oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. augusztus 24. 06:56,  Nem szabad sokat agyalni 177 komment

2012. augusztus 24. 06:56 Határátkelő

Nem szabad sokat agyalni

...inkább vágj bele! – ez Péter filozófiája, aki bele-, pontosabban nekivágott Hollandiának. Jó szakmával gyorsan sikerült munkát is találnia, aztán meg levelet írnia a blognak az ottani életről. Olvasás után ti jöttök a kommentekkel!

Amszterdam esti bringákkal.jpg

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért! Történetedet továbbra is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom!

„Nemrég akadtam a blogotokra, mivel épp én is kiköltözés közben (habár talán már majdnem utána) vagyok, gondoltam én is megosztom a tapasztalataimat a nagyérdeművel. A célország Hollandia, azon belül is Amszterdam. Nem állítom, hogy érdekes lesz, de annak aki mozdulni tervez, talán szolgál hasznos információval.

Miért?

A külföldi munka/élet terve már jó ideje érlelődött bennem, szerencsémre - nem kevésbé a jó állásoknak köszönhetően - volt lehetőségem utazgatni, ezért relatíve korán volt már összehasonlítási alapom, mi, hol és hogyan működik jobban, - olykor rosszabbul - mint Magyarországon.

Talán ennek okán elég korán tele is lett a hócipőm azzal, ahogy otthon a dolgok folynak, a politika, a munkamorál, az emberek viszonya a másikhoz, a munkahelyi egymásra taposás és a többi. Annak, aki szintén máshol keresi a szerencséjét, talán nem kell ecsetelnem.

Miért mégis csak 10 évvel az első gondolat után? Mondjuk úgy, hogy sikerült jó munkahelyeket találni, rendes fizetéssel, soha nem voltak anyagi gondok, illetve a felsorolt zavaró dolgok nem kumulálódtak oly mértékben, ahogy ezt tették néhány hónapja.

Az utolsó lökést egy munkahelyi váltás jelentette, ami az addigi szerencsés helyzetemet - miszerint nem egy tipikus hatalom és erő alapon diktáló nagyfőnök alatt kellett dolgoznom - megszüntette, így úgy voltam vele, hogy most már sem cégen belül, sem országon belül nem mozdulok, hanem meglépem azt, amit idősebb fejjel nehezebb lenne (most 28 éves vagyok).

Munka

A fentiek talán előre vetítik, hogy a munkakereséssel nem volt nehéz dolgom, másfél hónap alatt az első interjútól számítva megvolt a szerződésem és a cég gyakorlatilag elintézett mindent. "Skilled professional"-ként az embernek nem sok dolga van, papírokkal (útlevél, munkaszerződés) be kell rongyolni az Expat center-be és 10 perc alatt már munkavállalásival távozok, regisztrált címmel (amely a végleges lakhely bejelentéséig a cég címe lett az esetemben). A cég egy hónapra biztosított egy apartmant, ameddig a végleges helyet meg nem találom (lásd alább).

A szerencsémet kiválóan példázza, hogy az itteni nagyfőnök - meghallván, hogy a terhes feleségem bármikor szülhet - gyakorlatilag elrendelte, hogy utazzak haza hozzá, vegyem ki a cég által biztosított 10 nap apasági szabadságot, amint megszületett a pici és a fennmaradó időt dolgozzam Budapestről.

Igen, ilyen a cégnél a kultúra, gyakorlatilag 2 hetet dolgoztam itt, mire máris hazaengedtek, minden kérés nélkül. A cég egyébként ausztrál, a helyi irodában a kollégák csupán 30%-a holland, a többiek teljesen vegyes náció, de közös bennük, hogy mindenki nagyon kedves, segítőkész és barátkozó.

A távmunka teljesen elfogadott, - akár másik országból is - habár ez inkább a munka jellegéből adódik, de a hozzáállást jól példázza, hogy otthon is hasonló területen voltak állásaim, de csak vezetőként, az utolsó néhány évben tudtam megengedni magamnak, hogy otthonról - ugyanolyan produktivitással - végezzem a teendőimet.

Lakás

Apartman témában ismét csak mellettem állt Fortuna, Amszterdamban a lakáskeresés rémálom. Ami van, az általában vacak vagy drága, ha meg véletlenül mégis van ideális, a főbérlő még mindig választhat másik jelentkezőt - mert biztos lehetsz benne, hogyha igazán jót találtál, akkor lesz más aspiráns is. Nos, nekem sikerült kifogni egy remek helyet, családbarát környék, nem vészesen messze a központtól (ahol az iroda van), persze másik jelentkezővel.

Biztosra akartam menni, írtam pár sort magamról, a családi tervekről (akkor még csak úton volt a gyerkőc), illetve biztos ami biztos, hozzácsaptam a szakmai önéletrajzot is. Amikor pár nap múlva hívtak, hogy rám esett a választás, a kollégák - akik hónapokat küzdöttek, míg végleges helyet találtak maguknak - is rájöttek, hogy valóban szerencsés vagyok.

Nem szeretnék tanácsot adni, hogy ki hol keressen magának lakást, de az első szempont a környék legyen, azokat az embereket fogod nap mint nap látni, akiket a lakás megtekintésekor a környéken is látsz, nagyon nem mindegy, milyen hangulatban telnek az első hónapok, a honvágy és a depresszív környezet irreális döntésekre (hazamenetel) késztetheti az embert.

Fontos szabály, amit az itteniek nem hisznek el feltétlenül: attól, hogy 30 perc az út a munkába (ebből mondjuk 25 perc tömegközlekedés), nem jelenti, hogy messze vagy a központtól. Amstelveen nincs távol például, magyar szemmel nézve, érdemes ott is nézelődni, bár sokan húzódoznak tőle az itteniek közül, mert "az már a világ vége".

Közlekedés

Közhelyes, de természetesen a bringa az egyik legegyszerűbb és legpraktikusabb megoldás itt. Egy jó lakat kell, mert lopják, mint a cukrot, de nem vészesen drága egy új drótszamár sem, legalábbis az itteni fizukhoz képest filléres tétel. Én mégsem a bicikli mellett döntöttem, ennek pedig két oka van: a tömegközlekedés tényleg nagyon jó, én pedig hajlamos vagyok eltévedni - egy villamoson ez nehéz.

A másik ok, hogy amint a kiscsalád is utánam költözik, szeretnék mihamarabb otthon lenni velük munka után, ehhez pedig nekem a robogó volt az ideális választás. Kicsit talán rizikósabb, mert ha ellopják, rögtön nagyobb a kár, mint egy bicikli esetében, de sok előnnyel jár. Biztosítást pedig lehet rá kötni (no meg lakatot).

A tömegközlekedésről még annyit, hogy nekem sokkoló volt, mennyire egyszerű és relatíve olcsó: mágneskártyával "csekkolsz" be és ki minden járművön, így pontosan annyit fizetsz, amennyit utaztál, nem kell jegyekkel és bérlettel tökölni. Ha rögtön fényképes, személyre szóló kártyát csináltatsz, akkor pedig akár neten, bankkártyáról is fel tudod tölteni a kreditet. Otthon nagyon rég leszoktam a tömegközlekedésről, a fenekemhez nőtt az autó és a motor, itt meg sem fordulna a fejemben kocsiba ülni.

Kommunikáció

Egy laptop mindig jó útitárs, szórakoztat, ha nincs TV, Skype-n keresztül elérheted az otthoniakat, megtervezheted a napodat a térképen, stb. Elég sok helyen van nyitott wifi, ami ugyan nem egy stabil pont, de ha egy kávét megér neked, hogy netezz, akkor elég nagy eséllyel tudsz hotspotot használni.

Érdemes venni egy feltöltőkártyás mobilt, ehhez nevetséges áron van net csomag is. Itt a feltöltőkártyához még szerződést sem kell kötni, netezésre pedig tökéletesen alkalmas az is, bár a Skype ebben az esetben nem feltétlenül javallott, mivel adatkorláttal rendelkeznek a csomagok.

Tapasztalatok - eddig

Ha még nem voltál hosszabb ideig külföldön, készülj fel, hogy az első időkben nagyon elkezd hiányozni az otthoni megszokott élet, a rutin dolgok, az, hogy mindig tudtad hova és kihez kell menni elintézni valamit. Bárhova is költözöl, minden ismeretlen és idegen lesz, az pedig emberfüggő, ki mennyi idő alatt szokja meg az új környezetet. Azonban még a "beszokás" után is elő fog jönni, hogy milyen jó volt mégis otthon.

Erre javasolnék mindig egy-egy hetes hazautat: rögtön megváltoztatja a véleményedet. A hollandok szeretnek mindent agyonbonyolítani, de még így is, nagyon sok dolog annyira adja magát, hogy az ember néha nem érti, miért nincs ez otthon is így, semmibe nem kerülne.

Szóval nehézségek vannak, de nem szabad sokat agyalni és tervezni. Neki kell vágni és megpróbálni, az a tapasztalatom, ha valaki kijön és igazán akar, az otthoni szorgalommal itt ezerszeres megbecsülést lehet kivívni. Hazamenni pedig még mindig egyszerűbb, mint folyamatosan vacillálni a kiköltözésen.

Ha kint vagy, bármikor, viszonylag hamar úgy dönthetsz, hogy: nem, otthon jobb volt. Nincs miért halogatni, gondold át van-e veszteni valód, amiről épp az ország - akár időleges - elhagyásával mondanál le?"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia Amszterdam

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr204728854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frőczy Sanyi 2012.08.24. 07:09:22

Érdekes cikk volt, nekem tetszett. A cím alapján valami hasonlót vártam, nem pedig egy adatokkal teletűzdelt katyvaszt. A munkaadód nagyon szimpatikus, kár, hogy az ilyen hírből sincs idehaza.

tableno 2012.08.24. 07:45:59

Teljesen igaz, jo korrekt poszt. Nem lehet belekotni.

TilosazA (UK) 2012.08.24. 08:02:13

Mindig meglepődök rajta, hogy mennyire másképp állnak nyugatabbra a munkavállalóhoz. Kicsit megnyugtat, talán nem izgulok annyira a költözés/új élet miatt. Egyelőre tartok az első hónapok honvágya, és az idegen környezet miatt.
Nekem tetszett ez a poszt, az érzéseit írja le, nem azt, hogy mi mennyibe kerül, ami általában azért sem mond semmit, mert más fizetésből más minőséget kell megfizetni.

Micirka 2012.08.24. 08:22:30

Hat igen, igy kell ezt csinalni. :)

Persze egy ilyen kellemes attelepuleshez elengedhetetlen, hogy egy jo "gazda" alljon az ember mogott, mert nagyon nem mindegy, hogy maganemberkent erkezik ki az ember vagy ugy , hogy mar alkalmazasban van.

Sanyi9 2012.08.24. 08:23:22

Stramm iras. Egy kerdesem lenne: mi a szakmad es mivel foglalkozol? Amugy sok szerencset Hollandiaban!

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.08.24. 08:28:42

Ismertem egy mérnöksrácot, aki 3 hónap után hazasomfordált onnan. Igaz, tele volt stresszel itthon is, és gondolom ott sem sikerült levetkőznie.

tableno 2012.08.24. 08:31:56

@Kara kán: En meg ismerek olyan motorost, akinek levitte a fel labat egy busz. Akkor most senki ne motorozzon?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.08.24. 08:50:45

@tableno:
Nem, szó sincs róla, csak a statisztika miatt írtam.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.08.24. 08:52:05

Apropó: hasonló sztorizások az utazas.com-on is vannak, ha vkit érdekel...

Alapvetően hülye 2012.08.24. 09:30:34

Jól tetted! Én 57 évesen húztam el és nem vagyok még "öreg"...Te a legjobb korban léptél le, ilyenkor minden könnyűnek tűnik - és az is.

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.08.24. 09:31:31

Többször is elhangzik a lopás. Miért lopnak bicajt, ha filléres tétel? Hobbyból? Amúgy a többség épp a lopások miatt elég gagyi bringákkal jár.

hollandrémület 2012.08.24. 09:42:09

Csak ket dolgot szolnek hozza a cikkhez, ami egyebkent tetszett!
- Hollandiaban magyar allampolgarkent nem kell munkavallaloi engedely! Nem is letezik. Adoszamot kell kerni (regen Sofi most mar BSN-nummer) es ezzel lehet dolgozni. Ezt lakcim elleneben barhol barkinek megadjak.
- Jogilag 2 nap apasagi jar Hollandiaban szules utan. Irtad is, hogy a ceged biztositja a 10 napot, nem art kiemelni viszont, hogy az nem altalanos!
Sok szerencset a tovabbiakban!

Dr. NiChuck Norris sp. 2012.08.24. 09:43:59

Üdv! 52 évesen szerintetek van esély külföldön munkát találni és kimenni ha van jó szakmád (agrármérnök és profi jogsi), jól beszélsz angolul és hobbid alapján (fotózás) sokan ismerik a neved világszerte? Magyarán pl. kint van-e életkor szerinti megkülönböztetés (mint itthon)?

NA YA! 2012.08.24. 09:55:00

Na, rád se hatott a túrórudi, a pörküttt, no meg az ázsiai hordához való tartozás csodás érzése!;)

BTSzisz 2012.08.24. 09:58:23

@Dr. NiChuck Norris sp.: múlt héten volt egy post, 50 felett ment ki az úr németbe gyerekkel. Nem írta, hogy gondja lett volna az életkora miatt. Él és virul.

BTSzisz 2012.08.24. 10:00:39

ez végre egy blogtémába vágó post volt.... és nyilván azért is ennyire szerencsés a posztoló, mert van sütnivalója...

think different 2012.08.24. 10:03:21

@Dr. NiChuck Norris sp.: Szerintem az agrármérnök és a jogsi együtt jól hangzik, lehet esélyed egy nagyobb gazdaságban dolgozni középvezetőként vagy mezőgazdasággal kapcsolatos termékeket értékesítő/gyártó cégnél.
Persze ez elsősorban vidéki munkahelyet jelent, elősorban Kent megyében.

Megkülönböztetés mindig van, de nem elsősorban életkor alapján.

A "jól beszélek" angolul pedig nagyon relatív. Asszony Rigó utcai felsőfokú után elveszettnek érezte magát, mert csak az idősebb, jobb környékeken élő emberek beszélték az "über" angolt.

wrstjnethn 2012.08.24. 10:16:16

@Dr. NiChuck Norris sp.: Angliában komolyabb cégeknél biztos nincs semmilyen megkülönböztetés, sőt a cégpolitika is az, hogy minél vegyesebb legyen a cég minden tekintetben. Azt vallják ugyanis hogy az eltérő emberek különböző szemszögből néznek azonos dolgokat és ezt lehet hasznosítani a munka során. (légből kapott példa: egy kád tervezésekor egy fiatal azt fogja szem előtt tartani hogy a barátnőjével együtt is beférjen, egy anyuka azt hogy könnyen lehessen fürdeni a gyereket egy idős ember pedig azt hogy legyen hol kapaszkodni) A társadalom itt alapból elég vegyes, de külön tréningezik is az embereket hogy mi a helyes viselkedés, elfogadás. Én legalábbis ezt láttam a cégemnél.

Vittore. 2012.08.24. 10:24:05

Lol. Még két hónapig Index címlapon lesz ez a blog és a fél ország kivándorol. Kanadáról volt itt szó? Minket az érdekelne, vagy Norvégia.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 10:29:50

sziasztok,

én volnék a post eredeti szerzője. köszönöm a visszajelzéseket/kommenteket.

néhány dologra reflektálnék ami felmerült: valóban nem munkavállalási engedélyről van szó EUs állampolgárok esetében, hanem adószámról (BSN), lényegében bepecsételnek egy lapot az útlevélbe és annyi. ami fontos ehhez, az egy igazolt lakcim, 3 honapig lehet ideiglenes, ha lakást bérelsz, akkor a bérleti szerződéssel igazolhatod, ha csak valakinél laksz, akkor vagy a tulaj vagy a bérlő tudja neked igazolni, ehhez is kell a bérleti szerződés+a tulaj azonositására szolgáló irat.

az apasági szabi alapjáraton valóban 2 nap csupán, nekem szerencsés a helyzetem, mert cégen belül erre külön szabályozás van, igy nekem 10 munkanap jár.

skilled professionalként az expat centerben mindent elintéznek ami a munkavállaláshoz szükséges, szinte azonnal fogadnak is. ha másképp jössz ki, akkor viszont előfordul hogy a helyi önkormányzatnál (municipalities) csak 3-4 héttel későbbre kapsz időpontot, ezért ezzel érdemes tervezni, ha még nem is mindig ennyire extrém a helyzet.

felmerült a kérdés, hogy mit dologzom: IT területen, egy szoftverfejlesztő cégnél vagyok, korábban telekom szektorban voltam, tehát alapvetően IT mérnöki okosság. ami talán érdekes: diploma és mindenféle drága/csillogó/fényes képesités nélkül, vezetőként.

a post irása óta már volt kint a kiscsalád is egy hétre látogatni, mindenkinek nagyon tetszett minden, hétvégente BBQ egy parkban, szörfözés az apartman melleti tavon, stb. néhány héten belül jönnek ki végleg utánam és végre összeállunk újra :)

pár héten belül szerintem lesz elegendő infóm, hogy még egy postot beküldjek, addigra a lányomnak is el kell intézni a gyerekorvost, stb, ez talán hasznos infó lehet másoknak is.

LittleG (uk) 2012.08.24. 10:33:39

"Hazamenni pedig még mindig egyszerűbb, mint folyamatosan vacillálni a kiköltözésen."

Én ezt valahogy nehezen tudom elhinni.

Ha már egyszer kinn vagy, megszoktad a jó dolgokat, akkor vagy nincs visszaút, vagy ha mégis, otthon se lesz jó már, nem?

Javítsatok ki, ha másképp látja az, aki ezt tapasztalta is, de bennem olyan kép él, hogy az elmenéssel mindent kockára tesz az ember, ami aztán vagy bejön, vagy nem, de nem lehet "visszacsinálni".

Egy barátnőm mondta ezzel a tipródással kapcsolatban (menni vagy se), hogy jobb menni, mint öregen topronyosan bánni, hogy nem mentem, mikor tehettem volna.

Na de mi van akkor, ha megyek, és mégse jó és pl. gyereket nem akar az ember országról országra cipelni, hogy hátha valahol majd megtetszik?

NA YA! 2012.08.24. 10:34:46

@omfgomgzor: rád már a NER sem hat?! Én a kalandvágytól hajtva maradok!;)

David Bowman 2012.08.24. 10:40:04

Most akkor mi a szakmája a pasinak? Milyen nyelven folyik ott a munka?

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.08.24. 10:42:05

"a munkamorál,"

Hihi! Én Franciáknál láttam milyen a munkamorál. 3 óra ebédszünet... Én fél óra után inkább visszamentem dolgozni, mert szétuntam magam a Grande Arche lépcsőjén való ücsörgésben...

Meg a fél órás fél órás kávészünetek. Nem kávézom, de annyi kakaót meg nem volt kedven meginni.

Ja, nem állami vállalatnál dolgoztam. ;)

péniszirigy feminista szűz strihkurva (törölt) 2012.08.24. 10:46:10

@Dr. NiChuck Norris sp.: Ha tudsz olyat mutatni a munkáltatónak, amivel meggyőzöd, hogy te vagy az, aki pénzt termel neki, akkor akár 60 évesen is felvesznek, ha meg nem, akkor 25 évesen sincs esélyed. Kapitalizmus tőlünk nyugatabbra. Az életkorod se előny, se hátrány.

Az angolul jól beszélek meg tényleg olyan dolog, hogy Angliában 50 kilométerenként durva akcentusváltások vannak. A BBC angolt kevesen beszélik. Az élet fogja eldönteni, hogy mit ér a tudásod.

A posztolóhoz annyi kérdésem lenne, hogy mennyire bírja a holland nyelvet? Vagy a nemzetközi munkahely és a környezete is az angolt nyomja és nincs rászorulva a holland tanulására?

soyuna 2012.08.24. 10:47:46

Nagyon jó poszt, tetszik!
Meg tudnád írni, hogy hány éves tapasztalattal tudtál kimenni? Jelenleg én is IT szektorban dolgozok, igaz nem régóta, és félév múlva diplomázok, de utána minél előbb szeretnék kimenni. :)
A posztból nem jött le tisztán: már itthon elkezdtél kinti munkát keresni, vagy csak kint kezdtél keresni?

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 10:48:07

@David Bowman: IT teruleten dolgozom, angol nyelven folyik a munka, es angol tudassal gond nelkul elvagyok kint junius eleje ota.

@NA YA!: mindenkinek sajat dontese :)

@LittleG.: nezopont kerdese, mindenkeppen nehez az eleje, akarmennyire is szerencseje van az embernek, de ha otthon tudsz ervenyesulni, akkor valoszinuleg kint sem lesznek gondjaid, a lenyeg hogy _szerintem_ erdemes megprobalni, ha a lehetosegek engedik. persze valamennyire konnyen beszelek, mert soha nem volt gondom azzal, hogy munkat talaljak, igaz barhova is megyek dolgozni, nem varom el hogy egybol csopvez. poziciot adjanak, viszont van annyi tapasztalatom, hogy tudjam, rovid idon belul meglesz akarhogyis (eddig bejott). a munka alapveto, azt szeretnem hangsulyozni, hogy mindenkepp erdemes mar otthonrol leszervezni az allast es arra alapozva kijonni, ugy kevesebb a riziko. nekem szerencsemre fizettek mar a kiutazast is az unterjura (igaz, ekkorra mar votl 4 interjum Sydney kollegakkal es masik 4 az itteniekkel). ami kimaradt a cikkbol, hogy egy eleg vastag relocation subsidy csomagot is utanamvagtak

kacce 2012.08.24. 10:49:49

@omfgomgzor:

A Ti háziorvosotok lesz a gyerek orvosa is egyben, ezenkivül hordani kell majd a gyereket a consultatie buro-ba 4 éves koráig. Ez olyasmi, mint otthon a védőnői szolgálat, itt ellenőrzik a súlyát, magasságát stb. és itt kapja meg az oltásokat, válaszolnak az esetleges kérdésekre. De a betegségekkel mindig a háziorvoshoz kell menni és ő ad beutalót a kórházba rendes gyerekorvoshoz, ha szükségesnek látja.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 10:51:33

@péniszirigy feminista szűz strihkurva: hali, angollal elvagyok, de a ceg fizet barmilyen tanfolyamot (meg egyetemet is ha akarod), igy tervezem, hogy beiratkozom egy holland nyelvtanfolyamra, mert hatranyom nem lesz belole :)

@soyuna: 16 eves korom ota dolgozom, illetve akkortol mar penzert, mindig is informatika kozeleben :) de nem az evek szama szamit igazabol, hanem amit prezentalni tudsz, sot meg fontosabb hogy mennyire gyorsan es jol tudsz alkalmazkodni uj helyzetekhez, uj problemakat megoldani, stb. 1 evet jartam otthon egyetemre, de nem talaltam hasznosnak az ott eltoltott idot (BME), igy inkabb sajat ceget csinaltunk, majd amellett kezdtem eloszor kisebb cegeknel, majd inkabb multiknal dolgozni.

Dr. NiChuck Norris sp. 2012.08.24. 10:54:44

Köszönöm a válaszokat! Az angol azért okés mert amcsi suliban tanultam - persze nem manapság és kopott, de utcanyelv.) Viszont valóban pl. az íreknél vagy pl. Wales-ben stb. kenhetem a hajamra. Az biztató, hogy az életkor nem akadály. Megyek keresek helyet. Még egy kérdés. Ti hogy kezdenétek külföldön a munkahely keresést ha senki ismerős nincs kint? Neten keresztül? Vagy telefonálás? Van valami külön mód egy eredményes bemutatkozáshoz? Bocs ha hülyeségeket kérdezek, semmi tapasztalatom nincs ilyenekben.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 10:55:57

@kacce: koszi az infot :) annyiban specko meg a dolog, ahogy en tudom, hogy otthon tobb fajta oltast kap a gyerkoc, azt tervezzuk hogy itt kint megkap majd mindent amit amugy nem kapna es pluszban kerni kell, ezert mi kertunk egy listat az otthoni dokitol, hogy meghatarozzuk a deltat az itteni kotelezokhoz kepest.

tableno 2012.08.24. 11:06:04

@LittleG.: Hát az élet már csak olyan, hogy kockázatvállalással jár. Ha kimész, azért, ha otthonmaradsz, akkor meg azért. Visszaút meg mindig van, sőt olyan is, hogy valaki több országot is kipróbál, mire eldönti hogy neki hol a legjobb. És ez az egész általában a gyerekeket viseli meg a legkevésbé.

BTSzisz 2012.08.24. 11:06:34

@Dr. NiChuck Norris sp.: csomó honlap van, ahova feltöltheted az önéletrajzodat. Ezek főleg fejvadászok által látogatott honlapok, de Te is kereshetsz nyugodtan a hirdetések közül. Akció fedőnév: Szőnyegbombázás CV-vel. :)
vannak fizetős oldalak is, ahol premium kategóriás állásokat is megpályázhatsz. Csak ötlet: mivel elég keresett a szakmád, nem feltétlen korlátoznám a helyedben Angliára a keresést.

christophe 2012.08.24. 11:09:32

@Dr. NiChuck Norris sp.: Kollègàmat 43èvesen vettèk fel vonatvezetonek,az 1èves tanfolyam elvègzèse alatt is rendes fizut kapott.Termèszetesen elotte tesztek sokasàga,orvos,pszihologus.
Nyilvàn a Te eseted nem ugyanaz,ez csak pèlda arra,hogy 40felett is lehet az embernek jovoje.....

tanato 2012.08.24. 11:15:12

@kacce: Üdvözöllek,újra itt,régen láttalak,azt sem tudom fiad született-e vagy lányod.

2012.08.24. 11:17:36

@dr. Kóser Malac: Elfeljeti, hogy melyik az övé, vagy hol hagyta. Nekem is loptak már el birngát, igaz sosem zártam.
Mindig nézegettem nem hozzák-e vissza, és egyszer csak ott volt.

Nem árt valamivel nagyon feltűnővé tenni. (láttam már hogolt küllő védőt, szerintem nincs ember aki azt ellopná)

xylon 2012.08.24. 11:17:48

@Dr. NiChuck Norris sp.: ha jol beszelsz angolul, akkor a helyi akcentust eleg gyorsan meg lehet szokni foleg ha olyan helyen dolgozol ahol viszonylag sokat kell dolgozni. Az elejen tisztazni kell veluk hogy ha nem erted oket ismeteljek meg. El kell veluk menni sorozni meg ilyenek. Max fel-egy ev.

Agrar temaban helyi nyelv ismerete nelkul nem tudom mennyi eselyed van.

kacce 2012.08.24. 11:18:04

@omfgomgzor:
Hm, hát nem tudom otthon mennyi van. Megnéztem a lányom könyvében, hogy itt mik vannak.

Adnak védőoltást diftéria, szamárköhögés, tetanusz, gyermekbénulás, gégefő- és agyhártyagyulladás (Haemophilus baktérium), mupsz, kanyaró, rubeola, meningococcus, Hepatitisz B és HPV ellen.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 11:19:09

@Dr. NiChuck Norris sp.: munkakeresesre en LinkedIN-t hasznaltam, igaz IT teruleten ennel hatekonyabb nincs, de ugy gondolom a te kepesiteseddel is talalhatsz allast. erdemes minden szimpi allasra kulon motivacios levelet irni. ami hasznos lehet, hogyha megtalalod azt, aki majd interjuztat, utananezel mivel foglalkozik, hobbik, stb es ha beszelgetesre kerul a sor, mar rogton konnyebb megtalalni a kozos hangot.

a szonyegbombazast azert nem javaslom, mert ha egy ceg tobbszor megkapja a szorasbol a CV-det az nem mindig jo ajanlolevel. erdemes inkabb fokuszaltan keresni, ugyanakkor vallalni azt hogy nem ugyanazt a munkat fogod csinalni amit otthon, beleirni a motivacioslevelbe, hogy ebben meg abban ugyan nincs tapasztalatod, de a korabbiak alapjan ugy gondolod, hamar bele tudsz tanulni. erdmes neked felajanlani, hogyha nem biztosak benne, hogy kepes lennel betanulni, kuldjenek relevans tesztsort, hogy bizonyithass.

christophe 2012.08.24. 11:19:10

@omfgomgzor: àltalàban a hàziorvos, vègzi a gyerekek ellàtàsàt,csak nagyon komoly esetben javasoljàk a gyerekorvost.A fiam kifejezetten imàdja a dokinkat :-)Ezenkivul van vèdonoi szolgàlat,oltàsok szaktanàcsadàs.....

kacce 2012.08.24. 11:19:13

@tanato: Köszi, nem volt könnyű az első 3 hónap. Most talán kezdünk már magunkra találni. Egyébként kislány :)

2012.08.24. 11:20:02

Azért egy olyan blogra is kíváncsi lennék, ahol negatív tapasztalatokat írnak le...

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 11:20:20

mellesleg ha valaki IT tamogatoi teruleten keres allast, a ceg ahol dolgozom, epp keres embert, java ismeret es sokfajta rendszer ismeret elony, customer-focus (a szo jo ertelmeben) viszont elengedhetetlen. nem helpdesk.

Pere Viki · http://indiapass.blog.hu 2012.08.24. 11:24:55

@LittleG.:

"Ha már egyszer kinn vagy, megszoktad a jó dolgokat, akkor vagy nincs visszaút, vagy ha mégis, otthon se lesz jó már, nem?"

Ezzel kapcsolatban nekem is vannak aggályaim. Mégpedig azért, mert ahány helyen jársz annál többet tapasztalsz és a fejedben össze tudod rakni a tökéletes helyszínt az élethez... ami a valóságban nem valószínű, hogy létezik. Minél több helyen éltél annál több jó dolog fog hiányozni (persze nyilván felfogás kérdése is).

Az én tapasztalatom a gyerekkel való költözésről az, hogy sokkal-sokkal könnyebben veszik az akadályokat, mint mi felnőttek. Amíg kicsi a gyerek, addig a suli sem köt annyira. Talán középiskolánál már neccesebb lehet a váltás.

xylon 2012.08.24. 11:31:13

@LittleG.: @Pere Viki:

Hosszu tavu kulfoldi let alatt durvan leepulnek az otthoni barati kapcsolatok. Persze nem teljesen de nem leszel resze a mindennapi eletuknek pl sorozesek, kirandulasok, igy nehez tartani a kapcsolatot veluk.

Ha a gyereked kulfoldon no fel akkor ketszer is meg kell gondolni hogy kiszakitsd-e abbol a barati korbol ahova gyakorlatilag bele szulettek. Raadasul az identitasuk az iskola miatt is erosen helyi lesz.

Kisgyerekkel mar nem olyan egyszeru jonni menni.

christophe 2012.08.24. 11:31:31

@Dr. NiChuck Norris sp.: Keress a szaktudàsodnak megfelelo cègeket,sokszor van a weboldalukon kitoltheto nyomtatvàny,egy jo onèletrajz nagyon fontos ès egy motivàcios levèl,mièrt szeretnèl a cègnèl dolgozni(nem szabad tul sokat àradozni) ès mi az amit Te tudsz a cègnek nyujtani,mièrt Teràd van szuksèguk....Szerezz az adott orszàgbol egy mobiltelefonszàmot,ha visszahivnak tudjàl vàlaszolni.....Ja ès spontàn is elkuldheted az onèletrajzodat,munkakozvetito cègeknek is Manpower,Daoust...

BTSzisz 2012.08.24. 11:34:54

@omfgomgzor: mondanál pár szót erről a linkedinről? Ez egy álláskereső oldal?
Megnéztem az itthoni (Mo) oltáskönyvét a gyerkőcnek:
újszülöttként, 2,3,4,15,18 hónaposan és 6 évesen van kötelező védőoltás. A nem kötelezőket (Prevenar, Meningitis ellenit be lehet adatni a kötelezőkkel egy időben.) Van kötelező orvosi és védőnői vizsgálat: újszülöttként, 1,3,6 hónaposan, 1, 2, 3, 4, 5, 6 évesen.

tableno 2012.08.24. 11:40:21

@xylon: Ez mind igaz, viszont mindenhol lesznek új barátok, és a mai technológiával már nem gond velük kapcsolatot tartani. Én már elég sok helyen éltem, így most 3 kontinens jó pár országába tudok nyaralni menni úgy, hogy nem kell szállást fizetnem, csak dobok egy mélt, hogy jövök, laknék nálatok egy hétig! :)

gnme 2012.08.24. 11:41:00

Ha módodban áll, vissza csak látogatóba gyere. Van ott hely a zasszonynak is.

Alkalom adtán ruccanj át németalfödre. Bréma szép város, az emberek normálisak, az árak rendben vannak. Cuxhaven, Bremerhaven meseszép kikötővárosok.

Bremerhavenben ott a Zoo am Meer.

www.zoo-am-meer-bremerhaven.de/

LittleG (uk) 2012.08.24. 11:45:29

Igen, azt sok helyen olvastam, hogy a kisebb gyerekeket nem viseli meg úgy a váltás (csak az enyém nagyon érzékeny fajta, de hátha kellemesen csalódok majd :)

(Magamtól is tartok, de azt meg meglátom élesben..)

tableno 2012.08.24. 11:45:48

@Pere Viki: Tökéletes ország nincs, de ha az ember már elég sokat megtapasztalt, akkor szinte bárhol ki tud magának alakítani egy neki megfelelő életet. Otthon is jobban fog boldogulni az, aki világot látott, és tudja mit és hogyan lehet jobban csinálni, mint a magyar átlag. Szerintem az expat-létnek annyival több előnye van, mint hátránya, hogy nem is igazán kérdéses, hogy érdemes-e belevágni. Ahogy a posztíró mondja: nem szabad sokat agyalni.

tanato 2012.08.24. 11:48:56

@kacce: Gratulálok a kislányodhoz,ő már a második határátkelős gyerek Tableno kisfia után és nem sokára jön Mommo gyermeke is.

LittleG (uk) 2012.08.24. 11:50:35

@tableno: ez nekem is szól :) nem tudom, hogy női tulajdonság is, vagy csak szimplán szélyes kereszt, de akiben benne van a lehetőleg mindent tervezzünk meg előre és menjünk biztosra, az nehezen szabdul tőle, még ha az agyával tudja is, hogy sokszor csak túlparáz.

tanato 2012.08.24. 11:51:01

@tableno: Tökéletesen egyetértek,ha van lehetőség menni kell még ha csak átmenetei időre is.

VíziLó 2012.08.24. 11:51:04

@LittleG.: Én többször elmentem különféle országokba 1-2 évre, aztán időnként vissza is mentem Magyarországra. Kultúrsokk mindig van, mind a kivándorlásnál, mind a hazaköltözésnél, de pár hónap alatt az ember belerázódik, mind külföldön, mind újra otthon. 1-2 évnél hosszabb távollét viszont valóban megnehezíti a visszaköltözést elsősorban kulturális és anyagi megfontolások miatt, de az otthoni baráti, rokoni szálak is meggyengülnek, miközben kint újak formálódnak.

Most 5 év Anglia után viszont már valószínűleg nem tudnék hazamenni. Egyrészt anyagilag nem tudnám még csak meg se közelíteni az itteni jövedelmi szintemet, másrészt kulturálisan is eléggé elidegenedtem az otthoni negatív, depressziós hozzáállástól. Nem biztos, hogy Angliában maradok örökre, de Magyarország legfeljebb nyugdíjas célpontként merülhet föl.

tableno 2012.08.24. 11:52:52

@LittleG.: Ezzel az a helyzet, hogy ma Magyarországon még sokkal kevésbé lehet előre tervezni, mint külföldön. Úgyhogy gondolja arra, hogy nem veszítesz semmit azzal, ha nekivágsz.

tanato 2012.08.24. 11:53:11

@LittleG.: Sehol sem lehet biztosra menni,főleg itthon nem,én itthon vagyok és látom hogy mennek tönkre biztosnak hitt állások és karrierrek,biztosnak hitt családi életek.

agent_x 2012.08.24. 11:57:18

Jó látni, hogy nem elsősorban az anyagiak miatt váltottál. Viszont pont ezért nem értem, hogy tudtad itthon hagyni a feleséged terhesen? Mert gondolom, nem hetente jártál volna haza.

Monyoka1971 2012.08.24. 12:00:59

@Dr. NiChuck Norris sp.:

Angliában láttam, hogy keresnek agrármérnököket (küldözgetik az álláskereső oldalak a hírleveleket). Remélhetőleg szakmailag is jó az angolod.

Keress rá a különböző oldalakon a munkakörödre, vedd fel a kapcsolatot a megjelölt személlyel. Ő meg mond valamit... :)

LittleG (uk) 2012.08.24. 12:03:11

tableno & tanato: épp ezt mondogatja a férjem is, hogy a bizto(nságo)snak érzékelt kis életünk bármelyik percben felborulhat (és tényleg nem kell sok hozzá, csak a jelen nyugi nem "utal" rá, így könnyebben érzem azt, hogy a "biztost" hagyom itt) - emellett még a megszokott, ismert, szeretett közeg (és a rossz, amihez hozzászoktam és "értek" hozzá, hogy kell elviselni) - tart időről időre vissza.

Félek, menni is akarok, meg néha rohamszerűen rámjön, hogy ne is. Bár a tapasztalat azt mutatja, hogy eddig ami változást bevállaltam (költözés országon belül, meló, ami vonzott, de elvégzésére kevésnek tartottam magam) - azt mind jól sült el és a kezdeti nehézségek, rossz érzéseim után örülök és nem cisnálnám vissza.

Ebben reménykedem most is, mert már tuti hogy megyünk (és egész életemben bánnám, ha kihagynám).

Bocs, hogy belemásztam a történetbe - ez most nem rólam szól - és köszönöm a megerősítést.

tableno 2012.08.24. 12:05:01

@tanato: Küldtem neked egy privát üzenetet.

Efshariot 2012.08.24. 12:05:08

@Vittore kanadat felejtsd el, gyakorlatilag nem lehet ott legalisan semmit csinalani, a bearamlast leallitottak + vizumos orszag lett

Skandinav orszagok sem egyszeruek. Angolul a 40es korasztalyig mindenki beszel, kiveve a friss bevandorlokat, tehat a helyi nyelv szukseges, ha munkat akarsz talalni, mivel lehet, hogy a fonokod egy 2 eve bevandorolt emberke lesz, akinek a norveg is nehezen ment, egy masodik nyelv meg most meg nem menne neki.

- duplagondol 2012.08.24. 12:07:00

@TilosazA: "Mindig meglepődök rajta, hogy mennyire másképp állnak nyugatabbra a munkavállalóhoz."

De nem fordulhat -e elő, hogy itthon éppen ugyanaz a cég a munkaadó? Ilyenkor általában kétféle magyarázat jön:

a, a multi Magyarországra jövet elkurvul, belesimul a korrupcióba, az egymást-szivatós rendszerváltás utáni kultúrába
b, a félgyarmatra eleve azzal a megfontolással jön, hogy lefölözze a hasznot, a munkavállalókat maga alá gyűrje.

És ha a kettő összeadódik...

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 12:09:06

@agent_x: egyaltalan nem az anyagiak miatt valtottam. nem voltam hajlando benyelni egy authoriter vezeto szarsagait. marasztaltak eleget, de megmondtam, hogy van valasztasom, nem tudnak ott tartani penzzel, mert tudok tobbet keresni. szerettem ott dolgozni, de nem minden aron.

a felesegem mellett voltam a szulesnel vegig, nem volt biztos, hogy sikerul, de szerencses voltam az itteni hozzaallassal.

amikor eldontottuk, hogy gyereket vallalunk, en azt is elhataroztam, hogy soha nem leszek egzisztencialisan zsarolhato az otthoni hitel miatt, avagy a gyerek miatt. a problemak azert vannak, hogy megoldjuk oket, nem pedig azert hogy tartsunk toluk

xylon 2012.08.24. 12:10:42

@Monyoka1971: Van 2-3 nagy online allaskereso. Oda fel kell tolteni a CVdet. Allitolag erdemes minden nap updatelni es ujra feltolteni, mert ugy nagyobb figyelmet kelt a fejvadaszok rendszerebe.

Visszahivnak egy nagyon alap bemutatkozo interjura (a fejvadasz nem a munkaado) meg hogy megkerdezzen olyan kerdeseket amik nekik fontos de pl a CVben nincs benne.

Par kor utan kialakul hogy kik azok a cegek akik specifikusan a te szektorodban dolgoznak, utana mar csak ok hivnak teged es kerdezik meg hogy erdekel-e egy munka(hely) tovabbkuldhetik-e a CVdet, es hogy mas fejvadaszon keresztul nem vagy-e kapcsolatban a ceggel. Maguktol soha nem szabad hogy elkuldjek a CVdet.

Szoval ovatosan ezzel a CV bombazassal, ha tobbszor megkapja egy ceg a CVdet az eselyeid nagyon gyorsan leesnek nullara.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 12:10:44

(bocs ha duplan megy a comment, nem latom hogy az elozo ment volna)

@agent_x: egyaltalan nem az anyagiak miatt valtottam. nem voltam hajlando benyelni egy authoriter vezeto szarsagait. marasztaltak eleget, de megmondtam, hogy van valasztasom, nem tudnak ott tartani penzzel, mert tudok tobbet keresni. szerettem ott dolgozni, de nem minden aron.

a felesegem mellett voltam a szulesnel vegig, nem volt biztos, hogy sikerul, de szerencses voltam az itteni hozzaallassal.

amikor eldontottuk, hogy gyereket vallalunk, en azt is elhataroztam, hogy soha nem leszek egzisztencialisan zsarolhato az otthoni hitel miatt, avagy a gyerek miatt. a problemak azert vannak, hogy megoldjuk oket, nem pedig azert hogy tartsunk toluk

tableno 2012.08.24. 12:10:48

@LittleG.: Az a tapasztalatom, hogy ha az ember nem a semmire, nyelvtudás és felkészülés nélkül megy külföldre, hanem előre lefixált állásba és rendesen utánajár a dolgoknak, akkor sokkal nagyobb a siker esélye, mint a kudarcé. Manapság már nagyon könnyű átlépni a határokat oda is meg vissza is, nem az van, hogy ha kimész, akkor életed végéig "gyökértelen emigráns" leszel, akármennyire is próbálják ezt itt egyes propagandisták sulykolni. Ez már a 21-dik század, nem a 19-dik.

Dagda 2012.08.24. 12:13:21

@omfgomgzor: ismerős a nicked, nem WoWoztál véletlen?

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2012.08.24. 12:19:08

@dr. Kóser Malac: Mindenhol van aljaréteg, mindenhol vannak fémtolvajok, és persze svédek. Azrt sok kicsi sokra megy. Azért mert egy bringa mondjuk egy napi bérem, azt jelenti, hogy nem halok bele, ah minden hónapban ellopják. A másik oldalról viszont, ha ellopok napi 3-4 bringát, abból elég szépen meg lehet élni, nemde? Az össz beruházásom pedig csak egy erősebb csípőfogó.

A tipródóknak meg: Gyertek, lépjetek. De kurva elegem van a hazalátogatásookor, hogy "dejó neked, te kimentél, én nem merem meglépni, nem tudsz valami állást?"

NEM tudok állást, errefelé a protekció szinte nem létezik.
NEKED kell lépni egyet. Mi bajod lehet? Aljamelót végezve sem fogsz rosszabbul élni, mint otthon
Ha nem mered, ne rinyálj. Ha mered, lépj.

Pere Viki · http://indiapass.blog.hu 2012.08.24. 12:22:03

@LittleG.: Lehet, hogy nem rólad, de pont neked szól :-) "Nem szabad sokat agyalni". Mondom én, aki szintén rengeteget agyal. Néha feleslegesen beparáztatva magamat. Mi 40 valahány nappal a költözés előtt döntöttük el, hogy eljövünk... csak úgy a semmiből jött az ötlet. Az az érzésem, hogy ha több idő lett volna agyalni, nem jöttem volna. Pedig eddig úgy néz ki, hogy jó döntés volt. Szóval sok sikert a váltáshoz!

Pere Viki · http://indiapass.blog.hu 2012.08.24. 12:30:04

@tableno: Igaz. Talán, aki már otthon is sokat költözött, annak kicsit könnyebb például maga helyszínváltás. Arra gondolok, hogy nekem például sokáig maga az otthonom, az ágyam, a konyhám, a fürdőkádam... hiányoztak. Elég hosszú ideig tartott, de már nem érint a dolog. Egészen pontosan akkor történt a változás bennem, amikor hazalátogatás után visszajöttünk. Megmagyarázhatatlan számomra, de eltűnt egy csomó parám, hiányom.

LittleG (uk) 2012.08.24. 12:34:02

@VíziLó: "Most 5 év Anglia után viszont már valószínűleg nem tudnék hazamenni."

És jól érzed ott maad, vagy csak ez a kisebbik rossz a maradni vagy hazamenni közül?

LittleG (uk) 2012.08.24. 12:43:31

@Pere Viki: Köszi :) Nekünk kb. egy évünk van rá (ebből már eltelt fél), úgyhogy van ideje előjönni minden parának :)

Ördögfajzat 2012.08.24. 12:46:13

@omfgomgzor: Irodai területre nem kerestek esetleg? :-)

2012.08.24. 12:49:50

@- duplagondol: En talalkoztam egy harmadikkal is:
Mo-n magyar a fonokod. Ennyi. Ugyanannal a mo-i multinal eloszor amerikai fonokom volt, majd o elhuzott jobb videkre, es egy masik cegtol erkezett magyar menedzser nyerte meg a poziciojat. Olyan szinten megvaltozott az egesz hangulat, hogy arra nincsenek szavak. Fel ev mulva el is jottem onnan. Az a baj, hogy meg mindig tele vagyunk a szocializmus alkonyan es az uj korszak hajnalan a dzsungeltorvenyekben szocializalodott kozep es felsovezetokkel, es amig azok nem huznak el francba, nem lessz jobb. Nekem pl. tobb helyen is volt magyar es kulfuldi fonokom is, a kulfoldiek mentalitasa legtobb esetben osszehasonlithatatlan a magyarokeval. Kivetelt csak a fiatalabb (40 alatti) menedzserek jelentettek, akik mielott pozicioba kerultek, par evet kulfoldon is lenyomtak. Azok ugyanolyan lazak es jofejek voltak, mint a kulfoldiek.

Északifény74 2012.08.24. 12:52:07

Köszi a poasztot, mintha magamat láttam volna 4 és fél évvel ezelőtt, Norvégiába érkezve.Talán egyszer el is mesélem:)

Azoknak akinek lépni akarnak,de nem mernek: ha nem teszed,senki más nem fogja megtenni helyetted, soha. De számíts rá, hogy magadra leszel utalva és a protekció tényleg nem létezik!

További szép napot minndekinek!

TilosazA (UK) 2012.08.24. 12:56:09

@Nyulz of the World: Szerintem ennek a mentalitásnak az okait az oktatásban is lehet keresni. Míg pl. amerikában a csapatmunkát tolják, meg azt a világérzetet, hogy te is jó vagy valamiben, erősítsd hát azt az oldaladat, addig itthon a "hülye vagy fiam, ülj le egyes" járja, még mindig. Felnőttként a főnök ugye kokikat és tockosokat osztogat (a vállalati főnök ugye, nem másik), a beosztott meg megtanulta, hogy ő hülye, és leülhet.
Szerintem.

jewel79bp 2012.08.24. 12:59:48

Ez a jófej főnök dolog azért kint is munkahelyfüggő. Nekem egy hete mondták meg, hogy decemberben nem mehetek szabadságra, nos, kitalálhatjátok, a helyiek mennek szabira, és hát biztos pont a véletlen műve, hogy nekem, emigránsnak kell majd este 10-ig melózni december 24-én, és véletlen, hogy az összes holland szabin lesz, mert dec 24 hétfőre esik.. Szóval vannak apró szívatások bőven, csodálkozok, hogy vannak itt, akik soha nem tapasztaltak ilyet.

xylon 2012.08.24. 13:04:36

@jewel79bp: Nalunk ez eddig megegyezes kerdese volt.

Irodai munkanal meg hajtani kell az otthoni munkavegzes lehetoseget. Onnantol azert joval egyszerubb a helyzet.

vocsok_NL 2012.08.24. 13:05:07

Graulalok omfgomgzor a holland allashoz es a babahoz!
Nagy orom volt szamomra ezt a posztot olvasni!
Igy kell ezt csinalni! Ugyes vagy!

Elarulod a ceg nevet, ahol dolgozol?
Sokat segitenel nekem ezzel, ugyanis en epp allast keresek, es szeretnem bovetni a lehetosegek koret. :)
Eindhoven kozeleben lakom. kozel 2 eve mar dolgom NL-ben egy cegnel reporting teruleten, de lepni szeretnek innen. BI teruleten (adatbazisok, SQL), riportalo allas erdekelne. Cognos, SAP BW. 7 eves tapasztalattal.
Koszi elore is!

VíziLó 2012.08.24. 13:10:29

@LittleG.: Nehéz erre válaszolni, mert sok mindent szeretek itt, sok mindent nem, de összegezve talán ez a kisebbik rossz.

Anyagilag nincs okom panaszra, nagyjából a brit átlagbért keresem, s az otthoni spórolós hozzáállásommal a jövedelmem felét félreteszem. Ha nem jön közbe komolyabb probléma, akkor 40 évesen nyugdíjba vonulhatok (most 33 vagyok) és nem kell anyagi problémák miatt aggódnom.

Anglia egy nagyon sokszínű ország, mindenféle nemzetiségű és kultúrájú emberrel, de összességében a emberek többsége jóindulatú. Néhány napja esti sétám közben láttam egy régi, de szerintem értékes antik asztalt kitéve az egyik ház előtt, rajta egy cédulával, hogy ingyen elvihető. Nehéz darab volt, alig bírtam egyedül felemelni. A tulaj, aki kitette, látta az ablakból az erőlködésem, kijött, s hazavitt kocsival. Pénzt nem fogadott el sem az asztalért, sem a fuvarért, holott életében nem látott előtte soha.

Vannak azonban negatívumok is. Az első és legfontosabb a nyelv. Felsőfokon beszélek angolul, s ma már nincsenek kommunikációs problémáim, de az akcentusomtól nem tudok megszabadulni, s azonnal hallják, hogy külföldi vagyok. Általában ezt nem éreztetik velem, de engem zavar, hogy nem tudok láthatatlan lenni. Aztán hiába van a felsőfokú nyelvtudás, mindig lesz olyan vicc, szójáték, esetleg egy régi tévéműsorra való utalás, amit nem ért az ember, s ez nem annyira munkahelyen mint inkább a pubban, dartozás közben tud frusztráló lenni.

Kisvárosban a párkeresés is problémát jelent. 33 éves vagyok, s illene valamit kezdeni ezen a téren is. Magyarok itt szinte nincsenek, akik vannak, azoktól jobb távol tartani magamat. A lengyel lányok csinosak, kedvesek, de inkább a nagyszámú lengyel kolónián belül mozognak, egymás között udvarolnak, vagy kifejezetten angol pasasra hajtanak. Az angol lányok többsége pedig nekem ne jön be. Egyrészt mert nagyon korán szülnek, s a számításba jöhető korosztálynak, már van több gyereke, s nekem nincs kedvem pótapát játszani, másrészt a kulturális különbségek, az említett nyelvi finomságok is nehezítik a párkeresést.

Honvágyam különösebben nincs, de vannak apró dolgok, melyek hiányoznak. Pl. hogy ennék egy halászlevelt vagy egy lángost, egy jó fagylaltot, vagy hogy elmennék egy termálfürdőbe kiáztatni magam. Nyilván ezek lényegtelen dolgok, amikor valaki otthon napról napra filléres gondokkal küzd, de amikor a ember a puszta létfenntartást megoldotta, akkor, ezek már számítanak.

- duplagondol 2012.08.24. 13:11:44

@Nyulz of the World: Nem hiszem, hogy a jó magyar menedzser csak külföldön okulva lehet jó menedzser. Én csak találgatni tudok, mire vezethető vissza az a rossz vállalati kultúra, amiről te is írsz. Talán analóg a dolog a politikával: a rendszerváltáskor valós hozzáértés nélkül, de kiadós sürgés-forgás után pozícióba jutott emberekkel és az utánuk következő generációval, amelyik gyakran nem tud fölébük nőni, szervilizmusban, seggnyalásban annál inkább otthon van

Vagy a vadkapitalizmus hozadéka ez, mikor huszonkét év után még mindig nyüzsögnek azok a főnökök, vállalkozók, akik a beosztottak, a riválisok meg úgy egyébként a köz kárára akarnak megtollasodni.

- duplagondol 2012.08.24. 13:13:27

@Nyulz of the World: Teszem hozzá, én szeretném nem a közhelyszerűen ekézett 'magyar mentalitást' okolni, ami ilyen is meg olyan is, inkább azt a történelmi helyzetet, amibe a második világháború óta belekerültünk.

copyRight 2012.08.24. 13:14:42

@LittleG.: Gondolom már mások is megválaszolták ezt a kérdésed, de a barátnődnek igaza van, jobb menni és max visszajönni, mint öregen azon agyalni, hogy miért nem tetted...
Én voltam kint, hazajöttem, pedig nekem bevált. Az elején nehéz volt "visszaszokni", de most már újra sinen vagyok.

Ismerek olyat is akinek kint nem jöttek össze a számításai, de ő se úgy fogja fel, hogy elvesztegetett idő volt.

Olyat is ismerek aki haza akart jönni, haza is költözött majd 1 év múlva vissza költözött mert kint még is csak jobb volt...
Olyat nem ismerek aki kint maradt volna pedig nem akart.

Gyerekkel nehezebb a költözés, de ugyanakkor meg könnyebb, mert a nyugat európai országok "gyerekbarátok" és adnak támogatást meg segítséget. Persze csak úgy 1 száll börönddel a nagy semmibe (se munka ajánlat se kanapé ahol dekkolhatsz amíg találsz valamit) felelőtlen, gyerekkel ne tedd!

2012.08.24. 13:15:15

@TilosazA: A legalapvetobb kulonbseg az volt, hogy a magyar fonokok allandoan felelosoket kerestek. Mindenert. Es folyamatosan kihangsulyoztak, hogy ez vagy az a te felelosseged, szamon leszel am kerve!! Ezzel ellentetben a kulfoldiek legtobbszor megoldasokat kerestek. Oket nem az erdekelte, hogy teged minnel jobban megfenyegessenek, nyomas ala helyezzenek, hanem az, hogy talaljanak egy idealis megoldast a problemara. Es az, hogy ez te egyedul leszel, vagy egy csapat, lenyegtelen volt, a leghatekonyabb megoldas volt a lenyeg. A magyaroknal pedig mindig azt ereztem, hogy le akarja tolni a munkat es a felelosseget magarol, felfele minnel tobb latszatmunkat akar magaenak tudnai, es ezt ugy probalja elerni, hogy lefele mindenki jol megfegyelmez es kemenyen kezben tart.

keptelen kepkeret 2012.08.24. 13:17:01

@omfgomgzor: Tudom, kerdezhetnek valami sokkal erdekesebbet is, de beszeled a nyelvet? Vagy angolul megy a kommunikacio? Mert ha ez utobbi, akkor szivesen nekiindulnek en is, 6 ev Anglia utan jo lenne mar mashol elni, de szo szerint ideragadtam:-)))

Kallisztó 2012.08.24. 13:22:04

@LittleG.: Szia, nem szoktam ide írni, de még a régi szájton is olvasó voltam.
Szóval a túlparázásra reagálnék. Mi úgy végtunk neki, hogy kész életre megyünk ki, van B tervünk, ha az A nem jönne be, C (vagy inkább D, E...) tervnek pedig ott a hazatérés. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ilyen túlparázós lelek is neki tudnak vágni csak a személyiségből fakadóan több tervezést igényel a kivándorlás.

2012.08.24. 13:22:59

@- duplagondol: En azt gondolom, sokat tanulhatunk kulfoldrol, es kell is tanulnunk, hiszen arrafele vannak sok evtizede bejaratott es bevalt "best practice"-ek, ezeket erdemes eltanulni. Persze lehet kiserletezni is, csak annak a hatekonysaga nem tul magas, foleg ha elesben teszed (lasd unorthodox gazdasagpolitika).

En szemely szerint egyebkent nem latom feketenek Mo jovojet, pont amiatt, hogy most no fel egy generacio, akinek a hatarok mar inkabb csak terkepeszeti fogalmak. Es ok mar jonnek, mennek, latnak es tanulnak. Es egy reszuk biztosan haza is fogja hozni a tapasztalatait. Mas resze persze nem, ez sajnalatos, de en speciel nem aggodom a hiretelen jott nagy kivandorlasi kedv miatt. Persze vannak/lesznek vesztesegek, de lesznek a dolognak pozitiv hatasai is.

na4 2012.08.24. 13:24:33

Amsterdam remek hely, nagyon jól választottál, a hollandusok pedig barátságos, befogadó, kedves emberek. Vagyis good luck! A kisbabádhoz is! :-)

TilosazA (UK) 2012.08.24. 13:29:15

@Nyulz of the World: Igen, azt hiszem egyről beszélünk, én még mindig fenntartom, hogy oktatás. Merthogy oka lehet annak, hogy így viselkednek itthon,máshol pedig máshogy. És azt nem akarom elfogadni,hogy "azé' mer' magyar". (Tudom, hogy Te sem ezt mondtad). Úgyhogy szerintem ennyi: neveltetés. Itthon meg kell magad húzni elég korán, már az iskolában, az jut előre, aki pontosan megfelel minden elvárásnak, és teper mint a tejbe esett egér, akár a másik fején is keresztül.
Nem láttam még közvetlenül pl. az angol oktatást, vagy amerikait, de amit hallottam róla, az alapján simán el tudom képzelni, hogy amiatt ilyen konstruktívak pl. problémamegoldás terén, nem pedig csak a felelősségre vonás megy.

2012.08.24. 13:29:18

@Nyulz of the World: Pl. azt se felejtsuk el, meg akik kikoltoznek is, azok is eleg sok penzt adnak haza, sokan ingatlant tartanak fent itthon, sokan a kitelepedes utan is vesznek itthoni ingatlant, sokan nem keves penzzel tamogatjak a csaladuk itthonmaradt reszet. Szoval persze jobb lenne, ha hozzank jonnenek az emberek Angliabol, mert nalunk annyira magas lenne az eletszinvonal, de azert ez az egesz elkoltozsdi is tul van kicsit porogve. Szerintem.

Alaister Grand 2012.08.24. 13:39:19

Végre egy poszt, amiben hasznos információk vannak.

keptelen kepkeret 2012.08.24. 13:45:26

@VíziLó: Ne zavarjon az akcentusod, ez olyasvalami amit nagyon nehez elhagyni. En itt elek 6 eve, es eros amerikai akcentusom van, annak ellenre h magyar vagyok-) Soha nem ereztetik velem, h kulfoldi vagyok, sot.

Ha nem ertesz egy frazist, metaforat, kvazi szojarast kerdezz ra nyugodtan a jelentesukre, hidd el, ettol nem leszel kevesebb:-)A parkapcsolatok keresese....haaaat...nem en vagyok erre a legmegfelelobb ember leven sosem kerestem part, en vilageletemben "beleutkoztem a szerelmeimbe "szo szerint.

Ha angliaban elsz, ami egy multikulti akkor nagyon fontos a nyitottsag mas naciok fele. Soha semmilyen magyar klubban nem voltam, mivel en nem akartam megvalasztani a tarslelkem nemzetiseget, nyitva hagytam egy ajtot amin barmilyen nacio bejohetett, ha az illeto szimpatikus volt. (a kornyetezem tudja, h mennyire nyitott vagyok, de apu titokban imadkozott, h ne neger vagy arab legyen:-).Az angol noket az angol pasik sem birjak, szoval ezzel nem vagy egyedul:-))A lengyel csajok komoly ferjvadaszok, de ezt az angol pasik zome (mar) tudja. Viszont a francia/nemet/sved lanyokrol csak jot hallottam, lehet h erdemes arrafele keresgelni:-)

Rengeteg no (foleg EU-n kivul) europao utlevelre, vagy angol allampolgarsagra vadasznak, jobb veluk vigyazni -megdobbento, de pasiban is van ilyen. Ugy gondolom, h annak, hogyha nem angol no lesz a feleseged van egy elkepesztoen jo oldala: az, h nem ragadsz ide a szulok, rokonok miatt, sokkal nagyobb eselyed lesz utazgatni, horribile dictu mas varosba koltozni.

A ferjem angol, mi a munkahelyunkon jottunk ossze, es soha az eletben nem gondoltam volna, h a tarslelkem majd egy angol pasiban talalom meg, de vannak meg csodak:-))Imadjuk egymast, de annak az eselye, h elhagyjuk angliat vegleg nagyon kicsi az eselye, ugyanis itt van egy nagyon komoly csaladi hatter (csakugy mint nekem pesten) akik nagyon ragaszkodoak, es mar az otlettol, h elkoltozunk rosszul vannak:-)

Szoooval en a helyedben nyitva hagynam az ajtot minden nacionak es ne gorcsolj azon, h milyen nemzetisegu lesz a lany, ha szeretd akkor indifferens:-)

Szeretek itt elni, de mivel vilagjaro vagyok, nem itt fogjuk leelni az eletunket-szerencsere a ferjem ugyanigy latja. M.orszagra nem tudnek visszamenni az eves nyaralason tul, nem annyira a politikai helyzet miatt (engem ez az aspektus nem erdekel), sokkal inkabb szembesulni az emberek figyelmetlensegevel, mogorvasagval etc.

Sosem volt honvagyam, pedig imadom a csaladomat, a barataimat, de en nem tudok helyekhez kotodni (szerintem ezt hivjak gyokertelennek:-)).

A metaforakra visszaterve, tenyleg vannak olyan kifejezeseik amik eleinte nehezen erthetoek (ma mar nem gond, sot), pl: "fit as a butcher's dog", "no shit Sherlock", "sure to be sure" ez ir ha jol tudom, ne tanuld el es sorolhatnam napestig:-))

Vannak szavak amik "ragadnak", foleg az aposom oldalarol es akarva akaratlan eltanulom,es nagyon nehez leszoknom roluk pl: "cheeky sod" es hasonlo zoldsegek. Talalkoztam olyan (egyebkent ertelmes e intelligens) kulfodiekkel, akik itt elnek x eve, es hasznaljak azt a szot, h "innit". Ez kb.Jeremy Kyle szint, ez a white trash Amen-je:-)))Meg a kettos tagadas...a vilagbol ki lehet vele kergetni, pedig angolok hasznaljak..Mondjuk mazlim van mert a ferjemnek valasztekos a szokincse (bar mostmar neha verem Scrubble-ban:-))de masokon latom, h az angol rosszul rogzodik.

Pedig ebben a nyelvben a szofiztikaltsaga szep, es utalom h nem tudom levetkozni az amcsi akcentusomat, de 1 ev Phildelphia megtette a hatasat:-))

BTSzisz 2012.08.24. 13:48:32

@TilosazA: és még adjuk hozzá, hogy még a mai 35-40-es korosztály és az fölött: más rendszerben nőtt fel! Én úgy még 20 évre teszem azt, hogy egyáltalán bármilyen pozitív változás fog ebben az országban elindulni mentalitás, hozzáállás terén.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 13:48:54

@Ördögfajzat: a cegnel szinte alig van klasszikus "irodai" terulet, meg a sales es a HR is eleg technologiai beallitottsagu, mindenki ert valamennyire ahhoz, amivel a ceg foglalkozik.

@keptelen kepkeret: fentebb valaszoltam ra, gorgess :)

@vocsok_NL: riportolo allas nincs konkretan, dobj egy privat uzenetet itt es mondok reszleteket. a tudasod elegendo lehet az itteni melohoz, ha hajlando vagy megismerni mas teruleteket es tanulni. itt a hozzaallas a lenyeg, a tobbit megtanitjak. ezt igy, konkretan szo szerint kimondva. en is reporting teruleten dolgoztam sokaig, habar kb 1 honap utan kevesnek ereztem es elkezdtem mas fajta feladatokat is magamra rantani, mas teruletekrol (meg magyarorszagon)

rohadjmegARCgeci 2012.08.24. 13:49:15

@VíziLó: Ott nincsenek magyar éttermek mikor ennyi sok magyar van kint?
Egy újabb kék óceán.

rohadjmegARCgeci 2012.08.24. 13:53:25

@BTSzisz: Itt akkor fog pozitív változás elindulni,ha valakiknek egyszer érdeke fűződik ahhoz,hogy ennek az országnak legyen belső fogyasztása.
Továbbá ka a gulyáskommunizmuson felhizlalt,jelenleg nyugdíjas lakosság már nem lesz.

- duplagondol 2012.08.24. 13:54:08

@Nyulz of the World: Egyetértek, hozzátéve, hogy a szakmaiságnak, a hozzáértésnek két oldala van. A magyar melós rászokik odakint a pontosságra, precizitásra, hogy a fél milliméterek is számítanak, nemhogy az egy-két centik. Másrészt lehet valami a külföldről visszajöttek történeteiben, amik a német és a magyar munkás erényeit hasonlítgatják, hogy ti. a magyar mennyivel jobb a kombinációban, az összeszerelésben, az utóbbi éveket nézve néha már talán a munkamorálban is. Ezek lehetnek persze féloldalas sztereotípiák is a fineszről, az istenáldotta magyar géniuszról, tehetségről, de ha létezik valami ilyen, a jövőnk főleg ezen áll vagy bukik, aszerint, hogy a külföldet gyarapítjuk -e a magunké helyett.

- duplagondol 2012.08.24. 14:01:41

@Nyulz of the World: Talán erőltetett dolog történeti okokat belelátni a magyar cégkultúrába, de fejben lehet tartani Bibó jellemzését a hajdan a felemelkedő jobbágyok helyett a főurak felé tendáló, "a paraszttól alig különböző és mégis uralmi szellemmel és társadalmi kiváltságigénnyel telített, parasztgyűlölő kisnemesről". A dzsentriszellemen át sok minden átszüremlett a mai korba, még ha a világ folyamatosan változik, az emberekkel együtt. .

Rajmundd 2012.08.24. 14:02:42

Mindig is tudtam hogy aki vágja a C-t és a Java-t az bárhol boldogul a világban.

épészmérnök 2012.08.24. 14:08:28

@Dr. NiChuck Norris sp.: "van-e életkor szerinti megkülönböztetés"

Angliában törvény van arra, hogy nem szabad életkor szerint megkülönböztetni, és tapasztalataim szerint ezt be is tartják.

BTSzisz 2012.08.24. 14:10:03

@Dr. Furia: ha lesz fogyasztás? Az van bőségesen...
A gazdaságot nem a fogyasztás viszi előre, hanem a megtakarítások.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 14:13:11

@Rajmundd: nem vitatkozom, de en pl utalom a javat, programozni ha akarnek tudnek benne, de nem akarok :) nem fejlesztek, nem az en vilagom:)

2012.08.24. 14:13:26

@- duplagondol: Ez a Bibo gondolatsor hol elerheto? csak mert szivesen elolvasnam a tobbi reszet is az irasnak.

m4rwin 2012.08.24. 14:15:07

@VíziLó: (2012.08.24. 13:10:29)
Ez megért volna egy külön posztot :)

2012.08.24. 14:15:11

@omfgomgzor: Egyetertek. Sysadmin rulz 4ever!! :D (De azert a Perl es C nem art, ha legalabb alapszinten megy... :)

épészmérnök 2012.08.24. 14:17:49

@- duplagondol: "a multi Magyarországra jövet elkurvul, belesimul a korrupcióba, az egymást-szivatós rendszerváltás utáni kultúrába "

Ez a multi magyar alkalmazottaira lehet igaz.
Dolgoztam multinál, életem legkorrektebb munkaadója volt.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 14:19:20

@Nyulz of the World: sysadmin :) nem is lattam mar ilyen kategoriat nem is tudom miota:) nincs olyan tudas, ami artana, nem tudhatja az ember melyik haszontalan baromsagot hol hasznalhatja kesobb. tapasztalatom szerint sokkal inkabb a tanulasi es alkalmazkodasi kepesseg ami fontos, es a technikai affinitas. a lexikalis tudas max magabiztosabba tesz, de sokkal nagyobb haszna van ha kontextusba is tudja illeszteni az eNber

- duplagondol 2012.08.24. 14:28:24

@épészmérnök: A magyar menedzserekre céloztam én is, de azt nem gondolom, hogy minden ideérkező külföldi főnök makulátlan jellem lenne. Franciaországban szabályozzák, mennyi hazai élemiszerárut kell elkülöníteni a boltokban, ehhez képest látjuk, mit művelt nálunk az Auchan az elmúlt hetekben. Aligha független ez a külföldi tulajdonostól; de nem egy hiperfejlett mentalitást hoztak be az osztrák útépítő cégek sem, akik nem spóroltak a kenőpénzzel az elmúlt évek beruházásainál. Nem válik el élesen egymástól a "külföldi jó" és a "hazai rossz", csak ezt akarom mondani.

2012.08.24. 14:29:55

@omfgomgzor: En ezt 30 evesen ugy fogalmaztam meg, hogy 40-45 eves eves korara az ember vagy IT expert lesz vagy IT menedzser vagy munkanelkuli, mert jonnek a fiatalok, akik sokkal kevesebb penzert adnak sokkal naprakeszebb tudast. Nekem volt par evem a menedzsement teren, gyorsan rajottem, hogy az nem nekem valo, igy marad az expert. Ott pedig a tudas szamit es a tapasztalat. Az az elonyod, hogy mar vegigszoptad, amit kellett, es kapasbol tudod a megoldasokat olyan problemakra, amik elott - hogy stilusos legyek - az ifju titan csak all es nez, mint borju az uj kapura. :) Szvsz kell a tudas. Nekem lassan mar egy egyszeru Win7 beallitas si gondot okoz, de nem hiszem, hogy sok olyan Linuxot tudnal mutatni, ami kifogna rajtam. :) Igaz lassan mashoz mar nem is ertek, de mivel ehhez viszont nagyon, ez barhol eladhato egeszen jo aron. ;)

épészmérnök 2012.08.24. 14:30:12

@Dr. Furia: "a gulyáskommunizmuson felhizlalt,jelenleg nyugdíjas lakosság"

Ja. mert az időseknek olyan jó volt. Édes fiam, egyebet sem hallottam egész életemben, mint hogy ne vágjuk le az aranytojást tojó tyúkot, meg hogy a következő ötéves tervben már itt lesz a kánaán.

Ehhez képest végigéltem a háború utáni córeszt, utána egyetemre jártam és közben dolgoztam, hogy legyen mit ennem, utána értelmiségi voltam filléres fizetéssel.

Most pedig akkora a nyugdíjam, drága gyerekem, hogy hanyattesnél, ha meghallanád, és befognád a csőrödet.

Mindezt két szakmával, négy nyelv ismeretével értem el otthon. ÖtvenX évesen költöztem külföldre, és hatvanasként már elmondhatom, hogy jól megy nekem...

xylon 2012.08.24. 14:30:47

@- duplagondol: egyik peldanak sincs koze ahhoz hogy egy alkalmazott es a fonoke hogy viselkedik egymassal.

A multik betartjak a torvenyeket, de csak azokat. Ha Magyarorszagon nincs se torveny se igeny (mert lassuk be a legtobb vasarlot csak az ar erdekli) a magyar termekekre akkor miert kellene azzal tolteni a polcot.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 14:44:24

@Nyulz of the World: en is manageri poziciobol jottem ide expertnek, de velhetoleg azert, mert managerkent is az volt a filozofiam, hogy be kell tudnom ulni barmelyik emberem helyere, ha szukseges, sot szeretnek jobban erteni a dolgokhoz mint az alattam dolgozok, mert ugy gondolom, hogy IT teruleten akkor lehet hasznos/sikeres/elismert a manager, ha szakmailag nem lehet rajta fogast talalni.

nem azt mondom, hogy maskepp nem lehet, csak azt inkabb babunak hivjak, mint managernek. vagy projektmanagernek. szoval azt gondolom, hogy aki IT manager, es a beosztottjai leiskolazzak szakmailag az egy nimand.

- duplagondol 2012.08.24. 14:47:43

@Nyulz of the World: Beszédes címmel, 'Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar fejlődés: mek.niif.hu/02000/02043/html/350.html. De ha nem is bestseller olvasmányok ma már, sokan nem gondolják, mennyire időtállóan írt pl. Széchenyi a javítandó, állandóan ostorozott, de 'keleties' voltában is értékes magyar jellegről.

Pere Viki · http://indiapass.blog.hu 2012.08.24. 14:48:06

@VíziLó: Az akcentussal kapcsolatban mindig gondolj arra, ha mondjuk egy angol odajönne hozzád és borzasztóan kiejtve és nyelvtani hibákkal próbálna veled magyarul kommunikálni mennyire meg volnál lepődve. Én Los Angelesben találkoztam egy néger fiúval vagy 15 éve, aki szinte tökéletes magyart beszélt... leesett az állam. OK, az angol egy világnyelv, de ahány angol barátunk van itt Indiában, mind dicséri az angolunkat (pedig nyilván van akcentusunk). Egy barátságban, sörözés közben ez nem lehet gond szerintem. Szintén itt ismerkedtünk meg egy angol-ausztrál párral, akik néha rácsodálkoztak egymás kifejezéseire. Még nekik sem olyan magától értetődő a közös nyelv, pedig anyanyelvük az angol. Persze munkakeresésnél okozhat gondot a nyelvi hiányosság, de talán ott sem az akcentus a baj.

christophe 2012.08.24. 14:50:33

@Nyulz of the World: ''En szemely szerint egyebkent nem latom feketenek Mo jovojet, pont amiatt, hogy most no fel egy generacio, akinek a hatarok mar inkabb csak terkepeszeti fogalmak. Es ok mar jonnek, mennek, latnak es tanulnak. Es egy reszuk biztosan haza is fogja hozni a tapasztalatait. Mas resze persze nem, ez sajnalatos, de en speciel nem aggodom a hiretelen jott nagy kivandorlasi kedv miatt. Persze vannak/lesznek vesztesegek, de lesznek a dolognak pozitiv hatasai is. ''
Kivànom Neked legyen igazad,ezzel csak az gond,hogy ez egy ordogi kor,mièrt?Mert a gyerek ebben no fel ,ovodàtol kezdve a munkahelyig bezàrolag.Nem szabad gyengènek lenni mert eltaposnak,az ovonèni Pistikèt jobban szereti,mert az anyukàja elintèzett vmit neki,Apànak az uj munkahelyet a nagybàcsi szerezte,nagyit most mutottèk boritèkot kellett vinni a sebèsznek,Anya àllàst keres,de csak feketèn alkalmaznàk.A szomszèd Bèla bàcsi elsirta magàt,mert 50èvesen fèllàbbal elvettèk a rokkantsàgi segèlyèt,ès nem talàl munkàt.....
A rendszervàltàskor hittem,hogy Magyarorszàgon beindul egy pozitiv tàrsadalmi,gazdàsàgi,politikai àtrendezodès,10èvig dolgoztam is èrte a magammodjàn,aztàn ràjottem,hogy csak egy èletem van,ès visszajottem Franciaorszàgba....

2012.08.24. 14:53:10

@omfgomgzor: Szerintem egy ido utan ugyis le fognak iskolazni. Csoportvezetokent meg nem szamitasz menedzsernek, hiszen az meg egy szakmai vezetoi pozicio. Ha meg mar osztalyvezeto leszel, ami az elso igazi menedzseri pozicio, annak minden szepsegevel egyutt :), rajossz, hogy eselyed sincs mind a 6-8 alad tartozo es egy-egy specialis szakmai teruletet lefedo csoport munkajahoz erteni. Es nem is ez a dolgod, hanem az iranyitas es a szervezes. Ha meg egyszer majd igazgatoi szintre kerulsz, akkor meg egyre inkabb a strategiai gondolkodasra kell atalj, es hagyni az operativ reszeket az operativ szakemberekre, akiknek ez a feladatuk. Kulonben nem sokaig leszel te az IT igazgato... :)

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 14:58:19

@Nyulz of the World: felreertettel, ITT csoportvezeto vagyok, otthon manageri poziban voltam, hidd el tudom mi a kulonbseg:) tobb emberem volt mint 6-8 :) a hozzaertes nem jelenti, hogy nem mas csinalja meg a munkat, csak konnyebbnek tartom az iranymutatast, ha tudom mirol is beszelek :)

- duplagondol 2012.08.24. 14:58:29

@xylon: Látod, a törvények néha működnek, különben nem vágták volna meg az Auchant milliókkal. A történet éppen arról szólt, hogy volt igény a magyar termékekre, ha egyszer ezzel az álcával látták jónak reklámozni őket.

Az főleg rajtunk múlik, elfoghatja -e a multit olyan érzés, hogy bármit megtehet Magyarországon. Ha kapva kap az itthoni gazemberségen, akkor igen, a német falvak, városok is kevésbé néznének ki flottul, ha nem volna a sunyi alföldi vállalkozó, aki szétteríti a területén a mocskot. A 'nyugati mentalitásra' könnyen hathat a vadkelet szabadsága, lsd, szemléletesen pl. az ozorai példát.

/tmp 2012.08.24. 14:59:40

@omfgomgzor: "aki IT manager, es a beosztottjai leiskolazzak szakmailag az egy nimand."

Egy rendes managernek nem kell jobban értenie a szakmához, mint a beosztottnak, sőt, ha van esze, akkor nála okosabb embereket vesz fel. Neki az a dolga, hogy biztosítsa a feltételeket a munkavégzéshez, hogy az okos szakértők a szakmai kérdésekre koncentrálhassanak.

A technical lead vagy architect stb. az persze más, de ő ugye nem is manager.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 15:03:24

@/tmp: nem azt mondom, hogy igazam van, csak hogy ez a tapasztalatom. kicsit persze sarkitottam, nem kell mindenben kiralynak lenni, de azert koncepcionalisan erdemes a teljes szakmai terulet technikai reszevel tisztaban lenni. ha valaki nalam jobban ert valamihez azt hihetetlenul becsulom es tisztelem, illetoleg mindent megteszek hogy minel tobbet tanulhassak tole

ugyanigy, amikor igeny van ra, en is igyekszem minel tobbet tanitani/segiteni masokat.

2012.08.24. 15:09:21

@christophe: En a mar 2 eve nem tudom raszanni magam, hogy atlepjem a hatart, amit egyebkent naponta ketszer atlepek. Tudom, Sopron kulonleges statuszu hely, ezt mar sokaktol megkaptam, de akkor is Mo. Es inkabb utazom napi 4 orat, pedig anyagilag is boven beleferne, hogy atkoltozzek Becsbe, utazni is utalok, Ausztriat is szeretem, de valahogy megsem tudom raszanni magam.

En tovabbra is allitom, hogy legtobbszor azert olyan buvalbaszott ez az egesz vilag, mert mi is azok vagyunk. Mert eleve ugy jovunk haza kintrol is, hogy Mo-n mindenki befordult. En egy ideje elkezdtem maskepp nezni a vilagra, es nem akadok fent azon, ha egy elado nem fulig vigyorog, egyszeruen betudom annak, hogy neki most valami baja van (rossz napja van, vagy kitugta a baratja, felmondasi idejet tolti es meg nincs masik allasa, vagy akarmi). Es azota rajottem, hogy ez mennyire a kissebbseg, es van egy csomo jofej, vidam es segitokesz ember Mo-n is. Ahogy korabban irtam mar egyszer, amiota elkezdtem mosolyogni a vilagra, az is elkezdett visszamolyogni. Es mindezt Mo-n.

2012.08.24. 15:10:12

@omfgomgzor: "a 6-8 alad tartozo es egy-egy specialis szakmai teruletet lefedo csoport"

2012.08.24. 15:14:11

@omfgomgzor: az meg persze egyertelmu, hogy jo, ha tudod, mit csinalnak az embrereid. Ezert van, hogy pl. egy CMO-bol siman lesz egy kovetkezo beosztasban, HR, sales, strategiai, vagy beszerzesi vezeto, de nagyon ritkan CFO vagy CIO. :)

2012.08.24. 15:18:46

@omfgomgzor: De mondok konkret peldat. Head of IT Operations-kent (osztalyvezeto) hozzad tartozik a Core network uzemeltetestol a szerveruzemeltetesen at az uzleti alkalmazuzemeltetesig (pl. SAP) minden. Komolyan ertesz ezekhez mind? Vagy komolyan megtanulod oket es kozben meg a nem keves munkadat is ellatod??

rohadjmegARCgeci 2012.08.24. 15:23:27

@BTSzisz: Amíg ilyen baromságot hisznek politikusain is,addig semmi nem lesz ebben az országban.Az egész gazdaságot a kereslet és a fogyasztás vinné előre,és pont ez a kettő nincs!

kommentfelület 2012.08.24. 15:33:51

"...otthon is hasonló területen voltak állásaim, de csak vezetőként, az utolsó néhány évben tudtam megengedni..."

28 évesen ez az 'utolsó néhány év' duma érdekesen hangzik. Mikor kezdtél dolgozni, 6 évesen óvoda után?

christophe 2012.08.24. 15:37:22

@Nyulz of the World: Kivànom,hogy neked legyen igazad!

2012.08.24. 15:45:00

@kommentfelület: neha a kommentfeluletet is el kene olvasni, es akkor kapnal valaszokat a kerdeseidre :)

kommentfelület 2012.08.24. 15:52:15

@Whave:
A kommentfelületre csak írni szoktam, arra való...:-)

kalandfereg 2012.08.24. 15:55:06

Azért majd kiváncsi leszek az egy-két évvel későbbi lelkivilágára a posztírónak. Először még minden új, az ember csak kapkodja a fejét, de ha kialakul a rutin, előjönnek azok a dolgok, amik marhára tudnak hiányozni, bármennyire is szar hely tud lenni Mo.
Azért drukkolok... ha neki sikerül, talán nekem is összejöhet, hogy úgy találjak egy új helyet, hogy a negatívumok nem jönnek velem, de a pozitívumok megmaradnak...

láplidérc 2012.08.24. 16:10:13

"nagyon sok dolog annyira adja magát, hogy az ember néha nem érti, miért nincs ez otthon is így, semmibe nem kerülne."

mert mi nem olyanok vagyunk.

yanchi 2012.08.24. 16:42:21

@- duplagondol: " itthon éppen ugyanaz a cég a munkaadó? " - de előfordul, de a vezetők ugyanazok a középszerű, karrieréhes alakok, mint Magyarországon bárhol máshol. Egyszerűen mindenkit kitúrnak maguk közül, két évente váltanak, mire a környezetükben tudatosul, hogy alkalmatlanok a feladatra, már odébb is álltak. Lefelé taposnak, felfelé nyalnak, és nagyszerűen megélnek.
Én is Hollandiában vagyok, itt azt látom, hogy a vezetők segítőkészek, ilyen munkahelyem Magyarországon 25 éve volt csak.

CsaKaDuma 2012.08.24. 17:00:04

"Mo-n magyar a fonokod. Ennyi."

Ez. 10+ évet húztam le egy multinál, aminek voltam több külföldi üzemében is, és valóban ordít a különbség. Magyar a magyarnak ellensége. A hozzáállás, a körülmények bizony nem a multin, hanem a magyar vezetőkön múlt, akik "rendőrfőnök fia, polgármester lányának barátja, ezt-csinálom-40-éve-nemagyarázzá' " képesítéssel és morállal rendelkeznek. A mai fiatal managerek már jól végzik a dolgukat, de a "nagy öregek" igazi komcsi g*cik.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 17:24:28

@teotwawki: ha mar mas is hirdet, akkor en is leirom a ceg cimet: www.atlassian.com, ha valakit erdekelnek pozik, van mindenfele:)

péniszirigy feminista szűz strihkurva (törölt) 2012.08.24. 17:27:17

@VíziLó: @keptelen kepkeret: @Pere Viki: az akcentusról csak annyit, hogy az mindenkinek van, de az akcentus csak a legritkább esetben akadályozza a kölcsönös megértést, csak hozzá kell szokni, a másik ember akcentusához, de az akcentusról senkit nem kell leszoktatni erőszakkal

pl. egy déli államból származó amerikai szépen nyújtva beszél, ami ugyanolyan helyes angol, mint egy londoni angolja

a megértést általában a kiejtés hibája akadályozza, miről viszont le kell szoktatni az illető külföldit, nem angol anyanyelvűt

magyarul: ha akcentussal beszélsz, akkor megmondják, hogy nem vagy angol, vagy éppen amerikai vagy dél-afrikai vagy, de attól még értenek, de ha a kiejtésed rossz, akkor megmondják, hogy nem tudsz angolul és nem értenek meg

sok magyar azt hiszi, hogy neki csak magyaros akcentusa van, közben nem jól ejti a szavakat (hangsúly, hangok, ritmus, semmi nincs a helyén), érthetetlen, amit mond

2012.08.24. 17:33:25

Egyszerűen nem tudtam rájönni, hogy honnan ismerős a cég neve, de amikor megnéztem a honlapot, egyből leesett: Jira :)

vincere 2012.08.24. 17:39:01

"Erre javasolnék mindig egy-egy hetes hazautat: rögtön megváltoztatja a véleményedet."

milyen igaz... az elején nekem is volt honvágyam, aztán ahogy jöttem haza, egyre nagyobb volt a kontraszt, ami már akkora, h. fel sem merül bennem, h. hazamenjek (csak ha nyernék a lottón). 3 év alatt minden honvágyam eltűnt, elég a vakáció.
egy kis reality-check sosem árt

ropile 2012.08.24. 17:54:10

@omfgomgzor: ne mondj mar ilyet.
a LinkedIn korszakokkal elozi meg a facebook -ot, leven a linkedin -en tudsz ugyan allast is keresni, de freelancerkent is tudsz keresni, ill. kapcsolatot tudsz epiteni.
csak Mo -on a kapcsolatepites kimerul az iwiw + facebook + mittom en miben ahol be lehet jelolni a haverokat.
a linkedin ( es a xing -is ) fokent a szakmai oldalra epit. ott munkahelyeken keresztul / feladatkorokon keresztul ismerkedsz es nem egyszer, ha jol csinalod ezek a kapcsolatok munkahoz / lehetoseghez segitenek. Tudod, haver haverja az en haverom...

szoval nem facebook :D

portugéza 2012.08.24. 17:58:13

@christophe: A gondolatmeneteddel alapvetően egyetértek, de ez az egy pont egyoldalú: "A szomszèd Bèla bàcsi elsirta magàt,mert 50èvesen fèllàbbal elvettèk a rokkantsàgi segèlyèt,ès nem talàl munkàt....."

Egyrészt természetesen ez költői túlzás. A szó eredeti, szűkebb értelmében vett rokkantaktól (kerekesszékesek, féllábúak,...) nem szokták megvonni a juttatást.

Másrészt Magyarországon népszokás volt visszaélni a rokkantnyugdíj intézményével, a fénykorban 800 000 rokkant volt (papíron) nálunk.

Én is mondhatnám, hogy a szüleim elsírták magukat (vagy most már én is), amikor tudatosult bennük, hogy a kamu rokkantak helyett is ők dolgoznak, fizetik az adót és életük végéig eltartják őket. Az inaktívak magas aránya miatt magasak az élőmunka közterhei (munkaadói oldalon főleg), ez gátolja a foglalkoztatást. Mo.-on a nettó bér kb. kétszerese egy dolgozó teljes bérköltsége, ez az arány a legtöbb országban alacsonyabb.

UnrealFCY 2012.08.24. 18:30:51

@LittleG.: es merre lesz az uticel ? mi is tervezgetunk erre arra a parommal.

sírjatok 2012.08.24. 18:32:40

@Nyulz of the World: "Ahogy korabban irtam mar egyszer, amiota elkezdtem mosolyogni a vilagra, az is elkezdett visszamolyogni. Es mindezt Mo-n. "

jah, én is így látom, valójában pont az emberek saját búvalbaszottsága az, amit másokon vélnek látni

no successful 2012.08.24. 18:34:07

Sokan mondják itt, hogy ott kint protekció nem létezik.
Ezzel kapcsolatban azért lenne egy kérdésem.
Honnan a bánatból tudjátok ? Odament hozzátok a főnök titkárnője, és nyomatékosan hangsúlyozta, hogy ő nem protekcióból van ott ?
Vagy mi.
Ja, hogy te nem tudsz ott beprotezsálni senkit ?
Hogyan tudnál ? Ott vagy X éve, mint idegenlégiós, gyökértelenül.
Nyilván nem fognak első szavadra ugrani, ha valakit fényeznél ott.
Igen, protekció ott nincs NEKEEED !!!
Akinek meg van, az nem fogja ott szellőztetni, (neked pláne nem,) hogy ő hátszeles.
Ja, meg sokan itt tolják, hogy ott kényelmesen megkeresik annak a 10 szeresét, amit itthon keresnek.
Ok, haver a Kínai meg fele annyiért (mint amit te itthon kaptál) megcsinálja ugyanazt a melót. Ezért van az, hogy most már nagyon komoly termelőkapacitások kerültek oda ki.
Ez meghatározza az európai munkahelyek sorsát is a jövőre kivetítve. És nem az Angolt vagy a Hollandot fogják seggbe rúgni, arról biztosíthatlak benneteket, mert az politikai feszültséget indikálna.

no successful 2012.08.24. 18:47:05

Bocsánat helyesen így, politikai feszültséget indukálna

abaka 2012.08.24. 18:47:13

@no successful: Ez amolyan kulfoldon minden szebb es jobb gondolkodas. Termeszetesen van Hollandiaban protekcio, raadasul nagyon kemeny. Egy allast altalaban legkonnyebb ugy megkapni, ha ismersz ott valakit, aki beajanl. Erre egyebkent a hollandoknak kulon kifejezesuk is van (via via).

Egyebkent viszont annak sok ertelme nincs, amit a vegen mondasz. Ha egyszer pont amiatt telepul a munkaero Azsiaban, hogy ott sokkal olcsobb, akkor ez a jovoben pontosan azokat az orszagokat erinti elsosorban, ahol magasak a fizetesek.

no successful 2012.08.24. 18:52:10

@abaka:

Bocsi, akkor kiigazítom,

Ez meghatározza az európai munkahelyek sorsát is a jövőre kivetítve. És ha a kínába történő kapacitás kihelyezés miatt munkahelyek fognak megszűnni Nyugateurópában, akkor nem az Angolt vagy a Hollandot fogják seggbe rúgni, arról biztosíthatlak benneteket, mert az politikai feszültséget indukálna.

no successful 2012.08.24. 18:55:00

@abaka:
"Termeszetesen van Hollandiaban protekcio, raadasul nagyon kemeny. Egy allast altalaban legkonnyebb ugy megkapni, ha ismersz ott valakit, aki beajanl. Erre egyebkent a hollandoknak kulon kifejezesuk is van (via via)."

Én is így tudom, és ez egyre inkább így lesz. Sajnos nem a jólét, és a munkahely túlkinálat felé halad a világ, így Nyugateurópa sem.

xylon 2012.08.24. 19:00:29

A holland/angol protekcio es a magyar protekcio kozott az a kulonbseg hogy az elso csak akkor letezik ha valoban ertesz a munkadhoz. Ugyanis az aki beajanl vasarba viszi erted a boret, ha esetleg nem ertesz hozza akkor az ra is negativan fog vetulni.

Mig Magyarorszagon kizarolag a protekcio szamit, kinek a fia borja vagy esetleg melyik partnal vagy jo. Az hogy ertesz vagy sem az erdektelen.

BTW mivel egy fejvadasz ugy 3 havi fizetesert talal meg egy alkalmazottat a cegek fizetnek ha felveszik a te protezsaltadat, kb annak egy-masfel havi fizetesvel. En ennek ellenere nem szeretek javasolni senkit mert nem akarok a sajat ismeroseimmal kvazi uzleti kapcsolatba kerulni.

rhosemary 2012.08.24. 19:01:12

Elnézést mindenkitől, mert nem Péter írásához szólok hozzá, csak kérdezné szeretném, hogy meg tudná mondani valaki, hogyan érem el a régebbi posztokat? Elejétől fogva olvasója vagyok/voltam a Határátkelőnek, de amikor megszűnt az Origon, szem elől tévesztettem. Csak most találtam rá újra és szeretném a köztes írásokat is elolvasni. Köszönöm!

Pere Viki · http://indiapass.blog.hu 2012.08.24. 19:33:54

@péniszirigy feminista szűz strihkurva:

Ezt nem pontosan értem. Elvesztek számomra ezek a határok, hogy most akcentus, vagy rossz kiejtés. Kijöttünk Indiába és gondjaim voltak az angollal (a főiskolát angolul végeztem). Hol húzzuk meg a határt az általad definiált csoportok között? Nem azt akarom ezzel mondani, hogy butaság, amit írsz, csak van az a szitu, ahol már ez sem érvényesül.

Nemrég olvastam egy tanulmányt indiai oktatással kapcsolatban és ott szembesültem a ténnyel, hogy hiába beszélnek számomra érthetetlen, borzalmas angolt (jó ma már értem), ebben az országban többen beszélnek angolt, mint Angliában és az USA-ban együttvéve.

Lényeg a lényeg, ezek az emberek például tesznek rá nagy ívben, hogy helyesen ejtik-e ki a szavakat, kommunikációra törekszenek. Ellenben otthon a nyelvtant tolják a nyelvórákon, ami meg másodlagos szempont, ha kenyeret akarsz venni. Van egy középfokú szakmai nyelvvizsgám németből, de ha pisztolyt tartanának a fejemhez, akkor sem tudnék megszólalni németül, hiába tudom a nyelvtanát. Kicsit elkalandoztam... :-)

christophe 2012.08.24. 19:39:26

@portugéza: Azoktol akik egèszsègesen veszik fel a jàrulèkot, visszaperelnèm,az orvosok akik pedig ebben rèszt vettek buntetoeljàràs alà vonnàm(bàr valoszinuleg elèvult màr).Bèla bàcsi nem lètezik,de ehhez hasonlo tortènetek sajnos lèteznek ma M,on

no successful 2012.08.24. 19:42:32

(Az alábbi vitriolos megjegyzés nem azoknak szól, akik egzisztenciális, vagy megélhetési okokból kénytelenek kint munkát vállalni, hanem azokról, akik itt nyilvánvaló politikai sugallatra a "meneküljön mindenki" hangulatot akarják érzékeltetni, és félrevezető állításokkal igyekeznek olyan dolgokra inspirálni az olvasókat, hogy az ország elhagyását fontolgassák.)
Mondok néhány dolgot miért érdemes Nyugateurópába menni dolgozni:
1. Rohadt keveset kell dolgozni (nem úgy mint nálunk)
2. Betegre keresed magad, (nem úgy mint nálunk)
3. A főnökök csupa jó fejek kihozzák neked a kávét meg ilyesmi (nem úgy mint nálunk)
4. Ha leépítés van, te jutsz eszükbe utoljára nem a holland
5. Tök jó fejek az emberek, és mosolyogva mondják, b. meg ráléptél a lábamra. (nem úgy mint nálunk)
6. Kolbászból van a kerítés. (nem úgy mint nálunk)

Csak döntés kérdése, ne lacafacázz csomagolj és menj.

christophe 2012.08.24. 19:44:39

@no successful: Apàm 60ève èl Franciaorszàgban ott is szuletett,mègse O szerzett Nekem àllàst.....Nyilvàn ez csak egy pèlda,de pèlda

LittleG (uk) 2012.08.24. 20:00:24

@UnrealFCY: végül az lett, amit először zártunk ki :)

(írtam magánüzenetet)

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 20:22:14

@no successful: az en esetem specialis ilyen szempontbol mert a ceg epp azert nyitotta az irodajat amszterdamban, mert ugy gondoltak hogy europaban azon fiatal mernokok akik mozdulnanak, szimpinek talaljak amszterdamot, igy a munkakornyezet mellett ez plusz vonzerot jelenthet.

a vitriolos megjegyzesed, miszerint ha valaki itt a kimenetelre biztat akkor az csak politikai sugallatra teszi, nalam kicsit furcsan csapodott le. nem azert mert magamra vettem volna, csak ugyhiszem a politikai sugallatot te egy-egy parthoz tarsitod, ellentetben azokkal akik adott esetben a kikoltozesre biztatnak.

egyben azt is picit furcsan elem meg ha valaki a 'mosolygok mindenkire, visszamosolyognak ram' filozofia menten ugy gondolja, nincs is otthon gond. elarulom, en sem voltam buval baszott otthon, nagyon is megtalaltam a helyemet, mind egzisztencialisan, mind pedig baratok/csalad es minden egyeb szempontbol. azert jottem el, mert itt kint azt amire otthon azt mondjak 'milyen erdekes gondolkodas, de pozitiv vagy, de jol csinalod, jaj ugy irigyellek', az itt termeszetes es honoralt hozzaallas. egesz egyszeruen meg igy, ismeretlen idegenkent is egyszerubb az elet, ugyanannyi munkaert aranyaiban is tobb jar, nincsenek filleres gondjaim (pedig viszonyitva kevesebb a penzem mint otthon), nem kell attol felnem hogy belemkotnek az utcan (szo szerint, hajnal 2-kor _tenyleg_ szar kornyeken sem felek attol, hogy kirabolnak), nem a csesztetesrol szol az elet.

amig nem zavarsz semmit a tevekenysegeddel, addig senki rad nem szol, meg akkor sem ha nem megengedett amit csinalsz (pl BBQ tiltott helyen, amit a helyiek is csinalnak). az egesz hely arrol szol, hogy amig mast nem bantasz, nem zavarsz addig teged sem csesztet senki. es ez nem csak az utolso 3 honap tapasztalata, hanem az eddigi 15 itteni tartozkodasommal kummulalt infomorzsa :)

BTSzisz 2012.08.24. 21:03:09

@omfgomgzor: én ezt még mindig nem értem, hogy diploma nélkül hogy lehet ilyen magasságokba jutni? Nem cikizlek, de tényleg érdekel, amikor 12364628 diplomás kitörölheti a keményfedelessel.... gyanítom valamiféle autodidakta módon képezted magad...?

2012.08.24. 21:05:38

@Pere Viki: Szerintem ez egyszeru, az indiai angol kiejtes es szohasznalat mas, mint az angliai vagy amerikai angol. (Nyilvan Anglian, Amerikan es Indian belul is vannak jelentos regionalis kulonbsegek.) De az angolul ('indiai angolul' = Indian English) beszelo indiaiak altalaban ertik egymast, meg az amerikaiak is, meg a jamaicaiak is. Tehat a kiejtesuk vagy az angoljuk nem 'rossz', csak kulonbozik egymastol. (En pl. nagyreszt indiaiaktol tanultam meg angolul, es bar ma minden kiejtest megertek, tovabbra is az indiai angolt ertem meg a legkonnyebben. Megszokas kerdese.) Ez kulonbozik attol, ha valaki nem jol beszel angolul mert nem az anyanyelve vagy ritkan hasznalja a nyelvet.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.08.24. 22:11:32

@BTSzisz: magassagokba?? semmi magas nincs ebben, vannak diplomasok es diploma nelkuliek is feljebb es lejebb mint en, mindenhol, a papirtol nem fugg semmi, ha epp ugy jon ki a lepes, akkor lehet hogy amit egyetem alatt tanulsz azt hasznositod kesobb, de lehet hogy epp csak 5 evet elvesz mas, fontosab dolgoktol.

de ettol meg nincs univerzalis igazsag a temaban. van akinek igy mukodik, van akinek ugy.

LittleG (uk) 2012.08.26. 16:44:28

@VíziLó: Ez mit takar, hogy 40 évesen nyugdíjba vonulhatsz?
Hogy addigra annyi pénzt teszel félre, ami munka nélkül életed végégi elég lesz? (eléggé hihetetlen verzió :)

LittleG (uk) 2012.08.26. 16:48:50

@Kallisztó: Köszi a bíztatást :)
Tulajdonképpen mit jelenta B, C terv?

A terv, hogy biztos állásra megyek mi, mondjuk. B terv egy másik biztos állás? Vagy spórolt pénz arra az esetre, ha valami mégse jön össze? C terv meg mondjuk egy ismerős, akinél lehet pár napot aludni, ha minden köél szakad?

Vagyis miből állnak ki ezek a B, C, D tervek?

pappito · http://pappito.com 2012.08.27. 05:58:56

@LittleG.:

azt nem tudom neki mi volt, de nekünk anno az A terv volt ami bejött, a B lett volna a Mo-ra visszamenés és a B-országra felkészülés, majd ott próbálkozás, a C-meg a Mo-ra visszamenés (állás, lakás, kocsi, stb. minden megvolt) és újragondolás.

Végül bejött az A elképzelés, de nyugodtabbak voltunk, hogy van B és C is.

pappito · http://pappito.com 2012.08.27. 06:08:29

@xylon: "A holland/angol protekcio es a magyar protekcio kozott az a kulonbseg hogy az elso csak akkor letezik ha valoban ertesz a munkadhoz"

Sőt. Csak mi hívjuk protekciónak, mert magyarul a protekció az azt jelenti, hogy nem értesz lófaszhoz se, de a rokon, párt, adós, ismerős, akárki majd felvesz és eltart, valamiféle szívesség viszonzásául. Ez nyeurópában meg a világ fejlettebb felén egyszerűen csak networking, én is szívesebben alkalmaznék valakit akit olyan ajánl, akit ismerek, aki ismer, tudja mit keresek. De csak olyan jön szóba aki ért is ahhoz amit csinálnia kell, senki nem tolna be senkit úgy, hogy aztán nem válik be.

Igen, a bevándorlónak először nincs ilyen segítsége, de később kialakul, ha dolgozik az ember az ügyön, a levegőből nem is lesz

Kallisztó 2012.08.27. 13:49:03

@LittleG.: @pappito: már leírta, hasonlóan.

@BTSzisz: @omfgomgzor: Abszolut lehet boldogulni diploma nélkül is! Számtalan olyan hirdetést láttam, persze nem Mo-n, ahol három opció van a feltételek között: szakirányú diploma VAGY végzettség VAGY bizonyíthatóan képes elvgezni a munkával járó feladatokat

McZozo 2012.08.28. 17:04:37

@Nyulz of the World:

Errol nekem totalisan ellentetes tapasztalatom van. majd 10 evet lehuztam otthon multiknal, es az esetek 85% ban kulfoldi fonokom volt, de igazan egyiktol se voltam elajulva. Elso amerikai cegemnel kaptam egy aztan megegy ejtoernyos Expatot, akik csak ugy tekintettek a poziciot, hogy szukseges rossz. Dolgozni se akartak nem is tudtak semmit elso masfel evben mindenre az votl a valasz hogy ezt nem tudja mert meg nem volt itt amikor errol donteni kellett, utana meg azon dolgozot thogy lelephessen, amit aztan meg is tett es mi meg kezdhettunk mindent elorol egy uj madarral. PErsze meg votl az a pozitivum hogy nem is nagyon csesztettek mert tudtak hogy tolem fuggenek mert a munkat en vegeztem. Persze mikor penzt kertem akkor mindig volt valami indok Mikor meg meguntam es felmondtam akkor meg mindjart lett volna plusz penz es meg voltak lepodve hogy miert akarok elmenni. Aztan ujfent egy amerikai mamuthoz kerultem ahol meg egy szoszerint idegbeteg lengyel expatot kaptam. ! evig birtam egeszsegem is rament. Illetonek az volt a heppje hogy mindenki az o poziciojara palyazik es ezert bizonyitasi lazban szenvedett es napi 15 orat dolgozott, na mos t abaj ott kezdodot thogy szo szerint ez tolunk is elvarta tehat efektive minden nap reggel 8 tol este 10 ig tartott utazas nelkul. plusz amire felvett nem engedte csinalni mert akarmit csinaltam nem bizott meg bennem es mindent ujraszamolt o dontott el egyszeruen a meetingekre is ertelmetlen volt bemenni mert ugyis o is ott volt akkor meg en minek . aztan mikor reklamaltam mondta ok akkor csinaljunk egy probaprojektet. Megcsinaltam jo lett erre ugyanott folytatta mint elotte semmi nem valtozott. MAjd valtottam szinten egy amerikai multihoz viszont itt egy koztes Angol kozpontot kaptunk angol fonokokkel. Eloszor jott egy idosebb no aki anyiban jo volt hogy tartotta mibndenert a hatat es visszanyomott mindent masokra igy fel evig mi nem is ereztunk semmit szinte semmibol viszont emellett leszarta es csak sportoloi karierjevel torodott es alig jart be dolgozni is. Majd atvette tole a vezetest a korabbi aszisztense. "5 eves nyikhaj hulyegyerek bizonyitasi vaggyal es nulla emberkezelesi tapasztalattal. Szemtol szembe a legnyajasabb de a hatad mogott iszonyu mit muvelt. Es szakmailag is megkerdojelezheto volt, ami aztan kesobb ki is derult es a felragyogo csillaga hamar lealdozott a fonokei fele is de ezt a idoszakot akkor is mi eltuk vegig es nekunk kelett elviselni. Valamint ve egyut tmnket is elkonyveltek es parkolo palyara tettek. Se penz se bonusz semmi es a tulorainkra is az votl a reakcio hogy mi vagyunk a hulyek ha nem tudjuka munkat befejezni idoben. Es tudtam meselni hogy miert nem fejezzuk be, de lesoportek mindent az asztalrol.MAjd meguntam es kijottem es elsore itt is kaptam egy amgol; allampolgarsagu amde pakisztani terhes not. aki szo szerint feltekeny votl meg a lelegzetvetelemre is. Pl elment szabira es igy kicsit tobb szabad idom maradt igy ures idomet nem malmozassal akarvan tolteni a napi folyamataikat leautomatizaltam es igy tobb proceszt is negyedere csokkentettem. Err emikor visszajott es megtudta nem az volt a reakcio h ogy jaj de jo gratula hanem hogy megis ezt hogy kepzeltem es kapjam be csinaljam vissza. Most Ismet egy amerikai cegnel vagyok viszont amerikai allampolgarsagu orosz fonokom van. Es most mondhatom el hogy vegre elertem oda hogy azt mondhatom ilyen egy minta fonok . Szamon ker de hagy is donteni abban ami az en hataskorom nem kerdojelezi meg a donteseimet nap mint nap, ha tulorazok azt megkoszoni es az ertekelesbe is pozitivan nyilatkozik ezekrola dolgokrol nem pedig meg le is csesz ha tuloraztunk, illetve lehet vele beszelni es segitokesz. Ugyhogy visszaterve az eredeti kerdesre azert en a kulfoldi managerektol se ajulok el mar. Szeritnem ez emberfuggo, es sajnos a mai volagban felgyorsutl vilag miatt rengetek fiatal hulyegyerek tul gyorsan kerul olyan pozicioba amibe nem szabadna tartom magam ahoz hogy a fonokseghez is ido kell es tapasztalat n elkul 25 eves gyerekeket nem lehet betenni csoportokat vezetni ugy hogy nekik csak az a celuk hogy a te hatadon bizonyitsak be hogy ok milyen tokos gyerekek .

Ördögfajzat 2012.08.30. 17:41:55

@omfgomgzor: Kár. :-) Én főleg IT-s cégeknél csináltam HR-t, pénzügyet, pályázatokat. :-)

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.09.22. 11:31:48

@teotwawki:

ó, hát akkor ti jöttetek az én volt irodámba ( A Keizersgracht 585 ben volt az AtomPro 6 évvel ezelött )

micimaczko 2012.10.19. 10:44:19

Nem szabad sokat agyalni? Én is Hollandiából írok és nem tudtam szó nélkül elmenni az írás mellett. A tömegközlekedés olcsó? Szerintem meg roh@dt drága és azért jár mindenki biciklivel. Nekem a munkába járás havi 80 euró (na jó, 76) lenne villamossal (pedig csak 20 percnyire van!) A cikk írója az itteni expat-ek gondtalan világában él. Itt Hollandiában kétféle magyar van: aki egy nemzetközi cégnél dolgozik jó fizetésért (diploma, angol plusz egy-két nyelv) ezeknek az embereknek Hollandia megmutatja a jó arcát. Nincs diszkrimináció mert a cégnél is majdnem mindenki külfüldi, jó fizetést kapnak, juttatást, etc. Ha van egy fix szerzödésed itt akkor tényleg nincs semmi gondod!
A másik féle magyar pedig aki kijön, hogy majd takarít, stb. Nekik nagyon nehéz mert csak közvetítöirodák által tudnak dolgozni (ha találnak munkát!!!!!). A közvetítök általában törökök (mindenki utálja ôket, nem véletlen) vagy lengyelek (mindenki utálja ôket beleértve a Hollandokat) és a lengyel munkaközvetítô csak lengyeleket vesznek fel. És ezek a magyarok küszködnek és sokan hiába csinálnának meg bármilyen munkát, nem találnak! Én sokat ismertem akik mindent egy lapra feltettek kijöttek és pár hónap múlva muszáj volt hazamenniük. Ez a minden de szuper itt csak akkor mûködik itt ha expat vagy és nem bevándorló! üdv Hollandiából ahol néha nem tudod hogy Marokkóban, Törökországban, Surinameban, vagy Lengyelországban élsz...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása