, újonnan épített társasházakról vannak elég személyes élményeim (építőiparban dolgozik nekem is egy családtagom itt, plussz több ismerős is ilyenben lakik), abban van valami, hogy a határidő nagyon rövid szokott lenni, így minőségi munkára effektíve idő sincs :s
A felújításos dologgal maximálisan egyet kell értsek, mondjuk nekem mikor kiadták, nem újítottak fel semmit (ált. kifesteni szoktak), viszont cserébe teljes jogom van azt tenni a lakással, amit akarok, csak 'szép' legyen, ez az egyetlen feltétel. Nekem ezzel nincs is semmi bajom, szeretek renoválni, restaurálni, feltehetően azért is nekem adták ki, mert senki más nem vállalta, hogy magának megcsinálja :D Máshol viszont és ebben teljesen igazad van, gyorsan megcsináltak mindent, festettek, vakoltak, ha kellett, laminált lapot raktak le, de csak úgy, hogy jól nézzen ki, később derül ki, hogy néhol milyen borzasztó hibák vannak...Én amit írok, azt Ostschweiz-ról írom, de ezek szerint Genf is hasonló, habár e kettő két külön világ :)
"3500-7500 !frs" ez amúgy most komoly? ez horribilis így elsőre, sőt másodszorra is.....

ajmfebulosz · http://diajmfebulosz.blogspot.com/ 2012.11.01. 10:18:11

@madscientist: a papirpadlot csak megerositeni tudom, eddig 3 lakasban laktam Svajcban es mindenhol kivetel nelkul rezgett a csillar, ha a felettem lako vegigtrappolt a lakason....en bereltem magamkezbol es kozvetitotol is, sok kulonbseget nem ereztem a banasmodban, parszor kellett szolnunk ezert-azert (peldaul lerohadt az egesz futorendszer, es a tel kozepen szo nelkul elzartak a melegvizet 3 napra...), es eddig sajnos az elso reakcio mindig csak a fintorgas volt.

Munchenhez csak az Oktoberfest reven volt eddig szerencsem, meg az egyik baratnom ott el, de ettol a poszttol nem lett szimpatikusabb....viszont az nagyon tetszik, hogy ennyire reszletes a leiras!

2012.11.01. 10:28:00

@szerengeti: Még ha csak szépirodalomról lenne szó... Nem tudom, máshol hogy vannak ezzel, de itthon pl. megfigyelhető, hogy tömegközlekedésen kimerül az olvasás a blikkben meg a metropolban. :)

NIKI LAURA 2012.11.01. 10:30:25

Deutschland,Deutschland über alles!
Szopatom őket,ahol tudom.
Biztositókat lehúzom,jóléti rendszert kihasználom,alázatra tanitom őket.

madscientist 2012.11.01. 10:34:08

@ajmfebulosz:

Hát igen, csak azt nem értem, hogy hogyan lehet, hogy a melletünk lévő lakást elválasztó fal pompásan leszigetel, semmit nem hallani, de ugyanezt már felettünk meg alattunk nem sikerült már megoldani...?
Azt is hallani, ha alattunk/felettünk köhhent valaki, arról nem is beszélve, ha normál emberi hangon beszélget valaki. :s S nálam még egész tűrhető, szóval én nem szólok egy szót se, vannak ismerősök, ahol már-már annyira papír (érdekes módon ott is a padló) hogy nem is tudom, hogy tudnak ott élni?

Nekem még csak normális tulajaim, illetve Verwaltungok voltak, ha bajom volt, márpedig volt, egyszer elfagytak a csövek, nem volt vizünk 3 napig, egyszer bekrepált a mosógép és még a tulaj törte magát, hogy hát jajj nagyon sajnálja, már meg is rendelte az újat, de az egy hét, szóval jajj, most mi lesz... még én nyugtatgattam, hogy nincs vész. Ő normális volt nagyon, amikor nem volt vizünk akkor is, vasárnap átjött, hogy majd megoldja valahogy, de lesz víz akárhogy is, lett is :)

fhdgy 2012.11.01. 10:35:41

@ajmfebulosz: Ki kell próbálni, személyesen! Tudod, kinek a pap, kinek a papné! Lehet, hogy Neked nagyon tetszene, de az is, hogy nagyon nem! Látatlanban semmit sem lehet állítani. Adri úgy látja, úgy éli meg, ahogy leírta. Az ő Münchene olyan, az én Münchenem nem olyan. Az élet Münchenben ( is ), olyan mint a tonik! Meg kell tanulni szeretni. Félreértés ne essék, nem önbecsapásról beszélek. Az első kb. kettő, kettő és fél évben én is inkább elszöktem volna, aztán lassan, észrevétlenül megváltozott minden. Most legszívesebben visszaszöknék oda!

Alice in Wonderland 888 2012.11.01. 10:37:29

@madscientist: Sajnos, komoly...nagyon draga, plane egy csaladnak. talalhatsz kiado szobakat, ha egyedul vagy, illetve kisebb lakasokat is, de kerestem neked egy hirdetesi oldalt,
itt lathatod pl az arakat,

www.anibis.ch/fr/gen%C3%A8ve--418/advertlist.aspx?sf=dpo&so=d&ualf=true

vannak olcsobbak is, de en arrol irtam, ahol dolgoznak...:)

Pl az egyik ismerosunk egy kevesbe jo keruletben berel egy masfel szobas lakast 2000frs-ert es semmi extra, mosogepet nem hasznalhat, irany minden hetvegen a mosoda..en szemely szerint nem laknek egy olyan keruletben a gyerekeimmel, ahol a holgyek ejjel-nappal lengen oltozve "dolgoznak" (mert ez is jellemzo) es a fekete ferfiak "uzletre" (drog) varva szolitanak le barkit, aki arra jar vagy a kocsival lassit...egyre neccesebb Genf is, de mint minden varosnak, vannak szep keruletei is.

nyuszigonosz 2012.11.01. 10:37:36

@fhdgy: Igen, EZ Bajorország, amit te írsz le.

ajmfebulosz · http://diajmfebulosz.blogspot.com/ 2012.11.01. 10:38:46

@fhdgy: latogatoba szivesen megyek, de a kovetkezo orszag, ahol lakni fogok, az Svedorszag lesz :)

ajmfebulosz · http://diajmfebulosz.blogspot.com/ 2012.11.01. 10:41:22

@madscientist: a masodik helyen, ahol laktam (egyedul, teszem hozza) egyszer az alattam lakok hagytak egy A4 meretu levelet, amiben tobben kozott nehezmenyeztek, hogy hangosan jarkalUNK a lakasban, es hallani, amikor beszelgetek telefonon. ez a level a mai napig megvan, es meg mindig kepes megmosolyogtatni...

madscientist 2012.11.01. 10:42:25

@Karinette:

Csak gyorsan rápillantottam a linkre, de tényleg iszonyat árak vannak...:s Látszik, hogy Genf egy külön világ Svájcon belül (is).

nigara 2012.11.01. 10:45:18

Nagyon nagyon nagyon jó poszt, sok infóval, köszi :)

Persze én sem gondolom, hogy egyetlen munkahelyi közegből egy országra, vagy csak egy városra akár, le kéne vonni bármi következtetést.

Várom a pro és kontra kommenteket :)

CsíkosNapernyő · http://csikosnapernyo.blog.hu 2012.11.01. 10:45:18

Tetszett az írás, nagyon érdekes, olvasmányos. Amellett, hogy nyilvánvalóan szubjektív, mégis kellőképpen tárgyilagos. Jöhetnek még ilyen posztok.

Alice in Wonderland 888 2012.11.01. 10:45:45

@madscientist:

Dobbenet kulonben, hogy mennyire mas...

na de ez a poszt nem Genfrol szol...igy hagyjuk is ennyiben...(tudnek meselni.. szepeket is es kevesbe szepeket is...:)))) )

fhdgy 2012.11.01. 10:46:36

@ajmfebulosz: Sok sikert Svédországban! Münchenben, Bajorországban sok mindent lehet szeretni, de természetesen nem kötelező. Lehet, de nem kötelező, ez valahol, valahogy maga a szabadság! Legyünk szabadok! Mindenki maga döntse el, hogy neki mi a szép, mi a jó, mit szeret és mit nem!

nigara 2012.11.01. 10:49:36

a cím az honnan jött???

madscientist 2012.11.01. 10:49:56

@ajmfebulosz:

Ez nagyon komoly, mondjuk én is szóltam már a szomszéd(ok)nak, hogy legalább a tetves Lärmgesetz-et tartsák be (CSEND 22h-6h-ig), ha már a házirendet nem sikerül. Rám még nem volt panasz, bár eddig akárhol laktam, mindenhol megkaptam, hogy olyan vagyok, akár egy kísértet, hozzáteszem repülni én se tudok, szóval, ha lépkedek annak csak van valami nesze. Másrészt reggel éppen nekem is volt szerencsém hallani, hogy a szomszéd sms-t kapott, most akár én is írhatnék egy levelet! :D :P

2012.11.01. 10:50:01

Nagyon jo poszt, targyilagos, egyforman kiemeli a negativ es a dolgokat is! Es nekem a poszt alapjan a szerzo is nagyon szimpatikus, talpraesett embernek tunik, sok sikert kivanok nekik a tovabbiakban, barhol is talalnak otthonra! :)

Egyebkent a posztba leirtak kozul nagyon-nagyon sok dologgal (pozitivumokkal es negativumokkal egyarant) talalkoztam Ausztriaban is. Amiben az osztrakok szerintem masok, hogy nem annyira tavolsagtartoak, foleg ha magyar vagy, konnyen befogadnak, nem kell ugyanazokat a harcokat megvivnod, mint a legtobb bevandorlonak, itt meg (legalabbis Becs/Burgenland reszeken) azert meg eleven el a monarchia emleke. :) Es a nagy PC vilaglatas is csak addig tart, amig ossze nem haverkodtok, utana kapod te is az osztast, foleg ha latjak, hogy partner vagy benne, es te sem kimeled oket. :) Termeszetesen mindezt jo ertelemben, kulturalt keretek kozt. De cserebe lehullik a nagy PC alarc, es elmondjak azt is, hogy mit gondolnak a bevandorlokrol, vagy a politikarol, amikrol egyebkent nem szeretnek beszelni. Tanulsagos tud lenni, hogy mi van az alarc mogott. ;)

madscientist 2012.11.01. 10:51:49

@Karinette:

Így van kezdem már így is szétoffolni a poszt témáját, szóval most ON! :)

2012.11.01. 10:56:48

@nigara: Gondolom, hogy vannak PC es nem PC temak, es a nem PC temakat nem erintjuk, nem beszelunk roluk, azok kvazi tiltolistan vannak. Erre irtam, hogy csak addig, amig nem haverkodsz ossze veluk, ha mar haver vagy, akkor kapod te is rendesen. Nekem egyik este egyik kollega egy cetlit ragasztott a kabatom hatara, hogy "I'm a hungry Hungarian!". Meg indulas elott eszrevettem. Mastap reggelre kicsereltem a billentyuzeten a z-y, a-e. p-r billentyuket. Valamint leragasztottam a telefonjan a tonus gombot, ugyhogy amikor felvette, akkor sem mukodott. :D Csak nezett, nem ertette, miert nem mukodik semmi rendesen. :D

nigara 2012.11.01. 11:02:36

@Nyulz of the World: :))) nem egy unalmas helyen dolgozol :)
igencsak ritka asszem az ilyen, akármelyik országban is.
Mert akármennyire is a cél az, hogy egyenlőekként bánjon mindenki minden nációval, valahogy mégsem mentes feszültségektől - persze ez az egyén szintjén dől el...

2012.11.01. 11:07:16

@nigara: Tudod, minden igaz baratsag alapja az elso kozos berugas utani kozos hanyas!! :)))

Sanyi9 2012.11.01. 11:15:36

@fhdgy: "Maß ( bajor pint, könyörgöm, nem literes sör! )" - Hmmm, ebben biztos vagy? A wikipedia szerint a Maß pontosan az 1 literes sor es semmi koze a pinthez (ami kozelebb van a fel literhez, mint az 1 literhez):
de.wikipedia.org/wiki/Bierma%C3%9Fe
de.wikipedia.org/wiki/Ma%C3%9Fkrug

"heute ist es jedoch genau 1 Liter"
"Maß: 1 Liter; früher Schankmaß (s.u.), im Bierkrug oder Glas; früher Flaschengröße Süddeutschland, Franken, Österreich und Deutschschweiz"

madscientist 2012.11.01. 11:17:52

@Nyulz of the World:

Nem vagy semmi, tudsz szivatni az biztos. Jót nevettem, köszi! :D
Itt is mennek ilyen dolgok a munkahelyen, svájciak se nem olyan sótlanok.;)

SilentDreams 2012.11.01. 11:20:20

@Nyulz of the World: Ha így van, akkor nincs igaz barátom, mert nem szokásom berúgni és a hányást is sikeresen abbahagytam 5 éves koromban.... :)))

Vagy csak más körökben mozgok... :-)

ajmfebulosz · http://diajmfebulosz.blogspot.com/ 2012.11.01. 11:27:08

@madscientist: a szomszed ebresztoorajarol mar nem is beszelve.... :D

karpackie 2012.11.01. 11:33:13

Nagyon korrekt írás , köszönet érte.

Neon Fu 2012.11.01. 11:34:34

@ajmfebulosz:
Hol laktok ti? Esküszöm, hogy annyit szidjátok Svájcot, hogy kezdem úgy érezni, nem is egy országban lakunk. Én például egy parkkal szemben vettem ki lakást, ahol egész nyáron fesztiválok vannak, de ha becsukom az összes ablakot, akkor egy nyikkanást sem hallok. A szomszédaim létezéséről csak a liftben szerzek tudomást, mert sosem hallom őket. Épp a múlt héten romlott el a mosogatógép, hétfőn írtam a tulajnak, kedden már itt volt a szerelő és megcsinálta. Én vagyok ennyire szerencsés, vagy ti jártatok pórul? o.O

Pernilla 2012.11.01. 11:35:27

Ez tényleg nagyon összeszedett poszt volt, mondjuk az olvasás után bennem abszolút negatív nyomott hagyott Münchenről, de ettől még tetszett.
A tömegközlekedési "kulturálatlanság" engem Bécsben is meglepett... Ehhez képest Budapesten nagyon kulturáltan metrózunk/buszozunk, pedig én is az ellenkezőjét hittem amíg itthon éltem :)

2012.11.01. 11:45:46

@SilentDreams: Soha nem keso elkezdeni... :)))) A hanyast en sem szo szerint ertettem, ez csak egy mondas. Inkabb arra celoztam, hogy amikor ugy eloszor sikerul ugy igazan lealjasulni egyutt, hogy az alkohol feloldja a gatlasokat, es beloluk is, meg beloled is ugyanaz az allat jon ki, ugyanazokon a gusztustalansagokon rohogtok hangosan, kitargyaljatok a kolleganoket es a baratnoket, hogy ki kit dugan meg a legszivesebben, seggreszegen hangosan politizaltok, na akkor mar haverok vagytok, es onnantol sinen a dolog. Onnantol kezdve mar nagyjabol barmi belefer, ami haverok kozt meg belefer, nem szamit, hogy milyen nemzetisegu vagy. :)))

fhdgy 2012.11.01. 11:48:27

@Sanyi9: Egy Maß 1.069 liter, erdetileg! Ma valóban 1 liter, ha sörben mérjük. De, de : kérj egy liter sört egy bajor sörözőben, utána én kérek egy Maß-t, majd meglátod a különbséget a pincér arcán! Persze, északon, mondjuk már Frankfurtban, hiába kérsz egy Maß-t, nem értik és nincs is náluk literes korsó! Sőt, tovább megyek, Braunschweigben voltam olyan bajor sörözőben ( van ilyen is, vagy csak azt hiszik ), ahol nem tudták, hogy mi az, de volt akkora korsójuk. Van ott egy másik bajor söröző is a városban, ott viszont tudják, hogy mi az, nem kell magyarázni. Sőt a Haxen-t is tudják, és van is nekik, de Surhaxen-jük, az már nincs, max. Eisbein.

TilosazA (UK) 2012.11.01. 11:55:14

@Nyulz of the World: Mi még otthon Bp-en csináltuk azt, hogy kollégám utolsó nálunk töltött munkanapjára (másik osztályra ment) betekertünk az asztalán mindent alufóliába. Mi délutánosok voltunk, ő reggelre jött.
Mindent betekertünk, a tollait egyesével, radírt, gémkapcsot, telefont, monitort, széket,a füzeteit... baromi jól nézett ki, de elszórakoztunk vele pár órát mire végeztünk.
Az, hogy a telefonkagylót lecelluxoztuk, az mindennapos volt... Illetve bármelyik nap megeshetett. :)

Sanyi9 2012.11.01. 11:58:30

@fhdgy: Minden relativ. :D Peldaul nekem minden az Elbatol delre mar Del-Nemetorszag (sot: Südlich der Elbe beginnt der Orient... :D), ugyanugy, ahogy sok bajor szamara a Dunatol eszakra mar valami Terra Incognita van... =))

Oszinten szolva meg mindig nem ertem, hogy mit fog szamomra kifejezni a pincer arca. Amugy szerintem a "Maß" szot mar mindenhol ismerik, meg itt Lübeckben is, amely igazan nem vadolhato avval, hogy Del-Nemetorszagban lenne... :D

madscientist 2012.11.01. 11:59:04

@Neon Fu:

Hát lehet szidásnak venni, de nálam ezek a csupasz tapasztalatok, ismerőseim nagy része is hasonló cipőben jár. De azt hiszem első kommentemben írtam, hogy 'legtöbbször', azaz fenntartom az eshetőséget, hogy simán lehet máshogy is. Ettől még jól érzem magam összességében itt, azzal kapcsolatban reagáltam, amit a posztoló is említ, azaz nem minden olyan rossz Mo.-on, nálam például a társasházi élet otthon sokkal kellemesebb volt, ennyi. Ami meg a negatívumokat illeti azokat (a lakhatással kapcsolatban is) igyekszem elfogadni, amin lehet/vagy tudok azon változtatni. Hiszen másképp nem is menne. :)

2012.11.01. 12:09:52

Egy évig laktam Münchenben, nekem kicsit más a tapasztalatom. Igaz - privátpflege vagyok - a munkám során jobban benne vagyok a németek életében.

Müncheni munkaadóm- egy CDU egészségpolitkusa, aki az egyetemen is tanitott - néha átadta a hangverseny bérletét. A másik munkaadó pedig - egy antropológusnő - bejárta a világot, könyvet írt, a barátnője aki látogatta, épp tancórákra járt, ahol magyar népdalt és táncot is tanultak, együtt gyakoroltunk. Tehát nem maradtak el műveltségben

Az igaz, hogy München nagyon drága, és lakás szinte lehetetlen.
Egy idős hölgy panaszolta, hogy Nürbergbe kell költöznie, mert a nyugdíjából nem tudja a lakbért megfizetni, sok a külföldi, és felverik az árakat.
A tömegközlekedes valóban katasztrófa.

Egyszer egy német társaságban spanyol orszgában arról beszéltünk, hogy ott milyen olcsó minden. Mondom nekem mindenhol olcsónak tűnik minden, egy egy évet Müncenben éltem. Nos ezen derültek, és elidmerték, hogy igazam van.

Nekem már Nürnberg is olcsónak tűnt, de nemrég Drezdában jártam és csak néztem hüledezve, mert a Stadtrundfahrton kívül szinte minden a fele volt a müncheninek.

SilentDreams 2012.11.01. 12:15:23

Kedves posztíró,

üdv egy "kicsit" északnyugatabbról, Frankfurt mellöl.
A végével kezdeném, szerintem sem rossz hely Magyarország, amíg az ember függetleniteni tudja magát a saját nézeteivel össze nem egyeztethetö dolgoktól. Van, akinek ez sikerül.

Hazaköltözés: ha ennyire vágysz rá, akkor persze meg kell lépni, bár nem árt elötte jól átgondolni a dolgokat, mennyit vesztesz vele, mennyit nyersz vele mindeféle szempontból. Azért, ha jól emlékszem angol barátoddal nem biztos, hogy egyszerü lesz eldönteni, hova is költözzetek, még ha Németországból mindketten el is szeretnétek költözni.

A németekröl: sok mindent tapasztaltam én is, amit leírtál, de én továbbra sem általánosítanék: nagyon sokféle embert ismertem itt meg, a kollégaim között is, meg a munkahelyen kívül is. Összességében elfogadom, hogy általában kevésbé humorosak, visszafogottak, nem ölelkezösek, stb. de ezzel absz. ellentétes embereket is ismerek. Nekem az általános nyugalom és rendszeretet az, ami legjobban bejön. Azt sem veszem zokon, hogy sok a rendör / ellenör és teszik a dolgukat.
Angliához mérten valóban teljesen más, és olykor hiányzik is kicsit az a lezserség és "hangulat", amit ott tapasztaltam, de összességében nekem mégis bejön az itteni helyzet.

Lakásbérlés: az ingatlancég által kiadott közvetitödíjas (általában 2,39 x havi bérleti díj!) és a közvetlenül magánszemélytöl bérelt, közvetitödíj nélküli lakás nem müncheni sajátosság, hanem egész Németországra jellemzö. Frankfurt környékén még alacsonyabbra tippelném a magánszemélytöl közvetlen bérlhetö lakások arányát, sztem kb 10, esetleg 15%. Es mivel nincs ezeknél az emlitett hatalmas közvetitöi dij, így nagyon sokan próbálják ezt a kevés lakást kibérelni, s így nagyon kicsi is az esély rá, hogy megkapd. Föleg, ha igényei is vanank az embernek... :)
Nekem voltak, és hajlandó voltam leperkálni a közvetitöi dijat (pár hét után beláttam, hogy egyébként évek alatt sem fogok tudni nekem megfelelö lakást kivenni...). Esetemben a tulaj is kijött a lakás bemutatásakor és ö döntötte el, hogy engem választ, nem az ingatlanos.
Az 1200 Euros lakást + rezsit eszméletlenül drágálom, még ha München talán Nemetország legdrágabb városa is. Nekem 1 háló + nappalis szép tetötéri lakást Frankfurt környékén (kb 20 perc S-Bahnnal) 470 Euro + rezsiért sikerült találnom. Ha feltételezem, hogy Frankfurtban 1,5-2x ennyi lenne is, akkor 700 - 900 Euronál tartanék, ami még mindig nem 1200...
A lakástulajjal semmi problémám, mindent meg lehet vele beszélni.

Azért valamit nem értek, elöször ezt írtad:

"Én havi 1900 eurót keresek napi 7 óra munkával (a túlóráimat szabadságnak kivehetem), aminek a fele megy el havonta lakásbérlésre, bérletre, bevásárlásra és kondibérletre "

Majd azt, hogy 1200 Euro + rezsi a lakás. A fentiböl viszont az következne, hogy 950 Euróból már kijön a lakás, kaja, bérlet, kondibérlet is.... Most akkor melyik a helyes? :)

Szórakozás, étterem, kirándulás: Ez eléggé egyénfüggö. Engem nem túlságosan szorkaoztatnak a bárok és a méregdrága éttermek, így nincs bajom azzal, hogy ezekre nem jutna vagy alig. Kirándulni viszont imádok, és erre azért jut, még ha nem is olcsó az utazazgatás sem. Münchenben azért laknék szivesen, mert imádom az Alpokot, és onnan tényleg nagyon gyorsan elérhetö, akár egy kis hétvégi kiruccanásra is...

Udvariasság: szerencsére még származott problémám abból, hogy elöre engedtem a nöket, még ha páran meg is lepödtek.... :)

fhdgy 2012.11.01. 12:18:34

@Sanyi9: Én Bajorországban soha nem mondtam volna és most sem mondom, hogy Dél Németország! Egy igazi bajornak se mondd, hogy német! Bajorország, az Bajorország és kész! Hogy mi erről a németeknek a véleménye? Pl. az, hogy a parasztok sört isznak, az urak bort! Lehetne folytatni, de azt hiszem, hogy minden benne van! Egyszer egy bajornak azt mondtam ( és nem színészkedtem ), hogy : "Meine Heimat ist Ungarn, mein Vaterland ist Kroatien, aber in Bayern bi i Dahoam"! Onnétól valahogy másképp nézet rám! Tudod, hogy miért???

SilentDreams 2012.11.01. 12:21:00

@SilentDreams: kis korrekció:

"...szerencsére még NEM származott problémám abból, hogy..."

nyuszigonosz 2012.11.01. 12:28:26

@Frengi:
München a legdrágább német város. Németországi és nem csak bajor viszonylatban.

A kultúráról: mondjuk az én ismeretségi körömben senki nem olvas vámpírkönyveket... viszont színházbérlet, az sokaknak van..

És mint @SilentDreams: is írja, a szórakozás nagyon egyénfüggö.
Kirándulni szintén imádok, nekem nem az éttermek és hasonlók a fontosak.
Még jó, hogy a környék gyönyörü itt és mindig van mi érdekeset megnézni.

A németek meg: nem lehet általánosítani. Mindenfélék.

TilosazA (UK) 2012.11.01. 12:33:09

Hogy a blogbejegyzéshez is hozzászóljak: mi baj a svéd metállal? :)

poolman 2012.11.01. 12:39:59

Egész jo irás Bajorországrol, de minden sztori erösen szubjektiv. Németország egyes vidékei nagyon eltérnek egymástol. A kulturális élet, az embereknél megfigyelhetö nyitottság vagy zárkozottság, a dialektusok, és még sok más szempont alapján oriási a különbség Németországon belül. Nagyon más pl Berlin, Hamburg, Köln, vagy éppen Délnyugat Németország. Berlinben értelemszerüen sokkal inkább pezseg a kulturális élet, mint Münchenben. Feltünöen sok magyar választja Bajorországot, talán a közelsége miatt, pedig talán a bajorok mentalitása áll a legtávolabb a magyarokétol. Szerintem egy budapesti inkább otthon fogja érezni magát Kölnben vagy Berlinben, de ez is egyénfüggö. Kinek mi jön be :)

Bert 2012.11.01. 12:49:58

"Ha a bringád 11 kg-nál könnyebb, csak dinamós lehet a világításod, azonban ha meghaladja a 11 kg-ot, köteles vagy elemre váltani."
Ezt meg hogy???

Bert 2012.11.01. 12:51:17

"Ha a bringád 11 kg-nál könnyebb, csak dinamós lehet a világításod, azonban ha meghaladja a 11 kg-ot, köteles vagy elemre váltani."
Ezt meg hogy ???

Tiheli 2012.11.01. 13:56:04

@Neon Fu: A mi lakásunk hangszigetelése is rendben van. Ok, ha a felsö lakó tüsarkúban mászkál reggelente, azt hallom, meg ha valaki nagy ritkán bömbölteti a tévét. Mondjuk az udvar felöl rendesen behallatszik minden, de az annak köszönhetö hogy kicsi az udvar és magas házakkal van körbeépítve, és ha becsukom az ablakot meg is van oldva a probléma.

A felújításról csak annyit: tavaly nyáron kapott a házunk külsö szigetelést. Egész nyáron fel volt állványozva a ház, azt hittem sosem készül el, pedig minden reggel 7-kor az érkezö munkások ordibálására keltem... Szóval ök biztosan nem csapták össze a melót.

Tiheli 2012.11.01. 14:00:36

@TilosazA: Nos, az én kedves kollégáim nem a telefonkagylót, hanem annak a csatlakozóját celluxozták le, majd ügyesen visszadugták a helyére. Mivel korábban is ügyködtek már az irodában, a második sikertelen hívásnál (nem hallottam ugye semmit...) gyanút fogtam és fel is fedeztem. Ettöl függetlenül aznap nem nagyon mertek hozzámszólni, balszerencséjükre ugyanis pont a konzulensemet próbáltam felhívni, és nem nagyon díjaztam a humorukat...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.01. 15:09:24

hat amerikaban sem vasbetonbol vannak az apartmanok

amit tudok nemetorszagrol, meg amiket olvasok, hat oktoberfestre kijarnek az tuti, meg ha ravinne a szukseg dolgozni is penzert, jopenzert, de ott letelepedni
ki van csukva nalam
mondjuk nalam mar minden ki van csukva, de ugy elmeletileg es belegondolva, ha europaban elnek en nem koltoznek el otthonrol, max dolgozni par evre ha kell a zsozso, de letelepedni
bajorokhoz? svedekhez? svajcba? angolokhoz? hat nem tudom
szerintem is lesz nagy visszamenetel par ev mulva

bpetya75 2012.11.01. 15:21:42

@TilosazA:

Pont ezt akartam megkérdezni én is. :-D

@Nyulz of the World:

Ivan Ivanovics Ivanov, a frappáns visszavágások nagymestere is tanulhatna tőled :-D

Adri the Big 2012.11.01. 16:02:16

Sziasztok! Én írtam a bejegyzést. Köszönöm a posztokat. Néhány kommentre reagálva: tényleg meg lehet 25 Eurobol is vacsorázni, de amit az éttermek alatt értettem, hogy NEKEM igényem lenne egy olyan helyre, ahol nincs savanyúkáposzta szag, és mondjuk nem egy pár virslit vacsorázom egy korsó sörrel. Mert egy pár virslit tényleg eszel 13-14 Euroert (de basszu egy pár virsli az egy pár virsli :)), és iszol mellé 1-2 sört, de én már megcsömörlöttem a sörtől is és a virslitől is :) SilentDreams : A lakásról annyit, hogy én kevesebbet fizetek bele a lakásbérletünkbe mint a barátom, aki jóval többet keres nálam. A kulturális élettel akpcsolatban pedig én is biztos vagyok benne, hogy van egy réteg, ami jár színházba és hangversenyre, de nem gonolnám, hogy az átlagra kivetíthető, illetve amit szerintem fontos megemlíteni, hogy az emberekben nem merül fel az igény, függetlenül attól, hogy végül van-e pénze elmenni vagy sem. Szerintem otthon igenis sokan olvasnak szépirodalmat, vagy legalábbis nem csak bestsellereket. Remélem, hogy iskolai végzettség nélkül is igényesebbek az emberek, édesanyám legalábbis a szakmunkásbizonyítványával tudja, hogy nincs már Csehszlovákia, míg akár a barátom anyukája (tanárnő) vagy a kolléganőm (mérnök) még abban a tudatban van, hogy Csehszlovákia igenis létezik.

Adri the Big 2012.11.01. 16:04:34

@Bert: én is ezt kérdeztem :)

TilosazA (UK) 2012.11.01. 16:09:36

@Adri the Big: Földrajzból én pl. mindig nagyon rossz voltam, komolyan keresnem kell a térképen dolgokat... bár én bevallom, hogy nem tudom, és megnézem a térképen. (Cseszlovákiát persze tudom, de határos ország volt, szóval azt illik is.)
Én úgy látom, hogy itthon nem olvasnak olyan sokan szépirodalmat. Az ismerőseim közül... hááát... egy kezemen meg tudnám számolni, de ők sem közeli ismerősök. Sőt, könyvet sem nagyon olvasnak, nemhogy szépirodalmat. Egyszerűen nincs rá igény - én is hülyén éreztem magam, hogy a munkahelyemen nem tudok hozzászólni az utolsó Barátok közt tartalmához,mikor viszont említettem valami tudományos érdekességet, akkor ők néztek rám mint a borjú. Ez van, még ha olvasnának is ilyeneket, nem tudnák kivel megbeszélni...
Ezért szoktam rá pl. a moly.hu-ra. :)

Adri the Big 2012.11.01. 16:09:50

@SilentDreams: mi is drágálljuk, de ez van. Költözni kellett, és nem volt hova, mostanra pedig megszerettük, megszoktuk. Vannak az ismerőseink körében, akik jelentősen kevesebbért bérelnek lakást, de mi úgy gondoltuk, ehhez nagyon nagy szerencse kell, és nekünk az nem volt. A saját szememmel láttam, hogy az emberek mint egy állásinterjúra, motivációs levéllel, és elképesztő fizetéspapírokkal érkeznek megnézni a lakást (nem volt szép dolog, de kb. a 10. helyen belenéztünk a konyhapulton hagyott jelentkezésekbe, hogy mi a halálért nem sikerül már lakást bérelni. az előttünk lévő srác egyedülálló pilóta volt magasabb fizetéssel mint a mi kettőnké együttvéve- szerinted két külföldinek fogják kiadni a lakást vagy a pilótának, aki otthon sincs egész hónapban? nyilván nem kaptuk meg), úgyhogy egy idő után nem volt már illuzió sem, hogy olcsón találunk lakást.

Megint szabad a gazda 2012.11.01. 16:22:23

@Adri the Big: nem fordítva? Ha nehezebb, akkor dinamó és, ha könnyebb (és verseny), akkor elemes?
(a versenykerékpároknak volt könnyítés (nem kötelezettség), hogy részt tudjanak venni a közlekedésben, mivel régebben az elemes kütyük nem tudtak megfelelő (KRESZ-ben előírt) mennyiségű fényt adni; most már tudnak (pl.LED), így 2010 januártól legálisan szerelhetjük fel 11 kg feletti bringáinkat is elemes lámpákkal)
www.rad-spannerei.de/blog/2009/12/09/batteriebetriebene-fahrradbeleuchtung-ist-ab-januar-2010-erlaubt/
Na, ez is egy olyan dolog errefelé, amire jó kis szabály van, de legalább haladnak a korral és átírják az elavult szabályokat...

Adri the Big 2012.11.01. 16:23:34

@TilosazA: Szuper kis társaságom volt/van otthon, olyan emberek, akiket minden szempontból értelmiséginek lehet mondani, így értelemszerűen velük hasonlítottam össze az itteni ismerőseim. Ha gondolod, alapítsunk valami kultúr-egyletet :)

Adri the Big 2012.11.01. 16:24:29

@Megint szabad a gazda: Lehet, hogy fordítva van, de valamelyikért biztosan fizetni kell :)

TilosazA (UK) 2012.11.01. 16:28:58

@Adri the Big: Alapítsunk. :) De én már Angliából írok ám, úgyhogy ez is csak virtuális lesz. Nem beszélve arról, hogy nem hoztam magammal egy árva könyvet sem, nem fért a bőröndbe már a gyerek könyvei mellé. Szóval nálam még el fog telni pár hónap mire megint tudok olvasni valami jót, addig marad a telefonomon az a pár Rejtő Jenő könyv (mint nem-szépirodalmi mű). Mondjuk letöltöttem a Nyomorultakat is, de nem biztos, hogy mostanában elkezdem...
Tényleg azt tudja valaki, hogy mitől szépirodalom valami és mitől nem az?

Frau Holle 2012.11.01. 16:45:18

@TilosazA: Csakhogy Csehszlovákia nekik is szomszédjuk volt. A helyzet ugyanaz.
Itthon nagyon sokan járnak könyvtárba. Épp a napokban beszélgettünk erről könyvtáros ismerőssel, ő azt mondta, hogy sokkal többen járnak könyvtárba, mint korábban. Úgyhogy akár van pénz könyvet vásárolni, akár nincs, az irodalomra van igény.

Megint szabad a gazda 2012.11.01. 16:53:01

@Adri the Big: mi hat (!) interjún voltunk (egyedül, közösen, gyerekkel közösen, munkaidőben és azon kívül...) a tulajnál, mire egymás kezébe csaptunk. Az ötödik fordulóban (ekkor szűkítette le kettőre a 100 feletti jelentkezőt) ismerhettük meg a szerződés részletes feltételeit....
Azt mondta, hogy az nem egy egyszerű döntés, hogy az ember kit enged be a lakásába, olyan mintha egy új családtagot választana, még akkor is, ha a lakás amúgy üresen állna...
(Gondolom a háttérben inkább az van, hogy Münchenben inkább keresleti a piac + nehéz kirakni valakit (főleg gyerekkel), ha amúgy rendesen fizet + a többi bérlő akár 30% díjcsökkentést is kérhet, ha az egyik lakó által rendszeresen csapott zaj miatt nem tud pihenni + remegnek, hogy lelakod a lakást)

SilentDreams 2012.11.01. 16:53:22

@Adri the Big: értem, a kényszer nagy úr. Es ha már meg is szerettétek, rádásul ketten fizetitek, akkor nem is olyan nagy probléma (így már érthetö a fizetésed, költés ill. lakásbérleti d´j viszonya is, ha nem egyedül fizeted!)

Nem ismerem a Müncheni ill. München környéki lakásbérles helyzetet (azon kívül, hogy hallomásom szerint Németországon belül az egyik vagy a legdrágább), így nem tudom mennyire alkalmazható ott a stratégiám, amit Frankfurt környékén alkalmaztam:

- Frankfurtban szinte minden drágább, így keressünk lakást Frankfurton kívül a közelben valahol, ami a munkahelyhez is közel van, kihasználva a nagyon jól kiépitett tömegközlekedést (S-Bahn + buszok)
- Nagyon csábító, ha nem kell kifizetni a hatalmas közvetitöi díjat, DE ha hosszabb távra bérlek, akkor ez a közvetitöi dij felfoghao egy egyszeri elöre fizetett beruházásként is, ami szétosztható a teljes bérlési idöszakra.

Esetemben ez 1100 Euro körül volt, így 4-5 éves lakásbérlést feltételezve ez havi kb 20 Euro pluszköltséget jelent (amit már elöre kifizetett az ember).

Igy egy csendes kisvárosban, szép környezetben, erdö mellett lakhatok 470 + 20 Euro-ért, mivel ez a hely valamely okból nincs felkapva.... Egy ingatlanos szerint itt csak a nyugdijasok laknak, annyira csendes. En pedig szivesen csatlakoztam a nyugdijasokhoz... :)

Egy kollegám, aki nem messze lakik Frankfurt belvárosához, hasonló nagyságú lakásért kb 300 Euróval többet fizet havonta. Ha sikerült közvetitöi dij nélkül kibérelnie, akkor is 300 Euro/ho-val több, évente 3600 Euróval, 4-5 évre meg már ki sem számolom.... :)
Ja, és mindez zajos környéken, DE jóval drágább, mert ugye Frankfurt egyik felkapott része, és még nem is a belváros...

2012.11.01. 16:56:32

Nekem nagyon erdekes volt a poszt, sem abba a vegletbe nem esett hogy A) Magyarorszagon minden szar, itt a Nyugaton minden tokeletes, vagy B) itt mosogatok mar egy hete Nyugaton, minden szar, haza is megyek hamarosan.

Tudom hogy ezt sokan nem szeretik hallani, de nekem szemely szerint az is uditoen hatott hogy a posztolo nem takaritonokent / pincernokent helyezkedett el; ezek szerint Nemetorszagban is lehetseges magyaroknak irodai munkat vegezni, ami az eddigi posztokbol nem derult ki. Azt pedig nagyon is el tudom kepzelni hogy zavarja ha nincs annyi kulturalis esemeny, szinvonalas szorakozasi lehetoseg, amihez hozzaszokott.

Sok sikert kivanok a posztolonak a tovabbiakban, barhol is legyen a kovetkezo allomas. Tanusithatom, hogy Nyugat-Europaban is vannak olyan helyek, ahol rengeteg a kulturalis esemeny, kiallitas, szinhaz, mozi stb. elerheto aron. Lehet hogy Munchen pont nem ilyen hely (nyilvan vannak mas elonyei, amiket emlitett is a posztiro), de pl. Berlin gondolom igen, meg sok mas europai varos is (es persze rengeteg hely Europan kivul is).

tinu 2012.11.01. 16:56:51

@TilosazA: szerintem nem olyan nagyon egzakt dolog az, hogy mi tartozik a szépirodalom kategóriájába és mi nem, hiszen részben a kor megítélésének is kérdése. Szerintem alapvetően ott van a különbség, hogy a szépirodalom művészet, míg a ponyva szórakoztató műfaj, vagyis nem célja, a világ sajátos szempontú leképezése, vagy valamilyen mondanivaló átadása (nem didaktikusan persze).

@Frau Holle: én szinte csak kizárólag szépirodalmat olvasok, nem azért, mert sznob vagyok, hanem mert szeretem. : ) De legtöbbször úgy érzem magam, mint valami fura lény, vagy őskövület az ember között, ha ez szóba kerül (mármint hogy ki mit olvas). A legritkább esetben látok a buszon, metrón olyan embert, aki szépirodalmat olvas. Én csak örülök, ha másnak más a tapasztalata, legalább nem érzem magam dinoszaurusznak. :))

Frau Holle 2012.11.01. 17:03:52

@tinu: Akkor már ketten vagyunk:) (itt és most, és legalább), de én se a buszon, se a metrón nem olvasok. Már csak azért sem, mert az a típus vagyok, aki borzasztó nehezen teszi le a könyvet, ha belemerül. Annyit nem ülök a buszon-metrón, nekem nincs értelme ott olvasni. Majd otthon, este.
Úgyhogy ebből nem vonnék le következtetést.

tinu 2012.11.01. 17:05:30

@Frau Holle: Én a gyerekek (meg az internet) miatt otthon nem tudok olvasni, ezért kihasználom az időt a közlekedési eszközökön. Nem mondom, hogy soha nem mentem túl a kívánt megállón. :)))

Frau Holle 2012.11.01. 17:08:24

@tinu: Ettől félnék én is. :))
Én késő este szoktam amikor már elaludtak, vagy legalábbis a meseolvasással már végeztünk. A nettel kapcsolatban nincs ötletem, én is épp ideragadtam. :)

TilosazA (UK) 2012.11.01. 17:11:06

@Frau Holle: :) mondtam hogy a földrajz nem az erősségem.

Frau Holle 2012.11.01. 17:14:09

@TilosazA: Uppsz.... Nem úgy értettem! Arra gondoltam, hogy ha ezen az alapon (szomszéd) nekünk illik tudni, akkor másik szomszédnak is.
Bocs, nem piszkálásnak szántam.

TilosazA (UK) 2012.11.01. 17:18:32

@Frau Holle: Nem vettem piszkálásnak, semmi gond. :) (Ha annak szántad volna akkor meg igazad is lenne.)

SilentDreams 2012.11.01. 17:22:37

@Megint szabad a gazda: 6-körös lakásinterjú, nem semmi :)))) 100+ érdeklödö egyetlen lakásra....

Pár ilyesmin én is részt vettem, mielött bedobtam a törölközöt és rászántam magam a közvetitöi dijjal való megbarátkozásra.

Egyik "lakás-castingon" 15 percenként voltak pár fös csoportok beosztva a lakásmegtekintésre. Amikor a pár fövel (ellenfelek :)))) felmentünk a lakásba, kb 8-10 ember volt már a lakásban, akik velünk, újonnan érkezettekkel együtt már rndesen kitöltötték a teljes lakást (+ ugye tulaj, na meg a jelenlegi bérlö is ott volt.. :)))
A casting úgy folyt, hogy mindenki végignézhette a lakást, közben kérdezgethette a tulajt (lehetöleg nem egyszerre). a tulaj is igyekezett mindenkivel megismerkedni 2 perc alatt, majd akinek tetszett a dolog, az kitölthetett egy kérdöiovet az adatairól. A kérdések, amire emlékszem:

Természetesen havi jövedelem, állampolgárság, bizonyos szokások (cigizés, hangszeren játszás), kisállatok, és egyéb ilyesmik :)

Aztán SMS-ben értesítette a tulaj a továbbjutókat, illetve a kiesetteket is....

Igy utólag már röhej, de akkor nem éltem meg ilyen könnyedén... :)

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.01. 19:01:10

@fhdgy: te nagyon szimpatikus vagy nekem. írjál már egy kellemes posztot, légyszíves.

nyuszigonosz 2012.11.01. 19:09:54

@fhdgy: ",,,in Bayern bi i Dahoam!"
Igen, itt így érdemes és szép élni. Mindegy, ki honnan jött, és esetleg hová megy majd még, de ha itt itthon érzi magát, akkor az igazi bajorok másképp néznek rá.

Herr Géza 2012.11.01. 19:18:16

Hááát..... A poszt eleje határozottan tetszett, a végére meg határozottan ideges lettem. Ismét valaki, aki 2,5 év ittlét (rádásul abból 1,5 év au-pair, ami valljuk be, igen szűk keresztmetszetét mutatja meg N.o.-nak) után sommás véleményt alkot egy komplett országról.... Nem feltűnő, hogy ritkán / sosem olvasni ilyen jellegű véleményösszegzést 15-20-25 éve itt élő magyaroktól? Talán azért, mert ők tudják, hogy nagyon sokminden eleve különbözik tartományonként is, de sokszor még azokon belül is.... Ami viszont morcossá tesz: nyilvánvalóan jó szándékkal ugyan, de leírsz egy csomó dolgot, ami szimplán nem igaz !! Ld. pl. az oktatás fejezetet.
Ez viszont félrevezethet másokat, tehát óvatosan az axiómaszerű kijelentésekkel...

daenerys123 2012.11.01. 19:20:23

@hagyma:
hogy érted azt a visszamenetelt? mi okból?
komolyan kérdezem, nekem kötözködésből :)

Megint szabad a gazda 2012.11.01. 19:51:55

@SilentDreams: mi eddig (kb. 5 éve) tartjuk, hogy közvetítőnek nem fizetünk. Hátránya, hogy a tulajok még remegősebbek, mivel azért nem veszik igénybe a profi és (nekik) ingyenes szolgáltatást, mert nem bíznak az ingatlanos véleményében (sem).

Eleinte furcsa volt, hogy ennyi pénzért /bérleti díj fejében még ők szeretnék meghatározni, hogy pl. a kádat milyen tisztítószerrel "babusgassuk". Nehogy megkarcolja az olcsó szer (?) ...

fhdgy 2012.11.01. 22:23:46

@Babette_: Kedves Babette!
Volt már, hogy gondoltam én is rá, de elhessegettem a gondolatot. Tudod, én már őskövület vagyok a magam pár nap hiányában hatvan évével! Különben is, már nem élek külföldön ( sajnos ). Ha mehetnék, azonnal indulnék, de tudomásul kell vennem, hogy a hatvanas szám, nem egy igazán nyerő szám ebből a szempontból! A másik dolog, amiért nem lenne célszerű írni, az az, hogy én elég szokatlan szempontból nézem a világot és félek, hogy sokan nem értenék, hogy miért is! Én egy somogyi erdőben, egy kis patak partján álló erdészházból indultam, eljutottam a Tiszáig, a Dunáig, az Isárig, az Okkerig, újra a Tiszáig ( nem túristaként, hanem laktam, lakom ott ), dolgoztam a Yamuna partján Delhiben. Szóval bolyongtam elég sokat, az utóbbi időben magányos, öreg farkasként. Kit érdekel egy öreg, magányos kóborló farkas? Nem vagyok kozmopolita ( nem is lehetnék az ), de mégis van egy kis problémám Tamási Áronnal: Ő valami olyasmit írt, hogy azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne! De mit csináljak, ha sehol sem tudok igazából otthon lenni, egyszerre meg nem lehetek mindenütt, ahol otthon érzem magam! Millió dolog köt Horvátországhoz, Bajorország tényleg a szívem csücske, München a ráadás! Az a somogyi erdő markában tartja a lelkemet és nem enged, feltett szándékom, hogy egy napon oda vissza akarok térni, ott kezdtem, ott akarom befejezni! Szerinted érdekelne valakit egy ilyen ósdi történet?

SilentDreams 2012.11.01. 22:38:29

@fhdgy: Engem mindenképp.

Épp bolyongok én is, még ha egy-egy helyen éveket is töltök... :)

fhdgy 2012.11.01. 22:55:51

@SilentDreams:
Az én történetem, ami a határátkelést illeti, roppant egyszerű! 2001-ben Grüne Karte programmal mentem ki Münchenbe. Nem voltam mosogató, nem takarítottam, csak görbítgettem a biteket.Egyszerű, sablonosan egyszerű volt minden. Nekem nincsenek izgalmas történeteim. Nekem emlékeim vannak! Szépek, kedvesek, de hogy mitől szépek, mitől kedvesek, azt más nem nagyon értheti.Az emlékek csak annak érdekesek, aki kötődik hozzájuk, másnak csak egyszerűen kacatok!

fhdgy 2012.11.01. 23:00:41

@SilentDreams:
Talán még egyetlen gondolatot fűznék hozzá: Elmentem, de sajnos vissza kelett jönnöm, de nem találtam haza! Itthon vagyok, de idegennek érzem magam, nem találom a helyem! Hogy miért? Mert ez az ország már nem az az ország, ahol nyugalmat lelhetek. Fejére állt minden.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.02. 00:47:44

@daenerys123: ugy gondolom, ha a negfelelo mennyisegu penzt osszeszedte az illeto, laks, vallakozas, akarmi, akkor inkabb hazamegy minthogy angliaban eljen
de egyaltalan nem biztos, hogy igy lesz
sokat jartam annak idejen europaban de el nem tudtam volna kepzelni, hogy ott eljek
mondjuk amerikabol meg nem mennek haza
majd meglatjuk
nekem nehez elkepzelni, hogy uj magyar generaciok telepdjenek meg irorszagban meg a nemeteknel meg angliaban, mint pl a torokok, meg az afrikaiak
a penzen kivul semmi sem jobb ott, sot
ahogy en latom

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.02. 06:01:35

@fhdgy: ezt olvasva még jobban érdekel.
!

ajmfebulosz · http://diajmfebulosz.blogspot.com/ 2012.11.02. 09:08:19

@Neon Fu: Baselben. viszont en nem szidtam Svajcot, hanem tenyeket irtam le. en szeretek itt lakni es meglehetosen elegedett vagyok az eletemmel. mas kerdes, hogy ettol fuggetlenul ma is felelbredtem a szomszed jarkalasara. ez van.

Gizi007 2012.11.06. 20:09:17

@Herr Géza:
Tökeletesen igazad van. Anyanyelvü szinten beszelek , irok, olvasok nemetül es ertem a nemeteket. Olyanok amilyenek, olyanok ,mint egy holland , egy sved , egy magyar, egy kanadai---ilyenek meg olyanok is....jok is meg rosszak is, okosak meg butak is....ha nem toleralod öket soha nem nyilnak meg es külföldieknek ritkan szoktak megnyilni...
Szoval nem mindent magyar szemmel kell nezni es magyar mertekkel merni....

ZOH 2012.11.07. 14:55:51

@fhdgy: en is leadnek egy szavazatot arra, hogy ird meg a tortenetedet - pont az a lenyeg, hogy "nem mindennapi"!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása