oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. augusztus 02. 06:53,  Mindegy hova, csak jussak ki innen 367 komment

2012. augusztus 02. 06:53 Határátkelő

Mindegy hova, csak jussak ki innen

Könnyen lehet, hogy a mai posztért kapok majd hideget-meleget, de mégis kiteszem Judit levelét, mert azt gondolom, a blog olvasói és hozzászólói (vagyis Ti) számtalanszor bebizonyítottátok már, hogy igazi közösségként működtök. Márpedig itt most egy fiatal lány kér tanácsot, helyzete ráadásul érzésem szerint nem is feltétlenül egyedi, így másoknak is okulására szolgálhat a levele is és az utána kialakuló beszélgetés is. Íme, tehát Judit élete, helyzete, vágyai – utána pedig ti jöttök.

bőrönd fiatal nő.jpg

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért!

„Lassan már 21 éves, borsodi lány vagyok. Gimis korom óta geológus akartam lenni. Végül szüleim, legfőképp édesapám akarata ellenére a Debreceni Egyetem Földtudományi alapszakán kötöttem ki, ahol szeptemberben fogom kezdeni 3. évemet.

Az idő múlásával rájöttem, mégsem ez lesz a megfelelő pálya. Így azt az elhatározást hoztam, hogy ott akarom hagyni a szakot, és egy Logisztikai OKJ-t szerettem volna elkezdeni. Viszont a szüleim hallani se akartak róla. Kijelentették, hogy vagy folytatom az egyetemet, és diplomát szerzek, vagy nem támogatnak tovább, sem anyagiakban sem máshogyan. Nem szerettem volna, hogy ez megtörténjen.

Igen, most visszagondolva lehetőségem lett volna ellenkezni velük, és pl. a saját lábamra állhattam volna, és kereshettem volna valami állást. De nem ezt tettem. Azóta is az egyetem hallgatója vagyok, bár nem nagy kedvvel. Mostanra biztosra tudom, hogy nem ezzel a diplomával akarok a jövőben állást találni. De "muszáj" megszereznem. (Gondolhatjátok mennyire vágyom arra, hogy elkezdődjön az újabb félév.)

Más utak felé

Viszont az is egyre biztosabbá vált, hogy a logisztika és szállítmányozás irányába akarok elmenni. Egy újabb alapszakot elkezdeni, ráadásul Pesten eléggé költséges lenne és jóformán kivitelezhetetlen volna. Barátom van, aki szintén debreceni, biztosan nem fogok Pestre költözni.

Tehát végül úgy döntöttem elvégzek majd egy Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai ügyintézői OKJ tanfolyamot. Viszont erre csak 2013 szeptemberétől lenne lehetőségem a Debreceni Egyetem szervezésén belül. A képzés 2 éves, tehát 2015 nyarára fejezném be. Addigra 23 és fél éves leszek.

Minden erővel el innen

Mióta az eszemet tudom, külföldre vágyom. Mindig is az USA volt az álmom. De mára már tényleg mindegy lenne hol kezdem el az életem, csak jussak ki innen. Fiatal vagyok és azok közé tartozom, akik kézzel- lábbal elvágynak ebből az országból. Itt jóformán el sem kezdtem az életemet. Tehát készen állok rá, (legalábbis azt hiszem), hogy egy új életet kezdjek valahol máshol a világban, a nulláról.

Eddig két lehetőség fogalmazódott meg bennem. Az egyik, hogy megszerzem a diplomát, elvégzem az OKJ-t, és megpróbálok állást találni egy szállítmányozási cégnél, ahol 1-2 év alatt tapasztalatot szerezhetek. Azalatt össze is tudnék gyűjteni annyi pénzt, hogy külföldön próbáljak szerencsét. Ehhez viszont az égvilágon semmi kedvem. Nem akarok visszamenni az egyetemre. Bár tudom, a tudás az egyetlen, amit nem vehetnek el tőlem. Én csak időpocsékolásnak látom az egészet.

A másik, ami a levél írása közben jutott eszembe, hogy kereshetnék egy országot, ahol nem fizetős az oktatás, és ott tanulnám ki a szállítmányozás rejtelmeit. Viszont ehhez az kell, hogy otthagyjam az egyetemet, elmenjek dolgozni, hogy az induláshoz összegyűjtsem a pénzt.

Nem szeretnék hibázni

Ezzel pedig visszajutok oda, ahol 1 éve voltam. Ismét összetűzésbe kerülnék a szüleimmel. Azonban, ha most már valami biztosat tudnék, tehát, hogy egyáltalán lenne-e rá esélyem, lehetőségem belevágni valahol a tanulásba, akkor most nem érdekelne a szüleim véleménye. A döntés az enyém, de nem szeretnék hibázni. És ez az, ami leginkább visszatart.

Mivel itt annyi, de annyi ember megfordul, tudom, hogy rengetegen tudnának tanácsot adni. Iszonyat sokat segítene nekem, ha a már sokat tapasztalt blogtagok leírnák véleményeiket."

Sok minden eszembe jutott a levél olvasása közben, de részemről a legfontosabb tanács az lenne Juditnak: biztosan fogsz hibázni (ha nem most, akkor majd később), de a hibázás az élet része, tapasztalatszerzés – és soha nem tudhatod, hogy az esetleg elkövetett hibáid később mikor válhatnak hasznodra: ez ne tartson vissza attól, hogy azt tedd, amit szíved mélyén a legjobbnak látsz!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás vitaindító Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr574691543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT22 2012.08.02. 16:16:36

Most komolyan egy geológus diplomát becserélnél egy RAKTÁROS OKJ-re, még ha logisztikának is hívják?

Ha ennyire nem tudod mit akarsz, maradj itthon, fejezd be az egyetemet, ha van rá lehetőséged hallgass át másik szakra.

Aztán majd döntsd el 2 év múlva tényleg akarsz-e menni.

eichikarl 2012.08.02. 16:17:28

@Judit1222:
Nem tudom, hogy lezártnak tekinted-e az ügyet. Szerintem szuper, hogy ezen a kérdésen gondolkodtál. A kommenteket nem olvastam, így nem tudom, hogy mennyire fogok ismételni. De talán másnak is hasznos lesz amit írok - egy vélemény a sok közül...
Kilencedik éve élek külföldön, és kb. hét éve kellett hozzá, hogy rájöjjek, milyen dolgok és kik elől "menekültem" ide. Akiket azóta megismertem és hosszabb időt töltenek itt, azoknál mind hamar észre vettem az okokat, csak magammal kapcsolatban gondoltam, hogy kivétel vagyok. Mindent meg lehet magyarázni és tagadni is sokáig lehet.
Ezzel egyáltalán nem azt mondom, hogy ne lássunk világot és ne töltsünk külföldön időt tanulással, munkával.
(A német nyelvterületet különösen is ajánlom, mert azzal az elkövetkezendő egy-két-három évtizedben mind gazdaságilag mind - egy kicsit lassabban - kulturálisan újra úgy össze fogunk nőni, mint ahogy 100 évvel ezelőttig voltunk, csak már a globalitás is benne lesz.)
Éppen ellenkezőleg. Csak azt tartom fontosnak, hogy legyen az életünknek valamilyen pozitív módon "megfogható" folyamatosan reflektált magja, lehetőleg magunkban és, ami köré rendeződnek a személyek, a dolgok és az élethelyzetek és ne fordítva, hogy ezen mag hiányában mi rendeződjünk ezen dolgok és személyek köré, vagy negatív függéssel meneküljünk tőlük.
Biztosan hasznos befejezni egy elkezdett egyetemet, de ha szülők az általad említett nyomás ilyen eszközéhez nyúlnak az v.sz. annak a jele, hogy nem fogadják el, hogy felnőtt ember vagy és valószínűsíthető, hogy korábban sem akceptálták az életkorodnak megfelelő önállósulási igényeidet. Hiszen azért két fél kell ahhoz, hogy valaki az érettségi után ne legyen képes egyedül eldönteni, hogy mit kezdjen a jövőjével.
Változás, úgy tűnik, célszerű. Az igazán forradalmi változás csak kiben-kiben saját magában kezdődhet el. Ha fiatal felnőtt valaki és olyan helyzetben van mint te, az elég nehéz is lehet, mert körme szakadtáig ragaszkodik ahhoz, hogy a szülei változzanak meg és ismerjék be, hogy évekig nem volt igazuk és hogy komoly szerepük van abban, hogy a helyzet tkp. zsarolásig és szakítással való fenyegetőzésig fajult.

Nem ismerem nagyon régen, de ajánlhatom az
Identity játékot identityjatek.hu/ , melynek segítségével társaságban egy kicsit közelebb lehet jutni ahhoz, hogy mi miért is van az életedben - nem a felszínes, személytelen válaszok szintjén, hogy hát el kell menni, mert itt nem lehet élni, nincs jövője a fiataloknak. Ezekkel szerintem leginkább a menekülést lehet megideologizálni.

Én nem állítom, hogy a társadalmi környezet nem számít. De nagyon is, talán a leginkább abban, hogy a szülők, nagyszülők generációjától milyen példákat lehetett látni az önállóságra, az önmagunkért való felelősségvállalásra. Ebből a szempontból az ő körülményeik nem voltak rózsásak. Márpedig a jövőben csak önállóan (nem önző módon - ez különbség) lehet "túlélni". Tisztában kell kinek-kinek lennie, a múltjával, az erősségeivel. a gyengeségeivel, ismernie kell a valódi, hiteles vágyait (asszem a "mindegy hova, csak jussak ki innen" jól láthatóan nem ilyen) azokat az érdekeket, amelyek ezekhez közelebb visznek.
Ha nyelvileg (is) fölkészülve , tanulás (Erasmus) vagy kvalifikált munka céljából külföldre kerül és tudatosan tölti ott az időt, akkor ezt a hozzáállást, amely Magyarországon igencsak hiánycikk, de a túlélés előfeltétele, két-három év alatt alapjaiban el lehet sajátítani. Ezután máris nagyobb a szabadság minden döntésre. Itt akarok élni vagy ott: mi jó itt, mi jó ott. 100 évvel ezelőttig ez mind lehetséges volt Közép-Európában megvolt a mobilitás, pedig a leggyorsabb vonat sem tudott, ha nem tévedek, gyorsabban menni, mint 100 km/óra.

Konkrétabban az alapvető identitáskérdések feltevése után - a közelemben lévő példák alapján - leginkább a német nyelvterületre Erasmus programmal való kijutást tartom a legajánlatosabbnak. "Nyugaton" 26-éves korig és beiratkozott hallgatói státusszal tart a fiatalság. Semmiről nem maradtál le. Nem beiratkozott hallgatóként - pl. segédmunkából éldegélve - nagyon nehéz az ottani élettel, kultúrával vagy a későbbi szakmával kapcsolatba kerülni.

Sok sikert kívánok!

Gyáli úr 2012.08.02. 16:21:28

Tehát mindig is el akart menni a posztoló, egyelőre nehezen megy a szülőkről a leválás. Ezért is Orbán a hibás?

Cpt. Flint 2012.08.02. 16:29:11

Hmmm... rosszul tudom, hogy a BSC-vel még nem sokra megy az ember? Mert egy év múlva még "csak" az lesz, a masterhez kellene még két év, nem? Annyit meg tényleg nem biztos, hogy érdemes belefeccölni egy nemszeretem szakba...

kvadrillio 2012.08.02. 16:33:13

HMM....HA A SZÜLEID NEM TUDNAK TÁMOGATNI ÉS CSAK A SAJÁT SPÓRKASSZÁDTÓL REMÉLSZ, AKKOR BELŐLED LEGFELJEBB RÚDTÁNCOSNŐ LEHET KÜLHONBAN.

SZTEM.... vagy peóbálj meg írni egí dalt, mint a "mizúúú-mizúúúúú !"...:)9....vagy menj el fesztiválszervező-drogfutárnak....ezek mostanában a legjobban tejelő sakmák Magyarországon......., a többi fizetős helyet már rég elfogalták a rokonok, ismerősök..., boldog ősök....:o9

eichikarl 2012.08.02. 16:33:15

Ja, egyébként aki a tanulmányai alatt legalább egy-két félévet külföldön töltött, annak hatványozottan megnő az esélye a nemcsak a külföldi, hanem a hazai munkavállalásra is.
Tehát, hogy csak mihamarabb legyen magyarországi diplománk az a biztos, komoly öngól is lehet. Hiszen éppen ezzel zárja ki magát valaki a külföldi tanulmányokból. Ha valaki csupa kettessel akar Magyarországon átcsúszni, és inkább úgy gondolkodik, hogy legalább ezeket a tanárokat ismerem, azért akarja mihamarabb befejezni, annál elgondolkodtató, hogy jó helyen van-e.
Egyébként a középkorban több szakmában mesterlevelet sem lehetett kapni külföldi tapasztalat nélkül.

untermensch (törölt) 2012.08.02. 16:33:30

Az erotikus munka biztos megoldás, ha megvannak hozzá az adottságai.

szocske_ 2012.08.02. 16:40:32

Fejezd be az egyetemet, és tanulj 1-2 idegen nyelvet mellette.

Tökmindegy, hogy geológus végzettséged lesz, attól még elhelyezkedhetsz más szakmában is.

Fuvarszervező vagy raktáros lehetsz logisztika OKJ képzés nélkül is, főleg, ha van angol és/vagy német tudásod.

Felsőfokú végzettség és nyelvtudás nélkül viszont jóval kisebb az esélyed bármilyen normális munkára, sem itthon, sem külföldön.

Anti Anyag (törölt) 2012.08.02. 16:58:57

Javasold, hogy rózsaszínűek lesznek a BKV buszok és milliókat fizetnek neked azért, hogy kidobhassanak tízmilliókat.

Stacey 2012.08.02. 17:11:03

Kedves Judit!

Úgy gondolom - de ez a személyes véleményem -, hogy mindenképpen érdemes lenne befejezned az egyetemet, a saját érdekedben. Az még nem kötelez arra, hogy a szakmában dolgozz, sőt, inkább csak szélesíti a látóköröd és a HR-esek számára is az jön le, hogy volt kitartásod befejezni. Nem is beszélve arról, hogy egy diplomával mindig könnyebb boldogulni - ha már elkezdted. És az egyetem mellett elkezdhetsz gyakornokként dolgozni egy logisztikai cégnél, tapasztalatszerzésnek nagyon jó.

Viszont írásodból számomra az derül ki, hogy elmennél innen. Nem írtad, hogy párod követne-e külföldre, milyen munkát vállalna, te vagy ő beszéltek-e nyelveket, és milyen szinten.
Esetleg érdemes lenne egy évet halasztanod az egyetemen - és egy Erasmus ösztöndíjjal egy csereévre elmenni valamerre tapasztalatot szerezni, vagy fizetett önkéntesként (EVS www.hvsf.hu/evs.html) ki tudnál jutni és a kinti tapasztalatok birtokában talán könnyebben tudnál dönteni.

Gondold végig ezeket a lehetőségeket is. De tudd, hogy a döntésedet bármikor megváltoztathatod ha nem tetszik az eredmény. Sok sikert!

Makkasz 2012.08.02. 17:12:42

Nyelvtudás fontos dolog, nem kizáró, de azzal sokkal könnyebb, bár van magas színvonalú, ingyenes nyelvoktatás USAban (de amíg nyelvórán vagy, nem dolgozol).
Otthon ne tanulj, ne szerezz tapasztalatot, mert külföldön kevés hasznát veszed.

Legjobb, ha még nem elég a tudásod, ha külföldi ösztöndíjak közt nézel körül.

Gyere USAba, 0-ról nagyon gyorsan, jó eséllyel szép életet tudsz felépíteni. Helyi magyarok segítik egymást. Meg tudod keresni a pénzt felnőtt vagy távképzésre is.

-=pierre=- 2012.08.02. 17:21:01

Valami oka csak volt annak, hogy geologus szerettel volna lenni. Az oktatasban jonehany professzor van, akik elkovetnek mindent, hogy megultaltassak veled a szakmat, amit valasztottal, szoval nem hibaztatlak.
Geologuskent nagyon jol el tudnal helyezkedni kulfoldon, min 1-2 ev szakmai tapasztalattal, szerintem ne add fel. A multik (Exxon, Petrel, BP) folyamatosan keresnek geologusokat.
Penz es szakmai tapasztalat nelkul nekivagni kulfoldnek nagy felelotlenseg lenne, ha nem pincerkedni vagy takaritani akarsz.
Tobb eve elek kulfoldon, szerencses vagyok, hogy a szakmamban dolgozhatok es megbecsulik a munkamat. Ehhez viszont elengedhetetlen a szakmai tapasztalat, mert az egyetemek mindenhol ontjak magukbol a vegzosoket es nyilvanvaloan egy helyit fognak elonyben reszesiteni, ha ket tapasztalatlan, frissdiplomas jelentkezobol kell valasztaniuk. Mashogy nem tudsz versenyezni, csak szakmai tapasztalattal.

Termeszetesen vannak egyeb lehetosegeid: osztondijakra hajtani, internship-re jelentkezni, stbstb.

- duplagondol 2012.08.02. 17:22:02

Geológusból nem lóg egy minden fán, OKJ-s logisztikusból igen. Ha a szüleid ezt javasolták; könnyen lehet, hogy okuk volt rá. Havi 250-300 itthoni nettó mellett egy jó szakmában nem kell elszenvedned azokat a hátrányokat, amiket külföldön az idegen voltod miatt mindenképp el kell, hogy szenvedj.

Ha úgy látod, a geológusi szakma azért nem fekszik neked, mert már az egyetemen nem bírsz igazán a tárgyakkal; eszedbe juthat, hogy odakint ennél nagyobb megpróbáltatásokat is ki kellene állnod. Ott nem a logisztikusé a hiányszakma.

bigz300 2012.08.02. 17:25:56

Én ajálanám, hogy angolszász területekre véletlenül se menjél mert képmutató bagázs az egész. Az arcodba mosolyognak aztán meg hátbaszúrnak. Ilyenek lettek a kint élő magyarok is és inkább alád tesznek mintsem, hogy segítenének. Nagyon óvatosnak kell lenni velük. Higgy nekem ! Hosszú évek keserű tapasztalata van mögöttem. Nekem már itthon a legjobb.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2012.08.02. 17:47:25

Az nagy dolog, hogy Judit Borsodból eljutott az egyetemre, ez nem semmi teljesítmény az ő és szülei részéről. De nekem mindkét dolog eléggé bajos, a geológus valóban minden, csak nem hiányszakma, a logisztika OKJ meg éppen nem a szakmának nem a legmagasabb foka. Egyetlen jó pont, hogy a kettő között lehet értékmerítés.

Viszont az elvágyódás tárgya megalapozott-e, Judit ismeri e az USÁ-t? Azt írta, a "nulláról", azért ez már nem az álmok hazája, ahol egy bőrönddel csodát lehet tenni, az USA az egyik legeladósodottabb ország.

Ma nagyon könnyen mondják, hogy "elhagyom az országot", de ennek megvalósítása közel sem ilyen egyszerű.

renz 2012.08.02. 17:49:51

Ha valaki ennyire bizonytalan és még maga sem tudja hogy mit is akar pontosan, inkább hallgasson a szüleire. Pláne ne induljon el a nagyvilágba...

okosallah 2012.08.02. 17:51:09

Jóságos ég, nálatok még tombol a butaság és tudatlanság! Szorry, de muszály ilyen durván kezdeni mert megáll az ész!
Szóval a kérdés az, hogy hol lehetne "ingyen" (mások adójából) megszedni magunkat avagy a kerités és a kolbász.

1.Milyen idegen nyelven tud ez a zseni-csaj irni, olvasni, kommunikálni?
How is her English?
2.Tudatában van e-annak, hogy Nyugaton - hacsak nem profi rakéta tudós - millió legális és illegális bevándorlókkal kell versenyeznie alacsony fizetésű állásokért?
Vagy sex munka Amsterdamban.
3. Milyen jogalapon képzel el munkavállalási engedélyt az EU-n kivül?
4. Olvasott e egyáltalán akár itt az Indexen is történeteket az emigráns életről - pláne ha kezdő?
5. A magyar fekete munkás életről Miamiban? (Takaritás stb.)
6. Én már 35 éve élek külföldön (.fr .de USA) és mint menekült kezdtem a Vérkomcsi korszakban. Akkor még könnyebb volt mert volt szimpátia irántunk. Ma már nincs mert az emberek töke tele van a mindenféle menekültekkel.

Ez egy unintelligens csaj akin semmi sem fog segiteni.

tobias2 2012.08.02. 17:55:44

Skóciában ingyen van az egyetem. Romániában is olcsó, de oda csak akkor menj, ha kifejezetten bírod a korrupciót.

Szalkai F 2012.08.02. 18:02:53

Hali,

én a 18 éves munkaviszonyom felét külföldön töltöttem. Szerintem mindenképpen végezd el az egyetemet, tanulj meg jól angolul aztán irány Norvégia. Szerintem az olajiparban nem jön rosszul egy geológus diploma. A húgom abbahagyta otthon az egyetemeket (többet is kipróbált), most öregotthonban ápoló meg végzi 35 évesen a szülésznö tanfolyamot. Egy diploma, kint is diploma. 50-50 aze esélye hogy tudod használni. Minél inkább gyakorlatias/természettudományos annál valószinübb.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.02. 18:05:39

@Laczika72: Nem havi 600 ezer, hanem évente 500 ezer forint állami támogatás jut egy felsőoktatásban tanuló hallgatóra, mivel a felsőoktatás állami támogatása már bőven 200 milliárd alá esett.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.02. 18:09:41

@Judit1222: Kedves Judit!
A barátod menne veled külföldre? Csak azért kérdezem, mert miatta nem akarsz Pestre költözni, pedig az közelebb van és százszor jobbak a munkalehetőségek, mint Debrecenben.

andras72 2012.08.02. 18:17:18

földtudomány = egzakt, igazi tudomány, igazi tudással, tanulni kell hozzá

logisztika = ? ...de az biztos hogy menő és jól fizet!

amúgy meg őszinte részvétem hogy a szülei olyan utlimátumot adtak neki...

SilentDreams 2012.08.02. 18:19:45

Nem olvastam el minden hozzászólást, így nem tudom, hogy valkai észrevette-e már, de Judit egyelöre még nem lesz geológus, akor sem, ha elvégezte majd a 3. évet...

" Gimis korom óta geológus akartam lenni. Végül szüleim, legfőképp édesapám akarata ellenére a Debreceni Egyetem Földtudományi alapszakán kötöttem ki, ahol szeptemberben fogom kezdeni 3. évemet."

Ezek alapján maximum földtudomány BSc-je lesz, amit további 2 évvel felfejleszthetne geológus MSc-re, ha felvennék oda (oda is felvételizni kell), és el tudná végezni azt a +2 ´vet még.

Szóval egyelöre még ne nagyon beszéljünk arról, hogy geológus lenne, ha megcsinálja a BSc utolsó évét...

SilentDreams 2012.08.02. 18:24:38

Ezek ellenére legjobb szerintem, ha befejezi a BSc képzést, lesz egy diplomája, ami késöbb még akármire jó lehet.

Közben viszont ráfeküdhetne nagy erövel a nyelvtanulásra, amit már kb 1000-en ajánlottak :), mert ez alapvetö lenne a külföldi léthez, és nem irt semmit arról, hogy milyen ismeretei vannak ezen a téren.

A külföld elött pedig egy kis otthoni elköltözést ajánolanék a szülöktöl és saját lábra állást...

SilentDreams 2012.08.02. 18:32:55

@Cpt. Flint: Csak most olvastam, amit elöttem irtál. Jol tudod, a BSc (jelens esetben földtudományi) az még nem az, mintha elvégezte volna az 5 éves geológus képzést.

Ennek birtokában legfeljebb egy alapja lesz ahhoz, hogy továbbtanuljon pl. geológusnak, és megszerezze az MSc-t, a valódi természettudományos diplomát. De erre érdeklödés hiányában nem sok esély van....

Achilles 2012.08.02. 18:49:08

Egy tétova kislány aki eddig a szüleit okolta, most új bűnbakokat keres.
Néhány hónap múlva jön a cikk: "ó hát neki ezt mondták, pedig ő igazándiból mkörmös akar lenni..."
Inkább a sulira kéne fókuszálni meg nyelveket tanulni.
És nem kell amerikába menni:

Legyen Magyarország az Amerikai Egyesült Államok 51. tagállama!

www.facebook.com/Magyarorszag51

Nyomj egy like-ot!

odamondó 2012.08.02. 18:55:43

A címet olvasva inkább úgy érzem mintha kedves Judit a drága szülei elől akarna elrohanni nem pedig csak úgy külföldre.

Erre van egy tanácsom le kell velük ülni beszélni aztán elköltözni első fordulóban mondjuk Bpre főleg ha még nem éltél egyedül korábban... sok lenne egyből szerintem a külföld.

gnme 2012.08.02. 19:00:01

Borsodból eljutni az egyetemere nagy dolog. Érdekes.

..hát csak tanulni kell hozzá. Ott van a Universitas Miskolcinensis.

Borsodból Debrecenbe menni a szülők akarata ellenére .. na az nagy dolog. Aztán meg azt hinni, nyugatra kimenni csak úgy lehet...

(...)

KopaszMercis 2012.08.02. 19:06:57

@franc0: Rajtad igencsak elveszett a szolasszabaccsag eszmeje...

Réz Aladár · http://gesztus.blog.hu/ 2012.08.02. 19:35:18

"elmész, rájössz, visszajössz" Belga

JB242 2012.08.02. 19:36:21

Kedves Judit!

"És boldog voltam, hogy végre azt tanulhatom amit akarok. És szintén amit már leírtak.. az első félév végén szembesültem azzal, hogy ez nem is olyan habostorta."

Hasonló cipőben jártam - igaz teljesen más szakkal - , akár én is írhattam volna ezeket. Ne hagyd, hogy az egyetem elrontsa a kedvedet a szakmához, ugyanis amit a magyar egyetemeken tanítanak (tisztelet a kivételnek) nem sok köze van a napi szakmához.

Sajnos nem ismerem a geológus szakmát, így nem tudom mennyire megvalósítható a Grand Canyon terv, vagy van-e esetleg olyan ága, ami téged is érdekel - ennek utána lehet azért kérdezni a szakmabeliektől... Még akkor is, ha nem a Grand Canyonban vagy, de szakmán belül, akkor is lehet dédelgetni a terveket, ki tudja, lehet egyszer lesz lehetőséged megvalósítani. Persze ezt csak akkor érdemes, ha találsz valamit a geológus szakmában, ami érdekel.

Lényeg a lényeg, ne az egyetemen leadott tananyag/követelmények alapján ítéld meg azt, hogy tetszik-e az adott szakma, ennyi a javaslatom :-)

marcovb 2012.08.02. 19:44:27

Az iskolát fejezd be, mert szélesedik a látókör, esetleg a káposzta-kecske módján jelentkezz egy féléves külföldi ösztöndíjra, ahol aztán kipuhatolózhatod merre tovább. A barátod hogy áll a jövődhöz?
Véleményem szerint nem csak a szülő, de a barát-barátnő is visszatartó erő lehet.
Szóval iskola befejez fél-egy év kinti ösztöndíjjal, szülők támogatását kamatostul vissza (ez mehet külföldről is) jól nevelt gyermek létedre, és uzsgyi egy raktárba valahova ki.
Alulról építkezve, ha van elhivatottság a szakma iránt, úgyis karriert fogsz csinálni, ha nincs kellő, akkor sem volt hiába, megfizetted a tanulópénzt és még kerestél is.

Csak mindig tudd honnan indultál, és kinek a segítségével jutsz előre!

Egy ismerős hencegett vele, hogy friss bachelor ' diplomáját(?) "magának köszönheti".
- Ácsi, még nem tettél le semmit az asztalra, a szüleid kitaníttattak.

papaci 2012.08.02. 19:53:35

a lényeg: igenis merj nagyot álmodni. semmi sem lehetetlen, JUST DO IT! és/de: ha angol nyelvű területre vágysz, legalább középfokon tudd a nyelved, mire ideérsz, különben az esélyed nullához konvergál.
Én/mi igencsak felnőtt fejjel, három gyerekkel mentünk/jöttünk el egy éve Londonba. Élmények, tapasztalatok, tények itt:
gulyasokkulhonban.blogspot.co.uk/

Joindulat SC 2012.08.02. 19:56:29

Az USA jó hely, de ahhoz ,hogy legálisan legyél itt sok papírt be kell szerezni. Jó munkát itt is nehéz találni, viszont sokat lehet keresni (magyar viszonylatokhoz képest) és már írták előttem is sokat kell dolgozni.

Én fél év után úgy látom, hogy az EÜ ápolók nagyon keresettek itt, viszont a magyar papírokat nem fogadják el ha jól tudom. Honosítani meg drága...

Mi nem nagyvárosban élünk ezért kocsi mindenképpen kell az élethez. (a bolt kb 5-6km a lakástól) Viszont sok magyar van akik tényleg segítenek amiben tudnak.És összetartanak, nem úgy mint otthon.

Elsőre én a posztoló helyében Angliát vagy Skóciát próbálnám meg. Ja és beszélni kell angolul! Lehet nyelv nélkül is csak sokkal nehezebb.

orulet 2012.08.02. 20:02:01

Kedves Judit!
Nem vagy egyedül. Ismeretségi körömben több olyan huszonéves, sőt harminc éves van, aki csak sodródik, mindenbe belekezd, aztán rövidesen abbahagyja, de természetesen aktuálisan mindig az a "legtutibb". Hidd el, hogy másutt sincs kolbászból a kerítés! Ex-barátnőm logisztikával kapcsolatos területen dolgozott, nem sok jót mesélt, finoman szólva is kibukva járt haza. Nem biztos, hogy ezt szeretnéd.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.08.02. 20:05:25

A tanulással kapcsolatban nem tudok mit mondani, de az USA-ba költözésről igen.
Másfél éve dolgozom az USA-ban.
Az állást úgy ajánlotta egy bostoni cég, hogy a speciális szaktudásom miatt, amiből kevés van a világban, mindent ők intéztek, nekem csak ki kellett töltögetnem a papírokat. Nem tudom, ez nulláról indulva és ilyen támogatás nélkül mennyire könnyű, szerintem elég nehéz lehet munkavállalói vízumot kapni.
A fizetésem itt sokkal több, mint otthon volt ugyanebben a szakmában dolgozva és jóval nyugisabb a munka, nincs annyi túlóra, mint otthon, ha mégis néha muszáj, azt elég jól kompenzálják.
A cégnél megbecsülnek és értékelik a munkámat.
Ennek ellenére nagy valószínűséggel jövőre haza fogok jönni, bár mindenki hülyének néz emiatt.
Csakhogy az anyagiak fontosak, de mégse jelentenek mindent. Egyrészt a család hiányzik és én is nekik, másrészt ez az ország sose lesz a hazám.
Van sok nagyon jó lehetőség, rengeteg jól működő dolog, de leginkább a kereskedelem és fogyasztás terén.
Amúgy viszont van rengeteg bosszantó bürokratikus macera, paranoid, túlhajtott biztonsági követelmény és pár olyan hozzáállás, amit sose fogok megszokni és nem tudok elfogadni.
Pl. az, hogy az emberek legfőbb értékmérője az ún. credit rating vagy credit history, ami végül is azt mutatja, hogyan fizeted vissza a hiteleidet, akár jelzálog, autókölcsön, diákhitel vagy hitelkártya. Ez nagy általánosságban nyilván megfelel a cégeknek (hogy az egyéneknek mennyire, az már más kérdés), de alapvetően fals elképzelés, hogy az alapján minősítenek becsületesnek és megbízhatónak, hogy mennyit vásárolsz olyan pénzből, ami nem a tiéd és hogyan törleszted azt.
És aki ide kikerül, annak ez a mutatója üres, ami persze még mindig jobb, mintha negatív lenne.
Csak éppen nem kapsz mobil előfizetést, csak 500 dollár kaucióval, nem kapsz hitelkártyát, csak ha befizetsz egy adott összeget, vizsgálják a lakástulajdonosok, mikor bérelni akarsz, a munkáltatók, ha munkát keresel.
Ha nincs helyi jogsid, csak útleveled meg magyar jogsid, nem minden helyen fogadják el hivatalos azonosító okmánynak, pl. az Apple shopban nem lehetett előfizetéssel telefont vásárolni ezzel, a patikában bizonyos gyógyszereket nem vehetsz meg, a T-mobile eleve elutasít, még kaucióval se ad el elfőzetéses telefont, a UPS-nél nem regisztrálhatsz bizonyos szolgáltatásokra, mert nem vagy "public records" szerint elfogadható, de hogy miféle public records ez és miért nem, azt már nem adják meg.
Aztán nem árt tudni, hogy bár a fizetés jóval magasabb, de a lakás költségek is nagyon hűzósak, nekem a fizetés fele elmegy a megélhetésre, pedig egyáltalán nem valami extra helyen lakom és igyekszem takarékoskodni, igaz én is tanulok munka mellett egy magántanfolyamon, ami szintén sokba kerül (egy óra 100 dollár).
Persze ha valaki el akar szakadni otthonról és nincsenek barátai vagy családja, aki hiányozna és kellően kalandvágyó, hogy vállalja az illegális kinntartózkodást és az ezzel járó macerákat és kockázatokat, megpróbálhatja.
Bár én olvastam pár ilyen vagy ehhez hasonló módon itt az USA-ban tengő-lengő néhány ember blogját egy ideig és számomra elég riasztó volt, hogy lényegében nem jutottak itt se előrébb az életben, mint otthon, sőt, itt szerintem még inkább a periférián sodródnak, de ha megvan a rekesz sör a hűtőben, a nagy tévé meg egy öreg kocsi, akkor már azt gondolják, ez az amerikai álom...

bazd meg 2012.08.02. 20:20:05

@Boston2: Nem okoskodni akarok, de megteszem, a kredit dolog pl ha nincs, mar jo a kreditted, csak akkor lesz rossz ha adossagot halmoztal fel, ugyhogy amig nincs elmaradasod addig jo, masodszor, latod ez a baj a magyarban, hogy nem mobil es ragaszkodik a haveri korhoz, mi hianyzik neked onnan ??? Agggyal man kolcson, te hijja meg egy sorre, vagy te tele vagy penzel amugy is dumak ?? Hat ez tenyleg nagyon hianyozhat neked, akkor neked adom. Menj haza aztan utana azon fogsz rugozni hogyan johetnel vissza. Nem vagy kulonb mint a tobbi, hidd el. Ezek a felsorolasok pedig hogy mennyit kell letenni duma, azert nem kapsz mert nincs solszoszekuriti szamod kiscica, szerinted mikor adnak az europarkban egy zimbabveinek elofizetos kartyat, foleg ha csak szamarra van jogsija ?? Mindegy sok dolgot rosszul latsz, aztan ahogy lenni szokott majd rajossz hogy tenyleg van logika az itteni dolgokban csak te nem nottel meg fel agyilag hozza.

bazd meg 2012.08.02. 20:30:42

@Boston2: Tudod miert nem mennek sokra az itteni magyarok, mert nincsenek papirjaik, most kepzeld el ha egy afrikai akinek nincsenek hivatalos papirjai, nincs tb-je, nincs adoszama, lakcimkartyaja, stb, nem tudja a nyelvet rendesen, szerinted fog tudni telefonelofizetest kapni, vagy melot, vagy berelni ???????? Es akkor azt mondja az afrikai haverjainak, hogy de egy hulye ez az orszag itt mindent lecsekkolnak es mindenhez azt a hulye lakcimkartyat kernek ?? Vagod ???

Csigorin 2012.08.02. 20:40:06

"Barátom van, aki szintén debreceni,"

na itt a hiba, keress olyat aki kulfoldon van, aztan hozza mar ki tudsz menni es el tudsz indulni ...elsore inkabb nyugat-europat javaslom, egyreszt kozelebb van es konnyebb kikerulni/kintmaradni, masreszt meg az usa mar egy hanyatlo birodalom, recesszioban vannak.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.08.02. 20:42:18

@bazd meg:

Okostojás, az első dolog, amit kiváltottam, a Social Security Number volt. Ennek ellenére nem adtak.
A többi idehányt hülyeségeddel meg nem érdemes foglalkozni, mert látszik, fogalmad sincs arról, hogy milyen az én helyzetem és képtelen vagy elfogadni, hogy valaki másképp látja a dolgokat.
Ez a tipikus magyar viselkedés... :)

bazd meg 2012.08.02. 20:45:20

@Csigorin: "Hanyatlo birodalom" , megnevettetel, recesszio meg nincs, de ti mar ehendoglotok szep lassan, kepzeld ha tenyleg gondok lesznek itt, akkor otthon a hullakat fogjak soporni ;^)

Csigorin 2012.08.02. 20:48:10

@bazd meg: hat en a magam reszerol maradok Parizsban, nem cserelnem el amerikara :)
bar az igaz hogy mi mar regen ehendoglunk Magyarorszagon mire ok megerzik a bajt ...

bazd meg 2012.08.02. 20:52:28

@Boston2: Gondolom melos vizumod van, azzal nem jar csak ideiglenes SSN, vagy ITIN number,megmagyaraznad hogy mid van ??

Archenemy 2012.08.02. 20:52:39

@bazd meg: "kepzeld ha tenyleg gondok lesznek itt, akkor otthon a hullakat fogjak soporni ;^) "

Szép, mikor valaki ennek örül.

hajoslanyinhh 2012.08.02. 20:57:53

Sziasztok!
Előre is elnézést szeretnék kérni, ha már vki megírta ugyanazt, mint én, de annyira sok a komment, hogy lehetetlen mindet végigolvasni... :)
Nekem csak egyetlen kérdésem lenne Judithoz, hogy mivel szeretne logisztikán/szállítmányozáson belül foglalkozni? Ez egy eléggé szerteágazó és hatalmas nagy szakma, az egyszerű raktárostól kezdve a hajósokig mindenki beletartozik. Melyik terület érdekelné igazán? És persze, milyen nyelveken (világ nyelveken) beszél jól? Magyarországon még elég, ha az ember jól kommunikál angolul, de külföldön ez már kevés és sajnos a magyar nem nyom sokat a latba, bár egyértelműen előnynek számít. :)
Természetesen egy diploma megléte sokat segíthet a munkakeresésben, tehát azt mindenképp meg kellene szerezni..
Amúgy sok sikert kívánok!

bazd meg 2012.08.02. 20:58:59

@Archenemy: nem orulnek neki, csak ez a duma hogy hanyatlik, mar egy jo par eve, aztan meg mindig docog, nem furcsa ?

Archenemy 2012.08.02. 21:00:45

@bazd meg: az "ITIN number "az mi? Olyan, mint az "ÁFA adó", vagy a "KFT társaság"?

bazd meg 2012.08.02. 21:09:55

Individual Taxpayer Identification Number (ITIN) Ezt barki megkerheti, ez a federal adora jo , pl aki nem tud adoszamot kapni ( SSN ) Ezzel az ITIN szammal nem lehet melozni, arra jo pl ha nyersz a lotton, vagy esetleg ha csinalsz itt egy LLC ( otthoni KFT fele ) es azon bejelentett legalissan itt tartozkodo emberekkel meloztatsz, akkor ezzel a szammal adozik a ceged.

ázsiai származék 2012.08.02. 21:13:02

Az USA megvár,előtte diplomázz le. Apád

Archenemy 2012.08.02. 21:14:11

@bazd meg: tehát akkor az ITIN number az a

Individual Taxpayer Identification Number Number.

Mondom, mint az áfa adó, meg a kft társaság.

Archenemy 2012.08.02. 21:15:16

@bazd meg: Görögország még mindig döcög, de azért abban megegyezhetünk, hogy nem ugyanott tartanak, mint Nagy Sándor korában, nem?

BarackObama 2012.08.02. 21:18:30

Ez az izé, a poszt egy gumicsont.
Egyetem VS ókájés tanfolyam? Muhahaha!
Tényleg lehetséges az, hogy valaki huszonévesen, az egyetemen arra jön rá, hogy a logisztika érdekli? Még nagyobb muhaha!
Nem akar összetűzésbe kerülni a szüleivel? meg még pestre menni sem akar mert a barátja debrecenben van? de külföldre menni azt igen... hahahaha! Ennyi logikai bukfenc egyetlen posztban igazán szórakoztató. Muhahaha!

nyulaspista 2012.08.02. 21:22:33

Kedves Judit. Szerintem menj el dolgozni. Utana megtanulod ertekelni a keveset is ami adatik es 21 eves csitri korodra nem fogsz elegedetlenkedni...

bazd meg 2012.08.02. 21:23:49

@Archenemy: ezt nem vagom, ha nyersz a lotton, vagy ha a ceged utani adot afanak nevezed akkor biztos igazad van.

bazd meg 2012.08.02. 21:27:34

Te boston gyerek, te nagyon elbujtal baszki, akkor megsem lehet allando adoszamod, akkor meg nem csoda ha elhajtanak, mindegy nem raglak tovabb.

Archenemy 2012.08.02. 21:28:06

@bazd meg: nem vágod persze, mert kibaszottul ostoba vagy, de mindegy is

bazd meg 2012.08.02. 21:32:36

@Archenemy: na most jol megaszontad, mondjuk nekem a szarombol sem ehetnel, plane amikor meg otthon voltam ;^)

Zerwikaptur - Hármat egy csapásra! 2012.08.02. 21:34:37

Szerintem (is) be kell fejezned az egyetemet. A diploma nagyon fontos dolog, még ha nem is geológusként helyezkedsz el később, a leendő munkaadóid legalább látni fogják, hogy te már letettél valamit az asztalra. Egy csomó időd lesz még később azt tanulni, amit akarsz, és oda menni ahova akarsz.

Laresz 2012.08.02. 21:37:12

@BarackObama: á, biztos rendelt a neten egy kombinét, oszt szerelmes lett a jóképű futárba és rájött, hogy csak a logisztika érdekli.

Ez történhetett, kérem kaccsójjaki :-))

JónásBrigi35 2012.08.02. 21:43:32

"Barátom van, aki szintén debreceni, biztosan nem fogok Pestre költözni." - Ha a barátod miatt Budapestig sem akarsz eljönni, akkor külföld hogyan jön a képbe??? Ezzel nem azt akarom mondani, hogy Budapest a világ közepe (mert nem az), de ha máris így korláztozod a lehetőségeket, akkor a külföld is csak egy illúzió.
Amúgy én is voltam hasonló helyzetben, halasztottam 1 évet az egetemen, külföldre mentem baby-sitterkedni, nyelvet tanulni, világot látni és nem utolsó sorban pénzt keresni, és közben arra is rájöttem, hogy nagyon is jó választás volt az egyetem, örömmel mentem vissza, be is fejeztem. és azóta is a végzettségemnek megfelelő munkából élek.

Sierrababa 2012.08.02. 21:54:44

Nekem a leveledből úgy tűnik, hogy nem igazán tudod még hogy mit akarsz...(ha tőlünk kérdezed, tuti nem)
Szerintem először is fejezd be az egyetemet. Először is már két évet melóztál vele. Másodszor is, amíg ott vagy, tán tényleg kitalálod mit akarsz. Harmadszor is, ahogy már valaki írta, bármit is akarsz csinálni, jó pont, ha valamit befejeztél, végigcsináltál.
Ha utána még mindig nem tudod mit akarsz, és nincs pénzed, menj el valahová bármilyen munkát végezni, takarítani, bébicsőszködni, bármit csinálni, lehetőleg olyan nyelvterületre, amit már konyítasz. Időközben felnősz és kitalálod mit is szeretnél :) Szerintem addigra majd az is ki fog forrni, hogy a jelenlegi pasid miatt érdemes-e röghöz kötni magadat, vagy már rég a múlté. Jaaa, amikor külföldre mész, az messzebb lesz, mint Pest :D

roxxtar 2012.08.02. 22:00:22

Én a két kezemet összetettem volna ha így tanulhattam volna mint te.. még ha szotyiszak is és le is fosod, hogy hány magyar fizeti ezt neked.. Nem tudlak sajnálni, ne haragudj.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.08.02. 22:02:42

Erdekes egy lanyzo lehet, lehet nem is veletlen a szulok akadekoskodasa. Evek ota geologus akart lenni, szulei tanacsanak ellenere el is kezdte a szakot, de most mar nem fulik hozza a foga, mitobb szinte undorodik tole.
Valahol megertem a szuloket, mert mi van, ha a szallitmanyozas is csak fellangolas, es igy tovabb? Szinte mar a diploma kapujaban van, en tuti , hogy elvegeznem igy mar.

Egyebkent nekem is akadekoskodtak a szulok, de az osztalyfonokom is. MEgis infora mentem. Utana a villanykart is elvegeztem -errol beszelt le nagyon az oszifom.

Es azota is programozokent dolgozom, abbana hivatasban, amit mar erettsegi elott is elterveztem. Es en is megkaptam, ha otthagyom az ELTE-t ( tul elmeleti volt) , akkor nem fognak tamogatni a szulok. Otthagytam, onerobol megoldottam ( tenyleg nem tamogattak) , es utana a masik szakot is.

Nekem ebbol a levelbol az jon le, a lanyzo maga se tudja mit akar, szinte csapodik ide-oda, talan emiatt is lehet ez a szuloi feltes.

Otlet: fejezd be a sulit, es utana dontsd el, mit is akarsz valojaban.

Inked Miss Daisy 2012.08.02. 22:03:22

"nem kell szeretned, nem kell kedvelned. a munkádat sem fogod"
Kedves Judit!
Egykorúak vagyunk és abszolút értem a belső vívódásodat.
Ne hallgass az ilyen ökrökre, mint akik a fentebbieket írják! Ez csak azon emberkék mentsége, akik nem elég bátrak/erősek/talpraesettek, hogy megtalálják azt a munkát, ami valóban nekik lett kitalálva. Senki sem lehet igazán boldog (hosszútávon), ha nap mint nap olyan munkát kell végeznie, amit utál.
Egy darabig én is elhittem ezt a maszlagot, (na persze csak részben szerencsére), de mindig ott motoszkált bennem, hogy az nem lehet, hogy az ember kvázi elpocsékolja az életét valamire, amire nem akarja.
Így hát nyitott szemmel és gondolkodással tettem a dolgom. (Amivel rendelkezem: erős gimnáziumi érettségi, angol-német nyelvtudás papíron és a valóságban is, ill. be nem fejezett francia és spanyol ismeretek - ez legfőképp a nyitott gondolkodásban és asszociációs képességben segít nyelvi területen, be nem fejezett kommunikációs és jogi assz. tanulmányok - szintén a széleslátókörűség miatt jól jön ez is, rövidebb-hosszabb munkatapasztalat különféle területeken, szintén a fentebbiek miatt jön jól)
Jelenleg négy hónapja vagyok Angliában, és tudom, hogy sokaknak nem "feküdne" a munkám, de úgy érzem és látom, hogy megtaláltam azt, amit szívesen csinálok nap mint nap, és még igény is van rá. (Kicsit konkrétabban: nagy keze van a "sikeremben" a szerencsének is. Sőt. Egy farmon dolgozom, mint ún. "poultry assistant", azaz egy csirkefarmon vagyok felelős másodmagammal a csirkejólétért :) Hamarosan képzésre is elküldenek - ez persze legfőképp a jogi előírások miatt kell - és 1 de maximum 2 éven belül át veszem a teljes farm managelését. Még számomra is meglepő volt, de imádom csinálni. Rendkívül összetett, sokrétű munkakör, és minden csak nem unalmas.)

Aki pedig azt írja, hogy külföldön mehetsz szexmunkásnak, maximum, az vagy nem járt még kis hazánkon kívül sehol, vagy valamit nagyon elk*rt...
Muszáj elvenni mások kedvét? Idióták...
Szóval sok sikert, gondold át alaposan DE ne vesztegess el erre több időt, mint amennyit célszerű. (Nem azt értem ez alatt, hogy ne fejezd be az egyetemet, ha engem kérdezel, én inkább az ellenkezőjére szavaznék szintén.)
Kíváncsi lennék, hogy alakulnak majd a dolgaid! :)

bazd meg 2012.08.02. 22:15:48

@Boston2: Mindegy nem vitatkozok, allando SSN csak zoldkartyara vagy allampolgarsagnal kapsz. Ideigleneset persze hogy kaptal mert itt melozol es adozol utana, szerintem ravan irva hogy addig ervenyes ameddig a melosvizumod le nem jar.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.08.02. 22:32:03

@bazd meg: Én se vitatkozok, most kérdeztem meg a cégnél a kollégát, aki az ilyen ügyeket intézi. Felteszem, nagyobb a gyakorlata, mint neked...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.08.02. 23:55:41

@Boston2: láttam, az SSN körül volt egy kis "vita" :) bár ez elég OFF, csak az olvasók kedvéért: 3 fajta SSN létezik: 1. állampolgároknak ill. állandó lakosoknak, 2. az, amelyik nem jogosit munkára 3. munkavégzésre jogositó (mint pl. Boston2 esetében, aki külföldi állampolgárként amerikai cég alkalmazásában van) en.wikipedia.org/wiki/Social_Security_number
ON :)

bazd meg 2012.08.03. 00:47:43

@Zsuzsi65: Na de a lenyeg mellett elmentel......... szoval szerinted neki azzal a munkavizaval allando SSN-je van ? Szerintem az addig ervenyes ameddig a vizumja le nem jar ;^)

bazd meg 2012.08.03. 00:50:44

Tehat ravan irva a SSN-ra szo szerint, ez a szam a vizaval egyutt ervenyes a lejarat napjaig, mert a SSN nincs ervenyessege.

Zitalein 2012.08.03. 00:56:29

@Laczika72: Vesztére, ő nem a havi 600 ezret kapja, hanem az oktatást, vagyis használhatatlan, elavult tudást. A lóvén meg osztoznak az okosok. Ennek ellenére javasolnám neki, hogy fejezze be mégis, amit elkezdett az egyetemen: én se dolgozhattam egy percet se soha pénzügyi ügyintézőként, de -- amint az legutóbb aztahétmeganyolcszázát kommentjéből kiderül -- a szintén haszontalan diplomáimmal együtt ez a végzettség is jó lehet még valamire.

Egyébként lehetett már korábban olvasni itt egy sikersztorit éppen geológusról is, aki az egyik posztolónak az útitársa volt, ha jól emlékszem. (Csak éppen úgy szólt a fáma, hogy az az illető elég szívós volt a kinti karrierhez. Lehet, hogy a mai poszt szerzője nem az?)

bazd meg 2012.08.03. 00:59:31

@Zsuzsi65: The other reads "valid for work only with DHS authorization." These cards are issued to people who have temporary work authorization in the U.S. They can satisfy the I-9 requirement, if they are accompanied by a work authorization card. Csak nektek, tolem, ha az angol jobban menne esetleg, bar ketlem ;^) A te altalad idemasolt wikirol szedtem le. De ez amugy is egyszeru lenne csak boston ur nem tudja vagy nem akarja elolvasni ami a kartyajan van, ........

bigz300 2012.08.03. 01:06:50

@bazd meg: Shit !!! An America lower again. A brainwashed jerk

bazd meg 2012.08.03. 01:23:53

@bigz300: Igazad lehet azt az orban gyereket neked adom ott a tunderorszagban te felazsiai cigany gyerek. De ti nem vagytok kimosva mi ?? idiota

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.08.03. 01:25:56

@bazd meg: Igy van, de azt hiszem, ezt a témát tényleg nem kell már tovább ragozni, nem USA kivándorlási ügy volt a téma:) a lényeg, hogy SSN -njével Boston vigan dolgozhat és adózhat, amig a H1 vizuma le nem jár :) és mivel nem kiván kint letelepedni, igy nem is lesz neki másfajta SSN-je:)
Bigz300, gondolom "lover"-t akart irni lower helyett :)))) kicsit mast jelent:))

Zitalein 2012.08.03. 01:26:25

@Inked Miss Daisy: Némileg sorsszerű, hogy a városban, ahol felnőttem, éppenséggel működött is mg.-i technikum, de én azt hittem, azt úgyse becsülné senki -- vidéken legalábbis mindenki ért hozzá, ezért nem tűnt értékesnek az ilyen irányú tudás. Így hát, elkezdtem csupa olyasmit tanulni, amit utáltam és utálok ma is. Mivel tanulásra mostanában nekem már nem futi, dobhatnál priviben tippeket arról, hogyan érdemes mg.-i előképzettség nélkül állattenyésztéshez kapcsolódó álláshelyekre pályázni. (Egyáltalán hol lehet ilyeneket találni?) Vajon hogyan vehetném föl a versenyt azokkal, akiknek bezzeg van ilyen végzettsége, és szintén külföldi farmokra igyekeznek?

2012.08.03. 01:26:39

@bigz300: helyesen: 'Shit! An America-lover again; brainwashed jerk' (bocs, szakmai artalom, nem birok helyesirasi hibakat figyelmen kivul hagyni; a stilisztikai hibakrol itt most inkabb ne beszeljunk - legyen eleg annyi hogy ez az America-lover nem hangzik tul eletszeruen).

Lehetett láng 2012.08.03. 01:34:42

Tanulj önismeretet és nőj fel! És a nyelvtanulás sem ártalmas!
Még magad sem tudod, ki vagy-mit akarsz, zavarosan írsz.......
Vagy butuska vagy, vagy nagyon csecsemő agyú!
:)

bazd meg 2012.08.03. 01:39:33

@Zsuzsi65: Ami a lenyeg hogy amit ir, hogy itt nem lehet ezt meg azt csinalni, pl nem kap t-mobil elofizetest meg tarsai, ezt akartam megmagyarazni hogy amikor elkerik tole a SSN-et es meglatja az amerikai hogy csak a munkavizaig ervenyes, vagy bemondja a telefonba a szamat, egybol hanyatdobjak magukat az amerikaiak es ezert nem kap meg sok mindent csak ha leteteket fizet. Az o SSN addig jo amig el nem kapjak lopason esetleg es mar repul is, tobbek kozott ezert is felnek az ilyen szamoktol. Meg a zoldkartyasoktol is elvehetik a letelepedesi engedelyuket, plusz a SSN is, kiveve ha allampolgar vagy. Aztan gondolom nem te vagy a csoportvezetonk aki megmondja hogy mit es mikor irhatok ide, elore is koszonettel.......en ;^)

sírjatok 2012.08.03. 02:45:54

@bazd meg: nem elmagyarazni akarsz te semmit, csak beszologatni mindenkinek

tobbieknek mondom, erdemes az uriember korabbi hozzaszolasait is nezni, ez a nick kizarolag azert letezik, hogy otthon maradt magyarokat cseszegessen lehetoleg minel megalazobb modon

bazd meg 2012.08.03. 03:14:30

@sírjatok: Jol nezd at es ha atragtad magad, akkor dobj fel egy temat es cafold meg. Az en stilusom meg nekem sem tetszik, csak a idiota kodot szeretnem eloszlatni egyes embereknel, foleg az bosszant amikor valamit, amit nem ertenek azt az adott orszag idiotasaganak tulajdonitjak, pedig a sajat sotetseguk gatolja a tisztan latast. Gondolom nem kell mondanom hogy az USA-t milyen eloszeretettel szidjak ok nelkul, de a magyar buza, pirospaprika, termalvizvilagnagyhatalom az termeszetesen egyedulallo es amugy is mi vagyunk a legokosabbak, persze gondolom neked ez tunt fel meg mert te is ugyan abban a bilibe dagonyazol. Az a gond amikor a hulyeseg az akaraterovel parosul es azt raeroltetjuk a masikra.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.08.03. 06:33:59

@bazd meg:
Az egész, amit elmondasz, csak azt bizonyítja, mennyire korlátoltan előítéletes a rendszer, ami arra a gyanakvásra épít, amit te annyira próbálsz nagyszerű vívmánynak beállítani.
Amiket elmondtam, tapasztalati tények voltak, nem az USA szidása.
Ők hívtak ide, nem én kuncsorogtam, hogy jöhessek. Ezek után érthetően zavar az a személytelen, előítéletes gyanakvás és lenézés, amit gyakran tapasztalni pusztán azért, mert nem egy USA jogosítvánnyal igazolom magam...

wrstjnethn 2012.08.03. 08:25:25

Ne haragudj, de nem tűnsz valami határozottnak:
- Először szüleid akarata ellen mész egyetemre. Aztán az akaratuk ellenére akarsz eljönni.
- Szeretnél külföldre menni de még Bp.-ig sem jutsz el.

Szerintem több okból is várnod kellene és addig tanulni/dolgozni. Abba belegondoltál, hogy mennyi pénz kell külföldön a kezdéshez? Mert ott is azonnal ki kell fizetni az albérletre foglalót, kéthavi kauciót, ügynöki díjat, stb. Ha nincs állásod azonnal, gyorsan fogy a pénz utazásra, rezsire! Ha nem mosogatni akarsz hanem komolyabb munkát akkor állásinterjúra is ki kell esetleg a költözés előtt utazni! Ha Budapest nem tetszik, elképzelhető, más külföldi város sem fog! Ráadásul lehet a külföldi vágyad is el fog múlni egy-két év alatt, mint a geológusi érdeklődésed. Szóval várj és érj egy kicsit!

bpetya75 2012.08.03. 08:28:03

Döbbenetes számomra, hogy mennyire kritikán aluli itt egyesek olvasási képessége. Laczika72 félévenkénti 3-6K-ról írt. Nagy királyság, hogy mégis legalább hárman reagáltak úgy, mintha havi összeg lenne ez. Hogy a francba lehet vitatkozni valakivel úgy, hogy közben el sem olvassuk amit írt???

rékuss 2012.08.03. 10:54:53

@Martian: teljesen igazad van :)))

Inked Miss Daisy 2012.08.03. 10:56:35

@Zitalein:
Hmm. Az a helyzet, hogy a lehető legcsekélyebb ismeretekkel rendelkezem az ilyen területen való elhelyezkedéssel kapcsolatban.
Elöljáróban annyit, hogy soha, de igazán soha nem gondoltam arra, hogy mezőgazdasággal kellene foglalkoznom. Talán az is nagy szerepet játszik ebben, hogy M.o. le van maradva ezen a téren (nem fikázom M.o-t, mielőtt valaki nekem esik), így otthon eszébe sem jut az embernek, hogy ebből éljen meg, hacsak nem beleszületett. Otthon kiváló földekkel, elhelyezkedéssel rendelkezünk és isten tudja mióta foglalkozunk a mezőgazdasággal. Viszont elég nehéz felvenni a versenyt, ha nem invesztálnak elegendő pénzt a fejlesztésekbe. Márpedig ha valami nincs M.o-on (legalábbis nem a megfelelő helyre folyik), az a pénz. Ezért lehet, hogy fejlettebb országokban durvább eredményeket érnek el, mert megvan rá a büdzsé, hogy automatizált és fejlett rendszereket építsenek ki. Még így is bukta lehet belőle, ha például az időjárás olyan tré, mint idén, de nagy előnyben vannak. És nem egy lábon állnak...
Visszatérve az állattenyésztésre:
Amint írtam, sokat köszönhetek a szerencsének is. Eredetileg spárgát szedni jöttem, azután bekerültem a gyárba, ahol válogattam szalagon ill. csomagoltam. (a tervem az volt, hogy ameddig kell, csinálom az ilyen típusú munkákat, és ha helyben vagyok, akkor könnyebben beeshet valami, olyan nincs, hogy nincs:))
Majd egy szép napon láttam egy kibiggyesztett papírt az ajtón, hogy asszisztenst keresnek a csirkefarmra, és az első gondolatom az volt, hogy pffejj na én oda nem. Azután a második és harmadik is valami hasonló volt. Azután viszont gondolkoztam egy kicsit, és úgy döntöttem, hogy nem mondok nemet valamire, amiről azt sem tudom, micsoda. Jelentkeztem és behívtak beszélgetésre, azután elküldtek 2 próbanapra, és a második nap végén biztos voltam benne, hogy én ezt nagyon akarom. (Akkor még szó sem volt semmi managerségről, csak az asszisztensi posztról) Nem én voltam az egyetlen jelentkező, így hát volt min aggódnom. Igyekeztem mindig hangot adni annak, hogy mennyire örülnék ha megkapnám a munkát (nem tenyérbemászásra gondolok), mert mind a mellett, hogy dolgozni szeretnék, ez valami olyasmi, amit szívesen csinálnék.
Azt mondták, hogy a jelentkezők közül többnek is van több éves tapasztalata, viszont: én jobban beszélem a nyelvet (sokkal...), láthatóan "fekszik" nekem a munka, ill. rendelkezem azzal a gyors tanulási képességgel, amire itt szükségem lesz.
Pár hét után aztán megkaptam a munkát.
Mint azóta kiderült, a managerünk záros határidőn belül szeretne megpályázni egy másik állást, ezért én léphetek majd a helyére, hogy ez két hónap vagy egy év, az azon is múlik, hogy milyen tempóban haladok.
Szóval összegezve: fontosabb, hogy beszéld a nyelvet, legyél nyitott, tanulj gyorsan, akarj dolgozni, légy rugalmas, talpraesett és megbízható, (és légy hajlandó akár éveket is eltölteni adott helyen), mint önmagában a papír. Ha úgy látják, hogy te papír nélkül is jobb lennél, mint mások azzal, akkor valószínű, hogy inkább téged vesznek fel és képeznek. Hosszú távon ez jobban kifizetődő, hiszen olyan munkaerőt kapnak a pénzükért, akivel azután nem lesz probléma.
Nézegettem egyébként a neten hirdetéseket ilyen téren, és kifejezetten gyakran látom, hogy nem feltétel a papír. Szóval valószínűleg máshol is így gondolják :)
Ha eszembe jut még valami, akkor majd írok privit!

Inked Miss Daisy 2012.08.03. 11:26:55

@Zitalein:
Például:
"Previous experience within the poultry farm industry is desirable but not essential as training will be given."
www.jobisjob.co.uk/wing-leighton-buzzard-beds/faccenda-group-ltd/poultry-farm-worker/job-offer-ahtzvblrywshncx6d523xzdt6e?pos=11

sírjatok 2012.08.03. 13:04:00

@bazd meg: "csak a idiota kodot szeretnem eloszlatni egyes embereknel"

viszont nem az egyes embereknek szólogatsz bele, hanem en bloc cigányországozol, szánalmasozod le az egész magyarságot.

erre az a kifogásod, hogy "de vannak olyan magyarok, amik meg az egész usát szánalmasozzák le"?

hát gratulálok, így majd biztos értelmes, előremutató párbeszéd alakul ki :)

annapanna76 2012.08.03. 13:48:49

Szia Judit! En, mint 36 eves, 12 eve kulfoldon elo es nem a szakmajaban dologozo honfitarsad irok neked. Sohasem bantam meg a diplomamat, ami foldrajz-angol szakos tanar. (Neked itt talan a foldrajz resze lehet erdekes.) Nem csak azert nem bantam meg, mert szerettem csinalni, hanem azert sem, mert barmennyire idopocsekolasnak erzik egyesek, egy diploma megszerzese ertekes tanulasi folyamat mindenrol: magadrol, az elvarasokrol, a kornyezetedrol es a te esetedben meg a vilagrol is. Nem hiszem, hogy a te diplomad olyan hasztalan lenne, mint mondjuk egy volt osztalytarsam Mongolia-regeszet szaka az Elte-n, amivel ma a Villamossagi Muveknel ugyfelszolgalatos. A te diplomadra epulve en rengeteg dolgot el tudnek kepzelni: a mai vilagban az alternativ energiaforrasoknak nagy jovojuk van, a vizeromuvek, a szeleromuvek akar tenger feneken. Vajon azokhoz nem fog kelleni a geologiat ismero szakerto? Vagy peldaul az en munkahelyem elektromos autokkal foglalkozik, amihez az akkumulatorokhoz kell a Lithium, amit Del-Amerikaban banyasznak. Es a lehetosegek utana vegtelenek. A kerdes szamomra nem az, hogy elvegezd-e az egyetemet, hanem hogy egyetem utan melyik orszagba es milyen raepulo kepzesre menjel ki. Milyen nyelveken beszelsz? Franciaorszagban ingyenes az oktatas, csak regisztracios dij van. De osztondijat nyerhetsz mas orszagba is. A Logisztika sem annyira rossz valasztas, bar en azt nem Magyarorszagon vegeznem el a helyedben, hanem mar kint kulfoldon. Tobbre mesz majd vele. Korodbol adodoan en azt is javasolnam, hogy eloszor Au Pairkent menj ki (en is igy tettem 23 evesen) egy orszagba, penz sem kell, mivel a csaladnal laksz, nyelviskolaba jarsz es megismered a kulturat es a lehetosegeket. Meg annyira fiatal vagy es annyi lehetoseged lesz az eletben, hogy meg 1 vagy 2 ev az egyetemen csak hasznodra valhat. Kitartas es bizz az eletben. Nem veletlenul sodor eled lehetosegeket. Es nem veletlen, hogy azt tanulod, amit. En is lehet, hogy meg egyszer visszaterek a diplomammal megszerzett szakmamhoz, de addig a vilagot jarva meg rengeteget tanulhatok. Sok sikert! A

Zitalein 2012.08.03. 14:44:53

@Inked Miss Daisy: Jó hír, hogy értékelik a nyelvtudást, de ez esetben lehet, hogy inkább Németországot kellene megcéloznom... :S Minden esetre hasznos volt rátalálni ezen a lapon a megfelelő keresőkifejezésre: "friendly farm" -- sztem ez a jelző mindennél fontosabb.

bazd meg 2012.08.03. 19:23:16

@sírjatok: Te amikor lehulyezed az amerikait, szerinted hany embert sertessz meg ?? Az nem baj ?? Mutass egy olyan amerikai cikket vagy amerikai hozzaszolast amiben hulyenek nezik, vagy mondjak a magyart ?? Na majd akkor szoljal kis csiko, addig meg add meg a tiszteletet a masik nacionak, vagy az mar faj mi ??? MAGYAROSZAGON HIANYCIKK A TISZTELET MASOK IRANT, tetszik erteni ??

bazd meg 2012.08.03. 19:30:07

@Boston2: Mennyire korlatolt es eloiteletes ez a rendszer, irod te, hat tenyleg a hulyenek nem lehet elmagyarazni hogy hulye. Majd ha mutatsz egy Mongolt, persze Mongol jogsival MO-n, aki besetal es papirok nelkul kap kredit kartyat az OTP banktol akkor elfogadom az erveidet. Vagy az is korlatolt rendszer ezek szerint ??

Járaszám 2012.08.04. 11:35:59

A mindegyhova hozzáállásért én sem rajongok, főleg ilyen fiataltól aki hirtelen változtatja a hangulatait és még keveset tapasztalt, nem nagyon tudja mit akar, de azért van ötletem.
Lehet, hogy volt már itt, nem olvasom végig a kommenteket.
Egy további lehetőség szerintem, hogy befejezed amit elkezdtél, feltéve, hogy nem teljes érdeklődésvesztés az oka a geológiából kiábrándulásnak, hanem más, mondjuk praktikus megfontolások mint pl. logisztikával azt gondolod jobban lehet keresni.
Ha még érdekel feleannyit legalább mint gimiben, akkor befejezheted és kereshetsz doktoranduszi pozíciót külföldön. Olyan helyen, ahol ezt meg is fizetik, mondjuk Skandináviában. Norvégiáról nem tudok, de Dániában és Svédországban egyszerű megélhetést biztosít kis megtakarítással (nagyjából átlagfizut adnak, teljes állásban, állami alkalmazotti státusszal). Szükség esetén bizonyos helyeken akár két ember is megél egy doktoranduszi fizuból, persze nem nagy lábon, de nem is nélkülözve. Persze lehet más pontja is a világnak ahol nem kell fizetni a kutatótanonci pozícióért, rá kell keresni.
Svédországban a bányászat miatt (vasérc, északra koncentrálódik), Norvégiában az olajipar miatt vannak lehetőségei egy geológiai érdeklődésű embernek (feltételezem más országokban is folyik bányászat : ) és ott is képeznek ehhez szükséges geológus szakembereket).
Az ottani doktorira nem úgy kell tekinteni mint ahogy Magyarországon látjuk, ott nem akadémikus hanem iparközelibb mint tisztán elméleti a doktoranduszképzés. Felvételi sincs, csak pályázat. A gyakorlatban aktuálisan szükséges területekre vannak kutatási projektek, nem kis számban főként a (pénzes, nagyon pénzes) vállalatok pénzelik a kutatást, az állam kisebb részét adja. Így praktikus tudást szed fel az ember, el sem tudja kerülni a kapcsolatépítést az iparba, a doktoranduszok jó része nem is marad egyetemi kutató területen hanem pozíciót ajánlanak nekik a projektben részt vevő cégek. És nem unalmas adminisztratívat, hanem érdekes szakmait.
És mindezen idő alatt jól megél az ember, kötelező nemzetközi konferenciákra utazni (nemzetközi kapcsolatépítési lehetőségek a túristáskodáson felül), a szakma elméleti részével, tágabb területen tanul érdekeseket, szűkön alkalmazza hasznot hajtva, és némi egyetemi létből fakadó további előnyök is adódnak.
A nyelvet közben is el lehet sajátítani, vannak ingyenes tanfolyamok. Persze előny a helyi nyelvtudás, de legalább a produktív angol (bár találkoztam már olyannal aki egyiket se tudta kezdéskor).
Ha rajongtál a geológiáért annyira, hogy még a szülőknek is ellentmondtál akkor melegen ajánlanám megfontolni ezt az opciót. A logisztika, főleg OKJ nem összemérhető egy izgalmas és fontos geológiai karrierrel.

Járaszám 2012.08.04. 11:45:25

Ja!
És persze ez sem tuti. Ha azonnal kell valami és bármi akkor ez nem lesz jó. De ha végigviszed amit elkezdtél, akkor érdemes ez irányban tapogatózni amíg csinálod, mint látod van perspektíva.
Talán még valami áthallgatási lehetőség is lenne külföldre közben.
Erasmus-t nézted már?

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2012.08.04. 19:07:44

Ezt nem értem. Budapest annyira messze van, hogy inkább elmész az Óperencián túlra, és kezded nulláról. Miva'?
Szörnyülködsz, hogy mire befejezed az egyetemet, _már_ 23 éves leszel. Miva'?
Sajnálom, de nekem úgy tűnik, nem vagy okos.
Ne menj külföldre, pincérnő vagy bébiszitter itthon is lehetsz.

ocsi01 2012.08.10. 00:33:42

Mindenki azt mondja, hogy egy BSC diplomaval nem mesz semmire... egy reszrol ez igy is van, mas reszrol viszont kiemelkedsz ( egy hajszlnyira mindenkepp) a felsofoku vegzettseg nelkuliek tomegebol.
Sok orszag van, ahol mar nagyon eleguk van ( sok szempontbol erthetoen) a (fokepp keletrol erkezo) kepzetlen munkerobol. Felszolgalo, takarito, babiszitter stb, szinte mindenki lehet... ezert oda eleg nagy is a tuljelentkezes. Gondold vegig, hogy te is a kepzetlen keleti bevandorlo tomegbe akarsz-e kerulni.
Azt, hogy mar nagyon eleged van az egyetembol... megertem... en is igy vagyok vele... de a maradek egy evet.. fog osszeszoritva, szerintem erdemes befejezni...
Egy OKJ-s kepzestol se varj azert csodad, en a helyedben meg gyakornoki (magyar vagy kulfoldi) dolgokat neznek. Ha meg egyetmista vagy frissen vegzett vagy, sok ilyenre lehet eselyed es nem kizart hogy talalsz logisztikait elokepzettseg nelkul. (ha ez megvan, akkor meg gozerovel tanulj szakmai dolgokat otthon onerobol, es a gyakorlatod alatt probalj meg beepulni a cegbe, erd el, hogy felvegyenek.)

Sok sikert!

Tücsök4 2015.03.30. 12:50:38

Kedves Judit! Mi lett veled azóta??? :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása