oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. november 04. 06:45,  Irány a város! 109 komment

2015. november 04. 06:45 Határátkelő

Irány a város!

A napokban jelent meg a Nemzetközi Migrációs Szervezet jelentése arról, hogy egyre többen élnek városokban, a trend pedig nem hogy lassulna, egyre gyorsul, aminek egyik oka a migráció. A szervezet szerint teljesen hiábavaló megpróbálni harcolni a jelenség ellen, inkább meg kellene próbálni együtt élni vele és előnyt faragni belőle. De hogyan?

spanyolorszag_madrid_puerta_del_sol_foto_carlos_delgado.jpgA Puerta del Sol Madridban (fotó: Carlos Delgado)

A számok elképesztőek. A Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM) becslése szerint ugyanis míg ma körülbelül 3,9 milliárd ember él városokban, addig ez a szám 2050-re nem kevesebb, mint 6,4 milliárd lesz, ami 2,5 milliárdos emelkedés alig három és fél évtized alatt.

Mindez persze nagyon komoly kihívásokat állít a kormányok elé, mást ne mondjunk, a fejlesztési tervek elkészítésénél is figyelembe kell venni a lakosság ilyen mértékű növekedését.

Arról nem is beszélve (illetve beszélve, hiszen számunkra éppen ez a lényeg), hogy ennek a növekedésnek egy igen jelentős részét a bevándorlás adja majd, azaz más kultúrájú, nyelvű, szokásokkal bíró emberek beilleszkedését is elő kell segíteni.

Mindez persze komoly kockázatokat, de egyben lehetőségeket is jelent minden érintett fél (azaz a bevándorlók és a helyi vezetések) számára is – írja a Nemzetközi Migrációs Szervezet jelentése (amit egyébként itt lehet teljes, 227 oldalas terjedelmében elolvasni, ha valakinek nincs jobb dolga).

A szervezet adatai szerint már ma is minden második ember (a világ lakosságának 54 százaléka, hogy egészen pontosak legyünk) él városokban, és köztük egyre több a bevándorló.

Noha a legnagyobb nyomás várhatóan a kis és közép jövedelmű afrikai és ázsiai országok településeit éri majd, az iparosodott államok metropoliszai sem maradnak ki a szórásból, sőt. Az olyan nagyvárosokban, mint Sydney, New York, vagy éppen London a lakosok egyharmada (egyes településeken a fele) már ma is bevándorló, és ez az arány csak nőni fog.

London, az állatorvosi ló

Ha már London: a brit Statisztikai Intézet előrejelzése szerint 2030-ig a jelenlegi 8,5 millióról 11 millióra nőhet a brit főváros lakosainak száma. Ennek egyik (és talán legfőbb) oka a bevándorlás, hiszen az uniós szabadsággal élve egyre több kelet- és közép-európai érkezik Londonba.

Az agglomerációval együtt Nagy-London lakossága tulajdonképpen már ma is tízmillió környékén van, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a brit fővárosban és környékén annyian élnek, mint Magyarországon.

Ez persze több szempontból is problémát jelent. A legsúlyosabb gond a lakhatás, pontosabban az elszabadult ingatlanárak, bérelni is csak csillagászati összegekért lehet – erről a brit fővárosban élő magyarok (például a London Budapest Metro blog szerzője) is sokat tudnának mesélni…

„Szép a környék, csak hárman vagyunk ebben az igencsak szerény állapotú lakásban, és az enyém a nagyobb, erkélyes szoba, ahol már hónapok óta küzd a túlélésért a kiültetett cserepes virágom. Csótányok sincsenek, sem nimfomániás, jódlizó szomszédok. (…)

Körömnyi odúkat kínálnak havi 600 fontért, és van az a szükségállapotos és / vagy igénytelen, aki ki is veszi. Megpróbálok nem arra gondolni, hogy ez tíz év múlva is így lesz, mert el nem tudom képzelni, hogy egyedülálló nő az ingatlanlufis Londonban hogy tudna, ha akarna, lakáshitellel próbálkozni."

A HomeLet nevű, ingatlanok kiadásával, illetve közvetítéssel foglalkozó cég felmérése szerint idén nyár elején elérte a havi 1500 fontos átlagot a londoni átlagos albérletdíj, ami eleve nem kevés, úgy pedig pláne sok, ha az országos átlaghoz hasonlítjuk, ami 738 font (kivéve Londont és közvetlen környékét).

A helyzet egyébként olyannyira elfajult bizonyos helyeken, a bérbeadók egy része olyannyira embertelen körülményeket nyújt csak bérlőinek, hogy a helyi önkormányzatok szövetsége azzal a javaslattal állt elő, hogy akik egyenesen életveszélyes körülményeket teremtenek, példás szigorral kellene büntetni.

Noha azt a szervezet (Local Government Association – LGA) is elismeri, hogy csak a bérbeadók kisebbségéről van szó, javaslatuk szerint a jövőben akár börtönbüntetést is kaphatnának a nem emberhez méltó, vagy a bérlőket egyenesen életveszélyes körülmények közé kényszerítő háziurak.

„Tisztában vagyunk vele, hogy a bérlők többsége elégedett a körülményekkel, de ez nem jelenti azt, hogy szemet kellene hunynunk azon esetek fölött, amikor egyesek nyomorúságos körülmények közé taszítják azokat a bérlőket, akik úgy érzik, nincs más esélyük a lakhatásra” – tette hozzá a szervezet tanácsadója, Peter Box. (További részleteket itt olvashattok.)

Közlekedési problémák

A másik problémát a méretek jelentik, például London akkora kiterjedésűvé vált, hogy egy-egy baráti látogatás gyakran egy- vagy másfél órás utazást igényel.

Nem csoda, hogy egy friss felmérés szerint immár London a világ dugófővárosa (a kétes dicsőséget egyébként Brüsszeltől orozta el). A brit főváros 2011-ben még nyolcadik, 2012-ben már harmadik, 2013-ban pedig második lett a dugók által leginkább sújtott városok listáján.

Nagy-Britannia összességében az ötödik a dugók által leginkább sújtott országok között, Manchesterben például évi 52 órát veszítenek idejükből az emberek a torlódások miatt.

A szigetország legtöbbször beduguló öt útja mind Londonban van, az A217-esen évente 139 órát, azaz csaknem hat napot vesztegelnek az autósok, de az A215-ös és az A4-es is több mint 100 órát rabol el az életükből. Az Inrix közlekedési elemző társaság szerint a londoniak tavaly 14 órával többet ültek dugóban, mint 2013-ban. (Részleteket itt találsz.)

Elkerülhetetlen folyamat

A londoni kitérő után visszatérve a Nemzetközi Migrációs Szervezet jelentéséhez, a dokumentum megjegyzi: hiábavaló igyekezet gátat szabni a jelenségnek, hiszen a városokba vándorlás a világméretű tendenciák tükrében elkerülhetetlen.

Hiszen több tényező is a nagyvárosok felé tereli az embereket: az elöregedés, az országok és régiók közötti egyenlőtlen gazdasági fejlődés, a klímaváltozás mind ebbe az irányba mutatnak.

Ugyanakkor mindez lehetőséget is nyújt a városoknak a fejlődésre, a bevándorlás és annak kezelése a fenntartható fejlődés egyik legfontosabb kérdése – olvasható a dokumentumban, amely megoldási javaslatokat is ad.

Mi lenne a teendő?

Helyi politika erősítése

Az egyik ilyen javaslat az országos és helyi szintű politika erőteljesebb szétválasztása. Miközben a központi kormányzat feladata a migrációval kapcsolatos általános politika meghatározása, a helyi önkormányzatokra kellene bízni az ennek nyomán felmerülő feladatok (lakhatás, munkahelyek, szolgáltatások, stb.) megoldását, ami érthető is, hiszen a helyi gondokat a helyben élők ismerik jobban.

Partnerségek kialakítása

Jelenleg is vannak jó példák különböző nagyvárosokból (ilyen például Berlin), ahol a bevándorlók segítségével nagyon jó kapcsolatokat alakítottak ki más országok nagyvárosaival. Emellett nagyon fontos az is, hogy a határátkelőkkel és azok különböző szervezeteivel legyen partneri viszony.

A város jó hírének terjesztése

A bevándorlókat egy okos város akár arra is használhatja, hogy általuk saját imidzsét, jó hírét terjessze a világban. A migránsok (hú, de utálom ezt a szót…) segíthetnek a településeknek „reklámozni” azok történelmi hagyatékát, kultúráját.

Közösségépítés

Talán ez lehet (legalábbis szerintem) a legfontosabb: a városok vezetőinek meg kell tanulni közösséget építeni, a bevándorlókat integrálni, ami természetesen kétirányú folyamat kell, hogy legyen.

Ha már az előbb Berlint hoztam fel példaként, maradjunk is a német fővárosnál, annál is inkább, mert az IOM anyaga is említi, mint a „társadalmilag integráló városfejlesztés” kiemelkedő példáját, ahol az egész közösség érdekét próbálják szem előtt tartani.

Mindez azért is fontos a Nemzetközi Migrációs Szervezet szerint, mert ily módon maga a város erősödik meg, ami viszont a képzett munkaerőt magához vonzva egy önmagát gerjesztő folyamat. Magyarul és röviden: minél sikeresebben tudja egy település integrálni a határátkelőket, annál nagyobb lesz az esélye annak, hogy a magasabban képzett bevándorlók oda szeretnének menni, ami viszont tovább erősíti a várost.

Ez persze így nagyon „zölden” hangzik, pedig hogy nem albérleti szöveg, azt éppen Németország példája bizonyítja, ahol a szövetségi rendszerből adódó nagyobb önállóságnak köszönhetően szinte minden nagyobb városnak saját koncepciója van a bevándorlók beilleszkedésére.

A nehézségek

Persze nem szeretnék túl szép képet festeni, hiszen a migráció komoly problémákat is okoz(hat), és erről is hosszan tudnának beszélni a nagyvárosokban élők Londontól Bécsen át Stockholmig.

Az egyik ilyen, már fent is említett nehézség a lakhatás, hiszen minél többen élnek egy városban, annál nehezebb elérhető és megfelelő minőségű ingatlanhoz jutni.

A jelenség értelemszerűen az újonnan érkezőket (tehát a bevándorlókat) sújtja első körben (aztán pedig azokat, akik a megemelkedett albérleti költségek miatt képtelenek önálló lakáshoz jutni), erről rengeteg horrorsztorit lehet olvasni mindenfelé, egyebek mellett itt, a Határátkelőn is.

A lakhatás mellett a munkavállalás és a szociális rendszer elérhetősége is problémát okozhat a bevándorlóknak, akik (mint az IOM jelentése megjegyzi) az átlagosnál jobban ki vannak téve a nagyváros veszélyeinek is, lévén értelemszerűen a szegényebb és kiszolgáltatottabb rétegbe tartoznak. Mindezen csak rontanak a nyelvi, tudásbeli és adminisztratív hiányosságok.

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország Nagy-Britannia Nemzetközi Migrációs Szervezet

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr718048890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2015.11.04. 06:50:10

Soknak tünik a havi 1500 Londonban.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.11.04. 07:12:33

Nagy hangsúlyt kapott a posztban az integrálás elősegítése, a mugránsok integrálása. Sosem értettem, a mindenki mást megillető jogok - és kötelezettsékek!!! - mellett mégis mi felelőssége van egy országnak, városnak, hogy az érkezőket integrálja. Eleve ez a passzivizáló igeszerkezet, valakit integrálni, furán hangzik számomra. Aki akar, az integrálja magát. Aki nem akar, az a világ minden állami és kommunális sóhivatali kezdeményezés mellett se fogja a büdös életben. Az integráció sikerét nem a leginkább az adó elherdálására alkalmas felső intézkedésekben, hanem a migránsok kivoltában látom. Remek példa erre Svédország, amely világvezető az integrációs intézkedésekben, ugyanakkor az OECD legnagyobb ollójával "büszkélkedhet" a Svédországban vs. külföldön születettek foglalkoztstási arányát tekintve. A lángoló gettókról nem is beszélve ugye.

tanato 2015.11.04. 07:59:52

@Réka ‎: nem osztom a véleményedet,fordítva is lehet igaz,mármint hogy szeretne integrálódni a bevándorló,de az adott városban vagy országban pl.idegengyűlölet van/nem szeretik pl. a kelet európaiakat/ és nem engedik integrálódni,nem kap munkát albérletet ,bankszámlát,iskolát stb,ha kiderül milyen nemzetiséghez tartozik.na ilyenkor kell az illető város hivatalos szerveinek intézkedni,hogy a lakosság ellenérzései ellenére be tudjon illeszkedni az illető bevándorló.Mondjuk egy adott román városban nagyon utálják a magyarokat,nem akarnak egy magyar beköltözőnek albérletet ,munkát ,bankszámlát stb adni,viszont a városnak pl. szüksége lenne az illetőre mert pl. jól jéghokizik és kéne annak a román városnak a csapatába.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.04. 08:00:22

Rendszerhiba ez. De hamarosan megoldódik a geopolitikai változások miatt. Nyilván a probléma úgy nem oldható meg, hogy nem az okot oldjuk meg.

Olyan ez, mint a XIX. századi városokban a lócitrom-probléma. A megoldás ott is a rendszerváltás lett.

Hozzáteszem: maga a városiasodás nem gond, sőt így kezdődött az emberiség rohamos fejlődése annak idején.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.11.04. 08:02:08

@tanato: magyar jéghokis Romániában :DDDD megtaláltad a legrelevánsabb példát, gratulálok, ez hatalmas volt :D

Flamy (fat cat wannabe) 2015.11.04. 08:38:58

Ha nem tetszik a dugo, akkor lehet bicajozni is. ;) mondjuk ahogy nezem eppen zuhog Londonban, ugyhogy ez lehet hogy extra jo buli lehet :P

Flamy (fat cat wannabe) 2015.11.04. 08:40:50

@Golf2: egy eve meg sok volt az 1500, iden realis, jovore nosztalgikus alom. :)

Golf2 2015.11.04. 08:46:37

@Flamy (fat cat wannabe): Hát ez baj,főleg ha a fizetések nem mennek utána.

Golf2 2015.11.04. 08:50:58

@Réka ‎: 2015 február 6: Magyarország-Románia 8-0 jéghoki.Van ilyen is.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.11.04. 08:52:51

@Golf2: köszi a kommentelok kozott en vagyok leginkabb kepben a jegkoronggal. Azon rohogtem, hogy a langolo nyuati nagyvarosok es egyeb valsaghelyzetek kozepette ezt hozza fel integracios kihivas peldajakent.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.04. 08:58:40

@tanato:

Az ingerálódást ki kell harcolni. Egyetlen közösség sem szereti az idegeneket.

Mai liberális dogma, hogy az idegent alapból szeretni kell, de ez abszurdum.

Kiég3tt 2015.11.04. 09:10:58

@Flamy (fat cat wannabe): En sosem tartottam magam felos embernek, de London belvarosaban bicajozni nem bator, hanem inkabb meresz dolog. A kijelolt cangaut sokszor a buszsavra esik es felelmetkelto volt csak a buszbol nezni, ahogy ez a ket kozlekedesi eszkoz kerulgeti egymast. Egyebkent ugy emlekszem eleg magas is azoknak a baleseteknek a szama Londonban, ahol biciklis is erintve van. Nem beszelve arrol, h kb. 20 perces tekeres alatt mennyi kipufogogazt lehet beszivni. majdnem egy evet eltem Londonban, eleg is volt egy eletre.

Az 1500 font meg egyaltalan nem elrugaszkodott becsles. Gondoljunk csak bele: 5-600 font egy szoba Tottenham kebeleben, legalabbis annyi volt 2012ben.

tanato 2015.11.04. 09:24:48

@Réka ‎: Csíkszereda?Nem jéghoki fellegvár?
de csak példa volt,gondolhatok pl egy magyar városra is ahová kell egy színesbőrű sportoló vagy éppen orvos.Szóval az integrálódáshoz két fél kell,ez a lényeg.

tanato 2015.11.04. 09:30:21

@Réka ‎: Két malomban őrölünk.Az integráció nem kötődik válsághelyzetekhez ,lángoló városokhoz kizárólag,annak folyamatosnak kell lennie főleg a tartósan bevándorló fogadó nagyvárosokban,akár egy országon belül is,mivel a nagyvárosokba folyamatos az országon belüli és kívüli bevándorlás is világszerte.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.11.04. 09:37:52

@tanato: nézd, szerinted a sikeres integrációért elsősorban a befogadó ország/város a felelős, szerintem meg a migráns maga. Aki akar, az mindenféle integrációs program nélkül is beilleszkedik. Aki meg nem akar, az sehogy sem fog, bármennyire is fogják a kezét.
Az, hogy pl a jogszabályok ne legyenek diszkriminatívak és a hatóságok, cégek kövessék az egyenlő bánásmód elveit - ezek egyértelmű dolgok, alapvetések, és nem is erről van szó. Ha egy percre hanyagoljuk a székely hokistát, akkor látjuk, hogy Svédországban a maximálisan befogadó törvénykezés és cégek, hatóságok általi hatalmas integrációs erőfeszítések ellenére is gyalázatosan halad az integráció.

Csodabogár 2015.11.04. 09:52:15

Zürichben pont most üldögél vizsgálai fogságban néhány ember. A multimiliomos, akinek több bérháza van az egyik eléggé lelakott kerületben. Igen kétes állapotu szobákat adott ki havi 1000-1200 frankért. Ez ott uzsorának számit, amit börtönnel büntetnek.

Én kizárólag városban szeretek élni, de Londont valahogy már 50 évvel ezelőtt se szerettem, pedig napi 1 fontért laktam egy igen kellemes kis panzioban, szerény reggeli is járt hozzá.

tanato 2015.11.04. 10:05:29

@Réka ‎: Most olvastam hogy hazapaterolnak a svédek egy teljes m almői cigánytábort Romániába.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.11.04. 10:09:12

@tanato: bárcsak paterolnák. De csak annyi történt, hogy felajánlottak nekik buszjegyet, amit a többség nem fogadott el, merthogy ők kocsival vannak (insert Hungarian swearing here), meg nem akarnak hazamenni. Most a városháza előtt vertek tábort, azzal, hogy addig maradnak ott, amíg az önkormányzat nem ad nekik új szállást. (Insert some more Hungarian swearing.)

s2.sydsvenskan-img.se/ScaledImages/644x429/Images2/2015/11/4/PFRstadshus4.jpg?h=03230a65fb52bd55a5fa551f90350637&fill=False&cut=False&ql=Undefined

tsabus UAE 2015.11.04. 10:10:12

Most éppen rá vagyok kattanva az ingatlankeresős TV-sorozatokra (pl. "Location, location, location", vagy "Houses under the hammer"), ahol igazi horror sztorik mellett, néha elejtenek néhány érdekes adatot is. Ilyen például, hogy az átlagos angol ingatlannak, naponta 100 Fonttal emelkedik az ára !!!
Azt is érdekes látni, hogy a 90-es években, 30-50000 Fontért vásárolt londoni önkormányzati lakásokat, most egymillió környékén árulják - és meg is veszik. Konkrétan, egy kéthálószobás lakás árából, egy nem túl lelakott vidéki kastélyt lehet venni !
Ahogy az egyik eladó megfogalmazta: "Ez már perverz, ami itt folyik".
A fentiek pedig mind annak a következményei, hogy az építőipar feleannyi lakást sem tud építeni, mint amire kereslet lenne.
Ja, még egy érdekesség, mert most jött a helyi újság. Az önkormányzat közzétett egy térképet arról, hogy jövőre hol kezdenek ingatlanberuházásba a város földjein. Nos, csak jövőre (!), nagyobb területen fognak építkezni, mint amekkora most a város. Igaz, kisvárosról van szó, de a lépték valami elképesztő !

tsabus UAE 2015.11.04. 10:20:35

@Réka ‎: Erről a másik kedvenc sorozatélményem jut eszembe ("Benefit Britain"), ahol az anyuka, annak rendje-módja szerint, legyártott 7 gyereket, 14 éves kora óta. Most, az önkormányzattól kapott lakásban él, csak segélyből kap évi 27000 fontot - úgy, hogy sose dolgozott - és elégedetlen ! Ezért kimennek az önkormányzat elé tüntetni, hogy nagyobb lakást kapjanak, mert "ez nekik jár" !!!
Komolyan nem értem ezt a világot...
(A fenti sorozatokat hívjuk családi zsargonban "nab@zmeg" sorozatoknak, mert ezeket nézve az ember agya ledobja magáról a kultúrát és 3 "b@zmeg"/perc sebességgel kapcsol hátramenetbe...)

tanato 2015.11.04. 10:24:05

@Réka ‎: Na ők nem fognak integrálódni jórészt,de ROmániában sem azt hiszem.

fhdgy 2015.11.04. 10:31:04

Ha városlakók száma jelenleg 3.9 milliárd és ez 2050-re 6.4 milliárdra emelkedik, akkor ezen lehet gondolkodni ... De, jelenleg a Föld lakossága 7.3 milliárd, ez 2050-re várhatólag 9.1 milliárd lesz, tehát a növekedés 1.8 milliárd. A föld lakossága így is, úgy is növekedik, ma kb. 53 % lakik városban, 50-re ez kb. 70 % lesz, így nézve már nem durva a növekedés.

Az is kérdés, hogy igaz-e a mai 3.9 milliárd? Mennyi is Új Delhi lakossága? 12-15-20 millió? Ők sem tudják. Különben is, mi a város? Pl. Németországban sok olyan település van, ami a világ sok országában ( Magyarországon is ) vastagon város lenne, de ott csak község.Hány olyan város lehet a világban, ami a magyar fogalmak szerint csak tanyaközpont lehetne?

Szóval, én nem aggódom! Ma azért "menekülnek" vagy fogalmazzunk tartózkodóbban, igyekeznek az emberek a városban, mert ott jobb az élet ( hiszik, joggal vagy jog nélkül ). A trend hírtelen megfordulhat, ha rájönnek, nem minden papsajt. Régen ( és talán ma is ), a szegény vidékiek költöztek a nagyvárosokba, hogy ott gazdagok legyenek(???), már most is van olyan tendencia, hogy a gazdagok vidékre költöznek, hogy nyugalomban élvezhessék a gazdagságukat.

Lehet számolni tendenciákat, de egy gyorsuló világban 35 évre előre számolni meglehetősen merész dolog. Legalább annyit hozzá kellene tenni az ilyen előrejelzésekhez, hogy "feltéve, ha a jelenlegi tendenciák így folytatódnak!".

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2015.11.04. 10:43:08

@Flamy (fat cat wannabe): Ha az eső akadály lenne, Hollandiában nem biciklizne senki.

@Kiég3tt: Bicajozni leginkább az autósok miatt extrém sport sok helyen (Budapesten is az volt néhány éve, bár ahogy hallottam, javult a helyzet, mert sokan kényszerültek biciklire). Ahol az autósok nem köcsög csóró hipszterként és mozgó útakadályként gondolnak a bringásokra, hanem úgy, mint aki a saját gyerekük / férjük / feleségük / szülőjük / nagyszülőjük is lehetne, ott a biciklis balesetek száma arányaiban megzuhan. (Megintcsak Hollandia.) Persze a jó infra sem árt (harmadszor is Hollandia), ehhez viszont rendszerint kell egy országos "critical mass": bicycledutch.wordpress.com/2011/10/20/how-the-dutch-got-their-cycling-infrastructure/

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2015.11.04. 10:43:08

A városiasodás pedig jó dolog: környezetbarátabb és takarékosabb, mint az elővárosokban, vagy akár vidéken élni. De ehhez a városoknak is alkalmazkodniuk kell:

- Szükség van rengeteg kényelmes, energiatakarékos és megfizethető lakásra. Akár önkormányzati tulajdonban is.
- A városokat vissza kell változtatni életterekké. A parkolást ahol csak lehet a föld alá, vagy legalábbis többszintes épületekbe kell vinni, az így visszanyert terület kétharmadát zöldterületté alakítani, a többiből gyalogos és biciklis (nem egy felületen!) infrastruktúrát kialakítani. Átmenő forgalmat kitiltani a belvárosokból esetleg néhány főbb körút és sugárút kivételével.
- P+R parkolókat kialakítani a város határában, korrekt tömegközlekedéssel (reggeli és esti csúcsban legalább 10 percenként induló járatokkal). Tömegközlekedési bérlettel legyen ingyen használható.
- Stb...

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.04. 10:52:04

@fhdgy:

Igen, ez fontos megjegyzés.

A dolgok nehezen hasonlíthatóak össze.

Az, hogy mi a város minden országban más kérdés.

Vannak országok, ahol létszámfüggő mi a város. Van ahol van city és town, ami magyarul ugyanaz.

Egyes szövetségi államokban (pl. Oroszország) nincs országos szabály: az egyes területi egységek állapítják meg, mi a város és mi a falu, stb.

Aztán nagyon sok helyen hagyományelvű mi város és mi nem.

A legnagyobb bolgár falunak 5000 lakosa van, a legkisebb bolgár városnak meg 400 (négyszáz). Miért? Mert az utóbbi 1000 éve is város volt már, így megmaradt a címe, ennyi. Egyébként jártam ott: gyakorlatilag van egy darab utca, kis mellékutcákkal.

Mo-on hasonló: van 1-2 ezres lakosságú városok, s 10-ezres falvak.

Hari Seldon 2 2015.11.04. 11:06:04

@tanato:
Példa Salgótarján. A kórház gyerekosztályát arab orvosok viszik. - Ha azóta el nem mentek a kormány kampánya következtében.

De természetesen értem Réka problémáját is. Ők ott Svédben tényleg a "leggázosabb" környékről kapják a menekülteket. Azokhoz képest egy átlagos szír menekült maga az atomfizikus a CERN-ben.

TilosazA (UK) 2015.11.04. 11:34:15

@tsabus [UK]: A Channel 4-on szokott lenni a Million pound property. Na az még egy érdekes. Neten meg lehet nézni amúgy.
Kiváncsi vagyok, hogy milyen irányba fog változni London a következő 10 évben...

TilosazA (UK) 2015.11.04. 11:35:53

@tsabus [UK]: "Million pound properties" pontosabban.

tsabus UAE 2015.11.04. 11:48:24

@TilosazA (UK): Jórészt megjósolhatatlan. Ha pl. az EU-ból való kilépés mellett döntenek, akkor 20-50% közé teszik az értékvesztést, különböző szakértők. Jövőre kiderül, hogy az új minimálbérnek lesz-e valami hatása a külföldiek munkavállalására. Ha igen, akkor talán nem gyorsul annyira a drágulás. Aztán ott van még egy kínai ingatlanlufi kipukkanásának és az orosz gazdaság hasraesésének lehetősége, amik itt is befékezhetnék kicsit a növekedést. Ki tudja...

tsabus UAE 2015.11.04. 11:50:05

@TilosazA (UK): Azt is nézni szoktam néha. Mások a horrorban találják meg a szörnyülködés izgalmát, én meg ezekben. Én, az ingatlanperverz... :-D

2015.11.04. 12:21:45

Urbanizacio, lakhatas, kedvenc tema, szerintem ez meg sokaig kiserteni fog.

@tsabus [UK]: Paff! Ez komoly? Marmint a 100 font / nap?

@Gerusz: +1 Nagyjabol en is igy latom.

tsabus UAE 2015.11.04. 12:25:37

@mojyo: És ez csak az átlag. Londonban jóval több.

tsabus UAE 2015.11.04. 12:35:54

@Gerusz: Igen, logikusan ez így működne, de...
"- Szükség van rengeteg kényelmes, energiatakarékos és megfizethető lakásra. Akár önkormányzati tulajdonban is."
Londonban is szükség lenne rá, de egyszerűen nem megy. Pedig nem is csak pénz kérdése, mint némely másik országban lenne.

"- A városokat vissza kell változtatni életterekké. A parkolást ahol csak lehet a föld alá, vagy legalábbis többszintes épületekbe kell vinni, az így visszanyert terület kétharmadát zöldterületté alakítani, a többiből gyalogos és biciklis (nem egy felületen!) infrastruktúrát kialakítani. Átmenő forgalmat kitiltani a belvárosokból esetleg néhány főbb körút és sugárút kivételével."
Ara tényleg kíváncsi lennék, hol sikerült már ezt megvalósítani egy robbanásszerű fejlődés közepette. Szerintem jelentősen be kellene húzni a kéziféket és akkor is évtizedes projekt lenne. plusz a finanszírozás...

"- P+R parkolókat kialakítani a város határában, korrekt tömegközlekedéssel (reggeli és esti csúcsban legalább 10 percenként induló járatokkal). Tömegközlekedési bérlettel legyen ingyen használható."
Itt csúcsosodik ki igazán, hogy ez egy kívánságlista, nem cselekvési terv - főleg nem egy projekt tervezet. Ez mind jó lenne, csak a megvalósításról nincs senkinek fogalma.

Mekkora esélyt látsz arra, hogy valahol nekiállnak, és szigorúan a cél irányába haladva megvalósítják az elképzeléseket ? Én, pesszimistaként, szinte semekkorát...

P.Elliot 2015.11.04. 12:43:34

Sokan, foleg a fiatalok imadjak a varosok hangulatat es amig nem alapitanak csaladot, / sokszor utana is/ szivesebben elnek ott mint videken, akar egy vacak kis lyukban meghuzodva. Itt Usaban a bevandorlok laknak foleg a varosok kis peremkeruleteibe a munka miatt. A varos kozponti lakhelyei iszonyuan dragak, New Yokban egyszeruen nevetsegesen azok es naprol napra no az aruk. En egy kisebb varosban elek de kozel a nagyvaroshoz ami azt eredmenyezi hogy sokan kikoltoznek New Yorkbol mert vonattal konnyu bemenni, itt sokkal olcsobb minden, ez viszont azt eredmenyezte hogy kezdenek itt is felmenni az arak, elobb utobb a nagyvaros "gyarmata' leszunk, pokoli arakkal holott 1 oras vonat ut ami viszont az amerikainak egy nagy semmi, megszokta a tavolsagokat.
Az utcank 15 perces gyalogjarasra van a vasut vagy buszallomastol, csak a mi utcankban mar 3 New Yorkbol kikoltozott lakik/ nem hosszu utca/.
En semmi penzert nem laknek nagyvarosban allandora legfeljebb csak a teli idoszakban. Fiatal koromban nagy szam volt de most valahogy nem vonz mar.

2015.11.04. 12:48:01

@tsabus [UK]: Szerintem egy ilyen blogon ahova csak kommentelni jarunk, nembaj, ha csak kivansaglistat tudunk irni, es nem cselekvesi tervet :D

Szerintem amugy nem annyira megvalositathatatlanok (bar lehet, hogy Londonbol annak latszik :D), de nyilvan nem a londoni belvarossal fogjak kezdeni, hanem egyes "kiserleti" kornyekekkel, nehany utcas resszel, kisebb varosokkal, ilyesmi.

Meg annyit tennek hozza ehhez a listahoz, hogy rugalmas munkaido is kell, mint Tokioban, kellenek az ejjeli fogaszatok, viragboltok, stb-k, hogy kiegyenlitodjon kicsit a "csucsido", tudom, cserebe az lesz, hogy mindig csucsido lesz... :D

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2015.11.04. 13:39:46

@tsabus [UK]:

"Pedig nem is csak pénz kérdése, mint némely másik országban lenne."

Persze, pénz és politikai akarat kérdése lenne. Sajnos ez utóbbi hiányzik főleg: egyrészt a konzervatívok nem néznék jó szemmel az állami "jótékonykodást", másrészt a főbérlők se örülnének neki, ha az önkormányzati bérlakások lenyomnák az árakat. Pénz még lenne rá, főleg úgy, hogy nem ingyen lenne bennük a lakhatás, tehát kb. 20 éven belül visszahoznák az árukat, onnantól pedig lényegében tiszta bevételként jelentkezne.

"Ara tényleg kíváncsi lennék, hol sikerült már ezt megvalósítani egy robbanásszerű fejlődés közepette. Szerintem jelentősen be kellene húzni a kéziféket és akkor is évtizedes projekt lenne. plusz a finanszírozás..."

Lehet, hogy eddig még kevés helyen sikerült (bár a holland városok kimondottan élhetőek), de ettől még élhetőbbé KELL tenni a városokat. Az alternatíva rengeteg boldogtalan ember egy helyen, olyanból pedig jó még soha nem sült ki. (Az élhetetlen, autók köré épített városok által okozott egyéb költségek, pl. egészségügyi költségek, CO2-kvóta, útkarbantartás, stb... is ott vannak még.)

"Itt csúcsosodik ki igazán, hogy ez egy kívánságlista, nem cselekvési terv - főleg nem egy projekt tervezet. Ez mind jó lenne, csak a megvalósításról nincs senkinek fogalma."

Nyilván nem fogok egy max. 5000 karakteres kommentben komplett projekttervezetet írni, és nem is az én dolgom. Ezt egyszerűen muszáj meglépni, a pontos terveket a várostervezőkre hagyom.

"Mekkora esélyt látsz arra, hogy valahol nekiállnak, és szigorúan a cél irányába haladva megvalósítják az elképzeléseket ? Én, pesszimistaként, szinte semekkorát..."

Megintcsak Hollandiával példálózok: errefelé próbálnak minél élhetőbb városokat építeni, és bár messze nincs meg ez mind, de ebbe az irányba haladnak. Maastricht tele van mélygarázzsal, most épp az A2-es autópálya városon átvezető szakaszát viszik le kompletten a föld alá (asszem park lesz fölötte a felszínen). Rotterdam talán a legautósabb holland város, ingyenes felszíni parkolás a belvároson kívül van csak, de szintén tele van mélygarázzsal és parkolóházzal.

Főleg szándék kérdése a dolog.

Sajnos a legtöbb ország nagyvárosai először el fogják érni Gotham szintjét, és talán onnan fog elindulni valami fejlődés, de egyáltalán nem lehetetlen.

tsabus UAE 2015.11.04. 13:43:54

@mojyo: Csak arra akartam utalni, hogy a kívánságlistája mindenkinek megvan és talán nem is annyira különböznek ezek egymástól. Mi több, már régóta megvannak ezek a listák és most már a megoldást kellene keresni arra, hogy miként valósulhatnak meg. Ezzel kapcsolatban pedig kételyeim vannak. Nem látom, hogy akarat, pénz, vagy egyáltalán lehetőség lenne rá a mostani körülmények között. Addig meg hiába ismételgetjük itt az "életterek" és egyebek fontosságát.
Ezért is kérdeztem rá, hogy van-e valahol egy jó példa, vagy jó ötlet, ahol csak egyes részeit már megvalósították. Én speciel nem tudok róla.
A csúcsidő kiegyenlítésével egyetértek. Jó lenne, ha néha éjszaka dolgozhatnék. Vagy nem is néha, mert alapvetően szerettem mindig az éjszakás műszakot. Fogyasztóként pedig folyton kiakaszt, hogy egyes szolgáltatásokat csak a nappali munkaidőben lehet igénybevenni, egyes ügyeket csak 8-tól 16-ig lehet intézni, és még a francos posta is folyton csak napközben hozza az ajánlott küldeményt, holott garantáltan nincs otthon senki olyankor.
Tehát ezek mind pártolható javaslatok, amíg csak magunknak mantrázzuk, addig nincs sok értelme...

2015.11.04. 13:59:34

@tsabus [UK]: "Ezért is kérdeztem rá, hogy van-e valahol egy jó példa, vagy jó ötlet, ahol csak egyes részeit már megvalósították. Én speciel nem tudok róla."

Hat, akkor tobbet kell utazni, vagy olvasgatni :D Koppenhagaban, Berlinben, tobb holland varosban vannak mar olyan reszek, amelyekben elkezdtek ezeket az atalakitasokat. Barcelonaban turizmus-ellenes mozgalom indult, mert a lakok szeretnek visszakapani a varosukat, Jan Gehlt pedig azt hiszem, hogy epp Skociaban szerzodtettek valamilyen projektre, mar nem tudom melyik varosban, hogy csinaljon belole jobb helyet. Es a csucsido bar nem egyenlitodott ki Tokioban teljesen, de nem az ujjambol szoktam az ejjeli fogaszatot es a viragboltot, hanem lattam. :D

Tehat vannak peldak, de amugy egyetertek veled abban, hogy ez lehetne sokkal latvanyosabb folyamat is, es tortenhetne gyorsabban, es sajnos van igazsagod azzal kapcsolatban, hogy nem biztos, hogy mindenhol, ahol szukseg van ra eleg penz, akarat, vagy logisztikai lehetoseg, de tortenni ettol fuggetlenul tortennek dolgok valamennyire, erdemes utanaolvasni, hatha lehet ertuk tenni valamennyit. :) En nagyon szeretnek egyszer egy ilyen kornyezetteremto projektben dolgozni :)

tsabus UAE 2015.11.04. 13:59:58

@Gerusz: Nem, nem akarok projek tervet. Csak, mint az előző kommentben leírtam, ezek már unásig ismert kívánalmak. Minddel egyetértek, nem vitás. Csak végre azt szeretném tudni, hogy miképp.
Hollandia egy majdnem jó példa. Fejlett nyugati demokrácia és még fejlődik is tovább. Amiért szerintem kicsit más, mint Anglia, hogy olyan mértékben még nem szálltak el az ingatlanárak és nincs akkora (fejlődésből és bevándorlásból eredő) nyomás alatt. A projektek nagyobb része a fenti kívánság lista alapján a nulladik lépés még csak és már ez is többéves átfutási idővel.
A politikai lépésekkel kapcsolatban: Szerintem nem is kellene osztogatni. Valamilyen adminisztratív eszközzel el kellene kerülni, hogy a cégek láncreakciószerűen egy helyre telepedjenek le. Ha most Londonból kiszórnának pár céget és nem engednének be újabbakat, akkor talán jobban eloszlana Anglián belül a munkalehetőség, London pedig levegőhöz jutna és elkezdhetne a kívánalmak szerint átalakulni.
Szóval, valami ilyen ötletre lennék vevő...

tsabus UAE 2015.11.04. 14:18:46

@mojyo: OK, átfogalmazom: Azt szeretném tudni, hogyan lehetne az ezerrel pörgő (már majdnem csapágyas) angol városokat átalakítani a fentieknek megfelelően. Hogyan lehet pl. a fél várost lezárni úgy, hogy működőképes maradjon ? Hogyan lehet elfogadtatni az emberekkel, hogy sokkal macerásabb lett autótulajnak lenni ? Hogyan lehet a város egyszerre zöld, élhető és nyereséges (hogy finanszírozni lehessen az építkezéseket) ? Meg ilyenek.
Ezek mellett az, hogy ezredszer is elmondjuk, milyen legyen a város, olyan, mint egy idegesítő döngicsélés a sötétben.

TilosazA (UK) 2015.11.04. 14:46:30

@tsabus [UK]: A baj az egésszel az idő. Londonban például a tömegközlekedés rémálom, simán utazol városon belül másfél vagy két órát, főleg amikor metró átépítések vannak, vagy vonat hálózat átépítés. Szerintem ott nem tudod megmondani, hogy aznap kocsival érsz-e előbb oda, vagy tömegközlekedéssel. És a kocsi kényelmesebb. Aki benn lakik a belvárosban, az simán megengedheti magának, hogy kifizesse azt a behajtási díjat (kell egyáltalán fizetni, ha csak belül közlekedsz, nem ingázol?).
Lezárni a fél várost pedig lehetetlen.
Valóban , szerinem is valami olyasmi a megoldás, hogy szabályokat kell hozni, ami visszaszorítja ezt a nagy népességnövekedést Londonban, mert ez az ingatlanár növekedés, forgalomnövekedés senkinek sem jó (csak pár száz embernek talán).
Mondjuk valami olyasmi, ami pozitívan diszkriminálja a Londonon kívüli területeket, mert ha negatívan ható szabályokat hoznak, az alól úgyis megtalálják a kiskaput. (Pl. kitiltani egyes cégeket, stb.)

2015.11.04. 14:48:25

@tsabus [UK]: Hat, ezt az angol varosoknak kell megoldaniuk :D Nem mind lakunk Londonban ahhoz, hogy neked konkret javaslatokkal tudjunk eloallni :D

Kismillio megoldas letezik, peldaul lehetne konnyiteni a nyitvatartasi szigoron, hogy 24/7-ben lehessen nyomatni a bizniszt es kiegyenlitodjon a csucsido. Meg tamogatni vagy szigoritani az egyes keruletekben az uzlet helysegek berleset, hogy ezek is kiegyenlitodjenek, es ne csak elokelo meg lepukkant kornyekek legyenek, hanem normalisak is, ahol vallalkozokent es gyalogoskent is eletben lehet maradni. Ezen kivul pedig szigoritani a dugodijat es meg macerasabba tenni az autotulajsagot, biciklisavokat kialakitani es evtizedekre lecsukni azt, aki elut egyet is, buszok helyett villamosok, stb stb. Persze ez mind penzbe kerul, ezert nyilvan nem nagyszabasu projektekkel kell kezdeni, hanem nehany utcaval, es megnezik, hogy hogy mukodik, majd a tapasztalatokat hasznositjak a kovetkezo utcahoz, es igy tovabb, es igy tovabb. Mashol legalabbis ez ehhez hasonloan tortenik, akkor egeszen biztosan az angolok is meg tudnak tenni mindezt. :)

tsabus UAE 2015.11.04. 14:57:50

@mojyo: Én sem lakom Londonban. Vagy 4 órát kell autóznom odáig...

Mrs. Clayton 2015.11.04. 15:06:08

@mojyo: nekem a dugodij napi kb 12 font passzolom, h mas autora mennyi, nekem egy kornyezetszennyezo 2.0 dizelem van, amig pl most pentekre ket hettel ezelott a vonatjegy ket fore 100 font lett volna addig kifizetem inkabb a parkolohaz 17 fontjat a Victoria stationnal foleg h pentek du mar nincs is congestion charge es veszek tube ticketet vmi 12ert mert ezerszer olcsobb
szerintem nem a dugodij emelese hanem a tomegkozlekedes olcsositasa lenne a megoldas, 4 evvel korabban tolunk tizen fontokbol el lehetett menni Londonba, ma ez 50 60 font alatt csucsidoben, ertsd nem reggel 6 vagy ejjel 11 kozott lehetetlen
a bicajosokhoz, en egy kis isten hata mogotti faluban lakom, rendszeres h majdnem meg kell vernem biciklistakat, mert nem am egymas mogott kerekparoznak, nem, hanem bolyban az ut kozepen, persze a belathatatlan kanyarban is, nana h 5 mphval maximum, mert ok is orszaguti jarmuvel vannak, nekik is joguk van egy teljes savot blokkolni, hat hogyne, biciklizzenek otthon a szobaban...

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2015.11.04. 15:18:04

@tsabus [UK]: Egyelőre a brit cégek petíciót nyújtottak be a kormánynak, hogy ne hagyják abba a biciklis infra fejlesztését, kezdetnek ez nem rossz.

A cégek nagyvárosokba települése szerintem elkerülhetetlen, ugyanis ott van a szakképzett munkaerő. Inkább a károkat lehetne csökkenteni, pl. úgy, hogy új X embert foglalkoztató irodaépületet csak 3X kapacitású garázzsal lehetne építeni, amiből minimum 2X helynek nyilvános fizetős parkolóként kell üzemelnie, és X környéken lakó ezeket kedvezményesen használhatná. Ezzel a lendülettel pedig 2X felszíni parkolót meg lehetne szüntetni.

Továbbá lehetne a távmunkát is elősegíteni (mondjuk adókedvezménnyel), a biciklis munkába járást ösztönözni (beltéri biciklitároló és céges zuhanyzó => adókedvezmény), tömegközlekedést elősegíteni (bérlet cafeteriában legyen adómentes), stb...

Ez persze csak egy pár példa. Nyilván a többi nagyobb város csökkenthetné a cégek adóterheit, ezzel oda lehetne őket vonzani. (Ilyen téren Hollandia előnyben van, ugyanis itt nincs egy bazinagy város, hanem a Randstad részeként létezik 5-6 nagyobb város+agglomeráció egymástól 20-30 kilométerre, és még van az országban 3-4 másik.) De ezt is csak proaktív városfejlesztéssel együtt lehetne elképzelni.

2015.11.04. 15:19:00

@Perky.: Igazad van egyebkent, szerintem is a tomegkozlekedes olcsositasa lenne a megoldas, en nem Angliaban lakom, de nekem is olcsobb autoval bejarni dolgozni, most pedig egy egyetemet is elkezdtem, ami jo messze van, es megis nevetsegesen olcsobb autoval jarni oda is, mint peldaul vonattal, ami szerintem nagyon nagyon szomoru. :(

Az is igaz, hogy Angliaban nem szokas a biciklizes, ezt mar megfigyeltem, hogy az europaiakhoz kepest nekik ez egy ilyen import hobbi, amihez jellemzoen ugy allnak, mint a tobbi ilyenhez, markamania, meg sport mania, meg ilyen lathatosagi Tour de France cucc, de ezzel ki is merul, amit a maguk biztonsagaert tettek, ezek utan ugy gondoljak, hogy akkor mar mehetnek ugy, mint az allatok :D Mashol nem annyira van eroltetve a sisak, Berlinben peldaul alig lattam, viszont jobban odafigyelnek magukra is, es a piros, az piros nekik is. A lenyeg, hogy ha nncs meg a kulturaja, akkor meg kell tanitani, legyen a bicikliseknek is tanfolyam, stb.

TilosazA (UK) 2015.11.04. 15:26:42

@mojyo: Én itt Manchesterben nem vállalkoznék a biciklizéssel. Legalábbis ezen a részen ahol én lakom, az autók is úgy kerülgetik egymást, mivel csomó helyen meg van engedve a parkolás a főúton, és nem férnek el a szembejövők egymástól. Na oda már csak egy biciklis hiányzik. Néha égnek áll a hajam, ahogy a buszok kicentizik ahogy kerülgetik az autókat.

Mrs. Clayton 2015.11.04. 15:51:55

@mojyo: akkor egyetertunk, h mi megy Angliaban, kinek van nagyobb, dragabb, tobb, mi is ezert vettuk a porschet, kulonben nem is allnanak a szomszedok szoba velunk, velem k-europaival is azota, miota tudjak h doctor vagyok :-)
szerintem itt a faluban mindenki korberohogne, ha vennek egy bringat 2000 font alatt, mondjuk a gyereknek, ha pl 4 eves, annak lehet elneznek...
de villogo biszbasz meg hi vis jacket meg bukosinyak plusz biciklis nadrag kabat masik minimum 1000 fontert is szukseges lenne, aha, ehhez meg egy kicsit hozzateszek esveszek egy kocsit, ami be se azik es a szomszedok se neznek le :-D

Mrs. Clayton 2015.11.04. 16:01:05

@mojyo: a tanfolyamhoz annyit, h itt meg 125 ccm-ig bezarolag motorkerekpart is vezethetsz jogsi nelkul, vagyis kell egy provisional licence meg ket nagy piros L betu azt annyi, ja majd bicajosoknak trening
mondjuk autot is vezethetsz egy felnott felugyelete mellett h van jogsija 2 eve, meg elmeleti kresz vizsga se kell, csak provisional licence

Cheap Charli 2015.11.04. 16:25:25

@Kiég3tt: Egyáltalán nem olya vészes kerékpárral közlekedni Londonban. Ezt 4 hónap tapasztalata alapján merem kijelenteni (napi 10-12km). :)

Cheap Charli 2015.11.04. 16:26:53

@Flamy (fat cat wannabe): Én ma kifejezetten élveztem az esőben tekerést. :D

Muscari 2015.11.04. 17:51:42

@Golf2: nézelődjél ezen az oldalon : zoopla.co.uk
Mi nemrég költöztünk, ezért most friss tapasztalataim vannak. Ahol ezelőtt laktunk, négyes zóna, fejlődő környék, két háló, magyar szemmel kissé lelakott lakás , 1150-et fizettünk egy hónapban. Mikor már felmondtunk, jöttek az ingatlanosok mutogatni a lakást, az egyikkel beszélgetve kiderült, hogy már 1400-at kér a landlord, igaz, a fürdőszoba fel lett újítva.

Szerintem az 1500 nem túlzás, sajnos.

Muscari 2015.11.04. 17:53:53

@tanato: ez, amit itt leírtál egyetlen európai országra sem jellemző szerencsére.

tanato 2015.11.04. 18:00:33

@Muscari: De sajnos még bekövetkezhet ha sok kormány vagy politikai párt úgy gondolja hasznot remélhet az idegen és bevándorló ellenes uszításból.Persze elsősorban a volt szovjet blockban,beleértve a volt NDK területét is.Errefelé fogékonyabbak a népek erre,mint a"régi" demokráciák.

Muscari 2015.11.04. 18:04:50

@Kiég3tt: az én fiam rollert vett, azzal a járdán is lehet közlekedni. Mondjuk nem az Oxford Street-en, az tény :-)

Muscari 2015.11.04. 18:09:34

@tanato: talán azért nem jut el odáig Magyarország sem, gondolom ettől félsz a legjobban. Bár tipikus cigány nevekkel is a legtöbbször a kukában landol az önéletrajz, úgy tudom.

Muscari 2015.11.04. 18:12:15

@tanato: én laktam egy darabig egy vidéki városban, ahol a kosárcsapatban voltak színesbőrű vendégjátékosok. Az egész város imádta őket, sztárok voltak :-) (Magyarországról beszélek természetesen)

Muscari 2015.11.04. 18:17:30

@Réka ‎: a kutya ott van elállás, hogy nem mindegy, hogy hány emberről beszélünk. amíg csak egy-két család van, addig erős a kényszer az integrációra, mert elszigetelődnek. Onnantól kezdve, hogy tömegesen vannak jelen már gettósodni fognak, párhuzamos társadalom alakul ki. itt kéne az államnak valahogy közbelépni. Hogy hogyan, azt én se tudom :-(

Muscari 2015.11.04. 18:18:35

@Muscari: jav: a kutya természetesen elásva van.

tanato 2015.11.04. 19:13:40

@Muscari: Ez eddig így volt,de a kampány óta már nem vagyok biztos benne hogy annyira szeretnék a színesbőrű játékosokat/persze nem a csapat hanem lakosság aki esetleg nem is tudja hogy csapattag az illető/.
Cigányok:Aki akar valamit közülük az elhagyja a cigány nevét magyarra váltván.Raffael :Rajnai/Kolompár:Kovács stb.

Shanarey 2015.11.04. 19:18:52

@Mrs. Clayton:

Ez a bizonyos 125 ccm, majdnem így van. ahhoz a bizonyos provisional licence, önmagában nem elegendő, mert kell hozzá bizonyítani a vezetési gyakorlatot. Egy haverom pár hónapja csinálta ezt meg, azóta motorozhat. De a kresz szabályokból tényleg nem kell vizsga ahhoz hogy az illető motorra üljön.

montroyal ( CAN qc) 2015.11.04. 19:39:21

csak megjegyzem a posthoz meg az integralodashoz , meg hogy mind a varosba akar lakni ... az afrikai migransok akik elarasztjak Europat , igen keves koztuk az orvos, es megkevesebb a hockey jatekos .. a nagytobbseguk semmihez nem ert ... egeto szukseg lenne a mezogazdasagban a falvakban rajuk de ok az ottlakast megtagadjak ... lakasarak ? amig veréb van addig loszar is van ... meghozza sok verébnek még dragabban .. nem irigylem a jovo generaciojat ..

Mrs. Clayton 2015.11.04. 19:40:57

@Shanarey: jo, ok tenyleg, el kell menni es kell kettot kanyarodni, meg egyenesen menni fel metert, azert ez nem kresz vizsga, foleg mint mondtam a kreszbol sem kell hozza vizsgazni

kardio1 2015.11.04. 23:33:39

@Hari Seldon 2: A svédek nem kapjàk a bevàndorlokat, ôk maguk ösztönzik ôket a bevàndorlàsra. A franciàknàl és az angoloknàl sok a volt gyarmatrol bevàndorlo, de a svédeknek nem volt gyarmata.

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 03:15:30

@maxval bircaman főszerkesztőhelyettes: "Mai liberális dogma, hogy az idegent alapból szeretni kell, de ez abszurdum."

nem, ez egy szimpla hazugság.

Nincs ilyen liberális dogma (sőt a liberalizmus meg a dogmák általában nem nagyon férnek össze) de persze akkor te hogy tudnád idehozni a keresztényputyinista propagandát?

Attól, hogy sokszor hazudod ugyanazt, nem lesz igaz.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.05. 06:59:33

@kardio1:

"a svédeknek nem volt gyarmata"

Volt, de az utolsó is megszűnt még a XIX: sz. végén.

egy másik répatorta 2015.11.05. 07:02:10

@Gerusz:
A városiasodás jó dolog, és utána felsorolod hogy mennyi mindent kell csinálni milliárdokért hogy élhető körülményeket teremts, ami azoknak a pénze akik oda mennek, kvázi azért dolgoznak hogy adóban befizessék a horrorisztikus beruházásokat. Hát ha ez jó hogy erre keresel...
A városiasodás szerintem nem jó. Élelmiszert városban nem termelünk (persze vannak közösségi kertek, de ezek a kerekítési hibák kategóriája.) A levegő iszonyatos, a tülekedés szintén, a gyereket a szomszédba nem engeded nemhogy a játszótérre egyedül, és még folytathatnám, de minek.

Az hogy vidéki építkezés nem energia hatékony meg kifejezetten nem állja meg a helyét. Jelentem 0 energiaszintű házban lakom, van állatom, van kiskertem, vannak gyümölcsfáim. Míg a városban nem kell 8 óra áramkimaradás, 1 óra metró leállás, vagy egy ónos eső a káoszhoz és lincshangulat kialakulásához. Vidéken bizony semmi nem ha ilyen van történik. Még az is jó hogy nem vidékre áramlik a segélykérő dolgozni nem akarók tömege. Legalább nyugton vagyunk.
Vidéken nem tüntetnek - zárnak le utakat, nincsenek terrorcselekmények.

©________ 2015.11.05. 07:15:07

@egy másik répatorta: ez melyik orszag?

Mert nalunk legutobb 18 oras aramszunet volt, 4 bejelentes utan sem tudott rola a szolgaltato, akit egyebkent 4 oraba telt felhivni, utana meg lemerult a mobil is. Lincshangulat? Na az volt. Mari neni felorankent verte az ablakot ket hazzal odebbrol, h sikerult e mar veluk beszelni,mert rossz a telefonja valamiert.
Ha lett volna aram, meg utcabalt is rendezunk.
De legalabb kiolvastam A marsit.
Rendszeres az internet kimaradas is, ha kicsit fuj a szel, de csak egy szolgaltato van, nem lehet valtani.

Tuntetes? Miert is lenne. Az orszag vizfeju, minden pesten van, a mi falunk jo falu, de csak ket bolt meg egy vendeglo meg egy fagyizo van benne, meg kocsma sincs es az onkormanyzat is osszevont.
Mondjuk falugyulesen elegge szabadok az indulatok.
Amugy meg az orvosnal van a pletykakozpont, ott levezetodik minden. En is odajarok, ha meg akarom tudni, mit csinal aposom.

0 energiaszintu haz? Tudod, kit etess.

egy másik répatorta 2015.11.05. 07:56:16

@Csupacsí:
- A szolgáltatókat elérni egyformán lehetetlen, mivel akárhonnan hívod őket ugyanaz a szám.
- Internet kimaradásra: , ha fontos akkor legalább 2 szolgáltató kell egyébként is. Egy a mobilodon, egy másik, vagy egy vezetékes. Nekem így van. Eddig tudtam dolgozni. Ha nem akkor kimentem meggyet , diót szedni vagy kertészkedni.
" A mi falunk jó falu".... naugye !! :)
"Orvosnál a pletykaközpont, én is oda járok"
Nem tudom összerakni... most szereted falun vagy kell a városi stressz ?

A házzal kapcsolatban meg nem etetlek. Villany, hőszivattyús klíma, hálózatba tápláló napelem, jól szigetelt ház, ásott kút is van...

egy másik répatorta 2015.11.05. 07:56:27

Aztán még érdemes megnézni a kommenteket." Angliában lakunk városban, Porschét vettünk nehogy kinézzenek"
"akkor 30 ezerért vettünk ingatlant, most ennek többszöröséért se lehet kapni"
"az albérlet díjai folyamatosan emelkednek."

Hát tényleg "kur......aszerüen" jó a város.

©________ 2015.11.05. 08:22:40

@egy másik répatorta:

De nincs ket szolgaltato.
Nincs.
Egy van.

Ha meg nincs aram, vezetekes telefon nincs. A mobil meg lemerul.

Akkor dobbentem ra, h aram nelkul halottak vagyunk ma mar.

Nem szeretek itt tulsagosan. Jobb lenne egy tanya, ahol nincs szomszed:-D

©________ 2015.11.05. 08:25:58

@egy másik répatorta:

Ja, hazad.

Nulla energias haz nincs. Ha van, az nem szolgaltat mindent. Ugy ertem, lehet parirozni a szelkerekre az udvaron meg a napelemre, de ha beszarik, nincs gazod, amivel fozz, es nem jon fel a viz a kutbol.
Mondjuk ha ez nem szamit, akkor jo, csak ilyeneket redundansan csinalnak, ugy meg nem nulla.

kardio1 2015.11.05. 08:38:25

@pappito: ez érdekes dolog, elvileg a dogmák és a liberalizmus valóban nem férnek össze. Ezek szerint a mai kozgondolkodast diktalok csak mondják magukról, hogy liberálisok. Te nem úgy látod, hogy a mai kozbeszed tele van tabukkal, megkerdojelezhetetlen dolgokkal? Néha olyan érzésem van, hogy a political correct nem is áll olyan távol az orwelli ujbeszeltol...

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 08:55:39

@kardio1: a PC-ség vakvágány, a liberalizmus azt nem mondja tudtommal, hogy nem vagy felelős azért amit mondasz vagy teszel (sőt)
csak senki nem szeret felelősséget vállalni, a PC maszat mögé bújva viszont nem kell felelősséget vállalni. nem hinném, hogy ennek az újbeszélhez bármi köze volna, inkább a megsértődős-valóságtagadós-beperlős faszsághoz van köze. Meg kicsit a gyávasághoz.

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 09:00:56

@Csupacsí: te, az nem parírozik, hanem bazírozik, a parírozik az egészen mást jelent :)

©________ 2015.11.05. 09:14:56

@pappito: igazad van! keveset aludtam:D

©________ 2015.11.05. 09:15:59

@pappito: ja nem is, a tablet szójavítója volt:DDDDDD

egy másik répatorta 2015.11.05. 09:16:02

@Csupacsí:
"Nem szeretek itt tulsagosan. Jobb lenne egy tanya, ahol nincs szomszed:-D " :) :) :)

A zero-energy building, also known as a zero net energy (ZNE) building, net-zero energy building (NZEB), or net zero building, is a building with zero net energy consumption, meaning the total amount of energy used by the building on an annual basis is roughly equal to the amount of renewable energy created on the site ...

egy másik répatorta 2015.11.05. 09:16:12

@Csupacsí:
Redundancia:
Főként áram, de van gáz és fafűtés is. Csak nem használom. Az áram meg nem szélkerék hanem hálózatba táplálós tehát ha nem süt akkor onnan jön. A többlet betáplálást meg elhasználom télen fűtésre és meleg vízre. És van még szünetmentes is ha nagyon kell.
A vidéki lét a lehetőségek palettáját adja.
De tény hogy nem mindenkinek való.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.05. 09:16:16

@kardio1:

Norvégia sosem volt svéd gyarmat.

Az utolsó svéd gyarmat a jelenleg francia Saint Bartélemy volt a Karib-térség északi részén.

©________ 2015.11.05. 09:17:17

de akkor mi az a parirozás? :D

©________ 2015.11.05. 09:18:54

@egy másik répatorta:
pappito mindjárt segít, melyik az a szó, ami azt jelenti, hogy egy szót önmagával magyarázunk:D

©________ 2015.11.05. 09:20:05

@egy másik répatorta: akkor ez nem nullás energetikailag, csak számszakilag. de értelek:)

©________ 2015.11.05. 09:20:52

@maxval bircaman főszerkesztőhelyettes: @kardio1:

nyughassatok:)
még nekünk is volt gyarmatunk, pont nekik ne lett volna?

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 09:24:32

@Csupacsí: amikor valaki vakon engedelmeskedik, szerintem

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 09:26:36

@Csupacsí: az nem a tautológia? (csak tippelek)

adg 2015.11.05. 09:27:28

@Csupacsí: tautologia? Nem teljesen biztos...

©________ 2015.11.05. 09:34:12

@pappito: @adg:
azt tudom, az a szószaporítás, amikor ugyanarra több, ugyanolyan jelentésű szót teszünk a mondatba.
á, mindegy is, megyek tanulni:D

Főgebra 2015.11.05. 09:44:16

@Csupacsí:
"de akkor mi az a parirozás?"

Pariroz (ige I.)
1.Engedelmeskedik, enged, szót fogad

Pariroz (ige II.)
1. Védekezik, visszavág (szóval)
2. Ellensúlyoz, ártalmatlanná tesz
3. (vívásban) visszavág, fölfog, kivéd, elhárít

adg 2015.11.05. 09:45:36

@Csupacsí: @pappito: Kozben kigugliztam, Pappitonak van igaza. Van sokfele jelentese, ezek kozott van az onmagaval magyarazas is, mint pl "a kave az olyan kave, amely segit..." es pl az azonos ertelmu szavak egyutt hasznalata, mint pl "erkolcsi moralitas" vagy szerintem ide tartozik nagyapam szavajarasa, a "halopizsama". Egy idoben divat volt a "kulfoldre (ki)disszidal", szerintem siman jo pelda. Talan a (szelso :D) perifariara odafer aposom nagyszeru szava is: "illogikatlan".

kardio1 2015.11.05. 09:46:16

@maxval bircaman főszerkesztőhelyettes: azt tudtam, hogy Norvégiával perszonalunio volt gyakorlatilag és rémlett valami az Antillakon, de aztán azt gondoltam, hogy az biztos a hajdani dán birtok Amerikai Virgin-szigetek volt.

kardio1 2015.11.05. 09:51:10

@pappito: szerintem is vakvagany a PC. Ezek szerint egyről beszélünk, a mai un. liberalizmus nem az, aminek lennie kellene. Egyébként nekem elvi problémám is van a klasszikus liberalizmussal, mert alapvetően csak egyenekben gondolkozik, a közösségekben nemigen.

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 10:03:27

@kardio1: nem kell mindent elhinni amit összehordanak.
A liberalizmus nem közösségellenes. Az egyén jogai nem mehetnek más jogainak rovására, ennyi az egész. Aztán ezek az egyének olyan közösséget alkotnak amilyet akarnak.

A gyakorlatban viszont ügyesen félreértelmezve kiváló nanny state-t lehet építeni, kellemes langymeleg szocializmussal, benefittel boldog-boldogtalannak, aztán ezért lehet rugdalni a liberalizmust.

na mindegy, biztos irreális elképzelés, hogy legyél felelős a saját életedért és nincs több jogod, mint másnak. mondjuk lopni sokkal kevesebbet lehet ilyen környezetben, szóval nem ideális, belátom

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 10:04:54

@kardio1: közösségekben nem elméleteknek kell gondolkozniuk, hanem az egyéneknek.

©________ 2015.11.05. 10:06:12

@adg: ne degradáljuk le ezeket a megoldásokat:D

btw, hiszek nektek, köszi.

kardio1 2015.11.05. 10:33:46

@pappito: pont ez az! Az egyéneknek vannak elismert jogaik, aztán ők alkotnak ilyen vagy olyan közösséget. A közösségnek nincsenek ilyen vagy olyan jogai, csak az egyéni jogok osszessege. Ezért nem értelmezhető ilyen megközelítésből pl. a nemzeti kisebbségek helyzete, az ezzel kapcsolatos problemakor, nyelvhasznalat, autonómia stb.
Azt mondod, senkinek se lehetne több joga a másiknál. Mégis van pozitív diszkrimináció.

kardio1 2015.11.05. 10:35:36

@Csupacsí: vagy degradalunk, vagy lefokozunk. A ledegradal tautologia. Vagy nem?

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 10:39:19

@kardio1: "Ezért nem értelmezhető ilyen megközelítésből pl. a nemzeti kisebbségek helyzete"

az etnikum nem minőség és nem jog, dobta apuanyu. egyik ppont annyit ér, mint a másik. tökéletesen értelmezhető a nemzeti kisebbség, nincs azzal semmi baj, csak nem származtat jogokat, ahogy a többségben levés sem jelent több v. kevesebb jogot.

az, hogy mi van "mégis" az más kérdés, az elmélet nem gyakorlat. meg nincs liberalizmus. illogikátlanság van, ahogy adg mondta.

én tökéletesen értm, hogy ahhoz, hogy önmagadért felelős egyén legyén, ahhoz kell vér a pucába, sokkal egyszerűbb bedobni a felelősséget a közösbe, pláne etnikai alapon. és akkor nem kell sose azt mondani, hogy én ezt és ezt tettem v. mondtam. "mi"

pappito · http://pappito.com 2015.11.05. 10:40:22

@kardio1: nem, az szimplán nyelvi igénytelenség :)

©________ 2015.11.05. 10:41:50

@kardio1: de. pont erről beszéltünk. nem véletlenül van mellette széles smile.

kardio1 2015.11.05. 13:29:16

@pappito: Nem értek egyet. A nemzeti hovatartozás ugyanúgy része az ember identitásának, mint mondjuk a szeme színe, vagy a neme. Mindegyiket megvaltoztathatod, de annak mélyreható következményei lesznek. Egyik sem egyenlő egy könnyen levehető ruhával.
Egyébként ha az etnikai kisebbsegnel nem torekszel az identitás megőrzésére, akkor elvész. Ha csak egyéni jogokat ismerünk el, akkor hosszabb távon csak az lesz a kérdés, hogy angol vagy kínai anyanyelvu leszel-e.
Nem azért írtam le mindezt, mert meg akarnalak győzni az igazamrol, valószínűleg nem is sikerülne, csak kikivankozott belőlem.

montroyal ( CAN qc) 2015.11.05. 22:07:39

@Csupacsí: pari az fogadast jelent nalunk valaki fogad valakivel parisport az a sportfogadas, lottofeleseg

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása