oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. augusztus 09. 06:46,  Milyen lenne a normális adórendszer Magyarországon? 99 komment

2016. augusztus 09. 06:46 Határátkelő

Milyen lenne a normális adórendszer Magyarországon?

Adózni általában nem nagyon szeret senki, viszont egy normális adórendszerben sokkal könnyebb elfogadni, hogy kell, mint akkor, ha az ember nem érti, mi miért van és követhetetlennek érzi az adózást. A Magyarország 2.0 sorozatban ma az adózás a téma, Éva szerint ugyanis ez társadalomformáló erő is. Lássuk, milyen példákat hoz fel, és ebből szerintetek mit lenne érdemes megfogadni! (A képeket köszönöm a szerzőnek.)

Szavazzatok ezúttal is a poszt végén vagy a Facebookon az írásra!

img_4986.JPG

„Több mint harminc éve hagytam el Magyarországot, ám az utóbbi 8 évben az időm jelentős részét megint itt töltöm. Ebből következően most itt is adózom, bár továbbra is ingázom a két ország, két kultúra között, ami állandó összehasonlítási alapot nyújt.

Ha valami pozitív dolgot látok otthon, természetesen szeretném itthon is meghonosítani. Apró dolgokat sikerül is, nem csak nekem, hiszen az utóbbi években Budapesten a pozitív változások mind ilyen apró, egyéni kezdeményezésekből fakadtak.

A probléma gyökere azonban Magyarországon rendszerszintű, és ezen nagyon nehéz változtatni, mégis, szerintem, ezekre kell ráirányítani a figyelmet, mert minél inkább tisztában vagyunk azzal, ami mindannyiunk életét alapvetően befolyásolja, annál inkább van esély arra, hogy ezek megváltozzanak.

Átlátható adórendszert!

A rendszerszintű problémák gyökere szerintem a kimagaslóan ésszerűtlen adórendszer!

Izraelben akkor lettem önálló vállalkozó, amikor még alig beszéltem héberül, a szocialista Magyarországról kivándorolva semmi tapasztalatom nem volt egy cég működtetésével kapcsolatban.

Első évben volt egy könyvelőm, aki egy óra alatt el tudta mondani a rám vonatkozó szabályokat, megmutatta, hogy miként kell könyvelni a bevételeimet és a kiadásaimat, miként kell a nyilvántartást vezetni és az első év végén megcsinálta az adóbevallásomat. A következő 25 évben már magam csináltam mindent.

Az izraeli gazdaság gerincét adó kis cégek adózási szabályai az évtizedek alatt szinte nem változtak, a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítás a jövedelem mértékétől függően, sávosan, progresszívan emelkedik, a kedvezményeket (állampolgár, nő, gyerekeit egyedül nevelő felnőtt, stb.) pontokban állapítják meg, és minden év végén közlik egy pont sekel­értékét, amit a kifizetendő adóból levonhatunk.

img_4996.JPG

Az ÁFA jobb időszakokban 15, rosszabbakban 18% volt, de ennél magasabbra nem emelkedett, mert a kutatások egyértelműen bebizonyították, hogy a magas forgalmi adó rontja az adózási morált, magyarul, ha eszetlenül magas az ÁFA, akkor az adózók igyekeznek minél kevesebb számlát kitölteni és jövedelmük egy részét eltitkolni, ezzel szemben, amikor csökkentették az ÁFÁ­t, az adótömeg nem csökkent, mert a „megfizethető mértékű” adót az emberek hajlamosak bevallani a saját nyugalmuk érdekében.

Két gyerekét egyedül nevelő bevándorló állampolgárként az első években a személyi jövedelemadóm rendkívül alacsony volt, a társadalombiztosítási járulék 9% körül mozgott, az ÁFÁ­t viszont kéthavonta rendesen fizettem a bevétel és a kiadás különbségére.

Az elismert kiadások köre abszolút ésszerű volt, nem kellett külön kimutatásokat készítenem annak bizonyítására, hogy hová telefonáltam, vagy hová mentem taxival, hogy a munkámat ellássam.

Viszont pár év alatt kiderült, hogy saját autót használni közlekedésre nem éri meg, mert lényegesen kisebb mértékben számolható el, mint a tömegközlekedés, a taxit is beleértve.

Mivel a belvárosban laktam, a saját autómat 90%­ban munkára használtam, ám ennek töredékét ismerték el, mint kiadást, megváltam tőle ­ gazdasági ösztönzéssel környezettudatosabbá is váltam.

Az Izraelben töltött évek alatt egyszer sem éreztem, hogy az adóhivatal meg akar szivatni. A hozzáállásukra sokkal inkább az volt jellemző, hogy foglalkozzak azzal, amivel a legtöbb pénzt tudok keresni, ne pedig fölösleges adminisztrációval​.

Eleinte elég kevés volt a tiszta jövedelmem, mivel a nulláról kellett felépítenem egy céget, de nem szorultam semmilyen állami támogatásra vagy családi segélyre, mert eltartottam magunkat.

Az állam részéről már az is tiszta haszon, ha egy család tud önmagáról gondoskodni és nem terheli az ellátó rendszereket. Éppen ezért a szabályok egy önálló vállalkozás megnyitásához kellően egyszerűek, hogy a susztertől az egyetemi professzorig bárki megértse őket.

Nem kell állandó adószakértői segítség ahhoz, hogy az ember törvényt követő adózóként hibátlanul működjön. Nincs az a Magyarországon általános adóhatóságtól való rettegés ­ miért fognak megbüntetni, mert nem tudom az utolsó, tegnapelőtt meghirdetett eljárási változást… Ebből kifolyólag sokkal kevesebb „papírozóra” van szükség mind a cégeknél, mind az adóhivatalban.

Társadalmi szinten ez pedig azt jelenti, hogy a népesség nagyobb része tud valóban „termelni” a papírtologatás helyett.

Helyi adó

Az átláthatóságot növeli, hogy az önkormányzatok fenntartására helyi adók szolgálnak és nem a központi költségvetésből kell kikunyerálni a települések ellátására szükséges pénzt.

A helyi adó maga egyszerű ­ a településrész szolgáltatási ellátottságának szintjétől és az ingatlan nagyságától függ, magyarul, egy jobb környéken, nagyobb lakásért többet kell fizetni, mint egy lepusztult negyedben kisebb lakásért.

Megkülönböztetnek lakás­ingatlant és jövedelemszerzésre szolgáló ingatlant (iroda, raktár, üzlethelyiség, gyár, stb.). Utóbbiak helyi adója jóval magasabb, viszont nincs a Magyarországon ismert iparűzési adó.

img_5011.JPG

Az „arnonának” becézett adót minden cég költségként kalkulálja, a lakások esetében pedig úgy tekintik, mint Magyarországon a társasházi közös költséget.

Ez, a mindenki által fizetett „városi közös költség” az önkormányzat által nyújtott szolgáltatásokat fedezi, felhasználásának módja könnyen ellenőrizhető, ami csökkenti a korrupció lehetőségét.

Az önkormányzatok igyekeznek minél jobb szolgáltatást nyújtani, mert ezzel növelhetik bevételeiket, ugyanakkor ha jól dolgoznak és fejlődik a város, akkor az ingatlanok értéke nő, és ez újabb bevételi forrást nyit meg számukra: az értéknövekedési adót.

Az önkormányzatok stratégiai tervet készítenek a települések fejlesztésére, amelyekben az alacsony beépítésű, városias részeken növelik a beépítési sűrűséget.

Ha például egy földszintes épület helyett 4 emeletest építenek a telekre, akkor a telektulajdonos extra profithoz jut, amiből értéknövekedési adót fizet a városnak, hiszen az ő haszna részben a városfejlődés érdeme. Ebből a bevételből tudják fejleszteni az infrastrukturát, a közterületeket.

Tel-­Avivban a stratégiai terv alapján hatalmas építkezések folynak, sok a 40­-70 emelet magas épület, kezdetben főleg irodaházak, ma már egyre több és igényesebb lakótorony épül, miközben a szabadon maradó közterületek a város minden lakóját és látogatóját szolgálják.

A büntetett korrupció

Az ingatlanbizniszben forgó nagy pénzek persze Izraelben is korrupció­gyanúsak, nem véletlen, hogy a nyomozó­hatóságok ezekkel kiemelten foglalkoznak.

Az érintett hivatalnokokra nézve elég nagy szégyen, de az izraeli bíróságok függetlensége tekintetében megnyugtató, hogy korrupcióért elitéltek között Izraelben polgármesterek mellett miniszterek és egy miniszterelnök is börtönben ül.

Egy áttekinthető, értelmes adórendszerrel növelhető a kisvállalkozások száma, ami csökkenti a kiszolgáltatottságot, a munkanélküliséget, a segélyezettek számát.

A magyarországi KATA már nem kezdő vállalkozásokat kedvezményez a havi fix 50 ezer forintos adójával, és jelentősen korlátozó tényező az is, hogy bizonyos jövedelemszerző lehetőségeket kizár, ahelyett, hogy arra koncentrálna, hogy egy ember vagy egy család ragadjon meg minden legális pénzszerzési lehetőséget!

A kivételek helyett az általános, jól kidolgozott szabályok sokkal inkább teremtenek vonzó vállalkozási környezetet. Az áttekinthetőséget nem az egykulcsos személyi jövedelemadó jelenti ­ az a magas jövedelműeknek kedvez.

A kezdő vállalkozások rengeteg nehézséggel küzdenek, ezért az a módszer, hogy bizonyos jövedelemhatárig gyakorlatilag nulla a személyi jövedelemadó és alacsony a társadalombiztosítás, lehetőséget teremt a vállalkozónak megerősödni.

Az aranytojást tojó tyúk is csibeként kezdi, nem kellene túlterhelni, amíg növekszik… talán, akkor sokkal több ilyen tyúk lenne.

Hogy ne utáljuk az államot

Az ésszerű, átátható adórendszert azért tartom a legfontosabb dolognak, mert nem csupán egy jól működő gazdaság alapját képezi, hanem erősen befolyásolja az adózó állampolgárok öntudatát is, ezért közvetetten a társadalom demokrácia-­mérője.

Egy olyan országban, ahol magasak ugyanakkor igazságtalanok az adók, bizonyos köröket kedvezményekkel jutalmaz, míg a kisemberek vállát aránytalanul nagy terhek nyomják, az adóhivatal értelmetlen adminisztrációval lopja az adófizetők idejét, elvonja a munkától, amiből jövedelmük származik, ugyanezért hatalmas állami apparátust foglalkoztat az adófizetők pénzén ­ az alattvalói attitűd erősödik: az állampolgár utálattal tekint az államra, azokra, akik az ő nehezen megkeresett pénzét herdálják, és minden igyekezete kimerül abban, hogy minél kevesebb pénzzel támogassa az „urakat”.

Egy olyan országban viszont, ahol az adórendszer áttekinthető, ésszerű és megfizethető, a szabályok konzekvensek és ritkán, nagyon indokolt esetben változnak csak, ezért tervezhető a jövő, az adók felhasználása közmegegyezésen alapszik, az adózó polgár részese lehet a döntéseknek, magáénak érezheti az országot, amelyben él és dolgozik ­ kevesebb az adócsalás, jobban működik a gazdaság, mert mindenki azzal foglalkozik, amihez ért, amiből értéket tud teremteni. A jó adózó öntudatos állampolgár, nem lehet hülyét csinálni belőle.”

HÍRMONDÓ

Így tűnnek el a falvakból az emberek

Az elvándorlás miatt a magyarországi falvak különösen nehéz helyzetben vannak, a birtokpolitika pedig kiszorítja a szegényebbeket, így erősödik az elvándorlás. miatt több ezer hektáros területek kerültek egy kézbe. „A csanyi gyerekek Angliában, Svájcban, Németországban, Ausztriában látják meg a napvilágot” – mondta Forgó Henrik, a Csongrád megyei Csanytelek polgármestere. Hogy mit mondott még, az ide kattintva derül ki.

Ki miatt mennek el százezrek?

Miközben a munkaerőhiány az ország egyes részein már régen látott méreteket ölt, a politikában szokás szerint folyik az egymásra mutogatás. A szocialisták a kormányt hibáztatják az elvándorlás miatt, a kormány pedig az MSZP-t. Csak közben munkavállaló nem lesz több. Ha érdekel a legújabb csörte, ide kattints!

Sofőr nincs, sztrájk lehet a Volánnál

Az érintett szakszervezet szerint elkerülhetetlennek látszik az őszi sztrájk a Volán társaságoknál. A helyzet finoman szólva is válságos, vannak régiók, ahol már járatok is kimaradnak az emberhiány miatt. További részletek itt.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Izrael Magyarország 2.0

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr449910728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.09. 07:47:16

Az a baj hogy sokan leszűk ú tik az adóterheket a személyi jövedelemadóra. Pedig az ÁFA nagyobb adóteher.
Az egyéb terhek meg nagyságrendekkel felülmúlják az SZJA-t.

Taxomükke (UK) 2016.08.09. 07:49:12

Eddig egyvalaki szavazott a "nem tetszett"-re.
Szoval fideszes politikusok is olvasnak bennunket.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.09. 07:55:07

@Taxomükke (UK):
Az még hagyján de a tudjukkik is…
:)))))))))))8

LyukasBogrács 2016.08.09. 09:07:53

Jo kis poszt. Becsulendo, hogy hagyjak az embert dolgozni.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.08.09. 09:30:14

egy kiegészítéssel élek a magas Áfa kérdéséhez:
jópár magyar vállalkozás - pontosabban cégháló - foglalkozik a fiktív árufuvaroztatással és reimporttal, erről számos feltáró cikk és jelentés is készült.
természetesen a magyar ügyészség nem nyomoz érdemben eme ügyekben, hiszen jó pénzeket lehet belőle szakítani a megfelelő fideszes zsebekbe.

a poszt vállalkozásbarát ösztönzésről szóló részét pedig minden, magántulajdont elfogadó és támogató ország hasonlóképp intézi. nincs annál egyszerűbb egy állam számára, amikor az adófizetők saját maguk intézik el, amit másként állami apparátusnak kéne.

Herr Géza 2016.08.09. 10:07:53

Örülök Évának, mert koräbbi posztjai is nagyon jók voltak és most sem csalódtam. Profin összeszedett gondolatok, profin megírva, és a tartalommal is csak egyetérteni tudok. 1+++ Köszi Éva!

sellőlány 2016.08.09. 10:21:19

Végre a kiírásra fókuszáló poszt, hasznos példákkal. Like it.

Herr Géza 2016.08.09. 10:27:57

@Taxomükke (UK): Időközben erősítés is érkezett...:D
Ebből az (eddig) hatból esetleg valaki elmondaná mi nem tetszett neki a posztban?? Mert kíváncsi lennék, persze elfogadva azt, hogy lehet más vélemény is....

Csodabogár 2016.08.09. 10:43:05

Nekem tetszett a poszt és a leírt rendszer is. Nem tudom mióta van ez ott így. Kb. 25 éve volt egy ortodox zsidó kolleganőm. A lánya Izraelbe ment férjhez. Ő rémségeket mesélt az izraeli adókról, persze lehet, hogy Svájcból nézve másként nézett ki a dolog.

Karma17 2016.08.09. 10:54:20

@Csodabogár: Svajcbol nezve minden adorendszer kizsakmanyolo. En csak az AFA-t lattam, de a magas AFA volt 8% vagy talan 8.5, az alacsony (csoki pl.) meg 2.5%.

A poszt nem rossz, de nem vagyok benne biztos, hogy ha hirtelen lmenne az AFA 10%-ra, meg a tobbi elvonas is csokkenne, mindenki elkezdene befizetni az adokat. De ez csak az en bizalmatlansagom a tobbi emberrel szemben.

Akkor ket ellenpelda erre: Anno az EVA rekordokat dontogetett bevetelben, es mikor levittek 1000 forinttal a budapesti berlet arat, nem csokkentek a bevetelek, ha jol emlekszem.

Golf2 2016.08.09. 11:09:31

Vajon miért itt dolgozik megint ha itt ilyen rémes az adó meg minden jönne a franc ide ha lenne máshol tündérkert ...

Herr Géza 2016.08.09. 12:05:48

@Golf2: Hát lehet, hogy azért, mert ő pont az a típus, aki hazajön és megpróbál otthon jobbítani???
Egyébként a miértet megírta a korábbi posztjai egyikében:
hataratkelo.blog.hu/2012/09/14/odaig_jutottam_hogy_nem_volt_megelhetesem

Herr Géza 2016.08.09. 12:15:29

@Karma17: 8% a normál, 2,5% a kedvezményes (élelmiszerek, alkoholmentes italok, könyvek, újságok, kultúrális- és sporteseményekre szóló belépők, gyógyszerek) ÁFA-kulcs, ill. van még egy specialitás: a 3,8%-os kulcs a szállodai szállásra.
Egyébként Svájcban az SZJA is "baráti", cserében pl. még a munkanélküli segély is adózik, valamint van vagyonadó is (aminek mértéke "emberi léptékű vagyonokra" ugyancsak alacsony. Ők aktívan praktizálják a "sok kicsi sokra megy" elméletet... :D

Golf2 2016.08.09. 12:52:34

@Herr Géza: Elolvastam a 2012es posztot ahol azt írja visszament és 1 éve boldog ott.Most akkor megint visszajött és boldogtalan?

Herr Géza 2016.08.09. 13:25:29

@Golf2: Azt már én sem tudom, de gondolom a munka miatt van otthon is. Mert végülis nem azt írta, hogy visszament M.o.-ra, hanem hogy az ideje nagyobb részét ott tölti.
De remélem jön és elmondja.... :)

takarék-láng 2016.08.09. 13:32:27

"Egy olyan országban, ahol magasak ugyanakkor igazságtalanok az adók, bizonyos köröket kedvezményekkel jutalmaz, míg a kisemberek vállát aránytalanul nagy terhek nyomják, az adóhivatal értelmetlen adminisztrációval lopja az adófizetők idejét, elvonja a munkától, amiből jövedelmük származik, ugyanezért hatalmas állami apparátust foglalkoztat az adófizetők pénzén ­ az alattvalói attitűd erősödik: az állampolgár utálattal tekint az államra, azokra, akik az ő nehezen megkeresett pénzét herdálják, és minden igyekezete kimerül abban, hogy minél kevesebb pénzzel támogassa az „urakat”."

Ilyen orszag kishazank sajnos.

Nemzeti Dohányos 2016.08.09. 13:32:43

"Egy olyan országban, ahol magasak ugyanakkor igazságtalanok az adók, bizonyos köröket kedvezményekkel jutalmaz, míg a kisemberek vállát aránytalanul nagy terhek nyomják"

Nem tekintem sem kedvezménynek, sem igazságtalannak (legalábbis semmiképp a "kisemberek" felé..) hogy az egykulcsos adóval több minimálbéres számára is "kipótolom" a hozzájárulását, hogy neki is legyen egészségügyi ellátás, oktatás, cserébe nekem rosszabb jut, mint amit a befizetéseim alapján lehetne nyújtani.

Hovatovább, ha most megszűntetnik az egykulcsos adót, akkor a maradék informatikus és mérnök is el fog húzni az országból, ezernyi "kisember" munkahelyét megszűntetve. Mert most a lakhatási és megélhetési költségeket beszámítva egy német ajánlaton csak röhögök, mert kevesebb pénzem maradna..

Sean MacTíre 2016.08.09. 13:32:56

Érdemes lenne még megemlíteni a negatívumoknál az adóelőleg-mániát, amikor a magyar állam már akkor kéri a pénzed amikor te még meg sem kaptad, illetve a Pay As You Earn adózás előnyeit a vállalkozók esetében (adjam el a vesémet ha nincs bevételem-kérdés) . Már az életidegen dolgok felszámolása is sokat dobna a vonzerőn.

Csodabogár 2016.08.09. 13:35:21

@Karma17: Nem elég az adókat rendezni. A befizetéseket és ez esetleges kibúvókat is szigoruan ellenőrizni, a kihágásokat még szigorubban büntetni kell. Senki se szent és önkéntes lelkes adófizető, de rá lehet kényszeríteni a társadalmat a tisztességes fizetésre.

Csodabogár 2016.08.09. 13:38:50

@Herr Géza: No persze a betegbiztosítást 100%-ban magad fizeted és nem olcsó. A vagyonosok, meg tudják melyik kantonban érdemes lakni, vagy céget alapítani.

Csodabogár 2016.08.09. 13:42:09

@Nemzeti Dohányos: Ebben nem vagyok biztos. A nagy keresetű IT-sek csak röhögtek a markukban a 16% adón, de ha vissza állítanák a normális adózást, akkor se mennének el, mert még mindig remekül élnének. Az életminőség is ér valamit. Ismerek néhányat.

Herr Géza 2016.08.09. 14:07:10

@Csodabogár: Ez tény, de a magasabb jövedelemből futja akár... No meg az a kérdés, hogy mihez képest. Egy szóló, jó fizetésű ember több eü biztosítást fizet N.o.-ban, mint egy hasonszőrű svájci. Ha viszont beteg lesz, akkor megint csak a német rendszer a nyerő....
A pontos verdikthez elengedhetetlen az egyedi élethelyzet figyelembe vétele.

2016.08.09. 15:51:50

A normálisabb adórendszer a politikusok érdekeivel teljesen ellentétes. Szóval ez megint "mi lenne ha" téma, nem vezet sehova.

Csodabogár 2016.08.09. 15:59:20

@Herr Géza: Nem tudom, mert már kihaltak a svájci barátok, akiktől kérdezhetnék. Utolsó barátnő több mint 1000 Sft-t fizetett havonta. Persze az igazán nagyon gazdagok kevesebbet fizetnek sokkal. Minimumra biztosítják magukat, aztán ha szükséges fizetik a számlákat zsebből. Ez egy lutri, soha nem merném megpróbálni, mert nincs mögöttem vagyon.

muskatli 2016.08.09. 16:27:37

Nem vagyok gazdasagi szakember, de az az otletem tamadt, hogy....nem lenne ado :))
Viszont minden elemiszer/ferrari/kastely/ szolgaltatast vasarlasakor ki kell fizetni a korrecten kiszamolt AFAt. Vagyis mindennek az elore meghatarozott szazalekat. Igy csakis annyit es akkor fizetunk amennyit vasarolunk. Ha sokat akkor sokat , ha keveset akkor keveset. Az ado ev vegen pedig vissza lehetne igenyelni a megfelelo kedvezmenyeket. Igy nem lehetne eltitkolni a jovedelmeket.

Herr Géza 2016.08.09. 17:05:09

@Csodabogár: Az horribilis, az tele volt akkor kiegészítő biztosításokkal. Az alapot megkapod a legkisebb önrésszel is max. 400-500 frankból (konkrétan én az 54 évemmel) és ennél most többet fizetek N.o.-ban, csak itt ugye családi a biztosítás. De ha egyedülálló lennék, akkor is ennyit fizetnék. Svájcban akkor lesz igazán drága a buli, ha beteges vagy és gyakran kell orvoshoz menni, bár a biztosítás mellett fizetendö önrész maximálva van éves szinten.

Herr Géza 2016.08.09. 17:08:09

@muskatli: Dehogynem, akkor nem csak a külföldi bankszámlák szaporodnának el, hanem mindenki külföldön költene is.

Csodabogár 2016.08.09. 19:44:13

@Herr Géza: Svájcban dolgoztam egyszer fél évet az akkor legnagyobb br
betegbiztosítónál. Utána azonnal felemeltem a biztosításomat. Ott láttam, hogy mik vannak és mibe kerülnek. Utána egy privát kórházban könyveltem. Nem voltam beteg, de bőven szükség lett volna a magasabb biztosításra. Inkább fizetek, csak ne legyen rá soha szükségem.

Kivlov 2016.08.09. 20:40:33

Alacsony SZJA, munkáltatói-munkavállaói járulékok összevonása, csökkentése, tételes EHO, magas ÁFA.
Évek óta minimálbér körüli egyéni vállalkozók vagyonosodási vizsgálata, kínai vállalkozók rendszeres razziája, vizsgálata.

Behajtó70 2016.08.09. 20:40:42

"Az izraeli gazdaság gerincét adó kis cégek"

Kínai termékek vannak-e ott? Auchan, tesco, cora? Ja, nincsenek? Oda nem jutott el a globlizmus? Ahhha. Éértem. Milyen fura, ugye? Csak nem megvédik a saját országukat a globalisták a globalizmustól? Amelyiktől meg nem, az azért van mert azok pont ők....ugye

Jazo 2016.08.09. 20:40:57

Sokáig úgy gondoltam, hogy nálunk azért ilyen az adórendszer mert idióták ülnek a kormányban. Aztán ráébredtem, hogy ennyire idióták nem lehetnek. Egyszerűen fogalmazva, nem akarják, hogy előrébb jussanak a magyar emberek, a magyar vállalkozók. Nekik nem állampolgár kell, hanem egy alattvaló, egy jobbágy, akinek löknek négy évente valamit, hogy rájuk szavazzon. Ők jól élnek, de ha te is jól élsz, akkor nincs rajtad hatalmuk, nem vagy manipulálható, irányítható, terelhető.

Kivlov 2016.08.09. 20:41:04

@muskatli:
Ehhez közelítettünk 2010 után. emelt ÁFA, csökkentett SZJA.
A libbantak meg háborogtak, hogy minimálbérrel is kell SZJA-t fizetni, meghogy igazságtalan a kis jövedelműekkel szemben. happy idiocc... :D

Alick 2016.08.09. 21:12:30

Ha Magyarország is akkora támogatást kapna Amerikától mint Izrael, talán nálunk is alacsonyabbak lennének az adók és járulékok. Viszont a hazai túlbonyolított és átláthatatlan bürokratikus előírások rendszere katasztrofális.

chrisred 2016.08.09. 21:12:47

@Nemzeti Dohányos: "Hovatovább, ha most megszűntetnik az egykulcsos adót, akkor a maradék informatikus és mérnök is el fog húzni az országból, ezernyi "kisember" munkahelyét megszűntetve."

Nekik nem az számít, hogy összességében mennyi adót fizetnek, hanem az, hogy a jövedelmük alsó részét ugyanannyi adó terhelje, mint a felsőt? Elég kipihent agyú társaság lehet...

Amúgy senkinek semmi köze hozzá, hogy más mennyi adót fizet. Bizonyított tény, hogy a sávos adórendszer növeli a társadalmi mobilitást (ezáltal kompetitív társadalmat generál), míg az egykulcsos rendszer befagyasztja a különbségeket, kasztosít.

Bence Weisz 2016.08.09. 21:13:01

@muskatli: Ez ugye azért rossz mert ha valami összetett terméket akarsz vásárolni, akkor a végén sokkal nagyobb adótartalma lesz. Ugye például megveszi a vállalkozó a szöget (+adó) meg a deszkát (+adó) összerakja a széket és eladja neked. Szék ára=(szög ára +adó + deszka ára +adó + munkadíj)+adó. Ennek egyrészt az az eredménye, hogy a kis vállalkozások sem a nagyokkal nem tudják tartani a versenyt (akik esetleg mindent előállítanak a cégen belül), de főként az olcsó importáruval szemben lenne nagy a hátrány (ugye az EUban nem lehet védővámozni), másrészt pedig a legösszetettebb hazai gyártású termékek (pl gépjárművek) árában irdatlan mennyiségű adó halmozódna fel.

d.j 2016.08.09. 21:13:28

@Nemzeti Dohányos: Nem pótolsz te semmit senkinek. Pont, hogy a több kulcsos szja-nál volt az, hogy a minimálbéreseknek nem kellett szja-t fizetni, meg volt adójóváírás, ami szintén a kis jövedelműeknek kedvezett, amit a fidesz megszüntetett. Az egykulcsos szja egy háttér alku volt, amit fidesz betartott a támogatóinak. Nem a Mari nénire gondolok. Az egy kulcsos szja igazságtalan és káros, mert aránytalanul kedvez a magas jövedelműeknek. Elég könnyű belátni, hogy 100 eFt-os fizetésnek a 16%, vagy most már 15, a mostani viszonyok között nagyos sok, míg egy milliós fizetéssel rendelkezőnek a 160 eFt nem a létszükséglet :) Sőt most már csak 150 eFt. Nem teljesül az arányos közteherviselés. Az is bebizonyosodott, hogy a felső tízezer fizette a legkevesebb szja-t, miközben a keresetük annyi, mint az alatta levőknek összesen. Ez minden csak nem igazságos.

Traktoros Z 2016.08.09. 21:13:36

@Csodabogár: Nem felmentve a csalókat, de azért még mindig gáz, hogy a munkáltatónak 200 forintjába kerül, ha adni akar a munkavállalónak 100 Forint nettót. Erre jön még a desszert, h a munkavállaló, ha törvényesen vásárol, akkor fizet 27% Áfá-t (átlagosan). Tehát ha mindent tisztán számolunk akkor a munkáltató kifizet 200 forintból kb. 120 Forint adó.

d.j 2016.08.09. 21:13:46

@Kivlov: Kuszaszem az az állat 30%-os ÁFA-t akart. Nem is tudom hirtelen ki az idiótább, aki szerint jó a magas ÁFA, vagy aki be akarja vezetni.

micsoda? 2016.08.09. 21:14:03

Remek, érthető még annak is aki nem adózik, mint vállalkozó. Tananyagnak javaslom:)

Mivel két oldala van a dolgoknak, kiváncsi lennék adószakértőink (Pl: Vámosi Nagy Szabolcs)véleményére, hogy nálunk miért is van ami van.

Ma figyeltem fel a Penny pénztári nyugtáján, a következőt közli: " A népegészségügyi termékadót társaságunk köteles megfizetni"

A Spár számláján meg ezt olvastam: A NETA Kötelezettség az eladót terheli, köz.szolg. esetén az ÁFA tv.160 § szerint:

Mi ez, és miért közlik a vevővel?

Jazo 2016.08.09. 21:14:26

@Kivlov: Az SZJA a kis jövedelműeknek 2008, 2009 táján sem volt magasabb. Talán 1-2% volt a különbség, de akkor volt adójóváírás. Az ÁFA is jóval alacsonyabb volt. Ők a mai adórendszerrel kevesebb pénzt visznek haza és a magas Áfa miatt többet kell fizetniük. Nagyjából ez az ország harmada. A gyerekeseknek jobb kicsit, de ma sokan épp azért nem alapítanak családot, vállalnak gyereket, mert olyan rossz anyagi helyzetben vannak. Ezzel az adórendszerrel a gazdagabbak a jól keresők sokkal jobban járnak, főleg ha van gyerek is. Az olló még jobban kinyílt.

Amúgy semmi gond...lassan elmegy még párszázezer jól képzett szakember ebből az adóparadicsomból, aztán szép lassan lelépnek a cégek is, mert munkás nélkül nincs sok haszna az üres gyárnak.

2016.08.09. 21:27:08

@Nemzeti Dohányos: A jobban kereső ugyanazt a "szar" egészségügyi rendszert veheti igénybe, ugyanazokat a tökéletes utakat használhatja, ugyanazt a világhírű oktatást kapja, viszont van egy hatalmas különbség. A jobban kereső választhat, és mehet privátba, mert megteheti. Ez az, amit egy szarul kereső nem tehet meg. De ha ennyire egymás zsebében akar mindenki turkálni, akkor tényleg jobb, ha nincsen senkinek sincsen adó semmire, viszont akkor egy vakbélműtét legyen mondjuk 500 ezer forint. A csóróbbnak is, meg a gazdagnak is.Csak hogy igazságosak legyünk. :)

A társadalom (tudom, itthon ez csak üres frázis), azért társadalom, mert mindenki bevállal olyasmit a saját kárára a másik miatt, ami neki nem feltétlen jó v. szerethető. Amikor a gazdag egy bizonyos fizetés felett meghatározott összeget fizet, v. amikor a csóróbb nem az állam v. a gazdag hátán akar előrébb jutni, akkor az egy működő társadalmi modell. Ez az, ami itthonról hiányzik.

2016.08.09. 21:32:00

@Jazo: "Amúgy semmi gond...lassan elmegy még párszázezer jól képzett szakember ebből az adóparadicsomból, aztán szép lassan lelépnek a cégek is, mert munkás nélkül nincs sok haszna az üres gyárnak."

A gyár nem akar fizetni többet, csak annyit, amennyivel még megtudja tartani az embereit/felvenni újakat a kiesők helyett. Ez amúgy kb. elmondható az itthoni munkahelyek 99%-ról. Az sem baj, ha 10 ember csinálja 20 ember munkáját (ami sosem úgy működik, mint papíron), akkor sem emelnek fizetést. Nyilván ennek nem csak az az oka, hogy ilyenek, meg megtehetik, hanem az is, hogy bejelentve mennyit kell adózni egy munkavállaló után. Az a baj, hogy a megoldáshoz alapjaiban kellene változtatni a rendszeren, abban meg nem érdekeltek és nem is lesznek soha érdekeltek a populista politikusok.

2016.08.09. 21:34:37

@Jazo: Igen, ez így van. :)

maczakb 2016.08.09. 22:01:18

@diggerdriver: pontosan, mert azt halljàk hogy megint 1℅-al csökkent az szja... Közben az eho es a szociàlis meg szakképzési járulékokról nem dumálnak nagyon a politikusok. Nagyon durva a béreket terhelő adó és járulékcsomag. A kisadózók meg irreális előnyt kapnak egy rendes áfakörös kfthez képest, a piacon meg sokszor ugyanazon ügyfelekért küzdenek. 27℅ áfa... nevetséges.

Kono 2016.08.09. 22:01:28

Már az is elég volna, ha azt büntetnék, aki csal és a jogkövetést segítenék elő. Vagy csak békén hagynák a normális cégeket. Nekem az az érzésem, hogy a játék mindig arra megy ki, hogy büntessenek így, vagy úgy. Ha van rajtad sapka, azért, ha nincs, akkor azért.

Az adórendszer a nagyot csalóknak kedvez, a véletlen kis hibát elkövetőkre azonnal teljes szigorral lesúlyt és példát statuál- mert micsoda dolog, hogy nem tudta, hogy két hete új szabály lépett életbe, és azóta az irodai nyomtatópapír ÁFA elszámolást gr/m2- hez kötik.
És a rossz hírem az, hogy ez nem véletlen. Szándékosan ilyen, mert az ország vezetői között is sok a tolvaj, ebből indulnak ki.
Tehát mi marad? A Ludas Matyi effektus: A vállalkozó háromszor veszi vissza azt, amit az állam ellopott.
Ez nem normális helyzet. De a rendezést nem alulról kell várni.

Kono 2016.08.09. 22:01:34

@Csodabogár: ettől azért van jobb út is. Ösztönözni kell a jogkövetést és párhuzamosan büntetni a szándékos cslást. Persze idehaza nem ismerik az ösztönzést, csak a büntetés létezik. Akkor is, ha nem jogos...

Nzoltan 2016.08.09. 22:01:44

Sokan túlgondolják az egeszet. Az egykulcsos adó elősegíti a gazdaságnak oly fontos középréteg kialakulasát miközben munkára ösztönöz. A sávos adőrendszer már fenntarthatatlan volt. Az összes szja felét ketszázezer dolgozó fizette be. A következő másfélmillió meg a másik felét. Míg majdnem kétmillió semmit. És azoknak még ki lett fizetve az ingyenes oktatsn, orvosi ellátás és más szociális juttatások tömkelege. Az aktív korúak több mint fele a rendszer potyautasa volt. A kiskeresetűek jelenleg sem fizetik a szociális juttatásaikat teljes egészében.

Nzoltan 2016.08.09. 22:02:06

@chrisred: Nekik nem az számít, hogy összességében mennyi adót fizetnek, hanem az, hogy a jövedelmük alsó részét ugyanannyi adó terhelje, mint a felsőt? Elég kipihent agyú társaság lehet...

De, az számít. A 16 százalék sokkal jobban hangzik, mint gyurcsány idején a 36. Én a már az év negyedik hónapjában már a felső kulcs szerint adóztam. Nyilván most sokkal jobban járok mint régen. És még mindig a keresetem közel ötven százalékát dobom oda a politikusoknak. Fletó alatt ez hetven százalék volt. A köcsög bokros alatt pedig időnként nyolcvan százalék felett. Nekem nem er meg a liberalizmus plusz 20-30 százalékot.

Csodabogár 2016.08.09. 22:14:03

@Traktoros Z: Ezt biztos nem nekem írtad, de mindegy.

luis5 2016.08.09. 22:48:07

38-40% szjat fizettem atlagos kozalkalmazottkent 10 eve. Most 15%. Nem kell a rizsa.

ősbölény 2016.08.09. 22:48:18

Évek óta a cégem nulla bevételére is könyvelőt kell tartanom (a céget egy saját projekt miatt tartom, amiben bízom). Pedig intereneten küldök be mindent, hétköznapi szinten jól értek a komputerhasználathoz és mindig is jó voltam a metekban, de az éves mérlegemet csak könyvelő tudja megcsinálni. Ilyennek nem szabadna lennie.
Hazai tapasztalataim a blogolót igazolják.

Nzoltan 2016.08.09. 23:20:53

Régebben az adóbavallás olyan volt, mint egy kaland játék kockázat könyv. Ezt írja ide meg oda, kivéve ha már amoda is odaírta, de különben meg vonja ki amabból és ha megszorozta kettővel, akkor lapozzon a 15. Oldalra, de ha mégsem, akkor a 256-os rublikába írja be ezt az összeget és különben is lapozzon a 38. Oldalra. :-)

_droid_ 2016.08.09. 23:53:03

"Nekik nem az számít, hogy összességében mennyi adót fizetnek, hanem az, hogy a jövedelmük alsó részét ugyanannyi adó terhelje, mint a felsőt? Elég kipihent agyú társaság lehet..."

a kipihent agyuak ki tudjak gondolni, hogy ha ugyanazt az ossz szja-t fizeti be az orszag, de a minimalberre bejelentettek megint nullat fizetnek, akkor vajon ki fogja megint befizetni a hianyzo reszt.

Punxsutawney Mormota 2016.08.09. 23:53:09

@Jazo: Majd ők eldöntik, hogy ki emelkedhet fel :) Nehogy már egy izmosabb közép- vagy felsőközép réteg kikoszolódjon az alsóosztályból, oszt a végén még gondolkodni is fognak! :)

2016.08.10. 00:50:46

@Nzoltan: Nem. Vannak csórók, meg vannak jobban szituáltak. Közte már kb. nincsen semmi. Orbánék ugyanúgy szétlopják az országot, mint az elődei, csak másképpen. De ők is palira vesznek benneteket, ebben nem különböznek. Addig van ideológia, amíg van pénz is. Én meg ezt mondom. Szerintem amúgy munkára nem kell ösztönözni senkit sem, főleg hogy a naplopóknak fogalmuk sincsen arról, hogy mi az, hogy munka. Csökkenteni az adókat, esetlegesen megkönnyíteni a vállalkozóknak a boldogulást, na az itthon nem érdek. Mindenki potenciális bűnöző, mindenki lop/csal/hazudik, hiszen önmagukból indulnak ki. A NAV bizonyos körök felett már nem vizsgálódik..... De jaj neked, ha van 500 forint mulasztásod. Nem voltam sosem konteós, de van egy olyan érzésem, hogy Mo.-n minden azért van kitalálva és pont úgy, ahogy, hogy téged szopassanak, mint állampolgár. Minél rosszabbak az életkörülményeid, minél kevésbé foglalkozol bármivel is a túlélésen kívül, annál kevésbé fogsz azon agyalni, hogy miért is kell nekem ennyi adót befizetnem a semmire?! :D Szóval, tényleg csak gratulálni lehet, amikor már gondolkodni sem kell, mert helyettünk kigondolják, hogy mi a fasza. Felőlem lehet az abc-s Mari néni is a miniszterelnök, ha az országa és a nép érdekeit nézi. De ezek (mindegyik) csak uszít és igyekszik akkora mély árkot ásni az emberek közé, amekkorát csak lehetséges.

2016.08.10. 00:51:48

@_droid_: A minimálbérre plusz zsebbe fizetett emberek miért is vannak csak bejelentve minimálra? Mi lehet az oka?

M. Péter 2016.08.10. 02:33:51

@luis5: Nem hiszem, hogy a teljes fizetésed 30-40%-át fizetted szja-ba, vagy ha igen, akkor nem voltál átlagos. Az simán lehet, hogy egy 30% és 40% közti sávban voltál, de volt egy 0%-os sáv is, amiről el szoktak feledkezni, utána volt egy 20% alatti kulcs is.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.10. 03:00:11

Én csak annyit mondok, sosem kell a spanyol viGaszt, meg a kanálban a mélyedést feltalálni. Elég csak körülnézni a közvetlen közelünkben, pl visegrádi 4-ek, eu-s országok; és valahogy az átlagosan jó dolgokat adoptálni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.10. 03:11:08

"Az Izraelben töltött évek alatt egyszer sem éreztem, hogy az adóhivatal meg akar szivatni"

Haha, valszeg nincs még egy olyan ország, ahol az állampolgárok legnagyobb ellensége maga a saját állama volna...
:-(((

Más.
Géza bá, és a többiek ott Dojcse-földön, az-e-igaz-e, hogy ott nálatok még több a betöltetlen állás és a munkaerőhiány?

index.hu/gazdasag/2016/08/09/nemetorszagban_is_munkaerohiany_van/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.10. 03:11:55

@geegee: izé, meg a vaslőcs, szóval saját állaMUK volna...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.10. 03:27:09

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Volt itt régebben a blog.hu-s kommentelők közt egy nagyon jó nevű (igaz, volt ilyen több is...), amikor olvastam, mindig nyerítettem...Úgy hívták, hogy Vállalkozás Hátráltatási Iroda... :D
Sajnos apszolut szöget fejentaláló volt az elnevezés...

nu pagagyí 2016.08.10. 07:05:19

@luis5: 2006-ban 1.550.000 ft-ig 18% felette 36% volt az szja kulcs, tehát biztosan nem fizettél 38-40% adót. Ráadásul, mivel közalkalmazott voltál, az adójóváírás miatt még annyit sem, mint amennyit az adókulcsok mutatnak. 3%-kal kevesebb járulékot fizettél (15,5%, most 18,5% nyugdíj+eg.j+mpj) amiből, ha magánpénztári tag voltál 8% a saját vagyonodat növelte. A forgalmi adók pedig lényegesen alacsonyabbak voltak, ezért kevesebb nettóból több mindent tudtál venni.

chrisred 2016.08.10. 07:05:30

@Nzoltan: Tehát, ha létezik egy olyan sávos adórendszer, ahol az alsó sávban 4, a középsőben 6, a legfelsőben 8% a fizetendő adó, akkor helyette inkább választanál egy olyan lehetőséget, hogy valamennyi sávban 10% az adó? Mert a válaszod nagyjából ezt jelenti.

chrisred 2016.08.10. 07:05:35

@_droid_: Az ország nem fizeti ugyanazt az SZJA-t.

nu pagagyí 2016.08.10. 07:06:06

Az adómorál attól függ, hogy az emberek átlátják-e mire megy el a tőlük levont adó és a járulék. Érezniük és tudniuk kell, hogy járulékaikért arányos szolgáltatást kapnak, tehát magasabb nyugdíjjárulékért kiszámíthatóan magasabb nyugdíjat, egészségügyi járulékaikért pedig színvonalas ellátást.

Stabil nyugdíjrendszer kell és és olyan szabályok, amiből egy polgár számára naprakészen követhető a várható ellátás összege. Nálunk 30 év kevés volt egy átlátható rendszer kiépítéséhez, most meg azzal sokkolják az embereket, hogy hiába fizetnek egész életükben, lehet, hogy nyugdíjuk sem lesz, esetleg önkényesen átszabják úgy, hogy mindegy mennyit fizetett. A járulékokat és az általuk fedezett szolgáltatásokat nem lehet önkényesen variálgatni.

Az szja-val is gond van, bemegy a nagy kalapba, aztán nyoma vész. Szerencsésebb lenne, ha a levont adó az önkormányzathoz folyna be, mert így a polgár látná, hogy jól, vagy rosszul költik-e a pénzét. A helyi politikába pedig inkább bele tud szólni. Ehhez persze olyan adók és adómértékek kellenek, hogy az önkormányzat az államtól függetlenül gazdálkodhasson és ne szoruljon állami kegyre. A mostani rendszerben semmi nem függ a polgármestertől és a választott képviselőktől. Az önkormányzat szimpla kijáró hivatal. Sikere, vagy kudarca seggnyalási képességétől függ, amelyet a fungáló kormánynál kell teljesíteni.

Az államnak bőven elég lenne a személytelen forgalmi adó.

_droid_ 2016.08.10. 08:07:35

@chrisred: igen, majd ugy lesz savos az adorendszer, hogy mindenki kevesebbet fizet. ez mar az mszp kampany?

_droid_ 2016.08.10. 08:07:35

"Stabil nyugdíjrendszer kell és és olyan szabályok, amiből egy polgár számára naprakészen követhető a várható ellátás összege."

egyszeru a megoldas, minden honapban kiirjak, mennyit szedtek be, azt felosztjak aranyosan aszerint hogy mennyi jarna, es kijon az hogy mennyi jut. teljesen stabil es naprakesz. persze az olyan mondvacsinalt garanciakat el kell felejteni, hogy ennyi befizetesre annyi jar, vagy minden evben minimum ennyivel no es tarsai.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.08.10. 08:07:35

Egy államnak (polgároknak) ki kell találnia milyen feladatokat akar ellátni, és ahhoz igazítani az adórendszert.
Oké, Dubaiban nulla az adó, 'merazolaj.
Itt Hong Kongban hogy a bánatban elég a 17%-os adó? Sávosan, tehát az alacsony jövedelműek kevesebbet fizetnek, akár 5-7% ot is.
Ennyi az adó, nincs nyugdíjjárulék, TB, iparűzési baromság, ÁFA, egyéb marhaságok.Tőkejövedelem nem adózik.
Egészségügy a világ top 10-ben. Ingyen. (néha van egy-egy 3000 forintos vizitdíj, de ahol a kiszolgáltatott házicseléd is 250 ezer forint+szállást keres, ez nem tétel)
A pár tétel ami bonyolítja az adórendszert, azok az ilyen-olyan kedvezmények, gyerekek száma, de keveset módosít. Szóval ha ezt így is lehet, akkor Európában az ÁFÁT is hozzávéve több, mint 50%-os elvonást így hogy?

midnight coder 2016.08.10. 08:07:35

Azért mondjuk annyira nagyon ez sem tűnik egyszerűbbnek mint a magyar verzió. És progresszív: minél magasabb a jövedelmed, annál érdemesebb kivándorolni. Persze onnan nem nagyon van hova.

2016.08.10. 08:28:05

A teljes magyar adóteher az EU középmezőnyben van!
Kb. mint a német...

Ergo aki szerint a "nagyon magasak az adók" az nem elég tájékozott.

Sőt a vállalkozók számára gyakorlatilag adóparadicsom van itt ez első 500 millióig :-)
(tessék szépen utána számolni...)

A pici egy személyes szolgáltatók számára pedig a a KATA biztosan adóparadicsom, feltéve, hogy nem csak tengődnek.

-----

A magyar adórendszer más belső arányokkal bír, mint a nyugati.

Magasabb az ÁFA rész (mert nehezebb kikerülni a többinél).
Viszont kisebb teher
- a jövedelem adó
- a helyi adó
- az ingatlan adó!!!
- nincs vagyon adó
- céges adók pedig >> adóparadicsom

Szóval nem csak azt kell nézni, hogy bérből mit vonnak le.
Ráadásul a bérből levont adók miatt is csak a kereseti lista alján lévők szólhatnak, ők se sokat.
(ennek az oka, hogy zsebbe fizetést kapok is fizessenek azért)

Az, hogy a posztoló az aló sávról ír a kinti bére kapcsán csak azt mutatja, hogy
- bizony szarul keres és él ízráelben... a helyiekhez képest
- ízráel a szociálpolitikát jobban belekeveri az adórendszerébe

ripj 2016.08.10. 09:11:35

A progresszív adórendszer azért jó, mert csak az fog adót fizetni aki keveset keres és alacsony sávba kerül. Vagy sokat keres, de kellően sajátos morális értékrendszere miatt önként és dalolva adja fizetése ~40%-át az államnak és utána még büszke is lesz rá.

A többiek meg 'optimalizálnak', ami kicsit macerás (szerencsére egyre kevésbé), de sokkal kevesebbe kerül, mint minden hónapban egy feneketlen kútba önteni fél havi fizut.

És így a végén mindenki milyen jól jár, ugye :)

John Doe3 2016.08.10. 09:11:35

@d.j: szvsz pont az ellenkezője igaz annak, amit írtál: az adózók 20%-a fizeti az SZJA 80%-át. Az egykulcsos adó éppen az arányos közteherviselést testesíti meg. Akiknek ez nem tetszik, azoknak kompromisszumos megoldásként javaslok egy kb. a létminimum szintjét elérő 0-kulcsos sávot.

ripj 2016.08.10. 09:11:35

@nonolet: Erről van szó. Persze ahhoz, hogy ezt átlásd, tájékozódni kellene és az nem az erőssége annak a rétegnek, amelyik progresszív SZJA után sóhajtozik, lehetőleg minél brutálisabb felső kulcsal.

Az ÁFA-t meg annyira macerás kikerülni magánszemély / kis céges szinten, hogy nyugodtan nevezhetjük lehetetlennek.

Már csak az adminisztrációs overheadet kellene lenyomni egy elfogadható szintre (folyamatban) és teljesen fasza lenne az adórendszer itthon.

konrada 2016.08.10. 09:11:35

@Eltévelyedés:
...Talán az lehet az oka, hogy Hong Kong különleges helyzetű területként a közel másfél milliárdos Kína pénzmosodája, így nem a termelésből van a fő adóbevételük, nekik ez az olajuk...

konrada 2016.08.10. 09:11:35

@d.j:
Igazad van. Ahol az egyik 150 ezret fizet, a másik meg 15 ezret, ott nem arányos a közteherviselés.

...de nem is baj. Kell lenni ennyi szolidarításnak a rendszerben.

(Mondjuk az már túlzás lenne, ha az egyiknek 340 ezret, a másiknak meg 1 ezret kéne fizetni, mert ez nem csak hogy "nem arányos közteherviselés" lenne, de egyenesen olyan lenyúlás, mely az emberek hülyének nézésével egyező. Ilyenkor meg nem lehet csodálkozni, ha a 340x többet fizető keresné a kiskapukat - a minimált+zsebbe megoldásokat, vagy menne oda, ahol ilyen mértékű lenyúlás nincs...)

GQ 2016.08.10. 16:31:47

@nu pagagyí: tooo much matek. waaay toooo much :) nem nagyon tudják összerakni. egy haveromnak próbáltam ezt elmagyarázni, de az istennek sem akarta felfogni.

Nzoltan 2016.08.10. 18:23:06

@chrisred: Miért? Ez hogy jön ki? Az egykulcsost ahol bevezették soha nem volt magasabb mint a progresszív legmagasabb kulcsa.
Egyébként a 10 százalék alatti átlag szja soha nem lesz bevezetve, mert ahhoz kell hazai ipar. De azt meg elprivatizálták. Ebben is bokros vitte a prímet. Tőle jött a spontán( rabló) privatizáció, ahol még a hasznot is garantálták az elkótyavetyélt gyárakra.

Nzoltan 2016.08.10. 18:23:06

@Eltévelyedés: Úgy, hogy Hongkong egy kereskedelmi központ, ahol annyi áru fordul meg, hogy a nagyon kicsi sáp is bődületes pénzmennyiséget jelent. Valószinüleg nem lenne szükség ekkora adóra, ha mi uralnánk azokat a vagyonokat, amelyek amelyeket külföldi kézbe adtak. A nyugati országok sem azért gazdagabbak nálunk, mert annyival jobban dolgoznak, hanem az olcsóbb országoba kiszervezett munka haszna is náluk csapódik le.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2016.08.10. 20:31:58

Vicces, hogy mindenki rugózik itt a JÖVEDELEM adón, hogy annak mennyinek kellene lennie. Közben meg az van, hogy normális helyen a jövedelem-adó csak egy része az egésznek.
Én kb ekkora méretű (bevételben mérve) VAGYON-adót tartanék igazságosnak. Akinek 100millás (ennél többet én el se tudok képzelni!!!!) háza van, az pengessen mint a katontatiszt! De az én 10-15millás házam után is kelljen valamit fizetni, meg a 20-30millás kocsik, bankbetétek, faszomtudja máshol hogy van ez megoldva. Itt a posztban csak az ingatlanadóról volt szó. Na nálunk ez csak nagyon minimális bevétel az önkorinak. Mert csak a garázsra, meg a vállalkozás céljára használt ingatlanra kell fizetni. De ha valakinek a garázsa igazából a pince, vagy más módon az épület része, akkor jellemzően kurvára nem fizet rá semmit. Ugyanígy "dehát ez nem a vállalkozás céljára használt ingatlan, én itt lakom...".. aztán meg a mosogatógépet tisztítószert meg vállalkozás költéségeként számolja el... mert lehet.

Igen ez a tetves rendszer az ügyeskedésre ösztönöz, sőt a piac el is várja hogy ügyeskedj, mert akkor a másik ügyeskedő nyom le mint a bélyeget. És emelett még ottvan, hogy bizonyos cégekhez nem mennek büntetni, meg minimál büntetéseket fizetnek, aztán másról meg lenyúznak amit csak tudnak.

Na szóval szerintem kurvára kéne valami jókis vagyonadó. Ha nem bírja fizetni a 50millás lakásban élő kisnyugdíjjas, akkor költözzön el, az adó terhelődjön az ingatlanra mint valami jelzálog, fizessék az onokák, mittudom én.. Oldják meg és kész!
Elegem van abból, hogy normálisan kereső nem ügyeskedő (bérből élő)-ként minden szart velem fizettetnek meg.
Aki keres 500e nettót az valószínű hajt a cégének havonta 3-6M hasznot (itt most nem az állami alkalmazottakra gondolok, hanem mondjuk valami mérnőkmunkára, de akár bizonyos szolgáltatásoknál is igaz lehet ez). Aki meg 50e-es minimálbért kap (valami kis gyárban, vagy a földeken), az jó ha 2-300e-et és abból adózik. Lássuk már ezt a különbséget is.

chrisred 2016.08.10. 20:31:58

@Nzoltan: Azért, mert a kérdésemre azt válaszoltad, hogy számodra nem az a fontos, hogy összességében mennyi adót fizetsz, hanem hogy a jövedelmed különböző részeinek milyen arányú az adóterhelése. Ezért gondoltam, hogy szívesebben fizetsz több adót az egykulcsos rendszerben, mint kevesebbet a sávosban.

Kono 2016.08.10. 21:21:01

@nonolet: meg az adóból beszedett pénz felhasználásában is, nem? Senki nem azon sír, h sok az adó, v kevés. Mihez képest sok? Sok a TB járulék, ha a betegnek fizetni kell az ellátásért... Érdekes, vannak magánklinikák, akik sokba kerülnek, mégis kifizetik sokan. Mert ott megveszik az eszközöket, nem rohad a fal, lehet zuhanyozni, kedvesek az emberrel, minden vizsgálatot helyben, azonnal elvégeznek, az orvosok magasan képzettek és még sokat is keresnek... Ezzel szemben egy állami kórház színvonala a több pénz ellenére is csak az ott dolgozók lelkiállapotától függ. Mert befizetek sok százezret, még sincs eszköz, a kaja ehetetlen, nővér 3 műszakban dolgozik nettó 120ért... Persze lehet, hogy nem az utcát kéne fűteni a közös pénzből, meg az urambátyám oknak munkát adni; akkor maradna pénz lóvéra.

w.mihaly.eva 2016.08.11. 00:02:20

@Karma17: A poszt nem arról szólt, hogy le kell vinni az ÁFÁ-t, hanem az adórendszer ésszerűsítéséről, aminek csak az egyik eleme az ÁFA.

w.mihaly.eva 2016.08.11. 00:02:20

@Golf2: 1. Nem vagyok boldogtalan.
2. Az itt élő, idős mamám az oka, hogy többet vagyok itt.
3. 2011-12 között valóban visszamentem Izraelbe dolgozni, de az idő alatt kidolgoztam egy programot, amivel ma biztosítani tudom a magyarországi megélhetésemet - most workshopokat tartok. Továbbiakat, ha érdekel az életem itt: www.podo-pro.hu

w.mihaly.eva 2016.08.11. 00:02:23

@Golf2: Azért, mert itt él a 83 éves édesanyám, akinek egyetlen gyereke vagyok. Úgy gondolom, hogy kötelességem vele törődnöm, de nyugi, ha szegény anyám lecsukja a szemét, azonnal visszamegyek Izraelbe.

w.mihaly.eva 2016.08.11. 00:06:53

@Behajtó70: Senki nem védi az izraeli cégeket - vannak nemzetközi cégek Izraelben és az izraeli vállalkozók tisztában vannak azzal, hogy ha igazán sikeresek akarnak lenni, akkor globálisan kell gondolkodniuk - lásd: TEVA
Ezzel együtt az izraeliek is kisvállalkozásokként kezdenek, mert ahelyett, hogy egy jó "állást" keresnének, saját vállalkozásba fognak - ebben látják a jövőjüket. Namármost, ezek a kis vállalkozások akkor lehetnek csak nagyobbak, ha nem kaszálják el őket az első években. Saját tapasztalatomból tudom, hogy milyen nagy a különbség egy kezdő vállalkozóként ott vagy Magyarországon működni.

w.mihaly.eva 2016.08.11. 00:20:02

@nonolet: Azt hiszem, hogy elég világosan megírtam, hogy kezdetben, amikor saját céget indítottam, új bevándorlóként, gyerekeit egyedül nevelő nőként, valóban nagyon kevés adót fizettem - ez tette lehetővé, hogy fejlődni tudjak. Ha a magyar adórendszer is támogatná a kezdő vállalkozásokat, akkor sokkal több maradna életképes.

w.mihaly.eva 2016.08.11. 00:27:52

@B-road: Talán el kellene olvasni a cikket még egyszer: nem a jövedelemadó a lényeg, hanem a rendszer! Az ingatlanadó pedig nem az, amit ma Magyarországon annak hívnak...

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2016.08.11. 10:47:09

@w.mihaly.eva: Talán el kéne olvasni a kommentet mégegyszer, pont azt mondom, hogy rendes vagyonadó kellene, nem mindent abból a pár, adó alól kibújni nem tudó bérből élőből kellene kisajtolni mindent.

w.mihaly.eva 2016.08.11. 11:06:53

@B-road: Azt amit írtam az nem vagyonadó! Az egy szolgáltatás-alapú adó, amiben az egyéni aktivitás is szerepet kap: podo-pro.hu/eladhato-ingatlanado-1/
A vagyonképzés önmagában nem probléma, Magyarországon csak azért, mert erősen korrupciógyanus a növekedése, de ennek vizsgálata az adóhatóság dolga lenne. Izraelben mindenkinek be kell adnia kb. 5 évente vagyonnyilatkozatot, büntetés terhe mellett, nem lehet hazudozni benne, hiszen elég könnyen ellenőrizhető és a vagyonosodás mértéke követhető.
Az érdemtelen vagyonosodást tehát egyfelől a folyamatos ellenörzéssel tudják fékezni, másrészt az örökösödési adóval. Ellenben a már leadózott jövedelemből szerzett vagyont újraadóztatni azt jelentené, hogy az emberek nem halmoznak fel, hanem elköltik a pénzüket - ez történt a szocializmus utolsó évtizedében ezért nem volt igazán hazai tőke a termelő üzemek privatizációja során. A dolgokat nem az egyéni irígység szintjén kell vizsgálni, hanem a társadalmi hasznosság szempontjából.

2016.08.11. 12:46:02

@w.mihaly.eva:

A magyar adórendszer a kezdők számára miért is rossz?

A első 500 millió eredményig mindössze 10% adót kér!!!! :-)
Az eredményből ...és még ebből is van kedvezmény, adott esetben.

Ez gyakorlatilag adóparadicsom az EU-n belül.
De világszinten sem rossz.

----------

Aki szolgáltatást nyújt vagy magas árréssel dolgozik (pl. óra-ékszer) annak ott a KATA is 6 millióig, ami nem kevés.

5 millió netto-tiszta >> ~havi 400 eFt jövedelemig
mindössze 600 eFt az adó PLUSZSZ!!! a tb+nyugdíj

Ez 12% mindenestől... és egy sajtfecni szintű adminisztrációval.
Mi ez... ha nem adóparadicsom?!!!

De ne legyen ilyen ügyes, hozzon össze csak eyg átlagbért.
Havi 160 nettót, akkor is csak 20% körüli teher van rajta.
adó+tb+nyugdíj cakk-pakk

Normál adózásban ugye 15% az SZJA ami megintcsak nem magas!
(és ebből is van családi kedvezmény is, gyermekek is vannak )

A TB (eü ellátás+ táppénz +gyed/gyes) sem mondható magasnak, kb. annyi mint EU-szerte.

Ami nálunk magas az nyugdíj járulék.
Nem is saját rész, hanem az rész, ami mostani nyugdíjak kifizetésére kell!!! mivel az időeke nem csináltak elég eltartót.
Ellenben politikai okból elég magas nyugdíjat harcolta ki a bérekhez képest.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2016.08.11. 12:46:08

@w.mihaly.eva:
Na. nem fogalmaztam világosan. :) Én nem a posztra, hanem a kommentekre reagáltam. Elkezdődött a csata, hogy egykulcsos többkulcsos SZJA kell, melyik jobb, stb.... én meg azt mondom, hogy szinte kizárólag a jövedelmet adóztatni nem valami fair azokkal szemben akik alulról jőve építkeznek közepes vagy tisztességes jövedelemmel, de nem kaptak lakást kocsit aputól, mindent nekik kell összerakni. Míg a másik akinek már megvan (öröklés, apu alátolja, esetleg adózatlan jövedelemből gyűlik a vagyon) és papiron alacson a jövedelme, mégis kevesebbet adózik. (itt nem is a vagyon irígylése van mögötte, hanem inkább az adózatlan jövedelem igazságtalansága).

2016.08.11. 17:20:31

@B-road:

Az... amit örököl nem adózatlan jövedelem.
Azt az örökhagyó már leadózta egyszer.

De! van is rá örökösödési illeték, nem is kevés.
Ha nem közvetlen rokon az örökös.

Ahogy az ajándékozásra is...

-------------

Ha te örökölnél akkor persze sírnál, ha mégis volna örökösödési ad,. amit fizetned kéne a "nincs"-ből is.

Mondjuk örökölsz egy 25 milliós családi házat >> 4 millió illeték.
Miből fizeted be... vagyontalanként?

w.mihaly.eva 2016.08.20. 17:58:33

@nonolet: Hát, én, kezdetben, mint adószámos magánszemély az itt felhozottaknál lényegesen többet fizettem, és az adóterheket nem úgy számoljuk, hogy mennyi a személyi jövedelemadó, hanem úgy, hogy egy adott bruttó árbevételből mennyi a nettó jövedelem. Ha pedig megbízási szerződéssel dolgoztam, akkor a megbízómnak olyan eszméletlen összegeket kellett fizetnie, hogy értelmetlenné vált a foglalkoztatásom.
Nem kétlem, hogy az ezernyi kiskaput ismerők találnak olyan módszert, amivel csökkentik az adójukat, de a szimpla szabályok, és egy lézer egyenességű könyvelő nem nem volt erre képes.
Egy adószabály megértése is megeröltető a magyar anyanyelvűeknek, ha nem arra a bikfanyelvre képezték őket, ahogy ezeket a szabályokat megírják.

2016.08.21. 14:33:47

az adóterheket nem úgy számoljuk, hogy mennyi a személyi jövedelemadó, hanem úgy, hogy egy adott bruttó árbevételből mennyi a nettó jövedelem.

Francokat!!!

Bevétel-Költség=Adózatlan_eredmény
Adózatlan_eredmény+-Korrekciók=Adóalap
Adólap-Adó=Adózott_jövedelem

Ne oszd az észt olyanról, amiről a jelek szerint nem sok fogalmad van... azaz az adózásról ez esetben.

---

Az, hogy nem jó adózási formát választottál a te bajod nem az adórendszeré.
Megbízásos alapon dolgozni a marhaság csúcsa, valóban.
Adószámos magánszemélyként sem túl jó ötlet...

De ezekre diplomával zsebben illik rádöbbenni egy fél este alatt az internet korában.

Pláne egy könyvelőnek kell(ett volna!) tudni jobb megoldást mutatni ezektől, mert volt jobb, sokkal jobb :-)

w.mihaly.eva 2016.08.22. 15:46:10

@nonolet: a magyar csűrt-csavart adórendszerhez minden bizonnyal nem vagyok elég képzett - de miért is kellene? Az én dolgom, hogy ahhoz értesek, amiben jó vagyok, és ne ahhoz, hogy miként lehet levadászni azt a kiskaput, amivel a lehető legkevesebb adót fizetem. A cikkben említett példa pont arról szól, hogy vannak helyek, ahol az ember mellé nem kell adószakértő ahhoz, hogy tisztességesen adózzon és közben megéljen a munkájából.

2016.08.22. 18:53:23

Ha egyszer vállalkozásra adod a fejed, akkor azért illik ~ 5 percet tájékozódni...

... és nem illik TÁJÉKOZATLANUL leírni, hogy a hazai rendszer jobb/rosszabb.

Te mondtad: NEM ÉRTESZ hozzá!!!
De, akkor miért támadod?! miért írsz olyasmiről amiről halvány lila fogalmad sincs.

Ezzel tévedést terjesztve és rossz hangulatot gerjesztve.

Ennyire utálod hazád? hogy rossz hírét kelted tudatlanul...

w.mihaly.eva 2016.08.27. 19:45:42

@nonolet: Lehet, hogy én hülye vagyok, és nem öt percet foglalkoztam azzal, hogy miként érdemes "eladni" a tudásomat úgy, hogy abból megéljek, de érdekes módon, nem én vagyok az egyetlen, aki a magyar adórendszert nem tartja tökéletesnek: 444.hu/2016/08/25/a-magyar-burokracia-ara

Mellesleg, a saját megélhetésemen jóval túlmenően, a cikk a települések önálló gazdálkodását lehetővé tevő helyi adó-rendszerrel foglalkozik.

Semmilyen országot nem utálok, Magyarországot sem. Fontos számomra ami itt történik. Nagyon is tudatosan mutatok rá olyan pontokra, amelyek nem jól működnek, mert ha jól működnének, akkor észre sem kellene venni, hiszen működnek.

Te pedig, ha olyan okos vagy, akkor egy komplett cikkben próbáld kifejteni a nagy eszed termését, ne csupán egy nick mögé bújt bekiabálóként. Vége.

Masni 2016.11.04. 07:45:29

@nonolet: pont azt írja, hogy vannak országok, ahol NEM KELL értened az adózáshoz és nem is értesz. És ettől még nem fogsz vagyonokat bukni. Hiszen, te mondjuk cipész vagy, vállalkozó. Ha adószakértő akarnál lenni, akkor azt tanultad volna, de ez az ember cipész akart lenni. Ennyi. Amikor a közértben kenyeret veszel, ott sem kell tudnod, hogy melyik termés a legjobb és hány fokon kell sütni a kenyeret.
Amúgy a KATA látszólag iszonyat jó, én pl. azzal szívtam. Ugyan valóban 6 millióig szuper, de ezt a 6 milliót egyenletesen kell megkeresned, ellenkező esetben úgy adózik, mintha nem KATA lenne...Halálosan boldog voltam, amikor kiszámláztam 2 * másfél millió forintot meg még havi 90-et (két nagyobb munkám díja volt), és a rendes befizetett KATA mellett egyszer csak be kellett tolnom még több mint 1 milliót adóban...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása