oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 01. 06:44,  A nagy szívben több ország is elfér 342 komment

2015. június 01. 06:44 Határátkelő

A nagy szívben több ország is elfér

Tulajdonképpen amikor Rózamami a Magyarország és én pályázatra érkezett írását olvastam, akkor döbbentem rá igazán, hogy milyen sok idő eltelt a blog indulása óta (lassan 4 év), és ami ennél jóval fontosabb, milyen sok minden változott ennyi idő alatt. Megváltoztak például az emberek, elmúltak keserűségek, és lassan egyre inkább észlelhető a határátkelők két „generációja”: akik már évek óta elmentek, és akik pár hónapja költöztek külföldre. Ez nem csak időbeli, hanem gondolkodásbeli különbség is, hiszen másképp látják és ítélik meg Magyarországot is. Mindennek egyik nagyszerű példája Rózamami írása.

Szavazni ma is a poszt végén és a Facebookon lehet.

balaton_sajat_1.jpg

„Mára megkötöttem a békémet.

Akkor elegem volt mindenből. Az országból, a körülöttem lévő emberekből.

Gondolkoztam sokat. Lehet, hogy csak nekünk nem volt szerencsénk? Lehet, hogy mi is elszúrtunk sok mindent? Lehet. Biztos.

Az is igaz viszont, hogy a közöny és a hozzánk való (v)iszony a hivatalokban, bankban, végrehajtónál, kórházakban  is rátett még erre a lapátra. Olyan érzés volt ez nekem, mint amikor az amúgy is földön levő emberbe még belerúgnak kettőt... aztán átgázol rajta egy lovaskocsi... végül négyfelé vágják és kiszögezik a falusi kultúrház négy sarkára.

Amikor eljöttünk dühös voltam, csalódott, dacos, de ezzel együtt reményteljes, bizakodó végül is életünk derekán egy nagy kalandba vágtunk bele családostul. A férjem hat hónap alatt próbálta megalapozni a boldogulásunkat, s amíg én a gyerekekkel otthon voltam, a türelmetlenséggel vegyes elégedetlenségem csak nőtt.

Egyre nehezebben ment megtalálni a jót a napokban, hetekben, az idő egyre lassabban telt, a szájíz egyre kesernyésebb lett, az ország még utálatosabb, ahogy mint egy lassú méreg hatott napról napra a kétségbeesés, úgy kezdett elfogyni az örömre való képesség is.

A nagyanyám frappáns mondásával élve „a kakas is k.. (prostituált), a sz.. (béltartalom) is ízetlen” volt (bocs).

Jó ideig kitartott a harag

Első felindulásunkban a szigetre érkezés után mindent megtettünk, hogy jól érezzük magunkat. Igyekeztünk megismerni Angliát. Sokat kirándultunk, feltérképeztük a környéket, próbáltunk ismeretségeket, barátokat szerezni, beilleszkedni, segíteni ahol lehet.

A bőröm alatt hordozott harag kitartott egy jó ideig. Azért nem foglalkoztam igazán a honvágy kérdésével, mert nem volt. A rét zöldebb volt, a nap fényesebben sütött. Az élet egyre könnyebb, a szabadidő egyre több lett.

Letéve minden terhet nyugalom kúszott az életembe,mely elkezdett lassan visszatérni a talán tízévekkel azelőtti önmagához, amikor még tudtam tervezni, még voltak elképzeléseim, urambocsá’ álmaim. Olyan lett az életem, mint egy szanatórium. Gyógyultam…

Az első nehézségeket kétségtelenül segített leküzdeni ez a fajta „mérgezett” állapot. Két évig még magyar tévét sem néztem(-tünk), a magyar hírportálokat kerültem (magyarul szinte csak könyvet és blogokat olvastam), iszonyú erőfeszítések árán sikerült elnyomnom magamban a Túró Rudi és a füstölt kolbász utáni vágyat is.

Kezdtek átértékelődni a dolgok

Aztán ahogy könnyebb lett a tarisznya, nyugodtabb az élet kicsit kezdtek átértékelődni a dolgok. Nem fordult át az ellenkezőjébe, csak már nem haragudtam annyira.

Ha nem történt volna mindaz, ami és ahogy történt, akkor ma nem lennénk itt – mondogattam magamnak… Az effajta ambivalens hála érzésével is nehéz volt mit kezdeni. A mérleg serpenyőjébe a jó dolgokat is belepakolni nem volt sima ügy.

Hálás kell legyek a magyar orvosoknak, mert meggyógyultam – igaz benne volt vastagon a pénztárcánk – na de a szakmai tudásnak ára van (meg a sugárkezelési várólista helyének is, hogy a többiről ne is beszéljek).

Hálás kell legyek a falu körjegyzőjének, hogy a hozzá nem értésével együtt a házunk mégiscsak elkelt (árverésen, kevesebb, mint félárért). Hálás kell legyek a földhivatalnak, hogy nem tudják gyorsabban csatolgatni földdarabokat ide-oda, mert ezzel megmentettek minket attól, hogy egy másik hitelügyletbe verjük magunkat (noha az megmentette volna az elsőt).

Hálás kell legyek a bankoknak, faktoringoknak, végrehajtónak, mert ha hagyják, hogy részletben fizessük ki a tartozásunkat, még a végén a káposzta is megmarad magyar földben és ott rohad meg.

Hálásnak kell lennünk az iskolának, hogy a jól képzett és pedagógiai érzékkel bőven megáldott tanároktól annyit tanultak a gyerekeink, hogy magasan túlszárnyalják az angolokat, (és néhányuk igyekezete ellenére sem sikerült az érdeklődést és az életkedvet kiölni belőlük).

Nosztalgia, nem honvágy

Nem ócsárolni akarnék. Van mindennek két oldala, ezt akartam elmondani. Igen, sok múlik az országon, és sok múlik rajtunk is. Van nosztalgia-érzés bennem, bennünk, de azt hiszem, ez nem honvágy.

Jók voltak a szalonnasütések persze... meg a pincebulik, sportbálok, falunapok, kocsmadélutánok, búcsú. A somogyi dombok, mikor a fősulira utaztam. A Mecsek, mikor kirándultunk. Az annyira megélt balatoni nyarak, hogy még most is érzem az iszap meleg illatát az orromban.

Barátok, apa sírja, anya kávéja, öcsimetál, rockmaraton - mind hiányoznak.

Ott nőttem fel, Magyarország megtanított kreatívnak lenni (már a kezdet kezdetén, hisz ki más tud vécépapír-gurigából Mikulást csinálni), ráébresztett saját esendőségemre (hülyevagyfiamegyes), logikus megoldásokkal segített az életre nevelni (milyen is a kockát gurítani, a gömböt meg vinni). Szerettem persze.

A ma Magyarországát is ide kell kevernem sajnos, éppen azért, mert ez már egy másik Magyarország. A társaság szétszéledt.

Nem süthetnénk már szalonnát, vagy ha igen, csak nagyon óvatosan. Nehezen férne meg egy tűz mellett a bolsi, libsi, fidesznyik, nácibérenc mittudomén, akármit is akarnak ezek jelenteni, nem beszélve a kisebbségiekről, zsidókról, melegekről. Megint divat lett utálni egymást. Valamikor egyszer már mintha lett volna ez így. Nem emlékszem pontosan, mi is lett a vége?

„Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni...” annak a szalonnának.

Ahol az mondja meg ki vagy, hogy mit olvasol, mit nézel, hova jársz színházba? Ez a Magyarország nem hiányzik nekem, sajnálom. Nem akarnék ilyen helyen élni. Fáj ez? Igen fáj. Akkor mégiscsak szeretem Magyarországot?

Szeretem a madarakat is. Itt Robin van, ott meg Cinke.

Imádom, hogy Korongvilág összes könyvét olvashatom, mert megtanultam egy másik nyelvet is - meg imádtam, hogy huszonévesen magyarul olvashattam.

Szeretem a humort. Nagyon. A Little Britain-t, az Off Their Rockers-t, Stephen Fry-t, Hofit, Bödőcsöt, Kőhalmit.

Szeretem a táskákat, van matyómintás is meg skótkockás is. Hogy lehetne egyik különb, mint a másik? Mi van? Nem mindegy hol élünk?

Akinek nagy szíve van, több ország is elfér abban.”

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr877508006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.06.02. 01:59:03

@FutureFry: Bocs, Európára értettem, természetesen, nem Amerikára, ahonnan az egész 2008-as válság elindult a kifejezetten átgondolt és ügyfélközpontú hitelpolitika okán. Van még valami hozzáfűznivalód, esetleg? Mert szerintem az USA azzal tenné a legnagyobb szolgálatot Európának, ha megszűnne. Az "arab tavaszos" marhaságát is most szívjuk meg éppen. Hogy szakadna rá az alapító atyák farmháza, rabszolgástól!

kék madár 2015.06.02. 01:59:22

@Pink Petsch: amit leirsz magadrol az nekem eleg elerhetetlen lenne. De tokeletesen ertem az erveidet.

2015.06.02. 02:02:32

@kék madár: Miért lenne elérhetetlen?

kék madár 2015.06.02. 02:06:06

@Pink Petsch: gyerekkel kutyaval macskaval? Nekem sokkal egyszerubb olyan helyre koltozni amiben megbizom, szeretem, 30 eves hitelt felvenni 3%-ra tudvan, hogy mire kifizetem 2-szer annyit fog erni, a gyerekeim ha akarjak eladjak, ha akarjak bekoltoznek, nekik nem a koltozes az elmeny, eleg volt belole.

2015.06.02. 02:31:55

@kék madár: No persze, családdal és egyéb állatfajtákkal más a helyzet ;). Az gondolom, nem újdonság, hogy én egyedül viszem ezt a balhét, ami a legtöbb esetben mérhetetlen könnyebbség, bár néha azért ... no mindegy ;).
Azért ebben az ingatlan-örökségben olyan nagyon bíznék. Csak a nagyszüleim példája okán. Elhunyt a nagymamám, két testvér maradt meg a nagyapám örökösként. A nagyapám eladta a lakását, és abba kisvárosba költözött, ahol anyám (az egyik testvér) él. A nagymamám temetését és minden mást a mi családunk fizette (a nagypapa költözését 800 km-re, az itteni lakásvásárlással járó cuccokat és egyebeket, amik adódtak). A másik testvér, anyám öccse, éppen csak megjelent a temetésen , és ezzel letudta a családi kötelezettségeket. Egészen addig, ameddig nagyapám is meg nem halt, az Alzheimer kór kiváltotta agyvérzésben. Fél évig ápoltam otthon én, mert addig tartott amíg egy normális, magán idősotthonban sikerült neki helyet találnunk. Az összes szívességünket kihasználtuk, az öcsém unokáira is kihatóan, mire sikerült elintézni, hogy méltó és emberi körülmények között éljen az öreg, ameddig még lehet, plusz még legyen 24 órás orvosi és ápolói jelenlét is. De 80-on felül volt, fél éven belül, hogy bekerült, agyvérzés. És még kegyes volt hozzá a sors.
No, azután jött a hadelhadd, amit én már csak elbeszélésből ismerek, mert már nem voltam otthon. Szerencsére, mert agyonvertem volna, ott helyben, az tuti. Anyám öccse rájött, hogy volt neki egy apja is, annak meg egy lakása. Meséljem még, vagy sejted?

FutureFry 2015.06.02. 02:47:03

@Pink Petsch: Tudtommal Európa több országában is van fix kamatozású hitel, bár nem 30 éves, csak max. 10-15 éves. Igaz a Spanyoloknál úgy látszik már van 30 éves is.

2015.06.02. 02:52:47

@FutureFry: Ugye, te most terelni próbálsz? Ne tedd, a választott hazád tényleg nagy szívességet tenne azzal, ha megszűnne létezni. De ha ezt nem is, akkor legalább a líbiaikat, akik miatta lettek földönfutók, fogadja csak be. Majd beolvadnak ők is az afro-amerikaik közé. Így PC, nem? :P

montroyal ( CAN qc) 2015.06.02. 02:59:43

@Pink Petsch: nem lesz baj a libyaiakkal ... mi mint csaltlos, mi is elmentunk bombazni , de az eredmenyt kb 10 ezer libyai befogadasaval nyugtazzuk..:-(( ezert veletlenul sem mulasztom el az adot az utolso centig befizetni .. jo helyre megy :-))

kék madár 2015.06.02. 03:12:03

@Pink Petsch: erre a megszunesre nagyon tapintatosan utalgatsz, megis hogyan, atombomba, vegyi fegyver?

2015.06.02. 03:19:45

@montroyal ( CAN qc): Te, lehet ezt elviccelni, de ez k.rva gáz lesz, és még a "menekültek" ezen generációjában.
Ismered a kifejezéseket? "Auslander" und "richtige Auslander"? Hatalmas a különbség, és a gáz nem akkor lesz, amikor Ausztria két tartományában győz a szélsőjobb, és nem csak akkor, amikor a Mariahilferen a non-EU-sok parádéznak, mint múlt szerdán, hanem akkor, amikor a legközelebbi német választásokon Merkel és a pártja meg fog bukni. És meg fog, ha a tendencia marad, és Merkel nem lép fel keményen és határozotton. Már a 2.-3. generációs törököket sem igazán fogadja be a német társadalom, pedig ők tökéletesen beszélnek németül. Hamarabb befogadnak engem, aki a hoch-deutsch-ot sem beszéli tökéletesen, nemhogy egy nyelvjárást, mint egy svábul tökéletesen beszélő törököt, akin látszanak a genetikai jegyek. A nagy multikulti máz alatt rohadt nagy feszülstségek vannak a német társadalomban. Elegük van, hogy több mint 70 éve még mindig fizetnek olyasmiért, amihez már semm közük. A dédapjuknak volt.

2015.06.02. 03:22:15

@kék madár: Ilyen ez ...;) No, csak a saját motívációimnak akartam adni egy ks hátteret ;)

2015.06.02. 03:29:31

@kék madár: Hm, Mexikói invázó? Ez lenne a békésebb ...
De rohadtul idegesít, hogy miközben a CIA megkavarta a szart, aminek vége most Európában csapódik le, megjelennek tt arcok az USA-ból, akik nagyőpofával meg akarják mondani a tutit.
Hát tudod! Otthon kispofám, a szenátorodnak vagy a képviselődnek, nem itt. Mert ezt mi szívjuk meg. az USA fekáliáját. Mi, itt Európában. Oda kellene irányítani az egész bagázst. Elvégre Obama fajtársai, hát szenvedjen ő velük, nekünk totál idegenek ...
Megszívjuk majd, mint a neandervölgyiek ... 200 éven belül nem lesz fehér ember Európában ezzel a tendenciával.

montroyal ( CAN qc) 2015.06.02. 03:33:25

@Pink Petsch: akkor jo hogy 25 evvel ezelott nem maradtam Austriaban ... pedig 2 evig ott csoveztem ....
nalunk semmilyen nyoma a bevandorlo v. idegen ellenzesnek hisz mindenki az .. az indianokat eskimokat kiveve ..

kék madár 2015.06.02. 03:44:19

@Pink Petsch: 200 ev? Akkor nem tudom hova kapkodsz: :)
Egyebkent akkor mi lenne ha Amerika NEM avatkozna be, mindenki kavezgatna a szomszed teraszan bekeben, boldogsagban?

2015.06.02. 03:52:03

@montroyal ( CAN qc): Ne reménykedj, oda is elérnek....
A fehér ember veszte, hogy évszázadokkal előtte jár fejlődésben a nem fehéreknek, túl toleráns. Ha a mi szintünket vesszük jelenleg a legmagasabbank, akkor az ázsiaiak fejlettebb része jelenleg úgy 200 évvel, az arabok fejlettebb része olyan 600 évvel, a feketék fejlettebb része meg minimum 800 évvel vannak tőlünk lemaradva. És mondom, a fejlettebb részük. A fejlettenebbje meg még plusz 500-al.
Ja, és hogy miért minket veszem alapul, mint legfejlettebbeket? Mert minden egyes nyomorult ide igyekszik, még véletlneül sem Bhutánba, vagy Szudánba, vagy akár Dubajba. Hanem, ide, hogy franc essen beléjük, Európába.
De ne zgulj, Kanadáig is elérnek, mert Merkel sosem lesz olyan tökös, hogy tűzparancsot adjon a bárkáikra. Pedig nem ártana, mert megbuktatják azok a bárkák ...

kék madár 2015.06.02. 03:56:46

@Pink Petsch: kikerem magamnak! En feher vagyok, de mindenkinel fejletlenebb!

2015.06.02. 04:04:21

@kék madár: Ne vicceld el, mert a te utódaid fogják megszívni ezt a nagy toleranciát, és a te nevedet fogják emlegetni. Az enyémek tuti nem, mivel nem lesznek ... Rohadtul nem normális, és főleg vicces fél millió analfabéta, gyapottszedőnek sem jó, a középkor első szakaszában élő líbiai más bőrszínű (még rasszistának leszek mondva itt a végén :P) Európában, akiknek eszük ágában sincs beilleszkedni,csak a pénzért jönnek.
Érdekes, hogy pont Európa felé menekülnek, nem más, békés afrika országok felé ... Mlyen érdekes, ugye, pedig ott fajtársak élnek ...
De hát persze, enm a pénzért .. ááá, dehogy .. egyik sem .. csak éppen lázadoznak, hogy Németországba akarnak jönn, meg Svédországba, mert az a mese a táborokban, hogy errefelé több a pénz.
Dögöltek volna meg a bárkákban még!
Ja, és nem mellesleg a Budapest-München reggeli railjet tegnap is megállt Rosenheimban. Tudod, mikor áll meg? Amikor ilyen majmokat szállítanak le róluk, Hatot számoltam össze, akiket végigvezettek az én vagonomon is az osztrák-német rendőrök (ja, a magyarok szartak rá, pedig abból kettő a Keletiben szállt fel, láttam).

2015.06.02. 04:06:23

@kék madár: Neked vannak utódaid, nem nekem ... a te dolgod ...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 05:09:15

@wuaaa [nor]: Aztabetyár...ez mind azért, mert egy kicsit visszaolcsult a benzin egy fél év-egy év erejéig?Most meg már megint ugyanannyi, mint előtte volt...Akkor megint jön az emelkedés is?Ennyire megérzi az olajipar az áringadozásokat?
Uhh...

kék madár 2015.06.02. 05:17:50

@Pink Petsch: Kicsit sok agressziot halmoztal fel, valami antiagresszios anyag Nincs a kozeledben?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 05:23:33

@montroyal ( CAN qc): Persze, világos.De Magyarország nem egy normális ország.És igen, köpködök most hazafelé, főleg hogy van miért.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 05:41:09

@~~Babette~~: Na ez még egy agyalágyult baromság, mikor telefonon kell azonosítani az ügyfelet.Ha teszem azt egy női néven fut a szolgáltatás, akkor egy bármilyen másik női hang jó lesz, ha tudja az adatokat...Hogy ezt hogyan gondolhatják komolyan, az ember esze megáll...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 05:48:18

@Muscari: Honnan szedsz norvég/dán ö-betűt?Mármint a ferdén áthúzott (számteches) karika... :D Csak ezért felraktál karakterkészletet? :-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 05:53:02

@adg [Au, Darwin]: Dehonnem.Csak ehhez kellett volna egy tisztességes PSZÁF is, vagy valamilyen bankfelügyelet, ami egy gittegyletnél legalább kicsivel komolyabb...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 06:02:45

@Pink Petsch: Ezt a bérlés kontra vásárlás dolgot már párszor megvitattuk korábban.Magyarországon nincs alternatívája a hiteltörlesztésnek, mert nincs rendes bérlakás-rendszer, a Marika néni meg bármikor kitehet a hátsó kisszobából.Az nem remegés, hogy sosem tudod, hogy hol meddig laksz, nem tudsz tervezni előre semmit?Illetve kidobsz egy életen át egy lakásra valót, vagy még többet, ráadásul nyugdíjjas korodban is fizetheted?
Mig ha veszel, egy értelmes helyen, ahol el is lehet adni, bármikor visszajutsz a pénzedhez.Illetve külföldön élve nem teher a törlesztés sem, simán lehet fizetni szépen a hitelt.
De semmi se fekete, vagy fehér, a szürkének, mint tudjuk, legaláb ötven árnyalata van.Vagyis ahány ember, legalább másfélszer annyi élethelyzet.Illetve ki mit lát marhaságnak.Uff.

Tedd már be avatárnak lécci azt a lila kábelt...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 06:18:29

@Pink Petsch: Ezzel mondjuk egyetértek, ha nem is ennyire radikálisan.Örülök, ha már a németek is kezdenek kicsikét vakaródzani, hátha átterjed a gondolkozás igénye ide a svédekhez is.Nagyon durva lesz ennek a vége, ha nem állítják meg ezt az áradatot.És a normális fehér embernek meg már nem nagyon van hová mennie.Usa, Cad, Au, Nz már bezárult, max fiatalon és erős hiányszakmával van esély.Majd lesznek itt EU-n belül is fallal, fegyveres őrséggel körbevett fehér-rezervátumok, odakint meg tombolhat a vadnyugat, meg a Mad Max-világ... :-((

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.02. 06:23:19

@Muscari: igen, leginkabb van egy kozjegyzi elotti tartozaselismero.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.02. 06:24:41

@Muscari:
tipp volt. itthon nemzeti sport h nem ott laknakaz emberek, ahiva be vannak jelentve.

kertesz 2015.06.02. 06:44:47

@Taxomükke: Egyszerűen nincs igazad. Én 2006-ban vettem fel svájci frankhitelt elég vastagon, és amikor az orrom alá tolták a papírt, hogy az árfolyamkockázatot én viselem, és megértettem a veszélyeit-- akkor megértettem, hogy az árfolyamkockázatot én viselem. :)

Vakartam is minden pénzt, hogy öt éven belül visszafizessek mindent- annak tudatában, hogy az öt év alatt a tőkét alig fogom törleszteni, csak a kamatot tolom vissza. Végül hat év lett belőle, amiből az utolsó a 2012.-ik év volt, annak minden őrületével.
Nem jártunk nyaralni, olyan életbiztosítást kötöttem, hogy kifizetik helyettem a házat, ha feldobnám a vietnámi papucsot.

VÉGIG tudatában voltam, hogy egy buzira veszélyes pénzügyi időzített bombán ülök. De kiszámoltam, hogy még a sok kamat mellett is jobb a svájci frank- ha minél gyorsabban visszafizetem.

Rengeteg barátom szakadt bele a hiteleibe, és most többel tartozik, mint amit kifizetett eddig, és még sokáig is fog.
De megjárták a Maldív szigeteket, és rendszeresen Floridában vettek ruhát.
Nálunk ez ezután következik :)

pappito · http://pappito.com 2015.06.02. 07:13:35

@diggerdriver: "Szar autókat gyártottak, belebuktak.
Ilyen egyszerű."

lószart, mama

Muscari 2015.06.02. 07:39:47

@geegee: SwiftKey. Az agyamra megy különben, az o betűnél pl 9 lehetőség van, az a-nál szintén és sokszor nyomok félre. Viszont jó a predikció, magyarul nem annyira, de angolul kiváló.

Ha megfigyeled akkor van, hogy ékezettel írok, van, hogy nem. Az első esetben, mint most is telefonról írok, a másik esetben gépről.

Muscari 2015.06.02. 07:42:55

@kék madár: hm, úgy látszik te nem ismered Vájmí kisasszonyt, régen ezen a néven kommentelt.
Elég egyedi stílusa van :-))

Taxomükke (UK) 2015.06.02. 07:45:42

@Pink Petsch: Te igy gondolod, henany milliard ember meg nem. Azok nyilvan egytol egyig idiotak.

Taxomükke (UK) 2015.06.02. 07:53:44

Kedve HÁ, tenyleg toleralhato a blogon a tomeggyilkossag dicsoitese?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.02. 08:08:20

@Muscari: Jaaa, hogy telefon is játszik.Na, arról én nem, sosem...

Muscari 2015.06.02. 08:14:24

@geegee: ha nem kommentelnék telefonról akkor egy héten kb kétszer látnátok. Most is munkába tartok éppen :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.02. 08:56:10

Ohh, Terry Prattchett :( KAr, hogy mar nincs koztunk. Paromnak is kedvence , mindket nyelven olvassa.

@Muscari: szinten zenesz. Telefonrol ekezettel, geprol nem, mert macera atallitani az agyam a hulye zy miatt, elobb-utobb valahol keveredes lesz.

pappito · http://pappito.com 2015.06.02. 08:58:30

@diggerdriver: nyilván az amerikai autóipar termékeihez is kiválóan értesz, ugyanakkor az autók minőségének nem sok köze volt ahhoz, hogy Detroit (és az amerikai autóipar nagyrésze) összeomlott.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.02. 08:59:13

@Ödenburger [Hu/At]: Szinten zenesz, engem neztek hulyenek, hogy akkor, mikor a font 290-450 kozt minden utat bejart, a dollar szinten hasonloan 140-230 kozt rengetegfele volt, akkor nem mentem bele nagyosszegu svajcifrankso hitelbe. Egyetlen egyszer gondoltkodtam el kb 600-700 ezer forintos chf hitelen ( igaz, az ellenerteke ott csucsult a bankszamlan.... ) egy auto eseteben, de vegul megsem vettem fel.

soad1221 2015.06.02. 09:03:31

@Taxomükke: ha jól sejtem Te is érintett vagy... Ne vedd sértésnek, de igenis van benne felelősséged.
1.: igen, mindenhol nyomták, hogy milyen fasza dolog a devizahitel, könnyű volt elhinni. De kis túlzással ez kb olyan, hogy az aluljáróban elhiszed a táskából árusnak, hogy az a zokni bizony pamutból van, és később jössz rá, hogy minek hitted, el ez tiszta műanyag... Elhitted, és sokan mások is, szemétség volt, de ettől függetlenül nem volt biztonságos, mint tudjuk.
2. cégek és önkormányzatok is vettek fel? hát ja. nem minden cégvezető és polgármester kezeli a rábízott vagyont a legjobban. Lévén ők is magánemberek otthon, dönthetnek rosszul cégvezetőként is...
3. éveken át nem ingadozott nagyot az árfolyam. igen. hány éven keresztül nem változott nagyon? 15-20? mennyire vettél fel hitelt? Ha 5 évre és pont 2008-ban, amikor indult a buli, és beleestél a legnagyobb szívásba, akkor bocs.

Nem, nem buta és felelőtlen emberekről beszélünk. Egy felelőtlen és végiggondolatlan döntésről. Amit nagyon sokan elkövettek, az első lépésnek annak kellene lenni, hogy mindenki észreveszi hol hibázott.
És én pl az vagyok aki ezt árnyalja is, ugyanis ehhez nem csak a devizahitel és az adós rossz döntése kellett, hanem a bankok gátlástalansága és az állam töketlensége és a teljes rendszer szabályozatlansága.
Viszont amit írtam az első kommentemben, az egyik probléma az, hogy a 3 szereplő közül (adós, bank, állam) mindenki a másik kettőt hibáztatja, ő maga csak egy áldozat. miközben ennek a sztorinak a kialakulásáért mindhárom fél felelős.

És akkor most mi @Ödenburger [Hu/At]:-el, akik hülyék voltak, hogy nem vettek fel devizahitelt akkor amikor olcsó volt, mert gyávák voltunk, és nem bíztunk az ilyen hosszútávú szerencsénkben - ergo nem csak utólag vagyunk nagyon okosak - na most akkor mi fogjuk be a pofánkat, és nézzük végig az egész műsort? Ne érts félre, nem akasztani akarok senkit, hanem még hozzátettem egy olyan gondolatot, ami ugyan nem megoldás mindenre, de legalább egy lépés abba az irányba, hogy ilyen ne lehessen még egyszer, mert bár nem volt devizahitelem, így később lehetett csak lakásom, de azért én is szívtam rendesen a válság miatt, nem csak az akinek volt deviza hitele.
Azt pedig tartom, hogy aki jelzálog alapú, szabad felhasználású devizahitelt vett fel és autóra, nyaralásra, plazmatévére és minden szarra költötte el, az bizony agyhalott.

így ok?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.02. 09:11:18

@soad1221: "3. éveken át nem ingadozott nagyot az árfolyam. igen. hány éven keresztül nem változott nagyon? 15-20? mennyire vettél fel hitelt? Ha 5 évre és pont 2008-ban, amikor indult a buli, "
Meg ez sem teljesen igaz. Eleg par even belul 2-4 megneznia fontot, vagy a USD-t.... Ja , hogy pont a CHF 10 evig nem? Mi volt a biztositek, hogy kesobb sem?

Jahm, hinni lehet, de inkabb a templomban.

Itt mindket oldal saros, a bankok is az emberek is, csak Magyarorszagon szokas a sajat felelosseget masokra kenni, hogy "nem az en hibam".

soad1221 2015.06.02. 09:13:23

@M. Péter: és ha magasabb a kamat, akkor az adós is tisztában van azzal, hogy ezt így tudja-e finanszírozni. Ha pedig közben derül ki, hogy nem tudja, akkor pont annyit fog elbukni, amennyit a szerződésben vállalt.

nem ingyen ebéd. erről beszélünk mi is. pont ez lenne a normális, sőt, és megfejelem azzal, hogy mi lenne, ha nem kellene elbuknia a teljes házat, lakást, bármit, cserébe még egy picit többet fizet biztosításként. Hogy így magasabb lesz a törlesztő? Igen. Kiszűrt a rendszer olyanokat akik biztosan nem fogják tudni fizetni a részleteket. Ez gond lenne?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.02. 09:14:49

@soad1221: En ilyenkor -ironikusan- mindig megkerdem magamtol, engem miert nem ment meg az allam, hogy rengeteget buktam UL-n? Mert en meg epp abba raktam a penzt, hogy gyuljon a lakasra, es jott a valsag?

Aztan meg is valaszolom: benne volt a pakliban, es vallaltam ezt a kockazatot. :)

Vallaltam, hogy epp bukok rajta vagy 20%-ot. Ez van. Csak valahol nem erzem fairnek ezt az adosmentest, b...sza az igazsagerzetem.

soad1221 2015.06.02. 09:15:16

@tildy[UK]: na igen... annyi, hogy itt az állam is vastagon sáros. neki kell szabályozni, nem tette.

De mindegy, megtörtént, ideje lenne a szabályokat normálisan alakítani...

soad1221 2015.06.02. 09:22:24

@tildy[UK]: nekem is valahol, de az pedig még nagyobb problémához vezetne, ha ennyi adós ennyi mindent elbukna. Illetve az, hogy a bank teljesen egy oldalúan változtatott a feltételeken szintén nem járható.
Ha most minden adós az egyel ezelőtti helyzetben elveszít mindent, akkor a gazdaság nagyot bukik, a cégünknek kevesebb megrendelése lesz, nagyobb lesz a verseny, a konkurencia lenyomja az árat, órási adó elkerülés következik (bár hogy lehet-e ennél még nagyobb ??? :)), elvesztem a munkám, satöbbi...
ez sem lenne jobb forgató könyv.

Akkor már: legyen, nem lökünk le senkit, jöjjenek csak vissza a szakadék széléről... de még egyszer ne legyen ilyen.. :)

2015.06.02. 09:37:49

@mojyo: jár ide olyan is aki összességében meg van elégedve Magyarországgal. Aki elmegy az személyes indokokból teszi ami inkább szól az ő életéről mintsem Magyarországról.

M. Péter 2015.06.02. 10:09:32

@soad1221: A szerződésben a hitelfelvevő azt vállalja, hogy egy fix összeget fizet vissza kamatostul, még ott is, ahol visszaadhatja a kulcsot és elsétálhat a hiteltől, amelyet nem tud fizetni. Érdekes módon, ha az ingatlan ára felmegy, mint ahogy általában szokott történni, a nyereségen nem kívánnak osztozni a hitelező bankkal.

soad1221 2015.06.02. 10:32:17

@M. Péter: a bank a nyereségét a kamatokkal kapja... miért akarnék még a banknak pluszpénzt adni, a kamatokon kívül?
én vállalom, hogy a tőle kapott pénzért cserébe az évek alatt többet adok, hogy legyen nyeresége. szerződésben vállalom ennek összegét. többet nem adok, ő se ad nekem, miért is tenné?

de annyit azért szeretnék, hogy a szerződést ő ne módosítsa, ne emelje fel a kamatot, csak azért mert nem teljesül az üzleti terv, ha idő közben úgy alakult, hogy az ingatlan mégse feljebb ment, és ne vonja bele a feleségem örökségét, amihez neki semmi köze...

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.06.02. 10:52:53

@wuaaa [nor]: Még csak érintett sem vagyok. :) Bár ebben az esetben pont, hogy hálát adok érte, hogy a kispadról, kívülről néztem az egészet. Remélem tudok más kárán tanulni és jó példa volt ez, hogy mennyire fontos ezen a területen a takarékoskodás és a rugalmasság. :)
Bocs ha nagyon drámakirálynősre sikerült a kommentem, nem annak szántam. :)

De amúgy ebben maximálisan igazat adok neked, bárhol összedőlhet a kártyavár. Még akár a világ egyik leggazdagabb országában is. Ez így van.

(OFF. Duolingóba bekerült a norvég nyelv is. Ami jó, eddig maradt még kb. heti 10 óra szabadidőm. Nah, most már csak 4 van. :D)

qkuc 2015.06.02. 11:00:37

@mojyo: mondom én hogy terápiás csoport, :D

qkuc 2015.06.02. 11:04:25

@mojyo: akkor üziben egy link? hm? :)

Ne haragudj meg érte, de amikor előkerül a foglalkozásod, mindig Etus jut eszembe a Szomszédokból, csak fiatal kiadásban, :D.

qkuc 2015.06.02. 11:09:32

@bpetya75: Volt olyan aki 10 (!) hitelt futtatott egyszerre, ezen mi is lementünk hídba. Ami sokáig gond volt, és szerintem most is csak max a KHR lista ad támpontot: más bankoknál felvenni a hiteleket ..., ilyenkor mit tud az A bank a B bankban felvett hitelről? Semmit nagyon. És ezt nagyon sokan csinálták.

qkuc 2015.06.02. 11:12:53

@Pink Petsch: a hazai bérbeadási kultúra és jogszabályok mellett előbb veszek hitelre házat, mint fizetek vagyonokat havonta a sosem 100%-ig biztos albérletért ...

2015.06.02. 12:36:53

@qkuc: Hat, az a te bajod :D Az "iparmuvesz" kb olyan gyujtofogalom, mint a "mernok", az is foglalkozhat orvosi muszerekkel is meg urhajokkal... a porfogogyarto ugy maradt meg, hogy egy vitaban a kacatok mellett erveltem, es hoztam fel, mint magyarazatot a sajat szempontjaimra, es ebbol ez igy maradt meg, nem tudok mar vele mit csinalni :D

qkuc 2015.06.02. 12:38:55

@mojyo: Persze te kis ravasz, a lényeg kimaradt, :D. Miket alkotsz? Vázát, széket, IKEA bútort?

Nekem ez az iparművész fogalma, de bevallom távol álló "szakma", tehát valószínűleg tévedek, :D.

2015.06.02. 12:52:38

@qkuc: Nahat pont ezert mondtam, hogy iparmuvesz, hogy erre mar ne kelljen valaszolni :D Nem mintha attol felnek, hogy hires leszek, vagy ilyesmi, de szeretnek ilyen rejtelyes maradni, ha lehet. :D

soad1221 2015.06.02. 12:55:37

@mojyo: nem, nem lehet.
tessék most azonnal itt színt vallani!
:)

qkuc 2015.06.02. 13:46:02

@soad1221: na most jól nem tudtam meg, hogy ittam-e már a bögréjéből, :D

soad1221 2015.06.02. 13:52:16

@qkuc: szerinted megsértődik, ha mostantól Etus lesz ? :)

@mojyo: bocs ;)

2015.06.02. 14:29:20

@soad1221: Akkor mar inkabb ETA mint az NDK robotgep. :D

kék madár 2015.06.02. 15:04:17

@pappito: szerintem szegyentelenul gany autokat gyartottak. Nemcsak emiatt szalltak el, de Ez erosen benn e volt. Amikor mar a 60+ korosztaly is Toyota Avalon t vesz Buick helyett Akkor nincs Kinek eladni

wuaaa 2015.06.02. 15:58:34

@soad1221: @mojyo: @qkuc: Nem abbahagyni ! Folytatni !!! Másokat is érdekel !

Observer99 2015.06.02. 16:18:23

@mojyo:
"Akkor mar inkabb ETA mint az NDK robotgep."
Kikérem magamnak!
1982 óta használ a család egy RG-25 nevű robotgépet az összes tartozékával és még mindig üzemképes! Bezonyám! :-)

qkuc 2015.06.02. 16:52:59

@soad1221: :D Lehet, az Etusch ütősebb, de nem bántom, :).

qkuc 2015.06.02. 16:54:32

@Observer99: Tanúsíthatom, nekünk is óNDK-s robotgépünk van és az még mindig működik. A 3 éve vett hűtő performansza már nem ilyen lenyűgöző ...

qkuc 2015.06.02. 17:59:14

@blackhair-lady: Mármint a hűtő levehetős ajtós? :D

blackhairlady 2015.06.02. 18:04:53

@qkuc: Itt az NDK a lenyeg, asszocialj:)))

blackhairlady 2015.06.02. 18:07:18

@diggerdriver: Detroitban elkezdett a nepesseg osszetetele megvaltozni, a feher kozeposztaly elkolotzott, ezzel egyutt oriasi ingatlanpiaci valsag alakult ki, ez magaval rantotta a szinte csak autoiparra epult varost.

qkuc 2015.06.02. 18:17:14

@blackhair-lady: ma ez nem megy ..., :D asszem, segíts, kell egy "hint"

Taxomükke (UK) 2015.06.02. 19:31:27

@Observer99: Ostoba gyártók, gőzük sem volt, mi az a tervezett avultatás...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.02. 19:36:28

@blackhair-lady:
Miért költözött el a fehér középosztály?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.02. 21:43:59

@soad1221: Persze , csak nem komalom a masra mutogatast:)

Taxomükke (UK) 2015.06.02. 22:32:47

@Taxomükke: Határátkelő úr/hölgy, erre a kérdésre nem kaptam választ... érdekelne, mi a véleményed.

bpetya75 2015.06.02. 23:23:49

@qkuc:

Sok hiteles mohó volt. De a bankok is azok voltak. Tudok egy-két erdő adásvételt, ahol a saját hibájukból tizenmilliókat buktak. Mégis csak arról szól a fáma, hogy a sok hülye ész nélkül vette fel a hiteleket. Amiben van is valami, csak van a mérlegnek egy másik serpenyője is.

bpetya75 2015.06.02. 23:55:48

@tildy[UK]:

Szerintem ne bassza. Mert ez nem annyira adós, mint inkább bankmentés. Franc se tudja miért, de nem érzem magam megmentve attól, hogy a 7,5 éve fizetett 10 M-s hitelünknél kemény 7,4%-kal csökkentik a tőketartozást és alig 14,6 M-n forintosítják. Vágom, hogy miénk volt a kockázat, de akkor se adják már el úgy, hogy mi most aztán piszkosul meg lettünk mentve. Vagy ha el is adják, nem feltétlenül muszáj elhinni.

soad1221 2015.06.03. 09:45:27

@bpetya75: ez adós és bankmentés, és áttételesen a gazdaság életben tartása. ilyen lépések nélkül jó eséllyel össze is omlana....

Azért az egész nem arról szólt eleve, hogy akkor most visszarendezzük az eredeti állapotot, hogy bocsi, ez így hülyeség volt. Értem, hogy ráfizettél (bár kérdés, hogy ez mennyire mérhető, ugyanis a veled egy időben ft hitelt felvett emberrel kellene mondjuk összevetni - ugyanis nem feltétlenül a 7,5 évvel ezelőtti törlesztő volt a reális, amiből ki kell indulni, de ez már más kérdés), de végső soron ez egy szerződés aminek a feltételeit elfogadtad.

Az, hogy az árfolyam változott az benne volt a pakliban, ezt mérlegelni kellett volna.
Az, hogy az elfogadott feltételeket a bank változtatta, értelemszerűen nem elfogadható -> 7,5%-ra lett ezek szerint belőve, ezt kapod vissza, teljesen jogosan...
A bank viszont adott neked 10 M ft-ot, amit ő EUR-ban "vett" meg neked. azt neki is vissza kell fizetni, tehát az árfolyamváltozásból eredő kockázat nyilván nem az övé, hanem a Tiéd. Ha Te ezt tudtad, ennek a kockázatát miért a banknak kell viselnie?

2015.06.03. 12:33:29

@kék madár: Nem éltél még úgymond már "beilleszkedett" 2-3. generációs törökök mellett. Nasgyon leesne a tolerancia-szinted, garantálom. És ezek törökök, félig európaiak .... állítólag ...

2015.06.03. 12:37:57

@geegee: Azért Magyarországon is sokat javult helyzet, Marika néni sem tehet ki egyik.napról a másikra, mert a minimum felmondási idő már ott is minimum 1 hónap, de egyre gyakoribb a 3 hónapos is, mint itt.
Mondom, ha kápéban meg tudnám venni, megvenném a lakást, de 20-25 vagy több évre sosem kötném le magam. Ki tudja még, milyen országokba visz az élet, és akkor kössem le magam egy országba egy lakás miatt?
És azt is megjegyeztem, hogy ez persze nem mindenkinek opció, 1-2-3, esetleg több gyerkőccel, persze más ... tudom ... De aki egyedül él, azt tényleg nem értem, minek köti le magát?

2015.06.03. 12:43:33

@Taxomükke: Nem, csak én valóban így gondolom ... Szerintem én, majd úgy 30 év múlva veszek egy lakást Romániában 10-12 ezer euróért ... kápéban.

2015.06.03. 12:45:40

@~~Babette~~: Nincs, ezért kellene hanyagolni, ha nem feltétlenül muszáj ...

2015.06.03. 20:42:39

@~~Babette~~: Arra a megjegyzésedre, hogy másmilyen hitel nincs ma otthon, csak olyan, amelyet a bankok egyoldalúan módosíthatnak.
Erre írtam, hogy nem kell akkor hitel. Egy lakás sem lehet sürgős annyira, hogy eljobbágyosítsd magad. Mert gha van pénzed az önrészre otthon, akkor van pénzed albérletre is, a világ bármely táján.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.03. 21:11:23

@Pink Petsch:
hja.

hat errenem tudok mit mondNi, mert johetne a szokasos parbeszed az albert vs sajat lakas elonyeirol...

bpetya75 2015.06.03. 21:13:29

@soad1221:

A forinthitelnél ugyebár a magasabb kamat miatt magasabb volt a törlesztő, ezért választottuk sokadmagunkkal a devizaalapút. Az árfolyamkockázat a mienk, tiszta sor. Azt viszont azért ne mondd, hogy kérdéses, mennyire vethető össze egy ilyen hitel egy forintalapúval. Forint alapon se fizettem volna be sokkal többet 7,5 év alatt, a 6,5M helyett mondjuk 7-et, a 10M-s tőketartozásom viszont csökkent volna. Ha nem is sokat, de olyan 1-1,5M-t biztos. Rosszul döntöttünk, fizetjük az árát. Csak annyi a bajom ezzel a "devizahitelesek megmentése" hazugsággal, ami a hozzászólásod első mondata. Ez legalább annyira bankmentés is, és még arra is felhasználják, hogy erősítsék az országban a megosztottságot. Mert a rohad devizásokat megmentették, mert "olyan ez, mintha minden magyar állampolgár kapott volna százezer forintot"! (Ez utóbbi (a Bankszövetség valamelyik nagykutyája böfögte fel pár hete) nálam már közel jár az uszításhoz) Ha elhittem volna a fiúknak, amivel hülyítették a népet, akkor most piszkosul csalódott lennék. Az MNB még mindig azt adja elő, hogy az átlagos jelzáloghitelesnek 20%-kal csökkent a törlesztője, közben a rigó (nyilván nem reprezentatív) felmérése szerint a válaszadó párszáz ember 60%-ának a fele játszott csak. Ez pedig ilyen jól elszállt árfolyamok mellett komoly bukta.

2015.06.03. 21:20:38

@~~Babette~~: Igen, ez messzire vezet. De én tarto, hogfy egy lakás miatt eljobbágyosítani magad teljesen felesleges. Ugyanakkor tisztában vagyok a magyarországi albérleti szsztémával is (hiszen aktívan keresek, és több tulajt küldtem már a halál náthás nemszervére ez ügyből kifolyólagosan).

blackhairlady 2015.06.03. 23:25:14

@diggerdriver: Bocsi, nem neztem vissza erre a posztra.
A bankok elkezdtek nagyon jo feltetellel hitelezni, kizarolag lakasvasarlasra. Aki csak tehette, elhagyta a varost, szinte csak a szegeny fekete reteg maradt.
Es kozben oriasi korrupcio is bejatszott, igy az egesz varos csodbe ment.

soad1221 2015.06.04. 11:51:04

@bpetya75: ebben egyetértek, megosztásra, uszításra nagyon alkalmas, nem kellene...
Azért nehéz összevetni, mert akkoriban a forinthitelezés mesterségesen lett elnyomva, lásd fentebb már volt említve a scoring kidobott a ft hitelből, de eur-t kaphattál.. emiatt baromi nehéz az összehasonlítás...
Tény sem a bankok, sem az állam nem látja magát hibás félként, mutogatnak a másikra.
De az is tény, hogy kevés hiteles mondja ki, hogy rossz döntés volt, sokuk szintén ujjal mutogat a bankra, államra...

Miközben a helyzetet meg kell(ett) oldani, és igazából mindenki hibázott... És ok, nem jó ezt adósmentésnek hívni, mert nem csak adós, és a mentés sem azt jelenti, hogy nem kell már fizetni semmit, jól járt...

bpetya75 2015.06.04. 17:34:29

@soad1221:

Egyeztettük álláspontjainkat ;-)

Azt én is nagyon rühellem, amikor valaki nem ismeri el a saját felelősségét a dologban. Nekem mondjuk sokat segített ebben, amit a biztosítós mentoromtól hallottam 7-8 évvel ezelőtt. "Vagy felelős vagy valamiért, vagy nem. Nincs részleges felelősség, csak 0 vagy 100%. Például egy párkapcsolatét is mindkét fél 100%-ban felelős."

Mi anno hoztunk pár rossz döntést, de amikor eszkalálódott a helyzet, akkor nem a nyavalygásra, hanem a megoldások megkeresésére koncentráltunk, ami bejött. Szóval azt hiszem levontuk a megfelelő konzekvenciákat, tanultunk a hibáinkból, és hála Istennek bele sem rokkantunk. Mondjuk sokan de...

Faith Black 2015.06.04. 20:45:02

@qkuc: A megoldás erre - túró rudi torta! :) Nálunk se lehet kapni, én szeretem, de nem veszek meg a hiányától, viszont a barátom kimondottan lelkes híve (és ebben az a vicces, hogy ő nem magyar), szóval ha rátör a hiány, elmegyek az észt boltba, veszek túrót és megcsinálom a tortát, ízre ugyanolyan.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása