oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. november 03. 06:30,  Visszatérés New Yorkba 10 év után 161 komment

2017. november 03. 06:30 Határátkelő

Visszatérés New Yorkba 10 év után

New York sajnos az elmúlt napokban ismét egy támadás miatt került a hírekbe (erről és ennek az Amerikában vágyó magyarokat is érintő következményeiről terveim szerint hétfőn részletesebben is szó lesz), pedig a város maga egy egészen egyedi jelenség, amihez nehéz semlegesként viszonyulni, vagy szereti valaki, vagy nem bírja elviselni. A mai poszt szerzője, Zoltán előbbi csoportba tartozik. Írása (és a mellé csatolt fotók) önmagukban is érdekesek, de különösen azok, ha összevetitek Susan múltkori New York-i posztjával (aminek jövő héten jön a következő része, közlöm megnyugtatásul). Irány tehát a Nagy Alma!

ny06_cim.jpgA tér, amit mindenki ismer - a Times Square

„Ebben a kissé hosszabb posztban arról fogok mesélni nektek, hogy milyen volt idén szeptemberben - csaknem 10 év után - visszatérni ebbe a hatalmas metropoliszba. Ugyan most csak rövid ideig tartózkodtunk itt (2 és fél nap), de remélem, hogy sikerül majd hasznos információkkal is szolgálnom.

ny_pan06_small.jpg

Utazás és szállás

Szeretek nagyon korán elindulni, ha kicsit nagyobb távolságokról van szó (jelen esetben nagyjából 7 órányi autóút). Amennyiben sikerül az álommanót korán (mondjuk éjjel / hajnali 2-4 óra körül) kiebrudalni, akkor - szerintem - javarészben nyugodt és - egy ideig legalábbis - kevésbé forgalmas időszakában nyargalhatunk végig az autópályák szürke aszfaltcsíkjain. 

Ahogy haladunk New York felé, ez a nyugalom és csendesség egyre inkább elkopik. A megnövekedett alapforgalmon túl hatalmas sorok tudnak feltorlódni az egyes autópálya-kapuknál. Nagyjából 18 dollárnyi díjat kell befizetni annak, aki az I-68-as autópályán Nyugat-Virginia felől közelíti meg ezt a lüktető és nyüzsgő várost. 

Két fizetési mód van: az egyik a készpénzes, a másik pedig az elméletileg gyorsabb haladást eredményező ún. EZ-PASS-szos, ahol már utunk előtt elektronikusan letudhatjuk a befizetést. 

Szállásunkat, ha nem is az élet, de a queensi negyed napos oldalán (Sunnyside) találtuk meg egy nagyon kedves magyar hölgynél. Viszont ez azt jelentette, hogy kelet-nyugati irányban át kellett haladnunk a város szívét jelentő manhattani városrészen. Mondjuk inkább nevezném araszolásnak, mert majdnem egy órába telt, amíg sikerült kikecmeregni a felhőkarcolók árnyékából. 

Másfelől egy kicsit örültem ennek a vánszorgásnak. Hiszen nem sűrűn mondhatja el az ember, hogy az igazi New York-i dugóban ül Manhattanben, ahol mindenki azonnal betolja autójának csillogó vagy éppen kopottas orrát az utcákon csigaként haladó többi társa közé, hogy eggyé váljanak a bűzös fém-folyammal. 

A haladást, mint valami gonosz kis játékmester, az is nehezíti - legalábbis sokak számára -, hogy sok utca egyirányú. Ezzel nem lenne baj, hiszen modern korunk sűrűn használt navigátora ezt tudja. 

Azt már kevésbé, hogy egyes kétirányú utcákat a hét egyes időszakaiban és napjain egyirányosítanak, s ilyenkor nem lehet arra kormányozni saját kis benzinfalónkat, amerre a navigáció szeretné. Ezzel könnyen bekerülhetünk egy ördögi körbe és a Griswold család nyomdokaiba lépve még este is ugyanazokat az utcákat nézhetjük meg újra és újra.

queens.jpg

Ahogy említettem, a szállásunk Queensben volt a 42. utcánál, nem messze a 7-es metró egyik megállójától. Nekem nagyon tetszett a környék, mert olyan „amerikai” vagy inkább „New York-i” volt. 

Kis utcák, pirosló téglaházak az elengedhetetlen tűzlépcsőkkel, különböző nemzetek elegye az utcákon és hát a metróvonal magasvasútként való elvezetése a főúton, ahol az acél tartószerkezetek alatt parkoló autók és utcai ételárusok érdekes ötvözete kényeztette szemünket és lelkünket. 

A legtöbb turista valószínűleg szállodákban, motelekben lakik és legfőképpen Manhattanben, azonban ezek relatíve drágák és szerintem nincs meg az a fajta szépsége a városnak, ami a külsőbb kerületekben megtalálható. 

Továbbá kimaradhatunk az egyik legfontosabból: a külsőbb kerületek tömegközlekedéséből (ingázás), ahol a helyiek arcára kiülő érzelmek, az öltözködésük és párbeszédeik kicsit a felszín alá húzhatnak minket, s amely - szerintem - a sava-borsa minden városnak.

subway01.jpg

Példának okáért, amikor felszállt két muzsikus (gitár és hegedű) és előadták azt a nyamvadt Despacitót, de esküszöm úgy, hogy megtetszett. Vagy az a szálkás fekete srác, aki fülig érő vigyorral gitározott és énekelt, miközben a velem szemben ülő fekete lánynak láthatóan felkeltette az érdeklődését, de valószínűleg nem az énektudása miatt.

Aztán ott volt az a szerelmes (?) pár, akik külön ajtónál álltak meg és a lány arcán néhány másodperccel később már peregtek is a könnyek, míg a fiú lehajtott fejjel állt a földet bámulva, nehogy rá kelljen nézni a lány könny-áztatta arcára. 

De említhetném azt a lányt is, akinek a fülbevalói egy-egy tükörtojást formáztak, míg a kezében egy csirkés kistáskát tartott, valamint a ruhája is hasonló tematikát követett. Ezek után egy odébb helyet foglaló, teljesen vadidegen tetovált fekete srác összeöklözött vele leszállás előtt és odaszólt a lánynak, hogy „I like your farm”. 

Számomra ezek olyan kis megvillanásai az életnek, amelyek igenis jobbá, szebbé és különlegesebbé teszik az utazásaimat és szeretem ezeket az apró élet-morzsákat felcsipegetni az eltérő kultúrájú emberek tányérjáról. 

Ha már metrózás... 

Nagyjából 10 éve voltunk utoljára a városban. Akkor valami furcsa oknál fogva a metrózás nagyon különleges élményt nyújtott. Miért? Mert többször is sikerült kifogni olyan időpontot amikor egyedül voltunk a metrókocsiban és hát előtte már hallottuk hírét a zsúfolt New Yorki-i metróvonalaknak. 

Jelen látogatásunk alkalmával sikerült a híreszteleséket alátámasztani. Ráadásul kamatostul, mert nagyon sokat használtuk az egyes metróvonalakat és nem volt olyan pillanat, amikor ne lettek volna sokan. Bár ez utóbbi jobban beleillik egy olyan városról kialakult képbe, ahol kb. magyarországnyi ember él. 

Több, mint 20 (!) metróvonal próbálja meg ezt az irdatlan mennyiségű embert elszállítani egyik pontból a másikba. Mindezt a nap 24 órájában teszik és az év minden egyes napján. 

Amennyiben több napra megyünk, akkor szerintem érdemes a hétnapos jegyet / bérletet venni, amely 32 dollárba kerül (plusz 1 dollár az első metrókártya kiadásakor). Ezzel korlátlan számban élvezhetjük utastársaink közelségét az összes vonalon, illetve buszon.

Ha valaki csak egyszeri jegyeket akarna használni, akkor nyilván az sem probléma. Egy út jelenleg $2.75-be kerül, azaz akkor érdemes a hétnapos jegyet megvenni, ha a város népességét legalább több napig szeretnénk jelenlétünkkel növelni. 

Mi szeretünk sétálni, de a város egyszerűen akkora, hogy ha szeretnénk időt spórolni, akkor mindenképpen érdemes felfedeznünk a metrók bájait. Azonban aggodalomra semmi ok, így is bőven adódik lehetőség sétálgatni.

Ha már szóba kerültek ezek a bájok. Az első nap délutánján máris belevetettük magunkat a tömegközlekedés bugyraiba. Ott kezdődik, hogy vannak olyan vonalak, amelyek rendelkeznek expressz és helyi járatokkal is. Az elsőnek az lehet az egyik kellemetlen mellékhatása, hogy az állomás, ahol esetleg leszállnánk, úgy suhan el mellettünk, mintha ott sem lett volna. 

Ezt úgy lehet elkerülni, hogy először is megnézzük, hogy a metrószerelvény elején a vonal jele/száma az egy körben vagy egy rombuszban van-e. Ha kör, akkor helyi járatról van szó, amely minden megállóhelyen megáll.

subway02.jpg

További segítség a metrótérkép. Ha az állomást egy üres négyszög jelképezi, akkor ott megáll mindkettő metrófajta. Azonban a feketére satírozott négyszögeknél csak a helyi járatok állnak meg.

A másik bája a metrózásnak az irdatlan hőség, amely azonnal és kérdés nélkül megcsap, fojtogatóan körbevesz mindent és mindenkit, aki lemerészkedik a föld alatti állomások bármelyikébe.

Itt nincs pardon: ha eddig nem izzadtunk, akkor idelent garantáltan fogunk. Ezt ellensúlyozandó, a metrókocsik - az amerikai szokásoknak megfelelően - hűtőskocsiként is funkcionálnak.

Ha már nem tudunk mit kezdeni magunkkal és időnkkel, akkor egy igen kellemes szórakozási lehetőség a metrók közötti átszállások, ahol azt is figyelni kell, hogy melyik irányba akar menni az ember, majd amikor ez megvan, akkor jöhetnek a sokszor hosszú percekig tartó caplatások és lépcsőzések az egyes állomások, sőt, azok szintjei között.

subway03.jpg

Ha fejünkben lévő zsongástól és a párás melegtől el tudunk vonatkoztatni (hja, meg a mocsoktól és bűztől is), akkor viszont nagyon érdekes kis gyöngyszemeket fedezhetünk fel. 

Ilyenek például az egyes állomásokon elhelyezett, mozaikból kirakott képek, megállónevek vagy esetleg olyan parányi művészeti alkotások, amelyek mellett simán képesek lehetünk elmenni. 

Étkezés 

Ha valaki New Yorkban nem talál a szája ízlésének megfelelő ételt, akkor nyugodtan ki merem jelenteni, hogy „a hiba az Ön készülékében van”. Szerintem a New York-i kulinaritás sokszínűségével nehezen lehet versenybe szállni, hála a világból ideáramlott embereknek (diverzitás, helló). 

Azonban, ha egy mód van rá, akkor mindenképpen javaslom az utcai árusok meglátogatását. Az itt árult egyszerű, ámde annál finomabb ételek szervesen hozzátartoznak a New York-i élethez, s mint ilyen mélyen beépültek az ottani étkezési kultúrába.

ny20.jpg

Mi többször is ettünk utcai árusnál és nyugodtan kijelenthetem, hogy nem bántuk meg. Rögtön javasolnám a 6. sugárút és a nyugati 53. utcánál állomásozó iraki / iráni (?) fiatalok büfékocsiját, ahol a közel-keleti ízek kedvelői kaphatnak olcsón nagy adagot. Itt mindig elég hosszú sor áll, de megéri kivárni a sort.

Ha megkaptuk a kiszemelt ételünket, akkor érdemes rögtön ott leülni és nézni a kígyózó sorban felbukkanó eltérő társadalmi csoportok képviselőit: a piszkos és fáradt építőmunkás mögött feltűnő, több ezer dolláros öltönnyel rendelkező üzletember erős kontrasztot teremt.

Természetesen a hotdog-árusok garmadája is megfelelő választási lehetőséget kínál számunkra. A faék egyszerűségű étel utcán való elmajszolása olyan érzést kelthet bennünk, mintha már mi is „jenkik” lennénk.

Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy ne üljünk be éttermekbe, de az előbb leírtak számomra többet tesznek hozzá a látogatásunkhoz. Ha már éttermek: arra azért fel lehet készülni, hogy a legtöbb helyen az adható borravaló mennyiségét a számlán feltüntetik és - ha jól emlékszem - ez minimum 18%.

hotdog.jpg

Aki édességre vágyik, annak sem kell csalódnia. Amit az édességkedvelőknek lehet ajánlani az az M&M's vagy pedig a Hershey boltja, amelyeket a Times Square-nél lehet megtalálni.

A csokoládés drazsé fellegvárában szó szerint több emeletnyi, a szivárvány minden színében pompázó kis finomságokat lehet látni és kapni. Mindenesetre próbáljuk megőrizni a nyugalmunkat, mert ez egy elég veszélyes hely a csokoládé kedvelőinek.

mm.jpg

Talán nem titok, hogy rengeteg pizzéria van New Yorkban, ahol a bevándorlók igen nagy hányada az olasz csizmából bújt elő (el lehet látogatni pl. Little Italy-ba). 

Brooklynban, a híres Brooklyn-híd tövében van egy híresen jó pizzéria (Juliana's), amit mindenki dicsér és amely előtt mindig hosszú sorok állnak. Megerősíthetem: valóban hosszú sor áll előtte, olyannyira, hogy a pizzájukról nem tudok érdemben nyilatkozni.

ny24.jpg

Nyilván az amerikai étkezési kultúrához (khmm, én kérek elnézést) hozzájárul a hamburger és sült krumpli örök párosa. Az előbb említett pizzériától nem  messze található egy étteremlánc (Shake Shack) darabkája, amely kellemes csalódásnak bizonyult. Ide többször is becsábultunk és mindig rengetegen voltak.

A hamburgerük nem túl nagy, viszont annál ízletesebb, sőt a sült krumplijuk pedig egyenes ehető volt. Persze az is lehet, hogy a nap végére egyszerűen csak túl éhesek voltunk.

Mit érdemes / lehet megnézni ilyen rövid idő alatt?

Természetesen ez egy nagyon szubjektív dolog, hiszen mindenkinek más tetszik és másra van ideje. Azt rögtön az elején kijelenthetem, hogy - alapból - 3 nap nagyon kevés erre a városra.

Aki először járna itt, annak simán javasolnék legalább egy hetet vagy 10 napot. Pláne, ha szeretne művelődni és sok múzeumot megnézni, mert itt aztán van miből válogatni.

Mint említettem, már jártunk itt, szóval most próbáltunk olyan helyekre koncentrálni, ahol előtte még nem jártunk, de azért természetesen meglátogattunk régi „ismerősöket” is.

Még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy ez egy abszolút szubjektív felsorolás lesz és arról szól, hogy most mi milyen helyeket látogattunk meg. Nem pedig azt, hogy alapesetben hová lehet menni.

The high line

Az egyik, talán kevésbé ismert ékköve a városnak a 7-es metró nyugat-manhattani végállomásától pár percnyi sétára található. Ez egy régi és már nem működő magasvasút helyén kialakított gyalogos sétány.

A vonatok annak idején élelmiszereket hoztak-szállítottak az itt elhelyezkedő ipari negyedbe. Az utolsó jármű majd’ 40 éve zakatolt végig az azóta már használaton kívül helyezett sínpárokon.

ny_hdr25sm.jpg

Az egész olyan, mintha egy hosszú zöld kígyó tekergőzne az acél- és betonépületek között. A gyalogosan bejárható szakasz kb. 3 km hosszú és három szakasza van. Mindhárom résznek - elméletileg - külön tematikája van, melyet az acélvázon elhelyezkedő növények típusaival próbálnak kifejezésre juttatni.

Nagyon érdekes, amint a növények között bandukolunk, s rögtön mellettünk elhagyatott gyárépületek, modern irodaházak, téglából készült lakóépületek és üveg felhőkarcolók nőnek ki gomba módra a manhattani sziget rideg és kemény sziklatalapzatából.

ny42.jpg

Utunk során különböző modern művészeti alkotásokban mélyülhetünk el („Vajon mi a fenét szeretett volna közölni a művész?”) illetve sokszor felbukkanhatnak a meghagyott sínpárok szürkés acél-töredékei, hogy rozsdás fogaikkal kiharapjanak egy-egy darabot az aljnövényzet zöld egyhangúságából.

A nyugati 16. és 17. utca környékén vár minket egy szabadtéri, üvegvászonnal rendelkező valós-idejű filmszínház. A nézőtér lépcsős szerkezete lehetővé teszi, hogy a hátsó sorból is figyelemmel tudjuk kísérni, amint a hatalmas ablaküveg mögött megelevenedik a 10. sugárút forgalmas élete, s nézhetjük az autók és gyalogosok néha furcsa szimbiózisát.

ny43.jpg

Sétánk legvégén egy kellemes kis művésznegyedben találjuk magunkat, ahol jó hangulatú, apró éttermek várják, hogy a séta után beüljünk, valamint feltörekvő ifjú művészek próbálják meggyőzni a járókelőket munkájuk létjogosultságáról.

ny44.jpg

Top of the Rock

Ha már egyszer New Yorkban vagyunk, akkor szerintem kihagyhatatlan, hogy ne emelkedjünk ki a zajos utcai forgatagból és vessünk pár pillantást az alattunk és körülöttünk elterülő acél- és betondzsungelre. Ha az időjárás is engedi, akkor lélegzetelállító panorámában lehet részünk.

ny_hdr12sm.jpg

Természetesen nagyon sokan az Empire State Buildingre mennek fel, de mi most ezt kihagytuk, mivel egyszer már volt szerencsénk ide feljutni. Most két másik kilátót tettünk a célpontjaink közé: az egyik a Top of the Rock, míg a másik a One World Center (ld. lejjebb).

Jegyet érdemes elővételben venni (személyesen vagy online), akár több nappal előtte is. Amit érdemes észben tartanunk, hogy órára pontosan meg kell adni, hogy mikor szeretnénk menni. Kb. 53 dollárért speciális jegyet is vehetünk, amivel - 24 órán belül - kétszer (nappal és este) is fel lehet menni a Rockefeller Center tetejére.

ny_hdr16sm.jpg

Azért is esett erre az épületre a választás, mert innen kiváló rálátásunk lehet Dél-Manhattanre, amely magában foglalja a Chrysler és Empire State Buildinget, a One World Centert, a Times Square-t és hát az összes másik épületet. Az észak-manhattani rész pedig azért izgalmas, mert gyakorlatilag egyben láthatjuk a Central Parkot és érzékelhetővé válik annak nagysága. 

A nappali időszakban sajnos nem voltak a legoptimálisabbak a légköri viszonyok, de azért érdekes volt a párás levegőben meredező szürke tömbök látványa, miközben a város zaja nem is olyan halk háttérzajként rezegtette dobhártyáinkat.

ny_hdr17sm.jpg

Az esti fotózásra már kissé javult a helyzet. A déli oldalon apró és színes karácsonyfaizzóként ragyogó lámpák szinte felfoghatatlan kuszasága és sokasága töltötte be látóterünket, míg az északi oldalon a Central Park tömbje emelkedett ki hatalmas sötét szigetként a mesterséges szentjánosbogarak hidegen pislákoló fénytengeréből.

ny40.jpg

Egy apró tanács estére: ne vigyünk fel fotóállványt, mert tilos. Marad a biztos kéz vagy pedig a fényképezőgép letámasztása valami szilárd felületre.

ny38.jpg

St. Patrick's Cathedral

A XIX. század második felében épült neogótikus katedrális fehér márványba dermedt csipkés tornyaival csendben és szinte észrevehetetlenül bújik meg a hatalmas felhőkarcolók takarásában.

Legkönnyebben talán a Rockefeller Center metrómegállótól (B, D, F és M metrók) lehet eljutni New York eme szintén népszerű pontjához, amely a Madison és az 5. sugárút között helyezkedik el.

ny08.jpg

A katedrális mindössze egy blokknyira van az előbb említett Top of the Rock-tól, ezért utunk során könnyen összekapcsolhatjuk ezt a két turista-látványosságot. Azonban ne számítsunk arra, hogy a római katolikus vallás helyi szentélye hatalmas és monumentális épületben teljesedik ki.

Lehet, hogy bármelyik más városban önmagában is megállná a helyét és büszkén hirdetné jelenlétét, hiszen a katedrális Észak-Amerika legnagyobb katolikus neogótikus temploma, amely képes akár több ezer embernek is oltalmat nyújtani.

ny09.jpg

Azonban itt, New Yorkban, csendben és szerényen várja, hogy felfedezzék külső és belső szépségeit, amelyek üdítő frissességként hatnak a katedrálist körülölelő épülettömbök szürke egyhangúságában.

ny_hdr11sm.jpg

The One World Center

A balsorsú ikertornyok ledőlése után egy új korszak kezdődött a politikában, a lelkünkben és a New York-i építészetben is. Én úgy vélem, hogy az új épület - mely a nyugati félteke legmagasabbika - és annak környékén lévő emlékművek méltó emléket állítanak a történteknek.

ny57.jpg

Egy normál jegy ára 34 dollár. Fel kell készülnünk a biztonsági átvilágításra, amely olyan, mint a reptereken. Egyszerre több lift is nagyon hamar felszáguld a 100-102. emeleti kilátóhoz, mely nagyjából két éve várja a várost madártávlatból megszemlélni kívánó embereket.

ny58.jpg

Felérkezés után hamarosan nyílt egy kétszárnyú ajtó és az emberek úgy tódultak egymást lökdösve befelé, mintha maga Szent Péter invitálta volna be őket a mennyország kapuján, hogy aztán letekinthessenek földi létük színhelyére. 

A kilátás valami egészen elképesztően pazar innen fentről. Nyilván megfelelő időjárás is kell hozzá, de ha egyszer az megadatik, akkor „kénytelenek” leszünk élvezni egész Manhattan, Brooklyn, Queens és New Jersey látképét. Még a Szabadság-szobrot is felfedezhetjük a csillogó vízben.

ny_pan02_small.jpg

Nehéz szavakat találni arra az érzésre, amikor az ember nekidől egy pár centis üvegnek a 100. emeleten, majd lenéz és a Brooklyn-hídra feljutni próbáló autókat csak miniatűr játékszereknek, az embereket pedig apró bolháknak látja, miközben az épület saját árnyéka rávetül a mellettünk lévő 50-60 emeletes kis házacskákra.

ny54.jpg

Grand Central

Gondolom, sokaknak ismerős lehet a XX. század hajnalán épült központi vasútállomás New York szívében, hiszen rengeteg filmben szerepel. Amikor bekerülünk a nagy és szellős csarnokba (kb. 10 emelet magas) hirtelen Harry Potternek érezhetjük magunkat, amint keresi a 9 és feledik vágányt a rajta álló vonattal, ugyanis nem látunk sem vágányokat, sem pedig vonatokat.

ny01.jpg

Pedig a vágányok két szinten helyezkednek el és összesen 43 peronja van az állomásnak, amivel elnyerte a világ legtöbb peronjával rendelkező állomás címét. Azonban ezek egy kissé el vannak dugva, legalábbis azok számára, akik a központi csarnokba lépnek be először.

Az állomáshoz köthető ikonikus négyoldalú óra a hatalmas csarnok közepén, az információs pult tetején található. Érdemes a nyakunkat kitekerve felpillantani a csarnok csillagászati témájú plafonjára is.

Az érdekessége, hogy csak az égbolt egy darabját ábrázolja, de azt is rosszul. Ugyanis egyes csillagképek nem a megfelelő helyen vannak. Állítólag a hibát már korán észrevették, azonban direkt úgy hagyták.

ny02.jpg

Nem árt az épület főbejáratát kívülről is megtekinteni, mert hálás fotós téma lehet az állomásra ráépített MetLife (régebben Panam) felhőkarcolóval, illetve a nem messze található Chrysler épülettel együtt.

Times Square

Egy újabb ikonikus pontja a városnak, amely elképesztően zsúfolt minden napszakban, legyen szó reggelről vagy késő éjjelről. Naplemente után lesz szó szerint New York fénypontja, hiszen a hatalmas neon- és fényreklámok szinte nappali fénnyel ragyogják be a környéket.

A legtöbben szinte minden évben látjuk eme kultikus térrészét New Yorknak, el sem kell utaznunk ide. Hogy honnan? Hát a szilveszteri közvetítésekből, amikor akár egymillió ember is összezsúfolódik a gigantikus épület-óriások között és várakozik hosszú órákat a New York-i fogcsikorgató hidegben.

Mire? Arra, hogy a Times Square-en lévő nagy gömb az év utolsó tíz másodpercében leereszkedjen, s utána az utcákon ismerős és ismeretlen emberek egymást átölelve, megcsókolva egy tiszavirág-életű, nagy és boldog családdá váljanak.

ny41.jpg

Ez az a hely, ahol belekerülünk a nyüzsgő, zajos és fényes város központi vérkeringésébe, mintegy rátapintva New York pulzusára. Innen nincsen menekvés, mert beszippant és magával ragad, s ekkor villanhat agyunkba Frank Sinatra „New York, New York” című klasszikusából, hogy „...I want to wake up in a city, that doesn't sleep...”. Mert itt érezhetjük igazán azt, hogy ez a város valóban nem alszik, hanem egy állandóan magas fordulatszámon pörgő metropolisz.

cowboy.jpg

Egy apró kis adalék a hölgyeknek. Ha szerencséjük van, akkor megláthatják, átölelhetik, a bátrabbak megfoghatják a hátsóját, sőt fotózkodhatnak is vele (na nem ám ingyen). Kivel? Hát a „híres” Times Square-i meztelen cowboyjal, aki egyébként nem teljesen meztelen.

A Brooklyn-híd és a Dumbo

A Brooklyn-híd szintén egy hangsúlyos pontja a városnak és esszenciális darabja a városképnek. Talán kevesen tudják, de a XIX. század végén épült híd az Egyesült Államok egyik legrégebbi hídja.

Egyaránt igénybe vehető láb-busszal és autóval is. Szerintem egyszer érdemes átsétálni a hídon, mert páratlan rálátásunk lehet Alsó-Manhattanre.

ny12.jpg

A brooklyni hídfőnél található negyedet Dumbónak hívják és egy nagyon kellemes, gyönyörű New York-i panorámát kínáló hely. Ide szerintem kötelező elmenni, ha egyszer ebbe a városba vetett minket a sors.

Régi dokk-épületek lettek átalakítva, bennük rengeteg étterem, valamint bár várja az éhes és szomjas célközönségét. A Manhattan- és Brooklyn-híd között elterülő apró Main Street Park egy igazán jó kikapcsolódási pont lehet, ahol, ha átnézünk az East River túloldalára, Alsó-Manhattan ég felé törő sziluettjét is láthatjuk. 

Itt van egy kis utca, ami tömve van turistákkal az itt közlekedni vágyó autósok nagy bosszúságára. A Washington St.-ről visszapillantva a Manhattan-híd felé elkészíthetjük a sok helyen feltűnő, szintén kultikus fotót, amint a háttérben lévő Empire State Building az oszlopfők között kikandikál.

ny_hdr04bwsm.jpg

Ha ezeket meguntuk és átsétálunk a Brooklyn-híd alatt dél felé, akkor megérkezünk a Brooklyn Bridge Parkba. Ez is egy parányi, de meghatározó pontja a városnak, ahonnan nagyon szép rálátásunk lehet Manhattanre.

Található itt egy régi világítótorony is, amelyben ma már fagyizó üzemel (eggyel több indok, hogy ide is elnézzünk).

ny11.jpg

The Strawberry Fields, Central Park

Azt rögtön tisztázhatjuk, hogy a Central Park óriási. Ha szeretnénk bejárni az egészet, akkor nyugodtan egy teljes napot rászánhatunk erre.

ny48.jpg

A park egyik meghatározó pontja a „Strawberry Fields”, amely John Lennonnak állít emléket, s amelynek neve az általa írt Beatles-nóta címéből ered („Strawberry Fields Forever”).

Legkönnyebben, pár perc sétával, a nyugati 72. utcai metrómegállótól lehet elérni (az A, B és C metrókkal) az emlékművet, amely gyakorlatilag azzal a házzal van szemben, ahonnan Lennon majd 40 éve utoljára kilépett.

ny46.jpg

Az emlékmű egy mozaik-kockákból alkotott kör, melynek közepén az „Imagine” felirat hirdeti és örökíti tovább Lennon nagysikerű, halhatatlan slágerét és annak üzenetét.

Mindegy milyen időszakban látogatjuk meg a béke és szeretet szimbólumát, mindig sokan róják le tiszteletüket az emlékhelynél, ezért ne számítsunk arra, hogy magányosak leszünk a park ezen részén.

ny49.jpg

Számos egyéb olyan része van a Central Parknak, amely látogatásra érdemes. A teljesség igénye nélkül álljon itt néhány lehetőség: a Bethesda-szőkőkút, az Amerikai Természettudományos Múzeum (plusz planetárium), a Metropolitan Művészeti Múzeum, stb. Utóbbi kettőre egész nyugodtan lehet egy-egy napot szánni, mert elképesztően hatalmasak.

Bryant Park

Üdítő zöld színfoltja New Yorknak ez az apró park, amely jogosan követel magának helyet az 5. és 6. sugárút között az égbolt színkavalkadját visszatükröző üvegmázzal bevont acéltornyok árnyékában.

ny_hdr23sm.jpg

A park egyik végében a New York-i nyilvános könyvtár foglal helyet, amelyet érdemes megtekinteni (ingyenes). A gigantikus olvasótermek és az ezen termek valamint előcsarnokok plafonjára festett művészeti remekművek kiemelik az épületet az „egyszerűbb” könyvtárak sorából.

ny34.jpg

ny_hdr24sm.jpg

Amíg az ég felé nagyravágyóan törekvő irodaházak ablakai tükörként működve próbálnak természetes napfényt bejuttatni ebbe a kis oázisba (több-kevesebb sikerrel), addig a park pázsitján és a park szélén körben elhelyezkedő padokon, székeken rengeteg ember próbál egy kis időt, nyugalmat és belső békét találni a körülöttünk rohanó nagyvilágban.

ny30.jpg

A Broadway és a Flatiron Building

A Broadway azon kevés utak leghíresebb díszpéldánya Manhattanben, melyek nem követik a katonásan, vonalzóval kimért sugárutak és utcák párhuzamos és egymásra merőleges hálóját, hanem attól eltérően, ferdén halad a Union Square Parktól egészen a nyugati 78. utcáig, ahol aztán lázadó természete megtörik és beleszürkül az egyszerűsített és funkcionális városrendezői elgondolásokba. 

Számomra a legizgalmasabb szakasza eme útnak a Central Park és a Flatiron Building között helyezkedik el. Leggyorsabban és a legközelebb az N, Q, R és W metrókkal juthatunk el a Flatiron épülethez (23rd street). 

A háromszög alakú épület a maga 20 emeletével a világ egyik legmagasabbjának számított a XX. század legelején és kétségkívül New York egyik szimbóluma.

ny_hdr20sm.jpg

A Broadway-nek - szerintem - hihetetlen atmoszférája és kisugárzása van. Ha itt végigsétálunk, akkor lehet igazán „(meg)szeretni” Manhattant, mert minden olyan előítéletünket egyesíti, amelyek miatt gondolhatjuk New York-ot olyannak, amilyen: hatalmas felhőkarcolók otthona, melyek között apró zöld szigetek bújnak meg, s megannyi kis étterem, kávézó, bár, üzlet várja, hogy felfedezzék belső értékeiket, miközben az egyes kereszteződésekben a közlekedési lámpák jelzéseit néha felülíró, marionett-bábuként hadonászó rendőrök próbálnak rendet teremteni a zajos forgalomban.

Véleményem szerint a Broadway kihagyhatatlan része kell, hogy legyen a New York-i kiruccanásunknak, de nem szabad végigszaladni rajta. Üljünk le néha és hagyni kell, hogy egy kicsit magával ragadjon minket a hangulata és legyünk nyitottak, hogy be- és elfogadjuk mindazt, amit felkínál.

De ez igaz az egész városra is! Másképpen nem is lehet ide (sem) eljönni, hiszen New York az egyik fellegvára egymás elfogadásának nemre, bőrszínre, vallásra és szexuális beállítottságra való tekintet nélkül!

ny_hdr08bwsm.jpg

Fontos megjegyezni, hogy New York-ban megszámlálhatatlanul sok a látnivaló, s az imént olvasottak csak nagyon apró kis szeletek a Nagy Almából. Mindenki a saját lelki- és ízlésvilága szerint válogathat, emelhet ki és élhet meg dolgokat, ha itt jár.

Mindenesetre remélem, hogy tudtam hasznos információkkal is szolgálni illetve remélem, tetszett ez a poszt is.”

Ha szívesen olvasnál még Zoltántól, látogass el a Boly(on)gó élet nevű blogjára!

HÍRMONDÓ 

Nagyon rossz hír az Amerikába vágyóknak 

Az amerikai elnök bejelentette, hogy azonnali egyeztetéseket kezd a kongresszussal a vízumlottó-program beszüntetéséről, miután kiderült, hogy a „zöldkártya-programmal” érkezett az országban a New York-i gázoló. 

Tízezrével szűnhetnek meg az állások 

Javában megy a találgatás arról, vajon mennyi pénzügyes állásba fog fájni Londonnak a Brexit. Egészen durva számok is elhangzottak már (akadt, aki 200 ezerre becsülte), most a Bank of England is bedobta a maga jóslatát.

Lenne értelme az Osztrák-Magyar Monarchiának?

Vajon lenne értelme az Európai Unió korában egy, az Osztrák-Magyar Monarchiához hasonló együttműködésnek? Vannak a régiónak olyan közös érdekei, melyek mentén össze lehet állni?

 A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: New York Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3613147700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

**mimi** 2017.11.03. 14:45:53

@Bredpitt Monika:
Sok volt mostanában a dolog, de azért be-benézek

BOLYonGOeLET · http://bolyongo-elet.blog.hu 2017.11.03. 14:48:02

@tsabus [UK]: Na...akkor majdnem elértem a célt :-) Amúgy jogosan említetted meg azt a "múzeumot" is...őszintén szólva kacérkodtam a gondolattal, hogy azt is megnézzük, de arra már lehet nem volna idő...na de majd legközelebb :-)

BOLYonGOeLET · http://bolyongo-elet.blog.hu 2017.11.03. 14:52:12

@Bredpitt Monika: Szia. Igen láttam, hogy van alatta alsónadrág. Remélem, hogy most nem tört össze benned egy világ :-)
Valóban, a Hershey csoki sem rossz :-)

BOLYonGOeLET · http://bolyongo-elet.blog.hu 2017.11.03. 14:58:07

@Hari Seldon 2: Helló. Szerintem sem olyan vészes (csak, hogy magamat védjem :-) ). Egyetértek @Bredpitt Monikával, hogy feltehetően a sok kép miatt érezheted kissé hosszúnak a bejegyezést. Na de hát képek nélkül meg lehet tök unalmas lenne az egész :-)
Szóval inkább hagyjuk egybe...majd elolvasod, ha egy kicsit több időd lesz ;-)

gabors 2017.11.03. 15:10:50

@London2009: Igen van ilyen itt egy vietnami haborubol valo latvanyossag anyahajo Intrepid rajta van valamelyik ursiklo meg par egyeb hasonlo

de amirol irtam az most is szolgalatban levo hajo volt amirol ezek a jump-jetek szalltak fel ... harrier megallt csak a hajo orra elott 25 talan 30 metterrel a folyo felett szepn megfordult egy helyben stb ... nem mondom igen latvanyos volt

gabors 2017.11.03. 15:12:48

@BOLYonGOeLET: koszi de hidd el ez nekem mar nagyon sok lenne meg ugy is hogy sajat lakasomba mennek vissza ..

nagyon orulok hogy valaki teglahazat is latott az usa-ban (kulcs ott is forditva volt csak kerdezem mert itt sokakat erdekel ) -)))

P.Elliot 2017.11.03. 15:22:58

@BOLYonGOeLET: Nem mondtam hogy nem erdemes felulrol nezni a varost, en azon haborogtam hogy mitol lett ilyen draga, mert az a muzeumokhoz kepest.

Virago_1000 2017.11.03. 15:32:16

@London2009: nahat, koszonom a reszletes leirast.
Nem kovetkezik semmi, csak meg akartam gyozodni, hogy a feltetelezesem rolad, es hitelessegedrol mennyire igaz. Sikerult kibontani a szemelyiseged egy jo reszet.
Leirom, mire jottem ra, de felek, hogy elomoderacio aldozataul esik.
ps. szoval az urge tenyleg paki?

BOLYonGOeLET · http://bolyongo-elet.blog.hu 2017.11.03. 15:44:28

@gabors: bezony, hogy forditva volt :-) volt is belole kisebb zavar az urben eleinte :-)

BOLYonGOeLET · http://bolyongo-elet.blog.hu 2017.11.03. 15:45:40

@P.Elliot: Hat amugy sajnos - szerintem - rengeteg minden tul van arazva ebben a varosban :-(

P.Elliot 2017.11.03. 15:47:16

@Virago_1000: Ugy erted hogy te most itt szart akarsz kavarni?
Ha a pakisztani vagy indiaival van gondod akkor had vilagositsalak fel, dolgoztam azzal a sokat emlegetett bigamista pakisztanival aki igazabol nem is az hanem indiai de atkerultek a masik oldalra, ezert pakisztaninak kell hogy mondja magat mert ott nott fel de igazabol indiai, aszerint is elnek, azt mondta hogy a szulei meg a mai napig is siratjak Indiat, honvagyuk van utana.
Szoval igy vedd azt hogy valaki Pakisztani vagy indiai mert lehet mind a ketto ha a hatarszelrol jott.

gabors 2017.11.03. 15:51:20

@P.Elliot: "@Virago_1000: Ugy erted hogy te most itt szart akarsz kavarni?"

MOST ??? nem MINDIG do NOT feed the fucking troll

London2009 2017.11.03. 15:51:31

@Virago_1000: na ne idegesits mar! Engem pedig nyugodtan boncolgass. Rettenetesen sokat adok a velemenyedre!
Persze, hogy paki, mint leirtam mar tobbszor. Na jol bevittel a malnasba, mert mint a hulye ott alltam a lepcson, hogy jol megnezzem a karkotojet. :D Azt hittem, hogy ez legalabb a szabadkomuvesek minden ketseget bizonyithato abszolut jele. No ennyit akkor a te hitelessegedrol! Tobbszor tolem ne kerj semmit! En hulye! haha

London2009 2017.11.03. 15:52:57

@gabors: ah, igazad van! Tenyleg a francert etetjuk.

P.Elliot 2017.11.03. 15:59:47

@gabors: En csak elkepedtem rajta hogy mit akar ezt itt, szetzilalni a kozosseget? Raadasul sose valogassa senki hogy valaki pakisztani vagy indiai mert lehet hogy mindketto mint irtam. Nem ez a pasas volt az egyetlen akinek volt ilyen kettossege akivel talalkoztam.
De igazad van, ne etessuk.
Nem is tudnam mert huzok el itthonrol mert gyonyoru oszi ido van, mindenkinek ilyet kivanok, a parkban/ utana a cukraszdaban van a helyem egy kave-suti mellett...

P.Elliot 2017.11.03. 16:02:49

@London2009: Tegnap en is valaszoltam neki a csuklo madzagrol de nem reagalt ra, nem is gondolam hogy azert mert teged szurt ki felpiszkalni.

gabors 2017.11.03. 16:03:19

@London2009: en dolgoztam "pakinak" legjobb fonok volt muszlim de nem nyomta, voltam nala tobbszor is sot meg ramadan utolso napjara is meghivott talan en voltam az egyetlen feher gyaur ... (feleseg gyonyoru feher no de paki) nagy vacsora meg minden gyerekek meg minden nagyon erdekes volt (15 eve mar)

azota tobbszor probalt "segiteni" mert elismerte a tudasom hivott pl abu-dhabi-ba nem akarmilyen ajanlattal (200k US) de mikor elmondtam miert nem ... semmi gondja nem volt sot azota is tobbszor kavezunk mikor epp New Yorkban van ...

van masik kollega is aki "paki" szerintem virag ur egy rasszista barom aki csak "latott mar" migrancs pakit

London2009 2017.11.03. 16:06:30

@P.Elliot: @gabors: ah, az en hibam mert par napja mondtam neki, hogy ez biztos fajdalmas lesz neki, de nalunk egy turbanos az egyik nagyfonok. Erre jott ezzel a karkotos dologgakl, en meg tenyleg azt hittem, hogy ennek lehet valami erdekes jelentosege. Ilyen naiv vagyok! No ez legyen a legnagyobb gond. Jo sutikezest!

gabors 2017.11.03. 16:10:03

@London2009: "de nalunk egy turbanos az egyik nagyfonok." turbanos ??? a pakik kozul csak a sikhek viselnek turbant azok indiaban is elnek ha turbanos akkor szinte tuti nem muszlim (attol me lehet paki)

London2009 2017.11.03. 16:16:11

@gabors: akkor lehet, hogy az? Igen, egy fekete szinu cucc van a fejen altalaban. De van, hogy szurke/vilagoskek es alola kivillan a feher bugyi. :D Ki is kerestem most, de csak millionyi cikk meg ez meg az van rola. Nem talaltam meg, hogy hol szuletett. De az irodaban igy terjedt el, hogy paki. De ha tevednek, hat mea culpa. Felolem indiai is lehet meg marslako is. : )

puhacica 2017.11.03. 16:16:47

@London2009: varjal mar, sikerult kibontania a szemelyiseged egy jo reszet, mert:
a) a paki fonokod ezust karkotot hord,
b) megnezted es leirtad, hogy a paki fonokod (milyen) ezust karkotot hord.
erted ugye? :D

gabors 2017.11.03. 16:23:18

@London2009: szerintem ez tutti hogy sikh (nem sik ) ... de kerdezd meg a kollegakat ...

amugy a nevere is rakereshetsz abbol szinte 100% ra meg lehet mondani ....hacsak nem valtoztattak meg mondjuk woodcraft-ra

London2009 2017.11.03. 16:23:55

@libslobsi fuszal: aha! Mar vilagos!
De a hitelessegemet ne felejtsd!

London2009 2017.11.03. 16:28:02

@gabors: na megneztem. Some families of xxx are Khatri Sikh, but most are Punjabi Hindus from the Punjab region and Jains from Rajasthan and Gujarat.
Ettol meg lehet paki? Mert tenyleg igy van a koztudatban. De en ehhez nem ertek.
Egyebkent nem a vallasa volt a lenyeg, hogy muszlim vagy hindu vagy akarmi. Hanem azt szerettem volna ezzel a peldaval megcafolni, hogy csak a private school boyokbol lehet vezeto.

gabors 2017.11.03. 16:28:17

@London2009: keress ra punjab .... armitsar

turbant nem igen hordanak masok (a papjaikon kivul)

gabors 2017.11.03. 16:30:29

@London2009: "Ettol meg lehet paki?"

lasd cross posting ...

persze !!!

London2009 2017.11.03. 16:30:31

@gabors: ah, majd inkabb ha alkalmam lesz ra megkerdezem. Azert annyira nem hoz lazba ez a turbantema. : )

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 16:36:47

Jopofa volt olvasni, es ujra atelni a mi elmenyeinket. mennyire igaz, hogy mindenki egy szubjektvi szuron at nezi ezt a varost, de ugyanakkor vannak dolgok, amelyek sokunkban ugyanazt a benyomast keltik...:)
Jo volt olvasni azokrol a dolgokrol, amleyekre nekunk nem jutott mar idonk (pl. High Line). Koszi a posztot!

gabors 2017.11.03. 16:39:46

@London2009: ha sikh lehet hogy a mai pakisztanbol szarmazik de azert jo ha tudod hogy bar indiaban is uldoztek oket de pakisztanban gyakorlatilag kiirtottak (szo szerint) a sikh-ket ... 70 eve 1947-es partitioning kozben ... mindket oldalon 100ezrek haltak meg ..

ovatosan kerdezd meg ezt azert ...

Indiaban kesobb volt ... ha talan emlekszel Indira Gandhit a sikh testorok oltek meg ma Rajivot is ....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 16:45:24

@P.Elliot: "A hajlektalanoknak mindig szoktam adni, ez nalam rutin de hogy azert utazzak turistaskodni egy varosban hogy ezeket faggassam, hat nem. Ha segiteni tudnek rajtuk ezzel akkor igen de nem tudok csak nemi adomannyal igy ezert ugyan nem utaznek sehova."

Haha, nekem is ez jutott eszembe :) A veluk valo beszelgetes inkabb szociologiai tanulmany resze lehet (ill. ha kesztetest erez vki, hogy ilyen modon segitsen nekik), de nem egy turista program resze. Ertem en, hogy egy szocialisan erzekeny embert megfogjak ezek a dolgok, de a segitsegnyujtas gyakorlati resze ennel sokkal osszetettebb (hozzateve, hogy elismerem, a kozhely, miszerint minden ut az elso lepes megtetelevel kezdodik, igaz).

2017.11.03. 16:51:48

@gabors: De az alapkovetelmeny csak kozepiskola, meg legyel becsuletes. Hogy sokan elbenazzak-e a papirmunkat, azt nem todom.
Ezzel szemben high skill vizumhoz meg advanced degrees zoldkartyahoz kellett bizonyitani, hogy kulonleges tudasod van, es nem lehet a piacrol embert szerezni. Kicsit nagyobb szivo, mint a befejezett kozepsuli.

London2009 2017.11.03. 16:54:55

@gabors: koszi az infot. Nem gondoltam ajtostol rohanni a haznak, de igy meg aztan azt hiszem, hogy nem fogom firtatni egyaltalan es marad paki. Egyreszt gondolom, hogy nem veletlenul terjedt ez el rola, masreszt meg ha lehet paki sikh, akkor ez a kerdes is meg lett szerintem fejtve. : )

Mrs. Clayton 2017.11.03. 16:56:20

@Zsuzsi65: errol az jutott eszembe, hogy nalunk, tolunk epp nem messze tortent, hogy egy jo modu no befogadott egy 20 ev koruli hajlektalan fiut. Egyutt karacsonyoztak, meg a fiu rendszeresen jart hozzajuk, majd valamikor iden ha jol emlekszem a fiu bekattant es megolte a not es a 10 ev koruli fiat. A ferj epp jott haza, amikor mindent verben talalt, ha jol emlekszem ossze is verekedett a fiuval, ot is megsebesitette. A lanyuknak azert nem lett semmi baja mert egyetemen volt. Allitolag azon akadt ki a srac hogy nem fizettek tovabb telefonjat.
Sajnos a hajlektalanok mind mentalis problemaval kuzdenek, egyesek sulyosabbal mint masok.

gabors 2017.11.03. 16:56:22

@LepesMez: "@gabors: De az alapkovetelmeny csak kozepiskola, meg legyel becsuletes. Hogy sokan elbenazzak-e a papirmunkat, azt nem todom."

ez tevhit !!!!

kell (kellett) hozza azt is bizonyitani hogy a kovetkezo 5 evben valaki eltartja ha nem talal munkat ITT JOTT be a maffia ha nem erted akkor ennyi

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 16:57:29

@gabors: "azert ne feljetsd el nem csak a lobby van hanem egy alkotmany is aminek a masodik kiegeszitese ha nem is egyertelmuen de az egyeni fegyverviselest bebetonozta"

Ez igy van! A "gonosz lobby" gyakorlatilag egy konspiracios alap lett mara, de sokan elfelejtik, hogy sok amerikai szamara az Alkotmany az, ami Amerikat testesiti meg. Ezt nehez megerteni europai (magyar) aggyal, hiszen a nemzetallamok a konnyebb helyzetben voltak, mert a maguk kulturaja, tradicioi formaltak ill. tartottak/tartjak ossze ezeket az orszagokat (jo, most mar a globalizacio kicsit "belekopott" a levesbe ;)
Amerikaban - bevandorlo nemzet reven - ugyanakkor ez soha nem letezett. Ehelyett az Alkotmany eszmeisege az, ami az amerikai "nemzetet" letrehozta. Ezert ertheto valamilyen szinten, hogy a mai trendek, amelyek az Alkotmany bizonyos reszeinek modositasat szorgalmazzak, sok amerikai szamara egyet jelentenek azzal, hogy az alapertekeket, amire az egesz orszag epult, probaljak megvaltoztatni. Nana', hogy ez sokaknak nem tetszik...

gabors 2017.11.03. 16:58:15

@London2009: szerintem is legyel kicsit ovatos de google it !!

gabors 2017.11.03. 17:05:41

@Zsuzsi65: csodalatos ahogy irsz errol ... teljesen egyetertek mint valamennyire beilleszkdett migrancs..... de sokan foleg itt ... ottani szemuveggel latjak ezt es SOHA nem vennek le azt a szemuveget ...

de nem is KELL szeretni az usa-t senkinek meg annak sem aki itt el

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 17:16:31

@gabors: hat igen...es - eltekintve a politikai celoktol meg egyebektol, amibe nem akarok belemenni - azert vegyuk eszre, hogy Trump intezkedeseinek EGY resze is erre az alapra epul (ertsd: amerikai alapertekek /Alkotmany vedelme)

gabors 2017.11.03. 17:23:13

@Zsuzsi65: "azert vegyuk eszre, hogy Trump intezkedeseinek EGY resze is erre az alapra epul "

amikor sikerul ... valakinek ertelmes dolgot is csinalni ... :-)

DE pont ezert mondtam mar tobb mint egy eve hogy a republik (szerintem) tul fogja elni ezt a barmot is aki szerint semmi mas nincs mint SAJAT maga (ME)

csak remelni tudjuk hogy bortonben vegzi mellette sok mas csaladtagja IS

es ne lesz tobb csaladi maffia take over probalkozas

2017.11.03. 17:40:21

@gabors: Ahh ertem. A munka reszere nem gondoltam.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 18:00:04

@manu rom: haha, hogy tudod ezt a skizofren allapotodat kezelni? :)) minden nap egy ujabb szemelyiseg :))))

Shaktee 2017.11.03. 18:35:31

@gabors: @Zsuzsi65: nehezen lelkem :)

Manu chaot hallgattsm az este, azért...manu röhög velem együtt hogy az Alkotmátnyt s donaldot egy mondatba írod :)

Shaktee 2017.11.03. 19:08:56

@Nagy Kampics

Egyel Lolek, enyim a baloldal.
Egy kedves kozos ismerosunktol :P

p.coldline.hu/2017/11/03/2687974-20171103-aVWWBA.jpg

Csodabogár 2017.11.03. 19:20:52

@Zsuzsi65: Nem foglalkoztam vele soha, de feltehetően az amerikai alkotmányt is már számtalan függelékkel egészítették ki, ami által változott. Nem lehet ma ugyanazt törvényesíteni mint 1787-ben, vagy mikor is volt. Szóval ha meg lenne a komoly akarat, biztos lehetne valamit csinálni, de hát ugye a pénz az isten és fegyvergyártásban, eladásban rengeteg pénz van.

Burgermeister 2017.11.03. 19:44:58

Wow...flatironbuilding...imádom felejthetetlen élmény, utoljára 10 éve voltam...menni kén ujra már....ez az irás meghozta a kedvem

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 20:24:57

@Csodabogár: persze, hogy kiegeszitettek egy csomo mindennel, mar a kezdetektol.27 amendment az Alkotmany resze. De itt nem errol, hanem alapelvekrol van szo, amit nem lehet megvaltoztatni, mert az olyan kb montha az Usa-bol mundjuk szocialista allamot v kiralysagot akarna vki csinalni: abszolut ellentetes az alapelvekkel. Az onvedelemhez (fegyverviseleshez) valo jog egyebkent arra alapult anno, hogy egy elnyomo rendszer (kormany) ellen legyen eszkoze a nepnek. Az mas kerdes, hogy a fegyvergyartas jo hasznot huz belole.

BOLYonGOeLET · http://bolyongo-elet.blog.hu 2017.11.03. 20:26:20

@Burgermeister: Hello. Orulok, hogy sikerult kicsit felpiszkalni az erdeklodesed. Ha teheted, akkor menjel :-)

2017.11.03. 20:30:23

@lökött plaszter:

Áúúú, ha ezt tovább csinálod, feljelentlek állatkínzásért. :)

Jól néz ki, a franc essen bele.

blackhairlady 2017.11.03. 20:30:54

@Zsuzsi65: off: Zsuzsi, gratulalok a 2. helyhez a Dodgersnek, de a Houston Astros eppen most unnepli a downtownban a world Championship gyozelmet :) Go Astors!!!!!!!!!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 20:34:45

@blackhairlady: haha:) kepzeld, a ferjem is nekik szurkolt (mondtuk is neki, hogy "you are a traitor" :) arra hivatkozott, hogy o is texasi szuletesu, es ugyis mindenki a kozeleben Dodgers fan :)

Shaktee 2017.11.03. 20:44:55

@Nagy kámpics: :-)...elnézést a makaroni miatt, tobbet nem fordul elo, tolem csak igazi laskával kapsz majd.

SzZoole 2017.11.03. 21:08:39

@Nagy kámpics: látod a tetején a kis füstölt sült szalonna darabokat ? :-))

Holnap kapsz egy kis tepertos pogácsát is ,-:))

SzZoole 2017.11.03. 21:12:31

@lökött plaszter: te meg más tollával ékeskedsz, te kivénhedt peacock kappan :-)))

SzZoole 2017.11.03. 21:37:00

@Nagy kámpics: mit ettél régen Bolek, amit szívesen ennél?:-)

Shaktee 2017.11.03. 21:52:27

@Zoole Reloaded: tanulj meg végre képeket berakni lusta limódrájver :)

Shaktee 2017.11.03. 21:52:32

@Nagy kámpics: nemis

Kérlek tegnap egy kacsát sütöttem, veres káposzta-újkrumpli körettel, hatalmas mája volt, lepirítva..kacsmadár háromszor fordult a sütõben, kenegettem szorgosan reszelt citromhéj/oliva/balzsamecet keverékkel...

SzZoole 2017.11.03. 22:12:06

Hogy a devla péloza meg az összes barmot aki este 9 után tuzijatekozik, nem hagynak aludni......

Dikusz 2017.11.03. 22:25:23

@Zoole Reloaded: ej, de szépen fogalmaztál:)))
Ez a robbogatás egész vasárnapi lesz, nem?

SzZoole 2017.11.03. 22:30:06

@Dikusz: igen.......
Már vagy 2 hete készülnek a lelkes amatőrök a bonfire-re, ahelyett hogy inkább otthon strumangolnának.....
Hogy a jóisten adna nekik hatos ikreket

London2009 2017.11.03. 22:37:06

@lökött plaszter: @Nagy kámpics: tegnap magyar borkostolason voltam. 5 bor, 5 fogas. De inkabb nem irom le a menut Kampics miatt. Meg elkampicsorodna. : )

FutureFry 2017.11.03. 22:44:53

@London2009: “biztos fajdalmas lesz neki, de nalunk egy turbanos az egyik nagyfonok.”

Az Apple egyik SVP-je és New Media/internet/entertainment division alapítója egy sikh volt aki 10 évig dolgozott ott “nagyfőnökként” a 90-es években. Ő látható pl. Steve Jobs és Steve Wozniak mellett a Walter Isaacson által írt Jobs-ról szóló életrajzi könyv egyik képén (turbánnal a fején).

London2009 2017.11.03. 22:45:13

@Zoole Reloaded: durrogtass te is! De csak hangosat, ne... :D

gabors 2017.11.03. 23:09:09

@Csodabogár: "@Zsuzsi65: Nem foglalkoztam vele soha, de feltehetően az amerikai alkotmányt is már számtalan függelékkel egészítették ki,"

hat NEM !!! az elso 10 mar eleve benne volt azota tartanak a 27 nel vagyis 17!!! nem fidesz ez ... ebbol ha nagyon akarod 2-t le lehet vonni mert az egyik bevezette az alkohol tilalmat egy utobbi meg megszuntette ...

szoval 1789 ota CSAK 15 valtoztatas volt de azok egy resze valoban alapveto pl nok is szavazhatnak !! (ezt neked irtam) feketek is szavazhatnak ezt Virag elvtarsnak ... azonkivul maximum 2 elnoki termunis (remeljuk trump sem tart tovabb)

es ezekhez hasonlo dolgok az USA-ban nem szinezik faragjak csak ugy az alkotmanyt persze nem is egy vontaton irta a buzi fideszes

gabors 2017.11.03. 23:11:27

@Zsuzsi65: "@Csodabogár: persze, hogy kiegeszitettek egy csomo mindennel, " zsuzsi nem kellene a hulyeseget meg segiteni is ... a kigeszitesek osszesen par oldalt toltenek meg ! es alapvetoen ALIG valtoztattak meg az alkotmanyt az elso 10-t MINDIG le kell vonni hiszen az alkotmannyal egy idoben fogadtak el igy gyakorlatilag resza annak Bill of Rights !!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 23:12:53

@gabors: ok, lehet, hogy pontatlanul fogalmaztam, en az Amendments-re ertettem a "kiegeszitest", bocs, ha felreertheto volt :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 23:15:59

@gabors: igen, a Bill of Rights gyakorlatilag a resze az Alkotmanynak...ott a pont! :) civics lecke az allampolgarsagi vizsgara ;)

Shaktee 2017.11.03. 23:23:36

@London2009: legalább az édességet áruld el..a kámpics nem édesszáju :) gundel palacsinta??

somlobodog 2017.11.03. 23:30:06

@gabors: feleslegesen reagálsz ennek a feregnek. Egyébként igazad is van

London2009 2017.11.03. 23:46:57

@lökött plaszter: bar ajanlgattak de azt pont en sem kertem. Igy azt nemtom!!

M. Péter 2017.11.03. 23:53:26

@Zsuzsi65: A függetlenségi háború egyik kiváltó oka az volt, hogy Massachussets kormányzója, Gage tábornok el akarta kobozni az amerikai telepesek fegyvereit. Szerintem ezért lett a fegyvertartás ilyen fontos ügy. Az alkotmánymódosításban csak az állam biztonságáról van szó, önvédelemről nem.
A 3. alkotmánymódosítás is azért van, mert az amerikaiak nagyon utálták, hogy a brit katonákat a házaikban szállásolták el. Egyébként senkinek sem jutott volna az eszébe, hogy a katonák elszállásolásáról az alkotmányban kell rendelkezni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 23:57:00

@M. Péter: dicseretes, hogy sokunk igyekszik kicsit beleasni magat az amerikai tortenelembe, ha mar itt elunk, nem igaz? :) (vagy mert a gyerekunk is tanulja :) just kidding...De viccen kivul, szerintem nagyon sok erdekes dolgot tanulhatunk, amit - erthetoen - annak idejen, mo-i tortenelem orainkon nem tettunk meg, hiszen azert ennyire melyen nem mentek bele az USA tortenelmebe (hacsak nem vki tortenelem tanarnak tanult)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.03. 23:58:31

@M. Péter: btw, az Outlander konyvsorozat 5. konyvenel tartok, amiben mar a Fuggetlensegi Haboru elozmenyei kezdenek kirajzolodni...

gabors 2017.11.04. 00:07:39

@Zsuzsi65: " Amendments-re ertettem a "

azok tobbsege is nehany paragrafus ... pl a hires itt basztatott masodik osszesen 2 mondat ! de legkomplikaltabb sem tobb mint fel oldal !!!

es utana amit valoban alkotmany modositasnak IS lehet nevezni a 15 azok sem olyan nagy terjeelmuek kb fele szavazati joggal foglalkozik a modernebbek gyakorlatilag az elnoki hatalmat nyirbaljak kicsit .. mint a mostanaban annyit emlegetett 25.-ik !!

gabors 2017.11.04. 00:09:23

@Zsuzsi65: "lecke az allampolgarsagi vizsgara ;) " mar megvolt de elotte is tudtam ... hidd el el is olvastam

alig varom a romaniai foszakertot ... :-)

2017.11.04. 00:09:30

@Zoole Reloaded: @London2009: @lökött plaszter:

"mit ettél régen Bolek, amit szívesen ennél?"

Hát, most hogy szóbakerült, például kacsát.

Meg nagyon rá vagyok/lennék izgulva egy jó kis babfőzelékre, kuktában. Olyan kis embert próbáló élet ez az állandó költözködés, vagy sütő nincs valahol, vagy alapanyagok, de konyhai eszközök meg például sehol.

Most volt a lidl-ben akciós kukta, 60 euró volt asszem, álldogáltam is egyik lábamról a másikra, hogy megvegyük-e. Használnánk kábé egyszer, és végülis lehet érvelni amellett, hogy egy babfőzelék megér +60 eurót, de amennyi konyhai eszközt már elhagyogattunk mindenfelé, abból kis túlzással el lehetne menni világkörüli útra. Meh. Konyhai eszközök.

De babfőzelék. Puhacé küldött a múltkor egy (nem kuktás) receptet, az nemsokára próbára lesz téve, a kuktás verziót meg majd zabálom, ha/amikor legközelebb mo-on járok, és meglátogatom fateromat. A fater kurva jól főz, a fene essen a pofájába, de tényleg.

Aztán paprikás csirke nokedlivel. Azt pont a nyáron ettem, szuper volt. Itt most nincs tejföl, de majd valahonnan szerzünk.

És igen, pogácsa! Már régóta rágom a bnőm fülét, hogy egy jó kis pogit süssünk már ki, de mindig csokis süti vagy bejgli lesz belőle. Hogy is mondják? Tough man, tough luck, tough life.

Ebből a szempontból egyébként tök jó lehet családosnak lenni. Ezek a rohadt portugálok állati erősek sütikben (is), de hát nem lehet egyedül megenni ezeket a sütiket, olyan nehezek, mintha az ember lenyelt volna egy téglát. Most jöttünk meg a boltból, nézegettem egy nata tortát (nem tudom, mi a nata pontosan, valami vaníliás cucc, a "pastel de nata"-t biztos ismeritek), de hát akkora volt, mint egy pizza, én azt nem bírom (vagy inkább akarom) megenni egyedül. Kéne egy család, kamaszfiúkkal lehetőleg, a lányokra nem lehet úgy számítani, a barátnőm például egyáltalán nem eszi úgy a szemetet, mint én. Most ahogy néztem, ketten is elcsúsztak a nyálcsíkon, amit a hűtőpult előtt húztam. Mindegy, a sör le volt árazva, azt vettünk, azzal elbírok egyedül is.

Szóval igenis nagyon édesszájú vagyok.

Van ez a hét főbűn, tudjátok (kevélység - fösvénység - bujaság - irigység - torkosság - harag - jóra való restség), és hát nekem olyan szűzi, gyermeki lelkem van, hogy szinte bűntelen vagyok tényleg, a haraggal állok talán hadilábon, hanem a torkosság, a fene vigye el, nem tudok vele mit kezdeni. Eddig még valahogy elkerültem életemben, hogy istenverte dagadt legyek, de fogok lenni, akarok lenni, és szuper lesz.

Hogy mi akarok lenni, ha nagy leszek? Cukorbeteg, bzmeg, de mááár. :)

2017.11.04. 00:10:54

@London2009:

"tegnap magyar borkostolason"

Ez mit jelent? Megint Mo-on vagy, vagy Londonban van magyar borkóstolás? És ide azzal a menüvel. :)

Dikusz 2017.11.04. 00:23:39

@Nagy kámpics: fél órával ezelőtt került hozzám egy régi, működőképes alumínium kukta, olyasfélében főtt babfőzelékre gondolsz?
Mondjuk nem tudom ki merjem-e próbálni, vagy harminc éve főztem ilyenben. Van itthon egy húsz éve nem használt ötkilós kemping gázpalackunk, teli(?) gázzal. Amekkorát tudnak
külön-külön is robbanni, lehet elrepülnének a világ másik feléig is...

2017.11.04. 00:29:37

@Dikusz:

"olyasfélében főtt babfőzelékre gondolsz?"

Szerintem igen!
De az biztos, hogy félelmetes eszköz...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.04. 00:36:05

@gabors: "lecke az allampolgarsagi vizsgara ;) " mar megvolt de elotte is tudtam ... hidd el el is olvastam "

Don't be so defensive :) nem is rad gondoltam, hanem magamra :)))

gabors 2017.11.04. 01:24:25

@M. Péter: ugyes vagy ... nem is azt mondtam hogy uagyazon a napon hanem hogy egy idoben .. olvastad is amit belinkeltet ... 1789 ben torten mindez akkoriban megcsak nem is napokban mertek az idot ..

amire utaltam hogy par EVEN belul de meg ez sem igaz erre a Bill for Rights ugyanazon az alkotmanyozo konvencion belul elfogadtak ha jol ertem CSAK az amit beliknkelte.

kék madár 2017.11.04. 06:02:18

@gabors: nekem elolvasni majdnem ket nap volt :)

kék madár 2017.11.04. 06:30:23

@Mrs. Clayton: "Sajnos a hajlektalanok mind mentalis problemaval kuzdenek"
a mind azert tulzas

SzZoole 2017.11.04. 07:21:35

@Nagy kámpics: hehehe, ma mexikói csilisbab lesz, tegyek fel képet? :-))

A nejem cukrász mester, pastry shef:-))

Ha látnád a portfólióját........LoLer :-)))

Hari Seldon 2 2017.11.04. 08:18:29

Na, most sikerült végigolvasni. Tetszett, főleg mert informatív. Pár év múlva, amikor a lányok kicsit nagyobbak leszenk és tudják értékelni a látványt, meg a helyszíneket, akkor elmegyünk.
Mondjuk élni nem bírnék ott, nekem az a város hosszú távon túl "sűrű". És - szigorúan a képek alapján - nem olyan könnyed mint Párizs. (De ez lehet hogy csak a képek hatása, élőben kell ezt megítélni.)

somlobodog 2017.11.04. 08:18:52

@P.Elliot: nekem van indiai és pakisztani haverom is. Nem nagyon kéne őket osszekeverni... Nem esne jól egyiknek sem. Főleg a pakisztani rém öntudatos és büszke. Mesélt pár sztorit hogy védték a határt az indiaiaktol... Nagyon durva ha csak a fele is igaz. Ha kozolnem vele hogy indiai akkor lehet nem dobnam fel a napját:)

somlobodog 2017.11.04. 08:19:17

@gabors: nem kell sponsor a zöldkártya lottohoz. Igazolni kell egy összeget számlán az interjún és ennyi (kB 25k usd csaladletszamtol fuggoen de már nem emlékszem pontosan). A határidok elég hosszuak, a papir munka pár óra elfoglaltság. Orvos 1 óra. Interjú kB 1 óra, az érdemi része 4perc volt kB. 3 éve ez volt a helyzet. Semmi extra, ha valaki leerettsegizett akkor ez sem fog kihívást jelenteni:). Költsége az eljárási díjak erre sem emlékszem teljesen de Max 3000 usd volt 3unknak. Lehet annyi sem. És az interjún kívül minden online, postázni sem kell semmit

P.Elliot 2017.11.04. 11:47:25

@somlobodog: Nem keverte ossze senki csak te csinalod most. Azt irtam hogy nem tudhatod hogy a maganak pakisztaninak mondott alak nem-e indiai a hatarszelrol, ez az altalam emlitett pasas is indiai de megis pakisztaninak mondja magat mert ott nott fel es meg o is a sziveben, a szulok utan indiainak erzi magat.
Azt hogy az indiaiak mit csinaltak a pakisztaniakkal nem hinnem el csak mondasra mert meg kell kerdezni a masik felet is hogy ok mit kaptak a pakisztaniaktol. Egyaltalan, mindket felet meg kell am hallgatni es jozanul merlegelni hogy hogy lehetett es mit miert....

gabors 2017.11.04. 13:43:11

@somlobodog: csak szolok hogy olyan hogy pakisztan kb 70 eve van csak arra mi fasznak buszkek nem tudom ez olyan fajta mint jugo nep vagy a szovjet nep vagy a palesztin nep (lehet folytatni persze libiai meg iraqi megy pl ugandai)

gabors 2017.11.04. 13:48:30

@somlobodog: " nem kell sponsor a zöldkártya lottohoz. Igazolni kell egy összeget számlán az interjún és ennyi " ez vagy az kell ha van 25k $USa szamladon az eleg kb 2 evre ... ha nincs akkor vagy sponzor kell vagy munkaszerzodes ... de biztos jobban tudod mert vegig csinaltad ... (

az en zoldkartya kerelmemkor kellett sponsor pedig jol fizeto allasom volt mar az USA-ban kitudja ???

gabors 2017.11.04. 13:56:28

@somlobodog: OK, en 15 evve ezelott csinaltam akkor semmi nem volt online eleg sok mindent kellett kuldeni bizony levelben pedig en mar AKKOR is az usa-ban eltem (legalissan) egy csomo eredeti okmanyt is kertek amit visszkuldtek kesobb

az allampolgarsagit 1.5 eve csinaltam itt is kellett kuldeni eleg sok mindent de csak masolatokat az eredetit csak az interview kerhettek volna de nem tettek az en burokratam vegig ment minden kerdesen de semmire nem kerte az eredetit .. a sorkatonai evemmel toltottuk el a legtobb idot .. lehet mert felismertem Norman Rockwell kepet az irodjaban es mondtam hogy nem reg voltam egy NYC-i kiallitason ... errol aztan tobbet beszelgettunk mint az allampolgragi vizsgarol (erdemes ismerni a usa kulturat is )

Shaktee 2017.11.04. 14:48:07

@Nagy K!

Üsd már fel a Krúdy álmoskönyvet, apácákkal álmodtam, s most sétált be három a kedvenc Briedghead kávézómba..

Ojvéh :)

Burgermeister 2017.11.05. 09:40:21

Amugy a gitáros faszi 10 éve is ugyanigy nyomta. Hány éves lehet? Vki megkérdezné ha arra jár? :)

blackhairlady 2017.11.05. 23:25:43

@Zsuzsi65: Tenyleg texasi a ferjed? Melyik reszerol szarmazik?
Kb 700-750 ezer ember unnepelte a csapatot a belvarosban, oriasi parade volt :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.11.06. 02:10:17

@blackhairlady: Corpus Christi-ben szuletett, de mar 6 evesen ide koltoztek CA-ba, ahol az apukaja a NASA-nal kapott allast.

London2009 2017.11.08. 14:57:57

@Nagy kámpics: most jutottem el odaig, hogy valaszoljak.
A borkostolo itt volt Londresban es ot fele Bock bort kostoltunk. Az eloetel lazac volt. Az a jo magyar lazac!! :D Na jo, ezt en sem ertettem. Viszont utana belehuztak. Toltottkaposzta, sult malac alma kompottal majd sult liba, lilakaposztaval, hagymas krumplival az volt a legjobb. Desszert is volt, de az mar egyszeruen nem fert belem.
Tegnap kulonben Stefania vagdaltat csinaltam es borsofozeleket. Na ehhez nem kell sem kukta, sem pedig barmilyen kulonleges adalek es valami isteni lett. A borsofozelek az egyik kedvencem, nem maradt semmi belole.
Kulonben pedig en jobban szeretem a kuktanal a lassu fozot. Abban minden csodalatosra megfo. Ha semmi mas nincs a haztartasodban, lassufozod legyen!! A vilag legjobb dolga.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása