oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. június 05. 06:30,  Úgyis hazajönnek 168 komment

2018. június 05. 06:30 Határátkelő

Úgyis hazajönnek

A jelek szerint kommunikációs váltás történt a magyar kormány környékén a külföldi munkavállalás kapcsán. Míg korábban (igaz, nem túl sikeres) programmal is próbálkoztak a határátkelők hazacsábítására, most az a mondás, hogy ilyesmire már semmi szükség, hiszen akik elmennek, úgyis hazajönnek. A kérdés csak az, hogy így lesz (vagy van) -e.

magyarorszag_budapest_duna_2_foto_pixabay_com_kleinesonne_1.jpg

A Gyere haza fiatal! anno meglehetős bukás volt (meglepő hirtelenséggel le is zárták a programot), igaz, mivel eleve látszatintézkedésnek tűnt (a matek legalábbis sehogyan sem jött ki) olyan nagy érvágást nem jelentett az elkaszálása. 

A 2015 tavaszán 100 millió forintos költségvetéssel indult programot 2016 júniusában fújta le a kormány. A cél akkor az volt, hogy lakhatási, letelepedési támogatással és megfelelő munkahely biztosításával segítse a külföldön dolgozó magyar fiatalok hazatérését. 

Hiába 133 cég több mint 1800 ajánlata, 2016 június elejéig összesen 95 határátkelőt sikerült hazacsábítani. A lefújás előtt egy héttel még az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.-nál (OFA) sikeresnek nevezték a programot, mondván, a kétéves terv 50 fiatal hazahozataláról szólt, és szó sem volt arról, hogy idő előtt leállítanák a 2017 végéig tervezett programot. Aztán mégis. 

Azóta viszont csend van, sőt, a mondás mostanában inkább az, hogy semmi gond, a magyarországi elvándorlás alig valamivel magasabb az uniós átlagnál, a régión belül pedig még annál is jobb a helyzet. 

Mennyi az annyi? 

Mielőtt azonban megnéznénk a kommunikációt, lássuk a számokat! A magyar munkaképes lakosság (ide ugye hagyományosan a 20–64 éves korcsoportot számolják) kicsit több mint 5 százaléka, 339,3 ezer ember dolgozott egy másik uniós tagállamban 2017-ben az Eurostat legfrissebb adatai szerint. 

Ez az 5 százalékos arány valamivel az uniós átlag (4 százalék) fölött van, ugyanakkor nagyon elmarad a román 20 (!!) százaléktól, de még Litvániában (15) és Horvátországban (14 százalék) is sokkal rosszabb a helyzet. 

A kivándorlás mértéke Romániában emelkedett a legjobban az elmúlt 10 évben, 12,3 százalékponttal, de nagy volt az emelkedés a letteknél (10), a litvánoknál (9,5), és a bolgároknál (8 százalék) is. 

Mivel az adatokat gondolom ugyanazon módszerekkel gyűjtik minden országban, ezért ha a konkrét 340 ezres számtól el is tekintünk, azt látjuk, hogy a magyar elvándorlás valóban nem kirívóan magas. 

Kik mennek el? 

Gondot jelent ugyanakkor a határátkelők csoportjának összetétele. Szintén Eurostat-adat, hogy az Európai Unión belül másik országba költöző magyarok közül minden harmadiknak (34,5 százalék) van diplomája. A Magyarországon élők között viszont minden negyediknek (22,6 százalék), ami azt mutatja, hogy a diplomás fiatalok nagyobb arányban lesznek határátkelők, mint azok, akik maradnak. 

Hasonló képet festett az egyik nagy magyar vezető-kiválasztásra szakosodott cég ügyvezetője is, amikor nemrégiben azt nyilatkozta, hogy a külföldre távozók többségét a jó szemléletű, nyelvet beszélő, felsőfokú végzettségű fiatalok teszik ki. 

A Telkes Consulting Kft. ügyvezetője szerint nem véletlen, hogy már nemcsak a munkaerőpiac alsóbb pozícióiban, illetve a mérnökök szintjén tapasztalható kóros munkaerőhiány, hanem a közép-, és felsővezetői pozíciókban is. 

„Nem véletlen, hogy a harmadik legnagyobb magyar várost ma úgy hívják, hogy London, az ötödiket pedig úgy, hogy Berlin. Azt gondolom, hogy tekintettel a közállapotokra, még 300-500 ezer ember ki fog menni, és ők a jó szemléletű, nyelvet beszélő, felsőfokú végzettségű fiatalok” – mondta Lukács Zsolt. 

Hasonlóképpen látja a helyzetet a Magyar Iparszövetség is, melynek beszámolója szerint az év egyik legfontosabb kérdése a bérek alakulása, a magyarországi bérek ugyanis jelentősen elmaradnak a nyugat-európai bérszinttől, ami a munkaerő elvándorlásának egyik legfőbb oka. 

A dokumentum szerint a gazdasági növekedésnek már gátat szab a képzett munkaerő hiánya, ezért az iparszövetség az oktatás, a szakképzés erősítését sürgeti. 

Az egészségügy állapota szintén kulcsterület, mivel működtetése meghatározza a munkaerő-állományt, az egészségügyi rendszer közvetlenül befolyásolja a teljesítőképességet – olvasható az írásos beszámolóban

Lehetne még hozni a hasonló véleményeket, de talán ennyiből is egyértelmű, hogy a gazdasági szereplők nagy része egyetért abban, hogy elég komoly problémát jelent a munkaerőhiány, amit csak súlyosbít, hogy a diplomás, jól képzett fiatalok felülreprezentáltak a határátkelők között. 

Nincs itt semmi látnivaló 

Ehhez képest a kormányzati és kormányközeli kommunikáció jól láthatóan azt az utat választotta, hogy félresöpri a problémát. A skála viszonylag széles, mindjárt hozok is rá néhány példát. 

Az Országgyűlés elnöke nemrégiben hazugságnak nevezte, hogy Magyarországról menekülniük kell a fiataloknak. Kövér László ugyanakkor elismerte, hogy miközben a szabad mozgás és munkavállalás lehetősége által is kiváltott elvándorlás mint probléma valóban létezik, és ez a népesedési folyamatokra is kihathat, azon közben az is igaz, hogy Magyarország az egyik legkevésbé érintett a volt szocialista országok közül, ráadásul a tendencia megfordulni látszik. 

Menekülni természetesen nem kell, ugyanakkora fent idézett Eurostat-adatok azt mutatják, hogy a fiatalok közül mégis elég sokan választják a külföldi életet. Egyébként Kövér Lászlóhoz hasonló véleményt fogalmazott meg gazdasági bizottsági meghallgatásakor a technológiai és innovációs miniszterjelölt is. 

Palkovics László azt mondta, az elvándorlás nem kirívó, a környező országokból hasonló arányban vándorolnak el az emberek dolgozni külföldre. A cél ettől függetlenül az, hogy csökkenjen ez a szám. 

Ezek a vélemények nagyjából rendben is vannak, bár az nem világos, hogy a tendencia megfordulására milyen adatok utalnak, mert azokat nem idézte egyik vezető politikus sem. 

„Hosszú távon megszűnik a fiatalok kivándorlása” 

Maradva a politikusoknál, a kormánypárt ifjúsági szervezetének elnöke már egy fokkal keményebben fogalmazott. Böröcz László a Magyar Hírlapnak azt mondta, a visegrádi országok között még mindig Magyarországon a legalacsonyabb arányú a fiatalok külföldre távozása. 

A kivándorlás valódi oka Böröcz László szerint a Magyarországon uralkodó rossz gazdasági körülmény volt, ám az elmúlt nyolc évben olyan sikeres volt a gazdaság rendbetétele, hogy mára nincs olyan szektor, ahol ne lett volna az utóbbi években magas reálbér-emelkedés. 

„Amennyiben ilyen ütemben fejlődik a gazdaság, sokan át fogják gondolni azt, hogy hazajöjjenek, mert azt látják majd, hogy itthon is lehet boldogulni. Ráadásul biztonságos az élet” – fogalmazott Böröcz László. 

„Úgy gondolom, hogy már most nagyjából egyensúlyban van a Magyarországot elhagyó, valamint a hazajövő fiatalok száma, de ez még meg is fordulhat, és hosszú távon meg fog szűnni a fiatalok kivándorlása” – tette hozzá a Fidesz parlamenti képviselője. 

A Fidelitas elnöke szerint a Gyere haza fiatal!-hoz hasonló programra nem is lesz szükség, figyelemfelhívó akciókra persze lehet, ezekben a külföldön élő fiatalokat tájékoztatnák Magyarország gazdasági teljesítményéről. 

„A gazdaság fejlődése, a bőséges munkahelykínálat, a bérek emelkedése magáért beszél, ez az egyetlen megoldás arra, hogy a fiatalok azt gondolják: perspektivikus környezet várja őket itthon” – fogalmazott a Magyar Hírlapban. 

Magyarán: már (látszat)program sem kell, a fiatalok úgyis hazajönnek. 

Nem a kivándorlás lesz a kérdés 

A különböző kormánypárti elemzők is ezt a narratívát nyomják. Az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója például az állami tévében úgy vélekedett, hogy mostanra elérte azt a szintet a munkaerő áramlása valamennyi régiós országban, amikor az már nem jelent igazi kockázatot. 

Kovács István szerint ráadásul Magyarországon egybecseng a kivándorlás csökkenése azzal, hogy a konjunktúraindex nagyon magas. Azaz az emberek jövőképe alapvetően pozitív, és ezért kevesen gondolják úgy, hogy külföldön kezdenének új életet, illetve hogy csak külföldön tudnák megcsinálni a szerencséjüket. 

Hasonlóképpen vélekedett a szintén kormányközeli Figyelő főmunkatársa. Deák Dániel szerint miközben Magyarországon az elmúlt években nagyon magas volt a gazdasági növekedés, a munkanélküliség rekordalacsony lett, és most már nem a munkanélküliség a probléma, hanem sokkal inkább a munkaerőhiány. 

Most arra kell felkészülni, hogy nem a kivándorlás lesz a kérdés, hanem az, hogy akik korábban kiköltöztek vissza fognak majd térni, hisz ennek erre egyre több jele mutatkozik – tette hozzá Deák Dániel. 

Itt tartunk most, ami persze egy dolog. A probléma mindazonáltal kettős: az egyik, hogy ettől még nem lesz megfelelő, minőségi munkaerő az építőiparban, a szolgáltatások terén és még sorolhatnám. 

A másik, hogy Spanyolországtól Írországig próbálkoznak értelmes(nek tűnő), a hazatérést és a visszailleszkedést segítő programokkal, mert enélkül elég nehezen megy a dolog. 

Ott alighanem már tudják, nem elég annyi, hogy Gyere haza fiatal!

A nap idézete

"Az első héten azt hittem, hogy belepusztulok. A másodikon már biztosan tudtam. Ma a legriasztóbb, hogy kezdem megszokni. Evickélünk felfelé a nullára. Befészkelünk ebbe a létbe, nincs más választásunk. Csapda, mert már látom, akármeddig képes leszek csinálni."

(Fotó: pixabay.com/kleinesonne)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2014023564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kronikas 2018.06.05. 17:50:18

@maxval balcán bircaman: Kivéve minket például, már többször megirtam de a programod nem engedi tudomásul venni s tényeket. Kifejezetten politikai okokból jöttem el. S mondok majd le állampolgárságomról is.

kronikas 2018.06.05. 17:50:22

@szszg: az én ismerőseim között 14 ez a szám, mindenki a bizonytalanba indult el s nem bántuk meg.

London2009 2018.06.05. 17:50:44

@Hari Seldon 2: Jobb autokat gyartanak? Harry Potter? James Bond? Mr. Bean? Bridget Jones? Igazabol szerelem? Ha ez sem gyoz meg, akkor semmi! :D

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.06.05. 17:50:51

Lehet én vagyok valami csodabogár, de én simán hazamegyek. Ebben pár éve még nem voltam biztos, most viszont már világos.
Ennek pedig sokkal mélyebb okai vannak azon kívül hogy "mennyi itt meg ott a fizetés"
Egyszerűen rájöttem arra hogy van aki alkalmas arra hogy idegenek között éljen idegenként, meg van aki nem. Én az utóbbi vagyok.
Arra is rájöttem hogy a problémáinkat nem határok átlépése fogja megoldani elsősorban, még ha úgy is látszik elsőre hogy megoldja azokat.
Tény hogy magasabb az életszínvonal Nyugaton, ezt kár vitatni. Csakhogy sokkal több mindenről szól ez az egész.
Rájöttem hogy a fiatalságomat szórom el ha itt maradok. Az meg többet ér minden pénznél.Pénze bármikor lehet az embernek, fiatalok viszont nem leszünk örökké.
Rájöttem hogy itt nem lesz normális szociális életem, nem lesz barátnőm, hiába spórolok havonta x eurót ha nincs normális életvitelem.
Jelenleg dolgozom, de minek? Igazából semmi értelme. Mármint ennek a munkának amit végzzek. Nem jutok vele előbbre. Otthon se lenne sokkal több értelme hasonló munkát végezni, de ott legalább van szociális élete az embernek.

Én igenis hazamegyek és igenis jól fogom magam érezni Magyarosrzágon, kisemberként, kis alulfizetett proletárként IS!
Mert jól akarom magam érezni. Ha kell burgerforgatóként, ha kell szakmát művelve, ha kell bárhogyan.
Mert hazánk, fiatalságunk csak egy van, én pedig döntöttem. Nem akarom máshol eltékozolni az életemet, amikor a hazám számít rám / számol velem.
Gyere haza fiatal. Igen, megyek.

Hari Seldon 2 2018.06.05. 17:57:41

@London2009:
Nocsak. Van angol autógyár?!? - Úgy értem van angol kézben, és nem német, indiai vagy japán (á lá Renault Nissan) kézben autógyár?
A többi valóban jó/vicces felsorolás. A HP még jópofa is.

London2009 2018.06.05. 18:02:44

@Hari Seldon 2: Ez kerlek egy aprosag es reszletkerdes. Lelekben ezek mind ikonikus angol autok lesznek amig vilag a vilag! Aston Martin, Bentley, Jaguar, Lotus, Land Rover, Rolls-Royce es az en kedvencem a Mini!! (Tudom, hogy megvette a BMW a RR-al egyutt, de annyi baj legyen!)

vontod75 2018.06.05. 18:06:58

@Horthy Miklós cselédje: soxerencsét hozzá! Remélem nem.jársz úgy hogy 3-4 év múlva rájössz hogy odahaza sem jobb a szociális életed mint pár hazaköltözött ismerősömnek. Egyébként meg idekint is lehet barátokat szerezni. Én pl szerveztem egy túra csoportot amiből végülis egy komoly baráti társaság alakult ki. Szóval mégegyszer soxerencsét és ne égess.fel mimdent idekint.

London2009 2018.06.05. 18:11:22

@Horthy Miklós cselédje: Szia Hinta! Welcome back. Nem akarlak kiabranditani, de altalaban az total nem helyfuggo, hogy valakinek van e parja vagy szocialis elete. A kommented elejevel viszont nagyon egyetertek. Raadasul a legtobb ember abba a kategoriaba tartozik, akinek egyszeruen nem valo a kulfoldi elet. Ez nem magyar sajatossag. Latom ezt mas orszagok szulottjein is. Nincs is ezzel semmi gond.

Csodabogár 2018.06.05. 18:53:58

@pkovaks: Talán több napfényre vágynak a Skandinávok. Bár nem tudom mennyire jellemző az elvándorlás náluk.

sörm 2018.06.05. 19:19:53

@pkovaks: Ja, a képzett svédek elég mozgékonyak és szívesen költöznek. De csak az a réteg aki jó munkát talál - nemigen van olyan ország ahol szakképzetlen munkaerő olyan jól él mint itt. Akkor meg hülye lesz elmenni. Meg az is tipikus hogy ha jön a gyerek hazajönnek. Erős érv amikor szembesülnek azzal h mennyibe kerül egy baba UKben és mennyibe itt.

De a svédek szívesen házasodnak külföldiekkel és a UKnek, USAnak nagyon magas a státusza. Ennek van egy olyan hagyománya is hogy kb 1850-1920 között másfél millió svéd emigrált az usába. Ez kb az ország negyede volt akkor, érthető hogy még ma is érződik a hatása. A legtöbb családban van még egy amerikai nagynéni-nagybácsi, távoli rokon, trendi tartani velük a kapcsolatot.

M. Péter 2018.06.05. 19:20:48

@kardio1: Azt még viszonylag jól lehet mérni, hogy hányan dolgoznak, mert lehet látni, hogy egy tb-számra fizetnek-e adót vagy tb járulékot. Azt is tudják, hogy a szám tulajdonosa melyik országban született, ami nem ugyanaz, mint az állampolgárság, de erősen korrelál vele.

Shanarey 2018.06.05. 19:30:15

@pkovaks:

Jobb időjárásra, s netán normális évszakváltásra vágynak.

M. Péter 2018.06.05. 19:36:40

@London2009: Évi 30000 bruttónak a nettója majdnem havi 2000 font. 1000 fontért már lehet rendes lakást is bérelni, persze nem a központban, a maradékból pedig meg lehet élni, nem kell 10 pakisztánival együtt lakni.

Shanarey 2018.06.05. 19:37:52

@Horthy Miklós cselédje:

Nos akkor már csak a dátum hiányzik, hogy mikor?

Ha úgy gondolod, hogy nem neked való, akkor miért vagy még mindig kinn?

nyuszigonosz 2018.06.05. 19:46:55

@pkovaks: MIndenhonnan, ahonnan lehet - szóval nincsenek zárt határok - mennek a népek máshová is: dolgozni, tanulni, más életet élni.
Valamikor sok skandináv országból Amerikába mentek a népek - mint sörm is írta most, de nemcsak Svédországból, de onnan nagyon sok - mivel akkor nem volt miböl megélni ott. Na azóta ez másképp van, de a költözési kedv szerintem sok sok mindenkiben megvan. És miért is ne? Nincs abban sehol semmi rossz, ha az emberek mennek, világot látva máshol élnek.

Meg az is igaz, sokan meleget, rendes évszakokat szeretnének megélni.

nyuszigonosz 2018.06.05. 19:52:47

@Horthy Miklós cselédje: Tény, nem mindenki alkalmas arra, hogy más országban éljen.

De a hozzászólásod aztán átment gyerekes propaganda -írásba. :-)

Na mert mikor is költözöl akkor haza? Ugyanis te csak beszélsz, és gyerek haza fiatal akcióban is már éppen "indultál" , de aztán mégsem. Miert is nem? A vonatok is álltak? Most is csak a levegöbe beszélsz.

Tudod mert lehet költözni: innen oda, onnan amoda, akárhonnan vissza is. Az nem müvészet.

savanya jóska 2018.06.05. 19:59:50

@Horthy Miklós cselédje: aki kint Incel, az nagy valoszinuseggel otthon is incel less.

Anti Balliberális 2018.06.05. 20:00:00

@kronikas:
"Kifejezetten politikai okokból jöttem el. S mondok majd le állampolgárságomról is"

Ez igazán nagyszerű hír!! ! Légyszi mielőbb tedd meg és próbáld meg erre rábeszélni a többi hozzád hasonlót is! A hazám nevében is nagyon hálás leszek, ha ezt tényleg megteszed.

gabors 2018.06.05. 20:09:13

@nyuszigonosz: "@adg: Kikerülnek a statisztikából.
Mivel ha elköltöznek, akkor ki is jelentkeznek: munkahelyen felmondás, lakás - házbérlet felmondása..."

ez azert nem biztos .... szerintem nem vagyok egyedul 28 ev utan (vagy akarmennyi) van allando lakhelyem/lakcim kartyam/igazolvanyom Mo-on ugy hogy "koltoztem" is kozben. Adot ugyan nem fizetek de azt nagyon sokan nem fizetnek kozumunkasok pl, es TAJ szamom sincs de nyilvan aktiv dolgozonak szamitok korom miatt es mivel nem vagyok leszazalekolva

nyuszigonosz 2018.06.05. 20:13:53

@gabors: Németországról volt szó abban, amit írtam, a német statisztika a Németország területén élö külföldiekröl.

London2009 2018.06.05. 20:18:13

@M. Péter: hol lehet 1000 fontert rendes lakast berelni? Ne viccelj mar. Szobat igen, lakast nem. Mi a helyzet a tobbi szamlaval, kozlekedessel? Hidd el, hogy ugy elmegy egyedulallokent 2k font, ha elni is szeretnel mellette, hogy eszre sem veszed.

gabors 2018.06.05. 20:39:44

@London2009: "mennyit keres otthon egy uzletvezeto?" persze a haver nem is biztos hogy maga az uzletvezeto manager ... legelabb egy masiknak mar utasitast ad mert 2 szoval tobbet beszel angolul :-)

kakuto 2018.06.05. 21:14:17

@labirintus1:

85os vagyok 1 pulya mar van, jovore szeretnenk megegyet. Hivatalosan sose jelentkeztem ki otthonrol, egyetem ota egy kisebb kiterovel kulfoldon vagyok, az elejen par evig meg a tb-m is elt, ugy hogy sose fizettem. Azota mar magan rendelesre jarok ha dolgom van magyarban. Gyerekem, hazassagom nem regisztralt otthon. Tobb gyerekes magyar is ismerosom facebookon, nagyreszuk regisztralja is a gyereket otthon de gondolom nem mindenki ahogy esetem is bizonyitja. Tapasztalatom szerint(csalad, ismerosok meg a 70es evek vegi korosztaly is probalkozik gyerekkel, sajnos keves sikerrel, penz, karrier van, volt csak szulni nem akartak vagy tudtak idoben. Hacsaknem szaporodik meg roma testvereink aranya 10 even belul a nepessegben amire van esely aki 10 even belul drasztikus szuletesszam csokkenes lesz a 90es evek generaciojaban mert mar ok is kevesen voltak.

gabors 2018.06.05. 21:23:04

@Horthy Miklós cselédje: "Lehet én vagyok valami csodabogár, de én simán hazamegyek. "

elfogyott a segijjj ???

M. Péter 2018.06.05. 21:35:55

@London2009: A külsőbb kerületekben, különösen London keleti részén található havi 1000 font alatt 1 hálószobás lakás. Keress rá rightmove-on. A Poundland boltok amúgy sem London központjában vannak.

montroyal ( CAN qc) 2018.06.05. 21:47:56

@adg: Nevetseges ez a szamhaboru.
ja es lassan a kormany szerint tobben jonnek haza mint akik kikoltoztek ... ... megkene nezni a papirjaikat nehogy elvegyék a kozmunkasok munkajat...

savanya jóska 2018.06.05. 21:57:41

@gabors: hagyd lecsoka, most dolgoz, nempiazik, noket se molesztal.
Jo lesz a vikinek :-)

gabors 2018.06.05. 22:23:47

Na itt van a multori no ruha meretek most fogjak megvaltoztatni nem kell lefogyni semmit hogy 12 -es helyett 10-es legyen :-))

www.bbc.com/news/uk-44367791

Róbert László 2018.06.05. 22:33:06

Uraim, egy ismerősöm családos lánya is hazatért Németországból mert idehaza munkával kecsegtették. A vége az lett hogy semmi sem volt igaz belőle és kénytelen volt az országot újra elhagyni családostól. Amíg ez a helyzet idehaza ne várjuk hogy tömegével hazajöjjenek. Ennyit ér a NER !Bezzeg a milliárdosok gyerkőcei már saját államilag jól megfinanszírozott vállalkozásikban keresik degeszre magukat ! Na ugye ?

savanya jóska 2018.06.05. 22:54:31

Törpe tesók

A hazafiság hazáról hazára változik: ahány haza, annyi hazafiság. Mifelénk a hazafias nevelésnek immár kormánybiztosa is van. Jó az, ha már hazánk nincsen.
Lilliputban például tojást enni: hazafias kötelezettség. Hogy ki melyik végén töri fel a tojást, végeérhetetlen gyűlölködésre és háborúskodásra ad okot. Ez a háborúskodás a lilliputiság lényege – ezt mondják a lilliputi politikusok. "Mindegy, melyik végén töröd fel, a tojás maga a lilliputiság" – ezt mondják viszont a tyúkfarmok tulajdonosai. (Az ő szándékaik legalább világosak.)
A vastagabb- és csúcsosabbvég-pártiak egymást ellenfélnek tartják ugyan, de a tojást nem evőket egyenesen a legmegátalkodottabb hazaárulónak tekintik. A tojásallergiásokat kényszergyógykezelésnek vetik alá, az oionofóbokat listákra írják. Az ilyenek a szemükben nem is lilliputiak, és – tekintve, hogy aki nem lilliputi, az nem is ember – nem is emberek.
Olyan furcsák ezek a törpék.

Konok Péter

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.06.05. 22:54:48

@vontod75:
Egyszerűen érzem nap mint nap hogy nem vagyok ide való. Én nem illik ebbe a közegbe, magyar vagyok, nekem otthon van a helyem. Ez egy életszakasz volt, lehet belőle okulni, vagy nem, jó tanulópénz volt. De nem nekem való.

@London2009:
Fogalmazhatunk úgyis, hogy nem "jött be" a nyugati élet, nem sikerült nagyon jó munkát szerezni, párkapcsolatot, stb. De a lényeg pont az hogy nem is látok erre itt nagyon esélyt. Mert kívülállónak érzem magam itt.

@Shanarey:
Valószínűleg legkésőbb ősszel megyek. Akkor kezdődik a suli is. Már hamarabb meg kellett volna lépni, de én piáltam inkább, sajnos.

@gabors:
Írtam a kommentem hogy dolgozom, jelenleg felívelőben van az osztrák "karrierem", mert már nem is piálok, meló is van. De mégse jó ez így nekem. Mert én vágyom haza, a magyarok közé.

Arról nem is beszélve hogy már otthon is szépen mennek fel a fizetések, talán még olyan ócskán se fogok élni.

2018.06.05. 23:50:55

@nyuszigonosz:

"A vonatok is álltak?"

Bazz, mekkora szöveg! :D

kardio1 2018.06.06. 00:07:11

@London2009: ismered a francia popzenét meg a francia söröket ?

kardio1 2018.06.06. 00:08:59

@Hari Seldon 2: akkor is sok ehhez képest a magyarok száma.

kardio1 2018.06.06. 00:11:19

@Csodabogár: azt nyilvántartja az adóhatóság, hogy mennyit kell fizetned. Azt nem, hogy melyik országból származol.

kardio1 2018.06.06. 00:13:48

@savanya jóska: Romániában a korrupcióellenes harcot a politikusok egymás kinyírására használják.

kardio1 2018.06.06. 00:20:14

@M. Péter: az állampolgárság, főleg a kettős bekavar. Itt biztosan nincsenek a külföldről érkezettekről pontos statisztikák..

savanya jóska 2018.06.06. 00:22:25

@kardio1: mibe kerül most egy demi a sarki caféban?

savanya jóska 2018.06.06. 00:22:48

@kardio1: hullik a férgese, s úgy tűnik működik a szelekció

2018.06.06. 01:58:05

@adg: csak rossz fogalmazas volt. nem emberileg gondoltam haszontalanabbnak, hanem gazdasagi szempontbol egy mernok nehezebben potolhato, es a feljettebb orszagokban ok termelnek nagyobb hasznot. veszesetben komuvest lehet importalni/betanitani (tudom, nem magyarorszagon), de egy mernokot nem annyira.

gabors 2018.06.06. 03:22:07

@Horthy Miklós cselédje: "Írtam a kommentem hogy dolgozom, jelenleg felívelőben van az osztrák "karrierem", mert már nem is piálok, meló is van. De mégse jó ez így nekem. Mert én vágyom haza, a magyarok közé.
"

ha igaz akkor sok szerencset de te annyi mindent irtal ami NYILVAN valo hazugsagok voltak hogy nem konnyu elhinni amit irsz ... de hajra menjel haza akar gyalog is hazersz becsbol par nap alatt

de miert lenne neked ott jobb .. csak kerdezem Mo-on a ber is kevesebb a segely is ... miert gondolod hogy konnyebben talalsz munkat mint amikor elmentel ... ??

kronikas 2018.06.06. 07:57:24

@Anti Balliberális: Rajtam nem múlik :-) Egyre többen döntenek igy.

Soulimerika (törölt) 2018.06.06. 08:26:11

@London2009: Egyfolytaban alltalanositasz, 'evaluate critically, back it up with facts', mert amit irsz az csak ' biased opinion', tipikus magyar hozzaszolas, nem velemenycsere, veremeno vita, mert 'a magyarnak mindig igaza kell legyen' hozzaallas

£850-t fizetek, 1.5 szobas LAKAS, park mellett, private parkolo, Londonban, es miellott visszavagnal hogy , ja de hol?! A valaszom nagyon jo helyen

@M. Péter: Koszonom a hozzaszolasod

chrisred 2018.06.06. 09:11:52

@IT Knight: Csak annak az emelkedésnek a tetemes részét a minimálbéremelés teszi ki, ami a nyelveket beszélő diplomás fiatalokat nem nagyon érinti.

Határátkelő 2018.06.06. 09:13:54

@chrisred: És annak az emelkedésnek egy jó része is csak papíron létezik, mert most egyszerűen lepapírozzák azt, ami eddig zsebbe ment. A cégeknek ugyanis nincs több pénzük a munkavállalóra, mint eddig, azaz sokan még rosszabbul is járnak azzal, hogy a szürkéből átkerülnek a fehér gazdaságba (a fehéredés egyébként üdvös folyamat, félreértés ne essék).

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 09:31:49

A világ nagyon megváltozott, hogy lassan már Bircaman kommentjeivel értek egyet a leginkább :-) Én sem gondolom, hogy a politikát kell keresni akár a kiköltözés, akár a hazaköltözés mögött. A szabad munkavállalás lehetősége nagyon jó dolog, talán a legjobb dolog, ami a magyar emberekkel történt az elmúlt évszázadokban. Semmi meglepő sincs abban, hogy sokan kipróbálják, milyen külföldön élni, aztán egy részének bejön, más részének meg nem. Én pl sosem éltem külföldön, és anyagi okokból nem is érné meg mozdulnom, mert európai szinten jó fizetésem van Magyarországon. Ettől még én is kacérkodom néha a gondolattal, bár ebből már így bőven 40 felett valószínűleg semmi sem lesz. Az én elvágyódásom a kalandvágy, midlife crisis, angol kultúra szeretete és a kisebbik gyerekem jövője feletti aggodalom kombinációja. Az utóbbiban valamilyen szinten belejátszik a politika, de nem úgy, hogy "jaj amíg Fidesz, addig itt nem lehet élni".

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 09:52:40

Ami a számháborút illeti: engem is meglep, hogy erről nincsenek pontosabb adatok, de nyilván nehéz lehet elkülöníteni, hogy ki az életvitelszerűen kint élő; ki az, aki gyakorlatilag kint él, de ezen kívül minden, esetleg a szűkebb családja is Magyarországhoz köti; ki az, aki alkalmi munkákra, vagy csak bizonyos időszakokra megy ki dolgozni; hányan vannak a kint tanuló diákok; hányan hesszelnek, hippiskednek, lehetőséget keresnek csak úgy egy adott időpillanatban stb. Nekem a 100 000 körüli letelepedett magyar UK-ban reális számnak tűnik. Ha hozzáadjuk a többi, nagyobb országban élő magyarokról feltételezett számokat, akkor kijön circa 200-300 000 ember, aki gyakorlatilag külföldre költözött, és ehhez hozzájöhet még egyszer ennyi, aki átmeneti jelleggel él külföldön. A másik oldalról szintén százezres nagyságrendben lehetnek a Magyarországon letelepedett külföldiek (a határon túli magyarokat én nem sorolom ide), szóval ez nem egyoldalú dolog.

Anna Kiraly 2018.06.06. 10:16:19

@Horthy Miklós cselédje: az, hogy van-e szociális életed, nem azon múlik, hogy hol élsz. ha valaki egyedülálló típus az az lesz otthon is. amikor hazamégy hétvégére, nagyon jó, de majd ha egy nyugati lét után nap mint nap el kell viselned ami ott meg... sok szerencsét hozzá, ne legyen igazam, de bele fogsz keseredni. 2 hónap happy, aztán pofon vág a valóság.

chrisred 2018.06.06. 10:16:19

@zombizan: Nem is a létszám az elsődleges probléma, hanem az, hogy a képzettek távoznak és képzetlenek érkeznek.

Anna Kiraly 2018.06.06. 10:16:19

@zombizan: én is 40 felett jöttem ki és én is jól kereső diplomás voltam otthon is. az vagyok itt is, és semmi pénzért nem mennék haza. hogy politika-e? én meglátom orbán képét az interneten már hányok. igen, politika is. az az uszítás ami otthon ment az elmúlt időszakban szerintem minden egészséges lelkületű embernek felkavarta a gyomrát. erre képesek. semmi másra. oktatás nincs, egészségügy mégkevésbé. minden nap kiderül, hogy ki mennyi milliárdot csalt el, lopott el. és ez a haza, erre kellene büszkének lenni...

Anna Kiraly 2018.06.06. 10:16:19

@maxval balcán bircaman: meglepődnék. én nem mosogatok, diplomás fejlesztő vagyok, és akit itt ismerek az mind az. és eszükbe sincs hazamenni...

sas70 2018.06.06. 10:16:19

@zombizan: Azért valahol nem biztos, hogy jó ez a matek. Mert a külföldről jövő hazautalások már meghaladják az 1000 milliárdot éves szinten. Azt azért elég nehezen tudom elképzelni, hogy 400 ezer ember fejenként, éves szinten 2,5 millió forintot utaljon haza úgy, hogy közben életvitelszerűen külföldön él. Valószínűbbnek tartom, hogy ez a pénz azoktól jön, akik csak ideiglenesen vannak kint, csak akkor meg azok még pluszban hozzájönnek a 400 ezerhez. Persze biztosan vannak átfedések a számok között, de a valós szám biztosan magasabb, mint ami ezekben a statisztikákban megjelenik.

chrisred 2018.06.06. 10:25:28

@zombizan: Amúgy szerintem egyáltalán nem meglepő, hogy nincsenek pontos adatok, ez az Unió egyik legnagyobb vívmánya, a költözés, letelepedés, munkavállalás szabadsága. Ki-ki amit akar, anélkül, hogy hivatalos szervekkel kelljen előtte engedélyeztetni.

London2009 2018.06.06. 10:53:46

@Soulimerika: haha. Ez irto jo! Tehat en csak tenyek nelkul kommentelek, te meg leirod, hogy 850-ert berelsz, de azt nem irod le, hogy hol. Ez akkor mi szerinted?
Egyebkent meg feltetelezem, hogy ebben nincsenek benne a lakas szamlai, tehat megint beigazolodott, hogy nem lehet 1000 fontert berelni lakast Londonban.
Nagyon nehezen hiszem el, hogy talaltal ennyi penzert valoban jo lakast, ha igen, akkor oriasi szerencsed volt. Gratulalok hozza.

London2009 2018.06.06. 10:59:15

@M. Péter: amit megsporolsz a lakberen, azt elkoltheted a kozlekedesre, illetve a fel eleted toltheted buszon. Nekem egy baratnom nemreg keresett egy egyhalos lakast/studiot mert mar nem birta a flatsharet. Nem talalt, pedig leginkabb keleten keresett. Pont az 1000 font tunt az ilyen lelektani hatarnak. Ami az alatt volt, az vacak volt, ami folotte, azt mar nem tudta kigazdalkodni a szamlakkal egyutt. Na es nem tudom pontosan, de olyan 25-30k kozott keres es sosincs penze, pedig nagyon odafigyel. Vegul Thamesmeadbe koltozott, de egy ismeros lakasaba, a piaci ar alatt fizet. Fel ora busszal a vonatmegallo, de a lakas egy nagyon helyes kis lakoparkban van, ugyhogy orul.

London2009 2018.06.06. 11:08:05

@kardio1: nem, mint ahogy a vilag nagy resze sem. A nyelv miatt itt nyilvan nagy elonyben vannak. Az a brit eloado, aki sikeres lesz az USA-ban is, annak garantalt a vilagsiker. Ld. Ed Sheerant, Adelet stb.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 11:12:03

@sas70: azt hiszem, ebben a hazautalási statiszikában van valami módszertani csavar. Van egy emlékem arról, hogy pár éve ment erről vita, amikor először bekerültek ezek a hatalmas számok a köztudatba. A 800 000 ember azért nem hihető, mert akkor ennek itt kellene jobban meglátszania, például a fogyasztási statisztikákban.

De ez ugyanaz a számháború, hogy ha van egy munkavállaló, aki egy évben három hónapot az egyik uniós országban dolgozott, három hónapot meg a másikban, hat hónapot itthon volt, miközben a családja az egyik három hónapban vele volt, 9 hónapot meg itt, de amúgy ebből a 9 hónapból egy hónapot Erdélyben töltöttek valamelyikük családjánál, akkor hány ember hol élt tulajdonképpen?

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 11:12:09

@Anna Kiraly: megértem a frusztrációdat, és nagyrészt osztom is. DE: egyrészt nem érzem, hogy nekem kéne elmennem, és nem annak, aki a szar helyzetet előidézte. Másrészt a problémák sokkal mélyebbek annál, mint ami ennek a kormánynak a - létező - sara. Magyarország semmivel sem lett volna élhetőbb hely attól, ha most tavasszal megbukik a kormány. Talán a helyzet további romlásának az esélye lenne kisebb, bár az ellenzéket elnézve ebben sem vagyok biztos.

kardio1 2018.06.06. 11:19:46

@savanya jóska: pont azt mondom, hogy csak az ellenoldal férgese hullik, közben mindenki sáros. Mint ahogy Spanyolországban Rajoy megbukott, és a szocialista Sánchez került hatalomra, aki ugyanolyan korrupciós ügyekkel terhelt.

soad1221 2018.06.06. 11:57:06

@Határátkelő: "azaz sokan még rosszabbul is járnak azzal, hogy a szürkéből átkerülnek a fehér gazdaságba"

Miért járna rosszabbul? A munkavállaló is pontosan ugyanúgy jól jár, mint a gazdaság egésze, még ha a nettó keresete emiatt nem is változott. Az egyetlen aki rosszabbul jár az a munkaadó, aki most már adózik is utána (félreértés ne essék, nem sajnálom a munkáltatót, ez így lenne egyébként normális, csak objektíven ő többet kell, hogy fizessen, mint eddig).

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 12:02:59

@chrisred: az első része igaz, a második nem. Ide sem a képzetlenek érkeznek, hanem szakmunkások az építőiparba, meg mindenféle diplomások. Meg persze ott vannak az itt nyugdíjaskodó németek, hollandok stb, ami szintén nem egy kis tábor, bár náluk a végzettség majdnem mindegy. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy akkor jaj de jó, mert az elment magyarok helyére szuper külföldiek érkeznek. Csak a kép teljességéhez ez is hozzátartozik. A jövés-menés része lesz az életünknek, és ebben jövés is van, nem csak menés.

chrisred 2018.06.06. 12:03:03

@zombizan: Milyen fogyasztási statisztikában?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.06. 12:03:08

@Anna Kiraly:

Így igaz, senki se jön haza, a kitántorgottak 101 %-a kint marad.

savanya jóska 2018.06.06. 12:11:46

@kardio1: se reggeli kv, se croissant??

chrisred 2018.06.06. 12:11:52

@zombizan: Nem, a szakképzett építőipari munkások nem állnak meg nálunk az itteni bérért, mennek tovább nyugatra.

kardio1 2018.06.06. 12:32:43

@savanya jóska: otthon reggelizem. És többnyire sósat...

kardio1 2018.06.06. 12:36:24

@London2009: csak olyan meggyőződéssel mondtad Harinak, hogy az angol zene, meg sör jobb, mint a francia.
Ha nem angolszász országban élsz, mást is megismersz, mint az angolszász zenészek.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 12:48:21

@chrisred: ha 2004 óta kivándorolt volna 800 000 ember, azok fiatal, jól képzett, jól kereső emberként elvitték volna a magyar fogyasztás 15-20 %-át. Kevesebb fogyna mindenből. Kevesebb ruha, élelmiszer, autó, utazás stb kellene. A statisztikákban nem látszik ez a hatás.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 12:48:35

@chrisred: az építőiparban rengeteg ukrán dolgozik jelenleg Budapesten. Oda mennek, ahol munka-pénz van. Most itt van.

Az a baj ezzel az egész számháborúsdival, hogy két narratíva feszül egymásnak, és egyik sem igaz. Magyarország nem egy végletesen lepusztult romhalmaz, ahonnan már mindenki elmenekült. És Magyarország nem egy fenntartható módon növekvő, dinamikus, jól működő ország, ahonnan ha el is ment valaki, hamarosan belátja a tévedését és hazatér.

savanya jóska 2018.06.06. 13:05:20

@kardio1: tessék asszimilálni egy kicsit :)

sas70 2018.06.06. 13:05:48

@zombizan: Ez nyilván összevont MNB statisztika, tehát az nem tudható, hogy pontosan honnan, kiktől jön ez a pénz. Ráadásul ebben nincs benne az, amit zsebben hoznak valuta formájában és viszik a bankhitel törlesztésére.
Szerintem a fogyasztásban is megjelent ez, csak erről nincs mérés, az viszont, hogy a lakossági devizahitel állomány, ill. a hitelállomány csökkent, valószínűsíthető, hogy ez is benne van elég rendesen.
Nekem is van olyan ismerősöm, aki azért ment ki dolgozni, hogy a lakás+kocsi hitelét ki tudja fizetni, aztán persze vitte a családot is, mert bejött neki a kinti lét. Ez persze nem statisztikai minta, de a kocsit kifizették, a lakásnak meg a jó részét. A maradékot most is törleszti, nyilván ez is benne van.
Sajnos ez megint az a téma, amiben nem lehet biztosat tudni, részben a statisztika pontatlansága, részben meg az emberek titkolózása miatt.
Van olyan kamionos ismerős is, aki papíron magyar cégnél van min. béren, közben meg két hónapon át, német-spanyol fuvarban van, aztán hazajön két hétre. Nem tudom, róla mi van a statisztikában és azt sem, hogy kint, milyen módon kapja a fizetését. Végső soron ő magyar munkavállaló, itthon.

kardio1 2018.06.06. 13:09:49

@savanya jóska: az asszimiláció volt a régi modell, manapság az inklúzió dívik, annak minden hátulütőjével. Szerintem az integráció az ideális.

London2009 2018.06.06. 13:11:33

@kardio1: nem, szo nem volt errol, hogy mi a jobb. Egy fenti kommentben irta Hari, hogy nyilvan nem az idojaras, meg a nok miatt jonnek ide az emberek, vagy valami hasonlo. Na es erre irtam a kommentemenet, hogy azert van itt nagyon sok szuper dolog, ami miatt lehet meg ezt az orszagot valasztani. De igazabol csak egy viccelodes volt azt egesz.

kardio1 2018.06.06. 13:50:45

@London2009:
Tudom, hogy nem volt nagyon komoly, de mégis ezt írtad Harinak:
na de a popzene? Meg a sor? Az sokkal jobb!! :D
Ezért kérdeztem, hogy ismered-e a francia zenét és sört, ha már azt állítod, hogy az angol jobb. Nyilván nem ismered, ez nem is várható.
Mindegy, nincs jelentősége.

chrisred 2018.06.06. 13:59:02

@zombizan: Ilyesmit szinte lehetetlen kimutatni. Egyrészt vannak a hazautalások. Ha egy kiutazó pályakezdő kinti nettó jövedelme forintban a négyszerese annak, mint amit itthon megkeresne, és annak a negyedét hazautalja az itthon maradtaknak, már nem mutatkozik különbséga fogyasztásban. Aztán ott vannak a hazai fogyasztást szintén jelentősen befolyásoló tényezők, amik bekövetkeztek 2004 óta: a válság, az érkező uniós támogatások, a forint értékcsökkenése a külföldi devizákhoz képest, az adóváltozások (áfa, szja). Ezeknek a hatása legalább annyira befolyásoló tényező a hazai fogyasztásban.

chrisred 2018.06.06. 13:59:03

@zombizan: Szakképzett munkaerőről volt szó, nem betanított munkásról. A szakmunkák ellátása minimum nyelvtudást is igényel.

Nagyon nehéz kivenni, hogy valójában melyik véglet felé tartunk, ha tartunk egyáltalán valamerre, annyira ki van téve a magyar gazdaság a külső hatásoknak, hogy szinte nincs saját arculata.

kardio1 2018.06.06. 14:04:12

@London2009: egyébként vannak francia előadók, akik angolul énekelnek, pl. Marina Kaye. De David Guettát is biztosan ismered

London2009 2018.06.06. 15:17:03

@kardio1: Vissza kellett lapoznom, mert a viccet leszamitva meg nem fordult a fejemben a francia osszehasonlitas. De ha mar igy felhoztad, az ismerete nelkul is szinte biztos vagyok benne, hogy jobb az angol sor is meg popzene is. :D Az egyik vilaghiru, a masik meg… Nyilvan az angol borok es a francia borok teljes koru ismerete nelkul is allithatom, hogy biztos a francia borok nyernenek a nagy osszehasonlitas vegen. No de ettol fuggetlenul, meg egyszer hangsulyozom, hogy ez egy jelentektelen viccelodes volt.
David Guettat nem is tudtam, hogy franszia. Mik vannak.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2018.06.06. 15:51:11

@sas70: igen, a hiteltörlesztésben biztos, hogy nagy szerepe volt a külföldi kereseteknek.

kardio1 2018.06.06. 16:11:22

@London2009: "ma is tanultam valamit", mint az Index rovata.

2018.06.06. 18:48:19

@Golf2: A kurvák többsége buszozik, nem azért, mert nem telim, repjegyre, hanem azért, mert vannak speckó kurvajáratok, amelyek háztól-házig visznek. Ugyanis nem mindegyik kurva célállomása Zürich, ahonnan még el kell jutni valahogy valamilyen kisebb városba vagy éppen faluba ...

Ja, és de jó, hogy témához szóltam, ugye? ;)))

savanya jóska 2018.06.06. 19:04:55

@London2009:

Moldavi tobb vesenyben - FR-ban! - kenterbe verte a francia loret..

www.robertmondaviwinery.com/

Manu Chao is francia, bar migri a lelkem :p

kardio1 2018.06.06. 19:14:28

@savanya jóska:
Magyar borok is nyertek már Franciaországban. Egyébként a kaliforniai szőlészet és borászat atyja magyar, Haraszthy Ágoston, aki a 48-49-es szabadságharc után ment Amerikába.
Természetesen vannak nagyon jó kaliforniai borok, de sose lesz ott olyan borkultúra, mint Franciaországban.

savanya jóska 2018.06.06. 19:55:05

@kardio1: nagydijrol beszelek, a merlot kategoriaban.
Alaposan meglepte a frogokat hogy egy amcsi bor nyert.

zoldzeller 2018.06.06. 20:10:29

.@kardio1: miert ne lenne? Az elmult par evtizedben a kaliforniai bor rengeteget fejlodott, rengeteg penzt es technikat oltek bele. Mivel mas az eghajlat, ezert a bor maga testesebb, erosebb, de ez nem minosegbeli kulonbseg, hanem izbeli.
Attol, hogy a kaliforniai borok nagyon jok lettek, a franciak nem lettek kevesbe jok.
Sonoma, Napa, Santa Barbara nagyon komolyan rafekudt a boraszatra, hidd el nagyon komoly kulturaja lett.

www.npr.org/sections/thesalt/2016/05/24/479163882/the-judgment-of-paris-the-blind-taste-test-that-decanted-the-wine-world

Ez hasonlo mint az a regi beidegzodes, hogy szarok az amerikai sorok. Es igen a bud es a genuine miller szarok, ezeket most mar ciki is inni. Rengeteg kis sorfozde nyilt, itt Kaliforniaban a nagyobb varosokban mar minden masodik sarkon van egy brewery.

kardio1 2018.06.06. 20:13:23

@savanya jóska: nem kell győzködnöd. Mindenesetre sok verseny van.

kardio1 2018.06.06. 20:16:51

@zoldzeller: nem érted. Nem a bor minősége nem jó Amerikában. Hanem sose fog a bor, az amerikai bor annyit jelenteni egy amerikainak, mint a francia bor egy franciának.

zoldzeller 2018.06.06. 20:23:41

@kardio1: Igy ertem mire gondolsz. Ebben igazad lehet. A bor fogyasztas nincs benne ugy a napi kulturaban mint a Franciaknak. Ha jol tudom a franciak akar hetkoznapi ebedhez is szivesen megisznak egy pohar bort.(Az amerikaik jo esetben nem a szamitogep elott eszik meg a pizza szeletuket elozo naprol...:( )

savanya jóska 2018.06.06. 20:55:25

@kardio1: sokat valtozott ez, ahogy a foci is egyre honosabb amerikaban..

London2009 2018.06.07. 14:19:02

@savanya jóska: mik vannak! Manu Chaut tudtam, mert ot nagyon birom! : )

savanya jóska 2018.06.07. 17:20:40

@London2009: 10 éve már, pattogtunk mint kecskeszar, nagyon jo volt :-))

www.youtube.com/watch?v=xSNQdHaGQq0

M. Péter 2018.06.07. 19:18:16

@savanya jóska: Szülei spanyol állampolgárok voltak, Franco miatt hagyták el Spanyolországot, Manu Chao spanyol-francia kettős állampolgár.

Polányi János is Berlinben született, Angliában nőtt fel, Kanadában dolgozott, de azért magyar Nobel-díjas. :)

Auralianus 2018.06.08. 07:25:58

@savanya jóska:

Az mennyire fogja őket meglepni, amikor majd jól egy angol bor fog nyerni...

.... engem meg nem...

#climatechangerulez

kardio1 2018.06.08. 10:45:09

@Auralianus: már most is vannak egész iható borok még Kanadában is.
Tegnap egy rendezvényen egy híres önológus (a Château Petrus kötődik a nevéhez, ha ez mond neked valamit) azt mondta, hogy a Bordeaux-i borvidéken a nyolcvanas évek óta észlelik a klímaváltozás következményeit...

Auralianus 2018.06.08. 11:09:55

@kardio1:

Nem véletlenül mondta >> a hőmérséklet megváltozása, légkör összetétele (Co2 + páratartalom), csapadékmennyiség megváltozása, rovarok számának alakulása... mind-mind hatással vannak a növényekre... ezek már a hetvenes évek végétől mérhetően változnak.

Ha jól tudom Dél-angliában már ültetnek datolyát is...

kardio1 2018.06.08. 11:28:35

@Auralianus: az észak-afrikai bevándorlók még inkább otthon fogják érezni magukat...

Auralianus 2018.06.08. 12:15:41

@kardio1:

Szerintem semmi probléma a bevándorlókkal amíg legális úton érkeznek. Veszélyes ösvényre téved aki válogatás nélkül mossa össze az új hazát választókat és abba a hamis hitbe ringatja magát, hogy "minden bajok okozója a messziről jött ember".

;)

De ez is csak egy vélemény, pont annyit ér, mint az összes többi

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása