oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. augusztus 15. 06:47,  Határátkelés oda-vissza 65 komment

2016. augusztus 15. 06:47 Határátkelő

Határátkelés oda-vissza

Agyelszívás, a sok pénzért képzett emberfők külföldre vándorlása, a GDP-re gyakorolt negatív hatás, egyre kevesebb munkavállaló – hosszan sorolhatnánk azokat a sztereotípiákat, melyeket a határátkeléssel kapcsolatban nap mint nap hallunk. A kérdés az, mennyi ebből az, amit az adatok is alátámasztanak, és mi az, amiről csak gondoljuk, hogy igaz.

erkezesi_oldal_flickr_com_james_cridland.jpg

Az egész unión belüli migráció egyik rákfenéje, hogy valójában meglehetősen kevés adat áll rendelkezésünkre, így elég nehéz meghatározni, mi az, amiről csak hisszük, hogy igaz, és mi az, amit számokkal is alá lehet támasztani.

Mert mihez kezdjünk például azzal az állítással, hogy az Európai Uniós tagság a magyar gazdaság egészére nézve többet vitt, mint amennyit hozott? Nehéz lenne nem komolyan venni egy ilyen állítást, mégis csak a Miniszterelnökséget vezető miniszter mondta, ugyanakkor ha az ember csak azt nézi, az utóbbi bő évtized fejlesztéseinek mekkora része valósult meg uniós pénzből, akkor kissé zavarba jön.

Vagy ott van az az állítás, hogy Nyugat-Európa elszívja a drága pénzen kitanított magyar munkaerőt – vajon ezt mennyiben támasztják alá az adatok? És akkor a hazautalások összegéről még nem is beszéltünk.

Tízszeres elvándorlás

Az Eurostat adatai szerint míg Magyarországról 2007-ben évente körülbelül 4500 ember ment külföldre (mármint az Európai Unión belüli országba) munkát vállalni, addig ez a szám 2014-ben már elérte a 45 ezret.

Nyilván ezen is lehet persze vitatkozni, hogy tényleg ennyi-e az annyi, miközben csak Ausztriába több mint 8600 magyar költözött ki tavaly, amivel az ötödik helyen állunk összesítésben (a teljes adatsort itt találjátok).

Mondom, vitatkozni lehet, de fogadjuk el, hogy arányaiban 2007-hez képest tízszeresére nőtt az évente külföldre költözők száma. (Csak zárójelben: természetesen ennek a megugrásnak egyrészt oka, hogy Németország és Ausztria csak 2011-ben nyitotta meg a munkaerőpiacát, illetve másrészt talán az is, hogy a hagyományosan országon belül sem mobilis magyaroknak kellett pár év, mire rászánták magukat az elindulásra.)

Ez elsőre durva adat, és alátámasztja mindazt, amiről a bevezetőben írtam, ugyanakkor van ennek több érdekes vetülete is.

A hazautalások

Kezdjük a talán leginkább mérhető adattal, ez pedig a hazautalások összege. Ha csak a viszonylag friss, tavalyi második negyedévvel záruló évet vesszük, akkor egy év alatt mintegy 950 milliárd forintot utaltak haza a határátkelők (halkan jegyzem meg, hogy ezek csak a tényleg követhető utalások, nincsenek benne az Ausztriába ingázók és a pénzt aligha bankon keresztül utalók pénzei).

Ez nem kis összeg, hiszen meghaladja a bruttó nemzeti össztermék 3 százalékát, ráadásul ha európai perspektívába helyezzük, még keményebb a helyzet, hiszen ezzel a harmadik helyen állunk arányosan a tagállamok között.

remittance.jpg

A sok százmilliárd forintos kérdés persze ebben az esetben is az, hogy mennyit visz el a kivándorlás, pontosabban miként aránylik egymáshoz a határátkelés okozta veszteség és a hazautalások okozta nyereség.

Nos, az Eurológus által idézett, 2011-es tanulmány (sajnos ez elég régi…) szerint akkor mintegy 0,33 százalékkal csökkenhetett a magyar GDP, ugyanakkor a hazautalások 0,51 százalékkal növelték a bruttó nemzeti összterméket, azaz még ha 5 éves tanulmányról is van szó, szerintem nem esünk borzalmas túlzásba, ha azt mondjuk, hogy a két hatás nagyjából kiegyenlíti egymást (és akkor még jóindulatú voltam).

Az agyelszívás

Legalább ilyen érdekes kérdés, a „kiképeztük sok magyar adóforintért a diplomásokat, akik erre elhúznak külföldre, jaj” esete. Ez egyfelől nyilván igaz, hiszen szinte mindenki ismer olyan orvost, mérnököt, és még sorolhatnánk a szakmákat, akik ma már külföldön keresik a boldogulást. Ezt nem is kérdőjelezi meg senki.

Az viszont már meglepő, hogy Magyarország az Európai Unión belül csak 18. (!) a diplomás munkaerő elvándorlása terén, olyan országok előznek meg, mint Németország, Dánia, Hollandia, Franciaország, és még sorolhatnánk, mi több, a magyarországi diplomás elvándorlás nagyjából megfelel az Európai Unió átlagának. Ettől még persze van, létező jelenség, csak hát az arányok… (Nem véletlen, hogy nem is ezeken a területeken van a legnagyobb gond a magyar gazdaságban.)

agyelszivas.jpg

A visszatérők

Még nem esett szó azokról, akik visszatérnek, pedig meglepően sokan vannak, és ehhez még különböző kormányzati (propaganda)programok sem kellenek. Sajnos megint csak 2013-mas adatra tudok hivatkozni (ez van…), de az akkori listából teljesen jól látszik, hogy a határátkelők fele vissza is tér Magyarországra (az már egy másik – egyébként nagyon fontos – kérdés, hogy utána ismét elmegy-e).

Érdekes, hogy a szlovákoknál 90 (!), a románoknál pedig 80 százalék fölött van ez az arány, ami azért nagyon magasnak tűnik, de a magyar 50 százalék sem kevés. Érdekes egyébként, hogy a régióból a csehek kivételével mindenütt elég nagy a visszatérési arány.

visszaterok.jpg

Ráadásul ezek a visszatérők olyan képességeket hoznak vissza magukkal, melyek Magyarországon sokaknál hiányoznak. Ezek között akad elég jól megfogható (például nyelvtudás, amire Magyarországon égető szükség van), és kevésbé behatárolható, például a munkakultúra, életszemlélet, hozzáállás (erről szól a Magyarország 2.0 pályázat is).

Ezek nehezen forintosítható dolgok, de szerintem nem nagyon lehet megkérdőjelezni, hogy komoly hozzáadott értéket képviselnek már közép-, de még inkább hosszútávon.

Merre tovább a fizetésekkel?

Van még egy olyan tényező, amit érdemes figyelembe venni, amikor az előnyökről és hátrányokról beszélünk, és ez a Magyarországon a részben a határátkelés nyomán kialakult munkaerőhiány következménye.

Nyilván sok mindent fel lehetne itt sorolni, de az elmúlt hónapokban egyvalami teljesen egyértelműen látszik: a cégek kénytelenek lesznek egyre mélyebben a zsebükbe nyúlni és megfizetni a munkavállalókat, különben lassan nem csak a málnát nem lesz majd, aki leszedje, de már a szlovák autógyárak is rendkívüli erővel szívják el a magyar munkaerőt, nem is beszélve az építőiparról, a vendéglátásról és még hosszan sorolhatnánk.

Összességében a mai posztnak csak az volt a célja, hogy megmutassa: amikor azt halljuk, hogy a határátkelésnek és Magyarország uniós tagságának milyen az egyenlege, akkor egy nagyon összetett kérdésről van szó, aminek olyan vetületei is vannak, amire az ember először talán nem is gondolna.

A magam részéről azt gondolom, hogy az nem lehet kérdés, hogy pusztán a be- és kifizetések tekintetében Magyarország az Európai Unió egyik legnagyobb haszonélvezője, miként az sem lehet kérdés, hogy az elvándorlás komoly gondokat okoz a gazdaságnak. Ugyanakkor mindezt okos tervezéssel és gondolkodással akár pozitív irányba is lehetne terelni és ki lehetne használni. És talán ki is kellene.

HÍRMONDÓ

Ha Londonba utazol, erre nagyon vigyázz

A lutoni reptér egyike a magyarok által leggyakrabban használtaknak Londonban, szóval jobb tudni, hogy nagyon érdemes vigyázni, mert akadnak furcsa dolgok. Például az, hogy nincs bekamerázva, ami súlyos gond, mint elsőre gondolnánk. Itt elolvashatsz egy nagyon érdekes történetet erről.

Nyolc óra munka? Ugyan már!

Nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás – ismerős, ugye? Nos, miközben Magyarországon ebből a nyolc óra munkát kevesen tudják betartani, hiszen sokaknak többet kell dolgozni a megélhetésért, Svédországban egyre komolyabban fontolgatják a hatórás munkanapok bevezetését, mi több, sok helyen már meg is lépték. Hogy ez miért jó a cégeknek, az itt kiderül.

Két pohár borba bukott bele a svéd miniszter

Kénytelen volt távozni a svéd kormány szakképzési és felnőttoktatási minisztere. Az egyébként Boszniában született Aida Hadzialic azért mondott le, mert ittasan vezetett. Egy ország következményekkel. A teljes sztorit itt találod.

(Fotó: flickr.com/James Cridland)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Európai Unió

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4510410694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.08.15. 06:56:47

nem ertem miert nem lehet szamokat tudni. munkaltato leadja az adott havi szja-nla a munkavallalok nevet/nemzetiseget, azt a helyi KSH osszeadja, megvan a szam. vagy szabad a munkavallalas, de neten be kell regisztralni, a regisztracios lap meg egybol megy brusszeli szerverre. nem olyan nehez ez. csak toketlen az eu mint minden masban...

Csodabogár 2016.08.15. 09:08:27

@FeketeMacska73: Biztos senkit se érdekel a dolog. Engem se.:-)
A fantasztikus haza utalt összegen már fenn akadtam a napokban és most se tünik számomra hihetőnek.

Hirmondó, lutoni repülő tér. Ez sajnos bárhol megtörténhet. Velünk tavaly pl. Milanoban az állomáson történt. Hosszú sor állt a rendőrség előtt és a tisztviselők csak a vállukat vonogatták. Igaz hangosbemondó állandóan mondta, több nyelven, a lopás veszélyét.

verkagrafomanka 2016.08.15. 09:22:21

2007-ben évente? Vagy ez csak nekem fura?

arncht 2016.08.15. 09:25:30

en akarhogy kalkulalok (se otthon, se itt nem keresnek rosszul), megeri kint maradni ausztriaban - raadasul ez minel inkabb igy van, ha minel kevesbe nivos munkat vegez az ember. tobbet tud felretenni honap vegen - nem a fizetesben, ebben van a legnagyobb elteres.

fhdgy 2016.08.15. 09:39:29

Az öreg székely szerint a medve nem játékszer. A magyar politikusoknak azt is kellene tudniuk, hogy az EU sem az.

Nekünk pedig azt is látni kell, hogy az EU nem is varázsszer.

A csatlakozásunk előtti pár évben már a politikusaink szájából minden problémafelvetésre azt hallottam, hogy "majd az EU!". Csodavárás volt, de a csoda elmaradt.

Az EU tagságunkon igazából csak azok tudtak nyerni, akik élve a szabad munkaerővándorlás jogával elhúztak. Egyes emberek nyertek, de az ország veszített. Nem azért mert Brüsszel így, meg Brüsszel úgy, hanem mert bénák voltunk, vagyunk és még sokáig leszünk is.

Nem vettük észre és még ma sem látjuk be, hogy az EU az államok szintjére emelte a versenyt. Ma már nem csak az embereknek és cégeknek kell egymással versenyezniük, hanem az egyes államoknak is, pl. a munkaerőért, a beruházásokért.

Ezt a versenyt Magyarország elveszítette.

A legnagyobb baj, hogy ezt nem varrhatjuk az "ellenségeink" nyakába. Ezt magunknak okoztuk, ne kárhoztassunk érte senki mást!

LyukasBogrács 2016.08.15. 09:57:34

"az Európai Uniós tagság a magyar gazdaság egészére nézve többet vitt, mint amennyit hozott? Nehéz lenne nem komolyan venni egy ilyen állítást"

Nekem sikerült. Úgy marhaság, ahogy van.

komisz_kölök 2016.08.15. 10:33:40

@arncht: en is ezen gongolkozom egy ideje. Infoskent lassan nem is olyan sokkal lehet többet keresni Ausztriäban, mint Pesten.

Egyenlöre mindent összevetve meg jobb Becs, de ha itt is elkezdenek alkotni muszlim testvereink, lehet, hogy nagy sebesseggel huzunk haza. Nemetorszag mär szoba sem jön nekünk pont e miatt. Sajnälom, hogy ha igy fog alakulni, mert jo kis orszag volt ez pär evvel ezelöttig...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.15. 11:03:15

@fhdgy:
Tejesen igazad van. Meg kell tanulni a munkaerő megtartását. Magyarország ezt elbukta.

takarék-láng 2016.08.15. 13:43:15

@komisz_kölök: "Egyenlöre mindent összevetve meg jobb Becs, de ha itt is elkezdenek alkotni muszlim testvereink, lehet, hogy nagy sebesseggel huzunk haza. Nemetorszag mär szoba sem jön nekünk pont e miatt. Sajnälom, hogy ha igy fog alakulni, mert jo kis orszag volt ez pär evvel ezelöttig..."

A nemetek es osztrakok menekultek lettek a sajat hazajukban. Menekulnek hozzank. Meg is latszik az ingatlanarakon. Nalunk ugyanennyi terrorista akcio lenne(90%-at a kezivezerelt nemet media elhallgatja tehat nem is tudjuk) de koszonhetoen Orban Viktornak, most kerites van, terrorizmus helyett.

Muscari 2016.08.15. 13:45:53

En sokaig azt hittem, hogy elenyezo szamu ember megy vissza. Egy par honapja azonban beleptem egy par angliai FB csoportba, es ledobbentem, hogy mennyien keszulnek haza. Foleg kisgyerekesek, de sok egyedulallo, aki megrekedt a tomegszallas-minimalber-London vonalon, utal itt lakni es alig varja, hogy hazamenjen.
Egyszer valaki feltett egy szavazast errol, es kb 90% azt mondta, hogy haza akar menni.

Ez a blog valoszinuleg azert nem reprezentativ (persze a FB se az), mert az ide irok tobbsege mar megallapodott, "committed" hataratkelo, igy alakult ki a kozosseg.

Bredpitt Monika 2016.08.15. 14:48:05

@Muscari: na, az egyik szamomra legkedvesebb hozzaszolas lesz ez ,
azert had kerdezzem meg miert gondoltad idaig, hogy nagyon keves ember jon haza

Bredpitt Monika 2016.08.15. 14:52:17

@Bredpitt Monika: javitas: hadd kerdezzem meg, de nehez ez a magyar nyelv

Muscari 2016.08.15. 15:49:12

@Bredpitt Monika: mert az en ismerettsegi koromben nem ezt lattam. Egy embert, pontosabban csaladot ismerek, akik a hazakoltozest tervezik, de ok is meg akarjak tartani az itteni vallalkozasukat es otthonrol "taviranyitani" valahogy.

Van aztan meg egy par, akik eredetileg egy evre jottek, de maar most latszik, hogy legalabb ketto lesz belole, aztan meg ki tudja. A tobbi magyar, akit az ot ev alatt megismertem es meg valamilyen kapcsolatban vagyunk, az maradni akar.

takarék-láng 2016.08.15. 16:52:44

@Muscari: "Ez a blog valoszinuleg azert nem reprezentativ (persze a FB se az), mert az ide irok tobbsege mar megallapodott, "
- az ide irok (90%-ban balliberalis erzelmuek) mennyisegileg a statisztikai hibahatart sem teszik ki. Persze te magadbol indulsz ki, nem artana tovabb is nezni. Es ha tovabb nezel, meglatod hogy nemcsak a london tomegszallas minimalberen megrekedtek keszulnek haza sot foleg ok nem mert nekik otthon sem lenne sokkal jobb. Eppen hogy az ertelmiseg keszul haza, mert Magyarorszag egy elhetobb orszag (lett).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.15. 17:16:09

@takarék-láng:
Feldobad a napomat.
Rég röhögtem ilyen jót.

Taxomükke (UK) 2016.08.15. 17:54:06

@takarék-láng: @diggerdriver: Ez valami idezet a Ludas Matyibol?
Elhetobb orszag lett Magyarorszag?
Ja, vegul is 1944-hez vagy '54-hez kepest biztosan...

Din Serpahis 2016.08.15. 18:14:31

@takarék-láng: Hát ha az itteni (Zürich) magyar kollegáimat nézem, az értelmiség rohadtul nem készül hazafelé, sőt...

2016.08.15. 18:22:59

@takarék-láng: "de koszonhetoen Orban Viktornak, most kerites van, terrorizmus helyett."

Jaja. Meg tegyük hozzá azt is, hogy a fizetések/megélhetési kiadások aránya eléggé el van távolodva egymástól, a segélyből éhen halni sem lehet már szinte. Nem kell még több parazita az országba, van így is épp elég, de az, hogy nem maradnak itt migráncsok, nem a zOrbán érdeme. Erőszakkal sem lehetne itt tartani a menekülteket, és kurvára nem azért, mert szeretett Vezetőnk mindig olyan szépeket meg okosakat mond. Az itthon élő emberek elég jelentős részének sem kínál megélhetést az ország, majd pont egy adott esetben analfabéta embernek fog, aki még a nyelvet sem beszélni. De tudom, Orbán az atyaúristen. Idióta. xD

2016.08.15. 18:24:29

@takarék-láng: "Eppen hogy az ertelmiseg keszul haza, mert Magyarorszag egy elhetobb orszag (lett)."

Mi az oka?

montroyal ( CAN qc) 2016.08.15. 19:13:08

Európai Uniós tagság a magyar gazdaság egészére nézve többet vitt, mint amennyit hozott?

nem tudom meg kellene nezni egyes embereknek(Tiborc ) stromanoknak a milliardos beveteleit szerintem nekik hozott meg azoknak az al-al-al valalkozoknak is akik tenyleg megcsinaltak a munkat .

desw 2016.08.15. 19:47:07

Szerintem a hazautalt pénz jó része nem a maminak megy költőpénzre, hanem a bankokhoz törlesztésre, így azt nyereségként felfogni elég gáz.

M. Péter 2016.08.15. 20:16:29

@Muscari: De abból a 90%-ból hány megy ténylegesen is vissza Mo.-ra, és hány mondogatja csak, hogy túró rudi nélkül nem lehet élni?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.15. 20:43:56

Zolikával mi van? Azt tudom hogy tegnap ocsmány módon berúgott de azóta se józanodott ki?
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

porthosz 2016.08.15. 21:08:11

@fhdgy:
"Ezt a versenyt Magyarország elveszítette."

Mégis mit vártál 40 év lemaradás után?
Technikailag a rendszerváltás óta csak annyi történt, hogy a sántát (kelet-európa) benevezték az olimpiára (EU) futni...
Pl. a mezőgazdasági fejlettségben jóval előttünk járó francia/osztrák gazda 3x annyi eu-s támogatást kapott mint a magyar gazda... Aztán csodálkozunk hogy az osztrák tej olcsóbb mint a magyar...

A végeredmény boritékolható volt. És ez gyakorlatilag aktuális kormánytól független, az összes kelet európai országra igaz. A britek kiléptek mert már annyi lengyel bevándorló volt náluk, a 20 milliós romániából 5 millió nyugaton dolgozik, magyarország is hasonló cipőben jár...

Azon szokott menni a cicaharc, hogy épp a sántát vagy a púpost nevezzük-e ki bezzeg országnak (azaz hogy épp a szlovák munkás jár-e át ide dolgozni vagy mi oda) miközben Usain Bolttal kéne versenyezni (átvitt értelemben)

JFK-alapítótag 2016.08.15. 21:08:30

@diggerdriver:
@takarék-láng az egyik iskolapéldája a választójoggal rendelkező EQ, IQ bajnokoknak. Engem inkább a sírás kerülget.
Néhány idézet tőle:
"A becsuletes, haza- es nemzetszereto olvaso arca felragyog a boldogsagtol, hogy a kormany ismet tesz valamit a magyar gazdasag es a magyarok erdekeben, az idegen profithajhaszok ellen. Az igaz, hogy ez a szabadsag megkurtitasaval jar mar amennyiben szabadsag alatt az adot kivetel nelkul elcsalo, offshore-olo multik szabad rablasanak szabadsagat ertjuk.
Kis lepes lesz ez is, de a rettenetes ellenszelben ez is nagynak szamit."
"A britek nem sajnaljak hogy kileptek, en drukkolok nekik, mert vegre felalltak es fityiszt mutattak a hatterhatalomnak, amely nem bir ebbe belenyugodni es ilyen cikkek tomkelegevel (a szokasos csatornaikon) valamint fullra hamisitott kozvelemenykutatasi eredmenyekkel probal manipulalni.
Nem fog menni, mert habar folul a galya s alul a viznek arja, azert a viz az ur!
Hajra britek!"
"Ny-M. kiurult? Nem hinnem. Miert urulne ki, ha az eletkorulmenyek jobbak mint nyugaton? A kozbiztonsag is, az egzotikus betegsegek es a terrorizmus sem jellemzo."
"Olyan kulfoldre koltozo magyart meg nem lattam aki jelentos osszeget sporolt volna, vagy "megtollasodott". "

komisz_kölök 2016.08.15. 21:12:36

@takarék-láng: "Menekulnek hozzank. Meg is latszik az ingatlanarakon." ez mondjuk pont nem igaz.

Az orbanviktoros reszhez megannyit, hogy pont az a dilemmank, hogy az itteni muszlimveszely (mostani) szintjet meg mindig jobban viseljuk, mint egy ilyen embert a kormanyrudnal. Ha ö eltakarodna, sokkal könyebb lenne a döntes,hidd el. Mondom ezt ugy, hogy a jelenlegi magyar közelet barmelyik partjatol jobbra van a vilagnezetem. Mondjuk ez nem tul nehez a kommunista pärtok orszagaban...

Shanarey 2016.08.15. 21:27:15

@takarék-láng:

Élhető ország ?

Ezt talán bizonyítsd.

Két hétig voltam otthon abból egy hét nyaralás volt Hévízen, egy hét rokonlátogatás és egyéb rohangálás. Nos amit az út során tapasztaltam arról sok mindent lehetne mondani, de semmi olyant amire egy normális ember azt mondja "élhető ország" Attól élhető hogy Magyarországról, még a "migránsok" is menekülnek? Az hogy ők sem akarnak ott maradni, az nem a Vekker Viktor atyuska érdeme. Az a Magyar gazdaságnak nevezett Patyomkin színház érdeme, amely addig életképes amíg Viktor cár atyuska ki nem rángatja az országot az EU-ból. mert ha tetszik hanem az ország abból él hogy az EU tolja a pénzt bele, és abból hogy az EU tagság miatt van pár autógyártó cég az országban.

Herr Géza 2016.08.15. 21:45:09

@komisz_kölök: Na akkor egy kis "migráncsozás":

"Azt gondolom, hogy minőségi, szeretetteljes és boldog életet csak olyan országban lehet élni, amely a tisztelet kultúráján alapszik, következésképpen a tisztelet hangján beszél. Magyarországnak annak a helynek kell lennie, ahol mindenkit tisztelettel fogadnak, az iszlám világból érkezetteket is tisztelettel fogadják és az iszlámot, a muszlimok, arabok civilizációs gyökereit is rendkívül nagyra értékelik. Az iszlám egy nagy lelki és szellemi építmény, amely nélkül a világnak azon a részén sem béke, sem boldogság, sem kiegyensúlyozott emberi élet nem jöhetne létre. Ezért számunkra az iszlám világból érkezett emberek nem fenyegetést jelentenek, hanem egy magas civilizáció képviselőiként üdvözöljük őket. És nem szégyellünk időnként tanulni sem tőlük."

Találós kérdés: kitől származik ez a szösszenet?
Aki olvasta máshol, egyelőre ne kiabálja el, pls. :))))

komisz_kölök 2016.08.15. 21:48:26

@Shanarey: na, ez meg a masik iranyban hülyeseg.
- a migransok nem menekülnek, hanem a jobb szociälis ellätäs meg a rokonok fele äramlanak
- az EU tamogatasok,mint mar ezerszer irtuk, a vamok lebontasa es a piac megnyitasa miatt jönnek, nem a ket szep szemünk miatt. Szerinted miert a nemeteknek a legfontosabb, hogy egyben maradjon a rendszer? Vö. az eu-s penzekböl mennyi megy vissza hozzajuk, mert nemet gepeket, robotokat, stb vesznek belöle?
- Pesten pl. hany autogyar van szerinted?
- Kinaban, meg az oroszoknal is vannak autogyarak, ott is az EU tagsag miatt?
- nem minden ugy van äm, ahogy az index irja...

komisz_kölök 2016.08.15. 21:54:59

@Herr Géza: mar olvastam, de nem ertem, hogy jön ez ide.

Attol meg, hogy viktor köpönyegforgato kis rohadek, a muszlimok ölnek nyugateuropaban. De hidd el, nem csak a konkret terror a bajom. Kislänyom van, es latom, hogy pär ev mulva nem szivesen fogom Becsben egyedül elengedni sehova, ha a dolgok ilyen iränyban folytatodnak. Jo äm a metroban negyes - hatos bandakban hözöngö afgan fiatalokkal együtt utazni, vagy a metromegallokban nyiltan kabitoszert arulo negereket kerülgetni...

Herr Géza 2016.08.15. 22:04:06

@komisz_kölök: Bécsi metrómegállókról nincs sok tapasztalatom, de speciel a német nagyvárosok pályaudvarainak környékén nyíltan kábítószert áruló afrikaiakat minimum ugyanennyit, ha nem többet láttam 25 évvel ezelőtt...

komisz_kölök 2016.08.15. 22:08:38

@Herr Géza: hät itt uj vivmäny. Bär amit irsz szepen mutatja, hogy az eltellt 25 ev alatt milyen jol sikerült a bevandorlok integracioja. Vegülis stabil megelhetesük van...

komisz_kölök 2016.08.15. 22:15:42

@Herr Géza: mai hir:
index.hu/kulfold/2016/08/15/kilenc_irakit_gyanusitanak_nemi_eroszakkal_ausztriaban/

derstandard.at/2000042860253/Neun-Festnahmen-nach-Gruppenvergewaltigung-zu-Silvester-in-Wien

"A férfiakat Bécsben, Stájerországban és Alsó-Ausztriában fogták el. A gyanúsítottak között menedékkérők és már menekültstátuszt kapott menekültek is voltak."

Gondolom ilyenek is voltak mär 25 eve is...

2016.08.15. 22:25:27

@komisz_kölök: Világosíts fel, de 1989 és 2004 között az ország például pont nem volt EU tag. Akkor hol volt az a nagy tenni akarás mindenkiből? Politikusok ugyanúgy nem csináltak semmit, az emberek ugyanúgy beszopták ész nélkül a hazugságaikat. Akkor ki/mi volt a hibás, hogy nem igazán sikerül előrehaladni? Most itt az EU, mint fő bűnbak (elég sok minden megkérdőjelezhető magával az eu-val kapcsolatban, aláírom), de mi lesz majd, ha nem lesz eu? Akkor ki/mi lesz a hibás azért, hogy hülye emberek rosszabbnál rosszabb pártokat választanak meg? Nem itt kezdődnek a problémák? Mert szerintem igen. Aki populista pártra szavaz, az utána ne sírjon, hogy ő nem ilyen lovat akart. Elképesztő, hogy még mindig itt tartunk.

Dél-Korea cirka 50 év alatt egy földönfutó országból vált azzá, akivé. Igaz, a kezdeti lépések nem voltak szokványosak, de kívülállóként úgy tűnik, hogy sikeresnek mondható. Sajnos ott is elég durva dolgok vannak, ami pl. az időseket érinti (nincsen nyugdíjuk, ezért kénytelenek a testüket árulni) v. éppen öngyilkosok lesznek a diákok a teljesítménykényszer miatt. Szóval nem azt mondom, hogy minden happy end, de nálunk lassan eltelt 30 év, és még mindig azon megy a hitvita, hogy ki a hibás. Pedig a válasz rém egyszerű. A saját társadalmunk. Hagyják az emberek, hogy kijátsszák őket egymás ellen, ezáltal már meg is van ölve a legkisebb szikrányi összefogás bármiért is. Nem tűnik fel az embereknek, hogy hülyéknek nézik őket.

2016.08.15. 22:52:55

@komisz_kölök: Semmivel. Csak borzalmasan uncsi, hogy mindig "más" a hibás.

Herr Géza 2016.08.15. 23:04:00

@komisz_kölök: Nézd, ha a két állítás/hír közül az egyikkel nem értek egyet, az nem jelenti azt, hogy akkor a másik sem lehet igaz.

Egyébként nem tudom, hogy a külföldiek számához képest 25 éve kevesebb volt-e a bennszülöttek ellen elkövetett nemi erőszak. Már csak azért sem, mert akkoriban egy bűnűgyi hírben nem az volt a fő kérdés, hogy ki milyen nemzetiségű. Passz. Nyilván kevesebb volt.
Az viszont biztos, hogy én pont egy hasonlóan kritikus "Ausländer raus" fázisban érkeztem először Németországba, csak akkor nem az arab terroristák, hanem többek között a török utcai bandák, már akkor is a drogot áruló afrikaiak, de az ukrán bérgyilkos és nehézfiú maffia, a szerb stricik, a lengyel autótolvajmaffia, stb. voltak teljesen jogosan a célkeresztben. Viszont volt egy nagy különbség: akkoriban nemigen olvastam (pláne nem nap, mint nap), hogy a problémát azzal kell elintézni, hogy a határokon minden "kritikus" országból jövő külföldit ott helyben kéne halomra lőni, meg visszasírták volna Hitlert, mert ő milyen jól megoldotta....

Shanarey 2016.08.15. 23:38:02

@komisz_kölök:

Számokkal kellene ezt alátámasztani. Hol írtam én azt hogy pesten van autógyár?

Shanarey 2016.08.15. 23:40:39

Nem beszélve arról az apróságról hogy a Brexit okán az itteni autógyártók és alkatrész beszállítók hogy nyöszörögnek. Avagy szerinted ezt is az index írja?

komisz_kölök 2016.08.16. 00:39:20

@Shanarey: "Hol írtam én azt hogy pesten van autógyár?" arra gondoltam, ha BP adja a magyar GDP mittudomen felet (had ne guglizzam ki pontosan), akkor talan nem biztosan igaz, hogy "az ország abból él hogy az EU tolja a pénzt bele, és abból hogy az EU tagság miatt van pár autógyártó cég az országban."

Atert van meg par dolog, amiböl el az orszag.

M. Péter 2016.08.16. 04:14:55

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Dél-Koreában az oktatásba fektettek be nagyon sokat, nem stadionokat építettek.Ebből lehetne valamit tanulni.

pappito · http://pappito.com 2016.08.16. 04:53:15

@desw: olyan szempontból nyereség, hogy nem Mo-n kell megtermelni azt a lóvét amit a londoni mosogató utal haza törlesztésképpen bemegy az országba kivülről

JFK-alapítótag 2016.08.16. 09:46:40

@pappito:
Bocsáss meg, nem értem:
"tolmácsot kérek!"

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.08.16. 10:15:12

@arncht: ugyan pénzben mindig is lesz eltérés, de nem az anyagi okok elsődlegesek szerintem. gondolom neked is van tapasztalatod magyar vezetésről - nem mintha az osztrák annyival sokkalta jobb lenne, de a türelmességgel és tervezéssel bizony sokat nyernek.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.08.16. 10:17:58

@komisz_kölök: szerintem ne vedd el gyerekeidtől a többnyelvű közeget, de ki vagyok, hogy beleszóljak nevelési elveidbe. mindenesetre Bécs erőteljesen más város volt és lesz is, mint amilyen képet festesz róla.

komisz_kölök 2016.08.16. 10:47:18

@adamskij: ezt hogy erted? Te itt elsz?
Meglatjuk, merre fejlödik a dolog. A menekült suhancokkal teli metro, meg a neger drogdealerek, vagy az allapotok a Pratersternnel nem az ahogy en festem le a dolgokat, hanem valos problemak.

Nem azt mondom, hogy most egy getto az egesz varos, vagy ilyesmi. Meg most is joval elhetöbb, mint Pest, föleg sport, szabadidö vonalon. Csak azt mondom, hogy evröl evre egy kicsit rosszabb, amit mar en is eszreveszek. Masreszt ezt a lassu romlasi folyamatot radikalisan felgyorsithatja nehany terrortamadas, amire igen realis eselyt latok,ha a fiukhazaernek a frontrol...

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.08.16. 11:52:36

@komisz_kölök: igen, ötödik évemet töltöm és továbbra is szívesen maradok.

nos, a Praterstern sosem volt üdítő környék, de minden városban megtalálható a helyi Moszkva/Blaha/Nyugati/Keleti, Bécsben ez az a tér az. nagy előny viszont, hogy tényleg ez az egyetlen fókusz, a lefolyó.
hogy mennyire veszélyes? nézd, 2012 telén pont mozgólépcsővel jöttem lefelé csütörtök este f10 körül és szemtanúja voltam így egy késelésnek, tíz másodpercen belül 20-30 rendőr rohant befelé mindkét irányból lezárva a hallt.
ehhez képest nekem úgy tűnik, 2015 első féléve volt igazán kemény és erős a téren, ahhoz képest ismét jobb a helyzet. pl 1-2 éve elég jelentős magyar kéregető szállta meg a teret, öregbítették a dicső nemzet hírét és nem véletlen, hogy már nincsenek ott.
a Gürtel tényleg veszélyesebb hellyé vált, pláne a Stadthalle és Alserstrasse között, de elég erősen megjelent most nyáron már ott is a szerv. ezt most nem rózsaszínre festés érdekében említem, de mindig több oldalról lehet nézni minden folyamatot és szerintem egyáltalán nem fekete vagy barna a helyzet.
és akinek nem tetszik, próbálja meg vagy folytassa máshol.

arncht 2016.08.16. 11:55:27

@komisz_kölök: szvsz nem csak a sajat, hanem az egesz csalad bevetelet kell nezni - nalunk ugy nezki, hogy sajnos a felesegemet lerokkantositjak, otthon eselytelen olyan munkat vegeznie, amiert elfogadhato bert kap. ausztriaban egy negy oras melo utan szinte nem is kell adozni. arrol nem is beszelve, hogy onmagaban az en fizetesembol is kijovunk, megha nem is olyan fenyesen.

arncht 2016.08.16. 11:55:35

@adamskij: az anyagi lehetosegek azert eleg sokmindenre kihatassal vannak... foleg, ha nem ugy tortennek a dolgok, ahogy az ember elkepzeli, es csak "dolgozni kell".

ausztriaban is ijesztoek a tendenciak, de ugy vagyunk vele, hogy amig elfogadhato, maradunk. sajnos elegge emlekeztet a tortenelmi helyzet a masodik vilaghaborut megelozo idoszakra, kerdes mikor fog robbanni.

nekem semmi bajom nincs alapvetoen a muszlimokkal es mas bevandorlokkal, tisztelem a kulturajukat, de nem szeretnek olyan helyen elni, ahol sokan vannak. nem ugy tunik, hogy pozitiv iranyba valtoznanak azok a helyek, ahol megjelennek. es becs egyes kornyekei ugy neznek ki mint isztambul, vagy a kozelkelet (westbahnhof kornyeke, u6 vonala, 5. ker, etc). egyaltalan nem tunnek se baratsagosnak, se be/elfogadonak (ami elvarhato lenne, ha mar egyszer oket befogadtak).

a politika nem erdekel... meg van rola a velemenyem, de nem tudok igazan tenni ellene, igy nem foglalkozok vele.

takarék-láng 2016.08.16. 12:07:45

@Herr Géza: olvasgass egy kicsit.
nemetorszag tonkretetele meg van mar regen tervezve.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Germany_Must_Perish!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.16. 12:37:21

@Ginix:
Ezdejóóóó
:)))))))))))))))))))))))))))))))

Muscari 2016.08.16. 12:56:20

@takarék-láng: hogy én ezt cél most látom. De jót röhögtem rajta. Élhetőbb, hát persze. Ha Mészáros Lőrincnek hívnak, akkor biztosan.

Muscari 2016.08.16. 12:59:25

@M. Péter: azt nem tudom. Az meg az érem másik oldala, hogy az ilyen FB csoportokban többségben vannak az olyanok, akik valamilyen okból kifolyólag nem tudtak beilleszkedni, ezért csak magyarokkal lógnak.
Az igazság valahol félúton van.

takarék-láng 2016.08.16. 14:00:17

@arncht: "nekem semmi bajom nincs alapvetoen a muszlimokkal es mas bevandorlokkal, tisztelem a kulturajukat, de nem szeretnek olyan helyen elni, ahol sokan vannak. "

- az ok lenne, hogy te tiszteled az oveket. Ok ezt el is varjak, de ok mennyire tisztelik a tiedet? Tudod jol a valaszt.

Akkor epuljon moszk, amikor pakisztanban katolikus templom!

komisz_kölök 2016.08.16. 14:10:26

@adamskij: legyen igazad. Nem is azt mondom, hogy holnap tovabbalunk, hanem, hogy figyelmesen követjük a folyamatokat, hogy ne erjen väratlanul, ha megis vältani kell. Csak sokakat ismerek, akik orban/Magyarorszag utalatuk miatt itt csak a jo dolgokat veszik eszre, es nem hajlandoak tudomasul venni semmit, ami nem illik a kepbe.

Persze lehet hogy akkor sem kelet fele indulunk el. Sväjc meg mindig jonak tünik, ha messze is van a hazaiaktol.

komisz_kölök 2016.08.16. 14:12:49

@arncht: szivemböl beszelsz :)

Nekün annyival könyebb, hogy mindketten infoskent gyakorlatilag akkor lepünk, amikor akarunk, a gyerekek legfeljebb megtanulnak meg egy nyelvet...

arncht 2016.08.16. 14:46:50

@takarék-láng: nekem ezzel egy bajom van... szivesen elmegyek az orszagukba, megcsodalom a mecseteiket, megnezem a bazarokat, tetszik es elvezem is. de hogy elkoltoznek olyan helyre, ahol ez a hetkoznap? fenet... szeretnek hazamenni a sajat, nyugodt europai kulturamba, es elvezni az europai eletemet. ha ezt tonkrevagjak, ahhoz nehez jo kepet vagni.

tisztelet ide vagy oda - ilyenkor valik a teljesen jozanul gondolkodo ember rasszistava / idegengyulolove, etc. nevezzek ahogy akarjak, es nem is erdekel, sose foglalkoztam kinek milyen a vallasa, vagy a borszine, sot erdekel, hogy honnan jottek, mit csinaltak.

az osztrakokra se jellemzo a tulzott udvariassag, de a kozelkeletiek konkretan siman fellokik a kismamaknak, idoseknek fenntartott liftbe valo benyomulassal az embert. bunkok, udvariatlanok, a kedvesseget hirbol sem ismerik. az se tetszik, hogy a torok fiatalok atjarnak a kornyekunkre galerizni, uvoltoznek ejjel a kosarlabdapalyan, es volt, hogy konkretan odasz*rtak a palya melle... inkabb ne egyek kebapot, de ezek nem hianyoznak. ha ez lesz becs jovoje, inkabb koltozunk mashova.

takarék-láng 2016.08.16. 15:27:09

@Muscari: ha neked elhetobb kulfoldon, maradj ott. Azert vagyunk a vilagon, hogy valahol otthon legyunk benne. Nekem elhetobb otthon szinte minden tekintetben, de ez csak 1 velemeny.

(Azert kivancsi lennek, hogy merre valtozik a velemenyed par ev v evtized mulva)

2016.08.16. 17:56:51

@M. Péter: Jah, meg állambácsi kicsit megtolta némelyik vállalat hátsóját... De bevált. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása